Ja klopt wel, alleen wanneer rij je een fiets nu echt total loss (ook volgens de verzekering)? Ik heb gewoon de basis verzekering daar, via een club, anders zou ik mij helemaal niet verzekeren eerlijk gezegd, want alle schades die ik kan bedenken kan ik zelf wel dragen.
Zo'n total loss verzekering voor de premie die je betaald bij anwb op een sportfiets lijkt mij ook echt te mooi om waar te zijn. Die partij is ook totaal niet ingericht op sportfietsen natuurlijk, ga eens bij LAKA kijken, waar een aantal personen hier hun fiets verzekerd hebben, die zijn wel ingericht op sportfietsen en dan betaal je ook een heel stuk meer.
Ik zie in de anwb voorwaarden al deze zaken waarvan ik denk "hmmm":
Wanneer vergoeden wij niet?
• Bij schade die is ontstaan en/of verergerd:
...
- door opzet en/of al dan niet bewuste roekeloosheid;
...
- door slijtage, eigen gebrek, onvoldoende onderhoud en waardevermindering;
- tijdens deelname aan wedstrijden of training daarvoor;
Even als voorbeeld het schadegeval wat ik onlangs had: Ik heb laatst een carbonreparatie volledig vergoed gekregen uit de basis verzekering van de NTFU, die ik dus toevallig heb, anders had ik dit zelf afgetikt. Verder heb ik geen carbon module of extra dekking, dat hoef ik ook niet want ik vind het een fijne en mooie fiets en ik hoef echt geen nieuw frame als het prima en voor een in mijn ogen schappelijke prijs gerepareerd kan worden.
Volgende puntjes verwacht ik eventueel "gedoe" mee met een "normale" verzekeraar die ook (vooral) E-bikes en stadsfietsen doet.
- Deze schade was niet op de foto zichtbaar op een heel licht krasje na, maar het carbon was voelbaar zacht, zou zo'n verzekeraar hier een carbon expert op afsturen die inderdaad zou vaststellen dat dit daadwerkelijk schade is? Hoe gaat zo'n anwb om met dit mooie (want prima te repareren) maar bijzondere (want mogelijk onzichtbare schade) materiaal? Het woordje "carbon" komt nergens in hun voorwaarden voor.
- Ik was met de MTB in het bos op een technische passage waardoor ik ten val kwam, een verzekeraar met bovenstaande voorwaarden zou dit kunnen afdoen als roekeloos of "eigen gebrek", wat dat ook moge betekenen.
- Ik ben op die fiets aan het trainen en ik rij soms wedstrijden. Nu zeg je dat jij geen wedstrijden rijdt, maarja wat ziet die anwb verzekeraar als een training of als een wedstrijd?
Ik zeg niet dat dit werkelijk gedoe gaat opleveren, maar mogelijk wel en ik zou helemaal geen zin hebben om jarenlang netjes premie te betalen en dan op het moment dat ik ze eens nodig heb ineens discussie te hebben en mogelijk geen uitkering, dan ben ik liever gewoon niet verzekerd en dan draag ik dat risico zelf wel. Dan leg ik zelf wel maandelijks een tientje opzij voor eventuele ellende. Nogmaals, wat is de kans dat je ineens een complete fiets afschrijft en het zelf kan navertellen?
Eigenlijk is mijn advies dus om helemaal geen speciale verzekering af te sluiten, maar daar zit je denk ik niet op te wachten

. Als je toch wil verzekeren zou ik dat in ieder geval doen bij een verzekeraar die er specifiek is voor sportfietsers.
[
Voor 3% gewijzigd door
Kluus op 31-01-2024 21:44
]