Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 509 ... 650 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
pier87 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:43:
[...]

Ja ik heb geen idee hoe er getraind is door je kennis om het goed te noemen en ik heb ook geen idee van zijn fysieke gesteldheid. En de een kan gewoon beter over de warmte dan de andere. Jou kennis had nog 7 km voor de boeg voor hij bij de top was.

Maar om deze kennis nou als voorbeeld te noemen. Om nou hiervoor (deze doelgroep) zo'n core sensor aan te schaffen, ik denk dat de marketing juist op dit soort mensen richt. Terwijl in mijn optiek de sensor net die laatste 1 of 2% kan zijn voor de profs of wedstrijdrenners die:

- Maximaal hun trainingstijd benutten
- Op gewicht zijn om maximaal te presteren
- Voeding optimaal benutten
- etc

en als je alles afgevinkt hebt, is het mogelijk interessant om zoiets aan te schaffen en ik schat in dat dit slechts voor 1a2% van de renners interessant is.
Als we hier discussiëren of we wel of niet een SL8 nodig hebben. Dan is die core sensor maar wisselgeld eigenlijk.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:10
Het ging bij hem mis dat hij eigenlijk niet wist wat hem te wachten stond..
Hij wist natuurlijk dat hij omhoog moest fietsen, en ook nog eens 2x.
Hij heeft in NL vooral getraind op duur en niet zozeer op vermogen..

Daarnaast speelde de warmte nog mee waardoor hij zich helemaal opblies in de eerste 17-18km en alles compleet verkeerd had ingeschat van te voren.

En daar probeerde ik een beetje op in te haken, dat wanneer je situaties kunt nabootsen en ook kunt meten hoe je lichaam ermee omgaat jezelf beter kunt voorbereiden.
Ik weet niet of een body temp sensor hem had gered hoor, maar in het geval van de marmotte met 30+ graden en 10 uur trappen kan ik me voorstellen dat je meer met data vooraf wilt doen om te kijken wat je grenzen zijn.

Hetzelfde doen we met hartslag, vermogen, en tijd.. Dus waarom ook niet met omgeving en body temperatuur hieraan gekoppeld..
Voor mij heeft het geen meerwaarde, ik ben niet een data freak die op de procent nauwkeurig alles wilt uitpluizen.
Voor mij zijn de zones bekend, en met hoge temperaturen zoals nu met 30+ dan is het gewoon een stuk minder en focus ik me meer op acclimatiseren en rustige duurtrainingen.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:11

sebasd

loopt op espresso

Als er iemand nog een startbewijs voor de Gerrie Knetemann-classic a.s. zondag wil hebben, laat het even weten. Ik ben helaas al de hele week niet fit en dat lijkt me geen goede basis om aan 168 kilometer in de warmte te beginnen, helaas.

Dus als iemand zin heeft om zondag rond 08:30 vanuit Amsterdam die te gaan fietsen, je mag mijn stuurbordje hebben, ik stuur die per mail door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:51
er worden hier frames, schakelgroepen, helmen, kleding, carbon wielen van 1500-2000 euro genomen voor looks/verbetering/extra stijfheid/meer vermogen maar als er dan iets nieuws is wat eventueel wat extra's kan toevoegen word er gedaan alsof 2% van wielerwereld t maar kan gebruiken :D.

denk dat 1% van wielerbevolking een fiets van 10k+ zou kunnen goedpraten (professionals) de rest is puur hobby/eigen genot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
dfbt schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:09:
er worden hier frames, schakelgroepen, helmen, kleding, carbon wielen van 1500-2000 euro genomen voor looks/verbetering/extra stijfheid/meer vermogen maar als er dan iets nieuws is wat eventueel wat extra's kan toevoegen word er gedaan alsof 2% van wielerwereld t maar kan gebruiken :D.

denk dat 1% van wielerbevolking een fiets van 10k+ zou kunnen goedpraten (professionals) de rest is puur hobby/eigen genot
Ik kan prima een fiets goedpraten van 10-15k hoor.. 8)
Waarom kopen mensen dure en exclusieve sportwagens zoals Lamborghini etc, Je mag toch maar 100 op de snelweg :+

Het is hobby, soms een statussymbool, maar persoonlijk denk ik dat de meeste mensen die een dure fiets kopen het doen vanwege de mooigheid en gewoon het beste van het beste willen hebben, en niet zozeer voor de maximale prestatie zoals de profs ermee kunnen neerzetten.

En om even over mijn toekomstige SL8 te hebben, gisteren een bikefit gedaan en pas prima op de maat 56 die de fietsenmaker ook heeft staan. De stuurpen mocht zelfs nog een centimeter korter..
De diepere zit zal wel wat gewenning nodig hebben, een maat 58 zou 2cm minder diep zitten, maar daar zou de stuurpen 2 a 2,5cm ingekort moeten worden en dat komt niet goede voor de rijeigenschappen.

Dus we gaan voor de mt 56 die mij ook eerder geadviseerd is.

@mhr-zip Geen idee, enig wat ik weet is dat hij te hard naar boven is gefietst en na een uur klimmen al zeer misselijk werd en ook na even rusten en weer op de fiets klimmen hem niet veel goeds bracht, hij heeft kotsend langs de weg gestaan.

[ Voor 26% gewijzigd door verstappen33 op 08-09-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
verstappen33 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:00:

Daarnaast speelde de warmte nog mee waardoor hij zich helemaal opblies in de eerste 17-18km en alles compleet verkeerd had ingeschat van te voren.

En daar probeerde ik een beetje op in te haken, dat wanneer je situaties kunt nabootsen en ook kunt meten hoe je lichaam ermee omgaat jezelf beter kunt voorbereiden.
Ik weet niet of een body temp sensor hem had gered hoor, maar in het geval van de marmotte met 30+ graden en 10 uur trappen kan ik me voorstellen dat je meer met data vooraf wilt doen om te kijken wat je grenzen zijn.

Hetzelfde doen we met hartslag, vermogen, en tijd.. Dus waarom ook niet met omgeving en body temperatuur hieraan gekoppeld..
Voor mij heeft het geen meerwaarde, ik ben niet een data freak die op de procent nauwkeurig alles wilt uitpluizen.
Voor mij zijn de zones bekend, en met hoge temperaturen zoals nu met 30+ dan is het gewoon een stuk minder en focus ik me meer op acclimatiseren en rustige duurtrainingen.
Stomme vraag, maar had jij een vermogensmeter (en reed hij ook bewust op een gedeelte van zijn ftp, of wat het YOLO?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:51

Geen data freak? Was jij niet een nieuwe fiets vooraf op de millimeter aan het doorrekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
edoappelhof schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:23:
[...]

Geen data freak? Was jij niet een nieuwe fiets vooraf op de millimeter aan het doorrekenen?
Ja, maar dat vind ik anders, jij koopt toch ook niet iets waar je niet lekker op zit?
Data van sensoren zoals hartslag/vermogen/temperatuur veranderd niets aan je zithouding..
Dat zijn variabelen waar je mee kunt spelen. Een verkeerde maat fiets blijft een verkeerde maat fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:51
verstappen33 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:27:
[...]

Ja, maar dat vind ik anders, jij koopt toch ook niet iets waar je niet lekker op zit?
Data van sensoren zoals hartslag/vermogen/temperatuur veranderd niets aan je zithouding..
Dat zijn variabelen waar je mee kunt spelen. Een verkeerde maat fiets blijft een verkeerde maat fiets.
Fair point, doe vooral waar je je goed bij voelt! Hoe is het met de fietszoektocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

Wielrennen is de meest conservatie sport die er bestaat, behalve als er een groepset met extra achtertandwiel uitkomt.

Schrijfremmen, 28mm, tubeless is allemaal jaren lang afgebrand. Maar je zou eens moeten kijken bij de aanstaande Social Ride.

Ik vind het wel mooi dat ze iets nieuws uitbrengen. Het zal op ons niveau vast niet zoveel uitmaken, maar ik denk dat er meer winst te behalen is dan tussen het aero voordeel tussen een SL7 en SL8 :+ of nog beter een Ceramicspeed derailleur cage (die komen ook gewoon voorbij in dit topic).

In mijn ogen heb ik Jim in de beter worden podcast weinig tot geen onzin horen verkondingen, hij stond best positief in het core temperatuur verhaal. Dus ik sta er positief in. Of het nu mij morgen in de polder helpt, dat denk ik niet. Maar als je de Marmotte wil gaan fietsen, waarom niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
edoappelhof schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:29:
[...]

Fair point, doe vooral waar je je goed bij voelt! Hoe is het met de fietszoektocht?
Gisteren bikefit gehad, juiste maat bepaald, deze stond al bij de FM, dus volgende week ophalen. 8)
Alleen het stuur moet nog nageleverd worden.. Standaard zit er een 42cm breed stuur bij.. Ik heb een 40cm nodig.
Maar dat was geen probleem, ik wil toch naar een 1-piece handlebar, dus kan dan gelijk de juiste maat bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

https://brooker.co.za/blog/2023/04/20/hobbies.html

Dit is waar dit soort topics altijd gaan schuren:

Afbeeldingslocatie: https://brooker.co.za/blog/images/four_hobbies.png

Ik zit zelf strak linksboven in de hoek. Maar op dit forum zie je allevier de varianten terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
pier87 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:43:
[...]

Ja ik heb geen idee hoe er getraind is door je kennis om het goed te noemen en ik heb ook geen idee van zijn fysieke gesteldheid. En de een kan gewoon beter over de warmte dan de andere. Jou kennis had nog 7 km voor de boeg voor hij bij de top was.

Maar om deze kennis nou als voorbeeld te noemen. Om nou hiervoor (deze doelgroep) zo'n core sensor aan te schaffen, ik denk dat de marketing juist op dit soort mensen richt. Terwijl in mijn optiek de sensor net die laatste 1 of 2% kan zijn voor de profs of wedstrijdrenners die:

- Maximaal hun trainingstijd benutten
- Op gewicht zijn om maximaal te presteren
- Voeding optimaal benutten
- etc

en als je alles afgevinkt hebt, is het mogelijk interessant om zoiets aan te schaffen en ik schat in dat dit slechts voor 1a2% van de renners interessant is.
Even een controversieel statement erin gooien:

Voor deze Stelvio rit (of welke zware (berg) rit dan ook in warmer weer) heb je meer aan een Core temperatuur sensor dan aan een setje lichtgewicht wielen.

Waarom? Omdat 500 gram op je wielen besparen (wat al ENORM veel is) ervoor zorgt dat je de Stelvio ongeveer 30 seconden sneller op rijdt.

Niet bewust zijn van wat hitte met je doet op je prestatie, EN/OF niet goed getraind zijn op hitte heeft een veel grotere impact op je prestatie de Stelvio op. Het kan letterlijk het verschil zijn tussen de berg op kunnen rijden en de top niet halen. Die 30 seconden die je wint met je 2000euro wielset valt daarbij volledig in het niet.

Als ik iemand zou trainen voor deze Stelvio challenge en hij zou mij vragen moet ik die wielset kopen of zal ik investeren in die core-sensor, dan is dat een no-brainer.

Deze discussie over de core-sensor doet me denken over hoe in de amateurwereld iedereen in de eerste jaren dacht over een vermogensmeter, of over lichte klimverzetten... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 14:11

McMiGHtY

- burp -

Ik zou allebei doen

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Bij twijfel altijd meer uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:33
Requiem19 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:41:
[...]

Even een controversieel statement erin gooien:

Voor deze Stelvio rit (of welke zware (berg) rit dan ook in warmer weer) heb je meer aan een Core temperatuur sensor dan aan een setje lichtgewicht wielen.

Waarom? Omdat 500 gram op je wielen besparen (wat al ENORM veel is) ervoor zorgt dat je de Stelvio ongeveer 30 seconden sneller op rijdt.

Niet bewust zijn van wat hitte met je doet op je prestatie, EN/OF niet goed getraind zijn op hitte heeft een veel grotere impact op je prestatie de Stelvio op. Het kan letterlijk het verschil zijn tussen de berg op kunnen rijden en de top niet halen. Die 30 seconden die je wint met je 2000euro wielset valt daarbij volledig in het niet.

Als ik iemand zou trainen voor deze Stelvio challenge en hij zou mij vragen moet ik die wielset kopen of zal ik investeren in die core-sensor, dan is dat een no-brainer.

Deze discussie over de core-sensor doet me denken over hoe in de amateurwereld iedereen in de eerste jaren dacht over een vermogensmeter, of over lichte klimverzetten... 8)
Tsja en ook dat is maar net hoe je het interpreteert, maar volgens mij ben je nu appels met peren aan het vergelijken.

Dat van wat temperatuur met je lichaam doet, leer je ook door te ervaren. Als deze kennis van @verstappen33 volgend jaar weer dezelfde klim, met dezelfde omstandigheden doet heeft hij geleerd dat hij zich nu niet de eerste 18 km moet opblazen. Daarvoor heeft hij dus geen core-sensor nodig (ook geen wielsetje waardoor hij 30 seconden sneller kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
pier87 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:05:
[...]

Tsja en ook dat is maar net hoe je het interpreteert, maar volgens mij ben je nu appels met peren aan het vergelijken.

Dat van wat temperatuur met je lichaam doet, leer je ook door te ervaren. Als deze kennis van @verstappen33 volgend jaar weer dezelfde klim, met dezelfde omstandigheden doet heeft hij geleerd dat hij zich nu niet de eerste 18 km moet opblazen. Daarvoor heeft hij dus geen core-sensor nodig (ook geen wielsetje waardoor hij 30 seconden sneller kan).
Hij heeft ook geen powermeter en hartslagmeter nodig toch?

Maar is het handig? Zeker!

Datzelfde geldt voor een temperatuur sensor. Je kunt bijvoorbeeld redelijk goed bepalen welke core temperatuur je maximaal aan kan voordat je prestatie vermindert. Dat kun je vooraf testen en dat kun je dan gebruiken tijdens de race.

Daarnaast kun je vrij precies gaan trainen, voor je event, om meer heat-adapted te gaan worden. Heat adapation voor een warm-event is echt de aller grootste gamechanger op de dag zelf.

Tuurlijk - dit kun je ook zonder zo'n sensor trainen. Maar je kunt ook prima trainen zonder powermete ren hartslagmeter. Maar met powermeter kun je wel veel effectiever trainen.

Idem dito voor een core-sensor als het gaat om de temperatuur onder de motorkap. Het is een tool die meer impact kan maken dan veel andere wielergadgets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Van zo'n core sensor ga je niet sneller fietsen toch?

Veel interessanter voor wielrenners lijkt me dan een glucosemeter. Die meet 'live' je bloedsuikerspiegel wat kan helpen om je voedingspatroon te bepalen/on the spot aan te passen. Daarom tijdens wedstrijden ook verboden, maar voor trainingen niet.
https://www.wielerflits.n...rboden-in-het-wielrennen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 21:32
Verkeerde topic. Kan verwijderd worden.

[ Voor 88% gewijzigd door Hoiz op 08-09-2023 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56

joker1977

Tweakert

Sorry maar dan zit je gewoon in de verkeerde 98% van de formule te werken. Als ik al lees dat hij "niet wist wat hem te wachten stond" dan heb je dus al niet aan de meest basale voorbereiding gedaan die je kunt bedenken.

Dan is het echt volstrekt zinloos om je nog bezig te houden met de laatste 1-2% als het in de basis al ontbreekt aan .. alles

Die sensor geeft je helemaal niet de mogelijkheid om je voor te bereiden, dat is iets wat je ZELF moet doen, dat doet die sensor niet voor je. En juist de meest basale voorbereiding ontbreekt het al aan, d.w.z. kennis en ervaring in het berg-op rijden, met pacing, met gevoel, etc etc.

Je zal zelf actief de hitte op moeten zoeken om te voelen hoe dat gaat, om te acclimatiseren, etc etc. Je kunt niet simpelweg een sensor in je achterste duwen en de meest basale voorbereiding niet uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
joker1977 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:18:
[...]

Sorry maar dan zit je gewoon in de verkeerde 98% van de formule te werken. Als ik al lees dat hij "niet wist wat hem te wachten stond" dan heb je dus al niet aan de meest basale voorbereiding gedaan die je kunt bedenken.

Dan is het echt volstrekt zinloos om je nog bezig te houden met de laatste 1-2% als het in de basis al ontbreekt aan .. alles

Die sensor geeft je helemaal niet de mogelijkheid om je voor te bereiden, dat is iets wat je ZELF moet doen, dat doet die sensor niet voor je. En juist de meest basale voorbereiding ontbreekt het al aan, d.w.z. kennis en ervaring in het berg-op rijden, met pacing, met gevoel, etc etc.

Je zal zelf actief de hitte op moeten zoeken om te voelen hoe dat gaat, om te acclimatiseren, etc etc. Je kunt niet simpelweg een sensor in je achterste duwen en de meest basale voorbereiding niet uitvoeren.
Je kunt met die sensor, die niet in je achterste hoeft, vooraf je maximale core temp bepalen dmv een standaard test.

Vervolgens kun je op je Garmin IQ scherm die temperatuur zien tijdens je Stelvio rit. Als je boven die voor jou bepaalde maximale temperatuur komt zul je langzamer moeten gaan, of even pauze nemen.

Nodig? Nee.

Nice to have? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Ypuh schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:11:
Van zo'n core sensor ga je niet sneller fietsen toch?

Veel interessanter voor wielrenners lijkt me dan een glucosemeter. Die meet 'live' je bloedsuikerspiegel wat kan helpen om je voedingspatroon te bepalen/on the spot aan te passen. Daarom tijdens wedstrijden ook verboden, maar voor trainingen niet.
https://www.wielerflits.n...rboden-in-het-wielrennen/
Denk dat ze beiden interessant zijn. De meerwaarde van de Glucosemonitor zal hoger zijn.
Uiteindelijk heeft het ook te maken met de (maandelijkse) kosten, hoe makkelijk de gegevens te interpreteerbaar zijn etc. Of we er als poldertoerist wat mee kunnen, dat zal de toekomst moeten uitwijzen. In het begin konden wij ook niks met powermeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:06

Kluus

Gang is alles

Vroeger waren powermeters vooral (te) duur toch? Naar mijn idee is altijd wel duidelijk geweest wat je er mee kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 08-09-2023 12:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:21:
[...]

Je kunt met die sensor, die niet in je achterste hoeft, vooraf je maximale core temp bepalen dmv een standaard test.

Vervolgens kun je op je Garmin IQ scherm die temperatuur zien tijdens je Stelvio rit. Als je boven die voor jou bepaalde maximale temperatuur komt zul je langzamer moeten gaan, of even pauze nemen.

Nodig? Nee.

Nice to have? Ja.
Dus iemand die niet eens de basale voorbereidingen neemt om de Stelvio te beklimmen, dus een "globaal" idee heeft hoe hoog, hoe lang, hoe snel etc etc hij die op kan fietsen verwacht je van een test te doen ? En dan ook nog een Garmin IQ data-field toe te voegen? En hier actief op te letten?

Als dat allemaal wel lukt en mogelijk is, maar "gewoon" voelen van "tjonge - dit ga ik geen 2,5 uur volhouden" lukt niet, dan heb je wel een heel bijzondere disconnect tussen je lijf en je kop, toch ?

Ik zal niet ontkennen dat het zinvol is, voor de laatste 5% performance eruit te slepen ondr hete omstandigheden. Maar als je jezelf zo naar de sodemieter rijdt in die warmte dan zijn er wel 3 stappen eerder in het proces grote fouten gemaakt, hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@joker1977 misschien als je stijf staat van de pijnstillers... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:28:
Vroeger waren powermeters vooral (te) duur toch? Naar mijn idee is altijd wel duidelijk geweest wat je er mee kan.
Moet je ook nog een juist trainingschema hebben, die waren er ook niet gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
joker1977 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:29:
[...]

Dus iemand die niet eens de basale voorbereidingen neemt om de Stelvio te beklimmen, dus een "globaal" idee heeft hoe hoog, hoe lang, hoe snel etc etc hij die op kan fietsen verwacht je van een test te doen ? En dan ook nog een Garmin IQ data-field toe te voegen? En hier actief op te letten?

Als dat allemaal wel lukt en mogelijk is, maar "gewoon" voelen van "tjonge - dit ga ik geen 2,5 uur volhouden" lukt niet, dan heb je wel een heel bijzondere disconnect tussen je lijf en je kop, toch ?

Ik zal niet ontkennen dat het zinvol is, voor de laatste 5% performance eruit te slepen ondr hete omstandigheden. Maar als je jezelf zo naar de sodemieter rijdt in die warmte dan zijn er wel 3 stappen eerder in het proces grote fouten gemaakt, hoor.
In de basis heb je natuurlijk volledig gelijk: het belangrijkste is de simpele en basisdingen goed doen. Goed trainen, regelmatig bergop rijden, voor jezelf merken wat goed voelt en niet goed voelt.

Als je dat allemaal niet goed doet, gaat het heel moeilijk worden.

MAAR, wat ik uit verschillende reacties proef is weinig ervaring met zware events in hoge temperaturen. Ook al doe je al die basisdingen goed, maar spendeer je weinig tijd aan de impact van warm weer, dan kan zelfs een goed getraind iemand de top van de beklimming in warm weer niet halen, of hier veel langer over doen.

Je hoeft alleen maar te kijken naar alle race verslagen van de marmotte dit jaar. Bijna iedereen van tweakers die meedeed kreeg kramp en presteerde veel minder dan ze vooraf verwacht hadden en dat komt - nmm - bijna volledig door toch onvoldoende voorbereid zijn op de impact van zo'n race in 35+ graden.

Een core-sensor kan in de voorbereiding EN tijdens het event echt behulpzaam zijn bij het hitte-element.

Maar goed, dit doet me denken aan dit topic 4 jaar terug: ik kreeg het commentaar dat ik maar niet in de bergen moest gaan rijden als ik 32x30 niet licht genoeg vond _/-\o_. Als we over 4 jaar deze post quoten zou het me niet verbazen als veel mensen inmiddels met zo'n core temp sensor rijden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:32:
[...]

Moet je ook nog een juist trainingschema hebben, die waren er ook niet gelijk.
Mwah een juist trainingsschema is niet het enige nut van een pm. Een trainingsschema volgen lukt me trouwens nog steeds niet ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik gebruik de pm gewoon als high-score meter. Die moet je toch maximaal houden elke training en je doet het alleen goed als je een nieuwe PR neerzet? ;)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Bezulba schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:41:
Ik gebruik de pm gewoon als high-score meter. Die moet je toch maximaal houden elke training en je doet het alleen goed als je een nieuwe PR neerzet? ;)
Dat geldt toch alleen voor je 1 seconde waardes?

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Requiem19 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:46:
[...]

Dat geldt toch alleen voor je 1 seconde waardes?

:9
Boh, jung, gewoon 30s waardes!

blup

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Maar even tussendoor hé, ik heb wel véél meer (fiets) genot van een mooie wielset dan van nog een extra sensortje die je ergens onder je kleren (al dan niet rectaal) verstopt met data waar je wel of niet iets mee kan waardoor je fietservaring nog verder gecomputeriseerd wordt.

Maar goed, misschien over 4 jaar! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:58:
Maar even tussendoor hé, ik heb wel véél meer (fiets) genot van een mooie wielset dan van nog een extra sensortje die je ergens onder je kleren (of rectaal) verstopt met data waar je wel of niet iets mee kan waardoor je fietservaring nog verder gecomputeriseerd wordt.

Maar goed, misschien over 4 jaar! ;)
Maar als je die mooie wielset straks (of nu) al hebt, waar gaat je volgende vakantiegeld dan naar toe?

En voor de duidelijkheid, het antwoord 'naar m'n vakantie' is natuurlijk niet toegestaan. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Een aerodynamischere en lichtere SL8 toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:59:
[...]

Maar als je die mooie wielset straks (of nu) al hebt, waar gaat je volgende vakantiegeld dan naar toe?

En voor de duidelijkheid, het antwoord 'naar m'n vakantie' is natuurlijk niet toegestaan. 8)
Vakantie gaat door, desnoods ten koste van een droom wasmachine, droom droger of droom strijkijzer.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:58
Tussen alle discussies door even genieten van wat ons kikkerlandje te bieden heeft. Temperatuur was nog prima te doen. Mijn langste rit ooit, voor jullie waarschijnlijk een opwarmertje: 80km rondom de Veluwe. Eerste buitenritje ook weer sinds m’n ongeluk begin augustus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZvTHe4DqDBF5AdK3xY2Iis6XS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoLhrd5yDdrr3xRIDsVjnLv5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnLQlMPJN9YrvqdOBKIu9ssYyx4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQkDIUx4TlDhrBZlMtFetYbp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWTnGhOUEeBB_xswGo6UI4L-bkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nApCexZOE1PWpbWm3EeffKtZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
crimby schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:07:
Mijn langste rit ooit, voor jullie waarschijnlijk een opwarmertje.
Doe jezelf niet zo te kort.

Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Zag er uit als een mooi ritje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:58
Aah dat valt nog wel mee. Thanks!
Het was een prachtige rit en heb ook echt 80km kunnen genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
crimby schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:07:
Tussen alle discussies door even genieten van wat ons kikkerlandje te bieden heeft. Temperatuur was nog prima te doen. Mijn langste rit ooit, voor jullie waarschijnlijk een opwarmertje: 80km rondom de Veluwe. Eerste buitenritje ook weer sinds m’n ongeluk begin augustus.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Goed dat je weer terug in het zadel bent!

..en in 1 rit al meer hoogtemeters dan ik het hele jaar... 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:32

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:34:
Je hoeft alleen maar te kijken naar alle race verslagen van de marmotte dit jaar. Bijna iedereen van tweakers die meedeed kreeg kramp en presteerde veel minder dan ze vooraf verwacht hadden en dat komt - nmm - bijna volledig door toch onvoldoende voorbereid zijn op de impact van zo'n race in 35+ graden.

Een core-sensor kan in de voorbereiding EN tijdens het event echt behulpzaam zijn bij het hitte-element.
In de twee weken voor de Marmotte was het hier in Nederland ook tegen de 30 graden. Uurtje of 12 per week getraind in de weken ervoor waarvan een groot gedeelte met 25+ graden.

Als je dan na ruim 160km met zo'n 4000 hoogte meters in de benen aankomt bij AdH, waar je tegenop mag met 40+ graden, zonder enige rijwind, dan gaat al die data van je core temp meter je niet meer helpen. Je moet naar boven en je moet een bepaald wattage trappen, anders val je om. Geen kramp gehad maar de effecten van zo'n toch zijn heel moeilijk te simuleren.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Phydomir schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:32:
[...]

In de twee weken voor de Marmotte was het hier in Nederland ook tegen de 30 graden. Uurtje of 12 per week getraind in de weken ervoor waarvan een groot gedeelte met 25+ graden.

Als je dan na ruim 160km met zo'n 4000 hoogte meters in de benen aankomt bij AdH, waar je tegenop mag met 40+ graden, zonder enige rijwind, dan gaat al die data van je core temp meter je niet meer helpen. Je moet naar boven en je moet een bepaald wattage trappen, anders val je om. Geen kramp gehad maar de effecten van zo'n toch zijn heel moeilijk te simuleren.
Ik denk dat je significant beter had gepresteerd - gegeven je goede conditie - als je in Nederland gestructureerd heat training had gedaan. Bijvoorbeeld indoor trainen zonder fans, of buiten trainen met (te) veel kleding aan en dan de intensiteit sturen op je core temp.

Ik heb de Marmotte ook gedaan met 38 graden en mede door oa jouw verhaal en de andere tweakers verhaal veel tijd gestoken in heat training en planning om met de hitte om te gaan, wat mij enorm geholpen heeft (in 1:10 ADH op na 4000hm in 38 graden is m.i. echt gewoon heel goed en laat de benefit van die voorbereiding zien).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

In de zomer binnen trainen en zonder ventilatoren... Dan zou de lol in het fietsen er bij mij wel af gaan hoor, persoonlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 08-09-2023 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:07:
In de zomer binnen trainen en zonder ventilatoren. Dan zou de lol in het fietsen er bij mij wel af gaan hoor, persoonlijk.
..vooruit dan.. tv er bij met een natuurfilmpje om het wat aangenamer te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

guapper schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:09:
[...]

..vooruit dan.. tv er bij met een natuurfilmpje om het wat aangenamer te maken.
Telt dat als extra heat training?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:09:
[...]

Telt dat als extra heat training?
Voor jou wel!

Ik had mijn woorden anders/beter moeten kiezen, bedoelde eigenlijk iets anders.
edit: ander natuurschoon inderdaad, zoals je dat ook in je daadwerkelijke ritten tegen komt. Of beelden van voorbijkruipend asfalt, wanneer je voor een zware klim traint. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door guapper op 08-09-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

guapper schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:18:
[...]

Voor jou wel!

Ik had mijn woorden anders/beter moeten kiezen, bedoelde eigenlijk iets anders.
Jij bedoelde natuurlijk gewoon filmpjes van mooie bergen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Kluus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:25:
[...]

Jij bedoelde natuurlijk gewoon filmpjes van mooie bergen. 8)
Die heeft m'n vriendin ook!

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dan mag je die filmpjes volgend weekend ff laten zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Heeft er iemand al wel eens aan zoiets als het volgende meegedaan?

https://events.rapha.cc/p...laanderen#product-gallery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:32

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:00:
Ik denk dat je significant beter had gepresteerd - gegeven je goede conditie - als je in Nederland gestructureerd heat training had gedaan. Bijvoorbeeld indoor trainen zonder fans, of buiten trainen met (te) veel kleding aan en dan de intensiteit sturen op je core temp.
Training met focus op de hitte had beter gekund. Dat is ook wel iets om mee te nemen bij een volgende keer. Ik zie dan alleen nog steeds het nut van de core temperatuur sensor niet in. Wellicht omdat ik weet dat ik tijdens de Marmotte nergens over m'n limiet ben gegaan.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Ga je fietsen met de wielersnobs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dit is je "Ik doe niet mee" melding toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
Hoe betrouwbaar is de Apple Watch series 6 of een smartwatch tijdens het fietsen en hebben jullie hier ervaring mee?

Vandaag een fietstraining gedaan waarbij ik helaas geen hartslagband om had en dus alleen een volledige meting via mijn horloge. Daar kwam wat verrassende data uit tijdens mijn tussensprint van een ongeveer 4 minuten (wel volledig all out gegaan). Waarbij mijn hartslag gemiddeld op 201 BPM zat voor dat segment. De meting zelf lijkt qua curve enzo geen rare afwijking te hebben met mijn normale sprints behalve dat deze nu wat hoger uitvalt, wat ook te verklaren was door mijn extra inspannen en de hitte vandaag. Ik heb al een tijdje geen meting gehad die hoger was dan laag in de 190 en wat ik kan vinden op internet is de rekensom normaal 220 - je leeftijd
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

Normaliter zijn de metingen van mijn hartslagband en het horloge redelijk vergelijkbaar maar heb dus nu geen bevestiging. De watch zou een metingbereik moeten hebben van 30 tot en met 210 beats per minute. Hoe is jullie ervaring met de hartslagmeter?

Wat statistieken die ik kon vinden:
Our findings are largely in agreement with Wallen et al. [15] who reported HR from the Apple Watch during rest, cycling and walking at three speeds: 2.7, 4.0 and 5.5 km.h−1. They reported a trivial underestimation of the mean HR from the Apple Watch compared to an ECG (1 beat.min−1) with the 95% LoA being –10 to 7 beats.min−1. The Apple Watch was the most accurate among the four devices at low exercise intensity. Our results revealed a trivial mean bias during walking at 4 km.h−1, with the mean bias and 95% LoA being 0 (–6 to 6) and 0 (–8 to 8) for the left and right Apple Watches, respectively. The difference between our results and Wallen and colleagues [15] may be because they measured the mean HR across different exercise modes but we measured HR during treadmill exercise only.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42vvDARwuqtYf_RTV96-3rcIBqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MolyhqRZO9ksG1wtyy26kZ5N.jpg?f=user_large
The Apple Watch 6 was the most accurate for measuring heart rate, whereas the Polar Vantage V and Fitbit Sense showed variable results dependent on the activity.
Is the Apple Watch 6's heart rate accurate? - Quora. However, research has found that this accuracy rate is only about 34% overall, and further studies are needed to confirm when the Apple Watch heart rate monitor is most useful.
During each run, the Apple Watch was only off by about one or two beats per minute (BPM) as compared to Polar's monitor. After each run, I also compared average BPM and found the same differences. As for distance, the Series 6 and the Sense were only off from one another by about .02 to .03 miles.
The green LED lights flash hundreds of times each second in order to get an accurate reading. This is the type of reading it takes as someone is actively working out, and it supports tracking heart rates that are 30–210 beats per minute. The heart rate sensor also uses infrared light to track heart rate in the background all the time, and to provide heart rate notifications.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jdh009 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:45:
Hoe betrouwbaar is de Apple Watch series 6 of een smartwatch tijdens het fietsen en hebben jullie hier ervaring mee?

Vandaag een fietstraining gedaan waarbij ik helaas geen hartslagband om had en dus alleen een volledige meting via mijn horloge. Daar kwam wat verrassende data uit tijdens mijn tussensprint van een ongeveer 4 minuten (wel volledig all out gegaan). Waarbij mijn hartslag gemiddeld op 201 BPM zat voor dat segment. De meting zelf lijkt qua curve enzo geen rare afwijking te hebben met mijn normale sprints behalve dat deze nu wat hoger uitvalt, wat ook te verklaren was door mijn extra inspannen en de hitte vandaag. Ik heb al een tijdje geen meting gehad die hoger was dan laag in de 190 en wat ik kan vinden op internet is de rekensom normaal 220 - je leeftijd
***members only***
.

Normaliter zijn de metingen van mijn hartslagband en het horloge redelijk vergelijkbaar maar heb dus nu geen bevestiging. De watch zou een metingbereik moeten hebben van 30 tot en met 210 beats per minute. Hoe is jullie ervaring met de hartslagmeter?

[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

[...]
dcrainmaker.com heeft de Apple Watch 6 vast en zeker weleens getest op accuraatheid van de hartslagsensor, dus ik zou dat even opzoeken.
En anders in [Apple Watch] Ervaringen & Discussie - Deel 4 vragen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Die 220-leeftijd moet je sowieso vergeten.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:10
@jdh009 die rekensom zegt niks.. dat is een vuistregel als je geen data hebt .. de daadwerkelijke max 2 mensen van bv 40, tussen de 160 en 210 liggen (of zelfs nog daarbuiten)

Met 4 minuten voluit kan je wel de max bereiken, maar als 201 je gemiddelde was.. wat was dan de gemeten max op dat blokje? En wat is je laatste echte max waarde? "Een tijdje niet hoger dan 190" zegt niet zoveel... ik hit mijn max (187) ook zelden, blijf meestal rond 170-175 steken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Geen ervaring mee, maar ik zou een fietsomputer nemen. Daar hebben we een apart topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Voor GPS registratie, hartslag registratie of navigatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 17:36
mhr-zip schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:35:
[...]

Voor GPS registratie, hartslag registratie of navigatie?
Als ik zijn reactie lees dan gok ik hartslag registratie. Daar gaat de rest van zijn post namelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik heb een retesimpele vraag waar ik het antwoord maar niet op kan vinden. |:(

Ik wil mijn schrijfrem vervangen.
Deze zit vast met een Shimano lockring met externe groeven, dus zo eentje die je onder andere met een BB-tool kunt losmaken (bijvoorbeeld: https://www.mantel.com/trivio-trapassleutel).
Zo'n tool heb ik natuurlijk weer niet in huis, maar ik heb wel zo'n standaardtool om een cassette te verwijderen die ook geschikt is voor de Shimano lockring met interne groeven (dit dus: https://www.mantel.com/bbb-cycling-cassette-afnemer-btl-12s).

Dit verschil dus qua lockrings: YouTube: Shimano Centerlock Disc Rotor Removal Tools

Zijn beide soorten lockrings te gebruiken op eenzelfde disc/wiel combo?
M.a.w., als ik ergens zo'n BB-tool kan lenen en 2 interne lockings meeneem, kan ik dan de externe lockring losmaken en gewoon interne lockring met mijn cassette-tool vastzetten?

Mijn Google-fu laat mij in de steek want ik krijg enkel zoekresultaten over hoe ik de disc zelf moet vervangen, niet of de lockrings uitwisselbaar zijn. 8)7

Qua afbeeldingen lijkt het alsof de binnenkant van de lockring (het gedeelte dat in de naaf draait (?)) bij beide hetzelfde is en dat het zou moeten kunnen, maar....

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 22:20
TheTinusNL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:03:

Deze zit vast met een Shimano lockring met externe groeven, dus zo eentje die je onder andere met een BB-tool kunt losmaken (bijvoorbeeld: https://www.mantel.com/trivio-trapassleutel).
Zo'n tool heb ik natuurlijk weer niet in huis, maar ik heb wel zo'n standaardtool om een cassette te verwijderen die ook geschikt is voor de Shimano lockring met interne groeven (dit dus: https://www.mantel.com/bbb-cycling-cassette-afnemer-btl-12s).

Dit verschil dus qua lockrings: YouTube: Shimano Centerlock Disc Rotor Removal Tools

M.a.w., als ik ergens zo'n BB-tool kan lenen en 2 interne lockings meeneem, kan ik dan de externe lockring losmaken en gewoon interne lockring met mijn cassette-tool vastzetten?

Mijn Google-fu laat mij in de steek want ik krijg enkel zoekresultaten over hoe ik de disc zelf moet vervangen, niet of de lockrings uitwisselbaar zijn. 8)7

Qua afbeeldingen lijkt het alsof de binnenkant van de lockring (het gedeelte dat in de naaf draait (?)) bij beide hetzelfde is en dat het zou moeten kunnen, maar....
Antwoord is ja en nee.

Als je de cassette tool tussen je lockring en as / endcap krijgt: ja.
Anders niet, bij een te grote, in diameter endcap. Hope RS4 hebben een endcap rechtsachter wat er net voor zorgt dat het niet past. Andere naven hebben een preload afstel ring wat in de weg kan zitten.

Sommige wielen hebben dan weer specifieke afwijkende draad waardoor alleen de merk specifieke lockrings passen. Aangezien het om shimano lockrings gaat, zal dit laatste niet het geval zijn.

Om wat voor wielen/naven gaat het?

[ Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 09-09-2023 09:31 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:26

***members only***
.

[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

[...]
Een hartslagband is altijd betrouwbaarder dan een horloge (en ja die Apple watches zijn dan wel weer vaak de beste in hartslag meten maar nog altijd minder dan een band). Het zijn vooral de pieken (sprints etc) die een horloge minder goed meet. Zeker voor je max hartslag kan je het beste een hartslagband gebruiken en dan zeg een half uur vol uit gaan en dan je max hartslag plakken. Of kijk in Strava naar wat sprints en wat je max hartslag was. Max hartslag veranderd echter wel doorgaans. Nog beter is je threshold hartslag meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
aaaido schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:31:
[...]

Een hartslagband is altijd betrouwbaarder dan een horloge (en ja die Apple watches zijn dan wel weer vaak de beste in hartslag meten maar nog altijd minder dan een band). Het zijn vooral de pieken (sprints etc) die een horloge minder goed meet. Zeker voor je max hartslag kan je het beste een hartslagband gebruiken en dan zeg een half uur vol uit gaan en dan je max hartslag plakken. Of kijk in Strava naar wat sprints en wat je max hartslag was. Max hartslag veranderd echter wel doorgaans. Nog beter is je threshold hartslag meten.

Een voorbeeld: mijn hartslagband geeft een gemiddelde hartslag van 140 aan en mijn horloge van 130. Dat komt grotendeels doordat de haslagband beter registreert tijdens de sprintjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-06 22:18
Apple Watch 6 accuracy vrij gondig getest:

In het kort; best wel accuraat. Een borstband zal natuurlijk nog steeds wel accurater zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Morrar op 09-09-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
Misschien dat iemand mij hier kan helpen. Ik ben nu bezig met het opbouwen van een fiets met Force AXS, maar de achterderailleur heeft er geen zin in. Hij zit er ongeveer 2 tandjes naast als ik hem er zo op zet (10e tandje is de max bij het lichtste verzet). Het padje is 100% zeker recht na 5x controleren. Zelf heb ik geen idee meer wat het zou kunnen zijn. Iemand hier een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckgI5gbtlJt6SbgVGOCeWQdx6jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkqTgwfqMQyIJaxD0iuFRaQw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Jojo19 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:47:
Misschien dat iemand mij hier kan helpen. Ik ben nu bezig met het opbouwen van een fiets met Force AXS, maar de achterderailleur heeft er geen zin in. Hij zit er ongeveer 2 tandjes naast als ik hem er zo op zet (10e tandje is de max bij het lichtste verzet). Het padje is 100% zeker recht na 5x controleren. Zelf heb ik geen idee meer wat het zou kunnen zijn. Iemand hier een idee?[Afbeelding]
Foto's zijn altijd verneukeratief vanwege de vervorming maar ik vind deze derailleur en pat te ver naar rechts staan. Heeft hier eerder een andere derrie op gezeten wat wel gewerkt heeft?

Dan is de andere vraag die bij mij opkomt. Hoe zit het met de min max afstel schroeven?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo19
ElGreco schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:06:
[...]

Foto's zijn altijd verneukeratief vanwege de vervorming maar ik vind deze derailleur en pat te ver naar rechts staan. Heeft hoger eerder een andere derrie op gezeten wat wel gewerkt heeft?

Dan is de andere vraag die bij mij opkomt. Hoe zit het met de min max afstel schroeven?
Ja de foto laat het inderdaad schever zien dan het werkelijk is. De pat is wel recht, dus dat zou dan niet het problemen moeten zijn lijkt mij.

Nope, het betreft een nieuw frame zo uit de doos. Die high en low schroeven verhelpen het probleem helaas ook niet, want er is niet genoeg ruimte/schroef om de 2 tandjes te corrigeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Jojo19 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:16:
[...]

Ja de foto laat het inderdaad schever zien dan het werkelijk is. De pat is wel recht, dus dat zou dan niet het problemen moeten zijn lijkt mij.

Nope, het betreft een nieuw frame zo uit de doos. Die high en low schroeven verhelpen het probleem helaas ook niet, want er is niet genoeg ruimte/schroef om de 2 tandjes te corrigeren
Pagina 32. Hoe zit het met de T afstand bij jouw frame?

https://www.sram.com/glob...me-fit-specifications.pdf

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Jojo19 Kan je eens een foto van de zijkant plaatsen, ik kan het goed mis hebben maar het lijkt van achter op een direct mount pat voor shimano derailleurs.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 09-09-2023 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojo19
Kluus schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:50:
@Jojo19 Kan je eens een foto van de zijkant plaatsen, ik kan het goed mis hebben maar het lijkt van achter op een direct mount pat voor shimano derailleurs.
Jullie zijn helden! Ik werd langzaam even helemaal gek doordat ik alles geprobeerd had, maar blijkbaar heb ik dus een Shimano pat meegekregen. Ik had geen idee dat daar tegenwoordig ook verschil in zat. Dat wordt terug naar de fietsenmaker. Bijzonder wel dat deze mij trouwens niet gevraagd heeft met welke groep ik het frame ging opbouwen. Afijn mijn innerlijke frustratie dankt jullie hartelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat is zeker bijzonder want Shimano Derailleurs die geschikt zijn voor dit type pat komen met een extra tussen stukje waarmee ze ook op de traditionele pats passen (zoek maar op “shimano b-link”), dus dat lijkt me dan het meest logisch om standaard een traditionele te leveren bij een frame want dat past altijd…

Maar fijn dat het is opgelost! Snel omruilen en verder bouwen! oOo

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 09-09-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 18:32
Iemand een tip om vetklonters van keramische tegels af te krijgen?

Hogedruk krijgt het er niet af
Ik ben nu aan het borstelen met een harde bezem i.c.m. Dreft. Erg tijdrovend en resultaat is niet helemaal wat ik wil.

Ik heb ik al wat geprobeerd met bionet.

Vet/olie gaat er wel redelijk af, maar als het echt een klonter is van bagger/olie/vet is het ellende.

Goede nieuws is dat de fiets soepel loopt van afgelopen twee seizoenen goed schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:23

Qua afbeeldingen lijkt het alsof de binnenkant van de lockring (het gedeelte dat in de naaf draait (?)) bij beide hetzelfde is en dat het zou moeten kunnen,
Wat @ElGreco inderdaad zegt. @TheTinusNL .

Het kan best heel goed werken en dat je de cap er gewoon op kunt schroeven. Het kan ook zijn dat je de cassette sleutel niet goed kan plaatsen bij het aandraaien. Dan heb je onvoldoende grip op de inner serrations om vast te draaien of later weer los kunt krijgen. De wielhub is dan de smal en zit de locktool in de weg. De locking zelf past dan zelf wel, maar monteren/demonteren gaat dus niet.
Op mijn dat Swiss voorwiel kon ik wel maar op mijn achterwiel van de wielset weer niet een binnen vertanding ring gebruiken. Dus het blijft gewoon trial/error. Je komt er vanzelf achter als het niet past. Wil je zekerheid dan moet je externe vertanding, dat past altijd. (Er van uitgaande dat je wielhub normale vertanding heeft en niet een of andere domme proprietaire schroefdraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
user_tweakers schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:54:
Iemand een tip om vetklonters van keramische tegels af te krijgen?

Hogedruk krijgt het er niet af
Ik ben nu aan het borstelen met een harde bezem i.c.m. Dreft. Erg tijdrovend en resultaat is niet helemaal wat ik wil.

Ik heb ik al wat geprobeerd met bionet.

Vet/olie gaat er wel redelijk af, maar als het echt een klonter is van bagger/olie/vet is het ellende.

Goede nieuws is dat de fiets soepel loopt van afgelopen twee seizoenen goed schoonmaken.
Eerder dit jaar ook een soortgelijk probleem. Na een paar dagen geen verandering. Uiteindelijk toch na een paar weken zichtbare verandering en nu volledig weg. Dus geef het soms even de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:26
Ja, passen allebei. Alleen bij 15mm steekassen zul je merken dat de interne versie te dicht bij de bus waar de as doorheen zit komt en je dus geen grip op de lockring krijgt.

Nadeel van die externe is dat die voor nog wel eens tegen de vork of tegen de adapterplaat van de remklauw kunnen komen.

Om die reden heb ik wel eens gezien dat iemand op een 100x15 voorwiel de interne lockring had gezet en daar twee gaatjes in had geboord, om dan met een veerringtang die lockring vast te zetten...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
StevenK schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:52:
[...]

Ja, passen allebei. Alleen bij 15mm steekassen zul je merken dat de interne versie te dicht bij de bus waar de as doorheen zit komt en je dus geen grip op de lockring krijgt.
Lees even mijn verhaal hierboven want niet op alle 12 mm assen passen lockrings met interne vertanding.

Voorbeeld: Hope RS 4 achternaaf, Miche Race DX achternaaf, ChrisKing R45D en nog meer.

[ Voor 9% gewijzigd door ElGreco op 09-09-2023 22:10 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Volgens mij bij Fulcrum en Campa ook niet. Ik heb een gravel wielsetje (gravel equivalend van de racing 3) van Fulcrum en volgens mij heeft die de draad op de naaf aan de buitenkant zitten.

En dus op de lockring aan de binnenkant, zoals een hele platte wijde moer. Aan de buitenkant past daar ook zo’n bb tool op maar is dus een compleet andere ring.

[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 09-09-2023 22:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:01
Ai, zit ik recent nog de tailfin aan te prijzen, mag ik nu de garantie gaan testen.
Vrijdag tijdens offroad op de veluwe hoorde ik vaag geluid, hing tailfin wat meer naar benden dan hoort...

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/jYYmkyPFLQ5_QQO_o6v3QZf-XXeLe1vC1__knmjGXp4-2048x1152.jpg

Gelukkig nog een quick fix kunnen doen zodat ik nog verder kon rijden :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/OgGbnLBYQfbIQCUGKva78dCKveBxpv-x-OA96tD1_9Q-1152x2048.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:31:
Volgens mij bij Fulcrum en Campa ook niet. Ik heb een gravel wielsetje (gravel equivalend van de racing 3) van Fulcrum en volgens mij heeft die de draad op de naaf aan de buitenkant zitten.

En dus op de lockring aan de binnenkant, zoals een hele platte wijde moer. Aan de buitenkant past daar ook zo’n bb tool op maar is dus een compleet andere ring.
Kan dat bevestigen van Fulcrum, had een soortgelijke set die je enkel los/vast kon halen met een BB-tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Om het nog maar is te vragen zondag dat @mhr-zip er weer een snedige opmerking onderdoor gooit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:13
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
McMiGHtY schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:17:
[...]

Om het nog maar is te vragen zondag dat @mhr-zip er weer een snedige opmerking onderdoor gooit..

Wat bedoel je met ‘zoiets’? Een Rapha rit, of in dat gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
McMiGHtY schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:17:
[...]

Ken jij de Rapha-groet trouwens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47
DDX schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:13:
Ai, zit ik recent nog de tailfin aan te prijzen, mag ik nu de garantie gaan testen.
Vrijdag tijdens offroad op de veluwe hoorde ik vaag geluid, hing tailfin wat meer naar benden dan hoort...

[Afbeelding]

Gelukkig nog een quick fix kunnen doen zodat ik nog verder kon rijden :

[Afbeelding]
Ik heb pas geleden support van Tailfin in moeten zetten. Eigenlijk was het anders. Ik heb een Tailfin TopTube Bag en daar zat een cut in de zijkant. Echt werkelijk waar geen idee waar die vandaan kwam. Maar het was een hele scherpe snee. Ik heb ze gemaild en gevraagd of ze een tip hadden om te reperaren en voor ik het wist stuurde ze een nieuwe op en gaf hij aan dat toch waarschijnlijk wel iets van een fabrieksfout geweest zou kunnen zijn.

Dus ik heb hoge hoop voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Kreeg al via instagram te horen 'we will warranty everything', dus gaat goedkomen 8)
Vandaag even mailtje met info / foto's sturen.

[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 11-09-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
DDX schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:07:
Kreeg al via instagram te horen 'we will warranty everything', dus gaat goedkomen 8)
Vandaag even mailtje met info / foto's sturen.
Uiteindelijk is ook het product icm de aftersales wat iets tot een goed geheel maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:59
mhr-zip schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:15:
[...]

Uiteindelijk is ook het product icm de aftersales wat iets tot een goed geheel maakt.
Klopt, het maakt niet uit als iets defect raakt als dan het ook maar goed opgelost wordt O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
scraemus schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:23:
[...]

Klopt, het maakt niet uit als iets defect raakt als dan het ook maar goed opgelost wordt O-)
Ben ik het niet mee eens. Als bijvoorbeeld je stuur afbreekt en daardoor een vervelend ongeluk krijgt ben je denk ik niet zo blij met een nieuw stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojo19
Nog even inhaken op de hele CORE discussie. Ik sprak daar toevallig Pauliena Rooijakkers laatst over en die had er wel wat positiefs over te vertellen. Vooral het trainen op aanpassen aan de hitte was ideaal. Blijkbaar hebben zij en Sarah Roy er ook echt op getraind en toen de data gedeeld.

https://corebodytemp.com/...ining-hot-and-racing-cool

https://corebodytemp.com/...the-life-of-a-pro-cyclist

Is het nuttig? Ja, daar lijkt het wel op. Is het nodig? Dat is helemaal aan de persoon die het wenst te gebruiken. De vraag of iemand het waard vindt is dan ook niet globaal te beantwoorden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
Owios schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:49:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Als bijvoorbeeld je stuur afbreekt en daardoor een vervelend ongeluk krijgt ben je denk ik niet zo blij met een nieuw stuur.
Fair enough, maar een kapotte HRM van Garmin die netjes omgeruild wordt of een Shockz die niet meer werkt die gewoon omgeruild wordt voor een nieuwe etc. Dat zijn dingen die kunnen gebeuren want het blijft electronica wat in mijn geval bijna dagelijks gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Gelukkig bleef de tailfin wel hangen aan de zadelpen (met dank aan gesp bandje wat er doorheen loopt), had ook een leuke geworden als die was losgelaten zegmaar.
En met gesp onder zadelrail door kon ik mijn rit redelijk veilig vervolgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Jojo19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:58:
Nog even inhaken op de hele CORE discussie. Ik sprak daar toevallig Pauliena Rooijakkers laatst over en die had er wel wat positiefs over te vertellen. Vooral het trainen op aanpassen aan de hitte was ideaal. Blijkbaar hebben zij en Sarah Roy er ook echt op getraind en toen de data gedeeld.

https://corebodytemp.com/...ining-hot-and-racing-cool

https://corebodytemp.com/...the-life-of-a-pro-cyclist

Is het nuttig? Ja, daar lijkt het wel op. Is het nodig? Dat is helemaal aan de persoon die het wenst te gebruiken. De vraag of iemand het waard vindt is dan ook niet globaal te beantwoorden denk ik.
Precies, over 3-4 jaar druppelt dit pas door in de (conservatieve 😎) fietswereld.

Ik ga er denk ik eentje aanschaffen dit voorjaar in de voorbereiding op de Mallorca 312.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:18:
[...]

Precies, over 3-4 jaar druppelt dit pas door in de (conservatieve 😎) fietswereld.

Ik ga er denk ik eentje aanschaffen dit voorjaar in de voorbereiding op de Mallorca 312.
Dingen schijnen onder de kerstboom te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
scraemus schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:23:
[...]

Stond ook EN, niet OF.

Bij de Cannondale Topstone van @supersoco80 werd het (in het begin) ook opgelost, maar moet niet ten koste gaan van veiligheid of rij plezier natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
mhr-zip schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:22:
[...]

Stond ook EN, niet OF.

Bij de Cannondale Topstone van @supersoco80 werd het (in het begin) ook opgelost, maar moet niet ten koste gaan van veiligheid of rij plezier natuurlijk.
In dat geval is het dan ook maar de vraag of het "goed" is opgelost, ik zou zeggen van niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:17:
[...]

Wat bedoel je met ‘zoiets’? Een Rapha rit, of in dat gebied?
Een Rapha rit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

mhr-zip schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:43:
[...]

Ken jij de Rapha-groet trouwens?
Ow vertel is? Het liefst met een infographic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
McMiGHtY schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:06:
[...]

Ow vertel is? Het liefst met een infographic
Weinig uit te leggen aan iets dat niet bestaat :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:33
Requiem19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:18:
[...]

''ik denk eentje aan te schaffen dit voorjaar''

Nee nee, jij probeert ons hier te overtuigen nu verwacht ik ook dat je er eentje aanschaft en alle data met ons gaat delen zodat je de conservatieve fietswereld hier ook kunt overtuigen. ;)

ik reken op je... <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik had wel wat meer scherpte verwacht hier … die artikelen die @Jojo19 post komen uit de koker van zo’n core sensor temperatuurbedrijf.

Zo’n aanbeveling is dus mogelijk financieel gedreven. Even scherp blijven allemaal >:)
Pagina: 1 ... 509 ... 650 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).