Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 513 ... 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

Phydomir

Dennis

aaaido schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:05:
Maken jullie gebruik van herstelweken? Zo ja op welke manier? Doe je dit bijvoorbeeld na elke 3 weken, op gevoel, enkel wanneer je een trainingsschema volgt etc?
Ik heb een paar jaar met TrainerRoad gewerkt en daarbij is het standaard om blokken van 6 (in de basis fase) en 4 (alles daarna) weken te hebben, waarbij de laatste week dan een rust week is. Hierbij waren mijn uren dan ongeveer 2/3e van wat ik normaal deed en de ritjes alleen maar endurance ritjes.

Sinds een paar maanden overgestapt op Join en moet nog even kijken hoe die dat doen. Merk dat Join veel minder hoog intensief in mijn (crit) plan stopt dan ik van TR gewend ben. Daarbij ben ik ook nog 1,5 week ziek geweest sinds de start. Dus allemaal niet helemaal volgens plan. Zie zo in het schema niet direct een rust week maar heb ook nog niet het gevoel gehad dat ik die echt nodig heb. Wat bij TR echt wel iets was om naar uit te kijken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:20
ElGreco schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:28:
[...]

@mhr-zip vertel jij even hoe je het indeelt qua training-herstel in weken per jaar?
Ik heb dit jaar meer herstelweken dan trainingsweken gehad.
Maar ik drijf dan ook op talent.

oOo

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
joker1977 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:21:
[...]

Ik gok dat als je 5-zone model gebruikt je het Andy Coggan model gebruikt. Dan zijn de zones bepaald op basis van je omslagpunt (lactate threshold HR), volgens:

Z1 Active Recovery 0-68% omslag-HR
Z2 Aerobic Capacity 68-83% omslag-HR
Z3 Tempo 83-94% omslag-HR
Z4 Threshold 94-105% omslag-HR
Z5 VO2Max, 105 - 110% omslag-HR

Als ik even kijk bij mijzelf dan is mijn omslagpunt 185 wat resulteert in een Z4 van 174-194 bpm.

dat is (mits goed uitgerust) te doen voor 1,5 uur - maar dan ben je wel echt goed op een hoop na afloop. Ik zou het niet "nog wel prima" willen noemen, in ieder geval.

Ik vraag me ook even af wat het nut is van zoiets, behalve "meerijden met een groep die je eigenlijk nét niet goed kan bijhouden" - maar dat is voor iedereen anders, uiteraard
Zones zijn uiterst onwetenschappelijk bepaald door mijn Apple Watch en inderdaad op basis van het model van Andy Coggan. Mijn Z4 is dan ongeveer van 164 - 176 bpm. En mijn Z2 138-150 bpm. Ik zou eigenlijk inderdaad zo'n VO2 max test moeten doen om het echt te weten te komen :).

Wel had ik tijdens dat rondje iig een nieuwe max hartslag te pakken van 194, dus dat geeft iig een beetje aan waar mijn (on)mogelijkheden liggen op dit moment. :)

HD4Life @ Full-HD

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:47
Phydomir schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:46:
[...]

Ik heb een paar jaar met TrainerRoad gewerkt en daarbij is het standaard om blokken van 6 (in de basis fase) en 4 (alles daarna) weken te hebben, waarbij de laatste week dan een rust week is. Hierbij waren mijn uren dan ongeveer 2/3e van wat ik normaal deed en de ritjes alleen maar endurance ritjes.

Sinds een paar maanden overgestapt op Join en moet nog even kijken hoe die dat doen. Merk dat Join veel minder hoog intensief in mijn (crit) plan stopt dan ik van TR gewend ben. Daarbij ben ik ook nog 1,5 week ziek geweest sinds de start. Dus allemaal niet helemaal volgens plan. Zie zo in het schema niet direct een rust week maar heb ook nog niet het gevoel gehad dat ik die echt nodig heb. Wat bij TR echt wel iets was om naar uit te kijken.
Ik volg via Join het schema voor conditie opbouw. Ik train 3x in de week waarvan 2x 1,5 uur en 1 keer 2 uur. Week 15 lijkt een rustweek te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33pcqAaIzsvApr5PevlIOiWdh9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3VwTbrGxa7cpRaexf2aNlSOO.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me echter af of met deze trainingsintensiteit een rust/herstel week uberhaupt nodig is…

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-12-2025
crimby schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:38:
[...]

Ik vraag me echter af of met deze trainingsintensiteit een rust/herstel week uberhaupt nodig is…
Een rustweek betekent vaak niet dat je helemaal niet fietst (mag wel), maar je kunt bijvoorbeeld wel op de fiets stappen voor een (zeer) rustige duurrit, ook niet al te lang. Het is de bedoeling dat je je lichaam tijd geeft om te herstellen van de trainingsweken daarvoor.

Ik ben niet bekend met je trainingsgeschiedenis, maar JOIN geeft je een level op basis van een aantal factoren en op basis van dat level en je beschikbaarheid worden je trainingen voorgeschoteld. Bij een hoog level, als je je beschikbaarheid in een week verlaagd, zul je bijvoorbeeld meer zware trainingen krijgen dan iemand met dezelfde beschikbaarheid maar een lager level.

Als je het gevoel hebt dat je level te laag is, kijk dan nog eens naar het atletisch profiel dat je hebt ingevuld en doe eens een FTP-test bijvoorbeeld, dat helpt om je level (opnieuw) in te schatten.

• crimby
The__Dude schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:26:
[...]

Een rustweek betekent vaak niet dat je helemaal niet fietst (mag wel), maar je kunt bijvoorbeeld wel op de fiets stappen voor een (zeer) rustige duurrit, ook niet al te lang. Het is de bedoeling dat je je lichaam tijd geeft om te herstellen van de trainingsweken daarvoor.

Ik ben niet bekend met je trainingsgeschiedenis, maar JOIN geeft je een level op basis van een aantal factoren en op basis van dat level en je beschikbaarheid worden je trainingen voorgeschoteld. Bij een hoog level, als je je beschikbaarheid in een week verlaagd, zul je bijvoorbeeld meer zware trainingen krijgen dan iemand met dezelfde beschikbaarheid maar een lager level.

Als je het gevoel hebt dat je level te laag is, kijk dan nog eens naar het atletisch profiel dat je hebt ingevuld en doe eens een FTP-test bijvoorbeeld, dat helpt om je level (opnieuw) in te schatten.
Ooh nee ik vind mijn join schema perfect. Het is uitdagend maar niet te. Ik voel me altijd voldaan na een sessie.

Ik snap ook dat een rustweek niet betekent dat je 7 dagen op bed ligt, maar ik vraag me af of een een herstelweek nodig is met een dergelijke intensiteit. Mijn lichaam heeft, met deze intensiteit, voldoende rust en tijd voor herstel. Volgens mij wordt dit ook zo benoemd in de beter worden podcast.

Het is natuurlijk wel afhankelijk van je persoonlijke trainingsintensiteit.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
crimby schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:31:
[...]

Ooh nee ik vind mijn join schema perfect. Het is uitdagend maar niet te. Ik voel me altijd voldaan na een sessie.

Ik snap ook dat een rustweek niet betekent dat je 7 dagen op bed ligt, maar ik vraag me af of een een herstelweek nodig is met een dergelijke intensiteit. Mijn lichaam heeft, met deze intensiteit, voldoende rust en tijd voor herstel. Volgens mij wordt dit ook zo benoemd in de beter worden podcast.

Het is natuurlijk wel afhankelijk van je persoonlijke trainingsintensiteit.
Het gaat niet zozeer om je trainingsintensiteit nú, maar om welke trainingsintensiteit je lichaam gewend is. Als je van nul uur fietsen naar 5 uur bent gegaan is zo’n herstelweek goed.

Als je al jaren 5 of meer uur per week fietst voegt het inderdaad niet veel toe. Tegelijkertijd kun je je dan afvragen of je überhaupt voldoende volume draait…

• crimby
Requiem19 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:52:
[...]

Het gaat niet zozeer om je trainingsintensiteit nú, maar om welke trainingsintensiteit je lichaam gewend is. Als je van nul uur fietsen naar 5 uur bent gegaan is zo’n herstelweek goed.

Als je al jaren 5 of meer uur per week fietst voegt het inderdaad niet veel toe. Tegelijkertijd kun je je dan afvragen of je überhaupt voldoende volume draait…
Dat gaat wellicht op bij een hogere intensiteit maar met 5 uur per week heeft je lichaam alsnog 163 uur om te herstellen. Daar heb je echt geen herstel week voor nodig. Als je lichaam geen 5 uur gewend is zal je wellicht wat minder snel herstellen.

Ook zal hersteltijd wat langer duren (volgens veel meerdere bronnen tot 72 uur afhankelijk van je herstelvermogen) bij de zware interval trainingen. Maar ook dan is een volledige week niet nodig.

Het kan wel zijn dat je een week mentale herstel nodig hebt om vervolgens weer echt gemotiveerd te beginnen.

Als laatste betreffend het voldoende volume is geheel afhankelijk van je doel natuurlijk :-)

[ Voor 8% gewijzigd door crimby op 18-09-2023 20:49 ]

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:56
crimby schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:47:
Het kan wel zijn dat je een week mentale herstel nodig hebt om vervolgens weer echt gemotiveerd te beginnen.
Hier sluit ik me volledig bij aan! (y)

Ben zelf niet de man van de super gestructureerde trainingenschema's maar rij meer op gevoel.
Komende tijd (winter is coming o<:) ) zal het er hoogstwaarschijnlijk zo uitzien:

Maandag: losrijden of rustige blokjes. (75-90 min)
Hangt af vooral van het weekend.
Dinsdag: Blokjes/wedstrijd of waar ik zin in heb
(Blokjes/race meestal sub 60 min, daarna nog wat los).
Woensdag: Duurtraining, al dan niet met blokken (150 min)
Donderdag: (1 of 2) TTT's op Zwift + los
(TTT's zijn meestal tss 30 - 50 min)
Vrijdag: Losrijden (60-90 min)
Zaterdag: Duur, meestal in combo met enkele intensieve blokjes
(240-420 min)
Zondag: Duur, als dan niet met enkele rustige blokjes
(180-240 min)

Doel is om in de winter toch minstens 15u/week te halen. Lijkt mss heel veel, maar voel me altijd een pak beter ná een training dan ervoor. En daar komt het mentale aspect terug naar voor ;).

Zou ik beter/sneller/efficiënter kunnen zijn met minder uren of andere manier van trainen? Zeker en vast. Zou ik gelukkiger zijn? Dat betwijfel ik :).

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
pascoa341 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:33:
Omdat ik de laatste jaren niet veel meer mountainbike, wil ik me meer op het racefietsen en (in eerste instantie) indoor cycling richten. Nu las ik dat je met een endurance met bredere wielen (disc brakes) of een gravelbike ook nog wel de makkelijke Nederlandse MTB paden kan doen. Ik woon bij Dorst en dat is niet al te moeilijk dus moet wel te doen zijn.

Vraag is dan natuurlijk wat voor fiets neem je. ik wilde in eerste instantie de tweedehandsroute op gaan, maar bedacht me dat ik met het fietsenplan van mijn werk ook een racefiets mag aanschaffen.

Nu heb ik eens gekeken naar racefietsen met ruimte voor bredere banden en tenminste een endurance geometrie omdat ik in eerste instantie vooral comfortabel wil rijden. Bovendien ben ik zo stijf als een plank. Ik heb redelijk gemiddelde maten (1.84 lengte, 86/87 binnenbeen, armen en rug allemaal +/- 1cm van wat er als gemiddeld gezien werd op bestbikeadvice.com), dus dat geeft wat flexibiliteit.

Budget is ongeveer 1100 a 1200 euro. Ik denk dat ik in eerste instantie wel wat meer op de wegen zal zitten, dus dat moet ook wel leuk zijn om op te rijden. Tegelijkertijd zijn hier in de buurt best nog wat gravelwegen denk ik en mogelijk ook in Belgie, dus wel leuk als het allebei zou kunnen (met dan het Dorst MTB parcours als bonus - niet essentieel, wel leuk :-). Heb nu dus een lijstje als volgt gemaakt:
  • Giant Contend AR3 - maat ML (momenteel favoriet, maar wel aan de top van prijsrange en banden kunnen niet heel breed)
  • Decatholon Triban RC520 - maat L (goedkoop, wel microshift groep die ik niet ken en geometrie is mogelijk wat lui?)
  • Cannondale Topstone 4. - maat L (hele vette gele kleur, wederom microshift groep en volgens mij wel een echte gravelbike, dus mogelijk wat saai op asvalt?)
  • Cube Nuroad Pro - maat L (lijkt me behoorlijk goed, maar weet er weinig van, Shimano GRX
  • Trek Domane AL 2 - maat 58 (mooie fiets die redelijk op de contend lijkt volgens mij. Wel alleen Claris - is dat wel goed genoeg, ik dacht dat SORA zo'n beetje het minimum was).
Zouden deze kunnen werken en/of mis ik bepaalde fietsen? Of is het nuttig om te zoeken naar een overjarig model, als fietsenmakers daar nog aan doen.
Fiets van mijn vrouw (Liv Avail Advanced) had links en rechts ook wel gravel eigenschappen. Ultegra RX800 derrailleur (met clutch dus) en profiel TL bandjes van 32mm (Gavia Fondo).
De avail is echter het endurance model van Liv. Dus af en toe een beetje naar specs kijken kan denk ik ook geen kwaad. Mijn vrouw rijdt uitsluitend asfalt en de bandjes is ze met name vanwege het comfort en grip op nat wegdek (ivm woonwerk) ook best over te spreken.
De Giant Defy is de heren variant btw. Nieuwe Giants uit dezelfde prijsklasse lijken nu wel 105 te hebben ipv Ultegra en ik denk ook geen clutch.
Maar goed, is ook niet de prijsklasse waar je in zoekt.
Echter, gewone graveltracks bij mij in de regio zijn ook met 32 mm goed te doen. Terwijl ik op een singletrack toch echt heel graag gewoon een echte MTB onder mijn kont heb.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Requiem19
  • Nu online
crimby schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:47:
[...]

Dat gaat wellicht op bij een hogere intensiteit maar met 5 uur per week heeft je lichaam alsnog 163 uur om te herstellen. Daar heb je echt geen herstel week voor nodig. Als je lichaam geen 5 uur gewend is zal je wellicht wat minder snel herstellen.

Ook zal hersteltijd wat langer duren (volgens veel meerdere bronnen tot 72 uur afhankelijk van je herstelvermogen) bij de zware interval trainingen. Maar ook dan is een volledige week niet nodig.

Als laatste betreffend het voldoende volume is geheel afhankelijk van je doel natuurlijk :-)
Een herstelweek is in mijn idee dan ook niet volledig niets, maar juist wel blijven fietsen. Alleen iets minder / minder intensief.

Het idee is dat je de conditie houdt, maar meer frisheid in je benen hebt dan tijdens een normale week. Het gaat er niet om dat je 99,9% hersteld bent, maar net even 5% frisser dan tijdens een standaard trainingsweek.

Na die week kun je weer een stapje maken in trainings load EN voel je je mentaal meestal ook frisser.

Ik vind het zelf iig prettig werken, ook met een lager trainingsvolume.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:24
Huh, hoezo wordt hier opeens gesproken over trainen en herstellen? Snelheid koop je toch gewoon?

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
CedricD schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:10:
[...]

Hier sluit ik me volledig bij aan! (y)

Ben zelf niet de man van de super gestructureerde trainingenschema's maar rij meer op gevoel.
Komende tijd (winter is coming o<:) ) zal het er hoogstwaarschijnlijk zo uitzien:

Maandag: losrijden of rustige blokjes. (75-90 min)
Hangt af vooral van het weekend.
Dinsdag: Blokjes/wedstrijd of waar ik zin in heb
(Blokjes/race meestal sub 60 min, daarna nog wat los).
Woensdag: Duurtraining, al dan niet met blokken (150 min)
Donderdag: (1 of 2) TTT's op Zwift + los
(TTT's zijn meestal tss 30 - 50 min)
Vrijdag: Losrijden (60-90 min)
Zaterdag: Duur, meestal in combo met enkele intensieve blokjes
(240-420 min)
Zondag: Duur, als dan niet met enkele rustige blokjes
(180-240 min)

Doel is om in de winter toch minstens 15u/week te halen. Lijkt mss heel veel, maar voel me altijd een pak beter ná een training dan ervoor. En daar komt het mentale aspect terug naar voor ;).

Zou ik beter/sneller/efficiënter kunnen zijn met minder uren of andere manier van trainen? Zeker en vast. Zou ik gelukkiger zijn? Dat betwijfel ik :).
de tandjes :D 15 uur per week petje af. _/-\o_ Weet niet of je een gezin hebt en of kinderen. Zou graag willen dat ik aan die uren kon komen. Kom net aan een uur of 5 tot 7 maximaal in de week. Mijn gevoel zegt wel dat een rustdag of 2 jou wel goed zou kunnen doen om echt ''beter'' te worden en dan misschien intensiteit op een andere dag wat zwaarder maken. Je moet dit ook weken/maanden/jaren volhouden om beter te worden. Als je van 15 uur in de winter naar 10 uur in de zomer gaat verlies je weer toch?

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

joker1977

Tweakert

DDX schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:22:
Het is vooral dat als je weinig fietst en als je hartslag al naar de 160 gaat als je aan de fietst ruikt zegmaar dat je best 2 uur lang helemaal dood kan gaan kwa hartslag.

Ik krijg het in Nederland gewoon heel lastig voor elkaar, ik heb dan echt bergen nodig om mijn hartslag lange tijd hoog te krijgen.
Gewoon op de weg een rondje in Nederland loop je tegen beperking aan dat het druk is, stoplichten etc etc en dan duikt hartslag weer snel naar herstel.
Op het strand lukt het ook nog wel, daar kan je ook gewoon lekker afzien tegen de wind in.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat jouw ervaringen niet bepaald representatief zijn voor het overgrote deel van de bevolking.

Allereerst zie ik op je Strava dat je meer fietst dan de gemiddelde prof in volume. Dat doe je grotendeels, als ik dat zo inschat, op een relatief lage intensiteit. Dat betekent dat de meerderheid van de adaptaties in je lijf zijn om lang op een relatief lage intensiteit te rijden. Maar dat heeft ook gevolgen voor je hartslag. Je bent nooit écht uitgerust, zeg 4 dagen van de fiets af ? Dat betekent ook dat je hartslag minder snel stijgt, simpelweg door de chronisch opgebouwde trainings-load en de daarbij behorende vermoeidheid.

Last-but-not-least je woont in een hoek van Nederland waar het idd. lastig is om dat voormekaar te krijgen zonder "saai rondjes rijden op een baan". In Groningen / Friesland / delen van Drenthe kun je rustig een uur fietsen zonder verkeerslichten of verkeer wat je hindert in je snelheid of inspanning. Met als toegevoegde bonus de wind ;)

Hartslag is sowieso erg persoonlijk en de daarbij behorende zones uiteraard ook. Maar jouw lijf is vrijwel geheel geconditioneerd om op een lage hartslag te rijden door het volume dat je rijdt. Als je dat in ogenschouw neemt samen met het feit dat je vrijwel nooit een rustdag neemt - dan is het natuurlijk niet zo gek dat jouw hartslag altijd relatief laag blijft. Maar dat zegt meer over jou dan over anderen, uiteraard :)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02

Kluus

Gang is alles

Het klopt uiteraard dat @DDX nooit een rustdag neemt maar zó laag vind ik zijn hartslag ook weer niet op die segmenten waar de discussie over begon eigenlijk. Ik heb dezelfde waarden rond mijn omslagpunt.

Ik kan me ook nog steeds herinneren dat ik, inmiddels tien jaar geleden, toen ik weer actief begon te fietsen ik ook thuis kwam met hartslagen van 175 gemiddeld. Dat is nu echt totaal niet meer denkbaar, dus in zoverre kan ik zijn verhaal wel volgen.

Edit: Maar dat hij niet representatief is en voor hoeverre hartslag dat uberhaupt al is als graadmeester ben ik het wel mee eens. Ook dat @DDX eens een dagje rust moet nemen. >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 19-09-2023 08:01 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:10
joker1977 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:33:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat jouw ervaringen niet bepaald representatief zijn voor het overgrote deel van de bevolking.
Het overgrote deel van de bevolking heeft dus hartslag 160 als ze aan een fiets ruiken.
Of als ze even rennen naar de metro of trein zweten ze al.

Maar merendeel wat hier in topic beetje actief fietst zal niet met gemiddelde hartslag van 170 thuiskomen.

En over mijzelf, het klopt dat ik nooit een dag niet fiets.
Maar dat wilt niet zeggen dat ik geen 'rustdag' doe, gewoon rustig rondtrappen naar m'n werk doe ik regelmatig.
En als ik dan eens zin heb geef ik goed gas.
Wind bonus was vandaag weer goed aanwezig hier trouwens met windkracht 7/8...

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 19-09-2023 09:39 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
aaaido schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:05:
Maken jullie gebruik van herstelweken? Zo ja op welke manier? Doe je dit bijvoorbeeld na elke 3 weken, op gevoel, enkel wanneer je een trainingsschema volgt etc?
Geen geplande herstelweken, maar ongepland heb ik iedere 2 maanden ofzo wel een week dat ik maar 1-2 rondjes kan doen. Dat is voldoende rust. Soms ook opvolgende weken van 500km+ en daarna een beetje vermoeid, maar gezien ik geen wedstrijden hoef te winnen zie ik het nut ook niet zo van een herstelweek. Gewoon wat langzamer fietsen is prima.

Scheelt natuurlijk ook dat ik een kantoorbaan heb. Alle tijd dat ik niet fiets is hersteltijd.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53
Ypuh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:34:
[...]

Geen geplande herstelweken, maar ongepland heb ik iedere 2 maanden ofzo wel een week dat ik maar 1-2 rondjes kan doen. Dat is voldoende rust. Soms ook opvolgende weken van 500km+ en daarna een beetje vermoeid, maar gezien ik geen wedstrijden hoef te winnen zie ik het nut ook niet zo van een herstelweek. Gewoon wat langzamer fietsen is prima.

Scheelt natuurlijk ook dat ik een kantoorbaan heb. Alle tijd dat ik niet fiets is hersteltijd.
dat valt ook onder een herstel/rust week (liefst ook wat minder lang, maar vooral rustig).
is al een paar keer gezegd, maar herstel/rust is niet "off the bike"

Strava

• Requiem19
  • Nu online
wisselwerking schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:18:
Huh, hoezo wordt hier opeens gesproken over trainen en herstellen? Snelheid koop je toch gewoon?
Ik was afgelopen zaterdag in ieder geval heullll blij met alle snelheid die ik gekocht had >:)

• joker1977

joker1977

Tweakert

DDX schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:38:
[...]

Het overgrote deel van de bevolking heeft dus hartslag 160 als ze aan een fiets ruiken.
Durf ik zo niet uit te spreken. Omdat jouw data niet representatief is voor de meerderheid van Nederland wil niet zeggen dat de meerderheid van Nederland een hartslag van 160 op de fiets heeft. Het ene implicieert het andere, maar het andere niet het ene, zeg maar :)
Maar merendeel wat hier in topic beetje actief fietst zal niet met gemiddelde hartslag van 170 thuiskomen.

Maar dat wilt niet zeggen dat ik geen 'rustdag' doe, gewoon rustig rondtrappen naar m'n werk doe ik regelmatig.
Tja, ik denk dat je gelijk hebt dat mensen niet met een gemiddelde hartslag van 170 thuiskomen na ieder ritje. Hangt ook sterk af van allerlei factoren, e.g. wat is je omslag-punt, duur van de rit, etc etc. Zie met regelmaat op Strava ze ook wel langskomen, ook van "fitte" mensen. Maar daar staat dan vaak wel iets boven van "Half uur goed gas geven" oid :)

Maar zonder verder een waarde-oordeel over jouw volume uit te spreken denk ik dat we het wel eens zijn dat er maar zéér weinig mensen geen enkele vorm van "off the bike" hebben zo nu en een dag. Daarin ben je echt wel een uitzondering!

En ja, dat heeft ook gevolgen voor je hartslag. Ik gok dat je Acute / Chronic Training-load ratio vlak tegen de 1.0 aan zit het gros van de tijd, ofwel een vrij constante belasting over-time. Het zal ook tot gevolg hebben dat het veel lastiger is om je max hartslag te behalen, terwijl dat waarschijnlijk een pak makkelijker is als je eens 3-4 dagen volledig niet rijdt.

Afgezien van de fysieke belasting zou ik me persoonlijk meer zorgen maken over het mentale aspect, eerlijk gezegd. En dan niet eens zozeer over de mentale component van altijd fietsen, maar meer de mentale component dat als er nu iets met je gebeurt waardoor je een aantal dagen/weken niet kunt fietsen. Dat is wel een ding waar je veel (top)sporters mee ziet vechten en waar vaak professionele begeleiding bij nodig is.

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk dat er een groot verschil is tussen mensen die net beginnen met wielrennen en mensen die het al langer doen.

Als je net begint heb je vaak nog de mindset dat je continu hard moet gaan en dat je alleen beter wordt als je de hele dag pijn geleden hebt en volledig leeg bent aan het einde van de rit. Dan kom je dus in het begin vaak thuis met een hoge gemiddelde hartslag.

Daarbij drink je waarschijnlijk nog niet zoveel op de fiets en eet je niet zoveel, wat ook niet meehelpt. Ten slotte is je aerobe conditie niet zo goed, waardoor je basis smal is en je al snel richting Z3 (of zelfs Z4) gaat tijdens het fietsen.

Fiets je al langer, dan ga je vanzelf iets rustiger fietsen en kies je meer je momenten uit. En natuurlijk wordt je aerobe basis ook breder, waardoor de hartslag vanzelf omlaag gaat.

Ik heb dit jaar meer gefietst dan vorige jaren en zie inderdaad vooral aeroob een groot verschil. Kan nu veel langer hartslag 130-140 rijden met een prettig tempo (170-200 watt).

Merkte zaterdag aan mijn hartslag dat mijn basis toch nog wat smaller is dan die van @DDX :D. Hij vond het een goed idee om even met 52 km/u te demarreren op een klinkerweggetje door de duinen. Dat was ongeveer 1 minuut richting de 500watt om bij te blijven. Hartslag gelijk volledig door het dak en in mijn geval zakt m'n hartslag daarna niet meer naar de waardes die ik normaal zie tijdens m'n ritjes.

Wel heel veel lol gehad om een uur lang door de duinen, over klinkerweggetjes en een behoorlijk bochtig parcours in het wiel te blijven. Vooral ook erg leuk dat elke keer als de weg ook maar een beetje omhoog ging hij 400watt ging rijden :D

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:10
Requiem19 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:07:
Merkte zaterdag aan mijn hartslag dat mijn basis toch nog wat smaller is dan die van @DDX :D
_O-

www.vanspeykwheels.nl

• borft
DDX schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:38:
[...]

als ik gemiddeld op 170 uitkom, wat het een rustig rondje ;) op korte rondjes wil het nog wel eens wat hoger zijn: https://www.strava.com/activities/9767356550 ;) of voor langer dan 5 uur https://www.strava.com/activities/9802304274 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door borft op 19-09-2023 13:07 ]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
De basis is idd het belangrijkste trainingsonderdeel.
Maar daarnaast heb je natuurlijk ook veel onderdelen waar je op kunt trainen zoals sprinten, klimmen, uithoudingsvermogen..

Het ligt maar net aan je doel, in onze fietsclub heb je enkele oude rotten, die kunnen echt lang kopwerk doen met 300+ watt, zijn onvermoeibaar lijkt het.. Maar zodra het op een sprintje aankomt dan zijn ze in geen velden of wegen te bekennen.. Ook met een klimmetje zie je ineens andere mensen voorbij vliegen dan de "snelle" jongens..

Afgelopen week ook enkele (oud)profs gesproken tijdens een event met ons werk en hun geven ook aan dat je niet alles 100% goed kunt uitoefenen. Je kunt niet een topsprinter zijn en een "werker" die op kop kan rijden, etc..

Dat zie je ook in de samenstelling van een profteam.. De topmannen worden allemaal ondersteund door werkers in de ploeg die 70-80% van het werk doen in een peleton..

Qua trainen houden hun ook vaak aan de 80/20 regel, ze trainen 2-4 uur per dag op fiets, waarvan maar een 30-45 minuten echt gericht is op prestatie.. De rest is basis, basis, en nog eens basis..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:07:
Merkte zaterdag aan mijn hartslag dat mijn basis toch nog wat smaller is dan die van @DDX :D. Hij vond het een goed idee om even met 52 km/u te demarreren op een klinkerweggetje door de duinen. Dat was ongeveer 1 minuut richting de 500watt om bij te blijven. Hartslag gelijk volledig door het dak en in mijn geval zakt m'n hartslag daarna niet meer naar de waardes die ik normaal zie tijdens m'n ritjes.
Ik vind dit uberhaupt al knap. Ik heb al moeite met 30 km/h door dat gebied rijden. Zeker in deze tijd van het jaar als je alle elektrische fiets bejaarden en duitsers moet ontwijken :) . Zeker in het Noordhollands Duinreservaat en Schoorlse duinen zijn de fietspaden best smal en heb je veel blinde bochten dan is 50 km/h toch echt wel hard :P

HD4Life @ Full-HD

• DDX
joker1977 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:43:
[...]
Maar zonder verder een waarde-oordeel over jouw volume uit te spreken denk ik dat we het wel eens zijn dat er maar zéér weinig mensen geen enkele vorm van "off the bike" hebben zo nu en een dag. Daarin ben je echt wel een uitzondering!
Mee eens ;)
En ja, dat heeft ook gevolgen voor je hartslag. Ik gok dat je Acute / Chronic Training-load ratio vlak tegen de 1.0 aan zit het gros van de tijd, ofwel een vrij constante belasting over-time. Het zal ook tot gevolg hebben dat het veel lastiger is om je max hartslag te behalen, terwijl dat waarschijnlijk een pak makkelijker is als je eens 3-4 dagen volledig niet rijdt.
Dat valt dus mee, die zit nu op 0.7.
En omdat grafiekjes leuk zijn :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8KwfZpJ/Screenshot-2023-09-19-135149.png

En die load zal vanaf nu naar beneden duiken aangezien ik die dus lastig kan volhouden in Nederland/als het wat slechter weer wordt...

Max hartslag halen is lastiger ja, maar dat komt vooral omdat ik dat niet haal als ik even 30km/u ga trappen.
Daar heb ik een flink prikkel voor nodig.
Eigenlijk zie ik die alleen op klimmetjes zoals de Posbank.
Op lange klimmen ga je langer diep en zal je geen max hartslag aantikken.
Afgelopen zaterdag trouwens 180 gehaald. (en echte max is 190, al heb ik die dit jaar niet gehaald)
Afgezien van de fysieke belasting zou ik me persoonlijk meer zorgen maken over het mentale aspect, eerlijk gezegd. En dan niet eens zozeer over de mentale component van altijd fietsen, maar meer de mentale component dat als er nu iets met je gebeurt waardoor je een aantal dagen/weken niet kunt fietsen. Dat is wel een ding waar je veel (top)sporters mee ziet vechten en waar vaak professionele begeleiding bij nodig is.
Dat mentale ding is al iets nu het straks slechter weer is ;)
Dus ja een verslaving maar er zijn ergere verslavingen.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
De wielen van Elitewheels zijn al in Nederland, via Duitsland geland als ik het goed zie. Geen idee of ze al langs de douane gekomen zijn, mogelijk dat dat nu nog moet gebeuren dus dat kan nog even op zich laten wachten. Maar order was van 24 augustus dus we zijn nog geen maand onderweg. Vooralsnog lijkt dit dus behoorlijk vlot te gaan.

Elves frame duurt wat langer. Ze zijn druk. En niet alles wat in mijn custom design gewensd was is mogelijk. Dus met wat aanpassingen van hun kant wat wel kan heb ik weer aangegeven wat ik dan op die basis eventueel anders wil. Hopelijk krijg ik daar dan vandaag of morgen reactie op en niet pas overmorgen. Want als het dan nog niet definitief is bestaat de kans dat het dan weer een weekje later wordt.

De groep is al in huis. Ik moet nog een paar spulletjes in huis halen zoals een stuurlintje (SRAM Red black) en buitenbanden moet ik even uitzoeken. Heb altijd Continental gereden en ook TL 5000's maar reed afgelopen seizoen(en) op Pirelli's welke ook bevielen en prijstechnisch net wat gunstiger zijn, maar ik wil nu misschien voor het totaalplaatje eens kijken naar buitenbanden met een tanwall. Alleen heeft niet elk merk daar weer altijd keus in etc. Dus dat ga ik koemnde dagen ook eens uitzoeken. Heb volgens mij eerder eens gelezen dat een tanwall soms een dunnere buitenkant heeft en dus de zijkanten wat sneller slijten...

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12-2025
orange.x schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:02:
De wielen van Elitewheels zijn al in Nederland, via Duitsland geland als ik het goed zie. Geen idee of ze al langs de douane gekomen zijn, mogelijk dat dat nu nog moet gebeuren dus dat kan nog even op zich laten wachten. Maar order was van 24 augustus dus we zijn nog geen maand onderweg. Vooralsnog lijkt dit dus behoorlijk vlot te gaan.

Elves frame duurt wat langer. Ze zijn druk. En niet alles wat in mijn custom design gewensd was is mogelijk. Dus met wat aanpassingen van hun kant wat wel kan heb ik weer aangegeven wat ik dan op die basis eventueel anders wil. Hopelijk krijg ik daar dan vandaag of morgen reactie op en niet pas overmorgen. Want als het dan nog niet definitief is bestaat de kans dat het dan weer een weekje later wordt.

De groep is al in huis. Ik moet nog een paar spulletjes in huis halen zoals een stuurlintje (SRAM Red black) en buitenbanden moet ik even uitzoeken. Heb altijd Continental gereden en ook TL 5000's maar reed afgelopen seizoen(en) op Pirelli's welke ook bevielen en prijstechnisch net wat gunstiger zijn, maar ik wil nu misschien voor het totaalplaatje eens kijken naar buitenbanden met een tanwall. Alleen heeft niet elk merk daar weer altijd keus in etc. Dus dat ga ik koemnde dagen ook eens uitzoeken. Heb volgens mij eerder eens gelezen dat een tanwall soms een dunnere buitenkant heeft en dus de zijkanten wat sneller slijten...
Wat voor wensen waren dan wel/niet mogelijk?

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:56
dfbt schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:22:
[...]

de tandjes :D 15 uur per week petje af. _/-\o_ Weet niet of je een gezin hebt en of kinderen. Zou graag willen dat ik aan die uren kon komen. Kom net aan een uur of 5 tot 7 maximaal in de week. Mijn gevoel zegt wel dat een rustdag of 2 jou wel goed zou kunnen doen om echt ''beter'' te worden en dan misschien intensiteit op een andere dag wat zwaarder maken. Je moet dit ook weken/maanden/jaren volhouden om beter te worden. Als je van 15 uur in de winter naar 10 uur in de zomer gaat verlies je weer toch?
Mijn rustdagen zijn maandag en vrijdag :9.
Ik ben een BAF: Bewust Alleenstaande Fietser, dus hoef me van niet veel aan te trekken. Vind ik prima zo :).
Ik ga trouwens van 20-30 uur in de zomer naar 15-20 uur in de winter ;)

• Ypuh
  • Nu online
borft schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:56:
als ik gemiddeld op 170 uitkom, wat het een rustig rondje ;) op korte rondjes wil het nog wel eens wat hoger zijn: https://www.strava.com/activities/9767356550 ;) of voor langer dan 5 uur https://www.strava.com/activities/9802304274 ;)
Ik ben ook team-hoge-hartslag, maar dit is wel next level.

Kan fysiek deze getallen ook halen (in het buitenland tijdens cyclo's), maar naarmate conditie toeneemt loop ik tegen dezelfde problemen aan als DDX; Nederland is te vol/druk/klein om dit langdurig vol te houden. De snelheden worden dan te hoog en bij eventjes inhouden daalt de HR te snel.

HR 170 gemiddeld staat bij mij gelijk aan ongeveer 280-320w NP. Dat is een paar uur vol te houden, maar daarna ga je tegen andere (fysieke) ongemakken aanlopen zoals voldoende voeding/verkrampende bovenbenen.

Train je bewust op zo lang/hard mogelijk te rijden of zijn dit incidentele ritten?

• orange.x
la_fusion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:38:
[...]

Wat voor wensen waren dan wel/niet mogelijk?
Ik had een ontwerp gemaakt met mogelijk iets teveel vlakken met verschillende kleuren. Ik weet ook niet precies of ze met lokale spuiters werken of spuiters daarginds. Maar wat weer wel leek te kunnen is dat er aan de bovenkant een strookje komt wat je wel vaker ziet zodt het lijkt alsof de zadelpen en spacers of stuurgebeuren allemaal "aansluiten". Zie bijv https://media.trekbikes.c...MadoneSL7-24-41467-A-Alt1 en bij Canyon hebben ze zoiets ook wel eens gehad. Dus niet alleen op de bovenkant, maar ook iets op de zijkant. Ze stellen daar nu een kleur voor maar wil ik graag zwart hebben (is nog in aanvraag). En verder had ik dus verschillende kleuren rood en verschillende afwerking (mat of glans) maar dat leek iet simpeler te moeten ofzo. Maar als ze mijn laatste wensen meenemen dan ben ik tevreden :)

@Ypuh Gelukkig mag je over een tijdje weer zwiften, niemand die je dan nog een strobreedte in de weg ligt :+

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 19-09-2023 16:26 ]

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ypuh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:06:
[...]

Kan fysiek deze getallen ook halen (in het buitenland tijdens cyclo's), maar naarmate conditie toeneemt loop ik tegen dezelfde problemen aan als DDX; Nederland is te vol/druk/klein om dit langdurig vol te houden. De snelheden worden dan te hoog en bij eventjes inhouden daalt de HR te snel.
Is natuurlijk een kwestie van meer weerstand introduceren, in dat geval. Gewoon bredere banden, een aanlopende rem, slecht onderhouden drive-train etc etc. Voor je het weet is 280W nodig om 25 km/h te rijden en is het probleem opgelost :P

Hartslag is simpelweg persoonlijk en sommige mensen hebben een nog hogere hartslag voor hetzelfde vermogen als jij. Dat kun je niet vergelijken met je eigen cijfers, maar het is wel iets wat veel lijkt te gebeuren. Talloze mensen hebben een vriendin van me al verteld dat "haar hartslag veel te hoog is" terwijl die een omslagpunt heeft van boven de 190. Tja, als die op threshold rijdt, dan is het al gauw rond de 190 - wat heel raar klinkt voor iemand die een max heeft van 170 maar das de realiteit...

• orange.x
joker1977 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:24:
Hartslag is simpelweg persoonlijk en sommige mensen hebben een nog hogere hartslag voor hetzelfde vermogen als jij. Dat kun je niet vergelijken met je eigen cijfers, maar het is wel iets wat veel lijkt te gebeuren. Talloze mensen hebben een vriendin van me al verteld dat "haar hartslag veel te hoog is" terwijl die een omslagpunt heeft van boven de 190. Tja, als die op threshold rijdt, dan is het al gauw rond de 190 - wat heel raar klinkt voor iemand die een max heeft van 170 maar das de realiteit...
Jep. Ik ken mensen in mijn omgeving die echt behoorlijk hun best doen op segmenten en dan een avg van 150 doen en ook nog gewoon onder de 40jr. Maar hun max ligt ook niet zo extreem hoog en hun opslagpunt idem.
Volgens mij is het bij Robert Gesink ook zoiets. Die heeft ook een relatief lage hartslag altijd en niet omdat het nu een pro is of omdat ie niets anders doet, maar gewoon gemiddeld genomen een veel lagere hartslag. Dus daarop vergelijken is inderdaad een beetje onzinnig. Als je aan jouw max zit zit je aan je max en dan moet je het er mee doen, hoe hoog dat ook is. Maar het zegt niets over het vermogen wat je daarmee kan leveren of dat iets gezonder is of niet.

• Requiem19
  • Nu online
Precies!

De maximale hartslag van een persoon is extreem individueel bepaald. De bekende '220-leeftijd' is alleen relevant voor gemiddeldes, niet voor een persoonlijke situatie. Daarom ten alle tijden belangrijk om een max HR test te doen, zodat je weet dat je HR zones (als je die gebruikt om te trainen) goed staan.

Hartslag data van verschillende individuen te vergelijken zonder de max hr te weten van die persoon is imo daarom niet heel veelzeggend inderdaad.

WEL is het zo dat naarmate je aerobe conditie toeneemt, je hogere vermogens kunt leveren met een lagere hartslag. Dit kun je goed bekijken in intervals.icu door van je duurritten de 'Power/HR' ratio te vergelijken in de tijd. Als je aeroob fitter wordt, zul je zien dat er een stijgende trend is in deze indicator.

• Ypuh
  • Nu online
Wat iemands treshold is doet er niet zoveel toe; maar lijkt in dit geval redelijk vergelijkbaar te zijn met de mijne.

5.5u op of net onder je treshold rijden kun je wel over discussieren. Mijn persoonlijke ervaring is dat naarmate je conditie toeneemt de cijfers voor omslagpunt en max. hartslag redelijk constant blijven (-5 bpm ofzo), maar dat het steeds lastiger wordt om deze te halen. Hartslag is dan niet meer de bottleneck in je prestaties.

Ben dus ook wel benieuwd naar wat het doel is om zo lang zo hoog in je hartslag te rijden, of dat die persoon mogelijk nog 20 slagen onder z'n omslagpunt zit of het gewoon leuk vindt om zich leeg te rijden (of zich helemaal niet leeg voelt na zo'n rit)?

Ter referentie; mijn omslagpunt is ca. 186, max hartslag iets van 202-208 en ben deze week 33 geworden. De echt snelle ritten kom ik thuis met een gemiddelde hartslag van 160-170 wat relatief gezien meevalt. Daarboven uitkomen lukt ook wel; maar dan moet ik mezelf opblazen en zal het gemiddelde vermogen waarschijnlijk lager uitkomen (tenzij het een rit van een uurtje is).

[ Voor 78% gewijzigd door Ypuh op 19-09-2023 17:00 ]

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ypuh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:46:
Wat iemands treshold is doet er niet zoveel toe; maar lijkt in dit geval redelijk vergelijkbaar te zijn met de mijne.

5.5u op of net onder je treshold rijden kun je wel over discussieren.
Ik gok dat zijn omslag-punt dan aanzienlijk hoger ligt dan 173, waardoor het niet 5,5u threshold is.

En als je dan 5,5uur tempo/threshold doet is het ineens een stuk realistischer. Of het zinvol is, is vers 2 :)

• Prulleman
Requiem19 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:38:
Precies!

De maximale hartslag van een persoon is extreem individueel bepaald. De bekende '220-leeftijd' is alleen relevant voor gemiddeldes, niet voor een persoonlijke situatie. Daarom ten alle tijden belangrijk om een max HR test te doen, zodat je weet dat je HR zones (als je die gebruikt om te trainen) goed staan.

Hartslag data van verschillende individuen te vergelijken zonder de max hr te weten van die persoon is imo daarom niet heel veelzeggend inderdaad.

WEL is het zo dat naarmate je aerobe conditie toeneemt, je hogere vermogens kunt leveren met een lagere hartslag. Dit kun je goed bekijken in intervals.icu door van je duurritten de 'Power/HR' ratio te vergelijken in de tijd. Als je aeroob fitter wordt, zul je zien dat er een stijgende trend is in deze indicator.
in garmin kan je de zones ook op basis van je omslag punt hartslag bepalen.. Nou heb ik nooit een lab test gedaan, maar uit de praktijk weet ik wel wat mijn omslagpunt hr is. ik heb het idee dat de zones beter kloppen dan als ik het op basis van de max doe. Die max is ook maar een moment opname die ik niet zomaar kan reproduceren.. af en toe in een wedstrijd op een pittig stukje, maar met een vo2 training of een sprintje kom ik meestal niet verder dan 175-180 (max 187)

als ik in garmin connect mijn max hartslag bekijk haal ik die 187 amper 1 keer per jaar (laatste x april 2022) laatste jaar max 183. Als je het overzicht per jaar bekijkt, dan zie je de max van elke maand, en die is meestal tussen de 175 en 185.
Uiteindelijk gaat je max ook naar beneden met je leeftijd, hoewel ik dat nog moet zien..

wat hier al eerder is gezegd zie ik ook wel terug, mijn gemiddelde hartslag is ook zeker wel gedaald. Dat was in 2019 153 :) (toen was het gewoon 2-3 keer per week een rondje op de MTB knallen :D)
Die is nu over de jaren gezakt naar 125, met name door duurritjes. Hoewel ik het op de racefiets ook nog wel lekker vind om het tempo er een beetje in te houden en bv gewoon 200-210 watt te blijven rijden, dat is dan eigenlijk net te hard, waardoor mijn hartslag, zeker na 3 uur toch wel behoorlijk omhoog gaat. (maar dat is ook gebrek aan basis natuurlijk)

Strava

• Requiem19
  • Nu online
@Prulleman Zoals wel vaker volledig met je eens - het is idd voor mij gevoelsmatig ook nauwkeuriger om de HR zones te bepalen op basis van je HR omslagpunt.

Jim van Join bashed overigens structureel het gebruik van HR als trainingsmaatstaf. Ik zie dat toch wel anders, ik zie wel waarde in de combinatie van vermogen + HR als analyse tijdens het rijden (hee, ik heb vandaag 160bpm ipv 130bpm bij x vermogen (of juist andersom) => even bij jezelf inchecken of je je niet OK voelt).

Ik zag dit ook terug bij een paar pro's, die aangeven juist in het begin van het seizoen te rijden op basis van HR zones omdat de conditie bij hen snel toeneemt en vermogenszones van week tot week kunnen verschillen in pre-season.

Er is ook wat discussie over hoe je hiermee moet omgaan voor de inmiddels befaamde 'Zone 2' training:

Rijd je altijd zone 2 op basis van je vermogenszone, of rijd je zone 2 op basis van je hartslagzone? Join wil dat je HR negeert en volledig naar vermogen kijkt, maar wat doe je bijvoorbeeld als je cardiac drift hebt in een lange duurrit en je HR blijft stijgen, maar je vermogen gelijk blijft: ga je dan stug de zone 2 vermogenszone aanhouden, of ga je iets temporiseren?

De vermogenspuristen zullen zeggen 'ignore heart rate, wordt beïnvloed door allerlei externe factoren en kan daarom niet leidend zijn'. Tegelijkertijd zijn er ook wat mensen (bijv Criticalo - interessante bewegingswetenschapper) die stellen dat bij cardiac drift aangeeft dat je lichaam harder moet werken en dat - hoewel het vermogen gelijk blijft - onder de motorkap je van zone 2 naar zone 3 gaat. Hierdoor krijg je dan weer niet de adaptie-prikkels waar je naar opzoek bent in een duurrit.

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:09:
@Prulleman Zoals wel vaker volledig met je eens - het is idd voor mij gevoelsmatig ook nauwkeuriger om de HR zones te bepalen op basis van je HR omslagpunt.

Jim van Join bashed overigens structureel het gebruik van HR als trainingsmaatstaf. Ik zie dat toch wel anders, ik zie wel waarde in de combinatie van vermogen + HR als analyse tijdens het rijden (hee, ik heb vandaag 160bpm ipv 130bpm bij x vermogen (of juist andersom) => even bij jezelf inchecken of je je niet OK voelt).

Ik zag dit ook terug bij een paar pro's, die aangeven juist in het begin van het seizoen te rijden op basis van HR zones omdat de conditie bij hen snel toeneemt en vermogenszones van week tot week kunnen verschillen in pre-season.

Er is ook wat discussie over hoe je hiermee moet omgaan voor de inmiddels befaamde 'Zone 2' training:

Rijd je altijd zone 2 op basis van je vermogenszone, of rijd je zone 2 op basis van je hartslagzone? Join wil dat je HR negeert en volledig naar vermogen kijkt, maar wat doe je bijvoorbeeld als je cardiac drift hebt in een lange duurrit en je HR blijft stijgen, maar je vermogen gelijk blijft: ga je dan stug de zone 2 vermogenszone aanhouden, of ga je iets temporiseren?

De vermogenspuristen zullen zeggen 'ignore heart rate, wordt beïnvloed door allerlei externe factoren en kan daarom niet leidend zijn'. Tegelijkertijd zijn er ook wat mensen (bijv Criticalo - interessante bewegingswetenschapper) die stellen dat bij cardiac drift aangeeft dat je lichaam harder moet werken en dat - hoewel het vermogen gelijk blijft - onder de motorkap je van zone 2 naar zone 3 gaat. Hierdoor krijg je dan weer niet de adaptie-prikkels waar je naar opzoek bent in een duurrit.
Volgens mij was Jim best duidelijk. Van goed naar slecht:
Vermogen + hartslag
Vermogen
Hartslag
Niks

En dan zit RPE ook nog in de mix, volgens mij zou alleen RPE boven alleen hartslag staan.

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
Zijn er hier mensen die weleens gebruik hebben gemaakt van Humango.ai ?

Zag dit voorbij komen bij GCN en mij lijkt het een mix van Join (dynamische training en tijdsplanning aangeven) , Trainingpeaks (kalender / coaching) en Trainerroad (workouts en trainingsplannen).

Ben wel benieuwd eigenlijk.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000

Fisico

by Fabian

@Requiem19 wel herkenbaar voor mij. Een paar weken geleden reed ik de Stelvio op. Op de top was het -1 en in Bormio een graad of 10. Tijdens het klimmen had ik het veel te warm en was mijn hartslag ook 10 slagen hoger dan normaal bij dat vermogen. Dan helpt het toch om van twee kanten informatie te krijgen want anders had ik mij zeker opgeblazen op de klim. Een dag later was het ietsje warmer en reed ik met minder kleding de Gavia op en toen klopte hartslag en vermogen weer en kon ik op het einde ook versnellen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Requiem19
  • Nu online
Fisico schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:37:
@Requiem19 wel herkenbaar voor mij. Een paar weken geleden reed ik de Stelvio op. Op de top was het -1 en in Bormio een graad of 10. Tijdens het klimmen had ik het veel te warm en was mijn hartslag ook 10 slagen hoger dan normaal bij dat vermogen. Dan helpt het toch om van twee kanten informatie te krijgen want anders had ik mij zeker opgeblazen op de klim. Een dag later was het ietsje warmer en reed ik met minder kleding de Gavia op en toen klopte hartslag en vermogen weer en kon ik op het einde ook versnellen.
Hier gaat iets fout: de mooiste passen van Italië gereden en nog geen verslag hier geplaatst…

Hoe was het daar?

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:59
Bij Futurum liggen Ere Research 65 mm velgen in de uitverkoop. Ik kan er verder weinig over vinden bijv mbt de naven, maar dit zijn in feite toch gewoon budget Chinese wielen met een stikkertje!?

• Fisico

Fisico

by Fabian

Requiem19 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:56:

Hier gaat iets fout: de mooiste passen van Italië gereden en nog geen verslag hier geplaatst…

Hoe was het daar?
Beide passen ben ik opgereden vanuit Bormio dus niet direct de mooiste kant. Ik was er drie volle dagen en het idee was om een rondje via het dal naar de Gavia te doen en nog een dag de Mortirolo op te rijden. Helaas had ik pech met het weer, want zowel ervoor als erna was het schitterend. In mijn weekje was het echter rond het vriespunt op de pas en maximaal 10 in Bormio. Ik heb uiteindelijk dus de minder mooie kant van beide klimmen gedaan. Blijft nog steeds gaaf om zo hoog en lang te klimmen. De Stelvio uiteindelijk onder de 1:55 met de laatste anderhalve kilometer sneeuw en de Gavia onder de 1:45. De Gavia is wel echt een mooie klim met lekker veel afwisseling in de percentages. Uiteindelijk ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik een klim van minder dan een uur toch fijner vindt, daar kan ik meer energie in kwijt dan zo'n lange klim. Nu was het vooral sweet spot omhoog en door het weer ook niet het lef om nog te versnellen op het einde.

De afdaling van allebei is echt gaaf en best goed asfalt ook, alleen met deze temperatuur echt heel heel heel koud. Ik had kaakkramp van het klappertanden. Bormio met mooier weer is denk ik echt een aanrader.

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fisico schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:46:
[...]

De afdaling van allebei is echt gaaf en best goed asfalt ook, alleen met deze temperatuur echt heel heel heel koud. Ik had kaakkramp van het klappertanden. Bormio met mooier weer is denk ik echt een aanrader.
Is de Gavia opnieuw geasfalteerd dan? Tussen 2016 en 2021 was het namelijk een bar slecht wegdek vanuit Bormio.

• verstappen33
Hoge hartslag volhouden voor bijvoorbeeld 5 uur is leuk, maar is je vermogen ook hetzelfde over die 5 uur?
Waarschijnlijk niet,

Hartslag is voor mij alleen relevant om te zien hoe hard mijn lichaam moet werken om een bepaald vermogen te leveren..

Gisteravond ook 20km tegen windkracht 5-6 in lopen beuken, veelal tegen mijn omslagpunt gereden, maar mijn vermogen nam snel af over die 45 minuten.. Begin haalde ik nog wel 280-300, maar na een half uur zat ik nog maar op de 230-240 (10sec avg).

Powercurve is voor mij eigenlijk de heilige graal als het gaat om echt verbeteren van conditie en kracht

• borft
Ypuh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:06:
[...]

HR 170 gemiddeld staat bij mij gelijk aan ongeveer 280-320w NP. Dat is een paar uur vol te houden, maar daarna ga je tegen andere (fysieke) ongemakken aanlopen zoals voldoende voeding/verkrampende bovenbenen.

Train je bewust op zo lang/hard mogelijk te rijden of zijn dit incidentele ritten?
nah, sinds ik kinderen heb, train ik een stuk minder. in 2020 had ik rond de 9500km, en was mijn ftp rond de 280 - 300W (beetje afhankelijk van de vorm van de dag), toen deed ik op duurrondjes (150+) gemiddeld rond de 160bpm. Volgens de cardioloog is dit mijn fysiologie, en is er niets mis. Zodra ik stop met inspannen gaat het ook heel rap weer omlaag.

De laatste jaren train en slaap ik een stuk minder (en ben mogelijk wat zwaarder), en rijd ik kortere rondjes. Dan probeer ik daar het beste van te maken door wat meer te pushen en kan ik vrij makkelijk anderhalf uur hoog in de 180bpm rijden. Het jammere is, dat het alsnog een stukje trager gaat dan een paar jaar geleden ;) Maar ik schat mijn ftp op het moment ook rond de 240W, dus het kost ook meer moeite om een beetje door te fietsen :D

En inderdaad, na een uur of 2 zijn de koolhydraten bijna op, dus dan moet ik wel langzamer!

Oh jah, en hr en je zones zijn natuurlijk mega persoonlijk. Mijn mag HR ligt rond de 208 (en dat is al jaren zo), terwijl ik al 44 ben, dus 220 - je leeftijd slaat echt nergens op.

[ Voor 5% gewijzigd door borft op 20-09-2023 09:29 ]

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46

Guusjee

Omdat ik groot ben..

verstappen33 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:57:
Powercurve is voor mij eigenlijk de heilige graal als het gaat om echt verbeteren van conditie en kracht
Bedoel je niet fatigue resistance?

• verstappen33
Guusjee schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:30:
[...]

Bedoel je niet fatigue resistance?
Ja een beetje, maar vermoeidheid is ook weer heel erg afhankelijk van de dag, goed of slecht geslapen/gegeten etc.

Ik kijk vooral naar curves en pak dan vergelijkbare ritten die ik met elkaar vergelijk, ik pak er dan enkele uit een periode (bv een maand) en vergelijk die met een periode ervoor, en kijk waar ik gegroeid ben..
Door meerdere ritten te middelen wil ik de goede/slechte dagen een beetje vermijden en een representatieve curve te krijgen.

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46

Guusjee

Omdat ik groot ben..

verstappen33 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:40:
[...]

Ja een beetje, maar vermoeidheid is ook weer heel erg afhankelijk van de dag, goed of slecht geslapen/gegeten etc.

Ik kijk vooral naar curves en pak dan vergelijkbare ritten die ik met elkaar vergelijk, ik pak er dan enkele uit een periode (bv een maand) en vergelijk die met een periode ervoor, en kijk waar ik gegroeid ben..
Door meerdere ritten te middelen wil ik de goede/slechte dagen een beetje vermijden en een representatieve curve te krijgen.
Fatigue resistance heeft niks te maken met de vermoeidheid van de dag. Fatigue resistance gaat over of je je power profile ook nog na 1000kJ of 2000kJ kan reproduceren. Dus kan je die 5 minutenwaarde uit je power profile na 100 km ook nog halen. En als je het over conditie hebt dan heb je het volgens mij juist hierover en niet specifiek over je power profile.

[ Voor 6% gewijzigd door Guusjee op 20-09-2023 09:54 ]

• jasperdeman
  • Laatst online: 14:33
verstappen33 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:57:
Het is kortzichtig om je training te baseren op het verbeteren van je powercurve. Dat is de wagen voor het paard spannen. Als dat is wat je zegt tenminste, maar misschien zeg je dat niet, maar komt het alleen zo over.

Ja je powercurve verteld je iets over je capaciteit, maar voornamelijk alleen wat je kan als je fris bent.

Leuk dat je powercurve zegt dat je 5min 300W kan doen. Maar kan je dat ook 5 keer in een rit. Of na een stevige rit van 4 uur.

Edit: wat Guusjee hierboven ook zegt zie ik.

[ Voor 3% gewijzigd door jasperdeman op 20-09-2023 10:21 ]

• verstappen33
Het is idd meer fatique resistance als je het zo bekijkt.

Een Powercurve geeft natuurlijk geen inzicht of je na 4 uur nog een sprint of een stevige beklimming kan uitvoeren of idd enkele stevige intervallen..
Het geeft meer een algemeen beeld hoeveel power je gemiddeld kunt leveren over een bepaalde duur.

[ Voor 18% gewijzigd door verstappen33 op 20-09-2023 10:29 ]

• joker1977

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:40:
[...]

Waar doe je dat in?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999

McMiGHtY

- burp -

Glazen bol?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Requiem19
  • Nu online
Guusjee schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:54:
[...]

Fatigue resistance heeft niks te maken met de vermoeidheid van de dag. Fatigue resistance gaat over of je je power profile ook nog na 1000kJ of 2000kJ kan reproduceren. Dus kan je die 5 minutenwaarde uit je power profile na 100 km ook nog halen. En als je het over conditie hebt dan heb je het volgens mij juist hierover en niet specifiek over je power profile.
Het woord 'conditie' is wel een interessante, omdat veel mensen hier verschillende dingen onder verstaan. Het wordt vaak ook gebruikt voor 'getraindheid', bijvoorbeeld je 'fitness-level' in intervals.icu of strava. Terwijl dat getal alleen iets zegt over de trainingload die je hebt en niet over hoe goed je lichaam zich aanpast aan die trainingsload.

Maar om jouw definitie even uit te pluizen: stel iemand heeft een 100% fatigue resistance (hij trapt hetzelfde vermogen na 4000kj als na 0kj, MAAR zijn omslagpunt ligt bij 2watt/kg. Heeft deze persoon dan een goede conditie?

In de spiegelbeeld situatie is het wel duidelijk: iemand die 10 minuten 450watt kan trappen, maar na die 10 minuten nog maar 100watt haalt heeft duidelijk geen goede conditie. Het gaat dus inderdaad meer om 'uithoudingsvermogen', maar wat mij betreft wél in combinatie met een goed basisvermogen dat je lang kunt volhouden.

Edit: nog een kleine toevoeging:

Ik vind voor mezelf 3 dingen belangrijk:

- Verbetering FTP => 20 minuten test
- Fatigue resistance => intervals.icu rekent dit voor je uit
- Power/HR ratio duurriten => zelf checken bij intervals.icu, de 'compare' functie neemt namelijk ook je niet-duurritten mee.

De combinatie van die 3 elementen geeft voor mij 'verbetering op de fiets' weer.

[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 20-09-2023 11:05 ]

• verstappen33
Ik speel af en toe met data op https://intervals.icu/

• orange.x
Nou, dat ging toch vele malen sneller dan ik dacht. De wielen zijn er al. Nog geen bericht van extra kosten ook. Kan zijn dat er nog een brief komt of een mail, maar hoeft van mij niet per se. Een vriend van mij heeft het wel eens digitaal moeten betalen aan DHL. Ik weet uit het verleden dat ik bij PostNL moest betalen bij het ophalen. Maar hoe het nu zal lopen weet ik eigenlijk niet. Anders had ik een mazzeltje voor 515, of het wordt iets meer dan de originele prijs wat zo rond de 645 moet zijn. We'll see.

Hopelijk gaan ze vandaag vanuit de DE kant van Elves nog reageren op mijn voorstellen zodat daar ook nog de komende dagen akkoord op kan komen en dan moet daar nog even een tijdje gewacht gaan worden :)

Eerst vanavond maar eens die wielen bekijken als ik een rondje gefietst heb!

• Mistraller
orange.x schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:18:
Nou, dat ging toch vele malen sneller dan ik dacht. De wielen zijn er al. Nog geen bericht van extra kosten ook. Kan zijn dat er nog een brief komt of een mail, maar hoeft van mij niet per se. Een vriend van mij heeft het wel eens digitaal moeten betalen aan DHL. Ik weet uit het verleden dat ik bij PostNL moest betalen bij het ophalen. Maar hoe het nu zal lopen weet ik eigenlijk niet. Anders had ik een mazzeltje voor 515, of het wordt iets meer dan de originele prijs wat zo rond de 645 moet zijn. We'll see.

Hopelijk gaan ze vandaag vanuit de DE kant van Elves nog reageren op mijn voorstellen zodat daar ook nog de komende dagen akkoord op kan komen en dan moet daar nog even een tijdje gewacht gaan worden :)

Eerst vanavond maar eens die wielen bekijken als ik een rondje gefietst heb!
Als je ze in handen hebt komt er geen afrekening meer hoor.

---------------

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:58
Mistraller schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:29:
[...]

Goed om te weten.

Ik zag laatst deze video over magene powermeter compatible met shimano:

Zag er wel interessant uit, maar als ik kijk waar je het kan kopen dan kom je al snel uit bij Aliexpress.
Iemand hier die toevallig al ervaring heeft met deze powermeter?

• Ypuh
  • Nu online
[...]

Heb het al wel een paar keer gehad, vroeger was het vrij normaal dat de rekening pas 2 weken later kwam. Volgens mij vorig jaar ook nog een keer. Bij DHL krijg je meestal tegenwoordig vooraf wel een mail met betaallink.

• DDX
[...]

Postnl niet nee, maar dhl, ups ed kan je prima nog een rekening achteraf krijgen.

• DDX
Owios schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:32:
[...]
Zag er wel interessant uit, maar als ik kijk waar je het kan kopen dan kom je al snel uit bij Aliexpress.
Ik vraag mij dan altijd af waarom je niet gewoon een quarq zou kopen die maar minimaal iets duurder is.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

Phydomir

Dennis

DDX schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:54:
[...]

Ik vraag mij dan altijd af waarom je niet gewoon een quarq zou kopen die maar minimaal iets duurder is.
Waarschijnlijk omdat je die niet zo maar even op je Shimano set monteert?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• DDX
Phydomir schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:09:
[...]

Waarschijnlijk omdat je die niet zo maar even op je Shimano set monteert?
Zit wat in als je niet vanaf 0 begint idd.
Ik vergeleek het als je toch al crankset erbij moet kopen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik zag hem laatst ook en inderdaad..Als je niet gelijk een hele nieuwe crankset ervoor moet kopen en ook je bladen over kan zetten..

Hij staat op de shortlist iig.

• orange.x
[...]

Goed om te weten.

Ik zag laatst deze video over magene powermeter compatible met shimano: [YouTube: A Budget Power Meter That Exceeds All Expectations // Magene PES P505 Base Power Meter Review]

Heb met het merk Magene zelf goede ervaringen in hun hartslagmeter en sensor in het wiel voor de speed. Zeker de laatste hartslagmeter leek allemaal nog net wat beter bedacht dan de default van een Garmin bijv. De sensor zit heel dicht op de band waardoor er veel minder vocht bij de contactpunten komt waar het bij de 2 Garmin hartslagbanden altijd misging. En dat geldt dan vooral bij het binnentrainen omdat je daar veel minder rijwind hebt etc.

Ik denk dat er best wel wat reviews te vinden zijn? Weet niet of DC Rainmaker er ook een heeft... Die zal zich er misschien niet aan wagen / alleen maar werken met de bekende merken. Oh, die review is van Shane, prima betrouwbaar zou ik zeggen. Volgens mij heeft Magene een eigen officiele winkel binnen Aliexpress dus als je meer zekerheid wilt dan kan je het evt daar bestellen.

https://magenefitness.nl.....pcShopHead_694451292.1_4

[ Voor 12% gewijzigd door orange.x op 20-09-2023 13:29 ]

• joker1977

joker1977

Tweakert

McMiGHtY schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:22:
Ik zag hem laatst ook en inderdaad..Als je niet gelijk een hele nieuwe crankset ervoor moet kopen en ook je bladen over kan zetten..

Hij staat op de shortlist iig.
Volgens mij moet je bij de Magene ook "gewoon" een nieuw crankstel kopen ? De bestaande kettingbladen kun je (misschien) overzetten, maar dat is niet uniek (bv. Power2Max heeft dat ook)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja, maar past zo in je shimano bb

• joker1977

joker1977

Tweakert

Heeft Power2Max ook hoor. Goedkoopste optie van Power2Max is dan
https://www.power2max.com...-power2max-granfondo-set/

Kies je de 110 4-S versie en schroef je je bestaande Shimano-bladen erop en klaar

kun je eventueel ook kiezen met Rotor crank-stel :
https://www.power2max.com...or-power2max-edition-set/

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik gooi hem op de shortlist!

• orange.x
joker1977 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:55:
[...]

Heeft Power2Max ook hoor. Goedkoopste optie van Power2Max is dan
https://www.power2max.com...-power2max-granfondo-set/

Kies je de 110 4-S versie en schroef je je bestaande Shimano-bladen erop en klaar

kun je eventueel ook kiezen met Rotor crank-stel :
https://www.power2max.com...or-power2max-edition-set/
Alternatieven zijn altijd goed, maar ik vind 590 of 300 met misschien nog wat extra kosten nogal een groot verschil :)

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:58
orange.x schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:03:
[...]

Alternatieven zijn altijd goed, maar ik vind 590 of 300 met misschien nog wat extra kosten nogal een groot verschil :)
250 als je een gelukje hebt en geen inklaring hoeft te betalen etc.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:37

aerofreak

Steve Jobs

[...]

Kan weg, ik zit niet op te letten. Bij de megane zitten al cranks

[ Voor 37% gewijzigd door aerofreak op 20-09-2023 14:59 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• joker1977

joker1977

Tweakert

[...]

Hoe kom je bij 300 euro voor de Magene? Heb je een link ?

• joker1977

joker1977

Tweakert

Thanks, das idd. een fors verschil! Even de vraag of het echt allemaal reliable is, maar anders zeker een goede deal!

• Prulleman
meer mensen die em daar hebben gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzBrqiyFMOqwIWbXOVYoFv63xxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5ja3oFxMqKaCuXz8mu3scKNg.png?f=user_large

maar ziet er allemaal wel goed uit in de review van GPL

Strava

• orange.x
Voor mensen die nog bij aliexpress wat willen bestellen, de volgende site geeft nog wel eens werkbare kortingscodes:
https://kortingscodes.ad.nl/aliexpress

Heb er zelf nog 34 euro mee kunnen besparen op mijn wielset. Soms hangt het af van het totale bedrag wat je gaat besteden, maar kleine moeite en misschien scheelt het weer iets :)

• Fisico

Fisico

by Fabian

Pimorez schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:00:
[...]

Is de Gavia opnieuw geasfalteerd dan? Tussen 2016 en 2021 was het namelijk een bar slecht wegdek vanuit Bormio.
Sommige stukken waren nieuw en het was nergens echt slecht.

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:35
Casual Ruud schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:16:
Bij Futurum liggen Ere Research 65 mm velgen in de uitverkoop. Ik kan er verder weinig over vinden bijv mbt de naven, maar dit zijn in feite toch gewoon budget Chinese wielen met een stikkertje!?
Dacht dat het Zwitserse roots heeft, staan als brand best goed bekend inmiddels. Geen idee waar ze het spul vandaan halen, maar ik heb deze wielen en ben er dik tevreden mee.

Everytime I suffer I become a better man because of it

• crimby
@DDX wellicht al oud nieuws hier, maar ben zelf nu het boek Alleen maar een fiets van Kees de Jong aan het lezen en kom aan bij het hoofdstuk Strava Junkie. Leuk stuk en bewonderenswaardig wat ik lees!

• Martin99
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik ben bezig met de aankoop van een Trek Émonda SL6, echter heb twijfels over de maat.
In de winkel heb ik framemaat 58 cm en 60 cm en daar leek 58 cm de juiste maat zijn, 60 cm was netvre gestrekt. De hoogte van zadel was ingesteld op 82,5 cm, dit is ongeveerde hoogte die ikmop mijn huidige fiets (Giant Defy, maat L) heb. Nu kom ik erachter (website Trek) dat bij framemaat 58 cm de maximale zadelrailhoogte 78,5 cm is. Dat zou betekenen dat met zadelhoogte 82,5 cm de seatpost al maximaal is uitgeschoven. Stel dat ik na aanschaf het zadel nog iets hoger wil hebben staan, zou het niet meer mogelijk zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee en zit er toch nog iets marge in de hoogtestelling van het zadel?

• Ypuh
  • Nu online
Martin99 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:12:
Ik ben bezig met de aankoop van een Trek Émonda SL6, echter heb twijfels over de maat.
In de winkel heb ik framemaat 58 cm en 60 cm en daar leek 58 cm de juiste maat zijn, 60 cm was netvre gestrekt. De hoogte van zadel was ingesteld op 82,5 cm, dit is ongeveerde hoogte die ikmop mijn huidige fiets (Giant Defy, maat L) heb. Nu kom ik erachter (website Trek) dat bij framemaat 58 cm de maximale zadelrailhoogte 78,5 cm is. Dat zou betekenen dat met zadelhoogte 82,5 cm de seatpost al maximaal is uitgeschoven. Stel dat ik na aanschaf het zadel nog iets hoger wil hebben staan, zou het niet meer mogelijk zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee en zit er toch nog iets marge in de hoogtestelling van het zadel?
Trek Emonda maakt toch gebruik van seatmasts die je over het frame schuift? Volgens mij zijn die er in 2 lengtes.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Martin99 Is de 60 niet passend te maken met een kortere stuurpen (van 110 naar 100 dus niet extreem vind ik) en eventueel een iets compacter stuur (van 100 naar 75 reach)?

@Ypuh volgens de specs heeft zowel de 58 als de 60 standaard al de lange versie:
https://www.trekbikes.com...émonda-sl-6-disc/p/32561/

[ Voor 73% gewijzigd door Kluus op 20-09-2023 23:11 ]

• Martin99
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11-2025
Kluus schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:58:
@Martin99 Is de 60 niet passend te maken met een kortere stuurpen (van 110 naar 100 dus niet extreem vind ik) en eventueel een iets compacter stuur (van 100 naar 75 reach)?

@Ypuh volgens de specs heeft zowel de 58 als de 60 standaard al de lange versie:
https://www.trekbikes.com...émonda-sl-6-disc/p/32561/
Klopt, zit inderdaad de lange versie op. Stuurpen aanpassen is misschien een oplossing.

• Mistraller
[...]

Goed om te weten.

Ik zag laatst deze video over magene powermeter compatible met shimano: [YouTube: A Budget Power Meter That Exceeds All Expectations // Magene PES P505 Base Power Meter Review]

Ervaring met de PM niet maar Ali is gewoon de bol.com van chinese meuk hoor. Al mijn Magene sensors komen ook van ali. Elders verdienen ze er simpelweg gewoon meer aan maar het is gewoon hetzelfde.

---------------

• Mistraller
Ypuh schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:51:
[...]

Heb het al wel een paar keer gehad, vroeger was het vrij normaal dat de rekening pas 2 weken later kwam. Volgens mij vorig jaar ook nog een keer. Bij DHL krijg je meestal tegenwoordig vooraf wel een mail met betaallink.
Oh dat wist ik niet! Alles wat ik tot nu toe binnenkreeg wat nog BTW- of invoerrechtenplichtig was ging via PostNL overigens.

---------------

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:25
Gisteren ging het hier over in een groep rijden en herstellen in de groep en wat voor vermogens je dan op kop rijdt.

Op woensdag ga ik vaak met een lokaal groepje mee en gisteren hadden we als seizoensafsluiter geprobeerd de KOM te pakken op het rondje. Spoiler: Gelukt!

Voor de data liefhebbers: https://www.strava.com/ac...065562/analysis/1830/6881

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVZZcfUqIitqBV6jrqKrUeTpQp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMHs0tlUCRlR4hg1zsl5d4sn.jpg?f=fotoalbum_large

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:54
edoappelhof schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:57:
Gisteren ging het hier over in een groep rijden en herstellen in de groep en wat voor vermogens je dan op kop rijdt.

Op woensdag ga ik vaak met een lokaal groepje mee en gisteren hadden we als seizoensafsluiter geprobeerd de KOM te pakken op het rondje. Spoiler: Gelukt!

Voor de data liefhebbers: https://www.strava.com/ac...065562/analysis/1830/6881

[Afbeelding]
Respect voor die snelheid _/-\o_
Maar ken het rondje, dus vraag mij toch af hoe jullie op bepaalde stukken op dat tempo kunnen fietsten zonder dat medeweggebruikers een nog grotere hekel aan wielrenners gaan krijgen?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• edoappelhof
Tinusvolkel schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:41:
[...]

Respect voor die snelheid _/-\o_
Maar ken het rondje, dus vraag mij toch af hoe jullie op bepaalde stukken op dat tempo kunnen fietsten zonder dat medeweggebruikers een nog grotere hekel aan wielrenners gaan krijgen?
Geluk hebben met stoplichten.

• Tinusvolkel
Nog tips hoe je met 30kmh+ het knopje bij het stoplicht indrukt? want anders krijg ik daar geen groen licht ;)

• edoappelhof
Tinusvolkel schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:47:
[...]

Nog tips hoe je met 30kmh+ het knopje bij het stoplicht indrukt? want anders krijg ik daar geen groen licht ;)
Als je bij Gassel de strook voor de auto's pakt kun je zonder problemen oversteken en hinder je verder niemand hoor

• Tinusvolkel
edoappelhof schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:55:
[...]

Als je bij Gassel de strook voor de auto's pakt kun je zonder problemen oversteken en hinder je verder niemand hoor
Mocht ik ooit de vermogens kunnen trappen om jullie bij te houden dan sluit ik wel een keer aan :P
Dan kan ik het met eigen ogen zien. :)

• edoappelhof
Tinusvolkel schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:02:
[...]

Mocht ik ooit de vermogens kunnen trappen om jullie bij te houden dan sluit ik wel een keer aan :P
Dan kan ik het met eigen ogen zien. :)
Ik wilde je net uitnodigen haha. Je hebt de hele winter om te trainen, denk dat dit de laatste was, ivm vroeg donker worden.

Vanaf de zomertijd 18.30 op woensdag bij Shell Schimmel te Uden

• Kluus

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:55:
[...]

Bij Beers bedoel je denk ik? Dat stoplicht kun je op die tijd inderdaad wel makkelijk doorsteken ja, meestal is er dan toch niets te doen ;).

Eigenlijk exact hetzelfde rondje als die wij op de dinsdagavond hebben met een groepje. Ons record is slechts 41,1 gemiddeld dus petje af :o.

https://www.strava.com/ac...4705663/analysis/400/6431

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 21-09-2023 09:14 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

En dan ben ik trots als ik 30 gemiddeld rij..

Oh well, ik heb zeg maar andere kwaliteiten ofzo. Welke dat zijn, geen idee, maar ik heb ze!

blup

• edoappelhof
Kluus schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:08:
[...]

Bij Beers bedoel je denk ik? Dat stoplicht kun je op die tijd inderdaad wel makkelijk doorsteken ja, meestal is er dan toch niets te doen ;).

Eigenlijk exact hetzelfde rondje als die wij op de dinsdagavond hebben met een groepje. Ons record is slechts 41,1 gemiddeld dus petje af :o.

https://www.strava.com/ac...4705663/analysis/400/6431
Ja bij Beers inderdaad! Lekker tempo zeg. Jullie gaan op de dinsdag toch?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:16:
[...]

Ja bij Beers inderdaad! Lekker tempo zeg. Jullie gaan op de dinsdag toch?
Klopt ja, maar dat is nu ook gestopt in verband met zonsondergang helaas.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

In het voorjaar is het wel erg oppassen op die dijk als de heg daar nog niet gekortwiekt is. Dit jaar zaten we bijna met de hele groep op twee skeelerdames. :o Vanaf dat moment de bochtjes daar wat altijd behoudend genomen tot ze de boel hadden af gesnoeid.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 21-09-2023 09:23 ]

Pagina: 1 ... 513 ... 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).