Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 540 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Een tip die ik elders had gelezen is toch wat meer kleine tussendoortjes, niet om extra calorieen binnen te krijgen maar om de inname wat meer te spreiden en zodoende toch een goed energie level te houden..
Dus toch maar die zak M&M's of die winegums in de bureaulade en af en toe een handje pakken..
Nu alleen voorkomen dat ik de hele zak in 1x leeg ga eten.. :+

@TheTinusNL Tnx voor de tip.. Chocolademelk is altijd goed..
Waarschijnlijk om je bloedsuiker level op peil te houden zodat je geen spikes krijgt

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
McMiGHtY schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Waarschijnlijk om je bloedsuiker level op peil te houden zodat je geen spikes krijgt
Dan wil je inderdaad vooral winegums eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:56
[...]

Ook dat, maar ook omdat je spieren/lever de glucose ook weer gaan opslaan, hierdoor kan je bloedsuiker peil wat sneller zakken en kun je dus sneller een dip voelen.. Door regelmatiger kleine beetje te eten hou je het idd wat hoger waardoor je je iets beter blijft voelen en niet zo "slow".

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:04
Holk schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Daar ben ik echt een meester in geworden. Elke week een rustiger 3-4 weken in lassen...

(kl*ten griep / verkoudheid / covid / ..)
ja ellende.. ik ben er nu ook een week tussenuit geweest met een flinke griep.. helaas heeft dat toch een ander effect dan een recovery weekje... :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Same hier, ben je eindelijk 2 weken lekker bezig neemt die snotneus van 1.5 weer een griepje mee naar huis. Zo is het lastig doorbouwen aan de vorm.

Ben wel benieuwd hoe pro’s met kinderen dat doen. WvA staat 1-0 achter tov MvdP als hij 2 of 3x per winter ziek is via z’n kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
Prulleman schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:55:
[...]

ja ellende.. ik ben er nu ook een week tussenuit geweest met een flinke griep.. helaas heeft dat toch een ander effect dan een recovery weekje... :X
Ik heb ook maar besloten om alleen base trainingen indoor te doen en als ik me goed voel de MTB te pakken in het weekend. Half februari / begin maart maar weer wat intensievere blokken doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29

Kluus

Gang is alles

Hier nog geen echte ziekte gehad dit seizoen, al heb ik er nu ook een thuis zitten met flinke koorts. Wel al drie weken aan het herstellen van een gekneusde pols na een valpartijtje in het Rijk van Nijmegen met de MTB, ook geen pretje, ik ben wel blijven fietsen maar zit toch niet zo lekker en iedere hobbel is auw. :(

Hopelijk krijg ik niet, net nu het de goede kant op gaat, dat griepje over... :+ Beterschap allemaal. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 02-02-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:44
Ik heb net de afgelopen maanden het idee gehad dat ik steeds beter begon te ruiken sinds > 2 jaar en na kort gebruik van een neusspray ook weer voor het eerst in jaren het idee dat mijn neus echt open is. Dat geeft mij de hoop dat ik allemaal nog een stuk fitter kan zijn de komende tijd.. al zullen nu wel gewoon de benen het probleem zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:09
[...]

Je dalen ophogen door suikers te eten is niet echt de goede manier om spikes te voorkomen hè

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:01
@verstappen33 heb je toevallig een Garmin horloge die ook HRV meet? Als die (flink) aan het dalen is kan het ook een teken zijn dat je ziek aan het worden bent.

Maar stress van gedoe met je dak klinkt ook als een goede reden waarom deze week wat minder is.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Requiem19 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:58:
Same hier, ben je eindelijk 2 weken lekker bezig neemt die snotneus van 1.5 weer een griepje mee naar huis. Zo is het lastig doorbouwen aan de vorm.

Ben wel benieuwd hoe pro’s met kinderen dat doen. WvA staat 1-0 achter tov MvdP als hij 2 of 3x per winter ziek is via z’n kinderen.
Laurens ten Dam vertelde in de beter worden podcast dat hij zich altijd ver van zijn familie hield als er koersen waren, om niet ziek te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

klaaas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:20:
[...]

Je dalen ophogen door suikers te eten is niet echt de goede manier om spikes te voorkomen hè
Kun je idd beter langzame koolhydraten voor gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
McMiGHtY schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Kun je idd beter langzame koolhydraten voor gebruiken...
Dat is in de basis een goed begin. Door de komst van CGM weten we echter ook dat het nogal per persoon verschilt waar je wel en niet een spike van krijgt. Maar gaat ms wat ver om die te bestellen om je voedingsschema op af te stemmen. Al lijkt het me best interessant, zeker als je geregeld last hebt van stevige energiedipjes.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
ElPaco schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:29:
@verstappen33 heb je toevallig een Garmin horloge die ook HRV meet? Als die (flink) aan het dalen is kan het ook een teken zijn dat je ziek aan het worden bent.

Maar stress van gedoe met je dak klinkt ook als een goede reden waarom deze week wat minder is.
Nee heb geen Garmin horloge, staat nog wel op mijn verlanglijstje..

Ziek worden zit ook niet in de planning, maar gewoon een te drukke week denk ik..
Maar ook zonder deze drukke week heb ik af en toe wel last van energiedipjes.
Het beinvloedt mijn training ansich niet, maar mogelijk wel mijn herstel naderhand en het opladen voor de volgende training.

Ik heb een vrijblijvende mail gestuurd naar een sportdietiste hier in de stad met een aantal vragen/wensen.
Ik ben benieuwd of zij nog tips/tricks heeft.

Ik zal komende weken ook wat beter op mijn nachtrust letten, misschien dat 7 uur toch wel wat aan de lage kant is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:23
Requiem19 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:58:

Zolang je kids niet op school zitten of naar de creche gaan is het prima.

Voor ons als amateurs; alles wat we nu krijgen worden we straks niet meer ziek van.

Ik zie het maar als een inenting :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
klaaas schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Dat is in de basis een goed begin. Door de komst van CGM weten we echter ook dat het nogal per persoon verschilt waar je wel en niet een spike van krijgt. Maar gaat ms wat ver om die te bestellen om je voedingsschema op af te stemmen. Al lijkt het me best interessant, zeker als je geregeld last hebt van stevige energiedipjes.
Ja inderdaad. En zelfs de combinatie van voedsel doet het anders reageren. Als ik alleen een banaan eet. Dan zag ik hem spiken. At ik het door de kwark heen, dan steeg hij nauwelijks. De eiwitten schijnen dan de spikes in bloedsuiker te dempen..hoe en wat het precies werkt weet ik niet. Maar dat het complexe en zeer individuele materie is, dat is zeker.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:47

sebasd

loopt op espresso

Gisteren weer een kilometer of 70 gereden, ging zo lekker en makkelijk dat ik mijn eerste 100km ritje van het jaar morgen wel aandurf. Ritje richting Apeldoorn via Amerongen - Rhenen - Wageningen - Oosterbeek - Dieren - Eerbeek.

Bijkomend voordeel is dat ik bij ritjes van boven de 100 van mezelf onderweg mag stoppen voor koffie met appeltaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 13:33
@sebasd 100 kilometer vond ik toch een heel stuk verder dan 70 hoor. Maar wie weet lukt het wel. Goed eten en drinken en niet de hele tijd wind tegen hebben zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

AMD1800 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:49:
@sebasd 100 kilometer vond ik toch een heel stuk verder dan 70 hoor. Maar wie weet lukt het wel. Goed eten en drinken en niet de hele tijd wind tegen hebben zal helpen.
Is het ook, maar het is de eerste van het jaar, niet de eerste full stop, ik heb afgelopen jaren wel vaker 100+ gereden dus weet wel wat me te wachten staat. En de conditie is volgens mij wel in orde.

In het slechtste geval laat ik me ergens oppikken maar ik ga er niet van uit dat dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
sebasd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Is het ook, maar het is de eerste van het jaar, niet de eerste full stop, ik heb afgelopen jaren wel vaker 100+ gereden dus weet wel wat me te wachten staat. En de conditie is volgens mij wel in orde.

In het slechtste geval laat ik me ergens oppikken maar ik ga er niet van uit dat dat nodig is.
Vooral niet teveel zorgen om maken inderdaad. Als je 70km zonder veel problemen aankunt zou 100km niet opeens een probleem moeten zijn zolang je rustig begint en let op je drinken en voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
Hier vandaag uurtje op de Nedereindse berg gereden. Voor het fraaie wat te veel wind en door de kleine groep (man of 10) eigenlijk continu vol op kop. Ging wel lekker en uurtje 175HR gemiddeld. Helaas powermeter (favero enkelvoudig) niet goed aangedraaid denk ik. 210w over een uur bij deze hartslag zou niet moeten kloppen. Of toch maar een testje doen :|

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spurlie
  • Laatst online: 15-09 13:48
Lijkt alsof het zadel “out of the box” met de punt omhoog staat. Is dat ook zo of is het optisch bedrog? Een waterpas op zo’n golvend zadel brengt ook niet veel duidelijkheid :S
Eerst maar eens gewoon fietsen of zouden jullie het zadel toch verstellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdN7Bil6cHqk3U5QLmxZHdehPbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zKfgn9lpGDqmR35n4byUwP4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:33
Spurlie schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:45:
Lijkt alsof het zadel “out of the box” met de punt omhoog staat. Is dat ook zo of is het optisch bedrog? Een waterpas op zo’n golvend zadel brengt ook niet veel duidelijkheid :S
Met mijn voorkeuren zou ik iig gaan voor een standaard 0gr.
Ik gebruik dan een boek met harde kaft of een toolbox om dat vast te stellen.
Mijn vriendin heeft een curved zadel en zo hebben we het bij haar ook afgesteld.
Daarna kun je via dezelfde manier wat bijstellen.

Veel plezier met je fiets d:)b
Vind het wel een lekker kleurtje!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:33

[Afbeelding]
Die lijkt wel fors achterover te staan. Er is vast wel een handleiding van dit zadel waarin staat welke punten je moet meten om hem horizontaal te zetten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:40

Reginas

Queen of Core Stability

Lijkt inderdaad flink achterover te hellen inderdaad. Mij lijkt het persoonlijk niet lekker om dat gewoon uit te proberen. Vervelend als je nog tig kilometer moet met een tintelend zaakje of serieuze pijnklachten aan je zitvlak.
Ik heb zelf ook een zadel met allerlei welvingen en mijn truc is een snijplank op het zadel leggen en daar een waterpas op zetten. Die snijplank balanceert zichzelf mooi uit over de hoogste delen van het zadel. Op die manier heb ik verschillende Selle SMP zadels goed kunnen afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:14

[Afbeelding]
Ik zou het even verstellen, mijn pale grey kwam zo niet uit de doos iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spurlie
  • Laatst online: 15-09 13:48
Thx. Heb m net toch maar even wat rechter gezet. Morgenochtend eerste ritje maken :)
Einde van de maand dan even alles laten natrekken en de fiets precies laten afstellen volgens de bikefit (heb ik nu zo goed als ik kan zelf gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 13:33
sebasd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Aha, oké, dan komt het vast in orde en wens ik je veel plezier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Als je hem niet voor je gevoel in de goede stand krijgt, kun je altijd nog kijken naar een zadel drukmeting bij een bikefitter of een beetje profi fietsenzaak.

Dan is de druk optimaal en heb je het meeste profijt van je zadel, en weet je ook gelijk of de vorm goed is.

Gisteren ook de eerste 100k rit van dit jaar gereden.
De wind was pittig, eerste 60km behoorlijk tegen gehad, daarna vaak van achteren of de zijkanten.

Intensiteit iets hoger dan gepland (Z3 ipv Z2), maar ik kan me niet goed inhouden tegen de wind in.
Maar het ging lekker, training op zwift deze winter werpt zijn vruchten af. Was eigenlijk nog niet moe en had nog wel 100km kunnen fietsen naar mijn gevoel.

Vandaag ook lekker fit opgestaan, dus we gaan de goede kant op! Vandaag helaas geen tijd om te fietsen, dus even een “rustdagje” en op familiebezoek.

[ Voor 51% gewijzigd door verstappen33 op 04-02-2024 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
verstappen33 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:28:
Als je hem niet voor je gevoel in de goede stand krijgt, kun je altijd nog kijken naar een zadel drukmeting bij een bikefitter of een beetje profi fietsenzaak.
Of simpereler:
Glij je naar voren? Dan punt verder omhoog.
Wordt de boel gevoelloos? Dan punt naar beneden.

Beetje trial and error en je bent er.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:58
Michaelg schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Of simpereler:

Ik kom er steeds meer achter dat het afstellen van het zadel echt niet zo simpel is. Naar voren glijden kan bijvoorbeeld ook komen doordat het zadel te hoog staat, of de reach te groot is, of een combinatie daarvan.

Maar in de comments zie je dat de meeste mensen rijders in 1 oogopslag al zien dat de punt van het zadel waarschijnlijk te veel omhoog staat.
Het kijkt al niet lekker; daar wil je niet op zitten.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
De pro’s experimenteren ook met de zadelhoek. Pogacar bijv zet zijn zadel wat meer nose down voor bergetappes.

https://www.globalcycling...getting-it-all-wrong-2023

Ik zou gewoon beginnen met een waterpas zadel en vanaf daar tweaken als het niet goed zit (ervan uitgaande dat je algehele positie op de fiets al aardig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Michaelg schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Of simpereler:

Ja dat werkt vaak wel zo, maar je houding op de fiets kan ook ervoor zorgen dat je net wat meer kanteling wilt dan de “standaard 0 of -1 graden”.

Ik heb Specialized Power zadel, mogelijk dat ook de vorm meespeelt.
De kanteling bij mij is iets meer dan 2 graden naar voren.
Dit gaf voor mij een betere verdeling van de druk.
Daarvoor stond die gewoon level of onder een hele kleine hoek, en had verder geen problemen, maar net dat graadje extra gaf toch wat meer ondersteuning.

Ik zou er dus zeker wel wat mee gaan spelen, maar geef het ook genoeg tijd om eraan te wennen.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 04-02-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
sebasd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:29:
Gisteren weer een kilometer of 70 gereden, ging zo lekker en makkelijk dat ik mijn eerste 100km ritje van het jaar morgen wel aandurf. Ritje richting Apeldoorn via Amerongen - Rhenen - Wageningen - Oosterbeek - Dieren - Eerbeek.

Bijkomend voordeel is dat ik bij ritjes van boven de 100 van mezelf onderweg mag stoppen voor koffie met appeltaart :)
Over de veluwe geweest? Hoe zijn de fietspaden daar? Zijn ze schoon en goed begaanbaar? Laatste keer dat ik daar buiten de zomer kwam hadden we 3 valpartijen in de groep vanwege bladeren en mos op de paden. Als het weer oke is kan ik na komende week mijn testronde voor de AGR gaan fietsen (2x een rondje van 65km met 500hm)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:40

Reginas

Queen of Core Stability

Ik rijd met mijn zadel (Selle SMP Dynamic, dus met zo’n gebogen punt omlaag) op -2 graden. Ik ben waterpas begonnen, maar ik merkte dat de druk op een prettiger manier verdeeld is als het zadel heel licht omlaag wijst. Ik snap helemaal dat de pro’s onder verschillende omstandigheden experimenteren met andere hoeken of afstanden t.o.v. het stuur.

Bij mijn indoor-opstelling rijd ik ook met een andere opstelling dan buiten. Door de voorwielsteun komt de voorzijde van mijn fiets iets omhoog (eerder al besproken in het indoortopic), waardoor ik -of ja, eigenlijk was het mijn partner die erover begon- heb gemerkt dat een iets breder zadel comfortabeler is. Op de indoortrainer staat mijn zadel ook waterpas i.p.v. -2 graden. Zadel van keuze is indoor een Selle SMP Avant. Echt een troon voor je zitvlak.

Stukje extra toelichting op keuze zadels: ik krijg weleens vragende blikken als mensen mijn fiets zien, omdat de Selle SMP’s een behoorlijk uitgesproken ontwerp hebben. Mijn ervaring is dat door de welving in het zadel het bekken optimaal wordt ondersteund in de kanteling naar voren. Het volledige kanaal haalt niet alleen druk weg bij het perineum, maar ook verder naar voren, waar ook irritatie kan ontstaan door de druk. Deze zadels hebben behoorlijk lange rails, waardoor je meer mogelijkheden hebt met verstellen, terwijl ze door de aflopende punt wel aanvoelen als een kort zadel. Ik kan het echt aanbevelen aan mensen die ondanks een deugdelijke bikefit blijven dokteren met hun zitpositie op het zadel.
P.S.: niemand die je nog vreemd durft aan te kijken als je vol vertrouwen en comfort op je fiets zit. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Reginas op 04-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:44:
De pro’s experimenteren ook met de zadelhoek. Pogacar bijv zet zijn zadel wat meer nose down voor bergetappes.

https://www.globalcycling...getting-it-all-wrong-2023

Ik zou gewoon beginnen met een waterpas zadel en vanaf daar tweaken als het niet goed zit (ervan uitgaande dat je algehele positie op de fiets al aardig is).
Heb de video niet gekeken (heb het inhoudelijk niet zo op GCN), maar lijkt geïnspireerd op een video van Peak Torque ( <3 ): YouTube: Is Pogacar pre-rotated? n.a.v. RVV/AGR 2023.

Eerlijke gozer die fietsen meer vanuit het oogpunt van natuurkunde/engineering beschouwt met soms als extra perspectief dat van een lang en zwaar persoon (hij is 194cm 92kg).

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
stevens20 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Over de veluwe geweest? Hoe zijn de fietspaden daar? Zijn ze schoon en goed begaanbaar? Laatste keer dat ik daar buiten de zomer kwam hadden we 3 valpartijen in de groep vanwege bladeren en mos op de paden. Als het weer oke is kan ik na komende week mijn testronde voor de AGR gaan fietsen (2x een rondje van 65km met 500hm)
Er wordt hier (Veluwe) het hele jaar door gewoon gefietst hoor. Er is in de herfst altijd een korte periode waarin er veel blad tegelijk naar beneden komt, maar buiten dat zie ik geen reden om de fietspaden te mijden.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

Phydomir

Dennis

Stufferdt schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:22:
Hier vandaag uurtje op de Nedereindse berg gereden. Voor het fraaie wat te veel wind en door de kleine groep (man of 10) eigenlijk continu vol op kop. Ging wel lekker en uurtje 175HR gemiddeld. Helaas powermeter (favero enkelvoudig) niet goed aangedraaid denk ik. 210w over een uur bij deze hartslag zou niet moeten kloppen. Of toch maar een testje doen :|
Wel de spacers gebruikt? Als het pedaal direct tegen je crank zit kan deze rare waardes doorgeven.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
klaaas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Er wordt hier (Veluwe) het hele jaar door gewoon gefietst hoor. Er is in de herfst altijd een korte periode waarin er veel blad tegelijk naar beneden komt, maar buiten dat zie ik geen reden om de fietspaden te mijden.
Blijf je dan op de geasfalteerde wegen of pak je ook de betonnen fietspaden? Sommige (smalle) fietspaden heb ik minder goede ervaringen mee namelijk.

Zal binnenkort eens een kijkje gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Phydomir schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Wel de spacers gebruikt? Als het pedaal direct tegen je crank zit kan deze rare waardes doorgeven.
Oooh. zet ‘m eens in de zoveel tijd over van de ene naar de andere racefiets. Zit een dunne spacer op die ik steeds overzet. Maar is meer een dun ringetje dan echt een spacer. Heb normaal geen gekke waardes, maandag was alles prima op de andere fiets. Maar gok dat ik ‘m niet hard genoeg heb vastgedraaid. Jammer wel, dacht toch redelijk te hebben doorgereden 🚜

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

Phydomir

Dennis

Stufferdt schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:34:
[...]

Oooh. zet ‘m eens in de zoveel tijd over van de ene naar de andere racefiets. Zit een dunne spacer op die ik steeds overzet. Maar is meer een dun ringetje dan echt een spacer. Heb normaal geen gekke waardes, maandag was alles prima op de andere fiets. Maar gok dat ik ‘m niet hard genoeg heb vastgedraaid. Jammer wel, dacht toch redelijk te hebben doorgereden 🚜
Ja, spacer is misschien niet de juiste term. Maar dat metalen ringetje ja. Niet hard genoeg aangedraaid kan haast niet de oorzaak zijn. Als ik het goed heb begrepen zal de draairichting van je pedaal er altijd voor zorgen dat deze prima vast zit, zelfs als je niet heel veel kracht zet bij het zelf vastdraaien.

Wel raden ze aan om altijd een zero-offset te doen als je de pedalen van fiets verwisselt. Dus wellicht gewoon even van slag geweest.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Stufferdt schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:34:
[...]

Ik heb mijn assioma’s kaput gemaakt door niet 2 spacers te gebruiken. Even goed kijken of er iig 1 a 2 mm tussen de pod van de assioma zit en de crank.

Gaf bij mij aan het einde ook gekke waardes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

stevens20 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Nergens last van gehad, maar ik heb wel de grotere wegen gevolgd. Vorige week wel wat kleinere paadjes genomen hier in de buurt (tussen Amersfoort en de Heuvelrug) en daar ook geen probleem.

Eerste 100km rit van het jaar was een natte, maar verder prima te doen. Niet eens heel moe eigenlijk, viel me alles mee. Mooie basis om op verder te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
stevens20 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Blijf je dan op de geasfalteerde wegen of pak je ook de betonnen fietspaden? Sommige (smalle) fietspaden heb ik minder goede ervaringen mee namelijk.

Zal binnenkort eens een kijkje gaan nemen.
Qua blad e.d. is alles prima te fietsen. De breedte van de fietspaden is een probleem als je in een (grote) groep rijdt, maar dat geldt het hele jaar.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
klaaas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Qua blad e.d. is alles prima te fietsen. De breedte van de fietspaden is een probleem als je in een (grote) groep rijdt, maar dat geldt het hele jaar.
Ik ben redelijk bekend met het gebied maar kom er vanwege deze rede nooit rond de winter. Paden zijn altijd nat en glad is mijn ervaring. Daar heb ik niet zo veel zin in met mijn nieuwe en nog schone fiets 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Ik heb mijn assioma’s kaput gemaakt door niet 2 spacers te gebruiken. Even goed kijken of er iig 1 a 2 mm tussen de pod van de assioma zit en de crank.

Welke crankset heb je? Ik zit met een spacertje per pedaal wel OK volgens mij. Ik gebruikte voordat ik de assiomas had trouwens al voor al mijn pedalen deze ringetjes, voor bepaalde cranks is het sowieso een eis en het geeft ook gewoon een betere interface tussen crank en pedaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:46:
[...]

Welke crankset heb je? Ik zit met een spacertje per pedaal wel OK volgens mij. Ik gebruikte voordat ik de assiomas had trouwens al voor al mijn pedalen deze ringetjes, voor bepaalde cranks is het sowieso een eis en het geeft ook gewoon een betere interface tussen crank en pedaal.
Rotor Aldhu, had ze eerst zónder spacers gemonteerd. Zonder spacers ging (waarschijnlijk per ongeluk) wel goed op de Ultegra crank. Eerste ritje met de Rotor klopte er gelijk niets van de powerdata. Spacers ertussen deden ze het weer even goed, maar tijdje daarna trapte ik steady 500w als ik 25 reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:56:
[...]

Rotor Aldhu, had ze eerst zónder spacers gemonteerd. Zonder spacers ging (waarschijnlijk per ongeluk) wel goed op de Ultegra crank. Eerste ritje met de Rotor klopte er gelijk niets van de powerdata. Spacers ertussen deden ze het weer even goed, maar tijdje daarna trapte ik steady 500w als ik 25 reed.
Oh dus echt kapot, das wel zuur zeg! Ik heb ze op Ultegra cranks, daar zal het inderdaad ook wel zonder kunnen, ruimte zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
stevens20 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Ik ben redelijk bekend met het gebied maar kom er vanwege deze rede nooit rond de winter. Paden zijn altijd nat en glad is mijn ervaring. Daar heb ik niet zo veel zin in met mijn nieuwe en nog schone fiets 😉
Ah, angst voor een vieze fiets. Ik wilde nog zeggen dat je hier buiten de verharde paden ook heerlijk kunt gravelen, maar dat zal dan helemaal niet je ding zijn ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

[...]

Dat is (dan) wel echt een zeer matig design als het vergeten van een spacer het hele meet-systeem om zeep helpt.

Ik vraag me bij dat soort problemen dan ook af waarom ze niet zelf een vaste spacer op het asje zetten. Als de beschadiging wordt veroorzaakt door het "vergeten" van een spacer bij de installatie van het pedaal is het toch bijna moedwillig matig design van de fabrikant ?

Ik zag laatst dat ze de pedalen (ook) aanbieden voor SPD, heb ze in overweging maar dit is wel een reden om het niet te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24
joker1977 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:16:
[...]

Dat is (dan) wel echt een zeer matig design als het vergeten van een spacer het hele meet-systeem om zeep helpt.

Ik vraag me bij dat soort problemen dan ook af waarom ze niet zelf een vaste spacer op het asje zetten. Als de beschadiging wordt veroorzaakt door het "vergeten" van een spacer bij de installatie van het pedaal is het toch bijna moedwillig matig design van de fabrikant ?

Ik zag laatst dat ze de pedalen (ook) aanbieden voor SPD, heb ze in overweging maar dit is wel een reden om het niet te doen...
Je kunt het ook omdraaien. Waarom is er geen standaard vwb schroefdraad op een crank. Zo'n bijzonder iets op een fiets is dat niet dat je daar een eigen sausje op moet gooien als crank fabrikant.

Het staat zeer duidelijk beschreven in de handleiding. Maar men denkt het is een pedaal, ik knal hem er op.

Ik denk ook dat 1 of 2 mm extra schroefdraad/afstand van het pod vanaf de schroefdraad niet zo spannend is. Maar de q factor politie gaat mij hiervoor kielhalen.

Had je nou die TyreMonkey eens gebruikt of nog niet?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Toevallig iemand van hier die afgelopen weekend meegereden heeft met de 'Hazy IPA Tour' van LtD? Hij fietste van/naar een aantal kroegen ter promotie van het nieuwe bier van Kwaremont. Zelf toch wel 7 km meegefietst toen daar abrupt een einde aan kwam door een lekke band. Stuk glas van 1,5 cm in mijn achterband. Daarna nog wel samen met een vriend kop over kop een ander groepje teruggehaald en blijkbaar ook 2 km/u harder gefietst dan de groep van LtD maar goed, een nieuwe binnenband erop leggen duurt langer dan wat we goed konden maken over 30 km.

Direct een vraag over de buitenband.. de snee is 2 mm breed en dus zo'n 1,5 cm lang. Vervangen jullie de buitenband in zo'n geval als dit?

[ Voor 23% gewijzigd door la_fusion op 05-02-2024 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
joker1977 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:16:
[...]

Als ze er standaard een spacer opzetten heb je bij elke crank die verplichte (extra) Q-factor (niet dat die 2mm uitmaakt, maar sommige mensen zijn er gevoelig voor).

Ik zie het vooral als m’n eigen fout. De handleiding zegt in koeienletters dat de Pod van de Favero’s éën contact mag maken omdat hij anders beschadigd kan raken. Ik ben zo’n type die Ikea kasten halverwege uit elkaar moet halen omdat ik soms denk dat ik de handleiding niet nodig heb.

Lesje geleerd, RTFM :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
klaaas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:47:
[...]

Ah, angst voor een vieze fiets. Ik wilde nog zeggen dat je hier buiten de verharde paden ook heerlijk kunt gravelen, maar dat zal dan helemaal niet je ding zijn ;)
Niet met de nieuwe supersix evo. 😜
Met de oude stalen ros was dat geen probleem maar die staat nu. 1 of 2 keer per jaar een mountainbike huren is prima. Voor de rest lekker de weg op en kilometers maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

stevens20 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Niet met de nieuwe supersix evo. 😜
Met de oude stalen ros was dat geen probleem maar die staat nu. 1 of 2 keer per jaar een mountainbike huren is prima. Voor de rest lekker de weg op en kilometers maken.
Waarom niet? Ooit zal die vies moeten worden, hoe sneller je door de zure appel heen bijt hoe eerder je kan gaan genieten van je fiets. Zo zie ik dat tenminste altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Phydomir schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Ja, spacer is misschien niet de juiste term. Maar dat metalen ringetje ja. Niet hard genoeg aangedraaid kan haast niet de oorzaak zijn. Als ik het goed heb begrepen zal de draairichting van je pedaal er altijd voor zorgen dat deze prima vast zit, zelfs als je niet heel veel kracht zet bij het zelf vastdraaien.

Wel raden ze aan om altijd een zero-offset te doen als je de pedalen van fiets verwisselt. Dus wellicht gewoon even van slag geweest.
Zero-offset is hetzelfde als kalibreren toch? Dat doe ik altijd braaf. Maar het metalen ringetje zit nog braaf rond het oude pedaal zie ik. Dus die gaat al een tijdje niet mee met het pedaal bij het wisselen...
Dat het pedaal zichzelf vastdraait klinkt wel logisch inderdaad.
Requiem19 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Auwtsch. Dit red ik momenteel niet inderdaad, lijkt er redelijk op te zitten.

Overigens wel eerste keer dat ik gekke waardes heb. Dus hopen dat het losloopt... Heb ze nu een jaar of 4 dus naast eigen fout is garantie er sowieso wel af.
[...]

Heel zuur dit. Ik heb vooral het gevoel dat m'n waardes veel te laag zijn, maar wellicht ging ik gewoon niet hard en is er niks aan de hand. Maar ga toch maar even kijken naar de spacers! Thanks weer voor de adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

ElGreco schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:47:
[...]

Je kunt het ook omdraaien. Waarom is er geen standaard vwb schroefdraad op een crank. Zo'n bijzonder iets op een fiets is dat niet dat je daar een eigen sausje op moet gooien als crank fabrikant.

Het staat zeer duidelijk beschreven in de handleiding. Maar men denkt het is een pedaal, ik knal hem er op.

Ik denk ook dat 1 of 2 mm extra schroefdraad/afstand van het pod vanaf de schroefdraad niet zo spannend is. Maar de q factor politie gaat mij hiervoor kielhalen.

Had je nou die TyreMonkey eens gebruikt of nog niet?
Dat laatste: Nog niet. Zit nu constant op de 'slecht weer'-fiets en die heeft niet een lastige combo, het probleem zal ongetwijfeld weer es terugkomen in de zomer als ik als "chef lekke band" weer eens wordt blootgesteld aan een ruk-combo bij een mede-fietser :X

Maar nog even terug naar die Assioma's: Als ze specifiek stellen dat je er altijd een spacer tussen "moet" doen - dan kunnen ze die toch gewoon vastzetten op hun pedaal? Als je wilt lopen klungelen met je Q-Factor 2 mm. minder dan rij je dus in een situatie rond waar je schijnbaar de boel potentieel aan gort draait, ook geen fijne optie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:37
la_fusion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:16:
Toevallig iemand van hier die afgelopen weekend meegereden heeft met de 'Hazy IPA Tour' van LtD? Hij fietste van/naar een aantal kroegen ter promotie van het nieuwe bier van Kwaremont. Zelf toch wel 7 km meegefietst toen daar abrupt een einde aan kwam door een lekke band. Stuk glas van 1,5 cm in mijn achterband. Daarna nog wel samen met een vriend kop over kop een ander groepje teruggehaald en blijkbaar ook 2 km/u harder gefietst dan de groep van LtD maar goed, een nieuwe binnenband erop leggen duurt langer dan wat we goed konden maken over 30 km.

Direct een vraag over de buitenband.. de snee is 2 mm breed en dus zo'n 1,5 cm lang. Vervangen jullie de buitenband in zo'n geval als dit?
1,5cm is best groot, gewoon lekker vervangen voor de veiligheid zou ik zeggen.

En een gat dichtrijden moet je wel flink harder trappen.
Als je paar minuten stilstaat moet je echt wel flink harder trappen (en afstand nog best lang zijn) om het weer goed te maken.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:10
joker1977 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Maar nog even terug naar die Assioma's: Als ze specifiek stellen dat je er altijd een spacer tussen "moet" doen - dan kunnen ze die toch gewoon vastzetten op hun pedaal? Als je wilt lopen klungelen met je Q-Factor 2 mm. minder dan rij je dus in een situatie rond waar je schijnbaar de boel potentieel aan gort draait, ook geen fijne optie ?
Nee, er moet niet altijd een spacer tussen. als het draad iets verzonken zit in de crankarm (zoals je vaak bij carbon cranks ziet met een stalen insert voor het draad) moet er 1 of 2 spacers tussen. Staat echt met dikke letters en afbeeldingen in de handleiding. Als je dat dan verkeerd doet is het gewoon user error zoals @Requiem19 netjes toegeeft :9
shimano cranks kunnen voor zover ik weet altijd zonder de spacers en dan heb je al een heel groot deel van de markt te pakken waar je onnodig q-factor toevoegd.

[ Voor 8% gewijzigd door GWBoes op 05-02-2024 10:02 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
GWBoes schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Nee, er moet niet altijd een spacer tussen. als het draad iets verzonken zit in de crankarm (zoals je vaak bij carbon cranks ziet met een stalen insert voor het draad) moet er 1 of 2 spacers tussen. Staat echt met dikke letters en afbeeldingen in de handleiding. Als je dat dan verkeerd doet is het gewoon user error zoals @Requiem19 netjes toegeeft :9
shimano cranks kunnen voor zover ik weet altijd zonder de spacers en dan heb je al een heel groot deel van de markt te pakken waar je onnodig q-factor toevoegd.
Ik moet ook bekennen nooit de handleiding te hebben gelezen. Kan me de doos ook niet herinneren eigenlijk...

Hier overigens in gebruik op Sram Force AXS en Force 22. Maar ga er vanmiddag even naar kijken en nog eens correct afstellen. Meteen een reden om nog een rondje te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
DDX schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:59:
[...]

1,5cm is best groot, gewoon lekker vervangen voor de veiligheid zou ik zeggen.

En een gat dichtrijden moet je wel flink harder trappen.
Als je paar minuten stilstaat moet je echt wel flink harder trappen (en afstand nog best lang zijn) om het weer goed te maken.
Ja totale groep heeft 19 minuten gekregen doordat iemand anders 2x een nieuwe band moest leggen, zelf was ik gelukkig sneller klaar.. ander groepje hebben we een uur bijgehaald en die waren +/- 5 minuten eerder weg. Dat was overigens ook al genoeg voldoening hoe nutteloos het ook is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stufferdt schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Ik moet ook bekennen nooit de handleiding te hebben gelezen. Kan me de doos ook niet herinneren eigenlijk...

Hier overigens in gebruik op Sram Force AXS en Force 22. Maar ga er vanmiddag even naar kijken en nog eens correct afstellen. Meteen een reden om nog een rondje te maken
Volgens mij wordt een dergelijke washer ook in de SRAM manuals vermeld, stap 10:
https://docs.sram.com/en-...ad-adjuster-installation-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:41
Stufferdt schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Bij force 22 ligt het schroefdraad iets verdiept dus idd een ringetje gebruiken. Wissel zelf met enige regelmaat tussen ultegra en force en laat dan het ringetje voor het gemak zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Kluus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:06:
[...]

Waarom niet? Ooit zal die vies moeten worden, hoe sneller je door de zure appel heen bijt hoe eerder je kan gaan genieten van je fiets. Zo zie ik dat tenminste altijd.
Dat komt ook echt wel hoor. Maar heb geen zin in glijpartijen ofzo. Vandaar de vraag. Het staat er heel erg zwart-wit maar zo erg ben ik niet. De eerste keer schoonmaken zit er ook al op. Dacht toen ook dat alles droog was, bleek tegen te vallen.
Daar zijn de schoonmaakspullen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

la_fusion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:16:

Nee, niet meegereden, wel de stories gezien :)

Qua band..2mm breed, 1,5cm lang..je kan vanaf de binnenkant plakken, maar ikzelf zou hem vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Volgens mij wordt een dergelijke washer ook in de SRAM manuals vermeld, stap 10:
Hmm inderdaad. Heb dat daar ook niet op en draai mijn pedalen ook niet vast met 54 Nm (kijk wel uit!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Kluus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Oh inderdaad ja. Dan toch maar even achteraan. Dan ben ik in ieder geval "compliant" :*)

Red overigens 54nm ook niet. Mag ik met mijn wielerarmpjes er wel ongeveer op gaan staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Hmm inderdaad. Heb dat daar ook niet op en draai mijn pedalen ook niet vast met 54 Nm (kijk wel uit!)
Mja dat laatste doe ik ook niet nee, maar het is over het algemeen niet verkeerd om een ringetje te gebruiken bij dit soort verbindingen, dat doe je met normale schroeven en bouten immers ook. Goedkope pedalen die geen mooi ronde plaat hebben wat tegen je crank komt maar zo'n afgeplatte as waarop je een steeksleutel kan zetten kunnen ook nog eens lelijk invreten op je crank.

Ik doe het in ieder geval tegenwoordig standaard, ook bij Shimano cranks en normale pedalen, nadat mijn LBS het deed en ik er naar vroeg. Die 2 mm extra Q-factor merk ik heus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
54Nm voor pedaal vastzetten lijkt me wel heel erg veel.
Die doe ik echt nooit met momentsleutel, gewoon vastdraaien en met pedaalbeweging trap je die ook niet los zegmaar.

De crank zelf (stap 2) is wel handig om richting de 54Nm te gaan. (doe zelf meestal 50Nm)
Als je die handvastdraait dan loop je risico op speling/loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Persoonlijk vat ik als ergens ~50Nm als aandraaimoment staat op fietsonderdelen (DUB cranks, cassettes, pedalen) op als "zo vast mogelijk". Normaal pak ik daar helemaal geen momentsleutel bij, hooguit omdat deze momentsleutel een lekker grote arm heeft en dan vooral voor het los draaien van dub cranks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:38
Ik wil mijn Giant propel SRAM Rival gaan upgraden met een powermeter:
Heeft er iemand ervaring met de linkse enkele en dubbele met crank?
https://www.sram.com/en/sram/models/pm-riv-d1
https://www.futurumshop.n...pm-powermeter-links.phtml

Ik zit voor mezelf af te wegen welke ik zal nemen, voordelen voor alleen linker is makkelijker in te bouwen en de prijs natuurlijk. Je blijft dan wel met een linkercrank zitten. Heeft er iemand verder nog argumenten/ervaringen om voor de ene dan wel andere optie te kiezen? Fiets is nog redelijk nieuw dus et is ook nog niet nodig om de crank te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Kluus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:34:
Persoonlijk vat ik als ergens ~50Nm als aandraaimoment staat op fietsonderdelen (DUB cranks, cassettes, pedalen) op als "zo vast mogelijk". Normaal pak ik daar helemaal geen momentsleutel bij, hooguit omdat deze momentsleutel een lekker grote arm heeft en dan vooral voor het los draaien van dub cranks. :)
Mja zo vast mogelijk ja, maar met een simpele inbussleutel krijg je ene dub crankset niet vast genoeg iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Mja zo vast mogelijk ja, maar met een simpele inbussleutel krijg je ene dub crankset niet vast genoeg iig.
Dat ligt ook aan de grootte imbussleutel natuurlijk, ik heb het geloof ik wel eens getest door na te meten en dat was me toen wel gelukt :P.

Maar meestal pak ik voor die wel de lompe momentsleutel ja, die heb ik dan toch al bij de hand op dat moment omdat het de grootste sleutel is die ik in huis heb en ik die ook nodig heb om hem uberhaupt los te krijgen, dat lukt me vaak dan weer niet met die imbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

stevens20 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Dat komt ook echt wel hoor. Maar heb geen zin in glijpartijen ofzo. Vandaar de vraag. Het staat er heel erg zwart-wit maar zo erg ben ik niet. De eerste keer schoonmaken zit er ook al op. Dacht toen ook dat alles droog was, bleek tegen te vallen.
Daar zijn de schoonmaakspullen voor.
Berg die schoonmaakspullen maar niet te goed op want het wordt weer baggerweer zo te zien deze week.

Ik bereid me alvast in ieder geval weer voor op een weekje extra vaak poetsen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:53
luuk66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:51:

Ik zit voor mezelf af te wegen welke ik zal nemen, voordelen voor alleen linker is makkelijker in te bouwen en de prijs natuurlijk. Je blijft dan wel met een linkercrank zitten. Heeft er iemand verder nog argumenten/ervaringen om voor de ene dan wel andere optie te kiezen? Fiets is nog redelijk nieuw dus et is ook nog niet nodig om de crank te vervangen.
Volgens mij meten ze beide alleen links meten is het verschil enkel een crankset wat je erbij krijgt?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
JP_S schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Volgens mij meten ze beide alleen links meten is het verschil enkel een crankset wat je erbij krijgt?
Ja klopt ze meten beide alleen links, maar was benieuwd naar ervaringen van gebruikers hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Is beide ook gewoon zelfde model powermeter, alleen eentje is compleet.
(ik heb hem zelf ook trouwens op mijn slechtweer fiets zitten, werkt prima opzich met wel beperking van 1 kant meten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:53
Ik heb zelf ook de rival powermeter, bevalt me prima, heb geen vergelijk met andere.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@luuk66 Dit is mss wel interessant om even door te lezen: https://www.dcrainmaker.c...s-on-and-first-rides.html

Tldr: qya powermeters maakt het (op paar uitzonderingen na) niet zo heel erg uit wat je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Requiem19 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:16:
@luuk66 Dit is mss wel interessant om even door te lezen: https://www.dcrainmaker.c...s-on-and-first-rides.html

Tldr: qya powermeters maakt het (op paar uitzonderingen na) niet zo heel erg uit wat je kiest.
Ah top leuk artikel!
Ik ga voor de linkse uitvoering, is nu overal uitverkocht maar lijkt volgende week weer beschikbaar te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
luuk66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Ah top leuk artikel!
Ik ga voor de linkse uitvoering, is nu overal uitverkocht maar lijkt volgende week weer beschikbaar te komen.
Gewoon op voorraad ? :

https://www.bike-componen...Meter-Upgrade-Kit-p81287/

Al zou ik denk wachten op deze prijzen als je geen haast hebt :

https://www.bike24.de/p1464328.html?sku=1585834

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• routier_lub
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 22:33
luuk66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:51:

Ik heb de linker versie van Marktplaats, scheelt weer €€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Jaa even geduld voor een weekje ;) Wordt niet echt buiten fietsweer dit weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Kluus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Dat ligt ook aan de grootte imbussleutel natuurlijk, ik heb het geloof ik wel eens getest door na te meten en dat was me toen wel gelukt :P.

Maar meestal pak ik voor die wel de lompe momentsleutel ja, die heb ik dan toch al bij de hand op dat moment omdat het de grootste sleutel is die ik in huis heb en ik die ook nodig heb om hem uberhaupt los te krijgen, dat lukt me vaak dan weer niet met die imbus.
Op de bijsluiter van mijn momentsleutel staat expliciet vermeld dat die niet bedoeld is voor het los draaien van bouten. Is wel een groter formaat sleutel, bedoeld voor de auto, maar misschien wil je ff checken of dat mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24
Als een moment sleutel tot 100nm gaat (om maar wat te noemen) en het materiaal zit vast met iets van 50nm. Wat maakt het losmaken uit voor de sleutel? Je gaat niet boven het max toegestane nm.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
ElGreco schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:59:
Als een moment sleutel tot 100nm gaat (om maar wat te noemen) en het materiaal zit vast met iets van 50nm. Wat maakt het losmaken uit voor de sleutel? Je gaat niet boven het max toegestane nm.
Ik weet niet hoe zo'n klik koppeling van een momentsleutel werkt, dus als ze zeggen 'niet doen', ga ik het ook niet proberen.
Maar goed, het is ook niet dat ik om dop-, ring-, of steeksleutels verlegen zit.
;)

[ Voor 9% gewijzigd door guapper op 05-02-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ligt ook aan de momentsleutel, mijn zware momentsleutel is een simpel ding en die klikt slechts een kant op bij losdraaien, tegen de klok in is het gewoon een vaste ratel dus daarmee kan je ook niets slopen volgens mij. Lichtere momentsleutels is inderdaad meer precisiegereedschap maar soms zijn ze ook wel erg voorzichtig met die instructies. Ik heb er zelfs een waar je niet eens mee zou mogen aandraaien, alleen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik doe het ook nooit, geen idee wat gedachte erachter is om het niet te doen.
Tegen de klok in is het bij mij ook gewoon momentsleutel, tenminste volgens mij is het gewoon richtingsknopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
luuk66 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Jaa even geduld voor een weekje ;) Wordt niet echt buiten fietsweer dit weekend.
Hmms weer bijgesteld dan, volgens mij wordt het weekend toch wel weer redelijk ?
Doordeweeks wat regen om alles nog meer onder water te zetten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

DDX schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Ehh, echt wel? Even uit mijn hoofd is dat een inbus-8 die je gebruikt en mijn inbus-8 is 200 mm. lang. Dat betekent dat ik 27 kilo druk moet uitoefenen op het uiteinde van mijn inbus. Dat is niet onmogelijk.

Loshalen is veel spannender met een standaard inbus, zeker als de boel goed vast is gerot door oxidatie. Ik heb al een keer met mijn volle gewicht op een sleutel gestaan en dat die niet loskwam. Dat is toch bijna 3x zoveel als waar je het mee vast moet draaien en dat kwam pas los nadat ik er een beetje op 'heen en weer' wiebelde.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zal vast mogelijk zijn, geen idee of die 27kg klopt.
Maar als je zo'n korte inbus in je hand hebt druk je voor een groot deel van de kracht op kleinere afstand.

Voor loshalen heb ik een 50cm breaker bar oid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41
DDX schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:27:
54Nm voor pedaal vastzetten lijkt me wel heel erg veel.
Die doe ik echt nooit met momentsleutel, gewoon vastdraaien en met pedaalbeweging trap je die ook niet los zegmaar.
Vandaar de linker- en rechter draad. Een pedaal zal nooit eruit lopen door de zgn. precessiekracht.
Deze krachten zijn hier heel erg fijn uitgelegd.
Feitelijk gaat ie alleen maar vaster zitten, dus vergeet hier geen montagepasta.
guapper schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Op de bijsluiter van mijn momentsleutel staat expliciet vermeld dat die niet bedoeld is voor het los draaien van bouten. Is wel een groter formaat sleutel, bedoeld voor de auto, maar misschien wil je ff checken of dat mag?
Al vaker ter discussie gesteld maar volgens mij is dit een broodje aap. Want als je een momentsleutel bekijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BbC0KRPKoCdxZjVaDLA6D079uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQDjGfn4L0OZ2f8yZ4D6afTH.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kan je stellen dat vast of los exact dezelfde kracht teweeg brengt, en draai je netjes de sleutel open zoals je na gebruik altijd moet doen dan is het gewoon een domme ratel.

Vergeten om de ingestelde torque te lossen is veel imho schadelijker want dan gaat je veer op den duur vervormen en klopt je waarde niet meer. Ik zou wel eens willen weten waar die claim op gebaseerd is dat het kwaad kan. Want ik kan het met de beste wil van de wereld niet uit dit plaatje halen, en een ander principe van de momentsleutel ken ik (nog) niet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
https://www.motortrend.co...1111-torque-wrench-myths/
A Torque Wrench Should Never be Used to Loosen Fasteners

This one is the truth. You might argue that if a torque wrench can handle tightening bolts to 250 ft-lbs, it should be able to reliably handle loosening that same bolt. And this is true, but when it comes to loosening a fastener you don't always know what's going to be required to get it loose.

After several heat cycles and the accumulation of dirt and grime that can coat everything in a race car, a bolt can gall against the threads and require a lot more torque to remove than was required to originally install. Most of us don't watch the torque when loosening bolts, so it's quite possible to exceed the maximum torque loading of a wrench when breaking bolts loose. The wrench will still function in terms of tightening or loosening bolts, but by exceeding its maximum torque limit loosening that tight bolt may have thrown off the calibration.
Als je bouten dus vastgeroest zitten oid kan je dus je momentsleutel ermee slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Wow, iedereen heeft gelijk: prachtig en bedankt voor de toelichting!
:')

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 05-02-2024 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:16:

[...]

Als je bouten dus vastgeroest zitten oid kan je dus je momentsleutel ermee slopen.
Wel met de sidenote:
And this is true, but when it comes to loosening a fastener you don't always know what's going to be required to get it loose.
Dus praktisch gezien kan je ook zeggen dat hem wel op een bepaalde torque moet instellen en dat je dan gewoon niet voorbij het klikje moet douwen. Maar om het fool-proof te maken omschrijven ze gewoon dat je hem niet moet gebruiken voor losdraaien. In mijn geval heb ik het voor dit soort werk (+50Nm) over een extreem simpel ding die slechts een kant op als momentsleutel werkt dus dat zal wel los lopen. Bovendien wordt het ding hooguit een paar keer per jaar gebruikt, niet zoals in een professionele werkplaats een paar keer per dag.

Op een van mijn meer precieze momentsleutels (4-25Nm) staat zelfs dat je hem helemaal niet als sleutel mag gebruiken maar slechts om te meten. Hoe zien ze dat dan voor zich, in dit bereik is het aandraaimoment vaak eerder een max dan een minimum, dus eerst aandraaien met een normale sleutel en daarna checken of je niet te ver bent gegaan lijkt me niet echt een optie. ;)

Kortom ik zie het als een indekker om te voorkomen dat iemand als een gek aan die sleutel gaat lopen hengsten en op zich hebben ze daarin groot gelijk.

Edit: Wel grappig hoe deze discussie is geevolueerd van het gebruik van "pedal washers" naar het correct gebruiken van een momentsleutel inderdaad... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 05-02-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:16:

[...]

Edge case. Als je buiten de max range van je sleutel gaat zitten dan zou ik me nog eerder zorgen maken over brekende bouten.
Dan heb je het ook over een autosleutel, mijn budget prul gaat tot 210Nm. Dat is echt al heel veel. Wielbouten doe je met 120Nm.
En je moet altijd even een weerstand overbruggen dus los is altijd ietsje meer voor nodig. Maar echt niet zo dat je vervorming in je sleutel gaat krijgen.
Bovendien lees ik in jouw quote ook niet "Slopen" maar off calibration. Dat is voor ons niet eens interessant want niemand van ons heeft z'n momentsleutel gecalibreerd. ;)

Maar goed, we hebben het hier ook niet over dat je eens even je momentsleutel erbij gaat pakken om iets te demonteren. Maar meer als je iets vast hebt gemaakt, je denkt, kak het zit niet goed, dan is er imho echt geen enkele reden om even iets los te halen. Je kunt met je momentsleutel op dezelfde wijze ook het "loshaalmoment" bepalen trouwens.
Stel dat je wilt voorkomen dat je over max torque gaat, dan stel je dus je sleutel op max in, en klikt ie bij het loshalen dan heb je dus meer dan max torque nodig :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:54
Kluus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Wel met de sidenote:

[...]

Dus praktisch gezien kan je ook zeggen dat hem wel op een bepaalde torque moet instellen en dat je dan gewoon niet voorbij het klikje moet douwen. Maar om het fool-proof te maken omschrijven ze gewoon dat je hem niet moet gebruiken voor losdraaien. In mijn geval heb ik het voor dit soort werk (+50Nm) over een extreem simpel ding die slechts een kant op als momentsleutel werkt dus dat zal wel los lopen. Bovendien wordt het ding hooguit een paar keer per jaar gebruikt, niet zoals in een professionele werkplaats een paar keer per dag.

Op een van mijn meer precieze momentsleutels (4-25Nm) staat zelfs dat je hem helemaal niet als sleutel mag gebruiken maar slechts om te meten. Hoe zien ze dat dan voor zich, in dit bereik is het aandraaimoment vaak eerder een max dan een minimum, dus eerst aandraaien met een normale sleutel en daarna checken of je niet te ver bent gegaan lijkt me niet echt een optie. ;)

Kortom ik zie het als een indekker om te voorkomen dat iemand als een gek aan die sleutel gaat lopen hengsten en op zich hebben ze daarin groot gelijk.

Edit: Wel grappig hoe deze discussie is geevolueerd van het gebruik van "pedal washers" naar het correct gebruiken van een momentsleutel inderdaad... ;)
Je draait zo'n boutje eerst handvast (als in: aandraaien zonder gereedschap), daarna pak je de momentsleutel er pas bij.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Doe ik trouwens wel met de sram crank, gewoon met kleine inbussleutel vast draaien als die op montagestandaard staat.
En daarna de grote momentsleutel pakken als fiets op grond staat om vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Bij de auto doe ik het altijd zoals het bij de wielenboer gebeurt, eerst "hand"vast zodat het wiel netjes zit, en er strak op zit, en dan het laatste beetje met de momentsleutel. En als alle 5 goed zitten check ik ze nog 1 rondje puur op de klik.

Kijkende naar het plaatje is er natuurlijk op meerdere plekken slijtage mogelijk. Dus na een tijd gebruik zou je natuurlijk je veer moeten bijstellen. (meestal strakker)
Ik denk dat niemand dat doet. Bedrijven laten dat ook vaak na trouwens.

Ook die slijtage is onderdeel van het generieke advies, maar heeft niet specifiek iets met "NIET voor loshalen!" van doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 05-02-2024 16:57 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Eerst handvast doe ik meestal ook wel met boutjes ja, ook om scheefdraaien te voorkomen. Ander trucje is eerst tegen de draad in draaien tot je een "klikje" voelt, dan zitten de beginnen van de schroefdraad goed bij elkaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Kluus op 05-02-2024 17:03 ]

Pagina: 1 ... 540 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).