Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 500 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:18
Ugchel schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:28:
[...]

Aha, ik had hem anders begrepen. Ik dacht dat je kon opgegeven van ik wil rit X rijden op intensiteit Y, laat maar zien welke vermogens in daarvoor moet trappen. Wat jij suggereert is veel meer een ‘ik weet wat ik kan trappen, laat maar zien waar ik dan meer en waar ik minder moet trappen.

En ja ik begrijp dat niemand 100km kan volhouden op FTP :+
Misschien even een stap terug: wat is de achtergrond van je vraag? Wat wil je precies bereiken? Dat je weet hoe lang je hoe hard kunt fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Giel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:18:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Net als bij motoren inderdaad. Ik moet er nog even aan wennen, heb hem net 😊
Je went niet snel. Je hebt haar net :) :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:41
The Legend schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:48:
Ik zit dus met een schuin oog naar nieuwe fietsen te kijken, en ook naar welke groepset daar dan op moet. Ik heb nu een 30/39/52 triple met een 12-27 cassette en je gaat nu automatisch over naar een compact. Ik fiets nu echter in Nederland eigenlijk altijd op de 39. Dat buitenblad komt er echt bijna nooit op. Hier in Frankrijk nu in de afdaling en dat is het. Ik vraag me dan ook sterk af of een Shimano 34/50 voor mij dan wel handig is. Mijn 39 icm de cassette zorgt voor best een sweetspot in de range waar ik op het vlakke veel fiets, zo tussen de 25 en 31 per uur. Als ik een beetje speel met de standaard voorbladen en cassettes van nu (11-30, 11-34) dan zitten er juist in mijn snelheidsrange grote gaten. Ik mis sowieso een 16 en 18 op de cassettes. Vervolgens kwam ik toevallig bij SRAM uit, ervan uitgaande dat die dezelfde standaard zouden aanbieden, maar toen bleek dat die standaard op 46/33 voorbladen zitten en dat ze zelfs een 42/30 hebben. Om toch snelheid te kunnen maken begint de cassette met een 10, waardoor ook daar de 16 en 18 meestal missen. Maar is zo’n kleiner voorblad combinatie voor mij dan niet veel beter dan de standaard Shimano 34/50?
Ligt een beetje aan budget, maar alle fietsen gaan wel een beetje richting de 12 speed casette (3k plus)
als ik shimano 12 speed casette google kom ik uit op : shimano ultegra 12 speed
• 11 - 30 (11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30)
• 11 - 34 (11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34)

bij een 11/30 heb je 16-17-19 en bij een 11/34 heb je geen 16.

bij een 11/28 van 12 speed (dura ace shimano)heb je:

• 11 - 28 (11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-28)
dus jou gevraagde 16 en 18.
doorgaans is in Nederland een 11/28 wel genoeg. Alleen worden heel veel fietsen afgeleverd vandaag de dag met een 11/34 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:33
Giel schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:00:
Wat een discussies allemaal. Laten we dit maar even onderbreken met wat foto’s. Ik vind hem zo ontzettend fraai, al zeg ik het zelf. Vanavond even de velgstickers eraf gehaald.

Helaas mag ie wel weer even terug naar de fietsenzaak. Bij de kleinere tandwielen achter schakelt ie niet soepel in een keer, maar moet ik dubbel klikken en dan schakelt ie dubbel. Vervolgens kan ik er een terug. Zo werkt dat natuurlijk niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtige fiets. Zelf ook een aantal jaar op een Aria in deze kleurstelling gereden. Ik mis hem direct. Nu 'helaas' de nieuwe Oltre in het zwart, volgende fiets toch maar weer celeste.

Tip: koop nieuwe wielen. Deze Fulcrums wegen 2 kilo en zijn niet stijf. Een setje carbon van 1500 gram maakt de fiets helemaal af en zorgt voor een enorme verbetering in rijgevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Par_Martinos schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Het is echt geen viezigheid dat het schakelen belemmert. Heb m inderdaad met wd40 doorgespoten en daarna het luchtpistool erop. Het ziet eruit alsof het nieuw is. Maar schakelen ho maar.

Internet staat er vol mee: 'jammed R8020'. Maar die oplossingen werkten voor mij niet. Nu mag de fietsenmaker ernaar kijken. Mijn eerste indruk van de werkplaats van 12go is positiever dan ik eerder benoemde, dus ik heb verwachtingen :) Al vind ik de gang naar de fietsenmaker omdat het me niet lukt een beschamende vertoning ;)
Net m'n fiets weer opgehaald en onder garantie is er een nieuwe shifter gemonteerd. Daar ben ik blij mee.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Mr. Stom schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Prachtige fiets. Zelf ook een aantal jaar op een Aria in deze kleurstelling gereden. Ik mis hem direct. Nu 'helaas' de nieuwe Oltre in het zwart, volgende fiets toch maar weer celeste.

Tip: koop nieuwe wielen. Deze Fulcrums wegen 2 kilo en zijn niet stijf. Een setje carbon van 1500 gram maakt de fiets helemaal af en zorgt voor een enorme verbetering in rijgevoel.
De nieuwe Oltre Race?

Ik zat te twijfelen om voor deze te gaan of de nieuwe Oltre Race, maar dat zou budgettechnisch dan de mechanische 105 worden. En ik vind de klassieke kleurstelling die mijn fiets nu heeft toch wel de mooiste.

Vwb wielen, dankjewel. Alleen het potje is even leeg nu :+ . Zit wel eens naar ZIPP303 velgen te kijken hoor, maar aanschaffen komt later wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:33
Giel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:25:
[...]

De nieuwe Oltre Race?

Ik zat te twijfelen om voor deze te gaan of de nieuwe Oltre Race, maar dat zou budgettechnisch dan de mechanische 105 worden. En ik vind de klassieke kleurstelling die mijn fiets nu heeft toch wel de mooiste.

Vwb wielen, dankjewel. Alleen het potje is even leeg nu :+ . Zit wel eens naar ZIPP303 velgen te kijken hoor, maar aanschaffen komt later wel.
Nee een Oltre Comp: https://www.bianchi.com/s...spcompactdiscbrake-6.html

De Oltre Race is er helaas niet in Ultegra Di2, een half jaar terug was nog onduidelijkheid over beschikbaarheid bij de release en de Oltre Comp stond al in mijn maat in de showroom... Al had ik qua looks liever de Race gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 16:10
dfbt schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Ligt een beetje aan budget, maar alle fietsen gaan wel een beetje richting de 12 speed casette (3k plus)
als ik shimano 12 speed casette google kom ik uit op : shimano ultegra 12 speed
• 11 - 30 (11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30)
• 11 - 34 (11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34)

bij een 11/30 heb je 16-17-19 en bij een 11/34 heb je geen 16.

bij een 11/28 van 12 speed (dura ace shimano)heb je:

• 11 - 28 (11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-28)
dus jou gevraagde 16 en 18.
doorgaans is in Nederland een 11/28 wel genoeg. Alleen worden heel veel fietsen afgeleverd vandaag de dag met een 11/34 .
Aangezien ik toch een tweede cassette nodig had voor op de kickr heb ik recent de 11-30 gekocht en de 11-34 op de kickr gezet. Die 16 is toch wel erg lekker merkte ik. Ook nog naar die dura ace cassette gezocht maar pfoe dat is nog wel een extra stap. Mocht geld geen rol spelen dan zou ik zeker voor de 11-28 gaan in de polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:37

Kluus

Gang is alles

Volgens mij is die dura ace 11-28 nooit uit gekomen. Er zijn wel wat 3rd party opties met deze vertanding, of vergelijkbaar, met een 18. Maar voor zo ver ik tot nu toe heb gezien zijn dat ook dura ace prijzen. @havana gebruikt momenteel wel een van die cassettes dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:50

Phydomir

Dennis

Erg jammer dat die er niet zijn. Had zelf ook graag wel een betaalbare 11-25 of 12-28 12sp cassette gewild voor ons polder landje.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:07
Vandaag een serieuze proefrit gemaakt op de Tarmac SL7, om te testen of de geometrie mij past.
Ruim 30km gefietst en wat diverse instellingen geprobeerd en ook diverse zadels.

Nog geen officiële fit gedaan, maar ik ben door de fietsenmaker naar mijn idee echt goed op de fiets gezet.
Handen en schouders voelen stuk beter op deze fiets en eigenlijk na 1,5 uur fietsen (diverse stukjes van 20 minuten) toch zeer verrast, ook al zit ik veel lager op de fiets. Drop is rond de 13 centimeter als ik op de hoods fiets. Op mijn huidige fiets is dat maar 6cm.

Qua maat zijn we op een mt 56 uitgekomen. Op een 58 zou de reach flink toenemen en dat zou mijn nek niet zo leuk vinden.

Wat vinden jullie van deze houding?

Volgende week een lange test rit op de SuperSix. En dan maar eens de knoop doorhakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8d7QgZ49FrPGSBYCIbnbNKhdjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMiAw2a0zZMK9wPSavIp79YR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOYzB0O7sV0boFw-u7kRV8VcE64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yr0q57S3jHWL1fkDMh3xTWsV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 15-08-2023 16:17 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Mr. Stom schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Nee een Oltre Comp: https://www.bianchi.com/s...spcompactdiscbrake-6.html

De Oltre Race is er helaas niet in Ultegra Di2, een half jaar terug was nog onduidelijkheid over beschikbaarheid bij de release en de Oltre Comp stond al in mijn maat in de showroom... Al had ik qua looks liever de Race gehad.
Grappig. Deze Comp stond bij mijn fietsenzaak in Celeste. Schitterend ding. Als het budget het toeliet was ik voor die gegaan! 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 14:56
verstappen33 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:41:
Vandaag een serieuze proefrit gemaakt op de Tarmac SL7, om te testen of de geometrie mij past.
Ruim 30km gefietst en wat diverse instellingen geprobeerd en ook diverse zadels.

Nog geen officiële fit gedaan, maar ik ben door de fietsenmaker naar mijn idee echt goed op de fiets gezet.
Handen en schouders voelen stuk beter op deze fiets en eigenlijk na 1,5 uur fietsen (diverse stukjes van 20 minuten) toch zeer verrast, ook al zit ik veel lager op de fiets. Drop is rond de 13 centimeter als ik op de hoods fiets. Op mijn huidige fiets is dat maar 6cm.

Qua maat zijn we op een mt 56 uitgekomen. Op een 58 zou de reach flink toenemen en dat zou mijn nek niet zo leuk vinden.

Volgende week een lange test rit op de SuperSix. En dan maar eens de knoop doorhakken.
Wat wij van jouw houding vinden, is eigenlijk niet van belang. Zolang jij er maar goed op zit en geen kwaaltjes hebt, want dat valt nooit af te leiden vanop foto's. Als je nu al er goed op zit, daarna een bikefit doen en zit je perfect. Of je nu die Specialized koopt of de Cannondale, beide zijn geen miskoop.

Moest ik jou zijn, met jouw post in gedachten, had ik al impulsief direct de aankoop bevestigd van de Tarmac :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Stancke schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:01:
[...]

Wat wij van jouw houding vinden, is eigenlijk niet van belang. Zolang jij er maar goed op zit en geen kwaaltjes hebt, want dat valt nooit af te leiden vanop foto's. Als je nu al er goed op zit, daarna een bikefit doen en zit je perfect. Of je nu die Specialized koopt of de Cannondale, beide zijn geen miskoop.

Moest ik jou zijn, met jouw post in gedachten, had ik al impulsief direct de aankoop bevestigd van de Tarmac :+
Winkel zit helaas al dicht, maar ik had idd de neiging om de bestelling definitief te maken vanmiddag. :9
Maarja levertijd is 7-8 weken, dus haast is niet echt geboden, al moet ik natuurlijk niet nog een maand langer wachten.

Maar er zijn er hier ook wel genoeg die een oog voor juiste houding hebben.

Echt een wereld verschil met mijn huidige fiets. Alsof je van een fiat panda in een Ferrari stapt.
De terug weg op mijn oude fiets was ook zeer teleurstellend :+

Ik slaap er in ieder geval nog een nachtje over en misschien dat ik morgen al de knoop door hak.
En dan kan die SuperSix me de boom in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08
Ik vind je qua bekken wel heel erg rechtop zitten, maar dat kan ook zijn omdat je nu statisch op de fiets zit in plaats van aan het fietsen bent. Maar inderdaad gewoon deze fiets kopen (ik heb hem toevallig vandaag ook in het echie gezien, erg gave kleur) en dan een fit doen en lekker fietsen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Johlo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:00:
[...]

Ik vind je qua bekken wel heel erg rechtop zitten, maar dat kan ook zijn omdat je nu statisch op de fiets zit in plaats van aan het fietsen bent. Maar inderdaad gewoon deze fiets kopen (ik heb hem toevallig vandaag ook in het echie gezien, erg gave kleur) en dan een fit doen en lekker fietsen!
Ja ik zit tamelijk rechtop qua houding. Beetje relaxt met de handen op de hoods.

Met fietsen heb ik de armen meer gebogen en zit ik iets meer voorover.

Hij had maar 1 foto gemaakt qua houding. Dus tja achteraf hadden we wat betere foto’s kunnen maken.

Maarja, morgen even bellen met de Cannondale dealer, kijken of ze al meer weten wanneer ik precies kan proefrijden. Als het te lang duurt dan hak ik gewoon de knoop door voor deze fiets.

Ben er super enthousiast over.

Het zal dan de blauwe worden zoals de middelste op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN1b_Y5c_ppAA_AS-IhY3jT8IlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5l3CLAhd5PJIGLBbewoMvIfb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Phydomir schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:45:
Erg jammer dat die er niet zijn. Had zelf ook graag wel een betaalbare 11-25 of 12-28 12sp cassette gewild voor ons polder landje.
Volgens mij zijn er best wel betrouwbare (Chinese) alternatieven die wel andere uitvoeringen uitbrengen:

havana in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=99506

Op https://weightweenies.starbike.com/forum/ kan je vast ook wel wat vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door mhr-zip op 15-08-2023 21:09 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
verstappen33 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Ja ik zit tamelijk rechtop qua houding. Beetje relaxt met de handen op de hoods.

Hij had maar 1 foto gemaakt qua houding. Dus tja achteraf hadden we wat betere foto’s kunnen maken.

Maarja, morgen even bellen met de Cannondale dealer, kijken of ze al meer weten wanneer ik precies kan proefrijden. Als het te lang duurt dan hak ik gewoon de knoop door voor deze fiets.

Ben er super enthousiast over.

Het zal dan de blauwe worden zoals de middelste op de foto.
[Afbeelding]
Blauw? Toch nog wat kleur?! Woohoo! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Cranzai schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:10:
[...]

Blauw? Toch nog wat kleur?! Woohoo! ;)
Ja, anders kreeg ik een sram afmontage, en die vind ik niet mooi.
Werking zal prima zijn, maar voorkeur is Shimano. Puur gevoel/emotie.

En dan was de keuze beperkt tot blauw of groen.
En groen vind ik helemaal niets.
Blauw daarentegen zag er wel heel mooi uit op diverse foto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 23:01
verstappen33 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

Ja, anders kreeg ik een sram afmontage, en die vind ik niet mooi.
Werking zal prima zijn, maar voorkeur is Shimano. Puur gevoel/emotie.

En dan was de keuze beperkt tot blauw of groen.
En groen vind ik helemaal niets.
Blauw daarentegen zag er wel heel mooi uit op diverse foto’s.
Blauwe fietsen zijn de beste. O+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23
Mistraller schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:37:
[...]

Helemaal mee eens :P. Dan moet ik de mijne maar eens laten zien, 16.000km oud inmiddels, 10K met dunne bandjes en 6K met dikke bandjes. Omdat dit de asfaltspec is mag ik m vast laten zien hier :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWXL0u4w9rpYgLVg7vd3wNVVVkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9chUpyCdLi3Dv0YrEBlByr5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3GMeaJ8hS2Ha5GzCC5Pe6DpSNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XC8asgi7zBGqwT2Dc6oPoBq6.jpg?f=fotoalbum_tile

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ai kom ik aan met “groenblauw”… :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRKvDoSOHmSzu85WVIomHHQ5xO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mty96Vp7QNWxfUBml8GWgVrH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08
verstappen33 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Niet zozeer dat je relaxed zit, maar je zit vrij ver naar achter, bekken staat vrij recht en dan wel je rug daar overheen zeg maar. Dus je sluit je heuphoek best wel af. Maar ik ben maar armchair bikefitter 😜

Wel tof die blauwe SL8! Ik heb me vandaag ook laten imponeren, in grotere maten en met de geïntegreerde cockpit valt die nieuwe headtube me alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Johlo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:04:
[...]

Niet zozeer dat je relaxed zit, maar je zit vrij ver naar achter, bekken staat vrij recht en dan wel je rug daar overheen zeg maar. Dus je sluit je heuphoek best wel af. Maar ik ben maar armchair bikefitter 😜

Wel tof die blauwe SL8! Ik heb me vandaag ook laten imponeren, in grotere maten en met de geïntegreerde cockpit valt die nieuwe headtube me alles mee.
Mijn houding is idd niet “perfect” dat zei de fietsenmaker ook al.
Ik moet me bekken meer kantelen zodat ik een bollere onder rug krijg, en dus echt op me zitbotjes steun en minder op de voorkant van mijn bekken.

Maarja dit is 5-6 jaar aangeleerde zithouding, ik wist namelijk niet beter en uit de vorige bikefit is de juiste houding niet echt besproken. komende maanden maar de juiste zithouding aanleren, ook al voelt die nu zeer onnatuurlijk.

Meer zoals dit. Ff plaatje van internet afgejat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1zHpQhSkVqFWvQKuGnxN1FzQVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qei8gzluUdZHW2qQ5gKPGZON.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 16-08-2023 03:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 06:50

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

@verstappen33 persoonlijk denk ik dat je gewoon de fiets moet kopen die je wil, je hebt je keuze toch al gemaakt dat er een andere fiets komt en al zeggen wij je zit er compleet klote op (waar ik echt 0 kijk op heb) bedenk je zelf toch argumenten om het goed te praten dat je er wel goed op zit. als het een goeie fietsenmaker is zullen ze je niet een "verkeerde" fiets verkopen en zal als je klachten blijft houden een goede bikefitter er wel iets van kunnen maken en je "droomfiets" is ook echt belangrijk.

gefeliciteerd met je SL8!

PS. als hij je wel een foute maat verkoopt niet in mijn DM sliden :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:25

Flipmo

OMG !!

Zei er iemand iets over een blauwe fiets ;)

2 weken terug in het Zwarte woud, prachtig fietsen daar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drEbpfqNpL0ifAjNszS8nSLHBH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oze8O8184VuJDnqtewhAe9bE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:56
verstappen33 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:41:

Geen probleem met fietsjes-aan-de-kleine-kant. Doen de profs ook, WvA fietst met 1.90m gewoon op een maatje 56, ik denk vanwege het gewicht? Ziet er soms gek uit op TV.

Afbeeldingslocatie: https://roadbikeaction.com/wp-content/uploads/2021/07/bettiniphoto_0525358_1_originali-scaled.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dvy7d3tlxdpkf.cloudfront.net/team-jumbo/_1701x927_crop_center-center_85_none/CORVOS_00033014-003_2021-04-02-065520.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Zoals de meeste al zeggen is het moeilijk om vanaf een foto iets te zeggen over iemands fietspositie. Hangt voor een groot deel af van je lichaamsverhoudingen en mobiliteit. Optisch lijkt het erop alsof je wat ver naar achteren zit, maar dat kan in het echie anders zijn..

Met een goede fitter allemaal natuurlijk aan te passen. Met een SL7 / SL8 weet je in ieder geval zeker dat je een goede en snelle fiets hebt en dat in de toekomst mogelijke performance issues aan de berijder liggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Andere vraag: ik probeerde gisteren de Vittoria Cora Pro's tubeless op m'n wielen te leggen lukte niet :(. De Pirelli Zero's en GP5000's gingen super makkelijk, dus snap niet dat het niet lukt met de Vittoria's.

Probleem was dat ze niet wilden seaten. Sterker nog, ze wilden gewoon uberhaupt niet opblazen. Als ik ze met de Schwalbe Booster probeerde op te blazen liep de lucht gewoon langs de velg eruit. Ook met de normale pomp krijg ik er geen lucht in. Alsof de band te groot is voor de velg? Ze gingen ook wel erg makkelijk op de velg moet ik zeggen...

Zijn hier nog tips en tricks voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 16:10
Requiem19 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:26:
Andere vraag: ik probeerde gisteren de Vittoria Cora Pro's tubeless op m'n wielen te leggen lukte niet :(. De Pirelli Zero's en GP5000's gingen super makkelijk, dus snap niet dat het niet lukt met de Vittoria's.

Probleem was dat ze niet wilden seaten. Sterker nog, ze wilden gewoon uberhaupt niet opblazen. Als ik ze met de Schwalbe Booster probeerde op te blazen liep de lucht gewoon langs de velg eruit. Ook met de normale pomp krijg ik er geen lucht in. Alsof de band te groot is voor de velg? Ze gingen ook wel erg makkelijk op de velg moet ik zeggen...

Usual tricks als "half seaten" al geprobeerd? Dat werkte bij mij nog wel eens voordat ik een compressor gebruikte.

Zoals in dit filmpje: YouTube: The SECRET TO INSTALLING TUBELESS TIRES WITH FLOOR PUMP (without an ...

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:26:

Heb je je ventielkern eruit gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
GerbenBK schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

Usual tricks als "half seaten" al geprobeerd? Dat werkte bij mij nog wel eens voordat ik een compressor gebruikte.

Zoals in dit filmpje: YouTube: The SECRET TO INSTALLING TUBELESS TIRES WITH FLOOR PUMP (without an ...
Nice, nee niet geprobeerd. Ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
mhr-zip schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

Heb je je ventielkern eruit gedraaid?
Nee ventielkern zit erin. Heb uit ellende de GP5000's er weer op gelegd toen het niet lukte met de Vittoria's. En die GP5000's had ik in 5 minuten weer pico bello tubeless erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:59
GerbenBK schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

Met behulp van dit filmpje heb ik ook eens een hele lastige set kunnen monteren, zeker een aanrader.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:42
Mistraller schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:37:
[...]

Sowieso! Dit is mijn blauwe, inmiddels wel met een ander zadel, iets andere afstelling (bikefit geweest), andere cranck (nieuwe SRAM Force) én een andere wielset (Campa Shamal Carbon C21).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nu-aizCEn5tVbtBGwqNo3oFLoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MX0FrkYszr4j8rAX6BxwpdRT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:09
Requiem19 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Nee ventielkern zit erin. Heb uit ellende de GP5000's er weer op gelegd toen het niet lukte met de Vittoria's. En die GP5000's had ik in 5 minuten weer pico bello tubeless erop.
Ventielkern eruit is standaard procedure bij tubeless opzetten, in mijn optiek. Is geen commentaar overigens, maar wel een tip. Je wilt er in een keer zoveel mogelijk lucht er in persen, dan zit de kern vaak een beetje in de weg. Al helemaal als er her en der wat sealant resten aan dat ding gaan kleven na verloop van tijd.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ElGreco schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Ventielkern eruit is standaard procedure bij tubeless opzetten, in mijn optiek. Is geen commentaar overigens, maar wel een tip. Je wilt er in een keer zoveel mogelijk lucht er in persen, dan zit de kern vaak een beetje in de weg. Al helemaal als er her en der wat sealant resten aan dat ding gaan kleven na verloop van tijd.
Ah ok, weer wat geleerd 8). Poging 2 dit weekend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
tiswat schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Sowieso! Dit is mijn blauwe, inmiddels wel met een ander zadel, iets andere afstelling (bikefit geweest), andere cranck (nieuwe SRAM Force) én een andere wielset (Campa Shamal Carbon C21).

[Afbeelding]
Oftewel we kijken naar een fiets wat er nu totaal anders uitziet. Kansloos dit.

Nieuwe foto!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
tiswat schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

[Afbeelding]
Wauw! :Y
Zo zie ik ze graag, kom maar door met die foto met de shamals!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 12:54
Patrick4 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Geen probleem met fietsjes-aan-de-kleine-kant. Doen de profs ook, WvA fietst met 1.90m gewoon op een maatje 56, ik denk vanwege het gewicht? Ziet er soms gek uit op TV.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een kleinere fiets met langere nok stuurt vaak wat directer en nerveuzer, veel profs preferen dit stuurgedrag. Tevens maakt een kleinere maat het makkelijker om dieper te zitten doordat je zadel relatief hoger moet bij een kleiner frame tov een groter frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:10
edoappelhof schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Een kleinere fiets met langere nok stuurt vaak wat directer en nerveuzer, veel profs preferen dit stuurgedrag. Tevens maakt een kleinere maat het makkelijker om dieper te zitten doordat je zadel relatief hoger moet bij een kleiner frame tov een groter frame.
Juist niet. Korte stuurpen stuurt juist nerveuzer. Maar een korter frame is wel wat wendbaarder ja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
Blauw dus :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubqgo9nNJYIYYNp-Kv0snMmjbsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8QVrV5LRlwbgB9XWGFADACD.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn MTB is ook blauw btw :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85hQpUKhi3ghastPBlwN__e_B_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYuQk1bR7GtB0OMKKJR0wQYw.jpg?f=fotoalbum_large
Wel heel donker.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:05

The Legend

*Plop*

Ik heb nieuwe fietsschoenen besteld (dacht, das handig kan ik die direct meenemen naar de bikefit morgen). Zijn Northwave Core 2 Plus. Heb een maat 48 wide en een maat 49 (normale 48 was niet meer te vinden). Volgen de NW maattabel zou ik precies op maat 48 uitkomen (voetlengte 307mm). Nu lees ik overal dat je daar 5mm bij op moet tellen ivm uitzetten van je voet. Maar is dat nu meegenomen in zo’n tabel of niet :? Dan zou ik voor 49 moeten gaan. Door de harde neus kun je ook niet heel goed voelen waar je teen precies zit.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
The Legend schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:21:
Ik heb nieuwe fietsschoenen besteld (dacht, das handig kan ik die direct meenemen naar de bikefit morgen). Zijn Northwave Core 2 Plus. Heb een maat 48 wide en een maat 49 (normale 48 was niet meer te vinden). Volgen de NW maattabel zou ik precies op maat 48 uitkomen (voetlengte 307mm). Nu lees ik overal dat je daar 5mm bij op moet tellen ivm uitzetten van je voet. Maar is dat nu meegenomen in zo’n tabel of niet :? Dan zou ik voor 49 moeten gaan. Door de harde neus kun je ook niet heel goed voelen waar je teen precies zit.
https://www.bikeshoe4u.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:43
Heeft er hier iemand toevalling een ISAAC Boson Satin Blue die wat foto's wil delen van zijn/haar setup? Of zijn er mensen met een Boson ben benieuwd naar de ervaringen met deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
luuk66 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:41:
Heeft er hier iemand toevalling een ISAAC Boson Satin Blue die wat foto's wil delen van zijn/haar setup? Of zijn er mensen met een Boson ben benieuwd naar de ervaringen met deze fiets.
Ik rij sinds september 2022 een boson, wel in het onyx black. Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEeFR84iCaWxfmX2zMr30fzAnE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wxALIAg0IQOGmrEs1lkiKIij.png?f=fotoalbum_large

Als ik de geometrie goed bekijk dan is de reach eigenlijk hetzelfde als mijn huidige fiets.
Heb nu een 11cm stuurpen, op de SL8 zit een 10cm.

Alleen de stack is lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
cordonbleu schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:21:
[...]

Juist niet. Korte stuurpen stuurt juist nerveuzer. Maar een korter frame is wel wat wendbaarder ja.
Dat is op de MTB wel het geval ja. Mijn ervaring is echter dat het wel degelijk nerveuzer stuurt op de weg, let wel in combinatie met het kleinere frame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
verstappen33 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:07:
[Afbeelding]

Als ik de geometrie goed bekijk dan is de reach eigenlijk hetzelfde als mijn huidige fiets.

Totaal verschil in stack is hoger want een kortere pen verlaagt jouw stuur ook een beetje.

En je totale reach is reach fiets + stuurpen + afstand van midden stuur naar je shifters (=reach stuur zelf). Iedereen kijkt naar de reach opgegeven voor het frame alleen maar het gaat er om wat het totaal is vanaf je zadel tot aan je shifters.

Een 0.5 graad verschil in balhoofdbuishoek betekent ook dat de punt waar je stuurpen aan je vorkbuis vastzit, ook op een ander plek staat tov jouw oude fiets. Dat doet ook iets met de TOTALE reach

Enkel kijken naar stack en reach van het FRAME is appels met peren vergelijken.

[ Voor 31% gewijzigd door ElGreco op 16-08-2023 11:14 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-10 16:49

KipCurreh

Nightcrawler

NBD ! 8) 8)
Isaac Boson Onyx Black
SRAM Force eTap AXS (46/33 en 33/10)

Omdat jullie dit wellicht wel kunnen smaken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsfizNZLwk2hpphHsv_3d4oc1XY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8EBmAgby9feeKiWiIGfYcST.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRWJzYtV9Ym1yt1dlgErHUjMTGs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihU8UEp4lV2BpLLPyQQ2HGzY.jpg?f=fotoalbum_medium

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nijkerk is voor mij niet om de hoek helaas, en op hun site lees je verder niks over het bepalen van de juiste maat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
luuk66 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:41:
Even aan Hugo de Jonge vragen, zijn strava staat er vol mee ;)

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/57GeowKrPV82Ehdgl5ClmQlW2MS_sJGgvgMnOIJEmXo-1536x2048.jpg

---------------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 16-10 08:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDCFqf3QjBp43tzAH6IcEoyypNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxg23fM9oL1R1wlfJoDz0nGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Als we blauwe scheurijzers aan het delen zijn.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
KipCurreh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:18:
NBD ! 8) 8)
Isaac Boson Onyx Black

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jammer dat de nieuwe Force er nog niet opzit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
KipCurreh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:18:
NBD ! 8) 8)
Isaac Boson Onyx Black

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gave fiets! Veel plezier ermee!
Er lijken relatief veel spacers onder het stuur te zitten? Heeft dit een reden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
verstappen33 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:07:
[Afbeelding]

Poll: Gaat Verstappen33 een goede koop doen aan een SL7?
Ja: Tuurlijk gaat dit passen , YOLO 8)
Nee: SL7 met nekklachten :')? Hahahaha
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405848&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-10 16:49

KipCurreh

Nightcrawler

luuk66 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Gave fiets! Veel plezier ermee!
Er lijken relatief veel spacers onder het stuur te zitten? Heeft dit een reden?
Not really, staat momenteel zo afgesteld vanuit de shop op basis van men meting.
Vandaag de eerste keer er mee gereden, zit idd wel best hoog maar wel comfortabel

Maar ga even afwachten als ik wat langere afstanden ga rijden (WW verkeer is 30 enkel), misschien mag er wel eentje van tussen ofzo

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@verstappen33 zou de 58 SL7/SL8 dan toch niet makkelijker passend te maken zijn voor je? Die heeft dezelfde stack als je huidige fiets en voor de reach kan je eventueel iets spelen met de stuurpen... Je komt dan misschien wel op een 90mm stuurpen uit wat wel op het randje zit imo en zoals @ElGreco al aangaf doet dat ook weer iets met je drop...

Maar ik vind nu op het oog de drop die je op je testfiets had best behoorlijk, zeker aangezien daarbij nog de max aan spacers is gemonteerd. En aan je zadelhoogte te zien mag je op dat punt ook best een maatje groter. Maar het kan allemaal ook wat vertekenen op de foto natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Kluus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:36:

Maar ik vind nu op het oog de drop die je op je testfiets had best behoorlijk, zeker aangezien daarbij nog de max aan spacers is gemonteerd.
Een extra drop van 7cm tov de huidige fiets is geen kattenpis vind ik.

Of de huidige fiets is compleet verkeerd afgesteld of veel te groot. Of de nieuwe fiets met zo'n (extra) drop en max aan spacers is de verkeerde geo of maat.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:23
The Legend schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:21:
[...]

Nijkerk is voor mij niet om de hoek helaas, en op hun site lees je verder niks over het bepalen van de juiste maat.
Bij mij toevallig wel om de hoek. Erge aanrader. Je kan ze overigens gewoon even bellen/mailen met je vraag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Laatst online: 29-09 15:15
Even een vraag in deze topic omdat ie het meeste aansluit:

Een binnenbandje bij Action: https://www.action.com/nl-nl/p/walfort-binnenband/

Er staat 700 x 35/43c en vervolgens 30-622. Ben ik nou gek of klopt dat niet?

Op mijn buitenband staat 32-622, 28 × 1 5⁄8 × 1 1⁄4.

Zou ie dan moeten passen of niet? Als ik kijk naar 30-622 wel. Maar kijkende naar 700 x 35/43c (volgens mij) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Heb even gekeken of er een ander topic voor is, maar dat kon ik zo 123 niet vinden. Heeft iemand hier ervaring met deze werkstandaard?

https://www.lidl.nl/p/crivit-fietsstandaard/p100232982

Je ziet hier vooral dat de standaard de fiets aan bovenste framebuis pakt. Ik dacht ergens hier ooit eens (lekker vaag, maar het staat me iig bij) gelezen te hebben dat je een carbonnen fiets niet bij bovenbuis mag pakken, maar bij de zadelpen. Is dit waar of broodje aap?

Voor het geld vind ik het wel een mooi ding namelijk, en zo ingewikkeld kan een werkstandaard niet zijn toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:43
Giel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:41:
Heb even gekeken of er een ander topic voor is, maar dat kon ik zo 123 niet vinden. Heeft iemand hier ervaring met deze werkstandaard?

Je ziet hier vooral dat de standaard de fiets aan bovenste framebuis pakt. Ik dacht ergens hier ooit eens (lekker vaag, maar het staat me iig bij) gelezen te hebben dat je een carbonnen fiets niet bij bovenbuis mag pakken, maar bij de zadelpen. Is dit waar of broodje aap?

Voor het geld vind ik het wel een mooi ding namelijk, en zo ingewikkeld kan een werkstandaard niet zijn toch.
Die heb ik. Doet wat het moet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik heb hem ook en je kan de klem draaien zodat je de zadelpen kunt klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
DeVliegendeNLer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:02:
Even een vraag in deze topic omdat ie het meeste aansluit:

Een binnenbandje bij Action: https://www.action.com/nl-nl/p/walfort-binnenband/

Er staat 700 x 35/43c en vervolgens 30-622. Ben ik nou gek of klopt dat niet?

Op mijn buitenband staat 32-622, 28 × 1 5⁄8 × 1 1⁄4.

Zou ie dan moeten passen of niet? Als ik kijk naar 30-622 wel. Maar kijkende naar 700 x 35/43c (volgens mij) niet.
De 700x..C is de ouderwetse franse maat. ..-622 is de ISO standaard. Zelfde band, net iets andere manier van meten en noteren.
Zal dus wel werken en ook als je er iets naast zit rekt zo'n butyl binnenband wel op. Diameter moet wel ongeveer goed zijn.
samengevat: fietswiel en -band maten is een chaos. :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Laatst online: 29-09 15:15
GWBoes schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

De 700x..C is de ouderwetse franse maat. ..-622 is de ISO standaard. Zelfde band, net iets andere manier van meten en noteren.
Zal dus wel werken en ook als je er iets naast zit rekt zo'n butyl binnenband wel op. Diameter moet wel ongeveer goed zijn.
samengevat: fietswiel en -band maten is een chaos. :9
Ik heb hem even gehaald en hij is een stukkie breder dan mijn oude binnenband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Daar is geen ander topic voor, daar is dit topic voor, kijk maar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:25

Flipmo

OMG !!

Gebruik hem al 4 jaar naar tevredenheid, klem kan je draaien zodat je hem ook aan je zadelpen kan klemmen.
Doe hem ook wel eens om de bovenbuis, alleen dan niet te strak, net als op de fietsendrager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:47

Kop kan draaien

Als je 2 weken wacht, en ze hebben hem nog steeds, gaat er 30% van de prijs af. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-10 19:50

Ik heb m ook. Opzich ok, maar je krijgt wat je er voor betaalt. Ik heb er snel roest op zitten (opzich logisch, want alles wordt nat tijdens schoonmaken, maar toch). Ook vind ik de knop om de grijper-arm vast te zetten tegen draaien niet fijn: je kan te weinig kracht zetten, en dam draait de fiets dus maar beneden als je 'm aan de zadelpen klemt.
Dat laatste doe je dus om je carbonnen fiets niet te klemmen aan de bovenbuis. Hoewel ik denk dat je m ook gewoon in evenwicht er in kan leggen en dan de klem heel lichtjes tegen het verschuiven te sluiten.

't werkt, maar alle waar naar z'n geld. Ik overweeg inmiddels een Feedback standaard of Xand ofzo. Wellicht met een voorvork mount ipv een klem, daar ben ik nog niet over uit.

Edit: oja, en dat stomme riempje om je stuur vast te zetten tegen draaien is echt gemaakt van het hardste rubber ooit. Schier onmogelijk te gebruiken, helemaal als je fiets al op hoogte hangt en je natte handen hebt.

Edit 2: er zit ook een gereedschapsbakje bij. Met een magneetje. Slapste magneetje ooit. Maak je nog geen koelkast magneet mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Ravocs op 16-08-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 16:10
Kluus schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:37:
Volgens mij is die dura ace 11-28 nooit uit gekomen. Er zijn wel wat 3rd party opties met deze vertanding, of vergelijkbaar, met een 18. Maar voor zo ver ik tot nu toe heb gezien zijn dat ook dura ace prijzen. @havana gebruikt momenteel wel een van die cassettes dacht ik.
Ah, ik zag hem hier in de beschrijving staan: https://www.bike24.com/p2...34-4538-aaef-22af10c9b577

Maar de optie is inderdaad niet beschikbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door JayWay op 16-08-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
ElGreco schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Een extra drop van 7cm tov de huidige fiets is geen kattenpis vind ik.

Of de huidige fiets is compleet verkeerd afgesteld of veel te groot. Of de nieuwe fiets met zo'n (extra) drop en max aan spacers is de verkeerde geo of maat.
De huidige fiets heeft maar 6cm drop omdat ik de stuurpen ook omhoog heb staan. Hij staat best wel endurence style zeg maar.
Zet ik hem orgineel dan zit ik op 9 cm drop ongeveer.

Ik ben flexibel genoeg, maar wil voor de zekerheid nog wel even de mening van een expert fitter.

Morgen even met de LBS om tafel als we nu bestellen en wat te doen als de fitter op 11 oktober toch met een compleet andere maat op de proppen komt?

Daarnaast gaf de fietsenmaker ook aan om een keer een lange tocht te fietsen op zijn fiets. Hij heeft namelijk ook een SL 7 in dezelfde maat.
Hij had gisteren al aangeboden dat ik daar 2-3 uurtjes op mocht fietsen op mijn afstelling.
Als in daar 2-3 uur goed op kan fietsen dan vertrouw ik het wel dat de maat goed is.

Dus ik ga eerst eens een rondje op zijn fiets en dan kijken of we overgaan tot direct bestellen of toch de mening van de fitter afwachten. Maar dan pas in het nieuwe jaar op de nieuwe fiets.

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 16-08-2023 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-10 16:55
verstappen33 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Zet ik hem orgineel dan zit ik op 9 cm drop ongeveer.

Ik ben flexibel genoeg, maar wil voor de zekerheid nog wel even de mening van een expert fitter.
Als je flexibel genoeg bent en het even goed fiets voor je, waarom heb je dan de afgelopen jaren gekozen om extra langzaam te fietsen door wat rechter op te zitten? (uitgaande van zelfde tijd op de hoods en in de beugels)

ps, je had bijna wel een eigen topic kunnen maken over je nieuwe fiets perikelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cranzai
verstappen33 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

...

Dus ik ga eerst eens een rondje op zijn fiets en dan kijken of we overgaan tot direct bestellen of toch de mening van de fitter afwachten. Maar dan pas in het nieuwe jaar op de nieuwe fiets.
Klassiek gevalletje korte termijn vs lange termijn, ik denk dat een klein beetje geduld je in dit geval een hoop kan opleveren/besparen

Nog ff lekker het seizoen afmaken met de huidige fiets en dan volgend jaar een vliegende start op een nieuw scheurijzer

Maar goed, dat zijn slechts mijn twee cent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 14:56
Van een plottwist gesproken! :'(

Eerst deftige bikefit uitvoeren en dan pas een fiets kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
cctl01 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:46:
[...]

Als je flexibel genoeg bent en het even goed fiets voor je, waarom heb je dan de afgelopen jaren gekozen om extra langzaam te fietsen door wat rechter op te zitten? (uitgaande van zelfde tijd op de hoods en in de beugels)

ps, je had bijna wel een eigen topic kunnen maken over je nieuwe fiets perikelen
Haha bijna wel ja.
Stuurpen stond omhoog vanwege gemak.
Toen ik de fiets kocht was ik een recreatieve fietser die voornamelijk lange tochten wilde fietsen. 200+km.
Snelheid boeide me weinig, al haalde ik wel makkelijk 30km/u gemiddeld over 1-2 uur.
Maarja veel fietste ik ook niet. Gemiddeld 1x per week ofzo en alleen met mooi weer. Als ik 1500km per jaar haalde was het veel.
Ik moet wel zeggen dat ik veel kilometers maakte op de woon werk fiets. Dus daar heb ik de “basistraining” wel van.

Nooit de intentie gehad om echt te racen en diep te willen zitten tot dit jaar.
Wilde toch meer fietsen en ben bij een club gegaan om een stok achter de deur te hebben.

En met rondjes van 34 gemiddeld en hoog op fiets zitten was geen ideale combinatie.
Dus getracht mijn stuur weer om te draaien en lager te zitten.
Poging gefaald want me nek speelde langzaam om.
Heb er 2 maanden aan proberen te wennen maar de fit kreeg ik niet goed.

Gisteren de fietsenmaker ook laten kijken naar mijn oude fiets en ik zit er te gestrekt op. Op een comfy stand geen probleem, maar met een lager stuur wel.
Zadel naar voren had geen zin want dan kreeg ik nog meer druk op de handen/nek.

Een kortere stuurpen zal een oplossing kunnen bieden maar dan wordt de fiets wel een stuk feller qua stuur gedrag. Ik zou van 110 naar 90 of zelfs 80mm moeten met de juiste setback.

Daarom nu ook veel twijfel over de juiste fiets.
De huidige fiets komt van 12gobiking, als leek gekocht en eigenlijk ook in een opwelling want ik wou gewoon een racefiets en deze zou volgens de verkoper goed voor mij zijn.

Nu zit ik wel bij een respectabele fietsenmaker die al 35 jaar in het vak zit en ook heel veel racefietsers en mountainbikers heeft geholpen aan een nieuwe fiets.
En daarvoor zijn pa, de zaak bestaat dit jaar 60 jaar.

Maarja die twijfel. 😅
Ik ben daarin toch een autist die alles wil verifiëren met getallen en of formules.
Ik ben flexibel genoeg, dat is gewoon een feit en ik wil Aero zitten.
Maarja die stomme nekpijn ervaring doet me gewoon twijfelen.

Maar jullie input wordt zeer gewaardeerd.
Ik zal komende dagen even in alle rust de dingen op een rijtje zetten en jullie wat minder lastig vallen met mijn twijfels. 😅

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 16-08-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-10 23:11

Volgens mij ligt bij de Action dezelfde maar dan nog 10 euro goedkoper ( staat wel niet(meer) op de website lijkt het , lag vorige week wel nog in de winkel linkje).

[ Voor 5% gewijzigd door Bart_001 op 16-08-2023 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

verstappen33 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Haha bijna wel ja.
Stuurpen stond omhoog vanwege gemak.
Toen ik de fiets kocht was ik een recreatieve fietser die voornamelijk lange tochten wilde fietsen. 200+km.
Snelheid boeide me weinig, al haalde ik wel makkelijk 30km/u gemiddeld over 1-2 uur.
Maarja veel fietste ik ook niet. Gemiddeld 1x per week ofzo en alleen met mooi weer. Als ik 1500km per jaar haalde was het veel.
Ik moet wel zeggen dat ik veel kilometers maakte op de woon werk fiets. Dus daar heb ik de “basistraining” wel van.

Nooit de intentie gehad om echt te racen en diep te willen zitten tot dit jaar.
Wilde toch meer fietsen en ben bij een club gegaan om een stok achter de deur te hebben.

En met rondjes van 34 gemiddeld en hoog op fiets zitten was geen ideale combinatie.
Dus getracht mijn stuur weer om te draaien en lager te zitten.
Poging gefaald want me nek speelde langzaam om.
Heb er 2 maanden aan proberen te wennen maar de fit kreeg ik niet goed.

Gisteren de fietsenmaker ook laten kijken naar mijn oude fiets en ik zit er te gestrekt op. Op een comfy stand geen probleem, maar met een lager stuur wel.
Zadel naar voren had geen zin want dan kreeg ik nog meer druk op de handen/nek.

Een kortere stuurpen zal een oplossing kunnen bieden maar dan wordt de fiets wel een stuk feller qua stuur gedrag. Ik zou van 110 naar 90 of zelfs 80mm moeten met de juiste setback.

Daarom nu ook veel twijfel over de juiste fiets.
De huidige fiets komt van 12gobiking, als leek gekocht en eigenlijk ook in een opwelling want ik wou gewoon een racefiets en deze zou volgens de verkoper goed voor mij zijn.

Nu zit ik wel bij een respectabele fietsenmaker die al 35 jaar in het vak zit en ook heel veel racefietsers en mountainbikers heeft geholpen aan een nieuwe fiets.
En daarvoor zijn pa, de zaak bestaat dit jaar 60 jaar.

Maarja die twijfel. 😅
Ik ben daarin toch een autist die alles wil verifiëren met getallen en of formules.
Maarja die stomme nekpijn ervaring doet me gewoon twijfelen.

Maar jullie input wordt zeer gewaardeerd.
Ik zal komende dagen even in alle rust de dingen op een rijtje zetten en jullie wat minder lastig vallen met mijn twijfels. 😅
Welke zaak ben je geweest? Ten Tusscher in Enschede is ook een goede. Ik hoorde vandaag dat de bikefitter van Ocon daar in ‘opleiding’ is geweest. Weet alleen niet of ze ook Specialized hebben. Wel Cannondale iig. Vanmiddag ff gekeken naar de SuperSix Evo 3 in Viper Green. Op de foto’s vond ik ‘m al wel leuk, maar in het echt issie :9~ Maar morgen dus eerst naar Ocon voor de bikefit, dan blijkt of die SuperSix überhaupt een reële optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
The Legend schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

Welke zaak ben je geweest? Ten Tusscher in Enschede is ook een goede. Ik hoorde vandaag dat de bikefitter van Ocon daar in ‘opleiding’ is geweest. Weet alleen niet of ze ook Specialized hebben. Wel Cannondale iig. Vanmiddag ff gekeken naar de SuperSix Evo 3 in Viper Green. Op de foto’s vond ik ‘m al wel leuk, maar in het echt issie :9~ Maar morgen dus eerst naar Ocon voor de bikefit, dan blijkt of die SuperSix überhaupt een reële optie is.
Ik ben daar ook geweest. Goed geholpen, heb nog een proefrit op de SuperSix komende week als die binnen is.
Maar ik vind de Tarmac toch wel vetter eruitzien.

Ik ben voor de Tarmac in Borne geweest bij Brama. Ben geholpen door de eigenaar zelf.
Fijne vent en neemt echt de tijd en moeite.

Benieuwd naar de ervaring bij Ocon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 09:36
verstappen33 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

.....Maarja die twijfel. 😅
Maarja die stomme nekpijn ervaring doet me gewoon twijfelen.....
Bij twijfel niet inhalen is een wijs woord. Wat je graag wilt maakt je ietwat, naja laat ik zeggen bijziend, over de rationele keuze.

Maar desalniettemin een leuk verhaal over hoe je je keuzes rechtvaardigt, ben benieuwd naar de afloop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:51
"Bezit is einde genot" zou wel een terechte quote zijn hier. The saga continues.. *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
Cranzai schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

Maar goed, dat zijn slechts mijn twee cent
Heb jij nog wel nog 2 cent over?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Leuk om je keuzestory te lezen. Ik denk dat een fietsenmaker je heus wel een goede maat fiets kan aanmeten die je dan laat finetunen bij de bikefitter. Maar dan ben je wel geld kwijt aan de te vervangen onderdelen.

Ik had ooit een tweedehands fiets gekocht en ben daarmee naar de fitter geweest. Was toen aan materiaal meer kwijt dan die hele fiets had gekost. Maar ik zat wel goed :)

Gisteren lekker op de Fenix met nieuwe shifter gereden. Alleen is de afstelling nog niet op de naaimachinepret die het had voor de ellende. Voor 'ie echt lekker schakelt, ben ik altijd wel ff aan het rotzooien.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
@verstappen33 Ik denk dat de keuze voornamelijk bij jezelf ligt en je in beide gevallen geen foute keuze maakt. Maar luister altijd naar je gevoel want anders krijg je straks bij het eerste geval meteen de gedachte wat als en dat wil je niet.
Verder vind ik het heel interessant om je afwegingen en verhaal hier te volgen! Blijf dit vooral doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
ElGreco schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Heb jij nog wel nog 2 cent over?
Shit, alleen nog één rooie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 14:18
verstappen33 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:42:
[...]
*knip*
Maar volgens de LBS had ik minimaal een maatje 58 of zelfs 61 nodig ivm mijn lengte etc. maar die hadden ze niet op voorraad, hopelijk komende week wel en kan ik daar wel op proefrijden.
*knip*
Om ook maar een spreekwoordelijke duit in het zakje te doen: alleen lengte (maar ik weet niet precies wat 'etc.' hier nog omvat) is een wat beperkte manier om de passende maat fiets te kiezen. Het doet er bijvoorbeeld ook toe of de lengte in je benen of in je bovenlichaam zit, en hoe flexibel je lichaam is enzo.
Waar ik m'n racefiets kocht waren ze er van overtuigd dat ik een maat XL moest, maar voor mij voelde de L beter, dus dat heb ik gedaan. Dit jaar heb ik een bikefit laten doen, en daar is de afstand van zadel tot stuur zelfs nog iets verkleind.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 16-08-2023 23:14 ]

• Mistraller
BraX schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:13:
"Bezit is einde genot" zou wel een terechte quote zijn hier. The saga continues.. *O*
Het hebben van de zaak is het einde van het vermaak... Maar als je echt een goede keus maakt begint het dan pas. Niks heerlijkers dan blij je garage binnenlopen, en zeiknat van het zweet, met een grote grijns je bike weer parkeren.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Jesse schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:09:
[...]

Om ook maar een spreekwoordelijke duit in het zakje te doen: alleen lengte (maar ik weet niet precies wat 'etc.' hier nog omvat) is een wat beperkte manier om de passende maat fiets te kiezen. Het doet er bijvoorbeeld ook toe of de lengte in je benen of in je bovenlichaam zit, en hoe flexibel je lichaam is enzo.
Waar ik m'n racefiets kocht waren ze er van overtuigd dat ik een maat XL moest, maar voor mij voelde de L beter, dus dat heb ik gedaan. Dit jaar heb ik een bikefit laten doen, en daar is de afstand van zadel tot stuur zelfs nog iets verkleind.
Hier ook. Ik had op een 56 en een 58 gezeten. Uiteindelijk na behoorlijk wikken en wegen (lange BBL) de 56 gekozen. Toen door wat meningen van anderen behoorlijk aan het twijfelen gebracht. Toen ben ik nogmaals op een 58 gaan zitten. Ik zat uiteindelijk pas lekker op mijn 56 toen ik een stem van 90 had geplaatst ipv 110. (op die 58 zat zelfs een 120; dat was echt niet goed gekomen)
Ik heb geen bikefit gedaan, maar ik kan hiermee pijnloos een BRM rijden dus ik vind het wel prima zo, ben nu heel blij met mijn keuzes.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
Een tijdje terug mijn S-Works venge semi in de prak gereden. Gisteren opgegaald met nieuw voorwiel, nieuw stuur en nieuwe shifter.

Qua stuurbreedte ben ik van 42 naar 38 gegaan, wat rijdt dat heerlijk! Minder inzakken tussen mijn schouderbladen en fiets lijkt zich makkelijker plat te laten leggen in de bochten, ik kan het iedereen aanraden! Het enige waar ik nog over twijfel is of ik een wat langere stuurpen neem na de stuurwissel.

Tevens à la Evenepoel de shifters iets naar binnen laten draaien; ook dat maakt dat de grip wat natuurlijker is. Ik rijd met de Sram AXS groep die helaas niet de curve van zichzelf heeft zoals Shimano.

Na gisteren in ieder geval duidelijk dat mijn Venge voorlopig nog niet vervangen wordt door een SL8.

[ Voor 6% gewijzigd door edoappelhof op 17-08-2023 08:01 ]

• KW25
  • Laatst online: 15:52
edoappelhof schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:56:
Een tijdje terug mijn S-Works venge semi in de prak gereden. Gisteren opgegaald met nieuw voorwiel, nieuw stuur en nieuwe shifter.

Qua stuurbreedte ben ik van 42 naar 38 gegaan, wat rijdt dat heerlijk! Minder inzakken tussen mijn schouderbladen en fiets lijkt zich makkelijker plat te laten leggen in de bochten, ik kan het iedereen aanraden! Het enige waar ik nog over twijfel is of ik een wat langere stuurpen neem na de stuurwissel.

Tevens à la Evenepoel de shifters iets naar binnen laten draaien; ook dat maakt dat de grip wat natuurlijker is. Ik rijd met de Sram AXS groep die helaas niet de curve van zichzelf heeft zoals Shimano.

Na gisteren in ieder geval duidelijk dat mijn Venge voorlopig nog niet vervangen wordt door een SL8.
Ben ook aan het kijken om van 42cm naar 38cm te gaan. Wellicht eerst even proberen met een goedkoop stuurtje om dan later een integrated cockpit te halen.

@verstappen33 Ik zou er als ik jou was nog even goed over nadenken, klinkt nu vooral alsof je de aankoop wilt goedpraten voor jezelf.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Requiem19
Ik ben ook smaller gegaan: op mijn Canyon een kwestie van een paar schroefjes lost en vast 😎.

• edoappelhof
Requiem19 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:09:
Ik ben ook smaller gegaan: op mijn Canyon een kwestie van een paar schroefjes lost en vast 😎.
Ja dat systeem van canyon vind ik echt prachtig. Als ik met mijn Venge wil vliegen en hem dus in de reiskoffer moet bouwen erger ik me zo aan hoe de kabels lopen en hoe lastig het is om even je stuur los te maken en vast te zetten. Dat lijkt me een van de grootste pluspunten van de cockpit van Canyon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
edoappelhof schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:12:
[...]

Ja dat systeem van canyon vind ik echt prachtig. Als ik met mijn Venge wil vliegen en hem dus in de reiskoffer moet bouwen erger ik me zo aan hoe de kabels lopen en hoe lastig het is om even je stuur los te maken en vast te zetten. Dat lijkt me een van de grootste pluspunten van de cockpit van Canyon.
Ja, echt ideaal inderdaad. Zolang de boel heel blijft tenminste ;-).

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1oEMfVvpQTkCtONUFTX2QURbwLQes24MROw&usqp=CAU

Noot: stuur is aangepast door Canyon na dit incident. Maar blijft enigszins komisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Requiem19 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

[Afbeelding]

Noot: stuur is aangepast door Canyon na dit incident. Maar blijft enigszins komisch.
Zo hing mijn aerofly stuur er ook bij nadat ik op een kat was geknald met maar 32 km/h dus of het aan het systeem te wijten is blijt de vraag.

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 21:08
edoappelhof schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Zo hing mijn aerofly stuur er ook bij nadat ik op een kat was geknald met maar 32 km/h dus of het aan het systeem te wijten is blijt de vraag.
Bovendien is op het plaatje duidelijk alleen op plek van de shifter afgebroken en niet de plek waar je de breedte kan instellen. Waarschijnlijk kwestie van te veel torque op de shifterbeugel.

Er werd destijds trouwens ook gesteld dat MvdP niet met een verstelbaar stuur zou rijden, maar met een "normaal" stuur uit een stuk.

• tiswat
Requiem19 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

[Afbeelding]

Dat is niet dezelfde plek als waar je het versteld.

• Requiem19
jasperdeman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Bovendien is op het plaatje duidelijk alleen op plek van de shifter afgebroken en niet de plek waar je de breedte kan instellen. Waarschijnlijk kwestie van te veel torque op de shifterbeugel.

Er werd destijds trouwens ook gesteld dat MvdP niet met een verstelbaar stuur zou rijden, maar met een "normaal" stuur uit een stuk.
Er kwam in ieder geval wel een recall (en dringend verzoek om niet meer te rijden op je Aeroad!) van Canyon nav deze gebeurtenis. De constructie van het stuur is daarna (iets) aangepast.

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

Er kwam in ieder geval wel een recall (en dringend verzoek om niet meer te rijden op je Aeroad!) van Canyon nav deze gebeurtenis. De constructie van het stuur is daarna (iets) aangepast.
Deze breuk kwam door verkeerde onderdelen (die ringen) te gebruiken om de shifters vast te zetten. Dat is volgens mij ook het enige wat is aangepast. Het design zelf verder niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Pimorez schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:05:
[...]

Deze breuk kwam door verkeerde onderdelen (die ringen) te gebruiken om de shifters vast te zetten. Dat is volgens mij ook het enige wat is aangepast. Het design zelf verder niet.
Dat klopt half: volgens Canyon was het over (of under) tightenen van de shifters mede-oorzaak van de breuk. Maar wel in combinatie teveel gewichtsbesparing op de handlebar waardoor het structureel niet sterk genoeg was om exceptionele omstandigheden aan te kunnen. Canyon zelf hierover:
“We were going here to the limit,” Arnold admitted. “And in the end, we had to learn this handlebar is better with all these circumstances to not save weight in this area. Even with misuse, it still has to work.”
De handlebar is dus iets steviger (en zwaarder) gemaakt met de fix:
The solution? Make the handlebar thicker (and a little heavier) in that area such that it could simply absorb more damage and, if it eventually came to that, fail in a less dangerous fashion.

“What we figured out in the end here is that, especially in the drop bar area on the front side where the shifter is positioned, that the wall thickness is not strong enough,” Kaiser said. “The solution to solve it is that we have already produced reinforced drop bars that are much stronger in wall thickness in the clamping area, and these are already passing the tests. Everything looks very good, so the idea is that we now go into mass production as soon as possible, and we want to exchange the drop bars from our customers as soon as possible. I think we can solve this problem for our customers in July, and they can go back to the bike, because I think this is the most important issue, and that we have a safe product.”
https://velo.outsideonlin...ails-plan-moving-forward/

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 21:08
Requiem19 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Dat klopt half: volgens Canyon was het over (of under) tightenen van de shifters mede-oorzaak van de breuk. Maar wel in combinatie teveel gewichtsbesparing op de handlebar waardoor het structureel niet sterk genoeg was om exceptionele omstandigheden aan te kunnen. Canyon zelf hierover:

[...]

De handlebar is dus iets steviger (en zwaarder) gemaakt met de fix:

[...]

https://velo.outsideonlin...ails-plan-moving-forward/
Klopt inderdaad wat je zegt. Maar heeft dus in principe niet te maken met het verstelbaar zijn van de breedte.

En dat verstelbaar zijn, hoewel het een gimmick lijkt, is toch wel fijn. Want fietsen worden tegenwoordig met nodeloos brede sturen geleverd, maar M met 42cm breed stuur is voor mij wel een dealbreaker, zeker als je het hebt over volledig geïntegreerde sturen die je bij aankoop niet kan aanpassen, tenzij je net die ene fietsenmaker hebt die er echt vanaf moet. Dat je dus zelf al meer vrijheid hebt is dus wel fijn.

Ik vind het sowieso raar dat die standaard sturen zo breed zijn, doen ze er alles aan om zo aero mogelijk te maken en dan maken ze de berijder qua houding een windzak. Daarnaast levert een te breed stuur vaak meer fysieke klachten dan een te smal stuur.
Pagina: 1 ... 500 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).