Phydomir schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:28:
[...]
Dit lees ik wel vaker. Maar je lichaam bestaat uit iets meer dan alleen glycogeen voorraad in je spieren. Voor een juiste werking van je lichaam zul je gewoon voldoende moeten aanvullen.
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat bij dit soort uitspraken vaak grof onderschat wordt hoeveel je alsnog qua carbs verbruikt.
Die 70 gram carbs per uur op normaal duurvermogen op basis van vermogen (eFTP + eLTHR) lijkt mij geen grove onderschatting?
Tenzij ik echt een zwaar inefficiënte vetverbranding heb...
Expres niet benoemd omdat de "regels" daarvoor wat simpeler/statischer zijn (X gram per Y kg Z) en ik ook niet mijn hele dieet wilde benoemen
Voordeel van dat vaak/altijd honger hebben is dat ik makkelijk 4 of 5 maaltijden per dag heb, waarbij ik zorg dat ik in elke maaltijd ten minste 1 goede eiwitbron heb. Dat is nog een positief overblijfsel uit mijn MyFitnessPal-logboek krachttraining-tijd. Concreet betekent dat dat ik nu gemiddeld zo'n 1,5 gr/kg binnenkrijg.
Als je 70g koolhydraten verbrand per uur op duurtempo (theoretisch voorbeeld omdat je 180w fietst met een FTP van 260) dan verbrand je tegelijkertijd ongeveer 42g vet per uur. Probeer dat eens (grotendeels) bij te vullen in de vorm van eiwitten (dat is dan ongeveer 95g eiwitten voor dezelfde hoeveelheid calorieen).
Theoretisch voorbeeld komt aardig nauwkeurig in de buurt
Maar hoe kom je aan die 95g eiwit
per totale rit gebaseerd op een hoeveelheid
vet per uur?
Ik snap de 42 gram vet * (9 kcal/gr vet / 4 kcal/gr eiwit) ~=~ 95 gram eiwit, maar waar berust die omrekening op waar het tijdsperspectief opeens verandert?
Requiem19 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Wat er denk ik conceptueel niet goed gaat is dat je alleen carbs wil aanvullen en verbruikt vet niet wil aanvullen (of althans daar geen rekening mee houdt).
Je zult je totaal verbruikte kcal moeten aanvullen om niet in een (te groot) kcal tekort te zitten. Ik zou dus meer gaan rekenen met totaal verbuikte kcal ipv verbruikte carbs.
Misschien iets meer toegelicht: stel dat jij hypothetisch 1500kcal vet verbrand hebt en 0g koolhydraten (dit kan bijna niet, tenzij je super lang op mega lage intensiteit zou bewegen, maar even voor het voorbeeld). Denk je dan dat je wel of geen honger hebt? Je lichaam zal altijd streven naar homeostasis en zal die verbruikte vetten ook weer zoveel mogelijk willen aanvullen (dat kan ook met koolhydraat inname).
Ik wil vet wel aanvullen, maar ik houd daar inderdaad geen directe rekening mee, omdat ik via normale voeding dat wel weer aanvul (denk ik).
Dat "weet" ik (denk ik) omdat ik al lang stabiel op gezond gewicht ben en blijf.
Maar dank voor de input allen, ik ga eens kijken wat het effect van meer vetten (bijzonder advies anno 2024-obesitas-maatschappij

) is en ik kan altijd nog proberen het terug op te hogen richting de krachttraining-tijd van 2 g/kg eiwit.