Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 543 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:01
DDX schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:05:
Vandaag fietste ik op een fietspad langs een n weg, opeens toeter.
Hmms ok iemand die ik ken ofzo ?
Keek om en het was politie auto, raampje open en 'die lamp mag niet knipperen'
Ehms ok, gaf als antwoord dat die lamp dat nou eenmaal doet.

En toen reed hij weer door 🤣
(garmin radar lamp)
Agent heeft wel gelijk, het is wettelijk niet toegestaan om knipperende verlichting te voeren anders dan richtingaanwijzers. Dat recht is namelijk voorbehouden aan … politie (onder andere).

Het is zeker veiliger, en je bent wel een hele berg poepjes met voeten als je er een bekeuring voor uitschrijft maar de wet zegt het wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 21:00
Mistraller schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:06:
Hier helaas ook een crash report.... Alleen niet met de fiets, maar in de kroeg met carnaval. Bijna een volledige trap afgevallen. Eenmaal beneden bijna de hele klap met mijn gezicht en gebit opgevangen. Op mijn lijf dus geen schrammetje, op mijn hoofd iets meer. Met het gele busje mee, en wonder boven wonder geen inwendig letsel. Alleen tanden uit het lood, hersenschudding, mond kapot en een flink blauw oog en wat schaven bulten en sneeën.
Voorlopig even rustig aan doen hier helaas.
Aaaaii sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:21

Kluus

Gang is alles

Giel schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Hier zojuist gemonteerd. Ziet er gelikt uit, mits je niet de langste adapters gebruikt (moet je alleen gebruiken als je computer heel lang is).

[Afbeelding]

En de bel, die maakt herrie!
En aangezien niemand het bij mij op viel, ook top-down ge-taped! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 11:03
Holk schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Agent heeft wel gelijk, het is wettelijk niet toegestaan om knipperende verlichting te voeren anders dan richtingaanwijzers. Dat recht is namelijk voorbehouden aan … politie (onder andere).

Het is zeker veiliger, en je bent wel een hele berg poepjes met voeten als je er een bekeuring voor uitschrijft maar de wet zegt het wel
Geldt dit dan ook voor voetgangers in het donker of alleen voor bestuurders? Ik vind het zelf ook veel veiliger eigenlijk, zo'n knipperende lamp, valt goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Laatst online: 17-09 21:01
flugelisoke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:06:
[...]

Geldt dit dan ook voor voetgangers in het donker of alleen voor bestuurders? Ik vind het zelf ook veel veiliger eigenlijk, zo'n knipperende lamp, valt goed op.
Voertuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:03
Tja geen idee waarom hij mij aansprak.
Was niet eens dat hij direct achter mij reed ofzo.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Dus als ik aan het hardlopen ben op het fietspad mag ik wel met knipperende verlichting lopen? Nooit aan gedacht eigenlijk. Doe lichtvestje om en ga lopen..

Mja ik snap ook wel dat het gereguleerd moet worden. Als iedereen straks op fietspad rijdt/hardloopt met knipperlampjes wordt het er ook niet beter op

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
Dat is iig beter dan nu waar zeker 50% zonder verlichting fietst of minimaal 80% zonder verlichting loopt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
flugelisoke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:06:
[...]

Ik vind het zelf ook veel veiliger eigenlijk, zo'n knipperende lamp, valt goed op.
In de auto heb ik gemerkt dat een knipperend licht op een fiets wel opvalt maar dat inschatten van snelheid en richting echt lastiger gaat. Ik vind continu brandende lampjes echt veiliger, iig in het stadsverkeer waar men veel van richting verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:38
Vraagje over fiets onderhoud.

Vandaag weer lekker buiten gefietst en na afloop zat de fiets weer lekker onder de drek.

Dus weer poetsen en na 15 minuten staat die er weer mooi bij.

Heeft er iemand ervaring met je fiets in een coating of wax te zetten zodat het vuil er wat makkelijker af gaat??

Ik heb een wat mattere lak en daar zie je echt alles op als je niet goed poetst. 😅

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:22

sebasd

loopt op espresso

Prima ritje gehad vandaag, tweede keer > 100 km dit jaar, een rondje Veluwemeer. Ging net als vorige keer prima.

Tijdens een stop nog iemand tegengekomen die een rondje buitenrand Flevoland deed, iets van 170-180km. Mooi klote, want nou wil ik dat ook een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
euchromatic schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:14:
[...]

In de auto heb ik gemerkt dat een knipperend licht op een fiets wel opvalt maar dat inschatten van snelheid en richting echt lastiger gaat. Ik vind continu brandende lampjes echt veiliger, iig in het stadsverkeer waar men veel van richting verandert.
In de stad snap ik hem ja, maar bijvoorbeeld overdag terwijl het bewolkt is en je rijdt in een stuk bos met allemaal schaduwen, dan valt zo'n knipper echt goed op vanaf een afstand.

Even iets anders;

Je fiets wassen:

De lbs adviseerde niet te vaak af te spoelen met water ivm roestvorming :S Mtb's worden toch ook iedere keer gewassen na een vieze rit?

Hoe pakken jullie dit aan? Na iedere rit? Of na zoveel km? En moet je dan ook iedere keer je ketting helemaal ontvetten en opnieuw smeren? Enigszins verwarrend voor een leek.

[ Voor 24% gewijzigd door flugelisoke op 18-02-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:41
flugelisoke schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:21:
[...]

In de stad snap ik hem ja, maar bijvoorbeeld overdag terwijl het bewolkt is en je rijdt in een stuk bos met allemaal schaduwen, dan valt zo'n knipper echt goed op vanaf een afstand.

Even iets anders;

Je fiets wassen:

De lbs adviseerde niet te vaak af te spoelen met water ivm roestvorming :S Mtb's worden toch ook iedere keer gewassen na een vieze rit?

Hoe pakken jullie dit aan? Na iedere rit? Of na zoveel km? En moet je dan ook iedere keer je ketting helemaal ontvetten en opnieuw smeren? Enigszins verwarrend voor een leek.
Waarschijnlijk niet iedereens favoriete routine maar ik was mijn fiets eigenlijk nooit met fiets shampoo oid. In de winter zit er daardoor altijd modder en zand aangekoekt op mijn frame.

Ik zorg er wel voor dat de slijtage onderdelen piep en kraakvrij blijven door ketting en cassette wanneer nodig te drogen na een rit en elke +/- 300km een nieuw laagje squirt tot de ketting op is.

In hele dramatische gevallen waarbij ik echt door de drek ben gereden rij ik voordat ik thuis kom langs een auto wasbox om de hoek en spoel ik hem af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:02

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

[...]
Je fiets wassen:

Heb een "goed weer" en een "slecht weer/winter" koersfiets.
Goed weer fiets wordt alleen op het einde van het seizoen met water en Dasty gepoetst (uitzonderlijk eens tussentijds als die te stoffig wordt).
Die slecht weer fiets wordt met water en Dasty gekuist als het de spuigaten uitloopt (= te veel modder). Kan soms 2 keer per maand voorvallen maar evengoed pas na 2 maanden.
Voor de rest is het bij elke fiets sowieso na iedere rit vod vastnemen en ketting er doordraaien om het vuil van de ketting te halen. En na elke 250 km (of na een regenrit) squirt op de ketting.
Kettingen worden bij mij om de +/- 3000 km ontvet.

[ Voor 6% gewijzigd door jorrefunk op 18-02-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Deze gebruik ik ook. Na een rit met vuil dan is alleen even tuinslang er op en afdrogen voldoende .
@DDX , hoe vaak doe jij coating? Ik 1x per jaar. De shampoo wat vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:37
[...]

Blink by day, steady at night.
Even iets anders;

Je fiets wassen:

Ik spuit de smurrie eraf en daarna met compressorlucht droogblazen op roestgevoelige plekken. Zodra ketting droog is ff bijsmeren en doooorrrrrrr.
Alleen als er echt hele lagen aangekoekt vuil op de ketting zit dan gaat ie er ff af. Maar ik heb niet de indruk dat dat de levensduur écht verlengt; je wordt er alleen blijer van als je op een schone fiets zit.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:20

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Als ik van een natte/baggerrit terugkom spoel ik hem even snel af. Dan is het allemaal nog niet opgedroogd en aangekoekt.
Blaas hem daarna droog met de bladblazer en doe daarna de ketting nog even met de compressor.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:45
Ik gebruik wax en spuit de fiets als het nodig is af met de kleine mobiele reiniger buiten. Fiets droogt binnen. De ketting veeg ik schoon met een doek of wat keukenrol, die paar zwarte korrels kaarsvet. Misschien twee keer per jaar met zeep buiten, het is gewoon niet nodig want er komt geen vet/olie op de fiets. Ik heb vanaf het begin wax gebruikt en vergeleken met mijn werkfiets (ouwe 3x7 hybride) met profielbanden en action smeer op de ketting is het een verademing, dat knarsende ding moet ik een keer goed schoonmaken maar heb er geen zin in zo'n zwarte bende is het. :P

[ Voor 12% gewijzigd door KleineJoop op 18-02-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 21:38
Even benieuwd naar jullie mening.

Ik heb een Giant Defy 2 Disc uit 2016 waar ik al jaren met veel plezier op rij. Nu zijn de lagers van het achterwiel op aan het raken en deze kunnen ook niet vervangen worden (Giant SR-2 wielen).

Kom ik er mee weg om alleen een nieuw achterwiel te kopen of is 2 verschillende wielen not done?

Iemand nog een goede tip voor een betaalbare wiel? Niks fancy, wil er komende zomer op rijden, na de zomer staat vervanging van de fiets op de planning dus zonder om er nu te veel geld aan uit te geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:23
Bobermo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:05:

Ik heb een Giant Defy 2 Disc uit 2016 waar ik al jaren met veel plezier op rij. Nu zijn de lagers van het achterwiel op aan het raken en deze kunnen ook niet vervangen worden (Giant SR-2 wielen).

Kom ik er mee weg om alleen een nieuw achterwiel te kopen of is 2 verschillende wielen not done?

Iemand nog een goede tip voor een betaalbare wiel? Niks fancy, wil er komende zomer op rijden, na de zomer staat vervanging van de fiets op de planning dus zonder om er nu te veel geld aan uit te geven..
Ik roep altijd: kijk voor een setje DT Swiss P1800 (op MP).

Zijn degelijk, te onderhouden, breed genoeg intern.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:01
DDX schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:05:
Vandaag fietste ik op een fietspad langs een n weg, opeens toeter.
Hmms ok iemand die ik ken ofzo ?
Keek om en het was politie auto, raampje open en 'die lamp mag niet knipperen'
Ehms ok, gaf als antwoord dat die lamp dat nou eenmaal doet.

En toen reed hij weer door 🤣
(garmin radar lamp)
Heb de discussie ook gehad, agent wees er vriendelijk op dat je door op knopje te drukken kan wisselen tussen de standen.
Vriendin van mij heeft er in Frankrijk een berisping voor gehad en in Spanje een compliment, ondanks dat het daar ook verboden is.

Van een bevriende agent weet ik dat ze er onderling over gesproken hebben in NH, ze gaan daar adviserend mee om : Beter in overtreding en zichtbaar dan in overtreding en afgevoerd worden.....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:10
Met alles wat er mankeert aan autos/scooters/fatbikes e.d., zou ik bij controle vriendelijk vragen of ze niet wat beters te doen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:53
Bobermo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:05:

Wat is de reden dat de lagers niet vervangen kunnen worden?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
wibblemoo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:09:
Met alles wat er mankeert aan autos/scooters/fatbikes e.d., zou ik bij controle vriendelijk vragen of ze niet wat beters te doen hebben..
Als je liever een boete hebt dan een waarschuwing, dan moet je dat zeker doen :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
verstappen33 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:16:
Vraagje over fiets onderhoud.

Vandaag weer lekker buiten gefietst en na afloop zat de fiets weer lekker onder de drek.

Dus weer poetsen en na 15 minuten staat die er weer mooi bij.

Heeft er iemand ervaring met je fiets in een coating of wax te zetten zodat het vuil er wat makkelijker af gaat??

Ik heb een wat mattere lak en daar zie je echt alles op als je niet goed poetst. 😅
Ik poets m'n fietsen na het poetsen in met cheap ass siliconenspray, daardoor valt het vuil wel echt makkelijker van je frame af. Ketting gebruik ik squirt of welk ander merk wax toevallig in de aanbieding is, ben er tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
edoappelhof schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Ik poets m'n fietsen na het poetsen in met cheap ass siliconenspray, daardoor valt het vuil wel echt makkelijker van je frame af. Ketting gebruik ik squirt of welk ander merk wax toevallig in de aanbieding is, ben er tevreden over.
Op zich vind ik het niet erg om te poetsen, maar ik merk dat het vuil op mijn fiets best vast komt te zitten, zeker wanneer het tijdens de tocht al droog wordt en dus echt vast gaat zitten.

Op de auto heb ik een glas coating zitten, daar hecht het vuil totaal niet aan vast, zat te twijfelen om dat ook op de fiets te doen waardoor het echte poetsen verleden tijd word en het alleen maar bij afspoelen en een doekje blijft.

@DDX Wat is de beste manier om dit aan te brengen?? Neem aan dat je je fiets zover mogelijk uit elkaar wilt hebben tijdens het aanbrengen, dus wielen eraf, crankstal eraf etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 09:29
verstappen33 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:26:
[...]

Op zich vind ik het niet erg om te poetsen, maar ik merk dat het vuil op mijn fiets best vast komt te zitten, zeker wanneer het tijdens de tocht al droog wordt en dus echt vast gaat zitten.

Op de auto heb ik een glas coating zitten, daar hecht het vuil totaal niet aan vast, zat te twijfelen om dat ook op de fiets te doen waardoor het echte poetsen verleden tijd word en het alleen maar bij afspoelen en een doekje blijft.

@DDX Wat is de beste manier om dit aan te brengen?? Neem aan dat je je fiets zover mogelijk uit elkaar wilt hebben tijdens het aanbrengen, dus wielen eraf, crankstal eraf etc.
GCN heeft een item op Youtube gezet hierover:
How To Ceramic Coat Your Bike & Keep It Clean For Longer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 17-09 22:19
Ik heb zo een bucket deal van Dealr gekocht voor mijn auto, die coatingspray werkt ook perfect op mijn fiets. Fiets poetsen, sprayen en met een zacht doekje inwrijven. Ben dan meestal voor 3 maanden gesteld dan, het werkt zoals op de reclame :). Mijn ketting doe ik toch wel bijna elke keer als het vettig weer is, heel wat werk maar mijn aandrijving gaat nu ondertussen wel al 12.000 km mee en alle tandwielen zijn nog picobello. Ik gebruik overigens wel Boeshield T9, met wax niet al te beste ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Hier ook siliconenspray, heb nu misschien wel een relatief overpriced spray-tje, Silicon Shine van Muc-off, maar die ruikt wel weer lekker. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
[...]

Beetje gerenomeerde autowax doet ook wonderen, 1 à 2x p/j aanbrengen en klaar (en kan je makkelijk zelf doen).

(natuurlijk zal een glas coating beter zijn, maarja...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
ElGreco schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Wat is de reden dat de lagers niet vervangen kunnen worden?
FM gaf aan dat dat niet kan bij deze wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Zojuist maar het setje besteld wat DDX aanraadde als coating.
Ik moet binnenkort toch aan de gang met een nieuwe ketting, en andere cassette achter, dan is het een mooi moment om hem gelijk even in de coating te zetten als je toch alles eraf hebt.
Dan staat die er ook weer mooi bij voor het clubseizoen begint 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 12:46
RR46 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Beetje gerenomeerde autowax doet ook wonderen, 1 à 2x p/j aanbrengen en klaar (en kan je makkelijk zelf doen).

(natuurlijk zal een glas coating beter zijn, maarja...)
Moet je geen matte fiets hebben ;)

Mijn racer is mat, zag er leuk uit maar is toch wel onhandig.
Gravelbike is glans, dus dan een autowas erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:36

Reginas

Queen of Core Stability

Ik gebruik de bikeprotector van Cyclon. Zat er ooit bij in een onderhoudspakket en bevalt best prima. Ik spuit er wel alleen de onderkant van de onderbuis mee in, zodat opspattend vuil minder kans heeft om aan te hechten.

Als deze verpakking leeg is, kijk ik ook uit naar een spray die geschikt is voor auto’s. Heb zomaar het vermoeden dat ik dan meer bang for bucks heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
[...]
Beste manier is het aan laten brengen met spray methode.
En die coating is ook een iets dikker product.

Dat heb ik met mijn gravelbike gedaan.
De doe het zelf versie die je met doekje aanbrengt werkt ook goed, heb ik op 2 andere fietsen zitten.
Maar werkt net iets minder goed/afstotend.

En fiets hoeft echt niet helemaal uit elkaar, wel zorgen dat hij goed schoon is.

Is trouwens totaal niet te vergelijken met wax oplossing die je om de paar maanden moet aanbrengen.
Op gravelbike waar ik filmpje van linkte zit het nu een jaar en werkt nogsteeds even goed.

[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 19-02-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:57
RobbieHifi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Moet je geen matte fiets hebben ;)
zolang je een pure wax hebt, zonder cleaners oid, gaat dat wel goed. gebruik ook een paar keer per jaar wax op de matte racefiets, nog steeds een mooie matte "glans".
Op de zijkanten van de bovenbuis na, waar m'n knieen iets de dicht langs gaan. :/

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
DialOut schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Deze gebruik ik ook. Na een rit met vuil dan is alleen even tuinslang er op en afdrogen voldoende .
@DDX , hoe vaak doe jij coating? Ik 1x per jaar. De shampoo wat vaker.
De coating zou zo'n 3 jaar mee moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:15
Zijn hier mensen die regelmatig met een ligstuur / triathlonstuur / aerobars rijden? I.v.m. een polsblessure overweeg ik zo'n clip-on aan te schaffen, maar het lijkt me ook voor langere ritten eigenlijk wel fijn om wat meer van houding te kunnen wisselen. Toch zie ik het over het algemeen niet zo vaak bij andere wielrenners. Wat zijn jullie ervaringen?
Kluus schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Hier ook siliconenspray, heb nu misschien wel een relatief overpriced spray-tje, Silicon Shine van Muc-off, maar die ruikt wel weer lekker. :)
Hier ook team siliconenspray, goedkoop te krijgen bij de Action!

[ Voor 32% gewijzigd door EkkeHH op 19-02-2024 19:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
EkkeHH schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:44:
Zijn hier mensen die regelmatig met een ligstuur / triathlonstuur / aerobars rijden? I.v.m. een polsblessure overweeg ik zo'n clip-on aan te schaffen, maar het lijkt me ook voor langere ritten eigenlijk wel fijn om wat meer van houding te kunnen wisselen. Toch zie ik het over het algemeen niet zo vaak bij andere wielrenners. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik rij ermee. Ik heb deze. https://www.xlc-parts.com...-t03-o-254-318-mm-330-mm/
Met nog extra foam grips erop gezet.
Maar ik gebruik ze alleen op rechte, overzichtelijke stukken, en ik heb ook een garmin radar. Je hebt simpelweg geen remmen bij de hand. Dus bij twijfel direct eruit komen.
Het is fijn voor de afwisseling maar de houding vind ik niet "lui" fietsen, want je zit echt diep en je moet nog iets meer op je core letten. En dientengevolge ook op je kruis :+
Ik weet niet of het verstandig is als blessuremiddel eigenlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubqgo9nNJYIYYNp-Kv0snMmjbsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8QVrV5LRlwbgB9XWGFADACD.jpg?f=fotoalbum_large

NB Ik had dit stuur al op mijn flatbar fiets, daar was het een must anders kon ik niet diep zitten met commuten met wind tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 19-02-2024 20:11 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

@Mistraller Hoe bevallen die Elite wielen? Welk type zijn het?

[ Voor 18% gewijzigd door jorrefunk op 19-02-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Euh nu ja, ze zijn mooi rond, bandjes vielen op z'n plek alsof god ze met zijn eigen handen passend had gemaakt, en zonder sealant al nagenoeg lekdicht. Ik vind ze erg mooi....tja en verder heb ik weinig vergelijkingsmateriaal haha. Zoals je aan mijn fiets kunt zien ben ik niet echt weightweenie.

ENT-disc heten ze destijds bij ome Ali. Heb later nooit meer gekeken.
Ik heb ook Ali ventielen en tubeless tape gebruikt, en hutchinson banden. (sector28)

Tuurlijk ook minpuntje: Het is een 6 pal achternaaf en die is heel luid. En wellicht had ik achteraf gezien wel een betere naaf gekozen. Maar buiten dat? Bang for Bucks. Komend jaar gaan ze het derde seizoen in.

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 19-02-2024 20:09 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 21:00
@Frenz64

[ Voor 10% gewijzigd door rinslll op 19-02-2024 21:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:35:
Al twee en een half jaar rijd ik op een goedkope racefiets, Triban RC100 Slick Edition van Decathlon, toendertijd gekocht voor 260 euro. 32 mm brede banden, maar 7 versnellingen, 11.3 kg. Niet met gravelbanden, maar voor de rest is het deze. In het begin op de meegeleverde gewone pedalen gereden, vorig jaar pas overgestapt op Shimano klik pedalen.

Het eerste jaar ongeveer 1x per week ritjes gemaakt van rond de 2 uur, het laatste jaar iets meer, 2x per week 2 uur. Totaal nu ongeveer 3300 km mee gereden. Aangezien ik al 60+ ben, beginner en alleen op het vlakke afstanden fiets (hoef niet vaak te schakelen), zonder anderen, was het gemis aan meer versnellingen niet zo groot. Afgelopen maandag voor het eerst een rit van 105 km gemaakt, dus de ritten worden steeds langer.

Nu ben ik stiekem toch aan het kijken naar een upgrade. Het hoeft geen zéér professionele fiets te zijn, het budget is tot rond de 1600 euro.

Aangezien ik ook soms ook wel eens een niet verhard pad tegenkom, lijkt me 32 mm brede banden nog steeds prettig, ook wat comfort betreft. En aangezien ik alleen maar op het vlakke rij en met mijn leeftijd, zal een "Endurance" model beter bij me passen. Ikzelf zat te denken aan Shimano Tiagra of beter voor de schakelgroep, schijfremmen zijn niet echt noodzakelijk.

Is een Scott Speedster 20 wat, 32 mm brede banden en Shimano Tiagra?
Of een Cube Attain SLX, 28 mm brede banden en Shimano 105?

Ga ik met een nieuwe fiets er op vooruit, ga ik daar echt (veel) harder mee, of is dat verwaarloosbaar?
Wat zijn de ervaringen met de breedte van de band, 28 mm of 32 mm, maakt dat veel uit?
Is Shimano Tiagra goed genoeg of is het verschil met Shimano 105 best groot?
Wat is belangrijker, de breedte van de banden of de schakelgroep?

Of gewoon lekker doorfietsen met de huidige fiets?
Of wachten tot er mooie aanbiedingen komen (wat is de beste tijd van het jaar voor het kopen van een nieuwe fiets)?
Bedankt voor de adviezen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor..........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Y3nF-cFNUbvGcJzV7b2nGOm74E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmLhRznQcAuRP5ko5HhH5ob4.jpg?f=fotoalbum_small

Een gravelbike, Cube Nuroad Pro:
- GRX400 mix
- 40 mm brede banden

Ondanks dat ik bijna alleen op de weg fiets (soms een fietsknooppuntenroute, waar ook wel korte gravel/zandpaden tussen zitten), toch voor een gravelbike gekozen, de bredere banden en de comfortabele zit en niet heel duur.

Daarnaast nog een goedkope aluminium telefoonhouder gekocht (nog geen 6 euro, nu iets duurder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK1oKAuYLn7h26LnahG0OK6iilM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2gRukjwxE9lAen8DiaOfPxDa.jpg?f=user_large

en poetshulpmiddelen, zodat dit gratis verstuurd werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUiPrgOCGtqXOWA2Wu4_-O_EgDc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EADf6CuLZw0M5SqLY9cEesmE.jpg?f=user_large

En voor 25 euro een fietsmontage steun (super aanbieding, kost nu weer het dubbele).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pksIOF2AwP7zbaqm4fhzjb9KqBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/584YPI9E4on4kvOQ9OWyFB9Q.jpg?f=user_large

Ik heb de fiets proefgereden bij Mantel en meteen gekocht en meegenomen. Blijkt dat er een ander zadel op te zitten dan standaard. Een Pro Stealth Sport. Nu heb ik daar al drie keer mee gefietst, totaal ongeveer 7 uur en 160 km. Maar na verloop van tijd beginnen mijn zitbotjes toch pijnlijk aan te voelen. Zal dat over gaan? Of kan ik beter dit omruilen voor het standaard zadel wat bij de fiets hoort (Cube Natural Fit Venec Lite)?

Mijn oude fiets kan ik op marktplaats zetten, maar daar krijg ik maar weinig voor terug. Dus die heb ik maar even op zolder gezet. Misschien dat ik aan het eind van het jaar misschien een "Wahoo Kickr Core met Zwift One" aanschaf voor indoor-fietsen. Daar kan ik mijn oude fiets dan voor gebruiken O-) En dan heb ik voor bijna de prijs van een powermeter en 1 jaar Zwift een Direct Drive Trainer met 1 jaar gratis Zwift erbij :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Bobermo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Ik vind dit een raar verhaal. Lagers worden er in geperst. Via dezelfde, omgekeerde weg, kunnen ze er ook uit. Wat FM's gemiddeld niet graag doen is de lagers van de body vervangen omdat de prijs van een nieuwe body vaak hetzelfde is als zelf aan de slag gaan en zijn ze sneller klaar. Maar dit betekent niet dat je direct een nieuw wiel nodig hebt.

Ik zou elders om een second opinion vragen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
Bobermo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Maar is jou FM er één die een voorraad lagers heeft (zoals ik die ook heb) of één die in de onderdelenlijst van Giant kijkt of er een vervangingslager beschikbaar is?

Alleen bij cup/conus wielen kun je het probleem hebben dat vervangen echt niet mogelijk is, wanneer de cup versleten is. Maar de meeste wielen hebben gewoon industrielagers en die zijn altijd te vervangen. Voor een paar euro per lager en hooguit een kwartiertje werk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
Bedankt voor jullie input, vond het zelf ook al een beetje gek. Was bij Concourse in Amsterdam, normaal altijd goede ervaringen met hun.

Ik ga van de week even langs een andere FM, kijken wat die zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Bobermo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:09:

Ik ga van de week even langs een andere FM, kijken wat die zegt.
Of even langs een wielspecialist..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:21
ZuinigeRijder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:25:
[...]

[Afbeelding]

Een gravelbike, Cube Nuroad Pro:
- GRX400 mix
- 40 mm brede banden

Ondanks dat ik bijna alleen op de weg fiets (soms een fietsknooppuntenroute, waar ook wel korte gravel/zandpaden tussen zitten), toch voor een gravelbike gekozen, de bredere banden en de comfortabele zit en niet heel duur.

Daarnaast nog een goedkope aluminium telefoonhouder gekocht (nog geen 6 euro, nu iets duurder)

[Afbeelding]

en poetshulpmiddelen, zodat dit gratis verstuurd werd.

[Afbeelding]

En voor 25 euro een fietsmontage steun (super aanbieding, kost nu weer het dubbele).

[Afbeelding]

Ik heb de fiets proefgereden bij Mantel en meteen gekocht en meegenomen. Blijkt dat er een ander zadel op te zitten dan standaard. Een Pro Stealth Sport. Nu heb ik daar al drie keer mee gefietst, totaal ongeveer 7 uur en 160 km. Maar na verloop van tijd beginnen mijn zitbotjes toch pijnlijk aan te voelen. Zal dat over gaan? Of kan ik beter dit omruilen voor het standaard zadel wat bij de fiets hoort (Cube Natural Fit Venec Lite)?

Mijn oude fiets kan ik op marktplaats zetten, maar daar krijg ik maar weinig voor terug. Dus die heb ik maar even op zolder gezet. Misschien dat ik aan het eind van het jaar misschien een "Wahoo Kickr Core met Zwift One" aanschaf voor indoor-fietsen. Daar kan ik mijn oude fiets dan voor gebruiken O-) En dan heb ik voor bijna de prijs van een powermeter en 1 jaar Zwift een Direct Drive Trainer met 1 jaar gratis Zwift erbij :P
Het zadel van je oude fiets misschien op de nieuwe zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
PaulC schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Het zadel van je oude fiets misschien op de nieuwe zetten ?
Zou kunnen, maar ik wil mijn oude fiets in de toekomst mogelijk gebruiken voor indoor-fietsen en dan heb ik daar een nieuw zadel nodig. De vraag is of ik kan verwachten dat het pijnlijk aanvoelen van de zitknobbel over gaat (fiets ongeveer 5 uur per week) of dat het zadel gewoon niet bij mij past.

Zeker omdat men ook bij Mantel op de pagina van het Pro Stealth Sport zadel als min-punt noemt:
Dit is een hard zadel, je moet dus vaker en langer fietsen om hieraan gewend te raken. Het biedt de beste ondersteuning voor langere ritten. Fiets je minder dan drie keer per week, dan heb je een zachter zadel nodig dat meer comfort biedt.
Misschien nog even 2 weken aankijken of ik er toch aan gewend raak :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:36

Reginas

Queen of Core Stability

@ZuinigeRijder Ik kan me voorstellen dat je het Pro Stealth zadel toch even een kans wil geven, voor je uitkijkt naar een nieuw zadel. Soms is het niet zozeer het zadel zelf wat de problemen geeft, maar de stand van het zadel. Ik kan je aanraden om 1. te kijken bij je oude fiets hoe de zadelrails gemonteerd zijn (hoe ver naar voren/naar achter) en 2. wat de hoek is van het zadel. Leg er simpelweg een waterpas op om te bepalen of het helemaal waterpas staat of juist iets met de punt omhoog/omlaag wijst. Neem deze instellingen over op je nieuwe zadel en test dan of deze opstelling beter bevalt. Tip: noteer eerst de oorspronkelijke afstelling van het zadel voor je gaat sleutelen, zodat je het eventueel kunt herstellen als het toch niet bevalt. Nog een vraag voor de zekerheid: staat je zadel even hoog t.o.v. jouw oude fiets?

Pro-tip: mocht jouw zadel welvingen hebben en staat jouw waterpas er niet stabiel op, leg er dan een snijplank op en gebruik dan je waterpas.

En: niet ieder zadel is voor iedereen geschikt. Het kan afhangen van de hardheid van het zadel en in hoeverre je gewend bent om op een hard zadel te zitten (het zogenaamde zitvlees), maar de breedte van je zitbotjes speelt vaak een veel grotere rol. Als het zadel van jouw andere fiets breder is, dan zou dat meer comfort kunnen geven t.o.v. het nieuwe zadel. Mocht je echt last blijven houden of in het geval dat je klachten zelfs toenemen, dan zou je een bikefit met eventueel een zadeldrukmeting kunnen overwegen.

Nog een laatste tip: je fietsbroek. Is de broek die je draagt nog goed? Een nieuwe broek verricht geen wonderen, maar een versleten zeem of een broek die bijv. door vaak wassen of gewichtsverlies minder goed aansluit, kan ook vervelende klachten geven. En soms vallen die pas op wanneer je iets anders aanpast, zoals in dit geval een nieuwe fiets.

Succes! Hopelijk ben je snel klachtenvrij en kun je gaan genieten van jouw nieuwe Cube! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Daar zijn ze dan, vandaag gelanceerd: Favero SPD powerpedalen *O*

De aankondigingspagina gaf lichte hoop op dual-sided voor €450€490 (UnderAVoidSky in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"), helaas blijkt dat single-sided -O-

[ Voor 19% gewijzigd door TheTinusNL op 20-02-2024 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:56:
[...]

Zou kunnen, maar ik wil mijn oude fiets in de toekomst mogelijk gebruiken voor indoor-fietsen en dan heb ik daar een nieuw zadel nodig. De vraag is of ik kan verwachten dat het pijnlijk aanvoelen van de zitknobbel over gaat (fiets ongeveer 5 uur per week) of dat het zadel gewoon niet bij mij past.

Zeker omdat men ook bij Mantel op de pagina van het Pro Stealth Sport zadel als min-punt noemt:

[...]

Misschien nog even 2 weken aankijken of ik er toch aan gewend raak :?
Een ander zadel is altijd even wennen, ik heb ook 4-5 weken moeten wennen aan mijn nieuwe zadel toen ik een nieuwe fiets kreeg..
Je kunt zoals Reginas aangeeft een beetje spelen met de zadel kanteling, en check ook de hoogte, vaak kan een kleine aanpassing veel verlichten..

Belangrijkste is wel dat de breedte wel juist is..

Mijn zadel stond tijdens een bikefit ook niet optimaal, 5mm lager en de kantelhoek iets aangepast en de druk verdeling was ineens een stukken beter..
Ik had vooraf geen ongemakken behalve dat ik nog aan het wennen was aan dit type zadel, maar achteraf merkte ik wel snel nog meer verbetering en ongeacht het een hard zadel is zit deze nu zeer comfortabel en zijn ritjes van 7-8 uur geen probleem..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
TheTinusNL schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:25:
Daar zijn ze dan, vandaag gelanceerd: Favero SPD powerpedalen *O*

De aankondigingspagina gaf lichte hoop op dual-sided voor €450€490 (UnderAVoidSky in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"), helaas blijkt dat single-sided -O-
Nog steeds een "schijntje" vergeleken met de enige concurrent: Garmin Rally XC200 a €1100 adviesprijs.
Toch heb ik zo nog m'n bedenkingen bij power pedalen voor deze toepassing, heb dure onderdelen toch liever iets verder uit de gevarenzone zitten off road.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
GWBoes schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:40:
[...]

Nog steeds een "schijntje" vergeleken met de enige concurrent: Garmin Rally XC200 a €1100 adviesprijs.
Toch heb ik zo nog m'n bedenkingen bij power pedalen voor deze toepassing, heb dure onderdelen toch liever iets verder uit de gevarenzone zitten off road.
Exact.
Ik fiets asfalt ook met SPD zodat ik maar 1 paar schoenen nodig heb, daar is dat geen probleem.
Maar ik heb toch mijn bedenkingen bij de levensduur als ik er straks ook over onverharde paden mee stuiter op gravelbike/MTB en ongetwijfeld een keer onderuit glijd...

Het zou in ieder geval wel mijn vermogensmeterprobleem oplossen...
keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Goed kijken naar wat vervang onderdelen kosten. Scheelt iig dat Favero wel bekend merk is dus je hoeft niet heel bang te zijn dat je over 2 jaar geen onderdelen meer kan kopen.
Maar pedalen zijn wel slijtage delen, dus niet handig als lagers/body's de hoofdprijs kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:40:
[...]

Aan de ene kant wel, aan de andere kant merk ik, als ik erover na denk dat ik flinke pedalstrokes en valpartijtjes gehad heb met mijn SPD pedalen op de MTB en ze zijn nooit stuk gegaan. Optisch misschien wat krassen maar dat hoort er een beetje bij met dit soort pedalen ;).

Daarnaast hebben ze er zo te zien goed over nagedacht met een robuuste constructie en verwisselbare body...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
Reginas schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:15:
@ZuinigeRijder

Pro-tip: mocht jouw zadel welvingen hebben en staat jouw waterpas er niet stabiel op, leg er dan een snijplank op en gebruik dan je waterpas.
Goeie tips! Let hiermee wel op hoe je zadel bedoelt is. Bijv. Specialized power is gemaakt om met de neus horizontaal te staan, zodat de achterkant juist wat omhoog staat. ga je daar deze truc op toepassen komt de neus omhoog te staan, dat is vaak ook geen lekkere positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@Kluus Maar ik ga er van uit dat je huidige pedalen geen fijne electronica hebben? ;) Maar dat zal wel volledig in de epoxy gegoten worden zodat het geen kant op kan.
Het mechanische aspect van de pedaal geloof ik ook wel. Ookal lijkt de spindel wel redelijk dik en blijft er waarschijnlijk niet veel ruimte over voor degelijke lagers, maar dat is allemaal speculatie zonder het uit elkaar te trekken. :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
mhr-zip schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:44:
[...]

Of even langs een wielspecialist..
Aanraders in de omgeving Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:25:
@Kluus Maar ik ga er van uit dat je huidige pedalen geen fijne electronica hebben? ;) Maar dat zal wel volledig in de epoxy gegoten worden zodat het geen kant op kan.
Het mechanische aspect van de pedaal geloof ik ook wel. Ookal lijkt de spindel wel redelijk dik en blijft er waarschijnlijk niet veel ruimte over voor degelijke lagers, maar dat is allemaal speculatie zonder het uit elkaar te trekken. :9
Ja klopt, maar dat bedoel ik met "robuuste constructie" dat ze de elektronica geheel in de as verwerkt hebben, ze zijn natuurlijk niet voor niets van de pods afgestapt zoals je die ziet bij de andere Assioma modellen :).

Ze zeggen zelf ook min of meer dat het ding ontworpen is op het overleven van pedal strikes:
We have all you need for unrivaled resistance against rock strikes and wear.
Maar goed, deze discussie hoort wat meer in een van de de andere twee topics natuurlijk :).

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 20-02-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91
  • Laatst online: 14-09 10:04

jasperv91

PSN: Glutinator91

Even discussie bike-fit aanzwengelen...

Meer even nieuwsgierig of mijn gedachte gang de juiste is.

Bike fitting gedaan maar positie is nog niet geweldig, merk met name dat ik 'comfortabel' zit als ik mijn handen in de bocht heb zitten onder mijn shifters zegmaar.

Is dit een kwestie van kortere stuurpen plaatsen zodat ik wel goed met mijn handen in de shifters zit.
In april de AGR fietsen dus lijkt me wel prettig dat ik comfortabel zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@jasperv91 "in de bocht onder de shifters" als in de drops? Met de meeste fietsen is de reach dan langer dan op de shifters dus lijkt me dat hier iets anders aan de hand is dan een te lange reach.
Maar dat is lastig in te schatten zonder je huidige geometrie en lichaam te kennen, daar zijn bikefits dan ook voor.
Misschien is het ook gewoon een kwestie van wennen. Geen idee hoeveel je fietst en hoe lang al op deze fiets fietst? Mogelijk kan je het ook oplossen met wat extra core oefeningen.
Een stadsfiets is ook comfortabeler dan een racefiets maar om daar nou de AGR op te fietsen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91

jasperv91

GWBoes schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:08:
@jasperv91 "in de bocht onder de shifters" als in de drops? Met de meeste fietsen is de reach dan langer dan op de shifters dus lijkt me dat hier iets anders aan de hand is dan een te lange reach.
Maar dat is lastig in te schatten zonder je huidige geometrie en lichaam te kennen, daar zijn bikefits dan ook voor.
Misschien is het ook gewoon een kwestie van wennen. Geen idee hoeveel je fietst en hoe lang al op deze fiets fietst? Mogelijk kan je het ook oplossen met wat extra core oefeningen.
Een stadsfiets is ook comfortabeler dan een racefiets maar om daar nou de AGR op te fietsen.
nee letterlijk als iets lager dan waar de shifters zitten. vanuit shifters naar je lichaam toe zegmaar.
Huidige fiets heb ik nu 3 jaar en loop ookal 3 jaar te *** met afstellen. Core oefeningen trouw aan het doen.

Begonnen met onderrug klachten deze zijn goed onder controle nu, blijf nu hangen in de reach en stijve nek/schouders, tintelende handen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
jasperv91 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:14:
[...]

nee letterlijk als iets lager dan waar de shifters zitten. vanuit shifters naar je lichaam toe zegmaar.
Huidige fiets heb ik nu 3 jaar en loop ookal 3 jaar te *** met afstellen. Core oefeningen trouw aan het doen.

Begonnen met onderrug klachten deze zijn goed onder controle nu, blijf nu hangen in de reach en stijve nek/schouders, tintelende handen.
Ik zou terug gaan naar de bikefitter en je probleem voorleggen. Ik vind dat hij jou in zo'n situatie (gratis) moet helpen als after sales service. Zelf gaan zitten ttweaken lijkt me niet heel handig, omdat je dan juist weer bepaalde (belangrijke) punten van de bikefit aan het aanpassen bent.

Zou dat een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

jasperv91 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:50:

Bike fitting gedaan maar positie is nog niet geweldig, merk met name dat ik 'comfortabel' zit als ik mijn handen in de bocht heb zitten onder mijn shifters zegmaar.

Is dit een kwestie van kortere stuurpen plaatsen zodat ik wel goed met mijn handen in de shifters zit.
Vind een bikefit ook niet 100% sluitend/zaligmakend (meestal wel uiteraard). Ik zet mijn zadelpositie enkele centimeters lager dan wat er als resultaat is uitgekomen bij de bikefit. Volg ik de bikefit, heb ik steevast kniepijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
verstappen33 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Een ander zadel is altijd even wennen, ik heb ook 4-5 weken moeten wennen aan mijn nieuwe zadel toen ik een nieuwe fiets kreeg..
Je kunt zoals Reginas aangeeft een beetje spelen met de zadel kanteling, en check ook de hoogte, vaak kan een kleine aanpassing veel verlichten..

Belangrijkste is wel dat de breedte wel juist is..

Mijn zadel stond tijdens een bikefit ook niet optimaal, 5mm lager en de kantelhoek iets aangepast en de druk verdeling was ineens een stukken beter..
Ik had vooraf geen ongemakken behalve dat ik nog aan het wennen was aan dit type zadel, maar achteraf merkte ik wel snel nog meer verbetering en ongeacht het een hard zadel is zit deze nu zeer comfortabel en zijn ritjes van 7-8 uur geen probleem..
Ik had inderdaad zoveel mogelijk de zadelhoogte en afstand tot stuur overgenomen van mijn oude fiets.

De zadelhoogte had ik de laatste rit met 5 mm verhoogd t.o.v. de eerste 2 ritten, omdat ik net te weinig mijn benen strekte naar mijn gevoel. Dat voelde beter met trappen en het lijkt dat de krachten beter verdeeld worden over alle spieren (bilspieren, bovenbeenspieren, kuiten).

De hellingshoek van het zadel heb ik nog niet aangepast gehad, staat vrij vlak, bij mijn oude fiets had ik die een beetje gekanteld naar beneden. In ieder geval iets om te proberen, heb de hellingshoek nu aangepast naar -6 graden (gemeten vanaf de achterkant, die iets hoger ligt), -3 graden voor het vlakke stuk, kijken of ik dan goed blijf zitten en niet naar voren schuif, niet teveel op mijn handen steun en of dat verschil uitmaakt voor de zitbotjes. Het is niet zo dat ik van de pijn niet kan (verder) rijden, maar na anderhalf uur ga ik het wel voelen. Ik ga nog een paar weken proberen of het beter wordt.....

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 20-02-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
edoappelhof schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Goeie tips! Let hiermee wel op hoe je zadel bedoelt is. Bijv. Specialized power is gemaakt om met de neus horizontaal te staan, zodat de achterkant juist wat omhoog staat. ga je daar deze truc op toepassen komt de neus omhoog te staan, dat is vaak ook geen lekkere positie.
Ik heb zo'n Power zadel, die gooit sowieso het lichaam verder naar voren (druk op de handen) en helpt een waterpas idd niet heel goed.

Een zadeldruk meting heeft voor mij veel uitkomst geboden met dit type zadel.

Maar er is niets zo persoonlijk als een zadel, een goede bikefitter heeft ook vaak wel enkele test modellen liggen, en anders even met je FM overleggen om er enkele uit te proberen,
Bij Mantel kun je ze sowieso 30 dagen uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91

jasperv91

Requiem19 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:21:
[...]

Ik zou terug gaan naar de bikefitter en je probleem voorleggen. Ik vind dat hij jou in zo'n situatie (gratis) moet helpen als after sales service. Zelf gaan zitten ttweaken lijkt me niet heel handig, omdat je dan juist weer bepaalde (belangrijke) punten van de bikefit aan het aanpassen bent.

Zou dat een optie zijn?
quote de bikefitter: volgens de data is dit je beste positie dus je kan geen last krijgen.. |:(
de opmerking dat ik toch last had is er vrij weinig aan gedaan helaas, vandaar mijn eigen zoektocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
jasperv91 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:36:
[...]

quote de bikefitter: volgens de data is dit je beste positie dus je kan geen last krijgen.. |:(
de opmerking dat ik toch last had is er vrij weinig aan gedaan helaas, vandaar mijn eigen zoektocht
Dat vind ik niet echt een beste bikefitter :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:43:
[...]

Dat vind ik niet echt een beste bikefitter :(
Een bikefitter moet vaak wel afgaan op een deel theorie, maar moet ook goede info krijgen van de fietser zelf..
Ikzelf vind het heel lastig om in 5-10 minuten te bepalen of iets goed werkt of niet.
Een goede bikefitter zal altijd goede after-sale service verlenen als iets niet ideaal is afgesteld..

Ik ben zelf bij pedaalkracht geweest en naderhand nog wat kleine dingetjes gemeld via de mail/telefoon en prima tips gekregen om zelf nog wat te tweaken, en anders kon ik altijd nog even langs komen voor een snelle analyse. Maarja het zat niet om de hoek, en de tips die ik via de mail kreeg boden de juiste oplossing.

In mijn geval had het vooral te maken met de afstelling van de schoenplaatjes die niet goed voelde na 2-3 uur fietsen. Dit was ook niet te zien met een video analyse, dit is pure ervaring van de bikefitter om het op te kunnen lossen..

Bij mij moest er een plaatje tussen de cleat en de schoen om de hoek van de voet iets aan te passen zodat de druk in de knie beter verdeeld werd.

[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 20-02-2024 14:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:45
Mijn pro mx-2's zijn onderweg via een italiaanse collega, ik heb ook lang getwijfeld ivm duurzaamheid, maar de combinatie van de relatief lage prijs (voor het introductiemodel) icm gebrekkige beschikbaarheid van de alternatieven (4iii 175mm xt cranks zijn al maanden uitverkocht) hebben me doen besluiten toch voor de favero's te gaan. Plus dat ik op al mijn niet woon-werk fietsen spd pedalen heb maakte het iets makkelijker deze uitgave goed te praten.

Enige nadeel is dat ik nu nog een tijdje moet wachten voor ik ze heb, maar alles is momenteel toch een soort groot modderbad op de trails omg. eindhoven en ik heb op mijn renfiets een 4iii crank.

[ Voor 23% gewijzigd door Bastard op 20-02-2024 14:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:36
Afgelopen maanden flink getest met binnenbanden. Tubeless is niet mijn ding: ik ben de klaarkomende olifanten tijdens onderhoud of onverhoopte lekkage zat. Op m'n nieuwe Vision velgen kreeg ik de ventielen ook nét niet lekker lekvrij.

Binnenbanden dus. Vorig seizoen heb ik het 6500km uitgehouden op één setje latex binnenbanden. 3500km in combinatie met de 28mm Continental GP5000 STR (die had ik nog over van het tubeless avontuur) en daarna 3000km op een setje 28mm Vittoria Corsa. Beide reed ik met 4.6 voor en 4.8 achter.

Echter, bij latex moet je al-tijd pompen. 's Ochtends naar het werk, 's avonds weer bijpompen als je naar huis gaat. Toen ik bij ome Ali een goede aanbieding trof van Ridenow TPU binnenbanden heb ik daar een buts van besteld en ben ik gaan testen. Ik had daar wat positieve verhalen over gelezen, dus we gingen 't zien.

Ik kocht een pakje (vier stuks) van de 36 gram variant en een pakje (wederom vier stuks) van de 24 gram variant.

Eerste wat opvalt:
De 36 gram heeft daarbij een plastic ventielbuis met een aluminum presta kern, terwijl het ventiel bij de 24 gram versie geheel van aluminium is. De 36 gram is daardoor significant steviger, want er zit meer gewicht aan TPU in de band zelf.

Dan rijden:
Dat is hit or miss. Uit de 36 gram batch bleken de eerste twee banden direct lek. Een klein gaatje bij het ventiel bij beide banden. De andere twee bleken goed. De Vittoria Corsa's erom (die dus al 3000 kilometers achter de rug hadden, maar nog prima waren). Dat ging zo'n 500km goed. In een regenbui bleven er wat steentjes aan de band plakken en we stonden lek - dat had latex of butyl ook niet opgelost (tubeless misschien wel, maar dan hadden weer een zaadlozing gehad).

Afain, over naar de winterbanden dus. 28mm Rubino Pro. In de voorband nog steeds de 36 gram, achter rijden we inmiddels met de 24 gram. 4.5 bar voor, 4.8 bar achter.

Vanaf toen was het rap bandjes wisselen. De 24 gram houdt het zo'n 100 km vol en dan krijg je gaatjes. Geprobeerd te plakken met de meegeleverde set, wat op zich prima werkt om thuis te komen, maar de volgende ochtend staat je band weer plat.

Je kunt onderweg trouwens prima een Co2 patroon gebruiken. Draai die dan niet meteen vol open, want dan bevriest de band en is het hobbelen totdat deze ontdooit is. Een paar rustige stoten lucht zetten de band keurig op druk.

Inmiddels ben ik dit TPU avontuur weer zat. Het is behoorlijk hit or miss (zie ook vergelijkbare ervaringen in het weightweenies topic https://weightweenies.sta...914a892b89e4949&start=405). En ik ging dit avontuur juist aan omdat ik wat meer zekerheid wilde in m'n banden.
Nu rijden we dus even op butyl totdat de Rubino Pro's versleten zijn of totdat het weer beter wordt (whatever comes first).

N=1 conclusie:

TPU rijdt prima, al heb ik wel een wat meer 'bouncy' gevoel. Je moet een beetje mazzel hebben met de kwaliteit. Als je veel kilometers maakt zou ik geen Ridenow bandjes gebruiken, of ze dus regelmatig wisselen. Misschien zijn de wintermaanden niet de beste testperiode, dus een nieuwe zomertest sluit ik niet uit.

De EU-merk TPU banden vind ik eigenlijk te duur. Zeker als ik incalculeer dat ze snel stuk kunen gaan. Maar omdat het kleine formaat me wel bevalt heb ik een nu een setje aerothans gekocht. We gaan 't zien - en anders rijd ik aankomend zomer gewoon weer als 'vanouds' op latex :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Bobermo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Als je binnen de ring zit even langs Wheelrunner gaan.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Na het kijken van de reviews van Peak Torque (YouTube: Don't treat it gently - I review The New Favero Assioma PRO MX Power...) en GPLama (YouTube: Favero Assioma PRO MX Review // The BEST SPD Power Meter I've Tested) maak ik mij in ieder geval weinig zorgen over de duurzaamheid.

Nu de beschikbaarheid nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Mr. Stom schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:58:
Afgelopen maanden flink getest met binnenbanden. Tubeless is niet mijn ding: ik ben de klaarkomende olifanten tijdens onderhoud of onverhoopte lekkage zat. Op m'n nieuwe Vision velgen kreeg ik de ventielen ook nét niet lekker lekvrij.

Binnenbanden dus. Vorig seizoen heb ik het 6500km uitgehouden op één setje latex binnenbanden. 3500km in combinatie met de 28mm Continental GP5000 STR (die had ik nog over van het tubeless avontuur) en daarna 3000km op een setje 28mm Vittoria Corsa. Beide reed ik met 4.6 voor en 4.8 achter.

Echter, bij latex moet je al-tijd pompen. 's Ochtends naar het werk, 's avonds weer bijpompen als je naar huis gaat. Toen ik bij ome Ali een goede aanbieding trof van Ridenow TPU binnenbanden heb ik daar een buts van besteld en ben ik gaan testen. Ik had daar wat positieve verhalen over gelezen, dus we gingen 't zien.

Ik kocht een pakje (vier stuks) van de 36 gram variant en een pakje (wederom vier stuks) van de 24 gram variant.

Eerste wat opvalt:
De 36 gram heeft daarbij een plastic ventielbuis met een aluminum presta kern, terwijl het ventiel bij de 24 gram versie geheel van aluminium is. De 36 gram is daardoor significant steviger, want er zit meer gewicht aan TPU in de band zelf.

Dan rijden:
Dat is hit or miss. Uit de 36 gram batch bleken de eerste twee banden direct lek. Een klein gaatje bij het ventiel bij beide banden. De andere twee bleken goed. De Vittoria Corsa's erom (die dus al 3000 kilometers achter de rug hadden, maar nog prima waren). Dat ging zo'n 500km goed. In een regenbui bleven er wat steentjes aan de band plakken en we stonden lek - dat had latex of butyl ook niet opgelost (tubeless misschien wel, maar dan hadden weer een zaadlozing gehad).

Afain, over naar de winterbanden dus. 28mm Rubino Pro. In de voorband nog steeds de 36 gram, achter rijden we inmiddels met de 24 gram. 4.5 bar voor, 4.8 bar achter.

Vanaf toen was het rap bandjes wisselen. De 24 gram houdt het zo'n 100 km vol en dan krijg je gaatjes. Geprobeerd te plakken met de meegeleverde set, wat op zich prima werkt om thuis te komen, maar de volgende ochtend staat je band weer plat.

Je kunt onderweg trouwens prima een Co2 patroon gebruiken. Draai die dan niet meteen vol open, want dan bevriest de band en is het hobbelen totdat deze ontdooit is. Een paar rustige stoten lucht zetten de band keurig op druk.

Inmiddels ben ik dit TPU avontuur weer zat. Het is behoorlijk hit or miss (zie ook vergelijkbare ervaringen in het weightweenies topic https://weightweenies.sta...914a892b89e4949&start=405). En ik ging dit avontuur juist aan omdat ik wat meer zekerheid wilde in m'n banden.
Nu rijden we dus even op butyl totdat de Rubino Pro's versleten zijn of totdat het weer beter wordt (whatever comes first).

N=1 conclusie:

TPU rijdt prima, al heb ik wel een wat meer 'bouncy' gevoel. Je moet een beetje mazzel hebben met de kwaliteit. Als je veel kilometers maakt zou ik geen Ridenow bandjes gebruiken, of ze dus regelmatig wisselen. Misschien zijn de wintermaanden niet de beste testperiode, dus een nieuwe zomertest sluit ik niet uit.

De EU-merk TPU banden vind ik eigenlijk te duur. Zeker als ik incalculeer dat ze snel stuk kunen gaan. Maar omdat het kleine formaat me wel bevalt heb ik een nu een setje aerothans gekocht. We gaan 't zien - en anders rijd ik aankomend zomer gewoon weer als 'vanouds' op latex :+ .
Bedankt voor je review.
Ik heb ook 3 van die Ridenow bandjes gekocht tegen welkomstprijs, maar ga misschien beter nog even wachten op beter weer.
In afwachting daarvan zal ik ze eens voorzichtig van minimale druk voorzien en kijken hoeveel er al lek zijn. :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:07

Phydomir

Dennis

jasperv91 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Met dit soort opmerkingen mag die best met naam genoemd worden. Weten we waar we sowieso niet heen moeten.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ZuinigeRijder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:25:
[...]

De telefoonhouder (iets ander modelletje) heb ik ook; maar dan op de stem gemonteerd. Bevalt hier erg goed. Telefoon zit wel in een rubber hoesje, maar juist die combi pakt heel goed met deze houder. Echter; ik gebruik hem alleen met indoor ritten! De camera van je telefoon kan beschadigen door de trillingen buiten.

Verder zou ik, als je vaker met een spatbord gaat fietsen, investeren in iets wat mooier het wiel volgt. Deze doet toch wel een beetje afbreuk vind ik. Vooral die bevestiging, is nogal lomp. En als je dan toch de viezigheid wilt weren, dan is een voorwielspatbord ook wel fijn.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
guapper schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Bedankt voor je review.
Ik heb ook 3 van die Ridenow bandjes gekocht tegen welkomstprijs, maar ga misschien beter nog even wachten op beter weer.
In afwachting daarvan zal ik ze eens voorzichtig van minimale druk voorzien en kijken hoeveel er al lek zijn. :?
Niet opblazen buiten de band. Ze vervormen bij +0,5 bar. En met zo weinig lucht kun je vrijwel niet testen of ze lek zijn + je krijgt ze nooit meer opgevouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mr. Stom schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Niet opblazen buiten de band. Ze vervormen bij +0,5 bar. En met zo weinig lucht kun je vrijwel niet testen of ze lek zijn + je krijgt ze nooit meer opgevouwen.
Opvouwen lukt toch wel: ventielkern er uit en oprollen richting ventiel krijg je alle lucht er wel weer uit. Zo heb ik mijn nood-TPU (aerothan en tubeless ;)) ook gewoon weer keurig klein gekregen.

Maarja wel eens dat je waarschijnlijk niet echt kan testen of ze lek zijn op die manier met zo weinig lucht.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 20-02-2024 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 15-09 22:40

[...]

Hier ook team siliconenspray, goedkoop te krijgen bij de Action!
Heb m'n gewone racer met het simpelste stuurtje van Decathlon uitgerust toen ik serieuzer met triatlon bezig ging. Wel heb ik via een bike fit de set up meer voor een tijdrit/triatlonhouding aan laten passen.

Het viel mij op dat ik vrij relaxed kon fietsen met het ligstuur, her is wel een iets zwaardere belasting voor je nek (ik keek op rechte stukken vaak meer naar beneden #safetyfirst :+ ). Het is op zeker ontlastend voor je polsen, bovendien zijn alle ander "normale" houdingen ook nog mogelijk. Als je het doet zal je trouwens ookmerken dat je met dezelfde inspanning 1,5 à 2 km/h harder gaat. De grootst mogelijke marginal gain imho

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7agYeKXABF0DA0sTaRf29gGKVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHAlkXdTtdqP7xt0grnCdZ1U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom

Bij mijn bikefit bij Cyclinglab keek de fitter juist de hele tijd naar mijn handpositie: zodra ik ging fietsen lette hij op de positie waar ik mijn handen automatisch plaatste.

Volgens Retül moest mijn stuur bijna 1cm hoger dan de huidige positie. Ik bleef echter bij een korte effort telkens naar de drops grijpen of zette mijn handen helemaal bovenop de hoods. Volgens de fitter kwam dit omdat je bij een korte effert doorgaans iets naar voren schuift op je zadel, en dan schuift je hele positie natuurlijk op. Trap je de hele tijd 140 watt dan blijf je keurig rechtop zitten en 'ziet' Retül dat probleem ook niet en kom je vervolgens ruimte tekort bij een effort.

Daarom heeft hij het stuur 1 cm laten zakken (iets meer reach en iets dieper zitten). Resultaat: ik pak m'n shifters vast ipv. de hoods en grijp niet automatisch meer naar de drops. Drops pak ik pas als ik écht diep wil zitten of een strakke bocht wil draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Mr. Stom schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Dus eigenlijk zijn ze zo onbetrouwbaar, dat je ze helemaal niet als reserve band kan gebruiken. Thuis is een hit of mis niet zo’n probleem, maar onderweg wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Hier werkt het top.
Maar ik heb ongetwijfeld andere banden, druk, sealant en velgen.

Tubeless is in mijn ogen top, maar je moet je wel inlezen in de juiste producten in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
mhr-zip schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Hier werkt het top.

Tubeless is in mijn ogen top, maar je moet je wel inlezen in de juiste producten in mijn ogen.
Het werkt zeker prima. Maar ik ben een paar keer gesprayed thuisgekomen. Of een versleten achterband moeten vervangen. Dat vond ik zo'n :X werkje om op te ruimen dat ik besloot liever elk ritje even te pompen, gezien ik toch altijd even check hoe de bandenspanning is.

Dat laatste probeerde ik nu óók nog weg te werken maar dat is dus nog geen 100% succesverhaal.

(ten tijde van tubeless woonde ik nog samen met vriendinlief op een 48m2 appartement in hartje Amsterdam en deed ik al m'n onderhoud in de woonkamer - dat heeft m'n tubeless-relatie geen goed gedaan. Toen ben ik overgegaan op latex, wat ik heerlijk vond rijden, en daarna nooit meer geswitched. Inmiddels een ander huis buiten de stad met mancave extreem vochtige koude enkelsteens schuur, dus ik zou het weer kunnen proberen.... :9~ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Mr. Stom schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:23:
[...]

Het werkt zeker prima. Maar ik ben een paar keer gesprayed thuisgekomen. Of een versleten achterband moeten vervangen. Dat vond ik zo'n :X werkje om op te ruimen dat ik besloot liever elk ritje even te pompen, gezien ik toch altijd even check hoe de bandenspanning is.

Dat laatste probeerde ik nu óók nog weg te werken maar dat is dus nog geen 100% succesverhaal.

(ten tijde van tubeless woonde ik nog samen met vriendinlief op een 48m2 appartement in hartje Amsterdam en deed ik al m'n onderhoud in de woonkamer - dat heeft m'n tubeless-relatie geen goed gedaan. Toen ben ik overgegaan op latex, wat ik heerlijk vond rijden, en daarna nooit meer geswitched. Inmiddels een ander huis buiten de stad met mancave extreem vochtige koude enkelsteens schuur, dus ik zou het weer kunnen proberen.... :9~ )
Ik heb nog wel een gratis instructie hoe je zo'n waardeloze enkelsteens berging kan isoleren. Heb er ondertussen aardig wat uurtjes in zitten en ben er bijna. Zal het resultaat tzt hier wel eens posten omdat het ook een fiets-man-and-woman-cave wordt.

Mbt je tubeless ervaring; krijg het idee dat je alleen de Conti GP5000 geprobeerd hebt? Dat is niet de allerbeste optie als het gaat om lekbestendigheid. Je zou tubeless nog eens kunnen proberen met een betere band, zoals de Pirelli P Zero race TLR speedcore, (of de Tufo Comtura Prima).

https://www.bicyclerollin...irelli-p-zero-race-tlr-28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

Bobermo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:35:
[...]

WheelRunner heeft een mannetje die goed met wielen is

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
mhr-zip schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Hier werkt het top.

Deze mening deel ik volledig. Ik rij nu 2j tubeless en al veel lek gereden zonder dat ik het wist. 1x een plug onderweg moeten steken en dat was het. Mag ik vragen welke sealant je gebruikt trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Kan ik iemand blij maken met een ticket voor de Omloop het nieuwsblad toertocht van zondag? Ik heb me ingeschreven via mijn werkgever maar ben last minute belet. Ik zou de 150km rijden maar ik denk dat de afstand uiteindelijk niet veel uitmaakt bij zo een toertocht. Meer info via pm.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• flugelisoke
Met gemak vandaag in winderige omstandigheden 41.5km gereden, dat was wel een ander verhaal op de mtb, wat een wereld van verschil in praktisch alles, alleen al het tegen de wind inrijden is zoveel fijner op een racefiets.

Praktisch vraagje, ben nog veel aan het ontdekken, maar ze zeggen dat je ketting nooit schuin mag lopen. Begrijpelijk, maar wanneer loopt je ketting pas echt schuin? Nu begrijp ik dat groot voor, klein achter en andersom niet de bedoeling is. Maar in hoeverre kun je eigenlijk op het grote tandwiel voor terugschakelen zonder dat het materiaal gaat slijten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xefg4-YomW_Il34ZY-hzzyD1I8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPRtDlbjCN4L0F98SBXFCYik.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@flugelisoke Gewoon even de specificaties van cassette achter en vóór invullen en andere gegevens, dan kun je precies zien welke versnelling te kiezen bij bijvoorbeeld cadans van 90 en gewenste snelheid. Ook laat deze combinaties zien die niet gebruikt moeten worden (uitgegrijsd). Ik heb hier de waardes voor mijn fiets ingevuld (10 achter, 2 voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper

Als je bikefitter je geen tips meer geeft kun je vanaf €15,- (Decathlon) een kortere stuurpen proberen. Is het niks, dan verkoop je m weer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joindry
  • Laatst online: 13:24

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Frenz64 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Heb m'n gewone racer met het simpelste stuurtje van Decathlon uitgerust toen ik serieuzer met triatlon bezig ging. Wel heb ik via een bike fit de set up meer voor een tijdrit/triatlonhouding aan laten passen.

Het viel mij op dat ik vrij relaxed kon fietsen met het ligstuur, her is wel een iets zwaardere belasting voor je nek (ik keek op rechte stukken vaak meer naar beneden #safetyfirst :+ ). Het is op zeker ontlastend voor je polsen, bovendien zijn alle ander "normale" houdingen ook nog mogelijk. Als je het doet zal je trouwens ookmerken dat je met dezelfde inspanning 1,5 à 2 km/h harder gaat. De grootst mogelijke marginal gain imho

[Afbeelding]
Zo een ding staat al 15 jaar op mijn fiets. (waarvan ik de eerste 5 jaar ook effectief triatlons deed) Maar die zijn dus gewoon blijven staan. Ik doe het niet voor gains. Maar op de echt lange dagen voor afwisseling van positie. Ontlasting polsen, beweging onderrug. Super makkelijk om wat te eten al rijdend (verpakkingetjes open doen) In het afdalen lig ik in die dingen van zodra ik 30+ ga. Even volledige spierspanning eraf en toch niet inboeten op snelheid.
Ik weet dat het een beetje tegen de 'velominati' regels is, maar ik ben 38 en werk aan een bureau. Ik ben geen 18 jaar en slangenmens.
Ik krijg ongeveer evenveel blikken 'wasdajonge' als 'dazietereigenlijkwelpraktischuit'
Gewoon doen waar je je goed (en langer goed) bij voelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
flugelisoke schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:42:
Praktisch vraagje, ben nog veel aan het ontdekken, maar ze zeggen dat je ketting nooit schuin mag lopen. Begrijpelijk, maar wanneer loopt je ketting pas echt schuin? Nu begrijp ik dat groot voor, klein achter en andersom niet de bedoeling is. Maar in hoeverre kun je eigenlijk op het grote tandwiel voor terugschakelen zonder dat het materiaal gaat slijten?
Je materiaal slijt toch wel, dus hou het gewoon praktisch. Het kan geen kwaad om kleine stukjes met een schuine ketting te rijden. In NL rijd je toch geen km's bergop dus dat loopt allemaal wel los. Moet je wat langere heuvels (Posbank b.v.) dan kun je, als je naar het grootste tandwiel moet, beter even naar het kleine voorblad schakelen. Je kettinglijn wordt dan wat rechter, maar bovenal kun je wat beter doseren doordat je meerdere kransjes achter kunt gebruiken.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
Ik kan het niet laten om tóch weer het tubeless avontuur aan te gaan.

- Stan's Notubes Race Sealant;
- Pirelli P Zero TLR Speedcore 28mm; en
- Muc-off 80mm ventielen (die had ik nog).

M'n velgen zijn al voorzien van een tubeless velglint.

Ik begrijp uit dit topic dat deze heilige melk niet via het ventiel in te brengen is (ook niet wanneer je daar het presta ventiel uit haalt?). Giet je dan gewoon 30/35ML in de band en wip je die daarna op de velg? Dat lijkt me zo'n gedoe met zulke strakke banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Bastard schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:53:
Mijn pro mx-2's zijn onderweg via een italiaanse collega, ik heb ook lang getwijfeld ivm duurzaamheid, maar de combinatie van de relatief lage prijs (voor het introductiemodel) icm gebrekkige beschikbaarheid van de alternatieven (4iii 175mm xt cranks zijn al maanden uitverkocht) hebben me doen besluiten toch voor de favero's te gaan. Plus dat ik op al mijn niet woon-werk fietsen spd pedalen heb maakte het iets makkelijker deze uitgave goed te praten.

Enige nadeel is dat ik nu nog een tijdje moet wachten voor ik ze heb, maar alles is momenteel toch een soort groot modderbad op de trails omg. eindhoven en ik heb op mijn renfiets een 4iii crank.
Mag ik vragen waarom je ze in italie besteld heb? Is het nog de pre-release versie?

Eerste wat opvalt:

Dan rijden:

N=1 conclusie:

Zelf heel tevreden over de Tubolito S die ik al meer dan 1 jaar in de racer heb zitten. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Enige nadeel, de ventielen zijn oranje. En bij alle TPU bandjes geldt, dat je ze met beleid moet monteren en zeker goed kijken dat het ventiel er recht inzit. Dan kan het eigenlijk niet mis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperv91

jasperv91

Om nog even terug te komen op de bike fitting ben ik erg dankbaar voor de dm’s en reacties in het forum.

Ik heb de bike fit bij een Retul gedaan
( al staat die nu niet meer erbij, zegt misschien ook genoeg).

Zonder specifiek een naam te noemen was dit in de hoekse waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Mr. Stom schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:16:

Ik begrijp uit dit topic dat deze heilige melk niet via het ventiel in te brengen is (ook niet wanneer je daar het presta ventiel uit haalt?). Giet je dan gewoon 30/35ML in de band en wip je die daarna op de velg? Dat lijkt me zo'n gedoe met zulke strakke banden.
De race versie zou ik idd niet via ventiel doen.
Risico dat stukjes die erin zitten ventiel verstoppen.

Volgende keer gewoon de normale stans kopen dus, iets makkelijker in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Mr. Stom schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:16:

Wat @DDX zegt, de normale stans kunnen wel via de ventielen, de race versie niet (grote kans dat je ventiel verstopt zit.

Wat je dan doet is de band half / 75% op de velg plaatsen, melk erin gieten en dan de velg doordraaien. Vervolgens band erop. Kan beetje messy worden, maar je wordt er vanzelf handiger in.

De Pirelli's kon ik wel laten ploppen met een normale pomp, maar ligt natuurlijk ook aan je velg. Met zo'n booster pomp gaat het nog een stuk makkelijker.

Ben heel benieuwd wat je van de Pirelli's vind. Ik vind het de beste banden die ik ooit gehad heb haha. Ik rijd ze trouwens met ongeveer 4.5bar voor 4.7 achter (met 68kg). Met 4.0 zou ik ook wel prima gaan in trainingen. Voor serieuzere ritten ga ik net een tikkie hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Hoi!

Rijden er hier meer mensen met Zipp 303's? Heb vorig jaar tubeless gereden icm de GP 5000's in de 28mm uitvoering, maar deze bleken echt verschrikkelijk lastig eraf en erop te krijgen bij een onverhoopte lekke band, nog los van het schijnbare risico op blow-off's.

Ben benieuwd of iemand goede ervaringen heeft met andere banden!
Pagina: 1 ... 543 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).