Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 538 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Phydomir schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:28:
Bijna twee KG per week is wel veel ja. Die 2100cal, is dat iedere dag? Ongeacht of je wel of niet sport?
Dat is iedere dag. (Let wel, het avondeten lijnen we niet mee dus daar eet ik wat ik wil en hoeveel ik wil). Wanneer ik gesport heb zorg ik dat in véél water drink en neem ik een bak magere franse kwark met wat granola of jam. Dit is er extra bij en zit niet in die 2100.

Ik heb één keer gehad dat ik echt niet genoeg gegeten had en er misselijk van was na een training (1,5u met een hartslag van 170bpm). Dit was vlak voor het avondeten, wat ik niet weg kreeg omdat ik me biet goed voelde. Ik heb toen eerst een lepel suiker genomen en met 10/20 minuten was ik weer de oude.
Alle andere trainingen gaat het gewoon goed, geen enkel probleem. Ik heb wel een reep naast de fiets liggen voor als ik het gevoel heb dat ik te weinig heb.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:21

The Legend

*Plop*

Vandaag bikefit gehad op m’n nieuwe Supersix Evo 3 in Viper Green *D Moet nog ff terug om te testen met een stuurpen van 120 ipv 110mm. Zadel is ook vervangen (Bontrager Aeolus Comp 155mm). Standaard wielen/banden/schijven houden ze, krijg ik 235 euro extra korting voor (naast 200 korting op de fiets). Komen Duke Baccara X SLR2 48mm voor in de plaats met EraseV2 naven, Hope RX remschijven en Hutchinson Fusion 5 30mm bandjes (tubeless). Ketting wordt netjes ontdaan van fabrieksvet en voorzien van wax. Nog ff wachten op aflevering, en dan waarschijnlijk nog ff wachten op mooi weer :+

En dan gaat het fietsen verder vanzelf neem ik aan :p

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 27-01-2024 22:08 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:39

Phydomir

Dennis

Wat ik je vooral mee wil geven is ga eens echt alles registreren, als je het echt wilt bij houden. Niet deze half om half methode. Ga eens kijken wat je echt binnenkrijgt en als je een PM op je fiets hebt, wat je verbruikt (kj = KCal is een redelijke baseline). Het kost in het begin wat moeite maar al snel zitten je meeste maaltijden wel onder een "snel toevoegen" knop in app als myfitness pal. Alles wat je omschrijft klinkt alsof je maar door blijft gaan terwijl het waarschuwingslampje al knippert van je brandstof tank.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

The Legend schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:06:
Vandaag bikefit gehad op m’n nieuwe Supersix Evo 3 in Viper Green *D Moet nog ff terug om te testen met een stuurpen van 120 ipv 110mm. Zadel is ook vervangen (Bontrager Aeolus Comp 155mm). Standaard wielen/banden/schijven houden ze, krijg ik 235 euro extra korting voor (naast 200 korting op de fiets). Komen Duke Baccara X SLR2 48mm voor in de plaats met EraseV2 naven, Hope RX remschijven en Hutchinson Fusion 5 30mm bandjes (tubeless). Ketting wordt netjes ontdaan van fabrieksvet en voorzien van wax. Nog ff wachten op aflevering, en dan waarschijnlijk nog ff wachten op mooi weer :+

En dan gaat het fietsen verder vanzelf neem ik aan :p
Ik vind het sowieso een vette fiets...maar de kleur is altijd een +1! _/-\o_

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:56
Idd, trainen om beter te worden en tegelijkertijd afvallen is lastig.

Ik heb het vorig jaar ook gedaan, en zoals @Phydomir zegt, goed bijhouden wat je eet en verbrand.

Te snel afvallen is echt killing, ik ben 15kg afgevallen in 8 maanden. Waarvan de eerste 5kg eigenlijk al voor het fiets seizoen begon.

Intake had ik goed in kaart gebracht en door je data van je powermeter weet je ook hoeveel je extra verbrand op trainingsdagen.
Die calorieën moet je echt wel aanvullen, anders pleeg je roofbouw.

Mijn schema was -300kcal per dag op dagen dat ik niet trainde, en dagen dat ik trainde (2x in de week toen) at ik wat ik verbrande.
Voor de training vooral koolhydraten, na de training vooral eiwitten.
Zo heb je genoeg energie om goed te trainen, en eiwitten om goed te herstellen.

Doel voor mij was 1-2kg per maand eraf te krijgen, dat lukte prima, en prestaties op de fiets zijn ook flink verbeterd.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Phydomir schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:07:
Wat ik je vooral mee wil geven is ga eens echt alles registreren, als je het echt wilt bij houden. Niet deze half om half methode. Ga eens kijken wat je echt binnenkrijgt en als je een PM op je fiets hebt, wat je verbruikt (kj = KCal is een redelijke baseline). Het kost in het begin wat moeite maar al snel zitten je meeste maaltijden wel onder een "snel toevoegen" knop in app als myfitness pal. Alles wat je omschrijft klinkt alsof je maar door blijft gaan terwijl het waarschuwingslampje al knippert van je brandstof tank.
Ik ga eens kijken. Ik heb een PM en kan naar het verbruik kijken. De boodschap om meer te eten is me inmiddels duidelijk. Wel even de balans vinden tussen afvallen en eten. Ik heb als doel om voor de AGR tussen de 80&85kg te wegen, afhankelijk van wat goed voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
verstappen33 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:15:
Idd, trainen om beter te worden en tegelijkertijd afvallen is lastig.

Ik heb het vorig jaar ook gedaan, en zoals @Phydomir zegt, goed bijhouden wat je eet en verbrand.

Te snel afvallen is echt killing, ik ben 15kg afgevallen in 8 maanden. Waarvan de eerste 5kg eigenlijk al voor het fiets seizoen begon.

Intake had ik goed in kaart gebracht en door je data van je powermeter weet je ook hoeveel je extra verbrand op trainingsdagen.
Die calorieën moet je echt wel aanvullen, anders pleeg je roofbouw.

Mijn schema was -300kcal per dag op dagen dat ik niet trainde, en dagen dat ik trainde (2x in de week toen) at ik wat ik verbrande.
Voor de training vooral koolhydraten, na de training vooral eiwitten.
Zo heb je genoeg energie om goed te trainen, en eiwitten om goed te herstellen.

Doel voor mij was 1-2kg per maand eraf te krijgen, dat lukte prima, en prestaties op de fiets zijn ook flink verbeterd.
Thnx voor dit inzichtelijke advies. Ik ga met al jullie adviezen aan het werk en ga mijn eten wat aanpassen zodat het beter gaat en de prestatie op de fiets weer de goede kant op gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:53
stevens20 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:26:
[...]

De boodschap om meer te eten is me inmiddels duidelijk.
Maar je kan uiteraard al wel beginnen met gezondere keuzes te maken: volkoren ipv witbrood etc.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
HBSVDK schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Misschien allemaal drivetrain verliezen (vieze of droge ketting en tandwielen/versleten lagers?)
Nee hoor, dat zit voor een fors deel in de overdracht naar de wheel-on trainer. Die band is na een uurtje echt wel warm ;)

Maar ik denk dus wel dat ik in werkelijkheid meer vermogen neerzet op het asfalt dan ik in Zwift te zien krijg. Dus wat ik wil zeggen; staar je niet teveel blind op de cijfertjes in Zwift want die kan je toch niet plotten naar het buitenwerk.
Ik heb vorig jaar de AGR 150 gereden en ik verbaasde me dat ik in de klimmetjes zo makkelijk mensen voorbij ging. Ik kan dat nu wat beter verklaren. Ik kijk ook eigenlijk niet erg veel naar mijn powermeter buiten, heb ik meer gekocht omdat ik die schatting van Strava beu was ;)

Mijn post was daarom ook bedoeld om @stevens20 gerust te stellen. Als je een beetje traint rij je die AGR met gemak uit. Zeker als je ook de grote rustposten ff meepakt. Ik had met de AGR veel meer rust genomen dan ik normaal zou doen. (nog 2 extra posten van het bedrijf waar ik mee mocht+de 3 AGR posten waar ik steeds op mijn broer heb gewacht) Rittijd boeide me dan ook helemaal niet verder.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
mhr-zip schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Maar je kan uiteraard al wel beginnen met gezondere keuzes te maken: volkoren ipv witbrood etc.
Dat doe ik. 😉
Alleen goed en gezond voer. Maar wat meer dus.
Ik zag een paar paginas terug dat een reepje voordat je gaat beginnen met trainen niet verkeerd is. De kwark erna deed ik al. Ik denk dat ik daar eens mee ga beginnen en de verbranding van een training erbij eten.

@Mistraller tijd is niet belangrijk. Dat is toch ook weersafhankelijk en een lekke band ofzo is zo opgelopen. Ik ga voor uitrijden en genieten. We fietsen met een groepje van 3 en presteren is leuk, plezier is belangrijk. Dat er enig fanatisme en competitiedrang in me zit kan ik moeilijk ontkennen maar bij elkaar wegrijden is alleen op de klimmetjes en dan daarna wachten.

Het gaat dus echt om uitrijden. Het lijnen is omdat ik niet meer tevreden was, de klimmen die daarmee makkelijker gaan is wel fijn. We zijn al een keer eerder gegaan en daar heeft men mij de laatste klimmen echt moeten helpen. (65km met 950hm) Ik woog toen 94kg, het eerste uur/1,5uur fiets ik voorop, daarna moet ik blij zijn dat ze op me wachten.

[ Voor 42% gewijzigd door stevens20 op 27-01-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 15:11
Wat mij nog niet duidelijk is, is het avondeten nog bovenop de 2100 kal komt of dat je inschat dat je avondeten xxx kcal is en je de rest van de dag dus 2100-xxx eet. Uit ervaring is avondeten echt heel weinig als je aardappels, groente en vlees eet. Wraps en pasta tikt dat wel weer aardig aan.

Sinds oktober ben ik ook een gewichtdaling in gaan zetten (start rond 86kg) en ben toen vooral begonnen met stoppen van alcohol. Vanaf januari ook begonnen met MFP en meer uren op de fiets. Op de dagen dat ik fiets probeer ik op 1,5gr/kg eiwit te zitten. De andere dagen (wat er 2-3 zijn) probeer ik op 1,0 uit te komen. Ik merk wel dat het met 7-8 uur fietsen en 6000kcal in de week lastig is om voldoende kcal binnen te krijgen. Ondanks dat ik bij ritjes langer dan een uur standaard 60gr isotone drink aanmaak en voldoende gepofte spelt en honing door de kwark gooi. Ik val zo'n 1 kilo per week af en merk idd dat mijn vermogen ietsjes inteeert maar nog steeds mijn 2x20 min sweetspot trek op mijn ftp van medio december. Inmiddels weeg ik zo'n 77-78. De komende weken wil ik werken aan het beter aanvullen van de kcal op trainingsdagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:41
@StecaGrid structureel 1kg p/w afvallen is wel echt veel. 1kg vet bevat 7000kcal. Dan moet je dus elke dag 1000kcal minder eten dan je verbruikt. (Of je zit in een lager tekort en je verbrandt vetvrije spiermassa) Initieel gaat dit een tijdje goed en zijn mensen heel blij omdat ze snel resultaat zien.

Maar uiteindelijk ga je je echt heel moe voelen, beetje chagrijnig worden, minder slapen en langzaam minder fietsen. In zo’n tekort gaat je lichaam ook eiwitten verbranden bij inspanning (geur van je zweet gaat naar ammoniak ruiken) en daarmee verlies je ook spiermassa.

0.5kg p/w wordt over het algemeen gezien als de max die je sustainable kunt afvallen. (Ik zou op rustdagen trouwens ook gewoon 1.5g /kg eiwitten aanhouden).

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 28-01-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:43
stevens20 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:56:
[...]

Dat is iedere dag. (Let wel, het avondeten lijnen we niet mee dus daar eet ik wat ik wil en hoeveel ik wil). Wanneer ik gesport heb zorg ik dat in véél water drink en neem ik een bak magere franse kwark met wat granola of jam. Dit is er extra bij en zit niet in die 2100.

Ik heb één keer gehad dat ik echt niet genoeg gegeten had en er misselijk van was na een training (1,5u met een hartslag van 170bpm). Dit was vlak voor het avondeten, wat ik niet weg kreeg omdat ik me biet goed voelde. Ik heb toen eerst een lepel suiker genomen en met 10/20 minuten was ik weer de oude.
Alle andere trainingen gaat het gewoon goed, geen enkel probleem. Ik heb wel een reep naast de fiets liggen voor als ik het gevoel heb dat ik te weinig heb.
Ja sorry maar dan doe je helemaal niet aan dat 2100 dieet, als je maaltijden niet registreert. Die maaltijden en tussendoortjes tellen wel degelijk mee. Voorts lijkt het me aangewezen om wat meer gestructureerd of gepolariseerd te trainen, 1,5u aan 170bpm lijkt me voor niets goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
Klopt, het gaat nu ook te hard hoor. Tussen 1 okt en 1 januari ging het met ongeveer een halve kg per week. Sinds ik MFP gebruik (eigenlijk om eiwit te tracken) gaat 't nu veel harder door de gezondere voedselkeuzes, zoals kwark ipv een plak cake of brinta ipv een dikke laag pasta op brood. Ik vind het verschil tussen niet fietsen en wel fietsen behoorlijk groot in voeding. Zomaar 1200-1500 kcal extra eten op een dag is wel een uitdaging.
Zou je dan adviseren om extra te eten op de rustdagen of juist echt 's avonds nog heel veel aanvullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
StecaGrid schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:24:
Klopt, het gaat nu ook te hard hoor. Tussen 1 okt en 1 januari ging het met ongeveer een halve kg per week. Sinds ik MFP gebruik (eigenlijk om eiwit te tracken) gaat 't nu veel harder door de gezondere voedselkeuzes, zoals kwark ipv een plak cake of brinta ipv een dikke laag pasta op brood. Ik vind het verschil tussen niet fietsen en wel fietsen behoorlijk groot in voeding. Zomaar 1200-1500 kcal extra eten op een dag is wel een uitdaging.
Zou je dan adviseren om extra te eten op de rustdagen of juist echt 's avonds nog heel veel aanvullen?
Ik ben fan van het principe ‘fuel for the work required’. Ik zou meer voor/tijdens/na de training eten. Sterker nog, ik zou de trainingsdagen niet in een kcal tekort willen zitten (of echt een klein tekort). Rustdagen zou ik zo houden omdat je die al goed doet (mss iets meer eiwit).

Ik heb gisteren 3 uur gefietst en ong 2200kcal verbruikt. Voor de training iets meer dan normaal geluncht, op de fiets 60-70g koolhydraten per uur en na het fietsen een briljante bak rood fruit, granola, skyr, rozijnen en kaneel.

Dan kom je al een eind:

Lunch: +-500kcal
Tijdens: +-800 kcal
Na: +- 750 kcal
Totaal: 2050kcal.

[ Voor 16% gewijzigd door Requiem19 op 28-01-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucano
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 07:02
Iemand nog een futurumcode liggen toevallig :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
Ik fiets dus vaak na het avondeten zo rond een uur of 7. Als ik teveel of te laat eet dan valt 't niet lekker als ik wat intensiever aantrap. Ik denk dat ik vooral eerder op de dag moet aanvullen. En tijdens het fietsen ook wat eten naast de 60 gr carbs.
Na het fietsen bij het tv kijken nog wat lekkers and voor het slapen gaan 40 gr caseïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

Ik vind het wel mooi.. 2100 kcal dieet - maar het avondeten zit er niet bij in (huh?) - klagen dat je achteruit gaat fietsen en dan lees je 7 kilo in 4 weken.

Ik zou zeggen ga zo door, dat zijn van die mooie verhalen, die zijn vast mooier dan wat er gebeurt als je alle adviezen gaat opvolgen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Cloclo100 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Ja sorry maar dan doe je helemaal niet aan dat 2100 dieet, als je maaltijden niet registreert. Die maaltijden en tussendoortjes tellen wel degelijk mee. Voorts lijkt het me aangewezen om wat meer gestructureerd of gepolariseerd te trainen, 1,5u aan 170bpm lijkt me voor niets goed.
Het is hier thuis niet haalbaar om ook nog het avondeten precies te doen. Daarom hebben we daarvoor gekozen. Het zijn normale porties, ik schep geen 3x op ofzo. Dus wat doen we:
Dagdieet - avondeten = 1800kCal
Vrij avondeten = 400(oid, we tellen niet maar eten gezond)
——————— +
Totaal: 2200kCal
Bovenstaand is een voorbeeld.

Alle tussendoortjes en andere dingen zijn netjes volgens het dieet. Op trainingsdagen de kwark erbij na een training. Dus zo gek is het allemaal niet. Ik zit geen bakken met frituur weg te werken, alles wat we eten is gezond/voedzaam eten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stevens20
joker1977 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:29:
Ik vind het wel mooi.. 2100 kcal dieet - maar het avondeten zit er niet bij in (huh?) - klagen dat je achteruit gaat fietsen en dan lees je 7 kilo in 4 weken.

Ik zou zeggen ga zo door, dat zijn van die mooie verhalen, die zijn vast mooier dan wat er gebeurt als je alle adviezen gaat opvolgen !
Heb je gezien dat ik hier kom voor advies? Ik merk dat het niet de goede kant op gaat en wil dat aanpassen. Dan krijg ik hier tips, ik geef aan dat ik daar blij mee ben en er wat mee ga doen. Dan vind ik persoonlijk deze reactie iet wat ongepast. Beetje een rare trap na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Je rijdt een 61cm Supersix dus je zal langer zijn dan 1,90m? Ik ben 2,01 en begon zo’n 2 jaar geleden op ca. 112kg. Toen ben ik gestopt met brood eten (ivm maag/darmklachten) en overgegaan op havermout ‘s ochtends en glutenvrij brood ‘s middags. Toen viel ik ongeveer 5kg af. Ik ben echter een liefhebber van zoetigheid en chips, dus hoewel ik verder gezond at bleef het vrij steady. Ik kon er rustig een kilozak m&m’s in 1,5 week er doorheen jakkeren :p Nu ben ik afgelopen najaar sterk geminderd met chocola en chips, toen zakte ik naar de 100kg. Vanaf de jaarwisseling ben ik vrijwel helemaal gestopt met zoetigheden / chips en nu zit ik op 95kg. Dat is zeker 20 jaar geleden :p
Wat ik er mee wil zeggen: hoeveel iemand afvalt is sterk afhankelijk van de specifieke situatie. Ik ben best veel afgevallen, maar ben niet aan het diëten, ik ben gewoon gestopt met (voornamelijk) veel suiker eten :p Dat kan dan toch eigenlijk nooit slecht zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 28-01-2024 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:45

Reginas

Queen of Core Stability

@stevens20 Je schrijft dat je het lastig vindt om het bij het avondeten goed te doen, maar dat je wel gezonde productkeuzes maakt en aan de hand daarvan een ruwe inschatting maakt van wat je binnenkrijgt. Dat is prima. Ik kan me echter voorstellen dat je ook wat meer grip op je avondeten wil hebben en daar zijn ook hulpmiddelen voor. Ik gebruik zelf een eetmaatje, een aangepaste maatbeker met een portie-aanduiding voor verschillende koolhydraatproducten. Is helpend. Na bezoek aan de diëtist bleek namelijk dat ik op zich wel gezond at qua voedingsmiddelen, maar dat ik structureel te ruime porties had bij het avondeten en dat ik met name minder koolhydraten bij het diner mocht eten. Dus die meet ik nu af, want ik vond het toch wel lastig om te doen op gevoel. Wordt toch al snel ietsje meer -bij mij dan- dan bedoeld.
Verder heb ik een klein weegschaaltje in gebruik om mijn tussendoortjes (met name ongezouten en ongebrande noten en gedroogd fruit) af te wegen. Gaat om kleine, maar calorierijke producten waar je/ik ook gemakkelijk iets meer van neem dan bedoeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Denk dat dat bakje kwark ook wat te mager (!) is op trainingsdagen.
Hieronder is wat ik dus fout doe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnodsC2Aq4hHJSXTb5F97hkrrDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vu2o9PAYU9oebYq1lwzbIi6h.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een thuiskantoor baan en beweeg dus amper door de weeks. 3000 stappen is veel. Vandaar mijn lage doel in calorieën

[ Voor 12% gewijzigd door StecaGrid op 28-01-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
StecaGrid schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:42:
Denk dat dat bakje kwark ook wat te mager (!) is op trainingsdagen.
Hieronder is wat ik dus fout doe
[Afbeelding]

Ik heb een thuiskantoor baan en beweeg dus amper door de weeks. 3000 stappen is veel. Vandaar mijn lage doel in calorieën
Kwark+fruit+granola. Na een training heb je ook koolhydraten nodig en niet alleen eiwit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
The Legend schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:26:
ik ben gewoon gestopt met (voornamelijk) veel suiker eten :p Dat kan dan toch eigenlijk nooit slecht zijn?
Beste keuze die je kunt maken. Over 20 jaar kijken we terug naar deze periode en zullen we over geraffineerd suiker hetzelfde denken als over roken.

#micdrop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Requiem19 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Beste keuze die je kunt maken. Over 20 jaar kijken we terug naar deze periode en zullen we over geraffineerd suiker hetzelfde denken als over roken.

#mikedrop.
Nog best lastig wel, roken heeft me nooit aangetrokken en is volgens mij objectief smerig als je daar mee begint. Een zak m&m’s leegeten met een goede serie op is echter hemels :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
The Legend schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Nog best lastig wel, roken heeft me nooit aangetrokken en is volgens mij objectief smerig als je daar mee begint. Een zaak m&m’s leegeten met een goede serie op is echter hemels :p
Na zo'n zak M&M's stuiter ik eerst de bank af, kan daarna m'n ogen niet openhouden en heb het idee dat ik binnen 5 minuten als een ballon met lachgas door de kamer ga zweven omdat ik me zo opgeblazen voel.

Tijdens het eten kan ik ook niet stoppen, maar erna voelt niet echt chill gelukkig. Als je al die onderzoekjes ook bekijkt weet je dat er allerlei stoffen inzitten die ervoor zorgt dat je blijft eten en snaaien. Het is een hele industrie die erop gericht is zoveel trek te laten ontstaan bij ons en dat te feeden. Want veel omzet en blije aandeelhouders.

Mooie is dat zo'n zak M&M's prima is als je over 5 minuten gaat fietsen, dan spiked je bloedsuiker niet zo. Of lekker taartje in de tussenstop (niet te lang blijven zitten, hypoooo). Als je de lekkere trek combineert met een moment van bewegen kun je alsnog snoepen en is het een stuk minder ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 14:40
Vraagje, welke fietsbel gebruiken jullie? Ik heb allerlei bellen geprobeerd, maar het is het allemaal net niet. Het moet echt tering luid zijn (want dove bejaarden op e-bikes) en liefst ook de mogelijkheid bieden om indien niet nodig wat subtieler te bellen. Op de mtb heb ik deze en daar ben ik erg content mee, maar die kan ik niet vinden voor op een wielrenfiets (31.8mm): moeder alle mtb-bellen
Op de wielrenfiets heb ik een normale bel, een ringbel en met een hide-my-bell gefietst, allemaal resulteert het in dat ik alsnog tring-tring moet roepen, wat niet ideaal is. Ik had een cowbell besteld op ali (die is wel goed luid), maar 31.8mm is in china blijkbaar ongeveer 30mm, dus die past helaas niet.

Edit: Ali-spurcycle kloon besteld, hopelijk scheelt dat in het tring-tring roepen :P

[ Voor 18% gewijzigd door Bastard op 29-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:38

aerofreak

Steve Jobs

Hide-my-bell.

En een hele luide naaf :Y)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Bastard schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:35:
Vraagje, welke fietsbel gebruiken jullie? Ik heb allerlei bellen geprobeerd, maar het is het allemaal net niet. Het moet echt tering luid zijn (want dove bejaarden op e-bikes) en liefst ook de mogelijkheid bieden om indien niet nodig wat subtieler te bellen. Op de mtb heb ik deze en daar ben ik erg content mee, maar die kan ik niet vinden voor op een wielrenfiets (31.8mm): moeder alle mtb-bellen
Op de wielrenfiets heb ik een normale bel, een ringbel en met een hide-my-bell gefietst, allemaal resulteert het in dat ik alsnog tring-tring moet roepen, wat niet ideaal is. Ik had een cowbell besteld op ali (die is wel goed luid), maar 31.8mm is in china blijkbaar ongeveer 30mm, dus die past helaas niet.
1,8mm opvullen met een simpele binnenband? Geen idee hoeveel je er mee kunt opvullen. Maar ik heb vaker net niet lekker passende onderdelen gemonteerd op deze manier (gebeurt als je ook een stadsfiets gebruikt en een racefiets met een stuurdiameter van voor de oerknal hebt). Zitten allemaal zo vast als een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
The Legend schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:26:
Je rijdt een 61cm Supersix dus je zal langer zijn dan 1,90m? Ik ben 2,01 en begon zo’n 2 jaar geleden op ca. 112kg. Toen ben ik gestopt met brood eten (ivm maag/darmklachten) en overgegaan op havermout ‘s ochtends en glutenvrij brood ‘s middags. Toen viel ik ongeveer 5kg af. Ik ben echter een liefhebber van zoetigheid en chips, dus hoewel ik verder gezond at bleef het vrij steady. Ik kon er rustig een kilozak m&m’s in 1,5 week er doorheen jakkeren :p Nu ben ik afgelopen najaar sterk geminderd met chocola en chips, toen zakte ik naar de 100kg. Vanaf de jaarwisseling ben ik vrijwel helemaal gestopt met zoetigheden / chips en nu zit ik op 95kg. Dat is zeker 20 jaar geleden :p
Wat ik er mee wil zeggen: hoeveel iemand afvalt is sterk afhankelijk van de specifieke situatie. Ik ben best veel afgevallen, maar ben niet aan het diëten, ik ben gewoon gestopt met (voornamelijk) veel suiker eten :p Dat kan dan toch eigenlijk nooit slecht zijn?
Ik ben inderdaad 1m94.
Wij aten hier al geen suikers (op soms broodbeleg na) zoals snoep en frisdranken. Een zak chips daarentegen draaiden we de hand niet voor om. Daar genieten we ook heel erg van, mag van onszelf tijdens het dieet 1x per maand als traktatie. Het boek dat we volgen heet “project gezond”, daar staat alleen gezond eten in en dat is echt lekker allemaal! Ook staat daarin dat je op een verjaardag prima een taartje mag eten, dat je soms mag “smokkelen” als je bezoek hebt en wat lekkers mee-eet wat je op tafel zet. Zolang dat maar de echte uitzondering is.

Heb je in die tijd ook altijd gefietst? Ik fiets inderdaad sinds kort op de supersix. Wat een heerlijke fiets is dat! Het scheelt me 20/30Watt met mijn vorige fiets. Dat blijkt nu in ieder geval. Op het vlakke fiets ik nu dezelfde wattages als mijn schoonvader als we naast elkaar fietsen. Met mijn vorige fiets moest ik altijd 20/30Watt meer trappen dan hij.

Ik hoop dat jij er straks net zo blij mee bent als ik. Vandaag een rondje met mijn schoonvader geweest en dat was echt genieten! En wat is dat DI2 schakelen fantastisch! Ik kom van een 5jaar oude tiagra set af maar dan is dit wel echt wat anders!

Wel de tip om de app alvast te installeren en te vragen of ze samen met jou willen koppelen. Dat scheelt wat uitzoekwerk namelijk. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:46
Ik heb een vergelijkbare als die Rockbros:
Mounty Andy Pro
https://www.rosebikes.nl/...andy-pro-fietsbel-2655281

De enige bel die ik heb gehad die én iedereen hoort én ik onder alle omstandigheden (dikke handschoenen) probleemloos kan bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
aerofreak schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:49:
Hide-my-bell.

Heb ook een hide my bell, maar wel met de oude kunststof klepel versie. Die is veel luider dan die ‘redesign’ metalen versie waarbij je beter “ring ring” kan roepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:46
hoi1234 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:59:
[...]

1,8mm opvullen met een simpele binnenband? Geen idee hoeveel je er mee kunt opvullen. Maar ik heb vaker net niet lekker passende onderdelen gemonteerd op deze manier (gebeurt als je ook een stadsfiets gebruikt en een racefiets met een stuurdiameter van voor de oerknal hebt). Zitten allemaal zo vast als een huis.
Opvullen gaat lastig als de diameter van de belbevestiging kleiner is dan de diameter van het stuur ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:21
Requiem19 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:49:
[...]

#micdrop
Gisteren nog 800gram suiker (gemixt in 3 bidons) naar binnen gewerkt tijdens het fietsen :D
Prima brandstof.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
aerofreak schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:49:
Hide-my-bell.

Ik heb er een luidere naaf op zitten, maar zelfs met mijn mtb-naaf (die echt wel goed luid is) ben ik meestal te laat, die mtb-naaf is wel ideaal om andere mtb-ers erop te wijzen dat het wel wat harder kan :P.
hoi1234 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:59:
[...]

zie:
henri86 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:32:
[...]

Opvullen gaat lastig als de diameter van de belbevestiging kleiner is dan de diameter van het stuur ;)
:+
henri86 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Ik heb een vergelijkbare als die Rockbros:
Mounty Andy Pro
https://www.rosebikes.nl/...andy-pro-fietsbel-2655281

De enige bel die ik heb gehad die én iedereen hoort én ik onder alle omstandigheden (dikke handschoenen) probleemloos kan bedienen.
nice, heb je die ook in 31.8mm?
Holk schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Heb ook een hide my bell, maar wel met de oude kunststof klepel versie. Die is veel luider dan die ‘redesign’ metalen versie waarbij je beter “ring ring” kan roepen
ah vandaar, ik snapte het al niet dat sommige mensen er zo tevreden over waren. Die nieuwe vraagt wel heel veel van de gehoorapparaten van de e-bikers om je heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik gebruik een Spurcycle bel.

Wat je laat zien is ook gewoon een namaak variant op de Spurcyle.

Spurcycle bel is de moeder alle bellen, bij Amazon hebben ze ook een namaak voor 11,5 euro. Die is ook gewoon goed (bij Ali hebben ze die vast ook).

Past gewoon op een racefiets.

https://www.amazon.nl/ROC...ek-Vintage/dp/B0774LK4HL/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
mhr-zip schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Ik gebruik een Spurcycle bel.

Wat je laat zien is ook gewoon een namaak variant op de Spurcyle.

Spurcycle bel is de moeder alle bellen, bij Amazon hebben ze ook een namaak voor 11,5 euro. Die is ook gewoon goed (bij Ali hebben ze die vast ook).

Past gewoon op een racefiets.

https://www.amazon.nl/ROC...ek-Vintage/dp/B0774LK4HL/
Ik heb er een besteld, hopelijk rammelt die net zo luid als mijn mtb-bel O+.
Ik zal 'm overwegen als de wat galantere oplossing hierboven niet werkt, maar ik vermoed dat ik hiermee niet perse vriendelijker overkom dan wanneer ik tring-tring roep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
Bastard schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Ik zal 'm overwegen als de wat galantere oplossing hierboven niet werkt, maar ik vermoed dat ik hiermee niet perse vriendelijker overkom dan wanneer ik tring-tring roep ;)
Ik heb zelf een Ali versie van de Spurcycle, die bevalt mij erg goed flink luid!

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Qua bel heb ik de HideMyBell Raceday Fi erop zit. Er tevreden mee, meer dan luid genoeg.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
mhr-zip schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:45:
[...]

De grap is juist dat minder vezels het makkelijker maakt om meer kcal binnen te krijgen, want minder snel/lang een vol gevoel.

Maar de nadelen van vezelarm dieet mogen hopelijk ook vanzelfsprekend zijn... te beginnen met spijsvertering en bloedsuikerspiegel.

De dag na een lange duurrit, hoe goed onderweg ik ook gegeten heb, stouw ik mij om de ~2,5 uur vol met zo'n 90 gram "vezelarme" carbs en een beetje eiwitten. Maar op zo'n dag hoef je mij geen taken laten doen waar veel concentratie voor nodig is :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:59
DDX schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Gisteren nog 800gram suiker (gemixt in 3 bidons) naar binnen gewerkt tijdens het fietsen :D
Prima brandstof.
Ah bah, gooi er fruit bijin en je drinkt jam. Heb je goede tandarts verzekering?

[ Voor 5% gewijzigd door HBSVDK op 28-01-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:01

Kluus

Gang is alles

Holk schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Ik heb beiden in gebruik op verschillende fietsen maar ik vind ze minstens even luid, daarbij is die met metalen klepel een heel stuk handiger in gebruik met handschoenen. Ik ben wel fan van die redesign.

Nb; mijn hidemybell met metalen klepel betreft wel de race day variant dus dat zou nog wel kunnen schelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 29-01-2024 07:27 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

stevens20 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Heb je gezien dat ik hier kom voor advies? Ik merk dat het niet de goede kant op gaat en wil dat aanpassen. Dan krijg ik hier tips, ik geef aan dat ik daar blij mee ben en er wat mee ga doen. Dan vind ik persoonlijk deze reactie iet wat ongepast. Beetje een rare trap na.
Ik denk dat je het een beetje verkeerd ziet als een trap na. Waar ik een beetje om moet lachen is hoe je redeneert.

Je claimt kcal te tellen, d.w.z. "je volgt de 2100 kcal"-lijn, maar je telt een onbekend aantal (avondeten) niet mee. Daar noem je een voorbeeld (stamppot met rookworst) wat zeker 15% (en waarschijnlijker meer) van je dagelijkse norm is die je "simpelweg niet meetelt". Beetje in de "Geen cent te makken"-lijn met "Ja we budgetteren naar ons inkomen, maar de huur en mobieltjes tellen we niet mee hoor". Ofwel, je telt eigenlijk helemaal niet kcal.

Je leest/volgt een boek en werkelijk ieder (goed) boek zal een crash-dieet sterk afraden, maar je zit op 7 kg. in 4 weken afvallen, ofwel je bent aan het crashen. Je wil trainen en beter worden - iedereen die iets over training weet en volgt weet dat je op trainingsdagen niet (ook) nog moet gaan lopen klooien met kcal-deficit, want die energie heb je juist hard nodig.

Het leest (voor mij) als een soap: Werkelijk alles heeft een "bijzondere" draai in je verhaal. Ik vind het mooi om te lezen. Ik kan je eigenlijk maar 1 advies geven: Als je hier serieus mee bezig wilt gaan, vraag dan advies bij een dietist en/of (personal) trainer en volg dát op.

Je hebt de mogelijkheid om advies uit boeken en internet te halen, maar wat je eerder schrijft suggereert dat je die adviezen een eigen draai geeft, met als gevolg dat het verkeerd gaat.

Doe met dit advies wat je wilt, ik wil je nog wel meegeven dat die AGR heus wel gaat lukken! Maar je gooit zoveel weg door je huidige gezwalk en cherry-picking aan adviezen, doe jezelf een lol en schakel iemand in die je helpt en volg zijn/haar advies op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
Kluus schreef op maandag 29 januari 2024 @ 06:48:
[...]

Ik heb beiden in gebruik op verschillende fietsen maar ik vind ze minstens even luid, daarbij is die met metalen klepel een heel stuk handiger in gebruik met handschoenen. Ik ben wel fan van die redesign.

Nb; mijn hidemybell met metalen klepel betreft wel de race day variant dus dat zou nog wel kunnen schelen.
Ik heb ook een Raceday met plastic klepel en die gaat hard. Ik weet dat de Regular2 eigenlijk best ruk is, uit persoonlijke ervaring en van fietsmaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Holk schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Ik heb ook een Raceday met plastic klepel en die gaat hard. Ik weet dat de Regular2 eigenlijk best ruk is, uit persoonlijke ervaring en van fietsmaats
Misschien is het dan meer regular vs raceday in plaats van welke klepel. :)
Klepeltje van de regular2 ziet er trouwens ook wel anders uit dan dan die van de raceday zie ik nu.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 29-01-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:22

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik ben heel tevreden over deze:

https://bbbcycling.com/nl_nl/bbb-15-loud-clear-deluxe

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:16
Raceday fietsbel?

Misschien iets voor MvdP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Bedankt voor alle adviezen :). Ik heb een Ali-spurcycle bel besteld, als die net zo luid is als mijn mtb-bel ben ik erg tevreden, zo niet dan ga ik alle alternatieven die hier genoemd zijn nog eens af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:39
Daar heb ik er ook 3 van op m'n fietsen zonder out front mount, vooral omdat de HideMYBell insider echt niet werkt.
Kan mooi om de stuurpen spacers (ja ik heb spacers, kom maar op met die hooivorken en fakkels }) )

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 15-09 16:28
TheTinusNL schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:42:
[...]
De dag na een lange duurrit, hoe goed onderweg ik ook gegeten heb, stouw ik mij om de ~2,5 uur vol met zo'n 90 gram "vezelarme" carbs en een beetje eiwitten. Maar op zo'n dag hoef je mij geen taken laten doen waar veel concentratie voor nodig is :+
IMHO doe je dan iets fout met je voeding op de dag van je duurrit (en eventueel de dag ervoor). De dag na een rit zou je in principe gewoon weer terug moeten kunnen naar je "normale" dieet. Als je een dergelijke behoefte aan carbs niet hebt op een normale 'rust'-dag dan zou dat ook niet hoeven op je hersteldag.

Wellicht wat bewuster je dieet aanpassen op je hersteldag zodat je die binge-behoefte niet creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik had gister ook wel even een flinke dip op de tacx, was gewoon bezig met een Z2 training.
Had om half 6 gegeten (AVG), en tegen half 7 op de tacx gestapt. maar na 10-15 minuten voelde ik me behoorlijk slap worden, hartslag en power waren wel in orde, maar werd gewoon wat licht in mijn hoofd en voelde mij niet echt top.

Toen even een gelletje genomen en na 5-10 minuten had ik nergens meer last van..
Na de training nog wel even wat extra koolhydraten gegeten..
Vermoedelijk toch een suikerdip of iets dergelijks gehad, dit gebeurd mij heel weinig, maar wel vervelend.

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 29-01-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
verstappen33 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:45:
Ik had gister ook wel even een flinke dip op de tacx, was gewoon bezig met een Z2 training.
Had om half 6 gegeten (AVG), en tegen half 7 op de tacx gestapt. maar na 10-15 minuten voelde ik me behoorlijk slap worden, hartslag en power waren wel in orde, maar werd gewoon wat licht in mijn hoofd en voelde mij niet echt top.

Toen even een gelletje genomen en na 5-10 minuten had ik nergens meer last van..
Na de training nog wel even wat extra koolhydraten gegeten..
Vermoedelijk toch een suikerdip of iets dergelijks gehad, dit gebeurd mij heel weinig, maar wel vervelend.
Goeie nachtrust gehad? Ik herken dat wel een beetje. Dan realiseer ik mij dat 3 nachtjes van krap 6u ook niet zo bevorderlijk zijn voor de prestaties ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:46

McMiGHtY

- burp -

stutrecht schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:31:
Ik vond het ook een heerlijk fietsweertje maar verhuis toch maar weer naar binnen. Kwam een mooie olievlek tegen en raakte de voorkant direct kwijt. Voordeel is wel dat ik nu weet dat mijn helm werkt! Nadeel (of voordeel) is dat ik denk ik een nieuwe wielset en broek/jas uit kan gaan zoeken want tijdens de val is mijn wiel echt goed verbogen.
Sow..da's ff vervelend zeg!

Fysiek alles goed?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Ja was echt lekker weer vandaag.
Ik heb zelf ook 80km gefietst in de verre Achterhoek, was daar nooit eerder geweest, maar vanwege een social ride lekker die kant opgegaan.

Ook de “muur van Zeddam” opgereden, leuke klim, maar helaas geen tijd in Strava terug te vinden, mijn Garmin stond nog op “indoor” stand.

In Garmin Connect wel het kaartje, maar in Strava niet en dus geen segment tijden helaas.
Ow, da's wel ff minder. Maar wel een goeie reminder voor je om dat de volgende keer te checken :)

Ennne..de Achterhoek is niet zo ver :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

stevens20 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Sinds 1 januari gestart met lijnen en sinds dien bijna 7 kg kwijt. Eerste deel komt omdat we nu heel zout en vet arm eten.

Tevens ben ik bekend met snel gewicht verliezen. Ik viel als puber ook zo 5kg af in twee weken vakantie omdat ik actief aan het sporten was op de campings.

We lijnen met het boek “project gezond” en ik volg de 2100kCal-lijn. Nu is het zo dat daar ook het avond eten in zit maar daar doen we niet aan mee. We eten gewoon gezond avondeten zonder op calorieën te letten. AVG of een goede stamppot met rookworst moet je gewoon van genieten.
Elke dieetist zal tegen je zeggen dat 7kg in 3 weken veels te snel is.., ik zou ook oppassen met dat "heel zout" eten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

stevens20 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:56:
[...]

1,5 uur hartslag 170...Welke zone is dat bij je?

Alles wat ik lees is dat je _te veel_ intensiteit in een _te korte_ periode duwt.

MIjn afvaltraject begon met het stoppen met suiker en melk in de koffie te doen, te ontbijten, 's middags veel groente te eten, 's avonds een normale portie te eten (niet nog "ow dit is lekker, ik neem nog een bordje") en als toetje een bak magere kwark naar binnen te werken en drie tot 5 keer per week een goed stuk te wandelen.

Alles wat je schrijft klinkt alsof jejezelf de vernieling in eet/trained..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
jasperdeman schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:42:
...
Als je een dergelijke behoefte aan carbs niet hebt op een normale 'rust'-dag dan zou dat ook niet hoeven op je hersteldag.
...
Da's het probleem: ook op rustdagen heb ik honger* als een bezetene. :+

Ik heb daarom vaak meer problemen met vermoeidheid als gevolg van suikerspiegels (ongeacht rust-, werk- of trainingsdag), dan vermoeidheid als gevolg van inspanningen.

Soms denk ik wel eens dat bijna alles bij mij op carbs draait en dan overweeg ik het Nils van der Poel Aeroob-siezoen-dieet van slagroom en chips :+

* honger: het lichaam vraagt om eten; niet te verwarren met trek, waarbij het brein vraagt om eten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
McMiGHtY schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Elke dieetist zal tegen je zeggen dat 7kg in 3 weken veels te snel is.., ik zou ook oppassen met dat "heel zout" eten.
Ik hoop dat hij "heel zout- en vetarm" bedoelde (heel zoutarm + heel vetarm), anders heb ik nog nooit gehoord van erg veel zout eten om af te vallen :+
In plaats van "Eerste deel komt omdat we nu heel zout en vet arm eten."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:03

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Bastard schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:00:
Bedankt voor alle adviezen :). Ik heb een Ali-spurcycle bel besteld, als die net zo luid is als mijn mtb-bel ben ik erg tevreden, zo niet dan ga ik alle alternatieven die hier genoemd zijn nog eens af.
Nog een alternatief:https://www.amazon.de/gp/...L&currency=EUR&th=1&psc=1
Vind die mooi, heel luid en ik heb die zo gemonteerd dat de "trigger" naar boven hangt (= sneller bereikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Mistraller schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Goeie nachtrust gehad? Ik herken dat wel een beetje. Dan realiseer ik mij dat 3 nachtjes van krap 6u ook niet zo bevorderlijk zijn voor de prestaties ;)
Nee, daarnaast ook iets teveel gedaan dit weekend, zaterdag 3 uur gefietst (wel rustig Z2), s'middags nog een beetje aan het klussen geweest (kruipruimte leeg halen, lagen nog veel stenen en oude dakpannen etc die eruit moesten), s'avonds nog een verjaardag, rond 12 uur pas in bed.

Zondag ochtend er weer om 7 uur uit, dus hooguit 6 uur slaap gehad, smiddags ook nog druk in de weer geweest met van alles..

Alles bij elkaar net iets teveel denk ik waardoor mijn energievoorraad niet optimaal was.
Ik zat nog te twijfelen om te stoppen, of te kijken of wat snelle suikers zou helpen..
Gelukkig voelde ik me snel weer fris worden na een gelletje en heb ik nog een uurtje door kunnen trainen.
Had eerst 2,5 uur op de planning, maar nu toch maar even rustig aan gedaan en het bij 1,5 uur gehouden (Z2).

Vandaag even een rustdag, morgen weer de accu opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bastard schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:00:
Wat ik persoonlijk wel "spannend" zou vinden aan die Spurcycle replica is die smalle metalen klemband, laat die geen sporen na @mhr-zip? Ik zag dat spurcycle zelf ook een versie heeft met een in mijn ogen stuur-vriendelijkere klemband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

uiteindelijk wil je toch smaller, dus dan word het uiteindelijk toch een nieuw stuur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Nee, daarnaast ook iets teveel gedaan dit weekend, zaterdag 3 uur gefietst (wel rustig Z2), s'middags nog een beetje aan het klussen geweest (kruipruimte leeg halen, lagen nog veel stenen en oude dakpannen etc die eruit moesten), s'avonds nog een verjaardag, rond 12 uur pas in bed.

Zondag ochtend er weer om 7 uur uit, dus hooguit 6 uur slaap gehad, smiddags ook nog druk in de weer geweest met van alles..

Alles bij elkaar net iets teveel denk ik waardoor mijn energievoorraad niet optimaal was.
Ik zat nog te twijfelen om te stoppen, of te kijken of wat snelle suikers zou helpen..
Gelukkig voelde ik me snel weer fris worden na een gelletje en heb ik nog een uurtje door kunnen trainen.
Had eerst 2,5 uur op de planning, maar nu toch maar even rustig aan gedaan en het bij 1,5 uur gehouden (Z2).

Vandaag even een rustdag, morgen weer de accu opgeladen.
En vergeet niet het heen- en weer rijden naar het verre Achterhoek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
McMiGHtY schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:03:
[...]

En vergeet niet het heen- en weer rijden naar het verre Achterhoek..
Ja, dat is toch wel een goed uur rijden vanuit het mooie Twente.. :)

Al met al was het een prima weekend, maar achteraf iets teveel gevraagd van mijn lichaam.
Afgelopen nacht wel een goede nachtrust gepakt en vandaag lekker rustig aan, dan ben ik morgen wel weer in staat om lekker te trainen.

Toevallig afgelopen vrijdag deze video gekeken, best een leerzaam interview hoe je ziet dat dagelijkse factoren je training best zwaar kunnen beinvloeden:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

stress is stress natuurlijk..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:47

sebasd

loopt op espresso

Zo, vanochtend weer lekker een paar uurtjes weggetrapt, net iets meer dan 70km. Heerlijk weer nog steeds, en het idee dat de rest van Nederland aan het werk is maakt het alleen maar beter..

Donderdag een korter ritje, en dan van het weekend maar eens richting de 85-90km. In februari / maart een paar keer een 100+ (waarvan minimaal 1x 120) en dan moet de Ronde van Noord-Holland (160 km) in april wel goed komen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
sebasd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:32:
Zo, vanochtend weer lekker een paar uurtjes weggetrapt, net iets meer dan 70km. Heerlijk weer nog steeds, en het idee dat de rest van Nederland aan het werk is maakt het alleen maar beter..

Donderdag een korter ritje, en dan van het weekend maar eens richting de 85-90km. In februari / maart een paar keer een 100+ (waarvan minimaal 1x 120) en dan moet de Ronde van Noord-Holland (160 km) in april wel goed komen lijkt me.
Lekker hoor, na afgelopen weekend buiten gefietst te hebben jeukt het hier ook alweer om lekker naar buiten te gaan..
Hopelijk blijft het zaterdag droog, dan wil ik de eerste 100+ rit van het jaar maken. Volgens mijn trainingschema staat er namelijk een duurrit van 3,5 uur op de planning, zou mooi zijn om dat buiten af te kunnen werken. 3,5 uur op de tacx trek ik niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Kluus schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:01:
[...]

Wat ik persoonlijk wel "spannend" zou vinden aan die Spurcycle replica is die smalle metalen klemband, laat die geen sporen na @mhr-zip? Ik zag dat spurcycle zelf ook een versie heeft met een in mijn ogen stuur-vriendelijkere klemband.
De Spurcycle replica heeft de klemband gekopieerd van de Spurcycle original. Dus dat maakt weinig verschil. Ik heb ook alleen maar aluminium sturen.

Gok dat je een Carbonnen stuur hebt; je schifters schroef je veel vaster dan een bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
TheTinusNL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Ik heb daarom vaak meer problemen met vermoeidheid als gevolg van suikerspiegels (ongeacht rust-, werk- of trainingsdag), dan vermoeidheid als gevolg van inspanningen.

Soms denk ik wel eens dat bijna alles bij mij op carbs draait en dan overweeg ik het Nils van der Poel Aeroob-siezoen-dieet van slagroom en chips :+

* honger: het lichaam vraagt om eten; niet te verwarren met trek, waarbij het brein vraagt om eten
Interessant. Hoe onderscheid jij het verschil tussen trek en honger dan? Want honger lijkt me niet per se gekoppeld aan 'slecht' eten. Heb je wel eens je bloedwaardes laten testen? Of getest op diabetes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:32:
[...]

De Spurcycle replica heeft de klemband gekopieerd van de Spurcycle original. Dus dat maakt weinig verschil. Ik heb ook alleen maar aluminium sturen.

Gok dat je een Carbonnen stuur hebt; je schifters schroef je veel vaster dan een bel.
Uiteraard maar zeker met alu stuur ivm corrosie enzo, ander-soortig metaal op alu? De pleken waar shifter klembanden zitten zien er inderdaad ook al nooit meer zo florisant uit na een tijdje maar dat zit verstopt onder je stuurlintje. Uiteraard draai je die wel een stuk harder aan ja, dat zal wel schelen.

Voor mezelf maak ik me er niet druk om trouwens, deze bel past toch niet op mijn stuur en ik ben content met mijn hidemybell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
jasperdeman schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Interessant. Hoe onderscheid jij het verschil tussen trek en honger dan? Want honger lijkt me niet per se gekoppeld aan 'slecht' eten. Heb je wel eens je bloedwaardes laten testen? Of getest op diabetes?
Ik hanteer het volgende:
Honger is knorrende maag, laag in energie, wetende dat ik al een tijdje niets gegeten (of voedzaams gedronken) heb
Trek is bijvoorbeeld "oeeeh een half uur geleden stevige lunch gehad, maar dat chocolaatje ziet er ook wel lekker uit :9 "

Voorlopig gooi ik mijn "vaak honger" nog op relatief veel bewegen + groot lichaam.
Preventief op van alles testen ben ik niet zo van.
Ik zou mij zorgen gaan maken als die honger blijft als ik bijvoorbeeld een maand niet meer zou sporten, dan zou zo'n test interessant zijn.

Edit: ik zie trouwens dat het altijd betrouwbare (:+) Wikipedia ook zo'n soort honger/trek onderscheid benoemt.

[ Voor 13% gewijzigd door TheTinusNL op 29-01-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
TheTinusNL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Ik hanteer het volgende:
Honger is knorrende maag, laag in energie, wetende dat ik al een tijdje niets gegeten (of voedzaams gedronken) heb
Trek is bijvoorbeeld "oeeeh een half uur geleden stevige lunch gehad, maar dat chocolaatje ziet er ook wel lekker uit :9 "

Voorlopig gooi ik mijn "vaak honger" nog op relatief veel bewegen + groot lichaam.
Ik zou mij zorgen gaan maken als die honger blijft als ik bijvoorbeeld een maand niet meer zou sporten.

Edit: ik zie trouwens dat het altijd betrouwbare (:+) Wikipedia ook zo'n soort honger/trek onderscheid benoemt.
Ja zo ervaar ik het ook, al kan mijn maag ook ineens van zich laten horen als ik alleen al kijk naar een menu kaart.. Zo heb vanmiddag rond 2 uur alvast sushi besteld voor vanavond... Ik kreeg spontaan trek en een knorrende maag.. En die is sindsdien niet meer rustig te krijgen.. Maarja nog 2 uurtjes "uithongeren" tot de bezorger komt (en de vrouw thuis is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
verstappen33 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Ja zo ervaar ik het ook, al kan mijn maag ook ineens van zich laten horen als ik alleen al kijk naar een menu kaart.. Zo heb vanmiddag rond 2 uur alvast sushi besteld voor vanavond... Ik kreeg spontaan trek en een knorrende maag.. En die is sindsdien niet meer rustig te krijgen.. Maarja nog 2 uurtjes "uithongeren" tot de bezorger komt (en de vrouw thuis is).
In zo'n geval, met nog 2 uur te gaan, is er toch niets mis met nog wat kleins aan carbs eten?
Zeker wetende dat fietsen een energie-intensieve hobby is.

Banaan, crackertje of 2, bammetje ofzo.
Of een "ongezonde" snack zoals koek o.i.d.
De truc is dan om het klein te houden, valkuil is om te vallen voor de verleiding en je vol te proppen zodat je geen zin meer hebt in avondeten om (in dit geval) 18:00. Al kan ik mij dat lastig voorstellen met sushi :9
Of wat mij ook lang vol houd is een appel en glas melk.

Ik neem naar kantoor altijd "wat extra's" mee voor zulke gevallen.
Rond 15:30 krijg ik soms wel, soms niet honger en dat schuif ik dat extra's naar binnen.
Vaak 2 bammetjes, maar soms ook wat zelf gebakken koek/gebak o.i.d.
Als dat niet op gaat, is dat prima om nog voor (bammetjes) of na (baksel) diner te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
TheTinusNL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:12:
[...]

In zo'n geval, met nog 2 uur te gaan, is er toch niets mis met nog wat kleins aan carbs eten?
Zeker wetende dat fietsen een energie-intensieve hobby is.

Banaan, crackertje of 2, bammetje ofzo.
Of een "ongezonde" snack zoals koek o.i.d.
De truc is dan om het klein te houden, valkuil is om te vallen voor de verleiding en je vol te proppen zodat je geen zin meer hebt in avondeten om (in dit geval) 18:00. Al kan ik mij dat lastig voorstellen met sushi :9
Of wat mij ook lang vol houd is een appel en glas melk.

Ik neem naar kantoor altijd "wat extra's" mee voor zulke gevallen.
Rond 15:30 krijg ik soms wel, soms niet honger en dat schuif ik dat extra's naar binnen.
Vaak 2 bammetjes, maar soms ook wat zelf gebakken koek/gebak o.i.d.
Als dat niet op gaat, is dat prima om nog voor (bammetjes) of na (baksel) diner te eten.
Nee, dit is gewoon ontzettende trek en zeker geen honger of energie tekort.
Sushi is mijn favoriete eten, en daar kan ik echt naar uit kijken (en mijn maag ook).

Vanmiddag goed gelunched en idd rond half 3 nog een stuk fruit gegeten, dus energie tekort heb ik zeker niet, het is meer figuurlijk bedoelt om nog 2 uur uit te hongeren. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
@McMiGHtY
Jij wilde weten welke zone bij mij hartslag 170bpm is. Dat is zone 4 (van de 5)bij mij. Ik wilde in deze training eens kijken hoe lang ik dit vol kan houden. Dat is namelijk ook de zone waarin ik de tijdritten in de zomer rij. Eens zien of ee vooruitgang in zit en of ik harder zou kunnen in een tijdrit. Deze hartslag kan ik nu dus 1,5u volhouden dus in een tijdrit kan ik iets hoger mikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24
Kluus schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Uiteraard maar zeker met alu stuur ivm corrosie enzo, ander-soortig metaal op alu? De pleken waar shifter klembanden zitten zien er inderdaad ook al nooit meer zo florisant uit na een tijdje maar dat zit verstopt onder je stuurlintje. Uiteraard draai je die wel een stuk harder aan ja, dat zal wel schelen.

Voor mezelf maak ik me er niet druk om trouwens, deze bel past toch niet op mijn stuur en ik ben content met mijn hidemybell.
Je kunt ook eerst een rondje isolatie tape op je stuur doen. En als je ijdel bent maak je die eerst even breed als het klemmetje van de spurcycle.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:48
Iemand bekend met de canyon aeroad en deze opening die tussen de 2 voorste bidon bevestigingspunten zit? Lijkt alsof daar eigenlijk nog een dopje op zou moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1M4fanOp9trNqb1UV2HQigFfpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOxruCmS1ZRcPm6NUNZkzx8N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q--mtkX6xhEekF0exEDXATy6CB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/234SQhhbI24mh8C8f6VDSV2l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:31
Spurlie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:47:
Iemand bekend met de canyon aeroad en deze opening die tussen de 2 voorste bidon bevestigingspunten zit?
De remleidingen en evt. versnellingskabels die intern door dat frame lopen worden vastgezet mbv een ziptie door dat gat om ratelen tegen te gaan.

Aangezien je daar een bidonhouder bovenop gaat schroeven zie je dat gat in de praktijk niet. Vocht die langs daar naar binnen zou komen kan onderaan het frame ook weer weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Je kunt ook eerst een rondje isolatie tape op je stuur doen. En als je ijdel bent maar je die eerst even breed als het klemmetje van de spurcycle.
Yup, had ik ook bedacht, denk dat ik dat ook zou doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
TheTinusNL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Dan eet je te weinig (koolhydraten) qua herstel.
Probeer eens goed veel te eten na afloop, voor keertje hoeft het niet precies uit te komen qua kcal. "Teveel" is voor een keertje niet zo erg.

Als ik het doe heb ik de volgende dag echt geen trek.
En heeft je lichaam genoeg brandstof om alle schade te herstellen en je voorraden aan te vullen (kort na je inspanning gaat het aanvullen ook nog relatief snel).
Als je de dag er na gaat eten ben je te laat O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:35
Spurlie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:47:
Iemand bekend met de canyon aeroad en deze opening die tussen de 2 voorste bidon bevestigingspunten zit? Lijkt alsof daar eigenlijk nog een dopje op zou moeten zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat niet voor kabels/leidingen intern zodat het spul niet gaat rammelen? Ik kijk zo wel even naar mijn fiets maar volgens mij heb ik dat ook.

Edit: spuit 11
Edit2: Bij mij ook idd maar door de bidonhouder zie je het amper.

[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 29-01-2024 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:48
Thx voor het checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
mhr-zip schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:05:
[...]
Dan eet je te weinig (koolhydraten) qua herstel.
Probeer eens goed veel te eten na afloop, voor keertje hoeft het niet precies uit te komen qua kcal. "Teveel" is voor een keertje niet zo erg.

Als ik het doe heb ik de volgende dag echt geen trek.
En heeft je lichaam genoeg brandstof om alle schade te herstellen en je voorraden aan te vullen (kort na je inspanning gaat het aanvullen ook nog relatief snel).
Als je de dag er na gaat eten ben je te laat O-)
Bedoelde meer te zeggen dat ik eigenlijk altijd honger heb. Ook na 2, 3, 4, ... dagen niet trainen. :+

Over mijn koolhydraatinname maak ik mij in ieder geval geen zorgen dat ik aan de onderkant zit.
Eerder over de bovenkant, o.a. dus met suikerspiegels en ook de verhouding snelle vs. langzame carbs.

Maarja, na een lange duurrit is een halve liter sap/fris/chocomel met ~50 gram suiker voor mij makkelijker naar binnen te werken (en geeft op kortere termijn weer meer zin in eten = meer brandstofherstel) dan 2-3 belegde volkoren bammetjes o.i.d.

Wel benieuwd: hoeveel gram carbs is voor jou "voldoende" en "echt veel"?

Standaard protocol na lange duurritten bij mij is meestal:
1. bij thuiskomst halve liter vocht + carbs en wat kleins vast eten met snelle suikers (banaan, koekjes o.i.d.) --> al gauw > 80 gram carbs
2. uurtje bijkomen: fiets schoonmaken indien nodig, stretchen, douchen
3. avondeten als een paard --> niet vreemd om >150 gram carbs te krijgen
4. gedurende de avond nog halve liter melk en ~200 gram kwark met ~50 gram havermout want zuivel <3 --> ook al > 70 gram carbs

Dan tel ik al snel 300 gram carbs en dan (meestal maandag-)ochtend weer honger en gedurende de dag ook. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
TheTinusNL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Bedoelde meer te zeggen dat ik eigenlijk altijd honger heb. Ook na 2, 3, 4, ... dagen niet trainen. :+

Over mijn koolhydraatinname maak ik mij in ieder geval geen zorgen dat ik aan de onderkant zit.
Eerder over de bovenkant, o.a. dus met suikerspiegels en ook de verhouding snelle vs. langzame carbs.

Maarja, na een lange duurrit is een halve liter sap/fris/chocomel met ~50 gram suiker voor mij makkelijker naar binnen te werken (en geeft op kortere termijn weer meer zin in eten = meer brandstofherstel) dan 2-3 belegde volkoren bammetjes o.i.d.

Wel benieuwd: hoeveel gram carbs is voor jou "voldoende" en "echt veel"?

Standaard protocol na lange duurritten bij mij is meestal:
1. bij thuiskomst halve liter vocht + carbs en wat kleins vast eten met snelle suikers (banaan, koekjes o.i.d.) --> al gauw > 80 gram carbs
2. uurtje bijkomen: fiets schoonmaken indien nodig, stretchen, douchen
3. avondeten als een paard --> niet vreemd om >150 gram carbs te krijgen
4. gedurende de avond nog halve liter melk en ~200 gram kwark met ~50 gram havermout want zuivel <3 --> ook al > 70 gram carbs

Dan tel ik al snel 300 gram carbs en dan (meestal maandag-)ochtend weer honger en gedurende de dag ook. :|
300g carbs is 'maar' 1200kcal. Weet niet hoeveel kcal je verbruikt in een duurrit en hoeveel kcal je voor/tijdens eet?

Als ik het vergelijk met mezelf eet ik denk ik iets meer tijdens de rit (?), maar ook na de rit iets meer dan jij. Mijn 'go-to' is:

- 1 bakje Issey Skyr Mandarin + twee lepels magere kwark => +/- 25g eiwitten, 15g carbs)
- 150g Zomer Fruit AH => 20g carbs
- 80g Holie Granola Protein crunch (=> 25g carbs)

Als ik dat zo optel valt het ook wel weer mee qua carbs, ong 60g. Dacht dat ik wel op meer zat eigenlijk :).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DDX
Niet te moeilijk doen, fietsen en eten en weer fietsen.
En na lange rit moet je dag erna nog ff lekker bijeten want je krijgt het echt niet aangevuld direct na afloop.

Rit van afgelopen zaterdag 333km, 8700 calorieen.
Vooraf: halve volle liter melk met havermout en pindakaas.
Tijdens rit : 800 gram suikerwater, 8 ah pindareepjes, 1 clif bar bloks zakje en 3 hamburgers. (kwam langs een station en lekker makkelijk snel even wat eten)
En 3 liter water oid.
Bij thuiskomst 500gram volle kwark met cruesli.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 30-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:44:
[...]
300g carbs is 'maar' 1200kcal. Weet niet hoeveel kcal je verbruikt in een duurrit en hoeveel kcal je voor/tijdens eet?
Klopt, maar bij zo'n duurrit komt de meeste energie (als het goed is) uit vet.

Dat hoef ik niet per se direct aan te vullen, want ik sta (gelukkig) niet ultra scherp op een paar magere procentjes zoals de profs. Maar meestal lukt dat aanvullen van vet toch wel :+

Daarom tel ik nooit in kcal, maar in carbs.

Als ik mijn conservatieve duurrit van zondag terugschaal naar 1 uur, dan gaat het in mijn geval om (naar schatting) 54 gram carbs per uur. Zeg 70 gram voor normaal duurtempo.
Dan zou ik 7 uur kunnen fietsen om door mijn complete voorraad heen te gaan, zonder tussendoor aanvullen, als ik met volle glycogeenvoorraad start (wat vaak wel zo is).
Stel dat ik een uur of 5 fiets, niet extreem lang, maar wel lang genoeg om voor mij een lange duurrit te zijn, dan vul ik wel minstens 5*60=300 gram (vaak meer) aan tijdens het fietsen en thuis dus nog 300 er bij, dan zou het weer vol moeten zitten, maar toch blijf ik de dag er na honger hebben.
Afterburn effect?
Als ik het vergelijk met mezelf eet ik denk ik iets meer tijdens de rit (?), maar ook na de rit iets meer dan jij. Mijn 'go-to' is:

- 1 bakje Issey Skyr Mandarin + twee lepels magere kwark => +/- 25g eiwitten, 15g carbs)
- 150g Zomer Fruit AH => 20g carbs
- 80g Holie Granola Protein crunch (=> 25g carbs)

Als ik dat zo optel valt het ook wel weer mee qua carbs, ong 60g. Dacht dat ik wel op meer zat eigenlijk :).
Carbs uit "gezonde" producten halen is soms lastig. :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

TheTinusNL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:09:
Dit lees ik wel vaker. Maar je lichaam bestaat uit iets meer dan alleen glycogeen voorraad in je spieren. Voor een juiste werking van je lichaam zul je gewoon voldoende moeten aanvullen.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat bij dit soort uitspraken vaak grof onderschat wordt hoeveel je alsnog qua carbs verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperdeman
[...]

Dat hoef ik niet per se direct aan te vullen, want ik sta (gelukkig) niet ultra scherp op een paar magere procentjes zoals de profs. Maar meestal lukt dat aanvullen van vet toch wel :+

Als ik mijn conservatieve duurrit van zondag terugschaal naar 1 uur, dan gaat het in mijn geval om (naar schatting) 54 gram carbs per uur. Zeg 70 gram voor normaal duurtempo.
Dan zou ik 7 uur kunnen fietsen om door mijn complete voorraad heen te gaan, zonder tussendoor aanvullen, als ik met volle glycogeenvoorraad start (wat vaak wel zo is).
Stel dat ik een uur of 5 fiets, niet extreem lang, maar wel lang genoeg om voor mij een lange duurrit te zijn, dan vul ik wel minstens 5*60=300 gram (vaak meer) aan tijdens het fietsen en thuis dus nog 300 er bij, dan zou het weer vol moeten zitten, maar toch blijf ik de dag er na honger hebben.
Afterburn effect?
95

[...]

Carbs uit "gezonde" producten halen is soms lastig. :Y
Je krijgt denk ik te weinig eiwitten als ik je zo hoor. Zeker aangezien je er niks over opschrijft. Probeer eens 1,2 tot 2g per kg lichaamsgewicht aan eiwit tot je te nemen per dag.

Als je 70g koolhydraten verbrand per uur op duurtempo (theoretisch voorbeeld omdat je 180w fietst met een FTP van 260) dan verbrand je tegelijkertijd ongeveer 42g vet per uur. Probeer dat eens (grotendeels) bij te vullen in de vorm van eiwitten (dat is dan ongeveer 95g eiwitten voor dezelfde hoeveelheid calorieen).

[Edit:] En zoals @Requiem19 ook aangeeft, ook de calorieen uit vetverbanding moet je (grotendeels) weer aanvullen. Mijn voorkeur gaat uit naar eitiwit ipv koolhydraten of vet, omdat ik merk zelf weinig eiwit in mijn normale dieet binnen krijg.
Als je fietst puur en alleen voor afvallen kan je wel wat bijschaven, maar afvallen doe je in principe in de keuken en niet op de fiets.

[ Voor 9% gewijzigd door jasperdeman op 30-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Afterburn effect?
Wat er denk ik conceptueel niet goed gaat is dat je alleen carbs wil aanvullen en verbruikt vet niet wil aanvullen (of althans daar geen rekening mee houdt).

Je zult je totaal verbruikte kcal moeten aanvullen om niet in een (te groot) kcal tekort te zitten. Ik zou dus meer gaan rekenen met totaal verbuikte kcal ipv verbruikte carbs.

Misschien iets meer toegelicht: stel dat jij hypothetisch 1500kcal vet verbrand hebt en 0g koolhydraten (dit kan bijna niet, tenzij je super lang op mega lage intensiteit zou bewegen, maar even voor het voorbeeld). Denk je dan dat je wel of geen honger hebt? Je lichaam zal altijd streven naar homeostasis en zal die verbruikte vetten ook weer zoveel mogelijk willen aanvullen (dat kan ook met koolhydraat inname).

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 30-01-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Phydomir schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:28:
[...]
Dit lees ik wel vaker. Maar je lichaam bestaat uit iets meer dan alleen glycogeen voorraad in je spieren. Voor een juiste werking van je lichaam zul je gewoon voldoende moeten aanvullen.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat bij dit soort uitspraken vaak grof onderschat wordt hoeveel je alsnog qua carbs verbruikt.
Die 70 gram carbs per uur op normaal duurvermogen op basis van vermogen (eFTP + eLTHR) lijkt mij geen grove onderschatting?
Tenzij ik echt een zwaar inefficiënte vetverbranding heb...
jasperdeman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:31:
[...]
Je krijgt denk ik te weinig eiwitten als ik je zo hoor. Zeker aangezien je er niks over opschrijft. Probeer eens 1,2 tot 2g per kg lichaamsgewicht aan eiwit tot je te nemen per dag.
Expres niet benoemd omdat de "regels" daarvoor wat simpeler/statischer zijn (X gram per Y kg Z) en ik ook niet mijn hele dieet wilde benoemen :+

Voordeel van dat vaak/altijd honger hebben is dat ik makkelijk 4 of 5 maaltijden per dag heb, waarbij ik zorg dat ik in elke maaltijd ten minste 1 goede eiwitbron heb. Dat is nog een positief overblijfsel uit mijn MyFitnessPal-logboek krachttraining-tijd. Concreet betekent dat dat ik nu gemiddeld zo'n 1,5 gr/kg binnenkrijg.
Als je 70g koolhydraten verbrand per uur op duurtempo (theoretisch voorbeeld omdat je 180w fietst met een FTP van 260) dan verbrand je tegelijkertijd ongeveer 42g vet per uur. Probeer dat eens (grotendeels) bij te vullen in de vorm van eiwitten (dat is dan ongeveer 95g eiwitten voor dezelfde hoeveelheid calorieen).
Theoretisch voorbeeld komt aardig nauwkeurig in de buurt 8)

Maar hoe kom je aan die 95g eiwit per totale rit gebaseerd op een hoeveelheid vet per uur?
Ik snap de 42 gram vet * (9 kcal/gr vet / 4 kcal/gr eiwit) ~=~ 95 gram eiwit, maar waar berust die omrekening op waar het tijdsperspectief opeens verandert?
Requiem19 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Wat er denk ik conceptueel niet goed gaat is dat je alleen carbs wil aanvullen en verbruikt vet niet wil aanvullen (of althans daar geen rekening mee houdt).

Je zult je totaal verbruikte kcal moeten aanvullen om niet in een (te groot) kcal tekort te zitten. Ik zou dus meer gaan rekenen met totaal verbuikte kcal ipv verbruikte carbs.

Misschien iets meer toegelicht: stel dat jij hypothetisch 1500kcal vet verbrand hebt en 0g koolhydraten (dit kan bijna niet, tenzij je super lang op mega lage intensiteit zou bewegen, maar even voor het voorbeeld). Denk je dan dat je wel of geen honger hebt? Je lichaam zal altijd streven naar homeostasis en zal die verbruikte vetten ook weer zoveel mogelijk willen aanvullen (dat kan ook met koolhydraat inname).
Ik wil vet wel aanvullen, maar ik houd daar inderdaad geen directe rekening mee, omdat ik via normale voeding dat wel weer aanvul (denk ik).
Dat "weet" ik (denk ik) omdat ik al lang stabiel op gezond gewicht ben en blijf.

Maar dank voor de input allen, ik ga eens kijken wat het effect van meer vetten (bijzonder advies anno 2024-obesitas-maatschappij :+ ) is en ik kan altijd nog proberen het terug op te hogen richting de krachttraining-tijd van 2 g/kg eiwit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@TheTinusNL het advies is niet meer vetten eten, maar meer kcal. Het maakt grosso modo niet uit hoe je die kcal binnenkrijgt. Je kunt meer vetten eten, meer carbs of meer eiwitten.

@jasperdeman adviseert je om meer proteine te eten. (1g proteine = 4kcal). Wel interessant om dat eens te proberen. Als je per se vetten wilt zijn er overigens genoeg opties voor gezonde vetten (walnoten, amandelen, avocado's, vette vis, etc).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DDX
Fanatiek fietsen staat gewoon haaks op wat mensen denken dat gezond is.
Je moet er niet in doorslaan, zo zie ik mensen tijdens zo'n brm200 fietstocht cola zero bestellen, want dat is gezonder dan cola met suiker.
En daarna leeg gevoel hebben... (en zoveel suiker zit er niet eens in flesje/blikje cola)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:17:
Fanatiek fietsen staat gewoon haaks op wat mensen denken dat gezond is.
Je moet er niet in doorslaan, zo zie ik mensen tijdens zo'n brm200 fietstocht cola zero bestellen, want dat is gezonder dan cola met suiker.
En daarna leeg gevoel hebben... (en zoveel suiker zit er niet eens in flesje/blikje cola)
Samen met een salade schiet dat niet echt op inderdaad..

Toevallig vanmorgen een podcastje over eten tijdens ultra's, daar werd ook al geroepen "je kunt niet bijeten wat je verbrand op de fiets".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

McMiGHtY schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Toevallig vanmorgen een podcastje over eten tijdens ultra's, daar werd ook al geroepen "je kunt niet bijeten wat je verbrand op de fiets".
Heb je daar een naam / linkje van?

Ik zoek wat wetenschappelijke onderbouwing voor mijn 'ik ga meer fietsen zodat ik kan blijven vreten' idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Wat voor wetenschappelijks wil je precies ?
Pak ik even een lange rit van mij :

https://www.strava.com/activities/9070005961

ruim 16 duizend calorieen, succes met bijeten.
En dan ging het in die podcast waarschijnlijk over een ultra die (minimaal) 5 keer die afstand is.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 30-01-2024 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
sebasd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Heb je daar een naam / linkje van?

Ik zoek wat wetenschappelijke onderbouwing voor mijn 'ik ga meer fietsen zodat ik kan blijven vreten' idee.
Wat voor type onderbouwing zoek je?

Het is redelijk uitgekristalliseerd dat je op basis van vermogen een goede inschatting kunt maken van kcal verbruik (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23470312/).

Uitgaande van een efficiëntie van 25% wordt vaak deze formule gebruikt:
Energy (kcal) = Average Power (W) X Duration (Hours) X 3.6
Argumentatie:
To calculate energy expenditure, you simply multiply your average power by duration, with 1 Joule being 1 Watt of energy for 1 Second. A sustained average power output of 100W for an hour (3600 seconds) is therefore 360,000 joules, or 360kJ. The 3.6 constant is included above since to turn calories or Joules into Kcal we must divide by 1000, and as we are measuring over an hour we get 3600 seconds/1000 = 3.6.

We humans are however not perfectly efficient, and in actual fact the human body burns about 4 Joules of Energy to deliver 1 Joule of Energy to the pedals. So for every Joule measured we need to increase that figure by a factor of 4 to approximate the calories burned. However, because a calorie is roughly 4 Joules we can decide to ignore this fact and can say somewhat roughly that measured Joules is equal to Calories expended.

Plugging our numbers into the equation and bearing in mind the aforementioned, we see that:

100W X 1h X 3.6 = 360kcal
https://infocrank.cc/usin...%20joules%2C%20or%20360kJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Dank! Dat 'wetenschappelijk' had tussen hele dikke quotes moeten staan realiseer ik me nu, ik bedoelde meer een niet zo heel serieuze 'ik zoek een excuus om te blijven vreten' ;)

Maar deze bijdragen worden oprecht gewaardeerd. Ik fiets dit soort afstanden in ieder geval nog niet (ook bij lange na nog geen 600), maar het is wel een doel om steeds wat verder te gaan. Snel word ik toch niet meer, en daar haal ik ook geen lol uit. Lang fietsen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
sebasd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:42:
Dank! Dat 'wetenschappelijk' had tussen hele dikke quotes moeten staan realiseer ik me nu, ik bedoelde meer een niet zo heel serieuze 'ik zoek een excuus om te blijven vreten' ;)

Maar deze bijdragen worden oprecht gewaardeerd. Ik fiets dit soort afstanden in ieder geval nog niet (ook bij lange na nog geen 600), maar het is wel een doel om steeds wat verder te gaan. Snel word ik toch niet meer, en daar haal ik ook geen lol uit. Lang fietsen wel.
Je zit al best snel op 500kcal per uur. Ik zou vooral per uur dat je fietst in je hoofd rekenen en niet per km. Of nog makkelijker: gewoon kijken hoeveel honger je hebt :-).
Pagina: 1 ... 538 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).