@
flugelisoke Ik ben over het algemeen wel heel tevreden over Cyclon Chaincleaner (
Bionet bedoel je toch?), dus bij deze zal ik mijn poetsroutine delen, voor als mijn aandrijflijn goed smerig is geworden na een rit.
Benodigdheden: chaincleaner, harde borstel met handvat (nylon haren! geen staalborstel), tandenborstel, tuinslang, viscose huishoudspons, microvezeldoekjes/handdoek.
1. Wat water over je cassette en voorbladen spuiten om loszittend vuil (blaadjes etc.) er gemakkelijk af te spoelen;
2. Viscose spons goed bevochtigen met water en er wat chaincleaner opspuiten;
3. Chaincleaner spuiten op je cassette en het een paar minuutjes laten inwerken;
4. Ondertussen de spons om je ketting heen vouwen en met je andere hand je pedalen ronddraaien, zodat de ketting wordt gereinigd;
5. Met de harde borstel je cassette schoon scrobben (wel met enige beleid - je wil geen krassen op je frame maken);
6. Eventueel hardnekkig opgehoopt vuil tussen je kransjes lospulken met een satéprikker of een oude tandenborstel - je hebt ook speciale gebogen borstels hiervoor, maar die heb je in mijn ervaring niet perse nodig;
7. Aandrijflijn schoonspoelen met de tuinslang;
8. Inspecteren: alles schoon geworden? Zoja, je fiets even voorzichtig laten stuiteren om overtollig water af te schudden en daarna je hele aandrijflijn droogmaken met een doek. Zo nee, de bovenstaande stappen herhalen voor het onderdeel dat nog viezig is;
9. Je aandrijflijn smeren met olie of wax volgens de voorschriften van het product.
Voordeel van viscose sponsen boven gewone sponzen: maken geen krassen en kunnen op 90 graden gewassen worden (samen met de vieze microvezeldoekjes en oude handdoeken).
Edit: En er zijn ook nog hulpjes om je ketting te reinigen, zoals deze:
Park Tool CG-2.4 Kettingreiniger met borstel, maar ik boek echt prima resultaat met een viscose spons en een ferme handgreep.
Er zijn vast nog andere methodes om je aandrijflijn goed schoon te maken, maar ik boek met deze methode over het algemeen keurig resultaat. Ik kies over het algemeen wel voor wax, omdat vuil zich dan minder gemakkelijk aan de ketting hecht. Bij een fiets voor dagelijks gebruik in weer en wind kan ik me voorstellen dat je kiest voor een olie, omdat dat minder snel wegspoelt door de regen. Weer een andere discussie.
[
Voor 10% gewijzigd door
Reginas op 24-02-2024 17:38
]