Fietsen, wielrennen, mountainbiken, gravellen, de koers en alles daarom heen. Ik kan er eindeloos over doorpraten en ben gelukkig niet de enige. De (wieler)podcasts verschijnen anno 2021 sneller dan je ze kan beluisteren en dat is misschien maar goed ook. Sommige podcasts zijn inmiddels zo groot, leuk, interessant of invloedrijk dat er genoeg over valt na te praten.
Waar presentatoren veelal beter langs de lijn kunnen staan, verslaggevers niet op de TV verschijnen omdat ze een radiohoofd hebben en podcasters het doorgaans moeten hebben van structuur en ingestudeerde grappen, is mijn plek dan ook vooral veilig nabeschouwen vanachter een PC en op Tweakers. Feit is dat een goede podcast met een continue stroom aan interessante onderwerpen en dat op een leuke wijze gepresenteerd, behoorlijk lastig kan zijn. Dat blijkt wel uit de talloos verschillende wielerpodcasts die er zijn. De één is in staat zijn eigen content te produceren met georganiseerde trips en gravel evenementen (LSRF), de ander kan op ludieke wijze eindeloos verslag doen van de laatste wedstrijden (De Rode Lantaarn). Weer een ander raakt niet uitgepraat over als waar je als amateur tegenaan loopt of kunt ontdekken in Utrecht en omstreken (Mapmeisters) of het interviewen profrenners in de studio van Sporza (Extra Time koers).
Een overzicht van wieler gerelateerde podcasts per categorie.
Algemeen fietsen/wielrennen:
Pro teams / actualiteiten:
Wielerverhalen/anekdotes/romantiek rondom de koers:
- De Grote Plaat
- De Muur
- Crotcast
Onbekend:
- Radio Stelvio
- De Koers
- De Bezemwagen
- La Cycliste
- De Koers is van ons
De komende weken zal de startpost geupdate worden met een beschrijvende tekst van de grotere/bekendere podcasts zoals de Rode Lantaarn, LSRF en Kop over Kop. Ook lijkt het me leuk om recente afleveringen te reviewen. Heb je een leuke aflevering geluisterd, plaats dan de naam, aflevering, globale inhoud van de podcast en jouw rating/recensie. Hopelijk kunnen we tot een lijst met luistertips komen voor onderwerpen zoals fietsonderhoud, routeplannen of voorbereiden op een cyclo waarmee we een bruikbaar overzicht hebben voor zowel nieuwe als ervaren fietsers.
Waar presentatoren veelal beter langs de lijn kunnen staan, verslaggevers niet op de TV verschijnen omdat ze een radiohoofd hebben en podcasters het doorgaans moeten hebben van structuur en ingestudeerde grappen, is mijn plek dan ook vooral veilig nabeschouwen vanachter een PC en op Tweakers. Feit is dat een goede podcast met een continue stroom aan interessante onderwerpen en dat op een leuke wijze gepresenteerd, behoorlijk lastig kan zijn. Dat blijkt wel uit de talloos verschillende wielerpodcasts die er zijn. De één is in staat zijn eigen content te produceren met georganiseerde trips en gravel evenementen (LSRF), de ander kan op ludieke wijze eindeloos verslag doen van de laatste wedstrijden (De Rode Lantaarn). Weer een ander raakt niet uitgepraat over als waar je als amateur tegenaan loopt of kunt ontdekken in Utrecht en omstreken (Mapmeisters) of het interviewen profrenners in de studio van Sporza (Extra Time koers).
Een overzicht van wieler gerelateerde podcasts per categorie.
Algemeen fietsen/wielrennen:
Live Slow, Ride Fast De podcast van Laurens ten Dam en Stefan -ik onderbreek je ff voor een nutteloze anekdote, quote of simpelweg comment wat niet zo veel toevoegt. Oh ja, ik ging van de week ook fietsen naar de AH... maar sorry, vertel verder- Bolt over de fiets, koers, gravel, bikepacking, training en alles op maar ook naast de fiets. | |
Tweewielers Van die vent van De Avondetappe | |
Mapmeisters Podcast Sinds 2017. 🎧🎙 Podcast over wielrennen in Utrecht en wijde omgeving. 🚴🏻♀️🚴🏻🚴🏼♂️ Prachtige routes. 🗺 Mooie avonturen. 🌍 #mapmeisters | |
Arriere de la Course Moet vaak even wennen aan de sprekers, maar dit is toch wel een van de leukere Nederlandstalige podcasts op het gebied van wielrennen met een gevarieerd scala aan onderwerpen | |
Cycloworld de Podcast Herman, Frank en nog een Herman zijn groot liefhebber van de fiets. De sportieve uitdaging aangaan, grenzen verleggen, ontdekken van fietsgebieden. Het maken van verhalen, vaak aangedikt, met je fietsvrienden. En daar gaat deze podcast over. Liefde voor cyclo’s/granfondo’s, toertochten, rittenkoersen etc. We zijn er voor alle sportieve fietsers en hebben het over events van de AGR tot aan de Marmotte, hoe trainen, voeding, materiaal en waarom de Dolomieten mooier zijn dan de Alpen. Kortom er valt genoeg te praten. | |
Fiets.nl Podcast Bekend van het magazine en leuke fiets.nl/forum. Een goed georganiseerde redactie waarbij iedere podcast een uitgesproken thema heeft. |
Pro teams / actualiteiten:
De Rode Lantaarn By far mijn favoriete podcast waar Tim de Gier, Willem Dudok en Jonne Seriese ten faveure van grote namen als Jung Bubbels, Gino -het voorprogramma- Mäder en Flugeltje de show stelen met hun leuke analyses van de koers. | |
Kop over Kop Aansluiten op iedere koers sluiten de verslaggevers en commentatoren nog even aan om de etappe te analyseren, vaak met behulp van een gast die die dag meereed in het profpeloton. Ideaal voor als je die dag de koers gemist hebt en toch net even iets meer wilt weten dan de samenvatting van 3 minuten. | |
Sporza Podcast / Extra time koers Belgen en wielrennen. Need I say more. Goed voor je dagelijkse Evenepoel update, heeft hij lekker geslapen, zit het labeltje wel bij zijn shirt in, matchende sokken (en hoogte) etc. Ook andere renners passeren plichtmachtig de revu. | |
Everydayriding (Team Jumbo-Visma) Tonen aan dat iedereen in deze wereld z'n plek heeft. Die van TJV is vooral hard fietsen en niet het maken van podcasts, maar net als fietsen; je leert met vallen en opstaan. | |
Wieler Revue Podcast Van de mannen achter het magazine Wieler Revue. Ook hier; radio mensen zijn doorgaans niet geschikt voor de TV, zijn schrijvers dan wel geschikt voor het maken van Podcasts? Slecht is de Podcast niet, maar het ontbreekt naar m.i. nog een beetje aan de toegevoegde waarde t.o.v. bijvoorbeeld Kop over Kop | |
WielerFlits Podcast Voor velen een bekende naam. Staan bij mij bekend dat ze vaak wel net een stapje dieper gaan in hun analyses. Besteden daarnaast ook meer aandacht aan de minder bekende koersen en het veldrijden. Tot slot zijn hun Scorito-toto tips altijd leuke/interessante afleveringen, al doen ze tegenwoordig meer op YouTube. | |
In het wiel How-to van een mug een olifant maken. Thijs Zonneveld, sensatie-journalist in hart en nieren, maar toch zeker ook een liefhebber, wielerkenner en insider. Weet vaak net even iets meer dan de gemiddelde luisteraar, waaronder het uitbuiten van die informatie. Ik kan er wel naar luisteren tot mijn Thijs-tax bereikt is of hij z'n slijm begint op te zuigen als een soort slissende ratelslang (meestal ergens rond de 20 minuten). Met name rondom de Tour een aanrader! |
Wielerverhalen/anekdotes/romantiek rondom de koers:
- De Grote Plaat
- De Muur
- Crotcast
Onbekend:
- Radio Stelvio
- De Koers
- De Bezemwagen
- La Cycliste
- De Koers is van ons
De komende weken zal de startpost geupdate worden met een beschrijvende tekst van de grotere/bekendere podcasts zoals de Rode Lantaarn, LSRF en Kop over Kop. Ook lijkt het me leuk om recente afleveringen te reviewen. Heb je een leuke aflevering geluisterd, plaats dan de naam, aflevering, globale inhoud van de podcast en jouw rating/recensie. Hopelijk kunnen we tot een lijst met luistertips komen voor onderwerpen zoals fietsonderhoud, routeplannen of voorbereiden op een cyclo waarmee we een bruikbaar overzicht hebben voor zowel nieuwe als ervaren fietsers.
[Voor 59% gewijzigd door Ypuh op 15-06-2021 10:47]