Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 514 ... 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bezulba schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:15:
En dan ben ik trots als ik 30 gemiddeld rij..

Oh well, ik heb zeg maar andere kwaliteiten ofzo. Welke dat zijn, geen idee, maar ik heb ze!
Solo?

Het is nogal een verschil of je solo rijdt of in een groepje met 10 snelle mannen…

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:54
edoappelhof schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:07:
[...]

Ik wilde je net uitnodigen haha. Je hebt de hele winter om te trainen, denk dat dit de laatste was, ivm vroeg donker worden.

Vanaf de zomertijd 18.30 op woensdag bij Shell Schimmel te Uden
Haha, weet dat FTP niet heilig is maar aan wat voor w/kg ftp hebben jullie ongeveer? dan weet ik waar ik op moet trainen :)

Oh well, ik heb zeg maar andere kwaliteiten ofzo. Welke dat zijn, geen idee, maar ik heb ze!
Hier afgelopen zondag al best trots op m'n kort solo "rechte wegen" ritje met 35.7 gemiddeld 8)

[ Voor 31% gewijzigd door Tinusvolkel op 21-09-2023 09:28 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:25
Kluus schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:21:
In het voorjaar is het wel erg oppassen op die dijk als de heg daar nog niet gekortwiekt is. Dit jaar zaten we bijna met de hele groep op twee skeelerdames. :o Vanaf dat moment de bochtjes daar wat altijd behoudend genomen tot ze de boel hadden af gesnoeid.
Ja dat is altijd link daar. Op de woensdagen traint er ook een groep skeeleraars van een vereniging op de dijk. Omdat we elkaar eigenlijk iedere woensdag tegenkomen weten we exact wie waarheen aan de kant gaat, zo heeft niemand last van elkaar.

• edoappelhof
Tinusvolkel schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:24:
[...]

Haha, weet dat FTP niet heilig is maar aan wat voor w/kg ftp hebben jullie ongeveer? dan weet ik waar ik op moet trainen :)

[...]

Hier afgelopen zondag al best trots op m'n kort solo "rechte wegen" ritje met 35.7 gemiddeld 8)
Poh is voor deze rondes niet echt een graadmeter, daar heb je veel meer aan absoluut vermogen dan W/KG. De laatste test die ik gedaan heb (10 maanden geleden denk ik) kwam ik op 355W FTP uit en weeg ongeveer 64 kg.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:47

Ik zie ook dat @edoappelhof in totaal op Strava al 72.000 kilometer heeft gefietst. Dit jaar ook al 12.000 kilometer. Dus wellicht traint en fietst hij iets meer. 30 gemiddeld is ook een prestatie. Daar ben ik nog niet.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:36
edoappelhof schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:30:
[...]

Poh is voor deze rondes niet echt een graadmeter, daar heb je veel meer aan absoluut vermogen dan W/KG. De laatste test die ik gedaan heb (10 maanden geleden denk ik) kwam ik op 355W FTP uit en weeg ongeveer 64 kg.
355? Holy shit, dat is 5,5 w/kg. Dat is zo’n beetje profwaardig.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
tiswat schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:36:
[...]

Als ik net lees dat hij al dit jaar op 12.000km bijna 13000km zit, dan is dat natuurlijk nog niet 1+1 maar blijkbaar is er wel een andere levensindeling/keuzes gemaakt die dat mogelijk maken :)
Ik denk dat velen er met veel tijd en dedication kunnen komen (5,5 misschien niet maar 4-5 zeker). Maar het is voor velen een lastig verhaal gezien de andere verplichtingen :)

• edoappelhof
tiswat schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:36:
[...]

Dat heeft wat nuance nodig. Wielrennen en hard fietsen zijn 2 andere dingen. Ik ben rond m'n achttiende gaan fietsen en steeds wat harder en serieuzer. Ik kan redelijk hard trappen, echter als je tussen elite renners rijdt in een criterium oid dan merk je dat je koersinstinct mist en daardoor de wedstrijden onnodig moeilijk en zwaar maakt voor jezelf. Ik kan prima mee komen hoor, punt wat ik probeer te maken is dat prof worden van veel meer dingen afhangt dan enkel cijfers. Zo heb ik eens een artikel gelezen over dat Cavendish zijn testresultaten niet prof waardig zijn, met zijn palmares kun je denk ik wel stellen dat hij prof waardig is.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

orange.x schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:40:
[...]

Als ik net lees dat hij al dit jaar op 12.000km bijna 13000km zit, dan is dat natuurlijk nog niet 1+1 maar blijkbaar is er wel een andere levensindeling/keuzes gemaakt die dat mogelijk maken :)
Ik denk dat velen er met veel tijd en dedication kunnen komen (5,5 misschien niet maar 4-5 zeker). Maar het is voor velen een lastig verhaal gezien de andere verplichtingen :)
Je kan ook een beetje creatief zijn he, ik zit dit jaar al bijna op 15k en ik heb gewoon een gezin met 2 kinderen van 9 en 11, daarnaast ben ik vrij actief op de voetbalclub van de oudste (hoewel ik zelf totaal geen voetballer ben).

Ik rij veel woon-werk wat ik dan met trainingen combineer bijvoorbeeld. De zondagochtend heb ik ook geclaimed als fietsochtend, dat dan weer wel. Verder in de avond hoef ik ook niet per se naast de vrouw op de bank GTST te kijken dus dat is ook nog een mogelijk trainingsmomentje....

• orange.x
Kluus schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:46:
[...]
Je kan ook een beetje creatief zijn he, ik zit dit jaar al bijna op 15k en ik heb gewoon een gezin met 2 kinderen van 9 en 11, daarnaast ben ik vrij actief op de voetbalclub van de oudste (hoewel ik zelf totaal geen voetballer ben).

Ik rij veel woon-werk wat ik dan met trainingen combineer bijvoorbeeld. De zondagochtend heb ik ook geclaimed als fietsochtend, dat dan weer wel. Verder in de avond hoef ik ook niet per se naast de vrouw op de bank GTST te kijken dus dat is ook nog een mogelijk trainingsmomentje....
Niets is onmogelijk, en ook met gezinsdingen kan je een eind komen. Die van mij zijn 10, 3 en bijna 2, en dat maakt het nog iets onhandiger qua wat kinderen al zelf kunnen doen en hoeveel er "samen" met de andere ouder gedaan wordt. Maar het zijn geen excuses in dat opzicht hoor. Ik denk alleen dat je je niet suf moet staren op wat een ander doet maar wat je zelf kan en ook wil doen. Dus als bijvoorbeeld een doel is dat je een hoger gemiddelde wilt kunnen rijden, of gewoon meer uren kan maken, dan moet je vooral bij jezelf gaan kijken waar dat te behalen is en niet gaan kijken ja maar hij kan zus en zo.

Maar het is zeker slim om inderdaad woonwerk al te kunnen gebruiken daarvoor :) Ik zit 5 min van mijn werk af haha dus die vlieger gaat helaas niet op bij mij :P

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Martin99 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:12:
Ik ben bezig met de aankoop van een Trek Émonda SL6, echter heb twijfels over de maat.
In de winkel heb ik framemaat 58 cm en 60 cm en daar leek 58 cm de juiste maat zijn, 60 cm was netvre gestrekt. De hoogte van zadel was ingesteld op 82,5 cm, dit is ongeveerde hoogte die ikmop mijn huidige fiets (Giant Defy, maat L) heb. Nu kom ik erachter (website Trek) dat bij framemaat 58 cm de maximale zadelrailhoogte 78,5 cm is. Dat zou betekenen dat met zadelhoogte 82,5 cm de seatpost al maximaal is uitgeschoven. Stel dat ik na aanschaf het zadel nog iets hoger wil hebben staan, zou het niet meer mogelijk zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee en zit er toch nog iets marge in de hoogtestelling van het zadel?
Twijfel tussen maat 58 of 60 terwijl we het hebben over een zadelhoogte (ik neem aan gemeten BB-middel <===> topje zadel) van 82,5cm? :o
Bij het lezen van deze getallen ben ik erg benieuwd wat voor interessant lichaam qua afmetingen daar bij hoort. :+

Er even van uit gaan dat die 82,5 echt correct is, dan lijkt de enige oplossing mij groter frame + kortere stuurpen zoals al eerder benoemd.

(m.a.w.: ja, ik twijfel aan de huidige zadelhoogte; waar is deze op gebaseerd? en wat voor lichaamslengte, binnenbeenlengte, torsolengte en armlengte hebben we het over?)
Met zo'n zadelhoogte zou ik binnenbeenlengte rond de 93cm verwachten, maar dan zou 58 vs. 60 geen vraag zijn omdat 62 het antwoord is, maar of daar nog een kort genoege stuur/stuurpen combinatie voor is...

Informaticus of vakkundig Googler?

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ja dat is zeker waar en het wordt inderdaad makkelijker als de kinderen wat zelfstandiger worden en ze zelf alvast naar, bijvoorbeeld, voetbal kunnen fietsen of even alleen kunnen blijven ;).

Je moet zeker niet te veel vergelijken met anderen nee, daar ben ik het mee eens :D. Ik zit 25km (kortste route) van mijn werk dus dat is precies mooi om binnen redelijke tijd thuis/op het werk aan te komen als het moet en een ommetje te maken als het kan.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

TheTinusNL schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:06:
[...]

Twijfel tussen maat 58 of 60 terwijl we het hebben over een zadelhoogte (ik neem aan gemeten BB-middel <===> topje zadel) van 82,5cm? :o
Bij het lezen van deze getallen ben ik erg benieuwd wat voor interessant lichaam qua afmetingen daar bij hoort. :+

Er even van uit gaan dat die 82,5 echt correct is, dan lijkt de enige oplossing mij groter frame + kortere stuurpen zoals al eerder benoemd.

(m.a.w.: ja, ik twijfel aan de huidige zadelhoogte; waar is deze op gebaseerd? en wat voor lichaamslengte, binnenbeenlengte, torsolengte en armlengte hebben we het over?)
Met zo'n zadelhoogte zou ik binnenbeenlengte rond de 93cm verwachten, maar dan zou 58 vs. 60 geen vraag zijn omdat 62 het antwoord is, maar of daar nog een kort genoege stuur/stuurpen combinatie voor is...
Ja inderdaad dat dacht ik ook al, mijn zadelhoogte is 83cm, op deze manier gemeten, en ik zit gewoon op een 61 wat de grootste maat is bij Specialized. Verder lijkt me ook de extra stack van het grotere frame welkom, zeker als @Martin99 nu van een Defy af komt. Scheelt ook weer zo'n 2cm aan spacers. ;)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:34
crimby schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:44:
@DDX wellicht al oud nieuws hier, maar ben zelf nu het boek Alleen maar een fiets van Kees de Jong aan het lezen en kom aan bij het hoofdstuk Strava Junkie. Leuk stuk en bewonderenswaardig wat ik lees!
Dat is al weer wat jaartjes geleden, wel grappig dat ik inmiddels ruim over die getallen heenga die Kees daar noemt :o

https://www.strava.com/athletes/2323035

• DDX
Nu kom ik erachter (website Trek) dat bij framemaat 58 cm de maximale zadelrailhoogte 78,5 cm is. Dat zou betekenen dat met zadelhoogte 82,5 cm de seatpost al maximaal is uitgeschoven. Stel dat ik na aanschaf het zadel nog iets hoger wil hebben staan, zou het niet meer mogelijk zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee en zit er toch nog iets marge in de hoogtestelling van het zadel?
Er zit een veiligheidsmarge in, maar zou het niet aanraden om daar ruim overheen te gaan.
Ik heb zit er bij mijn emonda slr volgens mij paar mm over.

Tussen de 58 en 60 zit kwa reach amper verschil (3mm), stack is wel 2cm verschil maar kan je eventueel oplossen met stuurpen met meer graden.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Of een ander model frame; maar de vorige keer viel die suggestie niet helemaal lekker.

Trek is zeker gestopt met het aanbieden van 2 verschillende geometrieen voor dezelfde maat?

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 21-09-2023 10:29 ]

• DDX
Bij de Emonda wel, bij de Domane heb je nog wel de race geometry.
Maar als hij kijkt naar de SL (en niet de SLR) denk ik niet dat dit in het budget past.

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:06
Ik ben bezig met de aankoop van een Trek Émonda SL6, echter heb twijfels over de maat.
In de winkel heb ik framemaat 58 cm en 60 cm en daar leek 58 cm de juiste maat zijn, 60 cm was netvre gestrekt. De hoogte van zadel was ingesteld op 82,5 cm, dit is ongeveerde hoogte die ikmop mijn huidige fiets (Giant Defy, maat L) heb. Nu kom ik erachter (website Trek) dat bij framemaat 58 cm de maximale zadelrailhoogte 78,5 cm is. Dat zou betekenen dat met zadelhoogte 82,5 cm de seatpost al maximaal is uitgeschoven. Stel dat ik na aanschaf het zadel nog iets hoger wil hebben staan, zou het niet meer mogelijk zijn.
Ypuh schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:34:
[...]

Trek Emonda maakt toch gebruik van seatmasts die je over het frame schuift? Volgens mij zijn die er in 2 lengtes.
In maat 58 en 60 wordt deze standaard geleverd met de langere seat post.
Maat 60 heeft een 110mm stuurpen en een stuur met 100mm reach. Vond dit op mijn SL6 behoorlijk gestrekt en heb daarom het stuur vervangen. Kleinere maat is geen optie voor mij i.v.m. beenlengte.

Met ander stuur en/of stuurpen kan je de reach flink verkorten. Moet dan passend te krijgen zijn lijkt mij, misschien is dat een optie.

• Requiem19
  • Nu online
Over al die kilometers, watts, FTP's, watts/kg etc: ik zou vooral jezelf niet teveel vergelijken met anderen. Vergelijk jezelf met jezelf: word je beter dan je was? Fiets je meer dan je eerst fietste? Heb je meer lol dan je eerst had?

Dat is allemaal veel belangrijker dan jezelf vergelijken met andere mensen. There always is a bigger dog out there than you. Iedereen deelt zijn leven anders in en prioritiseert anders. En iedereen heeft een verschillend pakket genen waardoor hij sneller of minder snel progressie maakt dan een vriend die naast hem (of haar fietst).

Als het gaat om meefietsen met mannen die veel sneller dan jou zijn: dat kan best, maar dan moet je wat minder (/NIET) op kop fietsen en vooral wat slimmer zijn in je gedrag in de groep en vooral ook handig zijn met hard bochten nemen zodat je niet elke keer een gaatje moet dichten met 700watt.

Het spelletje slim fietsen in een groep fietsers die sneller is dan jou is een leuk spelletje op zich :).

• Ypuh
  • Nu online
100mm reach? Dat lijkt me wat veel, maar daar is dan ook de winst te halen. Standaard is iets van 80-85mm en je ziet steeds vaker compacte sturen met 70mm reach (deze heb ik zelf ook).

Daarnaast levert een smaller stuur je ook reach voordeel op. 44cm als standaard is inmiddels wel verleden tijd, maar afhankelijk van je schouderbreedte kun je met 42 of 40cm ook 1 of 2 cm minder reach behalen. I.c.m. een 10cm stuurpen kun je bij elkaar opgeteld zo een centimeter of 3 kortere reach realiseren zonder dat je echt iets inlevert.

• DDX
Trek heeft idd sturen met mega reach.
Maar Martin99 zal eerst eens moeten posten waarom hij twijfelt tussen 58 en 60 frame.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:05:
100mm reach? Dat lijkt me wat veel, maar daar is dan ook de winst te halen. Standaard is iets van 80-85mm en je ziet steeds vaker compacte sturen met 70mm reach (deze heb ik zelf ook).

Daarnaast levert een smaller stuur je ook reach voordeel op. 44cm als standaard is inmiddels wel verleden tijd, maar afhankelijk van je schouderbreedte kun je met 42 of 40cm ook 1 of 2 cm minder reach behalen. I.c.m. een 10cm stuurpen kun je bij elkaar opgeteld zo een centimeter of 3 kortere reach realiseren zonder dat je echt iets inlevert.
Ja klopt, dat noemde ik ook al in mijn post, staat zo ook in de specs van Trek zelf. 100mm is echt veel ja, Bij Specialized zijn ze allemaal 75mm.
DDX schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:06:
Trek heeft idd sturen met mega reach.
Maar Martin99 zal eerst eens moeten posten waarom hij twijfelt tussen 58 en 60 frame.
Omdat hij de reach op de 60 "net te veel" vond toch?
60 cm was netvre gestrekt

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 21-09-2023 11:17 ]

• DDX
Ok daar had ik even overheen gelezen, dan is het antwoord simpel.
Neem de 60 en monteer een andere stuur.
Waarschijnlijk is dit toch al handig aangezien meeste fietsen met veel te breed stuur geleverd worden.

Zit je nog wel dat stack ook 2cm hoger is, dat is groter verschil tussen de 58 en 60.
Wat dus op te lossen is met stuurpen met meer graden als dat een probleem is.

Al is het natuurlijk ook de vraag of setback van zadel goed stond op de demo fiets hoe je wilt zitten, dat kan ook flink uitmaken voor reach naar je shifters.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 21-09-2023 11:23 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:22:
Ok daar had ik even overheen gelezen, dan is het antwoord simpel.
Neem de 60 en monteer een andere stuur.
Waarschijnlijk is dit toch al handig aangezien meeste fietsen met veel te breed stuur geleverd worden.

Zit je nog wel dat stack ook 2cm hoger is, dat is groter verschil tussen de 58 en 60.
Wat dus op te lossen is met stuurpen met meer graden als dat een probleem is.

Al is het natuurlijk ook de vraag of setback van zadel goed stond op de demo fiets hoe je wilt zitten, dat kan ook flink uitmaken voor reach naar je shifters.
Hij komt van een Defy maat L, ik heb maar even een jaargang gegokt maar dan lijkt me de extra stack van de 60 alleen maar beter:

https://geometrygeeks.bik...rek-emonda-sl-2022-60-cm/

Lijkt mij helder, die centimeter reach aanpakken met een ander stuur en/of stuurpen en dan kan je met een 60 bijna dezelfde afstelling halen met een zadelhoogte die gewoon past in het frame.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 21-09-2023 12:02 ]

• DDX
Als ik dan ga gokken zou de reach naar shifters bij de 58cm dus al 3cm langer zijn.
Dus nog meer redenen om direct een ander stuur te monteren.

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
mhr-zip schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:01:
[...]

Snelheid gewoon van je Wahoo/Garmin afhalen, maakt het leven een stuk leuker.
Snelheid boeit me tot zover dat ik kan zien hoelang ik ongeveer kwijt ben voor een geplande rit. Als ik mijn 60km woon werk rit moet doen bij 30 of bij 34km/u dan scheelt het me te laat komen of niet. In iedergeval weet ik tijdens het fietsen een beetje waar ik aan toe ben.
Tuurlijk voel je het ook wel een beetje hoe snel je fietst. Toch is het ergens wel handig. Al blijft een vermogensmeter handiger om je eigen krachten over de tijd te kunnen vergelijken:)

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:50

Reginas

Queen of Core Stability

Iemand een aanrader voor een goede bikefitter in het zuiden/midden van het land?

Voorgeschiedenis: ik heb oktober 2022 een bikefit gehad op mijn eigen fiets door een sportpodotherapeut vanwege allerhande pijnklachten. Ik heb toen op maat gemaakte zooltjes gekregen, schoenplaatjes zijn aangepast, zadelpen was 4 centimeter omhoog gezet en ik ben van een 90mm stuurpen naar een 75mm stuurpen gegaan. De aanpassingen zijn direct op mijn eigen fiets doorgevoerd en ik heb geen rapport ontvangen met de aanbevolen afstelling. In de tussentijd heb ik een klimclinic gedaan waarvan de instructeur ook bikefitter is en hij heeft ook een beetje gesleuteld aan mijn fiets omdat ik schijnbaar zou stuiteren op mijn zadel (zelf nooit iets van gemerkt overigens). Ik vind het lastig om te bepalen of de aanpassing een verbetering is, maar terugzetten naar de oorspronkelijke afstelling was ook niet gemakkelijk bij gebrek aan rapport (note to self: volgende keer nameten en maten noteren!).

Aanleiding: op dit moment ervaar ik nog steeds pijntjes. Met name aan mijn schaambeen, omdat ik te ver naar voren glij op mijn zadel, ondanks een aardig getrainde core. Daarnaast heb ik regelmatig last van tintelingen/verdoofd gevoel in mijn voorvoeten, vooral rechts. Ik dacht eerst dat andere schoenen de oplossing waren, maar daar twijfel ik steeds meer aan. Het zou mij niet verbazen als er sprake is van een zenuw die bekneld/geïrriteerd raakt in bepaalde posities. Ik ben bekend met piriformis-klachten (geïrriteerde zenuw in bilspier) waarbij ik ook uitstralingen kan krijgen naar mijn voeten. Op dit moment ben ik klachtenvrij qua piriformis.
In het voorjaar wil ik graag een nieuwe fiets kopen, met daarbij een bikefit als uitgangspunt, zodat ik hopelijk een geometrie vind die goed bij mij past. Niet iedere fiets valt perfect passend te maken is mijn ervaring.

Voorkeur gaat uit naar een bikefit inclusief zadeldrukmeting op een pasfiets (Retül? Guru Fit?) om verschillende afstellingen te proberen, ook met het oog op de aanschaf van een nieuwe fiets. Voorkeur gaat ook uit naar bikefitter die uitgebreide kennis heeft van het menselijk lichaam en bewegingsapparaat, zoals een fysiotherapeut of bewegingswetenschapper.

Plan is nu om pas een shoefit te plannen als blijkt dat de klachten aan mijn voeten nog steeds bestaan na een bikefit.

Zelf heb ik Pedaalkracht in Nijmegen gevonden en Sportfocus040 in Eindhoven. Heeft iemand hier een duidelijke aan- of juist afrader voor een bikefitter? Nog andere aandachtspunten om rekening mee te houden?

• edoappelhof
Reginas schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:51:
Iemand een aanrader voor een goede bikefitter in het zuiden/midden van het land?

Voorgeschiedenis: ik heb oktober 2022 een bikefit gehad op mijn eigen fiets door een sportpodotherapeut vanwege allerhande pijnklachten. Ik heb toen op maat gemaakte zooltjes gekregen, schoenplaatjes zijn aangepast, zadelpen was 4 centimeter omhoog gezet en ik ben van een 90mm stuurpen naar een 75mm stuurpen gegaan. De aanpassingen zijn direct op mijn eigen fiets doorgevoerd en ik heb geen rapport ontvangen met de aanbevolen afstelling. In de tussentijd heb ik een klimclinic gedaan waarvan de instructeur ook bikefitter is en hij heeft ook een beetje gesleuteld aan mijn fiets omdat ik schijnbaar zou stuiteren op mijn zadel (zelf nooit iets van gemerkt overigens). Ik vind het lastig om te bepalen of de aanpassing een verbetering is, maar terugzetten naar de oorspronkelijke afstelling was ook niet gemakkelijk bij gebrek aan rapport (note to self: volgende keer nameten en maten noteren!).

Aanleiding: op dit moment ervaar ik nog steeds pijntjes. Met name aan mijn schaambeen, omdat ik te ver naar voren glij op mijn zadel, ondanks een aardig getrainde core. Daarnaast heb ik regelmatig last van tintelingen/verdoofd gevoel in mijn voorvoeten, vooral rechts. Ik dacht eerst dat andere schoenen de oplossing waren, maar daar twijfel ik steeds meer aan. Het zou mij niet verbazen als er sprake is van een zenuw die bekneld/geïrriteerd raakt in bepaalde posities. Ik ben bekend met piriformis-klachten (geïrriteerde zenuw in bilspier) waarbij ik ook uitstralingen kan krijgen naar mijn voeten. Op dit moment ben ik klachtenvrij qua piriformis.
In het voorjaar wil ik graag een nieuwe fiets kopen, met daarbij een bikefit als uitgangspunt, zodat ik hopelijk een geometrie vind die goed bij mij past. Niet iedere fiets valt perfect passend te maken is mijn ervaring.

Voorkeur gaat uit naar een bikefit inclusief zadeldrukmeting op een pasfiets (Retül? Guru Fit?) om verschillende afstellingen te proberen, ook met het oog op de aanschaf van een nieuwe fiets. Voorkeur gaat ook uit naar bikefitter die uitgebreide kennis heeft van het menselijk lichaam en bewegingsapparaat, zoals een fysiotherapeut of bewegingswetenschapper.

Plan is nu om pas een shoefit te plannen als blijkt dat de klachten aan mijn voeten nog steeds bestaan na een bikefit.

Zelf heb ik Pedaalkracht in Nijmegen gevonden en Sportfocus040 in Eindhoven. Heeft iemand hier een duidelijke aan- of juist afrader voor een bikefitter? Nog andere aandachtspunten om rekening mee te houden?
Geen ervaring mee. Heb sportfocus wel eens aan het werk gezien, hij deelt de praktijk met mijn trainer. Dat ziet er zeer professioneel uit. Niet dat dat dan weer alleszeggend is.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:20
@Nutterd ?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• DDX
@Reginas moet zeggen dat je ik jou afgelopen zaterdag ook best wel flink heen en weer zag stuiteren op je zadel.
Als in het idee dat je misschien te hoog zit zegmaar, maar kan ook totaal andere oorzaak hebben.
Dus het was nog erger ?

Ik heb zelf aantal jaar geleden een fit gedaan bij cyclinglab.cc (van Jim van den Berg, ook bekend van de ltd podcasts)
Maar was meer omdat ik wel eens benieuwd was, was eigenlijk meer bevesting dat ik wel ok zat.
Zit in Amsterdam maar voor goede fit kan je best wat reizen zou ik zeggen.
Heeft ook vestiging in Maastricht. (geen idee of ze daar ook bikefit doen)

Zou iig een echte bikefitter zoeken, niet een fietsenzaak die het met wat laser metingen doet.

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 21-09-2023 14:22 ]

• Nutterd

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

@Reginas

https://www.bikemedical.nl/ ben ik heel tevreden over...geen ervaring met andere dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• VonAalscht
  • Registratie: November 2001

VonAalscht

Raaaar

Ik ben zelf bij https://www.pedaalkracht.com/ geweest, zeer over te spreken.

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
Bij mij om de hoek in Culemborg zit Foot Connection. Zij hebben naast mijzelf ook Demi Vollering en ene Jonas geholpen. :)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• tiswat
  • Laatst online: 10:36

Heb zelf goede ervaring met:
https://pro4mance.eu/

Zitten in Drunen, vlakbij Den Bosch.

• Requiem19
  • Nu online
Positieve ervaring hier met https://cyclingperformance.nl/.

De bikefitter is een fysiotherapeut die je fit dus ook bekijkt vanuit jouw lichaam en jouw specifieke klachten. Het kan dus dat hij je iets minder optimaal op de fiets zet, omdat dit een probleem in je knie/heup/voet oplost. Dit bedrijfje zit ook in het Sport Medisch Centrum van Amsterdam, dus echt gericht op fysio en sport.

Daarnaast ook goede tips om je zwakke punten qua mobiliteit / kracht te verbeteren. Meer een totaalplaatje dus.

Heeft mij van een paar chronische klachten afgeholpen waardoor ik nu 10+ uur kan fietsen zonder noemenswaardige pijn.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12-2025
tiswat schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:21:
[...]

Heb zelf goede ervaring met:
https://pro4mance.eu/

Zitten in Drunen, vlakbij Den Bosch.
Deze zou ik zelf ook aanraden in tegenstelling tot sportfocus040. Deze leek meer te kijken naar de algehele klachten ipv de kijken naar alleen de zadeldruk en wat voor effecten dat had op de rest van de houding. Misschien niet helemaal het doel van de bikefit maar bij Pro4mance ben ik uiteindelijk qua positie op de fiets zo goed als niet veranderd maar heeft hij voorgesteld om andere lichamelijke klachten eerst te verhelpen. Dat had uiteindelijk de beste uitwerking in tegenstelling tot verschillende veranderingen die alleen maar aan symptoombestrijding deden.

• orange.x
https://velometric.nl/fietsmetingen/fietsmeting/ is waar ik geweest ben, ook voor schoenplaatjes en dergelijke. Werkt toevallig het broertje van Kelderman ook. Maar gebruik dat template nog steeds, al heb ik er wel recent iets meer mn zadel omhoog gezet om te testen. Zou dus ook een optie kunnen zijn.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:14
Kan ik beamen. Zijn ook niet beroerd om nadien even een schoenplaatje voor je te stellen bij nieuwe schoenen et cetera.

• Requiem19
  • Nu online
wibblemoo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:58:
[...]

Kan ik beamen. Zijn ook niet beroerd om nadien even een schoenplaatje voor je te stellen bij nieuwe schoenen et cetera.
Yep - ook mijn ervaring. Je kunt hen prima even bellen als er iets is qua fit en dan helpen ze je zonder daar gelijk een factuur voor te sturen.

In de essentie zou ik iemand die een bikefit wil gaan doen vooral adviseren om te kijken naar een fitter die ook een achtergrond heeft in bewegingswetenschappen/fysiotherapie. Zodat hij/zij niet je houding als uitgangspunt neemt, maar vooral goed kijkt naar jouw lichaam qua flexibilit/mobiliteit/kracht en eventueel je pijnpunten.

De eerste fitter van mijn vriendin (ergens in Friesland..^^) zette haar gewoon op de fiets en ging toen beetje meten wat goed pastte. Uiteindelijk zat ze best goed hierdoor, maar bleef ze last hebben van haar schouder. Dat is opgelost door Cyclingperformance.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
DDX schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:09:
@joint_me Reginas moet zeggen dat je ik jou afgelopen zaterdag ook best wel flink heen en weer zag stuiteren op je zadel.
Als in het idee dat je misschien te hoog zit zegmaar, maar kan ook totaal andere oorzaak hebben.
Dus het was nog erger ?

Ik heb zelf aantal jaar geleden een fit gedaan bij cyclinglab.cc (van Jim van den Berg, ook bekend van de ltd podcasts)
Maar was meer omdat ik wel eens benieuwd was, was eigenlijk meer bevesting dat ik wel ok zat.
Zit in Amsterdam maar voor goede fit kan je best wat reizen zou ik zeggen.
Heeft ook vestiging in Maastricht. (geen idee of ze daar ook bikefit doen)

Zou iig een echte bikefitter zoeken, niet een fietsenzaak die het met wat laser metingen doet.
Waarom wordt ik hier gementioned? Nu ben ik in de war :?

Hello fellow humans

• DDX
joint_me schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:10:
[...]

Waarom wordt ik hier gementioned? Nu ben ik in de war :?
Nu ben ik ook in de war, haha.
Deed @ reg en toen gebeurde er denk iets waardoor jij een mention kreeg en Reginas los erachter stond haha.

Jij staat wel bovenaan als je @ doet omdat je een van de ts'ers bent.

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 21-09-2023 14:25 ]

• DDX
Requiem19 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:03:
[...]

Yep - ook mijn ervaring. Je kunt hen prima even bellen als er iets is qua fit en dan helpen ze je zonder daar gelijk een factuur voor te sturen.

In de essentie zou ik iemand die een bikefit wil gaan doen vooral adviseren om te kijken naar een fitter die ook een achtergrond heeft in bewegingswetenschappen/fysiotherapie. Zodat hij/zij niet je houding als uitgangspunt neemt, maar vooral goed kijkt naar jouw lichaam qua flexibilit/mobiliteit/kracht en eventueel je pijnpunten.

De eerste fitter van mijn vriendin (ergens in Friesland..^^) zette haar gewoon op de fiets en ging toen beetje meten wat goed pastte. Uiteindelijk zat ze best goed hierdoor, maar bleef ze last hebben van haar schouder. Dat is opgelost door Cyclingperformance.
Afhankelijk van je doelen zou ik ook iemand nemen die ook wat inzicht heeft hoe je op een racefiets wilt zitten als je sneller wilt fietsen zegmaar.
Dus niet alleen op basis van wat is goed voor het lichaam.
Dus niet puur een fysio.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:58

Bezulba

Formerly known as Eendje

Requiem19 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:23:
[...]

Solo?

Het is nogal een verschil of je solo rijdt of in een groepje met 10 snelle mannen…
solo idd :)

blup

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
Ik ben geen fysio of bewegingswetenschapper, maar waar ik veel aan heb gehad is vooral kijken naar de oorzaak van bepaalde klachten..
In mijn geval was het vooral gebrek aan core-stability wat zorgde voor nek/schouder issues en op lange ritten ook tintelende handen/vingers..

Dus bekijk vooral wat je wilt bereiken met een bikefit, wil je alleen symptoombestrijding of wil je ook de oorzaak aanpakken..

Sommige dingen kunnen natuurlijk niet opgelost worden door bijvoorbeeld extra training en is echt een fysiek probleem.

Terugkijkend op mijn eerste fit 4 jaar geleden, toen had ik ook al last van onderrug, tintelende handen, die heeft me gewoon rechter op de fiets gezet waardoor de klachten verdwenen..
Toen ik weer dieper wilde zitten kwamen de problemen natuurlijk weer terug..
Oplossing was in mijn geval meer core-stability oefeningen doen om beter de diepere houding aan te kunnen.

Ik ga dus ook mee met DDX, bepaal vooral wat je doel is en hoe je het liefst op de fiets wilt zitten, en kijk ook of je na enkele weken nog een terugkom momentje kan krijgen als iets nog niet 100% in orde is, de meeste goede fitters geven je deze mogelijkheid vaak wel..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• DDX
En kijk ook naar de bekende youtube fitters en je kan zelf ook al veel zelf afstellen :

https://www.youtube.com/p...Vfiv3eAJ4UYkzeb2JltpLSlzs

https://www.youtube.com/p...xtpxJ-b9ptUikhStxEvkm1V7E

https://www.youtube.com/p...ozruIeo1u4jVelI-tnTlBUso7

De playlists zijn niet volledig kwa filmpjes er staan op die channels ook nieuwere filmpjes die (nog) niet in de playlist staan.

Gewoon paar regenachtige avondjes kijken en je hebt al heel wat info.
Helpt ook dat je niet blind naar een bikefitter gaat met 'zet mij maar op de fiets' maar ook kan vragen/meedenken waarom aanpassingen gedaan worden.

En vergeet niet; als je op een racefiets gaat zitten ga je pijn lijden, zeker als je maar 4 uurtjes op de fiets gaat zitten per week.
De houding is gewoon niet natuurlijk.
Veel zaken kan je gemakkelijker maken/aan wennen.
Maar zelfs ik heb wel eens dagje dat ik ergens last van heb. (met warm weer wilt zitvlak nog wel eens opspelen, zeker als je meerdere dagen lange ritten achter elkaar doet)

[ Voor 35% gewijzigd door DDX op 21-09-2023 16:05 ]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
Deze kan ik je ook aanraden om te bekijken op YT: https://www.youtube.com/@KineticCoach

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11
Nvm

[ Voor 97% gewijzigd door crimby op 22-09-2023 08:16 ]

• pdukers
  • Niet online
Shimano to recall 760,000 Ultegra and Dura-Ace cranksets due to crash risk

Ik ben benieuwd of we voor de EU ook een recall gaan krijgen. Ik heb zelf nog een oude fiets voor de winter met 6800.

[ediit]
Er is nu ook een EU melding: jasperdeman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
[/edit]

[ Voor 34% gewijzigd door pdukers op 21-09-2023 19:45 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

pdukers schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:48:

Ik ben benieuwd of we voor de EU ook een recall gaan krijgen. Ik heb zelf nog een oude fiets voor de winter met 6800.
Ik heb hier een RG… Net niet affected lijkt het?

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

Bedankt allen voor de gegeven tips. Ik ga me verdiepen in de verschillende adressen die jullie hebben gedeeld en dan nadenken over wat het meest passende is mijn situatie.

@tiswat Pro4mance ken ik ook, de sportpodotherapeut waar ik vorig jaar ben geweest is werkzaam bij Profysic en zij werken schijnbaar samen met Pro4mance. Dat vond ik wel handig om te weten.

@DDX Het klopt dat ik wel dat ik beweeglijk ben op mijn fiets. Meer een voor-/achterwaartse beweging dan een op-en-neergaande beweging. Ik glij veel naar voren en ben dan steeds bezig met mezelf weer naar achter positioneren. Kost ook veel energie op die manier. We (=sportpodotherapeut, bikefitter van fietsclinic, ik zelf) hebben wel wat gespeeld met de hoogte van mijn zadel, maar als mijn zadel lager wordt gezet merk ik dat aan mijn knieën. Dan kan ik mijn benen schijnbaar niet onder de juiste hoek strekken.

Concreet is mijn probleem dat ik te ver naar voren glijd op mijn zadel. Ik blijf niet goed op mijn zitbotjes zitten, maar ik zit meer op mijn schaambeen. Gevolg is pijnklachten en urinewegproblemen, omdat mijn ladybits in de verdrukking komen. Ik kan de drukpunten echt op de centimeter nauwkeurig aanwijzen. Wat dat betreft heb ik heel duidelijk voor ogen wat voor winst ik bij een bikefit wil behalen: verhelpen huidige pijnklachten, blessures voorkomen en houding optimaliseren. Ik vind het bij mijn huidige klachten moeilijk om meer trainingsuren te maken dan dat ik nu doe. Dan is het ook lastig om over die 4-6 uur fietsen per week heen te komen. :) Mijn goede voornemen voor 2023 was om pijnloos 100km te kunnen fietsen. Het jaar is nog niet voorbij, maar op dit moment lukt het niet. Ik heb er wel vertrouwen in dat als ik beter op mijn fiets zit, het ook gemakkelijker wordt om te trainen. Pijn is zo'n afleidende factor.

Ik realiseer me dat de houding op een racefiets geen natuurlijke houding is en dat het vraagt om gewenning. In het geval van milde spierklachten was ik ook meer geneigd geweest om "gewoon" door te zetten, maar urinewegproblemen zijn echt een grens voor mij. Ik heb verschillende zadels geprobeerd, maar ik heb steeds meer het gevoel dat het probleem "elders in de keten" zit ondanks dat de klachten zich uiten in de onderkant.

Een mogelijke uitkomst van de bikefit zou ook kunnen zijn dat ik zelf iets moet aanpassen. Dat ik mijn bekken niet kantel onder de juiste hoek of dat ik flink aan de gewichten moet hangen om sterkere spieren te kweken, los van de 3+ uren per week die ik al besteed aan corestability oefeningen. Daarom zou ik graag willen dat een professional met kennis van zaken (anatomie, bewegingsapparaat) met mij meekijkt, want ik heb het gevoel dat ik er zelf niet meer uitkom met alleen YouTube en zelf sleutelen aan mijn fiets. Reden dat ik er een zadeldrukmeting bij wil hebben, is om mijn huidige klachten verder te objectiveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Reginas op 21-09-2023 18:33 ]

• Ypuh
  • Nu online

Liever laat dan nooit. Goed om even te melden!

Iemand bij mijn club heeft al 3 Dura Ace cranks gesloopt. Volgens mij wel steeds een nieuwe gekregen, maar vraag me af waarom dit zo lang heeft mogen duren.

Edit: Vreemd genoeg alleen in de US ja. Zal wel weer met een wet en centjes te maken hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 21-09-2023 19:13 ]

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ypuh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:11:
[...]
Edit: Vreemd genoeg alleen in de US ja. Zal wel weer met een wet en centjes te maken hebben.
Volgens mij ook EU. Tenminste, op de EU site staat het bericht ook:
https://bike.shimano.com/...s-inspection-program.html

En ook lokale telefoonnummers.

• Martin99
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11-2025
[...]

Allemaal bedankt, maar de émonda gaat hem niet worden. Iets met te lange benen (93,5 cm bij lengte 188 cm)en kort bovenlichaam, jammer maar helaas. 60 cm voelt gewoon niet goed.
Ga me oriënteren op een fiets met dezelfde soort geomtrie als de Defy.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:10
Reginas schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:30:
Bedankt allen voor de gegeven tips. Ik ga me verdiepen in de verschillende adressen die jullie hebben gedeeld en dan nadenken over wat het meest passende is mijn situatie.

@tiswat Pro4mance ken ik ook, de sportpodotherapeut waar ik vorig jaar ben geweest is werkzaam bij Profysic en zij werken schijnbaar samen met Pro4mance. Dat vond ik wel handig om te weten.

@DDX Het klopt dat ik wel dat ik beweeglijk ben op mijn fiets. Meer een voor-/achterwaartse beweging dan een op-en-neergaande beweging. Ik glij veel naar voren en ben dan steeds bezig met mezelf weer naar achter positioneren. Kost ook veel energie op die manier. We (=sportpodotherapeut, bikefitter van fietsclinic, ik zelf) hebben wel wat gespeeld met de hoogte van mijn zadel, maar als mijn zadel lager wordt gezet merk ik dat aan mijn knieën. Dan kan ik mijn benen schijnbaar niet onder de juiste hoek strekken.

Concreet is mijn probleem dat ik te ver naar voren glijd op mijn zadel. Ik blijf niet goed op mijn zitbotjes zitten, maar ik zit meer op mijn schaambeen. Gevolg is pijnklachten en urinewegproblemen, omdat mijn ladybits in de verdrukking komen. Ik kan de drukpunten echt op de centimeter nauwkeurig aanwijzen. Wat dat betreft heb ik heel duidelijk voor ogen wat voor winst ik bij een bikefit wil behalen: verhelpen huidige pijnklachten, blessures voorkomen en houding optimaliseren. Ik vind het bij mijn huidige klachten moeilijk om meer trainingsuren te maken dan dat ik nu doe. Dan is het ook lastig om over die 4-6 uur fietsen per week heen te komen. :) Mijn goede voornemen voor 2023 was om pijnloos 100km te kunnen fietsen. Het jaar is nog niet voorbij, maar op dit moment lukt het niet. Ik heb er wel vertrouwen in dat als ik beter op mijn fiets zit, het ook gemakkelijker wordt om te trainen. Pijn is zo'n afleidende factor.

Ik realiseer me dat de houding op een racefiets geen natuurlijke houding is en dat het vraagt om gewenning. In het geval van milde spierklachten was ik ook meer geneigd geweest om "gewoon" door te zetten, maar urinewegproblemen zijn echt een grens voor mij. Ik heb verschillende zadels geprobeerd, maar ik heb steeds meer het gevoel dat het probleem "elders in de keten" zit ondanks dat de klachten zich uiten in de onderkant.

Een mogelijke uitkomst van de bikefit zou ook kunnen zijn dat ik zelf iets moet aanpassen. Dat ik mijn bekken niet kantel onder de juiste hoek of dat ik flink aan de gewichten moet hangen om sterkere spieren te kweken, los van de 3+ uren per week die ik al besteed aan corestability oefeningen. Daarom zou ik graag willen dat een professional met kennis van zaken (anatomie, bewegingsapparaat) met mij meekijkt, want ik heb het gevoel dat ik er zelf niet meer uitkom met alleen YouTube en zelf sleutelen aan mijn fiets. Reden dat ik er een zadeldrukmeting bij wil hebben, is om mijn huidige klachten verder te objectiveren.
Heeft iemand naar jouw schoenplaatjes gekeken? Verkeerd afgestelde plaatjes kunnen ook voor knieklachten zorgen.

www.vanspeykwheels.nl

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
orange.x schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:57:
https://velometric.nl/fietsmetingen/fietsmeting/ is waar ik geweest ben, ook voor schoenplaatjes en dergelijke. Werkt toevallig het broertje van Kelderman ook. Maar gebruik dat template nog steeds, al heb ik er wel recent iets meer mn zadel omhoog gezet om te testen. Zou dus ook een optie kunnen zijn.
Hier ben ik ook geweest. Martin is overigens de oudere broer meen ik :)

Werkt met Retul en is een gedegen fysio. Kan zelf ook niet onaardig fietsen…

Zaterdag laatste koersje van het seizoen. 75 man bij de locals/funklasse dus benieuwd hoe dat gaat.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• DDX
Ik maak genoeg km's maar gek genoeg nog nooit last gehad van dat shimano probleem.
(wel genoeg over gelezen en gehoord)

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:33
DDX schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:42:
Ik maak genoeg km's maar gek genoeg nog nooit last gehad van dat shimano probleem.
Wat een joekel van een roze olifant zeg..
:X
_O-

edit: sorry, dit moest kennelijk gezegd worden, alhoewel ik geen idee heb wat de aanleiding was.. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door guapper op 22-09-2023 08:42 ]

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-12-2025
DDX schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:42:
Online kon je er inderdaad al veel over lezen bij Hambini, Peak Torque of thanksshimano. Volgens Peak Torque zou het vooral voorkomen in wat meer tropische klimaten.

In die links zijn veel plaatjes te zien van de problemen, hier nog het officiele filmpje van Shimano uit de FAQ hoe je zelf kan inspecteren:
[YouTube: Shimano 11-Speed Hollowtech II Crankset Inspection and Replacement Program North America | SHIMANO]

• DDX
matthijsln schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:37:
[...]

Online kon je er inderdaad al veel over lezen bij Hambini, Peak Torque of thanksshimano. Volgens Peak Torque zou het vooral voorkomen in wat meer tropische klimaten.
Heb ook 2 fietsmaatjes die hier last van hebben (in Nederland)
1 heeft helaas z'n crank vorig jaar al weggegooid.

Ga mijn cranks (3x fc-9000) ook maar even goed bekijken.
Wel netjes dat ze ook denken aan mensen die powermeter erop gezet hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 22-09-2023 09:52 ]

• ydderf
  • Registratie: December 2017
Reginas schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:30:
We (=sportpodotherapeut, bikefitter van fietsclinic, ik zelf) hebben wel wat gespeeld met de hoogte van mijn zadel, maar als mijn zadel lager wordt gezet merk ik dat aan mijn knieën. Dan kan ik mijn benen schijnbaar niet onder de juiste hoek strekken.
Is er ook al gekeken naar je cranklengte?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• DDX
@Reginas duidelijk verhaal, zou dus geen standaard bikefitter zoeken idd.
Cycling labs die ik noemde heb je eerst gesprek/meting etc met een fysiotherapeut en daarna ga je door naar de bikefitter en en wordt er eventueel samen met de fysiotherapeut samen nog gekeken.

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-12-2025

djfrankel

It's a trap!

[ediit]
Er is nu ook een EU melding: jasperdeman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
[/edit]
Ja beetje matig, ongeveer 1,5 jaar geleden melde ik mij hier met een scheur in mijn 6 jaar oude ultegra 6800 crank en of mensen ervaring hadden met het toch garantie hier op krijgen. Op zich nog wel een tip gekregen, maar eigenlijk kwam het er op neer dat shimano zei "we geven 2 jaar garantie en daarna zoek het maar uit". Dus nu een power2max powermeter met rotor cranks gekocht en mijn shimano crank bij het afval gemikt.

Blijkt dat ze naar járen van klachten er nu EINDELIJk iets aan gaan doen.

Ik ben op zich verder heel tevreden met mijn shimano spullen maar hoe ze met dit issue om zijn gegaan is gewoon heel slecht.

Bericht van toen:
djfrankel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:08:
Ik moet toch even jullie hulp in roepen. Vanmiddag een scheur in mijn (rechter)crank getrapt tijdens het binnenfietsen. Gaat om een ultegra 6800 175mm crank. Fiets komt bij canyon weg (januari 2016) en al even contact met hen gehad, maar zij geven aan 2 jaar fabrieksgarantie te geven op onderdelen. Daarnaast gaven ze aan dat ook shimano niet veel meer dan 2 jaar garantie geeft. Echter verwacht ik toch wel op iets als een crank dat het niet zomaar mag scheuren, is er iemand die hier ervaring mee heeft? Daarnaast dan nog de 2e vraag: kun je ook alleen een rechter crank kopen? Links heb ik een 4iiii powermeter crank dus aan een nieuwe set heb ik niet zo veel, dan zou ik zelfs 2 linker cranks in de kast hebben liggen.

Plaatje bij het praatje
[Afbeelding]

[ Voor 31% gewijzigd door djfrankel op 22-09-2023 13:54 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:33
djfrankel schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:46:
[...]
Op zich nog wel een tip gekregen, maar eigenlijk kwam het er op neer dat shimano zei "we geven 2 jaar garantie en daarna zoek het maar uit". Dus nu een power2max powermeter met rotor cranks gekocht en mijn shimano crank bij het afval gemikt.

[...]
Als je daar nog mails of zo van hebt, heb je een aanknopingspunt. Maar dan moet je nog wel aantonen dat de crank voor de terugroep actie in aanmerking zou komen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
djfrankel schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:46:
[...]

Ja beetje matig, ongeveer 1,5 jaar geleden melde ik mij hier met een scheur in mijn 6 jaar oude ultegra 6800 crank en of mensen ervaring hadden met het toch garantie hier op krijgen. Op zich nog wel een tip gekregen, maar eigenlijk kwam het er op neer dat shimano zei "we geven 2 jaar garantie en daarna zoek het maar uit". Dus nu een power2max powermeter met rotor cranks gekocht en mijn shimano crank bij het afval gemikt.

Blijkt dat ze naar járen van klachten er nu EINDELIJk iets aan gaan doen.

Ik ben op zich verder heel tevreden met mijn shimano spullen maar hoe ze met dit issue om zijn gegaan is gewoon heel slecht.

Bericht van toen:

[...]
Misschien heb je nog een foto van je productiecode?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• DDX
Nieuw frame van tailfin ontvangen, verbeterde versie aan voorkant.
Zie bij het demonteren dat rail ook beetje krom staat, in midden ook wat scheurtjes vertoont.
Geluk dus dat die aan de voorkant doorgegaan is en niet in het midden tijdens een rit :o

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j35hH7m/photo-2023-09-23-11-01-33.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k8XzyGr/photo-2023-09-23-11-01-38.jpg

edit: aan 1 kant is die ook al door, alleen door omhulsel nog bij elkaar gehouden

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cFqNBwR/photo-2023-09-23-11-06-04.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door DDX op 23-09-2023 11:06 ]

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

Oef! Dat ziet er best lomp uit. Is die verbuiging ontstaan terwijl je je wel aan de maximale belasting hebt gehouden van de tailfin qua gewicht?

Vraag van mij: met het gore en gure weer op komst wil ik toch een set spatborden op mijn fiets monteren. Afgelopen jaar vaker rond gereden met een natte achterkant dan me lief is.

Ik heb deze set op het oog: SKS RACEBLADE PRO XL

Keuze voor de XL vanwege de breedte van mijn banden (32mm).
Doen? Of heeft iemand een betere tip?

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@Reginas Als je geen andere montage mogelijkheden op je frame hebt zijn de raceblades super, blijven goed stabiel zitten is mijn ervaring.

Ik zou wel wat extra frameprotectie aanbrengen op de plek waar hij gemonteerd wordt. De pootjes zijn wel voorzien van rubber maar als daar zand tussen komt (wat zeker gebeurt in de omstandigheden waarin je ze gebruikt) gaat het alsnog krassen.

• pascoa341
  • Laatst online: 00:52
pascoa341 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:33:
Omdat ik de laatste jaren niet veel meer mountainbike, wil ik me meer op het racefietsen en (in eerste instantie) indoor cycling richten. Nu las ik dat je met een endurance met bredere wielen (disc brakes) of een gravelbike ook nog wel de makkelijke Nederlandse MTB paden kan doen. Ik woon bij Dorst en dat is niet al te moeilijk dus moet wel te doen zijn.

Vraag is dan natuurlijk wat voor fiets neem je. ik wilde in eerste instantie de tweedehandsroute op gaan, maar bedacht me dat ik met het fietsenplan van mijn werk ook een racefiets mag aanschaffen.

Nu heb ik eens gekeken naar racefietsen met ruimte voor bredere banden en tenminste een endurance geometrie omdat ik in eerste instantie vooral comfortabel wil rijden. Bovendien ben ik zo stijf als een plank. Ik heb redelijk gemiddelde maten (1.84 lengte, 86/87 binnenbeen, armen en rug allemaal +/- 1cm van wat er als gemiddeld gezien werd op bestbikeadvice.com), dus dat geeft wat flexibiliteit.

Budget is ongeveer 1100 a 1200 euro. Ik denk dat ik in eerste instantie wel wat meer op de wegen zal zitten, dus dat moet ook wel leuk zijn om op te rijden. Tegelijkertijd zijn hier in de buurt best nog wat gravelwegen denk ik en mogelijk ook in Belgie, dus wel leuk als het allebei zou kunnen (met dan het Dorst MTB parcours als bonus - niet essentieel, wel leuk :-). Heb nu dus een lijstje als volgt gemaakt:
  • Giant Contend AR3 - maat ML (momenteel favoriet, maar wel aan de top van prijsrange en banden kunnen niet heel breed)
  • Decatholon Triban RC520 - maat L (goedkoop, wel microshift groep die ik niet ken en geometrie is mogelijk wat lui?)
  • Cannondale Topstone 4. - maat L (hele vette gele kleur, wederom microshift groep en volgens mij wel een echte gravelbike, dus mogelijk wat saai op asvalt?)
  • Cube Nuroad Pro - maat L (lijkt me behoorlijk goed, maar weet er weinig van, Shimano GRX
  • Trek Domane AL 2 - maat 58 (mooie fiets die redelijk op de contend lijkt volgens mij. Wel alleen Claris - is dat wel goed genoeg, ik dacht dat SORA zo'n beetje het minimum was).
Zouden deze kunnen werken en/of mis ik bepaalde fietsen? Of is het nuttig om te zoeken naar een overjarig model, als fietsenmakers daar nog aan doen.
Omdat ik zelf altijd wel van updates houdt in dit soort topics: ik ben sinds vandaag in het bezit van een cube Nuroad pro in metal black! Door een foutje van de winkel kon ik hem voor 899 euro kopen. Dat maakt de keuze een stuk makkelijker! Hij heeft 40mm schwalbe one banden en dat is best flink, maar verbazingwekkend snel en geeft tegelijkertijd veel vertrouwen voor meer mtb achtig offroad werk als ik dat ooit wil doen.

Nu nog schoenen halen en ik kan een rondje rijden. Dank allen voor het advies!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
@pascoa341 : tof! Je bent van harte welkom in het graveltopic!

Hij wil.

• DDX
Reginas schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:50:
Oef! Dat ziet er best lomp uit. Is die verbuiging ontstaan terwijl je je wel aan de maximale belasting hebt gehouden van de tailfin qua gewicht?
Geen idee wat de max is kwa kg's, maar vermoed dat ik daar ruim onder gebleven ben.
Zeker als je ziet wat sommige anderen ermee doen en dan ook nog met zijtassen etc.

Tailfin gaf aan dat ik een van de eerste batches had en ze ondertussen verbeteringen hebben gedaan.
Heb hem inmiddels al zo'n 4 jaar en alles prima onder garantie geregeld :)

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-12-2025
Reginas schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:50:

Vraag van mij: met het gore en gure weer op komst wil ik toch een set spatborden op mijn fiets monteren. Afgelopen jaar vaker rond gereden met een natte achterkant dan me lief is.

Ik heb deze set op het oog: SKS RACEBLADE PRO XL

Keuze voor de XL vanwege de breedte van mijn banden (32mm).
Doen? Of heeft iemand een betere tip?
Ik heb ze ook. Voor het gezicht mwaa..
Functioneel, ja echt top. Doe je echt geen miskoop aan.

Rug blijft droog en schoenen ook veel langer door het voorspatbord.

Benen en stuur worden nog wel vies en nat door een beetje spattend water wat voor de voorvork (bovenkant voorwiel) met de wind naar je toe komt.

SKS heeft om een spatbord die bij het voorwiel nog een stukje doorloopt naar voren toe, dat is misschien nog iets beter, maar geen ervaring mee.

Ik rij overigens met 30mm dat gaat prima.
Wil nog wel 35mm monteren, maar weet niet of het dan ook nog mooi past met spatborden.

Ander nadeel, mensen willen misschien weer graag in je wiel rijden want ze blijven ook droog.

• ElGreco
user_tweakers schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:05:
[...]

Ik heb ze ook. Voor het gezicht mwaa..
Functioneel, ja echt top. Doe je echt geen miskoop aan.

Rug blijft droog en schoenen ook veel langer door het voorspatbord.

Benen en stuur worden nog wel vies en nat door een beetje spattend water wat voor de voorvork (bovenkant voorwiel) met de wind naar je toe komt.

SKS heeft om een spatbord die bij het voorwiel nog een stukje doorloopt naar voren toe, dat is misschien nog iets beter, maar geen ervaring mee.

Ik rij overigens met 30mm dat gaat prima.
Wil nog wel 35mm monteren, maar weet niet of het dan ook nog mooi past met spatborden.

Ander nadeel, mensen willen misschien weer graag in je wiel rijden want ze blijven ook droog.
Ik kan uit ervaring melden dat achterop komend verkeer niet droog blijft achter een raceblade. Daar zijn ze niet laag genoeg voor.

www.vanspeykwheels.nl

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:02
Zeer binnenkort new bike day dus sta ik ook voor de keuze voor nieuwe pedalen. Ik heb altijd met Shimano spd sl gereden maar op de nieuwe fiets komt Sram Force en het voelt toch niet goed om daar pedalen van Shimano op te schroeven.
Ik twijfel tussen Time Xpresso 7 carbon en Look Keo 2 Max. Qua budget vergelijkbaar maar lees alleen maar halleluja berichten en dat maakt mij juist weer aan het twijfelen.
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die een eerlijk en nuchtere ervaring hebben met 1 van beiden?

• ElGreco
D.deJong schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:12:
Zeer binnenkort new bike day dus sta ik ook voor de keuze voor nieuwe pedalen. Ik heb altijd met Shimano spd sl gereden maar op de nieuwe fiets komt Sram Force en het voelt toch niet goed om daar pedalen van Shimano op te schroeven.
Ik twijfel tussen Time Xpresso 7 carbon en Look Keo 2 Max. Qua budget vergelijkbaar maar lees alleen maar halleluja berichten en dat maakt mij juist weer aan het twijfelen.
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die een eerlijk en nuchtere ervaring hebben met 1 van beiden?
Pedalen heeft helemaal niets te maken met je groep? Ik vind dit een rare verantwoording dat je iets anders wilt kopen.

www.vanspeykwheels.nl

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999

McMiGHtY

- burp -

D.deJong schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:12:
Welke vind je het mooist? En welke passen in je budget..

Die klik je aan :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• D.deJong
ElGreco schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:25:
[...]

Pedalen heeft helemaal niets te maken met je groep? Ik vind dit een rare verantwoording dat je iets anders wilt kopen.
Ik vraag niet om jouw mening over de mijne maar om een advies of review.
Er zijn zat mensen die vinden dat een Italiaanse fiets Champagnola afgemonteerd dient te zijn, dat een zadeltas niet kan, dat een ventieldopje uit den boze is, dat het merk van de band uitgelijnd dient te zijn met het embleem van de velgen. Zo zit de wielerwereld vol met niet te verklaren meningen over wat wel en niet kan.
Dit is de mijne.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

"En daar kunt u het mee doen!"

• D.deJong
McMiGHtY schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:32:
[...]

Welke vind je het mooist? En welke passen in je budget..

Die klik je aan :)
Ik neig naar Time, geen verklaring voor.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Time pedalen op een Time fiets, klassiek!

• D.deJong
McMiGHtY schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:26:
Time pedalen op een Time fiets, klassiek!
Look op een Look.

• ElGreco
D.deJong schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:17:
[...]

Ik vraag niet om jouw mening [...]
Ja maar dit is naast fietsen mijn andere hobby!

www.vanspeykwheels.nl

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

[...]

Er zijn zat mensen die vinden dat een Italiaanse fiets Champagnola afgemonteerd dient te zijn, dat een zadeltas niet kan, dat een ventieldopje uit den boze is, dat het merk van de band uitgelijnd dient te zijn met het embleem van de velgen. Zo zit de wielerwereld vol met niet te verklaren meningen over wat wel en niet kan.
Dit is de mijne.
Champagnola, is dat net zoiets als Chinarello?

Ik rijd al jaren met Look, prima systeem dat me nog nooit in de steek heeft gelaten. Qua krachtoverbrenging een goed systeem met groot contactoppervlak. Verder allemaal heel persoonlijk, heel veel verschil zal er niet zijn onderling.

Si vis pacem, para bellum

• Requiem19
  • Nu online
Misschien ben ik gewoon een ongevoelige jongen, maar merkte weinig verschil toen ik overstapte van Shimano naar Look.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
Op mijn (tweedehandse) Italiaanse fiets wil ik ook bewust de Michelin banden vervangen door Vittoria's als de Michelin banden op zijn, puur omdat Michelins "niet kloppen". Slaat ook nergens op, maar het voelt beter. En laten we eerlijk zijn, fietsen is emotie. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 24-09-2023 16:26 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:48

Grin

Ride si sapis.

D.deJong schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:21:
[...]

Ik neig naar Time, geen verklaring voor.
Snap ik, terecht.
Maar ik zou voor Look pedalen gaan, volgens mij net even wat gangbaarder en beter te verkrijgen.
Ik heb overigens een fiets van Look en geen Look pedalen… 😄 echter wel het Look Keo systeem.
Look fiets, Sram Red AXS groepsset, Campagnolo Bora WTO wielen, Favero pedalen… En toch werkt het wel (op een goede dag) O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Grin op 24-09-2023 16:50 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:08
[...]

Dit is de mijne.
Welkom op het internet waar je ongevraagd meningen krijgt.

Ik heb zelf geen ervaring aangezien ik op al mijn fietsen met spd (non SL) fiets. Daarmee heb je indirect ook mijn mening te pakken. Zonder te vragen :P

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:03
Requiem19 schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:21:
Misschien ben ik gewoon een ongevoelige jongen, maar merkte weinig verschil toen ik overstapte van Shimano naar Look.
Maar heb je ook een Look fiets? En met welke groepset? Een verkeerde combinatie kan er voor zorgen dat je er weinig van/bij voelt!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Grin schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:27:
[...]

Snap ik, terecht.
Maar ik zou voor Look pedalen gaan, volgens mij net even wat gangbaarder en beter te verkrijgen.
Ik heb overigens een fiets van Look en geen Look pedalen… 😄 echter wel het Look Keo systeem.
Look fiets, Sram Red AXS groepsset, Campagnolo Bora WTO wielen, Favero pedalen… En toch werkt het wel (op een goede dag) O-)
Ligt toch gewoon aan de persoon die erop zit?

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik heb een fiets uit Californie met Shimano groep en Look pedalen. Ik dacht ik doe van alles wat... Behalve italiaans dan, misschien eens kijken voor een setje Bora's... :+

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kluus schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:07:
Ik heb een fiets uit Californie met Shimano groep en Look pedalen. Ik dacht ik doe van alles wat... Behalve italiaans dan, misschien eens kijken voor een setje Bora's... :+
Selle Italia zadel?

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ah goed punt! Prologo, maar dat telt ook geloof ik, thanks. BINGO!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:56
Op deze prachtige nazomerzondag even wat motivatie gezocht om de wintertrainingen aan te vatten om klaar te zijn voor het volgende seizoen 8).

Snel even in een kalender gegoten om het overzicht te bewaren: https://docs.google.com/s...jNtFg9EgtLEHE0/edit#gid=0

Iemand nog suggesties? Er is nog plaats op de kalender :9.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Zo.. afgelopen week mijn laatste 100+ gereden (gelijk een PR met 124km). In de ochtend rond half 9 vertrokken na 2 twee goede boterhammetjes met kaas de fietsjas aan en gaan. Bidons gevuld, route ingeladen en gaan! En dan ben je na 40km over de Veluwe heen en heb je daarmee je hoogtemeters gehad. Op dat moment voelde ik een rare leegte in de benen, voor mijn gevoel door de intervaltrainingen voor de koppeltijdrit die ik binnenkort ga rijden. Even wat water en een koekje erin en lekker doortuffen.. maar dan na ruim twee uur wordt het zwaarder en zwaarder. Waar eerst de leegte in de benen bij 220 Watt was voel het inmiddels al pijnlijk bij 200 Watt. De rug gaat zeer doen (alsof je ziek bent en veel aan het hoesten bent), de buik voelt wat weeïg en ik heb het gevoel dat er een griepje aan zit te komen. Daar leg ik me dan maar bij neer en ik zet door om bij de rest (twee anderen) te blijven. Helaas doet het inmiddels zeer om 150 Watt te trappen en moeten we nog 45km. Rond Deventer keren we en gaan we weer richting het zuiden over de dijken naar Dieren en Doesburg. Vollebak tegen de wind in. Vooraf was afgesproken dat ik de rest uit de wind zou houden dus dat doe ik dan maar. 160Watt, hartslag tegen de 170bpm en een snelheid van 22/23km/u. Ik wordt na 15km gecomplimenteerd voor het constante tempo en het netjes inhouden zodat de rest het bij kon houden. Ik antwoord hierop dat er niet meer in zit dan dit. Vervolgens ga ik even in het wiel zitten om bij te komen. Inmiddels zijn de bidons leeg en mijn koekje was al op. In het wiel wordt het ook steeds moeilijker. Uiteindelijk komen we bij een van ons thuis aan, dat laatste stuk kon ik amper 130Watt trappen en deed mijn hele lichaam zeer (letterlijk van top tot teen). Daar drinken we twee glazen limonade en neem ik een dextro. Na 20 minuten stappen we weer op de fiets en rijden we met zijn tweeën naar huis. Keurig met 230Watt en een hartslag van 150bpm.

Is dit dan een hongerklop? Na een bak yoghurt met granola en jam gaat het weer iets beter. De volgende dag ben ik weer helemaal fit.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:56
stevens20 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:05:
Zo.. afgelopen week mijn laatste 100+ gereden (gelijk een PR met 124km). In de ochtend rond half 9 vertrokken na 2 twee goede boterhammetjes met kaas de fietsjas aan en gaan. Bidons gevuld, route ingeladen en gaan! En dan ben je na 40km over de Veluwe heen en heb je daarmee je hoogtemeters gehad. Op dat moment voelde ik een rare leegte in de benen, voor mijn gevoel door de intervaltrainingen voor de koppeltijdrit die ik binnenkort ga rijden. Even wat water en een koekje erin en lekker doortuffen.. maar dan na ruim twee uur wordt het zwaarder en zwaarder. Waar eerst de leegte in de benen bij 220 Watt was voel het inmiddels al pijnlijk bij 200 Watt. De rug gaat zeer doen (alsof je ziek bent en veel aan het hoesten bent), de buik voelt wat weeïg en ik heb het gevoel dat er een griepje aan zit te komen. Daar leg ik me dan maar bij neer en ik zet door om bij de rest (twee anderen) te blijven. Helaas doet het inmiddels zeer om 150 Watt te trappen en moeten we nog 45km. Rond Deventer keren we en gaan we weer richting het zuiden over de dijken naar Dieren en Doesburg. Vollebak tegen de wind in. Vooraf was afgesproken dat ik de rest uit de wind zou houden dus dat doe ik dan maar. 160Watt, hartslag tegen de 170bpm en een snelheid van 22/23km/u. Ik wordt na 15km gecomplimenteerd voor het constante tempo en het netjes inhouden zodat de rest het bij kon houden. Ik antwoord hierop dat er niet meer in zit dan dit. Vervolgens ga ik even in het wiel zitten om bij te komen. Inmiddels zijn de bidons leeg en mijn koekje was al op. In het wiel wordt het ook steeds moeilijker. Uiteindelijk komen we bij een van ons thuis aan, dat laatste stuk kon ik amper 130Watt trappen en deed mijn hele lichaam zeer (letterlijk van top tot teen). Daar drinken we twee glazen limonade en neem ik een dextro. Na 20 minuten stappen we weer op de fiets en rijden we met zijn tweeën naar huis. Keurig met 230Watt en een hartslag van 150bpm.

Is dit dan een hongerklop? Na een bak yoghurt met granola en jam gaat het weer iets beter. De volgende dag ben ik weer helemaal fit.
Twee boterhammen met kaas als ontbijt? Veel te weinig als je het mij vraagt.
Voor lange tochten (6+ uur) bestaat mijn ontbijt uit:
  • 2-3 eieren - 300 kcal
  • Jake light shake - 500 kcal
  • 6-8 boterhammen met choco, speculoospasta,... - 2000-2500 kcal
  • Kommetje granola om de maag te vullen - 500 kcal
  • Banaan - 150 kcal
Onderweg eet ik wel niet veel. Afhankelijk van de zin / het gevoel.
In principe volstaat bovenstaande voor mij om 4 uur zonder te kunnen.
Zaterdag 7u15 gefietst met bovenstaand ontbijt en 2 bars onderweg.
Volgens Garmin dik 6000 kcal verbrand en zo'n 3750-4000 kcal binnengespeeld in totaal.

Jouw ontbijt bestond uit zo'n 500 kcal en een koekje onderweg?
Dat is voldoende voor een kantoordag, niet om 100+ km te fietsen :9

• D.deJong
ElGreco schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:26:
[...]

Ja maar dit is naast fietsen mijn andere hobby!
Dan zal je niet vaak uitgenodigd worden op feesten en partijen.

• D.deJong
Ex Nunc schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:19:
[...]

Champagnola, is dat net zoiets als Chinarello?

Ik rijd al jaren met Look, prima systeem dat me nog nooit in de steek heeft gelaten. Qua krachtoverbrenging een goed systeem met groot contactoppervlak. Verder allemaal heel persoonlijk, heel veel verschil zal er niet zijn onderling.
https://www.kaas.nl/kazen/campognola/
Zonder H

• Requiem19
  • Nu online
stevens20 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:05:

Je fietst te hard en je krijgt veel te weinig koolhydraten binnen tijdens het fietsen.

Begin ipv op 220 watt eens op 170-180 watt. Als je dan ook nog elk uur 1 bidon Isostar + 1 Snelle Jelle (60gram koolhydraten samen) eet, kun je de hele dag doorbrommeren op 170-180 watt. 220 watt bewaar je voor kopbeurtje af en toe..

(Of reageer ik nu weer te serieus op een ironische post? 😎)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:40:
[...]

Je fietst te hard en je krijgt veel te weinig koolhydraten binnen tijdens het fietsen.

Begin ipv op 220 watt eens op 170-180 watt. Als je dan ook nog elk uur 1 bidon Isostar + 1 Snelle Jelle (60gram koolhydraten samen) eet, kun je de hele dag doorbrommeren op 170-180 watt. 220 watt bewaar je voor kopbeurtje af en toe..

(Of reageer ik nu weer te serieus op een ironische post? 😎)
Je vergeet het goed gevulde ontbijt..

Maar goed..morgen maar weer even de snelle jelles aanvullen..

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:45
CedricD schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:22:
[...]

Twee boterhammen met kaas als ontbijt? Veel te weinig als je het mij vraagt.
Voor lange tochten (6+ uur) bestaat mijn ontbijt uit:
  • 2-3 eieren - 300 kcal
  • Jake light shake - 500 kcal
  • 6-8 boterhammen met choco, speculoospasta,... - 2000-2500 kcal
  • Kommetje granola om de maag te vullen - 500 kcal
  • Banaan - 150 kcal
Onderweg eet ik wel niet veel. Afhankelijk van de zin / het gevoel.
In principe volstaat bovenstaande voor mij om 4 uur zonder te kunnen.
Zaterdag 7u15 gefietst met bovenstaand ontbijt en 2 bars onderweg.
Volgens Garmin dik 6000 kcal verbrand en zo'n 3750-4000 kcal binnengespeeld in totaal.

Jouw ontbijt bestond uit zo'n 500 kcal en een koekje onderweg?
Dat is voldoende voor een kantoordag, niet om 100+ km te fietsen :9
Voor het eerst hier even reageren - voel me niet echt wielrenner zonder racefiets :)
Zo hé, dat is nog eens een buffer aanleggen voor je vertrekt! Zonder enige wetenschappelijke onderbouwing, maar meer vanuit ervaring, ben ik juist van het heel geleidelijk calorieën innemen op lange tochten. Afgelopen weekend m'n jaarlijkse 200+-rit gereden. Ontbijt is dan wel steviger dan anders, maar niet extreem. Daarentegen heb ik een bak pastasalade mee waar ik elke 2 uur een deel van opeet, samen met wat snack-achtige dingen tussendoor. Op deze manier heb ik het gevoel dat ik een regelmatige inname van energie heb en ondanks de eerste 100km tegenwind en regen heb ik geen moment last gehad van energietekort.

Dat is dan weer het voordeel van een iets normalere fiets - ik kan eenvoudig een fietstas eraan hangen met proviand.

Ga je professioneler fietsen, zoals velen hier doen met wattagemeters, hartslagmeters en weet ik wat meer, dan is bovenstaande vast een gruwel, maar ik maak er mooie tochten mee!

Wat ik wel heb gemerkt: ik fiets nu anderhalf jaar eenmaal per week 80-120km naar mijn werk (de rest werk ik thuis), en door deze regelmatige training was de tocht van afgelopen week degene die ik het makkelijkst verteerde. Heerlijk gevoel!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:20
CedricD schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:35:
Op deze prachtige nazomerzondag even wat motivatie gezocht om de wintertrainingen aan te vatten om klaar te zijn voor het volgende seizoen 8).

Snel even in een kalender gegoten om het overzicht te bewaren: https://docs.google.com/s...jNtFg9EgtLEHE0/edit#gid=0

Iemand nog suggesties? Er is nog plaats op de kalender :9.
Rondje Spijkenisse 240 km. Klinkt als een dubbele marteling O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Pagina: 1 ... 514 ... 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).