Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Ja die tunnel kwam strava mee toen ik een route aan het maken was.Cranzai schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:41:
[...]
Haha ja dat is wel geinig altijd, ik denk dat je de meest zuidelijke van de twee tunnels genomen hebt? Als je die richting het centrum pakt dan heb je ook houten roltrappen, je mag ook met de fiets op de roltrap, ook een hele ervaring.
edit:
Ah nvm, getuige je strava wel de Sint Anna tunnel gepakt, die met de houten roltrappen.
De waterbus bij Fort Liefkenshoek heb ik al 2 keer genomen.
En liefkenshoek tunnel overdag leek me slecht plan, bij de grenspalen extreme waren er wel paar mensen die die midden in de nacht maar door gefietst zijn
Lekker lijstje! Pijnlijk om te zien dat LBL bovenaan staat en ik die in april op het menu heb staan. Ik ga nog maar wat laxeer- en vochtafdrijvende pillen halen. Of zitten daar een hoop 'gratis' hoogtemeters bij?Ypuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:35:
[...]
Als ik naar mijzelf kijk ga ik ieder jaar wel 1 a 2x de bergen in en verschillende meerdaagse tochten gereden, maar heb slechts 10-15 ritten 3.000hm of meer gereden
ps. Waarom niet die 3e keer Ventoux toen je er toch was...
[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 12-03-2024 14:56 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Gewoon blijven trappen, doe je met tegenwind in Nederland ook en uiteindelijk kom je er wel.
En daarna lekker uitrusten in de afdaling.
Ardennen/Limburg met veel hoogtemeters kan veel pijnlijker zijn omdat het allemaal korte bultjes zijn en je in de afdaling ook niet echt kan relaxen vaak.
Zat bij mij ook even te kijken in lijstje, moet toch echt eens die everesting afvinken. (paar jaar geleden had ik die nog wel op lijstje staan om te doen, nooit echt aan toegekomen)
/f/image/d94iKRxeXpMRZii0AndD9cwA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 12-03-2024 15:23 ]
Waar maken jullie deze overzichten? Ben wel benieuwd naar die van mezelf namelijk.
definieer 'normaal'DDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:19:
Nogmaals ik zou me niet te druk maken om hoogtemeters als het lange klimmen zijn, mits het gewoon beetje normaal percentage is.
[Afbeelding]
veloviewer.comBravoWhiskyAlfa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:20:
[...]
Waar maken jullie deze overzichten? Ben wel benieuwd naar die van mezelf namelijk.
veloviewer.com. Maar is niet gratis als je meer dan 25 ritten wil zien.BravoWhiskyAlfa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:20:
[...]
Statshunters.com kan een soortgelijk lijstje maken zonder kosten.
Dan valt deze dus afDDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:22:
[...]
zeg tot 7/8% ? daarboven kan het harken worden / heb je ook last dat het wegdek vaak kut is.

Dit is de zwaarste die ik tot nog toe met de handbike heb gedaan..
Al weet ik niet hoe dat wegdek is en hoe je zoiets ervaart met een handbike (zie je wegdek dan nog wel als je zit ?)
Deze staat mij wel bij als pijnlijk (maar je moet dan wel gas geven) :

En dan heb je dit als wegdek :

En paar tunnels waar stenen liggen die je moet ontwijken.
En Sobremunt op Mallorca is ook een leuke :

[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 12-03-2024 15:37 ]
Mijn schoonvader heeft afgelopen jaar the Ride gereden. Bijna 60 jaar, FTP ergens rond 230.
1 jaar +- hard voor getraind, hij had 10.000 km gereden. Wat vooral voor hem heel zwaar was (afdaling afgelopen jaar in de sneeuw (onderschat) op de stelvio..iets met onderkoeling

Voor hem werd elke dag een tent etc. opgezet, maar als je goedkoop pakket heb kan je t nog zelf doen. En op sommige campings was t niet heel goed geregeld. hadden ze met 400 man 5 wc's en douches. Ja leuk als iedereen hele dag in en uit kan lopen, maar niet als er 400 man tegelijk in de ochtend naar de WC moeten omdat ze daarna op de fiets stappen.
[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 12-03-2024 15:35 ]
Net als met auto rijden kijk je ver vooruit. Het is in dit geval omg. Trier dus het wegdek is goed te noemen. Ja hoe je het ervaart met een handbike t.o.v. een fiets weet ik niet. Op zich zijn de principes hetzelfde alleen heb je veel kleinere spieren tot je beschikking. Maar een goed laag verzet en je gaat gewoon naar boven. De vrouw die de weg overstak op dat 22% stuk wist niet wat ze zag trouwensDDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:32:
Ziet er pittig uit ja, beetje Ardennen korte pijnlijke iets.
Al weet ik niet hoe dat wegdek is en hoe je zoiets ervaart met een handbike (zie je wegdek dan nog wel als je zit ?)
Ja ik weet dus van die velomobiel dingen dat steile klimmetjes een uitdaging zijn omdat je dan alleen de lucht ziet en wegdek nietWebgnome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:44:
[...]
Net als met auto rijden kijk je ver vooruit. Het is in dit geval omg. Trier dus het wegdek is goed te noemen. Ja hoe je het ervaart met een handbike t.o.v. een fiets weet ik niet. Op zich zijn de principes hetzelfde alleen heb je veel kleinere spieren tot je beschikking. Maar een goed laag verzet en je gaat gewoon naar boven. De vrouw die de weg overstak op dat 22% stuk wist niet wat ze zag trouwens
Maargoed dat komt doordat ze in een kuip zitten en daar normaal gesproken net over het randje heenkijken.
Elk nadeel heb z'n voordeel. Vorig jaar tijdens training voor de Handbikebattle vroor het en was de vraag of het door zou gaan. Dus vroeg ik in app ' Ja wat is het probleem, bang dat je omvalt?GWBoes schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:48:
Handfiets heeft natuurlijk wel het voordeel dat je niet om kan vallen.![]()
Balans houden als je met een paar kilometer per uur naar boven ploetert is soms nog wel een grotere uitdaging. vooral als je ook nog gaten als op de foto van DDX probeert te ontwijken.
@DDX dat is bij een handbike gelukkig niet het geval. Je hebt alleen het stuur recht in je gezicht maar verder heb je vrij zicht
[ Voor 19% gewijzigd door Webgnome op 12-03-2024 15:56 ]
Er zijn ruwweg twee soorten handbikes. De aankoppel handbikes die klik je aan je rolstoel en de liggers zoals deze hieronder ( my precious..). De eerste categorie zie je hier:DDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:58:
Hoe zit de gewichtsverdeling bij de handbike, ga je op een bepaald moment niet achterover vallen ?
Daar ga je echt geen bergen mee op fietsen. Omdat je zo hoog zit is je gewichtsverdeling slecht en is de kans op omvallen vrij groot ( in de afdaling dan ). De krachtoverbrenging bij dit type is ook relatief slecht. Dat is eerder een stadsfiets modelletje.
Dan heb je nog een ligger (zie hieronder) of een kniezitter. Met onderstaande val je niet achterover omdat je ligt (en vrij lang bent). Het is eerder dat je niet meer naar boven komt en moeilijk moet doen om te keren dan dat je andere problemen krijgt. En bijkomend voordeel omdat je zo laag zit heb je bij een afdaling echt heel weinig luchtweerstand.
:strip_exif()/f/image/Vr7HYSP4GZ76E315RaU1HYul.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja, dat gewoon blijven trappen wordt na pak em beet 4000hm op een of andere manier toch niet zo gewoon meer voor mij. Het vereist iig een hardere kop dan ik heb, haha.DDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:19:
Gewoon blijven trappen,
[...]
Zat bij mij ook even te kijken in lijstje, moet toch echt eens die everesting afvinken.
Ben afgelopen september in de buurt van Everest-achtige aantallen (Alpenbrevet) geweest en besloten dat nog meer dan dat, niet voor mij is
Dan telt het niet he, die everesting moet je hoogtemeters op 1 klim doen.GerbenBK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:48:
[...]
Tja, dat gewoon blijven trappen wordt na pak em beet 4000hm op een of andere manier toch niet zo gewoon meer voor mij. Het vereist iig een hardere kop dan ik heb, haha.
Ben afgelopen september in de buurt van Everest-achtige aantallen (Alpenbrevet) geweest en besloten dat nog meer dan dat, niet voor mij is. Ga wellicht wel volgauto spelen bij een maatje die deze zomer de Tour de Mont Blanc classic wil fietsen. Ik zal hem aansporen ergens nog 500hm extra gewoon door te trappen, kan hij die Everesting ook afvinken.
En ja 4000hm is niet niets nee, maar dat is een rondje van 300km ook niet.
I know, maar dat trekt me echt helemaal niet. Of het moet Mauna Kea zijn van beide kantenDDX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:49:
[...]
Dan telt het niet he, die everesting moet je hoogtemeters op 1 klim doen.
Klopt, Ik heb vaker 4000hm gemaakt dan 300km+
[ Voor 8% gewijzigd door GerbenBK op 12-03-2024 16:54 ]
Denk dat de wens de vader van de gedachte is bij deze vraag, maar LBL zitten geen gratis hoogtemeters bij. Wel leuk bedacht verderGerbenBK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:55:
Lekker lijstje! Pijnlijk om te zien dat LBL bovenaan staat en ik die in april op het menu heb staan. Ik ga nog maar wat laxeer- en vochtafdrijvende pillen halen. Of zitten daar een hoop 'gratis' hoogtemeters bij?
Had geen zin meer. Ben op terras gaan zitten bier drinken, nog ff 2 uurtjes gewacht zodat een paar wel hun sticker kon halen.GerbenBK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:55:
ps. Waarom niet die 3e keer Ventoux toen je er toch was...
Lange klimmen vind ik sowieso niet fantastisch (al maken de uitzichten vaak veel goed). In tegenstelling tot DDX; doe mij de Ardennen maar. 5-10 minuten knallen naar boven, en als ik beneden ben is alles wel weer oké. Hou dat makkelijker vol dan 2u lang vol vermogen trappen en met 8 km/u in een super warm bos vol muggen te rijden.
Ga wel de Marmotte rijden dit jaar, volgens mij gaat die over de 5000hm.
[ Voor 54% gewijzigd door Ypuh op 12-03-2024 17:25 ]
Superknap.Webgnome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:15:
[...]
Er zijn ruwweg twee soorten handbikes. De aankoppel handbikes die klik je aan je rolstoel en de liggers zoals deze hieronder ( my precious..). De eerste categorie zie je hier:
[Afbeelding]
Daar ga je echt geen bergen mee op fietsen. Omdat je zo hoog zit is je gewichtsverdeling slecht en is de kans op omvallen vrij groot ( in de afdaling dan ). De krachtoverbrenging bij dit type is ook relatief slecht. Dat is eerder een stadsfiets modelletje.
Dan heb je nog een ligger (zie hieronder) of een kniezitter. Met onderstaande val je niet achterover omdat je ligt (en vrij lang bent). Het is eerder dat je niet meer naar boven komt en moeilijk moet doen om te keren dan dat je andere problemen krijgt. En bijkomend voordeel omdat je zo laag zit heb je bij een afdaling echt heel weinig luchtweerstand.
[Afbeelding]
Vorig jaar stel achterop gekomen op de posbank, heel knap hoe die personen daar omhoog gingen 👍🏻
Hadden deze mensen toevallig een paars/oranje tenue?rinslll schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:05:
[...]
Superknap.
Vorig jaar stel achterop gekomen op de posbank, heel knap hoe die personen daar omhoog gingen 👍🏻
Je maakt het wel heel aantrekkelijk klinken zoYpuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:09:
[...]
[...] 2u lang vol vermogen trappen en met 8 km/u in een super warm bos vol muggen te rijden.
Heb je enig idee wat jouw FTP was ten tijde van de battle? En nog tips die ik door kan geven?
Hij maakt zich best zorgen om de hoogtemeters aangezien hij die alleen nog maar virtueel heeft kunnen maken.
Het zal denk ik vooral pittig worden doordat je dag na dag maar moet blijven gaan. Dat maakt het echt zwaar. En hoe fitter je bent hoe "makkelijker" het wordt. Scheelt nogal of je per dan 6 of 9 uur aan het fietsen bent.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Kun je mij even een PM sturen? Wil het topic niet helemaal vervuilen met HBB spam (welk team doet ie mee? Of individueel?)Louislouislouis schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:47:
@Webgnome mijn broertje doet toevallig dit jaar mee aan de HBB en ik ga aanmoedigen.
Heb je enig idee wat jouw FTP was ten tijde van de battle? En nog tips die ik door kan geven?
Hij maakt zich best zorgen om de hoogtemeters aangezien hij die alleen nog maar virtueel heeft kunnen maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 12-03-2024 20:01 ]
Reed je toevallig vorige week ook mee op de Heuvelrug? Zag allemaal koppeltjes handbikers en gewone fietsers met vlaggetjes voorbij komen. Volgens mij was het iets van een sponsoractie, maar niet goed gezien.Webgnome schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:28:
[...]
Hadden deze mensen toevallig een paars/oranje tenue?
Zoveel hm’s fietsen is echt zwaar, maar wel te doen als je goed herstelt (en dus lekker slaapt). Met kamperen is het altijd weer een verrassing in welke staat je van je matje afkomt..
Ja maar volgens mij kon je ook een deluxe pakket afnemen met echte accommodaties per etappe.Requiem19 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:07:
Ik zou me met The Ride vooral zorgen maken over het slapen. Is toch alleen kamperen?
Zoveel hm’s fietsen is echt zwaar, maar wel te doen als je goed herstelt (en dus lekker slaapt). Met kamperen is het altijd weer een verrassing in welke staat je van je matje afkomt..
Ik kampeer al jaren, maar kom fris en fruitig van mijn matje. Zelfs met zelfvoorzienende ritten waarbij ik bijvoorbeeld onder de sterrenhemel of in een vogelkijkhut slaap, heb ik nog nooit problemen ervaren. Waarschijnlijk ook een kwestie van goed materiaal.Requiem19 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:07:
Ik zou me met The Ride vooral zorgen maken over het slapen. Is toch alleen kamperen?
Goed materiaal, geen luide buren, geen keiharde regen, goede plek etc etc. Ik vind het ook super leuk om te doen (heb 9 maanden met motor+tent gekampeerd). Alleen iets minder enthousiast icm zo’n heftig parcours meerdere dagen. Maar gelukkig is er kennelijk ook een luxe variant 😃.wisselwerking schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:30:
[...]
Ik kampeer al jaren, maar kom fris en fruitig van mijn matje. Zelfs met zelfvoorzienende ritten waarbij ik bijvoorbeeld onder de sterrenhemel of in een vogelkijkhut slaap, heb ik nog nooit problemen ervaren. Waarschijnlijk ook een kwestie van goed materiaal.
Wel heel vet als je hem uitrijdt.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ik allebei even vaak
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Elektrische pomp?flugelisoke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:48:
...
Nu wil ik net de band oppompen en staan er ten eerste alleen maar waardes op voor tubeless, maar ten tweede komt er rook (??) uit de fietspomp...
Uhmm.. Ik heb even geen idee hoe dat komt
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
En als je het bij elkaar optelt dan is het zeker hetzelfde als het aantal keer 300+. 😉
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Boek is trouwens niet als vervanging van een bikefit bedoeld, met de levering van mijn nieuwe fiets word ik weer gefit door een professional, maar ik zou er graag meer kennis over opdoen.
[ Voor 99% gewijzigd door dfbt op 13-03-2024 12:15 ]
afgelopen jaar waren er niet echt veel afvallers. Als je een rit niet uitrijd mag je mee in de auto en de volgende dag gewoon opnieuw starten met de fiets.KW25 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:15:
Wel echt een monsterrit hoor van The Ride. Zitten echt pittige dagen bij. Ben benieuw of veel mensen afvallen.
Wel heel vet als je hem uitrijdt.
Je hebt 3 gasten van Tour de Tietema die bijna ongetraind mee deden aan the Ride en dit ook hebben volbracht. Is ook gefilmd en staat allemaal op Youtube. Best geinig om te volgen.
Maar volgens mij was die een stuk minder zwaar als wat er dit jaar op de planning staat.dfbt schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:14:
[...]
afgelopen jaar waren er niet echt veel afvallers. Als je een rit niet uitrijd mag je mee in de auto en de volgende dag gewoon opnieuw starten met de fiets.
Je hebt 3 gasten van Tour de Tietema die bijna ongetraind mee deden aan the Ride en dit ook hebben volbracht. Is ook gefilmd en staat allemaal op Youtube. Best geinig om te volgen.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Ik snap die fetish hier op dit forum niet voor een bikefit. Als je goed op je fiets zit is het toch voldoende lijkt me? Wat voor een kennis wil je uit zo’n boek halen?Reginas schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:38:
Heeft iemand van jullie een aanrader voor een goed boek over bikefitting? Ik overweeg Bike Fit 2nd Edition aan te schaffen, maar als er iets beters (lees: actueler en/of vollediger) op de markt is, dan hoor ik dat graag.
Boek is trouwens niet als vervanging van een bikefit bedoeld, met de levering van mijn nieuwe fiets word ik weer gefit door een professional, maar ik zou er graag meer kennis over opdoen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
ergens rond 17.000 hm en 1300 km totaal. dus ja, minder zwaar, maar alsnog niet even wat je zomaar doet. Vooropgesteld dat je gewoon getraind wilt zijn, maar op een gegeven moment is t combinatie van goed eten, drinken, en zorgen dat t mentaal goed is. Je bent toch wel verrot. En leuk dat je als wielertoerist ergens een Amstel gold of ronde van Vlaanderen rijd en daar alles 1 dag op de rit heb, maar op dan ineens 7 dagen vol gas te gaan, zorgen dat je 7 dagen lang t ''wielervoedsel'' naar binnen krijgt etc. is natuurlijk hele andere koek.derx666 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:28:
[...]
Maar volgens mij was die een stuk minder zwaar als wat er dit jaar op de planning staat.
Misschien dat mensen interesse hebben in de leer van bewegingswetenschappen? Daar zijn zelfs hele universitaire studies voor beschikbaar....;)KW25 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:45:
[...]
Ik snap die fetish hier op dit forum niet voor een bikefit. Als je goed op je fiets zit is het toch voldoende lijkt me? Wat voor een kennis wil je uit zo’n boek halen?
YouTube: Bike Fit Tuesdays - YouTube
Bike Fit Tips & Advice with Phil Burt!
Bike Fitting Series (with Neill Stanbury)
De playlists zijn niet volledig kwa filmpjes er staan op die channels ook nieuwere filmpjes die (nog) niet in de playlist staan.
Volgens mij heeft Phil Burt ook een boek geschreven.
Door het kijken van de filmpjes krijg je iig flink wat achtergrond info over hoe bikefitters werken en kan je ook meedenken zegmaar en is het niet blind luisteren/doen wat een bikefitter zegt.
[ Voor 168% gewijzigd door DDX op 13-03-2024 14:17 ]
Dat! Een stuk netter verwoord dan ik zelf wilde doen in eerste instantie, want ik viel een beetje over de woordkeuze “fetisj”.GerbenBK schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:41:
[...]
Misschien dat mensen interesse hebben in de leer van bewegingswetenschappen? Daar zijn zelfs hele universitaire studies voor beschikbaar....;)
Het gaat in mijn geval om interesse in de mogelijkheden van het menselijk lichaam en de argumenten voor een bepaalde aanpassing aan de fiets en wat voor winst daarmee te behalen. Ik beschik over redelijke kennis van anatomie, fysiologie en pathologie, maar bewegingsleer is toch net een andere tak van sport. Ik vind een boek een fijne manier om kennis op te doen, tussen alle filmpjes door. @ZuinigeRijder hartelijk dank voor het delen van de PDF uit 2014. Ik ga erin duiken.
@KW25 waarom mensen interesse hebben in bikefittings? Dat berust in mijn ogen op drie peilers:
- Verhoging comfort;
- Blessurepreventie;
- Prestatiebevordering.
In mijn vakgebied zijn gezamenlijke besluitvorming en informed consent belangrijke begrippen en hoewel een bikefit natuurlijk niet te vergelijken is met een openhartoperatie, ben ik het liefst goed voorbereid zodat ik de juiste vragen kan stellen aan de fitter (wat ook regelmatig paramedici zijn zoals fysiotherapeuten of bewegingswetenschappers) en ik zelf kan inschatten wat de consequenties zijn van bepaalde interventies (een andere lengte stuurpen bijv.): welk doel wordt ermee beoogd? Op welke signalen van mijn lichaam moet ik letten? Ik heb maar één lichaam en daar ben ik zuinig op. Voorkomen van blessures zodat ik lekker en met plezier kan blijven bewegen hoort daar ook bij. Ik heb er niets aan als mijn nieuwe fiets na drie ritten in de schuur belandt omdat ik er niet goed op zit.
Voor sommige mensen voelt dit misschien overdreven en dat is helemaal prima. Ik vind het zelf een interessant aspect van de sport en me hier ook in verdiepen is voor mij ook onderdeel van de hobby. Met als kers op de taart: pijnvrij fietsen in een houding waar de profs jaloers op worden.
Sommige Tweakers kunnen zich helemaal storten op de perfecte trainingsschema’s of tubeless set-ups en dit is net zoiets.
Nee gewoon een normale. Maar zat eens te denken, kan zo'n effect niet ontstaan door de hoge druk in een pomp? Ben geen natuurkundige.
Ik kom van een 50/39 en 11/25 en vraag me af of ik de ketting moet vervangen.
Op het kleine blad voor red ik het prima op de 32 achter, alleen op het grote blad begint het bij 30 achter te kraken en naar 32 schakelt hij niet meer.
Kwestie van voorzichting zijn en opletten niet groot-groot te rijden? Of toch even kettinkje vervangen?
Ik zou toch even een andere ketting erop leggen, zodat ook groot-goot in ieder geval gewoon werkt. Het zal niet snel voorkomen dat je zo schakelt natuurlijk. Maar je zult net zien dat je het wel een keer doet onder volle load en je de boel kapot trapt.oelewappert schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:37:
Inmiddels een achterwiel aangeschaft en daar een 9-speed 32/12 casette opgezet.
Op het kleine blad voor red ik het prima op de 32 achter, alleen op het grote blad begint het bij 30 achter te kraken en naar 32 schakelt hij niet meer.
Kwestie van voorzichting zijn en opletten niet groot-groot te rijden? Of toch even kettinkje vervangen?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Maar je gebruikt een binnenband? Klinkt namelijk als talk uit de binnenband.flugelisoke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Nee gewoon een normale. Maar zat eens te denken, kan zo'n effect niet ontstaan door de hoge druk in een pomp? Ben geen natuurkundige.
(Biba's zijn voorzien van talkpoeder tegen het verkleven van het rubber).
Een nieuwe ketting is een stuk voordeliger dan een nieuwe derailleur, en mogelijk zelfs de derailleur hanger/pad. En de gebruikte ketting hoeft je ook niet weg te gooien: die berg je op om later nog een keer te monteren (tegen de winter met een nieuwe 11/25 misschien?)oelewappert schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:37:
Inmiddels een achterwiel aangeschaft en daar een 9-speed 32/12 casette opgezet.
[ Voor 49% gewijzigd door guapper op 13-03-2024 15:17 ]
In dat geval denk ik dat je na het lezen van een boek méér kennis hebt dan de bikefitter zelfReginas schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:10:
[...]
Dat! Een stuk netter verwoord dan ik zelf wilde doen in eerste instantie, want ik viel een beetje over de woordkeuze “fetisj”.
Het gaat in mijn geval om interesse in de mogelijkheden van het menselijk lichaam en de argumenten voor een bepaalde aanpassing aan de fiets en wat voor winst daarmee te behalen. Ik beschik over redelijke kennis van anatomie, fysiologie en pathologie, maar bewegingsleer is toch net een andere tak van sport. Ik vind een boek een fijne manier om kennis op te doen, tussen alle filmpjes door. @ZuinigeRijder hartelijk dank voor het delen van de PDF uit 2014. Ik ga erin duiken.
@KW25 waarom mensen interesse hebben in bikefittings? Dat berust in mijn ogen op drie peilers:Sommige mensen hebben het geluk dat ze direct pijnloos op hun nieuwe fiets kunnen rondrijden, andere mensen tobben wat langer met pijnklachten of andere kwaaltjes. Ook heb je mensen die graag hun prestaties willen bevorderen door bijv. op een verantwoorde wijze een meer aerodynamische houding aan te nemen of door het aanpassen van hun houding meer kracht kunnen overbrengen op hun pedalen.
- Verhoging comfort;
- Blessurepreventie;
- Prestatiebevordering.
In mijn vakgebied zijn gezamenlijke besluitvorming en informed consent belangrijke begrippen en hoewel een bikefit natuurlijk niet te vergelijken is met een openhartoperatie, ben ik het liefst goed voorbereid zodat ik de juiste vragen kan stellen aan de fitter (wat ook regelmatig paramedici zijn zoals fysiotherapeuten of bewegingswetenschappers) en ik zelf kan inschatten wat de consequenties zijn van bepaalde interventies (een andere lengte stuurpen bijv.): welk doel wordt ermee beoogd? Op welke signalen van mijn lichaam moet ik letten? Ik heb maar één lichaam en daar ben ik zuinig op. Voorkomen van blessures zodat ik lekker en met plezier kan blijven bewegen hoort daar ook bij. Ik heb er niets aan als mijn nieuwe fiets na drie ritten in de schuur belandt omdat ik er niet goed op zit.
Voor sommige mensen voelt dit misschien overdreven en dat is helemaal prima. Ik vind het zelf een interessant aspect van de sport en me hier ook in verdiepen is voor mij ook onderdeel van de hobby. Met als kers op de taart: pijnvrij fietsen in een houding waar de profs jaloers op worden.![]()
Sommige Tweakers kunnen zich helemaal storten op de perfecte trainingsschema’s of tubeless set-ups en dit is net zoiets.
Heb zelf voor zowel mijn racefiets als MTB (jaren terug)een bikefit uitgevoerd, ik betaal voor die dienst dus de kennis mag in deze van de bikefitter komen.
Overigens denk ik dat je qua blessurepreventie meer kunt halen uit gedoseerde trainingsopbouw en goed luisteren naar je lichaam. In lijn met je doelen kun je vervolgens aanpassingen doorvoeren op je fiets. Ook gecombineerd met de levensstijl die je hebt. Doorgaans zie ik klachten vaker terug bij wielertoeristen +/-100KG die te snel te ver willen op een niet passende fiets.
Comfort is relatief. Op een citybike (of endurance racefiets) zit je comfortabeler dan op een pure aeroracer. Ik kan zeggen dat ik op mijn racer comfortabel zit, maar dat is een kwestie van gewenning / vergroeien met je fiets en vooral véél kilometers maken. Een ander persoon zonder fietservaring maar met dezelfde specs als mij zal na 15min. misschien wel afstappen.
Prestatiebevordering is lastig; dat blijft vaak een balans tussen comfort + output. Je ziet dat ook vaak bij die tijdrijd houdingen; de 'snelste' aerodynamische houding is vaak niet de meest handige houding voor een renner om zijn vermogen in kwijt te kunnen.
TLDR:
Het zijn meerdere aspecten die maken dat je goed op een fiets zit, in lijn met je fietsdoelen. Vandaar dat hier ook duiding is in het topic om er geen exacte wetenschap van te maken.
Die gewenning van je lichaam is een groot punt, vorig jaar heb ik het fietsen serieuzer opgepakt en in het begin van het seizoen een bikefit gedaan. Nu merk ik dat ik door al het fietsen makkelijker dieper kan zitten en dat daardoor de fit van begin vorig seizoen miss weer toe is aan een update, zo blijven we bezig en houdt de bikefitter werkDix0r schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:32:
[...]
In dat geval denk ik dat je na het lezen van een boek méér kennis hebt dan de bikefitter zelf. Je kunt dat bezoek dan ook wel achterwege laten. Vanuit de materie uiteraard wel interessant, bijv. als je er voor je werk iets mee wilt doen.
Heb zelf voor zowel mijn racefiets als MTB (jaren terug)een bikefit uitgevoerd, ik betaal voor die dienst dus de kennis mag in deze van de bikefitter komen.
Overigens denk ik dat je qua blessurepreventie meer kunt halen uit gedoseerde trainingsopbouw en goed luisteren naar je lichaam. In lijn met je doelen kun je vervolgens aanpassingen doorvoeren op je fiets. Ook gecombineerd met de levensstijl die je hebt. Doorgaans zie ik klachten vaker terug bij wielertoeristen +/-100KG die te snel te ver willen op een niet passende fiets.
Comfort is relatief. Op een citybike (of endurance racefiets) zit je comfortabeler dan op een pure aeroracer. Ik kan zeggen dat ik op mijn racer comfortabel zit, maar dat is een kwestie van gewenning / vergroeien met je fiets en vooral véél kilometers maken. Een ander persoon zonder fietservaring maar met dezelfde specs als mij zal na 15min. misschien wel afstappen.
Prestatiebevordering is lastig; dat blijft vaak een balans tussen comfort + output. Je ziet dat ook vaak bij die tijdrijd houdingen; de 'snelste' aerodynamische houding is vaak niet de meest handige houding voor een renner om zijn vermogen in kwijt te kunnen.
TLDR:
Het zijn meerdere aspecten die maken dat je goed op een fiets zit, in lijn met je fietsdoelen. Vandaar dat hier ook duiding is in het topic om er geen exacte wetenschap van te maken.
Inderdaad, zitvlees kweken. Daarnaast is voor de meer aero houdingen een getrainde core ook wel fijn.Cranzai schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:05:
[...]
Die gewenning van je lichaam is een groot punt, vorig jaar heb ik het fietsen serieuzer opgepakt en in het begin van het seizoen een bikefit gedaan. Nu merk ik dat ik door al het fietsen makkelijker dieper kan zitten en dat daardoor de fit van begin vorig seizoen miss weer toe is aan een update, zo blijven we bezig en houdt de bikefitter werk
Bij een goede fitter kan je ook ff terug voor een uurtje, om te kijken hoe of wat. Zonder gelijk weer full price te betalen.Cranzai schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:05:
[...]
zo blijven we bezig en houdt de bikefitter werk
En een spacertje minder kan je zelf altijd proberen natuurlijk.
Jij bent natuurlijk ook een piepert (weet ik uit ervaring in de app groep).Cranzai schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:05:
[...]
Die gewenning van je lichaam is een groot punt, vorig jaar heb ik het fietsen serieuzer opgepakt en in het begin van het seizoen een bikefit gedaan. Nu merk ik dat ik door al het fietsen makkelijker dieper kan zitten en dat daardoor de fit van begin vorig seizoen miss weer toe is aan een update, zo blijven we bezig en houdt de bikefitter werk
Gelukkig is mijn lichaam heel makkelijk en kan ik op elke fiets wel fietsen.
Of je haalt er een spacer tussen uit en je kijkt hoe dat bevalt... Ik snap best dat de een gevoeliger is voor afwijkingen in fit dan de anders, maar een beetje zelf experimenteren (1 ding tegelijk!) kan natuurlijk ook geen kwaadCranzai schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:05:
[...]
Serieuzer opgepakt?Cranzai schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Dan ligt het dus niet aan de app groep.wisselwerking schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:43:
[...]
Jij bent natuurlijk ook een piepert (weet ik uit ervaring in de app groep).
Je hebt ook mensen die schoenen in hun maat pakken en ze dan altijd passen.Gelukkig is mijn lichaam heel makkelijk en kan ik op elke fiets wel fietsen.
Dat is ook niet mijn afdeling.
Even voor de (kleine) nunance: Bewegingswetenschappen is wetenschap, bikefitting heeft verdomd weinig met wetenschap te maken. En de bikefitters, de goeden uitgezonderd, zijn zeer waarschijnlijk weinig wetenschappelijk bezig.GerbenBK schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:41:
[...]
Misschien dat mensen interesse hebben in de leer van bewegingswetenschappen? Daar zijn zelfs hele universitaire studies voor beschikbaar....;)
Gelukkig geeft de auteur van het eerder genoemde boek ook al in de introductie toe dat bikefitting zeer zeker geen exacte wetenschap is. Het is ook geen toeval dat profs zonder echte problemen bijzonder vaak van fiets wisselen en vaak ook van type en merk als ze van team wisselen. Tuurlijk valt er winst te halen - maar ik zou het niet al te serieus nemen
Net als de tubeless setup, trouwens! En de zadeltasjes, schijfremmen etc
De juiste nuance is dus: Als je een bikefit doet, zorg dat dat bij een goede bikefitter is die het zoveel mogelijk wetenschappelijk benadert.joker1977 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:11:
[...]
bikefitting heeft verdomd weinig met wetenschap te maken. En de bikefitters, de goeden uitgezonderd, zijn zeer waarschijnlijk weinig wetenschappelijk bezig.
Van https://cyclinglab.cc/diensten/bikefitting/: Wij werken met de meest geavanceerde meetsystemen, zoals ondermeer Retul, maar het zijn onze bewegingswetenschappers die de bikefitting uitvoeren.
Bikefitting hoeft niet per se wetenschappelijk te zijn. Maar je kunt het menselijke bewegingsapparaat in combinatie met fietsen natuurlijk zeker wetenschappelijk benaderen. Het ging me niet om de discussie of het het nuttig is en in welke gevallen.
[ Voor 22% gewijzigd door GerbenBK op 13-03-2024 20:29 ]
Een soortgelijke tocht heb ik al vaker gemaakt vanuit Maastricht, maar dan moet je wel eerst een heel stuk door België ploeteren, en dan wordt het een flinke dag uit. Ik heb nu ontdekt dat je ook heel makkelijk vanaf Aachen Hbf kan beginnen. Dan is het nog maar "slechts" 125 km en 1800 hoogtemeters. Het is een klein stukje door de stad, maar niet eens heel ver, en dan voor de rest is het alleen maar prachtig.
Heel handig: je kan gewoon met je Nederlandse OV-chipkaart en een NS fietskaart dal naar Aachen reizen. (tip voor locals: als je in Zuid-Limburg woont kan je ook een EURegioTicket Fahrrad nemen; dat is goedkoper).
Het is 2 uur 30 vanaf Utrecht centraal, dus eigenlijk vanuit heel Nederland als een dagtocht te doen (en voor 3 contante euro's kan je je bagage op Aachen in een kluisje doen).
Kan 't van harte aanbevelen. Wel oppassen voor motorrijders.
Ik heb al eens een ronde gemaakt rond de Ruhrtalsperre, en ben wel benieuwd naar dat stukje onverhard. Ik heb wel op de kaarten gezien dat die onverhard was, en dus niet aangedurft om daar met de racefiets overheen te gaan, maar jij zegt dat die dus goed te doen is? Binnenkort maar weer eens nieuwe routes gaan maken.Tom-Z schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:41:
Ik heb afgelopen weekend een hele mooie tocht door de Eifel gemaakt. De route bevatte 4 stevige klimmen met ieder meer dan 200 hoogtemeters (eentje zelfs 300+), met haarspeldbochten en afdalingen alsof je in de Alpen bent. Einruhr is een mooie plek voor een middagpauze. Mooie uitzichten over de Rurtalsperre en zelfs een paar km onverhard (maar prima voor racefietsen).
Een soortgelijke tocht heb ik al vaker gemaakt vanuit Maastricht, maar dan moet je wel eerst een heel stuk door België ploeteren, en dan wordt het een flinke dag uit. Ik heb nu ontdekt dat je ook heel makkelijk vanaf Aachen Hbf kan beginnen. Dan is het nog maar "slechts" 125 km en 1800 hoogtemeters. Het is een klein stukje door de stad, maar niet eens heel ver, en dan voor de rest is het alleen maar prachtig.
Heel handig: je kan gewoon met je Nederlandse OV-chipkaart en een NS fietskaart dal naar Aachen reizen. (tip voor locals: als je in Zuid-Limburg woont kan je ook een EURegioTicket Fahrrad nemen; dat is goedkoper).
Het is 2 uur 30 vanaf Utrecht centraal, dus eigenlijk vanuit heel Nederland als een dagtocht te doen (en voor 3 contante euro's kan je je bagage op Aachen in een kluisje doen).
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Het hangt af van welk stukje je neemt. Het stuk tussen Hasenfeld en Schmidt zou ik afraden. Vol kuilen en grote stenen. Het stukje in de gelinkte route is prima; het fietst alsof het asfalt is.derx666 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:13:
[...]
Ik heb al eens een ronde gemaakt rond de Ruhrtalsperre, en ben wel benieuwd naar dat stukje onverhard. Ik heb wel op de kaarten gezien dat die onverhard was, en dus niet aangedurft om daar met de racefiets overheen te gaan, maar jij zegt dat die dus goed te doen is? Binnenkort maar weer eens nieuwe routes gaan maken.
Nou hoef ik dus niet perse terug naar diezelfde bikefittermhr-zip schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:40:
[...]
Bij een goede fitter kan je ook ff terug voor een uurtje, om te kijken hoe of wat. Zonder gelijk weer full price te betalen.
En een spacertje minder kan je zelf altijd proberen natuurlijk.

maar das een ander verhaal
Ik hou ook van jouwisselwerking schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:43:
[...]
Jij bent natuurlijk ook een piepert (weet ik uit ervaring in de app groep).![]()
Gelukkig is mijn lichaam heel makkelijk en kan ik op elke fiets wel fietsen.
Helaas gewoon geen gemakkelijk lijf, met een rijke blessuregeschiedenis

Voornaamste verschil merk ik in het zadel, zal wellicht de heupen net iets anders draaien ofzo, geen kaas van gegeten. Maar goed, als we aan het zadel gaan sleutelen én spacers eruit halen wordt het natuurlijk al gauw een hele operatie, dan beter gewoon in één keer goed.Prulleman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:11:
[...]
Of je haalt er een spacer tussen uit en je kijkt hoe dat bevalt... Ik snap best dat de een gevoeliger is voor afwijkingen in fit dan de anders, maar een beetje zelf experimenteren (1 ding tegelijk!) kan natuurlijk ook geen kwaad
Extra tip op bovenstaande, want de (Rur Eifel) is echt een fantastisch gebied om te fietsen, is om voor de zondag en/of (Duitse!) feestdagen te kiezen als je gaat. Op zondag en/of feestdagen zijn een aantal wegen namelijk verboden terrein voor motors en is dus veel rustiger fietsen.Tom-Z schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:41:
Nadeel is dan dat een heel aantal konditoreien gesloten zijn 😏😉LGU schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:00:
[...]
Extra tip op bovenstaande, want de (Rur Eifel) is echt een fantastisch gebied om te fietsen, is om voor de zondag en/of (Duitse!) feestdagen te kiezen als je gaat. Op zondag en/of feestdagen zijn een aantal wegen namelijk verboden terrein voor motors en is dus veel rustiger fietsen.
Daar houden ze zich in Duitsland altijd aardig strikt aan qua feestdagen.
Klopt ja en als we dan toch bezig zijn, hou rekening met 'nur bar zahlung'.rinslll schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:08:
[...]
Nadeel is dan dat een heel aantal konditoreien gesloten zijn 😏😉
Daar houden ze zich in Duitsland altijd aardig strikt aan qua feestdagen.
Dat is toch gewoon de Belgische manier van wegen onderhouden.. voor mij betekend 'route degrade' we zijn te lui om deze gatenkaas op te lossen, succes ermee maar ons niet bellen.Webgnome schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:31:
Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen. De Ardenne zijn ook een mooi stukje natuur. Ben vorig jaar omgeving Verviers geweest. Dat is aan de rand van de Ardenne maar toch zijn daar zeer mooie stukjes te fietsen. Pas wel op voor het weg dek, er staan overal bordjes 'route degrade'. Ze hadden die beter kunnen vervangen door ' route parfaite' bordjes.. Dan hadden ze er een stuk minder van nodig
Als je dan overigens toch al de Ardennen induikt.. iets verderop in Luxemburg heb je prachtige wegen zoals in de Eifel maar wel wat minder hoogtemeters.
In Vlaanderen heb je toch nog genoeg moordpadjes langs gewestwegen en dergelijke, op de fietssnelwegen en langs de dijken is het wel goed te doen. Maar heel vaak is het fietspad ook beton of klinkers langs de gewone banen.Webgnome schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:46:
@la_fusion dat is de Waalse manier van wegen onderhouden. In Vlaanderen is het echt een heel erg stuk beter
Thanks voor de info, de gemiddelde leeftijd dit jaar is 43 jaar, en er doen ongeveer 25-30% vrouwen mee.dfbt schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:33:
@verstappen33
Mijn schoonvader heeft afgelopen jaar the Ride gereden. Bijna 60 jaar, FTP ergens rond 230.
1 jaar +- hard voor getraind, hij had 10.000 km gereden. Wat vooral voor hem heel zwaar was (afdaling afgelopen jaar in de sneeuw (onderschat) op de stelvio..iets met onderkoelingEn daarnaast doordat hij niet de snelste was, kwam hij vaak relatief laat terug van de rit. Zonsterkte bijna weg, en zie dan je kleding nog maar goed te wassen en te laten drogen als je volgende ochtend weer klaar moet staan. Dus er waren gasten 8-9-10 uur onderweg op rit van +- 180-200 km. Ochtendstart was pas vanaf half 8, dus als je dan 200 km moet rijden daar al 8 uur over doet zonder te stoppen zit je al op half 4. ergens stoppen, pauze, pissen, eten en t was zomaar 5 uur half 6 voor mijn schoonvader. Maar er waren dus ook gasten die gewoon 30+ knalde gemiddeld en gewoon na 6 uur ''thuis waren''
Voor hem werd elke dag een tent etc. opgezet, maar als je goedkoop pakket heb kan je t nog zelf doen. En op sommige campings was t niet heel goed geregeld. hadden ze met 400 man 5 wc's en douches. Ja leuk als iedereen hele dag in en uit kan lopen, maar niet als er 400 man tegelijk in de ochtend naar de WC moeten omdat ze daarna op de fiets stappen.
Tijdens de trainings ritten waar ik tot op heden mee heb gereden zie je inderdaad een hele variateit aan mensen, de oudste die ik ben tegen gekomen was ook eind 60 en nog aardig fit, hij kon prima op het vlakke meekomen in de groep.
Vorig jaar had hij ook mee gedaan en ja, hij doet er wat langer over, maar was altijd wel voor 5 uur / half 6 binnen, gemiddelde aankomst is tussen 4 en half 5.
Ik heb zelf ook het camping+ pakket, dus alles wordt voor je klaar gezet, het is je tas uitpakken en smorgens weer inpakken en de rest wordt gedaan voor je. Ik zou er ook niet aan moeten denken om alles nog zelf op te zetten en af te breken..
Naar wat ik heb gehoord tot nu toe van de organisatie hebben ze voor dit jaar ruimere campings gezocht waar meer sanitaire voorzieningen voorhanden zijn, hoe dit in de praktijk gaat werken weet ik niet, maarhet zal best druk kunnen zijn inderdaad op sommige momenten.. We zullen het gaan zien..
Ik ben zelf redelijk fit vind ik, het klimmen moet ik nog ervaren, ik heb nog nooit een echte col beklommen, maar met de FTP zit het prima (280 momenteel), en het is vooral nog de hele lange duur trainingen doen, komende weken veel kilometers maken en lange dagen in het zadel doorbrengen.
Komend weekend staat er 2x 225km op de planning, niet de eerste keer dat ik een lange rit maak, wel de eerste keer dat ik 2 dagen zo lang ga fietsen, dus ik ben vooral benieuwd hoe het zondag zal verlopen.. (gelukkig wel wind in de rug de hele dag zoals ik het nu mag geloven van de weergoden..
En dit zal ik komende weken ook meer gaan doen, gewoon 2-4 dagen achter elkaar langere afstanden fietsen om toch het lichaam wat extra te prikkelen en kijken wat het doet met mijn prestatie en herstelvermogen.
Het is idd 8 dagen, maar men raadt ook wel aan om goed te blijven eten in normaal voedsel en niet te gek te doen met gelletjes en repen etc..dfbt schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:00:
[...]
ergens rond 17.000 hm en 1300 km totaal. dus ja, minder zwaar, maar alsnog niet even wat je zomaar doet. Vooropgesteld dat je gewoon getraind wilt zijn, maar op een gegeven moment is t combinatie van goed eten, drinken, en zorgen dat t mentaal goed is. Je bent toch wel verrot. En leuk dat je als wielertoerist ergens een Amstel gold of ronde van Vlaanderen rijd en daar alles 1 dag op de rit heb, maar op dan ineens 7 dagen vol gas te gaan, zorgen dat je 7 dagen lang t ''wielervoedsel'' naar binnen krijgt etc. is natuurlijk hele andere koek.
Op de verzorgingsposten wordt genoeg aangeboden van fruit tot koeken en zelfs pannekoeken..
En s'avonds is er ook gewoon normaal eten, maar wel afgestemd op extra koolhydraten etc..
Er is tijdens een webinar ook een voedingsschema voor 1 dag weer gegeven en een gemiddeld persoon zou met vast voedsel + een sportdrank in de bidon goed de dag door kunnen komen, hooguit op een zwaar stuk zoals een lange beklimming zou een gelletje of reepje net wat extra's kunnen brengen.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Met stageraces op de mtb heb ik gemerkt dat als je zorgt dat je 'vol' van de fiets afstapt het je herstel bevordert, ik mik dan altijd op 110 gr carbs per uur. Doe er mee wat je wil, bij mij maakte het vooral richting de laatste etappes vaak verschil.verstappen33 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:34:
[...]
Thanks voor de info, de gemiddelde leeftijd dit jaar is 43 jaar, en er doen ongeveer 25-30% vrouwen mee.
Tijdens de trainings ritten waar ik tot op heden mee heb gereden zie je inderdaad een hele variateit aan mensen, de oudste die ik ben tegen gekomen was ook eind 60 en nog aardig fit, hij kon prima op het vlakke meekomen in de groep.
Vorig jaar had hij ook mee gedaan en ja, hij doet er wat langer over, maar was altijd wel voor 5 uur / half 6 binnen, gemiddelde aankomst is tussen 4 en half 5.
Ik heb zelf ook het camping+ pakket, dus alles wordt voor je klaar gezet, het is je tas uitpakken en smorgens weer inpakken en de rest wordt gedaan voor je. Ik zou er ook niet aan moeten denken om alles nog zelf op te zetten en af te breken..
Naar wat ik heb gehoord tot nu toe van de organisatie hebben ze voor dit jaar ruimere campings gezocht waar meer sanitaire voorzieningen voorhanden zijn, hoe dit in de praktijk gaat werken weet ik niet, maarhet zal best druk kunnen zijn inderdaad op sommige momenten.. We zullen het gaan zien..
Ik ben zelf redelijk fit vind ik, het klimmen moet ik nog ervaren, ik heb nog nooit een echte col beklommen, maar met de FTP zit het prima (280 momenteel), en het is vooral nog de hele lange duur trainingen doen, komende weken veel kilometers maken en lange dagen in het zadel doorbrengen.
Komend weekend staat er 2x 225km op de planning, niet de eerste keer dat ik een lange rit maak, wel de eerste keer dat ik 2 dagen zo lang ga fietsen, dus ik ben vooral benieuwd hoe het zondag zal verlopen.. (gelukkig wel wind in de rug de hele dag zoals ik het nu mag geloven van de weergoden..
En dit zal ik komende weken ook meer gaan doen, gewoon 2-4 dagen achter elkaar langere afstanden fietsen om toch het lichaam wat extra te prikkelen en kijken wat het doet met mijn prestatie en herstelvermogen.
[...]
Het is idd 8 dagen, maar men raadt ook wel aan om goed te blijven eten in normaal voedsel en niet te gek te doen met gelletjes en repen etc..
Op de verzorgingsposten wordt genoeg aangeboden van fruit tot koeken en zelfs pannekoeken..
En s'avonds is er ook gewoon normaal eten, maar wel afgestemd op extra koolhydraten etc..
Er is tijdens een webinar ook een voedingsschema voor 1 dag weer gegeven en een gemiddeld persoon zou met vast voedsel + een sportdrank in de bidon goed de dag door kunnen komen, hooguit op een zwaar stuk zoals een lange beklimming zou een gelletje of reepje net wat extra's kunnen brengen.
Je lichaam kan meer dan je denkt en zolang je geen 300km+ per dag gaat rijden heb je genoeg uren in een dag om lekker te fietsen/te genieten.
Ik ben wel fan van die dingen omdat er EN de fietscomputer opkan EN er een bel opzit EN er een lamp op kan.
Weten jullie een alternatief hiervoor?
ik heb overigens een wahoo bolt en een Lezyne 1000XL, mocht dat nog van toegevoegde waarde zijn.
Bontrager stuurpen met van die Blendr accessoires? Kun je in ieder geval een fietscomputer en een lamp tegelijkertijd aan bevestigen. Ben alleen bang dat die bel niet gaat lukken. Mooi moment om een wielset te kopen met een vrijloopnaaf zo luid als een boos wespennest, heb je geen bel meer nodigEdwin987 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:49:
ik heb sinds kort een nieuw stuur op mijn fiets gezet (enigzins aero, want marginal gains), maar daar past geen Close-the-gap oplossing op, zonder te knutselen.
Ik ben wel fan van die dingen omdat er EN de fietscomputer opkan EN er een bel opzit EN er een lamp op kan.
ik heb overigens een wahoo bolt en een Lezyne 1000XL, mocht dat nog van toegevoegde waarde zijn.
Dit heb ik, er is een hidemybell die op Blendr past, en daar kan dan ook je lamp opJEROENrgfgf schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:59:
[...]
Bontrager stuurpen met van die Blendr accessoires? Kun je in ieder geval een fietscomputer en een lamp tegelijkertijd aan bevestigen. Ben alleen bang dat die bel niet gaat lukken. Mooi moment om een wielset te kopen met een vrijloopnaaf zo luid als een boos wespennest, heb je geen bel meer nodig
mag wel wat kosten, maar dan heb je ook wat
deze: https://www.closethegap.c...bell-raceday-bb-trek-bmc/
[ Voor 10% gewijzigd door borft op 14-03-2024 16:07 ]
Welk stuur?Edwin987 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:49:
ik heb sinds kort een nieuw stuur op mijn fiets gezet (enigzins aero, want marginal gains), maar daar past geen Close-the-gap oplossing op, zonder te knutselen.
Klopt, daarom ook blijven eten tijdens het fietsen.edoappelhof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Met stageraces op de mtb heb ik gemerkt dat als je zorgt dat je 'vol' van de fiets afstapt het je herstel bevordert, ik mik dan altijd op 110 gr carbs per uur. Doe er mee wat je wil, bij mij maakte het vooral richting de laatste etappes vaak verschil.
Koolhydraten bij eten is nog wel te doen voor je glycogeen level, maar je verbrand daarnaast best wel wat vet/calorieen, die kun je tijdens het fietsen niet allemaal bijeten, maar de avond maaltijden zijn wel afgestemd op de inspanning en je mag eten zoveel je wilt.
Maar gemiddeld valt elke deelnemer wel 1 tot 3kg af over die week.
De insteek is om zoveel mogelijk in lagere zones te blijven fietsen en zo je glycogeen zo min mogelijk aan te spreken. Dan kun je prima met eten blijven fietsen en niet de man met hamer tegen komen.
Maarja we zullen het gaan meemaken over iets meer dan 2 maanden. Heb nog 3000 trainings kilometers op de planning staan, en heb er al reeds 9000 achter de rug sinds april vorig jaar, lekker de winter door gefietst, dus conditioneel zou het straks goed genoeg moeten zijn.
Beklimmen is één, afdalen is twee.verstappen33 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:34:
[...]
ik heb nog nooit een echte col beklommen, maar met de FTP zit het prima (280 momenteel),
Niet dat het altijd en overal hoeft. Maar afdalen is vaak veiliger in de beugels. Dus check dat je dat lang genoeg volhoudt, en dat je in die positie ook goed bij je remmen kan.
Een Ali ding: Toseek T5500 uit mijn hoofd.
Van toseek zelf niets nuttigs gevonden.
Zit wel een houder bij, met zo’n go-pro mount, maar mis dus die bel.
Nieuwe wielen is zeker een mogelijkheid 😁
Maar ervaar dat een bel wat beter ontvangen wordt
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik ga morgen bij de Giant winkel hier een Giant TCR Advanced uitproberen. De Advanced 2 uit 2022 is heel goed te betalen (1899) en is carbon en 105 11sp afgemonteerd.
Voor 2499 kan ik echter ook de Advanced disc 1 Di2 van 2023 kiezen, met 105 12sp Di2.
Voordeel dus grotere cassette en electronisch schakelen, maar ook 600 euro duurder. Binnen die 600 euro kan ik ook de Advanced 2 upgraden met carbon wielen.
Morgen eerst maar eens kijken hoe het rijdt…
Je zegt grotere cassette;Chriztiaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:59:
Ik heb hier een dilemma. Ik fiets nu op een simpele decathlon fiets die ik 3 jaar geleden heb gekocht om uit te proberen of ik wielrennen leuk vindt. Het bevalt wel, dus tijd voor een upgrade. Ik fiets in NL maar in de zomer ook in Oostenrijk.
Ik ga morgen bij de Giant winkel hier een Giant TCR Advanced uitproberen. De Advanced 2 uit 2022 is heel goed te betalen (1899) en is carbon en 105 11sp afgemonteerd.
Voor 2499 kan ik echter ook de Advanced disc 1 Di2 van 2023 kiezen, met 105 12sp Di2.
Voordeel dus grotere cassette en electronisch schakelen, maar ook 600 euro duurder. Binnen die 600 euro kan ik ook de Advanced 2 upgraden met carbon wielen.
Bedoel je dat je 1 tandwiel meer hebt?
Bedoel je dat je grootste tandwiel achter groter is?
Of beide?
Daarnaast later upgraden naar andere velgen is makkelijker dan upgraden naar elektrisch schakelen.
(En ik zou ze sowieso niet zo 1-2-3 bij Giant kopen)
Extra tandwiel bedoel ik, die ook nog groter is. Je krijgt eigenlijk de 11-30 van de 11sp, plus een 34 blad.mhr-zip schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:06:
[...]
Je zegt grotere cassette;
Bedoel je dat je 1 tandwiel meer hebt?
Bedoel je dat je grootste tandwiel achter groter is?
Of beide?
Daarnaast later upgraden naar andere velgen is makkelijker dan upgraden naar elektrisch schakelen.
(En ik zou ze sowieso niet zo 1-2-3 bij Giant kopen)
En wat zou ik niet daar moeten kopen? De fiets of de onderdelen later?
Dat idd de wielen later makkelijker te upgraden had ik ook bedacht, is een goed punt.
Giant is een prima merk.Chriztiaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:13:
[...]
Extra tandwiel bedoel ik, die ook nog groter is. Je krijgt eigenlijk de 11-30 van de 11sp, plus een 34 blad.
En wat zou ik niet daar moeten kopen? De fiets of de onderdelen later?
Dat idd de wielen later makkelijker te upgraden had ik ook bedacht, is een goed punt.
De wielsets alleen niet (allemaal).
Voor een 11 speed fiets heb je ook 11-34 cassettes hè
[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 14-03-2024 19:47 ]
Ook Giant heeft zoals bijna alle merken teveel voorraad (https://road.cc/content/n...enge-bike-industry-307275).
Er is vast ruimte voor korting. Dan kun je de keuze voor Di2 goed praten. Ik zou daar echt voor kiezen. Voelt veel meer als een upgrade als je ermee gaat fietsen.
Verder: Giant is een prima en degelijk merk, met goede prijzen. Maar wel beetje saai. Je zou nog wat meer merken kunnen bekijken :-).
@Mollos_ inschrijven voor de Tweakers social rides is miss iets om eens te proberen (en hoef je niet eerst getraind te hebben met join hoor).mhr-zip schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:34:
[...]
(Bijna) iedereen waar ik wel eens mee samen fiets heb ik leren kennen via dit forum
Al leuke tochten mee gemaakt en zo kom je nog eens ergens.
Ik ben nu zelfs met een stel Tweakers onderweg naar het vliegveld om naar Girona te gaan en daar met nog een aantal te gaan fietsen 😃
[ Voor 3% gewijzigd door rinslll op 15-03-2024 03:38 ]
Welke wielsets bedoel je dan specifiek? Ik sta op het punt een fiets met SLR 2 wielen op te halen namelijk..mhr-zip schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:45:
[...]
Giant is een prima merk.
De wielsets alleen niet (allemaal).
Voor een 11 speed fiets heb je ook 11-34 cassettes hè
Giant is een prima fietsenbouwer. Economisch (bang for buck) ook goede keuze, niet in het hoogste segment (a la Specialized bijv.).Chriztiaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:59:
Ik heb hier een dilemma. Ik fiets nu op een simpele decathlon fiets die ik 3 jaar geleden heb gekocht om uit te proberen of ik wielrennen leuk vindt. Het bevalt wel, dus tijd voor een upgrade. Ik fiets in NL maar in de zomer ook in Oostenrijk.
Zou bij een nieuwe altijd voor 12 speed gaan i.c.m. DI2. Kun je wat jaren vooruit. Wanneer je eenmaal met DI2 hebt gereden wil je nooit meer terug naar mechanisch schakelen.
Wielset (carbon) is altijd nog wel ergens op de kop te tikken, keuze is reuze. Je oude wielset kan daarmee op marktplaats of als reserve dienen.
heb je nu disc of velgremmen? 105 di2 is er niet in velgrem..mr.DJ95 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:39:
Als we het toch over het upgraden van mechanisch naar elektronisch schakelen hebben. Ik zoek hier een goed adresje voor en ben wel benieuwd wat zoiets gaat kosten voor mijn Cannondale SuperSix Evo met 105.
maar de groepset kost je ongeveer 1000 euro, montage 100-200? (inc wat extraatjes als een nieuw stuur lintje etc)
Thanks! Ik heb disc gelukkig. Hoe is de ervaring met fietsenmakers waarbij je het spul zelf via internet koopt en meebrengt zodat hij het alleen maar hoeft te monteren?Prulleman schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:50:
[...]
heb je nu disc of velgremmen? 105 di2 is er niet in velgrem..
maar de groepset kost je ongeveer 1000 euro, montage 100-200? (inc wat extraatjes als een nieuw stuur lintje etc)
dat zou ik van te voren even goed overleggen.. kan me voorstellen dat de meeste daar niet op zitten te wachten of met andere tarieven komen.. op de producten zit meer marge dan op uurloon ...mr.DJ95 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:56:
[...]
Thanks! Ik heb disc gelukkig. Hoe is de ervaring met fietsenmakers waarbij je het spul zelf via internet koopt en meebrengt zodat hij het alleen maar hoeft te monteren?
Ja alle drie wordt dan lastig denk ik. Maar wellicht kun je een bel vinden die aan de gopro mount kan?Edwin987 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:31:
[...]
Een Ali ding: Toseek T5500 uit mijn hoofd.
Van toseek zelf niets nuttigs gevonden.
Zit wel een houder bij, met zo’n go-pro mount, maar mis dus die bel.
Nieuwe wielen is zeker een mogelijkheid 😁
Maar ervaar dat een bel wat beter ontvangen wordt
Als je zelf het spul koopt zal het uurtje/factuurtje zijn. Gemiddeld vragen ze nu 50-60 euro per uur incl BTW.
Denk dat ze een uurtje of 4-5 bezig zullen zijn om hem helemaal om te bouwen?
Dus ruwe schatting, 200-300 euro aan uurloon..
Als je zelf handig bent kun je het evt zelf proberen.
Genoeg toturials op youtube te vinden, en als je het gereedschap hebt is het een koud kunstje.
Hmm, afvallen tijdens zoiets is een slechte zaak en zeker niet nodig. Ben zelf laatst op een trainingskampje geweest met 45 uur op de fiets in 10 dagen. Kwam 4 kg zwaarder thuisverstappen33 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:47:
[...]
Klopt, daarom ook blijven eten tijdens het fietsen.
Koolhydraten bij eten is nog wel te doen voor je glycogeen level, maar je verbrand daarnaast best wel wat vet/calorieen, die kun je tijdens het fietsen niet allemaal bijeten, maar de avond maaltijden zijn wel afgestemd op de inspanning en je mag eten zoveel je wilt.
Maar gemiddeld valt elke deelnemer wel 1 tot 3kg af over die week.
De insteek is om zoveel mogelijk in lagere zones te blijven fietsen en zo je glycogeen zo min mogelijk aan te spreken. Dan kun je prima met eten blijven fietsen en niet de man met hamer tegen komen.
Maarja we zullen het gaan meemaken over iets meer dan 2 maanden. Heb nog 3000 trainings kilometers op de planning staan, en heb er al reeds 9000 achter de rug sinds april vorig jaar, lekker de winter door gefietst, dus conditioneel zou het straks goed genoeg moeten zijn.

Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic