Maar niet in fiets. Als je meerdere fietsen hebt, regelmatig iets in het buitenland huurt of er over denkt binnen de komende jaren een nieuwe fiets te kopen zijn pedalen waarschijnlijk interessanter.UnderAVoidSky schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:43:
[...]
Waarom niet op de crank? Dan ben je vrij in keuze van pedalen?
Omdat ik een fiets heb met Campa Chorus Ultra Torque en een met (helaas...) Sram. En ik wil het graag op beide kunnen gebruiken. Ik zou dan twee nieuwe crankstellen aan moeten schaffen en dat wordt me weer wat erg gortig.UnderAVoidSky schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:43:
[...]
Waarom niet op de crank? Dan ben je vrij in keuze van pedalen?
Op zich is qua prijs/kwaliteit de Favero niet te verslaan, natuurlijk, maar ik ben ooit bij Time beland vanwege de bewegingsvrijheid en Q-factor. Helaas zijn er nog geen Time pedalen met vermogensmeting, want dan was de keuze simpel, maar ik denk dat Speedplay daar het meest in de buurt komt.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Afgelopen week heb ik een fiets gekocht voor woon-werk-ritjes en een occasionele gravelrit. Het is een oranje Genesis Day One, die door de vorige eigenaar helemaal zelf is opgebouwd. Toen ik een proefritje maakte, was ik echt verbaasd over hoe soepel alles liep (wielen, aandrijflijn, alles!).
Afgaande op de foto's van de advertentie dacht ik al te zien dat het voorblad vervangen moest worden en dat bleek inderdaad het geval. Het zekere voor het onzekere genomen en een nieuwe crankset besteld. Een crankset vervangen was al een nieuw avontuur, maar toen bleek halverwege ook nog dat het bottombracket niet compatible was met de nieuwe crankset. Oeps, geen rekening meegehouden. Van die houten stoven van vroeger weten we allemaal dat een sterretje (of in dit geval een vierkantje) niet in een rondje past, toch?
Halverwege de klus een snel ritje gemaakt naar Mantel waar gelukkig de juiste bottombracket + bijpassende gereedschap op voorraad was. Vervangen van de bottombracket en crankset was echt een fluitje van een cent toen we eenmaal het juiste gereedschap hadden. De ketting die erop lag bleek behoorlijk uitgewoond, dus die hebben we ook vervangen. Tot mijn grote verbazing kregen we de missing link niet met gereedschap en niet met brute kracht vastgeklikt. Gelukkig had ik nog een 10-speed missing link in de voorraad liggen en die liet zich wel soepel monteren.
Vervolgens was het tijd voor een hele grondige poets- en smeerbeurt, waarbij we ook het zadel hebben vervangen. Er zat een Selle SMP Extra op en die hebben we vervangen voor een Selle SMP Full Carbon. Een beetje overkill voor een woon-werk-fiets wellicht, maar met een volledig carbon zadel heb ik hopelijk nooit meer een soggy zadel + bijpassende soggy broek.
Voor:
:strip_exif()/f/image/9SMFe6Ps93NzqDB2gOjnanDX.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/xA5q0wBB4Vb8JJndVqg6T0ED.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, leuke klus. Op de foto's komt de lak helaas niet goed tot zijn recht. In werkelijkheid is het metallic oranje met een fijne gouden schittering. Nu alleen nog de puntjes op de i zetten: bidonhouders bevestigen, zadelpositie optimaliseren, op enkele strategische plekken framebeschermende stickers plakken en een ringslot bevestigen (sorry puristen, maar ik wil langer van mijn nieuwe fiets genieten dan alleen vandaag!).
Specificaties:
- Genesis Day One (bouwjaar ca. 2012)
- Sram Apex 1x10 42T (170mm) + 11-34 cassette
- 3T stuur + stuurpen
- Chris King headset
- Paul chainkeeper
- Hope Evo Pro 2 naven, velgen onbekend
- Mechanische schijfremmen
- Selle SMP Full Carbon zadel
- Shimano PD-GR400 Platform pedalen
- Schwalbe Kojak banden
- Racktime bagagedrager + SKS bluemels met mudguards
Afgaande op de foto's van de advertentie dacht ik al te zien dat het voorblad vervangen moest worden en dat bleek inderdaad het geval. Het zekere voor het onzekere genomen en een nieuwe crankset besteld. Een crankset vervangen was al een nieuw avontuur, maar toen bleek halverwege ook nog dat het bottombracket niet compatible was met de nieuwe crankset. Oeps, geen rekening meegehouden. Van die houten stoven van vroeger weten we allemaal dat een sterretje (of in dit geval een vierkantje) niet in een rondje past, toch?
Halverwege de klus een snel ritje gemaakt naar Mantel waar gelukkig de juiste bottombracket + bijpassende gereedschap op voorraad was. Vervangen van de bottombracket en crankset was echt een fluitje van een cent toen we eenmaal het juiste gereedschap hadden. De ketting die erop lag bleek behoorlijk uitgewoond, dus die hebben we ook vervangen. Tot mijn grote verbazing kregen we de missing link niet met gereedschap en niet met brute kracht vastgeklikt. Gelukkig had ik nog een 10-speed missing link in de voorraad liggen en die liet zich wel soepel monteren.
Vervolgens was het tijd voor een hele grondige poets- en smeerbeurt, waarbij we ook het zadel hebben vervangen. Er zat een Selle SMP Extra op en die hebben we vervangen voor een Selle SMP Full Carbon. Een beetje overkill voor een woon-werk-fiets wellicht, maar met een volledig carbon zadel heb ik hopelijk nooit meer een soggy zadel + bijpassende soggy broek.
Voor:
:strip_exif()/f/image/9SMFe6Ps93NzqDB2gOjnanDX.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/xA5q0wBB4Vb8JJndVqg6T0ED.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, leuke klus. Op de foto's komt de lak helaas niet goed tot zijn recht. In werkelijkheid is het metallic oranje met een fijne gouden schittering. Nu alleen nog de puntjes op de i zetten: bidonhouders bevestigen, zadelpositie optimaliseren, op enkele strategische plekken framebeschermende stickers plakken en een ringslot bevestigen (sorry puristen, maar ik wil langer van mijn nieuwe fiets genieten dan alleen vandaag!).
Specificaties:
- 3T stuur + stuurpen
- Chris King headset
- Paul chainkeeper
- Schwalbe Kojak banden
Leuke fiets, die kojak's zijn ook heerlijk comfi en nog redelijk vlot.Reginas schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:51:
Afgelopen week heb ik een fiets gekocht voor woon-werk-ritjes en een occasionele gravelrit. Het is een oranje Genesis Day One, die door de vorige eigenaar helemaal zelf is opgebouwd. Toen ik een proefritje maakte, was ik echt verbaasd over hoe soepel alles liep (wielen, aandrijflijn, alles!).
Afgaande op de foto's van de advertentie dacht ik al te zien dat het voorblad vervangen moest worden en dat bleek inderdaad het geval. Het zekere voor het onzekere genomen en een nieuwe crankset besteld. Een crankset vervangen was al een nieuw avontuur, maar toen bleek halverwege ook nog dat het bottombracket niet compatible was met de nieuwe crankset. Oeps, geen rekening meegehouden. Van die houten stoven van vroeger weten we allemaal dat een sterretje (of in dit geval een vierkantje) niet in een rondje past, toch?![]()
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Specificaties:
- 3T stuur + stuurpen
- Chris King headset
- Paul chainkeeper
- Schwalbe Kojak banden
Vraagje, ik wilde na drip-wax eens hot-wax gaan proberen, welke wax en wat voor apparaat raden mensen aan om de wax te smelten? (ik denk niet dat ik mezelf heel populair maak hier door het in de keuken op het fornuis te gaan smelten
Ik hoor goede verhalen over een tweedehands slow cooker via marktplaats of de kringloop. Welke hot wax was je van plan te gaan gebruiken?Bastard schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:46:
[...]
Leuke fiets, die kojak's zijn ook heerlijk comfi en nog redelijk vlot.
Vraagje, ik wilde na drip-wax eens hot-wax gaan proberen, welke wax en wat voor apparaat raden mensen aan om de wax te smelten? (ik denk niet dat ik mezelf heel populair maak hier door het in de keuken op het fornuis te gaan smelten) Op Ali zie je voor 2 tientjes bv al wax smelters, maar ik heb echt geen idee waar ik op moet letten bij aankoop van zoiets dergelijks.
Ik dacht gewoon iets van de toppers van https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/, maar ik sta open voor suggestiesOwios schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:06:
[...]
Ik hoor goede verhalen over een tweedehands slow cooker via marktplaats of de kringloop. Welke hot wax was je van plan te gaan gebruiken?
@Bastard voordeel van een slowcooker is dat -wanneer je hem alleen gebruikt voor het smelten van de was- je de was erin kunt laten zitten. Je zet hem op een later moment aan voor nieuw gebruik en het is zo weer vloeibaar.
Mocht je liever iets willen gebruiken dat je toch op het fornuis kunt zetten, dan kun je hier bijv. aan denken: wassmeltpan RVS. Pan heeft een dubbele wand en je vult de holle wand met water, zodat je de was au bain marie kunt smelten. Is weer wat meer foolproof dan met een kommetje wax boven een pannetje water, waarbij je de kans hebt dat het kokend water omhoog komt en je kommetje was volloopt met water. Let sowieso wel op met de temperatuur als je verwarmt op een fornuis. Je wil de was smelten, niet koken.
Nog een laatste suggestie: bij kapperswinkels hebben ze vaak ook kleine slowcookers/wassmelters voor harsbehandingen. Of je er nu harskorrels ingooit of waskorrels maakt niet zoveel uit.
Succes!
Mocht je liever iets willen gebruiken dat je toch op het fornuis kunt zetten, dan kun je hier bijv. aan denken: wassmeltpan RVS. Pan heeft een dubbele wand en je vult de holle wand met water, zodat je de was au bain marie kunt smelten. Is weer wat meer foolproof dan met een kommetje wax boven een pannetje water, waarbij je de kans hebt dat het kokend water omhoog komt en je kommetje was volloopt met water. Let sowieso wel op met de temperatuur als je verwarmt op een fornuis. Je wil de was smelten, niet koken.
Nog een laatste suggestie: bij kapperswinkels hebben ze vaak ook kleine slowcookers/wassmelters voor harsbehandingen. Of je er nu harskorrels ingooit of waskorrels maakt niet zoveel uit.
Succes!
Ik heb een nog simpeler/goedkoper oplossing voor m'n wax: een plastic bakje. Dat zet ik op lage temperatuur in de oven en dat gaat ook prima.
Phew je moet er maar zin in hebben in al dat gedoe met je ketting.
Gewoon lekker hele jaar door squirt.
En op dagen zoals afgelopen zondag met natte zooi gewoon klein flesje squirt meenemen zodat je na 200km even kan bijsmeren en de 300km kan halen zonder krakende ketting.
Maar voor normale mensen is het voldoende om gewoon thuis weer bij te smeren voor volgende rit 😎
Gewoon lekker hele jaar door squirt.
En op dagen zoals afgelopen zondag met natte zooi gewoon klein flesje squirt meenemen zodat je na 200km even kan bijsmeren en de 300km kan halen zonder krakende ketting.
Maar voor normale mensen is het voldoende om gewoon thuis weer bij te smeren voor volgende rit 😎
Zijn er hier Tweakers die wel eens kampen met inspanningshoofdpijn na het fietsen. Echt het hangover gevoel dat echt vele uren later na je rit opkomt?
BlaBlaBla
Ja, als ik te weinig gedronken heb. Hangover gevoel wordt over het algemeen veroorzaakt door uitdroging, dat is ook de oorzaak bij een kater door alcohol, dus dat is vaak makkelijk te herleiden.Strider schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:13:
Zijn er hier Tweakers die wel eens kampen met inspanningshoofdpijn na het fietsen. Echt het hangover gevoel dat echt vele uren later na je rit opkomt?
Nadat in begin januari ergens zag dat mensen, volgens mij via GCN ook, een soort challenge gingen doen om elke dag 30min te fietsen had ik bedacht dat me dat in ieder geval onzinnig leek. Ik wil in ieder geval niet elke dag fietsen en fiets liever langer dan 30min ALS ik ga fietsen (zwift, op de weg, maakt niet uit). Ik had mezelf dus voorgenomen om eens te kijken of het zou gaan lukken om op een gemiddelde van 1 uur per dag uit te komen en dat was voor januari prima gelukt met netjes bijna op de minuut nauwkeurig 32 uur. Zo ben ik dan weer :-P
Februari gaat vooralsnog ook de goede kant op. Nu op de 13e al 16 uur erop zitten dus ook februari moet helemaal goed gaan komen. Daarnaast heb ik voor de gein ook eens gekeken naar de afgelopen jaren gebruik op Strava en gekeken vanaf 2015 (1e volledige jaar) wat over de jaren per maand het gemiddelde was en ook de maximum qua uren sporten. Voor januari was de max 22 en gemiddeld 14 uur. Dus daar gaan we al ruimschoots overheen. Voor februari staat de max op 28 uur en avg op bijna 17 uur. Dat moet dus goed gaan.
Voor de gein ook even gekeken als ik over de afgelopen jaren de hoogste maanden bij elkaar optel en dan gekeken naar het jaartotaal en dan zou ik op 355 komen. Met een schrikkeljaar voor de boeg is het streven dus eigenlijk om minimaal 366 uur te gaan sporten dit jaar. Even ter vergelijking, het hoogste aantal uren dat ik tot nog toe gehaald heb in een jaar was 293 in 2017.
Al met al is de start van dit jaar in ieder geval niets om over te klagen! Ohja, en 5 weken terug gaf de weegschaal 93,8 weer. Vanochtend was het 88,9. Dat gaat ook best wel wat sneller dan ik dacht. Goed nog altijd is alle begin "makkelijk/er". Ik blijf toch maar gewoon doorgaan met wat ik doe! Het zou in ieder geval heel mooi zijn als ik ergens rond juni juli rond de 82 uit kan komen.
Waar ik nog wel mee bezig ben geweest is nog steeds afstellen van m'n nieuwe fiets. Het gekke is dat ik erachter gekomen ben dat als ik m'n fiets op de Tacx Flux S zet en mijn voorwiel ook op de mat staat er alsnog een hoogteverschil tussen de assen is van een goede cm. Dan te bedenken dat ik voor het afstellen vaak nog een riseblock gebruikte voor mijn voorwiel... Dan kan je raden wat er gebeurt als je goed afgesteld zit op de Tacx en je dan de weg op gaat haha. Dat was dus behoorlijk schuiven op het zadel en weer last van de handen. Uiteindelijk er achter gekomen en de setup level gemaakt en opnieuw aan het afstellen gegaan. Zadel iets hoger gezet en weer wat meer naar voren en wel op zelfde hoek gekanteld, dit lijkt al best goed in de richting. Denk dat ik zadel nog net een tikkeltje naar achteren moet kantelen en dat ik er dan wel ben. Het zal hoe dan ook nog even wennen blijven.
Heb uiteindelijk Tacx / Garmin nog wel even een mailtje gestuurd hierover. Deels is het natuurlijk een eigen verantwoordelijkheid, maar als je op de site gaat kijken dan zie je in de presentatiefoto's ook geshopped lijkt te zijn dus dat ze wel op de hoogte lijken te zijn dat in de standaardpositie je fiets dus helemaal niet vergelijkbaar staat zoals op de weg. Opzich is dat ook geen probleem als je fiets goed afgesteld was en je hem dan op je Tacx zet, het enige dat dan iets anders is is dat het lijkt of je een iets glooiende weg oprijdt qua houding, maar dat is geen issue. Alleen is mijn situatie anders
https://www.garmin.com/nl-NL/p/690888 zie de 1e foto van de slaapkamer setup, als je dan naar het voorwiel kijkt zie je dat de band verdwijnt in de mat
Februari gaat vooralsnog ook de goede kant op. Nu op de 13e al 16 uur erop zitten dus ook februari moet helemaal goed gaan komen. Daarnaast heb ik voor de gein ook eens gekeken naar de afgelopen jaren gebruik op Strava en gekeken vanaf 2015 (1e volledige jaar) wat over de jaren per maand het gemiddelde was en ook de maximum qua uren sporten. Voor januari was de max 22 en gemiddeld 14 uur. Dus daar gaan we al ruimschoots overheen. Voor februari staat de max op 28 uur en avg op bijna 17 uur. Dat moet dus goed gaan.
Voor de gein ook even gekeken als ik over de afgelopen jaren de hoogste maanden bij elkaar optel en dan gekeken naar het jaartotaal en dan zou ik op 355 komen. Met een schrikkeljaar voor de boeg is het streven dus eigenlijk om minimaal 366 uur te gaan sporten dit jaar. Even ter vergelijking, het hoogste aantal uren dat ik tot nog toe gehaald heb in een jaar was 293 in 2017.
Al met al is de start van dit jaar in ieder geval niets om over te klagen! Ohja, en 5 weken terug gaf de weegschaal 93,8 weer. Vanochtend was het 88,9. Dat gaat ook best wel wat sneller dan ik dacht. Goed nog altijd is alle begin "makkelijk/er". Ik blijf toch maar gewoon doorgaan met wat ik doe! Het zou in ieder geval heel mooi zijn als ik ergens rond juni juli rond de 82 uit kan komen.
Waar ik nog wel mee bezig ben geweest is nog steeds afstellen van m'n nieuwe fiets. Het gekke is dat ik erachter gekomen ben dat als ik m'n fiets op de Tacx Flux S zet en mijn voorwiel ook op de mat staat er alsnog een hoogteverschil tussen de assen is van een goede cm. Dan te bedenken dat ik voor het afstellen vaak nog een riseblock gebruikte voor mijn voorwiel... Dan kan je raden wat er gebeurt als je goed afgesteld zit op de Tacx en je dan de weg op gaat haha. Dat was dus behoorlijk schuiven op het zadel en weer last van de handen. Uiteindelijk er achter gekomen en de setup level gemaakt en opnieuw aan het afstellen gegaan. Zadel iets hoger gezet en weer wat meer naar voren en wel op zelfde hoek gekanteld, dit lijkt al best goed in de richting. Denk dat ik zadel nog net een tikkeltje naar achteren moet kantelen en dat ik er dan wel ben. Het zal hoe dan ook nog even wennen blijven.
Heb uiteindelijk Tacx / Garmin nog wel even een mailtje gestuurd hierover. Deels is het natuurlijk een eigen verantwoordelijkheid, maar als je op de site gaat kijken dan zie je in de presentatiefoto's ook geshopped lijkt te zijn dus dat ze wel op de hoogte lijken te zijn dat in de standaardpositie je fiets dus helemaal niet vergelijkbaar staat zoals op de weg. Opzich is dat ook geen probleem als je fiets goed afgesteld was en je hem dan op je Tacx zet, het enige dat dan iets anders is is dat het lijkt of je een iets glooiende weg oprijdt qua houding, maar dat is geen issue. Alleen is mijn situatie anders
https://www.garmin.com/nl-NL/p/690888 zie de 1e foto van de slaapkamer setup, als je dan naar het voorwiel kijkt zie je dat de band verdwijnt in de mat
[ Voor 4% gewijzigd door orange.x op 13-02-2024 10:32 ]
Heb bij ritten langer dan 3 uur fietsen ook ALTIJD hoofdpijn nadien (wel geen hangover gevoel). Alles al geprobeerd (meer drinken, magnesium, ...). Het enigste wat helpt is een Dafalganneke Plus Caffeine na de rit.
Ik kan er bij mij meestal geen peil op trekken.Kluus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:17:
[...]
Ja, als ik te weinig gedronken heb. Hangover gevoel wordt over het algemeen veroorzaakt door uitdroging, dat is ook de oorzaak bij een kater door alcohol, dus dat is vaak makkelijk te herleiden.
Gisteren 1.45 uur gefietst, gewoon op volle bak. 17:30 thuis gekomen, 23:00 naar bed en ik had nergens last van.
06:30 brak wakker geworden met hoofdpijn en een misselijk gevoel waarvan de hoofdpijn nu nog steeds aanwezig is.
Vorige week woensdag echt precies hetzelfde ritje gefietst, zelfde omstandigheden, zelfde gedronken en nergens last van gehad.
Ik heb zelf ook gemerkt dat direct na een rit paracetamol + koffie verlichting kan geven, alleen ik ben geen fan van Caffeine zo laat in de middag.jorrefunk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:20:
Heb bij ritten langer dan 3 uur fietsen ook ALTIJD hoofdpijn nadien (wel geen hangover gevoel). Alles al geprobeerd (meer drinken, magnesium, ...). Het enigste wat helpt is een Dafalganneke Plus Caffeine na de rit.
[ Voor 25% gewijzigd door Strider op 13-02-2024 10:27 ]
BlaBlaBla
Bedoel je dan dat je ook na je rit voldoende gedronken heb of vooral tijdens? Ik heb het meestal als ik later op de avond intensief binnen heb gefietst en daarna niet meer de tijd heb gehad om voldoende bij te drinken voordat ik naar bed ben gegaan, dan inderdaad wakker met een kater gevoel.Strider schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Ik kan er bij mij meestal geen peil op trekken.
Gisteren 1.45 uur gefietst, gewoon op volle bak. 17:30 thuis gekomen, 23:00 naar bed en ik had nergens last van.
06:30 brak wakker geworden met hoofdpijn en een misselijk gevoel waarvan de hoofdpijn nu nog steeds aanwezig is.
Vorige week woensdag echt precies hetzelfde ritje gefietst, zelfde omstandigheden, zelfde gedronken en nergens last van gehad.
Ja, hier ook. Sommige ritten wel, sommige ritten niet. Kan er geen pijl op trekken. Drink altijd wel voldoende heb ik het idee (minimaal 0,5L per uur). Als ik terug kom direct een herstelshake met water en ook na de rit glas water per uur (Soms meer als ik hoofdpijn voel opkomen). En inderdaad enkele uren na de rit dat de hoofdpijn begint. Met ibuproven/paracetamol krijg ik de hoofdpijn meestal wel weer onder controle.Strider schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:13:
Waarom zou je 1:45 uur volle bak fietsen? Daar word je meestal niet echt beter vanStrider schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Ik kan er bij mij meestal geen peil op trekken.
Hoofdpijn na een rit heeft doorgaans twee hoofdoorzaken: dehydratie zoals gezegd, óf te weinig gegeten voor/tijdens/na de rit.
Het is prima mogelijk dat je de vorige keer nergens last van had en nu wel. Bijv omdat het deze week iets warmer was (meer vochtverlies) of omdat je deze week voor/tijdens iets minder gegeten hebt. Of omdat je deze week iets harder ging.
Er zijn een paar simpele oplossingen die je kan proberen:
1. Niet 1:45 uur volle bak fietsen. Eerst eens 30min warm fietsen, daarna 15min harder en weer 15min rustiger. In ieder geval hard en snel afwisselen.
2. Gedurende de dag, tijdens je rit (bidon met sportdrank) en na je rit meer drinken
3. 1.5 uur voor je rit even goed eten, tijdens je rit iets meer eten en mss ook na je rit iets meer eten.
Zulke hoofdpijn achteraf is een indicatie dat er ergens iets niet goed ging. En dat is zonde, want dan word je ook niet fitter/beter van je rit. Zelfs misschien wel slechter...
Mentaal soms welRequiem19 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Waarom zou je 1:45 uur volle bak fietsen? Daar word je meestal niet echt beter van.
...
Maar een goede warming up en cooling down (!) is inderdaad wel aan te raden bij dit soort ritten.
Plezier?Requiem19 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Waarom zou je 1:45 uur volle bak fietsen? Daar word je meestal niet echt beter van.
De vraag is dan ook: wat is precies "volle bak"? Is dat constant rond het omslagpunt, is dat erboven? Misschien is de definitie al verschillend
Volle bak zou voor mij in ieder geval betekenen dat ik het waarschijnlijk niet langer dan een half uur vol zou houden. Ik heb wel eens segmentjes gereden van om en nabij de 5km waar ik dan wind mee had en gem iets van 48 reed, maar dan wil je na 4km al echt stoppen is mijn ervaring dan. Dat is dan wel volle bak. Maar 1u45 volle bak... Dat klinkt dan meer als gewoon lekker doorrijden, goed druk erop houden en het liefst zo min mogelijk wisselingen qua stoppen voor verkeer of stoplichten.
Als het dat laatste is dan kan ik mij er wel in vinden, en dan is 1u45 soms misschien nog kort :-) Soms wil je gewoon lekker doorrijden voor langere tijd.
Als het dat laatste is dan kan ik mij er wel in vinden, en dan is 1u45 soms misschien nog kort :-) Soms wil je gewoon lekker doorrijden voor langere tijd.
Inspanningshoofdpijn, ja daar heb ik helaas af en toe ook last van. Is deels afhankelijk van intensiteit en duur van de training. Volgens mij drink ik echt genoeg. Sportdrank, snuf zout bij het water/roosvicee mix, dat doe ik allemaal. Wat soms helpt is na thuiskomst direct een groot glas water met een tablet multi-mineralen opgelost drinken. Ik drink ook na thuiskomst systematisch verder. Meestal treed het bij mij 6-12 u na de inspanning op. De echte oorzaak kan ik niet vinden. Getraindheid is ook een factor. Ik neem sumatriptan (op recept) als het te erg wordt. Soms 's nacht kan ik er niet van slapen.
Toen ik een paar jaar terug weer fanatieker begon met fietsen, na een paar jaar bijna niet gefietst te hebben. Had ik het in het begin vrij vaak, zo vaak dat ik eigenlijk weer wilde stoppen, zo vervelend was het.
Toen ik een paar jaar terug weer fanatieker begon met fietsen, na een paar jaar bijna niet gefietst te hebben. Had ik het in het begin vrij vaak, zo vaak dat ik eigenlijk weer wilde stoppen, zo vervelend was het.
mountainbiker
Hier ook bekend met hoofdpijn na en tijdens fietsen. Hoewel het nauwelijks meer voorkomt ten opzichte van vroeger. Toen stond mijn zadel niet goed afgesteld waardoor ik teveel ging leunen op het stuur.
Wat je dan krijgt is dat je schouders dan onnatuurlijk gaan staan. Samen met de gebogen houding en hoofd gekanteld zorgt dat voor spierspanning en dus hoofdpijn. Afstelling en houding zijn dus zeker dingen om te checken dus.
Ook strakke en dunne bretels/zoompjes van de zeembroek kunnen drukken tegen je schouderspieren. En ook je helm kan verkeerd zitten waardoor je druk krijgt op spiertjes.
Wat ik ook wel merk op langere ritjes is dat mn maag/spijsvertering beetje kan gaan blokkeren voor mn gevoel. Dit kan dan doorwerken in misselijkheid en uiteindelijk hoofdpijn.
De houding en de strakke kleding spelen hier ook in mee denk ik. Eet meestal wel gewoon regular boterhammen met kaas, geen gelletjes en stuff.
Wat je dan krijgt is dat je schouders dan onnatuurlijk gaan staan. Samen met de gebogen houding en hoofd gekanteld zorgt dat voor spierspanning en dus hoofdpijn. Afstelling en houding zijn dus zeker dingen om te checken dus.
Ook strakke en dunne bretels/zoompjes van de zeembroek kunnen drukken tegen je schouderspieren. En ook je helm kan verkeerd zitten waardoor je druk krijgt op spiertjes.
Wat ik ook wel merk op langere ritjes is dat mn maag/spijsvertering beetje kan gaan blokkeren voor mn gevoel. Dit kan dan doorwerken in misselijkheid en uiteindelijk hoofdpijn.
De houding en de strakke kleding spelen hier ook in mee denk ik. Eet meestal wel gewoon regular boterhammen met kaas, geen gelletjes en stuff.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Ja zo af en toe bijna 2 uur knallen kan heerlijk zijn. Kreeg het idee dat bij @Strider dit echter structureel is (mijn aanname uit de omschrijving van de situatie).Kluus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:33:
[...]
Mentaal soms wel, ik hou ook wel van lekker knallen op zijn tijd, pure progressie is niet voor iedereen het doel, soms wil je ook gewoon even uitkuren of jezelf testen.
Maar een goede warming up en cooling down (!) is inderdaad wel aan te raden bij dit soort ritten.
Je mag natuurlijk ook wekelijks twee uur knallen. Of zelfs dagelijks, doe vooral wat je leuk vindt. Maar elke week 2 uur (of meer) volle bak gaan is wel echt intens. Als dat de wens is zal dat toch wel een warming up, cooling down en wat extra voorzorgsmaatregelen qua voeding en hydratatie vereisen.
Ik bedoel in ieder geval zeker niet dat iedereen maar moet fietsen om beter te worden. Belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vindt.
Naar mijn gevoel wel maar dat is het dan wellicht niet en misschien drink ik ook te laat. Iig gisteren had ik bijvoorbeeld toen ik ging slapen bijvoorbeeld ook geen dorst.Kluus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:26:
[...]
Bedoel je dan dat je ook na je rit voldoende gedronken heb of vooral tijdens? Ik heb het meestal als ik later op de avond intensief binnen heb gefietst en daarna niet meer de tijd heb gehad om voldoende bij te drinken voordat ik naar bed ben gegaan, dan inderdaad wakker met een kater gevoel.
Ibuprofen werkt hier ook beter. Interessant dat jij er ook last van hebt gezien jouw niveau.rodiee schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Ja, hier ook. Sommige ritten wel, sommige ritten niet. Kan er geen pijl op trekken. Drink altijd wel voldoende heb ik het idee (minimaal 0,5L per uur). Als ik terug kom direct een herstelshake met water en ook na de rit glas water per uur (Soms meer als ik hoofdpijn voel opkomen). En inderdaad enkele uren na de rit dat de hoofdpijn begint. Met ibuproven/paracetamol krijg ik de hoofdpijn meestal wel weer onder controle.
Met volle bak bedoel ik gewoon lekker flink doortrappen, grijs trainen. Ik vind het vaak wel lekker en dan kan ik het goed timen ivm mijn werk en gezin wanneer ik weer thuis ben.Requiem19 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Hoofdpijn na een rit heeft doorgaans twee hoofdoorzaken: dehydratie zoals gezegd, óf te weinig gegeten voor/tijdens/na de rit.
Het is prima mogelijk dat je de vorige keer nergens last van had en nu wel. Bijv omdat het deze week iets warmer was (meer vochtverlies) of omdat je deze week voor/tijdens iets minder gegeten hebt. Of omdat je deze week iets harder ging.
Er zijn een paar simpele oplossingen die je kan proberen:
1. Niet 1:45 uur volle bak fietsen. Eerst eens 30min warm fietsen, daarna 15min harder en weer 15min rustiger. In ieder geval hard en snel afwisselen.
2. Gedurende de dag, tijdens je rit (bidon met sportdrank) en na je rit meer drinken
3. 1.5 uur voor je rit even goed eten, tijdens je rit iets meer eten en mss ook na je rit iets meer eten.
Zulke hoofdpijn achteraf is een indicatie dat er ergens iets niet goed ging. En dat is zonde, want dan word je ook niet fitter/beter van je rit. Zelfs misschien wel slechter...
Hoeveel meer zou ik moeten drinken, of hoeveel zou ik voor, tijdens en na mijn rit van 1.45 uur met deze weersomstandigheden moeten drinken? Er gaat idd ergens iets niet goed en ik krijg zo ook vaak het idee dat ik mijn lichaam eerder sloop dan dat ik er beter van word.
Ik sta nu voor alles open om uit te proberen
Ik vraag mij eigenlijk af of duur echt een factor is. Omdat het zo onregelmatig is heb ik zelf het idee gekregen dat duur voor mij juist geen factor speelt. Ik maak ook wel ooit ritten van 4/5 uur zonder dat ik ergens last van heb, waarbij de intensiteit ook gewoon hoog ligt. Toen ik vanochtend weer gaar wakker werd dacht ik inderdaad hetzelfde als jij; de langdurige na-effecten liggen totaal niet in verhouding met het plezier. 1.45 uur plezier en vervolgens slecht slapen, gaar wakker worden, urenlang hoofdpijn en impact op werk kwaliteit. Ik fiets ook voor mijn gezondheid en dit voelt zo niet gezond aan.mountainbiker schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:05:
Inspanningshoofdpijn, ja daar heb ik helaas af en toe ook last van. Is deels afhankelijk van intensiteit en duur van de training. Volgens mij drink ik echt genoeg. Sportdrank, snuf zout bij het water/roosvicee mix, dat doe ik allemaal. Wat soms helpt is na thuiskomst direct een groot glas water met een tablet multi-mineralen opgelost drinken. Ik drink ook na thuiskomst systematisch verder. Meestal treed het bij mij 6-12 u na de inspanning op. De echte oorzaak kan ik niet vinden. Getraindheid is ook een factor. Ik neem sumatriptan (op recept) als het te erg wordt. Soms 's nacht kan ik er niet van slapen.
BlaBlaBla
Ik heb in juni 2022 een bike fit gedaan. Ik fietste toen 3 a 4 uur in de week. De fitter heeft er toen een behoorlijk kleine stuurpen opgezet. Ik weet nog dat ik behoorlijk inflexibel was en weinig core strength.
Nu fiets ik gemiddeld 7 uur in de week, ben behoorlijk afgevallen en heb wat meer flexibiliteit te pakken.
Ik merk vooral dat ik met zwift met m'n knieën tegen het stuur aan kom als ik redelijk op de pedalen ga staan. (ik leun dan wel wat naar voren).
Volgens mij is m'n stuurpen nu 70mm en heb ik een 100mm liggen. Is dat een erg grote stap om uit te wisselen en te proberen? Waar moet ik op letten als ik dat uitprobeer?
Zie foto voor de beide stuurpennen
Nu fiets ik gemiddeld 7 uur in de week, ben behoorlijk afgevallen en heb wat meer flexibiliteit te pakken.
Ik merk vooral dat ik met zwift met m'n knieën tegen het stuur aan kom als ik redelijk op de pedalen ga staan. (ik leun dan wel wat naar voren).
Volgens mij is m'n stuurpen nu 70mm en heb ik een 100mm liggen. Is dat een erg grote stap om uit te wisselen en te proberen? Waar moet ik op letten als ik dat uitprobeer?
Zie foto voor de beide stuurpennen
:strip_exif()/f/image/KevszmIFs8oXmXZpERuD300c.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit, vergeet houding niet als mogelijke oorzaak van hoofdpijn. Als ik een periode weinig gefietst heb, en mijn nek weer moet wennen aan de fietshouding dan heb ik veel meer last van hoofdpijn.AxzZzeL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:31:
Hier ook bekend met hoofdpijn na en tijdens fietsen. Hoewel het nauwelijks meer voorkomt ten opzichte van vroeger. Toen stond mijn zadel niet goed afgesteld waardoor ik teveel ging leunen op het stuur.
@StecaGrid je gaat daardoor bijna 3cm meer reach krijgen, als de hoek hetzelfde is. Dit kan resulteren in dat je gewicht van je bovenlichaam meer naar voren gekanteld wordt en je dus je polsen / handen meer gaat belasten. Dus wat je denk ik even moet gaan proberen is nu een rit van bijv een uur vlakke weg doen, kijken hoe dat allemaal voelt op een voor jou prettige snelheid, ik denk niet TE inspannend. En vervolgens de andere pen erop zetten en een keer later nog eens zoiets doen. Als een uur niet veel doet voor de handen dan kan je het eens uitbreiden naar een langere periode, richting 2u en dan kijken wat dat doet.
Met het afstellen hier heb ik vooral gemerkt dat een slapende zak zeg maar vaak rond een half uur al wel duidelijk moet zijn (binnen op een statische trainer), maar handen kan wel richting een uur duren voor ze verdoofd raken zeg maar.
Met het afstellen hier heb ik vooral gemerkt dat een slapende zak zeg maar vaak rond een half uur al wel duidelijk moet zijn (binnen op een statische trainer), maar handen kan wel richting een uur duren voor ze verdoofd raken zeg maar.
@StecaGrid gewoon proberen zou ik zeggen, waarschijnlijk 10min werk om het om te bouwen en als de fiets toch nog op de trainer zit is het een mooie omgeving om te proberen. Ik wissel door de week heen tussen fietsen met een groter verschil in geometrie dus ligt aan je eigen aanpassingsvermogen hoe goed je dat trekt.
@iedereen met inspanningshoofdpijn. Iemand al eens bloeddruk gemeten? Ben echt geen medicus maar gezien veel migraine achtige klachten aan (te hoge) bloedruk te wijden is zou ik dat eens gaan testen. Na het fietsen zo'n meter dragen die 12 uur lang metingen doet bijvoorbeeld, misschien wel handig in overleg met een huis of sportarts te doen.
@iedereen met inspanningshoofdpijn. Iemand al eens bloeddruk gemeten? Ben echt geen medicus maar gezien veel migraine achtige klachten aan (te hoge) bloedruk te wijden is zou ik dat eens gaan testen. Na het fietsen zo'n meter dragen die 12 uur lang metingen doet bijvoorbeeld, misschien wel handig in overleg met een huis of sportarts te doen.
Het zal een kwestie zijn van beetje experimenteren wat goed voor je werkt. 1.5 uur voor de rit bordje pasta/rijst of iets met havermout. Tijdens je rit zou ik minimaal 2x bidon leegdrinken met 3 scheppen Isostar of vergelijkbaar en 2x Snelle Jelle. Belangrijk dat je niet alles eet na 1.5 uur, maar dat je zorgt dat voor het eerste uur je eerste bidon leeg is en 1 snelle jelle op is.Strider schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:39:
[...]
Met volle bak bedoel ik gewoon lekker flink doortrappen, grijs trainen. Ik vind het vaak wel lekker en dan kan ik het goed timen ivm mijn werk en gezin wanneer ik weer thuis ben.
Hoeveel meer zou ik moeten drinken, of hoeveel zou ik voor, tijdens en na mijn rit van 1.45 uur met deze weersomstandigheden moeten drinken? Er gaat idd ergens iets niet goed en ik krijg zo ook vaak het idee dat ik mijn lichaam eerder sloop dan dat ik er beter van word.
Ik sta nu voor alles open om uit te proberen
Na je rit goede bak kwark, granola en fruit en nog 1 of zelfs 2 kopjes thee bijv.
Er is geen gouden regel en wat er nodig is zal ook verschillen per rit afhankelijk van intensiteit, vorm van de dag en het weer (warm/koud). Bovenstaande voeding is eerder teveel dan te weinig voor zo'n relatief korte rit. Dus experimenteer vooral een beetje.
Dat kan inderdaad nu over zijn sinds je laatste bikefit, maar je gaat met een langere reach wel weer wat aan de geometrie veranderen, dus je bovenlichaam komt onder een andere hoek te staan, dit levert mogelijk een andere druk op en kan dus wel weer voor klachten zorgen. Vandaar om het in ieder geval in goede condities te testen. Als je een indoor trainer hebt en daar de boel nu op geinstalleerd hebt en daar probleemloos 1u+ kan rijden dan zou ik het denk ik indoor eerst proberen. Dit omdat dat veel statischer is en je dus sneller tegen eventuele problemen aan kan lopen. Buiten heb je nog wel eens dat als je aanzet je misschien even staat, of je hebt meer momenten van andere rust of ballast in bochten etc.StecaGrid schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:52:
@orange.x @GWBoes
Thanks! Ga 't gewoon eens proberen. Slapend kruis is gelukkig passé na de bike fit en ander zadel.
Wel goed om 't op de weg te proberen.
Daar heb je gelijk in! 2u gaan prima zowel indoor als buiten.
Zo.. na de vele adviezen hier een “reset-week” gedaan. Zoals waarschijnlijk bekend was ik aan het afvallen en trainen tegelijk. Ik ben hier geweest voor advies en heb daar mijn conclusies uit getrokken. Te hoge intensiteit en te weinig energie/voeding voor trainingen. Mijn reset-week bestond uit het volgende. Gezond eten zonder op hoeveelheden/calorieën te letten en even niet trainen. De energievoorraden weer aanvullen dus
Vanavond mijn eerste rondje gefietst en dat voelde heel anders. Heb echt wel doorgefietst (grijs) maar ook 3x een pr in de vermogenscurve. Dat terwijl de training helemaal niet heel zwaar aanvoelde.
Deze week ga ik nog ergens 130km fietsen om die een keer in de benen te hebben en het eten te testen. Verder is mijn plan om veel in Z2 te fietsen en wat sprintwerk in sommige trainingen te doen.
Qua lijnen ga ik van 2100cKal per dag naar 2300cKal per dag + de trainings cKal die er die dag bij komen op een gezonde manier bijvullen. Ik wil voor de AGR nog 2,5kg afvallen maar dat is geen must, dan zou ik mooi 85kg wegen en ben ik 10kg lichter dan in de kerstvakantie. Voor iemand van 194cm een prima gewicht.
Vanavond mijn eerste rondje gefietst en dat voelde heel anders. Heb echt wel doorgefietst (grijs) maar ook 3x een pr in de vermogenscurve. Dat terwijl de training helemaal niet heel zwaar aanvoelde.
Deze week ga ik nog ergens 130km fietsen om die een keer in de benen te hebben en het eten te testen. Verder is mijn plan om veel in Z2 te fietsen en wat sprintwerk in sommige trainingen te doen.
Qua lijnen ga ik van 2100cKal per dag naar 2300cKal per dag + de trainings cKal die er die dag bij komen op een gezonde manier bijvullen. Ik wil voor de AGR nog 2,5kg afvallen maar dat is geen must, dan zou ik mooi 85kg wegen en ben ik 10kg lichter dan in de kerstvakantie. Voor iemand van 194cm een prima gewicht.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Vergeet het zout (in de bidon) niet als hydratatie een aandachtspunt is. Blijkbaar verlies je bijvoorbeeld 1.2 gram extra zout per vier koppen koffie die je drinkt, ik eet niet veel zout en wel fietsen/zweten en genoeg (denk je goed bezig te zijn) drinken resulteerde over tijd in een tekort denk ik, en ik kreeg last van drinken wat lang in de maag bleef, hoofdpijn, wel willen plassen maar weinig.
Ik heb een paar dagen extra zout genomen door zouter eten en keukenzout, echt grammen per dag en daar knapte ik snel van op, anderhalve kilo zwaarder, en geen problemen meer. Dit is recent geweest en niet eerder gehad, ook nooit hoofdpijn eigenlijk, maar ik weet dat ik sinds een jaar ofzo gemiddeld iedere dag een kop koffie (of twee) drink, en verder ook meer dronk, nou je ziet wel. Dus misschien iets om te proberen, het kan een natriumtekort zijn, ik ga er wel op letten.
Ik heb een paar dagen extra zout genomen door zouter eten en keukenzout, echt grammen per dag en daar knapte ik snel van op, anderhalve kilo zwaarder, en geen problemen meer. Dit is recent geweest en niet eerder gehad, ook nooit hoofdpijn eigenlijk, maar ik weet dat ik sinds een jaar ofzo gemiddeld iedere dag een kop koffie (of twee) drink, en verder ook meer dronk, nou je ziet wel. Dus misschien iets om te proberen, het kan een natriumtekort zijn, ik ga er wel op letten.
Kan alleen maar zeggen: Verstandig ! Goed dat je tot nieuwe inzichten bent gekomen én dat het meteen zich uitbetaald in "records" en een goed gevoel!stevens20 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:43:
Zo.. na de vele adviezen hier een “reset-week” gedaan. Zoals waarschijnlijk bekend was ik aan het afvallen en trainen tegelijk. Ik ben hier geweest voor advies en heb daar mijn conclusies uit getrokken. Te hoge intensiteit en te weinig energie/voeding voor trainingen. Mijn reset-week bestond uit het volgende. Gezond eten zonder op hoeveelheden/calorieën te letten en even niet trainen. De energievoorraden weer aanvullen dus
Ik denk dat je de AGR met vertrouwen tegemoet mag zien: De verbeteringen die je hebt doorgemaakt en het feit dat je de winter hebt doorgetraind en eraan gewerkt hebt is bewijs genoeg voor je inzet en dat is écht meer dan genoeg voor de AGR.
Toen ik begon met fietsen had ik dat ook. Was bij mij te weinig drinken.Strider schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:13:
Mooi! Goed bezig man 👌.stevens20 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:43:
En verfrissend dat er ook mensen zijn die daadwerkelijk iets doen met de adviezen van het forum :-).
Ik gebruik deze: https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1Bastard schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:46:
[...]
Leuke fiets, die kojak's zijn ook heerlijk comfi en nog redelijk vlot.
Vraagje, ik wilde na drip-wax eens hot-wax gaan proberen, welke wax en wat voor apparaat raden mensen aan om de wax te smelten? (ik denk niet dat ik mezelf heel populair maak hier door het in de keuken op het fornuis te gaan smelten) Op Ali zie je voor 2 tientjes bv al wax smelters, maar ik heb echt geen idee waar ik op moet letten bij aankoop van zoiets dergelijks.
Werkt prima, wel ff geduld hebben met opwarmen. Had eerst een goedkopere aliexpress versie maar die deed de stoppen doorslaan
Voordeel is dat je de wax er gewoon in kunt laten zitten.
Ik heb gisteravond ook een ali variant besteld en wat wax, hopelijk doet mijn ali-pan het beter dan de jouweroda_djavulen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:06:
[...]
Ik gebruik deze: https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
Werkt prima, wel ff geduld hebben met opwarmen. Had eerst een goedkopere aliexpress versie maar die deed de stoppen doorslaan
Voordeel is dat je de wax er gewoon in kunt laten zitten.
Ik rijd momenteel op een mountainbike met wegbanden. Ik ben echt een mooi weer fietser en ben alleen op verharde wegen aan het rijden.
Is het, ondanks de wegbanden op de mtb, een interessante keuze om er een racefiets bij te nemen? Gaat hier verschil inzitten qua beleving en plezier. En hoe zit het qua tegen de wind in fietsen t.o.v. van een mtb?
Huidige fiets: Merida big nine met Hurricane banden.
Is het, ondanks de wegbanden op de mtb, een interessante keuze om er een racefiets bij te nemen? Gaat hier verschil inzitten qua beleving en plezier. En hoe zit het qua tegen de wind in fietsen t.o.v. van een mtb?
:strip_exif()/f/image/LfXfVIM41gNg80x5O7ptGcn1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door flugelisoke op 14-02-2024 15:12 ]
Ik heb het ook wel eens sporadisch voorgehad, en ik drink doorgaans tamelijk veel op de fiets.Strider schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:13:
Het is na veel zoeken gebleken dat ik tamelijk wat zout verlies, en als ik deze wat op peil houd dat de hoofdpijn ook onder controle is (weg is dus.)
Dus voor lange afstanden heb ik 1 bus water en 1 bus water + electrolyten.
Momenteel gebruik ik die Powerbar 5 electrolyes bruistabletten, en die lijken echt goed te werken in mijn geval.
Verder kunnen zoute snacks (Crackers, TUC, ea) ook wel helpen
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Dat hangt er vanaf waar je plezier uit haalt... Als jij gewoon relaxed een stuk wilt toeren, voldoet je mtb prima toch?flugelisoke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:09:
Ik rijd momenteel op een mountainbike met wegbanden. Ik ben echt een mooi weer fietser en ben alleen op verharde wegen aan het rijden.
[Afbeelding]
Qua wind.. ja je zit op zo'n mtb niet echt aero. En hoe meer aero je zit, hoe minder je last hebt van de wind. Verder is vering natuurlijk behoorlijk wat energieverlies, dat heb je normaal gesproken op de weg helemaal niet nodig.
Maar nogmaals, als jij gewoon lekker wilt toeren en je hoeft geen 28 km/u gemiddeld te fietsen, dan hoef je natuurlijk helemaal niet over te stappen.
Daar heb je een punt, wat ik wel vaak lees is dat je op een racefiets makkelijker eenzelfde tempo kunt rijden, en makkelijker lange stukken rijdt zonder echt vermoeid te raken. Ik zie alleen nog niet waar hem dat nou in zit.Giel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:22:
[...]
Dat hangt er vanaf waar je plezier uit haalt... Als jij gewoon relaxed een stuk wilt toeren, voldoet je mtb prima toch?
Qua wind.. ja je zit op zo'n mtb niet echt aero. En hoe meer aero je zit, hoe minder je last hebt van de wind. Verder is vering natuurlijk behoorlijk wat energieverlies, dat heb je normaal gesproken op de weg helemaal niet nodig.
Maar nogmaals, als jij gewoon lekker wilt toeren en je hoeft geen 28 km/u gemiddeld te fietsen, dan hoef je natuurlijk helemaal niet over te stappen.
Wat ik een voordeel vind van de racefiets ten opzichte van een mtb of fitnessfiets, is de vorm van het stuur. Meer handposities mogelijk, waardoor het gemakkelijker is om van positie te veranderen om bepaalde lichaamsdelen iets te ontzien tijdens het fietsen.flugelisoke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:29:
[...]
Daar heb je een punt, wat ik wel vaak lees is dat je op een racefiets makkelijker eenzelfde tempo kunt rijden, en makkelijker lange stukken rijdt zonder echt vermoeid te raken. Ik zie alleen nog niet waar hem dat nou in zit.
Niet zozeer het tempo vasthouden. Wel ietsje natuurlijk, want je hebt minder last van wind vanwege de meer aero houding, de gemiddelde racer is ook een stuk lichter dan een MTB dus omhoog scheelt wat, en na een bocht aanzetten scheelt. Dus het is wel wat makkelijker om en iets harder te gaan dan op de MTB, en om dat tempo beter vast te houden.flugelisoke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:29:
[...]
Daar heb je een punt, wat ik wel vaak lees is dat je op een racefiets makkelijker eenzelfde tempo kunt rijden, en makkelijker lange stukken rijdt zonder echt vermoeid te raken. Ik zie alleen nog niet waar hem dat nou in zit.
Je hebt wat @Reginas ook zegt, wat meer mogelijkheden om je handen kwijt te kunnen (in ieder geval zonder dat het gevaarlijk wordt omdat je geen remmen bij je handen hebt...). Dat kan wat meer comfort bieden.
Maar uiteindelijk is het gewoon in beide gevallen fietsen, verwacht niet dat je opeens met gemiddeld 33 thuis komt als je nu 21 rijdt op de MTB. En op een MTB (zeker als je geen noppenbanden hebt) kun je ook flink doortrappen, het is niet alsof het een vrachtwagen vs Ferrari is
Exact expert nodig?
Misschien dat het naast wat al genoemd is ook zit in aan de klikpedalen. Dan kun je ook een trekbeweging maken als je voet omhoog beweegtflugelisoke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:29:
[...]
Als je het geld over hebt om verder en sneller te gaan, dan ja. Verder omdat het minder moeite kost, dus je kan meer km afleggen. Sneller, spreekt voor zich denk ik.flugelisoke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:09:
[Afbeelding]
Als je alleen op verharde wegen aan het rijden ben, wil je je mountainbike houden? Want een gravelbike (of een endurace met meer tire clearance) kan je ook nog overwegen.
Ik zou dat niet direct wegbanden noemen. Zulke joekels van noppen (zijkant) heb ik niet eens op mijn gravelfiets... Dat voel je toch in de bochten?flugelisoke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:09:
[Afbeelding]
Hij wil.
Mja, soort van hoogstens wellicht. Gladde banden is geen porum natuurlijk op een mtbklaaas schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:53:
[...]
Ik zou dat niet direct wegbanden noemen. Zulke joekels van noppen (zijkant) heb ik niet eens op mijn gravelfiets... Dat voel je toch in de bochten?
Net overigens eens een regen en wind proefritje gemaakt op een instap Giant racefiets. Ik merk toch wel dat het allemaal makkelijker gaat hoor om tegen de wind in te rijden. Komend weekend eens proefrijden in droge omstandigheden met een segmentje hoger.
Ik ben vorig jaar ook overgestapt op smalle banden. Dat is toch een wereld van verschil. Je houding is meer geoptimaliseerd voor snelheid, en dat merk je.flugelisoke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:06:
[...]
Mja, soort van hoogstens wellicht. Gladde banden is geen porum natuurlijk op een mtb![]()
Net overigens eens een regen en wind proefritje gemaakt op een instap Giant racefiets. Ik merk toch wel dat het allemaal makkelijker gaat hoor om tegen de wind in te rijden. Komend weekend eens proefrijden in droge omstandigheden met een segmentje hoger.
Indien je niet gelijk heel veel wil investeren: MP staat vol met fietsen met velgremmen, die je voor een schappelijke prijs kunt overnemen om te zien of je er op blijft rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 14-02-2024 19:30 ]
Proberen waard, heb je zoiets ook in een poeder variant?KipCurreh schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:21:
[...]
Ik heb het ook wel eens sporadisch voorgehad, en ik drink doorgaans tamelijk veel op de fiets.
Het is na veel zoeken gebleken dat ik tamelijk wat zout verlies, en als ik deze wat op peil houd dat de hoofdpijn ook onder controle is (weg is dus.)
Dus voor lange afstanden heb ik 1 bus water en 1 bus water + electrolyten.
Momenteel gebruik ik die Powerbar 5 electrolyes bruistabletten, en die lijken echt goed te werken in mijn geval.
Verder kunnen zoute snacks (Crackers, TUC, ea) ook wel helpen
BlaBlaBla
Wat mi het meeste verschil maakt is het kettingblad. Op m’n MTB had ik een 32t voor, nu op de gravelbike een 40t. Scheelt een paar omwentelingen om vooruit te komen. Overweeg ‘m nog te vervangen door een 42t.flugelisoke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:09:
[Afbeelding]
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik ben bezig met de montage van de sram rival linker powermeter.
Maar het lukt niet ik krijg het crankstel niet losgedraaid met de 8mm inbus… iemand die dit ook heeft gedaan die even wil meekijken? Via wat foto’s oid?
Maar het lukt niet ik krijg het crankstel niet losgedraaid met de 8mm inbus… iemand die dit ook heeft gedaan die even wil meekijken? Via wat foto’s oid?
luuk66 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:13:
Wat lukt er niet? Heb er verscheidene gedaan en het valt mij iedere keer weer tegen hoeveel kracht je moet zetten.luuk66 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:09:
Maar het lukt niet ik krijg bij crankstel niet losgedraaid met de 8mm inbus… iemand die dit ook heeft gedaan die even wil meekijken? Via wat foto’s oid?
Het beste is om hem los te "breken" met een impact kracht. Kracht/druk langzaam opbouwen werkt minder goed voor dit soort zaken.
Hoe is je opstelling? Ik zet een houten blok on de de andere crank. 2e persoon die de fiets vast houdt. Ikzelf heb een breakerbar vast met de juiste dop. ik probeer meestal nog een stuk hout onder de dop te zetten zodat je niet de dop/inbus 'naar beneden' duwt maar deze ondersteund is en dus alleen een moment uitoefent/draait. Dat is even pielen om de hoogte van die ondersteuning goed te krijgen.
Als alles goed staat langzaam beginnen met kracht zetten. Kijken dat alles netjes recht blijft en je dop dus niet zakt of eruit wil komen. Als alle goed is kan je hem eens goed laten schrikken door er je gewicht op de hangen met een schok. Komt wat gevoel bij kijken. Rustig beginnen en de impact iedere keer opvoeren tot ie lostbreekt.
Met name zorgen dat je de dop/kop dus goed ondersteunt zodat je niets dol draait.
ps. mijn maat trok wit weg toen ik aan zijn crank losdraaide. Ik wil alleen maar aangeven dat het misschien voor je gevoel wel 'heel veel' is. Hangt een beetje van je ervaring af en hoe vast het zit. Uit welke regio kom je? anders kan ik ook wel ff langskomen en meehelpen als het in de buurt is.
Bedankt voor je heldere uitleg!sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:19:
[...]
[...]
Wat lukt er niet? Heb er verscheidene gedaan en het valt mij iedere keer weer tegen hoeveel kracht je moet zetten.
Het beste is om hem los te "breken" met een impact kracht. Kracht/druk langzaam opbouwen werkt minder goed voor dit soort zaken.
Hoe is je opstelling? Ik zet een houten blok on de de andere crank. 2e persoon die de fiets vast houdt. Ikzelf heb een breakerbar vast met de juiste dop. ik probeer meestal nog een stuk hout onder de dop te zetten zodat je niet de dop/inbus 'naar beneden' duwt maar deze ondersteund is en dus alleen een moment uitoefent/draait. Dat is even pielen om de hoogte van die ondersteuning goed te krijgen.
Als alles goed staat langzaam beginnen met kracht zetten. Kijken dat alles netjes recht blijft en je dop dus niet zakt of eruit wil komen. Als alle goed is kan je hem eens goed laten schrikken door er je gewicht op de hangen met een schok. Komt wat gevoel bij kijken. Rustig beginnen en de impact iedere keer opvoeren tot ie lostbreekt.
Met name zorgen dat je de dop/kop dus goed ondersteunt zodat je niets dol draait.
ps. mijn maat trok wit weg toen ik aan zijn crank losdraaide. Ik wil alleen maar aangeven dat het misschien voor je gevoel wel 'heel veel' is. Hangt een beetje van je ervaring af en hoe vast het zit. Uit welke regio kom je? anders kan ik ook wel ff langskomen en meehelpen als het in de buurt is.
Ik denk als ik jou zo hoor ik veelste weinig kracht heb geleverd, het ziet er in de videos van Sram zo licht uit dus ik durfde ook niet goed echt veel kracht te leveren. Ik gebruikte ook maar een simpele inbussleutel.
Ik ga het nu eens proberen met wat meer ondersteuning en een dop zoals jij het aangaf!
Thanks in ieder geval!
Toevallig afgelopen weekend een SRAM Apex crankset vervangen, daar komt wat kracht bij kijken ja. Aangezien wij toch ook de bottombracket gingen vervangen hebben wij wat WD40 toegepast, dat hielp zeker wel
Met een gewone sleutel gaat het in mijn ervaring nooit lukken idd. suc6.luuk66 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:23:
[...]
Bedankt voor je heldere uitleg!
Ik denk als ik jou zo hoor ik veelste weinig kracht heb geleverd, het ziet er in de videos van Sram zo licht uit dus ik durfde ook niet goed echt veel kracht te leveren. Ik gebruikte ook maar een simpele inbussleutel.
Ik ga het nu eens proberen met wat meer ondersteuning en een dop zoals jij het aangaf!
Thanks in ieder geval!
Toevallig gisteren nog gedaan. Die van mij zat ook behoorlijk vast. Ik heb het gedaan met een imbussleutel waarbij het hantvat ongeveer 20cm was. Ik had de imbussleutel zo geplaatst dat deze ongeveer 10cm boven de trapper zat. Dan trekken aan de trapper en duwen op de imbus. Toen kwam hij bij mij los.luuk66 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:13:
Of juist de sleutel en crank in een V ten opzichte van elkaar zodat je kan knijpen. Maar ik heb hier ook wel eens mee zitten worstelen bij mijn MTB en ben tot de conclusie gekomen dat ik gewoon mijn meest lompe sleutel van 50cm moest gebruiken.
Ja, sleutel en crank in een V zetten bedoelde ik inderdaad ook. Zo was het bij mij gisteren gelukt.Kluus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:00:
Of juist de sleutel en crank in een V ten opzichte van elkaar zodat je kan knijpen. Maar ik heb hier ook wel eens mee zitten worstelen bij mijn MTB en ben tot de conclusie gekomen dat ik gewoon mijn meest lompe sleutel van 50cm moest gebruiken.
zeer zeker wel, als je even googlet op Isotone of Elektrolyt poeder heb je tig mogelijkheden qua merken en smaken..Strider schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:50:
[...]
Proberen waard, heb je zoiets ook in een poeder variant?
De ene is wel de andere niet, zo heb ik eens wat potten van Isostar gehad en die zijn toch niet helemaal dat, zeker als ik ze vergelijk met die powerbar nu.
Dat is een beetje trial & error wellicht
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Nee dat begrijp ik, ik bedoelde de specifieke die jij nu gebruikt. Maar ik kan inderdaad ook gewoon naar de samenstelling kijken en iets vergelijkbaars zoeken.KipCurreh schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:33:
[...]
zeer zeker wel, als je even googlet op Isotone of Elektrolyt poeder heb je tig mogelijkheden qua merken en smaken..
De ene is wel de andere niet, zo heb ik eens wat potten van Isostar gehad en die zijn toch niet helemaal dat, zeker als ik ze vergelijk met die powerbar nu.
Dat is een beetje trial & error wellicht
Aan de andere kant, ik gebruik al Isostar dus mijn elektrolyten zouden al redelijk moeten zijn, alhoewel wat jij gebruikt wel wat completer is dan Isostar.
BlaBlaBla
Tip van @McMiGHtY : doe wat multi mineralen bij je suikers.Strider schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:06:
[...]
Nee dat begrijp ik, ik bedoelde de specifieke die jij nu gebruikt. Maar ik kan inderdaad ook gewoon naar de samenstelling kijken en iets vergelijkbaars zoeken.
Aan de andere kant, ik gebruik al Isostar dus mijn elektrolyten zouden al redelijk moeten zijn, alhoewel wat jij gebruikt wel wat completer is dan Isostar.
https://www.dm.de/mivolis...20-st-p4058172922091.html
Ook daar verkrijgbaar: https://duitsedrogisterij...istabletten-20-stuks-20-g
[ Voor 9% gewijzigd door guapper op 15-02-2024 12:46 ]
Is ook de meest handige manier voor het demonteren van pedalen. En dan krijg je zelfs midden op de trials met alleen een multitool in je handen de cranks zo los (uit een ervaring die ik niet wilde hebben)Kluus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:00:
Pas geleden was hier - uiteraard - weer eens een discussie over fietsbellen en specifieker ook de hidemybell en dat de laatste versies weinig lawaai maken met bellen.
Valt deze daar ook onder? Of heeft iemand ervaring of iets zinnigs te zeggen over deze variant? Ik vind hem wel fraai en multifunctioneel. Ik kan wel stoppen met trappen om lawaai te maken maar dat is ook beetje onbeleefd.
https://www.mantel.com/closethegap-hidemybell-raceday-dm
Ah, die light adapter moet je weer los er bij kopen. Word je weer genaaid.
Tweede maal ah; de GoPro aansluiting voor de verlichting wordt wel meegeleverd. Ja ik vind het wel een mooi ding.
Valt deze daar ook onder? Of heeft iemand ervaring of iets zinnigs te zeggen over deze variant? Ik vind hem wel fraai en multifunctioneel. Ik kan wel stoppen met trappen om lawaai te maken maar dat is ook beetje onbeleefd.
Tweede maal ah; de GoPro aansluiting voor de verlichting wordt wel meegeleverd. Ja ik vind het wel een mooi ding.
[ Voor 17% gewijzigd door Giel op 15-02-2024 17:46 ]
Ziet er qua bel uit zoals die ook op mijn versie zit, alleen heb ik er een die onder de stem gemonteerd wordt. Ik ben er zeer tevreden mee qua geluidsproductie.Giel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:36:
Pas geleden was hier - uiteraard - weer eens een discussie over fietsbellen en specifieker ook de hidemybell en dat de laatste versies weinig lawaai maken met bellen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
@Holk @Kluus @sjorsjuhmaniac @ElPaco @rodiee thanks voor de tips! Het is gelukt! Net klein stukje door de straat getest en alles werkt zaterdag serieus testen!
Best wat proefritjes gemaakt en de keuze is gevallen op een nette onderhouden 2021 Cube Attain. Deze was in mijn maat en is inclusief dealergarantie.
Weliswaar met de old skool velgremmen, maar hey.... Ik moet ergens beginnen en proeven van de wielersport. Upgraden kan altijd wanneer ik de smaak te pakken heb.
Voor nu, gewoon lekker kilometers maken en wennen aan de zitpositie i.t.t. mijn mtb.
Weliswaar met de old skool velgremmen, maar hey.... Ik moet ergens beginnen en proeven van de wielersport. Upgraden kan altijd wanneer ik de smaak te pakken heb.
Voor nu, gewoon lekker kilometers maken en wennen aan de zitpositie i.t.t. mijn mtb.
:strip_exif()/f/image/1t4IdkN4vTLn4cSL9vTOepxj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door flugelisoke op 16-02-2024 10:47 ]
Ziet eruit als de Raceday die ik heb, maar dan voor een Syncros stuur. Ben daar niet kapot van! Is me echt te stil. Mijn DT 240 achternaaf horen ze beterGiel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:36:

@flugelisoke gefeliciteerd met je aankoop! Je fiets ziet er mooi uit. Ik wens je veel fijne fietskilometers toe. Zelf heb ik ook een fiets met velgremmen. Dat werkt ook prima!
Heb me met gezond enthousiasme ingeschreven voor de Amstel Gold Race 150 kilometer dit jaar.
Ik fiets al enkele jaren een paar duizend kilometer per jaar, langste rit was tot nu toe 120 km (redelijk vlak), langste ritten met klimmen (>700 hm) een kilometer of 80.
Ik heb een tijdje geleden nog het parcours afgelegd van de AGR 65 km (ten noorden van Valkenburg) maar weet dat het parcours vanaf 125 km (en dus ook de 150) een andere route volgt (ten zuiden van Valkenburg). Deze wil ik de komende weken nog een keer rijden als verkenning.
Ik was in dec/jan aan het trainen met JOIN, zo'n 3 uur per week op de trainer binnen (liefste buiten maar daar was het weer niet goed voor... en klimmen/hogere weerstand is gemakkelijker trainen op de Wahoo Kickr Core + Zwift). Daarnaast na Carnaval en een hoop biertjes op 84 kg uitgekomen (gemiddeld in het jaar 82 kg lichaamsgewicht).
Twee vragen aan jullie experts:
- Met nog twee maanden te gaan, denken jullie dat het handig is om mijn inschrijving voor 150 km te verlagen? (of moet ik gewoon op karakter meedoen en het laatste stukje stoempen?
)
- Wat nemen jullie zoal mee aan extra eten/drinken tijdens zo'n wedstrijd van 150 km? Ik weet dat er diverse verzorgingsposten zijn, maar heb deze toertocht niet eerder gefietst, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alvast bedankt!
Ik fiets al enkele jaren een paar duizend kilometer per jaar, langste rit was tot nu toe 120 km (redelijk vlak), langste ritten met klimmen (>700 hm) een kilometer of 80.
Ik heb een tijdje geleden nog het parcours afgelegd van de AGR 65 km (ten noorden van Valkenburg) maar weet dat het parcours vanaf 125 km (en dus ook de 150) een andere route volgt (ten zuiden van Valkenburg). Deze wil ik de komende weken nog een keer rijden als verkenning.
Ik was in dec/jan aan het trainen met JOIN, zo'n 3 uur per week op de trainer binnen (liefste buiten maar daar was het weer niet goed voor... en klimmen/hogere weerstand is gemakkelijker trainen op de Wahoo Kickr Core + Zwift). Daarnaast na Carnaval en een hoop biertjes op 84 kg uitgekomen (gemiddeld in het jaar 82 kg lichaamsgewicht).
- Met nog twee maanden te gaan, denken jullie dat het handig is om mijn inschrijving voor 150 km te verlagen? (of moet ik gewoon op karakter meedoen en het laatste stukje stoempen?
- Wat nemen jullie zoal mee aan extra eten/drinken tijdens zo'n wedstrijd van 150 km? Ik weet dat er diverse verzorgingsposten zijn, maar heb deze toertocht niet eerder gefietst, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alvast bedankt!
Eer aan je korf (haha)
Blijkbaar verschillen de meningen hier nogal over maar voor mij voldoet de raceday met deze klepel prima, nog nooit gehad dat ik niet gehoord werd. Ik heb deze zelfde in de Specialized (SD) variant.Giel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:36:
@Jentae 150 km is prima haalbaar als je nog een beetje traint.
Bij de verzorgingsposten van de AGR is eten, water en sportdrank in overvloed. Het is niet echt nodig om zelf nog iets mee te nemen (hooguit een reepje om de afstand tot de eerste post te overbruggen).
Bij de verzorgingsposten van de AGR is eten, water en sportdrank in overvloed. Het is niet echt nodig om zelf nog iets mee te nemen (hooguit een reepje om de afstand tot de eerste post te overbruggen).
1. Nee. Als je rustig doortraint kom je er wel.Jentae schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:19:
Heb me met gezond enthousiasme ingeschreven voor de Amstel Gold Race 150 kilometer dit jaar.
...
- Met nog twee maanden te gaan, denken jullie dat het handig is om mijn inschrijving voor 150 km te verlagen? (of moet ik gewoon op karakter meedoen en het laatste stukje stoempen?)
Alvast bedankt!
2. 2 drinkbussen mee met sportdrank, eentje per uur en bijvullen op de posten. Qua eten 2 reepjes/krentebollen/bananen per uur mikken. liever iets te veel dan te weinig en vanaf het eerste uur consequent blijven eten.
We kunnen het heel moeilijk maken met Kcal per uur/reepjes/gelletjes/whatnut maar de basis is voldoende eten en drinken.
Van een afstandje is het lastig te zeggen welke afstand je kan/moet fietsen. Het grootste verschil tussen de 150 en 125 zijn de hoogtemeters. 2050hm vs 1250hm en 1000hm voor de 100km. Hoe voelde het rondje van 65km?
Qua voeding is er genoeg. Bij de start kan je ook al pakken, dus eigenlijk heb je niks nodig.
Qua voeding is er genoeg. Bij de start kan je ook al pakken, dus eigenlijk heb je niks nodig.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ik lees het inderdaad. Top, dankjewel. Ik bestel hem en we gaan het allemaal ervaren.Kluus schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:24:
[...]
Blijkbaar verschillen de meningen hier nogal over maar voor mij voldoet de raceday met deze klepel prima, nog nooit gehad dat ik niet gehoord werd. Ik heb deze zelfde in de Specialized (SD) variant.
Bedankt voor de reacties! Geeft weer even wat extra motivatie 
Vanaf deze week weer 2x sessie van 1,5 uur gestructureerd trainen en hopelijk een buitenrit van 2-3 uur doen.
De AGR 65 ging prima, de eerste keer reed ik die in mei met daarna nog veel energie in de tank, de tweede keer in november met wat lagere temperaturen en dat ging ook ok, hopelijk is het weer in April vergelijkbaar met mei
Vanaf deze week weer 2x sessie van 1,5 uur gestructureerd trainen en hopelijk een buitenrit van 2-3 uur doen.
De AGR 65 ging prima, de eerste keer reed ik die in mei met daarna nog veel energie in de tank, de tweede keer in november met wat lagere temperaturen en dat ging ook ok, hopelijk is het weer in April vergelijkbaar met mei
Eer aan je korf (haha)
Even de nerd modus aan. Ik fiets nu al een paar weken met een Sm02 meter. Deze meet de zuurstof saturatie in je spier en dit geeft real time (op je Garmin) een inzicht in hoe je lichaam onder de motorkap reageert op de workload.
Kortgezegd kun je drie situaties onderscheiden:
1. Stijgende Sm02 => je lichaam voert meer zuurstof aan dan je spieren nodig hebben. Indicatie dat in een 5 zone model je in Z1 of Z2 fietst.
2. Stabiele Sm02 lijn => zuurstof aanbod en vraag zijn in balans. Als dit op hoge Sm02 niveaus gebeurt is dit nog steeds Z2. Als je eerst een daling hebt een daarna stabilisatie zit je in Z3. Blijft het net wel/net niet stabiel zit je tegen Z4 aan
3. Dalende Sm02 => de zuurstof vraag van je spieren is hoger dan het lichaam kan transporteren. Als de lijn heel klein beetje daalt is het begin Z4. Sterke daling = Z5.
Bovenstaande is leuk terug te zien in een rit van vandaag, waar ik door de live data ook tijdens de training een aanpassing kon maken.
In fase 1, warming-up zie je eerst een rustig stijgende Sm02 van 60 naar +/-75. Dit is duidelijk Z2 (165watt gemiddeld in 1 uur.
In fase 2 begonnen de intervallen
4x
1min 300w
3min 230w
Je zit dat in de 1min 300w intervallen mijn Sm02 hard dalen. Niet sustainable. Je ziet in de 230w intervallen weer een vrij snelle stijging terug. Interessant, want de conclusie is dat 230w onder mijn ftp is (precies de bedoeling, maar dit wisselt per dag).
Fase 3 is het interessantst. Na nog een blok intervallen begon wilde ik weer Z2 fietsen en begon ik met 165watt ong. Sm02 daalde echter na een eerste stijging. Daarom gedurende het laatste uur iets gas terug genomen (15watt ofzo) en je ziet een langzaam stijgende Sm02 (tot de laatste 10 minuten, toen had ik haast vanwege een afspraak).
Leerpunt voor mij is dat na 2x harde intervallen mijn 'rustige zone' lager ligt dan aan het begin van een training (duh!). Logisch natuurlijk, maar interessant om zo duidelijk te zien en in je training direct een aanpassing te kunnen maken om niet te hard te fietsen wat voor onnodige fatigue zorgt, terwijl het doel van de training duur+kwaliteits intervallen is.
1. Stijgende Sm02 => je lichaam voert meer zuurstof aan dan je spieren nodig hebben. Indicatie dat in een 5 zone model je in Z1 of Z2 fietst.
2. Stabiele Sm02 lijn => zuurstof aanbod en vraag zijn in balans. Als dit op hoge Sm02 niveaus gebeurt is dit nog steeds Z2. Als je eerst een daling hebt een daarna stabilisatie zit je in Z3. Blijft het net wel/net niet stabiel zit je tegen Z4 aan
3. Dalende Sm02 => de zuurstof vraag van je spieren is hoger dan het lichaam kan transporteren. Als de lijn heel klein beetje daalt is het begin Z4. Sterke daling = Z5.
Bovenstaande is leuk terug te zien in een rit van vandaag, waar ik door de live data ook tijdens de training een aanpassing kon maken.
In fase 1, warming-up zie je eerst een rustig stijgende Sm02 van 60 naar +/-75. Dit is duidelijk Z2 (165watt gemiddeld in 1 uur.
In fase 2 begonnen de intervallen
4x
1min 300w
3min 230w
Je zit dat in de 1min 300w intervallen mijn Sm02 hard dalen. Niet sustainable. Je ziet in de 230w intervallen weer een vrij snelle stijging terug. Interessant, want de conclusie is dat 230w onder mijn ftp is (precies de bedoeling, maar dit wisselt per dag).
Fase 3 is het interessantst. Na nog een blok intervallen begon wilde ik weer Z2 fietsen en begon ik met 165watt ong. Sm02 daalde echter na een eerste stijging. Daarom gedurende het laatste uur iets gas terug genomen (15watt ofzo) en je ziet een langzaam stijgende Sm02 (tot de laatste 10 minuten, toen had ik haast vanwege een afspraak).
Leerpunt voor mij is dat na 2x harde intervallen mijn 'rustige zone' lager ligt dan aan het begin van een training (duh!). Logisch natuurlijk, maar interessant om zo duidelijk te zien en in je training direct een aanpassing te kunnen maken om niet te hard te fietsen wat voor onnodige fatigue zorgt, terwijl het doel van de training duur+kwaliteits intervallen is.
/f/image/tXt0WI5Vtb7luNDYhY2Ohd19.png?f=fotoalbum_large)
Let op het is een toertocht (zoals je zelf later ook al aangeeft) en geen wedstrijd.Jentae schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:19:
En wat je moet meenemen, dat is echt persoonlijk. Voor zo'n afstand zou ik gewoon 1 bidon vullen met suikerwater(/sportdrank) en de andere met water.
En wat reepjes in shirt steken.
En aangezien het toertocht is kan je gewoon bij de stops refill doen als je dat zou willen.
Hier helaas ook een crash report.... Alleen niet met de fiets, maar in de kroeg met carnaval. Bijna een volledige trap afgevallen. Eenmaal beneden bijna de hele klap met mijn gezicht en gebit opgevangen. Op mijn lijf dus geen schrammetje, op mijn hoofd iets meer. Met het gele busje mee, en wonder boven wonder geen inwendig letsel. Alleen tanden uit het lood, hersenschudding, mond kapot en een flink blauw oog en wat schaven bulten en sneeën.
Voorlopig even rustig aan doen hier helaas.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik ben geen expert maar vorig jaar had ik een klein beetje basisspul bij, verder werd je bij de verzorgingsposten volledig volgepropt met voedsel, repen en sportdrank. Daar ging ik echt meer dan prima op.Jentae schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:19:
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Poeh heftig, beterschap!Mistraller schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:06:
Hier helaas ook een crash report.... Alleen niet met de fiets, maar in de kroeg met carnaval. Bijna een volledige trap afgevallen. Eenmaal beneden bijna de hele klap met mijn gezicht en gebit opgevangen. Op mijn lijf dus geen schrammetje, op mijn hoofd iets meer. Met het gele busje mee, en wonder boven wonder geen inwendig letsel. Alleen tanden uit het lood, hersenschudding, mond kapot en een flink blauw oog en wat schaven bulten en sneeën.
Vraagje:
Afgelopen jaar 13.000km gefietst en dit jaar ga ik (naar alle waarschijnlijkheid) zeker de 15/16.000 halen.
Ik heb een aantal lange dagen in het zadel op de planning met hoge intensiteit (Gran Fondo's op de racefiets en gravelwedstrijden + ultras).
Langste rit tot nu toe is 220km, waarbij alles t/m 150km sowieso geen enkel probleem is, begin ik toch soms wel wat hele lichte irritaties te krijgen op de fiets.
Dit zit hem vooral bij mijn rechterknie en rechterenkel, die door jarenlang voetballen nogal 'verpest' zijn.
Nu heb ik een aanvullende zorgverzekering met €200 preventiebudget (afgelopen jaar gebruikt voor een sportmedisch onderzoek) en 9 aanvullende fysiobehandelingen.
Idealiter ga ik met mijn fiets langs bij een fysiotherapeut die verstand heeft van fietsen, waarbij hij meekijkt naar mijn fietshouding en afstelling van de schoenplaatjes. Natuurlijk zou het dan mooi zijn als ik dit uit mijn aanvullende verzekering kan halen zonder bijbetaling. Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee?
Een andere optie is het onder preventie uit laten voeren, maar die gebruik ik liever voor nog een sportmedisch onderzoek zodat ik daar een medische verklaring op kan laten maken voor de Gran Fondos.
Afgelopen jaar 13.000km gefietst en dit jaar ga ik (naar alle waarschijnlijkheid) zeker de 15/16.000 halen.
Ik heb een aantal lange dagen in het zadel op de planning met hoge intensiteit (Gran Fondo's op de racefiets en gravelwedstrijden + ultras).
Langste rit tot nu toe is 220km, waarbij alles t/m 150km sowieso geen enkel probleem is, begin ik toch soms wel wat hele lichte irritaties te krijgen op de fiets.
Dit zit hem vooral bij mijn rechterknie en rechterenkel, die door jarenlang voetballen nogal 'verpest' zijn.
Nu heb ik een aanvullende zorgverzekering met €200 preventiebudget (afgelopen jaar gebruikt voor een sportmedisch onderzoek) en 9 aanvullende fysiobehandelingen.
Idealiter ga ik met mijn fiets langs bij een fysiotherapeut die verstand heeft van fietsen, waarbij hij meekijkt naar mijn fietshouding en afstelling van de schoenplaatjes. Natuurlijk zou het dan mooi zijn als ik dit uit mijn aanvullende verzekering kan halen zonder bijbetaling. Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee?
Een andere optie is het onder preventie uit laten voeren, maar die gebruik ik liever voor nog een sportmedisch onderzoek zodat ik daar een medische verklaring op kan laten maken voor de Gran Fondos.
@ajaxestria andere suggestie: sportpodotherapeut bezoeken. Ik ben ook weleens bij een sportpodo geweest vanwege lichte klachten aan het bewegingsapparaat en toen is er meegekeken naar mijn houding (simpele bikefit eigenlijk), voetanalyse, afstelling schoenplaatjes en vervaardigen inlegzooltjes. Dit werd geheel vergoed vanuit mijn aanvullende zorgverzekering vanuit het budget voor podotherapie. Check even je polisvoorwaarden, wellicht ben jij hier ook voor verzekerd.
Ik ben bij ProFysic in Eindhoven geweest hiervoor.
Voordeel van sportpodotherapeut in mijn geval was dat de vergoeding uit een ander potje kwam dan de vergoeding voor “preventie” en “fysio”, waardoor ik ook een sportmedisch onderzoek kon laten uitvoeren en mijn fysiobehandelingen nog vergoed werden.
Ik ben bij ProFysic in Eindhoven geweest hiervoor.
Voordeel van sportpodotherapeut in mijn geval was dat de vergoeding uit een ander potje kwam dan de vergoeding voor “preventie” en “fysio”, waardoor ik ook een sportmedisch onderzoek kon laten uitvoeren en mijn fysiobehandelingen nog vergoed werden.
[ Voor 20% gewijzigd door Reginas op 16-02-2024 16:59 ]
In het kader van durf te vragen... heeft iemand de code nog van de circa 2,5 week geleden per post ontvangen kortings voucher van 20 Euro van Futurum?
Denk dat de mijne ergens in een prullenbak ligt.
Thnx alvast!
Denk dat de mijne ergens in een prullenbak ligt.
Thnx alvast!
Au!Mistraller schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:06:

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ik heb goede ervaringen met een fysio die bekend is in de wielerwereld, die heeft mij goed geholpen met houding enzo. Weet niet of ik mag noemen wie dat was, maar stuur anders maar een PM.ajaxestria schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:27:
Leuk! Je schrijft zuurstof-saturatie in je spier aan. Welke spier is dat ? En hoe werkt die meter? Heb je een linkje ?Requiem19 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:59:
Even de nerd modus aan. Ik fiets nu al een paar weken met een Sm02 meter. Deze meet de zuurstof saturatie in je spier en dit geeft real time (op je Garmin) een inzicht in hoe je lichaam onder de motorkap reageert op de workload.
Past hier eigenlijk een garmin 1040 op?Kluus schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:24:
[...]
Blijkbaar verschillen de meningen hier nogal over maar voor mij voldoet de raceday met deze klepel prima, nog nooit gehad dat ik niet gehoord werd. Ik heb deze zelfde in de Specialized (SD) variant.
Ik heb zelf een 840 maar een 1040 zou ook wel moeten passen lijkt mij. Maat van mij heeft wel een 1040 met een hidemybell raceday, ik weet alleen niet zeker welke mount versie.Cloclo100 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:37:
[...]
Past hier eigenlijk een garmin 1040 op?
Toevallig van de week nog een cockpit foto gemaakt, de 840 met rubber hoes zit zo:
:strip_exif()/f/image/xTsK06p04BR80GviCb13JRQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me plek zat dus.
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 17-02-2024 07:57 ]
Edit
[ Voor 99% gewijzigd door Cloclo100 op 17-02-2024 07:36 ]
@Mistraller Jeetje, dat is balen. Best lullig om er zo een tijd uit te liggen. Ik wens je beterschap!
Godskolere, wat een pech... Beterschap vanuit het hoge Noorden! Niet te gek snel weer beginnen met werk en inspanning trouwen, hersenschudding is iets waar je écht voorzichtig mee moet zijn!Mistraller schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:06:
Dit werkt met NIRS (Near-Infrared Spectroscopy), wat anders reflecteert op hemoglobine (en myoglobine).joker1977 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:11:
[...]
Leuk! Je schrijft zuurstof-saturatie in je spier aan. Welke spier is dat ? En hoe werkt die meter? Heb je een linkje ?
Veel meer details hier: https://cdn2.hubspot.net/...ntro-to-muscle-oxygen.pdf
De spier waarop je hem plaatst voor fietsen is doorgaans de Vastus Lateralis:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nBwPJEZzPSaV77NAFcpB7rsr.webp?f=user_large)
Kan gewoon zo onder je Bib en blijft goed genoeg zitten voor niet-sprint workouts.
Er is ook vrij veel onderzoek over hoe bruikbaar de NIRS metingen zijn en daar zit wel flinke tegenstrijdigheid in. Sommige onderzoeken claimen dat je met NIRS betrouwbaar VT1 en VT2 (threshold) kunt meten. Al is daar wel discussie over.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7254025/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9465744/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10403529/
Volgende keer een fiets in bijpassende kleur kopen?Giel schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:30:
Er is iets waar ik me altijd aan stoor met schoonmaken en geen idee hoe ik dat kan voorkomen. Roest. Ik kan moeilijk na het schoonmaken elke verbinding/onderdeel droog maken. Heb al zat werk aan de ketting en zo
[Afbeelding]
Ik heb een "computer cleaner" gekocht via Amazon om alles mee droog te blazen, aangezien ik niet de ruimte heb om een compressor kwijt te kunnen.Giel schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:30:
Er is iets waar ik me altijd aan stoor met schoonmaken en geen idee hoe ik dat kan voorkomen. Roest. Ik kan moeilijk na het schoonmaken elke verbinding/onderdeel droog maken. Heb al zat werk aan de ketting en zo
[Afbeelding]
Sindsdien is het schoonmaken wel een stuk aangenamer geworden, omdat je hier hoekje droog kunt blazen.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
Hier zojuist gemonteerd. Ziet er gelikt uit, mits je niet de langste adapters gebruikt (moet je alleen gebruiken als je computer heel lang is).Kluus schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:05:
[...]
Ik heb zelf een 840 maar een 1040 zou ook wel moeten passen lijkt mij. Maat van mij heeft wel een 1040 met een hidemybell raceday, ik weet alleen niet zeker welke mount versie.
Toevallig van de week nog een cockpit foto gemaakt, de 840 met rubber hoes zit zo:
[Afbeelding]
Lijkt me plek zat dus.
:strip_exif()/f/image/qx5xv42rSz43TzWyti2SLuwm.jpg?f=fotoalbum_large)
En de bel, die maakt herrie!
Het gaat ook nergens over.. maar toch. Ding wordt gewoon gebruikt waar ie voor gemaakt is.guapper schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:05:
[...]
Volgende keer een fiets in bijpassende kleur kopen?
Vandaag fietste ik op een fietspad langs een n weg, opeens toeter.
Hmms ok iemand die ik ken ofzo ?
Keek om en het was politie auto, raampje open en 'die lamp mag niet knipperen'
Ehms ok, gaf als antwoord dat die lamp dat nou eenmaal doet.
En toen reed hij weer door 🤣
(garmin radar lamp)
Hmms ok iemand die ik ken ofzo ?
Keek om en het was politie auto, raampje open en 'die lamp mag niet knipperen'
Ehms ok, gaf als antwoord dat die lamp dat nou eenmaal doet.
En toen reed hij weer door 🤣
(garmin radar lamp)
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic