Naar aanleiding van het Zorgverzekerkingen topic een separaat forum over ervaringen met a.s.r. Vitalty. Het principe is dus meer bewegen resulteert in kortingen op je zorgverzekeringspremie.
Wat zijn de voorwaarden van de zorgverzekeringen om Vitality af te sluiten?
Je kunt ook lid worden als je binnen 1 jaar een verzekering van Ditzo of De Amersfoortse afsluit. Opzeggen kan altijd. Op de website van Vitality staat ook het een ander van Loyalis.
Wat kost het?
Het abonnenment kost 3,50 en betaal je separaat aan a.s.r. Vitality. Het is dus niet verrekend in je premie. Ook kan je het van een ander rekeningnummer laten afschrijven dan die van je zorgverzekering. De tijdsinvestering die je er in moet stoppen is in de praktijk -minimaal 1 keer per week- je activiteiten synchroniseren en vervolgens je verdiende tegoeden omzetten in cadeau bonnen.
Wat levert het op?
Naast motivatie om te bewegen kun je tegoeden voor cadeau(bonnen) verdienen, korting op je aanvullende verzekeringen, cashback op een wearable (bijvoorbeeld Apple Watch) en mogelijkheid tot gratis gezondheidscheck.
Welke cadeaubonnen dan?
Uit de webshop:
- INTERSPORT cadeaubon van €5
- Geselecteerde producten binnen de Journey of Beauty lijn van Etos
- Doneer je beloning van € 5 aan het Lymph&Co fonds
- Cadeaukaart van € 10 bij Zalando
- Bloem & Plantcadeau van € 5
- Boek & Bladkado van € 5
- Cadeaukaart van € 20 bij Bol.com
- Fresh & Rebel In-ear Headphones t.w.v. € 19,99
- Mepal lunchpot Ellipse t.w.v. € 14,99
- IZY Bottle 350ml t.w.v. € 14,99
Door de gestelde punten van je weekdoel te halen krijg je één tegoed, een bol.com cadeau bon kost vervolgens bijvoorbeeld 4 tegoeden in de webshop.
Omgerekend is het halen van 1 weekdoel in dit scenario dus 5 euro waard. De verdiende tegoeden zijn wel slechts beperkt houdbaar (ongeveer 2 maanden). Dit zorgt ervoor dat je wel vrij vlot achter elkaar je tegoeden moet opmaken. Eenmaal omgezet in een cadeaubon blijven ze wel gewoon hun waarde behouden.
Hoeveel is dan zo een weekdoel?
Een weekdoel begint bij 300 punten en verhoogd naarmate je vaker je weekdoel behaald achter elkaar tot een maximum van 800 punten per week. Hoe meer je dus sport, hoe hoger je weekdoel gaat worden en hoe lastiger die te halen is. Haal je een paar keer je weekdoel niet, dan zakt het doel ook weer naar beneden.
300 punten? Dat zegt me niks, hoe verdien je punten?
Goeie vraag, punten verdien je op verschillende manieren en tellen verschillend mee voor je weekdoel/maanddoel/jaardoel.
Per dag kun je punten verdienen voor maximaal 1 activiteit. Registreert je activity tracker of bewegingsapp op een dag meer dan één activiteit? Dan krijg je punten voor de activiteit die jou de meeste Vitality Punten oplevert.
De punten die je verdient met bewegen, tellen mee voor je week-, maand- en jaardoel (Vitality Status). Per lidmaatschapsjaar kan je maximaal 20.000 punten met bewegen verdienen voor je jaardoel. Heb je het maximum aantal bewegingspunten per jaar bereikt? Dan kan je je Vitality Status nog verder opbouwen door het invullen van vragenlijsten en de a.s.r. Vitality Gezondheid Check. Voor je week- en maanddoel kan je punten met bewegen blijven verdienen.
En hoe haal je dan je week doelen?
Je kunt op 2 verschillende manieren punten verdienen met bewegen. Met een app op je smartphone die jouw beweging bijhoudt. Of met een activity tracker die je hartslag meet, zoals een Fitbit of een Apple Watch.
Stappen per dag vs. Vitality Punten*
5.000-7.490 - 0
7.500-9.999 - 50
10.000-14.999 -100
15.000+ - 200
* Dit is exclusief 60-plusbonus van 50 Vitality Punten
Aaneengesloten duur en hoogte van leeftijdsgebonden maximale hartslag (De formule voor je leeftijdsgebonden maximale hartslag is: 220 - je leeftijd. Dus als je 20 jaar bent. Dan is je leeftijdsgebonden maximale hartslag (220 -20 )= 200) vs. Vitality Punten*
Matig
20 minuten bij 60% - 0
20 minuten bij 70% - 100**
30 minuten bij 60% - 100
Krachtig
20 minuten bij 80% - 200
30 minuten bij 70% - 200
60 minuten bij 60% - 200
Langdurig krachtig
60+ minuten bij 70% -300
90+ minuten bij 60% -300
* Dit is exclusief de 60-plusbonus van 50 Vitality Punten
** Deze categorie is tijdelijk toegevoegd vanwege het coronavirus en komt in de toekomst weer te vervallen
En die weekdoelen moet ik dan registreren/hoe zit het met die Apple Watch
Je kunt op 2 verschillende manieren punten verdienen met bewegen. Met een app op je smartphone die jouw beweging bijhoudt. Of met een activity tracker die je hartslag meet, zoals een Fitbit of een Apple Watch.
Deze kun je ook via a.s.r. Vitality aanschaffen. Als je voldoende beweegt kun je deze binnen twee jaar terugverdienen. Lees meer over activity trackers terugverdienen.
Ok, ik snap hoe het werkt. Maar hoeveel korting kun je nou krijgen?
Dit zou dus verschillen van persoon tot persoon: Maximaal:
- 52x 5 euro voor cadeau bonnen = 260 euro/jaar (aan Intersport gift cards, goede-doelen donaties op whoptegoed in de webshop, waarmee je bv wee bol.com kaarten kunt kopen)
- 12x 19,96 cashback =239,52/jaar (aan cashback terug, waardoor je het voorgeschote bedrag van je Apple Watch terug verdiend)
- [i]deze cashback is afhankelijk van welke tracker je kiest. je krijgt alleen een cashback op een fitness tracker die je via Vitality bestelt. de maximale maandelijkse cashback is 1/24e deel van de aanschafprijs, in het maximale geval 19,96 bij een Apple Watch 44mm.[/i]
- Ditzo Aanvullende verzekering 5 maanden cashback = tot 52,50/jaar (bij platinum status aan het eind van het jaar)
- Ditzo Aanvullende tandartsverzekering 2 maanden cashback = tot 67 euro/jaar (bij platinum status aan
het eind van het jaar) - Voor ondernemers: cashback van maximaal 8% op een AOV verzekering van een ASR label zoals De Amersfoortse (8% bij platinum status aan het eind van het jaar).
Ervaringen daarover kun je het beste hier delen. Heel kort mijn persoonlijke ervaring:
De punten verdien je vooral op duursport, dit vanwege de hartslag. Ik sport veel (triatleet) en zwem/fiets/hardloop minstens 3x per week (pre-corona) dus dacht dit met twee vingers in mijn neus te gaan doen: in de praktijk werd dit echter vaak slechts twee keer intensief trainen. Hiermee redde ik mijn weekdoel niet (vaak dan bijvoorbeeld 1x 200 punten, en 1x 300). Dus je moet echt naar de drie keer per week maar dan wat relaxeder. Op die manier haal je je doel relatief snel. een half uur joggen is namelijk ook gewoon 200 punten. Vooral als je ook nog een keer een dag een wandeling maakt en makkelijk naar de +10k stappen gaat. Overall merk je dat je na enkele maanden de "hang-of-it" krijgt en je tegen het weekend een beetje gaat kijken of je wellicht nog een keer een extra ommetje moet maken. Voor iedereen zal echter dus wel verschillen, maar vooral in omvang van bewegen doen toenemen.
Met bovenstaande aanpak pakte ik denk ik 75% van het maximum wat je kan terug verdienen. Ikzelf heb geen aanvullende verzekeringen en Ditzo met maximale eigen risico. Ik kom dan uit op:
- Jaarpremie € 1.097,16 Ditzo
- a.s.r. Vitality Jaarpremie 42,- (eerste 4 maanden nog korting vanuit Ditzo, maar laat ik even in het midden).
- Cashback Apple Watch: beetje om de maand 10 euro/20 euro = 15 euro per maand
- Cadeaubonnen: elke 5 weken ongeveer een bol.com cadeau kaart = 15 euro per maand ongeveer.
- Dat is omgerekend ongeveer 66 euro per maand aan Zorgpremie
- Belangrijk om te vermelden is dat je wel sowieso al een Apple Watch/sport horloge moest willen, en dan niet opeens nodeloos dingen bij bol.com gaat bestellen
HELP! Ik kan niet inloggen of synchroniseren!
Check eerst even de storings-pagina: https://www.asr.nl/vitality/storingen-en-service
Geen storing en toch niet synchroniseren? In het verleden hebben deze trucs wel eens gewerkt:
1. later opnieuw proberen. (let op: je moet binnen 2 dagen synchroniseren)
2. de iOS app verwijderen, opnieuw installere en opnieuw inloggen (loste een hardnekkig probleem op dat al dan niet toevallig optrad na de OTA van iOS 14.6)
[ Voor 103% gewijzigd door t_captain op 28-06-2021 14:05 ]
Hier staat wat