Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 512 ... 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:38

Guusjee

Omdat ik groot ben..

crimby schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:58:
[...]

ah ja dat is natuurlijk het verschil!
@Guusjee die snap ik inderdaad, maar het ging me om reparatiekosten.

In de voorwaarden lees ik overigens dat ze wel degelijk reparatiekosten vergoeden. Ik vraag me alleen af wanneer ze dan reparatie en wanneer ze vervanging rekenen. Reparatiekosten worden voor 100% vergoed tenzij het de nieuwwaarde minus afschrijving overschreid. Of lees ik het nu dat het de dagwaarde is minus de waarde inclusief schade (restanten)?

De verzekering geeft recht op vergoeding van de reparatiekosten. Indien de schade meer bedraagt dan de
waarde direct voor de schadegebeurtenis verminderd met de waarde van de restanten, wordt de schade
afgewikkeld op basis van totaal verlies;
- Met en na het vastgestelde en toegekende schadebedrag is er vrijheid van keuze van fietsenmaker
- Voor fietsen en/of onderdelen zal de waarde direct voor de schadegebeurtenis worden vastgesteld op basis van de volgende afschrijvingsregeling:
1% van de aankoopprijs van de fiets of onderdelen daarvan per maand, gerekend vanaf de datum van aankoop met een maximale aftrek van 72%;
Je kan er vanuit gaan dat een verzekeraar zo min mogelijk uitkeert, hun businessmodel is namelijk zoveel mogelijk vangen en zo min mogelijk betalen :+ Dus ze bepalen de dagwaarde middels 1% afschrijving per maand met een maximale aftrek van 72% en daar halen ze de waarde van de restanten af. Als de reparatie duurder is dan krijg je het eerde bepaalde bedrag uitgekeerd en anders repareren ze de boel op hun kosten.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:52
Er is in deze wereld enorm veel strafbaar maar om dat hier nu zo te noemen is niet echt relevant. Misschien lees ik er overheen maar ik zie niemand iemand aanzetten tot fraude??

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:13

Kluus

Gang is alles

crimby schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:42:
[...]

Er is in deze wereld enorm veel strafbaar maar om dat hier nu zo te noemen is niet echt relevant. Misschien lees ik er overheen maar ik zie niemand iemand aanzetten tot fraude??
Het bericht waar dat over ging is inmiddels door de poster aangepast.

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Goedemorgen wielerkenners. Ik heb sinds een jaar tot volle tevredenheid een Canyon Endurace CF7 eTap waarmee ik vooral in de vakantie graag ook wat gravelpaden mee pak op 35mm banden.
Op zich rijdt dat heerlijk, maar ik merk wel dat ik wat meer moet leveren als ik op die units een groepsritje rijd en het profiel heb ik ook niet nodig, dus standaard heb ik er 32mm Continental GP4-seasons opzitten (ook geen snelle band, maar nooit lek en groed grip). Standaard wielset zijn OEM wielen, DT Swiss Endurance LN, brede (22mm intern) ondiepe velgen, zeer degelijk maar ook wel wat zwaar (2kg).
Ik rijd nu met latex binnenbanden (vaker pompen vind ik geen groot probleem), ik wil de banden ook het liefst tubeless maken (kan niet met die conti's overigens), maar een snelle bandenwissel zit er dan niet meer in.`

Daarom zoek ik een extra wielset en hoewel ik het liefst flink upgrade naar mooie carbonwielen, moet ik toch een compromis sluiten om ruzies thuis te vermijden ;) en voor wielen met goede aluminiumvelgen gaan.
Eisen zijn hogere, beetje aero, velgen (maar boven 35mm wordt alu echt te zwaar), liefst lichter dan huidige set en tubeles ready. Body moet XDR zijn. Redelijk nieuwe cassette heb ik nog (klimverzet gaat dan standaard op gravelsetje).
Ik rijd veel woonwerk (120km per week, ook wel op MTB), in het seizoen 1 of 2x per week met een groepje, paar keer per jaar een lange rit (>200km), wat gravelritjes en mijn idee is om de komende jaren af en toe mee te doen in de funklasse van een lokaal rondje en nog eens een granfondo te rijden. Ik weeg zo'n 80kg en FTP is rond 300-320W.

Een paar modellen heb ik in overweging:
- Lokale fietsenmaker (kom ik graag) heeft een setje Vison Team 35 voor €379 staan. Op zich wel binnen budget, maar helaas wel zwaar (+/- 2 kg). Voordeel is ook wel dat hij dan misschien kan helpen met mooi uitlijnen van de remschijven met de huidige set.
- Hunt heeft momenteel de 34 Aero Wide Disc in de aanbieding, inclusief kortingscode €429, voordeel is het gewicht van 1550g en geclaimde aero optimalisatie.
- Fulcrum Racing 4 DB, 35mm hoog, 1710g, €449 bij Futurum.

Heeft er iemand ervaring met deze wielsets of een ander advies?

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:19
Hey @marklakeman alias Mark van der Meer ? ;)

Dat setje Vison Team 35 is wel duur geworden dan in enkele jaren tijd. Dit setje heb ik ooit in de aanbieding voor 180 euro gekocht voor mn winterfiets. Volgens mij kun je door even te googlen dit setje prima voor rond de 200 kopen schat ik zo in. Echt wel een basic wielsetje hoor, kleur van de velg wordt bijvoorbeeld ook faal na gebruik. Maar voor mijn winterfiets kan dit prima.

Overige wielsets heb ik geen ervaring mee.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
marklakeman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:15:
Goedemorgen wielerkenners. Ik heb sinds een jaar tot volle tevredenheid een Canyon Endurace CF7 eTap waarmee ik vooral in de vakantie graag ook wat gravelpaden mee pak op 35mm banden.
Op zich rijdt dat heerlijk, maar ik merk wel dat ik wat meer moet leveren als ik op die units een groepsritje rijd en het profiel heb ik ook niet nodig, dus standaard heb ik er 32mm Continental GP4-seasons opzitten (ook geen snelle band, maar nooit lek en groed grip). Standaard wielset zijn OEM wielen, DT Swiss Endurance LN, brede (22mm intern) ondiepe velgen, zeer degelijk maar ook wel wat zwaar (2kg).
Ik rijd nu met latex binnenbanden (vaker pompen vind ik geen groot probleem), ik wil de banden ook het liefst tubeless maken (kan niet met die conti's overigens), maar een snelle bandenwissel zit er dan niet meer in.`

Daarom zoek ik een extra wielset en hoewel ik het liefst flink upgrade naar mooie carbonwielen, moet ik toch een compromis sluiten om ruzies thuis te vermijden ;) en voor wielen met goede aluminiumvelgen gaan.
Eisen zijn hogere, beetje aero, velgen (maar boven 35mm wordt alu echt te zwaar), liefst lichter dan huidige set en tubeles ready. Body moet XDR zijn. Redelijk nieuwe cassette heb ik nog (klimverzet gaat dan standaard op gravelsetje).
Ik rijd veel woonwerk (120km per week, ook wel op MTB), in het seizoen 1 of 2x per week met een groepje, paar keer per jaar een lange rit (>200km), wat gravelritjes en mijn idee is om de komende jaren af en toe mee te doen in de funklasse van een lokaal rondje en nog eens een granfondo te rijden. Ik weeg zo'n 80kg en FTP is rond 300-320W.

- Lokale fietsenmaker (kom ik graag) heeft een setje Vison Team 35 voor €379 staan. Op zich wel binnen budget, maar helaas wel zwaar (+/- 2 kg). Voordeel is ook wel dat hij dan misschien kan helpen met mooi uitlijnen van de remschijven met de huidige set.
- Hunt heeft momenteel de 34 Aero Wide Disc in de aanbieding, inclusief kortingscode €429, voordeel is het gewicht van 1550g en geclaimde aero optimalisatie.

https://www.merlincycles.com/factory-road-disc-wheels-92604/ Kijk daar even, die hebben soms best goede aanbiedingen voor wielsetjes. Overigens zie ik daar ook die Vision Team 35 tussenstaan voor rond de 180, maar moet je mogelijk nog een andere body kopen en erop zetten. Al zijn dat vaak geen enorme moeilijke dingen. https://www.mantel.com/vi...oogle&utm_medium=shopping zou misschien passen als het dezelfde naaf heeft als de Vision 30.

• marklakeman
@pier87 haha, zou je bijna zeggen, maar nee geen anonimisatie poging ;).

@orange.x bedankt voor de tip!

Jullie bedoelen trouwens beiden waarschijnlijk de vorige versie van de Vision Team 35, de vorige versie is niet TLR en, belangrijker nog, niet geschikt voor XDR bodies (zie https://www.futurumshop.n...-race-wielset-grijs.phtml versus https://www.futurumshop.n...ce-wielset-zwart.phtml)..

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:46

DT Swiss PR 1600 (of evt 1800, al dan niet via marktplaats)

Heb je net als nu een DT Swiss naaf, is de kans dat je iedere keer dat je wielen moet wisselen je remmen opnieuw moet afstellen een stuk kleiner.

Daarnaast kan je volgens mij met 1 ruk je body's wisselen en kan je indien nodig je gravel vertanding even op je wegwielset zetten (of andersom). Klopt dit @ElGreco ?

DT Swiss is misschien niet aller aller lichtste, maar wel extreem degelijk* en evt goed te repareren.

*Vision wielen staan NIET bekend als degelijk.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• marklakeman
Goede argumenten @mhr-zip, neem ik zeker mee.
Overigens zou ik deze https://www.ereresearch.c...products/explorator-gcr40 ook nog overwegen. Wel 40mm, maar lichter (1880g) dan de Vision wielset (die ik uit mijn hoofd moet zetten denk ik).Iemand ervaring met de Ere Iona naven?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
mhr-zip schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:45:
[...]

Heb je net als nu een DT Swiss naaf, is de kans dat je iedere keer dat je wielen moet wisselen je remmen opnieuw moet afstellen een stuk kleiner.
Is dat niet altijd een beetje een gok? Ik heb zelf in elk geval voor de racer twee compleet verschillende wielsets, met beide een eigen cassette en remschijven, maar ik hoef aan zowel derrie als remmen niks te stellen na een wissel.

Terwijl ik met een andere fiets 3 wielsets heb; alledrie zelfde shimano set (overigens wel budgetspul moet ik erbij zeggen), en daar heb ik met shims gepuzzeld voor het afstel-loos gewisseld kon worden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:04
marklakeman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:34:
Goede argumenten @mhr-zip, neem ik zeker mee.
Overigens zou ik deze https://www.ereresearch.c...products/explorator-gcr40 ook nog overwegen. Wel 40mm, maar lichter (1880g) dan de Vision wielset (die ik uit mijn hoofd moet zetten denk ik).Iemand ervaring met de Ere Iona naven?
ERE: veel marketing en leuke plaatjes.

35 a 40mm levert nagenoeg bijna geen aero voordeel, en anders zeer minimaal. Alles wat er op de sites staat is marketing praat. In alu land is alles boven 30mm best zwaar.

De Hunt's zijn wel licht, maar waar ligt het verschil in gewicht? In de naven of de velgen? Dat maakt heel veel uit in het weggedrag van de wielen.

Jouw huidige wielen zijn 1900gr en een beetje. Naar de ERE's gaat je 0,0 opleveren. Als je 600gr aan gewicht kunt lozen waarbij het merendeel in de velgen zit, dan ga je pas iets merken qua weggedrag wat beter is.

Vision's zijn meer dan regelmatig problematisch gebleken qua afdichtingen.

Als ik jou was zou ik doorsparen en lekker trainen op je huidige wielen.

[ Voor 50% gewijzigd door ElGreco op 15-09-2023 08:22 ]

www.vanspeykwheels.nl

• mhr-zip
ElGreco schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:10:

En als je perse een 2de wielset wil hebben, de eerder genoemde PR1600/1800 of zo'n set die je al hebt van Marktplaats afhalen.

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009

Ik zou weg blijven van Hunt. Mooie wielen, maar de kwaliteit van de lagers is niet super. Heb 2 sets, en beide sets al 2 keer lagers verwisseld terwijl mijn DT Swiss 1600 nog soepel draaide. Tevens is het terugsturen bij service/garantie ook wat lastiger, want UK is buiten EU.

Creating my own hero.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
marklakeman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:44:
@pier87 haha, zou je bijna zeggen, maar nee geen anonimisatie poging ;).

@orange.x bedankt voor de tip!

Jullie bedoelen trouwens beiden waarschijnlijk de vorige versie van de Vision Team 35, de vorige versie is niet TLR en, belangrijker nog, niet geschikt voor XDR bodies (zie https://www.futurumshop.n...-race-wielset-grijs.phtml versus https://www.futurumshop.n...ce-wielset-zwart.phtml)..
Die Vision op Merlin is in ieder geval tubeless ready. Of er ook een geschikte XDR body te krigjen is voor die wielset zou eventueel uitgezocht moeten worden dan ja. Je kan er even naar Merlin een mailtje aan wagen natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door orange.x op 14-09-2023 16:40 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45
Idd gewoon dt swiss setje halen, zeker als je die wielen ook al hebt.
Maar je moet er ook niet teveel van verwachten dat je opeens 4km/u harder gaat, zie mijn post die ik eerder deed deze week.
Continental GP4 heeft volgens bicyclerollingresistance zo'n 15w weerstand.
Schwalbe Pro One rond de 10w.
Continental Terra Speed die ik op m'n gravelbike heb 17.8w. (en terra trail die ik voor heb 22w)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• marklakeman
ElGreco schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:10:
[...]

ERE: veel marketing en leuke plaatjes.

35 a 40mm levert nagenoeg bijna geen aero voordeel, en anders zeer minimaal. Alles wat er op de sites staat is marketing praat. In alu land is alles boven 30mm dit best zwaar.

De Hunt's zijn wel licht, maar waar licht het verschil in gewicht? In de naven of de velgen? Dat maakt heel veel uit in het weggedrag van de wielen.

Jouw huidige wielen zijn 1900gr en een beetje. Naar de ERE's gaat je 0,0 opleveren. Als je 600gr aan gewicht kunt lozen waarbij het merendeel in de velgen zit, dan ga je pas iets merken qua weggedrag wat beter is.

Vision's zijn meer dan regelmatig problematisch gebleken qua afdichtingen.

Bedankt voor het advies, toevallig heb ik volgens mij vanmorgen een deel van een podcast (Cycloworld) met jou erin geluisterd 8)

• marklakeman
Fasterinside schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:26:
[...]

Ik zou weg blijven van Hunt. Mooie wielen, maar de kwaliteit van de lagers is niet super. Heb 2 sets, en beide sets al 2 keer lagers verwisseld terwijl mijn DT Swiss 1600 nog soepel draaide. Tevens is het terugsturen bij service/garantie ook wat lastiger, want UK is buiten EU.
Oké goede info, van mijn huidige achterwiel zijn ook de lagers na zo'n 7000 kilometer vervangen, bij hoeveel was dat bij de Hunts?

• Fasterinside
marklakeman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:17:
[...]

Oké goede info, van mijn huidige achterwiel zijn ook de lagers na zo'n 7000 kilometer vervangen, bij hoeveel was dat bij de Hunts?
Geen idee, minder dan 7k. Afdichting is ook matig, daardoor gaat het snel.

Creating my own hero.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-01 12:45
Zijn er overigens mensen die zondag de Dam tot dam fietsclassic fietsen? Wij doen met bedrijf de 105km. Zo ja, hebben jullie de gpx bestanden al van de routes? Bij ons wordt verteld intern dat die er nog niet zijn, wat ik bijzonder zou vinden.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12-2025

McMiGHtY

- burp -

Zou zo maar kunnen, maar je kunt ook simpelweg de meute volgen en naar de bordjes te kijken..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57
Exact. Voor het hoogteprofiel kun je de GPS ook wel uit laten, zeg maar ...

• DDX
wibblemoo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:47:
Exact. Voor het hoogteprofiel kun je de GPS ook wel uit laten, zeg maar ...
Tunnel doorfietsen is nog best leuk.
Alleen jammer dat je gps daar helemaal niets doet. (ja de weg kwijtraken)

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57
Ja voor Noord-Hollandse begrippen een beste klim ;-)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Tunnel is best geinig idd :)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

wibblemoo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:21:
Ik schat dat de Tweakers.net Social Ride van morgen meer hoogtemeters heeft

• DDX
wibblemoo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:21:
Blijft jammer dat klimweg Schoorl verboden is (en voorzien van hekwerk)

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:23
marklakeman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:13:
Bedankt voor het advies, toevallig heb ik volgens mij vanmorgen een deel van een podcast (Cycloworld) met jou erin geluisterd 8)
Welke aflevering? Even gemist, maar wil ik ook wel even luisteren

Gevonden! https://open.spotify.com/...YaICi?si=29c7651d1acb42b0

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 15-09-2023 11:12 ]

• ElGreco
marklakeman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:13:
[...]

Ha! Zou zomaar kunnen ;)

www.vanspeykwheels.nl

• borft
  • Registratie: Januari 2002
marklakeman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:17:
[...]

wow, dat is toch heel erg weinig? Ik heb al tegen de 20K (volgens Strava) gereden met mijn DT Swiss PR 1600's (ook in de winter en herfst), maar daar heb ik nog nooit problemen met de lagers gehad.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
DDX schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:17:
[...]

Tunnel doorfietsen is nog best leuk.
Alleen jammer dat je gps daar helemaal niets doet. (ja de weg kwijtraken)
Maar de data van een speedsensor is toch nog wel bruikbaar dan?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• DDX
Mistraller schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:34:
[...]

Maar de data van een speedsensor is toch nog wel bruikbaar dan?
Wat verwacht je daar dan van ?
Misschien je topsnelheid, al zal dat tijdens de dam tot dam tocht ook wel afgeremd worden door de drukte.
Segment zal niet gematcht worden omdat tunnel in een bocht loopt.

En strava negeert de snelheidssensor zoiezo, die gaat uit van gps data.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:04:
[...]

Wat verwacht je daar dan van ?
Misschien je topsnelheid, al zal dat tijdens de dam tot dam tocht ook wel afgeremd worden door de drukte.
Segment zal niet gematcht worden omdat tunnel in een bocht loopt.

Gaat Strava daar achteraf niet een beetje slim mee om? Hij ziet immers waar je de tunnel in- en uit gaat en kent de kaart, dus weet hoe de tunnel loopt, zelfs als er een bocht in zit.

Ik heb hierom trouwens ook geen speed sensor meer in gebruik, je hebt er niets aan dus geen reden meer om mijn mooie erase naafjes te ontsieren met zo'n puist. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 15-09-2023 20:32 ]

• DDX
Garmin doet wel zoiets :

https://support.garmin.com/en-US/?faq=ENZshtWHoW1BR0SzyM0Ph6

Maar :
It's a visual effect only, showing your position to be on a road even if GPS has you off the road. This is while actively recording and viewing the map "live".

The recorded track will be as per the actual GPS position, maybe on road, maybe not.

[ Voor 65% gewijzigd door DDX op 15-09-2023 22:05 ]

• klaaas
[...]
Is dat zo? Met en zonder speed sensor op de MTB geeft bij mij heel verschillende uitkomsten.

Hij wil.

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:16
klaaas schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 23:38:
[...]

Is dat zo? Met en zonder speed sensor op de MTB geeft bij mij heel verschillende uitkomsten.
Strava interpreteert snelheid uit gps data en negeert hierbij de snelheids data in de file. Je gemiddelde snelheid is hard de afstand gedeeld door moving time. Nog meer; ze negeren bijvoorbeeld ook de auto pause van je navi. Strava bepaalt zelf of een “stilstaand” moment onder de moving time valt of niet. Voor dat laatste moet je in ieder geval langer stil staan dan de typische paar seconden bij oversteken en bijvoorbeeld wandelen (wegwerkzaamheden, markt, kermis) ziet strava ook als beweging terwijl mijn navi op pause gaat (<6kmh).

[ Voor 9% gewijzigd door Patrick4 op 16-09-2023 02:28 ]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:33
[...]

Strava neemt in beginsel de afstand over uit de GPX/FIT file, het hangt er dus van af hoe je device de afstand berekent (en dat kan op basis van de sensor zijn). Je kan op de Strava-site later "correct distance" doen en dan herberekent Strava de afstand op basis van de GPS data, maar dat is niet de standaard.

Ik vind een snelheidssensor vooral fijn omdat de snelheidsweergave tijdens het fietsen altijd klopt. Voor analyse achteraf maakt het weinig uit maar zonder sensor heb je bij tunnels, bossen, aan het begin van de rit vaak toch onzinnige weergaves.

[ Voor 17% gewijzigd door Tom-Z op 16-09-2023 11:50 ]

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:47:
[...]

Strava neemt in beginsel de afstand over uit de GPX/FIT file, het hangt er dus van af hoe je device de afstand berekent (en dat kan op basis van de sensor zijn). Je kan op de Strava-site later "correct distance" doen en dan herberekent Strava de afstand op basis van de GPS data, maar dat is niet de standaard.
DDX schreef dit in de context van een segment en daar zal Strava toch echt de GPS data gebruiken ipv de sensor. Voor de ritafstand neemt Strava wel de afstand die dmv een sensor bepaald is, zoals aangegeven in het KB artikel van Strava.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000

Fisico

by Fabian

Kluus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:31:
[...]

Gaat Strava daar achteraf niet een beetje slim mee om? Hij ziet immers waar je de tunnel in- en uit gaat en kent de kaart, dus weet hoe de tunnel loopt, zelfs als er een bocht in zit.
Strava pakt de GPS en als deze teveel afwijkt vanwege een slecht signaal dan valt het segment ook op de Wahoo weg. Ik heb daarom geen tijd op de Stelvio omdat in een tunnel de GPS te lang weg was en de streep in Strava een zigzag werd. Op de Gavia verloor ik wel mijn livesegement maar niet het uiteindelijk segment omdat de streep binnen de marges bleef. Ik zet tegenwoordig een nieuwe ronde aan bij het begin van een segment dan kan ik in ieder geval zelf timen. Tijdens mijn hardlooprondjes wijken de beweegtijden en stravatijd ook af vanwege een tunneltje.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• DDX
Je kan op zo'n moment (stelvio dat er geens segment match is) contact op nemen met strava support.
Je ritje + segment link geven en dan fixen ze dat redelijk snel,

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 10:56
borft schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:57:
[...]

wow, dat is toch heel erg weinig? Ik heb al tegen de 20K (volgens Strava) gereden met mijn DT Swiss PR 1600's (ook in de winter en herfst), maar daar heb ik nog nooit problemen met de lagers gehad.
Ik rij nog steeds op de bij mijn fiets bijgeleverde 45mm 4ZA wielen met DT Swiss 350 naven. Setje heeft 63590 km volgens Strava (in alle weersomstandigheden) en 0 issues. Body en lagers, nog allemaal origineel!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
user_tweakers schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:40:
[...]

Huh?

https://99spokes.com/en-E...pert-2024;*z.56cm-700-700|w.700

Canyon maat M, specialized 56cm
Reach: 393 vs 395
Stack: 560 vs 565

Dit zijn toch echt hele kleine verschillen..

Nog een tip, je reach kan je ook altijd inkorten door een ander stuur, zoals een Deda zero.

Zelf heb ik destijds het advies gevolgd van DDX hier op het forum, maatje groter en relaxe geometrie. Deze weer sportiever gemaakt door spacers te verwijderen. Enige wat ik nog wil doen is een iets smaller stuur (van 42 naar 40 of 38cm).

Hiervoor een tarmac sl4 gereden met wat spacers. Ik begrijp de keuze wel voor die tarmacs. Ik heb het idee dat die sl4 altijd al sneller en vooral stijver was dan mijn huidige canyon endurance, maar uiteindelijk moet het zijn doel dienen.

In mijn geval lekker lange stukken genieten, mooie vakanties en in de winter door kunnen fietsen met brede bandjes.

Gisteren avond ook weer een heerlijk ritje. Mooi 117km weg getikt solo met 30,6 gemiddeld. Toch heerlijk dat ik+- 4 uur onafgebroken zonder pauze kan zitten op deze fiets.

Oja en voor de gene die nu misschien een spatbord discussie gaan aanzwengelen op het forum, het interesseert mij niks :9 :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand nog tips voor een nieuwe fietsbril? Zie user_tweakers in "Het grote fietskleding topic"
Die koplamp geeft een behoorlijke bak licht. Mag ik vragen welke je gebruikt?

• klaaas
pdukers schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:47:
[...]

DDX schreef dit in de context van een segment en daar zal Strava toch echt de GPS data gebruiken ipv de sensor. Voor de ritafstand neemt Strava wel de afstand die dmv een sensor bepaald is, zoals aangegeven in het KB artikel van Strava.
Zo heb ik het ook altijd begrepen. Maar doordat DDX schreef dat Strava de sensor sowieso negeert vroeg ik me af of ik het verkeerd begrepen had. Helder nu!

Hij wil.

• Valorian
  • Laatst online: 21:12
https://www.at5.nl/artike...MVGmYTZRYIclOEFQLUIkqWqwY

Uitwijken voor een aangelijnde hond, als fietsers op elkaar klappen, en dan de schade verhalen op de hondeigenaar? Als je met twee advocaten gaat wielrennen dan lijkt dat nog best kansrijk. Maar de rechter vond toch van niet. 🙃

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40

Phydomir

Dennis

Valorian schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:12:
https://www.at5.nl/artike...MVGmYTZRYIclOEFQLUIkqWqwY

Uitwijken voor een aangelijnde hond, als fietsers op elkaar klappen, en dan de schade verhalen op de hondeigenaar? Als je met twee advocaten gaat wielrennen dan lijkt dat nog best kansrijk. Maar de rechter vond toch van niet. 🙃
Verhaal gelezen en klinkt als een prima uitspraak.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Valorian
  • Laatst online: 21:12
Phydomir schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:10:
[...]

Verhaal gelezen en klinkt als een prima uitspraak.
Ha ja vond ik ook hoor! Vond het vooral wel een ludiek bericht. Wielrenners hebben al een matige reputatie opgebouwd in de maatschappij en advocaten hebben zo weer hun eigen imago-issues, maar de combi spant hier wel de kroon 😅

• mhr-zip
Valorian schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:05:
[...]

Ha ja vond ik ook hoor! Vond het vooral wel een ludiek bericht. Wielrenners hebben al een matige reputatie opgebouwd in de maatschappij en advocaten hebben zo weer hun eigen imago-issues, maar de combi spant hier wel de kroon 😅
Voor ons imago had ik liever dat ze op een Van Moof hadden gereden O-)

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-12-2025
guapper schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:03:
[...]

Die koplamp geeft een behoorlijke bak licht. Mag ik vragen welke je gebruikt?
Ja hoor. Dat is de Lezyne Macro Drive 1300XXL.
Destijds een keer gekocht tijdens een aanbieding voor +- 55 euro.

Alles boven de 1000 lumen is echt prima om op onverlichte paden te fietsen.

De lamp heeft veel te veel functies, verschillende lichtsterktes, knipperen, sos etc. Maar als je hem in 'race' modus zet kan je alleen nog maar schakelen tussen 150 en 1300 lumen. Dat vind ik ideaal. Is het donker en heb ik geen tegenliggers rij is met de 1300, zodra ik iemand op afstand ziet naderen druk ik hem gelijk met een knop naar 150 lumen. Je verblind anders echt mensen. Het geeft met 1300 lumen meer verlichting dan mijn auto van 20 jaar oud.

De lamp richt ik altijd een beetje naar beneden om zo geen mensen te verblinden. Opladen gaat via de oude micro-usb.

• guapper
Valorian schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:05:
[...]

Typisch gevalletje 'wie achterop rijd is fout' lijkt mij.
Maar ik heb er niet voor geleerd..

• pascoa341
  • Laatst online: 17:37
Omdat ik de laatste jaren niet veel meer mountainbike, wil ik me meer op het racefietsen en (in eerste instantie) indoor cycling richten. Nu las ik dat je met een endurance met bredere wielen (disc brakes) of een gravelbike ook nog wel de makkelijke Nederlandse MTB paden kan doen. Ik woon bij Dorst en dat is niet al te moeilijk dus moet wel te doen zijn.

Vraag is dan natuurlijk wat voor fiets neem je. ik wilde in eerste instantie de tweedehandsroute op gaan, maar bedacht me dat ik met het fietsenplan van mijn werk ook een racefiets mag aanschaffen.

Nu heb ik eens gekeken naar racefietsen met ruimte voor bredere banden en tenminste een endurance geometrie omdat ik in eerste instantie vooral comfortabel wil rijden. Bovendien ben ik zo stijf als een plank. Ik heb redelijk gemiddelde maten (1.84 lengte, 86/87 binnenbeen, armen en rug allemaal +/- 1cm van wat er als gemiddeld gezien werd op bestbikeadvice.com), dus dat geeft wat flexibiliteit.

Budget is ongeveer 1100 a 1200 euro. Ik denk dat ik in eerste instantie wel wat meer op de wegen zal zitten, dus dat moet ook wel leuk zijn om op te rijden. Tegelijkertijd zijn hier in de buurt best nog wat gravelwegen denk ik en mogelijk ook in Belgie, dus wel leuk als het allebei zou kunnen (met dan het Dorst MTB parcours als bonus - niet essentieel, wel leuk :-). Heb nu dus een lijstje als volgt gemaakt:
  • Giant Contend AR3 - maat ML (momenteel favoriet, maar wel aan de top van prijsrange en banden kunnen niet heel breed)
  • Decatholon Triban RC520 - maat L (goedkoop, wel microshift groep die ik niet ken en geometrie is mogelijk wat lui?)
  • Cannondale Topstone 4. - maat L (hele vette gele kleur, wederom microshift groep en volgens mij wel een echte gravelbike, dus mogelijk wat saai op asvalt?)
  • Cube Nuroad Pro - maat L (lijkt me behoorlijk goed, maar weet er weinig van, Shimano GRX
  • Trek Domane AL 2 - maat 58 (mooie fiets die redelijk op de contend lijkt volgens mij. Wel alleen Claris - is dat wel goed genoeg, ik dacht dat SORA zo'n beetje het minimum was).
Zouden deze kunnen werken en/of mis ik bepaalde fietsen? Of is het nuttig om te zoeken naar een overjarig model, als fietsenmakers daar nog aan doen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Die rc520 werd onlangs "getest" door Francis Cade, die was aangenaam verrast

• scraemus
  • Registratie: December 2012
McMiGHtY schreef op maandag 18 september 2023 @ 06:06:
Dat was wel de 105 versie (die niet meer verkrijgbaar is) en die heeft hydraulische remmen. De RC520 met microshift heeft mechanische schijfremmen (toch minder fijn als je het mij vraagt)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• pascoa341
  • Laatst online: 17:37
scraemus schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:38:
[...]

Dat was wel de 105 versie (die niet meer verkrijgbaar is) en die heeft hydraulische remmen. De RC520 met microshift heeft mechanische schijfremmen (toch minder fijn als je het mij vraagt)
Sakkerloot dat had ik nog helemaal niet gezien. Hij is bovendien 80 euro duurder geworden. Dan komt hij qua specs wel heel dicht bij een cube byroad en de giant (zag overigens ook de revolt, die is ook vet, maar net buiten budget).

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

McMiGHtY schreef op maandag 18 september 2023 @ 06:06:
De RC520 heeft hij niet getest, wel de twee versies van de RC120 (Velgremmen / Mechamische Schrijfremmen). Hij vond ze allebei voor de prijs echt top.

Ook is hij zeer te spreken over Microshift, in zijn podcast gaf hij een paar weken geleden aan dat het ''underrated'' is.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
pascoa341 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:33:
Omdat ik de laatste jaren niet veel meer mountainbike, wil ik me meer op het racefietsen en (in eerste instantie) indoor cycling richten. Nu las ik dat je met een endurance met bredere wielen (disc brakes) of een gravelbike ook nog wel de makkelijke Nederlandse MTB paden kan doen. Ik woon bij Dorst en dat is niet al te moeilijk dus moet wel te doen zijn.

Vraag is dan natuurlijk wat voor fiets neem je. ik wilde in eerste instantie de tweedehandsroute op gaan, maar bedacht me dat ik met het fietsenplan van mijn werk ook een racefiets mag aanschaffen.

Nu heb ik eens gekeken naar racefietsen met ruimte voor bredere banden en tenminste een endurance geometrie omdat ik in eerste instantie vooral comfortabel wil rijden. Bovendien ben ik zo stijf als een plank. Ik heb redelijk gemiddelde maten (1.84 lengte, 86/87 binnenbeen, armen en rug allemaal +/- 1cm van wat er als gemiddeld gezien werd op bestbikeadvice.com), dus dat geeft wat flexibiliteit.

Budget is ongeveer 1100 a 1200 euro. Ik denk dat ik in eerste instantie wel wat meer op de wegen zal zitten, dus dat moet ook wel leuk zijn om op te rijden. Tegelijkertijd zijn hier in de buurt best nog wat gravelwegen denk ik en mogelijk ook in Belgie, dus wel leuk als het allebei zou kunnen (met dan het Dorst MTB parcours als bonus - niet essentieel, wel leuk :-). Heb nu dus een lijstje als volgt gemaakt:
  • Giant Contend AR3 - maat ML (momenteel favoriet, maar wel aan de top van prijsrange en banden kunnen niet heel breed)
  • Decatholon Triban RC520 - maat L (goedkoop, wel microshift groep die ik niet ken en geometrie is mogelijk wat lui?)
  • Cannondale Topstone 4. - maat L (hele vette gele kleur, wederom microshift groep en volgens mij wel een echte gravelbike, dus mogelijk wat saai op asvalt?)
  • Cube Nuroad Pro - maat L (lijkt me behoorlijk goed, maar weet er weinig van, Shimano GRX
  • Trek Domane AL 2 - maat 58 (mooie fiets die redelijk op de contend lijkt volgens mij. Wel alleen Claris - is dat wel goed genoeg, ik dacht dat SORA zo'n beetje het minimum was).
Zouden deze kunnen werken en/of mis ik bepaalde fietsen? Of is het nuttig om te zoeken naar een overjarig model, als fietsenmakers daar nog aan doen.
Als asfalt en een beetje gravel de doelen zijn, zou mijn tip zijn om wel voor een weg-groepset te gaan i.p.v. GRX.

Voor mijn ervaring hierna heb ik het over de Utrechtse Heuvelrug inclusief omliggende weilanden.

Ik heb mijn gravelbike recent "omgebouwd" tot asfaltfiets (GP5000 er onder en klaar). Met 30-46 en 11-32 gebruik ik op het vlakke >95% van de tijd 46 x 20/18/16. Dat zijn flinke stappen er tussen, op 50-34 schuif je dat iets op en met 11-34 zit dat nog lekkerder. Bovendien groter voorblad = groter achterkransje voor dezelfde snelheid = mechanisch efficiënter en minder slijtage :9

Wat betreft het MTB: ik ken Dorst niet, maar denk nog even 2 keer na of je dit wel of niet wilt laten meespelen in de keuze (essentieel vs. leuk).
Dat bepaalt namelijk sterk de framekeuze en dus welk model, want voor MTB op een gravelbike raad ik minstens 45mm aan wil je het als beginner een beetje leuk houden. Vooral boomwortels en bochten zijn je vijand en dan is meer volume erg welkom.
Mijn eigen ervaring na 2 jaar gravelbike op 40mm voor weg, gravel, cx en MTB is dat ik recent begonnen ben met het uitzoeken van een nieuwe racecfiets, zodat de gravelbike écht voor gravel en MTB wordt maar op den duur ook vervangen kan worden door een XC MTB. O-)

Informaticus of vakkundig Googler?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:21
@pascoa341 wat @TheTinusNL zegt! je zoekt op die manier wel heel erg de grenzen van een compromis op..
(een GRX achterderailleur heeft bv ook een clutch om het klapperen van de ketting tegen te gaan, wat op een MTB route met wortels en remkuilen echt wel van pas komt).

Mocht je je MTB nog hebben, maakt dat de keuze misschien wat makkelijker, richting weg optimalisatie..

Aan de andere kant, als je gemiddelde snelheid niet uitmaakt, dan zou je voor een gravelbike moeten gaan met ruimte voor minstens 40mm, daar kom je op de weg nog best mee vooruit en dan is offroad alles t/m een MTB route nog leuk om te doen.
Als je toch je ritjes op de weg belangrijk vind, of nog erger.. als je met een groepje mee wilt kunnen.. dan ga je het niet redden met een gravel fiets en is een endurance fiets de betere keuze.

Zonder compromis te moeten maken red je het niet met 1 fiets ;)

Strava

• DDX
Mwah op een gravelfiets kom je prima met groepjes mee.
Tenzij het misschien van die groepjes zijn die er sport van maken om met 40 gemiddeld terug te komen.

• mhr-zip
DDX schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:15:
Tenzij het misschien van die groepjes zijn die er sport van maken om met 40 gemiddeld terug te komen.
Of het groepje hangt achter je gravelfiets, net hoe je het bekijkt O-)

Hint

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
DDX schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:15:
In het wiel/uit de wind kun je inderdaad prima meekomen op een gravelbike, ook in snelle groepen.
Die zeg 50 Watt extra rolweerstand op 40km/h wordt wel gecompenseerd door het aerodynamisch voordeel van in het wiel hangen.
Maar zodra je op kop komt is het een ander verhaal.

Zo heb ik ooit mijn 2-uur power record neergezet door 2 breed op kop mijn 28 jaar oudere schoonpa op simpele alu-racer bij te houden op mijn gravelbike+gravelbanden om vriendinlief uit windkracht 4-5 te houden :+

Ook met klimmetjes kun je nog best meekomen op een gravelbike, het extra gewicht van een gravelbike is dan misschien nog je grootste vijand.
Rolweerstand veel minder want je rijdt niet zo hard.
Idem dito voor aerodynamica.
Bijkomend voordeel van een gravelbike gravelgroepset kan dan juist wel weer de versnellingen zijn, fluitend omhoog met 30 voor en 34 achter *O*

Informaticus of vakkundig Googler?

• mhr-zip
TheTinusNL schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:35:
[...]

In het wiel/uit de wind kun je inderdaad prima meekomen op een gravelbike, ook in snelle groepen.
Die zeg 50 Watt extra rolweerstand op 40km/h wordt wel gecompenseerd door het aerodynamisch voordeel van in het wiel hangen.
Maar zodra je op kop komt is het een ander verhaal.

Zo heb ik ooit mijn 2-uur power record neergezet door 2 breed op kop mijn 28 jaar oudere schoonpa op simpele alu-racer bij te houden op mijn gravelbike+gravelbanden om vriendinlief uit windkracht 4-5 te houden :+

Ook met klimmetjes kun je nog best meekomen op een gravelbike, het extra gewicht van een gravelbike is dan misschien nog je grootste vijand.
Rolweerstand veel minder want je rijdt niet zo hard.
Idem dito voor aerodynamica.
Bijkomend voordeel van een gravelbike gravelgroepset kan dan juist wel weer de versnellingen zijn, fluitend omhoog met 30 voor en 34 achter *O*
De grap van mij was dat @DDX (op zijn gravelbike met brede banden) heel de groep racefietsers* achter hem tot stront heeft gereden bij de SR van afgelopen vrijdag.

*Normaal is het samen uit samen thuis, en dat was het nu ook (andere helft van de groep is normaal tempo doorgereden). Maar laatste stukje gingen bij uitzondering de snellere even met @DDX mee.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 18-09-2023 10:48 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja maar @DDX is natuurlijk ook wel weer een ander verhaal. Als voor hem de grens voor een gravelbike 40km/u of meer gemiddeld is ligt die grens voor een beginner waarschijnlijk een stuk lager. Maw degene die met een normale racefiets met moeite in het wiel van hem zaten zijdens de Social Ride zullen er op een gravelbike vast nog wel meer moeite hebben gehad. Het is allemaal relatief he ;).

Ik heb ooit gedacht slim te zijn en met slecht weer met twee anderen een kop-over-kop ritje te doen met mijn woon-werk (Nuroad) die op normale racefietsen waren en die ik normaal best kan hebben. En het ging hoor, maar ik vond het maar zwaar en vervelend en ik werd alsnog smerig van hun spray dus ik heb mezelf beloofd dat dat het eerste en laatste ritje was wat ik op die manier met hun deed.

Toegegeven, mijn woon-werk Nuroad heeft wel wat meer attributen die de snelheid niet ten goede komen zoals een bagagedrager (en dan geen tailfin maar gewoon een stalen tubus cargo).

• DDX
Het is gewoon geen 50w extra die je moet trappen, met beetje goede banden misschien 10w.
En in de bochten zullen bredere banden (afhankelijk van druk) iets anders reageren.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:06:
Het is gewoon geen 50w extra die je moet trappen, met beetje goede banden misschien 10w.
En in de bochten zullen bredere banden (afhankelijk van druk) iets anders reageren.
Oja in mijn voorbeeld had ik Schwalbe g-one allround banden wat natuurlijk ook niet helpt. 50W is denk ik ook wel veel ja.

• DDX
2 segmentjes van afgelopen zaterdag met wattages erbij :

https://www.strava.com/segments/4972020
Hier had ik alleen Tim in mijn wiel :
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3s63GSW/g1.png

https://www.strava.com/segments/23164188
En hier hadden we Rik opgepikt :
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Lt9hPgw/2.png

Dus opzich wel 50w verschil maar dat is met op kop of in het wiel ;)
Windkracht 2 uit het noorden ofzo.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mijn Woon-werk fiets voelt gewoon traag en log ten opzichte van mijn Tarmac, maar dat is ook weer niet vreemd aangezien ze echt voor verschillende doeleinden zijn. Mijn Tarmac is zo'n 7,5kg tenopzichte van mijn Nuroad die inclusief alles zeker twee keer zo zwaar is, ik kan mij ook wel voorstellen dat het verschil met een licht gewicht gravelbike op snelle banden weer een heel stuk kleiner is. Het is dus ook niet helemaal een goede vergelijking die ik maakte.

Dat ervaar ik ook aan de andere kant van het spectrum, als ik op mijn (XC) MTB die wel on-spec is mee ga gravelen met een groepje op gravelbikes kan ik dat eigenlijk ook makkelijk bijhouden inclusief kopbeurten. Daar krijg je dan wel weer wat terug voor de extra wattjes wanneer het terrein wat ruiger wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 18-09-2023 11:39 ]

• ElGreco
DDX schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:15:
2 segmentjes van afgelopen zaterdag met wattages erbij :

https://www.strava.com/segments/4972020
Hier had ik alleen Tim in mijn wiel :
[Afbeelding]

https://www.strava.com/segments/23164188
En hier hadden we Rik opgepikt :
[Afbeelding]

Dus opzich wel 50w verschil maar dat is met op kop of in het wiel ;)
Windkracht 2 uit het noorden ofzo.
Kon je het veld hartslag niet even blurren eerst........

www.vanspeykwheels.nl

• klaaas
Mijn ervaring is dat het wel heel anders aanvoelt, maar dat het niet echt veel langzamer hoeft te zijn. En daarvoor heb je echt niet persé een lichtgewicht gravelfiets nodig. Goed, ik hield met mijn stalen fiets en 45mm bandjes DDX zaterdag niet bij, maar ik heb geen moment het idee gehad dat mijn fiets de zwakke schakel was ;)

Hij wil.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:50
Gewoon niet op snelheid letten maar alleen op power, dan maakt het niet uit hoe goed of slecht je fietst is :)
Echter lukt mij dit zelf niet en blijf toch gevoelig voor die gemiddelde snelheid....

De laatste maand alleen woonwerk gefietst en kwam af en toe maar aan de 30 gemiddeld...
Dus gistermorgen om 6 uur de wekker gezet om een mooie zonsopgang aan het water te zien echter verpeste de regen dat plan.

Dus toen gister later in de morgen maar een paar rechte natte wegen uitgekozen om een kort tempo ritje te doen, en toen ging ie vanzelf, dus weet niet of die woonwerk rugzak voor zoveel ballast zorgt (zo voelt het eigenlijk niet)

Morgen weer woonwerk met de heenweg (voor mijn doen) flinke wind tegen dus dan maar weer op het vermogen letten ipv de snelheid.... toch wel respect voor de fietsers die aan de kust wonen _/-\o_

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• marklakeman
borft schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:57:
[...]

Ja, viel me ook wat tegen, maar merkte na de winter (pekelritten zoveel mogelijk vermeden, maar veel in nat weer gereden) dat hij niet heel lekker meer liep (en in de standaard bij terugtrappen wat meeliep) dus laten servicen door de FM..

• guapper
marklakeman schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:08:
[...]

Ja, viel me ook wat tegen, maar merkte na de winter (pekelritten zoveel mogelijk vermeden, maar veel in nat weer gereden) dat hij niet heel lekker meer liep (en in de standaard bij terugtrappen wat meeliep) dus laten servicen door de FM..
Bij terugtrappen meelopen van het achterwiel komt toch door de lager van de body waar de cassette op ligt?
Niet door de lagers van de naaf zelf dacht ik..

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 18-09-2023 12:21 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:57:
Gewoon niet op snelheid letten maar alleen op power, dan maakt het niet uit hoe goed of slecht je fietst is :)
Echter lukt mij dit zelf niet en blijf toch gevoelig voor die gemiddelde snelheid....

...
Dat lukt mij solo echt heel goed, ik kijk eigenlijk nooit naar snelheid. Maar als je in een groepje fietst is het toch altijd wel lekker als je zelf degene bent die de tikken uit deelt het tempo bepaald in plaats van andersom vind ik ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 18-09-2023 13:14 ]

• Tinusvolkel
Kluus schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:09:
[...]

Dat lukt mij solo echt heel goed, ik kijk eigenlijk nooit naar snelheid. Het kan mij ook echt niets schelen als ik op de woon-werk met 26 gemiddeld aan kom. Maar als je in een groepje fietst is het altijd wel lekker als je zelf degene bent die de tikken uit deelt in plaats van andersom vind ik ;).
Klopt als je met andere fietst dan draait het uiteindelijk toch om de snelheid.
Zelf fiets ik bijna alles solo maar als ik met een paar vrienden fiets dan deelde ik meestal ook de tikken uit. Echter was dit laatst (toen ik jou tegen kwam ;) ) andersom... dus dat was even een wake upcall en sindsdien heb ik de focus gezet op het fietsen en het hardlopen even op nul gezet.
Ben zelfs aan het twijfelen om bij de lokale fietsclub te gaan alleen dat moet nog even bij de vrouw landen dat ik verplichtingen heb op de zondagmorgen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ook dan boeit de snelheid niet, enkel de relatieve snelheid :D. Maar het is wel lekker als je elkaar een beetje kan uitdagen en dan gaan de snelheid vanzelf mee omhoog. ;)

Leuk dat de focus naar het fietsen gaat, voor wat betreft de zondagmorgen, gewoon heel vervelend en chagrijnig doen als je niet kan fietsen. Je moet naar de modus dat ze blij is dat je even weg bent en zegt: "ga jij maar even fietsen" in plaats van "ga je nu weer fietsen". :+

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 18-09-2023 13:36 ]

• Tinusvolkel
Kluus schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:30:
Ook dan boeit de snelheid niet, enkel de relatieve snelheid :D. Maar het is wel lekker als je elkaar een beetje kan uitdagen en dan gaan de snelheid vanzelf mee omhoog. ;)

Leuk dat de focus naar het fietsen gaat, voor wat betreft de zondagmorgen, gewoon heel vervelend doen als je niet kan fietsen, dan is ze blij als je een keer de deur uit bent :+.
Ben ook niet vies van een beetje vroeg op staan dus om om 6 uur op te staan voor een duurritje vind ik zelf ook prima, maar dan krijg ik denk ik de rest van de club niet mee. :9
Ook ben ik van plan om meer gestructureerd te trainen, dus:
Dinsdag woonwerk op tempo.
Woensdag woonwerk op lage hartslag.
Vrijdag woonwerk met intervals erin.
Zondagmorgen duurtraining.

Zo deed ik het voorheen met hardlooptrainingen ook dus neem aan dat dit voor het fietsen ook wel gaat werken.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
Tinusvolkel schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:40:
[...]

Ben ook niet vies van een beetje vroeg op staan dus om om 6 uur op te staan voor een duurritje vind ik zelf ook prima, maar dan krijg ik denk ik de rest van de club niet mee. :9
Ook ben ik van plan om meer gestructureerd te trainen, dus:
Dinsdag woonwerk op tempo.
Woensdag woonwerk op lage hartslag.
Vrijdag woonwerk met intervals erin.
Zondagmorgen duurtraining.

Zo deed ik voorheen met hardlooptrainingen ook dus neem aan dat dit voor het fietsen ook wel gaat werken.
Klinkt als een plan.

Ik fiets zelf 4x in de week woon-werk, dit is 16km per dag, dit doe ik gewoon in zone 2, lekker doorfietsen, maar niet bezweet aankomen..
Dinsdagavond training, gemiddeld 2 uur flink doortrappen, hierbij kan ik niet gericht trainen in een zone, maar lekker met de groep hoog tempo fietsen. Op kop fiets ik dan vaak boven mijn FTP, en herstellen doe ik dan weer in het wiel. Ook na bochten steeds flink aanzetten zorgt voor de leuke intervalletjes, of een naamplaats bordje sprintje etc..

Donderdagavond ligt een beetje aan de groeps samenstelling, ene keer is het heel hard rijden, andere keer ligt de intensiteit lager dan op de dinsdag. Maar vaak is het wel ff volle bak..

In het weekend probeer ik vaak een rustige rit te plannen van 2-3 uur, of ik ga met de senioren mee, lekker herstel/zone 2 niveau.. HS blijft mooi onder de 140 bij dit soort ritjes..

Voor komende winter hou ik deze intensiteit aan, maandag en donderdag op de tacx een gerichte training volgen van max 1 a 1,5 uur. En in het weekend een duurritje van 2-3 uur op lage intensiteit (zone 2).

Doel is om vermogen op peil te houden deze winter, of misschien nog wel iets te verbeteren..
Straks in maart-april dan gaan we weer de langere duurritten/tourtochten plannen

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• mhr-zip
Tinusvolkel schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:57:
Snelheid gewoon van je Wahoo/Garmin afhalen, maakt het leven een stuk leuker.

• Tinusvolkel
mhr-zip schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:01:
[...]

Op het intervalscherm (van m'n karoo) staat geen gemiddelde snelheid van de rit dus dat was laatst al spannend waar ik op zou uitkomen.
Maar gister bij m'n temporitje vond ik het wel motiverend werken als je je gemiddelde snelheid omhoog ziet gaan. Maar misschien moet ik dan daar maar gemiddeld vermogen neerzetten...

@verstappen33 hier is woonwerkwoon een kleine 60km per dag dus dan loont het wel om wat serieuzere trainingen te doen en kan prima douche op het werk wat ook wel mee speelt natuurlijk.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

scraemus schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:38:
[...]

Nee hoor..dit was ook de microsofhit variant. YouTube: £400 Disc Brake Entry Level Bike in 2023 - Insanely Good Value Triba...

aah de rc120 variant..

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45
Maken jullie gebruik van herstelweken? Zo ja op welke manier? Doe je dit bijvoorbeeld na elke 3 weken, op gevoel, enkel wanneer je een trainingsschema volgt etc?

• klaaas
mhr-zip schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:01:
[...]

Haal dan ook de afstand en de tijd weg, want anders ga je nog zitten hoofdrekenen.
(Heb ik wel eens gehoord O-) )

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Je moet gewoon leren om niet naar snelheid te kijken als prestatie indicatie. Ik heb het wel in beeld, samen met gemiddelde, om in te schatten of ik op tijd thuis ben voor het eten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 18-09-2023 15:18 ]

• Flipmo
  • Laatst online: 23-12-2025

Flipmo

OMG !!

Ook als je geen gemiddelde in beeld hebt bij een wahoo, dan kan je bij je snelheidsveld nog zien of boven of onder je gemiddelde zit dmv het pijltje in dat veld :)

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10
Flipmo schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:21:
Ook als je geen gemiddelde in beeld hebt bij een wahoo, dan kan je bij je snelheidsveld nog zien of boven of onder je gemiddelde zit dmv het pijltje in dat veld :)
Als beginner zonder Powermeter hanteer ik mijn casans als graadmeter. Rond de 85 is lekker. Er onder te zwaar, er boven te snel 😇

"Better ask questions before you shoot"

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:21:
Dat is inderdaad fijn, op de Garmin gebruik ik daarvoor een IQ veldje. Maar die kan, naast kleurindicatie (rood is onder gemiddeld, zwart is ongeveer gemiddeld en groen is sneller), ook in het klein gemiddelde laten zien in hetzelfde veldje, dus dat laat ik ook maar aanstaan. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIb3mgxxp1zI2aQuxDiVt1x1SJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V8TehIn52rDuxsvxlCEOe8aD.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 18-09-2023 15:33 ]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
Chocovla schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:22:
[...]

Als beginner zonder Powermeter hanteer ik mijn casans als graadmeter. Rond de 85 is lekker. Er onder te zwaar, er boven te snel 😇
Ik probeer zelf gemiddeld tussen de 90-95 te blijven, onder de 90 ga je vaak al sneller meer vermogen trappen.

Ik vind gemiddelde snelheid wel leuk om bij te houden, al is het natuurlijk afhankelijk van heel veel factoren en niet constant.

Vermogen is voor mij vaak de graadmeter, daarna ook de hartslag.
Hartslag geeft voor mij vaak wel een goede indicatie aan hoelang ik een bepaald vermogen kan fietsen..

Als ik bijvoorbeeld een kopbeurt neem in onze groep dan zit ik al gauw 250+ of soms wel 300W+ te trappen, als je goede benen en nog een lage hartslag hebt dan kan ik dit makkelijk enkele minuten volhouden..
Tegen de tijd dat ik mijn hartslag richting mijn omslagpunt zie gaan dan wordt het tijd om te lossen.
Na enkele minuten ben ik weer goed herstelt en kan ik wel weer enkele minuten op kop...

Andere keren wanneer we echt hard kop-over-kop rijden met 7-10 man, dan merk ik wel dat ik vaak rond mijn omslagpunt blijf hangen en er weinig herstel is qua hartslag. Terwijl vermogen dan ook alle kanten opschiet.. Dan is het gewoon zo efficient mogelijk proberen te rijden en proberen vol te houden.
Meestal zit ik dan net onder mijn omslagpunt en gaat het wel goed.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:47
[...]

Sinds ik een hartslagmeter heb gebruik ik die. En ben ik er dus achter gekomen dat ik best wat harder kan rijden dan ik zelf dacht. Afgelopen zaterdag gewoon 1,5 uur in Z4 gereden en dat ging eigenlijk prima en daardoor ook mijn hoogste gemiddelde tot nu toe gehaald. (https://www.strava.com/activities/9862246141/overview)

Niet dat ik mijzelf illusies maak maar het is altijd leuk om jezelf te verbeteren en vaak onderschat je jouw eigen mogelijkheden als je "gewoon" op gevoel rijd. Volgende fiets heeft dus sws een powermeter :)

HD4Life @ Full-HD

• DDX
ElGreco schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:53:
[...]

Kon je het veld hartslag niet even blurren eerst........
Scheelt dat mijn hartslag ook wat hoger was dan normaal 8)

• DDX
klaaas schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:53:
Mijn ervaring is dat het wel heel anders aanvoelt, maar dat het niet echt veel langzamer hoeft te zijn. En daarvoor heb je echt niet persé een lichtgewicht gravelfiets nodig. Goed, ik hield met mijn stalen fiets en 45mm bandjes DDX zaterdag niet bij, maar ik heb geen moment het idee gehad dat mijn fiets de zwakke schakel was ;)
Klopt vaak is het een gevoel idd.
Net zoals je denkt dat je met 7 bar in je banden moet rijden want dat stuitert zo lekker.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Lage hartslag is een teken van overtraining, paar dagen complete rust dan maar? 8)

• joker1977
  • Laatst online: 26-12-2025

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:31:
[...]

Ik probeer zelf gemiddeld tussen de 90-95 te blijven, onder de 90 ga je vaak al sneller meer vermogen trappen.
Vermogen is evenreding met het product van cadans en koppel (=kracht x armlengte). Het is wel enigszins bijzonder dat je meer vermogen gaat trappen als je cadans naar beneden gaat, want dan moet je koppel dus procentueel meer stijgen dan dat je cadans daalt..

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:12
Davidshadow13 schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:37:
[...]

Sinds ik een hartslagmeter heb gebruik ik die. En ben ik er dus achter gekomen dat ik best wat harder kan rijden dan ik zelf dacht. Afgelopen zaterdag gewoon 1,5 uur in Z4 gereden en dat ging eigenlijk prima en daardoor ook mijn hoogste gemiddelde tot nu toe gehaald. (https://www.strava.com/activities/9862246141/overview)

Niet dat ik mijzelf illusies maak maar het is altijd leuk om jezelf te verbeteren en vaak onderschat je jouw eigen mogelijkheden als je "gewoon" op gevoel rijd. Volgende fiets heeft dus sws een powermeter :)
Ik weet niet hoe je je zones hebt bepaald, maar 1,5 uur in Z4 lijkt me behoorlijk pittig/onhaalbaar.

• Prulleman
[...]

cadans is echt nergens een graadmeter voor, behalve misschien hoe ontwikkeld je coordinatie is..
(te zwaar is afhankelijk van je versnelling, dan moet je schakelen, niet sneller trappen)

wat ik persoonlijk merk is dat ik rond/FTP meestel 95 trap, vo2 blokes, 100+, tempo 90, duur 85
(dit is dus anders als wat @verstappen33 zegt met:
verstappen33 schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:31:

Lage cadans kan gebruiken om "krachblokjes" te doen (zoals jim van Join het noemt). Met hoge cadans kan je je coordinatie trainen, maar uiteindelijk heb je het meeste aan gewoon trappen wat goed voelt. Dat zal als beginner (vanwegen gebrek aan coordinatie) lager liggen dan voor geoefende fietsers,

Naast deze 2 voorbeelden die je zeker niet een hele rit moet doen, moet je dus vooral -niet- op je cadans letten

Strava

• DDX
Hangt ook van waar je het doet af.
Bergop is lagere cadans makkelijker om meer vermogen te trappen.

Als in dat als je echt gas wilt geven op een klim je beter iets zwaarder kan schakelen dan met cadans van 100 te blijven rijden.

Maar zal per persoon verschillen wat de beste cadans.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Kluus schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:17:
Je moet gewoon leren om niet naar snelheid te kijken als prestatie indicatie. Ik heb het wel in beeld, samen met gemiddelde, om in te schatten of ik op tijd thuis ben voor het eten. ;)
ETA veld ftw ✌️

• Prulleman
Owios schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:42:
[...]

Ik weet niet hoe je je zones hebt bepaald, maar 1,5 uur in Z4 lijkt me behoorlijk pittig/onhaalbaar.
pittig zeker, maar niet onhaalbaar.. als ik het goed heb zit je drempel HR in Z5, dan ben je dus bijna dood na 1 uur, Z4 90 minuten moet dus ook mogelijk zijn, maar qua training een slechte balans tussen load en herstel

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 18-09-2023 15:58 ]

Strava

• klaaas
1,5 uur Z4 is gewoon een rondje stampen op de MTB, toch?

Hij wil.

• Tinusvolkel
Als @Davidshadow13 nog wel prima 1.5 uur in Z4 kan fietsen dan ben ik wel benieuwd hoe zijn zones bepaald zijn, door een sportmedische test? of met de wonderbaarlijke 220-leeftijd=max harstag?

Vaak kan je je zones ook wel een beetje bepalen door hoe goed je nog kan praten bijvoorbeeld:
Z1 Zingen (ziet er misschien wel wat raar uit op de fiets ;) )
Z2 gewoon praten.
Z3 korte zinnen
Z4 Woorden.
Z5 Alleen gehijg

• joker1977
  • Laatst online: 26-12-2025

joker1977

Tweakert

Tinusvolkel schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:14:
Als @Davidshadow13 nog wel prima 1.5 uur in Z4 kan fietsen dan ben ik wel benieuwd hoe zijn zones bepaald zijn, door een sportmedische test of met de wonderbaarlijke 220-leeftijd=max harstag.

Vaak kan je je zones ook wel een beetje bepalen door hoe goed je nog kan praten bijvoorbeeld:
Z1 Zingen (ziet er misschien wel wat raar uit op de fiets ;) )
Z2 gewoon praten.
Z3 korte zinnen
Z4 Woorden.
Z5 Alleen gehijg
Ik gok dat als je 5-zone model gebruikt je het Andy Coggan model gebruikt. Dan zijn de zones bepaald op basis van je omslagpunt (lactate threshold HR), volgens:

Z1 Active Recovery 0-68% omslag-HR
Z2 Aerobic Capacity 68-83% omslag-HR
Z3 Tempo 83-94% omslag-HR
Z4 Threshold 94-105% omslag-HR
Z5 VO2Max, 105 - 110% omslag-HR

Als ik even kijk bij mijzelf dan is mijn omslagpunt 185 wat resulteert in een Z4 van 174-194 bpm.

dat is (mits goed uitgerust) te doen voor 1,5 uur - maar dan ben je wel echt goed op een hoop na afloop. Ik zou het niet "nog wel prima" willen noemen, in ieder geval.

Ik vraag me ook even af wat het nut is van zoiets, behalve "meerijden met een groep die je eigenlijk nét niet goed kan bijhouden" - maar dat is voor iedereen anders, uiteraard

• DDX
Het is vooral dat als je weinig fietst en als je hartslag al naar de 160 gaat als je aan de fietst ruikt zegmaar dat je best 2 uur lang helemaal dood kan gaan kwa hartslag.

Ik krijg het in Nederland gewoon heel lastig voor elkaar, ik heb dan echt bergen nodig om mijn hartslag lange tijd hoog te krijgen.
Gewoon op de weg een rondje in Nederland loop je tegen beperking aan dat het druk is, stoplichten etc etc en dan duikt hartslag weer snel naar herstel.
Op het strand lukt het ook nog wel, daar kan je ook gewoon lekker afzien tegen de wind in.

[ Voor 52% gewijzigd door DDX op 18-09-2023 16:24 ]

• guapper
DDX schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:22:
Het is vooral dat als je weinig fietst en als je hartslag al naar de 160 gaat als je aan de fietst ruikt zegmaar dat je best 2 uur lang helemaal dood kan gaan kwa hartslag.
[...]
Met een peuk nog in je mondhoek bedoel je??

[ Voor 36% gewijzigd door guapper op 18-09-2023 16:25 ]

• ElGreco
aaaido schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:05:
Maken jullie gebruik van herstelweken? Zo ja op welke manier? Doe je dit bijvoorbeeld na elke 3 weken, op gevoel, enkel wanneer je een trainingsschema volgt etc?
@mhr-zip vertel jij even hoe je het indeelt qua training-herstel in weken per jaar?

www.vanspeykwheels.nl

Pagina: 1 ... 512 ... 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).