Afgelopen maanden flink getest met binnenbanden. Tubeless is niet mijn ding: ik ben de klaarkomende olifanten tijdens onderhoud of onverhoopte lekkage zat. Op m'n nieuwe Vision velgen kreeg ik de ventielen ook nét niet lekker lekvrij.
Binnenbanden dus. Vorig seizoen heb ik het 6500km uitgehouden op één setje latex binnenbanden. 3500km in combinatie met de 28mm Continental GP5000 STR (die had ik nog over van het tubeless avontuur) en daarna 3000km op een setje 28mm Vittoria Corsa. Beide reed ik met 4.6 voor en 4.8 achter.
Echter, bij latex moet je al-tijd pompen. 's Ochtends naar het werk, 's avonds weer bijpompen als je naar huis gaat. Toen ik bij ome Ali een goede aanbieding trof van Ridenow TPU binnenbanden heb ik daar een buts van besteld en ben ik gaan testen. Ik had daar wat positieve verhalen over gelezen, dus we gingen 't zien.
Ik kocht een pakje (vier stuks) van de 36 gram variant en een pakje (wederom vier stuks) van de 24 gram variant.
Eerste wat opvalt:
De 36 gram heeft daarbij een plastic ventielbuis met een aluminum presta kern, terwijl het ventiel bij de 24 gram versie geheel van aluminium is. De 36 gram is daardoor significant steviger, want er zit meer gewicht aan TPU in de band zelf.
Dan rijden:
Dat is hit or miss. Uit de 36 gram batch bleken de eerste twee banden direct lek. Een klein gaatje bij het ventiel bij beide banden. De andere twee bleken goed. De Vittoria Corsa's erom (die dus al 3000 kilometers achter de rug hadden, maar nog prima waren). Dat ging zo'n 500km goed. In een regenbui bleven er wat steentjes aan de band plakken en we stonden lek - dat had latex of butyl ook niet opgelost (tubeless misschien wel, maar dan hadden weer een zaadlozing gehad).
Afain, over naar de winterbanden dus. 28mm Rubino Pro. In de voorband nog steeds de 36 gram, achter rijden we inmiddels met de 24 gram. 4.5 bar voor, 4.8 bar achter.
Vanaf toen was het rap bandjes wisselen. De 24 gram houdt het zo'n 100 km vol en dan krijg je gaatjes. Geprobeerd te plakken met de meegeleverde set, wat op zich prima werkt om thuis te komen, maar de volgende ochtend staat je band weer plat.
Je kunt onderweg trouwens prima een Co2 patroon gebruiken. Draai die dan niet meteen vol open, want dan bevriest de band en is het hobbelen totdat deze ontdooit is. Een paar rustige stoten lucht zetten de band keurig op druk.
Inmiddels ben ik dit TPU avontuur weer zat. Het is behoorlijk hit or miss (zie ook vergelijkbare ervaringen in het weightweenies topic
https://weightweenies.sta...914a892b89e4949&start=405). En ik ging dit avontuur juist aan omdat ik wat meer zekerheid wilde in m'n banden.
Nu rijden we dus even op butyl totdat de Rubino Pro's versleten zijn of totdat het weer beter wordt (whatever comes first).
N=1 conclusie:
TPU rijdt prima, al heb ik wel een wat meer 'bouncy' gevoel. Je moet een beetje mazzel hebben met de kwaliteit. Als je veel kilometers maakt zou ik geen Ridenow bandjes gebruiken, of ze dus regelmatig wisselen. Misschien zijn de wintermaanden niet de beste testperiode, dus een nieuwe zomertest sluit ik niet uit.
De EU-merk TPU banden vind ik eigenlijk te duur. Zeker als ik incalculeer dat ze snel stuk kunen gaan. Maar omdat het kleine formaat me wel bevalt heb ik een nu een setje aerothans gekocht. We gaan 't zien - en anders rijd ik aankomend zomer gewoon weer als 'vanouds' op latex

.