Gebanned schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:15:
Het sommetje is ingewikkelder; je krijgt niet de hele stuurpenlengte als reach. Dat hangt af van de hoek van je stuurpen en stuurbuis, dan iets met een (co)sinus en je bent er.
Lastiger wordt het dat je stuur ook nog een paar centimeter reach heeft; die zou je ook mee moeten nemen.
Verder kan ik me weinig voorstellen bij een 46 cm stuur op een 54cm frame. Als je dat echt nodig hebt kan je beter weer gaan rugbyen
Verder vraag ik me af wat je met de verandering probeert te bereiken; zijn er nu klachten?
Dat vermoeden had ik al. Ik mag overigens een aantal merken / types aan ze doorgeven die ik mooi vind en dan gaan ze daarvan bekijken welke maat het zou moeten worden en hoe deze afgesteld zou moeten worden, dus daar ga ik sowieso gebruik van maken. Maar ik wilde er zelf ook wat meer van begrijpen.
54cm was slechts voor het voorbeeld, ik had nog helemaal niet gekeken of dat uberhaupt een beetje een realistische maat is voor mij. Voor het voorbeeld heb ik nu even de 58 gepakt, omdat dat de maat volgens de Trek website zou moeten zijn.
Wat betreft schouders: daar stond hij wel even twee keer op te meten, omdat hij het getal groot vond en die schoot er in vergelijking tot mijn andere maten wel uit.
Ik zat niet zo lekker op de fiets en ook wat schouder/nek klachten, dus daar is ook naar gekeken.
DieAnder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:19:
[...]
Haal je goniometrie boeken maar uit de kast want je zult aan het rekenen moeten!
Als voorzetje: het verschil tussen de Y(stuur) van cyclolab en de Stack uit de geometrietabel van een willekeurige fiets kun je uitrekenen met de volgende inputs:
* dikte spacers
* hoogte stuurpen
* lengte stuurpen
* balhoofdhoek
* hoek stuurpen (t.o.v. stuurbuis)
Dat is een hele hobby lees ik al, het was al een beetje ijdele hoop dat het een redelijk makkelijke exercitie ging worden.
Inderdaad niet goed gekeken, nu aangepast.
Kom jij dan doorgaans ook uit op fietsen met een endurance frame? De Canyon ben ik ook wel met een schuin oog naar aan het kijken.
Mijn schouders zijn inderdaad wat breed gaven ze aan, maar de opmerking over het stuur. Ik ga eerst kijken of mijn klachten met het huidige stuur en de andere instellingen al oplossen en anders kan ik dat alsnog toepassen.
Ik vroeg dit met name omdat ik aan het oriënteren ben op een nieuwe fiets en ik zelf alvast een beetje wil selecteren wat mij goed zou kunnen passen. Ik zit te denken om een fiets te kiezen met mogelijkheid om wat dikkere banden erop te zetten, om ook de NL gravel mee te pakken (+/- 35 - 38mm). Waar ik al met een schuin oog naar heb gekeken:
- Trek Domane SL
- Ridley Grifn
- Canyon Endurance
- Merida Scultura Endurance
Als er iemand nog een goede tip heeft wat er in dit straatje zou kunnen passen, dan houd ik me aanbevolen.
Nee zo'n plaatje heb ik inderdaad niet gekregen, ik zal eens kijken of ik zoiets kan krijgen.
Bedankt voor het lijstje fietsen, ik ga daar eens induiken. En qua maatvoering, ja dat idee kreeg ik ook al wel, maar ik had nu voor het gemak maar even het lijstje van Trek zelf gevolgd, het was maar even voor het voorbeeld om het te begrijpen.
[
Voor 6% gewijzigd door
shinchan03 op 07-09-2023 08:45
]