Pelle schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:12:
Na 10 jaar is het wel weer eens tijd voor een nieuwe racer. Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe Giant Defy en TCR. Nadeel is alleen dat ik een combinatie van uitvoeringen zoek. Valt daar bij een Giant dealer nog wat aan te doen of koop je gewoon een standaard model?
Op fiets.nl heb ik wel eens gelezen van iemand die e.e.a. heeft kunnen regelen bij
Rullens fietsen (dat is voor jou nog wel aan te rijden).
Maar denk dat het heel erg er aan ligt wat je wilt.
Je hebt meerdere aspecten:
- Hoeveel marge zit er op de fiets. Hoeveel geeft de FM daarvan weg als korting en/of als service.
- Hoe courant zijn de onderdelen die je wilt wisselen? Standaard zadels en stuurpennen kunnen ze niet zoveel meer mee. Bandjes soms, als zal het animo voor standaard Giant bandjes ook niet zo hoog zijn. Shimano crank is meer geld waard dan een merk specifieke crank of wielset. Onderling uitwisselen met andere fietsen beginnen ze niet aan.
- Hoeveel zin heeft de FM in "gezeur, hoe druk is het in de werkplaats etc.
Mijn ervaring in het onderhandelen tot nu toe is dat de FM liever korting geeft dan dat ze allemaal onderdelen gaan wisselen (en gezeur en garantie). Zeker als het allemaal niet zo courant is. (En als ze het al willen, dan betaal je het uiteindelijk nog zelf uit de post "korting").
In mijn ogen kan je het beste de fiets met zoveel mogelijk korting scoren, en dan de onderdelen die je wilt wisselen gelijk als nieuw op MP zetten. Als je er eerst 200 km mee gaat rijden "om nog even te sparen" of aan te kijken, is de waarde ook gelijk 60%. Vervolgens sprokkel je wat je nodig heb via MP en via Bike24/Bike-components/Bike-discount/R2-bike etc bij elkaar.
Ik weet niet wat je precies wilt, maar Giant dealers hebben echt heel veel overjarige voorraad staan. Dus denk dat je best een leuke deal kan scoren* op een overjarige TCR (mits ook fysiek op voorraad).
*Sommige dealers leven in de nieuwe realiteit en kampen met te veel voorraad en hun cashpositie, andere dealers denken nog steeds dat het Corona is.