Villavibes heeft mooie wielrenvakanties, misschien iets voor je? Ik ben er zelf twee keer naar Mallorca geweest, was top. https://www.villavibes.nl/single-wandelen-fietsen/Tom-Z schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:16:
Ik ben voor van de zomer op zoek naar een leuke groepsreis/wielrenvakantie. Ik ben zelf rond de 30 en zou graag met leeftijdsgenoten gaan, maar bij de reisorganisaties waar ik navraag heb gedaan zijn de deelnemers overwegend 50+. Heeft er iemand tips voor reizen waarbij het gemiddelde publiek misschien wat jonger is?
Forumvrienden! Ik ga over een week of twee voor 3 weken op vakantie naar Japan.
Aardig hoog op het to-do lijstje staat het verpletteren van de Strava-KOM van Mt. Fuji beklimmen!
Iemand hier ervaringen met het huren van een racefiets (of desnoods een MTB) in Japan? Tips&tricks, do's en don'ts?
Aardig hoog op het to-do lijstje staat het verpletteren van de Strava-KOM van Mt. Fuji beklimmen!
Iemand hier ervaringen met het huren van een racefiets (of desnoods een MTB) in Japan? Tips&tricks, do's en don'ts?
Als je hem nog niet kent; alle filmpjes van RidesofJapan kijken ;): https://www.youtube.com/channel/UCwDPNVU98CmBAf-ZI8_VPHwSmultie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:03:
Iemand hier ervaringen met het huren van een racefiets (of desnoods een MTB) in Japan? Tips&tricks, do's en dont's?
Je kunt hem ook op Strava volgen om wat routes / foto's te bekijken.
[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 19-03-2024 11:08 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ik zoek naar wat kennis over onderhoud aan mijn fiets.
er staat nu ongeveer 21k km op mijn fiets en die is volgens mij aan groot onderhoud toe.
Is het logisch dat ik tandwielen voor, achter, ketting, kabels en lagers wil laten vervangen?
(Wielen zijn redelijk nieuw, verwacht daar geen onderhoud aan).
Zit nu alles 105 11sp op. En wat kost dat ongeveer tegenwoordig?
Mis ik nu ook nog zaken?
er staat nu ongeveer 21k km op mijn fiets en die is volgens mij aan groot onderhoud toe.
Is het logisch dat ik tandwielen voor, achter, ketting, kabels en lagers wil laten vervangen?
Mis ik nu ook nog zaken?
Dat is wel een mooi aantal KM's voor onderhoud ja.. Maar ligt natuurlijk helemaal aan hoe je er mee gefietst hebt en hoe je je fiets zelf onderhouden hebt.Nixo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:11:
Mis ik nu ook nog zaken?
Mijn advies zou zijn zoek gewoon een betrouwbare fietsenmaker en laat hem/haar het beoordelen.
Ik zou dingen gewoon vervangen zodra ze versleten zijn, niet op een willekeurige hoeveelheid km's. En ik neem aan slash hoop dat je in de 21km km de ketting toch wel 1 of meerdere keren vervangen hebt.Nixo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:11:
Mis ik nu ook nog zaken?
Laatst kwam ik ( door dit topic
) terecht op 12gobiking, en toen ik wat met filters aan het spelen wat had ik ineens Emonda sl7 op m'n scherm staan die nog beschikbaar is in mijn maat.
Ben al een tijdje aan het twijfelen om m'n 10 jaar oude sensa calabria, up te graden met carbon wielen, maar die heeft velg remmen wat volgens mij niet optimaal is en de keuze is een stuk beperkter, verder zouden die wielen dan duurder zijn dan de fietst zelf dus dan zou een nieuwe fiets waarschijnlijker een betere investering zijn.
Maar wat zijn de ervaringen hier met een SL7 want die zou wat comfortabeler moeten zijn dan m'n Sensa (waar ik overigens nog prima op fiets )
En is 4800 euro een prima prijs voor een carbon fiets met carbon wielen, powermeter, schijfremmen en elektrisch schakelen?
Ook kan ik via het werk gebruik maken van lease-a-bike en ik behoud mijn reiskosten vergoeding, hier zit wel meteen een verzekering (wat voor deze fietst niet onverstandig is ) onderhoudscontract bij, maar toevallig mensen hiermee ervaring? want werken ze goed mee als je een voorval hebt.
Qua maandelijkse kosten ben ik ongeveer evenveel kwijt wat we de afgelopen 5 jaar maandelijks aan zwemlessen kwijt waren en waar we vanaf volgende maand vanaf zijn
(lees goedpraten WAF
waar ik overigens al akkoord van heb )
Ben al een tijdje aan het twijfelen om m'n 10 jaar oude sensa calabria, up te graden met carbon wielen, maar die heeft velg remmen wat volgens mij niet optimaal is en de keuze is een stuk beperkter, verder zouden die wielen dan duurder zijn dan de fietst zelf dus dan zou een nieuwe fiets waarschijnlijker een betere investering zijn.
Maar wat zijn de ervaringen hier met een SL7 want die zou wat comfortabeler moeten zijn dan m'n Sensa (waar ik overigens nog prima op fiets )
En is 4800 euro een prima prijs voor een carbon fiets met carbon wielen, powermeter, schijfremmen en elektrisch schakelen?
Ook kan ik via het werk gebruik maken van lease-a-bike en ik behoud mijn reiskosten vergoeding, hier zit wel meteen een verzekering (wat voor deze fietst niet onverstandig is ) onderhoudscontract bij, maar toevallig mensen hiermee ervaring? want werken ze goed mee als je een voorval hebt.
Qua maandelijkse kosten ben ik ongeveer evenveel kwijt wat we de afgelopen 5 jaar maandelijks aan zwemlessen kwijt waren en waar we vanaf volgende maand vanaf zijn
Bijna onmogelijk om te zeggen. Heb je al die tijd nooit een ketting vervangen o.i.d?Nixo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:11:
Mis ik nu ook nog zaken?
Grofweg zou ik zeggen (11s, vooral droog weer):
- Ketting 4-5dkm
- Cassette 15dkm
- Kettingbladen 30dkm+
- Bottom bracket ~15dkm
- Kabels 10dkm
- Wiellagers 15-20dkm
- Stuurlintje 10dkm
Wat het kost is ook weer afhankelijk van verschillende factoren zoals winterweer (alles delen door 2) of uitsluiten zomerweer (x1.5 misschien). Reken 1 a 2 uur werk voor al het bovenstaande, dus €150 aan arbeid. En adviesprijzen voor de vervangingsonderdelen als je het laat doen.
Kettingbladen zou niet nodig moeten zijn als je tussentijds je ketting 1 a 2x vervangen hebt. Voor de rest gewoon vervangen as-needed. De interval verschilt per onderdeel, dus jaarlijks beurtje zegt niet zoveel als je 7-10dkm fietst.
@Tinusvolkel De SL7 is de koersfiets van de World Tour renners. Prima fiets, maar ik zou voor de vrouw een ander argument dan comfort aanhalen.
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 19-03-2024 11:32 ]
Yes, bekend kanaal! Geweldige kwaliteit van de content, maar vooral gericht op weightweenie-stuff, toch? Althans, heb daar geen video's gezien waar echt specifiek (hoe te) fietsen in Japan de revue passeert.GerbenBK schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Als je hem nog niet kent; alle filmpjes van RidesofJapan kijken ;): https://www.youtube.com/channel/UCwDPNVU98CmBAf-ZI8_VPHw
Je kunt hem ook op Strava volgen om wat routes / foto's te bekijken.
Voor de duidelijkheid: ik zoek echt specifiek naar adresjes om fietsen te huren of mensen die ervaringen kunnen delen over fietsen in Japan!
Mijn racefiets heb ik ook via lease-a-bike en stel je niet te veel voor van het onderhoudscontract. Het is (in mijn geval) 150 euro/jaar en als je daarvoor iets laat doen bij de fietsenzaak, dan ben je daar snel doorheen. Zo heb ik vorig jaar mijn ketting laten vervangen(want zit toch in het contract..) maar daarbij hebben ze maar meteen de casette gedaan want dat liep soepeler.. ja heel leuk maar met 130 euro voor een casette en je bent alweer bijna door je jaarbedrag heen.Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:25:
Laatst kwam ik ( door dit topic) terecht op 12gobiking, en toen ik wat met filters aan het spelen wat had ik ineens Emonda sl7 op m'n scherm staan die nog beschikbaar is in mijn maat.
Qua maandelijkse kosten ben ik ongeveer evenveel kwijt wat we de afgelopen 5 jaar maandelijks aan zwemlessen kwijt waren en waar we vanaf volgende maand vanaf zijn(lees goedpraten WAF
waar ik overigens al akkoord van heb )
Het onderhoud/verzekering is voor mij zelf dus niet perse een toegevoegde waarde maar voor een collega dan weer wel. Die is na 8 maanden op zijn nieuwe fiets behoorlijk gevallen en heeft zonder al te veel onderzoek een nieuwe uit mogen zoeken. Met andere woorden, ze zijn volgens mij best coulant.
Klopt, deze verreden met de groep waar ik normal lekker rustig rondjes mee toer. Nu ging het wat harder en het eerste waaier stuk zat ik mee, de tweede maakte ik de meest kansloze rookie fout om aan de verkeerde kant van de waaier af te zakken en toen reed iedereen 200 meter voor meMcMiGHtY schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:23:
[...]
De JOOP Zoetemelk Classic had ook dikke waaiergroepen begreep ik van Jose Been.. dus ook in het Groene Hart moet je oppassen, omdat je zo'n k*t wielrenner bent"
Ketting vervang ik om het jaar/als de tool aangeeft versleten, de cassette heb ik denk ik nu 1 of 2x vervangen.Ypuh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:28:
[...]
Bijna onmogelijk om te zeggen. Heb je al die tijd nooit een ketting vervangen o.i.d?
Grofweg zou ik zeggen (11s, vooral droog weer):
- Ketting 4-5dkm
- Cassette 15dkm
- Kettingbladen 30dkm+
- Bottom bracket ~15dkm
- Kabels 10dkm
- Wiellagers 15-20dkm
- Stuurlintje 10dkm
Wat het kost is ook weer afhankelijk van verschillende factoren zoals winterweer (alles delen door 2) of uitsluiten zomerweer (x1.5 misschien). Reken 1 a 2 uur werk voor al het bovenstaande, dus €150 aan arbeid. En adviesprijzen voor de vervangingsonderdelen als je het laat doen.
Kettingbladen zou niet nodig moeten zijn als je tussentijds je ketting 1 a 2x vervangen hebt. Voor de rest gewoon vervangen as-needed. De interval verschilt per onderdeel, dus jaarlijks beurtje zegt niet zoveel als je 7-10dkm fietst.
@Tinusvolkel De SL7 is de koersfiets van de World Tour renners. Prima fiets, maar ik zou voor de vrouw een ander argument dan comfort aanhalen.
Verder niet veel vervangen op stuurlint na. Maar fiets word hele voorjaar/zomer/herfst gebruikt en redelijk schoon gehouden maar niet altijd. Weer meestal mooi, maar niet altijd. Maar dan heb ik nu wel een mooie lijst om te doen. Was het BB vergeten. Ik ga eens kijken of er nog een fietsenmaker met tijd is!
Grotendeels wel ja, maar toch ook behoorlijk wat informatie over fietsen in Japan: YouTube: Tips, Tricks and Routes for Cycling in Japan, Cyclist Paradise!Smultie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Yes, bekend kanaal! Geweldige kwaliteit van de content, maar vooral gericht op weightweenie-stuff, toch? Althans, heb daar geen video's gezien waar echt specifiek (hoe te) fietsen in Japan de revue passeert.
Voor de duidelijkheid: ik zoek echt specifiek naar adresjes om fietsen te huren of mensen die ervaringen kunnen delen over fietsen in Japan!
Adressen voor fietsverhuur dan weer niet denk ik. Denk niet dat die aan zijn standards voldoen haha
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Dit was het inderdaad. Een andere lockring bij de FM pakte wel gewoon.mhr-zip schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:51:
[...]
Het laatste stukje van je schroefdraad kapot gedraaid?
Antieke 9-speedElGreco schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:59:
[...]
11 speed? 12 speed?
Komt over als een rare vraag wellicht, maar 12 speed luistert echt heel erg nauw. Op het oog ziet het er goed uit maar de laatste 2 kransjes kunnen er toch net een beetje scheef op zitten, zodanig dat de lockring niet pakt.
Thanks voor de tip, volgende keer wat minder lomp doen...guapper schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:49:
[...]
Wat ik eigenlijk altijd doe is de lockring met 2 vingers linksom draaien, tot je de klik van het einde van de schroefdraad voelt. Dan goed aandrukken en met dezelfde 2 vingers rechtsom draaien tot je voelt dat de schroefdraad pakt.
Succes
Toch maar even mee naar de FM gegaan, die kreeg het zo weer vast met een andere lockring.
Had al een vermoeden dat de hub ook niet helemaal goed meer was. Tweedehands fiets met onbekend aantal kilometers, en er zelf inmiddels ook al 5000km op gefietst. Lagers waren inderdaad verrot, dus die ook maar laten vervangen.
Ik heb vorige zomer Fuji-san gefietst.Smultie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:03:
De fiets op de foto was het beste wat ik ter plekke (in de buurt van de voet) kon huren... Veel te klein natuurlijk en in slechte staat.
Ik was voor werk in Japan en had maar 1 vrije dag. Als ik er voor vakantie was geweest had ik misschien wat beters kunnen regelen, maar het was allemaal erg lastig. In Tokyo was het misschien wel mogelijk geweest een goede fiets te huren, maar die mag dan weer niet zomaar mee in de trein naar Fuji...
Ik vraag me dan ook oprecht af of iedere racefiets in Japan verplicht Shimano afgemonteerd is.
Gek genoeg ben ik 15 jaar terug daar 3 weken geweest, alleen toen niet op gelet
[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 19-03-2024 13:35 ]
En of ze daar uberhaupt framematen hebben geschikt voor de Nederlander van 1.85m of langer...Dix0r schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:34:
Ik vraag me dan ook oprecht af of iedere racefiets in Japan verplicht Shimano afgemonteerd is.
*knip* dit is niet toegestaan
Maar een kleine update omtrent het hele sleutelbeengebeuren. Afgelopen weekend mijn 1e langere buitenrit gereden. Zou iets van in de 60km worden maar bleken er toch 78 te zijn geworden, maar allemaal probleemloos gelukkig. De positie is nog niet helemaaal goed, maar dat was sowieso nog een beetje puzzelen.
Qua positie van het weekend nog 5mm spacer erbij gedaan omdat het er op leek dat de topcap net niet goed genoeg aangedraaid kon worden om een hele lichte speling op het balhoofd te voorkomen. Verder de shifters weer ietsje omhoog gezet en tikkeltje naar binnen weer en ook nog mijn zadel weer iets verder omhoog gekanteld en een fractie naar voren gezet.
Gisteren en zondag op Zwift ging in ieder geval al wat beter voor het zitvlak en de rechter hand qua "verdoofd" worden. Nou zou ik er niet gek van opkijken dat dit ook deels kan komen door de sleutelbeenbreuk.
Maar al met al ben ik zeer positief over het herstel. Afgelopen zaterdag was het dus precies 4 weken na de crash dat ik de buitenrit gemaakt heb en ja, dat smaakt echt naar meer. Morgen zou het ook nog lekker weer worden dus dan ga ik denk ik de fietskar even achter de gravelfiets hangen en neem ik de kleinste mee voor een rondje, er moeten toch ook nog steeds veel uurtjes gemaakt worden. De weegschaal gaf vanochtend 87,1 aan wat me goed beviel. Vorige week dinsdag was het 88,9 en de dinsdag daarvoor 87,9. Ik vermoed dat de tussenweging een beetje incorrect geweest is. Of de weegschaal heeft niet steady genoeg gestaan, of ik had gewoon veel meer vocht vastgehouden. De komende 2 weken ga ik in ieder geval weer even op een strenger regime. De afgelopen weken was het toch weer best wat paaseitjes erin gooien en toch ook nog wel eens de koektrommel binnen reikafstand... Moet je niet altijd doen
Dus komende 2 weken gewoon even iets strenger. Kan ik daarna een weekje een beetje bijtanken voor de toertocht Veenendaal Veenendaal. 140km over de heuvelrug en beetje Posbank en met ernaar toe en naar huis fietsen zal het tegen de 200km lopen. Nu nog hopen dat het weer meezit!
Maar een kleine update omtrent het hele sleutelbeengebeuren. Afgelopen weekend mijn 1e langere buitenrit gereden. Zou iets van in de 60km worden maar bleken er toch 78 te zijn geworden, maar allemaal probleemloos gelukkig. De positie is nog niet helemaaal goed, maar dat was sowieso nog een beetje puzzelen.
Qua positie van het weekend nog 5mm spacer erbij gedaan omdat het er op leek dat de topcap net niet goed genoeg aangedraaid kon worden om een hele lichte speling op het balhoofd te voorkomen. Verder de shifters weer ietsje omhoog gezet en tikkeltje naar binnen weer en ook nog mijn zadel weer iets verder omhoog gekanteld en een fractie naar voren gezet.
Gisteren en zondag op Zwift ging in ieder geval al wat beter voor het zitvlak en de rechter hand qua "verdoofd" worden. Nou zou ik er niet gek van opkijken dat dit ook deels kan komen door de sleutelbeenbreuk.
Maar al met al ben ik zeer positief over het herstel. Afgelopen zaterdag was het dus precies 4 weken na de crash dat ik de buitenrit gemaakt heb en ja, dat smaakt echt naar meer. Morgen zou het ook nog lekker weer worden dus dan ga ik denk ik de fietskar even achter de gravelfiets hangen en neem ik de kleinste mee voor een rondje, er moeten toch ook nog steeds veel uurtjes gemaakt worden. De weegschaal gaf vanochtend 87,1 aan wat me goed beviel. Vorige week dinsdag was het 88,9 en de dinsdag daarvoor 87,9. Ik vermoed dat de tussenweging een beetje incorrect geweest is. Of de weegschaal heeft niet steady genoeg gestaan, of ik had gewoon veel meer vocht vastgehouden. De komende 2 weken ga ik in ieder geval weer even op een strenger regime. De afgelopen weken was het toch weer best wat paaseitjes erin gooien en toch ook nog wel eens de koektrommel binnen reikafstand... Moet je niet altijd doen
[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 19-03-2024 17:11 ]
Goed om te lezen dat je weer op je fiets geklommen bent en lekker het zonnetje in kan .orange.x schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:25:
[mbr]*knip* dit is niet toegestaan [/]
Maar een kleine update [...]
Ter lering: wat was er niet toegestaan?
Vlak voor corana 2 maand gefietst in Japan, van Fukuoka naar Tokio, met een eigen (reis)fiets. Zeker het buitengebied is fantastisch, prachtige kleine weggetjes in bergachtig gebied. En veel keuze in routes! Maar als je eerst de stad uit moet kan dat ff duren, Tokio centrum naar het buitengebied kost je ca 4 uur. Dit komt mede omdat je je (niet opvouwbare) fiets niet mee kan nemen in metro of trein. Fietsen is overigens erg veilig, er wordt veel rekening met je gehouden. Bovendien is de maximum snelheid veelal 50 km/u, ook in buiten gebied. En zijn er ook veel fietspaden.Voor de duidelijkheid: ik zoek echt specifiek naar adresjes om fietsen te huren of mensen die ervaringen kunnen delen over fietsen in Japan!
In stedelijk gebied wordt er veel op de stoep gefietst, maar als racer kan je ook prima op de weg.
Huren van een fiets in Japan is niet zo eenvoudig, er is maar weinig aanbod en wat je krijgt is wat onzeker. Ik heb m’n eigen fiets meegenomen, qua kosten is dat denk ik zelfs goedkoper dan huren. En de afhandeling op het vliegveld ging (in Japan) alsof deze van porselein was.
Nog een tip: ga ook in lokale hotels (ryokan) overnachten en blijf niet alleen in de grote(re) steden!
Ter info: wat wel en niet is toegestaan lees je hierguapper schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:44:
[...]
Goed om te lezen dat je weer op je fiets geklommen bent en lekker het zonnetje in kan .
Ter lering: wat was er niet toegestaan?
Ik ben op zoek naar een racefiets of gravelbike maar durf niet goed een aankoop te doen. Dat komt omdat ik nu 2x een miskoop heb gedaan: 1x een Jan Janssen Sonic Carbon en 1x een trekking fiets Gazelle Vento S27.
Met beide fietsen ben ik niet in staat om een prettige cadans te vinden waarbij ik de kracht in mijn benen goed kan aanspreken. Dit heeft tot gevolg dat ik na 20 minuten zeurende, en later brandende, bovenbenen krijg. Met de Vento ben ik niet in staat structureel in HR Zone 2 te fietsen. Dat lukte met de Sonic op zich wel maar iets belemmert me om mijn benen goed te benutten. Ik heb daarmee ook met zadelhoogte/hoek/afstand tot stuur gespeeld zonder resultaat.
Vreemd genoeg (?) heb ik hier op mijn MTB (Trek Procaliber
totaal geen last van. Na een ritje Amerongen of Nijmegen met voldoende hoogtemeters kom ik frisser van de fiets dan met 30 minuten op de weg. Sterker nog: op de weg fietsen met mijn MTB gaat soepeler en sowieso een stuk sneller dan met de Vento.
Het ligt in mijn ogen niet aan mijn beenspieren. Deze zijn behoorlijk sterk als gevolg van krachttraining, trailrunnen en mountainbiken.
Nu zou ik als eerste de geometrie verdenken, al is het op zich wel toevallig dat ik het bij beide weg/race fietsen heb en bij deze en de vorige mountainbike totaal niet. Ik heb bij geen enkele fiets een bike fitting gedaan maar vanuit binnenbeenlengte en lichaamslengte de juiste maat genomen. Die Jan Janssen was denk ik te veel 'race' voor mij maar een trekking fiets zou in basis toch comfortabel moeten zijn.
Een andere fiets kan het probleem mogelijk oplossen maar tegelijkertijd wil ik niet opnieuw een dure miskoop doen. Een bike fitting zou een optie kunnen zijn maar ik twijfel of dat nu werkelijk het verschil gaat maken.
Heeft iemand een idee waar ik het probleem en de oplossing kan zoeken?
Met beide fietsen ben ik niet in staat om een prettige cadans te vinden waarbij ik de kracht in mijn benen goed kan aanspreken. Dit heeft tot gevolg dat ik na 20 minuten zeurende, en later brandende, bovenbenen krijg. Met de Vento ben ik niet in staat structureel in HR Zone 2 te fietsen. Dat lukte met de Sonic op zich wel maar iets belemmert me om mijn benen goed te benutten. Ik heb daarmee ook met zadelhoogte/hoek/afstand tot stuur gespeeld zonder resultaat.
Vreemd genoeg (?) heb ik hier op mijn MTB (Trek Procaliber
Het ligt in mijn ogen niet aan mijn beenspieren. Deze zijn behoorlijk sterk als gevolg van krachttraining, trailrunnen en mountainbiken.
Nu zou ik als eerste de geometrie verdenken, al is het op zich wel toevallig dat ik het bij beide weg/race fietsen heb en bij deze en de vorige mountainbike totaal niet. Ik heb bij geen enkele fiets een bike fitting gedaan maar vanuit binnenbeenlengte en lichaamslengte de juiste maat genomen. Die Jan Janssen was denk ik te veel 'race' voor mij maar een trekking fiets zou in basis toch comfortabel moeten zijn.
Een andere fiets kan het probleem mogelijk oplossen maar tegelijkertijd wil ik niet opnieuw een dure miskoop doen. Een bike fitting zou een optie kunnen zijn maar ik twijfel of dat nu werkelijk het verschil gaat maken.
Gezien je het over het niet kunnen vinden van een prettige cadans hebt, zou je het dan niet eerder zoeken in de vertanding van casette en crankstel? Ik kan me voorstellen dat je met de MTB, vooral wanneer er veel hoogtemeters zijn, gewend bent om vrij licht geschakeld omhoog te fietsen, wat wellicht op de 2 weg fietsen die je noemt minder goed ging?Aghanim schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:30:
Ik ben op zoek naar een racefiets of gravelbike maar durf niet goed een aankoop te doen. Dat komt omdat ik nu 2x een miskoop heb gedaan: 1x een Jan Janssen Sonic Carbon en 1x een trekking fiets Gazelle Vento S27.
Vreemd genoeg (?) heb ik hier op mijn MTB (Trek Procalibertotaal geen last van. Na een ritje Amerongen of Nijmegen met voldoende hoogtemeters kom ik frisser van de fiets dan met 30 minuten op de weg. Sterker nog: op de weg fietsen met mijn MTB gaat soepeler en sowieso een stuk sneller dan met de Vento.
@Aghanim geometrie klinkt als de uitdaging. Heb je de maten van je mountainbike eens nagemeten en gekeken of je deze op je trekking fiets een beetje kan simuleren? (Hoogte zadel, breedte stuur, reach, stack.)
Bij branderige bovenbenen zou het kunnen dat je zadel wat te laag staat.
Ter vervanging van mijn schoenen neig ik naar de Shimano RC502 of RC702. De RC702 is stijver en volledig met BOA sluiting. Qua prijs is de RC702 vergelijkbaar met de RC502 via HiBike.nl.
Hebben jullie ervaring met:
1. De verschillen tussen de schoenen?
2. De webshop?
Hebben jullie ervaring met:
1. De verschillen tussen de schoenen?
2. De webshop?
Begin eens met een dagje een endurance racefiets te huren?Aghanim schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:30:
Vreemd genoeg (?) heb ik hier op mijn MTB (Trek Procalibertotaal geen last van. Na een ritje Amerongen of Nijmegen met voldoende hoogtemeters kom ik frisser van de fiets dan met 30 minuten op de weg. Sterker nog: op de weg fietsen met mijn MTB gaat soepeler en sowieso een stuk sneller dan met de Vento.
edit: Is blijkbaar niet toegestaan, excuses.
[ Voor 79% gewijzigd door Hartox op 20-03-2024 11:41 ]
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Heb je een foto zoals dit? Dan kunnen we eens kijken hoe je op de fiets zit.Aghanim schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:30:

Ik vermoed dat ^ hetgeen hier niet toegestaan isHartox schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:05:
Is er hier iemand die een kortingscode van Futurumshop heeft die hij/zij niet gebruikt? Ik wil er iets bestellen en kan wel wat kortings gebruiken
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Sinds wanneer? Die codes worden hier al, sinds ik in dit topic kom gedeeld?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ga morgen de fiets die ik vorige zomer heb gekocht wegbrengen voor onderhoud en gezien hij niet meer wil schakelen en ik even naar de tandwielen van voor en achter heb gekeken, zou het mij niet verbazen als die vervangen moeten worden. En de wielen moesten sowieso vervangen worden. Wordt prijzig grapje....
[ Voor 7% gewijzigd door Limbeckx op 20-03-2024 12:13 ]
Volgens mij is de policy: delen mag, vragen niet.Phydomir schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:48:
Sinds wanneer? Die codes worden hier al, sinds ik in dit topic kom gedeeld?
---------------
SMALL part is het inderdaad. Heb het ff in de printer gegooid, was er in 3 minuten klaar mee en ik moest ff zoeken waar het gebleven wasTheTinusNL schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:11:
[...]
Hier sinds vandaag ook op zoek naar een small part, een Y63X80010 "Left Hand Main Support Lever" die ik blijkbaar laatst ergens kwijt ben geraakt. Tijdens het schakelen naar buitenblad protesteerde de shifter, ergens knapte iets. Zag de bui al hangen van een gebroken kabel,
dus kabel losgemaakt, bleek nog heel, opnieuw vastgezet en deed het weer voor een paar honderd kilometer.
Vandaag weer hetzelfde, blijkt achteraf dus het afbreken van dat support ding te zijn.
Vreemd dat hij soms wel, soms niet schakelt.
Las online nog dat sommigen het voor elkaar kregen met tegelijkertijd heel licht remmen, maar bij mij zonder succes.
Ik heb het geluk dat mijn Y63X80010 de afgelopen 10 jaar ofzo op een stuk of 20+ shifters van Dura-Ace tot Tiagra en GRX gebruikt wordt, maar ik kom inderdaad ook niet verder dan Britse webshop en dan 2 pond plus een veelvoud aan verzendkosten.
@Kluus gaf Mantel nog een termijn bij die "even duren" voor jouw small part?
Of toevallig vandaag FMs afgebeld?
:strip_exif()/f/image/EmcODMKz5RkOQ77eBAvpuZX7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af of het sterk genoeg is en past, maar Volkel was het toch? Kom maar halen in Heesch, desnoods print ik er wel wat meer. Hogere resolutie heeft niet zo veel zin denk ik, dan moet ik een 0.25mm nozzle kopen eerst.
---------------
Ik ben nogal een recreatieve fietser met een MTB, wat ook wel gaat blijken uit mijn vraag.
Mijn kilometerteller was kapot, heb vandaag een nieuwe laten installeren. Betreft een Sigma bc 8.0, zeg maar standaard dingetje.
:fill(white):strip_exif()/f/image/B6N0PlPoV9xtPBHtGHgUUpYx.png?f=user_large)
Kan / hoef ik deze niet uit te zetten? Na afloop fietsrit gaat deze op soort standby modus. Kan nergens vinden hoe die uit zou moeten
Mijn kilometerteller was kapot, heb vandaag een nieuwe laten installeren. Betreft een Sigma bc 8.0, zeg maar standaard dingetje.
:fill(white):strip_exif()/f/image/B6N0PlPoV9xtPBHtGHgUUpYx.png?f=user_large)
Kan / hoef ik deze niet uit te zetten? Na afloop fietsrit gaat deze op soort standby modus. Kan nergens vinden hoe die uit zou moeten

Die Sigma moet/kan inderdaad niet uitgezet worden.
Lijkt er op dat ie niet uit gaat idd. Sigma site vertelt het volgende:Diagonaal schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:39:
Ik ben nogal een recreatieve fietser met een MTB, wat ook wel gaat blijken uit mijn vraag.
[Afbeelding]
"Om de batterij van je BC 8.0 WR hoef je je geen zorgen te maken. Een knoopbatterij (CR 2032) is voldoende en je kilometerteller wordt een echte volhouder: de draadloze fietscomputer dan daar circa twee jaar mee vooruit. Hoe lang je rit ook is – de SIGMA ORIGINAL houdt het langer vol!"
https://sigmasport.com/nl/product/bc-8-0-wr/
Dat zou ik als basis voor een fiets zeker mee kunnen nemen! Dacht er ook over om een Trek race/gravel te kopen omdat Trek tot nu toe goed bevalt in het bos qua zit.DialOut schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:53:
@Aghanim geometrie klinkt als de uitdaging. Heb je de maten van je mountainbike eens nagemeten en gekeken of je deze op je trekking fiets een beetje kan simuleren? (Hoogte zadel, breedte stuur, reach, stack.)
@BravoWhiskyAlfa Ik bedoelde met geen fijne cadans vooral dat ik voor mijn gevoel de kracht in mijn benen niet lekker overgedragen krijg. Ik rijd met weinig kracht maar het voelt alsof ik aan het stoempen ben.
@Requiem19 inderdaad een goed idee. Had al eens gekeken naar het huren van een gravelbike.
@CedricD helaas niet, heb de Sonic vorig jaar verkocht.
Ik denk dat een proefritje te kort is voor je probleem. Maar een dag van 9 tot 5 rijden gaat je wel een goede indruk geven van een fiets.Aghanim schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:18:
[...]
Dat zou ik als basis voor een fiets zeker mee kunnen nemen! Dacht er ook over om een Trek race/gravel te kopen omdat Trek tot nu toe goed bevalt in het bos qua zit.
@BravoWhiskyAlfa Ik bedoelde met geen fijne cadans vooral dat ik voor mijn gevoel de kracht in mijn benen niet lekker overgedragen krijg. Ik rijd met weinig kracht maar het voelt alsof ik aan het stoempen ben.
@Requiem19 inderdaad een goed idee. Had al eens gekeken naar het huren van een gravelbike.
@CedricD helaas niet, heb de Sonic vorig jaar verkocht.
Kijk bijv eens bij het Shimano experience center in Valkenburg, die hebben goedkope huurfietsen voor een dag in een gevarieerde omgeving.
Dat is een andere TinusMistraller schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:15:
[...]
SMALL part is het inderdaad. Heb het ff in de printer gegooid, was er in 3 minuten klaar mee en ik moest ff zoeken waar het gebleven was![]()
[Afbeelding]
Ik vraag me af of het sterk genoeg is en past, maar Volkel was het toch? Kom maar halen in Heesch, desnoods print ik er wel wat meer. Hogere resolutie heeft niet zo veel zin denk ik, dan moet ik een 0.25mm nozzle kopen eerst.
Maar wel super leuk dat je het gewoon voor de lol even geprint hebt.
Ik ga je een DM sturen.
Informaticus of vakkundig Googler?
Wel even vastlijmen.. heb ook al een jaar zo'n 3d geprinte variant. Maar kan makkelijk loskomenMistraller schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:15:
[...]
SMALL part is het inderdaad. Heb het ff in de printer gegooid, was er in 3 minuten klaar mee en ik moest ff zoeken waar het gebleven was![]()
[Afbeelding]
Zijn hier mensen die Join gebruiken trouwens? Ik liep hiervoor hard en daar had je mooie programma er voor te zorgen dat je niet altijd in Z4 traint, dat mis ik nu een beetje. Krijg het gevoel dat join.cc wel een manier is om dat tegen te gaan. Of wellicht alternatieven?
Als je in dit topic zoekt op ‘Join’ krijg je 13 pagina’s :-).Limbeckx schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:54:ug
Zijn hier mensen die Join gebruiken trouwens? Ik liep hiervoor hard en daar had je mooie programma er voor te zorgen dat je niet altijd in Z4 traint, dat mis ik nu een beetje. Krijg het gevoel dat join.cc wel een manier is om dat tegen te gaan. Of wellicht alternatieven?
Loop je nog steeds hard?Limbeckx schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:54:
Ik vind JOIN prima, maar icm hardlopen niet zo.
Had beter gevoel bij TrainerRoad wat ik een blauwe maandag gebruikt heb.
Maar ik loop (op dit moment) niet meer hard, dus JOIN is prima en kost veel minder (zeker omdat ik het nog voor de oude prijs heb).
Op fiets.nl is er een heel eigen topic over JOIN.
Als je het gaat aanschaffen, zijn er soms ook kortingsacties. (Weet jij die nog @aerofreak ?)
Als allerlaatste, heb je ook een vermogensmeter? Dat is niet perse nodig, maar maakt het wel een heel stuk nuttiger.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ja. Ik gebruik nu één jaar join en heb voor dit jaar weer verlengd. Ik fiets tussen de 6-9 uur per week (meer kan ik niet, kind <6 maanden en 60uur kantoorwerk per weekLimbeckx schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:54:

Join verdeeld bij mij, 4 ritten per week, grofweg de ritten in 1x Vo2max blokken, 1x tempoduur, 1x tempoblokkken en 1x gewoon lang Z2.
Over het algemeen, zo ervaar ik dat, geeft Join je, voor één uur fietsen grofweg 20 minuten inspanning en 40 minuten Z2.
Joint is het enige schema wat ik kan volhouden. De combi van (i) het aanpassen van het schema als ik opeens niet kan en (ii) niet de hele tijd met een hoge hartslag of extreme intervals rijden maakt dat ik niet oververmoeid raak. Bij zo'n Zwift-beukprogramma lig ik er na 4 weken af
Ik loop op dit moment niet door overbelasting maar wil wel weer beginnen ooit. Wat is het probleem met combineren met hardlopen? Dat hij de load van het hardlopen niet meeneemt?mhr-zip schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:38:
[...]
Loop je nog steeds hard?
Ik vind JOIN prima, maar icm hardlopen niet zo.
Had beter gevoel bij TrainerRoad wat ik een blauwe maandag gebruikt heb.
Maar ik loop (op dit moment) niet meer hard, dus JOIN is prima en kost veel minder (zeker omdat ik het nog voor de oude prijs heb).
Op fiets.nl is er een heel eigen topic over JOIN.
Als je het gaat aanschaffen, zijn er soms ook kortingsacties. (Weet jij die nog @aerofreak ?)
Als allerlaatste, heb je ook een vermogensmeter? Dat is niet perse nodig, maar maakt het wel een heel stuk nuttiger.
Heb een garmin HRM-Pro Plus waar ik mee fiets en in mijn strava activiteiten staat een wattage maar zat mij al af te vragen waar dat getal vandaan zou moeten komen want volgens mij kan een hartslagmeter niet echt meten hoeveel kracht ik op de pedalen zet, of heb ik dat mis...
Zoals ik je hoor, klinkt het alsof ik deze zomer beter gewoon aan algemene fiets fitheid kan spenderen en als ik echt serieus blijf fietsen, investeren in vermogenmeters en dan een programma volgen...
Je zult voor jezelf moeten bepalen hoe je wil trainen, je hebt de keuze tussen hartslag, vermogen, of RPE.Limbeckx schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:52:
[...]
Ik loop op dit moment niet door overbelasting maar wil wel weer beginnen ooit. Wat is het probleem met combineren met hardlopen? Dat hij de load van het hardlopen niet meeneemt?
Heb een garmin HRM-Pro Plus waar ik mee fiets en in mijn strava activiteiten staat een wattage maar zat mij al af te vragen waar dat getal vandaan zou moeten komen want volgens mij kan een hartslagmeter niet echt meten hoeveel kracht ik op de pedalen zet, of heb ik dat mis...
Zoals ik je hoor, klinkt het alsof ik deze zomer beter gewoon aan algemene fiets fitheid kan spenderen en als ik echt serieus blijf fietsen, investeren in vermogenmeters en dan een programma volgen...
Voor mijzelf bepaal ik per training wat het meest handig is, lange duurtraining is lekker op hartslag, korte intervallen doe ik dan weer op vermogen aangezien hartslag traag reageert op een inspanning.
Even 30 seconden 500W trappen zorgt er namelijk niet voor dat mijn hartslag in Z5 komt, hooguit onderin Z4.
Maar doe ik lange blokken van10 minuten of langer, dan houdt ik vaak mijn hartslag wel als leidraad aan om te voorkomen dat je toch te hard gaat.
Qua trainings methode is het heel persoonlijk wat je fijn vind, ik gebruik zelf een schema in Fondo, deze pas ik dan weer een beetje aan op mijn eigen behoeften en intensiteit. Maar ik heb ook een specifiek doel om naar toe te werken..
Als straks The Ride weer voorbij is dan zal het voornamelijk weer voor de fun fietsen zijn.. Dus lekker knallen met de fietsclub op de dinsdag en donderdag, en mogelijk in de weekenden een lange duurrit om de basis (Z2) te onderhouden..
Ik merkte vorig jaar dat dit mij ontzettend heeft geholpen in het ontwikkelen van mijn fitheid maar ook in power, begon ik met een FTP van 190 in maart, zo zat ik op 265W eind september.
Deze winter vooral aan duurvermogen gewerkt, FTP is rond de 270-280 gebleven.
Ik verwacht door wat meer buiten te fietsen en iets meer variatie toe te passen met de clubritten dat ik straks in de zomer misschien wel rond de 300 zal zitten.
Het echt gestructureerd trainen begint voor mij dan weer in september/oktober als het indoor seizoen weer begint.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
80% progressie haal je al heel simpel: géwoon fietsen. Niet te moeilijk maken. Mooie route plannen, nieuwe weggetjes zoeken, op de fiets stappen en fietsen. Steeds iets vaker, steeds iets verder, steeds iets langer.Limbeckx schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:52:
[...]
Ik loop op dit moment niet door overbelasting maar wil wel weer beginnen ooit. Wat is het probleem met combineren met hardlopen? Dat hij de load van het hardlopen niet meeneemt?
Af en toe eens 5 of 10 minuten hard en de rest op een prettig tempo (dat veel rustiger voelt dan hardlopen).
Vermogens, trainingsprogramma’s, uitgebalanceerde voeding etc komen later wel, als je die 10-15% extra eruit wilt halen. Ik denk dat het beste is om eerst te leren genieten van fietsen voordat je het als een serieuze sport gaat zien.
Het allermooiste van fietsen is dat je sowieso beter wordt als je meer gaat fietsen (en niet te hard gaat).
Vanuit eigen ervaring kan ik dit bevestigen. Ik heb al vele jaren Sigma (14.2 nu volgens mij), en misschien eens in de 3-4 jaar de batterijtjes vervangen. Wel met een bedraad model, een draadloze zal veel sneller leeg gaan.Giel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:45:
[...]
Lijkt er op dat ie niet uit gaat idd. Sigma site vertelt het volgende:
"Om de batterij van je BC 8.0 WR hoef je je geen zorgen te maken. Een knoopbatterij (CR 2032) is voldoende en je kilometerteller wordt een echte volhouder: de draadloze fietscomputer dan daar circa twee jaar mee vooruit. Hoe lang je rit ook is – de SIGMA ORIGINAL houdt het langer vol!"
https://sigmasport.com/nl/product/bc-8-0-wr/
Een zwak punt van de Sigma's vind ik overigens de backlight-functie (verlicht display als het donker is). Die ging relatief snel kapot bij mijn vorige fietscomputer, en op m'n huidige heb ik hem nooit echt aan de praat gekregen. Nog een nadeel van de nieuwste die ik heb: ze voorzien de houder die je op het stuur zet niet meer van een rubberen bandje. Het zit enkel vast met plakker/tape. Vind ik zelf erg zwakjes, zeker in een schuur waar regelmatig fietsen met de sturen in elkaar zitten.
Toch zou ik volgende keer zo weer voor een Sigma gaan. Gewoon fijne dingen voor een schappelijke prijs.
Goedemorgen,
Wie kan mij helpen met een verkeerde weergave van het aantal hoogtemeters tijdens een fietsrit.
Gisteren (20 maart) heb ik een rondje dijken gedaan in de provincie Gelderland. Tot mijn grote verbazing had ik een aantal hoogtemeters van 1168.
Ik rijdt met een Bryton 420. Ik had gisteren ook mijn Garmin Fenix 6 om. Via de Garmin heb ik hem opgeslagen naar Connect. Die linkt hem door naar Strava. Daar staat 1168 mtr.
Is dit een systeemfout? Ik heb de rit niet opgeslagen via de Bryton rider naar de app van Bryton. Volgens de Bryton Ryder zat ik om en nabij de 150 mtr, dat is meer de werkelijkheid.
Mijn calorieën verbruik klopt wel met de tijdsduur van de vlakke rit. Want een rit met die hoogtemeters en afstand had meer energie gekost.
Wie kan mij verder helpen?
Alvast bedankt.
Wie kan mij helpen met een verkeerde weergave van het aantal hoogtemeters tijdens een fietsrit.
Gisteren (20 maart) heb ik een rondje dijken gedaan in de provincie Gelderland. Tot mijn grote verbazing had ik een aantal hoogtemeters van 1168.
Ik rijdt met een Bryton 420. Ik had gisteren ook mijn Garmin Fenix 6 om. Via de Garmin heb ik hem opgeslagen naar Connect. Die linkt hem door naar Strava. Daar staat 1168 mtr.
Is dit een systeemfout? Ik heb de rit niet opgeslagen via de Bryton rider naar de app van Bryton. Volgens de Bryton Ryder zat ik om en nabij de 150 mtr, dat is meer de werkelijkheid.
Mijn calorieën verbruik klopt wel met de tijdsduur van de vlakke rit. Want een rit met die hoogtemeters en afstand had meer energie gekost.
Alvast bedankt.
(misschien @ Het grote sporthorloge met GPS topic. )tommy2005 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:13:
Ik rijd met een Bryton 420. Ik had gisteren ook mijn Garmin Fenix 6 om. Via de Garmin heb ik hem opgeslagen naar Connect. Die linkt hem door naar Strava. Daar staat 1168 mtr.
Is dit een systeemfout?
Dit is een inherent probleem van barometrische hoogtemeting op horloges.
Je kunt hem in Connect wel corrigeren.
Zie ook een aantal reacties vanaf TheTinusNL in "Het grote fietscomputer topic"
[ Voor 8% gewijzigd door TheTinusNL op 21-03-2024 11:18 ]
Als je je ritten ook upload naar Strava, kun je daar de hoogtemeters corrigeren, bij je rit heb je aan de linkerkant een uitklap-menu waar deze optie staat.tommy2005 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:13:
Goedemorgen,
Alvast bedankt.
Wahoo had ook een aantal maanden een bug waardoor de hoogtemeters fout doorgegeven werden en adhv deze optie heb ik totdat de bug gefixed werd ook alles handmatig aangepast.
Je kan het ook in Strava laten corrigeren naar de hoogtemeters op basis van de Strava kaarten data:tommy2005 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:13:
Goedemorgen,
Alvast bedankt.
"The data recorded by my barometric altimeter is wrong, can I correct this?
If you suspect that your elevation data is incorrect, you can request an elevation lookup on the Strava website. Click on the three-dot action menu in the left sidebar and select the option to "Correct Elevation." This button will only appear for data collected with a barometric altimeter (or in rare cases where a previous automatic elevation correction failed.) If you change your mind, click the button again to revert back to the original elevation."
Ik zoek een fijn 'tasje' voor onder het zadel waar mijn telefoon in past. Ik heb een Samsung Galaxy A52s, maar liefst 6,5 inch schermdiagonaal. Bij de fietsenzaak waar ik gisteren was, waren de tasjes allemaal te klein, telefoon paste niet.
Iemand tips?
Iemand tips?
Met de kanttekening dat een trainingschema je ook vaak motiveert om vaker te fietsen.Requiem19 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:51:
[...]
Vermogens, trainingsprogramma’s, uitgebalanceerde voeding etc komen later wel, als je die 10-15% extra eruit wilt halen. Ik denk dat het beste is om eerst te leren genieten van fietsen voordat je het als een serieuze sport gaat zien.
Het allermooiste van fietsen is dat je sowieso beter wordt als je meer gaat fietsen (en niet te hard gaat).
Ik gebruik zelf een frametas ipv een zadeltasje, maar ben wel tevreden over deze variant.Diagonaal schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:47:
Ik zoek een fijn 'tasje' voor onder het zadel waar mijn telefoon in past. Ik heb een Samsung Galaxy A52s, maar liefst 6,5 inch schermdiagonaal. Bij de fietsenzaak waar ik gisteren was, waren de tasjes allemaal te klein, telefoon paste niet.
Iemand tips?
Past telefoon, portomonee en sleutels makkelijk in.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Wielren fietsbroek met zak (cargo bibshorts) waar de telefoon in pastDiagonaal schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:47:
Iemand tips?
Ben tevreden van Topeak zadeltassen. Heb 2 verschillende formaten (1 kleinere voor de zomer, 1 grotere voor de winter). En kan ze ook gewoon overzetten van mijn ene fiets naar de andere (montagesysteem op de 2 fietsen is hetzelfde) want als het regent in de zomer gebruik ik ook mijn "winterfiets".
Dank je wel, dit helpt enorm!TheTinusNL schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:17:
[...]
(misschien @ Het grote sporthorloge met GPS topic. )
Dit is een inherent probleem van barometrische hoogtemeting op horloges.
Je kunt hem in Connect wel corrigeren.
Zie ook een aantal reacties vanaf TheTinusNL in "Het grote fietscomputer topic"
Wat ik denk dat er gebeurt is, is dat de hoogte van het Garmin apparaat (of het nu een Edge of Horloge is) verkeerd heeft gestaan voor aanvang van de activiteit. Als je dan buiten komt (of misschien zelfs binnen bent), en dan meteen de activiteit start zonder dat je een goeie GPS lock hebt, hij dus begint met een verkeerde hoogte, maar deze goed springt zodra er een goeie GPS lock is.
Op mijn Forerunner 955 kun je onder sensors - Altimeter evt calibratie etc aanpassen. Misschien dat je daar iets mee kunt?
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Zo de eerste ronde van dit jaar zit er weer op. Afgelopen November mijn fiets in Spanje moeten achterlaten vanwege een lekke band met de auto waardoor we zijn teruggevlogen. Tijdens de wintermaanden dus echt helemaal niks gedaan aan sport helaas. De Zwift staat nog onaangeroerd in de garage en dat terwijl ik hem juist had gekocht om de winter te overbruggen....
Mijn power en hartslag-meter laten de pijnlijk realiteit zien. Als kijk naar mijn functioneel drempelvermogen in Garmin connect ben ik ruim 44 watt omlaag gedaan. Dat wordt komende tijd letten op voeding en vooral veel klimmetjes pakken en een keer naar JOIN luisteren.
Mijn power en hartslag-meter laten de pijnlijk realiteit zien. Als kijk naar mijn functioneel drempelvermogen in Garmin connect ben ik ruim 44 watt omlaag gedaan. Dat wordt komende tijd letten op voeding en vooral veel klimmetjes pakken en een keer naar JOIN luisteren.
Heb je een max-effort gedaan, dan? Garmin kan écht geen FTP inschatten en al helemaal niet als je geen max-effort hebt gedaan.mr.DJ95 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:28:
Zo de eerste ronde van dit jaar zit er weer op. Afgelopen November mijn fiets in Spanje moeten achterlaten vanwege een lekke band met de auto waardoor we zijn teruggevlogen. Tijdens de wintermaanden dus echt helemaal niks gedaan aan sport helaas. De Zwift staat nog onaangeroerd in de garage en dat terwijl ik hem juist had gekocht om de winter te overbruggen....
Het kan best eens zijn dat "de schade" nog wel een beetje meevalt
Beetje afhankelijk van de absolute waardes, maar 44w na ruim 3 maanden vind ik eigenlijk best mee vallen.
Grootste voordeel. Die watts komen met een beetje trainen ook weer vrij snel terug.
Grootste voordeel. Die watts komen met een beetje trainen ook weer vrij snel terug.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ftp achteruit gang valt vaak nog wel beetje mee. De echte pijn zit in hoe hard je duurconditie achteruit gegaan is
.
Heb een nieuw zadel gekocht voor mijn racefiets.
Iemand die mij kan vertellen hoe ik ervoor zorg dat dit zadel op dezelfde positie staat op als mijn huidig? Ik zou spontaan denken om afstand stuurpen - top zadel te meten maar de zadels zijn niet even lang dus lijkt mij dan niet correct te zijn… Kijk ik naar de afstandsmarkering op de zijkant van het zadel? Maar beide zadels zijn een ander merk dus waarschijnlijk ook geen oplossing? 😜 Zijn er bepaalde tools hiervoor?
Hoe neem ik de hellingshoek over? Waar meet ik dit op het zadel? Achterkant zadel ?
Iemand die mij kan vertellen hoe ik ervoor zorg dat dit zadel op dezelfde positie staat op als mijn huidig? Ik zou spontaan denken om afstand stuurpen - top zadel te meten maar de zadels zijn niet even lang dus lijkt mij dan niet correct te zijn… Kijk ik naar de afstandsmarkering op de zijkant van het zadel? Maar beide zadels zijn een ander merk dus waarschijnlijk ook geen oplossing? 😜 Zijn er bepaalde tools hiervoor?
Hoe neem ik de hellingshoek over? Waar meet ik dit op het zadel? Achterkant zadel ?
Achterkant zadel tot stuurpen, en hoogte ten opzichte van de grond (i.v.m. hoogte van de rails, die anders kunnen zijn).Stancke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:02:
Heb een nieuw zadel gekocht voor mijn racefiets.
Zadel hoek kun je ook meten en overnemen door bijvoorbeeld een plankje over het zadel te plaatsen en de hellingshoek daarvan te meten.
[ Voor 6% gewijzigd door guapper op 21-03-2024 21:11 ]
Je reach stel je over het algemeen af obv het punt van je zadel waar deze 8 cm breed is: https://www.bikefitting-bikepower.be/wat-is-stack-en-reach
Ik was opzoek naar andere met ervaring, toen kwam ik deze nog tegen.Kluus schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:11:
[...]
Edit: Ik ben dan weer benieuwd naar de ervaringen met die cycplus pomp....
Ik heb afgelopen zondag 2x het "genoegen" gehad om de cycplus as2 te proberen. Werkte wel dusdanig goed dat ik een as2 pro besteld heb. Voor de pro gekozen want het scheelt qua prijs niet veel, is maar klein beetje groter, grotere accu en een display voor bar/psi. Dat laatste is wel fijn, want 4 bar inschatten is lastig door op je band te drukken (als je geen display hebt).
Besteld bij cycplus zelf want de pro is lastig leverbaar tegen acceptabele prijs.
De Pro Max heb ik niet gedaan, die is echt weer druk groter.
Is die prijs incl alle bijkomende belastingen?DialOut schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:54:
[...]
Ik was opzoek naar andere met ervaring, toen kwam ik deze nog tegen.
Ik heb afgelopen zondag 2x het "genoegen" gehad om de cycplus as2 te proberen. Werkte wel dusdanig goed dat ik een as2 pro besteld heb. Voor de pro gekozen want het scheelt qua prijs niet veel, is maar klein beetje groter, grotere accu en een display voor bar/psi. Dat laatste is wel fijn, want 4 bar inschatten is lastig door op je band te drukken (als je geen display hebt).
Besteld bij cycplus zelf want de pro is lastig leverbaar tegen acceptabele prijs.
De Pro Max heb ik niet gedaan, die is echt weer druk groter.
Ben ook wel benieuwd naar een paar reel life foto's (niet met een model met grote handen
van november tot halverwege maart stilgestaan. Van 298 watt naar +- 230 FTP schatting van JOIN na 3-4 ritjes. Ben na 1,5 uur helemaal op, vorig jaar nog ritjes van 200 km gereden met ongeveer 225 watt gemiddeld. wat @Requiem19 zegt duurvermogen is echt voor mijn gevoel helemaal weg. Zal wel weer langzaam opbouwen worden richting 2/2.5/3 uur ritjes om dan weer door te pakken.mr.DJ95 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:28:
Wat hielp was de correctie van de hoogtemeters via de pc aanpassen. Uiteindelijk bleken er 115 hoogtemeters te zijn gemaakt. Maar als ik naar de statistieken kijk, dan kun je zien dat hij heen en weer schiet tussen +/- 50 mtr. Het kan idd zijn dat dit een Calibratie probleem is van het opstarten. Ik zal de volgende keer een een paar minuten wachten.derx666 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:25:
[...]
Wat ik denk dat er gebeurt is, is dat de hoogte van het Garmin apparaat (of het nu een Edge of Horloge is) verkeerd heeft gestaan voor aanvang van de activiteit. Als je dan buiten komt (of misschien zelfs binnen bent), en dan meteen de activiteit start zonder dat je een goeie GPS lock hebt, hij dus begint met een verkeerde hoogte, maar deze goed springt zodra er een goeie GPS lock is.
Op mijn Forerunner 955 kun je onder sensors - Altimeter evt calibratie etc aanpassen. Misschien dat je daar iets mee kunt?
De correctie nadien via de tip ook in dit forum zorgde voor de juiste waarde.
Ik zal de volgende keer de Bryton en de Garmin apart van elkaar laten meten. Eens kijken wat die verschillen onderling zijn. Ze zijn niet gekoppeld met elkaar, alleen via mijn telefoon. Dat zou ook de reden kunnen zijn voor de “verstoring”.
Bedankt iedereen voor de reacties tot zover!!
Je kunt hier altijd terecht met vragen, prachtig forum hier!!!!!
Ik zou mij niet al teveel blind staren op de cijfers. Geniet gewoon van het feit dat je weer op pad kan, dan komen die betere cijfers vanzelf.dfbt schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:51:
[...]
van november tot halverwege maart stilgestaan. Van 298 watt naar +- 230 FTP schatting van JOIN na 3-4 ritjes. Ben na 1,5 uur helemaal op, vorig jaar nog ritjes van 200 km gereden met ongeveer 225 watt gemiddeld. wat @Requiem19 zegt duurvermogen is echt voor mijn gevoel helemaal weg. Zal wel weer langzaam opbouwen worden richting 2/2.5/3 uur ritjes om dan weer door te pakken.
Overigens herken ik het stilstaan van oktober tot februari/maart wel. Deze herfst/winter waren niet goed voor de motivatie. Gelukkig nu weer wat opbouwen. Ik hoef ook pas in september te pieken
@ElGreco .. hij bedoeld eind mei hoor..wisselwerking schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:20:
[...]
. Gelukkig nu weer wat opbouwen. Ik hoef ook pas in september te pieken
Stilstaan is achteruitgang idd, zeker qua conditie/uithoudingsvermogen..
Dit was voor mij de eerste winter dat ik echt vol ben door blijven trainen, en daar pluk je echt wel de vruchten van aan het begin van het seizoen..
Voor mij is het nu alleen nog wat meer uitbouwen voor langere duurvermogen, dus geregeld 5-7 uur gaan fietsen, en daarnaast wil ik mij komende weken ook wat meer focussen op echt kracht/VO2max.
Gisteren een sub threshold training gedaan, planning was 5x 10 minuut intervallen net onder mijn omslagpunt. tussentijds 10 min herstel in Z2.
Dit was echt wel zwaar, en ik had geen puf meer halverwege het laatste blok.
Afgelopen maanden ook heel weinig Z4/Z5 trainingen gedaan, dus daar gaat komenden 2 maanden wat meer aandacht naar uit. Wil toch wat meer kracht en uithoudingsvermogen creeeren in de hogere zones..
Dit was voor mij de eerste winter dat ik echt vol ben door blijven trainen, en daar pluk je echt wel de vruchten van aan het begin van het seizoen..
Voor mij is het nu alleen nog wat meer uitbouwen voor langere duurvermogen, dus geregeld 5-7 uur gaan fietsen, en daarnaast wil ik mij komende weken ook wat meer focussen op echt kracht/VO2max.
Gisteren een sub threshold training gedaan, planning was 5x 10 minuut intervallen net onder mijn omslagpunt. tussentijds 10 min herstel in Z2.
Dit was echt wel zwaar, en ik had geen puf meer halverwege het laatste blok.
Afgelopen maanden ook heel weinig Z4/Z5 trainingen gedaan, dus daar gaat komenden 2 maanden wat meer aandacht naar uit. Wil toch wat meer kracht en uithoudingsvermogen creeeren in de hogere zones..
Gister langs geweest bij mantel. Wielen kunnen nog even mee, casette en groep zijn waarschijnlijk nog heel goed. Dus alleen onderhoud. Lekker voor 70 euro klaar ipv 400
.
Ook lekker gefietst nog. Ik merk dat ik het best lastig vindt om rustig aan te doen. Ben toch veel aan het brommen op ongeveer 160hpm (zoals ze dat in de live slow ride fast podcast noemen). Ik weet van het hardlopen dat dat onnodig veel vermoeidheid oplevert en ervoor zorgt dat je door de tijd heen minder volume kan lopen/rijden. Dus daar moet ik echt op gaan letten...

Ook lekker gefietst nog. Ik merk dat ik het best lastig vindt om rustig aan te doen. Ben toch veel aan het brommen op ongeveer 160hpm (zoals ze dat in de live slow ride fast podcast noemen). Ik weet van het hardlopen dat dat onnodig veel vermoeidheid oplevert en ervoor zorgt dat je door de tijd heen minder volume kan lopen/rijden. Dus daar moet ik echt op gaan letten...
Weet je je max hr?Limbeckx schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:47:
Gister langs geweest bij mantel. Wielen kunnen nog even mee, casette en groep zijn waarschijnlijk nog heel goed. Dus alleen onderhoud. Lekker voor 70 euro klaar ipv 400.
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om alles rond/boven FTP. Ik zou juist denken dat VO2Max als eerste keldert?Requiem19 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:47:
Ftp achteruit gang valt vaak nog wel beetje mee. De echte pijn zit in hoe hard je duurconditie achteruit gegaan is.
Status hier: 5 feb sleutelbeen gebroken, 2x half uurtje op de tacx maar energie niet echt voor. 7 maart geopereerd en afgelopen dagen 2x gefietst. Beide keren half uurtje duurvermogen simpelweg peddelen op de tacx (180-200w) maar valt me toch tegen. Hartslag jaagt redelijk de hoogte in vergeleken met begin februari.
Aldus intervals: van 50 naar 20 fitness in 6 weken. Aldus Join van 25 naar 15.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Voor de meeste mensen blijft het anaerobe systeem wat beter in stand zonder training dan het aerobe systeem.Stufferdt schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:47:
[...]
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om alles rond/boven FTP. Ik zou juist denken dat VO2Max als eerste keldert?
Status hier: 5 feb sleutelbeen gebroken, 2x half uurtje op de tacx maar energie niet echt voor. 7 maart geopereerd en afgelopen dagen 2x gefietst. Beide keren half uurtje duurvermogen simpelweg peddelen op de tacx (180-200w) maar valt me toch tegen. Hartslag jaagt redelijk de hoogte in vergeleken met begin februari.
Aldus intervals: van 50 naar 20 fitness in 6 weken. Aldus Join van 25 naar 15.
Ws kun je nu nog in een 5 of 10s sprint vermogens trappen die beetje in de buurt komen van je normale waardes. Een 20 min test heeft ook deels bijdrage van het anaerobe systeem. Daarom daalt dat in de regel vaak iets minder dan de duurconditie. Verschilt ook pp (sommige mensen hebben heel weinig anaerobe bijdrage in een 20m test).
Het aerobe systeem verliest redelijk wat efficiëntie bij inactiviteit. Je vetverbranding etc is ook minder dan, waardoor je op langere ritjes snel op bent (want gelijk vol in de carb burning). Je hs is dan op je duurtempo ook veel hoger dan eerst, wat een duidelijk teken van duurconditie verlies is.
:strip_exif()/f/image/RdZlP6efzDJ3PST4GeH3d5bY.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste week ook een beetje met Intervals.icu bezig geweest om wat data te analyseren en kwam een mooi grafiekje tegen wat mijn gevoel ook wel goed weergeeft..
De blauwe lijn is van de 2e helft van vorig seizoen (tot ik naar binnen ging en meer ging focussen op gestructureerd trainen).
De paarse lijn is een gemiddelde van alle trainingen vanaf de kerst tot nu toe..
De gemiddelden zijn gebaseerd op 10 minuten blokken (dus geen korte sprintjes die een vertekend beeld kunnen geven.)
Mooi om te zien dat in Z1/Z2 echt veel progressie geboekt is, ik trap veel meer wattage met een lagere hartslag..
Maar zoals in mijn vorige post aangegeven, er is nog wel wat werk in de hogere zones te doen,
[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 22-03-2024 11:21 ]
Dacht laat ik ook is kijken maar gaat hier de verkeerde kant op....verstappen33 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:19:
[Afbeelding]
Laatste week ook een beetje met Intervals.icu bezig geweest om wat data te analyseren en kwam een mooi grafiekje tegen wat mijn gevoel ook wel goed weergeeft..
De blauwe lijn is van de 2e helft van vorig seizoen (tot ik naar binnen ging en meer ging focussen op gestructureerd trainen).
De paarse lijn is een gemiddelde van alle trainingen vanaf de kerst tot nu toe..
De gemiddelden zijn gebaseerd op 10 minuten blokken (dus geen korte sprintjes die een vertekend beeld kunnen geven.)
Mooi om te zien dat in Z1/Z2 echt veel progressie geboekt is, ik trap veel meer wattage met een lagere hartslag..
Maar zoals in mijn vorige post aangegeven, er is nog wel wat werk in de hogere zones te doen,
:fill(white):strip_exif()/f/image/AuUUu27ppz4HBOjxVQIycD1m.png?f=user_large)
En ik wil graag m'n nieuwe fiets posten die ik gister heb ogehaald, maar schaam mij een beetje dat ik hem in alle haast verkeerd om heb neer gezet...

:strip_exif()/f/image/3JrDAOe0a7F90cglbUfY7uYd.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor het wijzen op deze confronterende optie van intervals.icuverstappen33 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:19:
[Afbeelding]
Pas maar op dat ze niet over de ventieldopjes gaan beginnenTinusvolkel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:48:
[...]
Dacht laat ik ook is kijken maar gaat hier de verkeerde kant op....![]()
[Afbeelding]
En ik wil graag m'n nieuwe fiets posten die ik gister heb ogehaald, maar schaam mij een beetje dat ik hem in alle haast verkeerd om heb neer gezet...![]()
[Afbeelding]
Volgens mij is het toch echt andersom. Ja, na een tijdje niet fietsen kan je vaak prima piek vermogen trappen, maar dat kom vooral doordat je geen vermoeidheid meer in je benen hebt. Één keer dat vermogen trappen gaat dan wel. Probeer je het te herhalen, dan wordt het al heel snel lastig. Ik heb altijd begrepen dat het als volgt is in hoe snel het verdwijnt (en hoe snel het terug komt).Requiem19 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:02:
Voor de meeste mensen blijft het anaerobe systeem wat beter in stand zonder training dan het aerobe systeem.
Ws kun je nu nog in een 5 of 10s sprint vermogens trappen die beetje in de buurt komen van je normale waardes. Een 20 min test heeft ook deels bijdrage van het anaerobe systeem.
- Piek / Sprint vermogen
- VO2Max
- TTE rond je FTP
- Duur vermogen.
Je hebt gelijk dat V02 max als eerste afneemt, dat is immers je (maximale) aerobe systeem (wat ook je duursysteem is).Phydomir schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:46:
[...]
Volgens mij is het toch echt andersom. Ja, na een tijdje niet fietsen kan je vaak prima piek vermogen trappen, maar dat kom vooral doordat je geen vermoeidheid meer in je benen hebt. Één keer dat vermogen trappen gaat dan wel. Probeer je het te herhalen, dan wordt het al heel snel lastig. Ik heb altijd begrepen dat het als volgt is in hoe snel het verdwijnt (en hoe snel het terug komt).
- Piek / Sprint vermogen
- VO2Max
- TTE rond je FTP
- Duur vermogen.
Na lange periode van inactiviteit verandert echter je fysiologie waardoor je slow twitch spiervezels (2a) veranderen naar fast twitch (2b).
Zie bijv dit stuk van Trainerroad:
https://www.trainerroad.c...ns-when-you-lose-fitness/Finally, some muscle fibers convert from type 2a to type 2b, becoming more reliant on anaerobic metabolism. This can ironically make anaerobic efforts feel easier as you detrain, but don’t mistake this paradoxical effect for an improvement in fitness. Eventually, with a sufficient decrease in training stimulus, your body almost completely reverts to its untrained state.
Mooie fiets! Heb je nog wat specificaties?Tinusvolkel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:48:
[...]
Dacht laat ik ook is kijken maar gaat hier de verkeerde kant op....![]()
[Afbeelding]
En ik wil graag m'n nieuwe fiets posten die ik gister heb ogehaald, maar schaam mij een beetje dat ik hem in alle haast verkeerd om heb neer gezet...![]()
[Afbeelding]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Tuurlijk:
Trek Emonda SL 7 eTap
SRAM Force eTap AXS 2 x 12 speed elektrische schakelgroep.
Full carbon frame en wielen( Bontrager Aeolus Pro 37)
SRAM Force AXS vermogensmeter
https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-sl-7-etap
[ Voor 6% gewijzigd door Tinusvolkel op 22-03-2024 13:45 ]
Met de E3 op de achtergrond aan..krijg ik stiekem een beetje zin om daar is een rondje te fietsen. Vraag voor de Belgische Tweakerts.. ZIjn de routes van de Cyclo's het hele jaar te fietsen?
https://www.routeyou.com/...wevelgem-cyclo-2024-145km
https://www.routeyou.com/...route/e3-cyclo-2021-157km
Of pak ik bij bovenstaande wegen mee die afgezet zijn de rest van het jaar?
Wegen van die cyclo's zijn gans het jaar open. Veel plezier!
Interessante grafiek, bedankt voor het delen.verstappen33 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:19:
[Afbeelding]
Ik gebruik(te) altijd "Z2 over time" wat gewoon Power is voor je HR in Z2, met tijd/periode/datum op de x-as.
Daar verwacht je, als je fitter wordt, een stijgende lijn, bijvoorbeeld.
Probleem daarvan is dat je af en toe zones een update geeft en vooral hartslag is dan een probleem.
Net een range van een paar slagen meer of minder verandert dan het beeld al, maar zo'n kleine verandering is van dag op dag heel normaal.
Of drastischer: naar een ander zone-model wisselen.
Zelf bijvoorbeeld laatst van Joe Friel 7 zones naar Andy Coggan 5 zones gegaan omdat vooral Z2 véél beter aansluit bij gevoel en vermogen.
Dit is deels te verhelpen met de "update zones" optie voor activiteiten uit het verleden, maar dan verander je ook gelijk de getallen (FTP, LTHR) dus dat is niet de bedoeling.
Die Power vs Heart rate heeft dat probleem niet omdat je alleen naar de exacte waarden kijkt en niet naar de zones
Alleen zie ik nog niet wat die "Min minutes" nou precies doet en hoe die buckets werken?
Ik kan het ook niet terugvinden in de documentatie/het forum.
Als je hem bijvoorbeeld op 20 minuten zet, snap ik dat daar niet de wattages van een 20' FTP-test uit komen, omdat je daar niet constant hetzelfde wattage trapt en dezelfde hartslag hebt. Je hebt dus niet minstens 20 minuten in (of boven?) je "FTP-bucket" getrapt.
Maar mijn meest rechter/hoge punt op de grafiek van 2024 zit op slechts 73% van het testresultaat.
Voor 2023 en 2022 lopen die veel verder, alsof het aantal activiteiten/minuten ook uitmaakt.
Ook als je over wattage X hovert op de x-as, dan krijg je als popup/waarde de laagste HR die je voor dat wattage hebt gehaald, maar in de popup staan dan de waarde van die HR, de y-as, voor verschillende wattages
Hoe langer ik naar die grafiek kijk, hoe minder ik hem begrijp.
Maar gelukkig zie ik rond Z2 wattages wel de juiste trend volgen, namelijk die van laagste hartslag in 2024 en hoogste hartslag in 2022, dus het zal vast allemaal goed gaan
Die minuten is volgens mij hoe die het middelt..TheTinusNL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:02:
[...]
Interessante grafiek, bedankt voor het delen.
Ik gebruik(te) altijd "Z2 over time" wat gewoon Power is voor je HR in Z2, met tijd/periode/datum op de x-as.
Daar verwacht je, als je fitter wordt, een stijgende lijn, bijvoorbeeld.
Probleem daarvan is dat je af en toe zones een update geeft en vooral hartslag is dan een probleem.
Net een range van een paar slagen meer of minder verandert dan het beeld al, maar zo'n kleine verandering is van dag op dag heel normaal.
Of drastischer: naar een ander zone-model wisselen.
Zelf bijvoorbeeld laatst van Joe Friel 7 zones naar Andy Coggan 5 zones gegaan omdat vooral Z2 véél beter aansluit bij gevoel en vermogen.
Dit is deels te verhelpen met de "update zones" optie voor activiteiten uit het verleden, maar dan verander je ook gelijk de getallen (FTP, LTHR) dus dat is niet de bedoeling.
Die Power vs Heart rate heeft dat probleem niet omdat je alleen naar de exacte waarden kijkt en niet naar de zones
Alleen zie ik nog niet wat die "Min minutes" nou precies doet en hoe die buckets werken?
Ik kan het ook niet terugvinden in de documentatie/het forum.
Als je hem bijvoorbeeld op 20 minuten zet, snap ik dat daar niet de wattages van een 20' FTP-test uit komen, omdat je daar niet constant hetzelfde wattage trapt en dezelfde hartslag hebt. Je hebt dus niet minstens 20 minuten in (of boven?) je "FTP-bucket" getrapt.
Maar mijn meest rechter/hoge punt op de grafiek van 2024 zit op slechts 73% van het testresultaat.
Voor 2023 en 2022 lopen die veel verder, alsof het aantal activiteiten/minuten ook uitmaakt.
Ook als je over wattage X hovert op de x-as, dan krijg je als popup/waarde de laagste HR die je voor dat wattage hebt gehaald, maar in de popup staan dan de waarde van die HR, de y-as, voor verschillende wattages
Hoe langer ik naar die grafiek kijk, hoe minder ik hem begrijp.
Maar gelukkig zie ik rond Z2 wattages wel de juiste trend volgen, namelijk die van laagste hartslag in 2024 en hoogste hartslag in 2022, dus het zal vast allemaal goed gaan
dus hoe hoger de instelling (bijvoorbeeld 10 minuten) dan is de granulariteit wat grover dan wanneer je die op 1 minuut zou zitten.
Op de 10 minuten instelling zie je dus ook niet de pieken die je kunt halen met sprinten omdat het gemiddeld word in 10 minuut blokken.
Wij fietsen met onze club op de dag van de Ronde zelf nog in de voormiddag de Kwaremont op, dus is geen probleemMcMiGHtY schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:18:
Met de E3 op de achtergrond aan..krijg ik stiekem een beetje zin om daar is een rondje te fietsen. Vraag voor de Belgische Tweakerts.. ZIjn de routes van de Cyclo's het hele jaar te fietsen?
Vandaag even met de fiets naar de start van de E3 gaan kijken en 's namiddags op de Tiegemberg een kijkje gaan nemen. Leuke wedstrijd altijd.
Als je tips nodig hebt over de regio: shoot
Schakelen jullie eigenlijk vaak naar het kleine voorblad? Of is het grote blad en terugschakelen om weer weg te rijden eigenlijk de 'normale' gang van zaken, of toch naar het kleine blad bij weer wegrijden?
Vorige week trouwens naar de start gaan kijken van dorpenomloop Rucphen, was toch leuk om te zien en daarna online verder te kijken.
:strip_exif()/f/image/8QZoktXtLi2O8Kz92RjqUCmc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/npe5uhxnG1pvDLW0lJb6Ggg2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n9D56qsNnLerBiEeu4TyiIpX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k7cEE5e7QgFrws2tT9O4upH7.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige week trouwens naar de start gaan kijken van dorpenomloop Rucphen, was toch leuk om te zien en daarna online verder te kijken.
:strip_exif()/f/image/8QZoktXtLi2O8Kz92RjqUCmc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/npe5uhxnG1pvDLW0lJb6Ggg2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n9D56qsNnLerBiEeu4TyiIpX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k7cEE5e7QgFrws2tT9O4upH7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1uStrsa0EnFAmW8tLm29y8Aw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 83% gewijzigd door flugelisoke op 22-03-2024 22:19 ]
Kleine blad is voor hellingen/heuvels/bergen. Terugschakelen op grote blad inderdaad voor wegrijden/optrekken na bocht/...
Edit: kleine blad ook voor zand, modder, ...
Edit: kleine blad ook voor zand, modder, ...
[ Voor 16% gewijzigd door jorrefunk op 22-03-2024 22:32 ]
Je doet al een aanname dat iedereen van het kleine blad afkomtflugelisoke schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:17:
Schakelen jullie eigenlijk vaak naar het kleine voorblad? Of is het grote blad en terugschakelen om weer weg te rijden eigenlijk de 'normale' gang van zaken, of toch naar het kleine blad bij weer wegrijden?
Maar wat vind jezelf het fijnste? In mijn ogen is er geen "het heurt zo", en als je niet mee doet om de knikkers maakt het ook niet uit toch?
Altijd met het grote mes erop
---------------
Om nog even in te haken op het shiften tussen het grote en kleine blad, ik merk dat de linkershifter om naar het grote blad te schakelen erg diep naar binnen moet worden gedrukt. Oncomfortabel diep zelfs, alsof je (overdreven) de fiets ermee naar rechts duwt en het idee hebt de rem erbij in te drukken.
Is dit iets wat afgesteld kan worden of is dit inherent aan de 105 groep?
Is dit iets wat afgesteld kan worden of is dit inherent aan de 105 groep?
:strip_exif()/f/image/BLAGjeE6azinu3YylIRPMBYp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ritje van gisteren
Beetje veel geschakeld aangezien ik nog wat moet wennen aan de manier van schakelen
Maar doe hier niet zo bijzonder vaak heuveltjes en heb denk ik alleen bij de oude hollen weg m’n binnenblad gebruikt maar had misschien bij andere heuvels ook eerder naar het binnenblad moeten gaan omdat de ketting dan minder schuin staat.
Mijn fiets zonder versnellingen en met terugtraprem heeft dit probleem niet. Ruilen? :-pTinusvolkel schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:14:
maar had misschien bij andere heuvels ook eerder naar het binnenblad moeten gaan omdat de ketting dan minder schuin staat.
Iemand nog een gouden truc als je Di2 niet oplaadt na een lange winterslaap?
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic