Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 547 ... 667 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Mistraller schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:14:
[...]
Klopt, maar opent wel mogelijkheden tot het aanschaffen van een tweedehandse waarvan je de kleur niet aanstaat. Als een fiets dan toch bij zo'n toko staat kunnen ze wellicht meteen ff de fiets doorlichten, en omdat je toch moet demonteren is een lagertje hier en daar ook zo vervangen. Is wel een traject waar je zin in moet hebben; maar levert je wel een super unieke fiets op!
Daar heb je zeker een punt. En een custompainted fiets is toch wel een fancy dingetje hoor :) Heb ook bakken zin om daar straks buiten lekker mee rond te gaan scheuren. Nu doe ik het er nog even mee op Zwift, en nog steeds een klein beetje zoekende naar de houding ook. Maar nu met dat sleutelbeen en wel kunnen leunen ga je de boel toch weer anders belasten, hand en pols, waardoor je sneller het gevoel hebt toch nog niet goed te zitten. En moet misschien toch zadel nog wat aan gaan passen. Maar zolang het niet net zo vrij gebruikt kan worden als zeg maar voor de crash laat ik het nog maar even zo staan.

Ik zag pas wel een of andere website waarbij je voor een € 35 ofzo een video op kon sturen en ze op basis van wat dingen aan kunnen geven wat je voor aanpassing kan doen. https://www.myvelofit.com/ Misschien tzt dat nog eens proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:52
weekend warrior schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:25:
De onderstaande vraag lijkt me te klein voor een eigen topic dus ik probeer het hier. Mijn Ultegra R8000 crankstel moest langs de fietsmaker ter controle. Voor mij een mooi moment om deze eens van de fiets te halen en de omgeving van het bottom bracket mooi schoon te maken.

Nu heb ik echter toch wat twijfel bij de montage. Bij de demontage kwam ik een vulring tegen met een verdikking die ik niet terug kan vinden op de montage instructies van zowel de crankstel als het bottom bracket (Shimano SM-BB71-41). Wie weet wat hiervoor de geschikte montagerichting is? En waarom kan ik niets vinden over deze ring in de Shimano handleidingen?

Het gaat om de onderstaande vulring:
[Afbeelding]

Montage A: de brede kant van de ring in de linker crank. Deze valt er strak in maar komt dan met het aanschroeven van de twee boutjes waarschijnlijk op spanning.
[Afbeelding]

Montage B: de smalle kant van de vulring in linker crank. Op deze manier valt het niet gespoten deel tegen het bottom bracket.
[Afbeelding]

edit: de volgende instructies heb ik gebruikt
https://dassets.shimano.c...ev/EV-SM-BB71-41-4623.pdf
https://si.shimano.com/en...001/DM-RAFC001-04-ENG.pdf
Montage A is de juiste manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:06
weekend warrior schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:25:
De onderstaande vraag lijkt me te klein voor een eigen topic dus ik probeer het hier. Mijn Ultegra R8000 crankstel moest langs de fietsmaker ter controle. Voor mij een mooi moment om deze eens van de fiets te halen en de omgeving van het bottom bracket mooi schoon te maken.

Nu heb ik echter toch wat twijfel bij de montage. Bij de demontage kwam ik een vulring tegen met een verdikking die ik niet terug kan vinden op de montage instructies van zowel de crankstel als het bottom bracket (Shimano SM-BB71-41). Wie weet wat hiervoor de geschikte montagerichting is? En waarom kan ik niets vinden over deze ring in de Shimano handleidingen?

Het gaat om de onderstaande vulring:
[Afbeelding]

Montage A: de brede kant van de ring in de linker crank. Deze valt er strak in maar komt dan met het aanschroeven van de twee boutjes waarschijnlijk op spanning.
[Afbeelding]

Montage B: de smalle kant van de vulring in linker crank. Op deze manier valt het niet gespoten deel tegen het bottom bracket.
[Afbeelding]

edit: de volgende instructies heb ik gebruikt
https://dassets.shimano.c...ev/EV-SM-BB71-41-4623.pdf
https://si.shimano.com/en...001/DM-RAFC001-04-ENG.pdf
Volgens mij is het een seal.

En hij is niet van Shimano, daarom staat hij niet in de instructies.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15
Ziet er idd uit alsof die bij je bottombracket hoort.
Seal of mini spacer.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
Is dat niet gewoon deze? https://allez-allez.net/2018/07/05/change-crank-gasket/ (maar dan de linker, uiteraard)

(#5 uit de crankset EV: https://si.shimano.com/en...256/EV-FC-R8000-4256B.pdf )

[ Voor 8% gewijzigd door Salteh op 06-03-2024 10:51 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:24

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Artikel over knipperlichten in Het Nieuwsblad. Dus niet alles in België is slecht (fietspaden, ...). Moet ik wel opletten dat als ik de grens oversteek naar Nederland op een knopje duw van mijn fietslicht (knipper >> continu). ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qybtOox1BSFzQLEm9LaovyrVN2o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MolpB6DnqHOqcOsVY3EEe6Cl.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 10:49
Wanneer starten jullie met een verkoudheid weer met trainen? Beter worden is natuurlijk altijd prio 1 maar wanneer ben je weer genoeg hersteld voor een volle bak training?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Strider schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:58:
Wanneer starten jullie met een verkoudheid weer met trainen? Beter worden is natuurlijk altijd prio 1 maar wanneer ben je weer genoeg hersteld voor een volle bak training?
Rustig beginnen en kijken hoe je je voelt (of wat je waarden zijn) en dan pas weer 'volle bak'?

Het is buitengewoon persoonlijk hoe je je voelt en hoe snel je hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-07 18:18
Goed luisteren naar je lichaam, 2 weken geleden ook verkouden geweest en dat was goed te zien in de data, hartslag veel te hoog tov geleverde vermogen..

Dus even rustig aan gedaan (minder intens, minder lang) tot ik mij weer fitter voelde, na 3-4 dagen is de ergste verkoudheid wel voorbij en merk je ook wel dat je weer wat meer kunt..

En nu komt de hooikoorts langzaam om de hoek kijken :(

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 29-07 10:49
verstappen33 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:07:
Goed luisteren naar je lichaam, 2 weken geleden ook verkouden geweest en dat was goed te zien in de data, hartslag veel te hoog tov geleverde vermogen..

Dus even rustig aan gedaan (minder intens, minder lang) tot ik mij weer fitter voelde, na 3-4 dagen is de ergste verkoudheid wel voorbij en merk je ook wel dat je weer wat meer kunt..

En nu komt de hooikoorts langzaam om de hoek kijken :(
Ik ben vorige week zondag ziek geworden (25-2), gewoon een verkoudheid, maandag hele dag koorts die dinsdag weer over was. Nu zijn mijn slijmvliezen nog steeds ontstoken en heb ik niet het gevoel dat ik weer helemaal fit ben.
Ik vraag me dan af of het uberhaupt wel zin heeft om te fietsen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-07 13:53
Strider schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Ik ben vorige week zondag ziek geworden (25-2), gewoon een verkoudheid, maandag hele dag koorts die dinsdag weer over was. Nu zijn mijn slijmvliezen nog steeds ontstoken en heb ik niet het gevoel dat ik weer helemaal fit ben.
Dat merk je als je 5min op dat ding zit toch? ;) Als het voor geen meter gaat en het voelt niet goed, lekker stoppen en rust houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-07 18:18
[...]

Koorts is wel een teken dat je echt even rust moet pakken om goed te herstellen..
Ik was alleen verkouden en hoestte flink en had alles dichtzitten in mijn hoofd..

Na 3-4 dagen nam de hoest al flink af en kreeg ik meer lucht en merkte ik dat ik ook weer rustig kon gaan fietsen..

Prio 1 is herstel, als je te hard gaat sporten met koorts of andere ziekte verschijnselen dan moet je lichaam 2x zo hard werken voor die inspanning maar ook voor je herstel..
Daarom goed luisteren naar je lichaam en evt wat rust pakken als het moet..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:11
jorrefunk schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:56:
Artikel over knipperlichten in Het Nieuwsblad. Dus niet alles in België is slecht (fietspaden, ...). Moet ik wel opletten dat als ik de grens oversteek naar Nederland op een knopje duw van mijn fietslicht (knipper >> continu). ;)

[Afbeelding]
Maaaaaarrrrr.... Is dat knipperen dan "aan - uit'' of ''fel-minder fel". Ik vind persoonlijk knipperlichten die "aan-uit' gaan erg vervelend. Ik mis een stuk waarin ik de fietser kan zien en moet dan maar inschatten wat de snelheid en richting is.

Ook is het zo dat als je op een druk punt bent en alles en iedereen "knippert je helemaal de moeder" wordt je er ook helemaal knetter van lijkt me.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
[...]

De hoofdregel die vaak genoemd wordt is dat je weer rustig kunt proberen te gaan fietsen als het probleem boven de borst zit. Dus je voelt je op zich goed, maar je hebt hoogstens nog beetje keelpijn, snot in je neus etc.

Maar met alles geldt dat je beter iets later kunt beginnen dan iets te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Moet ik wel opletten dat als ik de grens oversteek naar Nederland op een knopje duw van mijn fietslicht (knipper >> continu). ;)
Is het in Nederland dan opeens veiliger als je lampje continue brand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:30
mhr-zip schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:50:
[...]

Zeker. Dat hebben we zo afgesproken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:29
stevens20 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:22:
[...]

Maaaaaarrrrr.... Is dat knipperen dan "aan - uit'' of ''fel-minder fel". Ik vind persoonlijk knipperlichten die "aan-uit' gaan erg vervelend. Ik mis een stuk waarin ik de fietser kan zien en moet dan maar inschatten wat de snelheid en richting is.

Ook is het zo dat als je op een druk punt bent en alles en iedereen "knippert je helemaal de moeder" wordt je er ook helemaal knetter van lijkt me.
Er zijn ook onderzoeken waaruit zou blijken dat het afstand inschatten juist lastiger is met een knipperlicht, dus dat komt dan wel weer overeen met jouw ervaring. Altijd voorzichtig zijn met conclusies gebaseerd op 1 onderzoek.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
Ik vind het wel grappig. Op de normale/elektrische fiets of speedpedelec is het nooit een discussie. Lampjes branden altijd continu, men vindt dat veilig en normaal. En bij een racefiets is het ineens hip om het knipperend te hebben. Het kan nu veiliger zijn, maar daar zit weer een grens aan. Als alle fietsen worden uitgerust met knipperlampjes, gaat het z'n doel weer voorbij.

Ach ik weet het ook allemaal niet hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Giel schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:09:
Ik vind het wel grappig. Op de normale/elektrische fiets of speedpedelec is het nooit een discussie. Lampjes branden altijd continu, men vindt dat veilig en normaal. En bij een racefiets is het ineens hip om het knipperend te hebben. Het kan nu veiliger zijn, maar daar zit weer een grens aan. Als alle fietsen worden uitgerust met knipperlampjes, gaat het z'n doel weer voorbij.

25+km/u = knipperen (tussen fel en minder fel dan wel)
25-km/u = continue

Lijkt me een prima mogelijkheid. En dan is het aan de bestuurder wat de beoogde snelheid is.

Ik noem maar een dwarsstraat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15
Weet niet waar jij woont/fietst, maar ik zie van alles op diverse fietsen.
Knipperdeknipper, geen verlichting, mini ledjes die je alleen op 5cm afstand ziet, lampen die naar de hemel schijnen etc.
En verbaas me nog het meest over de fatbike e-bikes die geen verlichting aan hebben staan.

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 06-03-2024 15:18 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:51
Hier staat m'n achterlicht default op de stand die wisseld tussen fel en minder fel.
Voor mijn idee de veiligste stand en denk dat de politie al lang blij is dat ik licht heb.
Verder staat mijn verlichting overdag ook aan, heb een paar keer mee gemaakt dat een auto mij niet heeft gezien (of niet heeft willen zien )

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
DDX schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:17:
Weet niet waar jij woont/fietst, maar ik zie van alles op diverse fietsen.
Knipperdeknipper, geen verlichting, mini ledjes die je alleen op 5cm afstand ziet, lampen die naar de hemel schijnen etc.
En verbaas me nog het meest over de fatbike e-bikes die geen verlichting aan hebben staan.
Mini ledjes (van die losse aan touwtjes om je stuur of zo) of geen verlichting is een keuze die zelf gemaakt wordt. Lampen die naar de hemel schijnen, of recht in je ogen, is een verkeerde afstelling. Standaard zijn over het algemeen alle fietsen uitgerust met lampen die gewoon continu branden.

Dat van die fatbikes is bizar. Maar goed, beetje het zelfde als scooters onder de jeugd. Dingen worden ook niet onderhouden. Ze zijn vrij stil, maar soms hoor je ze van ver al aankomen door de compleet verroestte ketting die herrie maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-07 15:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Giel schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:09:

Dat bij een racefiets knipperen hip is komt vaak eerder omdat de lampjes dan langer meegaan, dan door iets anders. Ik heb er zelf (ook als automobilist) een hekel aan.
Ik kies m'n lampjes er op uit. Voor gaat ie zeker 3 uur mee, maar is met name bedoeld om gezien te worden.
Achter gaat 5 á 6 uur mee. Gemiddeld fiets ik zo'n 3 uur per rit, dus dit voldoet voor mij.
De lampjes branden dan continu, en bij remmen gaat achter ook even wat feller branden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:58
[...]

mja.. is geen pas klaar antwoord op te geven.. ik ben ook 5 weken geleden ziek geweest (griep denk ik). Paar dagen op bed, maar 2 weken lang niet genoeg energie om te trainen.. daarna weer rustig begonnen met Z2, en na nog een weekje een sweet spot, en dan rustig kijken hoe het gaat en hoe je je erna voelt.

En hou er dus rekening mee dat je niveau aardig daalt in die weken.. en dat opbouwen niet heel soepel gaat... Ik ben nog niet op het niveau van voor ik ziek was.. stuk hogere decoupling, zelfs bij lagere Z2 vermogens (185 vs 200) en vo2 zakt nog harder weg

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-07 17:22
magic_nl schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Dat bij een racefiets knipperen hip is komt vaak eerder omdat de lampjes dan langer meegaan, dan door iets anders. Ik heb er zelf (ook als automobilist) een hekel aan.
Ik kies m'n lampjes er op uit. Voor gaat ie zeker 3 uur mee, maar is met name bedoeld om gezien te worden.
Achter gaat 5 á 6 uur mee. Gemiddeld fiets ik zo'n 3 uur per rit, dus dit voldoet voor mij.
De lampjes branden dan continu, en bij remmen gaat achter ook even wat feller branden.
Tsja deze discussie hebben we al veel vaker gevoerd hier op het forum, voor mij is het simpel, ik heb sinds enkele jaren altijd een lampje achterop mijn fiets. Deze knippert inderdaad, of het hinderlijk is of niet...

Ik maak gewoon te vaak mee dat je ergens op een landweggetje fietst (hier in het Noorden) en dat automobilisten je achterop komen of tegenkomen die naast dat ze autorijden met hun mobiele telefoon in de hand zitten. Ik heb dan liever dat ik ''vervelend'' zichtbaar ben vanaf 400 meter, dan dat ik ergens op de motorkap beland met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:19
mhr-zip schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:50:
[...]

De overheid heeft TNO dat laten onderzoeken: een knipperend achterlicht is niet beter zichtbaar, maar maakt het wel moeilijker de snelheid en richting van een fietser in te schatten. Op basis van dat onderzoek is knipperende fietsverlichting in Nederland verboden. Dus dat spreekt het onderzoek van @jorrefunk weer tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:01
Tom-Z schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:32:
[...]

De overheid heeft TNO dat laten onderzoeken: een knipperend achterlicht is niet beter zichtbaar, maar maakt het wel moeilijker de snelheid en richting van een fietser in te schatten. Op basis van dat onderzoek is knipperende fietsverlichting in Nederland verboden. Dus dat spreekt het onderzoek van @jorrefunk weer tegen...
Maar opvallend genoeg is dat aan de voorzijde anders:
Knipperend gebruik van voorlampen verhoogt doorgaans hun opvallendheid.
Wanneer ik overdag verlichting gebruik om extra op te vallen, kies ik toch voor een knipperend licht. In mijn eigen observatie trekt dat meer aandacht dan een constant brandend licht.

Edit: Misschien zit het verschil wel in de kleine lettertjes van de vraagstelling zeg maar. De zichtbaarheid van een knipperend licht is niet groter, maar het valt (volgens mij) wel meer op. Als je je zorgen maakt over het goed kunnen inschatten van de afstand kun je ook 2 lampjes gebruiken: 1 constant brandend en 1 knipperend.

[ Voor 15% gewijzigd door guapper op 07-03-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Hebben we het over overdag of ‘s nachts?

Dagrij verlichting zoals de Varia radar en de Bontrager Ion is namelijk weer andere koek dan een Action lichtje in het donker dat wel of niet knippert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-07 17:22
Ik gebruik mn lichten overdag, savonds in het donker rijdt ik zonder lampjes @mhr-zip ;)

Ik heb overigens een Lezyne strip drive, en dan heb ik de achterlamp op stand ?? dat hij 2 keer kort knippert en dan een dikke flash en dan weer een aantal keren kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
pier87 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:29:
Ik gebruik mn lichten overdag, savonds in het donker rijdt ik zonder lampjes @mhr-zip ;)

Ik heb overigens een Lezyne strip drive, en dan heb ik de achterlamp op stand ?? dat hij 2 keer kort knippert en dan een dikke flash en dan weer een aantal keren kort.
Die stand is dan weer sowieso alleen voor overdag, omdat die in het donker nogal verblindend werkt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 23:13
[...]

Als ik het artikel goed denk te begrijpen "achtergrondlumunantie" dan is dit bij donkere situatie gemeten.

Andere verkeersdeelnemers hebben niets anders om op te focussen, dus knipperen is vervelend in te schatten. Situatie is overdag volledig omgekeerd. Hele fietser is perfect zichtbaar, lampje is alleen nodig om ff de aandacht naar de fietser te leiden.

Vandaar hanteer ik "Blink by day; steady at night".

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-07 15:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Mistraller schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:58:
[...]
Situatie is overdag volledig omgekeerd. Hele fietser is perfect zichtbaar, lampje is alleen nodig om ff de aandacht naar de fietser te leiden.
Hangt er vanaf. Zwarte fiets, donkere kleding valt ook overdag niet altijd goed op.

Maar iedereen moet zelf weten waar ze zich fijn bij voelen. Bij mij branden de lampjes dag en nacht.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
magic_nl schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:31:
[...]

Hangt er vanaf. Zwarte fiets, donkere kleding valt ook overdag niet altijd goed op.

Maar iedereen moet zelf weten waar ze zich fijn bij voelen. Bij mij branden de lampjes dag en nacht.
Daarom "valt niet op". Door het lampje trek je ff de aandacht. Denk aan richtingaanwijzers. "Let op, hier gebeurt iets".
Als je overdag iemand met donkere kleding nog niet kunt onderscheiden van de achtergrond dan hoor je niet op de weg. Het is nog altijd niet verplicht om overdag verlichting te voeren. Ook niet voor zwarte auto's en fietsen ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-07 20:19

ken-dj

Life is short break the rules

Hoi ik zou graag een bikefitting doen in de omgeving van Noord-Holland. Aangezien het best wel prijzig is vroeg ik me af of iemand een goed adres/studio/winkel kent.

Hoorde ook al dat er een app is waarmee je het zelf kan doen, geen idee of dat werkt overigens.

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
ken-dj schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:54:
Hoi ik zou graag een bikefitting doen in de omgeving van Noord-Holland. Aangezien het best wel prijzig is vroeg ik me af of iemand een goed adres/studio/winkel kent.

Hoorde ook al dat er een app is waarmee je het zelf kan doen, geen idee of dat werkt overigens.
Ik ben zelf twee keer bij cyclinglab in Amsterdam geweest met goede ervaringen. Maar zoals waarschijnlijk iedereen, geen vergelijkingsmateriaal met een ander ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:38

Ik verwacht niet dat je een serieuze fitting bij bijvoorbeeld Cycling lab met "een app" kunt vergelijken. Zeker niet als je er zelf verder geen tot weinig verstand van hebt.

Vraag is ook een beetje wat de reden is dat je een bike fitting wil. Heb je klachten of wil je de juiste geometrie bepalen van een nieuwe fiets of een combinatie van beide? In het geval van klachten , zou ik sowieso wegblijven bij apps en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Niet besparen, zo duur is een fit ook weer niet en in mijn ervaring krijg je echt heel goed advies en hulp. Kun je het daarna aan je lijstje in je handtekening toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:00
@ken-dj ik heb Bike Fast Fit Elite als app geprobeert. Werkt opzich wel aardig. Werkt obv bepaalde bandbreedtes in hoeken van je knie, enkel, heup, etcetera. Alleen je camera opstellen dat die goed meet is nog niet zo gemakkelijk en daardoor heb ik ook wat uiteenlopende metingen gehad. Leuk voor wat inzicht.
Het advies van @GerbenBK +1

Laats heeft Slimmer Presteren podcast een aflevering over bikefit gedaan, "171. Slimmer fietsen met een bikefit: zinvol of onzin?" https://slimmer-presteren...-bikefit-zinvol-of-onzin/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 17:26

[Afbeelding]
Ik meen mij te herinneren in een Duitse ‘fiets’ -podcast gehoord te hebben dat ook in .DE het achterlicht permanent moet branden (wanneer in gebruik), maar dat een knipperend achterlicht wel toegestaan is als aanvulling op het permanente.

Nb: naar welke fietspodcasts luisteren jullie zoal ?

[ Voor 3% gewijzigd door PaulC op 08-03-2024 09:30 . Reden: Nb toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DialOut
PaulC schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Nb: naar welke fietspodcasts luisteren jullie zoal ?
Het grote Wielerpodcasts-topic
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:54
PaulC schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Ik meen mij te herinneren in een Duitse ‘fiets’ -podcast gehoord te hebben dat ook in .DE het achterlicht permanent moet branden (wanneer in gebruik), maar dat een knipperend achterlicht wel toegestaan is als aanvulling op het permanente.
Dat laatste lijkt me sterk, knipperende verlichting mag zelfs niet verkocht/gebruikt worden in duitsland. De Garmin Radar heeft bijvoorbeeld een speciale duitse versie (RTL516) die niet kan knipperen en iets minder fel brandt. Dus volgens de officiële wegen zou je niet eens aan een knipperende lamp kunnen komen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:44

McMiGHtY

- burp -

Zlefs in NL is officieel een knipperend achterlicht verboden..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:46
Vraagje over trainingslast. Als ik ma-di-woe 2u per dag ben gaan fietsen (join-polarized) en mijn trainingslast zakt op 2 rustdagen onder het optimale bereik, wilt dit dan zeggen dat mijn trainingen niet zwaar genoeg zijn? Ik heb nog vrij recent een ftp test gedaan dus ik weet niet goed wat ik er mee moet.. Morgen heb ik altijd mijn lange rit (4u+) en soms zondag nog 1,5 tot 2u. Dit "fenomeen" komt de laatste 3-4 weken altijd terug. Of moet ik gewoon het JOIN-proces trusten 😊. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5v1-rqExh0GPx20fz6EpndMJNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SFJoXmyY3Jziqk82NIUcMda2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Cloclo100 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:53:
Vraagje over trainingslast. Als ik ma-di-woe 2u per dag ben gaan fietsen (join-polarized) en mijn trainingslast zakt op 2 rustdagen onder het optimale bereik, wilt dit dan zeggen dat mijn trainingen niet zwaar genoeg zijn? Ik heb nog vrij recent een ftp test gedaan dus ik weet niet goed wat ik er mee moet.. Morgen heb ik altijd mijn lange rit (4u+) en soms zondag nog 1,5 tot 2u. Dit "fenomeen" komt de laatste 3-4 weken altijd terug. Of moet ik gewoon het JOIN-proces trusten 😊. [Afbeelding]
Ik denk dat in deze "het probleem" voornamelijk de ongelijke spreiding/beschikbaarheid zit. Dat is op zich niet erg, maar niet optimaal. Hoe jij het beschrijft is namelijk dat je soms 5 dagen achtereen traint (za, zo, ma, di, woe) - dan 2 dagen niks en dan weer 5 dagen. Je kan je voorstellen dat je belastbaarheid op dag 3, 4 en 5 nogal wat lager ligt waardoor de trainingen daardoor minder effectief zijn.

Het probleem is vaak dat je beschikbaarheid beperkt is, beter zou je bv. za + zo fietsen, dan maandag een rustdag, di+woe+do en dan vr. weer een rustdag, zodat je beter gespreid hebt.

Je kunt in JOIN bij "Je schema" ook je niveau / JOIN-level zien hoe dat zich ontwikkelt over tijd. Door te spelen met je beschikbaarheid kun je zien of dat een effect heeft op je level. De echte vraag is echter of je beschikbaarheid zo flexibel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:03

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Cloclo100 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:53:
Vraagje over trainingslast. Als ik ma-di-woe 2u per dag ben gaan fietsen (join-polarized) en mijn trainingslast zakt op 2 rustdagen onder het optimale bereik, wilt dit dan zeggen dat mijn trainingen niet zwaar genoeg zijn? Ik heb nog vrij recent een ftp test gedaan dus ik weet niet goed wat ik er mee moet.. Morgen heb ik altijd mijn lange rit (4u+) en soms zondag nog 1,5 tot 2u. Dit "fenomeen" komt de laatste 3-4 weken altijd terug. Of moet ik gewoon het JOIN-proces trusten 😊. [Afbeelding]
Ik heb momenteel een beetje grieven met de JOIN 'gereedheidsmeter'.
Twee weekends geleden afgeweken van het trainingsplan op één dag. Een mooie 5u buitenrit gedaan ipv 3u binnen (LSD) en sindsdien zit ik in de staat 'niet klaar om te trainen' en schrapt de app met regelmaat trainingen. Ieder nacht wordt mijn toestand slechter, en niet beter. Wanneer ik de score zelf corrigeer omhoog, zet ie hem gewoon terug omlaag overnacht. Ding is echt brak. Als ik dus niet manueel de meter verzet, schrapt ie trainingen.
Ik heb een ticket aangemaakt hiervoor en krijg het droge antwoord, 'je moet je schema volgen'. Maar als ik niet overschrijf, dan heb ik geen schema. Echt raar.

tl;dr JOIN proces vertrouwen, ik zou niet blind volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik denk dat je het zo moet lezen: Garmin "denkt" (in dit geval is het gewoon output van een paar formules natuurlijk) dat je recente goed genoeg hebt opgebouwd om een vrij hoge last aan te kunnen. Dat wil dus zeggen dat je ook geen 2 rustdagen nodig hebt, maar 1 rustdag beter is, tenzij je hierna een behoorlijk heftige training doet waardoor je weer aan de bovenkant komt (hoewel dat wellicht lastig is).
Verder kan je het lezen als, de afgelopen 4 ritten waren leuk als onderhoud, maar qua prikkel vrij laag. geen 2 rustdagen nodig.

Ten slotte kan je er ook niet vanuit gaan dat join en garmin hetzelfde denken over je trainingsload etc.
En als je weekplanning gewoon zo in elkaar steekt is dit gewoon waar je het mee moet doen. Binnen de groene lijntjes blijven hoeft niet een doel te zijn.

Je zou kunnen experimenteren met de indeling van de week, je kan een zware lange training juist voor je 2 dagen rust doen, of andersom, 2 dagen rust voor een lange / zware training (zoals je nu doet)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Twee weekends geleden afgeweken van het trainingsplan op één dag. Een mooie 5u buitenrit gedaan ipv 3u binnen (LSD) en sindsdien zit ik in de staat 'niet klaar om te trainen' en schrapt de app met regelmaat trainingen. Ieder nacht wordt mijn toestand slechter, en niet beter. Wanneer ik de score zelf corrigeer omhoog, zet ie hem gewoon terug omlaag overnacht. Ding is echt brak. Als ik dus niet manueel de meter verzet, schrapt ie trainingen.
Ik heb een ticket aangemaakt hiervoor en krijg het droge antwoord, 'je moet je schema volgen'. Maar als ik niet overschrijf, dan heb ik geen schema. Echt raar.

Ben wel nieuwsgierig, als ik je verhaal goed begrijpt "denkt" JOIN dat je nog niet klaar bent om te trainen en jij gooit er dan een training in, waardoor je "nog vermoeider" raakt volgens JOIN, die gooit dan trainingen eruit en zo ga je dan door ?

Dat lijkt me nogal raar. Wat gebeurt er als je dan gewoon even het schema volgt en dus niet traint, of in ieder geval dat niet aan JOIN laat weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36

Kluus

Gang is alles

Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Nope, voor mij werkt join ook niet omdat ik uiteindelijk met mijn weekindeling en volume (die nog niet eens zo heel overdreven is: ~12 uur per week) op een ondoorbreekbare reeks herstelweken uit kom. Ik ga echt niet minder fietsen omdat zo'n "dom" programma dat zegt.

Enfin het zal wel niet voor mij gemaakt zijn. Sowieso laat ik het gestructureerd trainen voor wat het is omdat ik er totaal geen plezier uit haal en ik het op mijn niveau ook een beetje onzinnig vind. Ik kan theoretisch veel meer progressie halen uit simpele aanpassingen in mijn leefstijl mocht ik dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

joker1977 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Ben wel nieuwsgierig, als ik je verhaal goed begrijpt "denkt" JOIN dat je nog niet klaar bent om te trainen en jij gooit er dan een training in, waardoor je "nog vermoeider" raakt volgens JOIN, die gooit dan trainingen eruit en zo ga je dan door ?

Dat lijkt me nogal raar. Wat gebeurt er als je dan gewoon even het schema volgt en dus niet traint, of in ieder geval dat niet aan JOIN laat weten ?
Het niet laten weten aan JOIN is nu wel een beetje raar, daar betaal ik net een trainingsapp voor natuurlijk. Als ik wil liegen over wat ik gisteren gedaan heb, praat ik wel met mijn vrouw }:O
Het meest bizarre is dat ik na 72u rust gewoon nog lager sta in gereedheidsscore. En wanneer ik hem zelf corrigeer bvb van 40 naar 70. Springt hij overnacht gewoon naar 38 ofzo.
Ik heb, buiten 2u, 2 weken geleden nauwelijks het schema afgeweken; met nauwelijks bedoel ik echt 5 min langer of korter, of paar procenten lichter (nooit zwaarder) trainen.
Ik train nu ongeveer 6-8u per week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Nope, voor mij werkt join ook niet omdat ik uiteindelijk met mijn weekindeling en volume (die nog niet eens zo heel overdreven is: ~12 uur per week) op een ondoorbreekbare reeks herstelweken uit kom. Ik ga echt niet minder fietsen omdat zo'n "dom" programma dat zegt.

Enfin het zal wel niet voor mij gemaakt zijn. Sowieso laat ik het gestructureerd trainen voor wat het is omdat ik er totaal geen plezier uit haal en ik het op mijn niveau ook een beetje onzinnig vind. Ik kan theoretisch veel meer progressie halen uit simpele aanpassingen in mijn leefstijl mocht ik dat willen.
Ik denk inderdaad niet dat JOIN voor jou gaat werken als je het toch (al) beter weet en geen plezier haalt uit gestructureerd trainen.

Bedoel het niet zozeer negatief, maar als jij "vindt" dat je beter wordt door niet te doen wat JOIN doet dan moet je vooral geen JOIN doen, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

[quote]Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:02:
[...]

Het niet laten weten aan JOIN is nu wel een beetje raar, daar betaal ik net een trainingsapp voor natuurlijk. Als ik wil liegen over wat ik gisteren gedaan heb, praat ik wel met mijn vrouw }:O

Tja, ik bood een "nood-oplossing" aan - waarom probeer je dan niet te doen wat JOIN voorstelt en die rust gewoon wél te pakken ?

Ik zal niet zeggen dat JOIN perfect is (zeker niet) - maar wat ik niet zo begrijp:

Je betaalt voor JOIN en wilt trainen via JOIN. Maar zodra JOIN iets voorstelt waar je het niet mee eens bent wijk je af van het programma (ook door steeds je readyness te resetten) en vervolgens ga je klagen dat er niks van klopt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Ik denk inderdaad niet dat JOIN voor jou gaat werken als je het toch (al) beter weet en geen plezier haalt uit gestructureerd trainen.

Bedoel het niet zozeer negatief, maar als jij "vindt" dat je beter wordt door niet te doen wat JOIN doet dan moet je vooral geen JOIN doen, toch ?
Dan begrijp je mij verkeerd, ik geloof best dat je iets beter zou kunnen worden door te doen wat Join vind, maar mijn hobby is fietsen en niet trainen op de manier die Join voorschrijft. Dus als ik door Join minder plezier haal uit het fietsen wordt ik daar ook niet beter door nee.

Ik moet dus inderdaad vooral geen Join doen, daar ben ik ook wel achter. Ik post het toch hier omdat ik denk dat dat wel voor meerdere mensen geld hier en als ik zo @Joindry zijn bericht lees dan lees ik een voor mij herkenbare frustratie met Join.

Maar goed, volgens mij ben ik (al een poosje) "out-of-touch" met dit topic want het gaat hier al een paar jaar alleen nog maar over obsessief trainen voor, naar mijn idee, nogal marginale prestatie verbeteringen en niet meer over fietsen en ervaringen alsin mooie tochten of wedstrijden. Iedereen moet vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt maar dit is niet mijn hobby, dus ik meld me wel weer even af ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 08-03-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

joker1977 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:25:
[quote]Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:02:
[...]

Tja, ik bood een "nood-oplossing" aan - waarom probeer je dan niet te doen wat JOIN voorstelt en die rust gewoon wél te pakken ?

Ik zal niet zeggen dat JOIN perfect is (zeker niet) - maar wat ik niet zo begrijp:

Je betaalt voor JOIN en wilt trainen via JOIN. Maar zodra JOIN iets voorstelt waar je het niet mee eens bent wijk je af van het programma (ook door steeds je readyness te resetten) en vervolgens ga je klagen dat er niks van klopt ?
De eerste keer had ik die 72 uur rust genomen. En ik herhaal, na 72 u stond de herstelscore nog lager. Ik voelde me al 48u dik in orde en gaf dit mooi aan in de app.
Maar na die 72u schrapte JOIN dus nog een training omdat ik niet hersteld was. Waardoor de rust op 5 dagen zou komen.
Ik herhaal ook, het is nu niet dat mijn schema zo zwaar is, dat ik een volledige werkweek moet bekomen.

Ik op zich wel tevreden van JOIN, vooral het gemak van schema heb ik het wel voor. Alleen merk je wel duidelijk dat de app zich richt op fietsers die meer dan +/- 8 u per week trainen ofzo.
Doe je minder dan beter je nauwelijks volgens hun algoritme (JOIN score) terwijl ik in de praktijk heel wat fitter ben geworden.
Daarbovenop word ik continu overtrained weergegeven.

Wat mij betreft, goede app voor schema, de rest laat liever linksliggen, alleen kan ik die gereedheidsmeter dus niet uitzetten... Alleen iedere dag overschrijven.

[ Voor 17% gewijzigd door Joindry op 08-03-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 13:51

aerofreak

Steve Jobs

Staat je athletisch profiel goed? Daar ben ik ook wel eens de mist mee ingegaan...

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

aerofreak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:20:
Staat je athletisch profiel goed? Daar ben ik ook wel eens de mist mee ingegaan...
Ja, juist aantal uur per week 'Gemiddeld 6-9' en daar zit ik ook mooi tussen in de praktijk (muv van die ene week, 2 weken geleden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-07 12:31
Kluus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Maar goed, volgens mij ben ik (al een poosje) "out-of-touch" met dit topic want het gaat hier al een paar jaar alleen nog maar over obsessief trainen voor, naar mijn idee, nogal marginale prestatie verbeteringen en niet meer over fietsen en ervaringen alsin mooie tochten of wedstrijden. Iedereen moet vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt maar dit is niet mijn hobby, dus ik meld me wel weer even af ;).
Voor mijn gevoel is dat vooral een seizoensdingetje. Het is nu winter dus de meeste zijn bezig met binnen rijden en zorgen dat ze zo goed mogelijk de winter uit komen.
In het voorjaar en de zomer zie ik juist wel mooie berichten voorbij komen van toffe fietstochten en dergelijke :)

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
[...]

Daar gaat het in dit topic inderdaad veel over. Het is een trend om fitheid en performance steeds serieuzer aan te pakken, mogelijk gemaakt door beschikbaarheid door tools zoals vermogensmeters en allerlei health trackers zoals fitbits en smartwatches, apps voor schema's en terugkoppeling via gpx/fit/health data, en steeds meer openbare kennis via websites en podcasts. Het grotere aandeel van high-end fietsen gebruikt door recreatie fietsers valt ook onder die trend.

Het zit dan ook misschien wel in het tweakers karakter, om het beste uit materiaal en in dit geval jezelf te halen, met behulp van objectieve data en methodes. Ik zie hier niets kwaads in, ieder zijn hobby natuurlijk. Ik vraag me wel af of het min-of-meer kunnen leven als een prof, niet voor burnouts zorgt en op lange termijn minder plezier in fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:35

Phydomir

Dennis

Volgens mij is het vooral wat je er zelf uit wil halen. Voor mij werkt het tracken van alle data, m'n eigen traininsplan opstellen en het uitvoeren daarvan uitermate motiverend. Ik haal juist plezier uit het uitvoeren daarvan, of dat nu binnen of buiten is maakt niet zo veel uit. Het is niet of alleen plezier, of alleen het maximale uit jezelf halen. Het één sluit het ander niet uit. Maar als een ander daar niet gelukkig van wordt, dan moet die vooral doen waar hij wel gelukkig van wordt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@bovenstaande, ja dat is ook zo, iedereen moet dat vooral voor zichzelf weten en wat voor jou werkt is prima. Dus vat mijn post ook niet al te veel op als commentaar daar op, ik stelde het wat harder dan de bedoeling was denk ik!
Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:39:
[...]

De eerste keer had ik die 72 uur rust genomen. En ik herhaal, na 72 u stond de herstelscore nog lager. Ik voelde me al 48u dik in orde en gaf dit mooi aan in de app.
Maar na die 72u schrapte JOIN dus nog een training omdat ik niet hersteld was. Waardoor de rust op 5 dagen zou komen.
Ik herhaal ook, het is nu niet dat mijn schema zo zwaar is, dat ik een volledige werkweek moet bekomen.

Ik op zich wel tevreden van JOIN, vooral het gemak van schema heb ik het wel voor. Alleen merk je wel duidelijk dat de app zich richt op fietsers die meer dan +/- 8 u per week trainen ofzo.
Doe je minder dan beter je nauwelijks volgens hun algoritme (JOIN score) terwijl ik in de praktijk heel wat fitter ben geworden.
Daarbovenop word ik continu overtrained weergegeven.

Wat mij betreft, goede app voor schema, de rest laat liever linksliggen, alleen kan ik die gereedheidsmeter dus niet uitzetten... Alleen iedere dag overschrijven.
Ok, nog een reactie in het kader van dit trainingsonderwerp van mij, omdat ik in de basis wel de lijn van @joker1977 kan volgen. Je zegt dat je het gemak van het schema als positief aan Join ervaart, maar wat bedoel je daar dan mee? In principe gaat Join uit van een geperiodiseerd schema, liefst uitgaande van een bepaalde doelstelling. Als je dan te veel "schijt-aan-Jim" dagen gaat inbouwen, zoals ik ook deed, omdat het mooi weer is, je vrienden gaan een mooie tocht rijden of omdat je zelf gewoon een lange rit wil maken, dan kom je in deze situatie en werkt het schema van Join logischerwijs niet meer echt. Join is redelijk flexibel maar heeft hier echt wel grenzen in.

Als je met "gemak van een schema" bedoeld dat je het fijn vind dat je op de dagen dat je geen specifieke rit voor ogen hebt iets te doen krijgt in de vorm van een zinnige workout kan je mijns inziens ook gewoon op je Garmin kijken (als je die hebt). Die heeft ook een mening over je focus gebied (duur/drempel/VO2max) en daar dan een passende workout bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Kluus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:05:
@bovenstaande, ja dat is ook zo, iedereen moet dat vooral voor zichzelf weten en wat voor jou werkt is prima. Dus vat mijn post ook niet al te veel op als commentaar daar op, ik stelde het wat harder dan de bedoeling was denk ik!

Als je met "gemak van een schema" bedoeld dat je het fijn vind dat je op de dagen dat je geen specifieke rit voor ogen hebt iets te doen krijgt in de vorm van een zinnige workout kan je mijns inziens ook gewoon op je Garmin kijken (als je die hebt). Die heeft ook een mening over je focus gebied (duur/drempel/VO2max) en daar dan een passende workout bij zoeken.
Ik heb een Garmin, maar het is vooral die laatste stap 'en daar een passende workout bij zoeken' die ik makkelijk vind. Vorige winter reed ik gewoon 'FTP builder' 10 weken van zwift 2x in de winter. Het gaat over gemak dat ik zelf de dagen en duur kan kiezen. En daar is JOIN makkelijker in.
Ik wil vooral niet nog moeten denken aan planning wanneer ik op de fiets stap. Das exact waar ik van weg wil met fietsen als hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:47:
[...]

Ik heb een Garmin, maar het is vooral die laatste stap 'en daar een passende workout bij zoeken' die ik makkelijk vind. Vorige winter reed ik gewoon 'FTP builder' 10 weken van zwift 2x in de winter. Het gaat over gemak dat ik zelf de dagen en duur kan kiezen. En daar is JOIN makkelijker in.
Ik wil vooral niet nog moeten denken aan planning wanneer ik op de fiets stap. Das exact waar ik van weg wil met fietsen als hobby.
Bedoel je met die "planning":
1) wanneer (welke dag) ik welke soort training (welke zone) doe?
2) hoe deel ik mijn intervalblokken (workout) in in X blokjes van Y minuten op vermogen Z?
Het lijkt voor mij op het tweede aangezien je het hebt over wanneer je op de fiets stapt.

Zo'n gestructureerde voorgeschotelde workout is top, maar een workout moet je ook niet moeilijker maken dan het is. 8)
Je weet wel welk vermogen bij welke zone hoort.
Dan denk je misschien "oh ik heb al een tijdje geen VO2max blokjes gedaan" --> gewoon weg gaan zoals gepland en tussendoor bij wind tegen, heuvel, brug, dijk o.i.d. wat stukken VO2max afwisselen met lage duur/herstel.
Dan merk je vanzelf wel aan je benen of je het goed doet :9

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:29
[...]
Je bent van harte welkom in het graveltopic. Daar doen we niet aan aero, marginal gains en trainingsschema's ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-06 22:12
Even iets van de join app gekopieerd:
We hebben iets cools om met je te delen: Gereedheid! Het is alsof je een persoonlijke coach bij je hebt die je helpt beslissen wanneer je hard moet trappen en wanneer je het rustig aan moet doen.
Wat is het? Word je wel eens wakker en vraag je je af: "Kan ik vandaag wel fietsen?". De gereedheidsfunctie kan je daarbij helpen. Het beoordeelt twee dingen:
Spierpijn: Hoeveel je spieren pijn doen. Herstelniveau: Hoe fris je je voelt.
Hoe helpt het? Zie het als het hulpje van je lichaam. Als je spieren zeggen: "Hé, ik ben moe!" of "Ik ben klaar om te knallen!", dan luistert de Gereedheidsfunctie. Het geeft je groen licht als je er klaar voor bent of een subtiele herinnering om even te pauzeren als je dat nodig hebt. Je hebt het zelf in de hand - je kunt het aanpassen aan hoe je lichaam zich voelt.
Wat verandert er op basis van mijn Gereedheid? Je trainingsroutine kan een beetje worden aangepast op basis van wat je lichaam zegt. Voel je je goed? Ga je gang en ga die zware heuvel op! Heb je een adempauze nodig? Het is allemaal goed - neem een rustdag en kom morgen sterker terug.
Waar kun je het vinden? Zoek naar de Gereedheidfunctie wanneer je jouw ritten plant of de voorgestelde workouts van de dag bekijkt. Je vindt hem meteen als je de app opent, klaar om je te helpen het meeste uit je fietsavonturen te halen.
We willen jouw mening! Probeer de nieuwe Gereedheidsfunctie en laat ons weten wat je ervan vindt. Jouw feedback helpt ons om JOIN Cycling nog beter te maken voor jou en je medefietsers!
Nu nóg slimmer en met meer plezier op de fiets met Gereedheid van JOIN!

Dus volgens mij moet je dit juist ook zelf aanpassen (elke dag). Ik snap dan ook niet heel goed waar het probleem vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-07 21:46
Tijdje terug heb ik hier tips/tricks gevraagd voor kettingwaxen, inmiddels heb ik alles binnen en heb ik vandaag mijn eerste buiten rondje gemaakt met mijn gewaxte ketting, mijn ervaringen:
- ik reinig een nieuwe ketting met terpentine, alcohol/kettingontvetter/dasty doet weinig tot niets
- 1 nachtje in de jampot terpentine staan is typisch ruim voldoende, evt nog ff schoonpoetsen en een 2e ronde, maar 'm wel met dasty en water schoon na de terpentine en trek 'm dan door een poetsdoek.
- zo'n 500ml wax-smelter van de aliexpress is echt een top ding voor het smelten van de was; kost ook net niets
- als je 'm goed heet zet (95C) dan valt het mee hoeveel wax er aan de buitenkant blijft hangen, laat 'm er meestal 5-10 minuten in liggen zodat alles goed op temperatuur is en schud halverwege een keer zodat eventueel aanwezige lucht eruit kan
- ik wax mijn missing link er meteen bij
- mijn zwiftfiets ook onderhanden genomen, oase van waxschilfers op de trainermat.
- ketting is eerste paar km wat luidruchtig (ik heb 'm niet gebroken, monteren is wel makkelijk als ie stijf van de wax staat), maar lijkt vrij snel weg te gaan en dan is ie bijna net zo stil als een drip-wax ketting.
- Er blijft inderdaad weinig/niets aan de ketting kleven

Side note: Join is ook niet voor mij, ik was ook meer bezig om te kijken of ik join zover kon krijgen dat ik een m.i. nuttige workout kreeg ipv dat het voor mijn gevoel iets bij droeg. Ik bleef ook altijd z2 workouts krijgen terwijl ik elke dag al 40-50min z2 als commute. Ik heb sinds eind december TR weer opgepakt (short-power build plan medium vol, was vrij veel conditie kwijt na 3 weken vakantie waar ik vrijwel non-stop ziek was) en dat geeft tot nu toe netjes 15w FTP progressie per maand, maar ik doe altijd een alternate die mooi op een AdZ past en mijn weekend-workouts doe ik buiten indien mogelijk, dus exact volg ik dat schema ook niet, maar het sluit beter aan bij wat ik wil/leuk vindt dan join en de resultaten zijn ook beter bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:36

The Legend

*Plop*

Shoefresh Opod korting (geen aandelen):
Je kunt nu dus tijdelijk een zwarte Shoefresh opod bestellen voor slechts 119,- (i.p.v. 139,-).

Gebruik de code "BLACK" en klik hier om te bestellen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slpkgl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-03 18:02
Frustratie!

Twee jaar geleden begonnen met wielrennen. Vanaf dat moment veel fysieke klachten ervaren tijdens het fietsen. Vorig jaar een goedkopere bikefit kunnen regelen door iemand die in training was. Dit bood helaas geen soelaas. Weinig voor betaald, dus ook verder geen probleem.

Aangezien de sport mij wel erg goed beviel en ik nu zelf wilde investeren in een goede fiets, afgelopen maand nogmaals een bikefit gedaan. Ditmaal bij een bedrijf dat in mijn omgeving goed aangeschreven stond en ditmaal dus ook moeten betalen voor de expertise.

Flink aantal zaken aangepast tijdens de fit en met zijn aanbeveling ook een nieuwe fiets gekocht die bij mij past. Naar mijn gevoel ook tevreden weggegaan.

Ondertussen een maand aan het fietsen met de nieuwe instellingen, maar het lijkt er op dat ik nog steeds met dezelfde problemen kamp.

Hopelijk kunnen jullie begrijpen dat ik langzamerhand in zak in as zit. Hebben jullie nog ideeën of tips wat ik nog meer kan proberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Slpkgl dan zul je toch wat meer informatie moeten geven welke fysieke klachten/problemen je ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Slpkgl zonder meer informatie over de klachten valt er weinig over te zeggen.

Behalve, als de fit goed is, dan moet je wat meer core training doen🙃

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slpkgl
Prulleman schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:00:
@Slpkgl zonder meer informatie over de klachten valt er weinig over te zeggen.

Behalve, als de fit goed is, dan moet je wat meer core training doen🙃
Core blijft inderdaad een zwaktepunt van me. Nu ben ik wel al dagelijks 20 min. ‘yoga’ aan het doen, met focus op core. Nog andere aanbevelingen die ik voor mijn core kan doen?
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:51:
@Slpkgl dan zul je toch wat meer informatie moeten geven welke fysieke klachten/problemen je ervaart.
Slim… excuses.

De klachten die ik ervaar is irriterend veel druk op mijn handpalmen. Deze zijn vaak al knalrood na 5 minuten. Hier kan ik vaak wel doorheen bijten of wisselen van houding.

Het meest irriterende is de stekende pijn onder mijn rechter schouderblad. Wanneer ik naar rechts kijk na 15 minuten fietsen, voelt het alsof er een mes dwars onder me schouderblad steekt. Na een half uur is het vaak ondraaglijk. Vooral tijdens het omkijken maar hij blijft ook gewoon zeuren als ik ‘normaal’ zit.

Af en toe ook nog gevoelloos bij mijn geslachtsstreek, maar dat komt nu nog maar sporadisch voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-07 12:31
Ik ben absoluut geen expert, maar zoals mijn vrouw altijd zegt, let er op dat je je ellebogen niet op slot zet. Dus niet met gestrekte armen fietsen.

Combineer je pijnlijke handen met gestrekte armen en je komt bij je schouder uit.

Mogelijke oplossing: stuurpen die je stuur wat meer naar boven laat komen, of een kortere stuurpen.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
@Slpkgl Onder welke hoek staat je zadel? Zadel even iets lager om de druk naar voren te verlichten?
Kijken of dat beter gaat. Het klinkt alsof er te veel druk op je schouders en polsen komt.
Ik ben ook geen expert,...

[ Voor 10% gewijzigd door DialOut op 09-03-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Slpkgl schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:48:
Frustratie!

Twee jaar geleden begonnen met wielrennen. Vanaf dat moment veel fysieke klachten ervaren tijdens het fietsen. Vorig jaar een goedkopere bikefit kunnen regelen door iemand die in training was. Dit bood helaas geen soelaas. Weinig voor betaald, dus ook verder geen probleem.

Aangezien de sport mij wel erg goed beviel en ik nu zelf wilde investeren in een goede fiets, afgelopen maand nogmaals een bikefit gedaan. Ditmaal bij een bedrijf dat in mijn omgeving goed aangeschreven stond en ditmaal dus ook moeten betalen voor de expertise.

Flink aantal zaken aangepast tijdens de fit en met zijn aanbeveling ook een nieuwe fiets gekocht die bij mij past. Naar mijn gevoel ook tevreden weggegaan.

Ondertussen een maand aan het fietsen met de nieuwe instellingen, maar het lijkt er op dat ik nog steeds met dezelfde problemen kamp.

Hopelijk kunnen jullie begrijpen dat ik langzamerhand in zak in as zit. Hebben jullie nog ideeën of tips wat ik nog meer kan proberen?
Even terug naar je fitter.

Als die je niet kan en/of wil helpen, zou ik zelfs zijn eerste advies in twijfel trekken.

Iedereen kan en mag zich bikefitter noemen, het is helaas geen beschermd beroep. Maar er is meer kaf dan koren.

Edit: kon je oude fiets wel op de juiste waardes afgesteld worden, en fietste je daar wel op zonder problemen?

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 09-03-2024 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Slpkgl teveel druk op de handpalmen:

Heb je ook fietshandschoenen met goede padding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

TheTinusNL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:28:
[...]

Bedoel je met die "planning":
1) wanneer (welke dag) ik welke soort training (welke zone) doe?
2) hoe deel ik mijn intervalblokken (workout) in in X blokjes van Y minuten op vermogen Z?
Het lijkt voor mij op het tweede aangezien je het hebt over wanneer je op de fiets stapt.

Zo'n gestructureerde voorgeschotelde workout is top, maar een workout moet je ook niet moeilijker maken dan het is. 8)
Je weet wel welk vermogen bij welke zone hoort.
Dan denk je misschien "oh ik heb al een tijdje geen VO2max blokjes gedaan" --> gewoon weg gaan zoals gepland en tussendoor bij wind tegen, heuvel, brug, dijk o.i.d. wat stukken VO2max afwisselen met lage duur/herstel.
Dan merk je vanzelf wel aan je benen of je het goed doet :9
Ik weet dat het op zich niet moeilijk is.
Ik vind het makkelijk je beschikbaarheid door te geven en dan bepaald de app jouw trainingen. Geen rocket science, I know.
Maar indoor fietsen moet voor mij écht verstand op 0 zijn. Opstappen, vermogen trappen wat in beeld komt en verder niks.
Daarom dat ik mij ook hekel aan de gereedsheidsmeter. Op dinsdag staat er nog training op woensdag. Dinsdag is rustdag en toch gaat ie plots overnacht de training schrappen op woensdag. :(
Je kan het oplossen door iedere keer het schuivertje te verzetten. Maar maak dat schuivertje en indicator gewoon een optie of informatief veld. (Zoals bij Garmin dan)
Ik maak tijd vrij om te fietsen, mijn agenda is druk (werk, gezin, fietsen, andere hobby's ...)

Realistisch gezien ga ik mijn abbo niet verlengen, ik heb intussen voldoende trainingen geëxporteerd om zelf te kunnen kiezen nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58

sebasd

loopt op espresso

[...]
Vandaag een mooi tochtje gereden, mijn langste niet-toertocht rit ooit, ik denk ongeveer 120 km. Moet het precieze rondje nog even tekenen, dan weet ik meer (ik fiets zonder computer).

Vanuit het hart van West-Friesland naar Den Oever, dan Den Helder, en langs de kust omlaag tot Schoorl en dan weer naar het oosten terug.

Heerlijk dat de zon weer schijnt, meteen weer een verkleurd gezicht, volgende keer maar weer smeren. Wel nog best wat wind tegen het laatste stuk, maar dik tevreden aangekomen op een verjaardag.

Wel een vervelend tikje in de fiets maar nadere inspectie toont aan dat het de lager van de trapper is, gelukkig niet in de trapas. Quick fix.

Mooie training voor de ronde van NH volgende maand, en wie weet wat daarna nog meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaot
  • Laatst online: 29-07 18:43
Slpkgl schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:06:

[...]

Het meest irriterende is de stekende pijn onder mijn rechter schouderblad. Wanneer ik naar rechts kijk na 15 minuten fietsen, voelt het alsof er een mes dwars onder me schouderblad steekt. Na een half uur is het vaak ondraaglijk. Vooral tijdens het omkijken maar hij blijft ook gewoon zeuren als ik ‘normaal’ zit.
Sterkte. Bij mij was dat het begin van een weg die een half jaar geleden is geëindigd in een operatie aan mijn nek. Ik hoop voor je dat het niet zo erg is als bij mij.
Bij mij kwam diezelfde pijn daarna terug in bed, zodat ik niet meer kon slapen.
Conclusie na een resonantie: 3 tussenwervelschijven slecht.
Opnieuw, ik hoop dat het voor jou niet zo erg is, maar mijn advies is (na mijn situatie) is toch het rustig aan doen.
In mijn geval zat er niet anders op dan aero te vergeten en zeer rechtop te zitten om pijnvrij te kunnen fietsen (zadel ook aanpassen hiervoor). Hopelijk zijn over een jaar opzo mijn nek en schouders terug wat aangesterkt om weer met een koersstuur te kunnen rijden. Je zal moeten kijken naar wat jouw lichaam je toelaat en daar naar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:22:
[...]

Niet besparen, zo duur is een fit ook weer niet en in mijn ervaring krijg je echt heel goed advies en hulp. Kun je het daarna aan je lijstje in je handtekening toevoegen.
Ligt er aan waar je woont in Amsterdam kost een performance bike fit al min €400,00. Heeft niks met besparen te maken. *kanttekkening

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

DialOut schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:27:
@ken-dj ik heb Bike Fast Fit Elite als app geprobeert. Werkt opzich wel aardig. Werkt obv bepaalde bandbreedtes in hoeken van je knie, enkel, heup, etcetera. Alleen je camera opstellen dat die goed meet is nog niet zo gemakkelijk en daardoor heb ik ook wat uiteenlopende metingen gehad. Leuk voor wat inzicht.
Het advies van @GerbenBK +1

Laats heeft Slimmer Presteren podcast een aflevering over bikefit gedaan, "171. Slimmer fietsen met een bikefit: zinvol of onzin?" https://slimmer-presteren...-bikefit-zinvol-of-onzin/
Thanks, ik ga sowieso deze podcast beluisteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
ken-dj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Ligt er aan waar je woont in Amsterdam kost een performance bike fit al min €400,00. Heeft niks met besparen te maken. *kanttekkening
Wat is een ‘performance’ bikefit?

Een normale bikefit kan in Amsterdam véél goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

Requiem19 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Wat is een ‘performance’ bikefit?

Een normale bikefit kan in Amsterdam véél goedkoper.
Tell me…. Where🥳

Performance = de meest uitgebreide bikefit
Dan heb je nog de tijdrit /traithlon fit (€250) of de basis (€150)

Heb op meerdere sites gekeken, de meeste prijzen die ik tegenkom zijn €229 minimaal voor 1/5 uur

Buiten de stad is het goedkoper (maar tja reiskosten en reistijd) Zoek dus naar een goede bikefitter in Amsterdam / omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

GerbenBK schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:18:
[...]

Ik verwacht niet dat je een serieuze fitting bij bijvoorbeeld Cycling lab met "een app" kunt vergelijken. Zeker niet als je er zelf verder geen tot weinig verstand van hebt.

Vraag is ook een beetje wat de reden is dat je een bike fitting wil. Heb je klachten of wil je de juiste geometrie bepalen van een nieuwe fiets of een combinatie van beide? In het geval van klachten , zou ik sowieso wegblijven bij apps en dergelijke.
Op aanraden van een kennis. Die zelf al jaren fietst hij vertelde mij dat de bikefit echt een wereld van verschil bracht. Hij heeft zijn fietst sindsdien nooit meer afgesteld. Als ik een tijdje fiets, merk ik dat ik niet comfortabel fiets, heb me zadel afgesteld, en stuur. En merk dat ik ergens toch niet zo goed zit (denk zelf aan een ander zadel) Ook lijkt een bikefit me erg informatief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
ken-dj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:31:
[...]

Tell me…. Where🥳

Heb op meerdere sites gekeken, de meeste prijzen die ik tegenkom zijn €229 minimaal voor 1/5 uur

Buiten de stad is het goedkoper (maar tja reiskosten en reistijd) Zoek dus naar een goede bikefitter in Amsterdam / omgeving
Ik was 189€ kwijt: https://cyclingperformance.nl/

Maar misschien mis ik even waarom jouw situatie meer complex is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-07 14:49
Gisteren lekker een solo rit gemaakt van 85km. Langste solo rit voor mij tot nu toe. Jammer genoeg niet de beloofde 15 graden met een beetje zon maarja. Wel heerlijk kunnen genieten van het Brabantse landschap.

Zelfs nog een klein stukje kopman kunnen spelen voor mijn pa die voor het eerst in 1,5 jaar op de racefiets heeft kunnen stappen na zijn ongeval met de racefiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKJN31UzDD5U4wrM2ujgChE3VAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dr36hjWGPpBmImKRUT9luwnE.jpg?f=fotoalbum_large

Toch zou ik graag vaker met een paar anderen willen fietsen. In mijn eentje 1,5 uur tegen de wind in stampen is toch ook niet ideaal, en gezelschap is ook fijn. Ik ben in de regio Eindhoven al aan het kijken geweest naar toerclubs maar daar komen vaak ook de nodige verplichtingen bij kijken zoals helpen met evenementen die ze organiseren. Ik wil gewoon een paar keer per week een ritje met anderen kunnen maken.

Heb geen vrienden die ook maar enige interesse hebben in de wielersport. Wel wat collega's maar dan moet ik al richting regio Nijmegen rijden voor een ritje (wat ik ook wel ga doen). Hebben jullie nog tips om een groepje te vinden om mee te fietsen?p

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 17:49
Oproepje ophangen bij de plaatselijke super? Of op soc media een oproepje doen? Anders zou ik gewoon aansluiten bij een vereniging en kijken hoe het gaat.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
[...]

Tell me…. Where🥳

ik heb vorig jaar iets van 270 betaalt bij Echelon op de Bilderdijkstraat voor een complete fit.
Bijna 3u binnen geweest.
Was zelf erg tevreden met het resultaat.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:05
Mollos_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:24:
Gisteren lekker een solo rit gemaakt van 85km. Langste solo rit voor mij tot nu toe. Jammer genoeg niet de beloofde 15 graden met een beetje zon maarja. Wel heerlijk kunnen genieten van het Brabantse landschap.

Zelfs nog een klein stukje kopman kunnen spelen voor mijn pa die voor het eerst in 1,5 jaar op de racefiets heeft kunnen stappen na zijn ongeval met de racefiets.

[Afbeelding]
Wel wat collega's maar dan moet ik al richting regio Nijmegen rijden voor een ritje (wat ik ook wel ga doen).
Nijmegen is ook gewoon heel leuk ;-) maar ze kunnen ook wel eens naar regio eindhoven komen toch?

Ik snap je vraag overigens wel, maar zit zelf niet zo te wachten om zomaar met randoms te fietsen (2-3 uur). Bij een vereniging kan je wellicht laagdrempelig je publiek uitkiezen en daar dan langere ritjes mee doen. Of toch maar verhuizen naar het mooie Nijmegen 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:31

Reginas

Queen of Core Stability

@Mollos_ je zou ook kunnen kijken naar toertochten van lokale verenigingen op Fietssport.nl. Zeker bij de nazit achteraf heb je een leuke kans om mensen te leren kennen die misschien ook weleens in zijn voor losse ritjes met jou buiten de club om. De Ronde van Café Wilhelmina is bijvoorbeeld een erg leuk evenement. Bij wielercafé Cyklist worden op maandagochtend groepsritten georganiseerd. Ik weet niet hoe je met je werkdagen zit, maar dat is misschien wel een optie.

Of overweeg -als je graag hard fietst ;) - mee te rijden met ONYVA. Lokale vrijbuiters/hardrijdersgroep. Enige dat vaststaat is de route die wordt gereden en het tijdstip, verder ongebonden en omgedwongen, geen contributie en geen bardiensten.

Offfff: kom op 31 maart ook naar de feestelijke heropening van de Velosoof (wielercafé) in de Steentjeskerk in Eindhoven. Eerst een social ride en aansluitend De Ronde kijken op groot scherm. Vast ook een goed moment om gelijkgestemden tegen te komen. Kans is groot dat je mij daar tegenkomt in ieder geval. *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slpkgl
mhr-zip schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Even terug naar je fitter.

Als die je niet kan en/of wil helpen, zou ik zelfs zijn eerste advies in twijfel trekken.

Iedereen kan en mag zich bikefitter noemen, het is helaas geen beschermd beroep. Maar er is meer kaf dan koren.

Edit: kon je oude fiets wel op de juiste waardes afgesteld worden, en fietste je daar wel op zonder problemen?
Daar ben ik momenteel dus ook bang voor. Het is mijn tweede bikefit die niks heeft geholpen, dus ik vind het lastig om te bepalen wat nu (en wie wel te vertrouwen is). Oude fiets had ik juist de problemen op en deze is daarop afgesteld door de bikefitter. Nieuwe fiets is weer op deze afstellingen afgestemd (heb ik overigens nog niet op gefietst - maar ik ga er vanuit dat hier hetzelfde probleem is aangezien deze precies zo is afgesteld).
ElPaco schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:15:
Ik ben absoluut geen expert, maar zoals mijn vrouw altijd zegt, let er op dat je je ellebogen niet op slot zet. Dus niet met gestrekte armen fietsen.

Combineer je pijnlijke handen met gestrekte armen en je komt bij je schouder uit.

Mogelijke oplossing: stuurpen die je stuur wat meer naar boven laat komen, of een kortere stuurpen.
Goed punt. Dit is iets waar ik constant actief op probeer te letten. Voor zover ik weet heb ik ze 99% van de tijd ontspannen en betrap ik mij er zelden op dat ik ze volledig gestrekt heb. Helaas, want ik hoopte ook dat het simpelweg dit zou zijn.
DialOut schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:20:
@Slpkgl Onder welke hoek staat je zadel? Zadel even iets lager om de druk naar voren te verlichten?
Kijken of dat beter gaat. Het klinkt alsof er te veel druk op je schouders en polsen komt.
Ik ben ook geen expert,...
Zadel stond eerst lichtelijk omhoog, maar deze is door de bikefitter nu parallel aan de grond gezet (horizontaal). In eerste instantie had ik wel het idee dat dit fijner fietste, maar de pijntjes zeggen iets anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:46
Ik ga begin juni de 3 ballons meefietsen in de Vogezen. Ik zag dat de start in Ronchamp is en de aankomst op de Planche de Belle Filles. Iemand die daar al verbleven is tijdens die Gran Fondo en me wat tips kan geven qua locatie voor logement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:35

Phydomir

Dennis

Cloclo100 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:11:
Ik ga begin juni de 3 ballons meefietsen in de Vogezen. Ik zag dat de start in Ronchamp is en de aankomst op de Planche de Belle Filles. Iemand die daar al verbleven is tijdens die Gran Fondo en me wat tips kan geven qua locatie voor logement?
Twee jaar geleden GF Vosges gedaan en toen gewoon een Air BnB in de buurt geboekt. Is vaak wel wat te vinden redelijk in de buurt van de start plek.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 22:38
Paar jaar terug met een groepje gedaan, met hoeveel personen ga jij? Ik kan even zoeken waar we toen zaten in een huisje niet ver van de Planche.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
Mollos_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:24:

[Afbeelding]

Toch zou ik graag vaker met een paar anderen willen fietsen. In mijn eentje 1,5 uur tegen de wind in stampen is toch ook niet ideaal, en gezelschap is ook fijn. Ik ben in de regio Eindhoven al aan het kijken geweest naar toerclubs maar daar komen vaak ook de nodige verplichtingen bij kijken zoals helpen met evenementen die ze organiseren. Ik wil gewoon een paar keer per week een ritje met anderen kunnen maken.

Heb geen vrienden die ook maar enige interesse hebben in de wielersport. Wel wat collega's maar dan moet ik al richting regio Nijmegen rijden voor een ritje (wat ik ook wel ga doen). Hebben jullie nog tips om een groepje te vinden om mee te fietsen?p
(Bijna) iedereen waar ik wel eens mee samen fiets heb ik leren kennen via dit forum O+

Of schaf een powermeter aan, dan maakt het niet meer uit of je wind tegen of mee rijdt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Nu online
Wij zaten vlakbij de start, ongeveer 10km fietsen. En na de finish teruggefietst, dat is dan voornamelijk afdalen wat echt top was. Verder is 3 ballons wel een mooie GF.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Tell me…. Where🥳

Check ook even je zorgverzekering. Vaak gedeeltelijke dekking in het kader van sportmedisch advies.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:05
Mistraller schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:42:
[...]

Check ook even je zorgverzekering. Vaak gedeeltelijke dekking in het kader van sportmedisch advies.
Goede tip! Ik heb meteen even gekeken in mijn geval, maar enig idee hoe ik er makkelijk achter kan komen welke bikefitter er aangesloten is?

Voor sportkeuring of sportmedisch advies gaat u naar een arts die is ingeschreven als sportarts in het betreffende register bij de Registratiecommissie Geneeskundig Specialismen volgens de Wet BIG en werkt in een Sportmedisch Adviescentrum (SMA) of sportmedische instelling (SMI), die gecertificeerd is door de Stichting Certificering Actoren in de Sportgezondheidszorg (SCAS).

Edit: Cyclolab in Den Bosch is gecertificeerd en scheelt mij dan dus €100 _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 10-03-2024 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-07 14:49
Reginas schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:57:
@Mollos_ je zou ook kunnen kijken naar toertochten van lokale verenigingen op Fietssport.nl. Zeker bij de nazit achteraf heb je een leuke kans om mensen te leren kennen die misschien ook weleens in zijn voor losse ritjes met jou buiten de club om. De Ronde van Café Wilhelmina is bijvoorbeeld een erg leuk evenement. Bij wielercafé Cyklist worden op maandagochtend groepsritten georganiseerd. Ik weet niet hoe je met je werkdagen zit, maar dat is misschien wel een optie.

Of overweeg -als je graag hard fietst ;) - mee te rijden met ONYVA. Lokale vrijbuiters/hardrijdersgroep. Enige dat vaststaat is de route die wordt gereden en het tijdstip, verder ongebonden en omgedwongen, geen contributie en geen bardiensten.

Offfff: kom op 31 maart ook naar de feestelijke heropening van de Velosoof (wielercafé) in de Steentjeskerk in Eindhoven. Eerst een social ride en aansluitend De Ronde kijken op groot scherm. Vast ook een goed moment om gelijkgestemden tegen te komen. Kans is groot dat je mij daar tegenkomt in ieder geval. *O*
Thanks voor de tips reginas. Ik heb al eens naar Onvya gekeken, een echte hardrijder ben ik nog niet. Op een relatief windstille dag rijd ik 29 gemiddeld. Maar een dag als gisteren met veel wind ben ik blij met 28.

Die ronde van de velosoof ziet er wel goed uit. Ik ga eens kijken of ik mij daar voor aan kan melden. Zie dat al meer dan 60 personen zich aangemeld hebben dus zeker kans dat ik gelijkgestemden zou kunnen ontmoeten.

Cycklist had ik ook reeds naar gekeken. Doordeweeks overdag is in ieder geval erg lastig. Heb gewoon een 9-5 baan.
Webgnome schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:36:
Oproepje ophangen bij de plaatselijke super? Of op soc media een oproepje doen? Anders zou ik gewoon aansluiten bij een vereniging en kijken hoe het gaat.
Verenigingen in de buurt is dus het probleem, weinig leeftijdsgenoten en de nodige verplichtingen, terwijl ik gewoon een paar keer per week op pad wil om lekker te trappen.

Ik zal social media eens in de gaten houden hier in de omgeving.
crimby schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Nijmegen is ook gewoon heel leuk ;-) maar ze kunnen ook wel eens naar regio eindhoven komen toch?

Ik snap je vraag overigens wel, maar zit zelf niet zo te wachten om zomaar met randoms te fietsen (2-3 uur). Bij een vereniging kan je wellicht laagdrempelig je publiek uitkiezen en daar dan langere ritjes mee doen. Of toch maar verhuizen naar het mooie Nijmegen 8)7
Ojaa, dat is ook zeker mogelijk. Hebben op het werk (in Den Bosch) intussen ook een "cycling club" gestart. Elkaar lekker via groepsapp stimuleren en de eerste maandelijkse groepsrit later deze maand. Initiatief van de ceo welke ook liefhebber en hardrijder is.

Ik ben import in Eindhoven en het lijkt mij leuk om hier in de buurt juist wat mensen te vinden en contacten op te bouwen.
mhr-zip schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:34:
[...]

(Bijna) iedereen waar ik wel eens mee samen fiets heb ik leren kennen via dit forum O+

Of schaf een powermeter aan, dan maakt het niet meer uit of je wind tegen of mee rijdt :+
Haha, nou, zat er al over te denken mijn pedalen om te bouwen naar power meter pedalen met de Assioma duo-shi. Juist om ook wat gerichter te kunnen trainen en wellicht een abonnement op Join te nemen.

Zal ook eens kijken naar de social rides hier.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 27-07 19:42

Pelle

🚴‍♂️

Na 10 jaar is het wel weer eens tijd voor een nieuwe racer. Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe Giant Defy en TCR. Nadeel is alleen dat ik een combinatie van uitvoeringen zoek. Valt daar bij een Giant dealer nog wat aan te doen of koop je gewoon een standaard model?

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• stevens20
Danes en heren,

Ik wil jullie na enige tijd nog even bedanken. Ik heb hier destijds om advies gevraagd betreffende afvallen en beter worden. Daar ben ik toen na een rustweek mee bezig gegaan. Ik eet wat meer dan eerst, train iets harder (dat kan nu ook) en val wel af maar veel minder snel. Ik weeg nu nog 86 KG en heb zelfs in de ochtend al onder de 85 KG gezeten.

Ik merk dat ik een hoge inspanning veel langer vol kan houden, inmiddels fiets ik heeeeel veel makkelijker dan in mijn eerste race op Zwift. Ik kan 30W meer trappen, met een lagere hartslag én ik kan dit bijna twee keer zo lang volhouden.

Daarbij houd ik Garmin in de gaten om mijn trainingslast (per categorie) in de gaten te houden en dat gaat me goed af. Sinds begin november mijn FTP van 2,5 W/kg naar 3,1W/kg kunnen tillen. Dat door gevarieerd te trainen en te luisteren naar mijn lichaam. Het lijkt allemaal veel meer vanzelf te gaan op de fiets.

Vandaag een uurtje buiten gefietst en met een winderig rondje uiteindelijk met 35km/u gemiddeld thuisgekomen. Ik fietste zelfs tegen de wind in zo rond de 32km/u en dat is iets waar ik eerst alleen maar van durfde te dromen.

Volgende week interval op de Emmapiramide.

Dus nogmaals: DANK VOOR DE ADVIEZEN!

[ Voor 12% gewijzigd door stevens20 op 10-03-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Pelle schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:12:
Na 10 jaar is het wel weer eens tijd voor een nieuwe racer. Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe Giant Defy en TCR. Nadeel is alleen dat ik een combinatie van uitvoeringen zoek. Valt daar bij een Giant dealer nog wat aan te doen of koop je gewoon een standaard model?
Op fiets.nl heb ik wel eens gelezen van iemand die e.e.a. heeft kunnen regelen bij Rullens fietsen (dat is voor jou nog wel aan te rijden).

Maar denk dat het heel erg er aan ligt wat je wilt.

Je hebt meerdere aspecten:

- Hoeveel marge zit er op de fiets. Hoeveel geeft de FM daarvan weg als korting en/of als service.
- Hoe courant zijn de onderdelen die je wilt wisselen? Standaard zadels en stuurpennen kunnen ze niet zoveel meer mee. Bandjes soms, als zal het animo voor standaard Giant bandjes ook niet zo hoog zijn. Shimano crank is meer geld waard dan een merk specifieke crank of wielset. Onderling uitwisselen met andere fietsen beginnen ze niet aan.
- Hoeveel zin heeft de FM in "gezeur, hoe druk is het in de werkplaats etc.

Mijn ervaring in het onderhandelen tot nu toe is dat de FM liever korting geeft dan dat ze allemaal onderdelen gaan wisselen (en gezeur en garantie). Zeker als het allemaal niet zo courant is. (En als ze het al willen, dan betaal je het uiteindelijk nog zelf uit de post "korting").

In mijn ogen kan je het beste de fiets met zoveel mogelijk korting scoren, en dan de onderdelen die je wilt wisselen gelijk als nieuw op MP zetten. Als je er eerst 200 km mee gaat rijden "om nog even te sparen" of aan te kijken, is de waarde ook gelijk 60%. Vervolgens sprokkel je wat je nodig heb via MP en via Bike24/Bike-components/Bike-discount/R2-bike etc bij elkaar.

Ik weet niet wat je precies wilt, maar Giant dealers hebben echt heel veel overjarige voorraad staan. Dus denk dat je best een leuke deal kan scoren* op een overjarige TCR (mits ook fysiek op voorraad).

*Sommige dealers leven in de nieuwe realiteit en kampen met te veel voorraad en hun cashpositie, andere dealers denken nog steeds dat het Corona is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
stevens20 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:36:
Danes en heren,

Ik wil jullie na enige tijd nog even bedanken. Ik heb hier destijds om advies gevraagd betreffende afvallen en beter worden. Daar ben ik toen na een rustweek mee bezig gegaan. Ik eet wat meer dan eerst, train iets harder (dat kan nu ook) en val wel af maar veel minder snel. Ik weeg nu nog 86 KG en heb zelfs in de ochtend al onder de 85 KG gezeten.

Ik merk dat ik een hoge inspanning veel langer vol kan houden, inmiddels fiets ik heeeeel veel makkelijker dan in mijn eerste race op Zwift. Ik kan 30W meer trappen, met een lagere hartslag én ik kan dit bijna twee keer zo lang volhouden.

Daarbij houd ik Garmin in de gaten om mijn trainingslast (per categorie) in de gaten te houden en dat gaat me goed af. Sinds begin november mijn FTP van 2,5 W/kg naar 3,1W/kg kunnen tillen. Dat door gevarieerd te trainen en te luisteren naar mijn lichaam. Het lijkt allemaal veel meer vanzelf te gaan op de fiets.

Vandaag een uurtje buiten gefietst en met een winderig rondje uiteindelijk met 35km/u gemiddeld thuisgekomen. Ik fietste zelfs tegen de wind in zo rond de 32km/u en dat is iets waar ik eerst alleen maar van durfde te dromen.

Volgende week interval op de Emmapiramide.

Dus nogmaals: DANK VOOR DE ADVIEZEN!
Mooi om te lezen!

En fijn dat de adviezen hier soms in ieder geval tot meer dan marginal gains leiden ;-).
Pagina: 1 ... 547 ... 667 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).