Ik zou adviseren om niet meer te starten met het meegeleverd kettingvet. Hoewel het op zich geen slecht vet is (het smeert...) trekt het immens veel vuil aan. En het mengen van 2 (of meer) soorten smeersel wil ik altijd vermijden.la_fusion schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:39:
Over kettingen gesproken..
Enige tijd geleden weer de wegwielen gemonteerd nadat ik in de winter met mijn Scott Addict RC ook wat gravelritten heb gedaan. Op die nieuwe wegwielen een nieuwe Ultegra casette + KMC ketting gelegd. Zelfde lengte als voorheen en tijdens de eerste rit kwam ik er achter dat hij niet lekker liep. Bleek uiteindelijk bij de quicklink het 'lagertje' te missen. Dat weer gemonteerd en hij liep weer normaal.
Alleen viel het mij wel op dat ik op het fabrieksvet veel minder lang (<250 km) kon fietsen zonder een piepende/krakende ketting dan normaal. Daarna gesmeerd zoals ik dat altijd doe en afgelopen weekend na iets van 2 uur fietsen begon de ketting ook alweer te piepen/kraken terwijl ik gewoon over drogen wegen aan het fietsen was. Sowieso kan ik normaal makkelijk 250 km rijden met deze lube zonder problemen.
Wat mij echter opvalt is dat bij het achteruit draaien van de pedalen, hij om de x aantal omwentelingen een klein schokje(springt terug) in de achterderrie laat zien. Bij vooruit draaien overigens nergens last van. Omdat ik zelf voorheen altijd KMC 11 speed kettingen heb gereden zonder problemen + het kleine tikje van de derrie, vermoed ik dat het achterpad wellicht een tikje scheef staat. Zou dat een logische verklaring zijn voor het zo snel weer gaan piepen/kraken van de ketting? Of is de 12 speed Ultegra setting zoveel meer veel eisend dan de 11 speed variant? Waar zou jullie aandacht naar uitgaan?
Je probleem is wss te wijten aan één stijve schakel. Hoogst wss de quicklink, maar niet noodzakelijk zo.
Die stijve schakel vinden kan soms moeilijker zijn dan het lijkt. Maar steek daar eens moeite in.
Ik het exact hetzelfde ook ooit gehad. Dat bleek echt over één stijve schakel te gaan die volgens mij veroorzaakt werd door slechte toleranties in de (gloednieuwe) ketting. Ik heb hem er moeten vantussen halen en vervangen met een tweede quicklink.
Volgens wat ik weet staat KMC idd gekend iets meer geluid te maken. Al heeft geluid voor meer te maken maken hoe goed en met welk soort smeersel je ketting behandeld is.
Ik herinner me de PTFE tijden van kettingen nog (siliconenspray) Wat mij betreft de beste wat betreft smering, resistentie voor stof en laag onderhoud. Maar jeezus, voor geen reden kon die ketting gaan piepen als een nest muizen op bepaalde dagen.
(geen idee trouwens waarom niemand dat nog gebruikt)