Bedankt allen voor de gegeven tips. Ik ga me verdiepen in de verschillende adressen die jullie hebben gedeeld en dan nadenken over wat het meest passende is mijn situatie.
@
tiswat Pro4mance ken ik ook, de sportpodotherapeut waar ik vorig jaar ben geweest is werkzaam bij Profysic en zij werken schijnbaar samen met Pro4mance. Dat vond ik wel handig om te weten.
@
DDX Het klopt dat ik wel dat ik beweeglijk ben op mijn fiets. Meer een voor-/achterwaartse beweging dan een op-en-neergaande beweging. Ik glij veel naar voren en ben dan steeds bezig met mezelf weer naar achter positioneren. Kost ook veel energie op die manier. We (=sportpodotherapeut, bikefitter van fietsclinic, ik zelf) hebben wel wat gespeeld met de hoogte van mijn zadel, maar als mijn zadel lager wordt gezet merk ik dat aan mijn knieën. Dan kan ik mijn benen schijnbaar niet onder de juiste hoek strekken.
Concreet is mijn probleem dat ik te ver naar voren glijd op mijn zadel. Ik blijf niet goed op mijn zitbotjes zitten, maar ik zit meer op mijn schaambeen. Gevolg is pijnklachten en urinewegproblemen, omdat mijn ladybits in de verdrukking komen. Ik kan de drukpunten echt op de centimeter nauwkeurig aanwijzen. Wat dat betreft heb ik heel duidelijk voor ogen wat voor winst ik bij een bikefit wil behalen: verhelpen huidige pijnklachten, blessures voorkomen en houding optimaliseren. Ik vind het bij mijn huidige klachten moeilijk om meer trainingsuren te maken dan dat ik nu doe. Dan is het ook lastig om over die 4-6 uur fietsen per week heen te komen.

Mijn goede voornemen voor 2023 was om pijnloos 100km te kunnen fietsen. Het jaar is nog niet voorbij, maar op dit moment lukt het niet. Ik heb er wel vertrouwen in dat als ik beter op mijn fiets zit, het ook gemakkelijker wordt om te trainen. Pijn is zo'n afleidende factor.
Ik realiseer me dat de houding op een racefiets geen natuurlijke houding is en dat het vraagt om gewenning. In het geval van milde spierklachten was ik ook meer geneigd geweest om "gewoon" door te zetten, maar urinewegproblemen zijn echt een grens voor mij. Ik heb verschillende zadels geprobeerd, maar ik heb steeds meer het gevoel dat het probleem "elders in de keten" zit ondanks dat de klachten zich uiten in de onderkant.
Een mogelijke uitkomst van de bikefit zou ook kunnen zijn dat ik zelf iets moet aanpassen. Dat ik mijn bekken niet kantel onder de juiste hoek of dat ik flink aan de gewichten moet hangen om sterkere spieren te kweken, los van de 3+ uren per week die ik al besteed aan corestability oefeningen. Daarom zou ik graag willen dat een professional met kennis van zaken (anatomie, bewegingsapparaat) met mij meekijkt, want ik heb het gevoel dat ik er zelf niet meer uitkom met alleen YouTube en zelf sleutelen aan mijn fiets. Reden dat ik er een zadeldrukmeting bij wil hebben, is om mijn huidige klachten verder te objectiveren.
[
Voor 3% gewijzigd door
Reginas op 21-09-2023 18:33
]