mountainbiker
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik was mijn bidons vergeten te vullen..
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Vroeger hadden ze ook nog nooit van NEN-1006 gehoordDDX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:03:
Vroeger hadden ze bij benzinestations nog wel eens buitenkraantjes...
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik zorg er dan voor dat ik vooraf (erg) goed gegeten en gedronken heb en onderweg neem ik dan 2 reepjes of zo (of pakjes Sultana, zijn wel mijn favoriet). Daar red ik het dan makkelijk mee...
Daar redden jullie het niet mee?
In de zomer bij een lange tocht zorg ik ervoor dat ik vooraf uitzoek waar er waterpunten zijn (drinkwaterspots, een ideale app), nu zijn ze vaak afgesloten, maar wat ik ook vaak gedaan heb is als iemand in de tuin bezig is, dat ik dan even vraag of ze mijn bidon willen bijvullen. Ze vinden het vaak ook leuk om een babbeltje met je te maken.
En zie het zo: als ik in de tuin aan het werk ben en iemand vraagt of ik zijn/haar bidon wil bijvullen: uiteraard!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Je zal toch iets van 3000 calorieen verbranden wat je toch vooraf/achteraf of beter tijdens de rit moet aanvullen.
En ja ik kan ook prima 100km fietsen zonder slok water of hap eten.
Maar dan moet je daarna wel weer je energievoorraad aanvullen.
[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 25-01-2024 13:26 ]
Fruitjellies van de Decathlon / Reepjes / Gelletjes of wat ik verder maar in huis heb (de aanbiedingen afgaan)
En dat kun je onderweg aanvullen..
Koffie met appelgebak
Broodje Kroket
Patatje met.
Uitsmijtertje
etc.
Ligt er maar net aan waar je naar toe fietst, en hoe snel je het doet.
Bij onze Social Rides zorgen we altijd voor een koffiestop halverwege (met de mogelijkheid om er iets naast te nuttigen) en als we weer terugzijn zijn er vaak wel mensen die een hapje blijven eten.
Of je doet het als menig fietsclubje, bammetjes mee en heel schraal een kopje koffie bestellen en vervolgens de horeca achterlaten met een grote zak vol met verpakkingen, bananeschilllen e.d.
[ Voor 34% gewijzigd door McMiGHtY op 25-01-2024 14:06 ]
Uiteraard! LogischDDX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:24:
Niet veel eten nodig, moet je dan lezen als niet veel eten tijdens de rit.
Je zal toch iets van 3000 calorieen verbranden wat je toch vooraf/achteraf of beter tijdens de rit moet aanvullen.
En ja ik kan ook prima 100km fietsen zonder slok water of hap eten.
Maar dan moet je daarna wel weer je energievoorraad aanvullen.
Ik bedoelde eigenlijk met 'nodig hebben' als echt in NODIG HEBBEN
Dat je dus zonder, echt merkbaar achteruit gaat in prestaties of niet meer meekomt met de groep. Dat is bij mij nooit (merkbaar) het geval.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Met een goed ontbijt kom je heel verGalois schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:05:
[...]
Uiteraard! Logisch
Dat je dus zonder, echt merkbaar achteruit gaat in prestaties of niet meer meekomt met de groep. Dat is bij mij nooit (merkbaar) het geval.
Er is geen universeel antwoord die vraag te geven, aangezien het afhangt van de intensiteit van de rit, de lengte van de rit, je algehele getraindheid, maar ook waar je 1e drempel ligt etc etc.Galois schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:05:
[...]
Uiteraard! Logisch
Dit is natuurlijk zo'n dingetje wat hier iedere paar maanden wel weer terug blijft komen. Maar wat mij betreft moet je het niet zien als "het er niet mee redden". 120KM op duur vermogen is prima mogelijk. Maar wel goed je koolhydraten aanvullen heeft voor mij wel een aantal duidelijke voordelen.Galois schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:21:
Uiteraard is het van persoon tot persoon verschillend, maar als ik 120 km fiets, heb ik niet echt heel veel eten nodig.
Ik zorg er dan voor dat ik vooraf (erg) goed gegeten en gedronken heb en onderweg neem ik dan 2 reepjes of zo (of pakjes Sultana, zijn wel mijn favoriet). Daar red ik het dan makkelijk mee...
- Ik kom minder vermoeid thuis. Ik merk dat ik de rest van de dag veel meer energie heb.
- Ik blijf het lichaam trainen om tijdens de inspanning suiker op de blijven nemen en gebruiken. Richting mijn doel wil ik toch wel gewend zijn aan 100g koolhydraten per uur.
- Het heeft bewezen voordelen voor de rest van je trainingen. In het weekend zijn er twee van dit soort ritjes en de rest van de week wordt er ook doorgetraind. Het voorkomen dat je leeg raakt heeft alleen maar voordelen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik ben benieuwd wat je doel is..?
verder is 4 uur rijden met 240 watt ook wat anders qua energie verbruik dan 4 uur rijden met 150 watt.. (~3500 of ~2200 kCal).
Verder is ook belangrijk op hoeveel % je van je threshold aan het rijden bent en hoe goed je vetverbranding getraind is. Beide belangrijk voor de verdeling van vet/koolhydraten je verbrand.
Ook als je gewend bent elke dag een paar uur te fietsen, dan eet je gewoon dagelijks al bv 3500 kCal ipv 2000.
Kortom, het is echt geen 1 size fits all en afhankelijk van een hoop persoonlijke factoren.
Zelf merk ik gewoon echt meer verval bij minder suiker, en ook hoe ik mezelf voel na een lange rit,
voorbeeldje, vorige week en deze week dezelfde (3.5 uur) workout indoor gedaan, maar de decathlon mix was bijna op, dus minder suiker tijdens de rit en gewoon duidelijk meer decoupling (1,5 vs 3.2%)
12 mei Gran Fondo Aachen met als doel kwalificatie voor het WK Gran Fondo in Denemarken later dit jaar.McMiGHtY schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:27:
" Richting mijn doel wil ik toch wel gewend zijn aan 100g koolhydraten per uur."
Ik ben benieuwd wat je doel is..?
Mooie uitdaging, heb je de (nieuwe?) styrk gel's al gezien? Die schijnen 50gr koolhydraten te hebben.Phydomir schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:42:
[...]
12 mei Gran Fondo Aachen met als doel kwalificatie voor het WK Gran Fondo in Denemarken later dit jaar.
Dan kom je met een gelletje en een bidon vrij vlot aan 100gr kh per uur.
Niet gezien, maar ik ga wel lekker op SiS beta fuel. Dat is 40g. Samen met Maurten 320 in de fles heb je dan ook een mooi aantal gram koolhydraten. Ging de Marmotte prima op. Geen maag klachten in ieder geval.McMiGHtY schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Mooie uitdaging, heb je de (nieuwe?) styrk gel's al gezien? Die schijnen 50gr koolhydraten te hebben.
Dan kom je met een gelletje en een bidon vrij vlot aan 100gr kh per uur.
Wel een beetje mager voor een second breakfast...McMiGHtY schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:05:
Koffie met appelgebak
Broodje Kroket
Patatje met.
Uitsmijtertje
Hij wil.
Vorig jaar paar keer Maurten geprobeerd, maar ik ging er echt niet lekker op. In de eerste plaats is de smaak zum kotzen. In de tweede plaats voelt het alsof je kikkerdril aan het opdrinken bent en in de derde plaats landde het niet zo lekker in de maag.
Je kunt ons verbazen als routemeister op 24 augustus natuurlijkklaaas schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Wel een beetje mager voor een second breakfast...
Blijft heel persoonlijk, dat blijkt al wel weer (of misschien moet je gewoon nog 5x wennen..en dan gaat het wel goedRequiem19 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:03:
Ik hoorde in de Cycloworld podcast dat de Maurten mix geen sodium bevat (?). Wel een aandachtspuntje op gebruik in warm weer.
Vorig jaar paar keer Maurten geprobeerd, maar ik ging er echt niet lekker op. In de eerste plaats is de smaak zum kotzen. In de tweede plaats voelt het alsof je kikkerdril aan het opdrinken bent en in de derde plaats landde het niet zo lekker in de maag.
Vergeet @McMiGHtY zelfs nog het lekkere pudding?broodje van Broods 😜klaaas schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Wel een beetje mager voor een second breakfast...
Naja ik kom zonder eten in veel groepjes prima mee.Galois schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:05:
[...]
Uiteraard! Logisch
Maar zo heb ik fietsmaatjes waar ik toch echt op 100km flink wat naar binnen moet werken, anders raak ik wiel kwijt.
Beetje dit soort ritjes :
https://www.strava.com/activities/10550846983
Requiem19 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:03:
Ik hoorde in de Cycloworld podcast dat de Maurten mix geen sodium bevat (?). Wel een aandachtspuntje op gebruik in warm weer.
De rest is vrij subjectief natuurlijk. Ik gooide er nog een extra SiS GO Hydro tablet in voor de smaak. Maar heb hem ook wel eens naturel gehad. Niet echt problemen mee. Ik gebruik wel altijd 1L flessen. Qua structuur niet anders dan m'n eigen malto/fructose mix.Voedingswaarde
- Energie1343 kJ, 320 kcal
- Vet - 0 gr
- Koolhydraten - 79 gr
- Waarvan suikers - 33 gr
- Vezels - 0 gr
- Eiwitten - 0 gr
- Zout - 0,5 gr
poah...die moet je niet naar binnenklappen vlak voor de muur van Zeddamrinslll schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Vergeet @McMiGHtY zelfs nog het lekkere pudding?broodje van Broods 😜

Daar redde ik het de eerste 1,5 jr dat ik fietste ook prima mee.Galois schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:21:
Uiteraard is het van persoon tot persoon verschillend, maar als ik 120 km fiets, heb ik niet echt heel veel eten nodig.
Nu nog wel maar heb wel geleerd dat, zoals meerderen zeggen, ik beter herstel of de volgende dag nog een lange rit aankan als ik genoeg eet.
Hoe je dat invult is verschillend en moet je zelf uitproberen.
Ik krijg iig iedere 50 min. op mijn fietscomputer een reminder om wat te eten.
Voor mij werkt de isotone sportdrank van Deacthlon goed en ik neem om en om een reepje (of banaan) of gelletje.
Die fruitjelly's van decathlon vind ik ook prima te doen qua smaak en prijs.
Keer met een lange tocht ook uit nood een zak winegums gehaald en dat werkte ook goed op dat moment.
Zoals @McMiGHtY aangeeft, het hoeft niet allemaal heel duur te zijn. T is ook uitproberen wat goed valt.
De 1 is bijv. helemaal enthousiast over maurten en de ander krijgt er last van.
Sprak laatst trouwens een ploegleider en in de ploeg starten ze daar een halfuur voor een rit (>50km) altijd vast met een gelletje.
Ja dat was dus ook mijn punt.. het is allemaal relatief en afhankelijk van de persoon/situatieDDX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Naja ik kom zonder eten in veel groepjes prima mee.
Maar zo heb ik fietsmaatjes waar ik toch echt op 100km flink wat naar binnen moet werken, anders raak ik wiel kwijt.
Beetje dit soort ritjes :
https://www.strava.com/activities/10550846983
De burger bij JOOP vorig jaar was best lekkerDDX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Naja ik kom zonder eten in veel groepjes prima mee.
Ja, staat niet meer op de normale menukaart...McMiGHtY schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:26:
[...]
De burger bij JOOP vorig jaar was best lekker
Klopt, hadden we speciaal geregeld.DDX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Ja, staat niet meer op de normale menukaart...
Isostar heeft 2,0g sodium. Decathlon 1.9g. Sis Betafuel maar 0,03g.Phydomir schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:15:
[...]
[...]
De rest is vrij subjectief natuurlijk. Ik gooide er nog een extra SiS GO Hydro tablet in voor de smaak. Maar heb hem ook wel eens naturel gehad. Niet echt problemen mee. Ik gebruik wel altijd 1L flessen. Qua structuur niet anders dan m'n eigen malto/fructose mix.
Iso en Decathlon dus 4x zoveel als Maurten. En Sis betafuel dus bijna helemaal geen sodium.
Om die reden vind ik reepjes of bites van gedroogd fruit ook een aanrader. Kalkman heeft een heel assortiment aan sportvoeding op natuurlijke basis, inmiddels ook verkrijgbaar bij Futurumshop. Zijn voornamelijk producten op basis van gedroogd fruit en ahornsiroop. Die verdraag ik erg goed, waar ik bij sommige producten nog weleens een tsunami aan maagzuur krijg. Voor ritten op echt hoge intensiteit is de caloriedichtheid waarschijnlijk niet hoog genoeg, maar voor rustige ritten vind ik het heel nice.
Mijn ultieme sportvoer in geval van nood: stroopwafels. Veel koolhydraten en je kunt er op kauwen. Fijne afwisseling met de winegums van @rinslll .
During a long run or ride, it’s helpful to know how much fuel you have left in your tank to make it to the finish line successfully)
Pak ik die rit die ik net noemde zie ik dat ik best leeg gereden was op het eind :

Pak ik een rustiger ritje :

1e rit 121km met 265w np
2e rit 139km met 217w np
En die 1e rit zie je 2 flinke dipjes in stamina, dat was op 2 moment dat gas er goed op ging, mooi dat je dat ook in zo'n grafiek terugziet dus.
En ik heb ook wel eens grafiekjes gezien van mensen die iets minder getraind zijn dan ik en die beginnen die grafiekjes soms wel eens met maar 30%, ja dan moet je direct eten.
[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 25-01-2024 15:38 ]
Waar vind je die? Ik zie deze er bij mijn ritjes niet bij staan.DDX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:34:
Garmin heeft trouwens ook mooi stamina grafiekje bij je ritten staan. (Stamina
During a long run or ride, it’s helpful to know how much fuel you have left in your tank to make it to the finish line successfully)
Dan moet je het wel echt gek maken. Of Garmin moet de slaapgegevens gebruiken om de stamina aan te vullen en dat ontbreekt bij hun.DDX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:34:
En ik heb ook wel eens grafiekjes gezien van mensen die iets minder getraind zijn dan ik en die beginnen die grafiekjes soms wel eens met maar 30%, ja dan moet je direct eten.
Afgelopen vakantie de eerste dag echt tot het uiterste gegaan, wel goed gegeten maar combinatie van afstand, hoogtemeters en temperatuur was net te, afgeklopt met nog 4% stamina volgens Garmin.
Maar de volgende ochtend gaf Garmin gewoon weer een startpotentieel van 75% ondanks geen geweldige nachtrust (slagregens, windstoten en rondvliegende campingstoelen
@Phydomir alleen voor de nieuwe 40 serie voor zover ik weet
[ Voor 3% gewijzigd door GWBoes op 25-01-2024 15:52 ]
Heb je nog een vorige generatie Edge?Phydomir schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:51:
[...]
Waar vind je die? Ik zie deze er bij mijn ritjes niet bij staan.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=c4T7cNaLf59MLnCEuEJJaA
Informaticus of vakkundig Googler?
fenix 7 kan het ook geloof ik en nog wat recente/luxe garmin horlogesPhydomir schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:53:
Check. 530 hier. Vandaar dat ik die niet zie.
Ik hoorde dat ik nog 250 gram vlees te goed heb.
Die was heerlijk!rinslll schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Vergeet @McMiGHtY zelfs nog het lekkere pudding?broodje van Broods 😜
Dat het snowflake maagje van @McMiGHtY niks gewend is.
Ja blijft jammer dat nieuwe functies gewoon niet meer naar oude modellen doorgevoerd worden.Phydomir schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:53:
Check. 530 hier. Vandaar dat ik die niet zie.
Zoiets als stamina gegevens kan gewoon prima getoont worden op de garmin connect site, ookal heb je een edge 820, 830 ofzo.
Dat je niet realtime tijdens de rit deze info kan zien omdat cpu te traag is snap ik nog wel. (maar kijk hier zelf ook nooit realtime naar op de 840)
Was dat niet Sis Betafuel?Requiem19 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:03:
Dit heb ik en menigeen uiteraard al vaak gehoord en gelezen. Maar wat ik ook mee kreeg is dat 100 gram per uur innemen voor 2 uurtjes wel lukt. 4 uur is ook wel te trainen*, maar 8-10 uur is beetje: de dixi of de gladiolen.Phydomir schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:25:
[...]
- Ik blijf het lichaam trainen om tijdens de inspanning suiker op de blijven nemen en gebruiken. Richting mijn doel wil ik toch wel gewend zijn aan 100g koolhydraten per uur.
100 gram innemen is namelijk echt wel andere koek dan 100 gram verwerken.
Uiteindelijk begrijp ik het wel vanuit Garmin, er is maar zoveel dat ze hardwarematig aan verbeteringen kunnen doorvoeren per modelcyclus. Dan vind ik het niet gek dat een deel van de nieuwe features van het model softwarematig zijn, dat is hun businessmodel.DDX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:28:
[...]
Ja blijft jammer dat nieuwe functies gewoon niet meer naar oude modellen doorgevoerd worden.
Zoiets als stamina gegevens kan gewoon prima getoont worden op de garmin connect site, ookal heb je een edge 820, 830 ofzo.
Dat je niet realtime tijdens de rit deze info kan zien omdat cpu te traag is snap ik nog wel. (maar kijk hier zelf ook nooit realtime naar op de 840)
Je oude apparaat werkt er niet minder om.
Ja wow. 1x geprobeerd maar werd er echt naar van. Textuur, smaak en prijs zijn allemaal een harde nee.Requiem19 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:03:
Ga momenteel prima op jellies (decathlon), peperkoek en een mix van maltodextrine en dextrose (kilozakken via Body&Fit) met een scheut siroop voor de smaak.
Richtig Fausto Coppi wellicht wel even nadenken over de voeding, maar hak in principe probleemloos 15 jellies en alles wat ik bij een post tegenkom naar binnen vooralsnog (o.a. RvV, Klimclassic, Velomediane a 6 uur rijtijd).
Jups.
[ Voor 7% gewijzigd door Stufferdt op 25-01-2024 17:04 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Het is maar een generiek algoritme...
Jij en een uitsmijter. Goede grap.McMiGHtY schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:05:
1L bidons, elk met maltodextrine, aanmaaklimo voor de smaak en een snufje zout.
Fruitjellies van de Decathlon / Reepjes / Gelletjes of wat ik verder maar in huis heb (de aanbiedingen afgaan)
Koffie met appelgebak
Broodje Kroket
Patatje met.
Uitsmijtertje
etc.
Ligt er maar net aan waar je naar toe fietst, en hoe snel je het doet.
Bij onze Social Rides zorgen we altijd voor een koffiestop halverwege (met de mogelijkheid om er iets naast te nuttigen) en als we weer terugzijn zijn er vaak wel mensen die een hapje blijven eten.
Of je doet het als menig fietsclubje, bammetjes mee en heel schraal een kopje koffie bestellen en vervolgens de horeca achterlaten met een grote zak vol met verpakkingen, bananeschilllen e.d.
Zeker waar. Ben vorig jaar voor de Marmotte maar tot zo'n 80g gegaan. Maar ook dat van te voren getest tijdens een lange rit in de Eifel. Ging daarna tijdens de Marmotte ook prima. Altijd van te voren een keer testen is zeker handig.mhr-zip schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:46:
Dit heb ik en menigeen uiteraard al vaak gehoord en gelezen. Maar wat ik ook mee kreeg is dat 100 gram per uur innemen voor 2 uurtjes wel lukt. 4 uur is ook wel te trainen*, maar 8-10 uur is beetje: de dixi of de gladiolen.
100 gram innemen is namelijk echt wel andere koek dan 100 gram verwerken.
Soms gaat dat goed, meestal niet. Broodje kroket daarintegen
Mja maar in dit geval is het dus een grafiekje wat je op garmin connect website ziet, dat kunnen ze ook prima berekenen met waardes vanuit een rit van de edge 830 etc.Cranzai schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:58:
[...]
Uiteindelijk begrijp ik het wel vanuit Garmin, er is maar zoveel dat ze hardwarematig aan verbeteringen kunnen doorvoeren per modelcyclus. Dan vind ik het niet gek dat een deel van de nieuwe features van het model softwarematig zijn, dat is hun businessmodel.
Je oude apparaat werkt er niet minder om.
Tja, zelfs als je een fenix 7 in je garmin account hebt doet ie er niks mee. Ik neem mijn ritjes met de edge 530 op want daar klopt de temperatuur en op de pols niet. Ik laat de fenix wel HR uitzenden via ANT+, zodat de edge het kan recorden. Maar dan heb je dus geen stamina naderhand. Maar goed, het is inderdaad ook niet echt heel zinvol. Afgelopen zomer dacht ik er eens naar te kijken met een BRM. Na 175km was ik zogenaamd leeg, dus ik heb nog 125km op "leegte" gefietstDDX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:17:
[...]
Mja maar in dit geval is het dus een grafiekje wat je op garmin connect website ziet, dat kunnen ze ook prima berekenen met waardes vanuit een rit van de edge 830 etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 26-01-2024 01:31 ]
---------------
Gisteren de Aeroad CF SLX met 105 di2 in Fast Lime besteld. Was gelijk de laatste want daarna uitverkochtSpurlie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:09:Zit een beetje in dubio welke fiets van deze opties het zou moeten worden voor mij (luxe problemen)…
- Canyon Aeroad CF SLX 7 105 di2 à 4.499 Euro
- Ridley Noah Fast 45mm ffwd tyro 2.0 wielen Ultegra di2 à 4.790 Euro
- Ridley Fenix Slic 45mm ffwd tyro 2.0 Ultegra di2 à 4.190 Euro
- Ridley Fenix Slic 45mm ffwd tyro 2.0 105 di2 à 3.690 Euro
De aeroad vind ik het mooiste, maar bikefitter zegt tegen me dat een niet aero fiets beter bij me zou passen. Uitzondering daarop is de Noah fast, die dezelfde geometrie heeft als de Fenix (die de bikefitter me als geometrie getipt heeft).
Aeroad is dus een kleine gok qua zit, hoewel ik jaren op een eerste generatie Scott Foil zonder problemen heb gefietst…
Volgens de bikefitter is dus 1 van de Ridley fietsen een veiligere keuze. De Noah fast is het topmodel van Ridley, maar is het duurste van de opties en vind ik niet het mooiste. De Fenix Slic is dan weer qua prijs erg aantrekkelijk, vooral als je m in 105 di2 uitvoering zou nemen….
Ik weet dat het heel subjectief zal zijn als ik jullie mening in deze zou vragen, maar toch ben ik benieuwd wat jullie afwegingen in deze zouden zijn. Overigens fiets ik nu nog een Isaac Boson die helaas te groot voor mij is (slecht advies van fietsenzaak).
Dus: wat zouden jullie overwegingen zijn in deze?
Kunt 'm sowieso 30 dagen proberen. Dus mocht de geometrie toch echt niet bij me passen (waar ik niet van uit ga), dan mag ie terug. Heb het gecheckt bij support die bevestigden dit, ook als je de fiets gebruikt hebt.
Vind de Aeroad al jaren sinds ie oorspronkelijk uit is al een prachtige fiets, dus had nu ook zo iets van nu moet ik er ook maar gewoon voor gaan
Dus van een Isaac Boson ultegra di2 naar een Aeraod 105 di2, ben benieuwd hoeveel verschil ik daarin ga merken.
30 dagen? Oh, ik dacht dat je bij canyon alleen een rondje (om het blok) er op mocht fietsen, althans dat was zo toen ik mijn grizl kocht.Spurlie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:54:
[...]
Gisteren de Aeroad CF SLX met 105 di2 in Fast Lime besteld. Was gelijk de laatste want daarna uitverkocht![]()
Kunt 'm sowieso 30 dagen proberen. Dus mocht de geometrie toch echt niet bij me passen (waar ik niet van uit ga), dan mag ie terug. Heb het gecheckt bij support die bevestigden dit, ook als je de fiets gebruikt hebt.
Vind de Aeroad al jaren sinds ie oorspronkelijk uit is al een prachtige fiets, dus had nu ook zo iets van nu moet ik er ook maar gewoon voor gaan
Dus van een Isaac Boson ultegra di2 naar een Aeraod 105 di2, ben benieuwd hoeveel verschil ik daarin ga merken.
Dus misschien krijgen sommige mensen het verkocht maar ik zou er niet zo maar vanuit gaan dat je hem 30 dagen volop kan gebruiken en dan toch terug sturen, of je moet het zwart op wit hebben van die support medewerker.Because we want you to be 100% satisfied with your purchase, you can return unused bikes and accessories within 30 days of receipt.
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 26-01-2024 13:33 ]
Ik denk dat de algemene voorwaarden op de site eerder stand houden dan een screenshot van een gesprek met een medewerker.Spurlie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:03:
Daarom heb ik meteen print screen van chat gemaakt
Ik zou het er niet op gokken.
Vroeger kon je de fiets inderdaad een aantal dagen echt gebruiken voor ritjes (14 of 30 dat weet ik niet meer), zo overtuigd was Canyon over het product en hun verkoop methode. Toen had je toevallig ook veel fietsen die je via de outlet kon kopen (dat waren terug gestuurde fietsen veelal).
Dat heeft toch iets te veel geld gekost denk ik, want ze hebben deze regel best een tijd terug, teruggedraaid.
Je mag de fiets uitpakken, in elkaar zetten en bekijken. Maar niet mee de straat op.
Maar misschien heb ik het mis. Check het even zou ik zeggen.
[ Voor 47% gewijzigd door ElGreco op 26-01-2024 14:38 ]
Ik wil liever weten wat Canyon zegt over zo’n screenshot na 800 km winter buiten ritjes.ElGreco schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:36:
[...]
Nee hoor zo'n print screen is voldoende. Eerder al ervaring mee gehad in een andere setting bij een meubelzaak (schoonpa is advocaat en weet hier sowieso het nodige van, die meubelzaak probeerde er toen ook onderuit te komen). Is ook uiteraard niet de bedoeling dat ik 800km in bagger weer ga fietsen... Maar als het droog is kan ik best een langer ritje maken om het te testen. Alles binnen redelijkheid uiteraard.ElGreco schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:36:
[...]
Ik denk dat de algemene voorwaarden op de site eerder stand houden dan een screenshot van een gesprek met een medewerker.
Ik zou het er niet op gokken.
Vroeger kon je de fiets inderdaad een aantal dagen echt gebruiken voor ritjes (14 of 30 dat weet ik niet meer), zo overtuigd was Canyon over het product en hun verkoop methode. Toen had je toevallig ook veel fietsen die je via de outlet kon kopen (dat waren terug gestuurde fietsen veelal).
Dat heeft toch iets te veel geld gekost denk ik, want ze hebben deze regel best een tijd terug, teruggedraaid.
Je mag de fiets uitpakken, in elkaar zetten en bekijken. Maar niet mee de straat op.
Of gewoon op zwift kan ook natuurlijk als uiterste nood
Maar zoals alles (en ZEKER met een buitenlands bedrijf) er is gelijk hebben en gelijk krijgen. Als zij zeggen "Nee, doen we niet, doei" ben je wel even een tijdje verder om het wel gedaan te krijgen ook al zou het volgens de wet mogen.Spurlie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:04:
[...]
Nee hoor zo'n print screen is voldoende. Eerder al ervaring mee gehad in een andere setting bij een meubelzaak (schoonpa is advocaat en weet hier sowieso het nodige van, die meubelzaak probeerde er toen ook onderuit te komen). Is ook uiteraard niet de bedoeling dat ik 800km in bagger weer ga fietsen... Maar als het droog is kan ik best een langer ritje maken om het te testen. Alles binnen redelijkheid uiteraard.
Of gewoon op zwift kan ook natuurlijk als uiterste nood
blup
Welke hoort niet in het rijtje thuis?
De bikefitter, die probeert de boel te verkloten.Ypuh schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:48:
Weinig lenigheid, bikefitter die zegt dat een aeroframe beter niet past en een Canyon Aeroroad aanschaffen.
Welke hoort niet in het rijtje thuis?
Leve de republiek, SL8 voor iedereen!
Ik vraag me altijd af wat de glucose fructose verhouding van die dingen is.rinslll schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:23:
[...]
Die fruitjelly's van decathlon vind ik ook prima te doen qua smaak en prijs.
Eten moet je vanaf de start, niet vanaf een uur. Beter eet je het laatste uur niks dan het eerste uur niks.Sprak laatst trouwens een ploegleider en in de ploeg starten ze daar een halfuur voor een rit (>50km) altijd vast met een gelletje.
Ik zie ook in de waardes die ik trap dat ik achteruit ga, eerst kon ik sprinten met 1100Watt maar nu haal ik de 1000W niet meer. Eerst kon ik 200W makkelijk volhouden, nu moet ik daar mijn best voor doen.
Gezien ik niet buitensporig veel train:
Laatste 30 dagen: 480km - 3400hm - 16uur
Laatste 7 dagen: 162km - 1000hm - 5,5uur
FTP: 248
Gewicht: 88kg (kom van 95km af)
Er gaat iets fout, iets doe ik niet goed en ik wil wel beter worden gezien mijn doel (AGR 125km uitrijden). Komt het doordat ik minder weeg dat ik ook minder makkelijk de Wattages kan trappen en hoef ik mij geen zorgen te maken of moet ik echt iets gaan veranderen? Ik probeer al afwisselend te trainen.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
125kg AGR gaat je met gemak lukken. FTP/gewicht/hoeveelheid die je nu traint is meer dan genoeg.
Ondanks dat je niet extreem veel uren maakt, kan het zijn dat je wel steeds heel intensief traint (uurtje Zwift voluit)? Dan kan het ook vermoedheid zijn. Herstel en duurritten zijn ook belangrijk; niet alleen maar knallen.
Persoonlijk zou ik mij niet zo druk maken of je de 125km wel uit kan rijden. Op het moment dat je een bepaald gemiddelde uit je hoofd zet dan is het prima te doen.stevens20 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:30:
Ik zit nu een tijdje op de zwiffer binnen en in het begin ging ik al snel makkelijker fietsen maar ik merk dat het minder gaat de laatste weken. Ik fiets 3x per week als dat lukt. Als ik ga dan probeer ik er ook iets uit te halen en niet na een uurtje zonder te douchen de kleren weer aan te kunnen.
Ik zie ook in de waardes die ik trap dat ik achteruit ga, eerst kon ik sprinten met 1100Watt maar nu haal ik de 1000W niet meer. Eerst kon ik 200W makkelijk volhouden, nu moet ik daar mijn best voor doen.
Er gaat iets fout, iets doe ik niet goed en ik wil wel beter worden gezien mijn doel (AGR 125km uitrijden). Komt het doordat ik minder weeg dat ik ook minder makkelijk de Wattages kan trappen en hoef ik mij geen zorgen te maken of moet ik echt iets gaan veranderen? Ik probeer al afwisselend te trainen.
Zeker met al die toeschouwers langs de kant.
Laat je niet gek maken door al die getallen. Probeer plezier in het fietsen te houden, dan komt het vanzelf wel.
Ik fiets zelf zonder powermeter, hartslagmeter enz. En heb op mijn Garmin vaak de kaart aan staan. Maar genieten dat gaat prima.
Een paar goede domestiques zijn ook aan te radenwisselwerking schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:02:
[...]
Persoonlijk zou ik mij niet zo druk maken of je de 125km wel uit kan rijden. Op het moment dat je een bepaald gemiddelde uit je hoofd zet dan is het prima te doen.
Zeker met al die toeschouwers langs de kant.
Laat je niet gek maken door al die getallen. Probeer plezier in het fietsen te houden, dan komt het vanzelf wel.
Ik fiets zelf zonder powermeter, hartslagmeter enz. En heb op mijn Garmin vaak de kaart aan staan. Maar genieten dat gaat prima.
Yep, team windvanger is presentElGreco schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:03:
[...]
Een paar goede domestiques zijn ook aan te raden
Volgens mij is de consensus een beetje dat veel mensen te veel ‘grijs’ trainen. Dus te hard voor een rustige training, en te langzaam voor een maximale training. Je normale leven is te druk om dan nog goed te kunnen herstellen. Misschien is dat het bij jou? Toevallig zag ik vanmiddag deze langskomen: YouTube: Professional Coach Reveals How to Improve Cycling Fitness with Less ...stevens20 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:30:
Ik zit nu een tijdje op de zwiffer binnen en in het begin ging ik al snel makkelijker fietsen maar ik merk dat het minder gaat de laatste weken. Ik fiets 3x per week als dat lukt. Als ik ga dan probeer ik er ook iets uit te halen en niet na een uurtje zonder te douchen de kleren weer aan te kunnen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Het zou ook zomaar kunnen dat de powermeter wat negatiever is geworden! Je moet dat soort verminderingen altijd eerst buiten jezelf zoekenstevens20 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:30:
Hier gaat het mis denk ik. De grootse grap van hard fietsen is dat je niet altijd hard moet fietsen.stevens20 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:30:
Ik zit nu een tijdje op de zwiffer binnen en in het begin ging ik al snel makkelijker fietsen maar ik merk dat het minder gaat de laatste weken. Ik fiets 3x per week als dat lukt.
Als ik ga dan probeer ik er ook iets uit te halen en niet na een uurtje zonder te douchen de kleren weer aan te kunnen.
Ga eens 1x p/w met een rustige groepsride mee en dan 2x p/w wat intensiever. Na de intensieve ritten ook extra goed eten. Je wilt niet in een groot kcal tekort zitten bij intensieve trainingen.
:strip_exif()/f/image/dlCamAItp2Fd0ZsugCt0xY4D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yor7aJgbP6hB3LHHeD0oqk0F.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb als test mijn "buiten" powermeter eens op m'n zwift bike gezet. Blijkt dat mijn trainer gewoon 20 tot 40 watt minder aangeeft haha. Dat was een boost voor mijn zelfvertrouwenjoker1977 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:31:
[...]
Het zou ook zomaar kunnen dat de powermeter wat negatiever is geworden! Je moet dat soort verminderingen altijd eerst buiten jezelf zoeken
Want ik vertrouw natuurlijk de meter met het hoogste getal. (Voor details zie indoor topic)
---------------
Misschien allemaal drivetrain verliezen (vieze of droge ketting en tandwielen/versleten lagers?)Mistraller schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:29:
[...]
Ik heb als test mijn "buiten" powermeter eens op m'n zwift bike gezet. Blijkt dat mijn trainer gewoon 20 tot 40 watt minder aangeeft haha. Dat was een boost voor mijn zelfvertrouwen![]()
Want ik vertrouw natuurlijk de meter met het hoogste getal. (Voor details zie indoor topic)
40Watt daarin… dat lijkt me wat veel. Zo zo ongeveer 20% zijn van wat ik in een uur kan trappen.HBSVDK schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Misschien allemaal drivetrain verliezen (vieze of droge ketting en tandwielen/versleten lagers?)
————————————-
Dank voor de adviezen. Ik zie met name dat ik me niet druk moet maken en dat de Z2 training (die probeer ik wel maar dat is lastig) een ondergeschoven kindje is. Dus daar maar mee aan de gang. Thnx.
Het klinkt heel erg alsof je wel fietst, maar niet echt traint. Maar dat is lastig te zeggen zonder verdere info.stevens20 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:30:
Daarnaast heeft het afvallen ook wel echt effect op je ritten / training. Afvallen gebeurd doordat je in een negatieve energie balans zit. Je kan dan niet van je lichaam verwachten, dat het ook nog eens sterker wordt. Als je het goed doet, mag je blij zijn dat het gelijk blijft.
Maar als je minder weegt, en je ongeveer hetzelfde kan blijven trappen, dan worden die heuvels tijdens de AGR wel een heel stuk aangenamer.
Eet je wel genoeg? Aangezien je ook aan het afvallen bent, kan het zijn dat je niet genoeg energie hebt om dezelfde waarden te fietsen.stevens20 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:30:
Probeer voor een training je energieniveau goed op peil te hebben.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Daar fiets ik niet vaak maar mijn fiets stond nog in Apeldoorn dus maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt. Mooi stukkie Nederland!
En dat zonnetje mag nog wel een tijdje blijven schijnen.
Ja was echt lekker weer vandaag.sebasd schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:41:
Heerlijk fietsweertje vandaag! Rondje gemaakt over de Veluwe: Apeldoorn - Ede - Papendal - Terlet en weer naar Apeldoorn.
Daar fiets ik niet vaak maar mijn fiets stond nog in Apeldoorn dus maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt. Mooi stukkie Nederland!
En dat zonnetje mag nog wel een tijdje blijven schijnen.
Ik heb zelf ook 80km gefietst in de verre Achterhoek, was daar nooit eerder geweest, maar vanwege een social ride lekker die kant opgegaan.
Ook de “muur van Zeddam” opgereden, leuke klim, maar helaas geen tijd in Strava terug te vinden, mijn Garmin stond nog op “indoor” stand.
In Garmin Connect wel het kaartje, maar in Strava niet en dus geen segment tijden helaas.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik drink mijn bidons meermaals per dag leeg en daar zit water in. Daarbij drink ik koffie of thee. Alcohol of zoete dranken drink ik nu niet.
Een training is maar net waar ik zin in heb. Soms fiets ik met een pacer mee ( 1,6 tot 2,2), soms ga ik gewoon een ronde fietsen en zie ik wel(leren pacen) en soms pak ik een training van zwift waar ik zin/tijd voor heb. Ik varieer dus wel in wat ik doe maar kan moeilijk ontkennen dat veel dingen uiteindelijk op grijs uitdraaien. Dus daar is wel winst te behalen.
Morgenmiddag bij goed weer een rondje buiten maken.
[ Voor 3% gewijzigd door stevens20 op 27-01-2024 20:03 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
GPX uit connect halen en handmatig naar Strava uploaden? Eventueel door een online GPX-tool halen?verstappen33 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:42:
[...]
Ja was echt lekker weer vandaag.
Ik heb zelf ook 80km gefietst in de verre Achterhoek, was daar nooit eerder geweest, maar vanwege een social ride lekker die kant opgegaan.
Ook de “muur van Zeddam” opgereden, leuke klim, maar helaas geen tijd in Strava terug te vinden, mijn Garmin stond nog op “indoor” stand.
In Garmin Connect wel het kaartje, maar in Strava niet en dus geen segment tijden helaas.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Hoeveel kg ben je per week of maand afgevallen nu?stevens20 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:03:
Ik eet nu 2100kCal per dag (het zal meer zijn want het avondeten tellen we niet en daar eet ik wat de pot schaft en hoeveel ik wil). Ik ga fietsen na een grote maaltijd, dat wil zeggen een lunch van 4 boterhammen of het avondeten. Na het fietsen eet ik vaak een bak magere kwark met wat granola of jam.
Ik drink mijn bidons meermaals per dag leeg en daar zit water in. Daarbij drink ik koffie of thee. Alcohol of zoete dranken drink ik nu niet.
Een training is maar net waar ik zin in heb. Soms fiets ik met een pacer mee ( 1,6 tot 2,2), soms ga ik gewoon een ronde fietsen en zie ik wel(leren pacen) en soms pak ik een training van zwift waar ik zin/tijd voor heb. Ik varieer dus wel in wat ik doe maar kan moeilijk ontkennen dat veel dingen uiteindelijk op grijs uitdraaien. Dus daar is wel winst te behalen.
Morgenmiddag bij goed weer een rondje buiten maken.
Sinds 1 januari gestart met lijnen en sinds dien bijna 7 kg kwijt. Eerste deel komt omdat we nu heel zout en vet arm eten.Requiem19 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:10:
[...]
Hoeveel kg ben je per week of maand afgevallen nu?
Tevens ben ik bekend met snel gewicht verliezen. Ik viel als puber ook zo 5kg af in twee weken vakantie omdat ik actief aan het sporten was op de campings.
We lijnen met het boek “project gezond” en ik volg de 2100kCal-lijn. Nu is het zo dat daar ook het avond eten in zit maar daar doen we niet aan mee. We eten gewoon gezond avondeten zonder op calorieën te letten. AVG of een goede stamppot met rookworst moet je gewoon van genieten.
Ik zou mijn calorie intake sowieso flink verhogen! Ik kan je echt geen advies geven hoeveel je erbij moet doe maar 7kg in 27 dagen afvallen is echt veel te snel!stevens20 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:17:
[...]
Sinds 1 januari gestart met lijnen en sinds dien bijna 7 kg kwijt. Eerste deel komt omdat we nu heel zout en vet arm eten.
Tevens ben ik bekend met snel gewicht verliezen. Ik viel als puber ook zo 5kg af in twee weken vakantie omdat ik actief aan het sporten was op de campings.
We lijnen met het boek “project gezond” en ik volg de 2100kCal-lijn. Nu is het zo dat daar ook het avond eten in zit maar daar doen we niet aan mee. We eten gewoon gezond avondeten zonder op calorieën te letten. AVG of een goede stamppot met rookworst moet je gewoon van genieten.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik weet niet waar je woont, maar bijv. Centrum voor Voeding&Dieet (verbonden aan TopSupport) in Eindhoven kan ik echt aanraden. Een dieet of leefstijlverandering is ook beter vol te houden wanneer je genoeg energie over hebt voor de andere dingen die je belangrijk vind in je leven zoals sport, hobby’s, (fysiek) werk en evt. je gezin (ik ken jouw situatie niet).
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Als je op deze manier doorgaat fiets je zo rond eind februari achteruit in plaats van vooruit.stevens20 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:17:
[...]
Sinds 1 januari gestart met lijnen en sinds dien bijna 7 kg kwijt. Eerste deel komt omdat we nu heel zout en vet arm eten.
Het is bijna niet te doen om in 27 dagen 7kg aan vetmassa te verliezen. Je hebt ws ook een deel spiermassa verloren. Een gezond afval tempo is 0.5kg p/w, max 2 per maand dus. Je zit nu diep in het rood qua kcal tekort en de combi met 3x intensief fietsen op dat tekort gaat richting ongezond. Klinkt hard, maar hoop dat het dan aankomt :-).
Je gaat al minder vaak intensief fietsen wat goed is. Denk nu op dagen dát je intensief fietst je ook echt meer voor+na de training moet gaan eten.
Maar ja, de glycogeenvooraaden zijn waarschijnijk wel continu helemaal uitgeput, dat is voor de prestaties op de fiets niet geweldig.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic