Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 539 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

joker1977

Tweakert

DDX schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:38:
Wat voor wetenschappelijks wil je precies ?
Pak ik even een lange rit van mij :

https://www.strava.com/activities/9070005961

ruim 16 duizend calorieen, succes met bijeten.
En dan ging het in die podcast waarschijnlijk over een ultra die (minimaal) 5 keer die afstand is.
Het is natuurlijk onzin om naar een tocht met 16.000 kcal te verwijzen, dat is idd. onmogelijk om bij te eten, maar vrijwel niemand doet zo'n tocht.

De vraag die rijst is voornamelijk of je een rit van 3~ uurtjes bv. makkelijk kunt bij-eten. De realiteit is dat het sterk afhangt met welk vermogen je rijdt en hoe efficiënt je bent. Als je bv. 750 kcal per uur "wegfietst" is het niet onmogelijk om dat bij te eten zolang je rit bv. "maar" 3 uurtjes duurt - maar je kunt een aardig eindje komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58

McMiGHtY

- burp -

joker1977 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Het is natuurlijk onzin om naar een tocht met 16.000 kcal te verwijzen, dat is idd. onmogelijk om bij te eten, maar vrijwel niemand doet zo'n tocht.
Meer mensen dan je denkt hoor..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[...]

De vraag die rijst is voornamelijk of je een rit van 3~ uurtjes bv. makkelijk kunt bij-eten. De realiteit is dat het sterk afhangt met welk vermogen je rijdt en hoe efficiënt je bent. Als je bv. 750 kcal per uur "wegfietst" is het niet onmogelijk om dat bij te eten zolang je rit bv. "maar" 3 uurtjes duurt - maar je kunt een aardig eindje komen.
3uurtjes a 750kcal.. Da's 2250kcal, heel veel mensen hebben dit als aanbevolen hoeveelheid, dus je zult dubbel zoveel moeten eten...

Denk is wat je dan aan ontbijt, lunch. avondeten en tussendoortjes moet eten, das's best veel hoor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik verwees naar die 600km rit als verwijzing/vraag over ultra races en niet kunnen bijeten.
En je staat verstelt hoeveel man er nog aan de start staat van zo'n brm600 (soms tegen de 100 man)
En dan heb ik het nog niet over PBP, 1200km waar zo'n 8000 man aan meedeed.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:43
[...]

Hier op het forum in elk geval al 2 hoor :+ Dit jaar ook 200, 300, 400, 600 en 2100km ritten op het programma staan. Maar je hebt gelijk, dat is niet iets voor de gemiddelde wielrenner (ben ik nu bovengemiddeld? :P)

@Ex Nunc nee, ik ben juist een sticker verwijderaar

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 30-01-2024 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

wisselwerking schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Hier op het forum in elk geval al 2 hoor :+ Dit jaar ook 200, 300, 400, 600 en 2100km ritten op het programma staan. Maar je hebt gelijk, dat is niet iets voor de gemiddelde wielrenner (ben ik nu bovengemiddeld? :P)
Jij wel hoor, wil je nu een sticker? :P

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

McMiGHtY schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Meer mensen dan je denkt hoor..
Welnee, als je een paar honderd in Nederland hebt is het al wat en das op een populatie van bijna een miljoen wielrenners.

Dat is écht niet realistisch en mensen die dat doen, weten dat heus ook wel dat het geen realistisch iets is om bij te eten.
McMiGHtY schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:26:
[...]
3uurtjes a 750kcal.. Da's 2250kcal, heel veel mensen hebben dit als aanbevolen hoeveelheid, dus je zult dubbel zoveel moeten eten...

Denk is wat je dan aan ontbijt, lunch. avondeten en tussendoortjes moet eten, das's best veel hoor
Het is niet eenvoudig, maar je moet niet vergeten dat je dan kcal-rijk eten moet vreten, niet de yoghurt he ;)

Een zak borrelnootjes is al ongeveer 1500 kcal - genoeg dikkerdjes die dat naar binnen harken in een avond. Na het fietsen nog even een diepvriespizza erin van vijf euro (zie : https://www.ah.nl/product...ans-pizza-bbq-pulled-pork ) en je bent er al :)

en voor 750 kcal / uur moet je al "serieus' fietsen he, even rondje op de zomeravond à 3 uur doen de meeste mensen niet à 750 kcal / uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:32
Zo is het ongeveer bij mij:
  • Heel rustig herstel: ~ 10 kcal/minuut (600/uur)
  • Duurtraining: 11 - 14 kcal/minuut (700/uur)
  • Intensieve duur: 14-17 kcal/minuut (950/uur)
  • Wedstrijd: 17-20 kcal/minuut (1100/uur)

[ Voor 12% gewijzigd door CedricD op 30-01-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

joker1977 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Welnee, als je een paar honderd in Nederland hebt is het al wat en das op een populatie van bijna een miljoen wielrenners.

Dat is écht niet realistisch en mensen die dat doen, weten dat heus ook wel dat het geen realistisch iets is om bij te eten.

[...]

Het is niet eenvoudig, maar je moet niet vergeten dat je dan kcal-rijk eten moet vreten, niet de yoghurt he ;)

Een zak borrelnootjes is al ongeveer 1500 kcal - genoeg dikkerdjes die dat naar binnen harken in een avond. Na het fietsen nog even een diepvriespizza erin van vijf euro (zie : https://www.ah.nl/product...ans-pizza-bbq-pulled-pork ) en je bent er al :)

en voor 750 kcal / uur moet je al "serieus' fietsen he, even rondje op de zomeravond à 3 uur doen de meeste mensen niet à 750 kcal / uur.
Je hebt een suikerhigh..anders type je wel iets normaler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:40
Vraagje, ik ga dit jaar met wat vrienden AGR150 rijden, maar we hebben wat lopen treuzelen met het boeken van een overnachting waardoor de kans aanzienlijk is dat we 's ochtends die kant op moeten rijden want veel is volgeboekt en alles wat er nog is is niet helemaal wat we zoeken, is parkeren/logistiek goed te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
Bastard schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:27:
Vraagje, ik ga dit jaar met wat vrienden AGR150 rijden, maar we hebben wat lopen treuzelen met het boeken van een overnachting waardoor de kans aanzienlijk is dat we 's ochtends die kant op moeten rijden want veel is volgeboekt en alles wat er nog is is niet helemaal wat we zoeken, is parkeren/logistiek goed te doen?
Wat zoek je?
Onze groep logeert in Van der Valk in Stein. 's Ochtends rijden we met de fiets naar de start en 's avonds terug naar het hotel. Perfecte warmup/cooldown :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:06

Reginas

Queen of Core Stability

@Bastard Vorig jaar hebben wij nog prima kunnen parkeren. We stonden op een daarvoor ingericht parkeerterrein op een groot grasveld op 6km fietsen van start en finish. Terrein lag aan de Haagwilderweg in Berg en Terblijt. Was prima.👌🏼

Als je een hotelovernachting overweegt, zou je ook kunnen kijken naar Van Der Valk Heerlen. Ligt aan de goede kant van de stad t.o.v. Valkenburg en is oprecht een leuk stuk fietsen. Goede warming up en cooling down, net wat @CedricD zegt. Ze hebben in Heerlen ook wat faciliteiten speciaal voor wielrenners, zoals spaghetti bij het ontbijt.

[ Voor 0% gewijzigd door Reginas op 31-01-2024 09:17 . Reden: Edit: verkeerde Tweaker getagd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20

Kluus

Gang is alles

Als je overnachting zoekt, check dan wel even waar je je fiets kan laten. In Valkenburg zal het erger zijn dan ergens anders buiten Valkenburg maar wij zijn er een keer de dag na zo’n evenement gaan fietsen en we troffen een parkeerplaats vol opengebroken auto’s aan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

CedricD schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:41:
Maar van die ruwweg 1 miljoen recreatieve fietsers waar zit jij qua FTP ? Waarschijnlijk in de top 5% en vergelijk dat eens met de baseline in Nederland.. dan zul je zien dat er nogal een verschil in zit.

Dientengevolge verschuiven de zones natuurlijk enorm en dat reduceert het energie-verbruik ook aanzienlijk in die zones. De gemiddelde mannelijke recreant heeft een FTP wat onder de 3 W/kg ligt. Met wat "80 kg zwaar en zo nu en dan wat kopwerk" en alles is een ritje dan misschien es 600 kcal / uur.

Nog steeds niet eenvoudig om "bij te eten" op de fiets, maar zeker met koffiestop met gebak en daarna nog een paar biertjes of wat eten en het is prima om het aan te vullen gedurende de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

McMiGHtY schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:04:
[...]
Je hebt een suikerhigh..anders type je wel iets normaler
Ik overdreef een beetje hoe je dat bij-eet, klopt. Maar de gedachte dat een typische fietser zijn energie-consumptie van een ritje niet bij kan eten is echt niet waar.

Ik denk dat de meeste serieuze fietsers (die je hier ziet) een behoorlijke disconnect hebben tussen hun eigen fiets-prestaties en die van de meerderheid van Nederland.

Het is onmogelijk om 1-op-1 tijdens een rit te blijven bij-eten wat je eruit fietst als je wat serieuzer fietst, dat zal ik niet ontkennen.

Maar het percentage recreanten (ruwweg 1 miljoen in Nederland) die bv. op zondag-middag een rondje van 60 km. maken met 28 gemiddeld in een groepje en daardoor es een gemiddeld vermogen hebben van 130W. Met een tussenstop met gebak en een biertje.. die komen vrij eenvoudig aan hun weggefietste kcal hoor.

En raar als dat klinkt, das gewoon de meerderheid van fietsers in Nederland ...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
joker1977 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Ik denk dat de meeste serieuze fietsers (die je hier ziet) een behoorlijke disconnect hebben tussen hun eigen fiets-prestaties en die van de meerderheid van Nederland.
Dit is geen forum voor gemiddelde adviezen, maar voor adviezen voor de mensen die hier hun specifieke situatie delen.

Verder zou het beter zijn om dit soort opmerkingen achterwege te laten. Dat is niet respectvol en past niet binnen dit forum.
Een zak borrelnootjes is al ongeveer 1500 kcal - genoeg dikkerdjes die dat naar binnen harken in een avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
CedricD schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:41:
Hoe heb je dat zo nauwkeurig laten meten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
Requiem19 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Dat is gewoon op basis van power zones lijkt me...?
Bv duur 200 watt--> 720 kCal per uur
Threshold 300 watt --> 1080

(Verbruik in kCal is 3.6 x avg power per uur)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:11
Ik rijd 20 april de Luik Bastenaken Luik challenge (150 kilometer). Ik had gehoopt dat er van mijn fietsclubje wel iemand mee zou trekken, maar tot nu toe helaas niet.

Is er hier toevallig iemand die ook gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:25:
[...]

Dat is gewoon op basis van power zones lijkt me...?
Bv duur 200 watt--> 720 kCal per uur
Threshold 300 watt --> 1080

(Verbruik in kCal is 3.6 x avg power per uur)
Dat laatste heb ik gisteren nog uitgebreid gepost ;-). (Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21").

Wat mijn nieuwsgierigheid triggered zijn de specifieke ranges van kcal/minuut die @CedricD noemt:
Heel rustig herstel: ~ 10 kcal/minuut (600/uur)
Duurtraining: 11 - 14 kcal/minuut (700/uur)
Intensieve duur: 14-17 kcal/minuut (950/uur)
Wedstrijd: 17-20 kcal/minuut (1100/uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Dat laatste heb ik gisteren nog uitgebreid gepost ;-). (Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21").

Wat mijn nieuwsgierigheid triggered zijn de specifieke ranges van kcal/minuut die @CedricD noemt:

[...]
Die 3,6 gaat dan dus wel uit van 25% efficientie, wat vrij hoog is, de gemiddelde fietser zal daar een stuk onder liggen waardoor die meer energie verbruikt voor een bepaald vermogen op de pedalen. Dit kan zo laag zijn als 16%, dus het is veiliger om uit te gaan van een efficientie van 21%.

Die kcal/minuut is dan toch gewoon berekend over een minuut lang je vermogens zone x trappen..? Zoals @Prulleman al zegt? W = J/s dus dat is vrij makkelijk terug te rekenen naar minuten dan...

Mijn duur zone is 185W-251W dus dat is 12,5-17,1 kcal/minuut. (Gerekend met 21% GE ;))

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 31-01-2024 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Die 3,6 gaat dan dus wel uit van 25% efficientie, wat vrij hoog is, de gemiddelde fietser zal daar een stuk onder liggen waardoor die meer energie verbruikt voor een bepaald vermogen op de pedalen. Dit kan zo laag zijn als 16%, dus het is veiliger om uit te gaan van een efficientie van 21%.

Die kcal/minuut is dan toch gewoon berekend over een minuut lang je vermogens zone x trappen..? Zoals @Prulleman al zegt? W = J/s dus dat is vrij makkelijk terug te rekenen naar minuten dan...
Die 25% efficiency Is inderdaad erg hoog, terecht punt. Denk dat iedereen daarmee rekent omdat het de formule makkelijk maakt. Maar op zich goed nieuws: je mag nóg meer eten ;-).

Over die kca/minuut: @CedricD noemt bijv dat hij tussen de 11-14 kcal per minuur verbrandt in de duurzone. Ik ben benieuwd waar die 11-14, wat vrij specifiek is, vandaan komt. Ik snap natuurlijk ook wel dat je een kcal/uur terug kunt rekenen naar kcal/minuut. Zo’n range impliceert echter dat er ooit iets getest is, of dat er van een efficiency range wordt uitgegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:03
Reginas schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:13:
@bas-r Vorig jaar hebben wij nog prima kunnen parkeren. We stonden op een daarvoor ingericht parkeerterrein op een groot grasveld op 6km fietsen van start en finish. Terrein lag aan de Haagwilderweg in Berg en Terblijt. Was prima.👌🏼

Als je een hotelovernachting overweegt, zou je ook kunnen kijken naar Van Der Valk Heerlen. Ligt aan de goede kant van de stad t.o.v. Valkenburg en is oprecht een leuk stuk fietsen. Goede warming up en cooling down, net wat @CedricD zegt. Ze hebben in Heerlen ook wat faciliteiten speciaal voor wielrenners, zoals spaghetti bij het ontbijt.
Ik denk dat je @Bastard bedoelt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:58
Zojuist nog een kaartje voor de Amstel Gold Race kunnen bemachtigen..
Nu nog een vrije keus in de afstand, al moet ik die wel binnen 2-3 weken doorgeven aan de organisatie.

Wat is de mooiste afstand?

En tips om dit soort taferelen te voorkomen?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:00

aerofreak

Steve Jobs

Afstand kan tot dag van te voren nog wijzigen. De taferelen die jij linkt ben ik niet tegengekomen, maar dat heeft er ook mee te maken welke afstand je rijdt en hoe laat je vertrekt.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Bastard schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:27:
Er zijn diverse opties voor je vraag:
- parkeren op de door de organisatie toegewezen plekken. Is over het algemeen uitstekend geregeld en kan zoals eerder gesteld als warming up gebruikt worden.
- Wil je geen gebruik maken van de georganiseerde parkeervoorzieningen dan adviseer ik Valkenburg te vermijden ivm drukte & de parkeertarieven in het dorp en uit te wijken naar de dorpen in de regio. Denk aan Gulpen, Margraten of richting het noorden (omgeving Nuth).
- Willen jullie toch overnachten heb je eigenlijk de keuze tussen Valkenburg (en directe omgeving) zelf. Voordeel is dan dat je in het epi centrum van de AGR zit. Nadeel is dat dit het drukte weekend van het jaar is, de prijzen navenant en waarschijnlijk op dit moment weinig plek.
- Als jullie willen overnachten in de regio zijn de idem genoemde voorbeelden van van der Valk goede alternatieven. Mochten jullie op zaterdag ook blijven slapen is de regio Maastricht ook een optie omdat je dan de mogelijkheid hebt bij interesse, de start van de koersen op zondag bij te wonen. Via het fietspad over de tunnel in Maastricht - Amby - Houthem ben je ook zo in Valkenburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
aerofreak schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:49:
Afstand kan tot dag van te voren nog wijzigen. De taferelen die jij linkt ben ik niet tegengekomen, maar dat heeft er ook mee te maken welke afstand je rijdt en hoe laat je vertrekt.
Vertrek zal sowieso zo vroeg mogelijk zijn, afstand zal denk ik 200 of 240km worden.
Conditioneel zal dat geen probleem moeten zijn..

Ik heb geen idee of ik mijn afstand nog kan wijzigen als ik het eenmaal heb doorgegeven, ik heb een VIP pakket via een sponsor kunnen bemachtigen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:45:
Zojuist nog een kaartje voor de Amstel Gold Race kunnen bemachtigen..
Nu nog een vrije keus in de afstand, al moet ik die wel binnen 2-3 weken doorgeven aan de organisatie.

Wat is de mooiste afstand?

En tips om dit soort taferelen te voorkomen?
[YouTube: De Ronde voor amateurs: "Godverdomske Klwoatzak !"]
150 km. is de mooiste mix van afstand vs. hoogtemeters, de 200 km. voegt nauwelijks iets toe. De 240 km. is natuurlijk wel weer een extra uitdaging. Zou zelf niet snel de 200 km. doen, het is óf de 150 óf de 240 km.

Je hebt als je pech hebt weleens op de smallere beklimmingen dat je noodgedwongen moet lopen (denk aan Keutenberg) en als je dat expliciet niet wilt moet je niet aan zo'n massale toertocht meedoen, vrees ik..

Je hebt ook weleens smalle fietspad-strookjes van een paar km. waar het filerijden is, met als gevolg dat je bv. maar 18-22 km/h doet maar dat is niet de norm maar eerder de uitzondering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Wil je het drielandenpunt rijden moet je de 240 of de 150, die rijdt je niet met de 200. Wil je de full experience dan de 240. Wil je alleen alle heuvel klassiekers dan de 150. Persoonlijk vond ik de noordelijke lus niet heel geweldig, (onderdeel van de 240 en 200), als ik de AGR weer zou rijden dan zou ik de 150km doen. Wat @joker1977 hierboven zegt over de 150, dat is de mooiste mix.

Nogmaals wijzigen kan altijd. De medaille is hetzelfde, gewoon de andere bordjes/gpx volgen.

VIP pakket zit het ontbijt bij in toch? Ik weet niet hoe het dit jaar is, maar afgelopen jaar zou het niet haalbaar zijn om te ontbijten in de VIP tent en daarna nog de 240km te fietsen.

[ Voor 23% gewijzigd door aerofreak op 31-01-2024 10:05 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:53
Wandelend een klim op moeten ivm de drukte is me bij de AGR ook nooit gebeurd. Op de Keutenberg wel mensen zien afstappen, maar daar bleef ruim voldoende ruimte over om (op gepaste snelheid) te passeren. Tijdens zo'n tourtocht moet je niet de illusie hebben om in de drukte je PR'tjes te rijden of de KOM aan te vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Thanks, het gaat mij vooral om de mooiste route, een maandje later zit ik ook weer in die regio voor Limburgs Mooiste de 230km versie. Die is ook ten zuiden van Valkenburg, dus dat zal qua beklimmingen veelal hetzelfde zijn.

@Luuk741 zeker geen ambities om perse een goede tijd te willen neerzetten, het zal vooral een leuke dag moeten worden en lekker kilometers maken.. Maar voor elke "beruchte"klim te moeten afstappen vanwege drukte is ook jammer. Maar aan de reacties hier te zien valt het over het algemeen wel mee, en zijn de horrorverhalen niet de standaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
We hebben toch nog een appartementje weten te vinden net naast maastricht, dus ontzettend bedankt voor de tips, maar gelukkig toch nog wat gevonden wat iedereen prima vond :).

Voor de mensen die nog zoekende zijn, wij slapen hier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Bastard schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:24:
We hebben toch nog een appartementje weten te vinden net naast maastricht, dus ontzettend bedankt voor de tips, maar gelukkig toch nog wat gevonden wat iedereen prima vond :).

Voor de mensen die nog zoekende zijn, wij slapen hier.
Heb je een mooie fiets?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bastard
Ik vind van wel: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sg5HXiLodjiwX6j5k79MB1sK1QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dy1QnhDg2UIdpFBHWautHind.jpg?f=fotoalbum_large

Scott Addict 20 met cheape 50mm velgen, rijd top, flinke stap vergeleken met mijn 2ehandse sensa romagna sle 105, niet perse veel sneller, wel veel comfortabeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bastard schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Ik vind van wel: [Afbeelding]

Scott Addict 20 met cheape 50mm velgen, rijd top, flinke stap vergeleken met mijn 2ehandse sensa romagna sle 105, niet perse veel sneller, wel veel comfortabeler.
Zeker mooi, lekker gangbaar ding, goed verhandelbaar denk ik! 8) >:)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Bastard schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Ik vind van wel: [Afbeelding]

Top, weet ik waar ik hem moet vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Haha, ach ik verwacht dat er met de AGR wel wat duurdere/mooiere fietsen te vinden zijn dan mijn 2-wieler ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Bastard schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:56:
Haha, ach ik verwacht dat er met de AGR wel wat duurdere/mooiere fietsen te vinden zijn dan mijn 2-wieler ;).
Als jij Amsteltjes drinkt ben ik druk aan het fietsen in Noord Holland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
joker1977 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Maar van die ruwweg 1 miljoen recreatieve fietsers waar zit jij qua FTP ? Waarschijnlijk in de top 5% en vergelijk dat eens met de baseline in Nederland.. dan zul je zien dat er nogal een verschil in zit.

Dientengevolge verschuiven de zones natuurlijk enorm en dat reduceert het energie-verbruik ook aanzienlijk in die zones. De gemiddelde mannelijke recreant heeft een FTP wat onder de 3 W/kg ligt. Met wat "80 kg zwaar en zo nu en dan wat kopwerk" en alles is een ritje dan misschien es 600 kcal / uur.

Nog steeds niet eenvoudig om "bij te eten" op de fiets, maar zeker met koffiestop met gebak en daarna nog een paar biertjes of wat eten en het is prima om het aan te vullen gedurende de dag.
FTP zal tussen de 4.5 - 4.8 W/kg liggen schat ik.
Staat ingesteld op 350W (73 kg) op Zwift en kan daarmee alle trainingen die ik doe afwerken.
Ik ben geen fan van FTP tests. Zijn momentopnamen en ik fiets elke dag. Ik weet wat ik kan (en niet kan :9 ).
Requiem19 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Requiem19 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Over die kca/minuut: @CedricD noemt bijv dat hij tussen de 11-14 kcal per minuur verbrandt in de duurzone. Ik ben benieuwd waar die 11-14, wat vrij specifiek is, vandaan komt. Ik snap natuurlijk ook wel dat je een kcal/uur terug kunt rekenen naar kcal/minuut. Zo’n range impliceert echter dat er ooit iets getest is, of dat er van een efficiency range wordt uitgegaan.
Zoals @Prulleman aangeeft, gewoon uit ervaring en powerdata.
Ik gebruik de 'per minuut' waarde voornamelijk om uit te rekenen hoeveel ik op voorhand mag/moet eten.
Ik hou alles bij met MyFitnessPal om correct te eten en niet te veel te eten gedurende de dag. Trainingen zijn meestal 's avonds. Als ik dan een wedstrijd gepland heb die 45 minuten duurt dan mag ik zonder problemen al 765 kcal 'te veel' eten op voorhand aangezien deze toch 'verbrand' zullen worden tijdens de training.

Gisteren WTRL wedstrijd op Zwift. 48:26 aan 317W avg (335W NP). 893 kcal.
= 18.4 kcal/min

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
aerofreak schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:01:
Wil je het drielandenpunt rijden moet je de 240 of de 150, die rijdt je niet met de 200. Wil je de full experience dan de 240. Wil je alleen alle heuvel klassiekers dan de 150. Persoonlijk vond ik de noordelijke lus niet heel geweldig, (onderdeel van de 240 en 200), als ik de AGR weer zou rijden dan zou ik de 150km doen. Wat @joker1977 hierboven zegt over de 150, dat is de mooiste mix.

Nogmaals wijzigen kan altijd. De medaille is hetzelfde, gewoon de andere bordjes/gpx volgen.

VIP pakket zit het ontbijt bij in toch? Ik weet niet hoe het dit jaar is, maar afgelopen jaar zou het niet haalbaar zijn om te ontbijten in de VIP tent en daarna nog de 240km te fietsen.
obv deze info(en die van Joker) even van 200 naar 150 gegaan, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 22:01
Biohazzard21 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:28:
Ik rijd 20 april de Luik Bastenaken Luik challenge (150 kilometer). Ik had gehoopt dat er van mijn fietsclubje wel iemand mee zou trekken, maar tot nu toe helaas niet.

Is er hier toevallig iemand die ook gaat?
moi, ook de 150..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:53
Bedankt voor de tips. Ik had mijzelf al ingeschreven voor de 150 en was aan het twijfelen. Niet doen dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastard
Ik ga kijken of ik dat kan omzeilen, drink sowieso weinig tot geen pils als er ook keuze is voor iets lekkers :9. Veel plezier met fietsen, zoiets ziet er ook leuk uit, mocht mijn afspraak op 8 juni wegvallen kom ik misschien wel even kijken voor de omg. Eindhoven rit. Al ken ik alle mooie stukken vermoedelijk al gezien ik vorig jaar een keer ben begonnen met de kleintje brabants mooiste ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nu we het toch over de AGR hebben..

De routes schijnen allemaal het hele jaar door uitgepijld te zijn, hoe zien die pijltjes eruit? En kun je ook elke afstand gewoon rijden? Of moet je lusjes maken vanaf een startpunt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McMiGHtY schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:05:
Nu we het toch over de AGR hebben..

De routes schijnen allemaal het hele jaar door uitgepijld te zijn, hoe zien die pijltjes eruit? En kun je ook elke afstand gewoon rijden? Of moet je lusjes maken vanaf een startpunt?
Die "pijltjes" lijken voor zo ver ik weet op de normale route-net borden.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/_aQIPSPxzV9M/TU1oGXqKlZI/AAAAAAAACzY/FKMzhGgYZgg/s1600/akker%2B007.JPG

Maar de GPXen zijn vast ook wel ergens te vinden. Op deze site staan Komoot linkjes:
https://www.wielrennenmaastricht.nl/fietsroutes/agr-365/

Edit: Damn @DDX was me voor. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 31-01-2024 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Start/finish van elke lus is volgens mij het Shimano Experience Center.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De route van de 150km toerversie is ook best wel online te vinden als GPX, in principe combineert die de mooie delen van de lussen, dus daar zou ik eerder voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:48
Weet niet of dit het juiste topic is om het te vragen. Maar heeft iemand wellicht een tip voor een fietsverzekering? Wil mijn nieuwe Canyon Aeroad graag tegen diefstal en schade verzekeren. Ik fiets geen wedstrijden. Hoogstens een paar keer per jaar een fietstocht zoals Limburgs Mooiste of Wielerfestival Cauberg, verder alleen zelfstandig of met een maat.
Kan ‘m voor 7,36 Euro per maand bij anwb verzekeren. Krijg je 5 jaar lang nieuwwaarde uitgekeerd staat er, maar weet niet of daar nog addertjes onder zitten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Spurlie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:24:
Weet niet of dit het juiste topic is om het te vragen. Maar heeft iemand wellicht een tip voor een fietsverzekering? Wil mijn nieuwe Canyon Aeroad graag tegen diefstal en schade verzekeren. Ik fiets geen wedstrijden. Hoogstens een paar keer per jaar een fietstocht zoals Limburgs Mooiste of Wielerfestival Cauberg, verder alleen zelfstandig of met een maat.
Kan ‘m voor 7,36 Euro per maand bij anwb verzekeren. Krijg je 5 jaar lang nieuwwaarde uitgekeerd staat er, maar weet niet of daar nog addertjes onder zitten…
Ik zit bij ZLM, ook zo’n bedrag. Ik heb goede ervaringen met hun als er iets is vandaar dat ik niet verder ben gaan kijken. Is je fiets boven de 5k (wat ik met de bakfiets had) moet je even bellen voor informatie geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

LGU schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Er zijn diverse opties voor je vraag:
- parkeren op de door de organisatie toegewezen plekken. Is over het algemeen uitstekend geregeld en kan zoals eerder gesteld als warming up gebruikt worden.
- Wil je geen gebruik maken van de georganiseerde parkeervoorzieningen dan adviseer ik Valkenburg te vermijden ivm drukte & de parkeertarieven in het dorp en uit te wijken naar de dorpen in de regio. Denk aan Gulpen, Margraten of richting het noorden (omgeving Nuth).
- Willen jullie toch overnachten heb je eigenlijk de keuze tussen Valkenburg (en directe omgeving) zelf. Voordeel is dan dat je in het epi centrum van de AGR zit. Nadeel is dat dit het drukte weekend van het jaar is, de prijzen navenant en waarschijnlijk op dit moment weinig plek.
- Als jullie willen overnachten in de regio zijn de idem genoemde voorbeelden van van der Valk goede alternatieven. Mochten jullie op zaterdag ook blijven slapen is de regio Maastricht ook een optie omdat je dan de mogelijkheid hebt bij interesse, de start van de koersen op zondag bij te wonen. Via het fietspad over de tunnel in Maastricht - Amby - Houthem ben je ook zo in Valkenburg.
Is er ook een goed punt, redelijk dichtbij de start, om afgezet (kiss and ride als het ware) op de dag zelf? Ik verblijf in de buurt en kan gedropt worden. Ik fiets de 240 en die 2km extra is me er teveel aan :P
RVV had die vorig jaar ook niet echt. Wel een officiële parking, op 3 km van de start. Maar op het plein Zand stond iedereen, dubbel geparkeerd, te lossen. Best een chaos en onvoorstelbaar dat geen zone voorzien was.

Weet iemand of het op de dag ervoor ook al druk is bij het ophalen van de startnummers? Dan ook al parkingchaos? Of vooral aanschuiven.

[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 31-01-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:06

Reginas

Queen of Core Stability

@Joindry vorig jaar hebben wij de avond voorafgaand aan de AGR de startbewijzen opgehaald. Het viel toen alles mee met de drukte en we konden parkeren op het parkeerterrein voor het Shimano Experience Center.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Spurlie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:24:
Grootste eis is dat de fiets op slot moet staan met een ART2 fiets-slot. Die neem je niet mee op je Aeroad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Spurlie inderdaad, tegen diefstal is het eigenlijk financieel danwel praktisch niet interessant om tegen te verzekeren. Schade kan denk ik het gunstigste bij de ntfu, daar heb ik zelf inmiddels ook een hele positieve ervaring mee, al was de aanleiding uiteraard minder fijn… ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 31-01-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Hoezo niet interessant? Als je beide sleutels van je art2 slot nog maar hebt toch? :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Spurlie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:34:
Hoezo niet interessant? Als je beide sleutels van je art2 slot nog maar hebt toch? :+
Als je de verzekering flest ben je gewoon een lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Dit staat trouwens over anwb op consumentenbond site:
Zolang je ze niet onbeheerd achterlaat, ben je bij ANWB en Unigarant verzekerd tegen diefstal. Laat je de fiets wél onbeheerd achter, dan moet deze op slot staan met een ART2 goedgekeurd slot.

Mij is niet helemaal duidelijk of de fiets dan wel verzekerd is als deze bijvoorbeeld:
- Op terrasje in het zicht staat en iemand graait je fiets mee
- Een “bewaakte” fiets parkeerplaats bij wieler evenement zoals na afloop agr bv.
- Zonder slot in een afgesloten stalling thuis
joker1977 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Nee dat is ook zeker niet de bedoeling. Probeer alleen een nuttige verzekering ergens af te sluiten. Fiets moet me bv ook niet thuis uit de stalling gestolen worden…

[ Voor 23% gewijzigd door Spurlie op 31-01-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Spurlie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:41:
Dit staat trouwens over anwb op consumentenbond site:
Zolang je ze niet onbeheerd achterlaat, ben je bij ANWB en Unigarant verzekerd tegen diefstal. Laat je de fiets wél onbeheerd achter, dan moet deze op slot staan met een ART2 goedgekeurd slot.

Mij is niet helemaal duidelijk of de fiets dan wel verzekerd is als deze bijvoorbeeld:
- Op terrasje in het zicht staat en iemand graait je fiets mee
- Een “bewaakte” fiets parkeerplaats bij wieler evenement zoals na afloop agr bv.
- Zonder slot in een afgesloten stalling thuis

[...]

Nee dat is ook zeker niet de bedoeling. Probeer alleen een nuttige verzekering ergens af te sluiten. Fiets moet me bv ook niet thuis uit de stalling gestolen worden…
Dat laatste is je inboedelverzekering. Die verzekering tegen diefstal boeit mij persoonlijk niet. Op vakantie gaat er idd een ART4 slot mee, verder blijf ik in de buurt van de fiets. Bewaakte fiets parking oid zou ik persoonlijk ook niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 31-01-2024 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

joker1977 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Aan de andere kant: als de verzekering gelooft dat die Aeroad afgesloten stond dan vragen ze er ook om om opgelicht te worden :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
Spurlie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:34:
Waarvan er 1 duidelijk gebruikt moet zijn. Volgens de voorwaarden van mijn verzekering iig. Maar dat was niet voor een sportfiets.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 21:54
Ik heb nog een Futurumshop code die alleen vandaag nog geldig is. De code geeft 15 procent korting bij een besteding van minimaal 125 euro. De code is VPS-CuaAv. Ik hoop dat iemand er nog wat aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Kluus schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:47:
@Spurlie inderdaad, tegen diefstal is het eigenlijk financieel danwel praktisch niet interessant om tegen te verzekeren. Schade kan denk ik het gunstigste bij de ntfu, daar heb ik zelf inmiddels ook een hele positieve ervaring mee, al was de aanleiding uiteraard minder fijn… ;)
Heb eens bij ntfu gekeken. Als ik dan de nieuwwaarde inclusief Carbon module verzeker ben ik aanzienlijk meer kwijt dan enkel de schade verzekering bij anwb. 24 Euro VS 5,05 euro p/maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Spurlie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Heb eens bij ntfu gekeken. Als ik dan de nieuwwaarde inclusief Carbon module verzeker ben ik aanzienlijk meer kwijt dan enkel de schade verzekering bij anwb. 24 Euro VS 5,05 euro p/maand
Ja klopt wel, alleen wanneer rij je een fiets nu echt total loss (ook volgens de verzekering)? Ik heb gewoon de basis verzekering daar, via een club, anders zou ik mij helemaal niet verzekeren eerlijk gezegd, want alle schades die ik kan bedenken kan ik zelf wel dragen.

Zo'n total loss verzekering voor de premie die je betaald bij anwb op een sportfiets lijkt mij ook echt te mooi om waar te zijn. Die partij is ook totaal niet ingericht op sportfietsen natuurlijk, ga eens bij LAKA kijken, waar een aantal personen hier hun fiets verzekerd hebben, die zijn wel ingericht op sportfietsen en dan betaal je ook een heel stuk meer.

Ik zie in de anwb voorwaarden al deze zaken waarvan ik denk "hmmm":
Wanneer vergoeden wij niet?
• Bij schade die is ontstaan en/of verergerd:
...
- door opzet en/of al dan niet bewuste roekeloosheid;
...
- door slijtage, eigen gebrek, onvoldoende onderhoud en waardevermindering;
- tijdens deelname aan wedstrijden of training daarvoor;
Even als voorbeeld het schadegeval wat ik onlangs had: Ik heb laatst een carbonreparatie volledig vergoed gekregen uit de basis verzekering van de NTFU, die ik dus toevallig heb, anders had ik dit zelf afgetikt. Verder heb ik geen carbon module of extra dekking, dat hoef ik ook niet want ik vind het een fijne en mooie fiets en ik hoef echt geen nieuw frame als het prima en voor een in mijn ogen schappelijke prijs gerepareerd kan worden.

Volgende puntjes verwacht ik eventueel "gedoe" mee met een "normale" verzekeraar die ook (vooral) E-bikes en stadsfietsen doet.
- Deze schade was niet op de foto zichtbaar op een heel licht krasje na, maar het carbon was voelbaar zacht, zou zo'n verzekeraar hier een carbon expert op afsturen die inderdaad zou vaststellen dat dit daadwerkelijk schade is? Hoe gaat zo'n anwb om met dit mooie (want prima te repareren) maar bijzondere (want mogelijk onzichtbare schade) materiaal? Het woordje "carbon" komt nergens in hun voorwaarden voor.
- Ik was met de MTB in het bos op een technische passage waardoor ik ten val kwam, een verzekeraar met bovenstaande voorwaarden zou dit kunnen afdoen als roekeloos of "eigen gebrek", wat dat ook moge betekenen.
- Ik ben op die fiets aan het trainen en ik rij soms wedstrijden. Nu zeg je dat jij geen wedstrijden rijdt, maarja wat ziet die anwb verzekeraar als een training of als een wedstrijd?

Ik zeg niet dat dit werkelijk gedoe gaat opleveren, maar mogelijk wel en ik zou helemaal geen zin hebben om jarenlang netjes premie te betalen en dan op het moment dat ik ze eens nodig heb ineens discussie te hebben en mogelijk geen uitkering, dan ben ik liever gewoon niet verzekerd en dan draag ik dat risico zelf wel. Dan leg ik zelf wel maandelijks een tientje opzij voor eventuele ellende. Nogmaals, wat is de kans dat je ineens een complete fiets afschrijft en het zelf kan navertellen?

Eigenlijk is mijn advies dus om helemaal geen speciale verzekering af te sluiten, maar daar zit je denk ik niet op te wachten ;). Als je toch wil verzekeren zou ik dat in ieder geval doen bij een verzekeraar die er specifiek is voor sportfietsers.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 31-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Joindry schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Is er ook een goed punt, redelijk dichtbij de start, om afgezet (kiss and ride als het ware) op de dag zelf? Ik verblijf in de buurt en kan gedropt worden. Ik fiets de 240 en die 2km extra is me er teveel aan :P
RVV had die vorig jaar ook niet echt. Wel een officiële parking, op 3 km van de start. Maar op het plein Zand stond iedereen, dubbel geparkeerd, te lossen. Best een chaos en onvoorstelbaar dat geen zone voorzien was.

Weet iemand of het op de dag ervoor ook al druk is bij het ophalen van de startnummers? Dan ook al parkingchaos? Of vooral aanschuiven.
Ik twijfel even of er een officiële kiss & ride is in de buurt van de start / Shimano experience center. Goed alternatief zou het station van Valkenburg zijn. Daar is ruimte om de fiets rustig van de drager te halen en hemelsbreed schat ik in dat het een 1km max is qua afstand.

Hou er rekening mee dat als je ook opgehaald wordt aan die kant van Valkenburg je na afloop toch een paar km zult moeten omfietsen omdat de Cauberg 1 richtingsverkeer is gedurende die dag. Snelste route is dan Brakkeberg naar beneden en dan via Houthem terug naar Valkenburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Al twee en een half jaar rijd ik op een goedkope racefiets, Triban RC100 Slick Edition van Decathlon, toendertijd gekocht voor 260 euro. 32 mm brede banden, maar 7 versnellingen, 11.3 kg. Niet met gravelbanden, maar voor de rest is het deze. In het begin op de meegeleverde gewone pedalen gereden, vorig jaar pas overgestapt op Shimano klik pedalen.

Het eerste jaar ongeveer 1x per week ritjes gemaakt van rond de 2 uur, het laatste jaar iets meer, 2x per week 2 uur. Totaal nu ongeveer 3300 km mee gereden. Aangezien ik al 60+ ben, beginner en alleen op het vlakke afstanden fiets (hoef niet vaak te schakelen), zonder anderen, was het gemis aan meer versnellingen niet zo groot. Afgelopen maandag voor het eerst een rit van 105 km gemaakt, dus de ritten worden steeds langer.

Nu ben ik stiekem toch aan het kijken naar een upgrade. Het hoeft geen zéér professionele fiets te zijn, het budget is tot rond de 1600 euro.

Aangezien ik ook soms ook wel eens een niet verhard pad tegenkom, lijkt me 32 mm brede banden nog steeds prettig, ook wat comfort betreft. En aangezien ik alleen maar op het vlakke rij en met mijn leeftijd, zal een "Endurance" model beter bij me passen. Ikzelf zat te denken aan Shimano Tiagra of beter voor de schakelgroep, schijfremmen zijn niet echt noodzakelijk.

Is een Scott Speedster 20 wat, 32 mm brede banden en Shimano Tiagra?
Of een Cube Attain SLX, 28 mm brede banden en Shimano 105?

Ga ik met een nieuwe fiets er op vooruit, ga ik daar echt (veel) harder mee, of is dat verwaarloosbaar?
Wat zijn de ervaringen met de breedte van de band, 28 mm of 32 mm, maakt dat veel uit?
Is Shimano Tiagra goed genoeg of is het verschil met Shimano 105 best groot?
Wat is belangrijker, de breedte van de banden of de schakelgroep?

Of gewoon lekker doorfietsen met de huidige fiets?
Of wachten tot er mooie aanbiedingen komen (wat is de beste tijd van het jaar voor het kopen van een nieuwe fiets)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25
@ZuinigeRijder
Ga eens een dagje richting Mantel en rij proef in de winkel.
Meer dan genoeg keuzes!
Maak er een dagje uit van met een hapje en een drankje
Beperk je keuze tot 3 modellen en ga na de lunch nog eens een rondje doen.

Persoonlijk voorkeur :+
105
Cube / Trek

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

AMD1800 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:41:
Ik heb nog een Futurumshop code die alleen vandaag nog geldig is. De code geeft 15 procent korting bij een besteding van minimaal 125 euro. De code is VPS-CuaAv. Ik hoop dat iemand er nog wat aan heeft.
Thx, helaas “Jouw code geldt enkel voor de categorie Hardloopkleding Dames”.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32
ZuinigeRijder schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:35:
ga ik daar echt (veel) harder mee, of is dat verwaarloosbaar?
Wanneer de staat van onderhoud van je huidige fiets prima is, en er “niets” veranderd aan je zithouding; dat laatste.

Er zal echt verschil zitten in (positieve) rij beleving. Maar als je betere banden onder je huidige fiets doet, zal je dat ook hebben.

Ik zou niet je fietskeuze aflaten hangen van je bandbreedte, je kan altijd (bij aanschaf) aan de fietsenmaker vragen of die ze wil vervangen voor andere.

Als laatste: “na” corona zijn de verkopen van racefietsen best wel in elkaar gezakt. Waarschijnlijk hebben heel veel fietsenmakers bij jou in de buurt (overjarige) fietsen staan waar je een leuke deal op kan maken.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@ZuinigeRijder mijn prio zou 105 zijn.

Die 28mm zijn prima en je kunt daar altijd nog 32mm onder zetten, past vast (ff checken).

Ga je er harder mee? Niet merkbaar, maar het zal veel comfortabeler/luxer voelen qua remmen, schakelen en denk ook wel hoe ‘strak’ het frame voelt.

Weet niet waar je woont, maar je kunt bij Shimano Valkenburg voor 35€ per dag best wel leuke nieuwe fietsen huren (wel iets meer high end dan jij wil). Daar kun je mooi vergelijken als je eens een dagje over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Zijn er nog deelnemers van plan om de volgende Grand Fondo te fietsen??

Marmotte Granfondo Pyrénées 177 km 5700hm

De Marmotte Pyreneeën op zondag 25 augustus 2024 overtreft met 5700 hoogtemeters de stoutste verwachtingen. Een prachtige route, waarmee je meerdere legendarische cols afvinkt, zoals Col du Tourmalet (van beide kanten), Col d'Aspin en natuurlijk de Hautacam. En laat nu net de onbekendere Hourquette d'Ancizan misschien wel de mooiste van allemaal zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Al twee en een half jaar rijd ik op een goedkope racefiets, Triban RC100 Slick Edition van Decathlon, toendertijd gekocht voor 260 euro. 32 mm brede banden, maar 7 versnellingen, 11.3 kg. Niet met gravelbanden, maar voor de rest is het deze. In het begin op de meegeleverde gewone pedalen gereden, vorig jaar pas overgestapt op Shimano klik pedalen.

Het eerste jaar ongeveer 1x per week ritjes gemaakt van rond de 2 uur, het laatste jaar iets meer, 2x per week 2 uur. Totaal nu ongeveer 3300 km mee gereden. Aangezien ik al 60+ ben, beginner en alleen op het vlakke afstanden fiets (hoef niet vaak te schakelen), zonder anderen, was het gemis aan meer versnellingen niet zo groot. Afgelopen maandag voor het eerst een rit van 105 km gemaakt, dus de ritten worden steeds langer.

Nu ben ik stiekem toch aan het kijken naar een upgrade. Het hoeft geen zéér professionele fiets te zijn, het budget is tot rond de 1600 euro.

Aangezien ik ook soms ook wel eens een niet verhard pad tegenkom, lijkt me 32 mm brede banden nog steeds prettig, ook wat comfort betreft. En aangezien ik alleen maar op het vlakke rij en met mijn leeftijd, zal een "Endurance" model beter bij me passen. Ikzelf zat te denken aan Shimano Tiagra of beter voor de schakelgroep, schijfremmen zijn niet echt noodzakelijk.

Ga ik met een nieuwe fiets er op vooruit, ga ik daar echt (veel) harder mee, of is dat verwaarloosbaar?
Wat zijn de ervaringen met de breedte van de band, 28 mm of 32 mm, maakt dat veel uit?

Of wachten tot er mooie aanbiedingen komen (wat is de beste tijd van het jaar voor het kopen van een nieuwe fiets)?
Wat voor mij ook altijd nog meespeelt, en waar je misschien ook nog over na kunt denken, is beschikbaarheid van vervangingsonderdelen.

Shimano heeft recentelijk jaaaaaren lang 3 groepsets op 11 speed gehad, beschikbaarheid van 105/Ultegra/Dura-Ace 11speed onderdelen is nog erg goed en ik verwacht dat dat nog wel even blijft.
Ook compatibiliteit met sommige 11speed MTB-onderdelen.
Voor 10 speed Tiagra is dat nog even de vraag. Ik meen mij een paar maanden geleden te herinneren dat dat soms al wat tegenviel.

Dus afgezien van de "prestatie"winst van 105 t.o.v. Tiagra is ook beschikbaarheid van onderdelen nog een argument voor 105 :)
Hoewel over die prestatiewinst ook te discussiëren valt of dat merkbaar/de moeite waard is...

Ik kocht recentelijk een nieuwe racefiets en had eigenlijk maar een paar eisen voor fietsen die bij mijn geometrie pasten:
Shimano 11 speed met zo veel mogelijk Shimano onderdelen (geen aftermarket/proprietary zooi)
en snel leverbaar voor een messcherpe prijs.
De rest was bijna bijzaak... :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:32:

De Marmotte Pyreneeën op zondag 25 augustus 2024 overtreft met 5700 hoogtemeters de stoutste verwachtingen. Een prachtige route, waarmee je meerdere legendarische cols afvinkt, zoals Col du Tourmalet (van beide kanten), Col d'Aspin en natuurlijk de Hautacam. En laat nu net de onbekendere Hourquette d'Ancizan misschien wel de mooiste van allemaal zijn!
Ik heb deze een aantal jaar geleden gereden, organisatie is een beetje matig vergeleken met sommige andere cyclo's vond ik, maar verder is het een prachtige route, dus op zich wel een aanrader! Finish op de Hautacam is wel een dingetje na twee keer Tourmalet, col d'Aspin en Hourquette d’Ancizan maar wel mooi. ;)

Sowieso zijn de Pyreneeen daar prachtig fietsgebied.

https://www.strava.com/activities/2650325088

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Kluus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Ik heb deze een aantal jaar geleden gereden, organisatie is een beetje matig vergeleken met sommige andere cyclo's vond ik, maar verder is het een prachtige route, dus op zich wel een aanrader! Finish op de Hautacam is wel een dingetje na twee keer Tourmalet, col d'Aspin en Hourquette d’Ancizan maar wel mooi. ;)

Sowieso zijn de Pyreneeen daar prachtig fietsgebied.

https://www.strava.com/activities/2650325088
Wat een wattage power over zo'n lange rit. Wat was je gewicht als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Buitenspel schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Wat een wattage power over zo'n lange rit. Wat was je gewicht als ik vragen mag?
Thanks! Op dat moment woog ik 77 kg. Dat is wel het lichtste wat ik ooit heb gewogen, meestal schommel ik rond de 85kg (bij 1,92m).

Ik ben geen powerhouse hoor en dat was ik toen ook niet, FTP is rond de 4 W/kg en mijn kortere inspanningen zijn al helemaal niet om over naar huis te schrijven. Maar ik hou wel lang een bepaald vermogen vol en ik kan meestal goed herstellen tijdens de rit.

Edit: oja, dit is gemeten met een left-only powermeter en ik ben er pas recent achter dat is een L/R balans heb van 54/46 nu ik assioma duo’s heb. Ik weet niet hoe dat toen was want er zit een jaar met vrij hevige rugklachten tussen die dit heeft kunnen veroorzaken maar dat zet eea ook in perspectief… ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Kluus op 01-02-2024 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

Wat mij het meest opvalt bij die Scott zijn de mechanische schijfremmen. Hydraulisch is wel wat fijner.
Ik rij zelf op een Scott Addict trouwens. Ook een endurance model, maar ik heb wel een kortere stuurpen genomen.
Ik kan er zonder meer tot 32mm op leggen, maar persoonlijk lijkt het profiel van de band me minstens zo belangrijk als de breedte. Een goede gravelstrook pak ik zelf gerust mee, maar als het een beetje zachtere ondergrond is, dan heeft die 2mm verschil denk niet echt meerwaarde. Langere stukken gravel; dan ga ik naar een andere fiets met 35mm gravelband, of de MTB. Voordeel van schijfremmen is wel dat je meer opties hebt voor een andere band (voor zover ruimte in je frame) en eventueel ook een andere wielset met andere velgbreedte kunt kiezen. Als je mazzel hebt dan kan je het zonder enig afstellen omwisselen.
Zo heb ik bij mijn racer twee wielsetjes en die kunnen omgewisseld worden zonder afstelwerk.

Verschil met een 7 speed en een 10 cq. 11 is behoorlijk, want je kan gewoon net ff wat lekkerder het kransje pakken wat precies bij jouw gewenste cadans ligt.
Tiagra groepje werkt natuurlijk prima en al fors beter dan Tourney maar je zult merken dat een hogere groep directer presteert en ook onder druk. Bedenk bv een situatie dat je de bocht om gaat en ineens de wind op kop krijgt.
Persoonlijk zou ik daarom neigen naar de Speedster 10 in jouw geval.
Maar ik denk dat ook 10 speed cassettes en kettingen geen probleem zal zijn. Er worden nog zoveel 10 speeds verkocht, voorlopig houdt dat niet op denk ik.

Velen kiezen bij Scott nog wel een ander zadel overigens.

Verder koop je natuurlijk een fiets die in de garage staat te shinen en jou helemaal bevalt, want dan heb je elke rit zin om lekker te knallen :*)

Een goeie tijd is er eigenlijk niet, enige wat je kan doen is zoeken naar een overjarig model.

Speedster 20 (model 2022) is bijv in XL hier €1349 https://fietswinkelgelder.../scott-speedster-20-2022/

En natuurlijk staat marktplaats bol van de corona bikes, maar dat is natuurlijk Russisch roulette.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:25

Niellie41

[object Object]

Joindry schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Vorig jaar heeft mijn vader me bij het treinstation afgezet en daar was het erg rustig. Gewoon even bij de K+R stoppen. Je rolt dan de heuvel naar beneden en je bent al bij de start.

[ Voor 26% gewijzigd door Niellie41 op 01-02-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:18
Niellie41 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Vorig jaar heeft mijn vader me bij het treinstation afgezet en daar was het erg rustig. Gewoon even bij de K+R stoppen. Je rolt dan de heuvel naar beneden en je bent al bij de start.
parkeerterrein ook plek zat! Wij hebben daar toen ook geparkeerd. Moet wel zeggen dat we een bnb hadden en er een dag ervoor al waren. Is natuurlijk wel iets voor de echte drukte! Dit jaar als toeschouwer denk ik, Tietema aanmoedigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 21:54
The Legend schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Thx, helaas “Jouw code geldt enkel voor de categorie Hardloopkleding Dames”.
Oh, dat wist ik niet. Dat is jammer. Ik zie nu dat ik over het hoofd heb gezien dat de korting alleen voor sale items gold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Even een vraagje over "snel" herstellen..

Ik train nu gemiddeld 4x per week, totale tijd gaat nu richting de 8-10 uur..
Het zijn veelal Z2 trainingen, met 1x in de week (soms 2x) een wat intensievere training, en 1x een lange duurtraining 3+ uren.

Tot op heden gaat het wel prima qua trainingtijd en tussentijds herstellen. Al heb ik af en toe wel momenten dat ik een dag na een training nog wel vermoeid ben.

Het trainings volume zal komende weken steeds iets hoger komen te liggen (qua duur, niet qua intensiteit), maar ik wil voorkomen dat ik ga trainen met te weinig energie in mijn systeem en hierdoor eigenlijk niet het optimale eruit haal..

Waar ik nu rekening mee houdt:

- Voldoende eiwitten (zit op 1,3-1,5gr per kg)
- Voldoende calorieen binnen krijgen, op trainingsdagen juist een beetje extra om de training te compenseren.
- Voldoende rust, al is dat soms lastig, maar gemiddeld toch wel 7 uur goede slaap per nacht.

Ik wil voorkomen dat ik een heel voedingsschema moet gaan opstellen en dus apart moet gaan koken..
Ik zoek eigenlijk een paar richtlijnen en makkelijke voedingsmiddelen die mijn glycogeen voorraad snel kan aanvullen zonder een hele dieet aanpassing.

Denk aan wat tussendoortjes, of bepaalde dingen wat meer zien te eten tijdens de dagelijkse maaltijden.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Laatst online: 15:11
Met veel Z2 training ben je niet snel overbelast. Als het ook echt lage Z2 rondjes zijn.

Qua eten veel carbs. Snelle Jelle Rozijn gaat er goed in. Twee keer per dag een bakje met 250 gram kwark en 50 gram granola.
50 gram elite haver of vergelijkbaar.

Tijdens het fietsen gebruik ik 60 gram kruidvat isotone drink. En als ik aan het eind van de dag laag zit qua eiwit of echt intensief heb gefietst nog 40 gram caseïne eiwit shake.

Probeer het eens in myfitnesspal bij te houden en dan zie je vanzelf wat lekker aantikt qua calorien

[ Voor 10% gewijzigd door StecaGrid op 02-02-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:32:

Ik niet, maar het lijkt erop alsof je smaak te pakken hebt qua bergen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:45:

Het zijn veelal Z2 trainingen, met 1x in de week (soms 2x) een wat intensievere training, en 1x een lange duurtraining 3+ uren.

Tot op heden gaat het wel prima qua trainingtijd en tussentijds herstellen. Al heb ik af en toe wel momenten dat ik een dag na een training nog wel vermoeid ben.

Het trainings volume zal komende weken steeds iets hoger komen te liggen (qua duur, niet qua intensiteit), maar ik wil voorkomen dat ik ga trainen met te weinig energie in mijn systeem en hierdoor eigenlijk niet het optimale eruit haal..

- Voldoende calorieen binnen krijgen, op trainingsdagen juist een beetje extra om de training te compenseren.
- Voldoende rust, al is dat soms lastig, maar gemiddeld toch wel 7 uur goede slaap per nacht.

Ik wil voorkomen dat ik een heel voedingsschema moet gaan opstellen en dus apart moet gaan koken..
Ik zoek eigenlijk een paar richtlijnen en makkelijke voedingsmiddelen die mijn glycogeen voorraad snel kan aanvullen zonder een hele dieet aanpassing.

Denk aan wat tussendoortjes, of bepaalde dingen wat meer zien te eten tijdens de dagelijkse maaltijden.

Iemand tips?
shakes?
Zitten en koolhydraten en eiwitten in en klok je redelijk makkelijk achterover (als je het juiste smaakje hebt gevonden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
McMiGHtY schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:56:
[...]

Ik niet, maar het lijkt erop alsof je smaak te pakken hebt qua bergen e.d.?
Nee, ik heb mij nog niet ingeschreven, maar het trok wel mijn aandacht, ik heb die week ervoor nog vakantie, dus het zou een optie kunnen zijn.

Shakes ben ik al mee bezig, in ieder geval voor de eiwiten, ik zag dat ik te weinig binnenkreeg, daarom vul ik het aan met een shake.

@StecaGrid
Ik hou de calorieen idd goed bij, dat gaat prima, maar ik heb het idee dat ik niet alle koolhydraten die ik eet de juiste zijn..
Een zak M&M's of een zak winegums leegeten is geen probleem, maar volgens mij werkt dat niet heel goed om je glycogeen voorraad aan te vullen..
Als dat wel zo is, dan zal ik het graag eten hoor.. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:33
verstappen33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:02:
[...]

Een zak M&M's of een zak winegums leegeten is geen probleem, maar volgens mij werkt dat niet heel goed om je glycogeen voorraad aan te vullen..
Op zich, M&M's zijn een combinatie van veel suiker (koolhydraten) en pinda's ("goede" vetten en eiwitten). Zou toch het perfecte sport voer moeten zijn :9 . En ik ga tijdens lange ritten heel goed op een zakje winegums in een snack pack aan het stuur.

Flickr - Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

@verstappen33 de grootste winst haal je in mijn beleving in bed. 7, 8 of 9 uur slaap maakt voor mij écht een verschil.

En je kan eens nadenken over andere aanwezige stressfactoren in je leven. Drukte op werk, feestjes, avondjes in de kroeg, verbouwen, kinderen van hop naar het slepen in het weekend etcetera. Ook dit weegt zwaar op je herstel.

Ter illustratie, in de vakantie kan ik probleemloos consistent trainingsweken van 20 uur (hardlopen, fietsen, kracht) maken inclusief tal van leuke activiteiten. In een reguliere werkweek is een derde minder volume al serieus pushen. Dan moet ik echt opletten op herstel en pijntjes.

Externe stressfactoren hebben een grote impact op je benodigde hersteltijd. Wat mij betreft wegen die veel zwaarder dan al dan niet perfecte voeding. Kijk daar eens kritisch naar.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 02-02-2024 09:21 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Roozzz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:12:
@verstappen33 de grootste winst haal je in mijn beleving in bed. 7, 8 of 9 uur slaap maakt voor mij écht een verschil.

En je kan eens nadenken over andere aanwezige stressfactoren in je leven. Drukte op werk, feestjes, avondjes in de kroeg, verbouwen, kinderen van hop naar het slepen in het weekend etcetera. Ook dit weegt zwaar op je herstel.

Ter illustratie, in de vakantie kan ik probleemloos consistent trainingsweken van >100km hardlopen maken inclusief tal van leuke activiteiten (en nog wat fietsen...). In een reguliere werkweek is een derde minder volume al behoorlijk pushen. Dan moet ik echt opletten op herstel en pijntjes.

Externe stressfactoren hebben een grote impact op je benodigde hersteltijd. Wat mij betreft wegen die veel zwaarder dan al dan niet perfecte voeding. Kijk daar eens kritisch naar.
Ja klopt, de dagelijkse sleur van werken, gezin etc heeft ook zo zijn impact..
Deze week al de hele week in de verbouwing, niet dat ik zelf flink aan het klussen ben, maar alle regelstress eromheen kost ook energie..

Verder probeer ik wel genoeg rust te pakken, gisteren om 22:00 naar bed gegaan en goed geslapen tot 6:30 (normale tijd om op te staan voor mij)..

Het trainnen gaat me ook prima af, ik stap niet helemaal gebroken van de fiets af, maar merk wel dat ik opnieuw een balans moet vinden tussen eten/trainen/slapen en alle overige "stress factoren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Iemand tips?
De eerste 2 richtlijnen zijn 1) de weegschaal en 2) je energielevel. Ik maak niet op uit je verhaal dat je consistent afvalt, dus je krijgt ws genoeg binnen. Als je merkt dat je energielevel lager wordt (voelt mentaal ook vaak als minder 'eager zijn om te trainen') is dat ook een indicatie dat de load/herstel niet in balans is (kan eten zijn, kan je rust zijn, kan (werk)stress zijn etc).

Qua eten zijn m.i. goede richtlijnen:

- Op trainingsdagen voor de training iets meer eten. Bijv bij ontbijt extra schep havermout, of extra boterham.
- Tijdens trainingen altijd sportdrank+snelle jelle's
- Na trainingen bak fruit, kwark en granola
- Op een trainingsdag nooit met honger naar bed gaan

Tussendoortjes hoeven niet per se carbs te zijn, zeker niet op trainingsdagen. Bedenk ook dat een niet-carb tussendoortje ervoor zorgt dat de carbs die je wél eet juist weer gebruikt kunnen worden om je glycogeen voorraad aan te vullen.

Goede tussendoortjes voor mij zijn:

- Amandelen
- Walnoten
- Andere noten
- Bakje skyr
- 90% pure chocolade
- Fruit
- Groentebakjes AH (vergeet micronutrients niet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:26:
[...]

De eerste 2 richtlijnen zijn 1) de weegschaal en 2) je energielevel. Ik maak niet op uit je verhaal dat je consistent afvalt, dus je krijgt ws niet veel te weinig binnen. Als je merkt dat je energielevel lager wordt (voelt mentaal ook vaak als minder 'eager zijn om te trainen') is dat ook een indicatie dat de load/herstel niet in balans is (kan eten zijn, kan je rust zijn, kan (werk)stress zijn etc).

Qua eten zijn m.i. goede richtlijnen:

- Op trainingsdagen voor de training iets meer eten. Bijv bij ontbijt extra schep havermout, of extra boterham.
- Tijdens trainingen altijd sportdrank+snelle jelle's
- Na trainingen bak fruit, kwark en granola
- Op een trainingsdag nooit met honger naar bed gaan

Tussendoortjes hoeven niet per se carbs te zijn, zeker niet op trainingsdagen. Bedenk ook dat een niet-carb tussendoortje ervoor zorgt dat de carbs die je wél eet juist weer gebruikt kunnen worden om je glycogeen voorraad aan te vullen.

Goede tussendoortjes voor mij zijn:

- Amandelen
- Walnoten
- Andere noten
- Bakje skyr
- 90% pure chocolade
- Fruit
- Groentebakjes AH (vergeet micronutrients niet!)
Ik ben niet meer aan het afvallen, ik ben nu stabiel qua gewicht, al sinds oktober vorig jaar schommel ik tussen de 73-74kg.

Het is vooral het energie level waar ik nu een beetje mee worstel, ik eet genoeg calorieen en heb geen honger ofzo en ik val niet af.. Maar ik merk wel dat ik gedurende de dag af en toe wel een "low battery" gevoel heb.. Meestal pak ik dan wel een tussendoortje, en is het gevoel snel weg.

Maar zoals gisteren had ik het gevoel dat mijn "batterij" niet 100% was.

Woensdag 2 uur Z2 gedaan, ging lekker en ook na de training voelde ik mij nog redelijk fit.
Gisterochtend toch behoorlijk een laag energie niveau, ook al had ik naar mijn gevoel genoeg aangevuld na de training.
Gedurende dag voldoende gegeten (3000cal tot aan de training en nog 500 erna), en gisteravond weer op de fiets voor een tempo-duur (Z2-Z3) training, dus iets intensiever.. Training wel voltooid maar daarna niet echt fit meer en laag in de energie.

Ook vanmorgen nog steeds niet 100% qua energie level, vandaag sowieso een rustdag (op werk en gezin na dan)..

Morgen een duurrit (Z2) van 3-4 uur op de planning, hopelijk morgen weer helemaal fris en fruitig aan de start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
verstappen33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:35:
[...]

Ik ben niet meer aan het afvallen, ik ben nu stabiel qua gewicht, al sinds oktober vorig jaar schommel ik tussen de 73-74kg.

Het is vooral het energie level waar ik nu een beetje mee worstel, ik eet genoeg calorieen en heb geen honger ofzo en ik val niet af.. Maar ik merk wel dat ik gedurende de dag af en toe wel een "low battery" gevoel heb.. Meestal pak ik dan wel een tussendoortje, en is het gevoel snel weg.

Maar zoals gisteren had ik het gevoel dat mijn "batterij" niet 100% was.

Woensdag 2 uur Z2 gedaan, ging lekker en ook na de training voelde ik mij nog redelijk fit.
Gisterochtend toch behoorlijk een laag energie niveau, ook al had ik naar mijn gevoel genoeg aangevuld na de training.
Gedurende dag voldoende gegeten (3000cal tot aan de training en nog 500 erna), en gisteravond weer op de fiets voor een tempo-duur (Z2-Z3) training, dus iets intensiever.. Training wel voltooid maar daarna niet echt fit meer en laag in de energie.

Ook vanmorgen nog steeds niet 100% qua energie level, vandaag sowieso een rustdag (op werk en gezin na dan)..

Morgen een duurrit (Z2) van 3-4 uur op de planning, hopelijk morgen weer helemaal fris en fruitig aan de start.
Als je het idee hebt dat je alles (dus ook slapen en niet teveel stress) goed doet maar toch moe bent is het tijdje voor een weekje deloaden.

Wel blijven fietsen, maar bijv 40% minder lang en 1 training minder bijv dan normaal. Even mentaal opladen ook. Het echte beter worden gebeurt na het fietsen. Doorfietsen terwijl je (te) moe bent gaat je uiteindelijk niet beter maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
(...)

Iemand tips?
Ik plug graag even chocolademelk.
Bij sommigen misschien al bekend als super(herstel)drank, bij sommigen misschien nog niet.

Zeker voor zuivel- en/of chocoladeliefhebbers (it's me, hi *O* ) een geweldige manier om extra carbs (kuch, suikers) binnen te krijgen zonder in te leveren op eiwitten t.o.v. (karne)melk.

Afhankelijk van de smaak en/of kcal-doel kun je kiezen tussen de halfvolle of volle variant.

(of zelf melk mengen met van dat insta-chocolademelk spul)

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 02-02-2024 09:57 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Phydomir

Dennis

Tis vooral heel erg leren luisteren naar je lichaam. Wat je nu aangeeft klinkt erg alsof je ergens even een extra rustdagje moet pakken. Wat ook helemaal niet erg is. Af en toe een dagje skippen word je echt niet direct minder van.

Voor mezelf merk ik wel dat slaap heel belangrijk is. Train nu zo'n 10-12 uur per week en een paar dagen minder dan 8 uur slaap hakken er direct in.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:50:
Tis vooral heel erg leren luisteren naar je lichaam. Wat je nu aangeeft klinkt erg alsof je ergens even een extra rustdagje moet pakken. Wat ook helemaal niet erg is. Af en toe een dagje skippen word je echt niet direct minder van.

Voor mezelf merk ik wel dat slaap heel belangrijk is. Train nu zo'n 10-12 uur per week en een paar dagen minder dan 8 uur slaap hakken er direct in.
Deze week al wat extra rust gepakt, afgelopen maandag en dinsdag bewust niet gefietst omdat ik mijzelf niet fit genoeg voelde, veel drukte op het werk en met bouwlui hier om het huis..
Vandaag ook weer een dagje niet fietsen, bouwlui zijn nu de laatste dingen aan het afronden en na de lunch zijn ze weg. *O*
Hopelijk dan wat minder stress en wat meer rust in mijn hoofd.
Morgenochtend even lekker het hoofd leegmaken op de fiets en de rest van de dag ook niets gepland.
Komende week maar opnieuw bekijken hoe het gaat..

Een tip die ik elders had gelezen is toch wat meer kleine tussendoortjes, niet om extra calorieen binnen te krijgen maar om de inname wat meer te spreiden en zodoende toch een goed energie level te houden..
Dus toch maar die zak M&M's of die winegums in de bureaulade en af en toe een handje pakken..
Nu alleen voorkomen dat ik de hele zak in 1x leeg ga eten.. :+

@TheTinusNL Tnx voor de tip.. Chocolademelk is altijd goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@verstappen33 vergeet ook niet af en toe (elke 3-4 weken) een rustiger weekje in te lassen, dat zijn de momenten waarop je echt beter wordt

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21
verstappen33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Deze week al wat extra rust gepakt, afgelopen maandag en dinsdag bewust niet gefietst omdat ik mijzelf niet fit genoeg voelde, veel drukte op het werk en met bouwlui hier om het huis..
Vandaag ook weer een dagje niet fietsen, bouwlui zijn nu de laatste dingen aan het afronden en na de lunch zijn ze weg. *O*
Hopelijk dan wat minder stress en wat meer rust in mijn hoofd.
Morgenochtend even lekker het hoofd leegmaken op de fiets en de rest van de dag ook niets gepland.
Komende week maar opnieuw bekijken hoe het gaat..

Een tip die ik elders had gelezen is toch wat meer kleine tussendoortjes, niet om extra calorieen binnen te krijgen maar om de inname wat meer te spreiden en zodoende toch een goed energie level te houden..
Dus toch maar die zak M&M's of die winegums in de bureaulade en af en toe een handje pakken..
Nu alleen voorkomen dat ik de hele zak in 1x leeg ga eten.. :+

@TheTinusNL Tnx voor de tip.. Chocolademelk is altijd goed..
Nog een tip, als je er echt serieus mee bezig bent, kan je ook eens langs een (sport)dietist gaan. Die kunnen je zeker helpen met wat persoonlijk advies! Voor de meeste mensen vaak een brug te ver, maar deze mensen hebben er tenslotte wel voor geleerd. Niet voor niets dat ze ook standaard bij wielerteams in dienst zijn ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:02
Prulleman schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:20:
@verstappen33 vergeet ook niet af en toe (elke 3-4 weken) een rustiger weekje in te lassen, dat zijn de momenten waarop je echt beter wordt
Word je ook beter als de weken verhouding juist andersom is? #askingforafriend

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Phydomir

Dennis

ElGreco schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Alleen als je in die ene week heel hard traint ;)

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
ElGreco schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:41:
[...]

sommige worden al beter als ze gewoon op de fiets stappen O-)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
Prulleman schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:20:
Daar ben ik echt een meester in geworden. Elke week een rustiger 3-4 weken in lassen...

(kl*ten griep / verkoudheid / covid / ..)
Pagina: 1 ... 539 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).