Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
La Bresse is volgens mij ideaal.Requiem19 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:27:
Even wat anders. Ik heb begin augustus wat uurtjes over (... ^^) 5 dagen lang en zit te bedenken waar ik dan heen ga met m'n fiets.
Heb een hotel in Bormio geboekt, maar voor 5 dagen is het eigenlijk wel iets te lang rijden (1 dag heen, 1 dag terug). Ik zit nu weer te denken aan de good old Vogezen, waar ik 4 jaar terug ook was. Leuk om te rijden en stuk dichterbij. Toen zat ik in La Bresse, maar zou eigenlijk iets dichter bij de Petit / Grand Ballon zitten.
Heeft iemand een goede tip voor een leuk stadje/dorpje in de Vogezen van waaruit je echt in het midden van alle (lange) klimmen zit?
Ik zat enkele weken geleden in Gérardmer en heb alle klimmen kunnen doen die ik wilde.
La Bresse ligt nog iets centraler dan Gérardmer.
Wel 1 dag met de auto naar Le Thillot gereden om onder andere de Planche en ballon d'Alsace te doen
Gerardmer is overigens wel een gezelliger plaatsje vind ik.
Voor LtB de auto gepakt naar Cornimont en vanaf daar de route gereden, scheelde toch 40km extra.
Vanuit Gérardmer route gemaakt La Bresse > Kruth > Moosch > Grand ballon > Petit Ballon > Schlucht. Toch een mooie tocht van 134km met 3.000hm.
Rondje vanuit La bresse 136 km 3000hm
Onder andere:
- Ballon d Alsace
- Planche des belles filles
- Col du Page
- Col de ventron
Ik merk dat nu ik meer fiets (10 uur per week) echt veel moet blijven gebruiken. De ketting is naar mijn idee snel droog (iets meer lawaai) en zie best wat vet resten of wax resten uit de ketting komen.
Wordt allemaal wat smerig en wil dus eigenlijk iets beters, wat minder vaak herhaalt hoeft te worden en met regen beter blijft zitten.
Ik zit te denken om over te gaan naar Boeshield T-9. Dat gebruikt de lokale fietsenmaker die daar redelijk positief over is. Jullie nog advies?
Squirt is letterlijk 10 seconden werk om aan te brengen en dat kun je met zo'n flesje van een tientje wel 100x doen.user_tweakers schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:37:
Iemand nog een goed alternatief voor squirt?
Ik merk dat nu ik meer fiets (10 uur per week) echt veel moet blijven gebruiken. De ketting is naar mijn idee snel droog (iets meer lawaai) en zie best wat vet resten of wax resten uit de ketting komen.
Wordt allemaal wat smerig en wil dus eigenlijk iets beters, wat minder vaak herhaalt hoeft te worden en met regen beter blijft zitten.
Ik zit te denken om over te gaan naar Boeshield T-9. Dat gebruikt de lokale fietsenmaker die daar redelijk positief over is. Jullie nog advies?
Lijkt me als je iets anders wilt proberen dat je dat altijd kunt proberen, maar het lijkt me sterk dat je iets vindt wat ineens 'magisch' nog minder werk is. Of goedkoper..
Ik fiets ook ongeveer 10u per week, eigenlijk gewoon voor elke rit ff drupje op elke schakel en goed afnemen met een doek. Eens in de zoveel tijd alles los en goed schoon.user_tweakers schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:37:
Squirt is naar mijn ervaring juist veel makkelijker dan olie o.i.d.
elke rit...?Cranzai schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:29:
[...]
Ik fiets ook ongeveer 10u per week, eigenlijk gewoon voor elke rit ff drupje op elke schakel en goed afnemen met een doek. Eens in de zoveel tijd alles los en goed schoon.
Squirt is naar mijn ervaring juist veel makkelijker dan olie o.i.d.
Naja wellicht niet elke rit maar elke pak em beet 150km? 2 doordeweekse trainingen samen een ~100-125km, dan in het weekend twee ritten (80 en 120 ofzo)
Dan ben je regelmatig aan het smeren.
Ik rijd zelf ook op een frame uit de Koude Oorlog en heb er een paar weken geleden nog een nieuwe cassette, ketting en banden opgelegd, was iets beter zoeken naar de juiste cassette maar ging uiteindelijk prima. Belangrijkste is dat je weet welke groep erop zit en of die nog verkrijgbaar is.
Jep vind ik ook.Kluus schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:21:
Gerardmer is overigens wel een gezelliger plaatsje vind ik.
En als je er lekker wil eten: https://www.sanremogerardmer.fr/
Voor de mensen die naar de Vogezen gaan: afdaling van de Schlucht naar Munster is prachtig.
Doen ze zaterdag in de Tour ook dacht ik.
Ben alleen vrij nieuw in de wereld van de racefietsen. Heb nu deze op het oog https://www.futurumshop.n...s-grijs-zwart-heren.phtml.
Ik ben zelf 1,92m, wil graag schijfremmen en zal hem mogelijk ook gaan gebruiken voor woon-werkverkeer-verkeer (enkele reis 26km).
Cube en Canyon zijn qua prijs kwaliteit in de <3000€ niet echt te verslaan.Goofyduck384 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:49:
Na al een leuke MTB te hebben voor de bossen (Canyon Neuron 7), wil ik er graag een nette racefiets naast, van ongeveer dezelfde kwaliteit/prijs verhouding.
Ben alleen vrij nieuw in de wereld van de racefietsen. Heb nu deze op het oog https://www.futurumshop.n...s-grijs-zwart-heren.phtml.
Ik ben zelf 1,92m, wil graag schijfremmen en zal hem mogelijk ook gaan gebruiken voor woon-werkverkeer-verkeer (enkele reis 26km).
Als je hem echt heel veel gaat gebruiken zou ik toch eventueel de upgraden naar carbon overwegen (iets meer comfort), en eventueel tubeless ready banden (minder lek rijden door lagere spanning, en minder impact, plus meer comfort). Maar als je dat met shimano 105 optelt zit je al wel een stukje hoger qua prijs.
Maar ik vind het lastig vergelijken. Tubeless maken kan altijd nog. Hoeveel ik hem ga gebruiken weet ik gewoon echt nog niet. Moet nog ervaren hoe het is om die afstand te fietsen op een racefiets, dan te werken (ben docent sport op het VO) en dan smiddags weer terug te fietsen. Denk dat als het mooi weer is en droog dat dit vaker gebeurd dan wanneer het druilerig is of echt nat/koud.
Nou tubeless maken kan niet altijd nog. Dan zal je nieuwe wielen moeten kopen, dat is een prijzig gebeuren. Dus de wielen moeten al tubeless ready zijn.Goofyduck384 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:21:
Tja, deze staat ook op mijn lijstje: https://www.futurumshop.n...ets-wit-zwart-heren.phtml
Maar ik vind het lastig vergelijken. Tubeless maken kan altijd nog. Hoeveel ik hem ga gebruiken weet ik gewoon echt nog niet. Moet nog ervaren hoe het is om die afstand te fietsen op een racefiets, dan te werken (ben docent sport op het VO) en dan smiddags weer terug te fietsen. Denk dat als het mooi weer is en droog dat dit vaker gebeurd dan wanneer het druilerig is of echt nat/koud.
Maar voor die prijs is het een prima fiets. Ik heb zelf de cube c:68, bij 12gobiking gekocht toen met 10% korting (dus voor ~2600€). Echt een prima fiets.
YouTube: Is Critical Power Taking Over FTP? (Functional Threshold Power)
Verder een zeer goed kanaal met veel meer info.
Ik gebruikte ook squirt, maar nu dynamic slick wax. Het is supervaak in de aanbieding en dan is het even duur/iets goedkoper dan squirt.user_tweakers schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:37:
Het is wat dunner en gaat daardoor wat makkelijker je schakels in en het blijft langer werken dan squirt. Het plakt echter wel iets meer, dus je ketting wordt ietsjes viezer. En het stinkt
Ik had laatst bijna 500km gefietst op 1 keer aanbrengen. Maar dit is wel met droog weer, in de regen heb ik het nog niet goed getest, maar verwacht dat het dan zo weg is net als squirt.
Ik breng het altijd na een rit (even natte doek over de ketting eerst) of minimaal een paar uur voor een rit aan. Ik doe op iedere schakel een drup en rol dan even de ketting tussen mn vingers door (geen idee of dat laatste helpt overigens, ook maar ergens gelezen).
[ Voor 5% gewijzigd door yeehaw op 21-07-2023 07:00 ]
Ik heb vroeger ook Boeshield gebruikt, was prima spul wat ik me nog herinnerde. Alleen ketting werd altijd zwart. Nu maak ik sowieso weinig schoon, of het nu Wax of olie isuser_tweakers schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:37:
Ik zou het gewoon gaan testen (ook van de winter!) en dan een reviewtje hier achter laten.
De meeste hier hebben een N=2 ervaring. We beginnen met iets en als dat niet bevalt stappen we over naar iets anders dat we dan maar acceptabel vinden.

Zou ik ook wel willen weten, niet dat ik 12 speed heb. Maar die cassettes hebben wel mijn interesse.rolandos582 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:59:
@havana hoe bevalt je nieuwe monoblock cassette? Kun je eens wat ervaringen delen? Hoe loopt die op 12 speed en hoe ging het afstellen? Wil eigenlijk ook wel een 11-26 ipv de grotere 11-30 van Shimano.
Heb je de ketting goed ontvet voordat je de squirt hebt aangebracht?Cranzai schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:04:
[...]
Naja wellicht niet elke rit maar elke pak em beet 150km? 2 doordeweekse trainingen samen een ~100-125km, dan in het weekend twee ritten (80 en 120 ofzo)
Dan ben je regelmatig aan het smeren.
Als die nog niet goed ontvet is, krijgt de wax geen kans om goed te hechten.
Zeker, nachtje in de ontvetterloyske schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:49:
[...]
Heb je de ketting goed ontvet voordat je de squirt hebt aangebracht?
Als die nog niet goed ontvet is, krijgt de wax geen kans om goed te hechten.
Maar ik smeer ook vrij dun denk ik, zoals het nu gaat werkt het iig goed voor mij en slijtage is mooi laag
Voor comfort kun je ook bredere banden nemen. Ik heb standaard 32mm onder mijn aluminium fiets en dat fietst heerlijk, ook over klinkers. Snelheidsverlies is niet echt waarneembaar.Buitenspel schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:05:
[...]
Cube en Canyon zijn qua prijs kwaliteit in de <3000€ niet echt te verslaan.
Als je hem echt heel veel gaat gebruiken zou ik toch eventueel de upgraden naar carbon overwegen (iets meer comfort), en eventueel tubeless ready banden (minder lek rijden door lagere spanning, en minder impact, plus meer comfort). Maar als je dat met shimano 105 optelt zit je al wel een stukje hoger qua prijs.
Dat is ook verklaarbaar, zolang er maar geen nopjes opzitten.wisselwerking schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:22:
[...]
Voor comfort kun je ook bredere banden nemen. Ik heb standaard 32mm onder mijn aluminium fiets en dat fietst heerlijk, ook over klinkers. Snelheidsverlies is niet echt waarneembaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3KgCuct8CUghmP9khsAdYZCC.jpg?f=user_large)
Belangrijke note: bij gelijke bandendruk.mhr-zip schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:30:
[...]
Dat is ook verklaarbaar, zolang er maar geen nopjes opzitten.
[Afbeelding]
Dus: bij gelijkblijvende rolweerstand, kan je met bredere banden een lagere druk rijden. Dat zorgt voor meer comfort.
Voor de 400 euro was ik geneigd naar de carbon variant. Zeker als je die 400 euro niet per se nodig hebt voor andere zaken om de maand rond te kunnen komen.Goofyduck384 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:21:
Tja, deze staat ook op mijn lijstje: https://www.futurumshop.n...ets-wit-zwart-heren.phtml
Waarom: met een alu fiets en wanneer het fietsen goed bevalt wil je waarschijnlijk over 2-3 jaar alsnog wat anders en richting carbon. Dan ben je uiteindelijk duurder uit en op een iets minder comfortabele fiets gereden die eerste paar jaar. Bovendien is hij een halve kg lichter.
In 1996 startte de Tour de France in de stad 's-Hertogenbosch, waar ik dichtbij in de buurt woon. Nu probeer ik de route te vinden die men de eerste twee dagen gebruikte, maar behalve dit:

kan ik niet veel vinden. Hebben anderen hier hints?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Geen idee hoe de route precies liep maar deze heeft nog wat meer info: https://www.touratlas.nl/etappekaarten/e1996Maarten_E schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:03:
Vraagje.
In 1996 startte de Tour de France in de stad 's-Hertogenbosch, waar ik dichtbij in de buurt woon. Nu probeer ik de route te vinden die men de eerste twee dagen gebruikte, maar behalve dit:
[Afbeelding]
De route van etappe 1 is overigens niet zo heel spannend en op basis hiervan wel na te maken, er zijn immers tussen de verschillende plaatsen maar een beperkt aantal grotere wegen. Dat maakt het nafietsen ook wat lastiger, tenzij je met je fiets over de snelweg wil gaan
Daar deden ze destijds ook een fietswissel naar klimfiets voor het laatste stukje. (18+ procent)
[ Voor 15% gewijzigd door HBSVDK op 21-07-2023 20:31 ]
Dat wil je niet rijden haha. Ben er wel bij geweest, mijn pa was in die tijd wethouder in Den Bosch. Leuke herinnering aan, ook al was ik pas 8. Heeft het virus wel aangestoken.Maarten_E schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:03:
Vraagje.
[Afbeelding]
Alleen een probleempje welke ik niet helemaal begrijp en ook pas sinds gister opspeelde:
M’n schakelhendel blijft hangen. Als ik met mijn lichtste opschakel, blijft mijn andere hangen.. klopt dus niets van.
Nu heb ik twee weken geleden mijn cassette, kooi en ketting gewisseld naar berg. Maar dat zag er prima uit en werkte ook vlekkeloos tot gister dan…
Plaatje ter verduidelijking:
:strip_exif()/f/image/sziRKTEfg2ZXtghKX5Gg7YFZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door PaulBloem op 22-07-2023 10:03 ]
Dit heb ik - geruime tijd geleden, voor we naar Di2 gingen - vaker meegemaakt. Had te maken met uitgedroogd vet in de shifter.PaulBloem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:01:
Gister in de Ardennen neergestreken om een weekend paar mooie afstanden te maken.
Alleen een probleempje welke ik niet helemaal begrijp en ook pas sinds gister opspeelde:
M’n schakelhendel blijft hangen. Als ik met mijn lichtste opschakel, blijft mijn andere hangen.. klopt dus niets van.
Nu heb ik twee weken geleden mijn cassette, kooi en ketting gewisseld naar berg. Maar dat zag er prima uit en werkte ook vlekkeloos tot gister dan…
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Thanks voor de bevestiging, had het vermoeden van wellicht vuil of opgedroogd vet... dus WD40 maar toepassen lijkt me.StevenK schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:25:
[...]
Dit heb ik - geruime tijd geleden, voor we naar Di2 gingen - vaker meegemaakt. Had te maken met uitgedroogd vet in de shifter.
Weet niet of ik hem netjes uit elkaar kan halen eventueel, maar ik ga dat wel eens even bekijken.
https://www.futurumshop.n...ansparant-700-x-25c.phtml
Ik wil bruine randen, is dat dan transparant? Zwart/zwart zijn de normale, en zwart/creme is te licht qua kleur
.
Als quick-fix zou ik ook voor de WD40 gaan, maar als je thuis bent wel het euvel fatsoenlijk oplossen.PaulBloem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:40:
[...]
Thanks voor de bevestiging, had het vermoeden van wellicht vuil of opgedroogd vet... dus WD40 maar toepassen lijkt me.
Weet niet of ik hem netjes uit elkaar kan halen eventueel, maar ik ga dat wel eens even bekijken.
WD40 is een beetje een bijzonder smeermiddel aangezien het soms ook een beetje kan "ontvetten" afhankelijk van het type vet waarmee het gemengd wordt.
Ik gebruik al lang boeshield hier, maar die zwarte ketting is me toch nooit opgevallen, integendeel zelfs. Super tevreden van.. Na elke rit even met een droge doek en om de 150/200km even bijdruppen. Ketting blijft maagdelijk blank.mhr-zip schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:19:
[...]
Ik heb vroeger ook Boeshield gebruikt, was prima spul wat ik me nog herinnerde. Alleen ketting werd altijd zwart. Nu maak ik sowieso weinig schoon, of het nu Wax of olie is![]()
Ik zou het gewoon gaan testen (ook van de winter!) en dan een reviewtje hier achter laten.
De meeste hier hebben een N=2 ervaring. We beginnen met iets en als dat niet bevalt stappen we over naar iets anders dat we dan maar acceptabel vinden.
Waarom stel je deze vraag niet aan Futurumshop zelf? Dan hebben andere klanten er ook iets aan. Reageren doen ze meestal snel.Lulukai schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:13:
Wat betekent bij banden zwart/transparant als kleur?
Ik wil bruine randen, is dat dan transparant? Zwart/zwart zijn de normale, en zwart/creme is te licht qua kleur
Transparant is bruinLulukai schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:13:
Wat betekent bij banden zwart/transparant als kleur?
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
En hoe zou je het verhelpen qua structurele oplossing? Uit elkaar halen, schoonmaken, invetten en terug in elkaar? Of wellicht iets minder ingrijpends ( voor mij dan 😊)Cranzai schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:14:
[...]
Als quick-fix zou ik ook voor de WD40 gaan, maar als je thuis bent wel het euvel fatsoenlijk oplossen.
WD40 is een beetje een bijzonder smeermiddel aangezien het soms ook een beetje kan "ontvetten" afhankelijk van het type vet waarmee het gemengd wordt.
Hou er rekening mee dat de nieuwe hendels minder uit elkaar kunnen. Ik had dit probleem ook een keer en de keer erna knapte er een veertje binnen in. Toen deed die niets meer qua schakelen. Bij oudere versies kon je dat nog fixen, maar vanaf de 5700 (105 serie) was dat niet meer mogelijk en had is een nieuwe shifter nodig...PaulBloem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:13:
[...]
En hoe zou je het verhelpen qua structurele oplossing? Uit elkaar halen, schoonmaken, invetten en terug in elkaar? Of wellicht iets minder ingrijpends ( voor mij dan 😊)
Daarvoor ben ik niet kundig genoegPaulBloem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:13:
[...]
En hoe zou je het verhelpen qua structurele oplossing? Uit elkaar halen, schoonmaken, invetten en terug in elkaar? Of wellicht iets minder ingrijpends ( voor mij dan 😊)

(Long Term BE/NL/LU challenge)
Mss eens een idee om de startpost te updaten met alle leuke linkjes? (intervals.icu, statshunters, wielervrienden,...)
https://www.activityfix.comCedricD schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:53:
Deze kende ik nog niet: https://www.wielervrienden.nl/
Mss eens een idee om de startpost te updaten met alle leuke linkjes? (intervals.icu, statshunters, wielervrienden,...)
http://commutemarker.com
https://veloviewer.com
https://wandrer.earth
https://squadrats.com
https://www.wattsboard.com
https://www.chasetheladder.com
https://www.bandok.com
https://klimat.app
https://mywindsock.com
https://mycols.app
https://labs.strava.com/kodos/
https://axs.sram.com connect met Garmin & Wahoo (niet strava), werkt ook voor DI2
https://di2stats.com
https://www.sauce.llc <<-- chrome plugin
Edit: even het klikken makkelijk gemaakt en de post gepind.
https://intervals.icu
https://www.statshunters.com + chromeplugin
https://www.wielervrienden.nl
Alles hierboven heeft een plugin verbinding met strava.
Routeplanners e.d.
https://www.komoot.com (heeft ook plugin met strava)
https://judise.nl
https://gravelmap.com
https://drinkwaterkaart.nl (geen directe planner, wel handig met plannen)
https://www.drinkwaterspots.nl (geen directe planner, wel handig met plannen)
https://veerponten.nl (geen directe planner, wel handig met plannen)
Bewerken GPX/FIT files (niet voor routes)
https://www.fitfiletools.com
https://gotoes.org/strava/
Klimmen
https://heuvelsfietsen.nl
https://climbfinder.com
https://www.cyclingcols.com
Fiets zelf
https://www.ritzelrechner.de
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
https://www.bike-stats.de/en/
(Ik heb bewust geen bandendruk websites opgenomen)
https://www.bicyclerollingresistance.com (al valt er op de manier van meten echt wel wat af te doen)
Het is ondoenlijk om alle fiets websites te verzamelen. Daarom wil ik de basis houden richting Strava ed., routes, training(sdata), fiets zelf.
Toch wil ik wel de onderstaande websites benoemen omdat deze (mede) onderhouden worden door een mede-tweaker.
https://bettershifting.com @Salteh
https://www.cycloworld.cc @havana
https://www.statshunters.com @aansteekblokje
[ Voor 67% gewijzigd door mhr-zip op 23-03-2025 21:17 ]
Structureel? Campagnolo rijden.PaulBloem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:13:
[...]
Shifters van Shimano zijn structureel niet te servicen of te onderhouden sinds de introductie 30 jaar geleden. Campagnolo ergopowers kun je uit elkaar halen, schoonmaken en rebuilden met waar nodig nieuwe onderdeeltjes.
Je post komt als geroepen! Volgende week ga ik voor het eerst naar Limburg om wat anders dan vlak te fietsen. Routes moet ik nog maken, vertrek zal vanuit Schin op Geul zijn. We zijn er drie/vier dagen en willen 1sag een route van ongeveer 100km maken. De andere dagen zal rond de 60km zijn. Hebben jullie nog tips en ervaringen die ik in mijn voordeel kan gebruiken?..mhr-zip schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:00:
[...]
https://www.activityfix.com
https://veloviewer.com
https://wandrer.earth
https://squadrats.com
https://www.wattsboard.com
https://www.chasetheladder.com
https://www.bandok.com
https://klimat.app
https://mywindsock.com
https://mycols.app
https://www.sauce.llc <<-- chrome plugin
Edit: even het klikken makkelijk gemaakt en de post gepind.
https://intervals.icu
https://www.statshunters.com
https://www.wielervrienden.nl
Alles hierboven heeft een plugin verbinding met strava.
Routeplanners e.d.
https://www.komoot.com (heeft ook plugin met strava)
https://judise.nl
https://gravelmap.com
https://drinkwaterkaart.nl (geen directe planner, wel handig met plannen)
https://www.drinkwaterspots.nl (geen directe planner, wel handig met plannen)
Klimmen
https://heuvelsfietsen.nl
https://climbfinder.com
https://www.cyclingcols.com
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
:strip_exif()/f/image/Eu5i2UGj6VD9P69XcKgfUbH5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vond iets leuks op Marktplaats, vandaag opgehaald.
Een al heel lange wens die ik had is het hebben van een Bianchi in Celeste, met Campa aandrijving, want Shimano slaat op een Italiaanse fiets als een tang op een varken (don't @ me). Niet per se als 'main' racefiets maar meer als toerfiets/flaneerfiets. Of ze waren te duur, of te klein of ze stonden in Hoogezand-Sappemeer. Maar deze stond 2 stops met de trein verderop, en voor een redelijke prijs. Rijdt lekker, moet de aandrijving wel eventjes afstellen, maar dat komt wel goed. Vreemd genoeg uitgevoerd met een triple voorop, had ik er niet meteen achter gezocht. Maar prima bruikbaar.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
@Kluus hoe staat het met de Kluus route?stevens20 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:17:
[...]
Je post komt als geroepen! Volgende week ga ik voor het eerst naar Limburg om wat anders dan vlak te fietsen. Routes moet ik nog maken, vertrek zal vanuit Schin op Geul zijn. We zijn er drie/vier dagen en willen 1sag een route van ongeveer 100km maken. De andere dagen zal rond de 60km zijn. Hebben jullie nog tips en ervaringen die ik in mijn voordeel kan gebruiken?..
Naast de AGR lussen, kan je hier ook nog wat routes vinden:stevens20 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:17:
[...]
Je post komt als geroepen! Volgende week ga ik voor het eerst naar Limburg om wat anders dan vlak te fietsen. Routes moet ik nog maken, vertrek zal vanuit Schin op Geul zijn. We zijn er drie/vier dagen en willen 1sag een route van ongeveer 100km maken. De andere dagen zal rond de 60km zijn. Hebben jullie nog tips en ervaringen die ik in mijn voordeel kan gebruiken?..
https://www.amstel.nl/wielrenroute-tom-dumoulin
https://grimpeur.nl/category/routes/
https://limburgcycling.com/routes/
Ik heb het lijstje van @mhr-zip toegevoegd aan de TS. Een aantal stonden er al tussen overigens.CedricD schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:53:
Deze kende ik nog niet: https://www.wielervrienden.nl/
Oei dat is even geleden dus ik moest ook even zoeken maar volgens mij bedoel je deze:
Route: Kluus in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Beschrijving: Kluus in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
@stevens20 die is dus wel wat meer dan 100 km maar in principe kan je de bovenste lus er af halen en dan hou je alsnog een route over met de mooiere en bekendere klimmen. Wel opletten dat je dan de Cauberg er in laat.
[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 24-07-2023 09:37 ]
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Genieten is tip #1stevens20 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:17:
[...]
Tip #2: het juiste verzet. Een 23/11 cassette is niet zo leuk daar
Tip #3: https://www.komoot.com/nl...M1ZllyKi6eSdCxeMVzcff4EXr
Deze heb ik enkele jaren geleden terug gemaakt. Alle interessante klimmen zouden er normaal in moeten zitten. Je kan er makkelijk enkele zaken uitknippen
De Voerstreek mag ook niet ontbreken.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ik ben me aan het oriënteren op een hardloop horloge, begin hardlopen weer op te pakken en ik fiets veel.
Op mijn fiets heb ik al een Wahoo bolt, snelheidsensoren en wattage meter. En ik gebruik een losse hartslag band gekoppeld aan de Wahoo.
Vraag me dan af welke functies ik dan nog zou gebruiken tijdens het fietsen. Verwacht namelijk niet dat ik het sporthorloge als dagelijks horloge ga gebruiken.
Soms.BraX schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:24:
Stomme vraag misschien, maar fietsen jullie naast met een fietscomputer ook nog met een 'Sport' horloge. En wat is dan de toegevoegde waarde?
Ik ben me aan het oriënteren op een hardloop horloge, begin hardlopen weer op te pakken en ik fiets veel.
Op mijn fiets heb ik al een Wahoo bolt, snelheidsensoren en wattage meter. En ik gebruik een losse hartslag band gekoppeld aan de Wahoo.
Vraag me dan af welke functies ik dan nog zou gebruiken tijdens het fietsen. Verwacht namelijk niet dat ik het sporthorloge als dagelijks horloge ga gebruiken.
Toegevoegde waarde? Eigenlijk niks. Hoogstens dat tijdens een lange rit, je horloge je 'normale dag' blijft tellen. Eigenlijk is er geen toegevoegde waarde dus. Ik draag mijn horloge dan ook alleen maar tijdens het fietsen als ik lang niet op de fiets zit (dagje bij mijn ouders en dan laat na het avondeten terug, overnachten tijdens bikepacking etc.).
Als je geen hartslagband hebt zou het nuttiger kunnen zijn, bij in ieder geval Garmin kun je de polshartslagmeter van je horloge koppelen met je Garmin Edge zodat je horloge als hartslagmeter dient en niks anders.
Zolang je het horloge niet ook voor hardlopen/zwemmen/dagelijks gebruik zal gebruiken kun je er prima weg van blijven.
[ Voor 3% gewijzigd door Pimorez op 24-07-2023 11:31 ]
Ik fiets 100% op m'n fietscomputer en doe niets met m'n Garmin horloge.BraX schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:24:
Stomme vraag misschien, maar fietsen jullie naast met een fietscomputer ook nog met een 'Sport' horloge. En wat is dan de toegevoegde waarde?
Wat wél nuttig is op een sporthorloge (als je dat interessant vindt) zijn de health data. Je rusthartslag, je heart rate variability etc. Zo kun je de dag na het fietsen nog iets makkelijker zien of/in hoeverre je hersteld bent en in meer algemene zin of je niet te hard traint etc.
Ik doe juist alles vanuit mijn horloge (FR955). Alle sensoren zijn aan het horloge gekoppeld en daar start ik de activiteit. Mijn Edge (130 Plus) gebruik ik als second screen (of hoe dat ook heet). Die toont dus data van het horloge (hartslag, cadans, snelheid en vermogen).BraX schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:24:
Vanwege multiport heb ik (vind ik) een wat meer luxe horloge wat het allemaal aan kan, en dus een wat meer sobere fietscomputer.
Zo gebruik ik mijn Garmin Vivoactive 4 ook. Het is mijn dagelijkse horloge en gebruik ook voornamelijk voor die data. Moet zeggen dat die data ook best goed overeen komt met hoe ik me voel. Maar voor tijdens het fietsen heeft het weinig toegevoegde waarde tov m'n Garmin Edge. Helaas werken die twee systemen ook niet zo lekker samen als ik had gehoopt binnen Garmin Connect.Requiem19 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Ik fiets 100% op m'n fietscomputer en doe niets met m'n Garmin horloge.
Wat wél nuttig is op een sporthorloge (als je dat interessant vindt) zijn de health data. Je rusthartslag, je heart rate variability etc. Zo kun je de dag na het fietsen nog iets makkelijker zien of/in hoeverre je hersteld bent en in meer algemene zin of je niet te hard traint etc.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
@BraX bovenstaande dus.Requiem19 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Ik fiets 100% op m'n fietscomputer en doe niets met m'n Garmin horloge.
Sport horloge kan ook als backup dienen, de goedkopere kan je niet altijd een powermeter aankoppelen. (De FR245 bijvoorbeeld niet). Bij Garmin is handig dat beide goede samenwerkt op hetzelfde platform, dat is minder van toepassing als je een Wahoo headunit hebt.
Overigens heb je voor beide een apart topic:
Het grote sporthorloge met GPS topic.
Het grote fietscomputer topic
Zoals @ElPaco doet kan het ook, maar moet je volgens mij beide Garmin hebben. Zie je meer bij Triatleten die horloge als hoofdunit gebruiken.
Viel mij smerig tegen wat daar allemaal bij komt kijken...
Als je van 11-speed naar 12-speed gaat moet je rekening houden met:
- Body, speciaal voor Campa Bora WTO pre-2021 (30mm)
- Cassette
- Bottom bracket, DUB BB386EVO
- Ketting
- Stuurlint
- Tools, 48.5mm - 16 tands cranksleutel
Hoe dan ook, gisteren de eerste rit is en dat was genieten (mja zowaar

Ik zal niet verkondingen dat het voelt als een nieuwe fiets maar zo'n grote beurt voelt wel heel lekker.
Om nog even terug te komen op het nieuwe 3D geprinte zadel; heerlijk!
Ik had al een prima zadel (Selle Italia SP-01 Tekno Superflow Saddle) maar deze 'Specialized S-Works Romin EVO with Mirror' zit zowaar nog iets beter.
Mijn Selle Italia was net even te smal (130mm vs 143mm) volgens de bikefit en dat zal de voornaamste verklaring zijn voor deze verbetering.
Maar het zadel zelf is prima en tot zover vreet dit '3D geprinte spul' mijn bibs niet op - was ik toch een klein beetje bang voor...
![]() |
Sowieso fiets ik een stuk meer ontspannen nu ik minder data zie, ga meer op gevoel rijden (ik train vaak nergens voor/ enkel Z1) en meer genieten van de omgeving
Ziet er weer goed verzorgd uit; daar is vast een heel pak billendoekjes overheen gegaan..Grin schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:47:
Afgelopen weekend is mijn fietsje voorzien van een nieuwe groepsset; van 11-speed naar 12-speed.
Als je van 11-speed naar 12-speed gaat moet je rekening houden met:Nu had ik het meeste van de groepsset nog liggen (don't ask...), behalve de cassette en ketting, maar het bovenstaande lijstje loopt alsnog behoorlijk in de papieren.
- Cassette
- Ketting
- Stuurlint
Hoe dan ook, gisteren de eerste rit is en dat was genieten (mja zowaar); alles weer mooi gesmeerd en een compleet nieuwe drivetrain.
Ik zal niet verkondingen dat het voelt als een nieuwe fiets maar zo'n grote beurt voelt wel heel lekker.
Ik had al een prima zadel (Selle Italia SP-01 Tekno Superflow Saddle) maar deze 'Specialized S-Works Romin EVO with Mirror' zit zowaar nog iets beter.
Mijn Selle Italia was net even te smal (130mm vs 143mm) volgens de bikefit en dat zal de voornaamste verklaring zijn voor deze verbetering.
Maar het zadel zelf is prima en tot zover vreet dit '3D geprinte spul' mijn bibs niet op - was ik toch een klein beetje bang voor...
[Afbeelding]
Ik zie trouwens een groot gat tussen je seatpost en radar: lijkt er op alsof je dat perfect kunt uitvullen met een zadeltasje, om drag te verminderen.
Edit: ik ben wel nieuwsgierig of dit zadel je broeken niet op gaat schuren na verloop van tijd, met name op de randen bij de benen.
[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 24-07-2023 12:21 ]
Ik weet dat de tegenwoordige Garmin horloges (waarschijnlijk wel de meer high-end), in staat zijn informatie vanaf je horloge op je fietscomputer te tonen.
Vriend Ray heeft er zelfs een artikel aan besteed: https://www.dcrainmaker.c...ode-extended-display.html
[ Voor 15% gewijzigd door EdwinW op 24-07-2023 12:24 ]
-> klopt, zo gebruik ik het, als "hartslagband"Pimorez schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:29:
[...]
Als je geen hartslagband hebt zou het nuttiger kunnen zijn, bij in ieder geval Garmin kun je de polshartslagmeter van je horloge koppelen met je Garmin Edge zodat je horloge als hartslagmeter dient en niks anders.
Klopt wel dat een garmin horloge en garmin GPS niet garant staan voor een ideale samenwerking
Ik heb mijn Garmin horloge wel om tijdens het fietsen, maar dat is meer omdat ik gewend ben om dat ding vrijwel altijd om mijn pols te hebben. Ik weet dat de Wahoo Elemnt Rival ook als 2e scherm kan dienen en dat deze bij multisport door kan tellen zonder dat een Wahoo fietscomputer in de buurt is, maar verder zie ik ook weinig toegevoegde waarde naast een fietscomputerBraX schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:24:

De meesten van jullie hebben wel een horloge, maar wordt eigenlijk niet primair gebruikt bij fietsen.
Dan toch maar opzoek naar een hardloop-horloge die ik specifiek voor hardlopen ga gebruiken in combinatie met hartslagband. Multisport valt eigenlijk af omdat ik niet van plan om triatlons te gaan doen. En een normale smartwatch ga ik waarschijnlijk niet dagelijks dragen..
Of gewoon weer stoppen met hardlopen, problem solved
Dan is iets van een Garmin FR55 al meer dan prima.BraX schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:18:
Dank allen! Vrij duidelijke conclusie dus:
De meesten van jullie hebben wel een horloge, maar wordt eigenlijk niet primair gebruikt bij fietsen.
Dan toch maar opzoek naar een hardloop-horloge die ik specifiek voor hardlopen ga gebruiken in combinatie met hartslagband. Multisport valt eigenlijk af omdat ik niet van plan om triatlons te gaan doen. En een normale smartwatch ga ik waarschijnlijk niet dagelijks dragen..
Je kunt de activiteit van je horloge toch gewoon discarden? Dan heb je onderweg wel hartslag naar je Edge gestuurd en naderhand geen dubbele activiteit.Bart_001 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:41:
[...]
-> klopt, zo gebruik ik het, als "hartslagband". Voor de rest zijn de gegevens van een Garmin Edge correcter ( afstand/hoogtemeters/..) en kan je daaraan ook je vermogensmeter en/of eventuele snelheidsmeter/cadans/... makkelijker koppelen. Hoewel dat verschil misschien weer opgelost is door high-end horloge ( heb zelf een 245) te nemen.
Klopt wel dat een garmin horloge en garmin GPS niet garant staan voor een ideale samenwerkingik merkte bv dat mijn horloge soms stopte met het uitsturen van hartslag naar GSP, opgelost door ook een "activity" te starten tijdens het fietsen op de horloge. Maar Garmin Connect detecteert niet dat beide eigenlijk dezelfde zijn en zet die niet mooi samen bv,maar ziet het als 2 afzonderlijke activiteiten...
Hier heb ik overigens nooit last van gehad, maar ik heb dit dan ook slechts een enkele keer op deze manier gedaan. Mogelijk dat je horloge op dat moment zelf gewoon niet goed je hartslag kan meten?
Zullen zien, tegenwoordig rijd ik ook met een S-works Power Mirror 155mm zadel, erg fijn zadel inderdaad. Zit als gegoten. Op dit moment ook nog geen problemen met broeken en ach, anders weer een reden voor wat nieuws. Maar het lijkt mee te vallen tot nu toe.guapper schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Edit: ik ben wel nieuwsgierig of dit zadel je broeken niet op gaat schuren na verloop van tijd, met name op de randen bij de benen.
Mja, ik denk dat dit wel goed komt. Het zadel wordt in de loop van enkele weken ook een stuk gladder, de eerste ritten 'pakte' hij het zitvlak van de bib echt vast. Ik moest uit het zadel komen om wat naar voren/achteren te bewegen in het zadel, dat is nu nagenoeg helemaal weg.rolandos582 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:30:
[...]
Zullen zien, tegenwoordig rijd ik ook met een S-works Power Mirror 155mm zadel, erg fijn zadel inderdaad. Zit als gegoten. Op dit moment ook nog geen problemen met broeken en ach, anders weer een reden voor wat nieuws. Maar het lijkt mee te vallen tot nu toe.
Mede daarom verwacht ik dat het met de slijtage van broeken wel zal meevallen, daarbij lees ik er ook geen klachten over op het interwebz.
Nog een punt van aandacht trouwens m.b.t. die Sram RED eTap AXS rommel *click voor groot*
![]() |
Bij de eerste rit viel de gear-combo informatie telkens van mijn Garmin 1040. Stond hij in de 37-16 en gaf dat ook keurig aan, maar na 1min viel die widget gewoon uit en liet hij twee streepjes '- -' zien i.p.v. '37-16'. Bij thuiskomst de firmware van alle onderdelen geupgrade en de laatste release notes laten precies het probleem zien wat ik had...

Wat mij betreft een van DE grote voordelen van elektronisch schakelen: kunnen zien op welk kransje je rijdt.
De "echten" weten dat toch gewoon ook bij mechanisch?Grin schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:49:
[...]
...
Wat mij betreft een van DE grote voordelen van elektronisch schakelen: kunnen zien op welk kransje je rijdt.

Ik weet niet eens of ik groot/klein rij...Cranzai schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:00:
[...]
De "echten" weten dat toch gewoon ook bij mechanisch?
Of links/rechts
Of...
Naja, you get the point
Dat 2e kan ik beamen ...Grin schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:16:
[...]
Ik weet niet eens of ik groot/klein rij...
Of links/rechts
Of...
Naja, you get the point

Toen je dit poste was ik al onderwegBehind_You schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:52:
[...]
Het gedeelte tussen Annecy en de Col d'Ornon heb ik de afgelopen twee jaar gefietst (verdeeld over 2 vakanties). De route zoals je hem hebt is denk ik een leuke en mooie route.
Je kan wat andere keuzes maken als je er wat hoogtemeters of km's eruit wil halen.
Maar route die ik had was mooi, stukje bij Annecy even druk (op fietspaden met veel fietsers en op wegen met auto's)
Op Col de la Forclaz flink wat mensen ingehaald en bovenop even van uitzicht genoten op meer.
Daarna verder en alle wegen weer uitgestorven.
Lekker weekje fietsen, uiteindelijk 1600km met zo'n 20 duizend hoogtemeters.
Zaterdag ochtend vertrokken en donderdag begin avond op eindbestemming.
Dag 1 hele dag tegenwind.
Dag 3 was de minste dag, beetje herstellen van dag 2, lichaam had toen weinig zin om eten naar binnen te krijgen.
Vanaf dag 4 echte klimmen en genieten

https://www.strava.com/activities/9457317183 293km/743hm
https://www.strava.com/activities/9464932575 424km/3856hm
https://www.strava.com/activities/9469062927 151km/2245hm
https://www.strava.com/activities/9476005210 266km/3387hm
https://www.strava.com/activities/9482991898 231km/4500hm
https://www.strava.com/activities/9488902440 233km/3800hm
In totaal 42.278 calorieën verbrand, deze week maar ff bijeten om lichaam weer te vullen
Als je dan de volgende keer dag 2 is iets normaler rond gaat fietsen..heb je het dag 3 ook leuk,., denk ik dan maar.
D'r zijn weken dat ik dat niet red..
Haha ja maar na 300km was had ik nog geen zin in Hotel in Metz. (iets te vroeg om in hotel te gaan hangen)McMiGHtY schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:28:
"Dag 3 was de minste dag, beetje herstellen van dag 2, lichaam had toen weinig zin om eten naar binnen te krijgen."
Als je dan de volgende keer dag 2 is iets normaler rond gaat fietsen..heb je het dag 3 ook leuk,., denk ik dan maar.
Dus nog maar even doorgefietst.
Gelukkig kan mijn lichaam wel wat aan, dus dag 3 maar easy ritje van gemaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 24-07-2023 16:34 ]
Ik doe het nog net wat anders dan de rest zo te zien. Als fietscomputer heb ik ook een Wahoo Bolt v1 met bijhorende sensoren, maar ik neem toch ook tegelijk op met mijn Garmin Forerunner 935.BraX schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:18:
Dank allen! Vrij duidelijke conclusie dus:
Enerzijds omdat Garmin allerlei gezondheidsalgoritmes heeft (herstel tijd bv) die niet kloppen als je maar een deel van je inspanningen er in mee telt. Normaal gebruik je dan een Garmin Edge om dat samen te breien maar ik vond de Bolt veel beter dan de Edge 520 in 2017 (en volgens wat ik gehoord heb, werkte Physio TrueUp toen nauwelijks). Nu zou ik wel een Edge 540 durven nemen, maar heb toch net een Bolt v2 gekocht die ik nog in gebruik moet nemen.
En anderzijds omdat het af en toe wel gebeurt dat een activiteit opname mislukt, door fout van toestel of gewoon vergeten op hervatten te duwen (meestal dit dus). Vorige week heb ik nog een opname van mijn Bolt verknoeid (wou navigatie route stoppen maar per ongeluk hele activiteit gestopt), maar met twee opnames heb ik altijd wel iets om op Strava te zetten. Standaard gooi ik activiteiten als privé op Strava, ik heb er dan altijd 2, waarvan ik er dan 1 weggooi en de andere beschikbaar stel voor volgers.
Ondertussen al redelijk wat feedback ontvangen hierboven maar ik gebruik Garmin Fenix 6 Pro + Garmin 840 Edge. Het grootste voordeel voor mij is dat deze gewoon onderling communiceren. Vroeger was dit niet zo en dan ging ik bv. de maandag zwaar gaan hardlopen en de volgende dag zei mijn Garmin dat ik een lage fitness had en die dag ook hard moest gaan trainen. Eens ze onderling communiceren, krijg ik tenminste juiste data te zien.BraX schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:24:
Wat een fietsGrin schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:47:
Afgelopen weekend is mijn fietsje voorzien van een nieuwe groepsset; van 11-speed naar 12-speed.
[Afbeelding]
Als ik mag vragen, wat is de reden dat je upgradet naar 12-speed? Zin in iets nieuws of voegt 12-speed echt nog iets toe tov 11-speed? Het enige dat ik mij voor kan stellen is een iets fijnere spread van verzetten maar dat is het eigenlijk.Grin schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:47:
Als je van 11-speed naar 12-speed gaat moet je rekening houden met:Nu had ik het meeste van de groepsset nog liggen (don't ask...), behalve de cassette en ketting, maar het bovenstaande lijstje loopt alsnog behoorlijk in de papieren.
- Cassette
- Ketting
- Stuurlint
Hoe dan ook, gisteren de eerste rit is en dat was genieten (mja zowaar); alles weer mooi gesmeerd en een compleet nieuwe drivetrain.
[Afbeelding]
Hij had nog wat geld over, hij wist niet meer wat die er anders mee moest doen...Maarten_E schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:25:
[...]
Als ik mag vragen, wat is de reden dat je upgradet naar 12-speed? Zin in iets nieuws of voegt 12-speed echt nog iets toe tov 11-speed? Het enige dat ik mij voor kan stellen is een iets fijnere spread van verzetten maar dat is het eigenlijk.
Of... hij probeert de onvermijdelijke overstap naar schijfremmen uit te stellenrolandos582 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:48:
[...]
Hij had nog wat geld over, hij wist niet meer wat die er anders mee moest doen...
Ja, hallo. Heb je die heuvels in Groningen wel eens gezien? Dat ze het daar ooit zonder 12 speed hebben kunnen doen.Maarten_E schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:25:
[...]
Als ik mag vragen, wat is de reden dat je upgradet naar 12-speed? Zin in iets nieuws of voegt 12-speed echt nog iets toe tov 11-speed? Het enige dat ik mij voor kan stellen is een iets fijnere spread van verzetten maar dat is het eigenlijk.
'Nu had ik het meeste van de groepsset nog liggen (don't ask...)'Maarten_E schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:25:
[...]
Dat is de primaire reden.
En verder is de 12 speed makkelijker qua cassette; hier kan ik zonder al te veel gesodemieter een 10-36 op gooien (andere ketting en even afstellen). Daarbij is de range groter dan 11 speed en is dit weer een moderne groepsset. De shifters voor de 11-speed zijn bijvoorbeeld niet meer te krijgen. Deze 11-speed kwam nog van m'n Look 585 dus heeft zijn tijd nu ook wel gehad.
Nu heb ik voor een relatief kleine investering - rond de 700 euro ofzo voor de genoemde waslijst - een moderne groepsset.
Nu je het zegt, er ligt hier nog een setje Ultra's; af te halen voor één rollade. Wel (voor)gebakken want zou mijn god niet weten wat ik daarmee moet...Cranzai schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:01:
[...]
Of... hij probeert de onvermijdelijke overstap naar schijfremmen uit te stellen
[ Voor 15% gewijzigd door Grin op 24-07-2023 21:15 ]
Komt in orde, runder/half-om-half/varken?Grin schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:07:
[...]
Nu je het zegt, er ligt hier nog een setje Ultra's; af te halen voor één rollade. Wel (voor)gebakken want zou mijn god niet weten wat ik daarmee moet...
Ik heb maar 1 vraag.. Waaraan denk je zo heel de dag? 😀 Of heb je muziek in of zo?DDX schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:24:
[...]
Toen je dit poste was ik al onderweg
Maar route die ik had was mooi, stukje bij Annecy even druk (op fietspaden met veel fietsers en op wegen met auto's)
Op Col de la Forclaz flink wat mensen ingehaald en bovenop even van uitzicht genoten op meer.
Dag 3 was de minste dag, beetje herstellen van dag 2, lichaam had toen weinig zin om eten naar binnen te krijgen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In totaal 42.278 calorieën verbrand, deze week maar ff bijeten om lichaam weer te vullen
Volgens mij gewoon wat rondkijken.Cloclo100 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:44:
[...]
Ik heb maar 1 vraag.. Waaraan denk je zo heel de dag? 😀 Of heb je muziek in of zo?
Zeker in een 'onbekende' streek vliegt de tijd voorbij.
Wat ik me oprecht afvraag: hoe doe je dat met kleding? Voor 6 dagen heb je toch wel het eea nodig
Ik heb (qua aantal dagen) vergelijkbare trips gemaakt en dat valt wel mee hoor. 1 setje wielerkleding en 1 setje (of als je heel luxe wilt: 2 setjes) normale kleding is toch genoeg?CedricD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:58:
[...]
Wat ik me oprecht afvraag: hoe doe je dat met kleding? Voor 6 dagen heb je toch wel het eea nodig
Wielerkleding kan je eventueel meerdere dagen gebruiken zonder te wassen, als je 10 uur gaat fietsen stink je aan het eind toch wel dus maakt het niet veel uit of je met vuile kleding begint. En als je wilt kan je je wielerkleding best wassen in een wasbak en dan is het de volgende ochtend droog genoeg.
Qua normale kleding nam ik dan 2 t-shirts, 1 korte broek, 1 afritsbroek en 1 hoodie mee (en wat ondergoed). Dan heb je twee setjes (afritsbroek doet ook dienst als korte broek) en kan je het een wassen terwijl je het ander draagt. De normale kleding wordt sowieso niet zo snel vies omdat je het alleen 's avonds draagt dus daar kan je best lang mee doen zonder te wassen.
Op reis gaan met alleen een 15L zadeltas of tailfin is een aardige oefening in kritisch zijn op wat je meeneemt, maar het zal je verbazen hoe weinig je écht nodig hebt.
transcontinental niks voor jou? weet niet of je goed gaat op geen slaapDDX schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:24:
[...]
Toen je dit poste was ik al onderweg
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt , je kan gewoon die van de horloge discarden na afloop, maar je zou verwachten dat Garmin Connect dit zelf detecteerde en zou samenvoegen. Strava doet dit bv wel als je beide wel opslaat. Was dus meer om aan te geven dat 2 keer zelfde merk niet onmiddelijk garant staat voor feilloos samenwerkenPimorez schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:18:
[...]
Je kunt de activiteit van je horloge toch gewoon discarden? Dan heb je onderweg wel hartslag naar je Edge gestuurd en naderhand geen dubbele activiteit.
Maar sporthorloge is beste aanschaf geweest om inzicht te krijgen in vorderingen tijdens het sporten!
starten met een vuile broek is echt vragen om problemen bij je zitvlakTom-Z schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:19:
[...]
Ik heb (qua aantal dagen) vergelijkbare trips gemaakt en dat valt wel mee hoor. 1 setje wielerkleding en 1 setje (of als je heel luxe wilt: 2 setjes) normale kleding is toch genoeg?
Wielerkleding kan je eventueel meerdere dagen gebruiken zonder te wassen, als je 10 uur gaat fietsen stink je aan het eind toch wel dus maakt het niet veel uit of je met vuile kleding begint. En als je wilt kan je je wielerkleding best wassen in een wasbak en dan is het de volgende ochtend droog genoeg.
Qua normale kleding nam ik dan 2 t-shirts, 1 korte broek, 1 afritsbroek en 1 hoodie mee (en wat ondergoed). Dan heb je twee setjes (afritsbroek doet ook dienst als korte broek) en kan je het een wassen terwijl je het ander draagt. De normale kleding wordt sowieso niet zo snel vies omdat je het alleen 's avonds draagt dus daar kan je best lang mee doen zonder te wassen.
Op reis gaan met alleen een 15L zadeltas of tailfin is een aardige oefening in kritisch zijn op wat je meeneemt, maar het zal je verbazen hoe weinig je écht nodig hebt.
Je hebt van die anti bacterie sprays waarmee je eventueel je zeem kan insprayen.
Douchen en je fietsbroek wassen met wat zeep en dan je broek helemaal uitknijpen en in een handdoek rollen en even 5 minuten over de handdoek heen lopen schijnt ook goed te helpen. Daarna even droog hangen buiten op je balkon/wasrek mocht dat tot je beschikking zijn. Maar mocht ik een trip maken richting buitenland om 5-6 dagen te fietsen dan zorg ik wel voor een tweede goede broek. Kan altijd iets mee gebeuren (scheuren, valpartij, etc)
Idd lekker van omgeving genieten en soms gewoon aan helemaal niets denken.Cloclo100 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:44:
[...]
Ik heb maar 1 vraag.. Waaraan denk je zo heel de dag? 😀 Of heb je muziek in of zo?
Of aan eten
Geen muziek oid, doe ik in Nederland wel eens (1 oortje dan) maar nu totaal geen behoefte aan gehad.
Valt dus best mee.CedricD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:58:
[...]
1 extra fietsbroek en 1 extra fietsshirt.
's avond kan je broek en shirt uitspoelen in hotel en even in handdoek wikkelen en die zijn daarna alweer zo goed als droog. (volgende ochtend zeker)
Verder had ik merino ondershirt mee die ik aantrok bij het ontbijt en avondeten. (gewoon icm fietsbroek, geen zin om normale broek mee te nemen daarvoor, neemt alleen maar veel ruimte in)
Regenjasje mee en warm windjack. (1 keer aan gedaan tijdens afdaling)
'Schoenen' al eens eerder genoemd : https://skinners.cc/
En verder had ik in de tailfin veel reepjes/poeder voor in bidons zitten (werd met de rit minder)
Opladers, tools, paar bandjes ed. en wat toilletspullen.
Voorop had ik ook een tas, hierin had ik slaapzak, donsjas en noodbivvy.
Gelukkig niet nodig gehad, maar je weet maar nooit op zo'n lange rit.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic