Galois schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Dat lees/hoor ik ook vaak. Wat mij dan wel verbaast is dat fabrikanten van wielen met 19 mm intern zelfs tot 50 mm bandbreedte in hun specs gaan! (
bijvoorbeeld)
Dan ligt (bv) 28 mm ver binnen de grenzen! Fabrikanten van dit soort wielen met interne velgbreedte van 19 mm hebben zelfs als minimum brandbreedte 25 mm.
Dan zijn uitspraken van 'intern 19 mm, ga dan tot max 25 mm' raar? Of de fabrikanten raden hele vage dingen aan?
Wat zou tegenwoordig voor kwaliteit racefietswielen (~1500 euro) zo'n beetje de meest verkochte interne velgbreedte zijn? 21 mm? En de profs van de wegwedstrijden?
En is hier op de korte termijn ontwikkeling in? Is dit dan een beetje de standaard geworden of gaat het nog naar 23 mm intern?
Ik weet niet of ik jouw vraag goed interpreteer, slaat mijn antwoord nergens op, laat maar weten.
Dan zijn uitspraken van 'intern 19 mm, ga dan tot max 25 mm' raar? Of de fabrikanten raden hele vage dingen aan?
De oudgedienden zullen roepen "vroegah reden we mtb op 15mm intern! wat een gezeur!"
Er is een verschil tussen wat technisch prima kan en veilig is en wat optimaal is.
Optimaal in termen van aero (super leuk maar voor de meesten van ons is de winst vooral tussen de oren)
en optimaal in termen van weggedrag. En hier kom je in een grijs gebied. Wat voor de een een nogo is, is voor de ander niet te voelen tijdens het rijden.
De theorie en wat
ik zelf merk. Brede banden op smalle velgen geven en gloeilamp effect. In een bocht zal de band de neiging hebben om over de velg heen te rollen. Dit kun je compenseren door de druk relatief hoger te houden dan zou kunnen. Minder comfortabel.
Een bredere velg zal meer ondersteuning bieden aan dezelfde band. Hierdoor kun je ook je druk lager houden. Dat geeft een preciezer stuurgedrag in een bocht (anders gezegd minder wazig/vaag/zoekend).
Te breed kan een velg ook zijn. Een 25mm band op een velg met 23mm interne breedte zou ik niet doen. De hieldraad sluit niet goed aan op de velg, grote kans dat je op je wang ipv loopvlak terechtkomt in een scherpe bocht (of dat een steentje je zijwang pakt) en je velgrand kan enigszins bloot komen te liggen (impact risico)
De cijfers die
ik aanhoud en dit is puur voor race bandjes, niet gravel:
25mm -> 19 tot 21 intern
28mm -> 21 tot 23 intern
30mm -> 23 tot 25 intern
32mm -> 25 intern
En dit is geen exacte wetenschap. Maar met deze verhoudingen vallen de banden goed op de velgen in de zin dat de band en buitenkant velg mooi op elkaar aansluiten en de banden goed ondersteund worden bij een lage druk in de bochten.
Je kunt absoluut de 32mm ook op de 19mm intern rijden. Daar kom je ook mee thuis. Er zitten alleen wat trade offs aan die nogmaals de ene rijder meer last van heeft dan de andere.
Qua verkopen:
De goedkopere wielsets zijn rond de 19mm, vaak zijn de velgen ook zwaarder dan moderne 21mm velgen.
De moderne, duurdere wielsets zijn tegenwoordig 21mm
En de trend is/wordt nu 23mm, hier vallen 28mm banden het mooist op en 28mm banden zijn de nieuwe 25mm; de meeste fietsen worden geleverd met 28mm banden en de meeste rijders (althans veel en iedereen die bij mij geweest is) rijden nu op 28mm
Ik heb dit jaar geen enkel set verkocht met 21mm interne breedte. Alles is 23mm tot nu toe.
Waarschijnlijk zullen race wielen en banden hetzelfde pad volgen als MTB. Breed, breder, breedst, om uiteindelijk tot een consensus te komen wat "optimaal" is voor de meeste toepassingen.
Mijn gok is dat we eerst naar 32mm gaan als "optimaal" om er achter te komen dat dit misschien iets teveel van het goede is en dan terug gaan naar 30mm slicks als "standaard". Maar dat is mijn eigen glazen bol.
Ik hoop dat dit relaas enigszins te volgen is.
Had je nou je TyreMonkey gebruikt?