verstappen33 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:19:
[...]
Dit was mijn ervaring ook, binnen 3 minuten had ik al 500 euro korting te pakken (fiets van 9k)..
Toen kreeg ik al snel de optie om de wielset te kunnen omwisselen voor een goedkopere variant (weer 1000 euro korting).
Daarnaast kreeg ik de pedalen (ultegra), bidonhouders en garmin mount gratis.
En 2 servicebeurten (a 1 uur ex materiaal) om het eerste jaar door te komen.
En een wieler outfit van de fietsenzaak zelf.
Wielset heb ik gewoon gehouden, en uiteindelijk zijn we inclusief een inruil van een oude fiets (waar die niet zoveel mee kon behalve naar een opkoper doorschuiven) op 8k rond uit gekomen.
Dus een korting van 5-6% (excl inruil) met wat gratis spul was voor mij voldoende, had ook nog tot het uiterste kunnen gaan, maar ik heb ook graag een goede band met de FM..
Daarna 2x terug geweest voor wat kleine dingen, 1x een derailleur afstelling, en 2e keer voor een zadelwissel, het orginele zadel was er niet in mijn maat, dus tijdelijk een ander zadel geprobeerd maar was hem net niet, daarna het orginele zadel in de juiste maat gekregen die beter zit.
Op een dure fiets zit meer marge in keiharde euro's dan op een goedkope fiets.
Precieze marges verschillen per merk en hoe meer je inkoopt hoe meer marge je kan krijgen.
Maar ff rekenen met 20% marge (meestal is dit wel meer).
Fiets van 1500 euro, zit er 300 euro marge op. Geeft de FM 10% weg, moet hij alles doen voor 150 euro (pand huur, verkooppraatje, afmonteren, servicebeurt, ieder keer dat je voor kleine dingen langs komt etc.)
Dat is niet te doen voor de gemiddelde FM.
Dure fietsen zit meer marge op. Dus op een fiets van 9K zit in dit rekenvoorbeeld 1800 euro marge. Daar moet een FM eigenlijk hetzelfde voor doen als een goedkopere fiets. Het afmonteren wordt niet echt moeilijker. Het verkooppraatje misschien zelfs wel makkelijker etc.
Als je dan 10% weggeeft, dan hou de FM nog minimaal 900 euro over. Daar kan je prima een en ander voor doen. Klaagt de FM dan dat hij niet genoeg verdient, moet je maar meer fietsen verkopen. Die ene van mij is niet om heel je maand omzet goed te maken
Nu schelen die marges erg per merk, per inkoop organisatie ("op zichzelf staande" dealer, bike totaal, profile, 12go** etc), per aantallen etc. Vandaar 20% als voorbeeld (en dat is ook wel het minimaalste wat ik ooit gehoord heb. Bij Trek ligt dit bijv. veel hoger). Maar dat is meestal hoger, en heel veel hoger ben ik ook tegen gekomen. Ook krijgen ze soms bonussen als ze minimale aantallen etc verkopen. Dus dan zit die marge niet in die ene fiets, maar krijgen ze een bonus omdat ze X aantal fietsen verkopen.
Vervolgens adverteren:
Veel importeurs hebben een max percentage afgesproken waarmee ze mogen adverteren. Wel eens een Sensa dealer gesproken, die mocht max 10% korting geven. Bij doorvragen bleek, dat hij meer korting mocht geven. Alleen niet met meer korting adverteren. Dit om er voor te zorgen dat dealers elkaar niet kapot concurreren. Daarom zie je ook wel eens "Demo" of "met krasje" voorbij komen, omdat dealers op die manier die regels omzeilen. Dit geldt (meestal) niet op overjarige modellen. Maar (in het algemeen hier geldt) stap dus ook eens bij een dealer binnen, ipv die Canyon aan te klikken. En ja, als je gelijk als een verliefd iemand staat te kwijlen, dan is je onderhandelingspositie ook wel voor een gedeelte verdwenen
Als laatste marktbescherming. Bij Specialized en ook nog wel andere merken is vanuit een de importeur een keihard max percentage korting opgelegd (op courante modellen). Ook uit markt bescherming. Mij is uit meerdere bronnen ter ore gekomen dat dit bij Specialized op 10% ligt. Dus mocht je gaan shoppen bij meerdere Specialized dealers, zal je nooit meer dan 10% korting krijgen (overjarig niet meegerekend).
Nu kunnen ze daar natuurlijk ook mee spelen, door een hogere prijs voor je inruil fiets te geven of accessoires weg te geven (hier zitten vaak hogere marges op, dus voor een dealer interessanter dan koud korting weggeven).
Maar zoals ik al zei, sommige dealers leven in het huidige tijdperk (veel overschot). Andere denken dat het nog Corona tijdperk is.
Zelf ben ik met een fiets bezig, waarvan er niet zoveel naar Nederland komen (nee is geen dure of bijzondere fiets). Dat maakt onderhandelen een stuk lastiger, want als 10 dealers dezelfde fiets hebben staan is het makkelijk onderhandelen. Als maar 1 dealer hem op voorraad heeft, en er komen geen nieuwe meer richting NL, dan wordt het een stuk lastiger
** Mijn ervaring met 12GO is dat ze doen als of ze goedkoop zijn. Maar bij een FM is het vaak beter onderhandelen, dan met een 12GO medewerker.