Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Ok dus dan moet ik als fietser die jou tegemoet fietst maar vol op de rem en stil gaan staan als er ook tegelijk een tegenligger aan komt ?Fisico schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:17:
[...]
Mijn enkels zijn mij redelijk heilig dus ik stap zeker niet de berm in. Net als ik niet op het kantje ga fietsen om een auto op een smalle weg voorbij te laten. Als er weinig ruimte is breng ik in ieder geval niet mijzelf, en wellicht dus ook de ander, in gevaar.
[...]
En daarom ren ik dus tegen het verkeer in, want dan kan ik altijd op het laatste moment toch nog kiezen voor uitwijken.
En ja dat heb ik al eens moeten doen.
Dan hoop ik dat je iig omkijkt voordat je naar de andere kant gaat.Chocovla schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:08:
[...]
Same here, en probeer tijdens mijn looprondjes dat ook te doen. Helaas doen een hoop mensen dat niet. Die komen je dan vrolijk tegemoet lopen aan de andere kant zonder enige intentie om te wisselen of aan de kant te gaan.
Kortom, ik ga zelf dan maar vroegtijdig naar de andere kant, en weer terug. Voorkomt van die langpis, highnoon acties wie het eerst aan de kant gaat.
Maak ik ook wel eens mee dat een hardloper opeens oversteekt zonder om te kijken. (en ook dan vaak totaal niet reageert op bellen/roepen)
quote VVN over verkeersregels voor voetgangers (wet (RVV1990) staat in artikel 4): Als er geen stoep of voetpad is, mag je gebruikmaken van het fiets- of bromfietspad. Ontbreken die ook? Dan mag je op de uiterste zijde van de rijbaan lopen of in de berm. Kies daarbij de kant die het veiligst is.DDX schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:00:
[...]
Ok dus dan moet ik als fietser die jou tegemoet fietst maar vol op de rem en stil gaan staan als er ook tegelijk een tegenligger aan komt ?
Een ander belangrijk wetsartikel in dit kader is artikel 5 van de Wegenverkeerswet: het is voor een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Ten slotte staat er in de wet (RVV1990, art. 19) dat een bestuurder altijd in staat moet zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Redelijkerwijs ga ik er van uit dat wij allemaal wel kunnen inschatten wat er moet gebeuren om te zorgen dat iedereen veilig thuis komt.
En nee, je mag andere weggebruikers niet omver kegelen. Eenieder zal zijn snelheid redelijkerwijs moeten anticiperen opdat er veilig gepasseerd kan worden.
/Opa Out
[ Voor 22% gewijzigd door guapper op 28-09-2023 22:14 ]
De personen die drie weggebruikers zien zijn de enigen die de situatie kunnen overzien. Ik heb namelijk geen ogen in mijn achterhoofd en zie dus maar twee weggebruikers. Dus een van die andere twee zal iets moeten doen in de zin van vertragen of versnellen. Als het op vol in de remmen gaan aan komt, dan is de situatie niet goed ingeschat. Daarnaast de vraag waarom een loper de berm in moet als een ander een bijzondere verrichting doet?DDX schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:00:
[...]
Ok dus dan moet ik als fietser die jou tegemoet fietst maar vol op de rem en stil gaan staan als er ook tegelijk een tegenligger aan komt ?
Ik kijk om en geef met mijn hand ook altijd aan waar ik heen ga. Daar zouden heel veel fietsers nog iets van kunnen leren. Net als verlichting in het donker wel een aandachtspunt is bij fietsers. Ik snap al die hardlopers en fietsers met koptelefoons op ook niet.DDX schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:02:
[...]
Dan hoop ik dat je iig omkijkt voordat je naar de andere kant gaat.
Maak ik ook wel eens mee dat een hardloper opeens oversteekt zonder om te kijken. (en ook dan vaak totaal niet reageert op bellen/roepen)
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
En ja er zijn geen regels, als voetganger hoef je ook geen verlichting mee te nemen etc.De plaats op de weg voor voetgangers is geregeld in artikel 4 van het RVV. In principe loop je als voetganger altijd op de stoep of het voetpad. Als er geen stoep of voetpad is, mag je gebruikmaken van het fiets- of bromfietspad. Ontbreken die ook? Dan mag je op de uiterste zijde van de rijbaan lopen of in de berm. Bij fietspaden loop je het liefst aan de rechterkant van de weg, waardoor je met het verkeer meeloopt. Loop je over een rijbaan dan kan de linkerkant van de weg gunstiger zijn, zodat je zelf tegemoetkomend verkeer in de gaten kunt houden.
Maar handig is anders.
Op smal fietspad moet je naar mijn idee gewoon niet spooklopen/rennen en als je dat wel doet moet je gewoon de berm in duiken zegmaar.
Maar dat is mijn mening, geen regel dus
Wat je daar accentueerd is geen onderdeel van het aangehaalde wetsartikel, maar de mening van een redacteur van een website over hardlopen.DDX schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:15:
https://www.hardlopen.nl/...r-is-een-sportief-gebaar/
[...]
En ja er zijn geen regels, als voetganger hoef je ook geen verlichting mee te nemen etc.
Maar handig is anders.
Op smal fietspad moet je naar mijn idee gewoon niet spooklopen/rennen en als je dat wel doet moet je gewoon de berm in duiken zegmaar.
Het is overigens niet zo dat die regels mij zo goed uitkomen. Ik erger me ook vaak genoeg kapot aan medeweggebruikers, en als ik me aan alle regels zou moeten houden zou ik vaker met de auto naar m'n werk gaan denk ik...
Ik vind dat het op de openbare weg een kwestie is van rekening met elkaar houden, ook als de 'ander' dat overduidelijk niet met mij doet.
Alleen wanneer ik een rugnummer of stuurbord heb, gaat die hoffelijkheid overboord. Zaterdag bij de marathon Amerongen waren er na de regen toch weer van die mensen die vonden dat de linten niet voor hen golden en toen was ik geduldig noch vriendelijk in mijn uitingen die tot doel hadden dat ze de wijk zouden nemen om mij vrijbaan te bieden...
En dat ergeren, tja, het is veel beter voor mijn gemoedsrust als ik me bij mijn sport zo min mogelijk erger, behalve aan mijn eigen fouten en tekortkomingen.
[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 28-09-2023 22:36 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ben ik toch benieuwd wat "dit" is dan. Ik heb deze in mijn woonwerk fiets:mhr-zip schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:30:
[...]
Edit: uiteindelijk heb ik dit maar in mijn woon-werkfiets gestopt, werkte best aardig (en evt reflecterend vestje aan).
Je kan daar best om lachen, maar in de Rotterdamse haven tussen de containervrachtwagens in de donker terwijl ze de ruitenwissers op max hebben staat omdat de regen tegen de ramen aan giert met windkracht 6. Vond ik het echt niet zo heel gek.

Vast niet zo hip, maar werkt naar mijn idee wel. Ik ben in ieder geval nog niet aangereden
Edit: En wat betreft de discussie over hardlopers en e-bike bejaarden met of zonder spiegels, kom op, beetje leven en laten leven, daar hebben wij als wielertoeristen uiteindelijk zelf ook profijt van dat het een beetje gezellig blijft allemaal.
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 28-09-2023 23:10 ]
Was iets mis gegaan met posten, maar inderdaad van zulke spaakreflectors.Kluus schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:05:
[...]
Ben ik toch benieuwd wat "dit" is dan. Ik heb deze in mijn woonwerk fiets:
[Afbeelding]
Vast niet zo hip, maar werkt naar mijn idee wel. Ik ben in ieder geval nog niet aangereden. Oja en zo'n lezyne strip achterlampje heb ik ook.
Edit: En wat betreft de discussie over hardlopers, kom op, beetje leven en laten leven, daar hebben wij als wielertoeristen uiteindelijk zelf ook profijt van dat het een beetje gezellig blijft allemaal.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Uhm, ja. Want als er op jouw kant van de rijbaan iets is wat de weg "blokkeert" moet jij voorrang verlenen. Vrij standaard verkeersregel.DDX schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:00:
[...]
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Wel lekker natuurlijk, om tijdens je wandeling/hardloopsessie een fiets van iemand in je rug te krijgen, met alle gevolgen van dien. Ok loop dus tegen het verkeer in.DDX schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:15:
[...]
En ja er zijn geen regels, als voetganger hoef je ook geen verlichting mee te nemen etc.
Maar handig is anders.
Ik kwam laatst een man tegen op de fiets die dat ook deed. Kwam ook net een tegenligger aan. Het was een smal fietspad dus ik wilde niet haasten met er voorbij te gaan. Dus ik stond uiteindelijk net voor die man stil. Hij keek me wel ff aan, maar toen kwam de andere fietser voorbij en snapte hij denk ik wel wat er aan de hand was.
Dat mag ook niet:Kluus schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:05:
[...]
Ben ik toch benieuwd wat "dit" is dan. Ik heb deze in mijn woonwerk fiets:
[Afbeelding]
Vast niet zo hip, maar werkt naar mijn idee wel. Ik ben in ieder geval nog niet aangereden. Oja en zo'n lezyne strip achterlampje heb ik ook.
Edit: En wat betreft de discussie over hardlopers en e-bike bejaarden met of zonder spiegels, kom op, beetje leven en laten leven, daar hebben wij als wielertoeristen uiteindelijk zelf ook profijt van dat het een beetje gezellig blijft allemaal.
https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets
Verder liep / loop ik als hardloper ook altijd links met geel fluorescerende kleding en goed verlicht.
En als ik met een rustig rondje bezig was ( wat zo'n 80% van de tijd was) dan ga ol wel even in de berm staan als er een groepje wielrenners aan komt, kost nog geen 10 seconden en word meestal wel gewaardeerd door de bedankjes die dan geroepen worden.
waarom moeten zij de berm in? Jij moet toch ook de berm niet in als een auto er langs moet? Gewoon een beetje uitwijken zelf, kan iedereen lekker veilig door.DDX schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:03:
[...]
Mits ze uitwijken de berm in, maar dat doen ze dus niet.
Ook leuk op smalle wegen als er dan een wandelaar/hardloper op je afkomt en aan de andere kant een fietser ofzo.
En dan boos worden als je op ze af rijd.
En ik ben echt wel voor lopers die mij tegenmoet lopen. Dan kan je elkaar in de ogen kijken, weet je meteen dat je gezien bent ipv maar hopen dat de persoon je heeft horen aankomen en niet een gekke beweging maakt.
[ Voor 18% gewijzigd door Bezulba op 29-09-2023 08:23 ]
blup
Maar als die hardloper/wandelaar/whatever aan de rechterkant had gelopen, kon iedereen in beweging blijven ipv dat 2 van de 3 moeten stilstaan. Dat is wat @DDX denk ik bedoelt.Phydomir schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 06:43:
[...]
Uhm, ja. Want als er op jouw kant van de rijbaan iets is wat de weg "blokkeert" moet jij voorrang verlenen. Vrij standaard verkeersregel.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Dit soort situaties heb je hier op het smalle dijkje langs de Onlanden vaak. In de zomer is er haast geen doorkomen aan in verband met toeristen ook. In de winter heb ik alle ruimte gek genoeg.AMD1800 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 06:59:
[...]
Wel lekker natuurlijk, om tijdens je wandeling/hardloopsessie een fiets van iemand in je rug te krijgen, met alle gevolgen van dien. Ok loop dus tegen het verkeer in.
Ik kwam laatst een man tegen op de fiets die dat ook deed. Kwam ook net een tegenligger aan. Het was een smal fietspad dus ik wilde niet haasten met er voorbij te gaan. Dus ik stond uiteindelijk net voor die man stil. Hij keek me wel ff aan, maar toen kwam de andere fietser voorbij en snapte hij denk ik wel wat er aan de hand was.
Vertraag dan mijn tempo of sta stil. Wel balend dat mijn looptijd naar beneden gaat. Want ook de hardloper heeft natuurlijk zijn targets
Met fietsen ben ik nog zo traag dat ik zowat rechtdoor de bocht doorga, dus dan is de zelf opgelegde druk nog niet zo hoog.
"Better ask questions before you shoot"
Wetboek is vooral voor advocaten handig omdat ze er hun brood mee verdienen.
Als iedereen op de weg zijn gezonde verstand gebruikt en elkaar 1cm gunt, dan gaat het meestal wel goed. En soms niet. Fouten gebeuren. Helaas bezitten sommigen geen gezond verstand. Aan jou om die van jouw te gebruiken en veilig thuis te komen.
Er zijn mensen die wielrenners haten. Ergens kan ik dat begrijpen. Maar ik heb nooit op de weg een verwensing gekregen omdat ik er voor uitkijk dat ik in zo'n situatie beland. Soms moet ik remmen. Vervelend.
Ja, de e-bejaarden zijn soms ook vervelend. Vinden ze wellicht van mij ook. Goedemorgen/middag/avond en dank u zeggen als je er langs gaat en de situatie is opgelost. Ook als je het niet meent.
Wat ook helpt is om je groep zorgvuldig uit te kiezen als je niet solo wilt rijden. Een groep van 40 man wat met 40km+ raast over de openbare weg, ja dat kan soms problematische situaties creëren. Daar ga ik niet mee (mijn gebrek aan talent heeft natuurlijk hier helemaal niets mee te maken).
En niet druk maken om de rest, dan krijg je het zelf er erg druk mee
Amen!ElGreco schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:52:
Ergens vind ik het jammer dat men wetsartikelen en van alles er bij haalt om zijn gelijk aan te tonen en te laten zien hoe iemand anders zich dient te gedragen.
Wetboek is vooral voor advocaten handig omdat ze er hun brood mee verdienen.
Als iedereen op de weg zijn gezonde verstand gebruikt en elkaar 1cm gunt, dan gaat het meestal wel goed. En soms niet. Fouten gebeuren. Helaas bezitten sommigen geen gezond verstand. Aan jou om die van jouw te gebruiken en veilig thuis te komen.
Er zijn mensen die wielrenners haten. Ergens kan ik dat begrijpen. Maar ik heb nooit op de weg een verwensing gekregen omdat ik er voor uitkijk dat ik in zo'n situatie beland. Soms moet ik remmen. Vervelend.
Ja, de e-bejaarden zijn soms ook vervelend. Vinden ze wellicht van mij ook. Goedemorgen/middag/avond en dank u zeggen als je er langs gaat en de situatie is opgelost. Ook als je het niet meent.
Wat ook helpt is om je groep zorgvuldig uit te kiezen als je niet solo wilt rijden. Een groep van 40 man wat met 40km+ raast over de openbare weg, ja dat kan soms problematische situaties creëren. Daar ga ik niet mee (mijn gebrek aan talent heeft natuurlijk hier helemaal niets mee te maken).
En niet druk maken om de rest, dan krijg je het zelf er erg druk mee
Kleine groep (2-3man) of solo werkt voor mij het beste. Zodra je in een grotere groep gaat (6+ man) dan wordt je minder flexibel, en gaat het vaak te hard.
Hoewel ik echt een kanttekening moet maken over e-bike bejaarden, die moeten ze echt opvoeden. Vooral als ik met kinderen fiets, ze nemen overal voorrang ("Omdat ze niet meer af kunnen stappen")
Het scheelt denk ik ook wel dat een aantal hier, waaronder ik, het geluk hebben dat we niet zoals @DDX dagelijks door "hartje Amsterdam" hoeven en veel over rustige en brede landweggetjes kunnen rijden.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 29-09-2023 09:07 ]
Ja Boeie!
Maar mag je ze niet gebruiken of mag je ze niet gebruiken als alternatief voor iets anders?
Overigens heb ik Fulcrum Rapid Red 3 wielen in mijn woon-werk fiets, waar reflecterende decals op zitten. Ook heb ik een rode reflector op de baggagedrager gedaan, gewoon omdat het kan, dus ik voldoe eigenlijk nog aan bizar veel van deze regeltjes voor een omgebouwde gravelbike.
Eigenlijk alles behalve:
Ik heb dan ook geen trappers op mijn fiets.4 (amber)gele reflectoren op de trappers;
Ouderen op E-voertuigen die lekker op maximale snelheid rijden/tegen limiet aan hou ik na 2 ongelukken te hebben gezien en 1x meegemaakt zelf al bij voorbaat een goede afstand, met verstand inhalen en pas als er genoeg ruimte is. de hoeveelheid keren dat ze plots stilstaan, draaien, of flink slingeren naar links/rechts ondanks spiegels zegt dat ze waarschijnlijkKluus schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:06:
Ik vind het juist weer een beetje vervelend als die ouderen op e-voertuigen zo onzeker zijn dat ze ineens uit het niets afstappen. Beetje initiatief mag juist wel vind ik, daar kan ik meestal wel op anticiperen. Maarja zo is het altijd wel iets.
Wat logisch is, maar onlogisch als ze zelf dus tegen 30 km per uur aan door steden/dorpen fietsen.
Maargoed er zijn zat ouderen (wanneer is iemand een oudere?) die wel normaal functioneren.dfbt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:24:
[...]
Ouderen op E-voertuigen die lekker op maximale snelheid rijden/tegen limiet aan hou ik na 2 ongelukken te hebben gezien en 1x meegemaakt zelf al bij voorbaat een goede afstand, met verstand inhalen en pas als er genoeg ruimte is. de hoeveelheid keren dat ze plots stilstaan, draaien, of flink slingeren naar links/rechts ondanks spiegels zegt dat ze waarschijnlijkniet mee kunnen met huidige snelheid/reactie vermogen.
Wat logisch is, maar onlogisch als ze zelf dus tegen 30 km per uur aan door steden/dorpen fietsen.
Scooters, jeugd met 4 op een rij, jeugd op fiets aan de scooter, arrogante millenials die denken de baas te zijn, wielrenners hebben wel geconstateerd. In elke groep zijn er wel genoeg voorbeelden te noemen die het verzieken voor de rest. Dat is jammer.
In het geval van ouderen, zouden ze best wat extra begeleiding mogen hebben. Waarschijnlijk overschatten ze zichzelf, hebben ze niet door welk gevaar ze lopen (zo oud ben ik toch niet) en wat dat voor de rest betekend. Tuurlijk heb je er een paar tussen zitten die denken dat ze met hun leeftijd per definitie de hele weg verdienen, maar het gros zal dat niet zijn (hoop ik).
Geen aannames maken, niet voor een ander denken of beslissen, zelf opletten en respect voor elkaar.. dan komen we allemaal happy thuis. Niet dat ik dit altijd braaf doe, maar de beste stuurlui staan aan wal toch!
Ik zou zelf in de bebouwde kom heel graag op de rijbaan willen om de andere fietsers wat meer ruimte te geven, maar Koning Automobilist dult *geen enkele* andere weggebruiker. Zelfs speed-pedelecs en scooters worden hier van de weg gedrukt.
Laatst ook op een berucht kruispunt in de buurt; ik moest linksaf maar fietste uiteraard rechts. Meestal betekent dit dat je op het kruispunt geparkeerd staat, omdat de auto's je er niet langs laten tot het stoplicht diep rood is. Maar 1 auto moest ook linksaf, dus ik denk "he, ik rijd mooi met 'm mee". Mijn achterwiel stak misschien 40 hele centimeters uit t.o.v. van die auto. Maar de automobilist erachter vond dat veel te gortig; druk toeterend erlangs, over de fieststrook.
Dus ja, de gemiddelde automobilist in NL heeft gewoon geen geduld en weinig verkeersinzicht. Ruim 80 procent weet niet dat als je rechtsaf slaat (om te parkeren bv), de fietser op dezelfde weg gewoon voorrang heeft. Ook weet geen enkele automobilist dat je eigenlijk altijd 100% schuldig bent als je een fietser aanrijdt (ja ook een dronken puber met mobiel in de hand op een fatbike). Misschien moeten we daar eerst wat aan doen en dan ga ik met liefde op de rijbaan.
Persoonlijk zeg ik snelheid in bebouwde kom op 30 overal en alles met een motor op de rijbaan. Voor ringwegen misschien een uitzondering, maar dan spaarzaam. En handhaven; 2x te snel in de bebouwde kom is rijbewijs tijdje inleveren. Dat is het enige dat indruk maakt.
[ Voor 11% gewijzigd door Morrar op 29-09-2023 09:37 ]
Hangt ook sterk af van de afspraken en de mindset.Maeslant schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:58:
[...]
Amen!
Kleine groep (2-3man) of solo werkt voor mij het beste. Zodra je in een grotere groep gaat (6+ man) dan wordt je minder flexibel, en gaat het vaak te hard.
Bij de GoT SR's die wij organiseren hebben we een max van 16 deelnemers ingesteld. Vooraf worden de regels nog eens aangestipt voor de nieuwkomers.
Er rijden altijd 3-4 mensen mee met veel ervaring met rijden in een groep en die rijden verspreid over de groep (voor achter midden) om iedereen waar nodig aan te sturen en aan te spreken.
Gaat altijd goed. En snelheid maken alleen waar het kan.
Je bent niet 100% schuldig, je bent aansprakelijk als auto zo ver ik weet. Daarnaast "de gemm. automobilist"? Wie is dat? Mijn ervaring is dat ik nooit problemen heb dus moet dat gemm. wel verkeersinzicht hebbenMorrar schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:33:
Dus ja, de gemiddelde automobilist in NL heeft gewoon geen geduld en weinig verkeersinzicht. Ruim 80 procent weet niet dat als je rechtsaf slaat (om te parkeren bv), de fietser op dezelfde weg gewoon voorrang heeft. Ook weet geen enkele automobilist dat je eigenlijk altijd 100% schuldig bent als je een fietser aanrijdt (ja ook een dronken puber met mobiel in de hand op een fatbike). Misschien moeten we daar eerst wat aan doen en dan ga ik met liefde op de rijbaan.
Persoonlijk zeg ik snelheid in bebouwde kom op 30 overal en alles met een motor op de rijbaan. Voor ringwegen misschien een uitzondering, maar dan spaarzaam. En handhaven; 2x te snel in de bebouwde kom is rijbewijs tijdje inleveren. Dat is het enige dat indruk maakt.
Daarnaast is er geen enkel bewijs dat zwaarder straffen zou helpen, of heb je daar wel goed onderzoek voor?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
De gemiddelde automobilist bestaat niet; het gemiddelde van alle automobilisten wel. En mijn ervaring daarmee is niet best (Haarlem e.o.). Zelf heb ik nooit een ongeluk gehad, maar wordt wel een aantal keer per jaar van de weg gereden vanwege in- / uit parkerende autos. Vooral eeen plek als (de boulevard van) Zandvoort is daar een goede plek voor.bonzz.netninja schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:41:
[...]
Je bent niet 100% schuldig, je bent aansprakelijk als auto zo ver ik weet. Daarnaast "de gemm. automobilist"? Wie is dat? Mijn ervaring is dat ik nooit problemen heb dus moet dat gemm. wel verkeersinzicht hebbenEigenlijk gaat het altijd prima en kom ik echt maar zelden situaties tegen waarin de medeweggebruiker een fout maakt. Ik fiets altijd regio utrecht, dus druk genoeg hier. En ja n=1.
Maar ook met mijn dochtertje van 4 durf ik hier niet heel erg de weg op met de fiets; paar keer heel dichtbij geweest. Bijvoorbeeld auto die zo dicht langs je gaat dat ie je stuur aantikt. Vorig jaar hier 5 auto's total loss omdat men zo hard reed dat ze een flauw bochtje in de weg over het hoofd zagen. Op een weg waar je officieel 50 mag...
Hier zijn de meningen over verdeeld; laten we zeggen dat vooral de pakkans ook een belangrijke rol speelt. Die is nu nul want in de bebouwde kom handhaaft de gemeente niet (geen bevoegdheid) en het rijk amper. Maar nu raken we erg off topic.Daarnaast is er geen enkel bewijs dat zwaarder straffen zou helpen, of heb je daar wel goed onderzoek voor?
Huh? Schijnbaar is het niet breed genoeg voor 3 man naast elkaar? Dus als hij rechts had gelopen had de ander stil moeten gaan staan of afremmen?Aiolos schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:21:
[...]
Maar als die hardloper/wandelaar/whatever aan de rechterkant had gelopen, kon iedereen in beweging blijven ipv dat 2 van de 3 moeten stilstaan. Dat is wat @DDX denk ik bedoelt.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Als een hardloper nu met 10km/u op je afkomt en jij fietst 30km/u en ondertussen komt er van de andere kant een normale fietser aan die 15km/u gaat.Bezulba schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:21:
[...]
waarom moeten zij de berm in? Jij moet toch ook de berm niet in als een auto er langs moet? Gewoon een beetje uitwijken zelf, kan iedereen lekker veilig door.
Dan is er soms weinig mogelijk kwa uitwijken op een smal fietspad.
En vergelijking met de auto; je gaat toch ook niet spook fietsen omdat je dan de auto kan zien wat die gaat doen ?
Als je gewoon zelfde richting op gaat remt die auto even af en haalt je daarna in.
Maar moet eerlijk zeggen dat ik vaker meemaak dat een auto niet afremt en bijna tegenligger frontaal aanrijd dan de situatie dat ik moet remmen voor een hardloper die mij tegemoet komt.
Gewoon even inhouden/afremmen is stuk makkelijker dan een hardloper die ook nog eens met 10km/u op je afkomt.Phydomir schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:52:
[...]
Huh? Schijnbaar is het niet breed genoeg voor 3 man naast elkaar? Dus als hij rechts had gelopen had de ander stil moeten gaan staan of afremmen?
Vooral dat, even erachter hangen met 10km/u is veel makkelijker als fietser, dan een flinke stop moeten maken omdat er ineens geen ruimte is en je de hardloper bijna op je stuur hebt zitten (of verbaasd staat te kijken waarom je stopt).DDX schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:54:
[...]
Gewoon even inhouden/afremmen is stuk makkelijker dan een hardloper die ook nog eens met 10km/u op je afkomt.
Gelukkig valt het bij ons in de wijk wel mee, daar hebben ze mooie hardloop routes over grote fietspaden, en buiten de stad zie je ze amper en heb je vaak wel meer ruimte om elkaar te passeren.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
- Ik + 3 vrienden aan het fietsen in Zeeland (Gravel by the Sea)
- We komen hier aanrijden, richting de zwarte auto die half op de weg geparkeerd staat:
/f/image/rOtlQuQGoyngJxUcs5HxbOXa.png?f=fotoalbum_large)
Uit het smalle fietspad aan de rechterkant komt een Boomer op E-bike. Omdat hij van rechts komt, denkt hij voorrang te hebben. Terwijl wij rustig aan komen rollen trapt hij nog even bij en rijdt bewust nét niet de dame van onze groep aan. Zij moest echt flinke uitwijkende acties ondernemen. Ondertussen schreeuwt hij 'TRUT, Ik heb voorrang'.
De dame in kwestie kent dit stukje goed, is hier opgegroeid en wist dus dat er haaientanden stonden op de weg waar de boomer uit kwam. Dus die stopte en werd vooral boos dat hij haar uitgescholden had. Ondertussen was mevrouw Boomer ook aan komen rollen en vond dat onze dame in de groep zich niet zo moest aanstellen.
Was een leuke scene voor iedereen die daar langsliep.
Vaak heb je er toch meer aan om zo'n situatie niet te laten escaleren, maar soms halen bepaalde mensen toch wel het bloed onder je nagels vandaan...
Overigens was ik in de situatie zoals afgebeeld gewoon links gaan rijden waardoor die e-biker ook gewoon de weg op zou kunnen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de situatie met ander verkeer was op dat moment, dus kan best dat dat niet mogelijk was. Maar dat is wat ik bedoel met een beetje anticiperen en meedenken met de mede weggebruikers.
[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 29-09-2023 10:08 ]
Ligt een beetje aan mijn humeur, 9 van de 10x steek ik het handje omhoog en wens ze een prettige dag verder en schenk ik het geen aandacht..Requiem19 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:01:
Ik ben benieuwd hoe jullie zouden reageren op deze situatie:
- We komen hier aanrijden, richting de zwarte auto die half op de weg geparkeerd staat:
[Afbeelding]
Uit het smalle fietspad aan de rechterkant komt een Boomer op E-bike. Omdat hij van rechts komt, denkt hij voorrang te hebben. Terwijl wij rustig aan komen rollen trapt hij nog even bij en rijdt bewust nét niet de dame van onze groep aan. Zij moest echt flinke uitwijkende acties ondernemen. Ondertussen schreeuwt hij 'TRUT, Ik heb voorrang'.
De dame in kwestie kent dit stukje goed, is hier opgegroeid en wist dus dat er haaientanden stonden op de weg waar de boomer uit kwam. Dus die stopte en werd vooral boos dat hij haar uitgescholden had. Ondertussen was mevrouw Boomer ook aan komen rollen en vond dat onze dame in de groep zich niet zo moest aanstellen.
Vaak heb je er toch meer aan om zo'n situatie niet te laten escaleren, maar soms halen bepaalde mensen toch wel het bloed onder je nagels vandaan...
Maar ik heb ook wel eens een kut dag en als ze me dan op de juiste snaar weten te raken dan stap ik wel even af en ga ik verhaal halen waarom ze een grote bek geven..
9 van de 10x dimmen ze dan aardig in of fietsen ze snel door.
En vaak heb ik dan geen zin meer om de achtervolging ofzo in te zetten en laat ik het voor wat het is..
Knokpartijen of flinke scheldpartijen heb ik nog niet meegemaakt, meestal blijft het bij 1x roepen en verwachten de meeste toch geen reactie, en als die toch komt dan dimmen ze aardig in.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Zeker als er straks blaadjes vallen.
En idd als verkeer het toelaat fiets ik op zo'n moment vaak wat meer naar links.
Vaak is het logischer om als fietser met de auto's mee voor te sorteren. Dan zie je duidelijker de bedoeling. Alleen bij een fietsstrook is het lastig, maar als er geen strook is, dan is voorsorteren voor fietsers gewoon toegestaan.Morrar schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:33:
Laatst ook op een berucht kruispunt in de buurt; ik moest linksaf maar fietste uiteraard rechts. Meestal betekent dit dat je op het kruispunt geparkeerd staat, omdat de auto's je er niet langs laten tot het stoplicht diep rood is. Maar 1 auto moest ook linksaf, dus ik denk "he, ik rijd mooi met 'm mee". Mijn achterwiel stak misschien 40 hele centimeters uit t.o.v. van die auto. Maar de automobilist erachter vond dat veel te gortig; druk toeterend erlangs, over de fieststrook.
https://www.vvnhardenberg...n_als_je_linksaf_wilt.pdf
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik vind schelden sowieso niet zo tof dus zou het niet waarderen. Maar denk dat ik er weinig mee had gedaan.Requiem19 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:01:
Ik ben benieuwd hoe jullie zouden reageren op deze situatie:
[Afbeelding]
Je hebt het trouwens over de haaientanden.. maar staan die er of stonden die er? Als ze vervaagt zijn of zelfs helemaal weggesleten dan lijkt het me een lastige.. desalniettemin is schelden niet ok
DDX schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:13:
Hier stonden eerst toch balkjes met hoeveel km je iedere dag gefietst had ?
Meer mensen hier 'last van' ?
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/2t0Ugm1g91aGI0Frqal8kyxu.png?f=user_large)
Werkt hier nog prima, misschien heb je een paar overflow errors te pakken waardoor de data niet goed word weergegeven
Verder hier eigenlijk weinig problemen met automobilisten, krijg best vaak voorrang op punten waar dit eigenlijk niet heb.Ik ben dan wel al vaart aan het minderen dus misschien komt het dan socialer over, als je voorrang gaat nemen dan werkt dat denk ik eerder averechts.
[ Voor 19% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-09-2023 10:22 ]
Dat zal het vast zijnTinusvolkel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:16:
[...]
[Afbeelding]
Werkt hier nog prima, misschien heb je een paar overflow errors te pakken waardoor de data niet goed word weergegeven
Maar hoe fiets jij 121km in ruim 23 uur ?
kan ik voor hier in de buurt ook van harte aanraden. Als je op de (goedbedoelde) aangelegde fietspaden gaat fietsen, kom je nog wel eens een levensgevaarlijk kunstwerk tegen, zoals deze:Mistraller schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:12:
[...]
Vaak is het logischer om als fietser met de auto's mee voor te sorteren. Dan zie je duidelijker de bedoeling. Alleen bij een fietsstrook is het lastig, maar als er geen strook is, dan is voorsorteren voor fietsers gewoon toegestaan.
https://www.vvnhardenberg...n_als_je_linksaf_wilt.pdf
:strip_exif()/f/image/DgLMoz9XFuaShcNXUoLPPJhp.jpg?f=fotoalbum_large)
(Ja aan het einde staat ook nog een hek).
https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu
Ik kom hier met 3 fietsmaatjes aanfietsen in de richting van de rode auto (die er op dat moment niet was). Verderop, na die T-splitsing gaat dit fietspad gewoon over in de weg. Op het moment dat wij hier fietsen rijd er een groepje van een stuk of 4 ouderen met e-bikes ongeveer waar de rode auto rijd op streetview.
Wij zien dit aankomen en wetende dat we even verder toch op de weg komen kijken we om, vrij zicht, er komt niets aan dus wij gaan tussen die "broodjes" door alvast de weg op zodat we die andere groep mooi kunnen passeren en niemand elkaar hinderd.
Op het moment dat wij al langs die vluchtheuvel rijden komt er uit tegengestelde richting een auto aangescheurd die luid op zijn toeter gaat hangen. Die persoon had echt 0,0 hinder van ons en meent toch de moraalridder uit te hangen, want hij ziet wielrenners die een beetje praktisch om gaan met de verkeersregels nav de actuele situatie, dat kán natuurlijk niet.
NB: Dit is echt een heel rustig weggetje op zondagochtend zeg maar gerust "uitgestorven". Maar ik heb dit soort situaties ook niet vaak hoor, misschien 1 keer per jaar ofzo, dus maak me er niet zo druk om.
@wibblemoo mooie haakse bochten ook, dit is denk ik ook geen Nederland? (gokje
[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 29-09-2023 10:52 ]
Lees hier altijd dat je van rustig fietsen beter wordtDDX schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:20:
[...]
Dat zal het vast zijn
Maar hoe fiets jij 121km in ruim 23 uur ?
Maar dit was mij ook nog niet opgevallen
Ik neem m'n woonwerkwoon ritjes in 1x op en zet dan overdag m'n fietscomputer op pauze en uit.
Raar dat strava hier verstreken tijd gebruikt en op andere plekken wel rijtijd.
Zo spam ik minder activiteiten op strava en een ander bijkomend voordeel is is dat ik meer punten krijg bij ASR vitality ( [Zorgverzekeringen 2021] a.s.r. Vitality )
Spanje. Prijs je gelukkig met de Nederlandse infrastructuur. Geen mens die hier fietspaden gebruikt, behalve om op de lopen.Kluus schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:25:
@wibblemoo mooie haakse bochten ook, dit is denk ik ook geen Nederland? (gokje)
Valt me op dat dat een heel Nederlands trekje is. Heel graag anderen willen wijzen op wat ze 'fout' doen. In het buitenland maak ik dat veel minder mee in het verkeer.Kluus schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:25:
Die persoon had echt 0,0 hinder van ons en meent toch de moraalridder uit te hangen,
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Aan de andere kant is dat wel altijd lekker duidelijk vind ik. In Italie en Frankrijk gaat het eigenlijk ook altijd prima met de fiets samen met de auto's op de weg, al kan ik me voorstellen dat dat met de stadsfiets een ander verhaal is.wibblemoo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:40:
[...]
Spanje. Prijs je gelukkig met de Nederlandse infrastructuur. Geen mens die hier fietspaden gebruikt, behalve om op de lopen.
Hier in Nederland krijg je dan weer gelijk het belerende vingertje, ook als er alleen een "niet verplicht" fietspad is van scheve stoeptegels ofzo.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 29-09-2023 11:05 ]
Hier in de buurt ook een aantal van dit soort constructies; tuurlijk kun je op de fiets wel een bocht van 90 graden maken tochwibblemoo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:21:
[...]
kan ik voor hier in de buurt ook van harte aanraden. Als je op de (goedbedoelde) aangelegde fietspaden gaat fietsen, kom je nog wel eens een levensgevaarlijk kunstwerk tegen, zoals deze:
[Afbeelding]
(Ja aan het einde staat ook nog een hek).
Verder is voorsorteren als je linksaf gaat het beste inderdaad, maar je komt er soms gewoon niet tussen zonder je leven te riskeren. Bij het kruispunt waar ik het over had rijd ik nu gewoon meestal door als het net rood is geworden; dan is het kruispunt leeg en dan is het verreweg het veiligste -- zolang je goed kijkt uiteraard.
Is deze kruising overigens -- zolang het groen is heb je hier auto's die 90 procent rechtdoor gaan. Midden staat meestal vol met auto's die niet af kunnen slaan. Het fietsvak werkt als je er a) op tijd bent en b) er geen auto op staat (da's niet zo vaak):
https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu
[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 29-09-2023 11:10 ]
Ja ookal hebben ze geen gelijk.GerbenBK schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:42:
[...]
Valt me op dat dat een heel Nederlands trekje is. Heel graag anderen willen wijzen op wat ze 'fout' doen. In het buitenland maak ik dat veel minder mee in het verkeer.
Vlak bij m'n huis ook een mooie :
https://maps.app.goo.gl/fpTY4JfR4GrAc2yS6
Regelmatig auto's die vol toeterend langskomen als je niet op het niet verplichte fietspad rijd.
Al is dat bord oversteken ook niet heel logisch, volgens mij is dat officieel dat je verplicht moet oversteken.
Of vlak bij m'n werk :
https://maps.app.goo.gl/q3rfpHfVzZM2aUTG7
Verplicht fietspad op de stoep, waar ook allemaal mensen lopen.
Ook hier wel eens auto's die vol gaan toeteren of moeilijk gaan doen.
99% van de weggebruikers heeft er geen benul van dat er überhaupt zoiets bestaat als een niet-verplicht fietspad. Ik ook niet, ik zou dus gewoon rustig dat niet-verplichte fietspad pakken.DDX schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:16:
[...]
Ja ookal hebben ze geen gelijk.
Vlak bij m'n huis ook een mooie :
https://maps.app.goo.gl/fpTY4JfR4GrAc2yS6
Regelmatig auto's die vol toeterend langskomen als je niet op het niet verplichte fietspad rijd.
Al is dat bord oversteken ook niet heel logisch, volgens mij is dat officieel dat je verplicht moet oversteken.
Of vlak bij m'n werk :
https://maps.app.goo.gl/q3rfpHfVzZM2aUTG7
Verplicht fietspad op de stoep, waar ook allemaal mensen lopen.
Ook hier wel eens auto's die vol gaan toeteren of moeilijk gaan doen.
Die witte bordjes zien er namelijk altijd uit alsof ze er al 80 jaar hangen en nooit vervangen zijn door een mooi nieuw zoals deze:
Dus niet een verschil in functie, maar een verschil in leeftijd van het bord.
[ Voor 9% gewijzigd door Bezulba op 29-09-2023 11:29 ]
blup
Dat is wel een beetje waar het mis gaat in Nederland. Pas als we echt gaan handhaven doen we het niet.mhr-zip schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:55:
[...]
Zit verschil tussen wat wel en niet mag, en waar wel en niet op gehandhaafd wordt.
Duitsers (en vele andere landen) zijn daar beter in.
Die laatste situatie van DDX is wel heel slecht, helemaal zoals hij er op streetview bij ligt met de werkzaamheden, daar gaan ze er überhaupt al niet van uit dat daar fietsers komen aan de borden te zien.
Ik ben benieuwd hoe die voorzitter reageert..Mr. Stom schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:19:
Pff even de frustratie er uit hoor:
Vorig jaar verhuisd van de stad naar een randgemeente. Ik was altijd lid van een wielerclub in de stad, gezien ik daar ook nog elke dag ben voor mijn werk werk is dat nog prima te doen. Echter, het leek me ook leuk om een wielerclubje in het dorp te hebben.
Dus: aanmelden bij de enige club die het dorp rijk is (50 leden). Ik heb ze al vaker zien fietsen, niet altijd even sociaal op de weg. Maargoed, ik had leuk contact met de 'voorzitter', die vooral enthousiast was dat er zich weer eens een jong iemand had aangemeld. Gisteren mee met het wekelijkse woensdagavondrondje, gewoon om te kijken of het een leuke groep is.
Dat is het dus niet. Het leek an sich een leuke groep mensen bij het verzamelen (wel wat ouder, allen rond de 45 jaar met een paar uitschieters naar 60 jaar). Maar eenmaal onderweg één groot drama, op pad met de 'snelle' groep van 12 man:
- rijden overal door rood;
- blijven steevast 2 á 2,5 breed rijden, ongeacht tegenliggers;
- twee tegenliggers eindigden daardoor in de berm, dat werd hard lachen: "haha, zag je die eens schrikken";
- een tweetal dames inhalen met de nodige vrouwonvriendelijke opmerkingen;
- bij paaltjes voor de 'grap' direct op het paaltje afsturen en zo laat mogelijk uitsturen om dan daarna met een valse grijns om te kijken met 'blijven opletten hè, jonkie';
- vlak voor het afgesproken bordjessprintje drukt de (voor mij onbekende) persoon naast me op m'n shifter zodat ik van het buiten- naar het binnenblad zou schieten. De sprint werd echter net ingezet, dus de ketting schiet door tussen het binnenblad en het frame. Gelukkig stopte ik direct met trappen waardoor ik geen schade heb opgelopen.
Na dat laatste 'incident' heb ik vriendelijk bedankt voor het rondje en aangegeven dat 'het tempo me te hoog lag'.
Vanmorgen de voorzitter een pismail gestuurd. Wat 'ontgroenings'-grapjes kan ik prima hebben, maar vooral ten aanzien van het gedrag naar andere weggebruikers baal ik enorm dat dit in mijn dorp rondfietst. Ik was in staat tijdens de rit zelf stennis te schoppen - met name jegens de persoon die op m'n shifter klikt in de sprint - maar gezien ik deze mensen nog héél vaak ga tegenkomen heb ik dat maar gelaten voor wat het is.
Ik heb bij de club hiero vorig jaar gepushed richting een Wegkapitein cursus om een stukje bewustwording qua veiligheid en gedrag te bewerkstelligen..
De reactie van menigeen:
"We doen het al jaren zo!"
Toch genoeg aanmelders om een cursus te laten geven..en nu afgelopen maandag tijdens de toercommisie vergadering eindelijk iets vanuit het bestuur om dit nu ook is echt te gaan gebruiken..
Want "Ja..er waren wel wat gevalletjes geweest" (En die bleken dan vooral te zijn geweest van leden die riepen "we doen het al jaren zo"
Een gedragsveradering van een (vaste) groep die het "al jaren zo doet" is heel lastig, men vind het "goed zoals het nu gaat"..
I
Is dat zo ? Ik zat net nog ff te zoeken nadat ik die streetview link had geplaatst.GWBoes schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:47:
Dat witte bord met rode letters is meer informatief.
Aantal linkjes hebben het over verplichte rijrichting.
Maar kan het niet echt helemaal duidelijk vinden.
Ook zo'n leuke situatie :
https://maps.app.goo.gl/LD5z5pLGJPiPhroS6
Hier ben ik dus vaak ook gewoon de aso fietser die op de weg blijft als je rechtsaf gaat.
En dan ter hoogte van spoor het fietspad op gaat.
Een lekker onmogelijke/gevaarlijke bocht als je fietspad op wilt vanaf de dijk.
https://www.informatiebor...-bromfietsers-oversteken/
En die heeft het over moeten en dat het rvv bord is ?
Maar als het geen wettelijke status heeft dan zou het er imho niet moeten hangen. En zo denken veel mensen, het hangt er dus heeft het een wettelijke waarde. En krijg je dus reacties als je het negeert.Tom-Z schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:07:
Dat bord "fietsers oversteken" staat niet in het RVV en heeft dus geen wettelijke status. Je mag daar volgens mij doen wat je wil.
blup
wtf is dat voor gedrocht. Is dat dan een aparte weg maar alleen voor fietsers of moet je dit zien als een verplicht fietspad naast de weg (dat ook een fietspad is)? Dus dat we massaal naar beneden en weer omhoog moeten als je rechtdoor wil?GWBoes schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:47:
@Bezulba rechthoekig fietspad bord is niet verplicht, rond bord is verplicht. Dat witte bord met rode letters is meer informatief. Genoeg fanatieke fietsers die dat niet weten en vraag me af of de wegindelers daar altijd zo goed over nadenken. Kwam deze week in Zwolle ook ergens langs waar ineens een verplicht fietspad ontstond terwijl er aan de situatie niks veranderde. ik denk dat een verbod voor auto's hier beter op z'n plek was
Die laatste situatie van DDX is wel heel slecht, helemaal zoals hij er op streetview bij ligt met de werkzaamheden, daar gaan ze er überhaupt al niet van uit dat daar fietsers komen aan de borden te zien.
blup
En op de dijk is het denk ik een fietsers te gast met zo'n lijn in het midden van een smalle weg ?
Als ik daar iets verder de dijk afga kom je hier ook bijzondere tegen :
https://maps.app.goo.gl/u4Z1wrCuhJ9padDu9
Ok dus als fietser moet je op de dijk blijven, maar daar beneden staat wel een bord dat je linksaf moet voor Stadshagen een fietspad op.
Maar daar kan je toch helemaal niet komen ?
Hier vastEkkeHH schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:46:
Heeft iemand aanraders voor shirts met lange mouwen (herfst) voor een lang persoon en smal postuur?
Het grote fietskleding topic
De bedoeling in die situatie is natuurlijk dat je als je onder die brug door wil over het (verplichte) fietspad moet, maar als je voor de brug linksaf wil mag dat natuurlijk.DDX schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:57:
Als ik daar iets verder de dijk afga kom je hier ook bijzondere tegen :
https://maps.app.goo.gl/u4Z1wrCuhJ9padDu9
Ok dus als fietser moet je op de dijk blijven, maar daar beneden staat wel een bord dat je linksaf moet voor Stadshagen een fietspad op.
Maar daar kan je toch helemaal niet komen ?
Het bordje verplicht fietspad betekent niet dat je verplicht bent om daar te fietsen, maar een fietser mag (op een doorsnee fiets) alleen over de rijbaan fietsen als een verplicht fietspad "ontbreekt". In dit geval "ontbreekt" het verplichte fietspad voor linksaf, maar voor rechtdoor is er wel een verplicht fietspad (en moet je dat dus gebruiken als je rechtdoor wil).
En dat stuk fietspad maakt het alleen maar gevaarlijker, want heb je nou wel of niet voorrang/nemen auto's gewoon voorrang zegmaar.
nee, maar wel een tip: armstukkenEkkeHH schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:46:
Heeft iemand aanraders voor shirts met lange mouwen (herfst) voor een lang persoon en smal postuur?
Heeft iemand deze fiets nog gekocht? Zie nu dat deze toch weer 600 euro duurder is geworden.Prulleman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:14:
[...]
deze is nog interessanter: https://www.decathlon.nl/...344424?mc=8787599&c=ZWART
full aero, force axs inc power, zipp 404 voor 4170..
BlaBlaBla
Ik snap die linkslopende neuroten op fietspaden ook niet. Dat je het op een autoweg doet en de berm inspringt klinkt leuk. Waarom ze op fietspaden ook links lopen is mij een raadsel, maar ze springen zeker niet de berm in en als wielrenner ben je bij voorbaat al fout.DDX schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:15:
[...]
Maar handig is anders.
Het is toch gewoon spooklopen zoals DDX het hier mooi omschrijft? En inderdaad; 'vroeger leerden we om links te lopen' hebben ze goed onthouden, maar het deel 'zolang je maar de berm in gaat om tegemoedkomend verkeer niet te hinderen' zijn we selectief vergeten, je wilt immers geen vieze schoenen en betaald ook wegenbelasting. Fijn dat die spookloper denkt aan zijn of haar eigen veiligheid, maar vervolgens leg je het probleem bij de tegenliggers neer.
Al met al is het samen te vatten als een minieme ergenis. In de jaren dat ik fiets kan ik het aantal vervelende verkeersituaties nog op één hand tellen. Ik heb zelden haast en op zondagochtend pas ik me gewoon aan en gun ik iedereen een frisse neus in de buitenlucht.
[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 30-09-2023 07:38 ]
Weinig leverbaar, maar ik heb toevallig van de week nog maar deze gekeken en die zou over een week of 2 weer binnen moeten komen.Strider schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:41:
[...]
Heeft iemand deze fiets nog gekocht? Zie nu dat deze toch weer 600 euro duurder is geworden.
https://www.decathlon.nl/...-ultegra-di2/_/R-p-309323
Bizarre prijs voor aero, Ultegra 12sp en hoge carbon velgen
Ik loop en fiets, ik zie echt het probleem niet met mensen die aan de “verkeerde” kant lopen. Ik zie jou, jij ziet mij. Gaat helemaal goed komen.Ypuh schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:06:
[...]
Ik snap die linkslopende neuroten op fietspaden ook niet. Dat je het op een autoweg doet en de berm inspringt klinkt leuk, maar doet niemand. Waarom ze het op fietspaden ook links lopen is mij een raadsel, maar ze springen zeker niet de berm in en als wielrenner ben je bij voorbaat al fout.
Het is toch gewoon spooklopen zoals DDX het hier mooi omschrijft? En inderdaad; 'vroeger leerden we om links te lopen' hebben ze goed onthouden, maar het deel 'zolang je maar de berm in gaat om tegemoedkomend verkeer niet te hinderen' zijn we selectief vergeten, je wilt immers geen vieze schoenen en betaald ook wegenbelasting.
Mensen die aan de “goede” kant lopen, jou niet zien, liefst met iets in de oren en dan opeens denken: ik ga hier maar eens draaien op het fietspad! Dat is pas genieten.
Mijn ergernis zit echt in mensen die in hun eigen wereld leven. Dat zijn meestal wandelende gezinnen, mensen op e-bikes etc.
Je bedoelt dat smalle stukje vanaf die boerderij van Natuurmonumenten? Als daar meer mensen fietsen of lopen is het niet zo handig idd. Maar die mensen kunnen iig ook wel op dat zandpad lopen. En op die brug willen ook nog wel eens wat mensen staan.Chocovla schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:28:
[...]
Dit soort situaties heb je hier op het smalle dijkje langs de Onlanden vaak. In de zomer is er haast geen doorkomen aan in verband met toeristen ook. In de winter heb ik alle ruimte gek genoeg.
Vertraag dan mijn tempo of sta stil. Wel balend dat mijn looptijd naar beneden gaat. Want ook de hardloper heeft natuurlijk zijn targets![]()
Met fietsen ben ik nog zo traag dat ik zowat rechtdoor de bocht doorga, dus dan is de zelf opgelegde druk nog niet zo hoog.dus dan heb ik alle tijd om hoffelijk te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door AMD1800 op 29-09-2023 22:32 ]
Elke auto toeterde/seinde (okee het waren er 4, want ik had al bewust een rustiger moment van de dag gekozen), en de meesten wijken dan ook minder uit dan dat ze normaal zouden doen. Die hebben dus allemaal stuk voor stuk niet goed op de borden gekeken. Aan de andere kant van dit stukje weg staat ook hetzelfde onderbord.
/f/image/kYI7vTDCC5FvurUDlaBjx3XY.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit ding al eens overwogen voor op mijn woonwerk fiets trouwens. In Noorwegen heb ik er mensen mee zien fietsen, zag er effectief uit.

https://www.rosebikes.nl/...uder-voor-fietsen-2690035
---------------
/f/image/rpqundD0vBkVO9SK5EbkmkO0.png?f=fotoalbum_large)
In de praktijk is voor mij de ergenis niet groot genoeg hiervoor. Het is meer een gevoel die enkele keren dat iemand geen rekening met je houdt, gewoon stug links blijven lopen en jou vervolgens boos aankijkt dat je op zijn weghelft fietst of dat automobilisten geen idee hebben wat borden voor fietsers betekenen.
Ga ook geen energie verspillen zoiets duidelijk te maken; je staat als wielrenner al 3-0 achter en ja, ik zit zelf ook wel eens fout.
Daar was een mooi woord voor.....
Echter schoot er ineens een auto rechts een parkeervak in terwijl ik al langs de auto zat.
Heb geen knipperlicht gezien maar moet bekennen ook niet goed op gelet want verwachte het niet.
Ik kon er nog net voor door en de auto zal mij denk ik op een paar 10 tallen cm net niet geraakt hebben. Dus we vervolgende onze “weg” weer zonder enige vorm van communicatie ( lees claxonneren / roepen )
Maar toen vroeg ik mij af wie er schuldig was geweest mocht hij mij wel geraakt hebben? Mag ik wel rechts de auto’s daar inhalen? En parkeren is volgens mij een bijzondere verrichting en dan moet je iedere verkeersdeelnemer voorrang geven, toch?
HijTinusvolkel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:41:
Maar toen vroeg ik mij af wie er schuldig was geweest mocht hij mij wel geraakt hebben?
JaMag ik wel rechts de auto’s daar inhalen?
KloptEn parkeren is volgens mij een bijzondere verrichting en dan moet je iedere verkeersdeelnemer voorrang geven, toch?
Dat punt ken ik ook nog heel goed van toen ik vroeger naar Eindhoven commute-te. In de spits inderdaad erg druk en sommige file rijdende auto’s staan dan half op de fietsstrook. Kan me ook zo inbeelden dat er een van baalt en snel zonder te kijken op een leeg parkeerplekje schiet.Tinusvolkel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:41:
Had hier gisteren een “ging net goed” situatie, ik haalde hier op langzaam tempo rechts over de fietsstrook auto’s in die (bijna) stilstonden voor de kruising.
Echter schoot er ineens een auto rechts een parkeervak in terwijl ik al langs de auto zat.
Heb geen knipperlicht gezien maar moet bekennen ook niet goed op gelet want verwachte het niet.
Ik kon er nog net voor door en de auto zal mij denk ik op een paar 10 tallen cm net niet geraakt hebben. Dus we vervolgende onze “weg” weer zonder enige vorm van communicatie ( lees claxonneren / roepen )
Maar toen vroeg ik mij af wie er schuldig was geweest mocht hij mij wel geraakt hebben? Mag ik wel rechts de auto’s daar inhalen? En parkeren is volgens mij een bijzondere verrichting en dan moet je iedere verkeersdeelnemer voorrang geven, toch?
Jij had hier uiteraard geen schuld, je mag gewoon over de fietsstrook de file inhalen en hij deed inderdaad een bijzondere verichting.
Als de zwakkere verkeersdeelnemer is het sowieso al niet snel jouw schuld (tot ergernis van veel automobilisten) maar dat in in deze duidelijke casus niet eens relevant.
Dit geldt overigens wel alleen voor auto’s. Motoren of scooters weet ik niet, maar een fietser en voetganger is weer gelijkwaardig aan elkaar.Kluus schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:42:
[...]
Als de zwakkere verkeersdeelnemer is het sowieso al niet snel jouw schuld (tot ergernis van veel automobilisten) maar dat in in deze duidelijke casus niet eens relevant.
Het gaat specifiek om motorrijtuigen tov niet-motorrijtuigen:crimby schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:47:
[...]
Dit geldt overigens wel alleen voor auto’s. Motoren of scooters weet ik niet, maar een fietser en voetganger is weer gelijkwaardig aan elkaar.
Wikipedia: Artikel 185 Wegenverkeerswet
Ze zijn er echt fel op hebben we al eens gemerkt. Mijn vrouw heeft ooit een flinke schade gehad aan haar auto omdat een kind hier in de straat vanaf een hoger gelegen stoeprand (ofja eigenlijk de rand van zo'n gemeentelijke plantenonkruidbak") haar fiets om liet vallen (ze zat er zelf niet op), net toen mijn vrouw langs reed.
Vervolgens hebben we met volledige meewerking van de ouders van dat kind de schade aan de auto te verhaald op hun verzekering. Krijgen wij in eerste instantie een gepeperde brief op de mat dat mijn vrouw aansprakelijk werd gesteld omdat ze als automobilist een fietsend kind had aangereden. Na veel gedoe hebben we kunnen aantonen dat de situatie anders was omdat de fiets op dat moment niet bereden werd (wat beide partijen ook al duidelijk hadden aangegeven in het schade formulier), maar je schrikt wel even op zo'n moment!
[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 30-09-2023 10:09 ]
Heb zelf veel ervaring met het stuk tussen de Onlanderij (die boerderij) richting Hoogkerk. Of ik nu fiets of hardloop, het is altijd druk. Geef wel toe dat ik een enorme zeurpiet ben op dat vlak. Heb jaren in Winschoten gewoond waar ik binnen 5 minuten de stad uit was en rustig 1,5 uur kon gaan lopen of fietsen en amper een mens tegen te komen. Heerlijk.AMD1800 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:31:
[...]
Je bedoelt dat smalle stukje vanaf die boerderij van Natuurmonumenten? Als daar meer mensen fietsen of lopen is het niet zo handig idd. Maar die mensen kunnen iig ook wel op dat zandpad lopen. En op die brug willen ook nog wel eens wat mensen staan.
"Better ask questions before you shoot"
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Nogmaals, het gaat niet om schuld maar om aansprakelijkheid, zo ver ik weet.Kluus schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:42:
[...]
Dat punt ken ik ook nog heel goed van toen ik vroeger naar Eindhoven commute-te. In de spits inderdaad erg druk en sommige file rijdende auto’s staan dan half op de fietsstrook. Kan me ook zo inbeelden dat er een van baalt en snel zonder te kijken op een leeg parkeerplekje schiet.![]()
Jij had hier uiteraard geen schuld, je mag gewoon over de fietsstrook de file inhalen en hij deed inderdaad een bijzondere verichting.
Nogmaals? Ik zit gelukkig niet zo in die terminologie.bonzz.netninja schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:52:
[...]
Nogmaals, het gaat niet om schuld maar om aansprakelijkheid, zo ver ik weet.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 30-09-2023 11:24 ]
Aha, daar ja. Gelukkig rijd ik daar eigenlijk nooit over heen. De keren dat ik er reed was het inderdaad druk met fietsers en voetgangers. Ik rijd daar vaak over de Ter Borchlaan. Dan ga je iig dezelfde richting op. Het is er mooi breed en er zijn verschillende afslagen waar auto's kunnen uitkomen, maar het is een rustige weg.Chocovla schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:31:
[...]
Heb zelf veel ervaring met het stuk tussen de Onlanderij (die boerderij) richting Hoogkerk. Of ik nu fiets of hardloop, het is altijd druk. Geef wel toe dat ik een enorme zeurpiet ben op dat vlak. Heb jaren in Winschoten gewoond waar ik binnen 5 minuten de stad uit was en rustig 1,5 uur kon gaan lopen of fietsen en amper een mens tegen te komen. Heerlijk.
Ow ja, sorry. Dat was passiefaggresiever als ik bedoeldeKluus schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:17:
[...]
Nogmaals? Ik zit gelukkig niet zo in die terminologie.
M'n nieuwe tweedehands fiets deed het ook heerlijk. Voor het eerst sinds jaren weer een fiets met Sram en ook nog eens mechanisch.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Nouja, het is wel 44 piekwibblemoo schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:08:
Doe maar efkes wisselen.
Ja klopt, je hebt ook gelijk. Deze regel is daar ook een goed voorbeeld van.bonzz.netninja schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:42:
[...]
Ow ja, sorry. Dat was passiefaggresiever als ik bedoeldeMaar er is wel een belangrijk verschil tussen schuld en aansprakelijkheid.
Dat scheuren is door die bobbel gekomen omdat iemand hem er niet goed opgelegd had (en ik was het niet) en ik er 50km mee gefietst heb, het werd ook steeds erger maar ik moest door en had geen spullen bij. ...:SKluus schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:30:
[...]
Dat is inderdaad zuur geld, maar ik zou hem toch ook vervangen, er is een hele laag van de zijwang uit de naad gescheurd. En die bobbel, was dat toen hij nog niet goed zat of is dat echt een vervorming door het scheuren?
Als je tandarts verzekering goedkoper is, zou ik hem lekker laten zitten.
Elke zijdelingse verplaatsing of verandering van richting is een bijzondere manoeuvre.Tinusvolkel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:41:
En parkeren is volgens mij een bijzondere verrichting en dan moet je iedere verkeersdeelnemer voorrang geven, toch?
Nee ik dacht er flap er ff een oud bandje om heen en ga eens informeren bij anderen hoe ze denken over deze beschadigingguapper schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:57:
[...]
Een 'ongelukje' kost al snel een veelvoud daarvan, en dan moet je alsnog de band vervangen.
Je dacht er gelukkig niet serieus over om zo door te rijden, toch??
@bonzz.netninja met die band door blijven rijden is vragen om problemen.
Het is geen kwestie meer van 'willen' meer als iemand op jouw weghelft loopt en niet aan de kant gaat. Dat is dus waar ik ook een beetje moeite mee heb. Fijn dat jij als hardloper voor je eigen veiligheid aan de verkeerde kant loopt, maar vervolgens dwing je alle tegenliggers de andere baan op en leg je jouw probleem bij hen neer.Phydomir schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:35:
Wel typisch. Mensen kwalijk nemen dat ze "op de verkeerde" weghelft lopen en niet uit willen wijken, terwijl je dus zelf ook niet de moeite wil nemen op het elkaar makkelijk te maken en alles afschuift op de andere weggebruiker.
Daar was een mooi woord voor.....
Ik weet niet welk woord je op doelt, maar ik vind het nogal egoistisch gedacht van die wandelaar/hardloper van 'los jij het maar op, ik loop hier en ga de berm niet in'. En als je het niet snel genoeg doet (bijv. omdat er een tegenligger aankomt) dan krijg je nog een boze blik ook.
[ Voor 33% gewijzigd door Ypuh op 30-09-2023 13:55 ]
Tja, die voetganger mag daar gewoon lopen. Dus ik vind het nogal egoïstisch om dat te verwachten dat de voetganger dan maar de berm in moet. En wellicht dat het ook nog met de locatie te maken hoor, want ik kan me hier in de omgeving (Arnhem / achterhoek) eigenlijk geen plek voor de geest halen waar het überhaupt een probleem zou zijn voor mij om even 50cm naar links te gaan.Ypuh schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:49:
[...]
Het is geen kwestie meer van 'willen' meer als iemand op jouw weghelft loopt en niet aan de kant gaat. Dat is dus waar ik ook een beetje moeite mee heb. Fijn dat jij als hardloper voor je eigen veiligheid aan de verkeerde kant loopt, maar vervolgens dwing je alle tegenliggers de andere baan op en leg je jouw probleem bij hen neer.
Ik weet niet welk woord je op doelt, maar ik vind het nogal egoistisch gedacht van die wandelaar/hardloper van 'los jij het maar op, ik loop hier en ga de berm niet in'. En als je het niet snel genoeg doet (bijv. omdat er een tegenligger aankomt) dan krijg je nog een boze blik ook.
Als jij hier 50cm naar links gaat zit je tegen een boom aan hoor ;-) overigens kom ik hier nooit wandelaars of hardlopers tegen. Wel scooters met fietsers eraan die niet aan de kant willen als je belt en er langs wilt.Phydomir schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:19:
[...]
Tja, die voetganger mag daar gewoon lopen. Dus ik vind het nogal egoïstisch om dat te verwachten dat de voetganger dan maar de berm in moet. En wellicht dat het ook nog met de locatie te maken hoor, want ik kan me hier in de omgeving (Arnhem / achterhoek) eigenlijk geen plek voor de geest halen waar het überhaupt een probleem zou zijn voor mij om even 50cm naar links te gaan.
Maar.... als wij ergens fietsen op een krap 2 baans weggetje, dan "dwingen" we ook achteropkomende auto's de andere helft op? En als daar dan een tegenligger is verwachten we van die auto ook dat ie de remmen gebruikt. Ik snap wel waar je op doelt hoor, maar dit is nu wel precies wat er in Nederland mis is. Elke verkeersdeelnemer z'n eigen paadje geven zorgt ervoor dat we elkaar niet meer kunnen velen of zien als het verkeer ineens op 1 lapje wegdek (of zo je wilt bospad) samen komt.Ypuh schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:49:
[...]
Het is geen kwestie meer van 'willen' meer als iemand op jouw weghelft loopt en niet aan de kant gaat. Dat is dus waar ik ook een beetje moeite mee heb. Fijn dat jij als hardloper voor je eigen veiligheid aan de verkeerde kant loopt, maar vervolgens dwing je alle tegenliggers de andere baan op en leg je jouw probleem bij hen neer.
Op het water is "goed zeemanschap" zelfs in het BPR (Binnenvaart Politie Reglement) vastgelegd:
Zeemanschap, ook wel praktische zeevaartkunde genoemd, is zeemansgebruik gebaseerd op ervaring, inzicht, kennis en kundeDe schipper moet, ook bij ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften in dit reglement, alle voorzorgsmaatregelen nemen die volgens goede zeemanschap of door de omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt zijn geboden, teneinde met name te voorkomen dat:
a.het leven van personen in gevaar wordt gebracht;
b.schade wordt veroorzaakt aan andere schepen of aan drijvende voorwerpen, dan wel aan oevers of aan werken en inrichtingen van welke aard ook die zich in de vaarweg of op de oevers daarvan bevinden;
c.de veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.
Artikel 1.05. Afwijking van het reglement
De schipper moet in het belang van de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, voorzover dit door de bijzondere omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt is geboden, volgens goede zeemanschap afwijken van de bepalingen van dit reglement.
Op de weg kijkt men helaas veel te vaak naar zichzelf en naar de wet.
---------------
Ach, weer een bandje op reserve voor gebruik met biba.
Zelf loop ik dagelijks en betwijfel het nut van links lopen. Het enige verschil wanneer iemand niet op zit te letten is of je van voren of achter aangereden wordt. Struisvogel die ik ben zie ik het potentiele gevaar liever niet; dan kan ik me er ook niet druk om maken. Als ik links loop denk ik bij iedere tegenligger dat ik aangereden ga worden wanneer (veelal e-bikers en automobilisten) op het laatste moment uitwijken of vol in de ankers gaan. Ik steek dan altijd maar een handje op van sorry dat ik ze lastig val.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/7Om4cQR8TgzsVYSfLEBFSuXT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g4pRIexrjaHZxhQ4C8pE94ad.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/nFHjx1X8UnnVGXcPp1Aehgar.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/cEKS1gfcBtBwPv3WKSWKX1Z2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yQ1lRnsRKLJx4DhhnK27YzuS.png?f=fotoalbum_large)