Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 515 ... 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 21:20
Requiem19 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:40:
[...]

Je fietst te hard en je krijgt veel te weinig koolhydraten binnen tijdens het fietsen.

Begin ipv op 220 watt eens op 170-180 watt. Als je dan ook nog elk uur 1 bidon Isostar + 1 Snelle Jelle (60gram koolhydraten samen) eet, kun je de hele dag doorbrommeren op 170-180 watt. 220 watt bewaar je voor kopbeurtje af en toe..

(Of reageer ik nu weer te serieus op een ironische post? 😎)
Je reageert niet op een ironische post. Dit was mijn verhaal over deze tocht, een afstand die ik normaalgesproken makkelijk uit fiets (zeker met dit gezelschap) ondanks dat het misschien een PR is. Ik heb de afgelopen tijd veel gefietst en het gaat me ook steeds makkelijker af.

De leegte en pijn in het hele lichaam had ik nog niet meegemaakt. De term hongerklop ken ik en tot het uiterste gaan tijdens het sporten ken ik ook wel. Maar dit voelde zo anders dan “alles geven”. Er was namelijk niks dat ik kon geven.

Ik heb de rest van de dag nog hoofdpijn gehad en ben na het eten op de bank in slaap gevallen. De volgende dag (dag van schrijven) is er niks aan de hand. Niet eens spierpijn.. daaruit concludeer ik dat ik de spieren niet heb uitgedaagd.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12 21:30

McMiGHtY

- burp -

MIsschien toch iets te weinig gegeten..of toch een griepje oid onder de leden..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

@CedricD Rondje Spijkenisse..wat is dat voor iets?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:50
Kom op.. dit is toch geen hongerklop.. dit is gewoon iets onder de leden en dan heb je geluk dat het niet doorzet (of pech en komt het over een dag of wat alsnog).

Of je moet je de vorige dag echt helemaal leeg getrokken hebben en totaal niet aangevuld.. maar anders ben je echt niet na 1.5 -2 uur 200-220 watt leeg als je dat gewend ben.

Strava

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:38
McMiGHtY schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:04:
Dat is voor :)B die willen meemaken hoe asfalt eigenlijk hoort te voelen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-12 20:21
sjroorda schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:56:
[...]

Voor het eerst hier even reageren - voel me niet echt wielrenner zonder racefiets :)
Zo hé, dat is nog eens een buffer aanleggen voor je vertrekt! Zonder enige wetenschappelijke onderbouwing, maar meer vanuit ervaring, ben ik juist van het heel geleidelijk calorieën innemen op lange tochten. Afgelopen weekend m'n jaarlijkse 200+-rit gereden. Ontbijt is dan wel steviger dan anders, maar niet extreem. Daarentegen heb ik een bak pastasalade mee waar ik elke 2 uur een deel van opeet, samen met wat snack-achtige dingen tussendoor. Op deze manier heb ik het gevoel dat ik een regelmatige inname van energie heb en ondanks de eerste 100km tegenwind en regen heb ik geen moment last gehad van energietekort.

Dat is dan weer het voordeel van een iets normalere fiets - ik kan eenvoudig een fietstas eraan hangen met proviand.

Ga je professioneler fietsen, zoals velen hier doen met wattagemeters, hartslagmeters en weet ik wat meer, dan is bovenstaande vast een gruwel, maar ik maak er mooie tochten mee!

Wat ik wel heb gemerkt: ik fiets nu anderhalf jaar eenmaal per week 80-120km naar mijn werk (de rest werk ik thuis), en door deze regelmatige training was de tocht van afgelopen week degene die ik het makkelijkst verteerde. Heerlijk gevoel!
Mooi werk!

Klopt wel hoor dat geleidelijk eten beter is. Op speciale tochten doe ik dat ook wel.
200 km rit is wekelijkse gewoonte hier, dus weet wel wat m'n lichaam nodig heeft.
Ik probeer wel m'n ritten te plannen dat ik het laatste deel van de trip rugwind heb. Op een rit van 6-7 uur wil dit dus zeggen dat ik de laatste 2 uur meestal kan 'chillen' :9.
Zo ben ik ineens losgereden voor de volgende dag.
mhr-zip schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:56:
[...]

Rondje Spijkenisse 240 km. Klinkt als een dubbele marteling O-)
Onlangs gelijkaardige rondje daar gedaan. Viel reuze mee: https://strava.app.link/iCs10RzvmDb
McMiGHtY schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:04:
https://www.countmein.cc/rondjespijkenisse

[ Voor 4% gewijzigd door CedricD op 24-09-2023 21:18 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:27
CedricD schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:22:
[...]

Twee boterhammen met kaas als ontbijt? Veel te weinig als je het mij vraagt.
Voor lange tochten (6+ uur) bestaat mijn ontbijt uit:
  • 2-3 eieren - 300 kcal
  • Jake light shake - 500 kcal
  • 6-8 boterhammen met choco, speculoospasta,... - 2000-2500 kcal
  • Kommetje granola om de maag te vullen - 500 kcal
  • Banaan - 150 kcal
Onderweg eet ik wel niet veel. Afhankelijk van de zin / het gevoel.
In principe volstaat bovenstaande voor mij om 4 uur zonder te kunnen.
Zaterdag 7u15 gefietst met bovenstaand ontbijt en 2 bars onderweg.
Volgens Garmin dik 6000 kcal verbrand en zo'n 3750-4000 kcal binnengespeeld in totaal.

Jouw ontbijt bestond uit zo'n 500 kcal en een koekje onderweg?
Dat is voldoende voor een kantoordag, niet om 100+ km te fietsen :9
Verschilt ook per persoon natuurlijk en hoe getraind je bent. Vanmorgen 100km gedaan op een bakje kwark. Maar dat was dan ook nog geen 3 uur fietsen. Thuis normale lunch en door naar hardlooptraining.

Toen ik minder getraind was, was bovenstaande ondenkbaar.

• CedricD
wisselwerking schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:17:
[...]

Verschilt ook per persoon natuurlijk en hoe getraind je bent. Vanmorgen 100km gedaan op een bakje kwark. Maar dat was dan ook nog geen 3 uur fietsen. Thuis normale lunch en door naar hardlooptraining.

Toen ik minder getraind was, was bovenstaande ondenkbaar.
Klopt, woensdagavond is ook duurtrainingavond en dan eet ik ook niets speciaals eigenlijk.
Op zaterdag rij ik mee met een groepje (50 km à 38-42 km/u avg). Kopbeurten aan 350-400W, dan red je het niet met een bakje kwark :9.
Rest van de training is dan rustige duur. Best of both worlds :)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
stevens20 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:05:
De rug gaat zeer doen (alsof je ziek bent en veel aan het hoesten bent), de buik voelt wat weeïg en ik heb het gevoel dat er een griepje aan zit te komen.
Morgen kijken hoe dit er voor staat, dat zou een verklaring kunnen zijn, plus grote kans.
(Bron: zelf afgelopen week covid gehad, inclusief bijna hele familie + halve kantoor aan de griep, "het heerst")
Morgen daadwerkelijk grieperig? Dan heb je daar het antwoord.

En anders: ik vermoed (meer) eten, eten, eten. :9

[ Voor 13% gewijzigd door TheTinusNL op 24-09-2023 21:33 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-12 22:36
stevens20 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:59:
[...]

Je reageert niet op een ironische post. Dit was mijn verhaal over deze tocht, een afstand die ik normaalgesproken makkelijk uit fiets (zeker met dit gezelschap) ondanks dat het misschien een PR is. Ik heb de afgelopen tijd veel gefietst en het gaat me ook steeds makkelijker af.

De leegte en pijn in het hele lichaam had ik nog niet meegemaakt. De term hongerklop ken ik en tot het uiterste gaan tijdens het sporten ken ik ook wel. Maar dit voelde zo anders dan “alles geven”. Er was namelijk niks dat ik kon geven.

Ik heb de rest van de dag nog hoofdpijn gehad en ben na het eten op de bank in slaap gevallen. De volgende dag (dag van schrijven) is er niks aan de hand. Niet eens spierpijn.. daaruit concludeer ik dat ik de spieren niet heb uitgedaagd.
Toen ik net begon met fietsen en de eerste tochten maakte van 80km had ik ook regelmatig hoofdpijn bij thuiskomst. Ik ben daarna meer gaan drinken en ook eten onderweg. Verder niet te hard trappen. Mijn ftp is ongeveer 275 en trap bijna altijd tussen de 190 en 230. Paar uitschieters is natuurlijk niet erg.

Nog een tip, even voor het fietsen op de weegschaal staan en bij terugkomst nog een keer. Ben je opeens 1kg lichter dan weet je vrij zeker dat je veel vocht bent verloren. Zou misschien de hoofdpijn kunnen verklaren.

Spierpijn heb ik eigenlijk ook nooit, alleen bij echt intensieve Zwift wedstrijden. Zou spierpijn ook niet echt als maatstaf willen gebruiken voor een prestatie of inspanning.

Ten slotte, iedereen heeft wel eens een slechte dag

• stevens20
Prulleman schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:07:
Kom op.. dit is toch geen hongerklop.. dit is gewoon iets onder de leden en dan heb je geluk dat het niet doorzet (of pech en komt het over een dag of wat alsnog).

Of je moet je de vorige dag echt helemaal leeg getrokken hebben en totaal niet aangevuld.. maar anders ben je echt niet na 1.5 -2 uur 200-220 watt leeg als je dat gewend ben.
Dat weet ik dus niet. Ik heb nog nooit een hongerklop gehad. Als ik zo op internet lees is dit de overgang naar vetverbranding omdat de suikers op zijn. Maar of dat valt onder een hongerklop weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik kosten watkost dit ga voorkomen, ik heb me flink beroerd gevoeld, het voelde alsof je met een fikse griep op bed had moeten liggen en in plaats daarvan een marathon moest sprinten. Maar na de ranja en dextro ging het weer als vanouds en zijn we boven de 200Watt naar huis gefietst het laatste kline halve uur.

Dus ik weet het niet.. de hongerklop heb ik nog nooit meegemaakt. Dus of dit er een was kan ik niet zeggen maar ik sluit het niet uit.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

Phydomir

Dennis

[...]

• 2-3 eieren - 300 kcal
  • Banaan - 150 kcal
Volgens Garmin dik 6000 kcal verbrand en zo'n 3750-4000 kcal binnengespeeld in totaal.

Mwa, ligt er maar aan hoeveel je eet onderweg. Ik moet er niet aan denken om voor een fietstocht jouw ontbijt weg te werken. 3000+ cal waarvan het grootste gedeelte koolhydraten. Even buiten het feit dat je lichaam dat soort hoeveelheden niets eens fatsoenlijk kan verwerken, zou het gevoel in m'n buik direct al het fiets plezier wegnemen. Fijn dat het voor je werkt, maar denk dat het voor de meeste een stuk efficiënter is als je dat wat meer gedoseerd in neemt.

De dag voor je zo'n toch maakt zo'n 2 uur voor het slapen gaan nog wat extra (koolhydraten) eten. Zo wordt het goed opgenomen en worden je glycogeen voorraden ook aangevuld. Dan in de ochtend een normaal ontbijt, pak hem beet 500-600cal met een normale koolhydraat/eiwit verhouding.
Op de fiets per uur nog zo'n 60 to 90 gram aan koolhydraten binnen krijgen en na het fietsen wat extra eten om de boel weer aan te vullen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00
stevens20 schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:19:
[...]

Dat weet ik dus niet. Ik heb nog nooit een hongerklop gehad. Als ik zo op internet lees is dit de overgang naar vetverbranding omdat de suikers op zijn. Maar of dat valt onder een hongerklop weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik kosten watkost dit ga voorkomen, ik heb me flink beroerd gevoeld, het voelde alsof je met een fikse griep op bed had moeten liggen en in plaats daarvan een marathon moest sprinten. Maar na de ranja en dextro ging het weer als vanouds en zijn we boven de 200Watt naar huis gefietst het laatste kline halve uur.

Dus ik weet het niet.. de hongerklop heb ik nog nooit meegemaakt. Dus of dit er een was kan ik niet zeggen maar ik sluit het niet uit.
Op korte ritten (zelfs 20km) neem ik een Aptonia fruitreepje mee.
99% van de tijd gaat die ongebruikt terug het mandje in.
1 bidon water mee, die gaat iig leeg, vooraf 1 a 2 glazen water + 1 koffie.

Op ritten van +1hr/-80km neem ik 2 gels mee, fruitreepje en een Snelle Jelle, na wat experimenteren : Maurten (als ICT'er met caff O-) )
Afhankelijk van wat de Wahoo aan gebruikte calorieën weergeeft neem ik een Aptonia fruitreepje of een gel.
Op deze ritten heb ik 1 bidon water en 1 bidon Isostar, vooraf 1 a 2 glazen water + 1 koffie.
Probeer meer water te drinken dan Isostar, die gaat meestal de gootsteen in.
De Snelle Jelle is er meer "If Else"

Op dit moment zijn de ritten niet langer dan 140km
Als ik +100km plan dan zit er 1 stop in met iets voedzaams, (cliché) appeltaart en (bah) cola + 1 a 2 koffie.
Vooraf een goed ontbijt met bruin brood, evt ei en wat ik er verder in krijg, icm 1 a 2 glazen water + hectoliter koffie.
Ik probeer om de 45min een gel (niet perse met caff) te plannen met een extra fruitreepje richting de 75%.
De bidon water gaat leeg voor de stop, de bidon Isostar voor 50%.
Tijdens de stop gaan beide weer vol tot de max, maar ik doe er geen extra Isostar in.
Beide bidons gaan richting het einde leeg tot +-15%, laatste restje mocht ik echt iets extra's nodig hebben.
"Voor het geval dat" heb ik dan altijd nog een fruitreepje, Snelle Jelle en gel in de pocket.

Bovenstaande gaat voor mij goed, als ik mij door testosteron en ontbreken van adrenaline, daar niet aan houd dan stort ik redelijk in.
Mijn "reguliere" fietsmaatjes zijn 10 tot 20 jaar jonger en 1 daarvan heeft een conditie die niemand hier haalt... Als ik niet goed op mijn voeding let, dan is het echt ellende.

Kort gezegd... plan je eten en drinken, lukt het niet, maak een extra stop bij een tankstation of bakker voor een cola + ...
Paar pagina's terug stond er een goede opmerking: als je wil afvallen doe je dat niet op dagen dat je fietst.
Soms heb je de voeding gewoon nodig :9B

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12 16:32
CedricD schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:12:
[...]
Ik probeer wel m'n ritten te plannen dat ik het laatste deel van de trip rugwind heb. Op een rit van 6-7 uur wil dit dus zeggen dat ik de laatste 2 uur meestal kan 'chillen' :9.
Ik moet bekennen dat ik de meeste van dit soort ritten enkele reis met mooi weer, gunstige wind en trein terug rijd :X. Hoewel ik vorige week heb ontdekt dat het ook met (half) tegenwind lukt.

Voor mij zijn deze ritten enerzijds een stukje prestatie qua afstand, anderzijds om "iets anders" te zien - alles in een straal van 50km rondom mijn woonplaats ken ik wel zo'n beetje, pas daarbuiten duik ik het onbekendere in. Vorige week de Linge en de Betuwe ontdekt, maar heb vanuit het Westland ook Leeuwarden, Groningen en Maastricht al gehaald. Durf ik hier met een gerust hart te zeggen; in andere settings word ik voor gek verklaard :).

Eén bucketlist-dingetje is nog Frankrijk halen - Duinkerken ligt net onder de 200km. Probleem daar is vervoer terug, de trein is minder eenvoudig. En ik ben nog niet zover dat ik een hotelletje pak en de dag erna terugfiets!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:08
3000kcal bij het ontbijt...

Ik denk dat 95% van de mensen zoveel calorieen niet wegkrijgt bij het ontbijt (dit is meer dan een gemiddeld mens per dag eet). En als je het al wegkrijgt, is het maar de vraag hoeveel kcal je daarvan ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Het zal in ieder geval voor een enorme spike in je bloedsuikerspiegel zorgen.

Je moet dan dus ook goed timen dat je echt dírect na het ontbijt op je fiets stapt, anders heb je een lekkere ouderwetse hypo.

Ik probeer te zoeken wat renners ontbijten in bijv de TdF. Oud artikel waarin ze ongeveer 1200kcal binnenkrijgen voor ontbijt - en dat is voor veel mensen al veel :D

https://www.mensjournal.c...0-calories-a-day-20140710
Breakfast (3-4 hours before the race starts):
1 bowl of porridge (150 calories per cup, cooked) with banana (105 calories per banana), and some nuts (529 calories per cup of almonds)
1 big plate of pasta (174 calories per cup)
1 piece of cake (roughly 225 calories)
Coffee (1 calorie per cup)
Fruit juice (122 calories per serving)

• Prulleman
(ontbijt voor een race is ook vaak 2-3 uur voor de start, niet om 8 uur 3k wegwerken en op 8:30 op het fietsje stappen...)

Zal allemaal best kunnen hoor en voor sommige zal het ook best werken, maar ideaal of geschikt voor de gemiddelde fiets toerist is het zeker niet.

ik denk dat er met @stevens20 gewoon iets tijdelijk mis was. even een dipje in de spijsvertering en een sterke reactie van je lichaam daarop..
ik had gemist dat de laatste km weer prima gingen na wat suiker, dus misschien is het wel een soort hongerklop, maar niet met de gebruikelijke reden, "te weinig/ te laat" gegeten. De oorzaak van het energie gebrek zit heeft in dit geval (denk ik) een andere oorzaak. infectie, spijsvertering, ... of gewoon je lichaam die een foutje maakt in de reactie op een inspanning en ten onrechte de handrem aantrekt.

Strava

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
CedricD schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:35:
Op deze prachtige nazomerzondag even wat motivatie gezocht om de wintertrainingen aan te vatten om klaar te zijn voor het volgende seizoen 8).

Snel even in een kalender gegoten om het overzicht te bewaren: https://docs.google.com/s...jNtFg9EgtLEHE0/edit#gid=0

Iemand nog suggesties? Er is nog plaats op de kalender :9.
De 100 cols tocht mag niet ontbreken. Daar ben jij volgens mij wel het type voor.

Ik heb hem ooit in drie weken gereden. Was een mooie vakantie, een leuk toggie.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12 13:13

joker1977

Tweakert

Zo.. afgelopen week mijn laatste 100+ gereden (gelijk een PR met 124km). In de ochtend rond half 9 vertrokken na 2 twee goede boterhammetjes met kaas de fietsjas aan en gaan. Bidons gevuld, route ingeladen en gaan! En dan ben je na 40km over de Veluwe heen en heb je daarmee je hoogtemeters gehad. Op dat moment voelde ik een rare leegte in de benen, voor mijn gevoel door de intervaltrainingen voor de koppeltijdrit die ik binnenkort ga rijden. Even wat water en een koekje erin en lekker doortuffen.. maar dan na ruim twee uur wordt het zwaarder en zwaarder. Waar eerst de leegte in de benen bij 220 Watt was voel het inmiddels al pijnlijk bij 200 Watt. De rug gaat zeer doen (alsof je ziek bent en veel aan het hoesten bent), de buik voelt wat weeïg en ik heb het gevoel dat er een griepje aan zit te komen. Daar leg ik me dan maar bij neer en ik zet door om bij de rest (twee anderen) te blijven. Helaas doet het inmiddels zeer om 150 Watt te trappen en moeten we nog 45km. Rond Deventer keren we en gaan we weer richting het zuiden over de dijken naar Dieren en Doesburg. Vollebak tegen de wind in. Vooraf was afgesproken dat ik de rest uit de wind zou houden dus dat doe ik dan maar. 160Watt, hartslag tegen de 170bpm en een snelheid van 22/23km/u. Ik wordt na 15km gecomplimenteerd voor het constante tempo en het netjes inhouden zodat de rest het bij kon houden. Ik antwoord hierop dat er niet meer in zit dan dit. Vervolgens ga ik even in het wiel zitten om bij te komen. Inmiddels zijn de bidons leeg en mijn koekje was al op. In het wiel wordt het ook steeds moeilijker. Uiteindelijk komen we bij een van ons thuis aan, dat laatste stuk kon ik amper 130Watt trappen en deed mijn hele lichaam zeer (letterlijk van top tot teen). Daar drinken we twee glazen limonade en neem ik een dextro. Na 20 minuten stappen we weer op de fiets en rijden we met zijn tweeën naar huis. Keurig met 230Watt en een hartslag van 150bpm.

Is dit dan een hongerklop? Na een bak yoghurt met granola en jam gaat het weer iets beter. De volgende dag ben ik weer helemaal fit.
Heel lang verhaal, maar waar ik persoonlijk van te kijken sta is het vermogen.

In "mijn hoofd" zijn vermogens van 220 Watt voor de meeste fietsers die nog nooit 120+ km. hebben gefietst geen duurzone.

In mijn beleving ga je, als je een nieuw afstandsrecord gaat zetten toch wel inzetten op duur-zone, dus bv. max 65% van je FTP. En dan bedoel ik "echt haalbaar FTP voor een uur" niet "ik heb een keer goed gescoord op een ramp-test en dat ga ik nu gebruiken".

Dus in mijn beleving zet je nogal optimistisch in bij 220W tenzij je echt een FTP flink boven de 300W hebt en dat vereist wel een serieuze training (of dat je simpelweg echt een grote jongen bent).

En afhankelijk van wind en "hoe optimistisch is die vermogensmeter" is 220W ook best een fikse snelheid, toch ? Met wind mee (want je had later volle bak tegen) is 220W al gauw 38-40 km/h op het vlakke - waarom zou je dat in hemelsnaam doen met mensen die je uit de wind moet houden ?

Ofwel, het "klopt" niet in mijn hoofd. Hoeveel km. rij je in een jaar, hoe getraind ben je, hoe zwaar ben je en wat is je FTP ?

• Requiem19
Prulleman schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:57:
(ontbijt voor een race is ook vaak 2-3 uur voor de start, niet om 8 uur 3k wegwerken en op 8:30 op het fietsje stappen...)

Zal allemaal best kunnen hoor en voor sommige zal het ook best werken, maar ideaal of geschikt voor de gemiddelde fiets toerist is het zeker niet.

ik denk dat er met @stevens20 gewoon iets tijdelijk mis was. even een dipje in de spijsvertering en een sterke reactie van je lichaam daarop..
ik had gemist dat de laatste km weer prima gingen na wat suiker, dus misschien is het wel een soort hongerklop, maar niet met de gebruikelijke reden, "te weinig/ te laat" gegeten. De oorzaak van het energie gebrek zit heeft in dit geval (denk ik) een andere oorzaak. infectie, spijsvertering, ... of gewoon je lichaam die een foutje maakt in de reactie op een inspanning en ten onrechte de handrem aantrekt.
Zonder meer context is het voor ons allemaal beetje gokken natuurlijk.

Ik kreeg de indruk dat @stevens20 niet mega vaak 100+ km fietst. In zijn post staat dat dit een record rit was met 124 km.

Het onbijt was 2x boterham met kaas = 390 kcal.

Tijdens de rit:
Bidons (met water?)
Eerste eten op de fiets na 1.5 - 2 uur (een koekje)
Bidons leeg bij 75-90km (?) (2 bidons ws te weinig gedronken?)
'Koekje' ook pas op bij 75-90km.

Als de enige kcal 2x boterhamk kaas en 1x koekje was, terwijl je 125km gaat fietsen met 220watt... dan gaan de meeste mensen vrij snel energie verliezen. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat het FTP / lactate threshold 1 is (zit 220 watt nog in zone 2, of is dat zone 4?). Maar gelet op het verhaal denk ik dat we het eerder hebben over een FTP van 250-270....

Los van of er een griepje was of niet:

- Iets rustiger fietsen op lange ritten
- Meer ontbijten
- Meer kcal tijdens het fietsen.

Dan wordt alles voor de meeste mensen een stuk leuker.

• Prulleman
Requiem19 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:04:
[...]

Zonder meer context is het voor ons allemaal beetje gokken natuurlijk.

Ik kreeg de indruk dat @stevens20 niet mega vaak 100+ km fietst. In zijn post staat dat dit een record rit was met 124 km.

Het onbijt was 2x boterham met kaas = 390 kcal.

Tijdens de rit:
Bidons (met water?)
Eerste eten op de fiets na 1.5 - 2 uur (een koekje)
Bidons leeg bij 75-90km (?) (2 bidons ws te weinig gedronken?)
'Koekje' ook pas op bij 75-90km.

Als de enige kcal 2x boterhamk kaas en 1x koekje was, terwijl je 125km gaat fietsen met 220watt... dan gaan de meeste mensen vrij snel energie verliezen. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat het FTP / lactate threshold 1 is (zit 220 watt nog in zone 2, of is dat zone 4?). Maar gelet op het verhaal denk ik dat we het eerder hebben over een FTP van 250-270....

Los van of er een griepje was of niet:

- Iets rustiger fietsen op lange ritten
- Meer ontbijten
- Meer kcal tijdens het fietsen.

Dan wordt alles voor de meeste mensen een stuk leuker.
ja, daar ben ik het ook mee eens, dit is verre van optimaal. Maar om te bonken moet je dus eerst je glycogeen voorraad er doorheen gejast hebben.. dat is gemiddeld ongeveer 2000 kCal (400 lever/1600 spieren). Hier kunnen behoorlijke verschillen in zitten van persoon tot persoon, maar als je een beetje fietsen gewend bent, dan kom je hier waarschijnlijk wel aan.

2 uur 220 watt is 1600kCal

na 40 km al leeg zijn, dan heb je dus met 220 watt 1000-1100 kCal verbruikt. Met een ontbijtje erbij en hopelijk in die 1e 40 km nog wat op de fiets -kan je op een normale manier- niet leeg zijn. Dat is geen traditionele bonk, dan is er meer aan de hand, dan is je glycogeen voorraad niet goed aangevuld, of je lichaam gaat om een of andere reden in de spaarstand

Strava

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:38
Requiem19 schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:40:

Ik denk dat 95% van de mensen zoveel calorieen niet wegkrijgt bij het ontbijt
Ligt er aan of we daarna nog gaan fietsen, of alleen maar uitbuiken op de bank.

:Y)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Requiem19
@Prulleman Ik denk dat je naar meer moet kijken dan alleen hoeveelheid kcal maar ook naar de relatieve inspanning.

Mijn FTP is ergens rond de 270-280. Als ik 2 uur lang 220watt ga fietsen kun je me ook redelijk opvegen en is de kans 99% dat ik de rest van de rit echt een stuk langzamer moet gaan fietsen.

Bijkomend nadeel van gelijk zo hard te gaan fietsen is dat je de eerste 2 uur vol op je suikerverbranding fietst en dat je dat bijna niet bij kunt eten de rest van de rit. Enige wat je dan kunt doen is uurtje pauze en goed eten in dat uurtje.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-12 10:10
Gebruiken jullie gadgets of gevoel (of beide) om je algehele fitheid (rust hartslag, slaap etc) te monitoren en zo effectiever rustdagen(weken) te pakken?

Voelde vorige week al dat ik minder snel herstelde en gister na een relatief rustig z2 rondje van 56km voelde deze als ik 100km had gefietst. Dat kan natuurlijk aan 100 verschillende dingen liggen. De metric die ik elke ochtend bij houdt is die van mijn rusthartslag. Die is wanneer ik mij goed fit voel 46/47 en meestal 49/50. Vandaag is deze 52. Ben tegelijkertijd mijn slaap gaan monitoren (via smartwatch) en daar zie ik ook dat ik steeds minder diep slaap.

Tijd voor wat meer rust denk ik dan.

• Requiem19
aaaido schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:26:
Gebruiken jullie gadgets of gevoel (of beide) om je algehele fitheid (rust hartslag, slaap etc) te monitoren en zo effectiever rustdagen(weken) te pakken?

Voelde vorige week al dat ik minder snel herstelde en gister na een relatief rustig z2 rondje van 56km voelde deze als ik 100km had gefietst. Dat kan natuurlijk aan 100 verschillende dingen liggen. De metric die ik elke ochtend bij houdt is die van mijn rusthartslag. Die is wanneer ik mij goed fit voel 46/47 en meestal 49/50. Vandaag is deze 52. Ben tegelijkertijd mijn slaap gaan monitoren (via smartwatch) en daar zie ik ook dat ik steeds minder diep slaap.

Gevoel staat op 1. Smartwatch data vind ik vooral interessant voor trend data. Ik zou nooit alleen op smartwatch data een keuze maken voor die specifieke dag qua training. Maar je kunt wel mooi zien of de rusthartslag (en nog interessanter - HRV) trend dalend of stijgend is.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:53
En dan hebben we het nog niet gehad over het second breakfast hè

Hij wil.

• TheTinusNL
  • Niet online

Ik denk dat 95% van de mensen zoveel calorieen niet wegkrijgt bij het ontbijt (dit is meer dan een gemiddeld mens per dag eet). En als je het al wegkrijgt, is het maar de vraag hoeveel kcal je daarvan ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Het zal in ieder geval voor een enorme spike in je bloedsuikerspiegel zorgen.

Je moet dan dus ook goed timen dat je echt dírect na het ontbijt op je fiets stapt, anders heb je een lekkere ouderwetse hypo.

Ik probeer te zoeken wat renners ontbijten in bijv de TdF. Oud artikel waarin ze ongeveer 1200kcal binnenkrijgen voor ontbijt - en dat is voor veel mensen al veel :D

[...]
Ik was dit voorjaar via een omweg bij een presentatie van Martijn Redegeld (TJV, fancy titel met iets van voeding) voor studenten, die een aantal geanonimiseerde getallen liet zien van de Tour van 2022.
Als wielerliefhebber vroeg ik na afloop of de 2 grote uitschieters toevallig van Christophe en Wout waren, dat kon hij ook niet ontkennen :P

Hij gaf een voorbeeld van een ontbijt voor een normale etappe en ik weet dat ik daar echt versteld van stond.
Het ging om een ontbijt van, als ik het goed herinner, 2000 a 2500 kcal, waarvan >250 of >300 gram carbs.
Vooral dat laatste vond ik bijzonder, want in een aantal slides daarvoor liet hij zien dat de "grootste renners" (d.w.z., Christophe #1 en Wout #2) een maximale opname van ik dacht 130 a 110 gram carbs per uur hadden.(wat echt getraind moest worden). Als ik het goed herinner zal Primoz rond de 100 en Jonas nog iets lager --> grotere mannen kunnen meer opnemen en hebben dat ook echt nodig.

De totale kcal op zo'n dag tijdens de rit laat zich redelijk schatten aan de hand van (geschatte) vermogens, maar in het voorbeeld van ik dacht de Granon-etappe (R.I.P. Pogi) liepen de balkjes van de totale dag tot wel boven de 8000 bij de grote mannen.

Zoals @Requiem19 al zei, moet je zo'n ontbijt echt timen om een hypo tegen te gaan.
Ik kan zelf als amateur met de eetlust en honger van een paard ook wel zo'n ontbijt aan, maar als ik dan binnen een uur op de fiets stap om de hypo voor te zijn, dan vindt mij maag dat niet zo leuk. Ga ik wachten tot de maag er oké mee is, dan ben ik al dik in de hypo beland.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:26:
Mijn FTP is ergens rond de 270-280. Als ik 2 uur lang 220watt ga fietsen kun je me ook redelijk opvegen en is de kans 99% dat ik de rest van de rit echt een stuk langzamer moet gaan fietsen.
Het leest inderdaad als een verhaal van iemand die gewoon te hard is gegaan. Zelfs als je behoorlijk getraind bent is er best wel een groot verschil in gevoel of je nou 4 uur 200W, of 4u 220W fiets. Dat hakt er best wel in.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• TheTinusNL
  • Niet online

Ik zou het heel graag willen, ik geloof sterk in de algoritmes er achter, maar fundament is de input die je daar in stopt.

Als ik zie hoe onnauwkeurig mijn horloge mijn hartslag meet (in vergelijking met borstband) dan pas ik bij voorbaat al met conclusies verbinden aan dingen als slaap, body battery, rusthartslag, etc op basis van een horloge.

Als ik wakker word dan voel ik al wel hoe goed ik uitgerust ben: kort/lang slapen en wel of niet een beetje groggy.
Kort slapen en niet groggy = top.
Lang slapen en niet groggy = lichaam had herstel nodig, vandaag rustig aan.
Lang slapen en groggy = rustig de dag starten, misschien eind van de dag nog fietsen.
Kort slapen en groggy = rustdag.

[ Voor 9% gewijzigd door TheTinusNL op 25-09-2023 09:39 ]

• Prulleman
Requiem19 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:26:
@Prulleman Ik denk dat je naar meer moet kijken dan alleen hoeveelheid kcal maar ook naar de relatieve inspanning.

Bijkomend nadeel van gelijk zo hard te gaan fietsen is dat je de eerste 2 uur vol op je suikerverbranding fietst en dat je dat bijna niet bij kunt eten de rest van de rit. Enige wat je dan kunt doen is uurtje pauze en goed eten in dat uurtje.
ja, klopt ook, -als- ik langer 220+ wat ga trappen (FTP is ongeveer 300, volgens ramp testen en schattingen, maar zou mogelijk ook realistisch wat lager kunnen liggen....) dan let ik ook echt wel op mijn eten tijdens de rit..
Ook als ik 100+ ga rijden met 200 watt gemiddeld, dan let ik ook meer op mijn eten, want dan weet ik ook dat het anders steeds lastiger wordt)

Als ik bv met mijn vrouw een rondje ga cruisen (gisteren 170 watt, 2.5 uur) dan heb ik wel een bidon met wat energie erin, maar dat is meer zodat ik me na de rit beter voel, die rit kan ik prima afronden op water.
heb ook even mijn "zwaarste" 2 uur opgezocht, niks bijzonders, maar hier heb ik over 2 uur 239 watt gemiddeld (250 NP) getrapt: https://www.strava.com/activities/9306159810
op zo'n ritje heb ik wel 2 bidons met enerie drank (60 gram) + nog wat chews van de decathlon. (90g per uur)

Strava

• Requiem19
TheTinusNL schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:34:
[...]

Ik was dit voorjaar via een omweg bij een presentatie van Martijn Redegeld (TJV, fancy titel met iets van voeding) voor studenten, die een aantal geanonimiseerde getallen liet zien van de Tour van 2022.
Als wielerliefhebber vroeg ik na afloop of de 2 grote uitschieters toevallig van Christophe en Wout waren, dat kon hij ook niet ontkennen :P

Hij gaf een voorbeeld van een ontbijt voor een normale etappe en ik weet dat ik daar echt versteld van stond.
Het ging om een ontbijt van, als ik het goed herinner, 2000 a 2500 kcal, waarvan >250 of >300 gram carbs.
Vooral dat laatste vond ik bijzonder, want in een aantal slides daarvoor liet hij zien dat de "grootste renners" (d.w.z., Christophe #1 en Wout #2) een maximale opname van ik dacht 130 a 110 gram carbs per uur hadden.(wat echt getraind moest worden). Als ik het goed herinner zal Primoz rond de 100 en Jonas nog iets lager --> grotere mannen kunnen meer opnemen en hebben dat ook echt nodig.

De totale kcal op zo'n dag tijdens de rit laat zich redelijk schatten aan de hand van (geschatte) vermogens, maar in het voorbeeld van ik dacht de Granon-etappe (R.I.P. Pogi) liepen de balkjes van de totale dag tot wel boven de 8000 bij de grote mannen.

Zoals @Requiem19 al zei, moet je zo'n ontbijt echt timen om een hypo tegen te gaan.
Ik kan zelf als amateur met de eetlust en honger van een paard ook wel zo'n ontbijt aan, maar als ik dan binnen een uur op de fiets stap om de hypo voor te zijn, dan vindt mij maag dat niet zo leuk. Ga ik wachten tot de maag er oké mee is, dan ben ik al dik in de hypo beland.
Interessant!

• Prulleman
Requiem19 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:28:
[...]

Gevoel staat op 1. Smartwatch data vind ik vooral interessant voor trend data. Ik zou nooit alleen op smartwatch data een keuze maken voor die specifieke dag qua training. Maar je kunt wel mooi zien of de rusthartslag (en nog interessanter - HRV) trend dalend of stijgend is.
ja precies, leuk als je horloge je gevoel bevestigd, soms kan dat nodig zijn om inderdaad echt even wat anders te doen (maar dat zou je op basis van gevoel ook al moeten doen). maar verder zijn het gewoon stats om de inner nerd tevreden te houden.

Strava

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:33

Slaap en rust HR zijn wel lastig om 1:1 te koppelen aan je training. Bijvoorbeeld alcohol is funest voor een goede nachtrust en ook stress. Over het algemeen gaan mijn hartslagen alleen maar omlaag naarmate ik uitgeput ben, dus lastig uitsluiten of het door fitheid komt of (over)vermoeidheid.

Verrassend genoeg vind ik die performance indicator die Garmin weergeeft vaak wel oké. Die geeft na iedere rit aan of je 'Productive, Overreaching, Maintaining of Peaking' bent. Voor een uitgebreider overzicht de fitness tabel van www.intervals.icu, die laat zowel form, fitness als fatigue zien en lijkt gevoelsmatig ook aardig te kloppen.

Weet niet of je een vermogensmeter hebt, maar hij zou als het goed is ook op enkel HR een goed overzicht moeten kunnen geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW41tp25Gj7Bhou4Hn4dn9503fQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hri4WU4GfyrdA224IhjzXI56.png?f=fotoalbum_large

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-12 09:42
TheTinusNL schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:37:
[...]

Ik zou het heel graag willen, ik geloof sterk in de algoritmes er achter, maar fundament is de input die je daar in stopt.

Als ik zie hoe onnauwkeurig mijn horloge mijn hartslaag meet dan pas ik bij voorbaat al met conclusies verbinden aan dingen als slaap, body battery, rusthartslag, etc op basis van een horloge.

Als ik wakker word dan voel ik al wel hoe goed ik uitgerust ben: kort/lang slapen en wel of niet een beetje groggy.
Ik ben het deels met je eens, maar mijn Polar Vantage is naar mijn idee best wel nauwkeurig. Na een avondje waarbij ik bijvoorbeeld 2 wijntjes nuttig zie ik dat direct terug in mijn slaap, mijn horloge geeft aan dat ik slecht geslapen heb, andere hrv, etc. Terwijl ik de volgende ochtend fysiek gezien gewoon normaal uit bed stap en eigenlijk nergens last van heb.

Dit geldt ook voor een training in de avond-uren dan slaap ik toch anders. Hartslag is natuurlijk minder nauwkeurig met een horloge maar ik ben er in het algemeen erg tevreden over. Wanneer mijn horloge bijvoorbeeld aangeven dat ik minder slaap, hrv, interval of ademfrequentie en dit 2 of 3 dagen zo is kan ik de klok er ook op gelijk zetten dat ik verkouden wordt of grieperig ben/wordt.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-12 10:10
TheTinusNL schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:37:
[...]

Als ik zie hoe onnauwkeurig mijn horloge mijn hartslag meet (in vergelijking met borstband) dan pas ik bij voorbaat al met conclusies verbinden aan dingen als slaap, body battery, rusthartslag, etc op basis van een horloge.

Kort slapen en niet groggy = top.
Lang slapen en niet groggy = lichaam had herstel nodig, vandaag rustig aan.
Lang slapen en groggy = rustig de dag starten, misschien eind van de dag nog fietsen.
Kort slapen en groggy = rustdag.
Heb je inzicht in de verhouding tussen verschillende soorten/fasen slaap? Dit filmpje was voor mij een eye-opener YouTube: Waarom heb je helemaal geen 8 uur slaap nodig?

Ik snap je punt omtrent onnauwkeurigheid hoor. Hartslagband boven horloge voor hartslag tijdens zeg een interval en nauwkeurigheid. Echter de nieuwere horloges zijn ook steeds verder ontwikkelt en bijvoorbeeld je slaap kan je heel goed monitoren middels het meten van je hartslag (snel, kort opvolgend etc).

Het gevaar is inderdaad zoals Requim aangeeft dat je gevoel leidend moet zijn. De data is daarin ondersteunend.

Ik heb trouwens een vermogensmeter en een garmin horloge maar een wahoo fietscomputer. Data wordt daarin gestuurd van wahoo naar strava.

[ Voor 4% gewijzigd door aaaido op 25-09-2023 09:59 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:57
Zaterdag mijn laatste koers(je) van dit seizoen gereden: de ronde van Woudenberg.

Als local mocht ik meedoen met de locals-categorie, die met 75 man stijf uitverkocht was. Niveau was in principe funklasse, dus enkel renners zonder licentie. Dit resulteerde in 95% toch wel serieuze kleppers en een paar optimisten op een mountainbike of gravelbike met dikke banden :)

Wedstrijd was 45 minuten over een rondje met veel drempels en vrijwel alleen maar bochten die op een drempel/stoepje lagen. Best technisch dus. Aantal valpartijen (1) viel enorm mee, ik denk doordat iedereen wel doorhad dat het geen wielerbaan is.

Het parcours:
Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/801d22_22801159826441ea99cee1232df6b20f~mv2.png/v1/fill/w_1171,h_753,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/Parcours%20en%20info.png

Start van de wedstrijd ging voor mij drama (as usual). Stond rij 4 maar reed na 3 bochten al bij het laatste kwart. Ik ben hier niet explosief genoeg voor en kwam slecht weg. Uiteindelijk na 3 rondes chasse patate (kwam niet dichter, werd ook niet volledig los gereden) me laten inlopen door enkele gasten achter me om samen te draaien tot het einde van de koers. Met 4 man lekker doorgedraaid met achter ons, ik begreep achteraf, altijd 10 man die niet meedraaiden en enkel profiteerden. Die zijn allemaal meegesprongen toen het peleton ons in de voorlaatste ronde dubbelde. Toen waren we al voorbijgestoken door de winnaar die uiteindelijk een half uur solo is weggebleven en iedereen heeft gedubbeld :+

Ik was uiteindelijk 39ste van de 75 inschrijvers. Veel gedaan weinig geoogst dus. :+

Conclusie: lekker gereden, qua hartslag (179 gemiddeld op een max van 190) en vermogen (258w en 267NP) kon het niet harder over 45 minuten. Dus daar lag het niet aan :) Enkel nog leren op snelheid te komen na een bocht. Dat blijft dramatisch.

En natuurlijk pic's or it didn't happen:
Strava.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Qzm5Kp_mMpZyUTPInuPSp1Rmp8ks0tgJX6Yv1sPPOuw-2048x1365.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ztzNnb0gdHQc7u1ARfJ19T0nOtZCd_iEBB0G95X62Qg-2048x1365.jpg

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Bezulba
  • Laatst online: 29-12 19:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

snelheid bij/na bochten.. begin er niet over.

Ben afgelopen zaterdag voor het eerst meegegaan met de training van (nu) mijn wielerclub. Niveau a2, wat dat ook mag inhouden en hoppa gaan. Na 2.5 uur begon het toch wel een beetje zwaar te worden en toen liet ik mij meer zakken, na lange tijd kop te hebben gereden, en dan is achteraan bungelen eigenlijk nog zwaarder... elke bocht had ik een intervaltraining om weer in het wiel te raken. Ik moet met meer snelheid de bocht door durven gaan en minder op safe rijden. Die kruising is echt wel vrij als er al 10 man overheen zijn gegaan, hoef ik niet ook nog te gaan remmen...

blup

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-12 14:14

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Bezulba schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:32:
[...] minder op safe rijden. Die kruising is echt wel vrij als er al 10 man overheen zijn gegaan, hoef ik niet ook nog te gaan remmen...
Dit begrijp ik echt niet. Wil je echt je eigen veiligheid op het spel zetten om maar aan te haken bij je groep? Dit is geen sneer o.i.d. maar een gemeende vraag. Ik merk namelijk dat ik mijn eigen veiligheid veel belangrijker vind dan het blijven aanhaken bij een groep. Dus toch kijk ik voor mezelf als ik als 10e een kruising oprij want wat als de gene voor me allemaal dacht "oh dat kan nog wel"?

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-12 06:21
sjroorda schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:24:
[...]

Voor mij zijn deze ritten enerzijds een stukje prestatie qua afstand, anderzijds om "iets anders" te zien - alles in een straal van 50km rondom mijn woonplaats ken ik wel zo'n beetje, pas daarbuiten duik ik het onbekendere in. Vorige week de Linge en de Betuwe ontdekt, maar heb vanuit het Westland ook Leeuwarden, Groningen en Maastricht al gehaald. Durf ik hier met een gerust hart te zeggen; in andere settings word ik voor gek verklaard :).
Ik wilde ook weleens iets anders zien, vorig jaar wielervrienden aan mijn strava gekoppeld en dat heeft leuke en mooie ritten opgeleverd👍🏻

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:13
Guusjee schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:40:
[...]

Dit begrijp ik echt niet. Wil je echt je eigen veiligheid op het spel zetten om maar aan te haken bij je groep? Dit is geen sneer o.i.d. maar een gemeende vraag. Ik merk namelijk dat ik mijn eigen veiligheid veel belangrijker vind dan het blijven aanhaken bij een groep. Dus toch kijk ik voor mezelf als ik als 10e een kruising oprij want wat als de gene voor me allemaal dacht "oh dat kan nog wel"?
Merk vaak genoeg dat solo wielrenners (of brommers, auto's of wie dan ook) gewoon blind een kruising over rijden zonder af te remmen.
Of ze nou wel of niet voorrang hebben.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12 10:01

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gisteren spannend momentje. Ik moest een veerooster over met vlak daarachter een bocht. Net daarvoor door een plas gereden dus mijn banden waren nat. Iets te fanatiek dat rooster over de bocht al insturend. Opeens voelde ik mijn achterwiel wegglippen over de stalen buizen van dat rooster. Gelukkig kreeg mijn wiel weer grip toen ik van het rooster af was maar was wel even schrikken. Volgende keer maar wat meer rekening mee houden.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

TrailBlazer schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:57:
Gisteren spannend momentje. Ik moest een veerooster over met vlak daarachter een bocht. Net daarvoor door een plas gereden dus mijn banden waren nat. Iets te fanatiek dat rooster over de bocht al insturend. Opeens voelde ik mijn achterwiel wegglippen over de stalen buizen van dat rooster. Gelukkig kreeg mijn wiel weer grip toen ik van het rooster af was maar was wel even schrikken. Volgende keer maar wat meer rekening mee houden.
Dat kan vrij link zijn ja. Geluk gehad dat het niet je voorwiel was. Achterwiel kan je meestal nog wel opvangen. Als is nat rubber op metaal geen beste combinatie.

• Stufferdt

Ben afgelopen zaterdag voor het eerst meegegaan met de training van (nu) mijn wielerclub. Niveau a2, wat dat ook mag inhouden en hoppa gaan. Na 2.5 uur begon het toch wel een beetje zwaar te worden en toen liet ik mij meer zakken, na lange tijd kop te hebben gereden, en dan is achteraan bungelen eigenlijk nog zwaarder... elke bocht had ik een intervaltraining om weer in het wiel te raken. Ik moet met meer snelheid de bocht door durven gaan en minder op safe rijden. Die kruising is echt wel vrij als er al 10 man overheen zijn gegaan, hoef ik niet ook nog te gaan remmen...
Welke stad is dit? NIveau-aanduiding komt me namelijk bekend voor. Manier van kruisingen overgaan niet :/

Achteraan bungelen is zeker zwaarder. Door harmonica-effect moet je eigenlijk constant het ontstane snelheidsverschil overbruggen en ben je dus met pech inderdaad flinke intervallen aan het doen.

Overigens moet je op jouw eigen snelheid de bocht door, op een manier dat je je veilig boelt en de boel kan beheersen. Gaat de rest te hard, moet je de rest laten inhouden. Iets met veiligheid als groep en samen uit, samen thuis :)

Daarnaast: kruisingen nooit blind overgaan. Maar ik neem aan dat er wordt gesignaleerd ("Vrij") als het veilig is om te gaan. Niet veilige situaties die je per persoon/koppeltje moet bekijken is een ander verhaal natuurlijk. Dan is het ieder voor zich inschatten wanneer het kan.

Ik zou dit zeker even benoemen binnen de groep en aangeven waar je pijnpunten zitten. Leert iedereen weer van :) En anders de volgende keer een groepje lager om te ervaren of het te hard ging, niveauverschil te groot of het gewoon een slechte dag was collectief. * Stufferdt logt weer uit als ambassadeur van groepsrijden.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Guusjee schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:40:
[...]

Verkeerde bewoording gebruikt.
Er is een verschil tussen vertragen tot 10km/u en even 6x goed kijken en blindelings over de kruising heen stuiven. Ik zit aan de te voorzichtige kant van het verhaal. Ook met een gewone bocht zonder kruising etc. of een voetganger met hond aan de rechterkant etc etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Bezulba op 25-09-2023 11:20 ]

blup

• Requiem19
Stufferdt schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:28:
Zaterdag mijn laatste koers(je) van dit seizoen gereden: de ronde van Woudenberg.

Als local mocht ik meedoen met de locals-categorie, die met 75 man stijf uitverkocht was. Niveau was in principe funklasse, dus enkel renners zonder licentie. Dit resulteerde in 95% toch wel serieuze kleppers en een paar optimisten op een mountainbike of gravelbike met dikke banden :)

Wedstrijd was 45 minuten over een rondje met veel drempels en vrijwel alleen maar bochten die op een drempel/stoepje lagen. Best technisch dus. Aantal valpartijen (1) viel enorm mee, ik denk doordat iedereen wel doorhad dat het geen wielerbaan is.

Het parcours:
[Afbeelding]

Start van de wedstrijd ging voor mij drama (as usual). Stond rij 4 maar reed na 3 bochten al bij het laatste kwart. Ik ben hier niet explosief genoeg voor en kwam slecht weg. Uiteindelijk na 3 rondes chasse patate (kwam niet dichter, werd ook niet volledig los gereden) me laten inlopen door enkele gasten achter me om samen te draaien tot het einde van de koers. Met 4 man lekker doorgedraaid met achter ons, ik begreep achteraf, altijd 10 man die niet meedraaiden en enkel profiteerden. Die zijn allemaal meegesprongen toen het peleton ons in de voorlaatste ronde dubbelde. Toen waren we al voorbijgestoken door de winnaar die uiteindelijk een half uur solo is weggebleven en iedereen heeft gedubbeld :+

Ik was uiteindelijk 39ste van de 75 inschrijvers. Veel gedaan weinig geoogst dus. :+

Conclusie: lekker gereden, qua hartslag (179 gemiddeld op een max van 190) en vermogen (258w en 267NP) kon het niet harder over 45 minuten. Dus daar lag het niet aan :) Enkel nog leren op snelheid te komen na een bocht. Dat blijft dramatisch.

En natuurlijk pic's or it didn't happen:
Strava.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me heel tof om een keer te doen.

Wat voor ervaringsniveau heb je nodig in jouw ogen om mee te kunnen met zo'n koers? Of anders gezegd: hoe begin je met zoiets. Is dat lid worden van een club, of kun je gewoon gelijk ergens inschrijven op een laagdrempelig niveau?

PS, zag in je Strava file dat je hoge vermogens trapt (260 watt gemiddeld in 45 minuten, netjes), maar dat je korte inspanningen wat uit verhouding lijken tov je duurvermogen inderdaad. Lijkt me moeilijk om de aansluiting te houden met de grotere groepen op deze manier?

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 25-09-2023 11:25 ]

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Requiem19 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:24:
[...]

Wat voor ervaringsniveau heb je nodig in jouw ogen om mee te kunnen met zo'n koers? Of anders gezegd: hoe begin je met zoiets. Is dat lid worden van een club, of kun je gewoon gelijk ergens inschrijven op een laagdrempelig niveau?

PS, zag in je Strava file dat je hoge vermogens trapt (260 watt gemiddeld in 45 minuten, netjes), maar dat je korte inspanningen wat uit verhouding lijken tov je duurvermogen inderdaad. Lijkt me moeilijk om de aansluiting te houden met de grotere groepen op deze manier?
Ik als nieuweling in groepen zou zeker wel aanraden om lid te worden van een club. Solo rijden is toch echt een heel ander beestje dan in een groep over het asfalt racen. Dat moet veilig want iedereen wil toch naar huis. Dat is iig voor mij een eye-opener. Ik had niet verwacht dat ik daar zoveel moeite mee zou hebben want alleen rijden ging toch wel prima, dus waarom zou het in een groep anders zijn?

blup

• TheTinusNL
  • Niet online
aaaido schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:58:
[...]

Heb je inzicht in de verhouding tussen verschillende soorten/fasen slaap? Dit filmpje was voor mij een eye-opener YouTube: Waarom heb je helemaal geen 8 uur slaap nodig?

Ik snap je punt omtrent onnauwkeurigheid hoor. Hartslagband boven horloge voor hartslag tijdens zeg een interval en nauwkeurigheid. Echter de nieuwere horloges zijn ook steeds verder ontwikkelt en bijvoorbeeld je slaap kan je heel goed monitoren middels het meten van je hartslag (snel, kort opvolgend etc).

Het gevaar is inderdaad zoals Requim aangeeft dat je gevoel leidend moet zijn. De data is daarin ondersteunend.

Ik heb trouwens een vermogensmeter en een garmin horloge maar een wahoo fietscomputer. Data wordt daarin gestuurd van wahoo naar strava.
Garmin doet inderdaad slaap verdelen in Awake, REM, Light en Deep.
Ook dat vind ik met de data die ik gepresenteerd krijg lastig te rijmen met de werkelijkheid van mijn gevoel, al weet ik zelf natuurlijk niet wanneer ik in REM, Light en Deep ben :+

Awake heeft hij wel door als ik 's nachts naar de WC op en neer loop omdat ik dan beweeg.
Maar soms weet ik dat ik eerst nog lange tijd wakker lag (door te kijken hoe laat het dan is), terwijl Garmin denkt dat ik na een paar minuten al sliep.

Of om 7:00 Awake om mijn horloge-wekker af te zetten, dan 7:01-7:04 zogenaamd slapen (even liggend wakker worden) en 7:05 weer Awake om daadwerkelijk op te staan.
Garmin geeft nota bene in de slaapanalyse aan wanneer de wekker ging, dan zouden die 4 minuten rustig wakker worden er ook makkelijk uitegefilterd moeten worden.
Ik vermoed dat dat niet gebeurt omdat mijn hartslag dan vaak nog erg (te) laag wordt gemeten, i.c.m. geen beweging denkt Garmin dan "slaap". Klinkt algoritmisch aannemelijk, maar de bijna-dood hartslag als input niet.

Daarnaast heb ik ook niet het idee dat het horloge lekker samenwerkt met een Edge.
Bijvoorbeeld die Training Status of hersteltijd (waar ik sowieso al mijn twijfels bij zet).

Ook in dit alles geloof ik sterk in de kracht van algoritmen, maar zolang de input onnauwkeurig is... :'(

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-12 23:04
Reginas schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:50:

Ik heb deze set op het oog: SKS RACEBLADE PRO XL

Keuze voor de XL vanwege de breedte van mijn banden (32mm).
Doen? Of heeft iemand een betere tip?
Ik heb deze ook voor mijn woonwerk fiets. Er zitten frame stickertjes bij. Sporadisch gebruik ik ze ook op mijn racer, of hoef dan gelukkig amper iets bij te stellen.

Ze zijn goed trillingsvrij, dus niet dat je bij elke hobbel merkt dat ze je band raken. Ik vind het prima dingen!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:08
TheTinusNL schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:01:
[...]

Ook dat vind ik met de data die ik gepresenteerd krijg lastig te rijmen met de werkelijkheid van mijn gevoel, al weet ik zelf natuurlijk niet wanneer ik in REM, Light en Deep ben :+
Maar het gaat toch om de volledige slaap, die paar minuten wel/niet zullen niet veel uitmaken op de analyse lijkt me.

Iemand ervaring met Whoop?

• stevens20
@joker1977

Ik heb al wel vaker 100+ gefietst en ook al sneller dan nu. Echter houd het rond die afstand wel op door de tijd die ik heb (kindje van 14 maanden). De afgelopen tijd heb ik veel gefietst en gaat het me aanzienlijk makkelijker af dan eerder. In augustus heb ik bijna 700 km gefietst en september staat nu op 400km. Dit kalenderjaar sta ik op 2400km ongeveer. waarbij er in Juni niet gefietst is ivm een verhuizing.
Betreffende mijn FTP is het gokken, Garmin geeft aan dat ik een FTP heb van 280 maar ik heb nog nooit een echte test gedaan, ik heb er ook nog niet specifiek op gereden. Mijn twee uurswaarde is 215Watt dat gereden is in een rondje waarbij ik met een gemiddelde hartslag van 149 thuis ben gekomen. Ook daar is niet specifiek naar gereden.

Deze ronde heb ik gereden met twee anderen, beide ook met een vermogensmeter en de vermogens komen redelijk overeen. Ik ben het grootst (1.94m) en het zwaarst (91kg) en heb naar verhouding ook meer vermogen gefietst, dat is altijd zo. Het maatje waarmee ik van thuis naar thuis ben gefietst kan ik normaalgesproken prima bijhouden, niks aan de hand.

Ik fiets nu met en W/kg rond van ongeveer 3.1W/kg. Die 200Watt kan ik normaalgesproken prima een hele tijd volhouden maar de manier hoe ik nu instortte was voor mij echt onbekend. Zo leeg zijn heb ik niet eerder meegemaakt, uiteraard ken ik het wel dat ik leeg was van stevig sporten, dat mag ook prima maar nu was het zo onverklaarbaar. Mijn schoonzusje fietste me er het laatste stuk uit, terwijl ik haar normaalgesproken uit de wind houd en eventueel een zetje geef als het niet meer gaat. De rollen waren omgekeerd, zij is normaalgesproken blij als ze een rondje van 28km/u heeft gefietst een uur lang, ik fiets dan 33 tot 35km/u.

Ik vond het erg opvallend dat ik 20 minuten na de limonade weer opgekrabbeld was, ik heb echt met het hoofd op tafel gelegen en zitten vechten om niet in slaap te vallen (alles deed zeer dus of dat was gebeurd wet ik niet).

Aangezien ik dit nog niet meegemaakt had wilde ik dit verhaal hier delen, misschien dat het verklaard kan worden of misschien kunnen anderen er van leren en voorkomen dat dit ze gebeurd. Ik hoop het niet meer mee te maken in ieder geval.

• TheTinusNL
  • Niet online
wibblemoo schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:21:
[...]

Maar het gaat toch om de volledige slaap, die paar minuten wel/niet zullen niet veel uitmaken op de analyse lijkt me.

Iemand ervaring met Whoop?
Die paar minuten zijn inderdaad geen wereld van verschil, maar het gaat er om dat dat soort simpele dingen al verkeerd gaan. Als zelfs dat al verkeerd gaat dan wekt dat geen vertrouwen voor de rest van de analyse...

• DDX
@stevens20 snel vergeten gewoon en binnenkort weer ritje maken.
soms heb je gewoon zo'n dagje.

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 25-09-2023 12:44 ]

• Phydomir

Phydomir

Dennis

TheTinusNL schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:01:
[...]

Awake heeft hij wel door als ik 's nachts naar de WC op en neer loop omdat ik dan beweeg.
Maar soms weet ik dat ik eerst nog lange tijd wakker lag (door te kijken hoe laat het dan is), terwijl Garmin denkt dat ik na een paar minuten al sliep.

Of om 7:00 Awake om mijn horloge-wekker af te zetten, dan 7:01-7:04 zogenaamd slapen (even liggend wakker worden) en 7:05 weer Awake om daadwerkelijk op te staan.
Garmin geeft nota bene in de slaapanalyse aan wanneer de wekker ging, dan zouden die 4 minuten rustig wakker worden er ook makkelijk uitegefilterd moeten worden.
Ik vermoed dat dat niet gebeurt omdat mijn hartslag dan vaak nog erg (te) laag wordt gemeten, i.c.m. geen beweging denkt Garmin dan "slaap". Klinkt algoritmisch aannemelijk, maar de bijna-dood hartslag als input niet.

Daarnaast heb ik ook niet het idee dat het horloge lekker samenwerkt met een Edge.
Bijvoorbeeld die Training Status of hersteltijd (waar ik sowieso al mijn twijfels bij zet).

Ook in dit alles geloof ik sterk in de kracht van algoritmen, maar zolang de input onnauwkeurig is... :'(
Zelfde ervaringen met het slaap gedeelte van mijn Garmin horloge. Ik heb soms zelfs dat hij me vanaf 8 uur al op slaap zet, terwijl ik dan lekker op de bank tv zit te kijken. Daar kijk ik dan ook niet meer na.

Ik moet wel zeggen dat body battery en stress levels wel erg goed overeen komen met hoe ik me voel.

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:56
Zo.. afgelopen week mijn laatste 100+ gereden (gelijk een PR met 124km). In de ochtend rond half 9 vertrokken na 2 twee goede boterhammetjes met kaas de fietsjas aan en gaan. Bidons gevuld, route ingeladen en gaan! En dan ben je na 40km over de Veluwe heen en heb je daarmee je hoogtemeters gehad. Op dat moment voelde ik een rare leegte in de benen, voor mijn gevoel door de intervaltrainingen voor de koppeltijdrit die ik binnenkort ga rijden. Even wat water en een koekje erin en lekker doortuffen.. maar dan na ruim twee uur wordt het zwaarder en zwaarder. Waar eerst de leegte in de benen bij 220 Watt was voel het inmiddels al pijnlijk bij 200 Watt. De rug gaat zeer doen (alsof je ziek bent en veel aan het hoesten bent), de buik voelt wat weeïg en ik heb het gevoel dat er een griepje aan zit te komen. Daar leg ik me dan maar bij neer en ik zet door om bij de rest (twee anderen) te blijven. Helaas doet het inmiddels zeer om 150 Watt te trappen en moeten we nog 45km. Rond Deventer keren we en gaan we weer richting het zuiden over de dijken naar Dieren en Doesburg. Vollebak tegen de wind in. Vooraf was afgesproken dat ik de rest uit de wind zou houden dus dat doe ik dan maar. 160Watt, hartslag tegen de 170bpm en een snelheid van 22/23km/u. Ik wordt na 15km gecomplimenteerd voor het constante tempo en het netjes inhouden zodat de rest het bij kon houden. Ik antwoord hierop dat er niet meer in zit dan dit. Vervolgens ga ik even in het wiel zitten om bij te komen. Inmiddels zijn de bidons leeg en mijn koekje was al op. In het wiel wordt het ook steeds moeilijker. Uiteindelijk komen we bij een van ons thuis aan, dat laatste stuk kon ik amper 130Watt trappen en deed mijn hele lichaam zeer (letterlijk van top tot teen). Daar drinken we twee glazen limonade en neem ik een dextro. Na 20 minuten stappen we weer op de fiets en rijden we met zijn tweeën naar huis. Keurig met 230Watt en een hartslag van 150bpm.

Is dit dan een hongerklop? Na een bak yoghurt met granola en jam gaat het weer iets beter. De volgende dag ben ik weer helemaal fit.
Kan een koolhydraten te kort zijn (dat heb ik ook eens meegemaakt, ik at toen ketogeen en was 80 km lang te intensief aan het fietsen geweest). Het voelde bij mij letterlijk of alles verzuurde met de daarbij behorende pijn van de "lactaat"-prikkel. Was inderdaad nahet eten van wat koolhydraten snel weer verdwenen. Denk dat je toch te weinig hebt gegegeten...

https://www.strava.com/athletes/5891551

• Stufferdt
Requiem19 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:24:
[...]

Tip: Ready2race van Jumob-visma. Hopelijk bestaat het komend jaar nog, maar aanrader. En anders kan je op elk clubparcours ook meerijden in principe.
Funklasse is specifiek bedoeld als instapniveau. Hier kan je altijd inschrijven zonder licentie of met een startlicentie via de KNWU. Lastigste is om deze wedstrijden te vinden. Staan vaak neit op de KNWU-site, dus is een kwestie van kijken waar sportklasse ("Laagste" wedstrijdniveau) rijdt en of er een funklasse bij wordt georganiseerd.

Qua niveau is het enorm wisselend. In principe kan en mag iedereen inschrijven. Conditie kan je trainen en meten natuurlijk, stukje bochten en groepstrijden niet. Dat is puur wennen en dus doen. Ik rij tegenwoordig wel met een vaste vriendengroep waar het niveau vrij hoog ligt. Nagenoeg allemaal wedstrijdrenners (goede funklasse/sportklasse). Daar leer ik ook veel van en je raakt gewend aan hoge snelheden.

Ik ben begonnen bij Ready2race en ben simpelweg gaan meedoen op lokale parcoursen (Ulyssus in Amsterdam, Eemland in Amersfoort en NEB in Nieuwegein).
Ja klopt. Had qua piekvermogens (<1m) sowieso geen geweldige dag maar ben daar ook niet sterk in. Ik sprint en versnel als een strijkijzer en verlies daar enorm veel. Starten en bochten goed uit versnellen zijn mijn zwakke punten. Ik werd in de eerste ronde voorbijgestoken door wat bekendenen dan mis ik een sterke 1-minuutwaarde om het gat "dicht te poefen". Had ook weinig verval tussen 20m en 30m dus heb ook door het kopwerk in de groep met gelosten behoorlijk constant kunnen rijden.

• joker1977

joker1977

Tweakert

TheTinusNL schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:41:
[...]

Die paar minuten zijn inderdaad geen wereld van verschil, maar het gaat er om dat dat soort simpele dingen al verkeerd gaan. Als zelfs dat al verkeerd gaat dan wekt dat geen vertrouwen voor de rest van de analyse...
Ik snap je punt, maar ik denk dat het juist helemaal niet een simpel ding is. Volgens mij zijn sleep-stages vooral geassocieerd met in welke staat je hersenen zich bevinden. Dat uitlezen op basis van je hartslag, HRV en misschien beweeglijkheid lijkt me al koffiedik kijken - dus ik sta er niet van te kijken dat het onderscheid tussen redelijk stil liggen in bed en "redelijk stil liggen in slaap op bed" niet zo heel groot is!

Ik zou idd. niet teveel verwachten van de data die daaruit komt. Het vervelende is wel dat Garmin dat soort "koffiedik"-analyses ook weer gebruikt als invoer voor andere analyses, bv. bij het bepalen van je Training Readiness.

Het lijkt lastig te zijn voor veel mensen om het verschil te zien tussen keiharde data (bv. je gemiddelde vermogen, hartslag, normalized vermogen en tijdsduur van een training) en de fuzzy data ("body battery", "training readiness") bij Garmin.

Je ziet al best veel mensen die veel te veel laten afhangen van wat dat klokje zegt ipv. dat ze hun eigen hoofd gebruiken.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-12 11:11
stevens20 schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:39:
Aangezien ik dit nog niet meegemaakt had wilde ik dit verhaal hier delen, misschien dat het verklaard kan worden of misschien kunnen anderen er van leren en voorkomen dat dit ze gebeurd. Ik hoop het niet meer mee te maken in ieder geval.
De verklaring is eigenlijk simpel, je hebt te weinig gegeten. Daarnaast heb je misschien niet goed doorgepakt toen je wel moest eten. Dat je benen na 40km leeg voelde is een teken dat je energie te kort komt. Benen mogen zwaar voelen na hoogte meters maar niet leeg. Als ze leeg voelen moet je eten. Zeker als je daarna nog van plan bent om het ruim twee uur niet rustig aan te gaan doen.

Zoiets moet je leren. Dit zal niet de laatste keer zijn dat het gebeurt. Dat is niet erg. Elke keer doe je weer iets ervaring op om ervoor te zorgen dat het beter gaat. Misschien kun je meer eten voordat je op pad gaat met de fiets? Kijk eens hoeveel calorieën je verbruikt tijdens een rit. Als je daarvan 80% probeert te eten; voor, tijdens of na de rit zorg je in elk geval dat je energie redelijk op pijl blijft.

Ik ben zelf neem eigenlijk altijd op mijn lange ritten een gelletje mee met cafeïne voor noodgevallen. Mocht het zo zijn dat ik die hongerklop krijg dan ben ik er meestal weer redelijk snel boven op door gewoon eerst die naar binnen te werken en dan langzaam te beginnen aan het andere eten wat ik bij heb. Heb ik dan eten te kort bij dan wordt het gewoon een supermarkt of een bakker. Dat heeft er tot dus ver voor gezorgd dat ik lange ritten redelijk goed door kom

Nickname KasPlantje.

• CedricD

[...]
Mocht m'n hobby niet fietsen zijn was ik hoogstwaarschijnlijk competitive eater geworden ofzo :+.
Ik zie soms food challenges van lokale handelaren voorbij komen op sociale media waarvan ik denk: kan toch zo moeilijk niet zijn? :9

Ontbijt rond 7u15. Neem er wel mijn tijd voor. Tussen 8u-8u15 spring ik op de fiets.

• Requiem19
CedricD schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:47:
[...]

Mocht m'n hobby niet fietsen zijn was ik hoogstwaarschijnlijk competitive eater geworden ofzo :+.
Ik zie soms food challenges van lokale handelaren voorbij komen op sociale media waarvan ik denk: kan toch zo moeilijk niet zijn? :9

Ontbijt rond 7u15. Neem er wel mijn tijd voor. Tussen 8u-8u15 spring ik op de fiets.
Ik zou het inderdaad als een talent beschouwen :-).

Teun van Erp heeft een paar jaar terug het energieverbruik onderzocht van renners in grote rondes. Uitkomt: hoe meer energie ze verbruikten (en binnen kregen) hoe beter ze presteerden in een grote ronde.

Veel kunnen eten en veel van dat eten kunnen opnemen is erg gunstig als het gaat om lang hard te kunnen fietsen. 8)

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-12 11:11

[...]
Afgelopen weekend liep ik de 7 Heuvelen Trail (Marathon afstand) Verwachte tijd dat ik er over zou doen was ergens tussen de 4 en de 5 uur. Dus tel uit je calorieën. Ontbijt bestaat dan gewoon uit 6 pancakes met stroop. Dat is inderdaad gewoon 1100 calorieën. Maar dan moet je nog zorgen dat je onderweg gewoon blijft eten en drinken anders kom je niet de finish over.

Einde van de dag zat ik toch rond de 6900 calorieën waarvan 3500 voor het hardlopen.

Nickname KasPlantje.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-12 23:04
stevens20 schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:39:
@joker1977

Ik heb al wel vaker 100+ gefietst en ook al sneller dan nu. Echter houd het rond die afstand wel op door de tijd die ik heb (kindje van 14 maanden). De afgelopen tijd heb ik veel gefietst en gaat het me aanzienlijk makkelijker af dan eerder. In augustus heb ik bijna 700 km gefietst en september staat nu op 400km. Dit kalenderjaar sta ik op 2400km ongeveer. waarbij er in Juni niet gefietst is ivm een verhuizing.
Betreffende mijn FTP is het gokken, Garmin geeft aan dat ik een FTP heb van 280 maar ik heb nog nooit een echte test gedaan, ik heb er ook nog niet specifiek op gereden. Mijn twee uurswaarde is 215Watt dat gereden is in een rondje waarbij ik met een gemiddelde hartslag van 149 thuis ben gekomen. Ook daar is niet specifiek naar gereden.

Deze ronde heb ik gereden met twee anderen, beide ook met een vermogensmeter en de vermogens komen redelijk overeen. Ik ben het grootst (1.94m) en het zwaarst (91kg) en heb naar verhouding ook meer vermogen gefietst, dat is altijd zo. Het maatje waarmee ik van thuis naar thuis ben gefietst kan ik normaalgesproken prima bijhouden, niks aan de hand.

Ik fiets nu met en W/kg rond van ongeveer 3.1W/kg. Die 200Watt kan ik normaalgesproken prima een hele tijd volhouden maar de manier hoe ik nu instortte was voor mij echt onbekend. Zo leeg zijn heb ik niet eerder meegemaakt, uiteraard ken ik het wel dat ik leeg was van stevig sporten, dat mag ook prima maar nu was het zo onverklaarbaar. Mijn schoonzusje fietste me er het laatste stuk uit, terwijl ik haar normaalgesproken uit de wind houd en eventueel een zetje geef als het niet meer gaat. De rollen waren omgekeerd, zij is normaalgesproken blij als ze een rondje van 28km/u heeft gefietst een uur lang, ik fiets dan 33 tot 35km/u.

Ik vond het erg opvallend dat ik 20 minuten na de limonade weer opgekrabbeld was, ik heb echt met het hoofd op tafel gelegen en zitten vechten om niet in slaap te vallen (alles deed zeer dus of dat was gebeurd wet ik niet).

Niet te lang bij stilstaan.
Ik heb dat met de vierdaagse Nijmegen ook vaak zat gehad. Gevoel dat je totaal niet meer kan, lege benen, geen tempo meer kunnen maken etc. En dan even rust pakken, wat eten, drinken, afleiding (muziekje of wat ouwehoeren met anderen) en zicht op de finish, en het blijkt toch weer bij te trekken en dan de volgende dag gewoon zonder problemen doorkomen...
Ook op de fiets; soms krijg ik met een ritje van 60/70km de pedalen niet meer rond, en dat ik dan bedenk "hoe kan het dat ik zonder issue een BRM kan rijden..."
Soms kak je gewoon in.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-12 22:36

Ja mijn Garmin horloge. Voor mijn fietsvakantie ben trainingsbelasting gaan opbouwen en ging ik geleidelijk van 6 uur naar 15 uur per week fietsen. (elke week uurtje extra).

Volgens de Garmin daalde mijn body battery veel en kon ik dit niet aanvullen in mijn slaap. Ook hersteltijden van 60 uur+. Dit heb ik op advies van dit topic genegeerd, omdat Garmin blijkbaar nogal voorzichtig is. Dus ook gewoon naar je lichaam luisteren. Zie mijn bericht hier: user_tweakers in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Een rustweek vind ik onzin, zeker voor mijn geval omdat ik eigenlijk nooit tot het gaatje gaat. Eenmaal op de fietsvakantie heb ik ook dagen gefietst waar ik begon met een body battery van 20% (na 2 dagen van 3000+hm) raak je gewoon op en moet de intensiviteit laag blijven.

Op het moment dat ik echt vermoeid ben door meerdere dagen veel fietsen is mijn hartslag 10-12 slagen hoger in de nacht. (normaal 42-44, dan opeens bijna 60!) Eenmaal op de fiets zou die naar de 180 moeten kunnen, ben ik echt vermoeid krijg ik hem niet meer boven de 160-165.

• Prulleman
user_tweakers schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:15:
[...]

Ja mijn Garmin horloge. Voor mijn fietsvakantie ben trainingsbelasting gaan opbouwen en ging ik geleidelijk van 6 uur naar 15 uur per week fietsen. (elke week uurtje extra).

Volgens de Garmin daalde mijn body battery veel en kon ik dit niet aanvullen in mijn slaap. Ook hersteltijden van 60 uur+. Dit heb ik op advies van dit topic genegeerd, omdat Garmin blijkbaar nogal voorzichtig is. Dus ook gewoon naar je lichaam luisteren. Zie mijn bericht hier: user_tweakers in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Een rustweek vind ik onzin, zeker voor mijn geval omdat ik eigenlijk nooit tot het gaatje gaat. Eenmaal op de fietsvakantie heb ik ook dagen gefietst waar ik begon met een body battery van 20% (na 2 dagen van 3000+hm) raak je gewoon op en moet de intensiviteit laag blijven.

Op het moment dat ik echt vermoeid ben door meerdere dagen veel fietsen is mijn hartslag 10-12 slagen hoger in de nacht. (normaal 42-44, dan opeens bijna 60!) Eenmaal op de fiets zou die naar de 180 moeten kunnen, ben ik echt vermoeid krijg ik hem niet meer boven de 160-165.
klinkt niet gezond :D

(en met 15 uur per week kan je zeker wel een rustweer gebruiken, geruchten gaan dat het altijd goed is, om je lichaam tijd te geven zich aan te passen, maar ik kan me wel voorstellen dat er een minimum aantal uur per week is voor het zin heeft meer rust te pakken, maar 15 is een serieuze belasting, waar je als je dit zonder rustweek doet, al snel niet/amper meer beter van wordt.)

(en nogmaals een rustweek is niet een week niks doen, een rustweek is geen intensiteit, duurritjes op 60% ipv 65-70%, duurritjes van 1-2 uur ipv 4-6 uur etc)

Strava

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34
[...]

• 2-3 eieren - 300 kcal
  • Banaan - 150 kcal

damn wat veel eten, bijzonder dat je t wegkrijgt zeg. ik.snap weinig van je telling want in mijn voedingsapp is 6x een snee brood + veel speculoospasta 'maar' 1150 kcals. nog steeds veel maar geen 2500. Verder is t voor bijna iedereen zo dat ze tijdens inspanning max 90g koolhydraten per uur kunnen verwerken --> ~350kcals. Dus tegen de tijd dat jouw monsterontbijt verwerkt is ben je hopelijk wel.klaar met fietsen. Misschien is de conclusie vooral dat voeding gewoon heel persoonlijk is, maar wat je beschrijft is echt buitencategorie qua hoeveelheid en lijkt meer op wat Michael.Phelps naar binnen gooit dan de meeste wielrenners

• Phydomir

Phydomir

Dennis

user_tweakers schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:15:
Een rustweek vind ik onzin, zeker voor mijn geval omdat ik eigenlijk nooit tot het gaatje gaat.
Ik zou zeggen. Lees deze twee uitspraken nog eens terug en trek je eigen conclusies.

Nu is ieders hartslag uniek. Maar een 50% hogere rust hartslag is echt heel erg veel.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Phydomir schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:22:
[...]

Nu is ieders hartslag uniek. Maar een 50% hogere rust hartslag is echt heel erg veel.
In percentages uitgedrukt klinkt het dramatischer dan het is, maar afgezien daarvan, is de dynamiek van je RHR iets waar wat wetenschappelijke consensus over is ?

Sommige mensen 50% (see what I did there) van mijn leeftijd hebben op hetzelfde fiets-tochtje soms een range van hartslagen die ongeveer de helft is van mijn range op hetzelfde tochtje. Volgens mij zijn de reacties van je hart op inspanning (en herstel) dusdanig persoonlijk dat je niet zondermeer van dat soort uitspraken kan doen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

De sterksten stop je als wegkapitein ook op kop, en achteraan.
"zwaksten"op rij 2 and so on..

• joker1977

joker1977

Tweakert

McMiGHtY schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:28:
[...]

Zwaksten op rij ~4 zodat de eerste 3 rijen kunnen draaien. Probleem opgelost.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44

Kluus

Gang is alles

En als je wat sterkere rijders achterin zet kunnen die ook nog ingrijpen als er gaten vallen of als er mensen vanaf wapperen.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:18
joker1977 schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:59:
[...]

In percentages uitgedrukt klinkt het dramatischer dan het is, maar afgezien daarvan, is de dynamiek van je RHR iets waar wat wetenschappelijke consensus over is ?
Volgens mij toch redelijk geaccepteerd dat fluctuaties in RHR iets zeggen over de interne staat van je lichaam. Als die in balans is, dan zal die RHR ook in balans zijn. Raakt die uit balans (door training, stress, hitte, griep etc) dan raakt RHR ook uit balans.
Een rondje google geeft mij ook geen enkele reden om hier twijfels over te hebben.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• joker1977

joker1977

Tweakert

Michaelg schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:17:
[...]

Volgens mij toch redelijk geaccepteerd dat fluctuaties in RHR iets zeggen over de interne staat van je lichaam. Als die in balans is, dan zal die RHR ook in balans zijn. Raakt die uit balans (door training, stress, hitte, griep etc) dan raakt RHR ook uit balans.
Een rondje google geeft mij ook geen enkele reden om hier twijfels over te hebben.
Ik vind "interne staat van je lichaam" erg vaag klinken, maar ik begrijp waar je op doelt. Maar mijn kanttekening betreft meer de hoeveelheid stijging (of daling): Ik heb een rust hartslag waarin de variatie niet veel meer is dan 2~4 hartslagen, ook na een intensieve (trainings-)week. Maar ik kan ook rustig 2-3 slagen hogere hartslag hebben zonder aanleiding.

Waar het me meer omgaat is of de grootte van die variatie (de dynamiek) niet heel erg persoonlijk is en je in absolute zin er misschien niet zoveel over kunt zeggen? Misschien heb jij wel 6 slagen variatie en een ander 10 (of 2-3). Dan vind ik de conclusie nogal voorbarig.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

McMiGHtY schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:28:
[...]

yah, ik had mijzelf niet zo ver moeten laten afzakken :)

leer moment

blup

• Requiem19
Als je RHR van consistent +-42 naar 60 gaat en tijdens zware intervallen komt hij niet boven de 165 ipv 180 is de conclusie denk ik wel heel duidelijk: je lichaam is dan echt flink vermoeid en het zou erg verstandig zijn om het een weekje rustiger aan te doen…

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12 14:08
Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover, het evenement waar ik zo'n beetje het hele seizoen naar toe had gewerkt. Dit weekend was RiderMan(riderman.de) een 3 daagse etappe koers over volledig afgesloten wegen waarbij je je echt als prof kunt voelen tijdens de ritten. Aan dit evenement doen renners mee van verschillende niveau's maar over het algemeen ligt het niveau wel echt hoog. Dat zal in het verslag hier beneden ook wel duidelijk worden ;-)

Voorbereiding
Zoals gezegd was dit evenement het doel waar ik naar toegewerkt heb dit seizoen. Een seizoen wat ik niet fit begon door andere klachten die los staan van het fietsen. Daarnaast een drukke gezinssituatie(3 jonge kinderen(inmiddels 5, 3 en 1,5 jaar oud) die ook niet altijd zoveel willen slapen ;-)) maakt het allemaal niet zo makkelijk. Begin van het jaar waren de ritten niet om naar huis te schrijven en begin april kwam ik met moeite terug met 28 km/h op een rit van 100 km.

Vanaf dat moment wel mezelf er toe gezet om wekelijks 200 km te rijden en dat ook aan te blijven houden, gecombineerd met wat focus op het eten en drinken zorgde zeker de laatste weken voor een hele verbetering in prestaties. Daarnaast nog wat specifieker getraind op wat er komen zou en de vorm was beter dan ooit!

Etappe 1: 16 km 200 hm tijdrijden
De eerste etappe is altijd een tijdrit bij RiderMan, zo ook dit jaar. 's Morgensvroeg om 5:30 vertrokken vanuit Nederland en zonder noemenswaardige vertraging aangekomen in het zwarte woud. Startnummers ophalen en klaarmaken want dik een uur later moest ik verschijnen op het startblok voor mijn 16 km af zien.

Dit is mijn eerste echt tijdrit maar heb in het verleden wel vaker een 20 min FTP test gedaan en kort voor het evenement ook nog eens getest of ik 25 min vol kon houden op mijn geplande vermogen. Dat ging prima, dus nu zou het ook wel goedkomen. Doel was vooral om <30 min erover te doen en niet laatste te worden.

De eerste klim was echter toch wel steil en hoewel de vermogens beter waren dan gedacht was de hartslag ook vele malen hoger. Echter bleven de vermogens na het keerpunt ook prima en kon ik mezelf pijn blijven doen tot de finish waarna ik zo'n 28 min over de 16 km had gedaan en daar meer dan tevreden mee was. Gemiddelde hr was 176 met een max voor mij van 187. Niet te gek, niet ingehouden en op basis van de resultaten van vorig jaar zou ik hoger eindigen dan gedacht vooraf.

Niets bleek minder waar want de deelnemers dit jaar waren een stuk sneller dan vorig jaar, resultaat 519/595. Ter vergelijk, de nummer 1(oud prof, op tijdritfiets) deed de 16 km in <20 min :+
Strava

Afbeeldingslocatie: https://ruudvanheugten.nl/upload/images/2023/09/26/86567f3e3afe9704206c513d1d3e9c85.md.jpg
Mijn fiets in 'raceopstelling' met nummer.

Bij terugkomst was mijn fietsmakker wat minder tevreden, hij had zijn di2 kabel gebroken bij het monteren van het opzetstuur en zou daardoor de tijdrit(en mogelijk de rest van het weekend) niet kunnen rijden. Uiteindelijk op een geleende tijdritfiets nog wel kunnen starten na de nodige stress, mogelijk kon zijn fiets gemaakt worden de volgende morgen..

Etappe 2: 117 km 1900 hm
De tweede etappe staat in het teken van het betere klimwerk dat er in de regio te vinden is. Niet de meest lange of extreme klimmen maar wel een aantal pittige klimmen (1,5 km a 9% bijv) met flinke uitschieters richting de 20% Het doel vandaag was om direct vanaf de start naar voren te schuiven, goede groepjes te vinden, niet te veel kopwerk te doen en proberen zoveel mogelijk bij te blijven op de verschillende klimmen.

Er stond een waterig zonnetje bij de start maar ook een behoorlijke wind waardoor het een stuk frisser aanvoelde dan normaal met 15 graden. Desondanks kort-kort gestart want het was druk en er zou genoeg temperatuur in de benen komen vandaag. Dat bleek ook direct bij de eerste klim ook wel want het was direct volle bak aanpoten en tussen de andere renners door laveren om in een fijne groep te komen.

Daaruit bleek ook al snel dat er veel andere ook niet van plan waren om veel op kop te gaan waardoor ik vaker dan bedacht op kop zat. Wel voelde de benen goed en had ik er echt plezier in. Vooraf nogal bang voor de start door eerdere ervaringen maar nu zat ik vol zelfvertrouwen in de grote groepen. Daarnaast stond er overal wat publiek langs de kant en de hele sfeer was enorm fijn.

Na een kilometer of 50 begon het echter te stortregenen icm wat hagel en dat alles in de lange afdaling. In het verleden al eens onderuit gegaan op hoge snelheid(80km/h) wat wel wat zorgen gaf maar het waren vooralsnog eenvoudige bochten en ondanks al het water op de weg liep het zo ontzettend lekker. Alles doorweekt maar zo lekker aan het afdalen, puur genieten! Nog wel bij een haarspeldbocht even rechtdoor moeten sturen doordat andere renners schrokken van een eerdere valpartij maar even omgedraaid op het zandpad en weer door. Na een aantal pittige klimmen kwam de zon er weer door en dat gecombineerd met de wind zorgde voor droge kleren + schoenen.

Nadat we op 90 km aan de laatste paar klimmen begonnen merkte ik echter wel dat ik te weinig vocht binnen had gekregen voor de vermogens die ik trapte waardoor de eerste paar krampjes zich lieten horen. De rest van de rit daarom gedoseerd proberen te rijden en steeds in het wiel te rijden bij de 'grote' mannen om zo min mogelijk wind te vangen. Dit lukte prima en hoewel ik er op de klimmen vanaf moest door meerdere keren kramp in beide benen, was er wel steeds weer een grote groep om weer aan te pikken. Daarnaast ook besloten om extra te genieten omdat alles tot dat moment gewoon zonder problemen was verlopen en ik de finish toch wel prima zou halen.

Na deze rit zware benen maar heel erg tevreden over de behaalde positie/tijd/vermogens, dus dat was prima. Dagresultaat 446/542, overall +/- 440e positie. Mijn fietskameraad reed vandaag overigens op de fiets van iemand van de organisatie, zijn di2 batterij zou waarschijnlijk ook zijn overleden die niet zo snel te vervangen was.
Strava

Afbeeldingslocatie: https://ruudvanheugten.nl/upload/images/2023/09/26/6c86b6ee777a85d51cb86c0bb6ebe137.md.jpg
Volle focus

Etappe 3: 101 km 1100 hm
Na de zware rit van gisteren en wederom een flinke wind, vandaag toch echt besloten om minder kopwerk te doen maar wel proberen zoveel mogelijk naar voren te gaan na de start, terugzakken is immers altijd een optie en in het wiel zitten bij snelle mannen is minder zwaar dan alleen op kop rijden.

Door de daginschrijvingen waren er vandaag veel meer deelnemers waardoor het naar voren rijden wat minder makkelijk ging maar alsnog direct na de start naar voren kunnen schuiven en bij verschillende groepen aan kunnen sluiten.

De aanwezige wind en het beperkt op kop willen rijden van sommige zorgde ervoor dat er verschillende grote groepen ontstonden maar wel werd er hard gereden en na zo'n 60 km en de nodige hoogtemeters stond de teller op 35 km/h. In de tussentijd ook nog met een kleiner groepje een groot gat dichtgereden wat de nodige euforie gaf binnen ons groepje. Totaal nutteloos want er kwam weer een klim aan maar wel mooi om met onbekende zoiets voor elkaar te krijgen.

Het resterende gedeelte ging wat op en af waarbij ik op de klimmen vooruit ging en op de vlakke stukken weer bijgehaald werd door de 'grote' mannen die wat beter bestand zijn tegen de flinke wind. Vanaf dat moment ook de rit besloten te zien als een normale 'zondagsrit' met de fietsclub en lekker genoten en zo nu en dan wat viaductsprintjes meegedaan.

Bij het ingaan van de laatste 5 km wilde eigenlijk niemand meer op kop en dat bleef een beetje zo tot we op 2 km voor de streep weer een viaduct pakte. Daar sprongen er een paar weg waar ik nog bij kon aanpikken. Bij het oprijden van de finishstraat(1km) weer een sprongetje kunnen maken en daar bleef ik mooi op 4e plek van ons groepje rijden tot er een aantal gingen sprinten, lang gewacht maar uiteindelijk toch mooi de sprint voor de 575e plek kunnen pakken :+

Dagresultaat 575/772. overall klassement 425/498. Doel van niet laatste worden ruimschoots bereikt maar vooral heel erg genoten van het 'racen' door de straten met andere rennen, de sfeer met de supporters naast de weg, de omgeving, de route en mijn algehele prestaties dit weekend. Prima vermogens kunnen trappen, ondanks de krampen op zaterdag toch prima gereden op zondag.
Strava

Afbeeldingslocatie: https://ruudvanheugten.nl/upload/images/2023/09/26/cfdab1548bf5d8bcdc9a3dfb0053fc98.md.jpg

TLDR
RiderMan 2023 was een erg mooi evenement en geeft je toch echt even het gevoel van het rijden als een prof. Hoewel ik denk dat ik een gemiddelde renner ben(3,6 w/kg), moet je toch wel wat meer in je mars hebben om voorin mee te kunnen rijden.

• Prulleman
@la_fusion mooi verslag en knappe prestatie *O*
Een ettappe koers is (denk ik) toch een soort next level en zal je toch wat meer snelle jongens zien. Een crit of een dag koers is laagdrempeliger en toegankelijker voor een breder publiek.

Maar uiteindelijk gaat het om jezelf uitdagen, ik rij ook weleens een wedstrijdje en ik heb ook nog nooit aan de start gestaan met het idee dat ik kan winnen. realistische doelen stellen en het beste uit jezelf halen _/-\o_

Strava

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:39
@Stufferdt Leuk verslagje van de Ronde van Woudenberg. Ik was te laat met inschrijven dus stond op de reservelijst. Was het nog nattig op de wegen of viel dat mee? De winnaar had 41,4gem, wat wel straf is gezien de hoeveelheid klinkers. Zo te zien won hij ook de Ronde van Scherpenzeel. Geen pannekoek dus :)

Ik ben wel eens wat Sane rijders tegengekomen bij Eemland. Daar rij ik zelf ook meestal bij de dinsdag-donderdagavond competitie. Volgend jaar hoop ik in ieder geval weer wat beter te zijn dan de afgelopen jaren. Eens kijken wat er dan nog voor een 40-jarige "oude man" bij elkaar te rijden valt hahah.

Wat betreft die voeding die ter sprake kwam in de afgelopen pagina's. Als ik voor mezelf spreek dan zorg ik zelf liever dat ik de avond voor een lange tocht al een goed bord pasta eet. Heb vaker gehoord dat het helemaal volstouwen op de ochtend ervoor voor ons stervelingen niet gek veel doet omdat de opname van energie niet zo is als bij de pro's. Ik gebruik altijd de vuistregel dat een ritje van 2 uur, intensief of niet, daarvoor neem ik geen eten mee, alleen bidons en daar doe ik eigenlijk ook altijd gewoon ranja + water in. En bij tochten vanaf 3 uur neem ik voeding mee om ieder uur wat te eten. Tocht van 3 uur is dan vaak een banaan en een krentenbol of een reepje. Voor een rit van 4u komt er misschien een koek bij en gaat op de krentenbol suiker ofzo. Maar meestal bij 4u of langer moet je ook vocht tanken dus dan kan je vaak ook wel wat eten weer bijkopen.

En nog update over het hele nieuwe fiets geneuzel. Het frame is nu definitief qua order. Design is iets anders geworden dan vooraf gehoopt. Bleek om de boel wat efficienter te maken voor Elves dat ze voor nu even teruggegaan zijn naar max 3 kleuren. Maar heb het in die zin slim aangepakt door bovenop zwart te doen, met klein beetje naar de zijkant om de zadelpen en stuur dus te "verbinden". De rest van het frame is dezelfde kleur rood en de logo's zijn wit. Maar ik heb nu gekozen voor een diagonale lijn over het frame van voor wat lager naar achter omhoog (beetje lijn van aeroad als het ware) en de bovenzijde van het frame wordt dan matt en de onderkant glossy. Waarschijnlijk krigj ik daardoor alsnog 2 kleuren rood voor het oog dan in ieder geval :)
Wielen van het weekend even getest. Eerste indruk is helemaal prima. Moest het wel even doen op mijn gravelbike met een 11s derrailleur en een 12s cassette. Echt aanzetten vanuit de bochten was er niet bij want had geen zin om de boel kapot te trekken. Eenmaal op snelheid kon ik de vaart er in ieder geval prima inhouden. Bochtenwerk voelde goed. De wind ook weinig last van maar ik ben nu 44mm gewend en dan is 50 niet schokkend veel meer.
Nu dus 8-10 weken wachten! Poh, das lang :+

@la_fusion Kloppen de hoogtemeters van de 3e dag wel? 8) Verder leuk verslag, klinkt wel als iets dat in de toekomst misschien eens geprobeerd moet worden. Ik zie op wat foto's ook volgwagens enzo, dat zijn denk ik neutrale auto's? En hoe zit het met voeding en vocht? Op vaste plekken geregeld of kan je dat bij een auto ophalen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door orange.x op 26-09-2023 13:11 ]

• la_fusion
orange.x schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:38:
knip
@la_fusion Kloppen de hoogtemeters van de 3e dag wel? 8) Verder leuk verslag, klinkt wel als iets dat in de toekomst misschien eens geprobeerd moet worden. Ik zie op wat foto's ook volgwagens enzo, dat zijn denk ik neutrale auto's? En hoe zit het met voeding en vocht? Op vaste plekken geregeld of kan je dat bij een auto ophalen? :)
Scherp ;-)

Er zijn een aantal volgwagens + volgmotoren die je kunnen helpen bij pech maar dat is in principe toch wel echt alleen voor de voorste groep. Zo zijn er ook volgmotoren met bidons met water/sportdrank achterop maar goed dat is na 100 renners ruimschoots op. Er zijn verder wel motoren en auto's die je voorbij komen maar dat is met name voor het maken van (live) beelden voor de livestream. Zo vloog er op zaterdag ook een helicopter rond!

Qua voeding zul je toch zelf het eea mee moeten nemen want dat wordt niet uitgereikt tijdens de rit. Je krijgt wel bij inschrijving een x aantal (veel te dure) repen en gelletjes van de sponsor maar dat is het dan ook. Qua drinken kun je op beide etappes op zaterdag/zondag op 2 plekken al fietsende bidons aanpakken van de vrijwilligers. De lege bidons kun je op diezelfde punten in bakken gooien. Je hoeft dus niet te stoppen om nieuw drinken te krijgen.

• Stufferdt
orange.x schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:38:
@Stufferdt Leuk verslagje van de Ronde van Woudenberg. Ik was te laat met inschrijven dus stond op de reservelijst. Was het nog nattig op de wegen of viel dat mee? De winnaar had 41,4gem, wat wel straf is gezien de hoeveelheid klinkers. Zo te zien won hij ook de Ronde van Scherpenzeel. Geen pannekoek dus :)
Ja balen! Ik was precies op tijd maar 2 vrienden waren ook te laat. 75 lijkt veel maar opkomst was wel serieus. Uiteindelijke aantal starters weet ik niet, wacht nog op de definitieve uitslag.

Straten waren kurkdroog gelukkig. Zou eerst op de fiets gaan maar werd auto door de fikse buien nog tusssen 15.00 en 17.00. Had me voorgenomen tijdens het warmrijden te besluiten om wel/niet te rijden ivm nattigheid, maar lag overal droog. Dus dat was prima.

Winnaar komt bij mij uit het dorp (en fiets ik weleens mee) en is een klasbak. Tijd dat hij overstapt naar de amateurs sowieso. Rijdt de KOM solo :+ Ik had 37,5 gemiddeld en ben 1,5 ronde gelapt uiteindelijk. En won inderdaad 3 lokale koersen...
Ik ben wel eens wat Sane rijders tegengekomen bij Eemland. Daar rij ik zelf ook meestal bij de dinsdag-donderdagavond competitie. Volgend jaar hoop ik in ieder geval weer wat beter te zijn dan de afgelopen jaren. Eens kijken wat er dan nog voor een 40-jarige "oude man" bij elkaar te rijden valt hahah.
Dan hebben we elkaar zeker een keer in de weg gereden! Kom weleens op Eemland met Sane :) Dit jaar los meegereden, wekelijks lukt me vaak qua planning toch net niet en ik kan niet sprinten :+ dus rij toch nooit uitslagen. En altijd leuk, vind Eemland qua sfeer, veligheid en overall gevoel altijd goed. Met heen + weer rijden is het ook mooi 100km die je op een doordeweekse avond even doet. Zou wat vaker ook andere parcoursen willen proberen maar niks op een mooie afstand voor in de zomer.

Mbt voeding een protip: zoek in de supermarkt in het snoepjesschap naar veel suiker. Ik gebruik nu AH panda's (nep biggetjes) en was altijd fan van winegums en gomballen. Veeeeel suiker, smakelijk, goedkoop en voor mij makkelijker weg te krijgen dan gelletjes en andere (dure) sportvoeding. Eet er een paar per uur als ik er zin in heb en je pakt eenvoudig suikers.

• orange.x
@Stufferdt Dat scheelt dan wel ja. Heb wat jaartjes geleden in Scherpenzeel meegereden waar ik in de laatste ronde in de remmen moest omdat voor mij iemand onderuit ging in de bocht de dorpsstraat weer op. Die gleed over een van die putdesksels weg omdat het halverwege ietwat begon te spatten. Was niet zeiknat, maar nat genoeg om toch uit balans te gaan. Dat soort dingen wil je niet zelf maar ook zeker niet net voor je! Niet dat ik die ronde podium had gehaal maar alsnog 9e geworden.

Ben overigens ook helemaal geen sprinter. Het liefste rij ik een zo constant mogelijk tempo, maar dat is wat saaier haha. Veelal als het bij Eemland wel eens stilvalt omdat ze even geen zin meer hebben om de hele tijd te versnellen dan ga ik er maar voorbij om in ieder geval weer een beetje het tempo erin te gooien.

Maar het klinkt alsof die beste kerel inderdaad maar een stapje hoger moet gaan kijken. Geen idee of je Arco kent? Rijdt bij Paxx meen ik, of wat voorheen Paxx was. Die is dit jaar ook een niveau hoger dan lokale dingetjes gegaan. Al is het daar toch een knap stuk lastiger weer.
Ach, het blijft erg leuk om te doen. Hier net als @la_fusion 3 kinderen die gelukkig steeds wat ouder worden en het dus makkelijker wordt om iets meer te fietsen en trainen. Maar nadeel is dat je zelf dus ook steeds wat ouder wordt :-P Al denk ik dat ik nog wel terug moet kunnen komen op het niveau van 2020. Moet ik alleen even stoppen met snaaien van pepernoten, chips, koekjes etc etc :P

Wat zijn een beetje de ervaringen hier mbt verschillende bleed kits? Heb nu een setje op het oog van EZmtb en hun instructievideo voor SRAM Rival ziet er vrij simpel uit. Prijstechnisch ook nog wel goed te doen als ik het vergelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 26-09-2023 15:51 ]

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-12 15:42
Mooi om je verhaal te lezen, en mooie prestatie!

Ook wel eens fijn om een amateur wielrenner verhaal te lezen die geen 4.5 wkg trapt 😉. Valt her wat beter te vergelijken met jezelf.

Nieuwe uitdaging al gepland staan?

• la_fusion
Buitenspel schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:20:
[...]

Mooi om je verhaal te lezen, en mooie prestatie!

Ook wel eens fijn om een amateur wielrenner verhaal te lezen die geen 4.5 wkg trapt 😉. Valt her wat beter te vergelijken met jezelf.

Nieuwe uitdaging al gepland staan?
Nou daar heb ik natuurlijk wel al over na zitten denken.. en hoewel het dit jaar echt een succes was om deel te nemen zal ik niet snel weer ervoor om aan deze deel te nemen. Er zijn wat dat betreft te veel andere evenementen maar ook is er natuurlijk wel een flink risico qua weer in september in het zwarte woud. Dit keer was het gewoon echt perfect en dat heeft het zo ontzettend top gemaakt denk ik.

Voor volgend jaar ga ik nog maar eens kijken wat ik wil doen. Eerst was ik vooral bezig om lange ritten(250+ km) te rijden maar eigenlijk zijn deze kortere ritten vooral qua training ook erg goed bevallen. Dit icm het gezin is ook net weer wat makkelijker. Het racen door de straten met zoveel vond ik erg leuk maar echt wedstrijden hoeft voor mij niet. Een gran fondo zoals bijv de Marmotte lijkt mij wel wat maar is wel weer wat ver rijden en is dan echt zo'n 1 dag presteren. Nee waarschijnlijk dan liever ergens een lang weekend naar toe en daar zelf 3 ritten rijden of zo. Alleen hoe/wat.. dat komt vanzelf wel. Goede ideeen zijn natuurlijk altijd welkom :+

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-12 09:21
la_fusion schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:59:
[...]

Nou daar heb ik natuurlijk wel al over na zitten denken.. en hoewel het dit jaar echt een succes was om deel te nemen zal ik niet snel weer ervoor om aan deze deel te nemen. Er zijn wat dat betreft te veel andere evenementen maar ook is er natuurlijk wel een flink risico qua weer in september in het zwarte woud. Dit keer was het gewoon echt perfect en dat heeft het zo ontzettend top gemaakt denk ik.

Voor volgend jaar ga ik nog maar eens kijken wat ik wil doen. Eerst was ik vooral bezig om lange ritten(250+ km) te rijden maar eigenlijk zijn deze kortere ritten vooral qua training ook erg goed bevallen. Dit icm het gezin is ook net weer wat makkelijker. Het racen door de straten met zoveel vond ik erg leuk maar echt wedstrijden hoeft voor mij niet. Een gran fondo zoals bijv de Marmotte lijkt mij wel wat maar is wel weer wat ver rijden en is dan echt zo'n 1 dag presteren. Nee waarschijnlijk dan liever ergens een lang weekend naar toe en daar zelf 3 ritten rijden of zo. Alleen hoe/wat.. dat komt vanzelf wel. Goede ideeen zijn natuurlijk altijd welkom :+
Genoeg uitdagingen inderdaad, en als deze editie top was, dan zal een volgende editie mogelijk alleen maar tegenvallen door bijvoorbeeld het weer of andere omstandigheden.
Mooi deze herinnering koesteren en misschien over enkele jaren nog een keer rijden?

Ik twijfel zeer sterk om mee te doen aan The Ride, 8 dagen rijden vanaf de Mont Ventoux naar de Cauberg.
Staat al enkele jaren op mijn bucketlist en volgens een laatste webinar en een telefoongesprek met 1 van de organisatoren ben ik momenteel "sterk" genoeg qua conditie etc om de tocht probleemloos uit te fietsen..
Kwestie van onderhouden deze winter en vroeg starten met lange endurance ritjes vroeg in het voorjaar..

Maar de kosten houden me nog een beetje tegen, rond de 2000 euro voor een weekje fietsen :X .
Maar de beleving lijkt me top..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:52:
[...]
The Ride, 8 dagen rijden vanaf de Mont Ventoux naar de Cauberg.
Ik heb daar weleens over nagedacht (niet om mee te doen, maar over de opzet van die tocht), maar het lijkt me zo'n anti-climax gevoel om te starten bij de Ventoux en dan te eindigen bij de Cauberg of all places.

Andersom lijkt me veel mooier, vertrekken vanuit NL, een week fietsen en dan als hoogtepunt de Ventoux oprijden.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:52:

Maar de kosten houden me nog een beetje tegen, rond de 2000 euro voor een weekje fietsen :X .
Maar de beleving lijkt me top..
Dit jaar die serie gevold van de mannen van TdT over The Ride en dat ziet er echt fantastisch uit. Maar de kosten zijn wel flink ja. Komend jaar gaat hem dat sowieso niet worden maar misschien iets voor het jaar erop.

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-12 15:42
la_fusion schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:59:
[...]

Als je klimmen zoekt, en niet te ver weg, blijft de vogezen een goede optie. Les Trois Ballons is daar ook een interessante fondo lijkt me. Al heb ik hem zelf nooit gereden.

• verstappen33
BreadFan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:04:
[...]

Ik heb daar weleens over nagedacht (niet om mee te doen, maar over de opzet van die tocht), maar het lijkt me zo'n anti-climax gevoel om te starten bij de Ventoux en dan te eindigen bij de Cauberg of all places.

Andersom lijkt me veel mooier, vertrekken vanuit NL, een week fietsen en dan als hoogtepunt de Ventoux oprijden.
Ja, dat lijkt mooier, maar vergeet niet dat je na 8 dagen (en elke dag minimaal 2000 hoogtemeters) je benen aardig vermoeid zijn, de heuvels in de ardennen voelen dan net zoals de Mont Ventoux aan het begin :+
Phydomir schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:04:
[...]

Dit jaar die serie gevold van de mannen van TdT over The Ride en dat ziet er echt fantastisch uit. Maar de kosten zijn wel flink ja. Komend jaar gaat hem dat sowieso niet worden maar misschien iets voor het jaar erop.
Ik heb hem ook gevolgt, vooral een week lang lekker in een bubble met gelijkgestemden om je heen..
Ook de groep is relatief groot, ik geloof 250 renners? Dus altijd wel mogelijk om gezamelijk (zelfde niveau) te fietsen en s'avonds lekker na te praten over de rit..

Ik zou ook zo'n tocht alleen kunnen organiseren, met de trein die kant op, en van hotel naar hotel fietsen richting huis, maar solo trekt me dat toch een stuk minder..

[ Voor 37% gewijzigd door verstappen33 op 27-09-2023 10:23 ]

• Requiem19
Met een moderne auto is zo'n stukje rijden toch niet zo erg?

Naar de Vogezen rijden vanuit midden Nederland ben je ook 7-8 uur kwijt. Dan is 11-12 uur naar Alpe d'Huez in mijn ogen niet zo veel verder. Het kost je in beide gevallen min of meer een dag.

Dit jaar de volgende ritten met de auto gemaakt en geen enkele keer echt spijt gehad van lang rijden

Maart: Girona
Mei: Ventoux en daarna naar Milaan
Aug: Vogezen
Aug: Alpe d'Huez

Girona heen en weer gereden met een baby van 10 maanden, zelfs dat ging 'ok' :D. In mei m'n vriendin+baby op de Thalys gezet in Amsterdam en opgepikt in Avignon waar ik met de auto heen gereden was, werkt ook prima.

Er wordt door veel mensen volgens mij teveel opgekeken tegen dit soort ritjes. Kwestie van 1 dag extra reseveren.

• DDX
BreadFan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:04:
[...]

Gewoon lekker zelf doen/regelen ?
Creditcard mee en 's avonds hotel opzoeken voor eten/bed/ontbijt.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Route maken..hotelletjes zoeken in de buurt..da's echt een heel leuk stukje voorpret.

• la_fusion
Requiem19 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:20:
Met een moderne auto is zo'n stukje rijden toch niet zo erg?

Naar de Vogezen rijden vanuit midden Nederland ben je ook 7-8 uur kwijt. Dan is 11-12 uur naar Alpe d'Huez in mijn ogen niet zo veel verder. Het kost je in beide gevallen min of meer een dag.

Dit jaar de volgende ritten met de auto gemaakt en geen enkele keer echt spijt gehad van lang rijden

Maart: Girona
Mei: Ventoux en daarna naar Milaan
Aug: Vogezen
Aug: Alpe d'Huez

Girona heen en weer gereden met een baby van 10 maanden, zelfs dat ging 'ok' :D. In mei m'n vriendin+baby op de Thalys gezet in Amsterdam en opgepikt in Avignon waar ik met de auto heen gereden was, werkt ook prima.

Er wordt door veel mensen volgens mij teveel opgekeken tegen dit soort ritjes. Kwestie van 1 dag extra reseveren.
En toch ben ik zelf na een uur of 7 echt wel klaar met het autorijden op een dag. Dat maakt voor mij toch wel een verschil tussen even rijden of het echt moeten plannen. Als ik dat bekijk naar afgelopen weekend waren dat 2 extra dagen geweest en dus 5 dagen onderweg ipv 3. Wellicht als de kinderen wat ouder zijn is het allemaal minder spannend maar voor nu niet zo'n optie.

The Ride/Tour for Life zijn mooie ritten maar buiten de kosten ook wel een beetje te veel van het goede als je het mij vraagt. Dan plan ik liever een specifieke fietsvakantie in een gebied, dat is logistiek ook weer een stuk eenvoudiger te regelen.

Vooralsnog denk ik dat een lang weekend Ardennen/Luxemburg/Eifel het meest realistische is om naast de 'gewone vakantie' te plannen. Wat mist is dan de 'competitie' met andere.

• Requiem19
la_fusion schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:30:
[...]

En toch ben ik zelf na een uur of 7 echt wel klaar met het autorijden op een dag. Dat maakt voor mij toch wel een verschil tussen even rijden of het echt moeten plannen. Als ik dat bekijk naar afgelopen weekend waren dat 2 extra dagen geweest en dus 5 dagen onderweg ipv 3. Wellicht als de kinderen wat ouder zijn is het allemaal minder spannend maar voor nu niet zo'n optie.

The Ride/Tour for Life zijn mooie ritten maar buiten de kosten ook wel een beetje te veel van het goede als je het mij vraagt. Dan plan ik liever een specifieke fietsvakantie in een gebied, dat is logistiek ook weer een stuk eenvoudiger te regelen.

Vooralsnog denk ik dat een lang weekend Ardennen/Luxemburg/Eifel het meest realistische is om naast de 'gewone vakantie' te plannen. Wat mist is dan de 'competitie' met andere.
Het blijft natuurlijk persoonlijk, dus wat wel en niet fijn is qua rijden mag iedereen voor zichzelf bepalen.

Als mijn (vakantie)fietsgebied beperkt is tot Ardennen/Luxemburg/Eifel zou ik het persoonlijk wel erg zonde vinden. Ietsje verder kan het een stuk interessanter worden qua fietsen.

En met bijv vrouw+kids in de Thalys (Amsterdam - Avignon is ong 6 uur!)) heb je weer wat meer opties imo. Ander creatief idee is om iets te combineren met vrienden.

Wij gaan komende april 2 weken naar Mallorca bijv. Ik+vriendin+kind in het vliegtuig, 2 vrienden gaan met de auto en nemen onze fietsen etc mee. Iets vergelijkbaars kun je evt ook doen met (schoon)ouders. Heb je gelijk een oppas af en toe 8).

• orange.x
Dit jaar ben ik met 2 vrienden in de Vogezen wezen fietsen. Qua afstand is dat eigenlijk wel perfect als je echt een beetje fatsoenlijk wilt klimmen ook. Dag 1 is de heenreis met als alles op locatie uitgepakt is nog even een klein rondje, van zeg 50-70km. Dag 2 was dan een grote rit, in dit geval is het 155km geworden. Die avond lekker ergens zitten eten en de volgende dag de boel inpakken en weer terug naar huis. Als het vertrek dan een beetje op tijd is kan je aan het begin van de middag of halverwege de middag weer terug zijn om nog wat met het gezin te doen. Vrijdag heen zondag terug dus. Wat mij betreft is dat nog net prima te doen ook voor de vrouw en kinderen dan.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja Vogezen is super en er worden ook nog eens ieder jaar een stuk of 3 cyclo's georganiseerd.

In onze groep gaan steeds meer stemmen op om onze jaarlijkse fiets vakantie niet meer te koppelen aan een cyclo omdat je dan de hele week met dat doel bezig bent. Ik vind het rijden van cyclo's echter wel echt iets toevoegen aan mijn fiets seizoen (doel om voor te trainen en gewoon leuk sfeertje, vind ik dan) dus dan zijn die Vogezen cyclo's ook een goede optie voor "hit and runs".

In Luxemburg heb je ook nog de Schleck Gran Fondo trouwens, maar ik heb daar deel genomen aan editie 1 destijds en mezelf daarna beloofd dat ik daar nooit meer heen ga.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12 08:13
McMiGHtY schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:52:
Route maken..hotelletjes zoeken in de buurt..da's echt een heel leuk stukje voorpret.
En dan zit het hotel vol en heb je geen zin meer etc. Nee daar moet je zin in hebben, juist dat georganiseerde is op zon lange tocht wel ideaal omdat je ook hulp hebt etc. Maar ieder zijn ding uiteraard.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:32:
[...]

En dan zit het hotel vol en heb je geen zin meer etc. Nee daar moet je zin in hebben, juist dat georganiseerde is op zon lange tocht wel ideaal omdat je ook hulp hebt etc. Maar ieder zijn ding uiteraard.
Bij de inschrijf prijs van 1500 piek krijg je bij The Ride ook niet veel hoor, een tentje wat opgebouwd en afgebroken wordt kost je alweer 275 euro extra voor het meest simpele pakket. Geen idee wat er geregeld is als je helemaal geen camping pakket neemt maar ik mag hopen dat je dan naast vervoer van je spullen je eigen plekje krijgt waar je iedere dag zelf je tentje op- en af mag breken... Of dat je zelf alsnog hotels kan regelen.

Verder ben je afhankelijk van de routes en ik heb al gezien dat dat niet altijd het mooiste is. Vogezen bijvoorbeeld, zou ik al wat leukere ritten plannen dan de saaiste kant van de Grand Ballon op en aan de andere kant van Route des Cretes er weer af.

Ik zou dus ook liever gewoon zelf lekker iets plannen. Moet je wel iemand vinden die met de baggage wil rijden. Wij hebben hier ook al eens over nagedacht en een optie was dat als we niemand vinden dat we dan zelf een chauffeur rooster maken, maar dan zul je altijd zien dat er bepaalde etappes zijn die iedereen wel wil rijden, mogelijk op te lossen door af en toe een dagje op een plek te blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 27-09-2023 13:13 ]

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:28
Is er eigenlijk ergens een kalender te vinden met alle (weg)tourtochten binnen Europa?

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-12 18:16
crimby schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:10:
Is er eigenlijk ergens een kalender te vinden met alle (weg)tourtochten binnen Europa?
https://www.cycloworld.cc/home

• verstappen33
Kluus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:05:
[...]

Bij de initiele prijs van 1500 piek krijg je bij The Ride ook niet veel hoor, een tentje wat opgebouwd en afgebroken wordt kost je alweer 275 euro extra voor het meest simpele pakket. Geen idee wat er geregeld is als je geen camping pakket neemt maar ik denk dat je dan zelf je eigen tentje op- en af mag breken of alsnog zelf hotels regelen ofzo...

Verder ben je afhankelijk van de routes en ik heb al gezien dat dat niet altijd het mooiste is. Vogezen bijvoorbeeld, zou ik al wat leukere ritten plannen dan de saaiste kant van de Grand Ballon op en aan de andere kant van Route des Cretes er weer af.

Ik zou dus ook liever gewoon zelf lekker iets plannen. Moet je wel iemand vinden die met de baggage wil rijden. Wij hebben hier ook al eens over nagedacht en als we niemand vinden dat we dan zelf een rooster maken, maar dan zul je altijd zien dat er etappes zijn die iedereen wel wil rijden.
1500 euro is alleen camping, vervoer spullen, verzorging onderweg en maaltijden..

Er zit ook geen vervoer bij, kost je ook weer 225 euro ongeveer (of zelf regelen), daarnaast zelf alles mee nemen aan tent etc en zelf opbouwen en afbreken en klaar zetten voor vervoer.

Dus wil je ook op de camping een beetje ontzorgt zijn en met hun bus mee op de heenreis dan ben je ongeveer 2000 kwijt..

Zo'n tocht zelf organiseren is natuurlijk wel te doen, en als je wat fietsvrienden mee krijgt is het natuurlijk ook gezellig. Maar de fietsvrienden die ik heb zijn vaak al gebonden aan vakanties met het gezin of willen gewoon niet mee.. Dus tja alleen is dat wel een optie maar ik vind gezelligheid op/naast de fiets ook wel heel veel waarde hebben.
Het motiveert mij altijd net wat meer als je met anderen fietst, en ook na de tocht gezellig een hapje doen en lekker napraten over de tocht van de dag of de uitdagingen van de volgende dag.

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 27-09-2023 13:14 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@verstappen33 Wij regelen ieder jaar een weekje met de fietsvrienden buiten de schoolvakanties om. Dat is inderdaad super gezellig. Tot nu toe is dat altijd een week in aanloop naar een cyclo maar dat kan ook wel eens een andere invulling krijgen.

Met een man of zes is vaak wel iets te regelen toch… Je moet ze gewoon een beetje opwarmen nog. :) Maar hangt er natuurlijk ook van af hoe fanatiek iedereen is.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 27-09-2023 13:19 ]

• DDX
rolandos582 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:32:
[...]

Voordeel van Frankrijk dat je erg veel (goedkope)hotels hebt.
Ik had alleen in de Alpen even 1 plaats waar ik niets kon vinden, 10km verderop ofzo grotere plaats en genoeg opties.

En ze staan in Frankrijk ook niet gek te kijken als je om 8 of 9 uur 's avonds nog even wilt eten.
In Nederland wel eens gek gezicht gehad toen ik om 7u bij hotel aankwam en vroeg of ik nog wat kon eten.

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 27-09-2023 13:20 ]

• verstappen33
Kluus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:17:
@verstappen33 Wij regelen ieder jaar een weekje met de fietsvrienden buiten de schoolvakanties om. Dat is inderdaad super gezellig. Tot nu toe is dat altijd een week in aanloop naar een cyclo maar dat kan ook wel eens een andere invulling krijgen.

Met een man of zes is vaak wel iets te regelen toch…
Ik heb buiten de fietsclub weinig vrienden die ook wielrennen, een gezamelijk ritje plannen met hun kost me al heel veel moeite. Want volle agenda's of andere verplichtingen etc..
Laat staan dat we een lang weekend of enkele dagen langer moeten plannen.. :X #missionimpossible

Waar ik op de fietsclub vaak mee fiets (zelfde niveau) die vinden het clubweekend vaak al genoeg, verder hebben ze er geen ruimte voor of nemen ze de fiets mee op gezins vakantie..

Daarom zit ik ook meer te kijken naar georganiseerde groepsreizen, dat is voor mij ideaal en ben ik alleen afhankelijk van mijzelf, en qua routes heb je soms geluk, en soms pech dat je een bepaald stukje wel of niet mee pikt..

Pagina: 1 ... 515 ... 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).