Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 722 ... 731 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Requiem19 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:06:
[...]


Ik ben inderdaad wel heel benieuwd hoe hij jouw fietsgedrag zou analyseren. Maar vooral of er echt uitkomt wat jij denkt, of dat er nog wel iets meer diepgang in zit en er punten naar boven komen die je zelf nog niet voorzien had. En dat weet je alleen als je het een keer probeert lijkt me.

Niet per se op jou gericht, maar in deze discussie krijg ik wel sterke flashbacks naar 1998 ;-)


[YouTube: Mobiel bellen in 1998 door Frans Bromet]
Ik mis even waar je precies de gedane suggesties valideert en idealiter ook nog even een grote sample size aanhoud.

Verder Nofi maar het is toch vrij bekend dat langere ritten in zone 2 en af en toe een uitschieter, liefst naar max heart rate een makkelijke en goede manier zijn om je conditie uit te bouwen? Super gestructureerd fietsen via een schema houden maar weinige vol, en de mensen die het vol houden, die zitten er al zo diep in dat ik me afvraag hoeveel dit toe gaat voegen. Vooropgesteld dat het überhaupt ook wat zinnigs oplevert in andere scenarios dan een pretty damn obvious one.

Neem aan overigens dat je de data op een CD-i opslaat met behulp van een blockchain? Niet elke innovatie wordt daadwerkelijk het magische duizenddingendoekje dat het ooit geacht wordt te zijn. Mensen afschilderen als lummels die het gewoon niet snappen omdat ze niet juichend roepen dat AI alles en iedereen gaat vervangen is nogal kinderachtig. Dat zegt niet dat AI geen plek heeft en geen potentie heeft enorme veranderingen te veroorzaken. Het zegt vooral dat juich verhalen voor een tool die goed in 'stating the obvious' is mogelijk niet de revolutionaire traingstool is die je het acht.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
GoldenSample schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:46:
[...]

Ik mis even waar je precies de gedane suggesties valideert en idealiter ook nog even een grote sample size aanhoud.

Verder Nofi maar het is toch vrij bekend dat langere ritten in zone 2 en af en toe een uitschieter, liefst naar max heart rate een makkelijke en goede manier zijn om je conditie uit te bouwen? Super gestructureerd fietsen via een schema houden maar weinige vol, en de mensen die het vol houden, die zitten er al zo diep in dat ik me afvraag hoeveel dit toe gaat voegen. Vooropgesteld dat het überhaupt ook wat zinnigs oplevert in andere scenarios dan een pretty damn obvious one.

Neem aan overigens dat je de data op een CD-i opslaat met behulp van een blockchain? Niet elke innovatie wordt daadwerkelijk het magische duizenddingendoekje dat het ooit geacht wordt te zijn. Mensen afschilderen als lummels die het gewoon niet snappen omdat ze niet juichend roepen dat AI alles en iedereen gaat vervangen is nogal kinderachtig. Dat zegt niet dat AI geen plek heeft en geen potentie heeft enorme veranderingen te veroorzaken. Het zegt vooral dat juich verhalen voor een tool die goed in 'stating the obvious' is mogelijk niet de revolutionaire traingstool is die je het acht.
De parallel is dat men een sterke mening heeft zonder het zelf daadwerkelijk te proberen/testen/onderzoeken.

Er is volgens mij nogal wat AI-jeuk, waardoor mensen een sterke mening hebben zonder de diepte in te duiken. Ironisch genoeg ben je daar zelf een uitstekend voorbeeld van. Want je hebt overduidelijk niet de analyse gelezen van de LLM. Dus wellicht interessant voor je om met open blik nog eens het plaatje aan te klikken.

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Even iets anders. Bij hardlopen is het een tijdje hip geweest (of nog steeds?) om met extra gewicht te lopen. Want training en zo. Is dat in de wielerwereld eigenlijk ook een ding? Ik kan mij zo voorstellen dat het voordeel wat je er van zou kunnen hebben toch anders is

Strava | AP | IP | AW


  • GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Webgnome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:07:
Even iets anders. Bij hardlopen is het een tijdje hip geweest (of nog steeds?) om met extra gewicht te lopen. Want training en zo. Is dat in de wielerwereld eigenlijk ook een ding? Ik kan mij zo voorstellen dat het voordeel wat je er van zou kunnen hebben toch anders is
Weet niet precies wat het doel bij hardlopen exact is maar het type belasting is anders + je hebt versnellingen. Je kan dus 'gewoon' harder gaan fietsen en qua omgang met herhalende impacts zoals bij hardlopen speelt dat bij fietsen niet/amper.
Requiem19 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:35:
[...]


De parallel is dat men een sterke mening heeft zonder het zelf daadwerkelijk te proberen/testen/onderzoeken.

Er is volgens mij nogal wat AI-jeuk, waardoor mensen een sterke mening hebben zonder de diepte in te duiken. Ironisch genoeg ben je daar zelf een uitstekend voorbeeld van. Want je hebt overduidelijk niet de analyse gelezen van de LLM. Dus wellicht interessant voor je om met open blik nog eens het plaatje aan te klikken.
'analyse'
Ik mis even waar je precies de gedane suggesties valideert en idealiter ook nog even een grote sample size aanhoud.
Voor pseudowetenschappelijk advies voldoet het inderdaad prima. Voor het daadwerkelijk gefundeerd advies staat de vraag nog open en zegt je screenshot met mooie goed klinkende woorden van de LMM vrijwel niets. 'Onderzoek' om te overwegen zoiets te gebruiken is bij mij iets meer dan of het toevallig best redelijk klinkt. Je screenshot, die dus niet echt wat toevoegd als het om de betrouwbaarheid gaat, is overigens te lage resolutie om überhaupt leesbaar te zijn buiten de kopjes.

Zwelg vooral in het eigen gelijk en serveer iedereen met vraagtekens af als een Boomer die 30 jaar terug de mobiele telefoon niets gevonden zou hebben. Zulke vergelijkingen kan ik ook als je behoefte hebt. Succes er mee.

[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 09-05-2026 13:50 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
nrg schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:49:
Uiteraard wil ik sinds deze discussie ook overstappen op Clik. Wat ik nog niet begrijp: op mijn huidige Presta ventielen heb ik mooie color matched dopjes (want tubeless, dus dan mag je dopjes). Die passen straks niet meer denk ik? Of mag je bij Clik de dopjes laten zitten?
Je kunt hier terecht voor de kleurtjes met dopjes.

https://www.wolftoothcomponents.com/products/tubeless-valve-stem-kit-for-schwalbe-clik-valve?_pos=2&_psq=clik&_ss=e&_v=1.0

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
8)7
Webgnome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:07:
Even iets anders. Bij hardlopen is het een tijdje hip geweest (of nog steeds?) om met extra gewicht te lopen. Want training en zo. Is dat in de wielerwereld eigenlijk ook een ding? Ik kan mij zo voorstellen dat het voordeel wat je er van zou kunnen hebben toch anders is
Ik moest meteen aan rucking denken 8)7

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50

Roozzz

Plus ultra

Webgnome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:07:
Even iets anders. Bij hardlopen is het een tijdje hip geweest (of nog steeds?) om met extra gewicht te lopen. Want training en zo. Is dat in de wielerwereld eigenlijk ook een ding? Ik kan mij zo voorstellen dat het voordeel wat je er van zou kunnen hebben toch anders is
Je gaat er vast harder mee naar beneden :+

En buiten de wereld van survival of obstacle course racing heb ik nog nooit iemand gezien of gehoord over hardlopen met extra gewicht (in pak 'm beet 20 jaar). Dus of het daar wel een ding is betwijfel ik :D

If you can see, look. If you can look, observe


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Roozzz schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Je gaat er vast harder mee naar beneden :+

En buiten de wereld van survival of obstacle course racing heb ik nog nooit iemand gezien of gehoord over hardlopen met extra gewicht (in pak 'm beet 20 jaar). Dus of het daar wel een ding is betwijfel ik :D
Bij het sport zwemmen is dat het ook nog niet gezien. Die kennen dan wel weer een zwemparachute.

  • StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:43
Begon lekker vandaag. Ik reed achter een MTB dame (in een NK truitje) op de weg Veenendaal - Elst, waar ze kennelijk sprintjes omhoog aan het oefenen was en toen ik haar voorbij wilde, vond ze het een uitstekend moment om te keren en tegen het verkeer in weer naar beneden te rijden. Paar schrammen, verder leek het mee te vallen.

Toen ik aangekomen op de bestemming (92 km verder) een douche had genomen, merkte ik dat mijn knie zo stijf als wat en pijnlijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door StevenK op 09-05-2026 18:19 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.


  • sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23
Roozzz schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Je gaat er vast harder mee naar beneden :+

En buiten de wereld van survival of obstacle course racing heb ik nog nooit iemand gezien of gehoord over hardlopen met extra gewicht (in pak 'm beet 20 jaar). Dus of het daar wel een ding is betwijfel ik :D
eerste hit op google:

https://www.asics.com/nl/nl-nl/asics-advice/complete-guide-to-running-in-a-weighted-vest/

Maar voor fietsen zou het wel ironisch zijn. We betalen honderden tot duizenden euro’s extra om zoveel mogelijk gewicht van je fiets af te snoepen. Om dan vervolgens het gewicht te verhogen lijkt me vreemd. Zou je nog beter op een oude fiets kunnen rijden. Maar goed ieder zijn eigen hobby zullen we maar zeggen.

  • SamFox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-05 15:27
*knip*

Dit valt onder promotie maken en is niet toegestaan. Zie onze huisregels: https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/#regel-6

[ Voor 91% gewijzigd door tweakduke op 11-05-2026 11:19 ]


  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Mistraller schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:28:
8)7
[...]

Ik moest meteen aan rucking denken 8)7
Dat is inderdaad waar ik op doel. Ik ken wel een paar mensen die dit niet alleen bij 'wandelen' doen maar ook met hardlopen. En ik dacht, misschien kun je dat ook combineren op de fiets. Om bijvoorbeeld als je een klimmetje pakt die met 4 of 6 kg extra te doen. Ach, ik heb soms rare gedachtenspinsels ;)

Strava | AP | IP | AW


  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
Weightvesten zijn bij het speedsurfen zeer gebruikelijk, om toch nog een maatje groter zeil te kunnen houden. Maar ik heb er ook van gehoord toen ik het hardlooptopic nog frequenteerde, pre knie. Tricky voor de pezen en gewrichten kan ik me herinneren. Dat zal bij fietsen wel meevallen, maar met meer gewicht klimmen als training kan ik me wel iets bij voorstellen.

  • Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 08:53
Nou vandaag de ronde van Nijmegen 170km gedaan, wat een prachtige route met fantastisch weer zeg! Eerste keer voorbij de 150km ook, maar was goed te doen. Goed verzorgd ook, echt een aanrader.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het met weinig druk in banden rijden heeft voordelen maar ook nadelen. Zelf rij ik met 4 bar voor en tussen de 5 en 5,5 bar achter.

De ondergrond en de vermoeidheidsgraad spelen ook mee en als ik pas onderweg ben dan steek ik een slecht wegdek beter weg dan als ik aan het einde van een lange rit zit.

Hieronder een grafiek over bandendruk en verschillende soorten wegdek en hoeveel watt het dan kost. Het is wel in PSI en 100 PSI is 6,9 bar en 73 PSI is 5 bar en 58 PSI is 4 bar.

Bron: https://www.bicycling.com/bikes-gear/a70941247/bike-tire-pressure-explained/

Deze grafiek komt bij Silca vandaan en die hebben ook een eigen pagina hierover: https://silca.cc/blogs/silca/tire-pressure-calculator-explained

Ik rij dan voor dus zachter dan geadviseerd. Dit omdat ik de schokken zo beter laat dempen door de band en als ik niet kan uitwijken en de oneffenheid is haaks dan haal ik soms de handen van het stuur om niet de klap in de handen te krijgen. En dan voor achter de spieren extra aanspannen om zo wat gewicht van zadel halen. Is de weg langer oneffen dan schakel ik wat zwaarder, zo is de druk op het zadel ook lager.

  • EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-06 09:57
Vigni schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:30:
Nou vandaag de ronde van Nijmegen 170km gedaan, wat een prachtige route met fantastisch weer zeg! Eerste keer voorbij de 150km ook, maar was goed te doen. Goed verzorgd ook, echt een aanrader.
Zou je hiervan misschien de GPX kunnen delen? De download op de site werkt helaas niet

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
esphome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:29:
Het met weinig druk in banden rijden heeft voordelen maar ook nadelen. Zelf rij ik met 4 bar voor en tussen de 5 en 5,5 bar achter.

De ondergrond en de vermoeidheidsgraad spelen ook mee en als ik pas onderweg ben dan steek ik een slecht wegdek beter weg dan als ik aan het einde van een lange rit zit.

Hieronder een grafiek over bandendruk en verschillende soorten wegdek en hoeveel watt het dan kost. Het is wel in PSI en 100 PSI is 6,9 bar en 73 PSI is 5 bar en 58 PSI is 4 bar.

[Afbeelding: Bron: https://www.bicycling.com/bikes-gear/a70941247/bike-tire-pressure-explained/]

Deze grafiek komt bij Silca vandaan en die hebben ook een eigen pagina hierover: https://silca.cc/blogs/silca/tire-pressure-calculator-explained

Ik rij dan voor dus zachter dan geadviseerd. Dit omdat ik de schokken zo beter laat dempen door de band en als ik niet kan uitwijken en de oneffenheid is haaks dan haal ik soms de handen van het stuur om niet de klap in de handen te krijgen. En dan voor achter de spieren extra aanspannen om zo wat gewicht van zadel halen. Is de weg langer oneffen dan schakel ik wat zwaarder, zo is de druk op het zadel ook lager.
Zonder rijdergewicht en bandbreedte is dit plaatje erg zinloos.
Ik rij zelf overigens op 3,75 bar. En in de MTB 1,75. 5bar is echt niet meer laag te noemen imho.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:08

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik ben eruit. XM Carbon Speed AERYS:VRT moet het worden.

Goeie geo, aero én licht

T47

UDH

35mm tyre clearance

If it aint fixed, it's broken.


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mistraller schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:25:
[...]

Zonder rijdergewicht en bandbreedte is dit plaatje erg zinloos.
Ik rij zelf overigens op 3,75 bar. En in de MTB 1,75. 5bar is echt niet meer laag te noemen imho.
System weight changes that, riding surface changes that, air pressure and volume (tire size) changes that, there is even some evidence that body fat % would impact it, but one thing that doesn’t change breakpoint tire pressure is style of tire.
Bron: https://silca.cc/en-eu/blogs/silca/tire-pressure-calculator-explained

De Silca calculator baseert hun berekening op al die waarden echter zonder daarin het percentage lichaamsvet mee te nemen. Zij bevelen dan aan om testritten te maken met een lagere banddruk in stappen van 0,5bar (aangepast naar bar) en dan via een powermeter, door dezelfde hoeveelheid Watt aan te houden, dan kijken of de afstand sneller wordt afgelegd.

Ik lever in op snelheid opdat ik zo niet van de fiets stuiter op de slechtere wegdelen hier. Als ik een bekende route neem en weet dat het wegdek goed is zal ik ook meer lucht in de banden pompen voor de rit. Ik heb weer latex binnenbanden erin zitten en moet zo toch voor elke rit de banden oppompen.

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
Marginal gains die wattages. Voor de meesten van ons helemaal niet interessant. Als ik een nacht goed slaap win ik fors meer dan dat beetje lucht meer of minder. En als je vaak wisselt van routes kan je niet anticiperen op de weg, en eerlijk gezegd; ik denk dat dat helemaal niet echt zoveel uitmaakt in NL.
Zelf testritten heeft alleen zin als je qua conditie, wegdek, weerssituatie, voeding, etc echt helemaal identiek kunt testen en dat is onmogelijk. Helemaal om een verschil in de range van 10W te vinden.
Kortom doen wat je prettig vind en niet teveel aan willen rekenen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
De inschrijvingen voor het eerste SR van dit seizoen zijn geopend!

Onze befaamde lokale route bouwmeesteres heeft weer iets prachtigs in elkaar geknutseld voor ons. Informatie terug te vinden in de openingspost van het topic.

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 12:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Wie heeft er hier voor mij een mooie route op de postbank van ongeveer 150/160km? Ik heb mijn vrouw een klim- en daalcursus cadeau gegeven en die is op de postbank. Wanneer ze dat heeft wil ik zelf daar fietsen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

blitzkrieg schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:14:
Wie heeft er hier voor mij een mooie route op de postbank van ongeveer 150/160km? Ik heb mijn vrouw een klim- en daalcursus cadeau gegeven en die is op de postbank. Wanneer ze dat heeft wil ik zelf daar fietsen.
Ik zou je cadeau nog eens controleren, het ding op de Veluwe heet Posbank.

  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 12:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

7o9 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Ik zou je cadeau nog eens controleren, het ding op de Veluwe heet Posbank.
:|

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:43:
Marginal gains die wattages. Voor de meesten van ons helemaal niet interessant. Als ik een nacht goed slaap win ik fors meer dan dat beetje lucht meer of minder. En als je vaak wisselt van routes kan je niet anticiperen op de weg, en eerlijk gezegd; ik denk dat dat helemaal niet echt zoveel uitmaakt in NL.
Zelf testritten heeft alleen zin als je qua conditie, wegdek, weerssituatie, voeding, etc echt helemaal identiek kunt testen en dat is onmogelijk. Helemaal om een verschil in de range van 10W te vinden.
Kortom doen wat je prettig vind en niet teveel aan willen rekenen.
Is niet onmogelijk om onder dezelfde omstandig heden te testen, door dan jouw powermeter te gebruiken en zo dan een constante input te hebben. Op het zelfde wegdeel en dan niet vol gaan maar een power niveau wat je kunt ook verschillende keren kunt herhalen.

Vandaag de voorband een halve bar extra gegeven en achter 0,75 bar extra. Minder het gevoel gehad dat ik vaak op vals plat reed. Dat gevoel gaat dan weer de tussen de oren zitten en je voelt jezelf afgeremd en dan voel je dan weer minder snel. De voorband mag weer iets zachter maar niet veel en daar heb ik liever wat meer vering in de band.

Ik heb nu al twee ritten gedaan met een goedkopere Continental Ultra Sport III achterband en merk eigenlijk geen verschil met GP5000. Ik kan dan wel bijna drie van die banden kopen voor één GP5000 en omdat ik die letterlijk opstook met mijn hoge gewicht en ook kilometers. Eens kijken hoelang deze meegaat.

Verder gaat de langere afstanden steeds beter en de afstanden tussen de plaatsen lijken steeds korter te worden. Wilde vandaag 50 KM doen en het zijn er 120 geworden en het waaide wel hard wat natuurlijk op terugweg erg welkom was. De komende week vaak regen en ik ben daar geen fan van, ook niet met volle spatborden op de fiets.

  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10
orange.x schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:33:
[...]

@fdees

Ben zelf eigenaar van een Drive 65D II, tot nu toe een erg fijne en goede stijve set. Wel iets zwaarder dan mijn Elitewheels Edge 50D (goedkopere aliexpress variant) maar ze bollen erg lekker. Heb er nog geen spijt van. Ze vangen wel ietsje meer wind bij zijwind maar heb dit niet als onmogelijk ervaren. Weet niet wat je weegt, maar als je echt heel licht bent is 65mm misschien af te raden. Zelf zit ik nu zo rond de 85kg.

[Afbeelding]
Hoe bevallen de carbon spaken? Ik vraag me af of carbon spaken goedkoper zijn om te maken dan stalen spaken. Al die Chinese bedrijven verkopen wielen met carbon spaken. Dat zie je nog niet zo sterk terug bij de Westerse high-end merken.

BlaBlaBla


  • GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:43:
[...]

Hoe bevallen de carbon spaken? Ik vraag me af of carbon spaken goedkoper zijn om te maken dan stalen spaken. Al die Chinese bedrijven verkopen wielen met carbon spaken. Dat zie je nog niet zo sterk terug bij de Westerse high-end merken.
Lichter, echter door vrijwel geen rek veel gevoeliger voor deformatie van het wiel. Het is daarom over het algemeen lastiger goede spaak spanning te houden & heeft minder foutmarge dan een 'normale' spaak. De Chinese merken varen hier over het algemeen een stuk scherper aan de wind & proberen zich met agressieve innovatie en gewichtsreductie te onderscheiden.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
esphome schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:07:
[...]

Is niet onmogelijk om onder dezelfde omstandig heden te testen, door dan jouw powermeter te gebruiken en zo dan een constante input te hebben. Op het zelfde wegdeel en dan niet vol gaan maar een power niveau wat je kunt ook verschillende keren kunt herhalen.

Vandaag de voorband een halve bar extra gegeven en achter 0,75 bar extra. Minder het gevoel gehad dat ik vaak op vals plat reed. Dat gevoel gaat dan weer de tussen de oren zitten en je voelt jezelf afgeremd en dan voel je dan weer minder snel. De voorband mag weer iets zachter maar niet veel en daar heb ik liever wat meer vering in de band.
Je noemt nu al "het gevoel tussen de oren". Precies ook de reden waarom je metingen altijd zullen afwijken. Niet om lullig te doen, maar als de zon op jouw powermeter schijnt terwijl dat een dag eerder niet zo was dan is alleen je meetafwijking al groter dan die 10W waarschijnlijk.
Banden ook al zoiets. Als de band warmer is, slijtagepatroon anders, telt allemaal mee.

Verder denk ik dat je met jouw wensen met een GP5000 niet de beste band voor ogen hebt. Zelf heb ik hutchinson sector. Al weet ik niet of ik het verschil echt zou merken; ze waren gewoon goedkoop met goede reviews.
The Continental GP5000 is the ultimate, high-speed, all-around performance tire, unmatched for racing and fast group rides. The Hutchinson Sector, specifically designed for rough roads, cobbles, and endurance, provides superior durability, puncture resistance, and comfort, making it ideal for harsh riding conditions.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:35
blitzkrieg schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:14:
Wie heeft er hier voor mij een mooie route op de postbank van ongeveer 150/160km? Ik heb mijn vrouw een klim- en daalcursus cadeau gegeven en die is op de postbank. Wanneer ze dat heeft wil ik zelf daar fietsen.
Ligt eraan wat je wilt. Als je veel klimmetjes wilt meepakken dan kun je deze als basis nemen; https://www.komoot.com/nl-nl/tour/259689905?ref=wtd&t_s=referral&t_cid=route_share&t_ref_username=1694550096365

Of de Vael ouwe

Https://ridewithgps.com/routes/39524186?lang=nl

[ Voor 5% gewijzigd door rinslll op 11-05-2026 08:05 ]


  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
7o9 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Ik zou je cadeau nog eens controleren, het ding op de Veluwe heet Posbank.
Technisch gezien heet dat gebied de Veluwezoom als we toch aan het m...n.. zijn
blitzkrieg schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:14:
Wie heeft er hier voor mij een mooie route op de postbank van ongeveer 150/160km? Ik heb mijn vrouw een klim- en daalcursus cadeau gegeven en die is op de postbank. Wanneer ze dat heeft wil ik zelf daar fietsen.
150/160 is ver genoeg dat je alle kanten op kan. Je kunt bijvoorbeeld vanuit daar richting Oosterbeek en de Italiaansweg etc mee pakken of je kan als je het makkelijker wil van daaruit richting Apeldoorn en weer terug. Of je kan natuurlijk de oversteek over de Ijsel maken en richting het oosten.

Strava | AP | IP | AW


  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
blitzkrieg schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:14:
Wie heeft er hier voor mij een mooie route op de postbank van ongeveer 150/160km? Ik heb mijn vrouw een klim- en daalcursus cadeau gegeven en die is op de postbank. Wanneer ze dat heeft wil ik zelf daar fietsen.
Ik heb deze in de aanbieding. Je zal zelf 50km er aan vast moeten plakken.

https://ridewithgps.com/routes/52900285?privacy_code=vZhIP551slcRVBBjlCkRPKEjdHY72g5J

De groeten aan Harmen :D

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:01:
[...]

Je noemt nu al "het gevoel tussen de oren". Precies ook de reden waarom je metingen altijd zullen afwijken. Niet om lullig te doen, maar als de zon op jouw powermeter schijnt terwijl dat een dag eerder niet zo was dan is alleen je meetafwijking al groter dan die 10W waarschijnlijk.
Banden ook al zoiets. Als de band warmer is, slijtagepatroon anders, telt allemaal mee.

Verder denk ik dat je met jouw wensen met een GP5000 niet de beste band voor ogen hebt. Zelf heb ik hutchinson sector. Al weet ik niet of ik het verschil echt zou merken; ze waren gewoon goedkoop met goede reviews.


[...]
Maar je hebt toch ook gewoon reviews van banden waarin ze op verschillende luchtdruk getest worden in (vrij) gecontroleerde omgeving? Mag hopen dat die geen afwijking hebben van 10w dus dan toch gewoon varen op die info :?


Ik blijf het marginal gains aspect toch ergens fascinerend vinden, als ik van GP5000's naar Pirelli P Zero RS ga zou ik volgens BRR ca 2,6w per band winnen aan rolweerstand terwijl ik ietsjes inlever op lekbestendigheid en wat win op grip.
Butyl binnenbandjes --> tubeless ook ca 2,5w per band dacht ik. Zit je al rond de 10watt besparing. Paar aerosokken erbij en je gaat naar 15watt ofzo?

Mja als ik een half uur 250 of 265 watt moet trappen lijkt me toch dat je dat wel ergens merkt :?


Overigens project 'groeten': zaterdagochtend rijdens groeten aanzienlijk minder dan door-de-weekse-avond-rijders. Zaterdag denk met moeite de 20% aangetikt :X

Gabriël AM5


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
sapphire schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Maar je hebt toch ook gewoon reviews van banden waarin ze op verschillende luchtdruk getest worden in (vrij) gecontroleerde omgeving? Mag hopen dat die geen afwijking hebben van 10w dus dan toch gewoon varen op die info :?


Ik blijf het marginal gains aspect toch ergens fascinerend vinden, als ik van GP5000's naar Pirelli P Zero RS ga zou ik volgens BRR ca 2,6w per band winnen aan rolweerstand terwijl ik ietsjes inlever op lekbestendigheid en wat win op grip.
Butyl binnenbandjes --> tubeless ook ca 2,5w per band dacht ik. Zit je al rond de 10watt besparing. Paar aerosokken erbij en je gaat naar 15watt ofzo?

Mja als ik een half uur 250 of 265 watt moet trappen lijkt me toch dat je dat wel ergens merkt :?


Overigens project 'groeten': zaterdagochtend rijdens groeten aanzienlijk minder dan door-de-weekse-avond-rijders. Zaterdag denk met moeite de 20% aangetikt :X
Er is 100% een verschil tussen goed materieel en minder goed materieel. (de reden dat profs ZOVEEL sneller rijden is niet alleen voeding).

Maar er zijn ook wel valide punten voor mensen die kanttekeningen bij het effect van beter materiaal zetten:

1) de testen zijn vaak in lab settings, want testen in het echt is wel heel lastig. Vraag is hoe goed de resultaten vertalen van lab -> echt
2) wij amateurs rijden vrij langzaam tov veel snelheden waarop getest wordt (rolweerstand is een uitzondering, wordt wel langzaam getest)
3) een 5 of 10 watt verschil 'voel' je niet echt. Als je bijvoorbeeld iemand neemt die met 180 watt een rondje van 30 km/h doet, en je gaat naar 190 watt, dan scheelt dat 0.5 - 0.6 km/h. Ga je naar hogere gemiddeldes, dan scheelt het nog veel minder.

Ik thuis nog steeds een mooie aero sensor liggen die ik niet gebruikt heb. Binnenkort komt er van het merk waar we mee werken een nieuw aero frame binnen (die kun je straks ook bewonderen op Eurobike eind juni :)). En als ik wat tijd vind, wil ik die gaan aero-benchmarken tegen mijn Canyon Aeroad, m'n snelle gravel fiets en m'n langzame gravel fiets.

Dan doe je een testje van een paar km op een vaste snelheid, compenseert de aero sensor voor de wind en kan hij een soort geschatte luchtweerstand bepalen. Als je op dezelfde fiets dezelfde test een paar keer herhaalt en het resultaat zit dicht bij elkaar, is er wel een mate van zekerheid dat het redelijk werkt.

To be continued....

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
Requiem19 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:38:
[...]


Er is 100% een verschil tussen goed materieel en minder goed materieel. (de reden dat profs ZOVEEL sneller rijden is niet alleen voeding).

Maar er zijn ook wel valide punten voor mensen die kanttekeningen bij het effect van beter materiaal zetten:

1) de testen zijn vaak in lab settings, want testen in het echt is wel heel lastig. Vraag is hoe goed de resultaten vertalen van lab -> echt
2) wij amateurs rijden vrij langzaam tov veel snelheden waarop getest wordt (rolweerstand is een uitzondering, wordt wel langzaam getest)
3) een 5 of 10 watt verschil 'voel' je niet echt. Als je bijvoorbeeld iemand neemt die met 180 watt een rondje van 30 km/h doet, en je gaat naar 190 watt, dan scheelt dat 0.5 - 0.6 km/h. Ga je naar hogere gemiddeldes, dan scheelt het nog veel minder.

Ik thuis nog steeds een mooie aero sensor liggen die ik niet gebruikt heb. Binnenkort komt er van het merk waar we mee werken een nieuw aero frame binnen (die kun je straks ook bewonderen op Eurobike eind juni :)). En als ik wat tijd vind, wil ik die gaan aero-benchmarken tegen mijn Canyon Aeroad, m'n snelle gravel fiets en m'n langzame gravel fiets.

Dan doe je een testje van een paar km op een vaste snelheid, compenseert de aero sensor voor de wind en kan hij een soort geschatte luchtweerstand bepalen. Als je op dezelfde fiets dezelfde test een paar keer herhaalt en het resultaat zit dicht bij elkaar, is er wel een mate van zekerheid dat het redelijk werkt.

To be continued....
Nerd O+

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 12:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Webgnome schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Technisch gezien heet dat gebied de Veluwezoom als we toch aan het m...n.. zijn


[...]

150/160 is ver genoeg dat je alle kanten op kan. Je kunt bijvoorbeeld vanuit daar richting Oosterbeek en de Italiaansweg etc mee pakken of je kan als je het makkelijker wil van daaruit richting Apeldoorn en weer terug. Of je kan natuurlijk de oversteek over de Ijsel maken en richting het oosten.
ElGreco schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Ik heb deze in de aanbieding. Je zal zelf 50km er aan vast moeten plakken.

https://ridewithgps.com/routes/52900285?privacy_code=vZhIP551slcRVBBjlCkRPKEjdHY72g5J

De groeten aan Harmen :D
Tnx, hier kan ik wel wat mee. Ik wil inderdaad alle klimmetjes daar meepakken. Zal deze week alles combineren en dan hier nog ter controle delen.

Zal Harmen de groeten doen als ik hem spreek, ben van plan mijn vrouw af te zetten en dan gewoon direct zelf te gaan fietsen. Heb niet voor niks de cursus alleen aan haarzelf en niet aan mij cadeau gedaan. Ik heb me afgelopen 2 weken al genoeg geërgerd aan haar (gebrek aan) daalkwaliteiten. O-) :X :X

Of misschien is de kwaliteit er wel, maar de durf er niet. Zoals mijn dochter zei toen we met 65km/u van de berg af suisden op de e-mountainbikes, "waarom vind mama dit niet leuk, dit is het leukste van het hele fietsen."

Maar wij zijn dan ook dommer dan bang. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 20:22
Afhankelijk van het weer fiets ik komend weekend vanuit Ieper terug naar regio Breda/Tilburg en kom dan bijna onvermijdelijk ook door Antwerpen. De kortste/snelste route zoals ik die nu heb is via Beveren/Zwijndrecht -> Linkeroever -> Sint Annatunnel -> naast het kanaal -> Onder de eilanden naar Kapellen. Is dat een beetje fietsbaar of is dat iedere paar 100m stilstaan? Ik weet dat het stuk naast het kanaal best oke is als je de voetgangers kunt ontwijken maar verderop weet ik het niet.

  • jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:51

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

la_fusion schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:23:
Afhankelijk van het weer fiets ik komend weekend vanuit Ieper terug naar regio Breda/Tilburg en kom dan bijna onvermijdelijk ook door Antwerpen. De kortste/snelste route zoals ik die nu heb is via Beveren/Zwijndrecht -> Linkeroever -> Sint Annatunnel -> naast het kanaal -> Onder de eilanden naar Kapellen. Is dat een beetje fietsbaar of is dat iedere paar 100m stilstaan? Ik weet dat het stuk naast het kanaal best oke is als je de voetgangers kunt ontwijken maar verderop weet ik het niet.
Is best oke die route. Wat doe je met Gent (in de veronderstelling dat je daar ook passeert)? Erdoor of er rond? Persoonlijk zou ik het laatste doen (eigen ervaring, N = 1).

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:42
sapphire schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Maar je hebt toch ook gewoon reviews van banden waarin ze op verschillende luchtdruk getest worden in (vrij) gecontroleerde omgeving? Mag hopen dat die geen afwijking hebben van 10w dus dan toch gewoon varen op die info :?


Ik blijf het marginal gains aspect toch ergens fascinerend vinden, als ik van GP5000's naar Pirelli P Zero RS ga zou ik volgens BRR ca 2,6w per band winnen aan rolweerstand terwijl ik ietsjes inlever op lekbestendigheid en wat win op grip.
Butyl binnenbandjes --> tubeless ook ca 2,5w per band dacht ik. Zit je al rond de 10watt besparing. Paar aerosokken erbij en je gaat naar 15watt ofzo?

Mja als ik een half uur 250 of 265 watt moet trappen lijkt me toch dat je dat wel ergens merkt :?


Overigens project 'groeten': zaterdagochtend rijdens groeten aanzienlijk minder dan door-de-weekse-avond-rijders. Zaterdag denk met moeite de 20% aangetikt :X
de nuance in het verhaal is, dat je waarschijnlijk in beide gevallen 250 OF 265 watt trapt (of kies een vaste waarde die bij je training/doel/gevoel past) en dat je snelheid een paar 0,x km per uur hoger of lager uitvalt.
Zolang je niet in een wedstrijd zit en je het wiel van je voorganger -moet- houden of in een break zit en je voorsprong -moet- houden.

In een training, of solo ritje rij je gewoon zoveel watt en de snelheid is het gevolg.
In een wedstrijd is het andersom, daar moet je een bepaalde snelheid rijden en het vermogen wat daarbij hoort is het gevolg, dat kan je dan wel of niet volhouden tot de finish, met of zonder overschot.

Totaal verschillende scenario's of je moet het heel belangrijk vinden dat er 32.3 ipv 32.1 op je strava staat.

(en ja, ik hou ook van mooi materiaal, ik heb ook een aero fiets en dure banden en rij geen wedstrijden, maar dit is allemaal voor wielertoeristen natuurlijk -nergens- voor nodig. Maar in dit geval komt er dus een extra denk fout bij, dat je met slechter materiaal harder moet trappen, dat is alleen zo als je een bepaalde snelheid -moet- rijden, en dat is zelden het geval)

maar ik bedenk nu ook dat ik een aanname doe dat dit niet in wedstrijdverband is, dus als je 250 of 265 watt moet trappen om in een wedstijd bij te blijven, ja, dat ga je inderdaad merken, 15 watt op merk je zelfs in lagere zones al goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 11-05-2026 12:05 ]

Strava


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet dat je over het algemeen niet over een vlakke metalen rol fietst zoals BRR test ;) en dat het maar een heeel klein deel van de totale weerstand is

[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 11-05-2026 12:12 ]


  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 12:41
In mijn beleving zit voor de wielertoerist vooral het verschil in rijgevoel. Een dure, soepele raceband fiets gewoon zoveel lekkerder dan goedkopere banden. Zowel in comfort, stuurgevoel en dat beetje rolweerstand wat al is besproken.

Dat verschil merkte ik vooral toen ik op m'n "stads"fiets van super lekbestendige draadbanden (Michelin Protek max) naar een goedkope raceslick ging (Michelin dynamic sport). DIe fietste zoveel lekkerder na de bandenwissel.

Flickr - Strava


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
Prulleman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:58:
[...]

de nuance in het verhaal is, dat je waarschijnlijk in beide gevallen 250 OF 265 watt trapt (of kies een vaste waarde die bij je training/doel/gevoel past) en dat je snelheid een paar 0,x km per uur hoger of lager uitvalt.
Zolang je niet in een wedstrijd zit en je het wiel van je voorganger -moet- houden of in een break zit en je voorsprong -moet- houden.

In een training, of solo ritje rij je gewoon zoveel watt en de snelheid is het gevolg.
In een wedstrijd is het andersom, daar moet je een bepaalde snelheid rijden en het vermogen wat daarbij hoort is het gevolg, dat kan je dan wel of niet volhouden tot de finish, met of zonder overschot.

Totaal verschillende scenario's of je moet het heel belangrijk vinden dat er 32.3 ipv 32.1 op je strava staat.

(en ja, ik hou ook van mooi materiaal, ik heb ook een aero fiets en dure banden en rij geen wedstrijden, maar dit is allemaal voor wielertoeristen natuurlijk -nergens- voor nodig. Maar in dit geval komt er dus een extra denk fout bij, dat je met slechter materiaal harder moet trappen, dat is alleen zo als je een bepaalde snelheid -moet- rijden, en dat is zelden het geval)

maar ik bedenk nu ook dat ik een aanname doe dat dit niet in wedstrijdverband is, dus als je 250 of 265 watt moet trappen om in een wedstijd bij te blijven, ja, dat ga je inderdaad merken, 15 watt op merk je zelfs in lagere zones al goed.
Ik wil nog wel een categorie toevoegen: groepsritjes, of meer nog: ritjes met 1 (of 2) vrienden.

Als je materieel écht beter is, fietst een ritje met je vrienden makkelijker (als in: minder watts voor hetzelfde ritje). In grotere groepen is de impact uiteraard kleiner.

Verder denk ik vooral dat je materiaal moet kiezen waar je lekker op fietst. 2-3 watt betere banden die niet lekker sturen in de bochten is een slechte keuze.

  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 20:22
jorrefunk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Is best oke die route. Wat doe je met Gent (in de veronderstelling dat je daar ook passeert)? Erdoor of er rond? Persoonlijk zou ik het laatste doen (eigen ervaring, N = 1).
Goed punt, zat nu te plannen om tussen Gent & Gentbrugge stukje langs de Scheldt te fietsen en dan richting Gestelbergen weer verder. Alternatief is vooraf afbuigen richting Melle maar twijfel of die extra km veel schelen qua doorfietstijd. Denk namelijk dat het bovengenoemde stuk best oke is.

Heb je wellicht voorbeelden hoe jij het wel/niet zou doen?

  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10
GoldenSample schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:59:
[...]

Lichter, echter door vrijwel geen rek veel gevoeliger voor deformatie van het wiel. Het is daarom over het algemeen lastiger goede spaak spanning te houden & heeft minder foutmarge dan een 'normale' spaak. De Chinese merken varen hier over het algemeen een stuk scherper aan de wind & proberen zich met agressieve innovatie en gewichtsreductie te onderscheiden.
Kunnen we dan stellen dat China hier de voorloper is? Dus dat over enkele jaren alle 'topwielen' zijn uitgerust met carbon spaken :)

BlaBlaBla


  • jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-06 15:18
la_fusion schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:23:
Afhankelijk van het weer fiets ik komend weekend vanuit Ieper terug naar regio Breda/Tilburg en kom dan bijna onvermijdelijk ook door Antwerpen. De kortste/snelste route zoals ik die nu heb is via Beveren/Zwijndrecht -> Linkeroever -> Sint Annatunnel -> naast het kanaal -> Onder de eilanden naar Kapellen. Is dat een beetje fietsbaar of is dat iedere paar 100m stilstaan? Ik weet dat het stuk naast het kanaal best oke is als je de voetgangers kunt ontwijken maar verderop weet ik het niet.
Wil je doorfietsen dan zou ik van Gent naar Antwerp langs het spoor gaan (fietspad F4). Andere optie is langs de Schelde (mooier).

Dan door de St Annatunnel, even doorsteken (via Eilandje/Noorderplaats) naar het Albertkanaal. Dan bij Schoten links afslaan langs het andere kanaal (Dessel-Schoten) en die kun je dan heel stuk volgen richting noord-oosten). Op het kleine stukje ten noorden van Antwerp na kun je dan prima doorfietsen.

  • GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Kunnen we dan stellen dat China hier de voorloper is? Dus dat over enkele jaren alle 'topwielen' zijn uitgerust met carbon spaken :)
Het eerste is over het algemeen inderdaad het geval, het 2e weet ik nog niet zo zeker. Het gaat denk ik nogal afhangen van het gebruik/type wiel en de bijbehorende vereiste sterkte. Door de vrijwel afwezige rek in de spaken moet je een veel stijvere velg hebben om te zorgen dat de boel op spanning blijft. De vraag is daardoor of bij stevigere wielen het extra materiaal in de velg de gewichtsbesparing van de spaken niet teniet doet. In de klasse van de absoluut lichtst mogelijke wielen is de metalen spaak inderdaad op zijn retour. Dit is echter niet enkel door carbon maar ook door bijvoorbeeld Berd spaken van polyamide spaken. Zou me ook niet verbazen dat over een paar jaar een ander materiaal doorbreekt dat ook erg sterk en licht is maar wat meer plastische deformatie heeft dan carbon. Zeker voor wielen die grotere impacts moeten verwerken is de lage elasticiteit van carbon niet optimaal in een spaak.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.


  • jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:51

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

la_fusion schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Goed punt, zat nu te plannen om tussen Gent & Gentbrugge stukje langs de Scheldt te fietsen en dan richting Gestelbergen weer verder. Alternatief is vooraf afbuigen richting Melle maar twijfel of die extra km veel schelen qua doorfietstijd. Denk namelijk dat het bovengenoemde stuk best oke is.

Heb je wellicht voorbeelden hoe jij het wel/niet zou doen?
Gent & Gentbrugge langs Schelde en dan richting Destelbergen is inderdaad prima d:)b . Afbuigen richting Melle is niet nodig.

Door centrum Gent is gewoon te vermijden (had ik de allereerste keer toen ik richting kust fietste en niet beter wist).

  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 12:41
Strider schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Kunnen we dan stellen dat China hier de voorloper is? Dus dat over enkele jaren alle 'topwielen' zijn uitgerust met carbon spaken :)
De eerste beginnen al te komen maar de meeste westerse merken zijn nog wel erg terughoudend. Carbon spaken hebben natuurlijk ook zeker hun nadelen die vaak nog zwaarder wegen dan de paar gram die je bespaard.

Flickr - Strava


  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
Strider schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:43:
[...]

Hoe bevallen de carbon spaken? Ik vraag me af of carbon spaken goedkoper zijn om te maken dan stalen spaken. Al die Chinese bedrijven verkopen wielen met carbon spaken. Dat zie je nog niet zo sterk terug bij de Westerse high-end merken.
Afgelopen weekend reed ik samen met een vriend de BRM Drie Landen vanuit Landgraaf, 200km richting Monschau via België en weer terug naar Landgraaf via Duitsland. Ik had in mijn voorwiel zo'n 4bar en achterin ietsje hoger. De banden die ik heb zijn van Vittoria, de Rubino 5's en ik gebruik RideNow TPU binnenbandjes.

Moet zeggen dat het overall echt hele fijne wielen zijn die misschien iets minder vergevingsgezind zijn. Vooral in de dorpjes waar we op aardige kasseien kwamen was het behoorlijk stuiteren geblazen! Misschien voor die ondergrond nog wat teveel druk erin gehad maar een LBL zou ik op deze fiets + wielen en bandendrukcombi niet doen haha.

Maar in hoeverre ze dus heel veel meer stijver zijn kan ik zo niet zeggen. Dan zou ik eens een vergelijk moeten doen tussen deze wielen en andere wielen op hetzelfde frame met dezelfde banden etc.

  • nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 13:00
Ik drink te weinig. Ik probeer het, maar bij langere ritten hou ik het niet vol om te blijven drinken. Ik heb gewoon geen dorst en heb het (onterechte) gevoel dat ik al meer dan genoeg heb gedronken. Gisteren 4 uur gefietst en met moeite nog geen anderhalve bidon (met isotone sportdrank) gedronken. Bij langere ritten zoals die van gisteren kom ik uiteindelijk in de problemen door krachtverlies, vermoedelijk omdat ik dan te weinig vocht en zout etc in mijn lijf heb. Hebben jullie manieren/trucs om toch voldoende vocht binnen te krijgen, ook al ben je niet dorstig?

[ Voor 17% gewijzigd door nomar109 op 11-05-2026 15:49 ]


  • Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:23
@nomar109 een wekker/timer zetten die iedere 5-10 minuten een piepje geeft dat je moet drinken. en dan een slokje nemen. ook al ben je niet dorstig

als je dorst krijgt ben je te laat

  • wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 08:55
nomar109 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:41:
Ik drink te weinig. Ik probeer het, maar bij langere ritten hou ik het niet vol om te blijven drinken. Ik heb gewoon geen dorst en heb het (onterechte) gevoel dat ik al meer dan genoeg heb gedronken. Gisteren 4 uur gefietst en met moeite nog geen anderhalve bidon (met isotone sportdrank) gedronken. Hebben jullie manieren/trucs om toch voldoende vocht binnen te krijgen, ook al ben je niet dorstig?
Elk uur een 500ml bidon proberen te drinken, dorst of geen dorst. Als ik dat niet doe, dan heb ik geheid hoofdpijn en enorme nadorst. Ik weet hier in de wijde omgeving de meeste waterpunten te vinden, dus ik kan aardig inschatten waar ik moet bijvullen.

Gister trouwens iets meer, want rond Vinkeveen was het een waar vliegen-spektakel. Wat een hoop vliegende insecten!

Read the code, write the code, be the code!


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 12:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Rickbhs schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:47:
@nomar109 een wekker/timer zetten die iedere 5-10 minuten een piepje geeft dat je moet drinken. en dan een slokje nemen. ook al ben je niet dorstig

als je dorst krijgt ben je te laat
Bij mijn vrouw gaat om de 20 minuten de ene keer "eten" en de andere keer "drinken" melding op de Wahoo.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 08:53
EkkeHH schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:14:
[...]

Zou je hiervan misschien de GPX kunnen delen? De download op de site werkt helaas niet
Ik had hem zelf niet meer, maar heb hem gevonden op Garmin.

https://connect.garmin.com/app/course/459365420

Door op garmin connect te zoeken naar Ronde van Nijmegen kan je zo'n beetje alle afstanden en ook die van voorgaande jaren vinden. Tijdens de ronde zelf was alles heel duidelijk aangegeven met bordjes, geen fietscomputer nodig.

  • nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 13:00
blitzkrieg schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Bij mijn vrouw gaat om de 20 minuten de ene keer "eten" en de andere keer "drinken" melding op de Wahoo.
Oh ja? Kun je dat instellen? Zal eens kijken.

Tja, het heeft natuurlijk ook gewoon te maken met een stuk zelfdiscipline, maar ik denk er niet eens aan. Dus een terugkerende reminder zou misschien wel kunnen helpen.

  • Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 08:53
Over fiets computers gesproken. Wat raden jullie aan?
Ik lees heel veel verschillende meningen over de 840,850,1040 en 1050..
Of misschien zelfs wachten op een 1060 (lees online dat deze mogelijk komende zomer uitkomt)

  • nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 13:00
Vigni schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:14:
Over fiets computers gesproken. Wat raden jullie aan?
Ik lees heel veel verschillende meningen over de 840,850,1040 en 1050..
Of misschien zelfs wachten op een 1060 (lees online dat deze mogelijk komende zomer uitkomt)
Misschien die vraag beter even stellen in Het grote fietscomputer topic

  • r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:21
nomar109 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Oh ja? Kun je dat instellen? Zal eens kijken.

Tja, het heeft natuurlijk ook gewoon te maken met een stuk zelfdiscipline, maar ik denk er niet eens aan. Dus een terugkerende reminder zou misschien wel kunnen helpen.
Je kunt waarschuwingen instellen na een X-aantal minuten/kilometers/caloriën verbrand op het eerste tabblad in de ELEMNT-app van Wahoo.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
nomar109 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Oh ja? Kun je dat instellen? Zal eens kijken.

Tja, het heeft natuurlijk ook gewoon te maken met een stuk zelfdiscipline, maar ik denk er niet eens aan. Dus een terugkerende reminder zou misschien wel kunnen helpen.
Ik vergeet ook te drinken, helemaal als het koud is, terwijl je dan toch echt ook wel wat vocht nodig hebt

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
By far het beste wat ik gedaan heb qua drinken is een Camelbak gaan gebruiken.

Maakt het veel natuurlijker om heel de tijd kleine slokjes te nemen.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het weinig drinken heb ik ook. Elk half uur gaat er geluidssignaal af op de fietscomputer en moet dan de drink herinnering bevestigen. Vaak heb ik zelf al kort daarvoor zelf wat gedronken.

Overigens wel meer dan genoeg water bij mij, daar zo kan daar niet aan liggen. Een normal bidon en een 850ml bidon en indien nodig ook eentje die bijna een liter is dan vullen wisselen voor één van twee.

Het mijzelf wegen voor vertrek en bij terugkomst hoort erbij en zo kan ik zien hoeveel vocht ik dan mis. Dat blijft rond de 1% van het mijn gewicht en na dorst ken ik niet. Ik zorg wel dat na de rit extra drink en dat is dan wel steeds kleine beetjes.

Als het straks warmer is dan moet zal ik wel vanzelf meer gaan drinken door het meer zweten om te koelen.

  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:25

McMiGHtY

- burp -

orange.x schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Afgelopen weekend reed ik samen met een vriend de BRM Drie Landen vanuit Landgraaf, 200km richting Monschau via België en weer terug naar Landgraaf via Duitsland. Ik had in mijn voorwiel zo'n 4bar en achterin ietsje hoger. De banden die ik heb zijn van Vittoria, de Rubino 5's en ik gebruik RideNow TPU binnenbandjes.

Moet zeggen dat het overall echt hele fijne wielen zijn die misschien iets minder vergevingsgezind zijn. Vooral in de dorpjes waar we op aardige kasseien kwamen was het behoorlijk stuiteren geblazen! Misschien voor die ondergrond nog wat teveel druk erin gehad maar een LBL zou ik op deze fiets + wielen en bandendrukcombi niet doen haha.

Maar in hoeverre ze dus heel veel meer stijver zijn kan ik zo niet zeggen. Dan zou ik eens een vergelijk moeten doen tussen deze wielen en andere wielen op hetzelfde frame met dezelfde banden etc.
Misschien kun je ze een keer testen met een BRM vanuit Alkmaar aankomend weekend?

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
McMiGHtY schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Misschien kun je ze een keer testen met een BRM vanuit Alkmaar aankomend weekend?
offtopic:
Je hebt een typo in je sig

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:58:
[...]

de nuance in het verhaal is, dat je waarschijnlijk in beide gevallen 250 OF 265 watt trapt (of kies een vaste waarde die bij je training/doel/gevoel past) en dat je snelheid een paar 0,x km per uur hoger of lager uitvalt.
Zolang je niet in een wedstrijd zit en je het wiel van je voorganger -moet- houden of in een break zit en je voorsprong -moet- houden.

In een training, of solo ritje rij je gewoon zoveel watt en de snelheid is het gevolg.
In een wedstrijd is het andersom, daar moet je een bepaalde snelheid rijden en het vermogen wat daarbij hoort is het gevolg, dat kan je dan wel of niet volhouden tot de finish, met of zonder overschot.

Totaal verschillende scenario's of je moet het heel belangrijk vinden dat er 32.3 ipv 32.1 op je strava staat.

(en ja, ik hou ook van mooi materiaal, ik heb ook een aero fiets en dure banden en rij geen wedstrijden, maar dit is allemaal voor wielertoeristen natuurlijk -nergens- voor nodig. Maar in dit geval komt er dus een extra denk fout bij, dat je met slechter materiaal harder moet trappen, dat is alleen zo als je een bepaalde snelheid -moet- rijden, en dat is zelden het geval)

maar ik bedenk nu ook dat ik een aanname doe dat dit niet in wedstrijdverband is, dus als je 250 of 265 watt moet trappen om in een wedstijd bij te blijven, ja, dat ga je inderdaad merken, 15 watt op merk je zelfs in lagere zones al goed.
Laat ik vooropstellen dat ik niet race dus dat valt al af, daarnaast probeer ik snelheid minder een metric te laten zijn en me meer te richten op HR+vermogen (en plezier hebben). Mijn logica is gewoon dat ik vroeg of laat toch een paar banden moet hebben dus dan heb ik de keuze toch, idem met tubeless dat wil ik eigenlijk wel eens proberen omdat ik graag dingen probeer en meer comfort lijkt me fijn.

Als je bij beide keuze's nog wat extra watts kunt winnen dan is dat toch iets om over na te denken lijkt me? Toch leuk als je met wat bekende rijd en het gaat gewoon allemaal lekker soepel :9

Clik ventielen staan dan ook op het lijstje om te proberen :)

@nomar109 Ik heb elke 10min een alarm op mijn Wahoo, dan drink ik even één of twee slokken anders vergeet ik het gewoon :X

Gabriël AM5


  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:32
Requiem19 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:27:
By far het beste wat ik gedaan heb qua drinken is een Camelbak gaan gebruiken.

Maakt het veel natuurlijker om heel de tijd kleine slokjes te nemen.
Waar doel je dan op? De waterzak?

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
AMD1800 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:48:
[...]

Waar doel je dan op? De waterzak?
Als er een drinkslangetje ongeveer voor je mond hangt, is de moeite om te drinken veel kleiner.

Dan neem je dus de hele tijd kleine slokjes. Bij een bidon is het een handeling die iets meer moeite kost. Mensen zijn in dat opzicht simpele wezens.

Ik fiets nu 99.99% van mijn wegritjes met een Camelbak, met 2liter.

  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:45

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:54:
[...]


Ik wil nog wel een categorie toevoegen: groepsritjes, of meer nog: ritjes met 1 (of 2) vrienden.

Als je materieel écht beter is, fietst een ritje met je vrienden makkelijker (als in: minder watts voor hetzelfde ritje). In grotere groepen is de impact uiteraard kleiner.

Verder denk ik vooral dat je materiaal moet kiezen waar je lekker op fietst. 2-3 watt betere banden die niet lekker sturen in de bochten is een slechte keuze.
Het ligt er ook aan hoe je fietst, als je en een groepje rijdt wat er van houdt om elkaar een beetje uit te dagen en met 6 man kop over kop rijdt, zoals wij vaak doen. En er wordt verwacht dat iedereen een beetje netjes naar kunnen zijn beurten doet. Dan is het met meer man ook fijn om goed materiaal te hebben omdat je alsnog vaak op de limiet zit te rijden.

Dan is het geen wedstrijd maar gaat wel regelmatig lange stukken 40+ en dan is het alsnog vervelend als je het wiel niet kan houden en je telkens op het vinketouw hangt.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 12-05-2026 07:29 ]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
Kluus schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:23:
[...]


Het ligt er ook aan hoe je fietst, als je en een groepje rijdt wat er van houdt om elkaar een beetje uit te dagen en met 6 man kop over kop rijdt, zoals wij vaak doen. En er wordt verwacht dat iedereen een beetje netjes naar kunnen zijn beurten doet. Dan is het met meer man ook fijn om goed materiaal te hebben omdat je alsnog vaak op de limiet zit te rijden.

Dan is het geen wedstrijd maar gaat wel regelmatig lange stukken 40+ en dan is het alsnog vervelend als je het wiel niet kan houden en je telkens op het vinketouw hangt.
Yep… en met 40+ is er wel echt een groot verschil tussen goed materiaal of niet. Als je de hele dag 5m beurtjes doet van 360watt ipv 330watt is het toch een stuk minder leuk ;-).

Vooral als je dan aan het einde elk viaductje op gelost wordt 🤓.

  • Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-06 16:19
Requiem19 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:59:
[...]


Yep… en met 40+ is er wel echt een groot verschil tussen goed materiaal of niet. Als je de hele dag 5m beurtjes doet van 360watt ipv 330watt is het toch een stuk minder leuk ;-).

Vooral als je dan aan het einde elk viaductje op gelost wordt 🤓.
Geen medelijden met degene die na "hele dag" 5min @360w gelost zou worden op een viaductje, die is sterk genoeg maar rijdt gewoon dom of boven zijn macht... :)
De kopbeurt duurt tot en met het enigszins comfortabel weer in het laatste wiel zitten/aanpikken. Waar het vaak fout gaat is dat iedereen stug even lange kopbeurten wil doen ipv gewoon tempo van de groep blijft houden zonder te forceren en als dat dan betekent dat Matje met een trage fiets een beurt van 1 min doet of Woutje met slechte benen 3 trappen op kop doet dan zou dat prima moeten gaan. Zeker wind tegen probeer ik zo de kopbeurten van iedereen ook te halveren om tempo in de groep te houden; dat scheelt ook weer snokken door de sterkere renners om tempo op te trekken als de stugge zwakkere het tempo flink heeft laten zakken wat ook terug inpikken weer eens lastig maakt ... zo een uurtje herhalen en diegene is rijp voor de sloop.
Bij een evt. wedstrijdblokje is het uiteraard ieder voor zich >:)

  • Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:20

Phydomir

Dennis

Qua drinken is het trouwens ook gewoon een stukje automatisme wat je in moet bouwen. Als ik alleen rij dan denk ik er eigenlijk niet eens over na om te drinken. Het is een automatisme geworden. Merk wel dat als ik in een groepje rij, ik er iets meer over moet nadenken omdat ik dan afgeleid ben door het kletsen bv

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky


  • Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 15:19
Requiem19 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:04:
[...]


Als er een drinkslangetje ongeveer voor je mond hangt, is de moeite om te drinken veel kleiner.

Dan neem je dus de hele tijd kleine slokjes. Bij een bidon is het een handeling die iets meer moeite kost. Mensen zijn in dat opzicht simpele wezens.

Ik fiets nu 99.99% van mijn wegritjes met een Camelbak, met 2liter.
Wel een hoop meer gedoe om het alle keren zuiver te maken? Dat zou mij althans tegenhouden om dit te doen.

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Cloclo100 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Wel een hoop meer gedoe om het alle keren zuiver te maken? Dat zou mij althans tegenhouden om dit te doen.
Dat is iets wat ik eerlijk gezegd niet doe. Ik maak m misschien 1 a 2x in de week schoon ( ik fiets ~ 4 x in de week ). En tot nu toe heb ik daar nog niks aan over gehouden. Als ik ga dan zorg ik dat de camelback vol zit met het niveau wat ik nodig denk te hebben. En als ik klaar ben dan leg ik hem weer in de koelkast en kijk ik even wat er uit is gegaan.

In de handleiding staat dat je de camelback na elke rit moet schoonmaken.. Dikke doei ;)

Strava | AP | IP | AW


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Phydomir schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:43:
Qua drinken is het trouwens ook gewoon een stukje automatisme wat je in moet bouwen. Als ik alleen rij dan denk ik er eigenlijk niet eens over na om te drinken. Het is een automatisme geworden. Merk wel dat als ik in een groepje rij, ik er iets meer over moet nadenken omdat ik dan afgeleid ben door het kletsen bv
Ligt misschien ook aan de persoon. Ik drink op werk ook voldoende omdat er een fles water voor mijn neus staat, zolang ik die regelmatig vul gaat die leeg. Ben ik een dag thuis gebeurt het regelmatig dat ik eind van de ochtend of met de lunch pas bedenk dat ik niets gedronken heb :X

Vandaar dat ik ook overal hulpmiddelen moet inbouwen voor mezelf zoals 10-min alarm op de Wahoo, s'morgens beginnen met een glas drinken, etc :+

Gabriël AM5


Verwijderd

Ik ben op zoek naar een georganiseerde toertocht van rond de 300km voor na de zomer (september - november). Liefst gewoon in Nederland, als het moet is (net) daarbuiten ook goed. Wel alleen asfalt, ik rijd met dunne bandjes.

Ik heb zelf eigenlijk alleen deze BRM eind augustus gevonden: https://www.randonneurs.nl/nl/event/670/BRM-300-Wemeldinge-2026. Die staat in de agenda, maar ik zou graag wat meer opties / keuze hebben.

Anders ga ik zelf wel een paar keer deze afstand rijden, maar georganiseerd is toch net wat leuker / makkelijker / weer eens een andere omgeving.

Heeft iemand nog een aanrader?

  • Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:53

Reginas

Queen of Core Stability

@Verwijderd Diekirch - Valkenswaard. Wel een stukje korter (255 kilometer), maar met de nodige hoogtemeters (1968 meter om precies te zijn, deels door de Eifel). Een echte klassieker onder de toertochten. Zie ook op Fietssport.

Let op: het is geen rondje, dus iemand die jou naar Luxemburg brengt (of combineren met een tripje die kant op) is geen overbodige luxe.

[ Voor 5% gewijzigd door Reginas op 12-05-2026 10:23 ]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
Cloclo100 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Wel een hoop meer gedoe om het alle keren zuiver te maken? Dat zou mij althans tegenhouden om dit te doen.
Valt mee. Drinkzak even goed omspoelen, zeepsop erin, slangetje even laten doorlopen en dan de drinkzak open leggen met een hydrofiele doek erin (baby's zijn soms best handig).

Kost me denk ik 5m. En wellicht om het jaar / 2 jaar de drinkzak vernieuwen.

Het hoeft niet voor iedereen te werken, maar voor mij persoonlijk is het echt de uitkomst van de eeuw qua drinken.

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
Cloclo100 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Wel een hoop meer gedoe om het alle keren zuiver te maken? Dat zou mij althans tegenhouden om dit te doen.
Ik gebruik al vele jaren een platypus drinkzak tijdens wandelen en hiking. We doen er uitsluitend zuiver water in en we spoelen alleen ff uit, en eens per heel wat keren gebruik zo'n veegborsteltje door de slang. Nooit zeep in elk geval.

Zelf heb ik echter met fietsen echt niet graag een rugzakje. In een groep snap ik het overigens wel, want dan heb je alle concentratie nodig om in het wiel te blijven, met mijn soloritjes is dat nooit een probleem. Bij een sporadisch groepsritje drink ik vaak wat te weinig daardoor.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23
Als er enkel zuiver drinkwater in een camelbak stopt kun je hem ook schoonmaken met actieve zuurstof tabletten (Steradent). (lees tabletten om kunstgebitten schoon te maken) Voordeel t.o.v. zeep is dat het geen nare smaakjes achterlaat.

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Ik gebruik meestal een combinatie van wite wijnazijn, beetje citroen en water. Dat werkt al een aantal jaren goed.

Strava | AP | IP | AW


  • Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
sir_huxley schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:20:
Als er enkel zuiver drinkwater in een camelbak stopt kun je hem ook schoonmaken met actieve zuurstof tabletten (Steradent). (lees tabletten om kunstgebitten schoon te maken) Voordeel t.o.v. zeep is dat het geen nare smaakjes achterlaat.
Dit doe ik ook eens in de zoveel tijd met de mondstukken. De zak laat ik na gebruik gewoon goed drogen, ik stop dan de slang door de opening om deze open te houden.

  • Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:08:
Ik gebruik meestal een combinatie van wite wijnazijn, beetje citroen en water. Dat werkt al een aantal jaren goed.
waarom azijn en citroen? dat lijkt me beide dezelfde functie hebben

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Stevie-P schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:34:
[...]

waarom azijn en citroen? dat lijkt me beide dezelfde functie hebben
Ooit ergens een keertje gelezen dat dat beter was 8)7

Strava | AP | IP | AW


  • GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mistraller schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Ik gebruik al vele jaren een platypus drinkzak tijdens wandelen en hiking. We doen er uitsluitend zuiver water in en we spoelen alleen ff uit, en eens per heel wat keren gebruik zo'n veegborsteltje door de slang. Nooit zeep in elk geval.

Zelf heb ik echter met fietsen echt niet graag een rugzakje. In een groep snap ik het overigens wel, want dan heb je alle concentratie nodig om in het wiel te blijven, met mijn soloritjes is dat nooit een probleem. Bij een sporadisch groepsritje drink ik vaak wat te weinig daardoor.
Zal voor de wielrenner Misschien vloeken in de kerk zijn maar: een hippack. Voel je een stuk minder en je hebt je rug nog vrij.

Mbt de waterzak; zolang je er enkel water in doet loopt het redelijk los. Spoel die van mij af en toe goed met heet water en zeep om vervolgens goed te laten drogen (open op zijn kop neerzetten met een kunststof pastatang) en gaat jaren mee.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.


  • SamFox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-05 15:27
SamFox schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:10:
[Mbr]*knip*

Dit valt onder promotie maken en is niet toegestaan. Zie onze huisregels: https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/#regel-6

[/]
jammer, mar geen probleem, gelukkig waarderen de lezers het wel, toch wat duimpjes. maar regels zijn regels.

Verwijderd

Reginas schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:22:
@Verwijderd Diekirch - Valkenswaard. Wel een stukje korter (255 kilometer), maar met de nodige hoogtemeters (1968 meter om precies te zijn, deels door de Eifel). Een echte klassieker onder de toertochten. Zie ook op Fietssport.

Let op: het is geen rondje, dus iemand die jou naar Luxemburg brengt (of combineren met een tripje die kant op) is geen overbodige luxe.
Dank je. Logistiek niet heel handig, zo'n point-to-point event, en bovendien is ie al vol zie ik op de website.. Maar bedankt voor de suggestie, wordt gewaardeerd.

  • Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:49

Polariteit

Fietsende fotografeur

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:11:
Ik ben op zoek naar een georganiseerde toertocht van rond de 300km voor na de zomer (september - november). Liefst gewoon in Nederland, als het moet is (net) daarbuiten ook goed. Wel alleen asfalt, ik rijd met dunne bandjes.

Ik heb zelf eigenlijk alleen deze BRM eind augustus gevonden: https://www.randonneurs.nl/nl/event/670/BRM-300-Wemeldinge-2026. Die staat in de agenda, maar ik zou graag wat meer opties / keuze hebben.

Anders ga ik zelf wel een paar keer deze afstand rijden, maar georganiseerd is toch net wat leuker / makkelijker / weer eens een andere omgeving.

Heeft iemand nog een aanrader?
Er is eind september ook nog een brm300 van rotterdam naar maastricht.

Verwijderd

Polariteit schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Er is eind september ook nog een brm300 van rotterdam naar maastricht.
Die had ik ook gezien, maar een rondje heeft wel mijn sterke voorkeur, dat is logistiek een stuk makkelijker. Had ik er misschien even bij moeten zeggen. Toch bedankt :)

  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
Wat zeggen de rules eigenlijk over vochtinname anders dan uit een bidon? Ik weet uit m'n hoofd dat aan de bidon sowieso eisen gesteld worden, qua maat en eventuele opdruk.

Ik heb wel zo'n vermoeden wat er over alternatieve opties geschreven staat, niet veel goeds....

  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:25

McMiGHtY

- burp -

418O2 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:50:
[...]
offtopic:
Je hebt een typo in je sig
offtopic:
Bied anders ff :)

  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:25

McMiGHtY

- burp -

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:19:
[...]

Die had ik ook gezien, maar een rondje heeft wel mijn sterke voorkeur, dat is logistiek een stuk makkelijker. Had ik er misschien even bij moeten zeggen. Toch bedankt :)
Als je nu aankomend weekeinde wilde fietsen..

Verwijderd

McMiGHtY schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:13:
[...]

Als je nu aankomend weekeinde wilde fietsen..
Helaas, andere plannen, en nu 300km is nog net even te vroeg. Eerst een rondje langs 11 steden tweede Pinksterdag.

  • Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10
Bijzonder, Canyon heeft de nieuwe Endurace serie gelanceerd, gelijk uitverkocht. Ik begrijp niet dat de Endurace CF SLX 8 Di2 2 jaar geleden gewoon €5399 was en nu nog €4499.

Verschil van 900 euro, terwijl de fiets hetzelfde lijkt op de wielen na, ERC1600 ipv ERC1400.

[ Voor 23% gewijzigd door Strider op 12-05-2026 20:45 ]

BlaBlaBla


  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 20:22
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:11:
Ik ben op zoek naar een georganiseerde toertocht van rond de 300km voor na de zomer (september - november). Liefst gewoon in Nederland, als het moet is (net) daarbuiten ook goed. Wel alleen asfalt, ik rijd met dunne bandjes.

Ik heb zelf eigenlijk alleen deze BRM eind augustus gevonden: https://www.randonneurs.nl/nl/event/670/BRM-300-Wemeldinge-2026. Die staat in de agenda, maar ik zou graag wat meer opties / keuze hebben.

Anders ga ik zelf wel een paar keer deze afstand rijden, maar georganiseerd is toch net wat leuker / makkelijker / weer eens een andere omgeving.

Heeft iemand nog een aanrader?
Een mooie optie(maar net wat langer) is wellicht de Borderride400: https://www.grenspalenklassieker.nl/borderride/

Wat ik vooral zie is dat de meeste toertochten in juni/juli zijn. Dan is het langer licht overdag en qua weer ook wat gunstiger over het algemeen.

Aangezien je het zelf ook al overweegt.. waarom niet zelf een mooie bestemming bepalen en daarheen fietsen en weer terug. Zo ben ik ooit op en neer gefietst naar het Atomium(250km), Radio Kootwijk met een bezoek aan mijn ouders in Limburg(320km), ronde Zeeland (300km) en een ronde IJsselmeer(260km). Wellicht een mooi doel/idee om eens te fietsen.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:43:
Bijzonder, Canyon heeft de nieuwe Endurace serie gelanceerd, gelijk uitverkocht. Ik begrijp niet dat de Endurace CF SLX 8 Di2 2 jaar geleden gewoon €5399 was en nu nog €4499.

Verschil van 900 euro, terwijl de fiets hetzelfde lijkt op de wielen na, ERC1600 ipv ERC1400.
De Covid tax loopt terug

Verwijderd

la_fusion schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Een mooie optie(maar net wat langer) is wellicht de Borderride400: https://www.grenspalenklassieker.nl/borderride/

Wat ik vooral zie is dat de meeste toertochten in juni/juli zijn. Dan is het langer licht overdag en qua weer ook wat gunstiger over het algemeen.

Aangezien je het zelf ook al overweegt.. waarom niet zelf een mooie bestemming bepalen en daarheen fietsen en weer terug. Zo ben ik ooit op en neer gefietst naar het Atomium(250km), Radio Kootwijk met een bezoek aan mijn ouders in Limburg(320km), ronde Zeeland (300km) en een ronde IJsselmeer(260km). Wellicht een mooi doel/idee om eens te fietsen.
Oeh, dat is wel een leuke. Helaas dit jaar te vroeg (mijn langste rit tot nu toe is 175), plus dan ben ik niet in het land, en voor volgend jaar is ie te kort op de Styrkeprøven die ik dan hoop te gaan fietsen (als alles goed blijft gaan).

Dan wordt het denk ik die BRM in Zeeland, en inderdaad verder zelf maar een paar mooie rondjes maken en fietsen. Ik heb er al wel de nodige van rond de 200 (de grens met Duitsland over, rondje Flevoland, rondje Markermeer met koffie bij mijn ouders in West-Friesland), maar ik kan vast nog wel wat meer verzinnen.

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

OK ik zal niet meer zeuren over Z2, net ruim 40km met een vriend gefietst en gemiddelde HR zat op de ondergrens van Z2 :+

lekker de laatste 10km nog een buitje erbij :+

Was zijn eerste rit sinds tijden pijnvrij door verkeerd afgestelde fiets en schoen plaatjes :)

Gabriël AM5


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik kom nog wel eens een slecht wegvlak tegen in mijn vrije ritten en ik gebruik nu een dummy route in de fietscomputer en breng daar POI's aan van waar ik van eerdere ritten weet wat goed te rijden is en wat niet te doen is.

Geplaatst in het fietscomputer topic: esphome in "Het grote fietscomputer topic"

  • Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 13:09
Strider schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:43:
Bijzonder, Canyon heeft de nieuwe Endurace serie gelanceerd, gelijk uitverkocht. Ik begrijp niet dat de Endurace CF SLX 8 Di2 2 jaar geleden gewoon €5399 was en nu nog €4499.

Verschil van 900 euro, terwijl de fiets hetzelfde lijkt op de wielen na, ERC1600 ipv ERC1400.
Ik vind de blauwe variant wel heel gaaf en compleet! Maar eerst proefrit op de scott maken.

Wel bijzonder dat ze meteen zijn uitverkocht....

  • Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
esphome schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:31:
Ik kom nog wel eens een slecht wegvlak tegen in mijn vrije ritten en ik gebruik nu een dummy route in de fietscomputer en breng daar POI's aan van waar ik van eerdere ritten weet wat goed te rijden is en wat niet te doen is.

Geplaatst in het fietscomputer topic: esphome in "Het grote fietscomputer topic"
Echt? Ik vind zelfs veel gravel goed op de racefiets te doen in Nederland. Maar ik rij dan ook op een stuk lagere bandendruk dan jij; 3.5bar in 30mm.

  • UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-06 08:22
Nixo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Ik vind de blauwe variant wel heel gaaf en compleet! Maar eerst proefrit op de scott maken.

Wel bijzonder dat ze meteen zijn uitverkocht....
Beperkte oplage maken, kijken naar populariteit (bv. "houd me op de hoogte mail") en op basis daarvan productie sturen. Dat is volgens mij wat Canyon doet om te vermijden dat er bakken met voorraad op overschot is.

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
Nixo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Ik vind de blauwe variant wel heel gaaf en compleet! Maar eerst proefrit op de scott maken.

Wel bijzonder dat ze meteen zijn uitverkocht....
Dat doen ze expres. Om mensen die naar een Scott kijken alvast een beetje lekker te maken en de aandacht vast te houden terwijl ze eigenlijk nauwerlijks fietsen hebben.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

Pagina: 1 ... 722 ... 731 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).