Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 548 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oelewappert
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Vraag van iemand met twee linkerduimen ;)

Ik heb in de kelder nog een wiel staan, ooit gekregen van een kennis die hem over had. Hoe 'maak' ik hier een achterwiel van? Is het kopen van een casette en deze erop zetten met een snelspanner/steekas voldoende? Of mis ik dan iets?

Afgelopen weekend de buitenband gewisseld om een rondje buiten te fietsen, maar vandaag met de regen weer liever op de tacx... Ik denk dat mijn duimen me vervloeken als ik de komende tijd nog vaken een buitenband over het wiel moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
oelewappert schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:05:

Ik heb in de kelder nog een wiel staan, ooit gekregen van een kennis die hem over had. Hoe 'maak' ik hier een achterwiel van? Is het kopen van een casette en deze erop zetten met een snelspanner/steekas voldoende? Of mis ik dan iets?
En het is nu een voorwiel? Dan is de goedkoopste en makkelijkste optie een achterwiel op marktplaats zoeken. :)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
mhr-zip schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Op fiets.nl heb ik wel eens gelezen van iemand die e.e.a. heeft kunnen regelen bij Rullens fietsen (dat is voor jou nog wel aan te rijden).

Maar denk dat het heel erg er aan ligt wat je wilt.

Je hebt meerdere aspecten:

- Hoeveel marge zit er op de fiets. Hoeveel geeft de FM daarvan weg als korting en/of als service.
- Hoe courant zijn de onderdelen die je wilt wisselen? Standaard zadels en stuurpennen kunnen ze niet zoveel meer mee. Bandjes soms, als zal het animo voor standaard Giant bandjes ook niet zo hoog zijn. Shimano crank is meer geld waard dan een merk specifieke crank of wielset. Onderling uitwisselen met andere fietsen beginnen ze niet aan.
- Hoeveel zin heeft de FM in "gezeur, hoe druk is het in de werkplaats etc.

Mijn ervaring in het onderhandelen tot nu toe is dat de FM liever korting geeft dan dat ze allemaal onderdelen gaan wisselen (en gezeur en garantie). Zeker als het allemaal niet zo courant is. (En als ze het al willen, dan betaal je het uiteindelijk nog zelf uit de post "korting").

In mijn ogen kan je het beste de fiets met zoveel mogelijk korting scoren, en dan de onderdelen die je wilt wisselen gelijk als nieuw op MP zetten. Als je er eerst 200 km mee gaat rijden "om nog even te sparen" of aan te kijken, is de waarde ook gelijk 60%. Vervolgens sprokkel je wat je nodig heb via MP en via Bike24/Bike-components/Bike-discount/R2-bike etc bij elkaar.

Ik weet niet wat je precies wilt, maar Giant dealers hebben echt heel veel overjarige voorraad staan. Dus denk dat je best een leuke deal kan scoren* op een overjarige TCR (mits ook fysiek op voorraad).

*Sommige dealers leven in de nieuwe realiteit en kampen met te veel voorraad en hun cashpositie, andere dealers denken nog steeds dat het Corona is.
Dit was mijn ervaring ook, binnen 3 minuten had ik al 500 euro korting te pakken (fiets van 9k)..
Toen kreeg ik al snel de optie om de wielset te kunnen omwisselen voor een goedkopere variant (weer 1000 euro korting).
Daarnaast kreeg ik de pedalen (ultegra), bidonhouders en garmin mount gratis.
En 2 servicebeurten (a 1 uur ex materiaal) om het eerste jaar door te komen.
En een wieler outfit van de fietsenzaak zelf. :+

Wielset heb ik gewoon gehouden, en uiteindelijk zijn we inclusief een inruil van een oude fiets (waar die niet zoveel mee kon behalve naar een opkoper doorschuiven) op 8k rond uit gekomen.

Dus een korting van 5-6% (excl inruil) met wat gratis spul was voor mij voldoende, had ook nog tot het uiterste kunnen gaan, maar ik heb ook graag een goede band met de FM..

Daarna 2x terug geweest voor wat kleine dingen, 1x een derailleur afstelling, en 2e keer voor een zadelwissel, het orginele zadel was er niet in mijn maat, dus tijdelijk een ander zadel geprobeerd maar was hem net niet, daarna het orginele zadel in de juiste maat gekregen die beter zit.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oelewappert
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
GWBoes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:14:
[...]

En het is nu een voorwiel? Dan is de goedkoopste en makkelijkste optie een achterwiel op marktplaats zoeken. :)
Ja. Zoiets dacht ik al. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartd1983
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 20:20
stevens20 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:36:
Danes en heren,

Ik wil jullie na enige tijd nog even bedanken. Ik heb hier destijds om advies gevraagd betreffende afvallen en beter worden. Daar ben ik toen na een rustweek mee bezig gegaan. Ik eet wat meer dan eerst, train iets harder (dat kan nu ook) en val wel af maar veel minder snel. Ik weeg nu nog 86 KG en heb zelfs in de ochtend al onder de 85 KG gezeten.

Ik merk dat ik een hoge inspanning veel langer vol kan houden, inmiddels fiets ik heeeeel veel makkelijker dan in mijn eerste race op Zwift. Ik kan 30W meer trappen, met een lagere hartslag én ik kan dit bijna twee keer zo lang volhouden.

Daarbij houd ik Garmin in de gaten om mijn trainingslast (per categorie) in de gaten te houden en dat gaat me goed af. Sinds begin november mijn FTP van 2,5 W/kg naar 3,1W/kg kunnen tillen. Dat door gevarieerd te trainen en te luisteren naar mijn lichaam. Het lijkt allemaal veel meer vanzelf te gaan op de fiets.

Vandaag een uurtje buiten gefietst en met een winderig rondje uiteindelijk met 35km/u gemiddeld thuisgekomen. Ik fietste zelfs tegen de wind in zo rond de 32km/u en dat is iets waar ik eerst alleen maar van durfde te dromen.

Volgende week interval op de Emmapiramide.

Dus nogmaals: DANK VOOR DE ADVIEZEN!
Mocht je nog specifieke(re) tips hebben over wat goed werkt, dan hou ik me aanbevolen :). En fijn om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 09:55
Tsja wat goed werkt is voor iedereen natuurlijk best persoonlijk. Uiteindelijk begint het toch bij de basis :

Goed eten, op tijd rusten en trainen trainen trainen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:11
verstappen33 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:19:
[...]

Dit was mijn ervaring ook, binnen 3 minuten had ik al 500 euro korting te pakken (fiets van 9k)..
Toen kreeg ik al snel de optie om de wielset te kunnen omwisselen voor een goedkopere variant (weer 1000 euro korting).
Daarnaast kreeg ik de pedalen (ultegra), bidonhouders en garmin mount gratis.
En 2 servicebeurten (a 1 uur ex materiaal) om het eerste jaar door te komen.
En een wieler outfit van de fietsenzaak zelf. :+

Wielset heb ik gewoon gehouden, en uiteindelijk zijn we inclusief een inruil van een oude fiets (waar die niet zoveel mee kon behalve naar een opkoper doorschuiven) op 8k rond uit gekomen.

Dus een korting van 5-6% (excl inruil) met wat gratis spul was voor mij voldoende, had ook nog tot het uiterste kunnen gaan, maar ik heb ook graag een goede band met de FM..

Daarna 2x terug geweest voor wat kleine dingen, 1x een derailleur afstelling, en 2e keer voor een zadelwissel, het orginele zadel was er niet in mijn maat, dus tijdelijk een ander zadel geprobeerd maar was hem net niet, daarna het orginele zadel in de juiste maat gekregen die beter zit.
Op een dure fiets zit meer marge in keiharde euro's dan op een goedkope fiets.

Precieze marges verschillen per merk en hoe meer je inkoopt hoe meer marge je kan krijgen.

Maar ff rekenen met 20% marge (meestal is dit wel meer).
Fiets van 1500 euro, zit er 300 euro marge op. Geeft de FM 10% weg, moet hij alles doen voor 150 euro (pand huur, verkooppraatje, afmonteren, servicebeurt, ieder keer dat je voor kleine dingen langs komt etc.)
Dat is niet te doen voor de gemiddelde FM.

Dure fietsen zit meer marge op. Dus op een fiets van 9K zit in dit rekenvoorbeeld 1800 euro marge. Daar moet een FM eigenlijk hetzelfde voor doen als een goedkopere fiets. Het afmonteren wordt niet echt moeilijker. Het verkooppraatje misschien zelfs wel makkelijker etc.
Als je dan 10% weggeeft, dan hou de FM nog minimaal 900 euro over. Daar kan je prima een en ander voor doen. Klaagt de FM dan dat hij niet genoeg verdient, moet je maar meer fietsen verkopen. Die ene van mij is niet om heel je maand omzet goed te maken :+

Nu schelen die marges erg per merk, per inkoop organisatie ("op zichzelf staande" dealer, bike totaal, profile, 12go** etc), per aantallen etc. Vandaar 20% als voorbeeld (en dat is ook wel het minimaalste wat ik ooit gehoord heb. Bij Trek ligt dit bijv. veel hoger). Maar dat is meestal hoger, en heel veel hoger ben ik ook tegen gekomen. Ook krijgen ze soms bonussen als ze minimale aantallen etc verkopen. Dus dan zit die marge niet in die ene fiets, maar krijgen ze een bonus omdat ze X aantal fietsen verkopen.

Vervolgens adverteren:
Veel importeurs hebben een max percentage afgesproken waarmee ze mogen adverteren. Wel eens een Sensa dealer gesproken, die mocht max 10% korting geven. Bij doorvragen bleek, dat hij meer korting mocht geven. Alleen niet met meer korting adverteren. Dit om er voor te zorgen dat dealers elkaar niet kapot concurreren. Daarom zie je ook wel eens "Demo" of "met krasje" voorbij komen, omdat dealers op die manier die regels omzeilen. Dit geldt (meestal) niet op overjarige modellen. Maar (in het algemeen hier geldt) stap dus ook eens bij een dealer binnen, ipv die Canyon aan te klikken. En ja, als je gelijk als een verliefd iemand staat te kwijlen, dan is je onderhandelingspositie ook wel voor een gedeelte verdwenen :')

Als laatste marktbescherming. Bij Specialized en ook nog wel andere merken is vanuit een de importeur een keihard max percentage korting opgelegd (op courante modellen). Ook uit markt bescherming. Mij is uit meerdere bronnen ter ore gekomen dat dit bij Specialized op 10% ligt. Dus mocht je gaan shoppen bij meerdere Specialized dealers, zal je nooit meer dan 10% korting krijgen (overjarig niet meegerekend).
Nu kunnen ze daar natuurlijk ook mee spelen, door een hogere prijs voor je inruil fiets te geven of accessoires weg te geven (hier zitten vaak hogere marges op, dus voor een dealer interessanter dan koud korting weggeven).

Maar zoals ik al zei, sommige dealers leven in het huidige tijdperk (veel overschot). Andere denken dat het nog Corona tijdperk is.
Zelf ben ik met een fiets bezig, waarvan er niet zoveel naar Nederland komen (nee is geen dure of bijzondere fiets). Dat maakt onderhandelen een stuk lastiger, want als 10 dealers dezelfde fiets hebben staan is het makkelijk onderhandelen. Als maar 1 dealer hem op voorraad heeft, en er komen geen nieuwe meer richting NL, dan wordt het een stuk lastiger :+

** Mijn ervaring met 12GO is dat ze doen als of ze goedkoop zijn. Maar bij een FM is het vaak beter onderhandelen, dan met een 12GO medewerker.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
mhr-zip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Op een dure fiets zit meer marge in keiharde euro's dan op een goedkope fiets.

Precieze marges verschillen per merk en hoe meer je inkoopt hoe meer marge je kan krijgen.

Maar ff rekenen met 20% marge (meestal is dit wel meer).
Fiets van 1500 euro, zit er 300 euro marge op. Geeft de FM 10% weg, moet hij alles doen voor 150 euro (pand huur, verkooppraatje, afmonteren, servicebeurt, ieder keer dat je voor kleine dingen langs komt etc.)
Dat is niet te doen voor de gemiddelde FM.

Dure fietsen zit meer marge op. Dus op een fiets van 9K zit in dit rekenvoorbeeld 1800 euro marge. Daar moet een FM eigenlijk hetzelfde voor doen als een goedkopere fiets. Het afmonteren wordt niet echt moeilijker. Het verkooppraatje misschien zelfs wel makkelijker etc.
Als je dan 10% weggeeft, dan hou de FM nog minimaal 900 euro over. Daar kan je prima een en ander voor doen. Klaagt de FM dan dat hij niet genoeg verdient, moet je maar meer fietsen verkopen. Die ene van mij is niet om heel je maand omzet goed te maken :+

Nu schelen die marges erg per merk, per inkoop organisatie ("op zichzelf staande" dealer, bike totaal, profile, 12go** etc), per aantallen etc. Vandaar 20% als voorbeeld (en dat is ook wel het minimaalste wat ik ooit gehoord heb. Bij Trek ligt dit bijv. veel hoger). Maar dat is meestal hoger, en heel veel hoger ben ik ook tegen gekomen. Ook krijgen ze soms bonussen als ze minimale aantallen etc verkopen. Dus dan zit die marge niet in die ene fiets, maar krijgen ze een bonus omdat ze X aantal fietsen verkopen.

Vervolgens adverteren:
Veel importeurs hebben een max percentage afgesproken waarmee ze mogen adverteren. Wel eens een Sensa dealer gesproken, die mocht max 10% korting geven. Bij doorvragen bleek, dat hij meer korting mocht geven. Alleen niet met meer korting adverteren. Dit om er voor te zorgen dat dealers elkaar niet kapot concurreren. Daarom zie je ook wel eens "Demo" of "met krasje" voorbij komen, omdat dealers op die manier die regels omzeilen. Dit geldt (meestal) niet op overjarige modellen. Maar (in het algemeen hier geldt) stap dus ook eens bij een dealer binnen, ipv die Canyon aan te klikken. En ja, als je gelijk als een verliefd iemand staat te kwijlen, dan is je onderhandelingspositie ook wel voor een gedeelte verdwenen :')

Als laatste marktbescherming. Bij Specialized en ook nog wel andere merken is vanuit een de importeur een keihard max percentage korting opgelegd (op courante modellen). Ook uit markt bescherming. Mij is uit meerdere bronnen ter ore gekomen dat dit bij Specialized op 10% ligt. Dus mocht je gaan shoppen bij meerdere Specialized dealers, zal je nooit meer dan 10% korting krijgen (overjarig niet meegerekend).
Nu kunnen ze daar natuurlijk ook mee spelen, door een hogere prijs voor je inruil fiets te geven of accessoires weg te geven (hier zitten vaak hogere marges op, dus voor een dealer interessanter dan koud korting weggeven).

Maar zoals ik al zei, sommige dealers leven in het huidige tijdperk (veel overschot). Andere denken dat het nog Corona tijdperk is.
Zelf ben ik met een fiets bezig, waarvan er niet zoveel naar Nederland komen (nee is geen dure of bijzondere fiets). Dat maakt onderhandelen een stuk lastiger, want als 10 dealers dezelfde fiets hebben staan is het makkelijk onderhandelen. Als maar 1 dealer hem op voorraad heeft, en er komen geen nieuwe meer richting NL, dan wordt het een stuk lastiger :+

** Mijn ervaring met 12GO is dat ze doen als of ze goedkoop zijn. Maar bij een FM is het vaak beter onderhandelen, dan met een 12GO medewerker.
Klopt, maar hoeveel dure fietsen verkoopt een lokale FM?
Het zal zeker niet zijn 1e bron van inkomsten zijn, dat zal vooral dagelijks onderhoud aan diverse fietsen zijn en de uurtjes + materiaal wat ze hiermee kunnen doorrekenen..

Had ik meer eraf kunnen krijgen? Misschien wel, maar je betaald wat je voor de fiets wil geven..
Hij is er zeker 3-4 uur druk mee geweest qua proefritjes en telkens wat afstellen en mooie verhalen ophangen..
Daarnaast ben ik 2x wezen proefrijden, waaronder zelfs een keer 50km om de fiets goed aan te voelen..
Tevens kreeg ik hem mee voor een bikefit om de juiste maat te bepalen voordat ik hem definitief bestelde..

Deze "service" krijg je niet bij een online dozenschuiver waar je misschien nog eens 300-400 euro extra korting kunt krijgen.

En ook de after sales vind ik belangrijk, even snel langs kunnen gaan voor een klein probleempje of advies helpt wel bij het kiezen tussen een lokale FM of een online dozenschuiver..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:08
GerbenBK schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Paar jaar terug met een groepje gedaan, met hoeveel personen ga jij? Ik kan even zoeken waar we toen zaten in een huisje niet ver van de Planche.
Heb uiteindelijk een Airbnb in Lure gevonden, een 12km van de start. Ideaal om wat in te rijden! Zowat de enige die nog vrij was maar wel vrij goedkoop en 2 slaapkamers. (Mijn compagnon snurkt als een kettingzaag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
verstappen33 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:52:
[...]

Klopt, maar hoeveel dure fietsen verkoopt een lokale FM?
Het zal zeker niet zijn 1e bron van inkomsten zijn, dat zal vooral dagelijks onderhoud aan diverse fietsen zijn en de uurtjes + materiaal wat ze hiermee kunnen doorrekenen..

Had ik meer eraf kunnen krijgen? Misschien wel, maar je betaald wat je voor de fiets wil geven..
Hij is er zeker 3-4 uur druk mee geweest qua proefritjes en telkens wat afstellen en mooie verhalen ophangen..
Daarnaast ben ik 2x wezen proefrijden, waaronder zelfs een keer 50km om de fiets goed aan te voelen..
Tevens kreeg ik hem mee voor een bikefit om de juiste maat te bepalen voordat ik hem definitief bestelde..

Deze "service" krijg je niet bij een online dozenschuiver waar je misschien nog eens 300-400 euro extra korting kunt krijgen.

En ook de after sales vind ik belangrijk, even snel langs kunnen gaan voor een klein probleempje of advies helpt wel bij het kiezen tussen een lokale FM of een online dozenschuiver..
Ik zeg absoluut niet dat je een slechte deal had. Een goede deal, is een deal waarbij je een goed gevoel hebt.

En een FM gaat echt niet altijd 10-20% korting gegeven, maar als je geen korting krijgt. Is het misschien slim om ook ergens anders te rond te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Mollos_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:24:
Gisteren lekker een solo rit gemaakt van 85km. Langste solo rit voor mij tot nu toe. Jammer genoeg niet de beloofde 15 graden met een beetje zon maarja. Wel heerlijk kunnen genieten van het Brabantse landschap.

Zelfs nog een klein stukje kopman kunnen spelen voor mijn pa die voor het eerst in 1,5 jaar op de racefiets heeft kunnen stappen na zijn ongeval met de racefiets.

[Afbeelding]

Toch zou ik graag vaker met een paar anderen willen fietsen. In mijn eentje 1,5 uur tegen de wind in stampen is toch ook niet ideaal, en gezelschap is ook fijn. Ik ben in de regio Eindhoven al aan het kijken geweest naar toerclubs maar daar komen vaak ook de nodige verplichtingen bij kijken zoals helpen met evenementen die ze organiseren. Ik wil gewoon een paar keer per week een ritje met anderen kunnen maken.

Heb geen vrienden die ook maar enige interesse hebben in de wielersport. Wel wat collega's maar dan moet ik al richting regio Nijmegen rijden voor een ritje (wat ik ook wel ga doen). Hebben jullie nog tips om een groepje te vinden om mee te fietsen?p
https://www.facebook.com/groups/onyvaofficial

About
Onyva.
De onafhankelijke fietsclub uit Eindhoven. Bevriend met velen, gebonden aan geeneen.
Buiten is het theater van de dromen. Alleen met de zon op je gezicht of je samen verliezen in de wind.
Doordeweeks de vaste rondjes fietsen, soms extra's in de weekenden, eigen initiatief altijd gewaardeerd.
Zolang het maar veilig is, met een oog voor de omgeving.
Er is immers al koers genoeg.
Onyva, c'est ça.
ONYVA was wat het was.
Een platform klein begonnen in 2016 met enkele vrienden en uitgegroeid tot een groep waar op sommige zomerdagen 200 renners op konden komen dagen. Van dat begin tot het laatst bleef gezelligheid troef maar werd de veiligheid steeds meer een probleem. De controle over een grote groep bleek steeds moeilijker te realiseren en de gevaarzetting steeds groter. Dat er geen grote ongelukken zijn gebeurd, is een wonder.
ONYVA Official is wat het is.
Een platform wat herstart is in 2021 om dezelfde gezelligheid te houden maar de veiligheid beter te waarborgen. Alle leden wordt gevraagd zich te houden aan het (nog te beschrijven) ONYVA-reglement waarin eigenlijk heel logische veiligheidsregels beschreven zullen staan.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 21:36
bartd1983 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Mocht je nog specifieke(re) tips hebben over wat goed werkt, dan hou ik me aanbevolen :). En fijn om te horen!
Tips kwamen omdat ik fanatiek aan het afvallen was en hard aan het trainen ben gegaan. Misschien raad je het al maar ik werd niet beter en kon mijn trainingen minder goed volhouden. Daarop ben ik het volgende gaan doen:

Pauze week:
Begonnen met een weekje pauze. Gezond eten maar niet meer strak op de calorieën. Even een weekje niet trainen. Van deze week ben ik niet slechter geworden. Hierna ben ik weer gaan trainen en lijnen.

Hervatten lijnen:
Ik at 1500kCal per dag. Dat was te weinig, leuk op de weegschaal maar niet bevordelijk voor het fietsen. Ik ben het volgende aan gaan passen:
1800kCal dus 300 meer dan eerst.
In garmin kijken wat ik verbrand heb tijdens een training en dat bijeten. Zowel voor als tijdens en na het trainen eten wat je verbrand. Dit zijn namelijk calorieën om beter mee te worden.
Ik eet dit bij met een reepje en kwark met granola en jam. Daarnaast véél water drinken.

Trainen:
Ik ben gevarieerder gaan trainen. Niet iedere keer wedstrijdjes op zwift maar ook andere dingen zoals trainingen. Omdat wij hier een kleine hebben kan ik niet altijd op een vast moment en daarom heb ik het volgende gedaan:
In garmin de trainingsbelasting in de gaten houden, dit gaat per week en daar kan ik op plannen. Dan geeft garmin laag en hoog aeroob en anarobisch aan in een staafdiagram met een zone waarin je die categorie genoeg traint. Daar probeer ik in te blijven. Dus als ik aan het begin van de week tempo train dan is aan het eind de interval aan de beurt. In totaal train ik 3 of4 x per week.
Kan ik een keer niet (tijd, te moe, of wat dan ook) dan is de training daarna wat zwaarder om toch genoeg te trainen die week.
Ik kies op het moment zelf een training uit op Zwift en dat voer ik uit.
Inmiddels kan ik ook buiten fietsen en als die kans zich voordoet dan doe ik dat. Daar train ik wat minder maar ben ik lekker aan het genieten op de fiets, dat is immers waarom ik train. Genieten op de fiets en de AGR goed uitrijden want dat is mijn doel dit jaar.

De grootste tip was eigenlijk: doe niks TE hard.
Train niet TE hard
Val niet TE hard af
Wees niet TE hard voor jezelf

De handvatten die garmin in het trainen bied dat helpt in genoeg structuur te geven en te weten wat ik naast het dieet moet eten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartd1983
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 20:20
stevens20 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Tips kwamen omdat ik fanatiek aan het afvallen was en hard aan het trainen ben gegaan. Misschien raad je het al maar ik werd niet beter en kon mijn trainingen minder goed volhouden. Daarop ben ik het volgende gaan doen:

Pauze week:
Begonnen met een weekje pauze. Gezond eten maar niet meer strak op de calorieën. Even een weekje niet trainen. Van deze week ben ik niet slechter geworden. Hierna ben ik weer gaan trainen en lijnen.

Hervatten lijnen:
Ik at 1500kCal per dag. Dat was te weinig, leuk op de weegschaal maar niet bevordelijk voor het fietsen. Ik ben het volgende aan gaan passen:
1800kCal dus 300 meer dan eerst.
In garmin kijken wat ik verbrand heb tijdens een training en dat bijeten. Zowel voor als tijdens en na het trainen eten wat je verbrand. Dit zijn namelijk calorieën om beter mee te worden.
Ik eet dit bij met een reepje en kwark met granola en jam. Daarnaast véél water drinken.

Trainen:
Ik ben gevarieerder gaan trainen. Niet iedere keer wedstrijdjes op zwift maar ook andere dingen zoals trainingen. Omdat wij hier een kleine hebben kan ik niet altijd op een vast moment en daarom heb ik het volgende gedaan:
In garmin de trainingsbelasting in de gaten houden, dit gaat per week en daar kan ik op plannen. Dan geeft garmin laag en hoog aeroob en anarobisch aan in een staafdiagram met een zone waarin je die categorie genoeg traint. Daar probeer ik in te blijven. Dus als ik aan het begin van de week tempo train dan is aan het eind de interval aan de beurt. In totaal train ik 3 of4 x per week.
Kan ik een keer niet (tijd, te moe, of wat dan ook) dan is de training daarna wat zwaarder om toch genoeg te trainen die week.
Ik kies op het moment zelf een training uit op Zwift en dat voer ik uit.
Inmiddels kan ik ook buiten fietsen en als die kans zich voordoet dan doe ik dat. Daar train ik wat minder maar ben ik lekker aan het genieten op de fiets, dat is immers waarom ik train. Genieten op de fiets en de AGR goed uitrijden want dat is mijn doel dit jaar.

Train niet TE hard
Val niet TE hard af

De handvatten die garmin in het trainen bied dat helpt in genoeg structuur te geven en te weten wat ik naast het dieet moet eten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Dank!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

stevens20 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Train niet TE hard
Val niet TE hard af
Alles waar "te" voorstaat is niet goed he? Behalve tevreden en tequilla

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 00:01

Pelle

🚴‍♂️

mhr-zip schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:29:
Op fiets.nl heb ik wel eens gelezen van iemand die e.e.a. heeft kunnen regelen bij Rullens fietsen (dat is voor jou nog wel aan te rijden).
Thanks, die kende ik nog niet. Is vanaf hier prima te doen inderdaad. Voordeel is dat ze zowel Giant als Wilier doen. Een Garda staat namelijk ook op mijn lijstje.

Moeilijkste aspect lijkt vooralsnog dat S-modellen vaak niet op voorraad zijn. Ik zit nu (met 1m72) op een M en dat is eigenlijk net te groot.

Als ik nu iets nieuws koop dan wil ik in ieder geval geen compromissen hoeven doen waar ik spijt van ga krijgen. Er staan her en der zeker wel overjarige modellen, maar die zijn het dan vaak net-niet.
Maar ik zal deze zaak zeker eens met een bezoekje vereren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Pelle schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Thanks, die kende ik nog niet. Is vanaf hier prima te doen inderdaad. Voordeel is dat ze zowel Giant als Wilier doen. Een Garda staat namelijk ook op mijn lijstje.

Moeilijkste aspect lijkt vooralsnog dat S-modellen vaak niet op voorraad zijn. Ik zit nu (met 1m72) op een M en dat is eigenlijk net te groot.

Als ik nu iets nieuws koop dan wil ik in ieder geval geen compromissen hoeven doen waar ik spijt van ga krijgen. Er staan her en der zeker wel overjarige modellen, maar die zijn het dan vaak net-niet.
Maar ik zal deze zaak zeker eens met een bezoekje vereren :)
Een M of een L is meestal lastiger als overjarig model dan een S of XL.

Op Marktplaats, https://www.bikeexchange.be en https://www.giant-bicycles.com/nl/ is best nog aardig uit te vogelen wie wat nog heeft staan. Zou wel even bellen of het dan daadwerkelijk zo is.

Oude voorraad willen ze graag vanaf = korting. Moeten ze speciaal gaan bestellen, vinden ze het minder leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 11-03-2024 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29
Even een heel ander onderwerp ;)

volgens mij hebben we ooit een topic gestart, Wielerpodcast. Maar in een ander genre en een minstens zo populair genre... Youtube.

Ik merk dat ik met veel plezier naar Tour de Tietema kijk, maar er zijn een hele hoop leuke informatieve en vooral vermakelijke podcasts. Die van Jasper Verkuijl bijvoorbeeld, hoe hij Bartje200, Veldslag om Norg of Haute Route op film heeft, echt wel leuk om te zien.

LSRF natuurlijk, die hebben ook enkele leuke docu's

Daarnaast hebben we Douwe Doorduin nog, maar die vind ik wat tegenvallen

Nog meer aanhangers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:56
Mollos_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:24:
Gisteren lekker een solo rit gemaakt van 85km. Langste solo rit voor mij tot nu toe. Jammer genoeg niet de beloofde 15 graden met een beetje zon maarja. Wel heerlijk kunnen genieten van het Brabantse landschap.

Zelfs nog een klein stukje kopman kunnen spelen voor mijn pa die voor het eerst in 1,5 jaar op de racefiets heeft kunnen stappen na zijn ongeval met de racefiets.

[Afbeelding]

Toch zou ik graag vaker met een paar anderen willen fietsen. In mijn eentje 1,5 uur tegen de wind in stampen is toch ook niet ideaal, en gezelschap is ook fijn. Ik ben in de regio Eindhoven al aan het kijken geweest naar toerclubs maar daar komen vaak ook de nodige verplichtingen bij kijken zoals helpen met evenementen die ze organiseren. Ik wil gewoon een paar keer per week een ritje met anderen kunnen maken.

Heb geen vrienden die ook maar enige interesse hebben in de wielersport. Wel wat collega's maar dan moet ik al richting regio Nijmegen rijden voor een ritje (wat ik ook wel ga doen). Hebben jullie nog tips om een groepje te vinden om mee te fietsen?p
Ik zie dat de rest het ook al gezegd heeft, maar toch; Onyva. Mocht je daar niet exact vinden wat je zoekt, zo'n beetje elke fietsclub uit Eindhoven en omstreken heeft wel leden die ook regelmatig bij Onyva mee fietsen, dus ook een goed punt om je zoektocht te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
pier87 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:48:
Even een heel ander onderwerp ;)

volgens mij hebben we ooit een topic gestart, Wielerpodcast. Maar in een ander genre en een minstens zo populair genre... Youtube.

Ik merk dat ik met veel plezier naar Tour de Tietema kijk, maar er zijn een hele hoop leuke informatieve en vooral vermakelijke podcasts. Die van Jasper Verkuijl bijvoorbeeld, hoe hij Bartje200, Veldslag om Norg of Haute Route op film heeft, echt wel leuk om te zien.

LSRF natuurlijk, die hebben ook enkele leuke docu's

Daarnaast hebben we Douwe Doorduin nog, maar die vind ik wat tegenvallen

Nog meer aanhangers?
Deze kan ik ooo erg waarderen: https://youtube.com/@tristantakevideo?si=Uhe9zC-9xe5GZQyb

Hij is zelf ook wel een goede wielrenner. Hij heeft veel filmpjes met pro’s. Laatste filmpje is bijv samen met Sepp Kuss over hoe die in de winter traint enz (YouTube: What SEPP KUSS WEARS for WINTER TRAINING RIDES).

Daarnaast is als tussendoortje Average Rob ook wel geinig als het over fietsen gaat:

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 11-03-2024 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
McMiGHtY schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:32:
[...]

Ik ben altijd in de war als ik na een ritje op mijn Garmin zie staan:

"TE aeroob en TE anaeroob" ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 16:02
Ben even benieuwd naar jullie mening:
Ik ben in de markt voor een nieuwe racefiets. Nu heb ik een mooi overjarig model gevonden, waarbij ik in mijn maat de keuze heb in mechanisch Ultegra of Sram Rival Etap AXS, prijs scheelt zon 400 euro (dat vind ik geen probleem).

Op mijn gravelfiets heb ik nu Sram Etap, vind ik heerlijk, maar de mechanische tiagra op mijn huidige racer uit 2016 is nog steeds prima..

Vind het zelf moeilijk de knoop door te hakken, even benieuwd wat jullie zouden doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
@Bobermo Je beantwoord je eigen vraag al, geld is het probleem niet en je wordt bij van AXS. Als een lager niveau groepset voor jou een alternatief was geweest dan was je waarschijnlijk al op een andere fiets uitgekomen.
Want met een (niet) overjarig model met moderne 105 of Tiagra ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit dan die €400. O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 17:11
Voor die prijs wel elektrisch...

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
  • Laatst online: 20-09 16:02
GWBoes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:19:
@Bobermo Je beantwoord je eigen vraag al, geld is het probleem niet en je wordt bij van AXS. Als een lager niveau groepset voor jou een alternatief was geweest dan was je waarschijnlijk al op een andere fiets uitgekomen.
Want met een (niet) overjarig model met moderne 105 of Tiagra ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit dan die €400. O-)
Dat valt nog tegen. Dit gaat om een carbon fiets met carbon wielen rond de 3000 euro, die combinatie is zeldzaam momenteel!

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Bobermo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:07:
Ik ben in de markt voor een nieuwe racefiets. Nu heb ik een mooi overjarig model gevonden, waarbij ik in mijn maat de keuze heb in mechanisch Ultegra of Sram Rival Etap AXS, prijs scheelt zon 400 euro (dat vind ik geen probleem).

Op mijn gravelfiets heb ik nu Sram Etap, vind ik heerlijk, maar de mechanische tiagra op mijn huidige racer uit 2016 is nog steeds prima..

Vind het zelf moeilijk de knoop door te hakken, even benieuwd wat jullie zouden doen?
Ben nooit zo pro SRAM, maar wel pro 1 ecosysteem. Dus lekker die SRAM nemen*

*Het is SRAM, dus ik weet niet of het wel of niet onderling compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
mhr-zip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Ben nooit zo pro SRAM, maar wel pro 1 ecosysteem. Dus lekker die SRAM nemen*

*Het is SRAM, dus ik weet niet of het wel of niet onderling compatibel is.
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom niet pro SRAM?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:47
[...]

En tegoed op de bank, aangezien je daarmee de droomfiets kan kopen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Bobermo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:07:

+1 SRAM Rival. Is een erg goede groepset die niet veel onderdoet voor Force. In theorie 1 stapje onder Ultegra, maar aangezien die mechanisch is vervalt dat weer. Als het 12s Ultegra was geweest had ik zelf voor die gekozen, maar dat is het niet :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Te fiets
Te voet
Te paard
en te water...alhoewel dat natuurlik discutabel is :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 23:54
Afgelopen weekend voor t eerst sinds november weer op de racefiets gezeten. ( ook geen indoor) En dat was echt ff van de koude kermis thuiskomen. Hoop privé gebeurd en wederom waarom consistentie zo belangrijk is..

Afgelopen 2 jaar had ik echt serieus voor t eerst in mijn leven een doel met wielrennen namelijk de Marmotte nadat we in onze fietsgroep wat filmpjes van tegenkwamen. Beter worden podcast erbij, zelfs op een gegeven moment Join en trainen maar. De jaren daarvoor was gewoon leuk op zondag een mooi ritje met koffie en appeltaartje en tussen de week door nog x 40 km in de avond. Nu was t menens, 3x per week trainen op een schema, gezond en goed eten erbij en zwiften in de winter en hots voor we t wisten was de Marmotte geboekt. Helaas moest ik hem afgelopen jaar afzeggen vanwege een blessure van een maatje van mij. (Plan was met ze 2e ) En dit jaar door zwangerschap van vrouw en zwangerschap van de vrouw van een ander maatje ervoor gekozen om niet te boeken , terwijl we er wel voor aan t trainen waren.

Ik had zelf een traject afgelopen om van 120 KG naar pakweg 95 te gaan, en onderweg naar de Marmotte zou t plan zelfs zijn om naar 85 KG te gaan. na t nieuws van t afzeggen toch wat minder motivatie.. Mijn vrouw is in de tussentijd weer zwanger geworden en komende augustus verwachten we een 2e kindje. Sinds halverwege november is ze echt goed ziek (zoals bij 1e zwangerschap) en met een 1 jarige zoontje tussendoor viel t fietsen niet mee, slapeloze nachten, slecht en makkelijk eten, 45 uur werken en niet sporten zat ik afgelopen weekend weer op 105 KG en ondertussen alweer 5 maanden niet gefietst.
Mijn FTP was in 2 jaar serieus trainen van ongeveer 220 naar 296 gegaan. Die test heb ik afgelopen oktober nog gedaan.

Afgelopen vrijdag was t weer zo ver, vrouw voelt zich wat beter en Dfbt dacht ik ga met t mooie weer maar even kijken hoe t er voor staat, 30 KM gereden met 168 watt en thuiskomen met 160+ hartslag gemiddelde :( Viel me zwaar tegen, mijn z2 duur zone was oktober nog tussen 170 en 210 watt ongeveer. Op zondag samen met een maatje een ritje gedaan, 45 km 185 watt gemiddeld hartslag 167 gemiddeld :D . Ik was afgelopen jaar blij dat ik zulke ritjes op een gegeven moment met 2 vingers in t neusje kon fietsen. Gaat een lange tijd duren voordat ik weer op oud niveau ben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
dfbt schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:11:
Afgelopen weekend voor t eerst sinds november weer op de racefiets gezeten. ( ook geen indoor) En dat was echt ff van de koude kermis thuiskomen. Hoop privé gebeurd en wederom waarom consistentie zo belangrijk is..

Afgelopen 2 jaar had ik echt serieus voor t eerst in mijn leven een doel met wielrennen namelijk de Marmotte nadat we in onze fietsgroep wat filmpjes van tegenkwamen. Beter worden podcast erbij, zelfs op een gegeven moment Join en trainen maar. De jaren daarvoor was gewoon leuk op zondag een mooi ritje met koffie en appeltaartje en tussen de week door nog x 40 km in de avond. Nu was t menens, 3x per week trainen op een schema, gezond en goed eten erbij en zwiften in de winter en hots voor we t wisten was de Marmotte geboekt. Helaas moest ik hem afgelopen jaar afzeggen vanwege een blessure van een maatje van mij. (Plan was met ze 2e ) En dit jaar door zwangerschap van vrouw en zwangerschap van de vrouw van een ander maatje ervoor gekozen om niet te boeken , terwijl we er wel voor aan t trainen waren.

Ik had zelf een traject afgelopen om van 120 KG naar pakweg 95 te gaan, en onderweg naar de Marmotte zou t plan zelfs zijn om naar 85 KG te gaan. na t nieuws van t afzeggen toch wat minder motivatie.. Mijn vrouw is in de tussentijd weer zwanger geworden en komende augustus verwachten we een 2e kindje. Sinds halverwege november is ze echt goed ziek (zoals bij 1e zwangerschap) en met een 1 jarige zoontje tussendoor viel t fietsen niet mee, slapeloze nachten, slecht en makkelijk eten, 45 uur werken en niet sporten zat ik afgelopen weekend weer op 105 KG en ondertussen alweer 5 maanden niet gefietst.
Mijn FTP was in 2 jaar serieus trainen van ongeveer 220 naar 296 gegaan. Die test heb ik afgelopen oktober nog gedaan.

Afgelopen vrijdag was t weer zo ver, vrouw voelt zich wat beter en Dfbt dacht ik ga met t mooie weer maar even kijken hoe t er voor staat, 30 KM gereden met 168 watt en thuiskomen met 160+ hartslag gemiddelde :( Viel me zwaar tegen, mijn z2 duur zone was oktober nog tussen 170 en 210 watt ongeveer. Op zondag samen met een maatje een ritje gedaan, 45 km 185 watt gemiddeld hartslag 167 gemiddeld :D . Ik was afgelopen jaar blij dat ik zulke ritjes op een gegeven moment met 2 vingers in t neusje kon fietsen. Gaat een lange tijd duren voordat ik weer op oud niveau ben.
Ik denk dat je nu - zeker met een 2e op komst - de watts van je scherm moet halen en gewoon lekker genieten van het fietsen en buiten zijn. Iedere x op de fiets is een keer extra. Als je nu af en toe lekker rondje blijft doen behoud je al aardig wat je hebt aan conditie.

Van trainingsmindset naar chill mindset, ik denk oprecht dat je daar nu meer aan hebt :-). Die watts komen wel weer als het privé iets rustiger wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
dfbt schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:11:

1 opsteker, opnieuw in de buurt van een eerder behaald niveau komen, gaat makkelijker dan de 1e keer.
Je herinnert je vooral de eerste investering, en dat maakt het dat je opziet tegen de herhaling, maar het gaat de 2e keer echt sneller. De laatste stapjes zijn het lastigst, maar je zal merken dat je met rusting opbouwen met 3 x een uurtje, duurritjes beetje verlengen etc, na een maand of 3 al weer een FTP van 280 hebt, en duurritjes met 180 watt kan doen.
Belangijkste is weer 3 keer per week op de fiets stappen (als de thuissituatie het toelaat uiteraard)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Giel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom niet pro SRAM?
Als werktuigbouwkundige en gedrild in LEAN productie methodes, geloof ik meer in de manier hoe Japanners productie methodes aanvliegen dan de Amerikanen O+

Maar ik dat is voor mijzelf hé. Ik ken genoeg mensen met SRAM, beide systemen hebben voor en nadelen. Het is een beetje Intel vs AMD en IOS vs Android. Beide systemen werken met eigen voor en nadelen. En soms heb je er een slechte serie tussen zitten, maar dat kan bij beide overkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:21
Hier voor vrouw de baas een Cube Attain GTC SLX met di2 105 op het oog. Rij zelf met force AXS maar wel benieuwd hoe dat zich tot elkaar verhoudt.

Prijstechnisch en qua uiterlijk (matzwart) prima fiets. Budgettechnisch is een setje mooie hoepels nog een keer een optie. Al gaat het altijd overkill zijn schat ik zo in.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
ecosysteem vind ik een belangrijk argument, maar ook minerale olie in de remmen vind ik een plus over DOT bij sram.(houdbaarheid, vocht aantrekken, chemische rommel die je lak aan kan tasten, ...)

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 21:24
Slechte fietsspullen bestaan bijna niet meer, zeker niet vanaf 105-niveau.

Persoonlijk vind ik elektrisch schakelen één van de leukere toevoegingen. Leuker dan schijfremmen, een geintegreerde cockpit of carbon wielen. Als je voor €400 een upgrade kan doen naar Rival AXS is dat een no-brainer voor mij. Is de groep daaronder niet ook al electronisch (Apex)?

V.w.b. SRAM vs Shimano raad ik de goedkoopste aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 11-03-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
[...]

en uiteraard "te Braake" :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
Requiem19 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:17:
[...]

Ik denk dat je nu - zeker met een 2e op komst - de watts van je scherm moet halen en gewoon lekker genieten van het fietsen en buiten zijn. Iedere x op de fiets is een keer extra. Als je nu af en toe lekker rondje blijft doen behoud je al aardig wat je hebt aan conditie.

Van trainingsmindset naar chill mindset, ik denk oprecht dat je daar nu meer aan hebt :-). Die watts komen wel weer als het privé iets rustiger wordt.
Misschien is het als wielertoerist belangrijker om je meer te focussen op genieten (uiteraard kan dat ook door heel gericht te trainen (dat verschilt van persoon tot persoon)). De meeste mensen moeten al genoeg in hun leven, dus het is belangrijk dat er ook dingen zijn waar je niks hoeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:44:
ecosysteem vind ik een belangrijk argument, maar ook minerale olie in de remmen vind ik een plus over DOT bij sram.(houdbaarheid, vocht aantrekken, chemische rommel die je lak aan kan tasten, ...)
Hydrofiel kan je ook als een pluspunt zien van DOT, want bij Shimano gaat vocht zich niet mengen met de olie en onder in het systeem zitten waar het juist de eventuele problemen veroorzaakt doordat het kookpunt dan direct wordt terug gebracht naar 100 graden celsius op de plek waar het het heetst wordt, in de remklauw.

Dat is wel een theoretisch verhaal en ik betwijfel ook wel of je zulke problemen ooit in de praktijk gaat tegen komen bij normaal gebruik. Verder ben ik kwa verwerking (houdbaarheid en hoe aggressief het spul is) ook 100% voor minerale olie. Overigens lijkt het of SRAM ook langzaamaan richting minerale olie gaat bewegen, maar daar zijn ze nog niet: https://www.pinkbike.com/...8-mineral-oil-brakes.html.

Ecosysteem vind ik ook een argument als je veel zelf doet, voor SRAM zul je dan al wat tools in huis hebben die voor Shimano weer anders zijn zoals de bleed kit. Voor iemand die dit soort onderhoud uitbesteed vind ik het dan weer minder spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Frenz64 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:52:
[...]

en uiteraard "te Braake" :+
En "Goed te pas" :+

En @mhr-zip met je drinkwatertappunt promotie. Had ik dat voor gisteren helemaal uitgekiend via de site, ook nog even op streetview gekeken, kon hem vanaf de weg makkelijk zien, hebben ze de hele sporthal waar hij voor stond gesloopt om een nieuwe te bouwen, inclusief het drinkwaterpunt. :( :'( (Direct maar even melding van gemaakt, hopelijk doen ze er wat mee)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Wil je net naar het werk fietsen, klik je je achterlicht erop, zie je een raar klitenbandje zitten en dacht waar is die voor en dan kijk je is goed, Waar is m'n zadeltas gebleven :? heel de garage en tuin afgezocht maar kreeg hem niet gevonden, dus waarschijnlijk afgelopen zondag tijdens het fietsen verloren.....

Dus nu de gevaarlijke vraag >:) , heeft iemand nog tips voor een redelijk compacte zadeltas die:
- Goed vast zit
- Waarin 2 binnenbanden, multitool en bandenlichters passen.
- er hoeft geen ruimte te zijn voor pomp / co2 patroon want heb een pompje langs m'n bidon geklikt
(dus esthetisch ben ik er al niet zo heel nauw aan)
Zijn er verder nog tips wat voor bandenlichters en multitools? De vorige was een LEZYNE CRV-12 waarvan ik eigenlijk alleen de kettingpons heb gebruikt en die voldeed.

Heb wel nagedacht over een tasje voor in m'n rug vakjes maar ben bang dat ik die wel is ga vergeten en hij neemt ruimte in waardoor ik minder proviand kan meenemen.

Verder zou het mooi zijn als de spullen op voorraad zijn bij een decatlon / mantel want dan kan ik hem op de terugweg van het werk meteen ophalen, zodat ik voor morgen weer up and running riding

Edit:
Heb nu het onderstaande in gedachten
Vaude Race Light Zadeltasje merk bevalt voor m'n woonwerk rugzak heel goed.
Crankbrothers M19 Multi-Tool Multitool
BBB Cycling Easylift BTL-81
En ga denk ik even in de winkel passen welk maat ik nodig heb voor het bovenstaande + 2 binnenbanden.

[ Voor 21% gewijzigd door Tinusvolkel op 12-03-2024 06:49 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
De ketting een KMC X9 van m'n racefiets is zwaar verroest en de schakels zitten compleet vast. Dit is nadat ik de fiets enige tijd niet meer gebruikt heb.

Omdat het een reservefiets is gaat het vaker gebeuren dat ik de fiets lange tijd niet gebruik.

Ik ben nu aan het twijfelen om de ketting te vervangen. Echter wil ik liever niet dat de ketting weer gaat roesten. Heeft het zin om deze keer voor een KMC X9 EPT te kiezen? Verder hoe kan ik de ketting beschermen tijdens ongebruik? Is ruim waxen voldoende, of toch liever een olie of kan ik de ketting beter volkwasten met vet en dit voor gebruik verwijderen en de ketting opnieuw waxen? Uiteraard zal ik voorkomen dat de fiets met een natte ketting opgeborgen wordt. Ook klimaat is natuurlijk belangrijk. Zou het kunnen dat het klimaat in het tuinhuisje waar de fiets momeneelt staat ivm een verhuizing te vochtig is?

PS, ik ben al aan de gang geweest met kruipolie. De ketting blijft echter haal slecht lopen. Kan nog kijken of de afstelling toch versprongen is, maar anders zou ik er toch aan moeten geloven.

[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 12-03-2024 06:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

joker1977

Tweakert

hoi1234 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:49:
De ketting een KMC X9 van m'n racefiets is zwaar verroest en de schakels zitten compleet vast. Dit is nadat ik de fiets enige tijd niet meer gebruikt heb.

Omdat het een reservefiets is gaat het vaker gebeuren dat ik de fiets lange tijd niet gebruik.

Ik ben nu aan het twijfelen om de ketting te vervangen. Echter wil ik liever niet dat de ketting weer gaat roesten. Heeft het zin om deze keer voor een KMC X9 EPT te kiezen? Verder hoe kan ik de ketting beschermen tijdens ongebruik? Is ruim waxen voldoende, of toch liever een olie of kan ik de ketting beter volkwasten met vet en dit voor gebruik verwijderen en de ketting opnieuw waxen? Uiteraard zal ik voorkomen dat de fiets met een natte ketting opgeborgen wordt. Ook klimaat is natuurlijk belangrijk. Zou het kunnen dat het klimaat in het tuinhuisje waar de fiets momeneelt staat ivm een verhuizing te vochtig is?

PS, ik ben al aan de gang geweest met kruipolie. De ketting blijft echter haal slecht lopen. Kan nog kijken of de afstelling toch versprongen is, maar anders zou ik er toch aan moeten geloven.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar de gedachte van een verroeste ketting en "twijfelen om te vervangen" doen mij huiveren. Kettingen roesten als ze vochtig/nat zijn en niet goed worden afgedroogd waardoor het vocht er "lang" (zeg maar meer dan 24 uur) op zit. Voeg een electrolyt zoals zout toe aan dat water en de ketting roest terwijl je er naar kijkt.

Ja, een EPT ketting roest minder hard, maar gaat ook roesten. Als je schrijft "zit compleet vast" dan kan ik je wel vertellen dat die EPT ketting ook volledig gaat verroesten, omdat je de ketting niet (goed) droogt na gebruik. Vochtig tuinhuisje zal zeker niet meehelpen, maar zolang je de ketting niet goed droogt cq. droog kunt houden helpt er geen lieve vader of moeder of EPT aan.

Heeft weinig zin om je bestaande ketting te "ontroesten" : Een verroeste ketting moet je gewoon afschrijven en vervangen. Gelukkig is een 9-speed ketting niet duur, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
joker1977 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:58:
[...]

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar de gedachte van een verroeste ketting en "twijfelen om te vervangen" doen mij huiveren. Kettingen roesten als ze vochtig/nat zijn en niet goed worden afgedroogd waardoor het vocht er "lang" (zeg maar meer dan 24 uur) op zit. Voeg een electrolyt zoals zout toe aan dat water en de ketting roest terwijl je er naar kijkt.

Ja, een EPT ketting roest minder hard, maar gaat ook roesten. Als je schrijft "zit compleet vast" dan kan ik je wel vertellen dat die EPT ketting ook volledig gaat verroesten, omdat je de ketting niet (goed) droogt na gebruik. Vochtig tuinhuisje zal zeker niet meehelpen, maar zolang je de ketting niet goed droogt cq. droog kunt houden helpt er geen lieve vader of moeder of EPT aan.

Heeft weinig zin om je bestaande ketting te "ontroesten" : Een verroeste ketting moet je gewoon afschrijven en vervangen. Gelukkig is een 9-speed ketting niet duur, toch ?
Dan koop ik gewoon een nieuwe ketting. Voordat ik dit ga doen, wil ik wel zeker zijn dat deze niet gaat roesten.

Waar ik bang voor ben is dat de ketting gewoon door het stilstaan is gaan roesten. Ik kan me niet herinneren dat ik na een hittegolf in juni nog gefietst heb met deze fiets. Lijkt me dus dat de ketting droog was na laatste gebruik van de fiets. Kan het zijn dat mijn geheugen me in de steek laat, of is er inderdaad een andere factor die de ketting heeft laten roesten?

Kijk, ik kan nu een nieuwe ketting kopen, maar ook als ik deze helemaal vertroetel, maar niet de oorzaak van het feit dat deze nu verroest is wegneem, heb ik over een half jaar een splinternieuwe ketting die weer verroest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

hoi1234 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:11:
[...]

Dan koop ik gewoon een nieuwe ketting. Voordat ik dit ga doen, wil ik wel zeker zijn dat deze niet gaat roesten.

Waar ik bang voor ben is dat de ketting gewoon door het stilstaan is gaan roesten. Ik kan me niet herinneren dat ik na een hittegolf in juni nog gefietst heb met deze fiets. Lijkt me dus dat de ketting droog was na laatste gebruik van de fiets. Kan het zijn dat mijn geheugen me in de steek laat, of is er inderdaad een andere factor die de ketting heeft laten roesten?

Kijk, ik kan nu een nieuwe ketting kopen, maar ook als ik deze helemaal vertroetel, maar niet de oorzaak van het feit dat deze nu verroest is wegneem, heb ik over een half jaar een splinternieuwe ketting die weer verroest is.
Tja. Als je wilt fietsen zul je een "fatsoenlijke" ketting willen hebben, lijkt me. Als je niet gaat fietsen en niet het risico wilt hebben op een nieuwe verroeste ketting zou ik ook geen nieuwe ketting plaatsen, toch ?

Ketting roesten door aanwezigheid van vocht en lucht (zuurstof). In een tuinhuisje zal de luchtvochtigheid ruwweg gelijk zijn aan de buitenlucht. Met wat ongelukkige temperatuurwisselingen is het niet gek dat je ketting gaat roesten, kans op condensatie in zo'n huisje is dan ook vrij groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:50
Dan zou ik de ketting er pas op leggen als je gaat fietsen, en ben er na het fietsen er af halen en op een droge plek wegleggen. Met een missing link is dat een klusje van niks.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:21
hoi1234 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:11:
[...]

Zoals al eerder is te lezen, dit komt door vocht. En waar dat vocht vandaan komt dat is uitzoek werk. Meten is weten. Dus is het een vochtige bewaar plek of is het een kwestie van in de regen fietsen, fiets in de schuur zetten en door? Om je maar meteen uit de droom te helpen. Metaal roest. Hoe je het ook doet het roest vroeg of laat. Wil je dat niet dan zul je moeten zorgen dat dat proces zo langzaam mogelijk gaat. Goed afdrogen na een natte rit, zorgen dat je stalling geen sauna is etc. Je kunt er nog wel wat middeltjes tegen aan gooien maar als de basis niet goed is.. Bedenk ook dat we redelijk natte winter hebben gehad en dat vocht valt misschien niet in je schuur maar het doet zeker wel iets.

En een nieuwe ketting, die moet er komen als ie nu vast zit. Ik zou ook al heb je hem schoon gemaakt niet mee durven rijden. Voor je het weet heb je twee kettingen.. gratis

[ Voor 8% gewijzigd door Webgnome op 12-03-2024 07:53 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
als een ketting droog goed ingevet wordt is er niks aan de hand hoor.. hier staan ze ook in een niet geïsoleerde schuur.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 09:33
Prulleman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:27:
als een ketting droog goed ingevet wordt is er niks aan de hand hoor.. hier staan ze ook in een niet geïsoleerde schuur.
Idem hier. Meerdere fietsen in dezelfde schuur en als ik ze netjes opberg (lees schoon, droog en ingevet), roesten ze niet in de winter.

Die ene keer dat ik in de winter mn MTB wegzette na een sneeuw rit, resulteerde een paar maanden later in een kettingbreuk bij het wegrijden in de tuin...De eerste trap was raak zeg maar :+

Toen maar een stukje gaan gravellen (mag dit allemaal in dit topic) ;)) en een nieuwe ketting besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN1i6cSi33p_WLJZcNMbYbaZ1i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvKdKUpGqhoLZWitDqHAtW9f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door GerbenBK op 12-03-2024 08:49 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
ElPaco schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:51:
Dan zou ik de ketting er pas op leggen als je gaat fietsen, en ben er na het fietsen er af halen en op een droge plek wegleggen. Met een missing link is dat een klusje van niks.
Missing links zijn volgens veel fabrikanten niet herbruikbaar. Een enkele keer open en dicht zal geen probleem zijn, maar om nou elke rit de missing link open te maken...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 23:54
Requiem19 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:17:
[...]

dit is misschien wel de way to go..
Kan ik nog een jaartje extra trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:50
klaaas schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Missing links zijn volgens veel fabrikanten niet herbruikbaar. Een enkele keer open en dicht zal geen probleem zijn, maar om nou elke rit de missing link open te maken...
Als er vanaf juni tot nu niet mee gereden is, omdat het een reserve fiets is, dan zijn die 4 missing links op jaarbasis de kosten niet. Goedkoper dan een nieuwe ketting.

WoT stats

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• verstappen33
De route voor The Ride is ook enigszins bekend.. :X
Word aardig afzien de eerste 4-5 dagen met heel veel klimmen, gelukkig is het niet allemaaal 10% en zwaarder, maar er zullen zeker pittige stukken tussen zitten maar gemiddeld is het 6-9% voor de meeste klimmen. Verder heel veel valsplat.

Overzicht van de klimmen tijdens deze route.

Dag 1) 142km 3150hm

- Ventoux (vanuit Malaucene)
- Homme Mort
- Saint-Jean

Dag 2) 162km 3340hm

- Col du Festre
- Col de Porte

Dag 3) 147km 3820hm

- Col de l'Epine
- Col du Granier (helft)
- Col du Marocaz
- Col de Tamie
- Col de la Forclaz

Dag 4) 210km 2820hm

- Kekex Monts-Jura
- Heuvelen door de Jura

Dag 5) 183km 3380hm

- Ballon d'Alsace
- Col du Page
- Col de Bramont

Dag 6) 163km 1070hm

- Overgangs etappe van Vogezen naar Ardennen

Dag 7) 177km 1950hm

- Ardennen

Dag 8) 142km 1930hm
- Ardennen
- 3 landenpunt
- Cauberg

Totaal 1326km en 21.460hm

Training verloopt soepel, maar begin nu wel meer ontzag te krijgen voor het klimwerk wat mij te wachten staat. Maarja we gaan ervoor en zullen het hopelijk tot een goed einde brengen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Dankjewel allemaal voor de tips. Zal dan een nieuwe ketting bestellen. Ik dacht dat ik nog herbruikbare links heb liggen. Dus de nieuwe ketting gaat mooi mee naar binnen. Natuurlijk wel eerst goed schoon en droog maken en dan goed waxen. Ben ook niet bang dat de herbruikbare links alsnog te slap worden. Zo vaak gebruik ik die fiets niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

@verstappen33 meine liebe, wat een ritten met bijbehorende hoogtemeters!
Dag 6 is de "rustdag" zo te zien :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Flipmo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:39:
@verstappen33 meine liebe, wat een ritten met bijbehorende hoogtemeters!
Dag 6 is de "rustdag" zo te zien :o
Ja klopt, dag 6 is de ideale dag om lekker in groepjes tempo te rijden..
De Ardennen zijn vooral veel korte maar wel hele pittige klimmetjes.. Dus die dagen wordt ook wel zwaar en goed op je pacing letten, want je krijgt er 10-15 per dag voorgeschoteld.
En de vermoeidheid zal ook wel meespelen vanaf dag 3-4..

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mhr-zip
verstappen33 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:34:
Word aardig afzien de eerste 4-5 dagen met heel veel klimmen, gelukkig is het niet allemaaal 10% en zwaarder, maar er zullen zeker pittige stukken tussen zitten maar gemiddeld is het 6-9% voor de meeste klimmen. Verder heel veel valsplat.

Dag 1) 142km 3150hm

- Ventoux (vanuit Malaucene)
- Homme Mort
- Saint-Jean

Dag 2) 162km 3340hm

- Col du Festre
- Col de Porte

Dag 3) 147km 3820hm

- Col de l'Epine
- Col du Granier (helft)
- Col du Marocaz
- Col de Tamie
- Col de la Forclaz

Dag 4) 210km 2820hm

- Kekex Monts-Jura
- Heuvelen door de Jura

Dag 5) 183km 3380hm

- Ballon d'Alsace
- Col du Page
- Col de Bramont

Dag 6) 163km 1070hm

- Overgangs etappe van Vogezen naar Ardennen

Dag 7) 177km 1950hm

- Ardennen

Dag 8) 142km 1930hm
- Ardennen
- 3 landenpunt
- Cauberg

Totaal 1326km en 21.460hm

Training verloopt soepel, maar begin nu wel meer ontzag te krijgen voor het klimwerk wat mij te wachten staat. Maarja we gaan ervoor en zullen het hopelijk tot een goed einde brengen *O*
Gelukkig heb ik een andere invulling voor mijn mid-life crisis gevonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29
mhr-zip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Vertel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Zouden ze bij the Ride ook open staan voor handbikers?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Webgnome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:57:
Zouden ze bij the Ride ook open staan voor handbikers?
Zou je daar even na moeten vragen denk ik:

https://www.the-ride.cc/veelgestelde-vragen

Aan welke eisen moet mijn fiets voldoen?
Om aan The Ride deel te nemen heb je uiteraard een “in goede staat” verkerende racefiets nodig. De fiets die je gebruikt moet in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:
In etappes met tunnels en galerijen is verlichting (voor en achter) verplicht
Alleen racefietsen zijn toegestaan tijdens het Evenement

De Organisatie behoudt zich het recht bepaalde fietsen of fietsonderdelen te verbieden:
Ossenkop-, spaghetti, voorzet, triathlon- of earostuur
Ligfiets
Eenwieler
Handbike
E-bikes
Multi-track voertuigen
Doortrappers en fixed gear fietsen
Tandem
Bagagedragers met of zonder fietstas(sen)
Fietskar
Bidonhouder achter of onder het zadel
Waterflessen van niet-buigzame materialen zoals glas, aluminium, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
Heb al een maitlje verstuurt. Ben benieuwd. Heb afgelopen jaar de HandbikeBattle succesvol afgerond en dat smaakt wel naar meer. Dit jaar gaan we weer de battle doen maar om dan een derde keer te gaan?

Hopelijk vinden ze het goed :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Webgnome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:05:
Heb al een maitlje verstuurt. Ben benieuwd. Heb afgelopen jaar de HandbikeBattle succesvol afgerond en dat smaakt wel naar meer. Dit jaar gaan we weer de battle doen maar om dan een derde keer te gaan?

Hopelijk vinden ze het goed :+
Is dat te doen dan, 7 dagen na elkaar ~170km met ~2000hm op een handbike? Ik heb er geen ervaring mee hoor en ik zou het sowieso niet kunnen met mijn armpjes maar het lijkt me wel erg zwaar. Wel een uitdaging in ieder geval! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
mhr-zip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Ik wil niet spreken van een mid-life crisis, maar ik hou wel van een uitdaging ja..

Maar ik kan me al zeer verheugen op dit soort foto's (dit ben ik niet, foto via google)
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.cycling-challenge.com/wp-content/uploads/49552949261_e4bc66733c_h.jpg
Dit is de top van Col de La Forclaz waar je uitzicht heb over het meer van Annecy :9~

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 12-03-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Zomer 2023 een wielren fiets gekocht (500 eurotjes. Met veel plezier een keer of 10 gebruikt in de zomer en in de winter lekker in de garage gedaan. Nu wil ik meer gaan fietsen door last van knieen bij het hardlopen maar heb het gevoel dat ik elke dag het weer in de gaten moet houden.

Ik ben nog een beetje huiverig voor regen. Hardlopen in de regen deed ik zonder problemen. Ik ben ook niet perse bang voor de regen maar wel voor vallen. Ben ik aan het overdrijven? En zijn er do's en don't's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Oef, dat is wel serieus! Ze hebben niet voor de makkelijkste route gekozen, integendeel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Limbeckx schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:34:
Zomer 2023 een wielren fiets gekocht (500 eurotjes. Met veel plezier een keer of 10 gebruikt in de zomer en in de winter lekker in de garage gedaan. Nu wil ik meer gaan fietsen door last van knieen bij het hardlopen maar heb het gevoel dat ik elke dag het weer in de gaten moet houden.

Ik ben nog een beetje huiverig voor regen. Hardlopen in de regen deed ik zonder problemen. Ik ben ook niet perse bang voor de regen maar wel voor vallen. Ben ik aan het overdrijven? En zijn er do's en don't's?
Voor regen ben ik niet zo heel bang, gewoon rustiger en beheerst de bochten in gaan..
Ypuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Oef, dat is wel serieus! Ze hebben niet voor de makkelijkste route gekozen, integendeel!
Bij de inschrijving hadden ze het over 17.000 hm, dat zijn er dus 4.500m meer geworden.. :+

Maarja we maken er een mooie week van, en zolang er geen blessures ontstaan dan verwacht ik hem wel uit te gaan fietsen..
Grote voordeel is dat je met een grote groep mensen bent en in een soort "bubble" leeft die week, dus veel steun en motivatie onderling..

[ Voor 29% gewijzigd door verstappen33 op 12-03-2024 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Kluus schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Is dat te doen dan, 7 dagen na elkaar ~170km met ~2000hm op een handbike? Ik heb er geen ervaring mee hoor en ik zou het sowieso niet kunnen met mijn armpjes maar het lijkt me wel erg zwaar. Wel een uitdaging in ieder geval! :)
Of het te doen is, daar is maar 1 manier om daar achter te komen. Die kilometers dat is trainbaar het zit hem vooral in HM die het moeten doen. Maar het is een gedachtespinsel. Eerst maar eens wat meer serieuzere, Nederlandse toertochten doen ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 15:03
@verstappen33
Zorg dat je het juiste verzet bij hebt zou ik zeggen voor de trip. Miljaar wat een hoogtemeters en dan al die dagen!!

Heb vorig zomer o.a. de Forclaz gedaan vanuit de steile kant. Was voor mij een 1,5 uur retourtje vanuit de camping. Heb toen meerdere malen gevloekt dat ik niet kleiner kon met 36-30. Iets met conditie, training, ouder worden en ego. Maar het was het uitzicht dubbel en dwars waard, heb dus eenzelfde foto. _/-\o_

@Limbeckx
Als 'beginner' zou ik mezelf niet wagen aan fietsen in de regen op smalle racefiets bandjes (tot 28mm). Je wilt vooral plezier hebben, wat ik me niet kan voorstellen met regen. Bochtjes kunnen inderdaad verradelijk glad liggen (ok is geen herfst nu met blad). Daarnaast is de kans op lek rijden groter. Ik zou eens kijken naar indoor fietsen (Zwift). Of beter weer afwachten. ik ben dan ook een mietje / mooi weer fietser

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 12-03-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Dix0r schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:49:
@verstappen33
Zorg dat je het juiste verzet bij hebt zou ik zeggen voor de trip. Miljaar wat een hoogtemeters en dan al die dagen!!

Heb vorig zomer o.a. de Forclaz gedaan vanuit de steile kant. Was voor mij een 1,5 uur retourtje vanuit de camping. Heb toen meerdere malen gevloekt dat ik niet kleiner kon met 36-30. Iets met conditie, training, ouder worden en ego. Maar het was het uitzicht dubbel en dwars waard, heb dus eenzelfde foto. _/-\o_
Ja, ik heb het juiste verzet, ik heb nu 36-36 als kleinste verzet, twijfel nog voor een compact (34) voor, maar dat lijk me voor nu rommelen in de marge.. Dan is het maar even een paar honderd meter iets zwaarder. maar dat zal met een compact ook gewoon zwaar zijn.

De Forclaz heeft idd een heel steil stuk ertussen, maarja op karakter komen we wel boven. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 23:12
dfbt schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:01:
[...]

dit is misschien wel de way to go..
Kan ik nog een jaartje extra trainen.
Life is what happens to you while you're busy making other plans

Vooral niet vergeten te genieten van de reis inderdaad. ;)
Dix0r schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:49:
[...]
@Limbeckx
Als 'beginner' zou ik mezelf niet wagen aan fietsen in de regen op smalle racefiets bandjes (tot 28mm). Je wilt vooral plezier hebben, wat ik me niet kan voorstellen met regen. Bochtjes kunnen inderdaad verradelijk glad liggen (ok is geen herfst nu met blad). Daarnaast is de kans op lek rijden groter. Ik zou eens kijken naar indoor fietsen (Zwift). Of beter weer afwachten. ik ben dan ook een mietje / mooi weer fietser
Tja, op een indoor trainer ga je ook niet leren fietsen, of gevoel krijgen voor gladde bochten.
Gewoon wat rustiger door de bochten zou ik zeggen. Deze winter ook niet lek gereden op m'n 25mm Pirelli road bandjes.

Als je ergens voor moet uitkijken op een nat wegdek: putdeksels en andere metalen oppervlaktes.

[ Voor 58% gewijzigd door guapper op 12-03-2024 11:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
GerbenBK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:03:
[...]
De Organisatie behoudt zich het recht bepaalde fietsen of fietsonderdelen te verbieden:
Ossenkop-, spaghetti, voorzet, triathlon- of earostuur
Ligfiets
Eenwieler
Handbike
E-bikes
Multi-track voertuigen
Doortrappers en fixed gear fietsen
Tandem
Bagagedragers met of zonder fietstas(sen)
Fietskar
Bidonhouder achter of onder het zadel
Waterflessen van niet-buigzame materialen zoals glas, aluminium, etc.[/i]
Zou een Rapha kit ook nog mogen, of moet het perse full MAAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:40
21,000 hoogtemeters over 8 dagen, allemaal getraind om de Tacx. Ik krijg Jay Vine - vibes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
wibblemoo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:59:
21,000 hoogtemeters over 8 dagen, allemaal getraind om de Tacx. Ik krijg Jay Vine - vibes.
Afgelopen maanden veelal op de tacx gezeten ja, maar nu ook weer meer naar buiten, straks een wekelijkse toertocht met zoveel mogelijk hoogtemeters, al zal het niet vergelijkbaar zijn met een beklimming van de ventoux, maar komende 2-3 maanden komen er nog genoeg buiten kilometers bij..

Ik onderschat deze tocht echt niet, wees daar maar niet bang voor..

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 12-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
hoi1234 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:49:
Nat neergezet zeker. Als ik in de regen gefietst heb of afgespoten dan blaas ik de ketting droog met compressorlucht, volgende dag ff bijsmeren en klaar. Er staan hier fietsen met kettingen van jaren oud in de garage, nooit problemen. Gewone budget smeerolie van decathlon. Roest komt door vocht én gebrek aan bescherming. Niet door stilstaan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Webgnome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Of het te doen is, daar is maar 1 manier om daar achter te komen. Die kilometers dat is trainbaar het zit hem vooral in HM die het moeten doen. Maar het is een gedachtespinsel. Eerst maar eens wat meer serieuzere, Nederlandse toertochten doen ;)
Heb je al wel eens 3.000hm op een handbike gedaan? Daar zou ik al veel respect voor hebben.

De afstand en meerdere dagen achter elkaar lijken me het probleem niet; maar als ik dag 3 kijk en zie 3.850hm staan met 5 cols, dat is wel heftig. Volgens mij weet iedere wielrenner wel hoe een verkeersdrempel of dijkje voelt als je eenmaal kapot bent. De Cauberg staat dan gelijk aan de Mont Ventoux.

Als ik dit parcours zo zie dan krijg ik wel spontaan zin om ook The Ride te gaan rijden :+ !!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Nat neergezet zeker. Als ik in de regen gefietst heb of afgespoten dan blaas ik de ketting droog met compressorlucht, volgende dag ff bijsmeren en klaar. Er staan hier fietsen met kettingen van jaren oud in de garage, nooit problemen. Gewone budget smeerolie van decathlon. Roest komt door vocht én gebrek aan bescherming. Niet door stilstaan.
Precies. En als toevoeging.. je krijgt vooral roest als je dus tijdens je laatste rit alle smering eraf rijdt (bv door het gebruik van wax en slechte omstandigheden en al vrij matig gesmeerd starten). Als je dan bij thuiskomst denkt, de laatste km waren niet meer nat, dus ketting mooi droog gereden en zo de schuur in. Daar gaat het mis. Als de smering allemaal verdwenen is, en de schuur is koud en niet droog (--> condens) heb je in 1 dag roest

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Ypuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Heb je al wel eens 3.000hm op een handbike gedaan? Daar zou ik al veel respect voor hebben.

De afstand en meerdere dagen achter elkaar lijken me het probleem niet; maar als ik dag 3 kijk en zie 3.850hm staan met 5 cols, dat is wel heftig. Volgens mij weet iedere wielrenner wel hoe een verkeersdrempel of dijkje voelt als je eenmaal kapot bent. De Cauberg staat dan gelijk aan de Mont Ventoux.

Als ik dit parcours zo zie dan krijg ik wel spontaan zin om ook The Ride te gaan rijden :+ !!!!
3k nog niet nee. Hoogste tot nu toe, in de Benelux dan, was iets van 1400. Maar je moet de lat hoog leggen he. Even laten bezinken sowieso ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
Word aardig afzien de eerste 4-5 dagen met heel veel klimmen,
Mooie tocht!

Mij lijkt de zwaarte me vooral in de duur (dag na dag) te liggen. De afzonderlijke etappes zijn prima te doen als je er de hele dag voor uit kunt trekken. Maar het verval per dag kan het allemaal behoorlijk pijnlijk maken haha.

Ik heb afgelopen januari weer 4 dagen achtereen op Gran Canaria gefietst met 12.000hm in 550km. Dag 4 zat ik toch een stuk minder prettig op de fiets dan de eerste 2 dagen :). Nog 4 dagen daar aan vast geplakt, was geen pretje geweest, dan had ik er wel een rustdagje (of 2) tussen gepland.

[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 12-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
mhr-zip schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:58:
[...]

Zou een Rapha kit ook nog mogen, of moet het perse full MAAP?
Rapha is toch het Castelli van nu? Dan mag het niet. MAAP of PNS only.

[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 12-03-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Webgnome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:52:
[...]

3k nog niet nee. Hoogste tot nu toe, in de Benelux dan, was iets van 1400. Maar je moet de lat hoog leggen he. Even laten bezinken sowieso ;)
Serieus respect als je dat met je armen kunt! _/-\o_

Voordeel van klimmen is dat je altijd kunt omdraaien. We doen het alleen nooit haha :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
wibblemoo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:59:
Ik dacht meer aan Mathew Hayman. Roubaix winnen met Zwift training: https://nos.nl/artikel/21...hayman-stunten-in-roubaix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
GerbenBK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Mooie tocht!

Mij lijkt de zwaarte me vooral in de duur (dag na dag) te liggen. De afzonderlijke etappes zijn prima te doen als je er de hele dag voor uit kunt trekken. Maar het verval per dag kan het allemaal behoorlijk pijnlijk maken haha.

Ik heb afgelopen januari weer 4 dagen achtereen op Gran Canaria gefietst met 12.000hm in 550km. Dag 4 zat ik toch een stuk minder prettig op de fiets dan de eerste 2 dagen :). Nog 4 dagen daar aan vast geplakt, was geen pretje geweest, dan had ik er wel een rustdagje (of 2 tussen gepland).
Ik ben daar ook wel een beetje huiverig voor, daarom ga ik komende weken ook regelmatig meerdere dagen achter elkaar fietsen..
Komend weekend staat er een retourtje Twente - zuid-west Brabant op de planning,
Zaterdag 220 heen, zondag 220 terug..

En straks in april / begin mei heb ik ook nog enkele lange weekenden gepland om 3-4 dagen achter elkaar te gaan fietsen en gemiddeld 5-6 uur per dag te fietsen.

Als ik oud deelnemers moet geloven is de zwaarste dag 3 en 4, daarna zal je weer een stijgende lijn ervaren qua gevoel/conditie, de beklimmingen worden minder lang/steil, dus het is dan allemaal beter vol te houden.

Op dag 6 heb je een overgangs etappe, dan is het relatief vlak en kun je 95% in groepjes rijden en bij elkaar in het wiel hangen, dan herstel je aardig goed voor de laatste 2 dagen door de ardennen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Zolang je zorgt dat je lichter kan schakelen kan je op een klim ook gewoon rustig rijden.
Je hoeft niet perse met hartslag 170 een klim op te rijden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
DDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:50:
Zolang je zorgt dat je lichter kan schakelen kan je op een klim ook gewoon rustig rijden.
Buiten dat het niet hoeft is het ook heel erg dom natuurlijk ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Webgnome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Buiten dat het niet hoeft is het ook heel erg dom natuurlijk ;)
Wel leuk natuurlijk.
Maargoed ik ben dan ook niet een maatstaf voor wat leuk is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
DDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:50:
170 is bij mij een viaduct hè

Hij wil.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:18
klaaas schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Bij mij als ik naar mijn fiets kijk vóór dat ik vertrek.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
ElGreco schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:58:
[...]

Jouw fiets is dan ook heel sexy

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
klaaas schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Oh dat had ik ook afgelopen zaterdag, Heinenoordtunnel omhoog.

Iemand local die mij kan uitleggen waarom daar allemaal verkeersregelaars staan (die eigenlijk niets doen, want je kan gewoon de omleiding niet volgen)
Grappige is dat er vrijdag geen pionnen stonden en zaterdag wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Webgnome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Dan zal dit jaar sowieso wel te vroeg zijn. Op zich is naar 3.000+ hoogtemeters wel toe trainen, maar de overige dagen lijken ook geen makkie. Als ik naar mijzelf kijk ga ik ieder jaar wel 1 a 2x de bergen in en verschillende meerdaagse tochten gereden, maar heb slechts 10-15 ritten 3.000hm of meer gereden en bij 'The Ride' heb je er 5 achter elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcQi2uRNw3_ecZtOghQbmJpaOLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4j2yldqTbayqNgurHWdbgLxC.png?f=fotoalbum_large

Zou er niet bang voor zijn, maar ook niet onderschatten. Ook die laatste dagen kunnen qua hoogtemeters wel lager zijn, maar een beetje parcoursbouwer is diep van binnen een sadist en legt er dan wel een Stockeu of Mur de Huy in, waar je content mag zijn als je met frisse benen bovenkomt.

Persoonlijk vind ik meerdere dagen op rij fietsen vaak wel fijn. Er zit komt een bepaalde hardheid/vermoeidheid in je benen, je hartslag is wat lager en je lichaam schiet wat minder snel in de stress als het een keer wat lastiger wordt. Dat gevoel is heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Denk het ook wel hoor dat het te vroeg komt. Maar was zoals ik al zei een gedachtespinsel. Eerst dit jaar maar eens de tweede keer de battle doen (~800 hm) en dan daarna misschien nog de stelvio als we toch in de buurt zijn ( moet eerst de vrouw overtuigen dat dat leuk is)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:17
Tinusvolkel schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:17:
Wil je net naar het werk fietsen, klik je je achterlicht erop, zie je een raar klitenbandje zitten en dacht waar is die voor en dan kijk je is goed, Waar is m'n zadeltas gebleven :? heel de garage en tuin afgezocht maar kreeg hem niet gevonden, dus waarschijnlijk afgelopen zondag tijdens het fietsen verloren.....

...

BBB Cycling Easylift BTL-81
En ga denk ik even in de winkel passen welk maat ik nodig heb voor het bovenstaande + 2 binnenbanden.
Het is mij ook overkomen. Daarom heb ik een zadeltas gekocht met een BOA-sluiting, die goed past, niet rammelt en waar alles in past wat ik nodig heb. Zadeltassen zijn er in verschillende maten, ik heb de kleinste versie waar 1 binnenband, bandenlichters, gereedschap en een co2-pomp in passen:

https://silca.cc/collections/bags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
DDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:15:
[...]

Iemand local die mij kan uitleggen waarom daar allemaal verkeersregelaars staan (die eigenlijk niets doen, want je kan gewoon de omleiding niet volgen)
Toen ik er zondag 3 maart was reden er vrachtwagens door de tunnel en vertelden de verkeersregelaars iedereen dat je vooral de fietstunnel moest nemen.

Tenminste... wanneer ze niet stonden te slapen :). Op de weg terug met bijna de hele groep al voorbij de verkeersregelaar en daarna werd deze meneer opeens wakker en begon te gebaren/roepen.

[ Voor 3% gewijzigd door Salteh op 12-03-2024 13:49 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:00
Even iets vreemd, 2e racefiets erbij gekocht, een Merida Reacto 400 ocassion (foto's volgen nog).

LBS is dicht dinsdag, er zitten tubeless banden op zo te zien maar volgens de lbs worden deze bij ze altijd vervangen door binnenbanden bij doorverkoop.

Nu wil ik net de band oppompen en staan er ten eerste alleen maar waardes op voor tubeless, maar ten tweede komt er rook (??) uit de fietspomp...

Uhmm.. Ik heb even geen idee hoe dat komt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
ElGreco schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:58:
[...]

Waarschijnlijk al als je aan fietsen denkt. En dat wordt nog hoger op 2e Pinksterdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
het voorjaar komt er weer aan, tijd om de racefiets wat extra tlc te geven na een donkere en natte winter. Heeft er iemand toevallig nog een kortingscode van Futurum over? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
[...]

De autotunnel is regelmatig afgesloten voor onderhoud in het weekend. De fiets en traktor tunnel echter niet. Maar de lijnbussen gaan dan ook door de traktorbuis, misschien dat de verkeersregelaars daarom daar staan te hangen. Ik zag ze van het weekend ook staan. Als fietser kan je altijd door de Heinenoordtunnel.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Toch wel een luxe die tunnels, jammer dat ze dat bij de tunnels onder Noordzeekanaal niet gewoon ook gedaan hebben...

Bij Antwerpen ook wel bijzonder die tunnel, met z'n allen in de lift 30 meter de diepte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
DDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:31:
Toch wel een luxe die tunnels, jammer dat ze dat bij de tunnels onder Noordzeekanaal niet gewoon ook gedaan hebben...

Bij Antwerpen ook wel bijzonder die tunnel, met z'n allen in de lift 30 meter de diepte in.
Haha ja dat is wel geinig altijd, ik denk dat je de meest zuidelijke van de twee tunnels genomen hebt? Als je die richting het centrum pakt dan heb je ook houten roltrappen, je mag ook met de fiets op de roltrap, ook een hele ervaring.

edit:
Ah nvm, getuige je strava wel de Sint Anna tunnel gepakt, die met de houten roltrappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Cranzai op 12-03-2024 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Als de auto tunnel dicht is (vaak in weekend door werkzaamheden), staan er mensen die zorgen dat er geen auto verkeer door de trekker/fietserstunnel heen kunnen.

En ze hebben ook gelijk maar besloten om de roltrappen te doen, zodat iedereen die wil fietsen de buis omhoog moet fietsen.

Edit: @OneTimer was me voor. (Ben je ook local?).
En @Salteh was nog eerder.

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 12-03-2024 14:51 ]

Pagina: 1 ... 548 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).