Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 499 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:42
wibblemoo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:35:
Wel eens aan wat core-oefeningen gedacht? Easy win doorgaans.
Jazeker, doe ze al enkele maanden, het helpt zeker wel iets maar niet voldoende.

Ik zit gewoon niet comfortabel meer op mijn huidige fiets, waarschijnlijk nooit gezeten, maar afgelopen jaren fietste ik te weinig om echt last te krijgen.
Dit jaar al meer gefietst dan afgelopen 3 jaar bij elkaar, en ik merk dat door de verhoogde belasting op mijn schouders/nek nu meer klachten opleveren in mijn nek.

Geprobeerd mijn balans terug te vinden op het zadel, maar nog niet de ideale positie gevonden, ook twijfel ik aan mijn reach dat die mogelijk te lang is.

Het kan ook mijn houding zijn, ik heb geen flauw idee hoe het zou moeten voelen om goed op een racefiets te zitten.

Ik ben er 6 jaar geleden op gaan zitten en zit misschien al 6 jaar verkeerd.

Ik ben het spoor een beetje bijster als het gaat om een goede fit voor mij op een nieuwe fiets.
Daarom hopelijk met wat hulp van een “expert” wat meer info op doen en verschillende dingen uitproberen. Dat is dan weer het voordeel van een fit op een stel fiets.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13
Ik begrijp het. Zoek een bikefitter die met je meekijkt en advies geeft wat betreft de maatvoering obv je huidige fiets en klachten. Daarna een bikefit op je nieuwe fiets. Kost je misschien iets meer, maar geeft je minder kans op spijt.

Daarbij, als je aankoopadvies krijgt wbt de stem, stuurbreedte, cranklengte et cetera kun je daarmee al weer een vervolgaankoop besparen.

• verstappen33
wibblemoo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:29:
Ik begrijp het. Zoek een bikefitter die met je meekijkt en advies geeft wat betreft de maatvoering obv je huidige fiets en klachten. Daarna een bikefit op je nieuwe fiets. Kost je misschien iets meer, maar geeft je minder kans op spijt.

Daarbij, als je aankoopadvies krijgt wbt de stem, stuurbreedte, cranklengte et cetera kun je daarmee al weer een vervolgaankoop besparen.
Toen ik vorige week bij de LBS was voor een nieuwe fiets te bekijken hadden ze alleen een maatje 56 staan. Toch er even opgezeten (niet gefietst) en deze zat eigenlijk gelijk comfortabel.
Maar volgens de LBS had ik minimaal een maatje 58 of zelfs 61 nodig ivm mijn lengte etc. maar die hadden ze niet op voorraad, hopelijk komende week wel en kan ik daar wel op proefrijden.

Dus ik zit een beetje in dubio, moet ik de LBS op zijn kundigheid geloven, moet ik afgaan op mijn eigen gevoel, of toch ergens onafhankelijk advies inwinnen zoals ik nu van plan ben bij Pedaalkracht.
Die wil me alleen een goede meting verkopen, die zal het een rotzorg zijn wat voor merk fiets ik wil kopen.
En ik wil gewoon een passende fiets naar mijn smaak.

Volgend jaar een lange tocht in het vooruitzicht en dan zit ik 60-70 uur in het zadel gedurende een week.
Met mijn huidige nek problemen hou ik het denk ik maar 2 dagen uit, en dat wil ik voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 10-08-2023 14:45 ]

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

Phydomir

Dennis

Die maten is altijd lastig omdat niet iedere fabrikant dezelfde standaard aanhoud. Daarbij heb je ook nog beenlengte waar je rekening mee moet houden. Twee fietsers die allebei 1.80m zijn kunnen toch een andere framemaat nodig hebben afhankelijk van beenlengte.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:39
raymondw schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:30:
@Tom-Z Dat zou kunnen, maar mijn FTP en Join waarden zijn significant hoger dan FM1, jonger en Sios opleiding. En heel eerlijk, zijn conditie is wel echt beter, ik redde vandaag de 10% helling niet.
265w gemiddeld trappen en een 10% helling niet halen? Of licht je één specifiek kort klimmetje uit?

Kan maar een paar dingen bedenken;
- Jij hebt als enige zero's niet meetellen aanstaan (voor cadence is dat fijn, je wilt gewoon je gemiddelde cadence weten van wanneer je aan het trappen bent. Voor avg. power tel je zero's wel mee omdat het rusten is)
- Je bent zo'n 10-15% zwaarder dan je vrienden
- Je zit naar estimated power nummers te kijken
- Je zit naar normalized power nummers te kijken (intervals gaat uit van NP, dus die matcht sowieso al niet met Strava, die andere tools ken ik niet)

Als het over 103km gemiddeld 265w is inclusief 22 heuvels, dan ben je wel serieus getraind (4+ wkg en 80kg+) of er klopt iets niet. Normalized zou het wel kunnen kloppen als je iets zwaarder bent (+/- 90-95 kg ofzo ga ik dan vanuit).

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 10-08-2023 14:58 ]

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:08
raymondw schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:28:
Ik loop tegen een "apart probleem" aan, hoop op wat ideeën, tips en suggesties.

Mijn fiets heeft een set Faveros asioma Duo-shi, voorzien van Shimano SPD (kan even niet achter type komen)

Bepaalde software registreert het vermogen van de pedalen en geeft deze weer
Als voorbeeld vandaag, 103km door NL en DE met 22 klims
265w : wahoo, intervals en join.cc

Echter is deze waarde niet zichtbaar in Strava en hebben mijn fietsmaatjes vandaag ook aanzienlijk andere getallen.
227w : Strava, FM1: 221w, FM2: 199w

Het is +-10% verschil, maar ik vraag mij echt af wat ik mis. OF ik wat mis
In alle apps en programma's al de instellingen gecontroleerd, maar dat staat op wat ik aan spec's op de fiets heb.
De 265w is je Normalized Power (NP) en de 227w is het gemiddelde vermogen (Average Power).

Op Strava heb je naast je gemiddelde vermogen ook nog een "Gewogen gemiddeld vermogen" dat getal zal in de buurt komen van de Normalized Power van intervals en Join. Echter gebruiken zij weer net een andere formule voor dat Gewogen Vermogen dan Normalized Power.

Op intervals kan je trouwens ook gewoon je gemiddelde vermogen inzien, als je de rit opent staat in het bovenste kader al die gegevens bij elkaar.

De onderlinge verschillen in gemiddelde vermogens tussen jou en je fietsmaten zijn niet bijzonder, een klein verschil in gewicht, fietshouding en aantal kilometers op kop of in het wiel maken dat verschil als snel mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door jasperdeman op 10-08-2023 15:36 ]

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Phydomir schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:46:
Die maten is altijd lastig omdat niet iedere fabrikant dezelfde standaard aanhoud. Daarbij heb je ook nog beenlengte waar je rekening mee moet houden. Twee fietsers die allebei 1.80m zijn kunnen toch een andere framemaat nodig hebben afhankelijk van beenlengte.
Het zijn net schoenen, die maten zeggen over het algemeen vrij weinig. Mijn Sensa is framemaat 58, mijn nieuwe Bianchi 55. Vind dat toch wel een groot verschil.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:22
never mind :z

[ Voor 97% gewijzigd door GerbenBK op 10-08-2023 16:18 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
jasperdeman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:34:
[...]

De 265w is je Normalized Power (NP) en de 227w is het gemiddelde vermogen (Average Power).

Op Strava heb je naast je gemiddelde vermogen ook nog een "Gewogen gemiddeld vermogen" dat getal zal in de buurt komen van de Normalized Power van intervals en Join. Echter gebruiken zij weer net een andere formule voor dat Gewogen Vermogen dan Normalized Power.

Op intervals kan je trouwens ook gewoon je gemiddelde vermogen inzien, als je de rit opent staat in het bovenste kader al die gegevens bij elkaar.

De onderlinge verschillen in gemiddelde vermogens tussen jou en je fietsmaten zijn niet bijzonder, een klein verschil in gewicht, fietshouding en aantal kilometers op kop of in het wiel maken dat verschil als snel mogelijk.
Zoveel tools zoveel getallen, wij kwamen er niet meer uit.
Helemaal als mijn getallen hoger/"beter" lijken te zijn als de anderen tijdens dezelfde rit.
Ben de enige die er in detail naar kijkt, de andere hebben Strava en 1 gebruikt Join, daar houd het op.
Heb nu iig de zero's aangezet in de Wahoo aangezien de Garmin dat ook standaard heeft.
Ypuh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:49:
[...]

265w gemiddeld trappen en een 10% helling niet halen? Of licht je één specifiek kort klimmetje uit?

Kan maar een paar dingen bedenken;
- Jij hebt als enige zero's niet meetellen aanstaan (voor cadence is dat fijn, je wilt gewoon je gemiddelde cadence weten van wanneer je aan het trappen bent. Voor avg. power tel je zero's wel mee omdat het rusten is)
- Je bent zo'n 10-15% zwaarder dan je vrienden
- Je zit naar estimated power nummers te kijken
- Je zit naar normalized power nummers te kijken (intervals gaat uit van NP, dus die matcht sowieso al niet met Strava, die andere tools ken ik niet)

Als het over 103km gemiddeld 265w is inclusief 22 heuvels, dan ben je wel serieus getraind (4+ wkg en 80kg+) of er klopt iets niet. Normalized zou het wel kunnen kloppen als je iets zwaarder bent (+/- 90-95 kg ofzo ga ik dan vanuit).
Het was idd 1 specifieke klim, met hartslag 185 vond ik even afstappen een zeer goed idee.
Was ook begin van de rit en met de nodige koffie/cafeïne.

Zero's heb in ondertussen ook gevonden, dat stond idd uit (ze werden niet geregistreerd).
Heb een config file van een Youtuber ingeladen dat ik de Bolt v2 kreeg, kan dat helaas pas thuis controleren...

Qua gewicht zit ik ertussenin, de ene is +-6kg lichter en de andere +-4kg zwaarder.

Estimated power, NP etc hebben we allemaal in de check meegenomen, daar kwam uit dat we het niet wisten.
De twee andere zitten qua power namelijk redelijk bij elkaar in de buurt, enige overeenkomst bij hen is de Garmin.

Voor mijn gevoel ben ik niet getrained, ben een actieve windsurfer en fietsen heb ik pas begin dit jaar weer opgepakt sinds 1995 oid, maar heb wel een redelijke basis conditie (+100km windsurfen is voor mij normaal)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Giel schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

Het zijn net schoenen, die maten zeggen over het algemeen vrij weinig. Mijn Sensa is framemaat 58, mijn nieuwe Bianchi 55. Vind dat toch wel een groot verschil.
Bianchi meet hun frames anders. Vrijwel ieder merk beschijft de effectieve zadelbuis lengte, en Bianchi de werkelijke. Met de slooping frames (aflopende bovenbuis) klopt die meting niet meer, dus je hebt er weinig aan bij Bianchi.
raymondw schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:43:
Zero's heb in ondertussen ook gevonden, dat stond idd uit (ze werden niet geregistreerd).
Zonder zero's is je powerdata vrij waardeloos. Dat is een beetje als woon-werk verkeer timen, maar alle stoplichten niet mee tellen. Voor snelheid en cadence is dat prima, maar voor avg. power werkt dat niet (noem het valsspelen). Auto-pause is ook gewoon prima, al haalt Strava die er ook wel voor je uit door alleen naar beweegtijd te kijken. Auto-pause is meer zodat gegevens op je Garmin/Wahoo tijdens de rit ook kloppen (minimum snelheid wel zo laag mogelijk).

Het verschil tussen 227w en 221w en 199w is allemaal wel prima uit te leggen. Uitgaande van 6kg en 3-4 w/kg, dan levert dat alleen al een verschil van 18-24w op.

En windsurfen ga je niet harder van fietsen :+

[ Voor 46% gewijzigd door Ypuh op 10-08-2023 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36
Gefeliciteerd @DDX!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Gefeliciteerd DDX! De context ontgaat me, maar je hebt het verdiend

• mhr-zip
Ypuh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:06:
[...]

Gefeliciteerd DDX! De context ontgaat me, maar je hebt het verdiend
Hij heeft een taartje bij zijn naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
kleinelievewolff schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:13:
[...]
Voordat je de shifter in de prullenbak gooit, ik heb ooit een shifter weer werkend gekregen door hem een aantal keer achter elkaar flink te "flushen" met WD40 en goed te bewegen tijdens dat flushen. Als alles weer werkt zoals het hoort, weer smeren (ik heb het met kettingspray gedaan, vast niet voorgeschreven, maar wel praktisch).
Het is echt geen viezigheid dat het schakelen belemmert. Heb m inderdaad met wd40 doorgespoten en daarna het luchtpistool erop. Het ziet eruit alsof het nieuw is. Maar schakelen ho maar.

Internet staat er vol mee: 'jammed R8020'. Maar die oplossingen werkten voor mij niet. Nu mag de fietsenmaker ernaar kijken. Mijn eerste indruk van de werkplaats van 12go is positiever dan ik eerder benoemde, dus ik heb verwachtingen :) Al vind ik de gang naar de fietsenmaker omdat het me niet lukt een beschamende vertoning ;)

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
The Legend schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Ik heb er nog wel naar gevraagd, omdat ik ook voorzichtig opzoek ben naar een nieuwe fiets. Ze geven idd aan dat het primair gericht is op het goed op je huidige fiets zetten, maar dat ze wel kunnen ondersteunen bij een lijstje met geschikte fietsen. Ben ook benieuwd. Ook of de fit door de FM van 10 jaar geleden een beetje ik was of niet. Ik heb geen zware klachten, maar heb wel het geval dat ik wat te ‘lang’ zit voor mijn comfort, en heb last van een dooie zak na een tijd fietsen.
Mijn fit is 4 jaar geleden alweer.
Ik had toen voornamelijk last van onder rug en zoals jou een dooie zak.

Oplossing was simpel, een breder zadel. Blijkbaar staan mijn zitbotjes te ver uit elkaar.
Ik had een 128mm zadel en ben naar een 155mm gegaan.
Hiermee is mijn bekken nu goed ondersteund en door een uitkeping in het zadel ook geen druk meer op mijn perineum
Het smalle zadel viel tussen mijn zitbotjes en knelde alles af waardoor ik een slaapzak kreeg en mijn bekken had geen steun en werkte daardoor door op mijn onder rug.

Ik heb zojuist mijn oude rapport er even bij gezocht en mijn huidige afstelling ernaast gelegt.
Blijkbaar ben ik door het vele proberen om meer Aero te zitten en daarna mijn nek problemen de kop in te drukken totaal afgeweken van de bikefit settings van toen, terwijl ik naar mijn mening toch telkens alles terugzette naar de oude stand. 😅

Nu alles weer zoals de fit gezet, misschien niet meer zo Aero maar hopelijk wel klachten vrij. Komende 2-3 weken eens kijken wat de veranderingen teweeg brengen, of eigenlijk een reset naar 4 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Heeft iemand misschien een tip voor een mooie fietsroute vanuit Limburg door de Eifel?
150-200km, 2000+ hm?

Gevonden, het wordt deze, maar tips voor een leuke afslag zijn welkom :) :
https://www.routeyou.com/...ellenthal-d-b-2850-hm-s-2

[ Voor 96% gewijzigd door Ypuh op 11-08-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10 09:39
Ik fiets al een tijdje op de oude fiets van mijn broer en omdat ik dit niet meer aan hem kan vragen hoop ik dat iemand hier het misschien weet: op welke fiets fiets ik eigenlijk? Het is een Wielier Triestina, ultegra afgemonteerd, maar verder? Ik heb het frame onderzocht naar nummers en dergelijke maar niks vinden. Kan iemand me op de weg helpen? Ik wil graag uit nieuwsgierigheid weten welke het is en er wat over lezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfNNj3wtePGVcZFSy3MUnFBWl4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ko8TzrmvuVHUnzC1Bde0Cwsb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:44
Misha schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:32:
Ik fiets al een tijdje op de oude fiets van mijn broer en omdat ik dit niet meer aan hem kan vragen hoop ik dat iemand hier het misschien weet: op welke fiets fiets ik eigenlijk? Het is een Wielier Triestina, ultegra afgemonteerd, maar verder? Ik heb het frame onderzocht naar nummers en dergelijke maar niks vinden. Kan iemand me op de weg helpen? Ik wil graag uit nieuwsgierigheid weten welke het is en er wat over lezen

[Afbeelding]
Je zou eens kunnen kijken of hij in het archief bij ze op de website staat qua kleuren: https://wilier.com/en/products-archive?year=2018

Gaat alleen niet verder dan 2018 dus wellicht kom je er op die manier ook niet 100% aan uit maar je kunt mogelijk wel wat overeenkomsten in het frame herkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:39
Misha schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:32:

[Afbeelding]
http://underthehelmet.co....wilier-la-triestina-2013/

Lijkt een La Triestina uit 2013 te zijn. Zie pagina 21:
https://wilier.com/sites/...o-wilier-2013-ita-eng.pdf

Beiden gaan over 105 versie, maar ziet er wel volledig uit zoals die van jou

[ Voor 11% gewijzigd door timwijn op 11-08-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:39
.

[ Voor 99% gewijzigd door timwijn op 11-08-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:33
Ik kan inmiddels bijna klachtenvrij op de fiets zitten voor enkele uren aaneen. Echter krijg ik een slapend zaakje en wil graag dat deze het nog een aantal jaar blijft doen.

Nu kreeg ik de tip om en zadel te nemen met een gleuf en mogelijk een korter zadel. Ik zou hier graag advies over willen en ben opzoek naar een winkel die meer kan meeten dan allen de afstand tussen mijn zitbotjes. Ik zoek een beetje de Bikeshoe4U winkels onder de zadels merk ik.

Iemand een tip? Regio Utrecht, Amersfoort of desnoods verder als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
mr.DJ95 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:02:
Ik kan inmiddels bijna klachtenvrij op de fiets zitten voor enkele uren aaneen. Echter krijg ik een slapend zaakje en wil graag dat deze het nog een aantal jaar blijft doen.

Nu kreeg ik de tip om en zadel te nemen met een gleuf en mogelijk een korter zadel. Ik zou hier graag advies over willen en ben opzoek naar een winkel die meer kan meeten dan allen de afstand tussen mijn zitbotjes. Ik zoek een beetje de Bikeshoe4U winkels onder de zadels merk ik.

Geen directe tip, maar 100% een zadel nemen met gleuf. De adviezen daaromtrent zijn redelijk unaniem.

Daarnaast kun je eens de Fizik zadel keuzehulp invullen. Die helpt je al wel een beetje opweg (lijkt aardig te kloppen voor de meeste mensen). Ik ben met 186 en 80kg+ vrij groot en rij met een relatief lang en smal (132mm) zadel, dus er valt niet zoveel zinnigs te zeggen over wat het beste past.

Of een zadel je slaapzak wegneemt durf ik niet te zeggen. Vaak is het een combinatie van fietspositie. Een gleuf is dan misschien een beetje symptoon bestrijding; met een goede fietspositie zou je zonder gleuf ook geen slaapzak hoeven krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:31

Tripro in Hilversum. Hij heeft daar een hele zwik aan zadels die je kunt proberen. Hij zet dan de maten van je fiets over naar de bike fit fiets en je kunt dan heel snel wisselen tussen zadels. Je merkt vrij snel wat goed zit. Zijn geen goedkope zadels, maar gevoel in je zak is ook wat waard 😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

Phydomir

Dennis

Toen ik begon met fietsen ook wat last van en opgelost door de neus van het zadel heel iets naar beneden te zetten. Hierna nergens last meer last van. Wellicht goed om te proberen voordat je geld uitgeeft.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Par_Martinos
  • Niet online

Ik vind mijn bikefit mijn beste fietsinvestering. Bikefitters krijgen je gewoon compleet pijnvrij op de fiets en je fietst gegarandeerd niet meer met 0-benen, zoals je angstaanjagend vaak op de weg ziet.

Als je stuur iets te ver naar voren staat of je zadel naar achteren heeft dat zoveel consequenties voor je zitpositie. Dat zou ook je probleem kunnen verklaren. Zelf tweaken kan natuurlijk, maar een bikefitter weet de consequenties van een bepaalde verandering in maten. Je zadel naar achteren heeft weer heel andere effecten dan je stuur naar voren, bijvoorbeeld.

Tip: https://www.jurrian.bike/

Nee ik heb geen aandelen :)

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:22

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:27:
Heeft iemand misschien een tip voor een mooie fietsroute vanuit Limburg door de Eifel?
150-200km, 2000+ hm?

Gevonden, het wordt deze, maar tips voor een leuke afslag zijn welkom :) :
https://www.routeyou.com/...ellenthal-d-b-2850-hm-s-2
Ziet er uit als een mooie route zeg, ik sla hem ook even op.

Wij hebben zelf ooit deze gedaan, maar de reden dat we toen vanuit Limburg startte had vooral te maken met corona lockdowns (weten we het nog?). Via Belgie was op dat moment geloof ik sowieso geen optie dus dan maar via Aachen. De heenweg was niet zo gewelding, de terugweg van die route was echter wel OK voor wat ik me kan herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:55

Ik heb bij Mantel in Arnhem mijn zitbot laten meten en een zadel met uitsparing in het midden gekocht. Geen last meer van een slaapzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Par_Martinos schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Ik vind mijn bikefit mijn beste fietsinvestering. Bikefitters krijgen je gewoon compleet pijnvrij op de fiets en je fietst gegarandeerd niet meer met 0-benen, zoals je angstaanjagend vaak op de weg ziet.

Als je stuur iets te ver naar voren staat of je zadel naar achteren heeft dat zoveel consequenties voor je zitpositie. Dat zou ook je probleem kunnen verklaren. Zelf tweaken kan natuurlijk, maar een bikefitter weet de consequenties van een bepaalde verandering in maten. Je zadel naar achteren heeft weer heel andere effecten dan je stuur naar voren, bijvoorbeeld.

Tip: https://www.jurrian.bike/

Nee ik heb geen aandelen :)
@mhr-zip en ik kunnen de tip van Jurrian beamen. Ik heb echt nooit meer ergens last van gehad, zelfs niet op een bikepackvakantie van 31 dagen. Prettige afspraak en hele goede resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10 09:39
timwijn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:49:
[...]

http://underthehelmet.co....wilier-la-triestina-2013/

Lijkt een La Triestina uit 2013 te zijn. Zie pagina 21:
https://wilier.com/sites/...o-wilier-2013-ita-eng.pdf

Beiden gaan over 105 versie, maar ziet er wel volledig uit zoals die van jou
Ja! Hartstikke bedankt voor de hulp! Ik heb echt zitten zoeken maar voor mijn gevoel keek ik gewoon telkens verkeerd. Ik heb deze wel voorbij zien flitsen maar schonk er geen aandacht aan. Geen idee waarom. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:43
Ik heb een vraag over buitenbanden en velgen. Op mijn fiets zit een set mavic cosmic elite velgen, 622x15C. Ik heb altijd de grootste moeite om de buitenband over de velgrand te krijgen als ik een bandje moet verwisselen. Dat was met een set Michelin Pro4 700x25 buitenbanden. Op aanraden van een kennis heb ik een set continental GP5000 700x25 buitenbanden gekocht, maar deze gaan er nog moeilijker op, niet te doen met plastic bandenlichters, en je krijgt hem ook niet met de hand terug geduwd. Met deze banden krijg ik onmogelijk onderweg een binnenband verwisseld. Heeft iemand tips, wat een goede buitenband zou kunnen zijn? Ik neem eigenlijk aan dat die allemaal dezelfde maat hebben. Dus waarom zou het bij mijn velgen zo lastig zijn? Als ze wat dieper waren zou het waarschijnlijk makkelijker zijn, maar ik kan ze ook niet dieper maken. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Byte_Me op 11-08-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:23
Iemand hier wees me op de fietsverzekering van NFTU. Nu geven ze aan dat alle fietsen (mountainbikes, gravelbikes en racefietsen) verzekerd zijn. Ergens verder lees ik dat speed pedelecs uitgesloten zijn. Mag ik dan aannemen, of weet iemand dat hier, dat ebikes inbegrepen zijn?
En is zo’n lidmaatschap voor het hele huishouden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:35
Byte_Me schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:46:
Ik heb een vraag over buitenbanden en velgen.
maar deze gaan er nog moeilijker op, niet te doen met plastic bandenlichters
*nooit* bandenlichters gebruiken om banden met binnenband te monteren. Je kunt wel een montagehulp, zoals een Tyre Monkey of een BBB Easytire, gebruiken.

Mijn recept, waarmee ik echt elke band erop krijg: binnenband iets oppompen, dan beginnen tegenover het ventiel. Als ik bijna bij het ventiel ben, laat ik de binnenband leeglopen. Met twee duimen druk dan weer vanaf het punt waar ik begonnen ben de band naar het midden van het velgbed. Daarmee creëer je net een beetje meer ruimte om heb dan bij het ventiel ook over de velg te krijgen.
Daarna nog even ventiel naar binnen drukken om zeker te zijn dat de binnenband daar niet tussen velg en buitenband zit en dan oppompen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick1980
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi, is er hier iemand in de buurt van Den Haag/Zoetermeer met een SM-PCE02 die mij kan helpen om een bluetooth accu BT-DN110A te herstellen na een mislukte firmware update? Zeer dankbaar!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Salteh
  • Laatst online: 14-10 09:12
dick1980 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:46:
Hoi, is er hier iemand in de buurt van Den Haag/Zoetermeer met een SM-PCE02 die mij kan helpen om een bluetooth accu BT-DN110A te herstellen na een mislukte firmware update? Zeer dankbaar!
Ja, in Bleiswijk. Stuur me een forum DM of een Whatsapp via https://bettershifting.com/contact/ ;-)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dick1980
  • Laatst online: 27-12-2024
Dankjewel en geregeld ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Salteh schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Ja, in Bleiswijk. Stuur me een forum DM of een Whatsapp via https://bettershifting.com/contact/ ;-)
Wat een topper die Terry. Onze DI2 guru O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Wordt je gelijk door een van de betere, zoniet beste DI2 goeroe's van de wereld geholpen d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verstappen33
Gisteravond door de LBS gebeld dat er een demo model van de Specialized Tarmac SL8 binnen is gekomen waar ik op kan proefrijden. *O*

Enig nadeel, ben net een weekendje weg :X
Dan maar even wachten tot dinsdag tot ze weer open zijn.

Leverbaarheid op redelijk korte termijn zou ook nog mogelijk zijn als ze zich even hard gingen maken.

Hopelijk ook komende week nieuws over de Cannondale SuperSix Evo om daar op te proefrijden. En dan maar eens een keuze maken.

Beide zijn super mooie fietsen, maarja ga ik voor eventueel snelle levertijd of toch uiteindelijk voor de beste/mooiste fiets maar dan pas mogelijk volgend jaar rijden.

Heb het hele jaar al mijn zinnen op de Cannondale gehad, maar twijfel nu toch erg nadat ik de SL7 heb gezien en meer weet over de SL8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:32:
Gisteravond door de LBS gebeld dat er een demo model van de Specialized Tarmac SL8 binnen is gekomen waar ik op kan proefrijden. *O*

Leverbaarheid op redelijk korte termijn zou ook nog mogelijk zijn als ze zich even hard gingen maken.

Hopelijk ook komende week nieuws over de Cannondale SuperSix Evo om daar op te proefrijden. En dan maar eens een keuze maken.

Beide zijn super mooie fietsen, maarja ga ik voor eventueel snelle levertijd of toch uiteindelijk voor de beste/mooiste fiets maar dan pas mogelijk volgend jaar rijden.

Heb het hele jaar al mijn zinnen op de Cannondale gehad, maar twijfel nu toch erg nadat ik de SL7 heb gezien en meer weet over de SL8.
Nice, volgens mij kan je geen verkeerde keuze maken, even weekendje bezinnen en dan knopen hakken ;). Veel plezier alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Kluus schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

volgens mij kan je geen verkeerde keuze maken,
Ik lees allemaal ongemakjes. Ik zou eerst vooraf een goede fit doen.

Maar aan de andere kant, ik sla marktplaats "ZGAN wegens aanhoudende rugproblemen" ook niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
verstappen33 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:32:

Ben heel benieuwd hoe de SL8 rijdt ✌️.

Wat betreft levertijden: ik werk in de fietsenindustrie en hoor eigenlijk alleen maar dat praktisch alle fietsenmerken veel te veel voorraad hebben tegenwoordig. Bijna alles zal op dit moment snel leverbaar zijn (en op iets oudere modellen kun je nu leuke dealtjes scoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Ik lees allemaal ongemakjes. Ik zou eerst vooraf een goede fit doen.

Maar aan de andere kant, ik sla marktplaats "ZGAN wegens aanhoudende rugproblemen" ook niet af.
Ik doelde eigenlijk vooral op de kwaliteit van deze fietsen.

Maar goed, ik lees ook dat @verstappen33 in het verleden al een bikefit heeft gedaan en hiervan nog het rapport heeft. Dus dan ga ik er van uit dat de fietsen die hij op het oog heeft ook binnen deze marges kunnen worden afgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Overigens, in ditzelfde kader, de ervaring met "mijn" Specialized dealer omtrend fitting is dat ze dit echt wel serieus nemen. Ze werken ook samen met professionele fitters en nemen bij aflevering de hele ochtend de tijd om je correct op de fiets te zetten. Hierbij worden ook terplekke en kostenloos de juiste afmontage onderdelen vervangen indien nodig (stem lengte en zadel).

Ook hebben ze mij, jaren geleden inmiddels, geadviseerd om voor een maat 61 frame te gaan terwijl ik dit minder mooi vond, deze niet direct leverbaar was, maar uiteindelijk wel de juiste maat.

Ik weet natuurlijk niet of het bij andere Specialized dealers ook zo gaat maar hier zou ik dus wel redelijk blind mensen naartoe durven sturen voor een eerste fiets (afgezien van de Specialized prijzen dan ;)).

Het gaat niet overal zoals bij Mantel zeg maar.

Edit: Ook dingen die je vooraf al weet zoals stuurbreedte kan je vooraf kostenloos bij de betere dealer laten aanpassen is mijn ervaring, dus @verstappen33 hou hier rekening mee.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 12-08-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
De Specialized dealer waar ik ga proefrijden is geen officiële fitter, maar heeft wel een hele goede reputatie. Enkele grote fietsclubs hier in de regio gaan massaal naar hem toe. En niet alleen voor de merken die hij verkoopt maar ook al “expert” geeft die veel advies aan mensen die ook voor eventueel een ander merk gaat. Hij is zelf ook actief binnen een grote wielerclub.

Dus ik vertrouw zijn kijk op de juiste maat wel.
Of de finetuning ook 100% lukt via hem dat weet ik niet.

Ik neem dinsdag ook mijn huidige fiets mee en kunnen we ook oud-nieuw naast elkaar zetten.

En ja ik heb wat nek problemen, maar er is ook nog een kans dat het niet aan het fietsen ligt maar gewoon aan mijn huidige houding.
Ik heb een zittend beroep en mogelijk zit ik niet helemaal ergonomisch en is het fietsen net het laatste zetje tot klachten.
Want ik heb ook regelmatig na een dag werken last van gespannen nekspieren die mijn vrouw mag los masseren.

Ik wil daarom ook eens langs een fysiotherapeut op korte termijn voor een algemene APK qua algemene houding etc.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:32
Ik ook een zittend beroep. En ook nekklachten na een werkdag als ik niet oplet. Maar nooit op de racer, na dat deze correct afgesteld was na een bikefit.
Misschien mijn bureaustoel vervangen voor mij fiets op het werk? :+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
ElGreco schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:36:
Ik ook een zittend beroep. En ook nekklachten an een werkdag als ik niet oplet. Maar nooit op de racer, na dat deze correct afgesteld was na een bikefit.
En dan op een indoortrainer zodat je lekker veel uurtjes heilige Zone 2 training kunt doen tijdens het werken. 8)

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Phydomir schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:47:
[...]

Toen ik begon met fietsen ook wat last van en opgelost door de neus van het zadel heel iets naar beneden te zetten. Hierna nergens last meer last van. Wellicht goed om te proberen voordat je geld uitgeeft.
+1, daar graag aan toevoegend: hoe langer je bent en hoe steiler het wordt, hoe meer nut dit kan hebben.

Mijn aanleiding om dat te doen was dit filmpje: YouTube: Is Pogacar pre-rotated?

Vooral nadat ik (193cm) laatst bijna 1,5 uur geklommen had en na elke haarspeldbocht (Silvretta Hochalpenstrasse) uit het zadel moest om weer gevoel te krijgen.
Het was mijn eerste echte Alpenklim en ik merkte direct in de ritjes erna wat voor invloed helling heeft op gevoel daarbeneden.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Zo, dat was echt een briljante rit vandaag in de Vogezen:

https://strava.app.link/QecAxEv9cCb

Wel veeeeeeeelllllll te veel motorrijders hier tov 2019. Het is een soort openbaar circuit geworden :(.

Even een korte review van de beklimmingen:

- Petit Ballon: heerlijk klim vanuit Munster. Weg is slecht, maar bergop geen last van. 10km a 8+%, met paar lekker steile stukken. Weinig auto’s en ook de motoren laren hem veelal links liggen, mooi rustig dus.

Krijgt 4 balonnen van mij.

- Platzerwasel: drukkere doorgaande weg, weinig bochten, weinig uitzicht, steady steil (8.4 gemiddeld ofzo.

3 balonnen voor het mooie gemiddelde stijgingspercentage

- Le Markstein

Skigebied bovenop is geinig, klim onthoudt je weinig van.

2 balonnen.

- Grand Ballon via Moosch

😍😍😍. Vanaf Heeg is de weg opnieuw geasfalteerd deze juni. En nog mooier: met slagboom dicht voor al hee andere verkeer 🎉🎉. Dit is ook gelijk de zwaarste beklimming van de GB en schijnt als HC geklassificeerd te zijn? Grote kans dat de Tour deze gaat aandoen binnenkort. Echt hét geluksmomentje op de fiets deze vakantie.

5 balonnen.

- GB vanuit Cernay

Langste beklimming met 22km, maar zit nog flinke afdaling in, waardoor het voelt als 2 losse beklimmingen. Goed wegdek vanuit Cernay, maar weinig bijzonders. Lange gelijkmatige rechte stuk in de bossen met redelijk wat verkeer. Laatste stuk is hetzelfde als vanuit Willier sur than (die vind ik net een tikkektje leuker)

3 ballonnen, omdat hij zo lang is

- Rue de Ried

Een verborgen pareltje aan de andere kant van de Petit Ballon. Wat een bizarre steile stukken. Denk zeker 200-250m aan 14-15%. Ideaal voor als je jezelf nog even wilt geselen op de terugweg. Komt mooi uit halverwege op de PB.

4 ballonnen.

Dan de Vogezen als fietsgebied:

Helaas blijft de score steken op 3 ballonnen. Er zijn maar een paar echt mooie beklimmingen, maar vooral: je voelt je als fietser te gast op het racecircuit van de motoren (let wel: ik ben zelf ook fervent motorrijder). Dat fietst niet ontspannen als je net weer een Ducati moet ontwijken omdat hij de bocht niet houdt, of ze met 110 achter je aan komen scheuren en je hoopt dat ze je Varia maar zien knipperen.

Ideaal blijft de afstand tot Nederland, maar ik ga de volgende keer met liefde wat langer in de auto 😎.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Requiem19 heel vette rit zeg, dikke kudo’s. Kwa motorrijders, dat is inderdaad vooral in de weekenden een dingetje. Wij waren er eind mei ook in de week voor L3B en toen was het in het pinksterweekend inderdaad druk met motorrijders, vooral rond de Route des Cretes, maar de hele week daarna eigenlijk niet meer. Scheelt natuurlijk ook dat je er nu in de vakantieperiode bent.

Ben je ook meer ten zuiden geweest? Rond Le Thillot en als grotere plaats La Bresse? Daar zitten toch ook wel wat echt mooie klimmen zoals Ballon d’Alsace van 3 kanten, Col des Chevreres, natuurlijk de Super Planche des Belles Filles en Ballon Servance… En dan alles rond les 1000 etangs… Er is echt zo veel daar dat het me eigenlijk wel verbaasd dat je zegt dat er daar maar een paar mooie klimmen zijn.

Maar bovenstaande niet aan de motorrijders vertellen aub! ;)

Edit: Col du Bramont, col de Brabant ook nog, allemaal prachtig imho.

Edit2: Oja ook goed om te weten dat Moosch opnieuw geasfalteerd is! Ik heb die nog niet gedaan, alleen GB vanuit Willer sur Thur via Col Amic. Moosch komt zeker op de lijst voor de volgende keer dan!

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 12-08-2023 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:40:
@Requiem19 heel vette rit zeg, dikke kudo’s. Kwa motorrijders, dat is inderdaad vooral in de weekenden een dingetje. Wij waren er eind mei ook in de week voor L3B en toen was het in het pinksterweekend inderdaad druk met motorrijders, vooral rond de Route des Cretes, maar de hele week daarna eigenlijk niet meer. Scheelt natuurlijk ook dat je er nu in de vakantieperiode bent.

Ben je ook meer ten zuiden geweest? Rond Le Thillot en als grotere plaats La Bresse? Daar zitten toch ook wel wat echt mooie klimmen zoals Ballon d’Alsace van 3 kanten, Col des Chevreres, natuurlijk de Super Planche des Belles Filles en Ballon Servance… En dan alles rond les 1000 etangs… Er is echt zo veel daar dat het me eigenlijk wel verbaasd dat je zegt dat er daar maar een paar mooie klimmen zijn.

Maar bovenstaande niet aan de motorrijders vertellen aub! ;)

Edit: Col du Bramont, col de Brabant ook nog, allemaal prachtig imho.

Edit2: Oja ook goed om te weten dat Moosch opnieuw geasfalteerd is! Ik heb die nog niet gedaan, alleen GB vanuit Willer sur Thur via Col Amic. Moosch komt zeker op de lijst voor de volgende keer dan!
La Bresse was in 2019 mijn vertrekplaats, dus daar wel veel gefietst toen. Dat was wellicht iets mooier dan sommige van de klimmen die ik hierboven noem uit deze trip idd :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja je zit in Munster net in de hoek van het mooie fiets gebied inderdaad. Al zijn de Petit Ballon enzo wel echt mooi (vind ik). Desondanks echt een mooie rit hoor.

La Bresse enzo zijn dan als dorp/stadje weer wat meer uitgestorven vind ik. Wij waren echt uren opzoek naar restaurantjes vanuit Le Thillot om dan uiteindelijk maar weer “helemaal” in Gerardmer terecht te komen. La Bresse heeft wel wat dingen maar dat is maar de helft van de week open. Misschien is dat in het hoogseizoen anders.

[ Voor 42% gewijzigd door Kluus op 13-08-2023 07:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:24
verstappen33 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:49:
idd tegenover het ventiel beginnen, en wat ook wel helpt is een beetje afwasmiddel, dan gaat het wat minder stroef.

Wil het echt niet dan idd met een bandenlichtertje de band eroverheen proberen te wippen, maar wel goed oppassen dat je hiermee je binnenband niet kapot maakt..
Een beetje spuug.....doet wonderen :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Goofyduck384 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:16:
Zijn er ook mensen die zo’n triatlon stuur, of ligstuur op de racefiets zetten? Dus wel de originele beugels houden en dan de extra handvatten om in ligsteun te kunnen fietsen.
Dit lijkt me prettig voor de langere rechte stukken, of verkijk ik me hier helemaal op (als beginner)?

Zoiets bedoel ik:

https://www.futurumshop.n...YHhY32AwjcI4aAkISEALw_wcB
Ik heb deze ook. Heerlijk om eens wat afwisseling te hebben. Vooral op lange rustige stukken bij een lange rit. Verkijk je er niet op, het is niet minder vermoeiend of zo, en als je nog geen goede beheersing van je fiets hebt is het onverstandig zoals al gezegd, want je hebt geen remmen en als je ellebogen uit de beugels schieten bij een hobbel oid ga je op je plaat. Oh en je kruis vind dit minder fijn.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Cranzai schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:00:
[...]

De "echten" weten dat toch gewoon ook bij mechanisch? O-)
Er is ook een Garmin app voor mechanisch... die berekent je kransje. Wel een cadanssensor nodig uiteraard, en heel goed je wieldiameter instellen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Casual Ruud schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:55:
Ik ben vorige week bij Mantel in Den Bosch geweest en heb even gekeken naar de helmen omdat een fietsmaatje een helm zocht. Het assortiment leek mij wat karig.

Er was wel een Laser cashback actie van 30% maar ze hadden niet veel van Laser.

Zelf heb ik een Laser Century Mips. Prima helm.

Daarna zijn we naar Decathlon gereden. Daar hadden ze een Van Rysel Mips voor € 65,- Dat leek een prima ding maar ik heb zelf niet heel uitgebreid gekeken.
Ik ben ook regelmatig bij Mantel in DB. De looks van de helmen wel kunnen bekijken dus. Advies gekregen om wat maten online te bestellen. Toen uit 4 helmen de keus gemaakt en 3 stuks teruggestuurd.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Cloclo100 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Ben eens aan het zien naar nieuwe banden, heb al veel over Hutchinson gehoord en nog eens even de zoekfunctie gebruikt en bij dit bericht uitgekomen.. Welke versie zou je aanraden? De Fusion 5 of Sector TLR. Of raad je als specialist misschien iets anders aan, waar rij je bv zelf mee? :)
Ik heb sectors. 28mm. Fijne aan die banden vind ik dat ze zo moeiteloos om de velg vallen en geen enkel gezeik met TL maken. Waren zelfs zonder latex al bijna dicht. Op een chinese velg btw.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ugchel schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:50:
Heeft iemand hier ervaring met een bandenpistool icm een compressor die je op een brede range ventielen kunt gebruiken? Ik vind met googelen nogal wat prijsverschillen (en welke ventielen je zonder opzetstukken kunt oppompen) en verschillende reviews over hoe accuraat ze zijn.

Met het oppompen van 10 banden op de normale fietsen hier in huis voor een tochtje met het gezin, plus nog race en mtb ben ik de handpomp soms een beetje beu :)
Ik heb ooit bij de Lidl dit gekocht.
https://www.lidl.nl/p/par...-toebehorenset/p100317311

Daar kan je standaard dus al schrader (autoventiel) mee doen, en met 1 verloopje, dunlop en presta.
En van de 10 fietsen heeft er maar eentje schrader (okee, de kruiwagen en de auto natuurlijk ook).

Alleen is de rubber ring in dat verloop bij mij nu een beetje versleten, dus bij het oppompen lekt er wat lucht en kan ik de manometer dus niet altijd goed aflezen. Ff een nieuwe ring zoeken dus.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Volgens mij zijn er meer mensen hier met Lakes CX238 schoenen..

Even een vraagje, als je in de schoen kijkt op de plek van de schoenplaatjes, zit er een soort rechthoek. Bij mij is dit in 1 schoen een stuk “ingevallen” waardoor de zool niet meer 100% vlak is.

Op lange ritten merk ik ook iets van een druk plek op mijn voet precies op die plek.

Ik zie verder geen beschadigingen aan de onderkant van de schoen, schoenplaatjes zitten niet te strak gedraaid etc.

Vraag me af of dit normaal is of dat de schoen toch kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:24

joker1977

Tweakert

Lijkt me niet normaal als het maar bij 1 schoen zo is, toch? Schiet zekerheidshalve even een foto. Het klinkt een beetje alsof het aanhechtingsdeel waar de schoenplaatjes op zitten los zit van de zool ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36
Mistraller schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:51:
Ik heb deze ook. Heerlijk om eens wat afwisseling te hebben. Vooral op lange rustige stukken bij een lange rit. Verkijk je er niet op, het is niet minder vermoeiend of zo, en als je nog geen goede beheersing van je fiets hebt is het onverstandig zoals al gezegd, want je hebt geen remmen en als je ellebogen uit de beugels schieten bij een hobbel oid ga je op je plaat. Oh en je kruis vind dit minder fijn.
Ja echte beheersing heb ik nog niet, ben vooral mijn MTB gewend. Maar dat gaat wel komen.
Kan je zo stuur wel gewoon op een Carbon stuur klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:02:
Lijkt me niet normaal als het maar bij 1 schoen zo is, toch? Schiet zekerheidshalve even een foto. Het klinkt een beetje alsof het aanhechtingsdeel waar de schoenplaatjes op zitten los zit van de zool ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy7WUkcwaLpsFFC7MzXE-efCu7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oLaIvdAVYB1RgDHBAnNY6tA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8fMLMVEJp9yTLjVhCI_921CYXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWqQUauxm6EB7DB6pVfzYnek.jpg?f=fotoalbum_large

Rood omcirkeld is ingevallen.
Groen is gewoon vlak.

Ik heb er nog wel inlegzooltjes in, maar dat dempt maar iets. Op ritten van 3-4 uur of langer dan heb ik toch wel enkele uren last van een druk plekje.

Heb ook de vraag naar bikeshoe4u gestuurd waar ik de schoenen gekocht heb, hopelijk weten hun wat er aan de hand is.

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 13-08-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:43
StevenK schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

*nooit* bandenlichters gebruiken om banden met binnenband te monteren. Je kunt wel een montagehulp, zoals een Tyre Monkey of een BBB Easytire, gebruiken.

Mijn recept, waarmee ik echt elke band erop krijg: binnenband iets oppompen, dan beginnen tegenover het ventiel. Als ik bijna bij het ventiel ben, laat ik de binnenband leeglopen. Met twee duimen druk dan weer vanaf het punt waar ik begonnen ben de band naar het midden van het velgbed. Daarmee creëer je net een beetje meer ruimte om heb dan bij het ventiel ook over de velg te krijgen.
Daarna nog even ventiel naar binnen drukken om zeker te zijn dat de binnenband daar niet tussen velg en buitenband zit en dan oppompen.
Bedankt voor je tips, maar in dit geval is het echt niet te doen. Zelfs de eerste kant over de velg krijgen, zonder binnenband erom, lukt niet zonder gereedschap. Ik heb de fabrikant van de velg gecontacteerd, eens kijken wat die erover zeggen. Dadelijk even met velg en banden naar mantel voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Goofyduck384 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

Ja echte beheersing heb ik nog niet, ben vooral mijn MTB gewend. Maar dat gaat wel komen.
Kan je zo stuur wel gewoon op een Carbon stuur klemmen?
Geen idee of dat kan. Advies aanhaalmoment is 8 a 10 Nm en dat is meer dan bv je shifters. Ik heb op een fitnessbike met flatbar (mijn commuter/zwift fiets) ook dit stuur trouwens. Maar zowel racer als fitnessbike is een alu stuur.

---------------

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Ypuh
ElGreco schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:36:
Ik ook een zittend beroep. En ook nekklachten na een werkdag als ik niet oplet. Maar nooit op de racer, na dat deze correct afgesteld was na een bikefit.
Zo zat er bij ons in de kroeg een vrachtwagenchaffeur die ondanks een stoel van €5.000 niet meer kon werken. Dat iemand opperde dan maar een barkruk in de vrachtwagen te zetten omdat ie daar wel 8+ uren op zitten kon werd niet in dank afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:52
ElGreco schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:50:
[...]

Ik rijd deze Hutchinson zowel op hooked als hookless velgen. Altijd met een druk van 3.5/4.0 (28mm).
Heb ze in huis gehaald maar zie min. 5,5 bar staan? 😅 De velg kan max 5 bar aan, met mijn 83kg reed ik voorheen ook op 4,2 bar.. (conti 5000 AS TR). Zeker dat ik hiermee kan doorgaan zonder 110 euro te verprutsen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdk6_DC9aElzjZeSx-01eMO20jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYanFFY2nXH56oWHW7wQKpu3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Cloclo100 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:34:
[...]

Heb ze in huis gehaald maar zie min. 5,5 bar staan? 😅 De velg kan max 5 bar aan, met mijn 83kg reed ik voorheen ook op 4,2 bar.. (conti 5000 AS TR). Zeker dat ik hiermee kan doorgaan zonder 110 euro te verprutsen? [Afbeelding]
Jep, zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
Ok, let's go. Gisteren de laatste loodjes op mijn oude banden, een 40km(1300hm) in de Ardennen met een leegloper, plug sloot niet goed af 😑. Af en toe bijgepompt maar kwam met 2 bar thuis. Wel meteen een goede krachttraining voor de Claude Criquielion Classic van 26/08 😅. Rijdt iemand die mee? (de 172km/3350hm)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
Sjors, ben jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hmm.. lekker begin van de werkweek na de vakantie...
Oordopje viel uit mijn oor en ik ving het op. Maar gelijktijdig kwam er een auto aan dus remmen, maar ja, remmen met 1 hand aan het stuur.... boem en daar lag ik.

Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat je een schaafwond kan hebben terwijl je kleding nog heel is. Schouder zal wel een beetje stijfjes zijn komende dagen, maar ik kon gelukkig wel doorfietsen.
En de eerste vette schrammen op mijn fenix7 zijn ook een feit helaas...

---------------

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:13:
Hmm.. lekker begin van de werkweek na de vakantie...
Oordopje viel uit mijn oor en ik ving het op. Maar gelijktijdig kwam er een auto aan dus remmen, maar ja, remmen met 1 hand aan het stuur.... boem en daar lag ik.

Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat je een schaafwond kan hebben terwijl je kleding nog heel is. Schouder zal wel een beetje stijfjes zijn komende dagen, maar ik kon gelukkig wel doorfietsen.
En de eerste vette schrammen op mijn fenix7 zijn ook een feit helaas...
Discussie over oortjes incoming in 5, 4, 3, 2, 1

PS: sterkte met alle lichamelijke en materiele schade (en de deuk in je ego)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oelewappert
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Deze winter wordt de eerste winter dat ik binnen ga fietsen.

Ik heb een Tacx Boost (deze had iemand nog staan en kan ik gebruiken), maar hier zitten geen sensors aan. Als het goed is kan ik met de combibundel 'Snelheidsensor 2 en cadanssensor 2 voor fietsen' moeten kunnen linken met Strava/Tacx Training. Samen met een trainingsband a 40 euro kom ik dan al op 110 euro uit. Ik vraag me bijna af ik niet beter af ben meteen een ander soort trainer te kopen met een direct mount achter.

Ik vroeg me ook af of iemand ervaring heeft met het gebruiken van non-Garmin ANT snelheids- en cadanssensors met de Tacx Boost. Zoals twee van deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
oelewappert schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:21:

Ik heb een Tacx Boost (deze had iemand nog staan en kan ik gebruiken), maar hier zitten geen sensors aan. Als het goed is kan ik met de combibundel 'Snelheidsensor 2 en cadanssensor 2 voor fietsen' moeten kunnen linken met Strava/Tacx Training. Samen met een trainingsband a 40 euro kom ik dan al op 110 euro uit. Ik vraag me bijna af ik niet beter af ben meteen een ander soort trainer te kopen met een direct mount achter.

Ik vroeg me ook af of iemand ervaring heeft met het gebruiken van non-Garmin ANT snelheids- en cadanssensors met de Tacx Boost. Zoals twee van deze?
Zie Het grote indoor cycling topic

Volgens mij werken alle ant+ sensors gewoon (hebben wij ook op een oude tacx getest ooit, maar het is wel heel statisch fietsen als je weerstand niet automatisch aanpasbaar is.
Je kan ook de trainingsband van decathlon kopen, of gewoon een oud bandje wat je toevallig nog hebt liggen.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
oelewappert schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:21:

Wat voor crank zit er op? Je kan ook een powermeter kopen, is iets duurder, maar heb je veel meer aan.

Als je nog versleten bandje heb liggen, kan die er ook op ipv een tacx trainingsband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oelewappert
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Mistraller schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

Zie Het grote indoor cycling topic

Volgens mij werken alle ant+ sensors gewoon (hebben wij ook op een oude tacx getest ooit, maar het is wel heel statisch fietsen als je weerstand niet automatisch aanpasbaar is.
Je kan ook de trainingsband van decathlon kopen, of gewoon een oud bandje wat je toevallig nog hebt liggen.
excuses, niet goed naar andere topics gekeken, ik ga daar eens neuzen.
mhr-zip schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

Wat voor crank zit er op? Je kan ook een powermeter kopen, is iets duurder, maar heb je veel meer aan.

Als je nog versleten bandje heb liggen, kan die er ook op ipv een tacx trainingsband.
Er zit nog een Sora FC-3503 crank op, maar de bladen zijn vervangen voor Specialites. Goede tip. Voor een 4iiii single ben je ook wel 300 euro verder, maar je hebt er natuurlijk buiten ook nog wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Nederland lijkt weer een rando stickermerk rijker; SEKA
https://weightweenies.sta...m/viewtopic.php?p=1822250

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:32
SEKA bestaat al langer. Het is niet een stickermerk van florianbikes. Je hebt nu alleen wel een importeur/aanspreekpunt in NL. Net als Rocosports in Winkel, die Winspace verdeler is.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:05
Ha, toevallig heb ik m'n nieuwe fiets bij Florian Bikes gekocht. Ik vind de zaak zelf een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-10 10:03
crimby schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:53:
Iemand hier wees me op de fietsverzekering van NFTU. Nu geven ze aan dat alle fietsen (mountainbikes, gravelbikes en racefietsen) verzekerd zijn. Ergens verder lees ik dat speed pedelecs uitgesloten zijn. Mag ik dan aannemen, of weet iemand dat hier, dat ebikes inbegrepen zijn?
En is zo’n lidmaatschap voor het hele huishouden?
Dan zou ik toch even contact opnemen met de NTFU lijkt mij. Maar jouw hele gezin meenemen voor 42 euro per jaar. Dat lijkt mij sterk eerlijk gezegd.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Mollos_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:22:
[...]

Dan zou ik toch even contact opnemen met de NTFU lijkt mij. Maar jouw hele gezin meenemen voor 42 euro per jaar. Dat lijkt mij sterk eerlijk gezegd.
Toevallig kreeg ik zojuist een mailtje van Fietssport met daarin het volgende:

Eén verzekering voor al je fietsen
Via de NTFU-fietsverzekering zijn al jouw fietsen verzekerd. Hoeveel racefietsen, mountainbikes, gravelbikes, crossers, e-bikes en andere fietsen je ook bezit. Het enige type fiets dat is uitgesloten van de fietsverzekering is de speed-pedelec.

Fietsen staan naar mijn weten niet op 1 naam en de fiets van mijn vrouw is naar mijn weten zoveel van mij, geen idee of ze erin trappen overigens. Wel is dus mijn eigen e-bike ook verzekerd en dat is het belangrijkste voor nu :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Mitashi schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:11:
Ha, toevallig heb ik m'n nieuwe fiets bij Florian Bikes gekocht. Ik vind de zaak zelf een aanrader!
In vergelijking met welke winkels waar je eerder een fiets gekocht heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
crimby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Toevallig kreeg ik zojuist een mailtje van Fietssport met daarin het volgende:

Eén verzekering voor al je fietsen
Via de NTFU-fietsverzekering zijn al jouw fietsen verzekerd. Hoeveel racefietsen, mountainbikes, gravelbikes, crossers, e-bikes en andere fietsen je ook bezit. Het enige type fiets dat is uitgesloten van de fietsverzekering is de speed-pedelec.

Fietsen staan naar mijn weten niet op 1 naam en de fiets van mijn vrouw is naar mijn weten zoveel van mij, geen idee of ze erin trappen overigens. Wel is dus mijn eigen e-bike ook verzekerd en dat is het belangrijkste voor nu :-)
Je bent dan toch als persoon verzekerd, niet per fiets? Of suggereer je hier fraude?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Ypuh schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Je bent dan toch als persoon verzekerd, niet per fiets? Of suggereer je hier fraude?
Ik suggereer geen fraude. Ik stelde 2 vragen waarvan een definitief beantwoord is; mijn ebike is ook verzekerd.

Verder suggereert de verzekering dat alle fietsen verzekerd zijn ongeacht hoeveel je er hebt of wie ze berijdt, enkel speed pedelecs zijn uitgezonderd. In het stukje wat ik quote staat overigens letterlijk dat de fietsen verzekerd zijn. Verder heb ik deze vraag ook uitstaan bij Fietssport.nl waar ik het lidmaatschap heb afgesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door crimby op 14-08-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
crimby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:54:
Verder suggereert de verzekering dat alle fietsen verzekerd zijn ongeacht hoeveel je er hebt of wie ze berijdt
Volgens mij verzin je dit er net bij.

In de voorwaarden staat ook expliciet: "De schade-expert bepaalt of jouw claim wordt uitgekeerd en welk bedrag je ontvangt" en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat die schade-experts niet in dienst van jou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Ypuh schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Volgens mij verzin je dit er net bij.

In de voorwaarden staat ook expliciet: "De schade-expert bepaalt of jouw claim wordt uitgekeerd en welk bedrag je ontvangt" en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat die schade-experts niet in dienst van jou werken.
Er wordt niet gerept over de berijder. Verder kijkt een schade-expert naar de schade van de fiets dus daar haal ik ook niks uit.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil gewoon duidelijk hebben tot waar ik verzekerd ben. Is toch niet zo vreemd?

Edit: het enige wat nog een beetje betrekking heeft op mijn vraag maar niet helemaal beantwoord is onderstaande (uit de voorwaarden):
Deze polissectie biedt dekking voor de door een verzekerde deelnemer geleden schade aan de eigendommen, derhalve materiële schade ten gevolge van een ongeval;
- De dekking vangt aan op het moment dat het NTFU lid zijn huis verlaat en eindigt bij thuiskomst, dit geldt ook als de fiets op een fietsendrager staat en er schade is ontstaan als gevolg van een ongeval;

Dit zegt dat ik de berijder moet zijn ten tijde van het ongeval, echter zegt dit nog niets over de fiets. En nou fiets ik wel regelmatig op de fiets van mijn vrouw vanwege het kinderzitje, dus ook dat is niet zo gek. Maargoed, ik zal het antwoord hier delen als ik deze vanuit NFTU of Fietsport heb ontvangen.

[ Voor 40% gewijzigd door crimby op 14-08-2023 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
crimby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:05:
Er wordt niet gerept over de berijder. Verder kijkt een schade-expert naar de schade van de fiets dus daar haal ik ook niks uit.
Er staat expliciet:
De dekking vangt aan op het moment dat het NTFU lid zijn huis verlaat en eindigt bij thuiskomst.

Als jouw vrouw of kind geen NTFU lid is, beantwoord dat je vraag. Als je liegt over wie de berijder is, is dat fraude.
crimby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:05:
Begrijp me niet verkeerd, ik wil gewoon duidelijk hebben tot waar ik verzekerd ben. Is toch niet zo vreemd?
Het is te begrijpen dat je wilt weten waarvoor je je verzekerd, maar je kunt voorwaarden niet naar eigen inzicht invullen. Of 'ze erin trappen' geeft bij mij ook geen fijn gevoel over je invalshoek. Als jij de boel probeert te flessen gaat ook mijn premie omhoog. Het zal de verzekeraar een worst zijn; die krijgen hun centjes wel. Je benadeelt vooral andere klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ypuh schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Er staat expliciet:
De dekking vangt aan op het moment dat het NTFU lid zijn huis verlaat en eindigt bij thuiskomst.

Als jouw vrouw of kind geen NTFU lid is, beantwoord dat je vraag. Als je liegt over wie de berijder is, is dat fraude.

[...]

Het is te begrijpen dat je wilt weten waarvoor je je verzekerd, maar je kunt voorwaarden niet naar eigen inzicht invullen. Of 'ze erin trappen' geeft bij mij ook geen fijn gevoel over je invalshoek. Als jij de boel probeert te flessen gaat ook mijn premie omhoog. Het zal de verzekeraar een worst zijn; die krijgen hun centjes wel. Je benadeelt vooral andere klanten.
Ik zal het antwoord vanuit NFTU delen wanneer ik die heb. Verder heb ik nooit gezegd dat ik zou liegen over wie de berijder is, dat maak je er zelf van. En daarnaast heb ik ook niets geroepen over fraude of de boel te willen flessen. “Ze erin trappen” is een vrij gebruikelijk gezegde, althans in de delen in Nederland waar ik heb gewoond. Dit betekent niet meteen dat ik probeer te frauderen of ga liegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:46

Grin

Ride si sapis.

crimby schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

Ik zal het antwoord vanuit NFTU delen wanneer ik die heb. Verder heb ik nooit gezegd dat ik zou liegen over wie de berijder is, dat maak je er zelf van. En daarnaast heb ik ook niets geroepen over fraude of de boel te willen flessen. “Ze erin trappen” is een vrij gebruikelijk gezegde, althans in de delen in Nederland waar ik heb gewoond. Dit betekent niet meteen dat ik probeer te frauderen of ga liegen.
Ypuh zegt toch ook: ALS...
Als <XYZ> dan <123>.

Feit dat je zo reageert zegt m.i. genoeg...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
@Grin verklaar je nader… het zegt mij niet genoeg namelijk.

Anyway, antwoord vanuit NFTU maakt het nu in ieder geval helder en geeft perfect antwoord op mijn vragen (ook gezien ik ivm kinderzitje de fiets van mijn vrouw ook gebruik).

Of je nu een stadsfiets hebt of een racefiets of een mountainbike en of je nu schade hebt ontstaan tijdens een tocht of wanneer je privé aan het fietsen bent ( alleen of met vrienden of familie )
Wanneer er schade ontstaat mag jij jouw schade indienen.

Andere fietsen binnen het gezin vallen niet onder de verzekering van jou. ( behalve als andere gezinsleden ook lid zijn van de NTFU. )
Of je verzekerd bent voor alle fietsen waar je op rijdt …..Nee. voor wat betreft leenfietsen of huurfietsen: Daar ben je niet voor verzekerd.
Fiets je op een fiets van een gezinslid en staat de factuur op jouw naam maar is het bijvoorbeeld een kinderfiets dan kan het zijn dat de verzekeringsmaatschappij aangeeft dat ze ervan uitgaan dat het niet een eigen fiets is en dan kunnen ze die schade afwijzen…. De verzekeringsmaatschappij bepaald de uitkering van een schademelding en als het echt aannemelijk is dat het niet jouw eigen fiets is, dan kunnen ze de schadeclaim afwijzen.

Gebruiken jullie samen de e-bike, en de factuur staat op jouw naam dan ben jij verzekerd voor die schade maar als je vrouw erop fietst en zij rijdt schade dan is zij niet verzekerd en mag de schade niet ingediend worden.

Op je vraag : hoe wordt bepaald of de fiets van mij is en dus binnen de verzekering valt? Dat is een beetje een kwestie van vertrouwen maar uiteindelijk bepaald de verzekeringsmaatschappij of het aannemelijk is .

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Giel
Wat een discussies allemaal. Laten we dit maar even onderbreken met wat foto’s. Ik vind hem zo ontzettend fraai, al zeg ik het zelf. Vanavond even de velgstickers eraf gehaald.

Helaas mag ie wel weer even terug naar de fietsenzaak. Bij de kleinere tandwielen achter schakelt ie niet soepel in een keer, maar moet ik dubbel klikken en dan schakelt ie dubbel. Vervolgens kan ik er een terug. Zo werkt dat natuurlijk niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnYruLQAJYIFf_-y-HDmfGKVESs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwPULYYujpVOVYWkowKWx17w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCSp35VkDg2sTCkK_zBhTcZsGWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K75W7cPIBxWHfOp9aO15XGpC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Sjors? Rapper Sjors?, 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03

The Legend

*Plop*

Ik zit dus met een schuin oog naar nieuwe fietsen te kijken, en ook naar welke groepset daar dan op moet. Ik heb nu een 30/39/52 triple met een 12-27 cassette en je gaat nu automatisch over naar een compact. Ik fiets nu echter in Nederland eigenlijk altijd op de 39. Dat buitenblad komt er echt bijna nooit op. Hier in Frankrijk nu in de afdaling en dat is het. Ik vraag me dan ook sterk af of een Shimano 34/50 voor mij dan wel handig is. Mijn 39 icm de cassette zorgt voor best een sweetspot in de range waar ik op het vlakke veel fiets, zo tussen de 25 en 31 per uur. Als ik een beetje speel met de standaard voorbladen en cassettes van nu (11-30, 11-34) dan zitten er juist in mijn snelheidsrange grote gaten. Ik mis sowieso een 16 en 18 op de cassettes. Vervolgens kwam ik toevallig bij SRAM uit, ervan uitgaande dat die dezelfde standaard zouden aanbieden, maar toen bleek dat die standaard op 46/33 voorbladen zitten en dat ze zelfs een 42/30 hebben. Om toch snelheid te kunnen maken begint de cassette met een 10, waardoor ook daar de 16 en 18 meestal missen. Maar is zo’n kleiner voorblad combinatie voor mij dan niet veel beter dan de standaard Shimano 34/50?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Naar aanleiding van de beter worden podcast over pacen (nog niet helemaal afgeluisterd) zit ik even te twijfelen aan mijn eigen (theoretische) kennis. Klopt het dat je in een rit korter dan 1 uur een IF kunt hebben groter dan 1, en dat je daar bij langere ritten per definitie onder zit?

In de podcast werd bestbikesplit aangehaald, en daar heb ik wat mee zitten spelen. Ik was namelijk voor een eerder gereden rit benieuwd welke vermogens ik daar in theorie zou moeten leveren als ik maximaal zou willen rijden zonder mezelf op te blazen. (Rit destijds gereden met alleen hartslag en mezelf wel opgeblazen cq te hard vertrokken.)

Het algoritme van bestbikesplit gebruikt als ik het goed begrijp rust om tijdelijke hogere vermogens te compenseren, en komt dan op een NP uit. Klopt het dat als je dat maar plat genoeg slaat je uit het NP kunt afleiden in welke zone je rijdt en daarmee of je de duur/afstand van de betreffende rit in die zone vol zou moeten kunnen houden? (Bijvoorbeeld een rit van 100 kilometer in duurzone gaat je wel lukken, en een rit van 100 kilometer in vo2max lukt je niet.)

Mijn ervaring is namelijk dat ik op langere ritten (3+ uur / 100+, voor mij langer dan gebruikelijk) aan het einde tekort kom hoe goed ik ook eet, ik zal dus te hard fietsen voor m’n capaciteiten. Vandaar dat het pacen wel mijn aandacht heeft en ik dus wil weten of ik die basis goed begrijp :)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ugchel schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:51:
Naar aanleiding van de beter worden podcast over pacen (nog niet helemaal afgeluisterd) zit ik even te twijfelen aan mijn eigen (theoretische) kennis. Klopt het dat je in een rit korter dan 1 uur een IF kunt hebben groter dan 1, en dat je daar bij langere ritten per definitie onder zit?

In de podcast werd bestbikesplit aangehaald, en daar heb ik wat mee zitten spelen. Ik was namelijk voor een eerder gereden rit benieuwd welke vermogens ik daar in theorie zou moeten leveren als ik maximaal zou willen rijden zonder mezelf op te blazen. (Rit destijds gereden met alleen hartslag en mezelf wel opgeblazen cq te hard vertrokken.)

Het algoritme van bestbikesplit gebruikt als ik het goed begrijp rust om tijdelijke hogere vermogens te compenseren, en komt dan op een NP uit. Klopt het dat als je dat maar plat genoeg slaat je uit het NP kunt afleiden in welke zone je rijdt en daarmee of je de duur/afstand van de betreffende rit in die zone vol zou moeten kunnen houden? (Bijvoorbeeld een rit van 100 kilometer in duurzone gaat je wel lukken, en een rit van 100 kilometer in vo2max lukt je niet.)

Mijn ervaring is namelijk dat ik op langere ritten (3+ uur / 100+, voor mij langer dan gebruikelijk) aan het einde tekort kom hoe goed ik ook eet, ik zal dus te hard fietsen voor m’n capaciteiten. Vandaar dat het pacen wel mijn aandacht heeft en ik dus wil weten of ik die basis goed begrijp :)
Je kunt uit NP niet afleiden welke zone je rijdt/gereden hebt.

Dat kun je beter in je Garmin / Wahoo opzoeken, staat er gewoon in? In simpele woorden: NP zegt wat over hoe intensief je gefietst hebt door meer gewicht toe te kennen aan hogere vermogens dan aan lagere vermogens.

Helpt dit wellicht: https://join.cc/nl/traini...IF%20van%201%2C00%20geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Requiem19 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:02:
[...]

Je kunt uit NP niet afleiden welke zone je rijdt/gereden hebt.

Dat kun je beter in je Garmin / Wahoo opzoeken, staat er gewoon in? In simpele woorden: NP zegt wat over hoe intensief je gefietst hebt door meer gewicht toe te kennen aan hogere vermogens dan aan lagere vermogens.

Helpt dit wellicht: https://join.cc/nl/traini...IF%20van%201%2C00%20geeft.
Misschien verwoord ik het verkeerd (of begrijp ik het niet). Bestbikesplit geeft als uitleg bij hun IF-model:

The NP® model determines the optimal pacing and race strategy to minimize time while targeting a specific Normalized Power® goal.

Zij gebruiken NP dus als doel en dat heb ik zelf doorvertaald naar ‘doel in een zone’, maar dat is dus incorrect?

Als ik aangeef een rit van 100 kilometer met een IF van 1 te willen rijden krijg ik een melding dat dat me niet gaat lukken, als ik 0,8 invul hebben ze wel vertrouwen in me, naar in aannam omdat dat in een zone valt die langer vol te houden is?

[ Voor 11% gewijzigd door Ugchel op 14-08-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ugchel schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:09:
[...]

Misschien verwoord ik het verkeerd (of begrijp ik het niet). Bestbikesplit geeft als uitleg bij hun IF-model:

The NP® model determines the optimal pacing and race strategy to minimize time while targeting a specific Normalized Power® goal.

Zij gebruiken NP dus als doel en dat heb ik zelf doorvertaald naar ‘doel in een zone’, maar dat is dus incorrect?
Ik laat me graag verbeteren, maar hoe ik BBS begrijp:

- je moet een bepaald vermogen opgeven dat je verwacht te kunnen trappen over X periode (kennelijk drukken ze dat uit in NP?)
- BBS berekent dan hoe je dat vermogen zo efficient mogelijk kunt verdelen op basis van terrein, wind, etc

Stel je FTP is 300 watt en je rijdt een route van 20km, waarvan 10km bergop en 10km vlak. Dan zal BBS berekenen hoe je het snelste dit parcours aflegt. De aanbeveling zal dan iets zijn van ‘bergop 320 watt, op het vlakke 280 watt. Dit is namelijk sneller dan de hele rit precies 300watt rijden.

BBS wordt vooral voor tijdritten etc gebruikt om een vermogensplan op te stellen. In jouw geval klinkt het mij meer alsof je je vermogenszones eens moet bereken en aan de hand daarvan wilt rijden?

Ik rijd op kruissnelheid altijd in de duurzone in ieder geval.

Edit op je edit: 100km op IF 1 = 100km Normalized Power op je FTP (!). Dat kan niemand volhouden 100km lang…

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 14-08-2023 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:18
The Legend schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:48:
Ik zit dus met een schuin oog naar nieuwe fietsen te kijken, en ook naar welke groepset daar dan op moet. Ik heb nu een 30/39/52 triple met een 12-27 cassette en je gaat nu automatisch over naar een compact. Ik fiets nu echter in Nederland eigenlijk altijd op de 39. Dat buitenblad komt er echt bijna nooit op. Hier in Frankrijk nu in de afdaling en dat is het. Ik vraag me dan ook sterk af of een Shimano 34/50 voor mij dan wel handig is. Mijn 39 icm de cassette zorgt voor best een sweetspot in de range waar ik op het vlakke veel fiets, zo tussen de 25 en 31 per uur. Als ik een beetje speel met de standaard voorbladen en cassettes van nu (11-30, 11-34) dan zitten er juist in mijn snelheidsrange grote gaten. Ik mis sowieso een 16 en 18 op de cassettes. Vervolgens kwam ik toevallig bij SRAM uit, ervan uitgaande dat die dezelfde standaard zouden aanbieden, maar toen bleek dat die standaard op 46/33 voorbladen zitten en dat ze zelfs een 42/30 hebben. Om toch snelheid te kunnen maken begint de cassette met een 10, waardoor ook daar de 16 en 18 meestal missen. Maar is zo’n kleiner voorblad combinatie voor mij dan niet veel beter dan de standaard Shimano 34/50?
Misschien een compact met een junior cassette? Je kan dat met je huidige setup vergelijken op ritzelrechner.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Requiem19 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:18:
[...]

Ik laat me graag verbeteren, maar hoe ik BBS begrijp:

- je moet een bepaald vermogen opgeven dat je verwacht te kunnen trappen over X periode (kennelijk drukken ze dat uit in NP?)
Aha, ik had hem anders begrepen. Ik dacht dat je kon opgegeven van ik wil rit X rijden op intensiteit Y, laat maar zien welke vermogens in daarvoor moet trappen. Wat jij suggereert is veel meer een ‘ik weet wat ik kan trappen, laat maar zien waar ik dan meer en waar ik minder moet trappen.

En ja ik begrijp dat niemand 100km kan volhouden op FTP :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ugchel op 14-08-2023 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24
Giel schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:00:
Ik vind hem zo ontzettend fraai, al zeg ik het zelf. Vanavond even de velgstickers eraf gehaald.
Alfa Romeo's bespreek je meestal in de vrouwelijke vorm: bella. Dat lijkt me bij deze prachtige Bianchi ook niet verkeerd.

Hoe zit dat bij racefietsen? Best belangrijk eigenlijk. ;)

Is dat bepaald, of mag je het zelf weten?

[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 14-08-2023 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
The Legend schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:48:
Ik heb ook een triple waar ik voornamelijk op de 39 rij. Compact 34/50 nu met keus uit een 12-25 en een klimcassette 11-34. (2 wielsetjes dus kan snel switchen)
Bevalt prima; rij doorgaans op de 50 maar ik mis soms de grotere overlap die bij een triple zo fijn is. bv met kopwind.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
guapper schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:32:
[...]

Alfa Romeo's bespreek je meestal in de vrouwelijke vorm: bella. Dat lijkt me bij deze prachtige Bianchi ook niet verkeerd.

Hoe zit dat bij racefietsen? Best belangrijk eigenlijk. ;)

Is dat bepaald, of mag je het zelf weten?
Daar heb je helemaal gelijk in. Net als bij motoren inderdaad. Ik moet er nog even aan wennen, heb hem net 😊
Pagina: 1 ... 499 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).