Ypuh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:13:
9k aan een fiets uitgeven die je mogelijk 6w oplevert om er vervolgens 4cm aan spacers op te plakken. De marketing afdeling bij Specialized heeft hun centjes weer verdiend.
Vind het een mooie fiets hoor en koop lekker wat je wil; maar voor iemand die zo druk is met al dat geleuter eromheen vind ik het vermakelijk om te lezen. Nu straks weer geforceerd 2cm aan spacers eraf halen omdat iemand op internet iets roept en over 6 maanden een lange post over rugklachten of dooie vingers.
Edit: Je hebt natuurlijk wel gewoon alle voordelen van een lichte, stijve en kwalitatief high-end fiets, dus het is echt niet allemaal bar en boos. Vind het alleen zo opmerkelijk dat je voor 'de meest aero fiets' kiest en dan eentje uitzoekt die net niet goed past. Daarom blijft advies nummer #1; bepaal eerst je ideale houding en kijk dan welke fietsen daar bij passen en zoek daarvan de mooiste uit. Raak niet 'verliefd' op een fiets omdat Mathieu of Remco er ook mee rijdt.
Een bikefit heeft alleen zin als je er ook iets mee doet. Kan me niet voorstellen dat een respectabele bikefitter je de deur uitstuurt en zegt; misschien kun je nog wel 2cm lager.
Je doet allerlei aannames zonder het hele verhaal te kennen, dat merk ik ook bij anderen hier op het forum en klinkt best beterweterig en vervelend..
Ja ik ben onzeker, en probeer hier feedback te halen om mij verder te helpen, maar die drempel wordt wel wat hoger door de reacties hier..
Om het verhaal even duidelijk te maken voor jou (en anderen).
Ik had idd wat klachten op mijn oude fiets, vooral nek/schouders.
Deze heb ik op mijn oude fiets weten te verhelpen door tips (en een kleine aanpassing aan de fiets) van de lokale fietsenmaker die mij beter op de oude fiets heeft gezet..
Daarnaast heb ik in de aanloop van de aanschaf voor mijn nieuwe fiets een bikefit uit laten voeren op de Tarmac SL7, geometrie is hetzelfde als de 8, dus een goed uitgangspunt qua vergelijking..
Vorige week de bikefit uit laten voeren en hier kwam uit dat ik zeer flexibel ben en geen probleem heb om heel diep te zitten, het enige probleem wat ik heb is een reach issue, lange benen, kort torso/armen.
We hebben diverse setups doorlopen van hoge spacers zoals nu, maar ook helemaal slammed, en hier analyses op gedaan..
Geen enkel probleem aldus de bikefitter, mits de reach goed is.
En het voelde ook allemaal comfortabel aan, maar je zit hooguit 5-10 minuten in die houding tijdens een bikefit
Waarom dan niet gelijk helemaal slammen die stem?
Het zou een drop zijn van -6cm tov mijn oude fiets, dat vergt gewenning.
Daarnaast is mijn core-stability nog niet op het niveau dat ik langdurig zo diep kan zitten. Dit was mij al vooraf bekend en was ook mede de oorzaak van de nekproblematiek op mijn oude fiets.
Afgelopen 3-4 weken ben ik dus ook naast de fiets aan het trainen gegaan om mijn core-stability op peil te krijgen.
Het gevaar dus met gelijk maximaal slammen is dat ik weer last krijg van mijn nek/schouders en mogelijk ook rug als ik gelijk maximaal zou gaan omdat mijn core nog niet sterk genoeg is als ik een lange rit maak van 2-3 uur..
Zijn advies was dus ook om eerst de core op orde te krijgen en telkens een halve of hele centimeter omlaag te gaan, hij gaf aan elke maand een cm eraf (bij 100-150km per week).
Verder ben ik trots op mijn nieuwe fiets en geeft het extra motivatie om hard te trainen en lekker veel kilometers te maken.