Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 510 ... 717 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:54:
Ik had wel wat meer scherpte verwacht hier … die artikelen die @Jojo19 post komen uit de koker van zo’n core sensor temperatuurbedrijf.

Zo’n aanbeveling is dus mogelijk financieel gedreven. Even scherp blijven allemaal >:)
Nah, volgens mij is deze discussie ondertussen verzadigd. Je mag hem kopen, we kijken uit naar de resultaten. ;)

Edit:
Bij nader inzien, OK, ik ga nu toch een beetje happen, dit is toch gewoon bizar:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0429/0392/8998/files/Heat-load-from-a-rider-TTpost_600x600.png?v=1691597815

Als ik dat moet gaan doen om nog te kunnen fietsen zoek ik een nieuwe hobby.

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 11-09-2023 13:06 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:56

McMiGHtY

- burp -

Ik vind dat een heel raar regenpak, voor kleding is een apart topic..

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03-2025
Ik had wel wat meer scherpte verwacht hier … die artikelen die @Jojo19 post komen uit de koker van zo’n core sensor temperatuurbedrijf.

Zo’n aanbeveling is dus mogelijk financieel gedreven. Even scherp blijven allemaal >:)
Ik denk dat je gerust mag zeggen komen uit de koker van HET core sensor temperatuurbedrijf (zijn er überhaupt meer op de markt?). Natuurlijk is een kritische houding dan ook zeker niet verkeerd als je het leest.

Ging me dan ook meer om de data/grafiekjes. Daarbij gaf Pauliena hetzelfde aan als wat daar stond en als iets niet werkt geef je dat in een 1-op-1 gesprek denk ik wel aan (zat profs die negatief zijn over de gesponsorde spulletjes)
Kluus schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:55:
[...]

Nah, volgens mij is deze discussie ondertussen verzadigd. Je mag hem kopen, we kijken uit naar de resultaten. ;)

Edit:
Bij nader inzien, OK, ik ga nu toch een beetje happen, dit is toch gewoon bizar:

[Afbeelding]

Met hobby maak je wel een goed punt. Voor deze mensen is het hun werk en ligt het allemaal anders. Stel jij kunt hierdoor toch die ene etappe in de Tour/Vuelta/Whatever winnen. Dan is het binnen fietsen in je appartement op je tijdritfiets in een hazmat suit toch peanuts ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Jojo19 op 11-09-2023 13:29 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-04 21:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

zolang men hier "speciale" sokken aanbeveelt om harder van te gaan fietsen vraag ik mij af hoe scherp we met z'n allen zijn.

blup

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Jojo19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:24:

[...]

Met hobby maak je wel een goed punt. Voor deze mensen is het hun werk en ligt het allemaal anders. Stel jij kunt hierdoor toch die ene etappe in de Tour/Vuelta/Whatever winnen. Dan is het binnen fietsen in je appartement op je tijdritfiets in een hazmat suit toch peanuts ;)
Ook in mijn werk heb ik grenzen. ;)

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-04 07:46
[...]

Edit:

[Afbeelding]

Zou je veel extra watt moeten fietsen met zo'n pak aan :o

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:34
mhr-zip schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:43:
[...]

Ken jij de Rapha-groet trouwens?
Ik zie hierbij een hipster voor me die langs de kant van de weg zijn tinnen koffiebeker omhoog steekt ….

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-04 09:58
EdwinW schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:17:
[...]

Ik zie hierbij een hipster voor me die langs de kant van de weg zijn tinnen koffiebeker omhoog steekt ….
Dan wil hij alleen weten waar de lokale starbucks zit, die is écht niet aan het groeten hoor.

Strava & Untappd - Do not combine!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:34
@Raznov Voor koffie moet je niet bij Starbucks zijn.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-03 00:25
[...]

Edit:

[Afbeelding]

Enerzijds is het best bizar. Maar aan de andere kant, als je je aan het preppen bent voor een event waarbij je zeker weet dat je in de hitte gaat rijden. Dan is het volgen van een hitte protocol wellicht wel echt de moeite waard. En je hoeft dan echt niet 14 uur per week met je regenpakje aan binnen te fietsen :D

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-04 09:58
EdwinW schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:39:
@Raznov Voor koffie moet je niet bij Starbucks zijn.
Voor betaalbare kwalitatief goede fietskleding ook niet bij Rapha :+

Strava & Untappd - Do not combine!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:15
McMiGHtY schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:21:
Ik vind dat een heel raar regenpak, voor kleding is een apart topic..
En voor indoor 'fietsen' ook. Kappen nou met die onzin.

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:50
orange.x schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:06:
Even een kleine crosspost/vraag die ik ook in MTB forum had gekwakt, maar volgens mij is dit iets actiever :-P

Ik ga bij Ali een wielsetje kopen, maar nu moet ik bij betalen ineens toch niet de BTW betalen maar gebeurd dit later. Waarschijnlijk dan ook met invoerkosten en de hele mik. Die toko, Elitewheels, gaf aan dat ik het beste kon betalen voor de zending, 30 euro via DPD, en dat het dan allemaal wel mee zou vallen, of dat het misschien sneller gaat ofzo...
Maar bij het afrekenen wordt de BTW dus ineens geskipped.. Moet ik dan dus straks over zeg nu de kosten 540 euro invoerrechten betalen, zeg 10%, en dan over dat bedrag nog 21% BTW?

Heb vaak iets besteld bij Ali, maar ben met dit soort dure aankopen gewoon onbekend. Als iemand er wat zinnigs over kan zeggen of een vergelijkbaar voorbeeld kan geven over het proces of de te verwachte kosten dan kan ik me een beetje voorbereiden :)
Heb je de wielen inmiddels binnen? Hoe is het afgelopen?

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-04 22:29
[...]

Edit:

[Afbeelding]

Hopelijk gaat 'Beter Worden' podcast er geen aflevering aan besteden. Word nu al gek van 50+'ers die me ongevraagd de verschillen tussen zwart-, wit- en grijs trainen uit proberen te leggen.

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 10:36
Ypuh schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:38:
[...]

Hopelijk gaat 'Beter Worden' podcast er geen aflevering aan besteed. Wordt nu al gek van 50+'ers die me ongevraagd de verschillen tussen zwart-, wit- en grijs trainen uit proberen te leggen.
Die is er al: YouTube: BETER WORDEN #80 Core temperature

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 14:04
Ik denk dat ik eens een weekje volledige rust ga nemen. Wat op mijn voeding letten en zo proberen wat te recupreren. Gisteren gaan fietsen, te vroeg uitgeblust en maar terug naar huis gereden. Heb een lage HRV (ookal voel ik mij goed) sinds enkele weken maar denk dat ik preventief maar eens een weekje rust inlas vooraleer mijn conditie helemaal naar de vaantjes gaat... (of komt het nooit zo ver?)

Oorzaak: laat in bed omwille van sociale zaken (restaurant, feestjes bij vrienden), verlofperiode, en weinig thuis geweest maar wel veel gefietst in die periode waarbij ik meestal vroeg opstond om te vertrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4HxHpNY6vq-U1xcs9jmit2rXGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsUhhzorn0jN7m0s5hyuow7u.jpg?f=fotoalbum_large

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
Stancke schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:51:
Ik denk dat ik eens een weekje volledige rust ga nemen. Wat op mijn voeding letten en zo proberen wat te recupreren. Gisteren gaan fietsen, te vroeg uitgeblust en maar terug naar huis gereden. Heb een lage HRV (ookal voel ik mij goed) sinds enkele weken maar denk dat ik preventief maar eens een weekje rust inlas vooraleer mijn conditie helemaal naar de vaantjes gaat... (of komt het nooit zo ver?)

Oorzaak: laat in bed omwille van sociale zaken (restaurant, feestjes bij vrienden), verlofperiode, en weinig thuis geweest maar wel veel gefietst in die periode waarbij ik meestal vroeg opstond om te vertrekken.

[Afbeelding]
lijkt me verstandig om je slaap weer op orde te krijgen en in de tussentijd het wat rustiger aan te doen.. ik heb ook weleens wat dipjes (meestal inderdaad na een avondje doorzakken en of weinig slaap), maar als dat niet bij trekt na 1 of 2 nachten, dan is het tijd om even bij te komen.

Strava

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-03 09:50
Afgelopen zomer heb ik voor het eerst echt serieuze stappen gemaakt. (ftp 237 --> 275 in 5 maanden)

Nu wil ik komende (winter)maanden zoveel mogelijk conditie behouden. Spatborden liggen klaar, 30mm bandjes (35mm past ook nog), smart trainer gereed en een MTB ernaast als alternatief.

De middelen zijn er wel, alleen mis ik nog een doel om voor te trainen. Een echt specifiek doel heb ik nog niet.
Wel dacht ik te focussen om in april een grote ronde te doen. Opties zijn Luik-Bastenaken-Luik, of Amstel Gold. Beide nooit gedaan. Andere optie is een week fietsen met een groepsreis in de buurt van Calpe.

Om daar naartoe te werken wil ik gewoon 3x per week fietsen. 2x in de avond met verlichting of binnen op de trainer, 1x buiten in het weekend. Omdat april nog ver is zoek ik wat tussendoelen of eigenlijk gewoon leuke uitjes om het leuk te houden.

Ideeën zijn nu:
- Dutch masters of mtb (101 of 200km) (19 nov)
- Drenthe 200 (mtb) (29 dec)
- Winter 11-stedentocht (14 jan) (tot nu toe mijn voorkeur)

Voorkeur ligt wel meer bij de racefiets dan mtb, daarom ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben voor leuke ritten in de herfst/winter en vroege voorjaar? (+- 100 tot max 200km)

• Ypuh
user_tweakers schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:31:
Opties zijn Luik-Bastenaken-Luik, of Amstel Gold. Beide nooit gedaan. Andere optie is een week fietsen met een groepsreis in de buurt van Calpe.
Dit moet voldoende motivatie zijn toch? Voor mij wel in ieder geval.

Of je in de winter ook daadwerkelijk 200km tochten moet gaan fietsen lijkt niet per se nodig. Zorg dat je 3-4x per week minimaal een uurtje iets doet en reserveer in maart een paar dagen om 150+ te rijden en je zit wel aardig goed. Basisconditie blijft wel en met Zwift kun je je FTP op peil houden of verbeteren. Feb/mrt gebruiken om terug te wennen aan 8 uur op je zadel en in fietshouding te zitten.

Desondanks lijkt de winterelfstedentocht lijkt me wel leuk een keer te doen. De zomerse variant is te druk/makkelijk. Drenthe200 is wel serieus, minstens net zo lastig als AGR/LBL. Je moet daar maar net zin in hebben zo tussen de kerst en O&N. Zelf accepteer ik gewoon dat het na oktober tot februari wat minder wordt. Is dan ook wel leuk om vanaf maart weer een opgaande lijn te zien, maar des te minder je verliest des te hoger je nieuwe piek uiteraard. Weet niet hoe zwaar je bent, maar met 275w ligt er nog genoeg potentie.

[ Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 11-09-2023 17:01 ]

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10:35

Reginas

Queen of Core Stability

@user_tweakers Wellicht de cyclo doen van Omloop Het Nieuwsblad? Laatste weekend van februari, start van het klassieke voorjaar. Toch alweer 4-6 weken vroeger dan AGR of LBL.

Als doel in oktober (ik zie dat je meer lange ritten hebt genoemd) is de BRM200 Venlo - Keulen - Venlo op de racefiets misschien mooi.

Anders wat veldtoertochten doen op de mountainbike? Genoeg clubs die ook in de koude maanden ritten organiseren.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 19:59
user_tweakers schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:31:
Afgelopen zomer heb ik voor het eerst echt serieuze stappen gemaakt. (ftp 237 --> 275 in 5 maanden)

Nu wil ik komende (winter)maanden zoveel mogelijk conditie behouden. Spatborden liggen klaar, 30mm bandjes (35mm past ook nog), smart trainer gereed en een MTB ernaast als alternatief.

De middelen zijn er wel, alleen mis ik nog een doel om voor te trainen. Een echt specifiek doel heb ik nog niet.
Wel dacht ik te focussen om in april een grote ronde te doen. Opties zijn Luik-Bastenaken-Luik, of Amstel Gold. Beide nooit gedaan. Andere optie is een week fietsen met een groepsreis in de buurt van Calpe.

Om daar naartoe te werken wil ik gewoon 3x per week fietsen. 2x in de avond met verlichting of binnen op de trainer, 1x buiten in het weekend. Omdat april nog ver is zoek ik wat tussendoelen of eigenlijk gewoon leuke uitjes om het leuk te houden.

Ideeën zijn nu:
- Dutch masters of mtb (101 of 200km) (19 nov)
- Drenthe 200 (mtb) (29 dec)
- Winter 11-stedentocht (14 jan) (tot nu toe mijn voorkeur)

Voorkeur ligt wel meer bij de racefiets dan mtb, daarom ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben voor leuke ritten in de herfst/winter en vroege voorjaar? (+- 100 tot max 200km)
Vooral niet te veel trainen komende maanden. Je kan niet het hele jaar top fit zijn.

Ga tot en met oktober lekker freewheelen en start eind november, begin december met serieus trainen. Stel een doel en volg een schema. Zo voorkom je hyped enthousiasme en overtraining in januari.

• Ypuh
Noxa schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:59:
Vooral niet te veel trainen komende maanden. Je kan niet het hele jaar top fit zijn.
Voor een recreant is een week rust meer dan voldoende, de rest is (bij gebrek aan een beter woord) gewoon luiheid.
Noxa schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:59:
Ga tot en met oktober lekker freewheelen en start eind november, begin december met serieus trainen. Stel een doel en volg een schema. Zo voorkom je hyped enthousiasme en overtraining in januari.
Vanuitgaande dat hij nu fit is en 3-4x per week fietst, lijkt overtraining me niet gelijk aan de orde. De rest van je post kan ik me helemaal in vinden. Heb al verschillende vrienden er overenthusiast in op zien gaan, doelen stellen en voortvarend beginnen om zich daarna vooral mentaal uitgeput te hebben.

Ik ben voorstander van een leuke rit als doel zoals LBL, AGR of trainingstage in Calpe, maar zodra het vooral cijfermatig wordt met 'moet XXX w/kg halen' of een strak schema die je af moet werken (en demotivatie als het aantal uren/prestaties tegenvalt) zit vaak een houdbaarheidsdatum aan.

Probeer het leuk te houden voor jezelf. Consistentie is het belangrijkste, of je nou freewheeled of je plezier kan halen uit allerlei schema's.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
ElGreco schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:29:
[...]

Antwoord is ja en nee.

Als je de cassette tool tussen je lockring en as / endcap krijgt: ja.
Anders niet, bij een te grote, in diameter endcap. Hope RS4 hebben een endcap rechtsachter wat er net voor zorgt dat het niet past. Andere naven hebben een preload afstel ring wat in de weg kan zitten.

Sommige wielen hebben dan weer specifieke afwijkende draad waardoor alleen de merk specifieke lockrings passen. Aangezien het om shimano lockrings gaat, zal dit laatste niet het geval zijn.

Om wat voor wielen/naven gaat het?
Helaas nog niet de mogelijkheid gehad om te kijken/passen met de cassette-tool.
Zoals beschreven zou dat gelijk duidelijkheid geven dus ik ben benieuwd binnenkort :)

Het zijn Supra RA Comp Disc wielen (huismerk Sensa, standaardwielen) met 12mm steekas en Shimano RS470 hubs: https://www.sensabikes.co...ls-road/1358/ra-comp-disc

Informaticus of vakkundig Googler?

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-04 12:31
Stancke schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:51:

[Afbeelding]
Let ook maar eens op in wat je savonds eet, dat maakt ook een enorm verschil op je slaap. En dan doel ik nog niet eens op alchohol.. maar ook vreterij, als zout en suiker hebben bij mij al effect op mn slaap.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 21:50

Fisico

by Fabian

Vandaag langs de LBS geweest, want mijn remsysteem blijft maar druk verliezen. Na een ritje de Stelvio af voelt het systeem al als een spons en gaan de remgrepen tergend langzaam terug naar de neutrale stand. LBS gaf de suggestie mee, het met de fietsenzaak op te lossen waar de fiets vandaan komt.

Een filmpje van de remgrepen heb ik ook via via aan een andere fietsenzaak laten zien en hun reactie was dit hoort echt niet. Het is wel een beetje de vraag wat er na 22 maanden nog aangedaan kan worden. Al ben ik al vanaf week 1 in discussie met de leverancier over de remmen, waarbij de eerste reactie was: het systeem moet zich nog zetten. De laatste keer was het dat ik toch wel kleine handen heb en het systeem krap is afgesteld. Tja, de Canyon hebben zij ook afgesteld en ik heb twee bikefits bij hun gehad, misschien moet je dan geen SRAM verkopen aan iemand met kleine handen? Wel wonderlijk dat ik ook nergens deze klachten op internet lees. Toch helemaal het beeld wat ik heb bij een fiets van ruim 9.000 euro.

Als iemand nog gouden tips heeft dan hoor ik die natuurlijk graag.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:20
@Fisico dat het aan je handen zou liggen lijkt me een broodje aap verhaal. Edit: het kost je hoogstens wat extra spierkracht om de remmen in te knijpen. Ik zou zorgen dat ze je fiets nu eindelijk eens gaan maken en er daarna nooit meer heen gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door AMD1800 op 11-09-2023 19:50 ]

• Requiem19
  • Laatst online: 08:38
Fisico schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:40:
Vandaag langs de LBS geweest, want mijn remsysteem blijft maar druk verliezen. Na een ritje de Stelvio af voelt het systeem al als een spons en gaan de remgrepen tergend langzaam terug naar de neutrale stand. LBS gaf de suggestie mee, het met de fietsenzaak op te lossen waar de fiets vandaan komt.

Een filmpje van de remgrepen heb ik ook via via aan een andere fietsenzaak laten zien en hun reactie was dit hoort echt niet. Het is wel een beetje de vraag wat er na 22 maanden nog aangedaan kan worden. Al ben ik al vanaf week 1 in discussie met de leverancier over de remmen, waarbij de eerste reactie was: het systeem moet zich nog zetten. De laatste keer was het dat ik toch wel kleine handen heb en het systeem krap is afgesteld. Tja, de Canyon hebben zij ook afgesteld en ik heb twee bikefits bij hun gehad, misschien moet je dan geen SRAM verkopen aan iemand met kleine handen? Wel wonderlijk dat ik ook nergens deze klachten op internet lees. Toch helemaal het beeld wat ik heb bij een fiets van ruim 9.000 euro.

Is er niet ergens een SRAM servicepunt?

Want het klinkt als een SRAM specifiek probleem dat de leverancier niet kan oplossen sn het daarom maar met zo’n (bs) verhaal afdoet.

Ik gok - op basis van je eerdere posts - dat de leverancier met een ‘K’ begint. Daar heeft m’n zusje haar fiets gekocht. Die eigenaar (?) ging mij toen echt even mansplainen dat m’n zusje geen 10-36 casesette nodig voor de bergen had omdat je dan zo langzaam gaat dat je omvalt 7(8)7 :+

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
Fisico schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:40:

Remmen die zich moeten zetten. Wat een grap.

Wat voor merk fiets heb je? En uit welk buurt kom je?

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-04 19:33
Klinkt als een lekkend rem systeem? Zeker als ie bij (langdurig) gebruik druk verliest. SRAM gebruikt ook DOT oil toch, dat hydrofiel is. Wellicht combinatie van weglekken van de olie, waarbij het vervangen wordt door vocht. En vocht / water kan meer I gedrukt worden dan olie, dus sompige remmen.

Hoe dan ook, klinkt niet goed...

[ Voor 12% gewijzigd door Morrar op 11-09-2023 20:30 ]

• Stancke
Ikzelf heb nu 1500km gereden op Sram Rival en had ook helemaal geen remdruk meer (of toch amper). Hebben de remmen opnieuw ontlucht en lijkt nu opgelost te zijn… denk dat het eerder een Sram dingetje is?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:14
Klinkt meer als vanuit de fabriek/fietsenmaker niet echt goed ontlucht.
Persoonlijk vindt ik sram makkelijker om te ontlucten dan shimano.

edit: dat van @Stancke dus, van @Fisico durf ik zo niet te zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 11-09-2023 21:22 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Stancke
DDX schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:21:
Klinkt meer als vanuit de fabriek/fietsenmaker niet echt goed ontlucht.
Persoonlijk vindt ik sram makkelijker om te ontlucten dan shimano.

edit: dat van @Stancke dus, van @Fisico durf ik zo niet te zeggen.
Volgende maand ontvang ik mijn gravelbike met zelfde afmontage dus dé test!

Al kan het aan dezelfde FM liggen ook :9

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-04 11:19

shinchan03

Niels

Mijn bracket covers op mijn fiets zijn eigenlijk aan vervanging toe. Nu keek ik was voor Shifters ik heb en ik kon de code ST-5800 aflezen. Na een beetje googlen kom ik op de volgende bracket covers uit:

https://bike.shimano.com/...ra-6800/WP-Y00E98080.html

Alleen als ik in winkels zoek, dan zie ik nergens voorraad van deze bracket covers. Iemand een idee hoe je hieraan zou kunnen komen?

• Ypuh
shinchan03 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:25:
Mijn bracket covers op mijn fiets zijn eigenlijk aan vervanging toe. Nu keek ik was voor Shifters ik heb en ik kon de code ST-5800 aflezen. Na een beetje googlen kom ik op de volgende bracket covers uit:

https://bike.shimano.com/...ra-6800/WP-Y00E98080.html

Alleen als ik in winkels zoek, dan zie ik nergens voorraad van deze bracket covers. Iemand een idee hoe je hieraan zou kunnen komen?
Bike24, Bike-Components, Bike-Discount. Als die hem niet hebben, dan Aliexpress.

ST-5800 is ook redelijk oud, maar zou nog wel te krijgen moeten zijn.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-04 21:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik wil een nieuw stuurlint halen. Nu zijn dat 6 miljoen versies van. Mijn eisen: niet te duur en makkelijk in verwerken, iemand een tip?

blup

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Bezulba schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:32:
Ik wil een nieuw stuurlint halen. Nu zijn dat 6 miljoen versies van. Mijn eisen: niet te duur en makkelijk in verwerken, iemand een tip?
Da's natuurlijk erg persoonlijk.
Ben zelf best te spreken over de linten van BBB.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-04 23:29
magic_nl schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:35:
[...]

Da's natuurlijk erg persoonlijk.
Ben zelf best te spreken over de linten van BBB.
Jep. BBB

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Cranzai
  • Laatst online: 09:18
Bezulba schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:32:
Zoals @magic_nl en @mhr-zip zeiden BBB, ben zelf erg te spreken over de BBB flexribbon

• shinchan03

shinchan03

Niels

Ypuh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:30:
[...]

Bike24, Bike-Components, Bike-Discount. Als die hem niet hebben, dan Aliexpress.

ST-5800 is ook redelijk oud, maar zou nog wel te krijgen moeten zijn.
Die had ik allemaal al bekeken en kon geen voorraad vinden, dan maar eens kijken wat Alie te bieden heeft.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:44
shinchan03 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:30:
[...]

Die had ik allemaal al bekeken en kon geen voorraad vinden, dan maar eens kijken wat Alie te bieden heeft.
https://www.bike-componen...0-ST-5800-ST-4700-p48629/

Shimano Griffgummis für ST-6800 / ST-5800 / ST-4700
€ 8,12 + vzk.
also..
ein bisschen versteckt, aber trotzdem.

edit: scheisse :(

[ Voor 15% gewijzigd door guapper op 12-09-2023 10:48 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

shinchan03 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:30:
[...]

Balen! Ik heb die gewoon gehad, maar volgens mij heb ik ze mee gegeven aan degene die de shifters kocht waarvoor ik ze bedoeld had. Maar ik zal zo nog eens kijken in de rommelbak...

Ik heb altijd de tik om dit soort dingen zelf direct op voorraad te kopen bij een fiets voor exact de situaties die jij nu hebt (onderdeel "kapot" en niet meer aan te komen). Voor mijn huidige fiets heb ik ook al een extra spacer kit (lang leve proprietary aero cockpit/headsets), seatpost wedge, pat etc liggen, just in case.

Edit: Nope, ik heb ze inderdaad niet meer :(.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 12-09-2023 10:19 ]

• Requiem19
Requiem19 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:42:
Andere opmerking: voor iedereen die Pirelli P Zero TLR banden gekocht heeft recent: er is een terugroep actie van Pirelli omdat de banden op sommige velgen spontaan kunnen loslaten.

Ik mag 2 setjes terugsturen en als de wiede-weer-ga een ander merk gaan uitzoeken nu..

https://www.cyclingnews.c...of-p-zero-race-tlr-tyres/
Voor wie ook fan is van de Pirelli P Zero TLR's: Pirelli lijkt het recall issue gefixt te hebben met de 28mm variant. De 28mm's zijn nu weer te koop in verschillende webwinkels.

• shinchan03

shinchan03

Niels

guapper schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:09:
[...]

https://www.bike-componen...0-ST-5800-ST-4700-p48629/

Shimano Griffgummis für ST-6800 / ST-5800 / ST-4700
€ 8,12 + vzk.
also..
ein bisschen versteckt, aber trotzdem.
Helaas, ik zie staan: "nicht lieferbar", zie jij iets anders?

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

shinchan03 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:42:
[...]

Helaas, ik zie staan: "nicht lieferbar", zie jij iets anders?
Ik zou hem even op een aantal sites de notificatie aan zetten. R5700 is bijvoorbeeld wel gewoon leverbaar dus ik neem aan dat deze ook weer op voorraad komen.

Dit triggerde mij trouwens wel om eens wat covers voor mijn huidige woon-werkfiets (GRX610) en racer (R8100) op voorraad te nemen en wat schetst mijn verbazing:
https://www.bike24.com/p2345349.html
https://www.bike24.com/p2590614.html

Die simpele rubbertjes zijn ook magisch twee keer zo duur geworden bij de nieuwste groepen. Foei Shimano... :(

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:26
*reeds verkocht

[ Voor 95% gewijzigd door verstappen33 op 12-09-2023 14:24 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-02 21:11

zit

Ik ben opzoek naar een nieuwe racefiets en dacht dat prijzen, in de winkel/online en op marktplaats, flink zullen dalen buiten het seizoen. Misschien is dit helemaal niet zo en wacht ik voor niets. Wat is jullie ervaring hiermee?

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-04 14:22
zit schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:57:
Ik ben opzoek naar een nieuwe racefiets en dacht dat prijzen, in de winkel/online en op marktplaats, flink zullen dalen buiten het seizoen. Misschien is dit helemaal niet zo en wacht ik voor niets. Wat is jullie ervaring hiermee?
Alleen op marktplaats misschien, als de 2024 modellen komen, zullen de 2023 modellen wel in de aanbieding komen.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-04 06:28
verstappen33 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:39:
Voordat ik het op marktplaats knal, misschien dat er hier nog animo is?

Ik heb nog een setje Shimano 105 SPD-SL pedalen nieuw in doos, incl schoenplaatjes (https://www.mantel.com/shimano-105-r7000-pedalen)

En ook een Shimano Ultegra HG701 11-SPEED 116 Schakels ketting, nieuw in verpakking.

Mag voor een zachprijsje weg, Pedalen zat ik rond de 50 euro te denken, ketting 15 euro, excl verzendskosten.

Kan het helaas niet kwijt bij vraag/aanbod hier op tweakers, maar misschien zit er hier nog een liefhebber die dit nog kan gebruiken, anders gaat het later deze week op MP..
Je kan het hier wel kwijt, kende het zelf tot voor kort nog niet.... maar wellicht helpt het ;-)
Vraag & Aanbod overig

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38
Owios schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:31:
[...]
Heb je de wielen inmiddels binnen? Hoe is het afgelopen?
De wielen zijn op transport gezet en ergens in Dongguan City nu. Nog even geduld hebben daarmee dus. En dan moet ik nog ff zien of ik ze straks al kan testen met mijn gravelbike want mijn frame zal nog wat langer duren.

Heb uiteindelijk niet gekozen voor het Elves Falath Evo frame maar de Falath Pro Disc. Dit omdat de Evo een meer sloping toptube heeft en ik zeer waarschijnlijk aan spacers zal moeten gaan en dan is het vind ik net wat mooier om de bovenbuis meer plat te hebben met alsnog spacers. Dat geeft een iets meer "gemiddeld" uiterlijk aan het geheel. Er wordt nu gewerkt aan mijn ontwerp. Waar het eerst was: je kan het naar eigen wens invullen, leek het even te gaan naar: je kan alleen uit vaste patroontjes kiezen. Maar met wat nader contact zou het toch nog wel de bedoeling moeten zijn om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van mijn eigen design.
Ik hoop et :-) Heb er genoeg tijd ingestopt met zoeken, kijken, vergelijken, inschatten, wachten op hoe kleuren er in het echt uit kunnen zien etc. Het KAN in ieder geval een mooi geheel worden :) Maar het zal in the end wel goedkomen wat het ook gaat worden.

De groepset is in ieder geval binnen. Heb een zo goed als nieuwe (leek nieuw maar heeft op demofiets gezeten, dus mogelijk wel wat km's mee gereden) SRAM Rival AXS 2x12 kunnen regelen met powermeter voor 950. Dus daar ben ik zeer blij mee.

• crimby
Ik ben op zoek naar informatie welk verschil een middenklasse/topklasse fiets gaat maken t.o.v een instapper. Zo ver ik kan vinden:
1) gewicht, vooral met klimmen maakt het gewicht een verschil.
2) materiaal, carbon rijdt comfortabeler dan aluminium omdat het de klappen beter op vangt.
3) groepset, sneller kunnen schakelen. Elektronisch maakt het ook nog makkelijker?

What else? Ik lees bijvoorbeeld iets over wendbaarder? Reageert beter? Maar hoe moet ik dat zien op een fiets?

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

crimby schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:48:
Ik ben op zoek naar informatie welk verschil een middenklasse/topklasse fiets gaat maken t.o.v een instapper. Zo ver ik kan vinden:
2) materiaal, carbon rijdt comfortabeler dan aluminium omdat het de klappen beter op vangt.
3) groepset, sneller kunnen schakelen. Elektronisch maakt het ook nog makkelijker?

What else? Ik lees bijvoorbeeld iets over wendbaarder? Reageert beter? Maar hoe moet ik dat zien op een fiets?
Volgens mij is punt 2 precies andersom?

• crimby
7o9 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:56:
[...]

Volgens mij is punt 2 precies andersom?
Ik heb dit van het grote boze internet:
Carbon staat er om bekend dat het schokken goed absorbeert en dempt. Carbon kan bovendien zo worden opgebouwd, dat het comfort geeft, maar ook zijn stijfheid behoudt in de richtingen waarin dat belangrijk is.

Aluminium heeft daarentegen de naam dat het onbuigzaam is, en dus minder comfortabel.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:24
Als tussenvorm wordt vaak een carbon voorvork toegepast bij een alu frame om in ieder geval de grootste klappen te dempen en het voor de armen/handen comfortabeler te maken, als een goedkopere tussenweg.

Carbon kan heel stijf zijn, maar dat is afhankelijk van hoe het carbon gevormd is en hoe de matten in elkaar gevlochten zijn. Ken niet de verdere details, maar even kort door de bocht.

Edit:

Het is heel makkelijk jezelf gek te laten maken als je je er in gaat verdiepen. Als ik zie dat een Indurain op een jaren '90 fiets zonder doping (dat we weten) de Tour de France kon winnen op een stalen Pinarello, dan zal de gemiddelde huis/tuin en keuken fiets van een duizend euro ook voldoen.

[ Voor 59% gewijzigd door Maarten_E op 12-09-2023 15:10 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Requiem19

Iedereen zal hier z'n eigen mening over hebben. Mijn 5 cents:

- Een goede instapper met een goede groep (Shimano 105 of SRAM Rival of hoger) doet voor 80-90% wat een duurdere fiets doet
- Er gaat in duurdere fietsen veel geld zitten in gewichtsbesparing, maar het real life effect is echt beperkt (bijvoorbeeld Ultegra groep vs Dura Ace scheelt 200 gram, dat is echt weinig). 200 gram scheelt bij een beklimming zoals de Ventoux iets van 10 seconden op 1 uur en 45 minuten klimmen.

Wat zowel mijn zusje als vriendin zeiden toen ze van een Sensa Romagna naar een flink duurdere fiets gingen is dat het vooral veel meer vertrouwen gaf in de bochten / bergaf. De stijfheid van het frame zal daarbij helpen, maar ook de switch naar goede disc-brakes. Ook ging mijn vriendin echt wel een stukje sneller fietsen. Combinatie van houding die meer aero is, aero wielen, meer vertrouwen in de bochten etc.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006

vergeet ook de geometrie niet (vooral stack, reach en wielbasis). Instapfietsen hebben vaak een 'comfortabeler' geometrie: je zit rechterop want minder belastend voor je rug, maar wel meer luchtweerstand. Ook is de wielbasis langer waardoor de fiets stabieler voelt, maar ook minder 'wendbaar' is. Professionele fietsen zijn vaak meer gespecialiseerd: óf een hele lichte en wendbare klimfiets, of met een hele diepe zit en aero onderdelen met weinig luchtweerstand op vlakke wegen.

Verder maken goede wielen veel verschil, de meegeleverde wielen zijn bijna altijd matig.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:24
Ikzelf heb een fiets met alu frame, carbon voorvork, Shimano 105 en velgremmen. Zo saai als een VW Golf, maar ik zou niet weten wat ik meer zou willen op die fiets. Hydraulische remmen zou je nog kunnen overwegen, maar dat is een kwestie van proberen en vaak zit je dan al in een hoger segment qua prijs. Als je vooral in Nederland rijdt voldoen velgremmen prima, is ook wat lichter dan hydraulische remmen.

Let met name op hoe een fiets zit en of je er comfortabel op voelt, de zithouding kan nogal nauw komen. Twee frames waar "maat 58" op staat kunnen compleet anders zijn qua hoe het voelt voor de armen en bovenlichaam. Heb je kortere armen, zoek dan een fiets die een wat kortere bovenbuis heeft. Dit is nog af te stellen dmv het zadel en de stuurpen, deze zijn te verplaatsen/te vervangen.

Afstelling van het mechanische gedeelte doet ook wonderen, een slecht schakelende 105 derailleur zal je je meer aan irriteren dan aan een goed schakelende Sora.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• orange.x

Volgens mij kan je in het verlengde hiervan, of misschien zelfs eerst, de vraag stellen wat is het doel dat ik nastreef met fietsen. Is dit gewoon puur voor het rondrijden dan wel conditie verbeteren? Ga je veel toertochten rijden over allerlei terrein? Ga je veel klimmen? Ga je wedstrijden rijden?

Je zal misschien niet op alle vragen al volmondig ja of nee kunnen antwoorden maar ik denk dat je eerst duidelijk moet hebben, en wij dan, waar die fiets voor gebruikt gaat worden en of het dus meer een "aero georienteerde fiets" moet zijn of meer endurance dus veel meer gericht op comfort etc.

Daarnaast:
1. Gewicht is, afhankelijk van je eigen toestand nu, bij een fiets uiteindelijk niet de allergrootste factor. De meeste lichte fietsen, echt licht, zijn zeg maar onder de 7kg en de vrij zware fietsen zitten tussen de 8-9kg afhankelijk van afmontage (discbrakes, elektronisch schakelen, veel carbon of minder etc). Dus dan gaat het een keer over max 2 kilo. Als je nu zeg maar een BMI hebt die boven de 23 ligt dan kan je veel sneller daar progressie boeken dan dat het nodig is om keihard in de buidel te tasten voor 400gr gewichtsbesparing op de fiets (rekening houdende met mijn eerdere punt: waar ga je de fiets voor gebruiken).

2. Al aangegeven door anderen, het kan comfortabeler zijn. Maar je hebt ook aerofietsen die zo stijf zijn dat het alsnog alle kanten opstuitert bij wijze van. Een deel van comfort kan ook gehaald worden uit bandendruk en bandbreedte. Een 28mm bandje op 4-5bar is aanzienlijk comfortabeler dan een 25mm op 8bar.

3. Elektronisch maakt het vooral duurder. Ik ben nu eigenaar van een groepset maar nog niet in gebruik genomen, maar waar je vroeger voor 500-600 een prima groepset voor kon kopen mag je er nu nog eens zo'n bedrag wel bovenop gooien voordat het begint. Of het sneller is, ik denk voor ons leken dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Als je alles zelf bouwt of onderhoud dan kan ik me voorstellen dat draadloos zeker wat voordelen biedt. Maar ook hier geldt weer: waar ga je de fiets voor gebruiken en heb je per se elektronisch nodig.

En dan nog misschien de optie velgrem vs discbrakes. Als je van plan bent om ook met slecht weer te fietsen dan zou ik zeer zeker discbrakes nemen. Als je alleen in mooi weer zou fietsen dan is dat niet per se een must. Echter is het steeds meer en meer disc (ik ben voorstander, begrijp me niet verkeerd). Op mijn huidige fiets heb ik carbon en velgremmen... Dat is echt ellende in slecht weer. Remkracht is belabberd. Ik ben van mening dat carbon velgen bij discbrakes echt tot hun recht kunnen komen vanwege gewicht etc. Er is dan nauwelijks slijtage aan het carbon in dat opzicht. Een carbon wielset met velgremmen: het gaat een keer op en dan is de uitgave die je moet doen voor een nieuwe aanzienlijk.

• verstappen33
Mijn ervaring met een instap aluminium fiets met 105 afmontage en een high end carbon fiets is echt wel groot..

Ik heb 3-4 weken geleden een uitgebreide proefrit gemaakt op een Specialized Tarmac SL7, en hier zat een powermeter op, en mijn gemiddelde snelheid ging van 30,5 naar 32,5 met hetzelde geleverde vermogen (+/- 225W over een tocht van 30-40km.

Vanmorgen mijn SL8 opgehaald, en ook hier merk ik echt gelijk verschil op tov mijn oude fiets en het vermogen wat je trapt wordt veel beter omgezet in voorwaartste beweging..

Qua comfort is deze echt wel fijner dan mijn alu racer, maar geometrie is ook flink anders en er zitten wat bredere banden onder..

Gewicht is van iets meer dan 10kg naar 7,3kg gegaan met de nieuwe fiets, dit merk je wel.

Maarja of het de overstap van 1000 euro naar 9000 euro 100% waard is voor 2km/u harder kunnen fietsen?
Ik had het denk ik ook wel gehaald op een fiets van 3000-4000 euro..
Maarja het oog en emotie wil ook wat..
Ik zal komende dagen wel even een mooie foto maken van mijn nieuwe fiets..
Hier alvast een voorproefje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILbsni2fypQ-dvIlciOoHL2Lg_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQNR2FIoCKekvvRLXjTjD3gP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door verstappen33 op 12-09-2023 15:31 ]

• crimby
Thanks allemaal! Het gaat me niet zozeer om wat voldoet of wat het meest waar voor mijn geld is. Het is meer wat maakt het verschil tussen bijvoorbeeld een instapper alu 105 afgemonteerd met standaard wielen en een hoge middenklasse carbon met ultegra di2 en betere wielen.

@euchromatic zou dit ook zijn als we het vergelijken met een endurance fiets? Die hebben een wat minder agressieve geometrie zover ik lees.
En wat ervaar je met betere wielen? Meer comfort? Meer snelheid? Carbon zal in ieder geval meer comfort geven. Hogere velgen meer aero, lagere comfort.

@Maarten_E @orange.x tuurlijk. Voor de aanschaf zijn deze vragen zeer relevant, maar in dit geval gaat het om mijn eigen kennis. Ik probeer te begrijpen wat de fiets beter maakt. Wellicht moeten we dan zeggen een instap endurance vs een middenklasse of top klasse endurance (volgens mij zijn de meeste instappers endurance georiënteerd?).

@verstappen33 kan je ook specifiek maken waar dat dan in zit? Emotie zal ook zeer relevant zijn. Volgens mij zijn de midden en zeker top klasse fietsen ook vaak mooier en zoals @Requiem19 geeft het wellicht ook een beter gevoel of meer zekerheid.

[ Voor 34% gewijzigd door crimby op 12-09-2023 15:36 ]

• verstappen33
crimby schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:29:
Thanks allemaal! Het gaat me niet zozeer om wat voldoet of wat het meest waar voor mijn geld is. Het is meer wat maakt het verschil tussen bijvoorbeeld een instapper alu 105 afgemonteerd met standaard wielen en een hoge middenklasse carbon met ultegra di2 en betere wielen.

@euchromatic zou dit ook zijn als we het vergelijken met een endurance fiets? Die hebben een wat minder agressieve geometrie zover ik lees.
En wat ervaar je met betere wielen? Meer comfort? Meer snelheid? Carbon zal in ieder geval meer comfort geven. Hogere velgen meer aero, lagere comfort.
Carbon heeft heel veel eigenschappen, stijfheid in bepaalde gebieden toepassen, flexibiliteit in andere gebieden etc..
Een high end fiets heeft dus diverse eigenschappen ingebouwd in het frame..
Mijn Tarmac is heel stijf bij de bottom bracket en balhoofd, maar bied wel weer genoeg verticale flex om comfort te bieden, dit komt door een lager geplaatste achterbrug en zadelpen..

Goede aero wielen zorgen idd voor meer snelheid maar ook stijfheid is hier weer van belang, comfort haal je vervolgens weer uit bredere banden (28mm bijvoorbeeld)..

En zo bouw je eigenlijk je fiets op qua gewenste eigenschappen..

• DDX
Die 2km/u komt echt niet doordat het een duurdere fiets is.
Op het vlakke gaat een duurdere groep of lichter frame helemaal niets uitmaken kwa snelheid.
Wielen wel wat, vooral met optrekken en als je echt hoge snelheid rijd gaat het ook voordeel geven, maar geen 2km/u.

Wat wel uitmaakt is hoe aero je zit, dus andere houding ja dat maakt uit.

Instap groep vs di2 (of etap) is vooral dat je makkelijk kan schakelen (vooral in de winter met verkleumde handen) en geen slijtage aan de kabels hebt.
En als je oude fiets met velgremmen vergelijkt naar nieuwe fiets met schijfremmen spendeer je ieder jaar weer aantal uur aan gedoe met de remmen dus dan is hele voordeel van snellere fiets weer verloren ;)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 23:24

Endurance is best een marketing term om maar zoveel mogelijk markt af te dekken en heel merkafhankelijk van wat voor geo je er voor terugkrijgt.
Ik heb een endurance type, maar met een drop van ~8cm voelt het niet alsof ik rechtop zit hoor.
Ook hoge velgen, maar die voelen prima, komt echter meer door de bandjes, tubeless en lagere druk dan de velg. Enige nadeel dat ik ervan merk is als er zijwind staat.
Omwille van wielen zou ik in elk geval zeker niet snel een bepaalde fiets kopen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• verstappen33
DDX schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:41:
Op het vlakke gaat een duurdere groep of lichter frame helemaal niets uitmaken kwa snelheid.
Wielen wel wat, vooral met optrekken en als je echt hoge snelheid rijd gaat het ook voordeel geven, maar geen 2km/u.

Instap groep vs di2 (of etap) is vooral dat je makkelijk kan schakelen (vooral in de winter met verkleumde handen) en geen slijtage aan de kabels hebt.
En als je oude fiets met velgremmen vergelijkt naar nieuwe fiets met schijfremmen spendeer je ieder jaar weer aantal uur aan gedoe met de remmen dus dan is hele voordeel van snellere fiets weer verloren ;)
Klopt, ik zit op de nieuwe fiets een stuk dieper en dus meer aero, de winst komt dus niet perse uit de fiets, maar meer uit de geometrie.
Maar met accelereren is het wel een sprong voorwaarts..

Ik heb er nog niet uitgebreid op gefietst om een echt oordeel te geven, maar vanmorgen fietste ik ook weer gemiddeld met 33-34 op de langere rechte stukken zonder hoge inspanning, op mijn oude fiets was ik naar mijn gevoel altijd al aan het sprinten om die snelheden vast te houden..

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:22
verstappen33 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:36:
[...]

Carbon heeft heel veel eigenschappen, stijfheid in bepaalde gebieden toepassen, flexibiliteit in andere gebieden etc..
Een high end fiets heeft dus diverse eigenschappen ingebouwd in het frame..
Mijn Tarmac is heel stijf bij de bottom bracket en balhoofd, maar bied wel weer genoeg verticale flex om comfort te bieden, dit komt door een lager geplaatste achterbrug en zadelpen..

Goede aero wielen zorgen idd voor meer snelheid maar ook stijfheid is hier weer van belang, comfort haal je vervolgens weer uit bredere banden (28mm bijvoorbeeld)..

En zo bouw je eigenlijk je fiets op qua gewenste eigenschappen..
Veel marketing gepraat dit. Je gaat niet gelijk harder met zo’n fiets. Bergop zal het wel wat schelen, maar gewoon rondje vlak zal je het weinig merken.

Maar desalniettemin een erg mooie fiets! Dat is ook (veel) waard, heb dat met mijn eigen fiets ook.

Ga je nog wel iets aan die spacertoren doen, zijn er wel erg veel zo.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Requiem19

@Maarten_E @orange.x tuurlijk. Voor de aanschaf zijn deze vragen zeer relevant, maar in dit geval gaat het om mijn eigen kennis. Ik probeer te begrijpen wat de fiets beter maakt. Wellicht moeten we dan zeggen een instap endurance vs een middenklasse of top klasse endurance (volgens mij zijn de meeste instappers endurance georiënteerd?).

@verstappen33 kan je ook specifiek maken waar dat dan in zit? Emotie zal ook zeer relevant zijn. Volgens mij zijn de midden en zeker top klasse fietsen ook vaak mooier en zoals @Requiem19 geeft het wellicht ook een beter gevoel of meer zekerheid.
Je kunt er heel veel woorden (en posts) aan wijden, maar ik denk dat dit vooral iets is om te ervaren.

Je kunt een 10k fiets huren voor 1 dag voor 35a 50euro of minder. Dus probeer het eens een dagje en vertel ons je ervaring.

https://test.shimano-ec.com/home

Van Wilier Filante, Canyon Aeroad, Scott Addict

etc...

• verstappen33
KW25 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:46:
[...]

Eerst even wennen de komende 1000km, En misschien dat ik hem nog 1-2cm verlaag maar moet even kijken of dat geen klachten geeft.

Daarna zal de FM de pen afzagen op de juiste hoogte en netjes afwerken met de juiste afdek dop.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006

Met lichtere wielen kom je makkelijker op snelheid. Stijvere wielen voelen heel solide en efficient als je kracht zet (bijv. door op de pedalen te staan) of als je zelf wat zwaarder bent dan een pro wielrenner. Hoge aero velgen hebben minder luchtweerstand maar zijn wel zijwind-gevoeliger en vaak wat zwaarder. Bredere wielen zijn comfortabeler. Verder zit er kwaliteitsverschil in de lagers maar ook de prijs van vervangende onderdelen kan een factor zijn voor je beslissing.

Op een endurance fiets zit je iets rechterop dan het race-model van dezelfde fabrikant - vaak is dat het enige verschil.

• verstappen33
KW25 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:46:
[...]

Veel marketing gepraat dit. Je gaat niet gelijk harder met zo’n fiets. Bergop zal het wel wat schelen, maar gewoon rondje vlak zal je het weinig merken.

Maar desalniettemin een erg mooie fiets! Dat is ook (veel) waard, heb dat met mijn eigen fiets ook.

Het zit echt niet tussen mijn oren, of marketing praat.. Op het vlakke ging ik echt stukken harder (+/- 33 km/u) met vergelijkbaar vermogen tov mijn oude fiets waar ik dan 30,5-31 zou trappen..
Ik had op beide fietsen een powermeter, dus geen gevoel ofzo..
Maar ik zit natuurlijk wel meer aero op de fiets, dus minder weerstand van mijn lichaam, dit doet ook wel veel.
Ik zal komende dagen wel eens goed testen, en vergelijkingen posten met oude ritjes..

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 12-09-2023 15:55 ]

• DDX
verstappen33 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:45:
[...]

Klopt, ik zit op de nieuwe fiets een stuk dieper en dus meer aero, de winst komt dus niet perse uit de fiets, maar meer uit de geometrie.
Maar met accelereren is het wel een sprong voorwaarts..

Ik heb er nog niet uitgebreid op gefietst om een echt oordeel te geven, maar vanmorgen fietste ik ook weer gemiddeld met 33-34 op de langere rechte stukken zonder hoge inspanning, op mijn oude fiets was ik naar mijn gevoel altijd al aan het sprinten om die snelheden vast te houden..
Scheelt natuurlijk ook dat er nu relatief weinig wind staat, daardoor fiets je opeens ook stuk harder.
En straks in de winter met rotzooi op wegen, wind en dikkere lucht ga je zomaar weer 4km/u langzamer.

• verstappen33
DDX schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:59:
[...]

Scheelt natuurlijk ook dat er nu relatief weinig wind staat, daardoor fiets je opeens ook stuk harder.
En straks in de winter met rotzooi op wegen, wind en dikkere lucht ga je zomaar weer 4km/u langzamer.
Verpest het nou niet voor mij... :+

We zullen komende tijd wel zien wat mijn nieuwe fiets betekend voor mijn ritjes en snelheid..

• DDX
verstappen33 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:49:
[...]

Eerst even wennen de komende 1000km, En misschien dat ik hem nog 1-2cm verlaag maar moet even kijken of dat geen klachten geeft.

Daarna zal de FM de pen afzagen op de juiste hoogte en netjes afwerken met de juiste afdek dop.
Ik snap dat nooit zo, je koopt toch een fiets/frame omdat die voldoet aan je maat ?
Niet om daarna maar 2cm lager te gaan zitten omdat dat kan op die fiets.
Of blijven fietsen met 2cm spacers. had dan maatje groter gekocht. (of heel ander model als dan de reach te groot is)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:43
euchromatic schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:51:
[...]

Met lichtere wielen kom je makkelijker op snelheid.
Lichtere wielen maakt qua acceleratie ongeveer hetzelfde uit als een volle of lege bidon...

Ik zou blind aan het rijgedrag van m'n fiets echt niet kunnen voelen of m'n bidon vol of leeg was, maar er zijn genoeg fiets-"reviewers" die met droge ogen beweren dat de nieuwste generatie fiets zo makkelijk aanvoelt bij het klimmen omdat hij 100g lichter is.
verstappen33 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:52:
[...]

Het zit echt niet tussen mijn oren, of marketing praat..
Je hebt net een fiets gekocht die duurder is dan menig auto. Je gaat me niet wijsmaken dat je 100% objectief naar de prestaties van die fiets kan kijken.
Zitten op je nieuwe fiets misschien veel betere banden? Dat zou al het grootste deel kunnen verklaren... En dan heb je nog alle andere random factoren: wind, verkeer, je pacing, bandendruk, route,...
Ik heb genoeg ritjes in m'n historie waarbij ik op dezelfde route bij dezelfde snelheid 20 W meer of minder vermogen heb getrapt met precies dezelfde fiets.

• Requiem19
Tjah, een nieuwe aero bike kan inderdaad best harder gaan:

- Houding is meer aero (dat is al 75%)
- Waarschijnlijk zijn je wielen ook een flink stuk meer aero dan je oude wielen
- Je hebt een gloednieuwe drivetrain die nog heel soepel loopt -> oude fiets liep zeer ws iets minder soepel

Ik heb in juli vorig jaar een vergelijkbare test gedaan met mijn 10 jaar oude Canyon Ultimate en Mijn 2022 Canyon Aeroad:
Requiem19 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:14:
Over ontwikkelingen gesproken, mijn nieuwe fiets lijkt (n=1)empirisch sneller te zijn 😉.

Rondje Hoep vorig jaar:

242 watt / 26:08

Vandaag:

233 watt / 24:48

4,5% minder watt, maar wel 1:20 sneller. Best veel op zo’n korte afstand. Tuurlijk kan wind, luchtdruk etc een rol gespeeld hebben, dus ik zal dit experiment nog eens herhalen…

• verstappen33
DDX schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:02:
[...]

Ik snap dat nooit zo, je koopt toch een fiets/frame omdat die voldoet aan je maat ?
Niet om daarna maar 2cm lager te gaan zitten omdat dat kan op die fiets.
Of blijven fietsen met 2cm spacers. had dan maatje groter gekocht. (of heel ander model als dan de reach te groot is)
Ik heb een bikefit gehad op dezelfde fiets vorige week, en ik kon ook lager volgens de bikefitter, maar je zit dan tijdens zo'n fit hooguit een uurtje op de fiets en is totaal niet representatief voor wat langere ritten.

Ik zit nu 2,5cm lager met het stuur dan op mijn oude fiets in deze configuratie.
Bikefitter zei ook eerst rustig te wennen aan deze houding, en dan langzaam naar beneden te gaan, ik ben flexibel genoeg..
Maar om gelijk 4-5cm te zakken is wel een hele grote sprong..

En dan ook gelijk de boel af te zagen is ook wel rigoureus als het niet bevalt, je lijmt het er niet meer bij aan..
Daarom rustig wennen, en rustig zakken was het advies voordat je de zaag erin zet.

• DDX
Kan je die spacers trouwens makkelijk verplaatsen of is dat ook kwestie van alles los kwa remmen ed ?

• verstappen33
DDX schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:09:
Kan je die spacers trouwens makkelijk verplaatsen of is dat ook kwestie van alles los kwa remmen ed ?
Ja, die kun je makkelijk eruit halen, stuur los maken, en je kunt de spacers eraf halen, er zit een inkeping in waar je de kabels door kunt halen, dus de remmen etc hoeven niet los.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Bij de SL7 zijn ze deelbaar en kan je ze dus makkelijk verplaatsen. Zo te zien is dat bij de SL8 ook zo.

@verstappen33 mooie fiets hoor! Niets aantrekken van het gezeur over spacers, gewoon doen wat past. Hier rijden er echt wel meer met een aantal spacers onder het stuur, inclusief ondergetekende. Ik ben niet de meest flexibele en zit al op de grootste frame maat dus tsja. En ja ik heb ook een meer endurance frame voor woon-werk die ik wel redelijk slammed kan rijden, maar dat is ook echt wel een hele andere fiets kwa stuurgedrag, daar ga je geen criteriums mee rijden.

Dat hele "slam your stem en anders had je maar een andere fiets moeten kopen" is een beetje makkelijk gezegd, vaak door kleine, toch al vrij flexibele mensen. En die piepen ook wel anders als ze straks rond hun 50ste te maken krijgen met "knikvaten". ;)

Heck, zelfs profs zie ik tegenwoordig vaak zat met een aantal spacers rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 12-09-2023 16:45 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000

voor ons amateurs allemaal geneuzel in de marge, grootste verschil zit in moraal en aanzien ;)
het is maar net hoeveel geld je eraan uit wilt (of kan) geven.

ik zeg dus niet dat je geen dure fiets moet kopen, in tegendeel, ben ik zelf ook van plan, maar de MTB was eerst aan de beurt, dus de spaarpot moet eerst weer gevuld worden.

op een alu fiets van 1000 euro met velgremmen, 2 x 10 tiagra, nergens carbon etc kom ik ook best vooruit.. de reden om te upgraden is niet zozeer performance gedreven, maar meer passie.

Strava

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
verstappen33 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:29:
Mijn ervaring met een instap aluminium fiets met 105 afmontage en een high end carbon fiets is echt wel groot..

Ik heb 3-4 weken geleden een uitgebreide proefrit gemaakt op een Specialized Tarmac SL7, en hier zat een powermeter op, en mijn gemiddelde snelheid ging van 30,5 naar 32,5 met hetzelde geleverde vermogen (+/- 225W over een tocht van 30-40km.

Vanmorgen mijn SL8 opgehaald, en ook hier merk ik echt gelijk verschil op tov mijn oude fiets en het vermogen wat je trapt wordt veel beter omgezet in voorwaartste beweging..

Qua comfort is deze echt wel fijner dan mijn alu racer, maar geometrie is ook flink anders en er zitten wat bredere banden onder..

Gewicht is van iets meer dan 10kg naar 7,3kg gegaan met de nieuwe fiets, dit merk je wel.

Maarja of het de overstap van 1000 euro naar 9000 euro 100% waard is voor 2km/u harder kunnen fietsen?
[Afbeelding]
Mooi kleurtje, maar ik vind de speed sniffer/snot rocket niet zo mooi. Valt ook wel meer op in combinatie met de spacers.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-04 23:29
DDX schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:41:

Helemaal mee eens.

Vaak ga je harder op een nieuwere fiets:

- Omdat deze beter op je maat is afgestemd
- Geen achterstallig onderhoud
- Geen slap frame of wielset meer
- Betere banden
- Nieuwe fiets = moraal = meer fietsen = harder
- Weinig mensen gaan met slecht weer buiten fietsen op goede fiets, dus wacht je op beter weer. Warmer = minder lucht weerstand.
- Psychologisch effect

Uiteindelijk komt je snelheid op het vlakke op een paar dingen neer.

- Bij luchtweerstand ben jezelf de grootste boosdoener
- Bij wrijvingsweerstand van je groepset indien goed onderhouden, maakt het niet uit of je Sora rijdt of Dura-Ace*.
- Je banden kunnen verschil maken
- Je kunt energie kwijt raken in slap frame/wielset.

*DA schakelt wel lekkerder uiteraard.

Mijn oude en nieuwe fiets naast elkaar.

Oud
- Stijf alu wielset
- Stijf alu frame
- 105 tripple :+ 3x10

Nieuw
- Stijf carbon wielset
- Stijf carbon frame
- Ultegra Di2 2x11 speed

Verder zelfde banden, zelfde "aero afstelling".

Mijn conclusie is dat snelheid niet zomaar te koop is (maar het is wel leuk om een mooie fiets te hebben).
Wil je harder, steek dan je geld in (tijd om te) trainen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXykhKGiFXMqRQdWMZkBQkFwhjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loXhEvx09QFY2HvSLk2zGnsl.jpg?f=fotoalbum_large

THX @aerofreak die mij op deze afbeelding wees.

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 12-09-2023 16:52 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:16
mhr-zip schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:48:
[...]
Wil je harder, steek dan je geld in (tijd om te) trainen.
Tijd investeren in training is alleen wel de slechtst denkbare investering ooit. Al die uren betalen zich uit in seconden...

Hij wil.

• DDX
Vorige week nog ergens genoemd op fiets.nl in topic waar iemand aangaf dat een gravelbike wel 3 tot 4km/u langzamer zou zijn :

3-4km/u klink mij als erg veel.
Ja als je onverhard gaat rijden en dan met name als het bochtig gaat worden.

Maar gewoon op het vlakke met redelijk gladde banden ga je echt niet zoveel verschil hebben.
Ik heb even een segmentje/klimmetje gepakt in Frankrijk die ik vorige maand ook met gravelbike heb opgereden, 3e tijd is met gravelbike en 40mm banden op zo'n 1.7bar (terra speed achter, terra trail voor)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YpPXb6s/k.png

Merendeel moet je gewoon zelf doen.
Gravelbike heeft ongeveer zelfde afstelling als m'n racefietsen. (zelfde stack/reach, iets breder stuur)

• orange.x
@crimby Maar, je vraag is dus eigenlijk gewoon informatietechnisch. Wat kunnen de verschillen zijn. Het probleem daarbij is dat het aan zoveel factoren kan liggen waardoor bepaalde aspecten beter of slechter zijn dat het niet echt plat te slaan is tot een paar puntjes. Ja, het kan, maar het zal lang niet in alle gevallen ook van toepassing zijn omdat geometrie veel doet, bepaalde type velgen etc.

Daarnaast is het verschil als je geen 40km/h gemiddeld rijdt allemaal redelijk verwaarloosbaar. Ik ben in ieder geval iemand die weigert om mee te doen aan die alsmaar stijgende prijzen. Ik vind 9000 euro voor een racefiets echt absurd. Maar dat vind ik van 5000 ook al. Dusja :-)

• crimby
klaaas schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:52:
[...]

Tijd investeren in training is alleen wel de slechtst denkbare investering ooit. Al die uren betalen zich uit in seconden...
Je vergeet de potentiële extra jaren die je leeft, verlaagde medische kosten (wat wellicht weer gecompenseerd wordt met het extra benodigde leefgeld), verhoogde persoonlijke geluk en het meest belangrijke je strava status!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:56

McMiGHtY

- burp -

klaaas schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:52:
[...]

Hmmm...niet mee eens.

Fitter worden is de beste investering die je kunt doen. Investeren in een indoortrainer en een trainingsprogramma of coach.. Goedkoper dat een SL8 met 8cm spacers

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• crimby
orange.x schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:00:
@crimby Maar, je vraag is dus eigenlijk gewoon informatietechnisch. Wat kunnen de verschillen zijn. Het probleem daarbij is dat het aan zoveel factoren kan liggen waardoor bepaalde aspecten beter of slechter zijn dat het niet echt plat te slaan is tot een paar puntjes. Ja, het kan, maar het zal lang niet in alle gevallen ook van toepassing zijn omdat geometrie veel doet, bepaalde type velgen etc.

Daarnaast is het verschil als je geen 40km/h gemiddeld rijdt allemaal redelijk verwaarloosbaar. Ik ben in ieder geval iemand die weigert om mee te doen aan die alsmaar stijgende prijzen. Ik vind 9000 euro voor een racefiets echt absurd. Maar dat vind ik van 5000 ook al. Dusja :-)
Inderdaad. Ik verwachtte een soort van input = output maar blijkbaar is het behalve mijn lijstje (wat deels wellicht verwaarloosbaar is) niet zo simpel.

• KW25
McMiGHtY schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:21:
[...]

Hmmm...niet mee eens.

Fitter worden is de beste investering die je kunt doen. Investeren in een indoortrainer en een trainingsprogramma of coach.. Goedkoper dat een SL8 met 8cm spacers
Ja fit worden is altijd de beste investering, ook nog eens qua gezondheid.

Een mooie fiets koop je vooral voor jezelf en wellicht dat het een paar 10en scheelt op een ritje.

• Ypuh
9k aan een fiets uitgeven die je mogelijk 6w oplevert om er vervolgens 4cm aan spacers op te plakken. De marketing afdeling bij Specialized heeft hun centjes weer verdiend.

Vind het een mooie fiets hoor en koop lekker wat je wil; maar voor iemand die zo druk is met al dat geleuter eromheen vind ik het vermakelijk om te lezen. Nu straks weer geforceerd 2cm aan spacers eraf halen omdat iemand op internet iets roept en over 6 maanden een lange post over rugklachten of dooie vingers.

Edit: Je hebt natuurlijk wel gewoon alle voordelen van een lichte, stijve en kwalitatief high-end fiets, dus het is echt niet allemaal bar en boos. Vind het alleen zo opmerkelijk dat je voor 'de meest aero fiets' kiest en dan eentje uitzoekt die net niet goed past. Daarom blijft advies nummer #1; bepaal eerst je ideale houding en kijk dan welke fietsen daar bij passen en zoek daarvan de mooiste uit. Raak niet 'verliefd' op een fiets omdat Mathieu of Remco er ook mee rijdt.

Een bikefit heeft alleen zin als je er ook iets mee doet. Kan me niet voorstellen dat een respectabele bikefitter je de deur uitstuurt en zegt; misschien kun je nog wel 2cm lager.

[ Voor 40% gewijzigd door Ypuh op 12-09-2023 18:25 ]

• verstappen33
Ypuh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:13:
9k aan een fiets uitgeven die je mogelijk 6w oplevert om er vervolgens 4cm aan spacers op te plakken. De marketing afdeling bij Specialized heeft hun centjes weer verdiend.

Vind het een mooie fiets hoor en koop lekker wat je wil; maar voor iemand die zo druk is met al dat geleuter eromheen vind ik het vermakelijk om te lezen. Nu straks weer geforceerd 2cm aan spacers eraf halen omdat iemand op internet iets roept en over 6 maanden een lange post over rugklachten of dooie vingers.

Edit: Je hebt natuurlijk wel gewoon alle voordelen van een lichte, stijve en kwalitatief high-end fiets, dus het is echt niet allemaal bar en boos. Vind het alleen zo opmerkelijk dat je voor 'de meest aero fiets' kiest en dan eentje uitzoekt die net niet goed past. Daarom blijft advies nummer #1; bepaal eerst je ideale houding en kijk dan welke fietsen daar bij passen en zoek daarvan de mooiste uit. Raak niet 'verliefd' op een fiets omdat Mathieu of Remco er ook mee rijdt.

Een bikefit heeft alleen zin als je er ook iets mee doet. Kan me niet voorstellen dat een respectabele bikefitter je de deur uitstuurt en zegt; misschien kun je nog wel 2cm lager.
Je doet allerlei aannames zonder het hele verhaal te kennen, dat merk ik ook bij anderen hier op het forum en klinkt best beterweterig en vervelend..

Ja ik ben onzeker, en probeer hier feedback te halen om mij verder te helpen, maar die drempel wordt wel wat hoger door de reacties hier..

Om het verhaal even duidelijk te maken voor jou (en anderen).

Ik had idd wat klachten op mijn oude fiets, vooral nek/schouders.

Deze heb ik op mijn oude fiets weten te verhelpen door tips (en een kleine aanpassing aan de fiets) van de lokale fietsenmaker die mij beter op de oude fiets heeft gezet..

Daarnaast heb ik in de aanloop van de aanschaf voor mijn nieuwe fiets een bikefit uit laten voeren op de Tarmac SL7, geometrie is hetzelfde als de 8, dus een goed uitgangspunt qua vergelijking..

Vorige week de bikefit uit laten voeren en hier kwam uit dat ik zeer flexibel ben en geen probleem heb om heel diep te zitten, het enige probleem wat ik heb is een reach issue, lange benen, kort torso/armen.

We hebben diverse setups doorlopen van hoge spacers zoals nu, maar ook helemaal slammed, en hier analyses op gedaan..

Geen enkel probleem aldus de bikefitter, mits de reach goed is.
En het voelde ook allemaal comfortabel aan, maar je zit hooguit 5-10 minuten in die houding tijdens een bikefit

Waarom dan niet gelijk helemaal slammen die stem?
Het zou een drop zijn van -6cm tov mijn oude fiets, dat vergt gewenning.

Daarnaast is mijn core-stability nog niet op het niveau dat ik langdurig zo diep kan zitten. Dit was mij al vooraf bekend en was ook mede de oorzaak van de nekproblematiek op mijn oude fiets.
Afgelopen 3-4 weken ben ik dus ook naast de fiets aan het trainen gegaan om mijn core-stability op peil te krijgen.

Het gevaar dus met gelijk maximaal slammen is dat ik weer last krijg van mijn nek/schouders en mogelijk ook rug als ik gelijk maximaal zou gaan omdat mijn core nog niet sterk genoeg is als ik een lange rit maak van 2-3 uur..

Zijn advies was dus ook om eerst de core op orde te krijgen en telkens een halve of hele centimeter omlaag te gaan, hij gaf aan elke maand een cm eraf (bij 100-150km per week).

Verder ben ik trots op mijn nieuwe fiets en geeft het extra motivatie om hard te trainen en lekker veel kilometers te maken.

• Cranzai
  • Laatst online: 09:18
verstappen33 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:29:

[Afbeelding]
Mooie fiets, fuck dat geneuzel over spacers, lekker genieten van de kilometers op de SL8!
Ik vermoed dat menigeen hier ook met een verzameling spacers rond kart ;)

• Requiem19
Poeh poeh, lijkt wel wat afgunst als ik zie hoe er soms gereageerd wordt op iemand met een supergave nieuwe fiets.

Vooral mansplaining dat het geld niet uitgegeven had moeten worden. Dat spacers niet mogen en dat er iemsnd in een marketingfuik gelopen is.

Jammer, zou wellicht wat gezelliger zijn als iemand aangemoedigd wordt wanneer hij investeert in z’n fietshobby ipv afgezeken 😎.

En los van de discussie over de real world gains, als iemand vaker op de fiets stapt omdat zo’n nieuw racemonster moraal geeft is het al pure winst 👌

• KW25
Weinig afgunst hier en denk bij @Ypuh ook erg weinig. Denk daarnaast dat als reach een probleem is, je best wel wat gaat merken bij verlagen van 4cm, een kort stuurpennetje ziet er wat mij betreft ook niet uit. Maar fijn dat @verstappen33 passend op zijn favoriete fiets zit.

Blijft een mooie fiets, maar vooral slammed, die ‘speed sniffer’ ziet er zo wat bijzonder uit.

• verstappen33
KW25 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:12:
Weinig afgunst hier en denk bij @Ypuh ook erg weinig. Denk daarnaast dat als reach een probleem is, je best wel wat gaat merken bij verlagen van 4cm, een kort stuurpennetje ziet er wat mij betreft ook niet uit. Maar fijn dat @verstappen33 passend op zijn favoriete fiets zit.

Blijft een mooie fiets, maar vooral slammed, die ‘speed sniffer’ ziet er zo wat bijzonder uit.
Ik neem het ook niet al te serieus maar zie het helaas wel vaker hier, en niet alleen richting mij ofzo hoor.

Maar reach was idd een dingetje, op een maat groter zou ik een stem nodig hebben van 75-80mm, het zou kunnen maar de fiets wordt dan wel nerveus qua stuurgedrag. Ik zit nu op 100mm wat default is, advies is 90mm, die staat in bestelling en komt volgende week binnen, dan wordt die kostenloos omgewisseld.
Maar voor nu is 100mm geen probleem omdat er een lading spacers onder zitten.

Volgend jaar misschien upgraden naar de 1-piece cockpit, die heeft ook weer een andere spacerset wat mooier oogt bij de neus..

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 12-09-2023 19:19 ]

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
crimby schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:02:
[...]

Je vergeet de potentiële extra jaren die je leeft, verlaagde medische kosten (wat wellicht weer gecompenseerd wordt met het extra benodigde leefgeld), verhoogde persoonlijke geluk en het meest belangrijke je strava status!
Volgens mij was het een cabaretier of Maarten van Rossum (die eigenlijk ook een cabaretier is): hardlopen verlengt je leven met exact dezelfde tijd die je hebt verspild aan het hardlopen.

Een fietser fietst vaak langer dan een hardloper loopt, dus ik ben bang dat we langer fietsen dan we aan levenstijd extra krijgen. >:)

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

• Mistraller
Je hebt nu eenmaal op een forum heel wisselend pluimage. Ik weet van velen dat ze heel hard, of heel ver kunnen fietsen, en dan heb je bepaalde behoeftes die wellicht anders zijn dan de jouwe.
Iedereen beoordeelt het toch een beetje vanuit zijn eigen kennis en behoefte, en dat maakt dat het lijkt dat niemand het helemaal met jouw keus eens is. Maar het is JOUW fiets en JOUW keuze.

Ik vond dat eerst ook moeilijk, maar na talloze "mooie fiets!" uitroepen en het feit dat ik zonder enig issue een BRM kan rijden, weet ik dat ik een prima fiets heb gekocht.

En btw, ik heb ook spacers. Boeit me echt totaal niks.
En ook vanwege lange bbl maar normaal postuur, uitgekomen op een stuurpen van 90 ipv de default 110. Maar dat was gewoon een gevoelskwestie, geen bikefit oid maar ik voelde direct dat het beter was. Alleen al daarom blij dat ik niet met de "beterwetenden" mee ben gegaan om nóg een grotere fiets te kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Mistraller op 12-09-2023 20:16 ]

---------------

• Mistraller
Oh en nog een bewijs dat veel fietsen toch ook in andere sporten profijt kan geven qua conditie; afgelopen weekend de 80 van de Langstraat gelopen en mijn PR met 55 minuten verbeterd. En zonder spierpijn wakker worden. *O*

Dat dus zonder noemenswaardige wandeltraining.

---------------

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:08
Cranzai schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:51:
[...]

Ik vermoed dat menigeen hier ook met een verzameling spacers rond kart ;)
Ik heb altijd een setje in mijn zadeltasje zitten. En jullie?

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 21:50

Fisico

by Fabian

Requiem19 schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:59:
Ik gok - op basis van je eerdere posts - dat de leverancier met een ‘K’ begint. Daar heeft m’n zusje haar fiets gekocht. Die eigenaar (?) ging mij toen echt even mansplainen dat m’n zusje geen 10-36 casesette nodig voor de bergen had omdat je dan zo langzaam gaat dat je omvalt 7(8)7 :+
Yep dat is de verkoper en mogen het nu inderdaad gaan oplossen. Een andere winkel wil het ook wel doen, maar dan ben ik ook weer geld kwijt voor op- en afbouw van de shifters.
Morrar schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:29:
Klinkt als een lekkend rem systeem? Zeker als ie bij (langdurig) gebruik druk verliest. SRAM gebruikt ook DOT oil toch, dat hydrofiel is. Wellicht combinatie van weglekken van de olie, waarbij het vervangen wordt door vocht. En vocht / water kan meer I gedrukt worden dan olie, dus sompige remmen.

Hoe dan ook, klinkt niet goed...
Omdat het links en rechts is, zou een lekkend systeem wel raar zijn. De fiets is een paar maanden geleden ook helemaal na gelopen. Ze hebben toen ook alles ontlucht en hem opgehangen. In Nederland tijdens rondjes denk ik telkens wel dat het wat sompig voelt maar in Italie was het echt een ramp.
ElGreco schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:19:
[...]

Remmen die zich moeten zetten. Wat een grap.

Wat voor merk fiets heb je? En uit welk buurt kom je?
Een Factor Ostro met SRAM RED en ik kom uit de buurt van Utrecht.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:13:

Ik heb het al eerder vermeld hier. Een Tarmac is niet “de meest aero fiets” kwa geometrie. Die van de sl8 is nog steeds exact gelijk aan die van de oude Tarmacs, toen er nog ook een Venge was in de catalogus van Specialized.

Een Canyon Ultimate is bijvoorbeeld zelfs een stuk langer en dieper dan een Tarmac.

• Ypuh
@verstappen33 Het is niet bedoelt om je de grond in te praten, maar in algemene zin vraag ik me af waarom Tweakers regelmatig 'advies komen halen' als ze hun keuze toch al gemaakt hebben. Begrijp zelf niet hoe je met een reach issue, eerdere fysieke klachten en lange benen bij een Tarmac SL7/8 uitkomt en zou me verbazen als ik de eerste ben die dat zegt. Weet niet waar je je bikefit gedaan hebt; maar voorzichtige aanname is dat dit bij het adres is waar je de fiets ook gekocht hebt.

Denk dat je veel plezier van je fiets kunt hebben, alleen zit zelf duidelijk in het kamp zoals Kluus omschreef: "slam your stem en anders had je maar een andere fiets moeten kopen". Spacers zijn niet het einde van de wereld, maar wel een lapmiddel net als een (te) korte stuurpen. Als je dan de keuze hebt om je droomfiets samen te stellen, dan gun ik het diegene dat die perfect is. Voor mij is dat een frame zonder spacers en normale lengte stuurpen, maar kan wel accepteren dat dat per persoon verschilt.

Voor de rest; ik mag best een mening geven op een discussieforum toch? Of mag deze enkel hosanna zijn. Als ik daarmee direct uitgemaakt word voor een betweter vol afgunst, dan heeft het voor mij ook geen nut om kennis te delen.
Pagina: 1 ... 510 ... 717 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).