Zonder twijfel de 6600. Fiets ik al jaren mee op mijn trippel (met jaar lijks vervangen ketting) op een origineel 6600 schakelgroep. Werkt prima en met gewaxte of geoliede ketting geen lawaai.guapper schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:20:
Ketting keuze
[...]
Hmmkay:
Op mijn fiets zitten FSA cranks, 3x10 (30-39-50) en een bijpassende Shimano cassette, met een Shimano CN-6701 ketting er omheen. Draait in principe als een zonnetje, alleen luistert het op het middenveld nauw hoe de derailleur precies staat. (Ketting loopt snel tegen de voorderailleur aan, als deze niet precies in de juiste tussenstand staat.) Op het grote blad loopt alles fluisterstil.
De kettingmeter valt nu tot 0,75 in de ketting, dus tijd voor vervanging van de ketting lijkt mij. Maar welke ketting?
Wanneer ik bij webshops naar de CN-6701 ketting kijk, staat daarbij vermeld dat deze niet geschikt is voor 3x10 setup, met verwijzing naar de CN-6600 ketting. Die laatste heeft schakels welke meer kunnen zwenken, waardoor beter geschikt om schuin te liggen.
Ik lees ook dat er rond 2012 veel problemen waren met ratelende krijgen in 3x10 setups en 6600 kettingen. Mogelijk gerelateerd aan een specifiek (zilverkleurig) Shimano middenblad?
Welke ketting zouden jullie voor mijn setup kiezen?
edit: slijt een 6701 dan sneller op een 3x10 setup?
Vlieg al jaren met een vergelijkbare tas van Evoc. Gaat prima, het is geen peperkoek.La1974 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:03:
[...]
Met je fiets in een vliegtuig? Dat is het einde van je fiets. Zou ik echt nooit doen.
Die bagageafhandelaars zijn echt niet netjes met de spullen die ze in hun handen krijgen.
Kun je dit echt zo zwart/wit stellen? Ik ben een plan aan het maken om in de VS te gaan bikepacken en dus eea uitgezocht over hoe de fiets daar te krijgen. Als baggage in het vliegtuig lijkt de simpelste optie, alleen gezien de maximum gewichten is dan een zachte koffer een stuk logischer.Aiolos schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:11:
[...]
Ik denk dat ie met vlieguren 'gebruiksuren' bedoelt. Vliegtuig kan prima, maar wel alleen met een harde koffer...
Een harde koffer weegt leeg al snel een kilo of 12, dan hou je nog maar 13 kilo over voor een gravelbike met pedalen, bidonhouders, baggagerek, tassen, etc.
Zijn er mensen met ervaring met het vliegen met een zachte koffer? Of is dat echt gegarandeerd het einde van je fiets?
Haha, je was me net voor. Dat antwoord zocht ik.edoappelhof schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:22:
[...]
Vlieg al jaren met een vergelijkbare tas van Evoc. Gaat prima, het is geen peperkoek.
@havana heeft volgens mij ervaring met (het lenen van) verschillende koffers (herinner me de uitspraak; brokken is dokken).Motorbike33 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:08:
[...]
Zijn er mensen met ervaring met het vliegen met een zachte koffer? Of is dat echt gegarandeerd het einde van je fiets?
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Het gaat allemaal om sentiment en merkbelevingStrider schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:49:
[...]
Vraag me af of je dit soort fietsen nog makkelijk kunt verkopen. Ik kreeg 2 jaar terug mijn Rockrider van €3400 niet verkocht.
Het blijft uiteindelijk wel een Decathlon fiets wat niet helpt.
Heb een keer mee gedaan aan een lezerstest van Fiets magazine waarbij we op racefietsen van bekende en minder bekende merken gingen testen. Afwerking en rijgedrag waren niet slechter op minder bekende fietsen.
Nee het is zeker niet het einde van je fiets. Ik vind een zachte tas à la Evoc, Scicon of Pro zelfs de voorkeur hebben; bij contact met je fiets maakt de koffer namelijk geen schade en impact wordt opgevangen in plaats van doorgegeven.Motorbike33 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:08:
[...]
Kun je dit echt zo zwart/wit stellen? Ik ben een plan aan het maken om in de VS te gaan bikepacken en dus eea uitgezocht over hoe de fiets daar te krijgen. Als baggage in het vliegtuig lijkt de simpelste optie, alleen gezien de maximum gewichten is dan een zachte koffer een stuk logischer.
Een harde koffer weegt leeg al snel een kilo of 12, dan hou je nog maar 13 kilo over voor een gravelbike met pedalen, bidonhouders, baggagerek, tassen, etc.
Voordat je vertrekt tijdens het inpakken gewoon goed kijken of je geen drukpunten of schuurplaatsen maakt.
Ik wil niet de voedingsdiscussie onnodig verlengen, maar vraag me wel af hoe eten tijdens de inspanning zich verhoudt tot vetverbranding. Ik weeg ca. 103kg en ben 2 meter lang. Mag best nog wel wat vet af. Ik train niet heel bewust, ga gewoon lekker fietsen. Neem alleen wat eten mee als ik zeker weet dat ik meer dan 2,5 uur ga fietsen. Als afvallen een belangrijker bijkomend doel is dan de prestatie zelf, kun je dan beter ook niet eten tijdens het fietsen? Of werkt dat gewoon op een heel ander niveau?
Ik ben toch malle pietje niet!
Afvallen kun je het beste doen op dagen dat je juist niet fietst.The Legend schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:57:
Ik wil niet de voedingsdiscussie onnodig verlengen, maar vraag me wel af hoe eten tijdens de inspanning zich verhoudt tot vetverbranding. Ik weeg ca. 103kg en ben 2 meter lang. Mag best nog wel wat vet af. Ik train niet heel bewust, ga gewoon lekker fietsen. Neem alleen wat eten mee als ik zeker weet dat ik meer dan 2,5 uur ga fietsen. Als afvallen een belangrijker bijkomend doel is dan de prestatie zelf, kun je dan beter ook niet eten tijdens het fietsen? Of werkt dat gewoon op een heel ander niveau?
Waarom? Je wilt niet een te groot energietekort op intensieve dagen, dan voel je je ruk, herstel je slecht, fiets je minder etc.
Op dagen dat je niet fietst kun je het beste iets minder eten (ongeveer 500kcal minder dan je verbruikt). Dan val je vanzelf gelijkmatig af.
Een motto dat ik ooit hoorde vind ik hierin heel goed: fuel yourself for the work required.
Voor/op/na de fiets dus niet bewust te weinig eten, maar juist op momenten dat je ook minder energie nodig hebt.
Ik ben op deze manier van 75kg naar 70kg gegaan bij 1.81 terwijl m’n conditie ook enorm verbeterd is.
Ik ben zelf dit jaar (vanaf januari) 12-13kg afgevallen en ben veel (en hard) gaan fietsen...The Legend schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:57:
Uiteindelijk draait het om calorieeen, minder binnen krijgen dan dat je verbruikt..
Echter zit je natuurlijk met een basis behoefte die je elke dag nodig hebt (in rust).
Dit kun je uitrekenen, en daarnaast kun je per dag bekijken hoeveel tekort je wilt hebben op je inname tov verbruik..
ik probeerde zelf ronde de -200/-300 per dag te zitten..
Op dagen dat ik dus niet fietste betekende dat ik rond de 21-2200 kcal wilde eten (basis was voor mij 2400kcal)..
Met 2 uur fietsen verbrand je op hogere intensiteit rond de 1500kcal.
Dit at er ik er natuurlijk niet allemaal bij op die dag, dat zou betekenen dat ik dik 3600-3700kcal moest gaan eten om hetzelfde tekort te creeeren.
Ik at dan vaak rond de 3200, waarvoor 200 extra overdag voor de training, en 500-600 na de training in de vorm van een extra maaltijd (vaak kwark met wat fruit en muesli)...
Als je dit niet doet dan creeer je een nog groter tekort, en volg je eigenlijk een crash dieet, en gaat juist tegenwerken in je training en voel je je heel futloos..
Daarnaast heb ik ook altijd 1 dag per week dat ik gewoon lekker eet en niet echt calorieen tel, gemiddeld kom ik dan rond mijn basis behoefte uit voor die dag. Soms met uiteten of bbqen kom je er boven, maar als je dan weer over de hele week bekijkt dan hou je toch nog wel een tekort over van 1500-2000kcal..
In de praktijk betekend dit dat ik gemiddeld 200-300 gr per week afviel.
Edit:
Iemand onlangs nog bij Pedaalkracht geweest in Nijmegen?
Ik heb er een bike-fit aangevraagd om een nieuwe fiets uit te zoeken, helaas pas in oktober had die een gaatje vrij in de agenda..
Hij zit nu ook als bike-fitter bij het team Jumbo-Visma en is komende tijd helaas heel druk met van alles en nog wat en vakanties, dus ik moet nog even geduld hebben..
Ik was nog benieuwd naar tips/tricks en waar op te letten bij zo'n bike-fit op een stelfiets ipv op een echte fiets..
[ Voor 11% gewijzigd door verstappen33 op 18-07-2023 13:26 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
sluit mijzelf aan bij @Requiem19 . Ik kom kwa gewicht en postuur redelijk in de buurt van jou @The Legend .
Ben afgelopen jaar van 120 naar 96 gegaan ( nu helaas weer 100 kg) .
Heb talloze keren op de fiets gezeten , ritjes van 3-4 uur waarbij ik 1 snelle Jelle en 2 x bidon water bij me had en toen ik thuis kwam zo gigantisch veel honger had dat ik mijzelf eigenlijk weer helemaal vol propte. Ben afgelopen jaar serieuzer gaan fietsen en veel meer gaan letten op voeding om af te vallen. Resultaat bij mij was ongeveer -700 calorietjes op dagen dat ik niet op de fiets zat, en +- break even op zondag ( duurrit van 3/4 uur) dus voor/tijdens/na rit goed eten. En op overige 1/2 dagen dat ik door de weeks nog eens 1 a 1,5 uur training volgde, at ik voor training een banaan en na training bak kwark. Dit hielp mij om ongeveer 0.5 tot 0.7 kg per week af te vallen, terwijl ik mijzelf top voelde qua energie.
Iedereen heeft zo zijn eigen methodes maar ook afvallen is ook een heel complex onderwerp. langzaam afvallen, niet te grote plussen en minnen in je dieet, (heilige 3500 calorieën per week in de min om 0.5 kg per week af te vallen)
Ben afgelopen jaar van 120 naar 96 gegaan ( nu helaas weer 100 kg) .
Heb talloze keren op de fiets gezeten , ritjes van 3-4 uur waarbij ik 1 snelle Jelle en 2 x bidon water bij me had en toen ik thuis kwam zo gigantisch veel honger had dat ik mijzelf eigenlijk weer helemaal vol propte. Ben afgelopen jaar serieuzer gaan fietsen en veel meer gaan letten op voeding om af te vallen. Resultaat bij mij was ongeveer -700 calorietjes op dagen dat ik niet op de fiets zat, en +- break even op zondag ( duurrit van 3/4 uur) dus voor/tijdens/na rit goed eten. En op overige 1/2 dagen dat ik door de weeks nog eens 1 a 1,5 uur training volgde, at ik voor training een banaan en na training bak kwark. Dit hielp mij om ongeveer 0.5 tot 0.7 kg per week af te vallen, terwijl ik mijzelf top voelde qua energie.
Iedereen heeft zo zijn eigen methodes maar ook afvallen is ook een heel complex onderwerp. langzaam afvallen, niet te grote plussen en minnen in je dieet, (heilige 3500 calorieën per week in de min om 0.5 kg per week af te vallen)
Een paar maanden geleden ben ik bij Pedaalkracht geweest voor een bikefit, vooraf veel goede verhalen over gehoord, ook binnen de wielerclub. Helaas zelf uiteindelijk niet onverdeeld positief (na de bikefit een slechtere L/R balans bijvoorbeeld, geen oefeningen mee gekregen om fietshouding te verbeteren, nog wat perikelen met schoenen/steunzolen), waarschijnlijk wil ik op een later moment nogmaals een bikefit doen bij een sportfysiotherapeut (ipv een bewegingswetenschapper zoals Pedaalkracht). Icm de toch wel hogere tarieven en de lange wachttijd bij Pedaalkracht was ik achteraf misschien liever naar een andere partij in omgeving Nijmegen gegaan (bijv. beteropdefiets.nl, goedkoper en kortere wachttijden alleen heeft die niet zo'n pasfiets geloof ik).verstappen33 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:15:
[...]
Edit:
Ik heb er een bike-fit aangevraagd om een nieuwe fiets uit te zoeken, helaas pas in oktober had die een gaatje vrij in de agenda..
Hij zit nu ook als bike-fitter bij het team Jumbo-Visma en is komende tijd helaas heel druk met van alles en nog wat en vakanties, dus ik moet nog even geduld hebben..
Ik was nog benieuwd naar tips/tricks en waar op te letten bij zo'n bike-fit op een stelfiets ipv op een echte fiets..
Kanttekening natuurlijk dat dit mijn N=1 ervaring is, genoeg mensen die verder wel tevreden zijn over Pedaalkracht.
p.s.
voor nieuwe schoenen ga ik binnenkort naar bikeshoe4u, zoals het een trouwe tweakert betaamt
[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 18-07-2023 13:42 ]
In aanvulling op wat er hierboven al gemeld is: wat mensen volgens mij makkelijk over het hoofd zien is dat je, als je een goeie fietstocht maakt, tijdens de rit helemaal niet zomaar meer eet dan je verbruikt. Zeker bij een langere en vrij intensieve inspanning zal je normaal gesproken veel meer verbruiken dan dat je eet, ook als je veel eet.The Legend schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:57:
Dit is echt een heel goed verhaal.verstappen33 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:15:
[...]
Ik ben zelf dit jaar (vanaf januari) 12-13kg afgevallen en ben veel (en hard) gaan fietsen...
Uiteindelijk draait het om calorieeen, minder binnen krijgen dan dat je verbruikt..
Echter zit je natuurlijk met een basis behoefte die je elke dag nodig hebt (in rust).
Dit kun je uitrekenen, en daarnaast kun je per dag bekijken hoeveel tekort je wilt hebben op je inname tov verbruik..
ik probeerde zelf ronde de -200/-300 per dag te zitten..
Op dagen dat ik dus niet fietste betekende dat ik rond de 21-2200 kcal wilde eten (basis was voor mij 2400kcal)..
Met 2 uur fietsen verbrand je op hogere intensiteit rond de 1500kcal.
Dit at er ik er natuurlijk niet allemaal bij op die dag, dat zou betekenen dat ik dik 3600-3700kcal moest gaan eten om hetzelfde tekort te creeeren.
Ik at dan vaak rond de 3200, waarvoor 200 extra overdag voor de training, en 500-600 na de training in de vorm van een extra maaltijd (vaak kwark met wat fruit en muesli)...
Als je dit niet doet dan creeer je een nog groter tekort, en volg je eigenlijk een crash dieet, en gaat juist tegenwerken in je training en voel je je heel futloos..
Daarnaast heb ik ook altijd 1 dag per week dat ik gewoon lekker eet en niet echt calorieen tel, gemiddeld kom ik dan rond mijn basis behoefte uit voor die dag. Soms met uiteten of bbqen kom je er boven, maar als je dan weer over de hele week bekijkt dan hou je toch nog wel een tekort over van 1500-2000kcal..
In de praktijk betekend dit dat ik gemiddeld 200-300 gr per week afviel.
Edit:
Ik ben begin dit jaar ook begonnen met afvallen. Mede omdat ik in augustus de Stelvio ga beklimmen en dat graag zo licht mogelijk wilde doen. Toen ging het gewoon om echt weinig eten, mijn logica 'hoe minder ik eet, hoe groter het verschil met wat ik verbrand', maar dan eet je dus ook minder dan je lichaam nodig heeft om te functioneren.
De eerste 10 kilo vlogen eraf, binnen 10 weken. Daarna viel het stil, en ook echt lang stil, terwijl ik dagen had dat ik nog geen 1.500 kcal binnen kreeg. Dat strookte niet met mijn logica.
Toen toch maar de drempel overgegaan om naar een (sport)diëtist te gaan (tot die tijd dacht ik 'met deze logica is het toch niet moeilijk?'). Hieruit bleek dat ik op een normale dag 2.900 kcal verbrand en dat ik dus minimaal 2.400 kcal per dag moet binnenkrijgen om gezond af te vallen. Dat was best een shock, en toen ik daarmee begon kwam ik eerst een klein beetje aan, maar sindsdien gaat het gewicht weer langzaam maar zeker omlaag, en dat nu zonder dat het mij spiermassa kost. Want dat bleek een gevolg van hoe ik at: ik trainde meer dan genoeg terwijl m'n spiermassa minder werd.
Lang verhaal kort: de simpele theorie 'als je maar minder binnenkrijgt dan je verbrandt val je wel af' is iets te ongenuanceerd voor de werkelijkheid.
Oh ja, en als je die standaardverbranding -500kcal als basis neemt: vergeet dan ook niet dat je het aantal calorieën dat je verbrandt met je fietsrit er volledig bij moet eten. Als je 's avonds gaat fietsen moet je daar dus de hele dag al rekening mee houden.
[ Voor 3% gewijzigd door pim89 op 18-07-2023 13:49 ]
Vooral het eten na een training is belangrijk, je lichaam schreeuwt dan om energie, geef het dan ook, anders breekt het alleen maar meer af dan dat je lief is..pim89 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:48:
[...]
Dit is echt een heel goed verhaal.
Ik ben begin dit jaar ook begonnen met afvallen. Mede omdat ik in augustus de Stelvio ga beklimmen en dat graag zo licht mogelijk wilde doen. Toen ging het gewoon om echt weinig eten, mijn logica 'hoe minder ik eet, hoe groter het verschil met wat ik verbrand', maar dan eet je dus ook minder dan je lichaam nodig heeft om te functioneren.
De eerste 10 kilo vlogen eraf, binnen 10 weken. Daarna viel het stil, en ook echt lang stil, terwijl ik dagen had dat ik nog geen 1.500 kcal binnen kreeg. Dat strookte niet met mijn logica.
Toen toch maar de drempel overgegaan om naar een (sport)diëtist te gaan (tot die tijd dacht ik 'met deze logica is het toch niet moeilijk?'). Hieruit bleek dat ik op een normale dag 2.900 kcal verbrand en dat ik dus minimaal 2.400 kcal per dag moet binnenkrijgen om gezond af te vallen. Dat was best een shock, en toen ik daarmee begon kwam ik eerst een klein beetje aan, maar sindsdien gaat het gewicht weer langzaam maar zeker omlaag, en dat nu zonder dat het mij spiermassa kost. Want dat bleek een gevolg van hoe ik at: ik trainde meer dan genoeg terwijl m'n spiermassa minder werd.
Lang verhaal kort: de simpele theorie 'als je maar minder binnenkrijgt dan je verbrandt val je wel af' is iets te ongenuanceerd voor de werkelijkheid.
Oh ja, en als je die standaardverbranding -500kcal als basis neemt: vergeet dan ook niet dat je het aantal calorieën dat je verbrandt met je fietsrit er volledig bij moet eten. Als je 's avonds gaat fietsen moet je daar dus de hele dag al rekening mee houden.
En je hoeft echt niet alles erbij te eten wat je tijdens een training verbrand hebt.
Belangrijkste is dat je je glucogeen gehalte weer goed opbouwt na een training, dus genoeg koolhydraten in je dieet, maar ook genoeg eiwitten voor spierbehoudt.
En werk met gemiddelde week getallen qua tekorten, ga het niet per dag bekijken.. Een dag wat meer tekort die je de volgende dag er weer bij eet is geen probleem.
Scheelt weer veel stres met dagelijkse calorieen tellen.
[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 18-07-2023 13:57 ]
Eens met bovenstaande.verstappen33 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:55:
[...]
Vooral het eten na een training is belangrijk, je lichaam schreeuwt dan om energie, geef het dan ook, anders breekt het alleen maar meer af dan dat je lief is..
En je hoeft echt niet alles erbij te eten wat je tijdens een training verbrand hebt.
Belangrijkste is dat je je glucogeen gehalte weer goed opbouwt na een training, dus genoeg koolhydraten in je dieet, maar ook genoeg eiwitten voor spierbehoudt.
En werk met gemiddelde week getallen qua tekorten, ga het niet per dag bekijken.. Een dag wat meer tekort die je de volgende dag er weer bij eet is geen probleem.
Scheelt weer veel stres met dagelijkse calorieen tellen.
Ik houd altijd het lijstje van Jim (beter worden beter worden beter worden) aan:
1 t/m 3 bij voorkeur gelijktijdig en zo snel mogelijk nadat je klaar bent
1. Beginnen/verder gaan met hydrateren.
2. Kleding uit/douchen.
3. Koolhydraten.
4. Eiwitten (dit mag best na enkele uren zijn, eiwitten heb je niet direct na de inspanning nodig).
5. Een biertje indien je een serieuze inspanning hebt gedaan (voor de insiders; Marmotte is ONVOLDOENDE ZWAAR).
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik moet zeggen dat ik de Marmotte editie 2022 best voldoende zwaar vond. Geen idee hoe het dit jaar was, ik geloof een stuk behapbaarder. Je moet gewoon voldoende hard trappen.Stufferdt schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:29:
[...]
Eens met bovenstaande.
Ik houd altijd het lijstje van Jim (beter worden beter worden beter worden) aan:
1 t/m 3 bij voorkeur gelijktijdig en zo snel mogelijk nadat je klaar bent![]()
1. Beginnen/verder gaan met hydrateren.
2. Kleding uit/douchen.
3. Koolhydraten.
4. Eiwitten (dit mag best na enkele uren zijn, eiwitten heb je niet direct na de inspanning nodig).
5. Een biertje indien je een serieuze inspanning hebt gedaan (voor de insiders; Marmotte is ONVOLDOENDE ZWAAR).
[ Voor 6% gewijzigd door HBSVDK op 18-07-2023 14:44 ]
Tijdens de beter worden podcast (dunno welke aflevering, ergens een van de eerste) ging het over herstellen en toen zei Jim dat je beter een paar uur nog kon wachten met alcohol nuttigen. Dus toen werd er geopperd; je kan bovenop de Alpe aan het einde van de Marmotte best een biertje drinken toch?HBSVDK schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:43:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de Marmotte editie 2022 best voldoende zwaar vond. Geen idee hoe het dit jaar was, ik geloof een stuk behapbaarder. Je moet gewoon voldoende hard trappen.
Daar is toen zoveel commentaar op gekomen, dat je tegenwoordig wel direct bier mag
hij praatte natuurlijk over een ideaal plaatje om echt beter te worden, en dat was (beste geen) of 3 tot 4 uur na de inspanning als je dan wel echt biertje neemt) eerst je lichaam wat eiwitte/suikers geven om wat te herstellen.Stufferdt schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:36:
[...]
Tijdens de beter worden podcast (dunno welke aflevering, ergens een van de eerste) ging het over herstellen en toen zei Jim dat je beter een paar uur nog kon wachten met alcohol nuttigen. Dus toen werd er geopperd; je kan bovenop de Alpe aan het einde van de Marmotte best een biertje drinken toch?Daar was Jim "de professor" het dus niet mee eens. Eerst vocht, koolhydraten en eten.
Daar is toen zoveel commentaar op gekomen, dat je tegenwoordig wel direct bier mag
Als jij de Marmotte gereden hebt, en bovenkomt kan je echt wel een biertje drinken
Ha dag + 2 had ik alweer de col de la loze. Leuk klimmetje, tot het bos, overigens.
Bedankt voor je reactie.HBSVDK schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 02:16:
[...]
Zonder twijfel de 6600. Fiets ik al jaren mee op mijn trippel (met jaar lijks vervangen ketting) op een origineel 6600 schakelgroep. Werkt prima en met gewaxte of geoliede ketting geen lawaai.
Voorschrift van de fabrikant volgen dan maar.
Vraagje,
Ik fiets dit jaar voor het eerst mee met de fietsclub en dit gaat prima.
De getraindheid gaat met flinke stappen vooruit, maar ik merk dat ik op zeer hoge snelheid tekort kom
Nu geef ik graag mijn fiets de schuld (heb nog een goedkope instapper), maar ik zit met het volgende probleem:
Soms kom je op kop, en met snelheden tot 35km/u heb ik op zich geen problemen, al merk ik wel dat dit veel kracht kost.
Maar aangezien de getraindheid van de hele groep omhoog gaat, gaat de kruissnelheid ook gestaag omhoog, en we zitten nu qua kruissnelheid vaak op 37-38 km/u.
Zolang ik in de groep hang is dit geen probleem en trap ik gemiddeld 180-200W aan vermogen.
Maar op kop, of wanneer ik een gat moet dichten merk ik dat ik me echt kapot moet trappen (350-400W en hoger) om maar de gang erin te houden of het gat te dichten..
Mijn FTP ligt rond de 275-280, dus ik ben zo kapot met die hoge vermogens..
Is het puur getraindheid, of ligt het ook aan mijn fiets die ervoor zorgt dat ik me kapot trap op die snelheden?
Ook merk ik dat ik heel veel moeite heb om een sprintje te trekken (om een gat te dichten) met snelheden boven de 40km/u)
Wat is jullie vermogen als je 37-38km/u trapt?
De getraindheid gaat met flinke stappen vooruit, maar ik merk dat ik op zeer hoge snelheid tekort kom
Nu geef ik graag mijn fiets de schuld (heb nog een goedkope instapper), maar ik zit met het volgende probleem:
Soms kom je op kop, en met snelheden tot 35km/u heb ik op zich geen problemen, al merk ik wel dat dit veel kracht kost.
Maar aangezien de getraindheid van de hele groep omhoog gaat, gaat de kruissnelheid ook gestaag omhoog, en we zitten nu qua kruissnelheid vaak op 37-38 km/u.
Zolang ik in de groep hang is dit geen probleem en trap ik gemiddeld 180-200W aan vermogen.
Maar op kop, of wanneer ik een gat moet dichten merk ik dat ik me echt kapot moet trappen (350-400W en hoger) om maar de gang erin te houden of het gat te dichten..
Is het puur getraindheid, of ligt het ook aan mijn fiets die ervoor zorgt dat ik me kapot trap op die snelheden?
Ook merk ik dat ik heel veel moeite heb om een sprintje te trekken (om een gat te dichten) met snelheden boven de 40km/u)
Zie hier een heel generiek overzichtje van wattages per snelheid:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qYg4ATEL7ZnSJhDp1JRAkX6t.png?f=user_large)
https://www.road-bike.co.uk/articles/cycling-power.php
75% van de luchtweerstand ben je zelf en je fiets is maar 25%. Dus stel je koopt een fiets die 10% meer aero is, dan win je maar 2,5% (op 300 watts is dat dan dus 7 watt dat je wint). (disclaimer: dit is natuurlijk veel complexer, maar gaat om de hoofdlijnen).
Je zult het meest laaghangende fruit kunnen winnen door een betere positie te vinden, je kleding te optimizen, aero sokken, aero helm, benen scheren, banden met lage rolweerstand en uiteindelijk een knap setje wielen. Met je fiets zelf ga je niet het verschil maken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qYg4ATEL7ZnSJhDp1JRAkX6t.png?f=user_large)
https://www.road-bike.co.uk/articles/cycling-power.php
75% van de luchtweerstand ben je zelf en je fiets is maar 25%. Dus stel je koopt een fiets die 10% meer aero is, dan win je maar 2,5% (op 300 watts is dat dan dus 7 watt dat je wint). (disclaimer: dit is natuurlijk veel complexer, maar gaat om de hoofdlijnen).
Je zult het meest laaghangende fruit kunnen winnen door een betere positie te vinden, je kleding te optimizen, aero sokken, aero helm, benen scheren, banden met lage rolweerstand en uiteindelijk een knap setje wielen. Met je fiets zelf ga je niet het verschil maken.
Positie op de fiets maakt onwijs veel verschil voor deze snelheden, daarnaast het gebruikte materiaal. Voor dingen boven FTP is het voornamelijk VO2 max trainingen.verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:26:
Vraagje,
Ter referentie
/f/image/AdwRBGjiS7fZ8bqnIaNYgRKN.png?f=fotoalbum_large)
Ritje van afgelopen zondag, waaiers, genoeg op kop gewerkt en in het wiel. @86-87kg. Met 300-320W rijd ik wel 38km/u met wind tegen/zijwind. Dus meer training boven FTP om de kopbeurten te verbeteren, verder is je kopbeurt op 125 - 140% FTP, dat is natuurlijk ook wel een relatieve inspanning.
Solo ritjes, met ongeveer 240-250W rijd ik 35km/u. Positie, kleding, banden, speelt allemaal wel mee bij dit soort dingen.
Klopt, die waarden vond ik ook terug in Google..
Het probleem met mijn fiets (geef toch het materiaal een beetje de schuld
), is dat het lijkt alsof ik veel meer kracht moet zetten met accelereren, fietsmaatjes in de groep met een "dure" fiets, lijken naar voren te schieten als ze even aanzetten bij 33km/u naar 40 km/u..
Ik loop dan te harken en te ploeteren (400W+) om weer aan te haken..
Een betere wielset, stijver frame zou hierbij denk ik wel veel helpen om sneller het gat te dichten.
Houding is idd een dingetje, ik moet echt onderin de beugels fietsen wil ik het tempo enigzins volhouden op kop..
Het probleem met mijn fiets (geef toch het materiaal een beetje de schuld
Ik loop dan te harken en te ploeteren (400W+) om weer aan te haken..
Een betere wielset, stijver frame zou hierbij denk ik wel veel helpen om sneller het gat te dichten.
Houding is idd een dingetje, ik moet echt onderin de beugels fietsen wil ik het tempo enigzins volhouden op kop..
Ik zou gewoon een nieuwe fiets kopen met kekke velgen. Dan is je probleem opgelost!
Onderin de beugels is niet het meest aerodynamisch. Op de hoods met je onderarmen op je stuur is doorgaans het meest aero (armen naar binnen):

Heeft iemand hier ervaring met hoe indicatief de "Conditie" in Strava echt is? Over 6 weken ga ik 2x de Stelvio op 1 dag opfietsen en als ik dat getal in Strava moet geloven zit ik nu op hetzelfde niveau als toen ik vorig jaar zonder problemen de Ventoux op ben gefietst. Ga de komende 6 weken uiteraard gewoon door met trainen en voel zelf ook wel waar ik ongeveer sta, maar vroeg me af in hoeverre dat in Strava ook echt iets zegt.
Ga maar uit van puur getraindheid, de inbreng van de fiets is echt marginal gains bij 37-38 km/h, je kunt daar als je optimistisch bent misschien es 20W winnen bij 37-38 km/u als je alles meeneemt (fiets, kleding). Je houding is daarin wel alles bepalend, als je huidige fiets niet toelaat dat je écht diep zit, kun je daar meer winst halen met een andere fiets, niet omdat ie toevallig 600 gr lichter is of meer aero-wielen heeftverstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:26:
Vraagje,
Je laatste vraag is bijna nietszeggend zonder extra informatie. Hoe hard waait het? Wind mee of tegen?
Ter referentie: Zondag een kennis terug moeten rijden naar een groep die niet inhield en dat was met de wind schuin in de rug 290W nodig om 40 km/h te rijden. "Maar" 225W om dezelfde snelheid te halen met wind vol in de rug. Met dezelfde windkracht maar dan vol in je bakkes deed ik 275W om 28 km/h te rijden. Denk dat het zondag windkracht 5~ hier was en die getallen zijn 'op de open vlakte'.
Het is ook niet zo gek dat als je in essentie VO2max-blokjes doet op kop (100W boven je FTP!) dat je dat niet lang volhoudt. Met jouw FTP fiets je in een groep die misschien nét iets boven je niveau zit. Das een mooie training, maar ook niet zo gek dat je helemaal naar de vaantjes bent. In je eentje haal je dat soort snelheden (ook) niet tenslotte.
Fiets je met een powermeter? Dan is het redelijk accuraat denk ik. Strava kijkt naar de trainingsload van de afgelopen weken tov je FTP en bepaalt dan in simpele termen hoe hard je getraind hebt.Henkie_NtA schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:42:
Heeft iemand hier ervaring met hoe indicatief de "Conditie" in Strava echt is? Over 6 weken ga ik 2x de Stelvio op 1 dag opfietsen en als ik dat getal in Strava moet geloven zit ik nu op hetzelfde niveau als toen ik vorig jaar zonder problemen de Ventoux op ben gefietst. Ga de komende 6 weken uiteraard gewoon door met trainen en voel zelf ook wel waar ik ongeveer sta, maar vroeg me af in hoeverre dat in Strava ook echt iets zegt.
Hoe goed je echt bent hangt van meer factoren af dan training alleen (slaap, voeding, stress, gewicht, etc). Dus het wil niet per se zeggen dat je even hard gaat fietsen als vorig jaar, maar alleen dat je min of meer dezelfde trainingsarbeid hebt verricht.
Intervals.icu heeft hier een veel inzichtelijker overzicht voor. Kun je zo koppelen aan je Strava.
Volgens mij is dat gewoon een getal wat wordt afgeleid van de hoeveelheid die je fiets over de afgelopen x weken. (in feite dus je TSS met nog wat andere variable erin). Het zegt wat mij betreft vooral iets over de arbeid die je hebt geleverd maar niet specifiek of hoe "fit" je echt bent, of hoe goed je training past bij je doel.Henkie_NtA schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:42:
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Gisteravond was het praktisch windstil, denk hooguit 5-10km/u aan windsnelheid..joker1977 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:45:
[...]
Ga maar uit van puur getraindheid, de inbreng van de fiets is echt marginal gains bij 37-38 km/h, je kunt daar als je optimistisch bent misschien es 20W winnen bij 37-38 km/u als je alles meeneemt (fiets, kleding). Je houding is daarin wel alles bepalend, als je huidige fiets niet toelaat dat je écht diep zit, kun je daar meer winst halen met een andere fiets, niet omdat ie toevallig 600 gr lichter is of meer aero-wielen heeft
Je laatste vraag is bijna nietszeggend zonder extra informatie. Hoe hard waait het? Wind mee of tegen?
Ter referentie: Zondag een kennis terug moeten rijden naar een groep die niet inhield en dat was met de wind schuin in de rug 290W nodig om 40 km/h te rijden. "Maar" 225W om dezelfde snelheid te halen met wind vol in de rug. Met dezelfde windkracht maar dan vol in je bakkes deed ik 275W om 28 km/h te rijden. Denk dat het zondag windkracht 5~ hier was en die getallen zijn 'op de open vlakte'.
Het is ook niet zo gek dat als je in essentie VO2max-blokjes doet op kop (100W boven je FTP!) dat je dat niet lang volhoudt. Met jouw FTP fiets je in een groep die misschien nét iets boven je niveau zit. Das een mooie training, maar ook niet zo gek dat je helemaal naar de vaantjes bent. In je eentje haal je dat soort snelheden (ook) niet tenslotte.
Ik fiets maar 2x in de week, en dan komt het inderdaad neer op VO2max blokjes of intervalletjes/sprintjes..
Als ik tijd heb wil ik nog wel een langere duurrit maken, en dan ligt mijn snelheid idd niet zo hoog, meestal rond de 30, en dan zit ik qua hartslag/power in mijn duurvermogens zone.
Ik groei nog steeds flink qua conditie en uithoudings vermogen en FTP gaat ook nog wel iets omhoog is mijn indruk, alleen vind ik die lastig te meten op de openbare weg.
Ik blijf gewoon lekker doorfietsen, en idd liever in een groep die net boven mijn kunnen ligt (uitdaging), gelukkig vinden ze het niet heel erg dat ik wat minder kopwerk doe, of na 2-3 minuten alweer laat terugzakken. Die getraindheid komt dan vanzelf wel.
Twee keer per week is ook niet heel veel he. Om dan te verwachten dat je makkelijk kopbeurtjes van 38 per uur gaat kunnen.. Tsja.. Misschien een Speed pedelec kopen?verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Gisteravond was het praktisch windstil, denk hooguit 5-10km/u aan windsnelheid..
Ik fiets maar 2x in de week, en dan komt het inderdaad neer op VO2max blokjes of intervalletjes/sprintjes..
Als ik tijd heb wil ik nog wel een langere duurrit maken, en dan ligt mijn snelheid idd niet zo hoog, meestal rond de 30, en dan zit ik qua hartslag/power in mijn duurvermogens zone.
Ik groei nog steeds flink qua conditie en uithoudings vermogen en FTP gaat ook nog wel iets omhoog is mijn indruk, alleen vind ik die lastig te meten op de openbare weg.
Ik blijf gewoon lekker doorfietsen, en idd liever in een groep die net boven mijn kunnen ligt (uitdaging), gelukkig vinden ze het niet heel erg dat ik wat minder kopwerk doe, of na 2-3 minuten alweer laat terugzakken. Die getraindheid komt dan vanzelf wel.
Als je steeds beter mee wilt kunnen komen met die groep dan zal je denk ik toch vaker en meer lange duurritjes moeten gaan maken. Zorgen dat die basis breder wordt en daarmee zal je ook zien dat je langere beurten kunt doen waarvan je, in het wiel, ook weer sneller hersteld.verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:57:
Hoog intensief trainen is lekker en ook zeker belangrijk, maar ik merk dat juist het laag intensievere ervoor zorgt dat ik snel herstel na een tijd hoge intensiteit (of dat nou in een wedstrijd of interval blok is).
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Phydomir schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Volgens mij is dat gewoon een getal wat wordt afgeleid van de hoeveelheid die je fiets over de afgelopen x weken. (in feite dus je TSS met nog wat andere variable erin). Het zegt wat mij betreft vooral iets over de arbeid die je hebt geleverd maar niet specifiek of hoe "fit" je echt bent, of hoe goed je training past bij je doel.
Ja zo'n vermoeden had ik al, thanks voor de reacties.Requiem19 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Fiets je met een powermeter? Dan is het redelijk accuraat denk ik. Strava kijkt naar de trainingsload van de afgelopen weken tov je FTP en bepaalt dan in simpele termen hoe hard je getraind hebt.
Hoe goed je echt bent hangt van meer factoren af dan training alleen (slaap, voeding, stress, gewicht, etc). Dus het wil niet per se zeggen dat je even hard gaat fietsen als vorig jaar, maar alleen dat je min of meer dezelfde trainingsarbeid hebt verricht.
Intervals.icu heeft hier een veel inzichtelijker overzicht voor. Kun je zo koppelen aan je Strava.
Indirect zegt de hoeveelheid trainingsarbeid die je hebt verricht natuurlijk wel iets over hoe fit je bent, maar in deze context is dat wel heel grof denk ik.
Vergeleken met vorig jaar heb ik het afgelopen jaar ook veel meer krachttraining gedaan, iets wat ik duidelijk merk in de raw power in mn benen. Dat ga je in dat getal natuurlijk niet terug zien en gaat zeker in de bergen echt wel uitmaken (als ik klimmen in zwift mag geloven),
Het is misschien niet veel, maar om dan gelijk een speed-pedelec aan te bevelen...Mitashi schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:02:
[...]
Twee keer per week is ook niet heel veel he. Om dan te verwachten dat je makkelijk kopbeurtjes van 38 per uur gaat kunnen.. Tsja.. Misschien een Speed pedelec kopen?
Ik probeer gewoon mijn situatie te analyseren en kijken waar er verbeteringen mogelijk zijn.
En als 1 van de verbeteringen meer training is, dan so be it, maar denigrerende antwoorden heb ik weinig aan.
Ik denk dat als je 'maar' 2x / week fietst en dat het dan voornamelijk boren in een groep van 37-38 km/h kruissnelheid is, je niet al teveel meer moet verwachten, hoor.verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Gisteravond was het praktisch windstil, denk hooguit 5-10km/u aan windsnelheid..
Voor mij klinkt het als de klassieke valkuil: 2x / week (lekker) grijs trainen - dat ziet er zo mooi uit op Strava, maar dan bereik je wel vlot je plafond en kun je met dat soort trainingen prima 180W brommeren, maar het échte werk (aanzetten, gaatjes dichtrijden, sprinten, op kop boren) leer je er niet van.
Fietsen moet voornamelijk leuk zijn, als je dit leuk vindt, ga zo door! Als je (echt) beter wilt worden, meer trainen en dan meer varieëren in trainingen, vrees ik...
Zijn er hier nog deelnemers van Rad Am Ring aankomend weekend?
Voor mij wordt het de eerste keer en ik benieuwd of er mensen zijn met eerdere ervaringen.
Ik doe de 150km met een oud-collega. De afstand zal geen probleem zijn maar de hoogtemeters (3300) zijn een ander verhaal... Is het gewoon een kwestie van rustig beginnen en jezelf niet opblazen?
Ik weet als geen ander hoe belangrijk onderweg eten is. Elk uur meerdere repen. Iemand ervaring met de ravitaillering daar, is die voldoende?
Gelukkig heb ik veel getraind dit jaar en ben netjes op gewicht... fingers crossed dat ik de eindstreep haal
Voor mij wordt het de eerste keer en ik benieuwd of er mensen zijn met eerdere ervaringen.
Ik doe de 150km met een oud-collega. De afstand zal geen probleem zijn maar de hoogtemeters (3300) zijn een ander verhaal... Is het gewoon een kwestie van rustig beginnen en jezelf niet opblazen?
Ik weet als geen ander hoe belangrijk onderweg eten is. Elk uur meerdere repen. Iemand ervaring met de ravitaillering daar, is die voldoende?
Gelukkig heb ik veel getraind dit jaar en ben netjes op gewicht... fingers crossed dat ik de eindstreep haal
Fietsen vind ik idd leuk, en ik ben helaas beperkt in mijn tijd, 5-8 uur per week trainen is momenteel de max.joker1977 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:13:
[...]
Ik denk dat als je 'maar' 2x / week fietst en dat het dan voornamelijk boren in een groep van 37-38 km/h kruissnelheid is, je niet al teveel meer moet verwachten, hoor.
Voor mij klinkt het als de klassieke valkuil: 2x / week (lekker) grijs trainen - dat ziet er zo mooi uit op Strava, maar dan bereik je wel vlot je plafond en kun je met dat soort trainingen prima 180W brommeren, maar het échte werk (aanzetten, gaatjes dichtrijden, sprinten, op kop boren) leer je er niet van.
Fietsen moet voornamelijk leuk zijn, als je dit leuk vindt, ga zo door! Als je (echt) beter wilt worden, meer trainen en dan meer varieëren in trainingen, vrees ik...
En dat resulteerd dus in 2 vaste trainingsavonden en in het weekend af en toe een duurrit van 3-4 uur..
Mijn vrouw werkt veel wisselende diensten, en dan moet ik thuis zijn ivm de kinderen.
Binnenkort komt er een tacx bij, en dan hoop ik ook wat meer korte/gerichtere trainingen thuis te kunnen doen als mijn vrouw aan het werk is.
Die tacx gaat enorm helpen. Kan je je tijd optimaal gebruiken.verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Fietsen vind ik idd leuk, en ik ben helaas beperkt in mijn tijd, 5-8 uur per week trainen is momenteel de max.
En dat resulteerd dus in 2 vaste trainingsavonden en in het weekend af en toe een duurrit van 3-4 uur..
Mijn vrouw werkt veel wisselende diensten, en dan moet ik thuis zijn ivm de kinderen.
Binnenkort komt er een tacx bij, en dan hoop ik ook wat meer korte/gerichtere trainingen thuis te kunnen doen als mijn vrouw aan het werk is.
+ heel veel voor dit.Phydomir schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:06:
[...]
Als je steeds beter mee wilt kunnen komen met die groep dan zal je denk ik toch vaker en meer lange duurritjes moeten gaan maken. Zorgen dat die basis breder wordt en daarmee zal je ook zien dat je langere beurten kunt doen waarvan je, in het wiel, ook weer sneller hersteld.
Hoog intensief trainen is lekker en ook zeker belangrijk, maar ik merk dat juist het laag intensievere ervoor zorgt dat ik snel herstel na een tijd hoge intensiteit (of dat nou in een wedstrijd of interval blok is).
Dit is hét grote verschil voor mij in 2023. VEEL rustige ritjes omdat Join dat tegen mij zei. Ik stribbelde eerst mentaal wat tegen (zie mijn posts in april bijv), maar na 4 maanden consistent veel Z2 werk heb ik de beste progressie ooit op de fiets. FTP waanzinnig omhoog, veel minder stuk door zware interval training, sneller herstel, makkelijker lange ritten kunnen rijden (200 km solo, no problemo), minder honger op de fiets etc etc.
Ter illustratie: wat in december 2022 mijn FTP was, is nu mijn duurzone.
Ik vind het nog steeds paradoxaal: je gaat harder fietsen als je veel langzaam gaat fietsen.
Dat is de enige sport die ik ken die zo werkt. Bij krachttraining moet je constant progressive overlad doen om beter te worden. Bij fietsen zit die overload niet in de intensiteit, maar vooral in het uitbouwen van de uren in Z2.
Het gebeurd de laatste tijd steeds vaker dat wanneer ik op de pedalen ga staan, en er dus meer gewicht op mijn stuur/voorwiel komt, ik het gevoel heb dat iets ervoor zorgt dat ik afrem.
Dacht eerst wellicht te weinig druk in de banden, maar dat is het niet. Ik hoor ook geen vreemd geluid, door bijvoorbeeld een aanlopende schijfrem oid.. Maar het lijkt net alsof je lichtjes remt. Wanneer ik op het zadel zit gebeurd dit nooit.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad, en/of idee wat dit zou kunnen zijn?
Dacht eerst wellicht te weinig druk in de banden, maar dat is het niet. Ik hoor ook geen vreemd geluid, door bijvoorbeeld een aanlopende schijfrem oid.. Maar het lijkt net alsof je lichtjes remt. Wanneer ik op het zadel zit gebeurd dit nooit.
eens, maar 20 watt winst als je rond of boven je FTP aan het beulen bent is wel de moeite natuurlijkjoker1977 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:45:
[...]
Ga maar uit van puur getraindheid, de inbreng van de fiets is echt marginal gains bij 37-38 km/h, je kunt daar als je optimistisch bent misschien es 20W winnen bij 37-38 km/u als je alles meeneemt (fiets, kleding). Je houding is daarin wel alles bepalend, als je huidige fiets niet toelaat dat je écht diep zit, kun je daar meer winst halen met een andere fiets, niet omdat ie toevallig 600 gr lichter is of meer aero-wielen heeft
Gisteren een uurtje tegen threshold geknald (284 watt avg) met 36.2 km/u, wel behoorlijk op mijn houding gelet, een jaar geleden een vergelijkbaar rondje met 286 watt en 34.8,houding scheelt dus behoorlijk, maar ik verwacht eigenlijk met een aero monster en hoge velgen, dat je met deze power toch nog wel 1-2 km winst kan boeken (nu een cube attain, velgremmen, vrije kabels, 30mm velgen)
mwah... wat ik vooral zie is een enorme piek als ik een lange rit doe en nog meer als het een intensieve wedstrijd is. ik verwacht niet dat de stijging in conditie bij 6 uur knallen is zoals strava het inschat...Henkie_NtA schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:42:
je vangt een hoop meer wind als je uit het zadel komt.. misschien is dat het....??YLMOSE schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:57:
Het gebeurd de laatste tijd steeds vaker dat wanneer ik op de pedalen ga staan, en er dus meer gewicht op mijn stuur/voorwiel komt, ik het gevoel heb dat iets ervoor zorgt dat ik afrem.
Nee helaas. Rij al wat jaartjes, en dit is echt iets van afgelopen periode jammer genoeg..Prulleman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:06:
[...]
je vangt een hoop meer wind als je uit het zadel komt.. misschien is dat het....??
mja.. wel gek dan.. je geeft ook aan dat je geen aanlopen hoort.. ik zou zeggen check voor de zekerheid (hoewel je normaliter dan ook wel je schijf hoort aanlopen) nog speling op de lagers van je voornaaf en kijken of de (steek)as van je voorwiel met het juiste moment vast zit.. (niet te los, maar ook niet te strak)YLMOSE schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:30:
[...]
Nee helaas. Rij al wat jaartjes, en dit is echt iets van afgelopen periode jammer genoeg..
80/20 hé, je moet je duurzone eerst goed genoeg ontwikkelen voor je echt hard kan trainen. Dat is je basis, daarna enkel onderhouden. Mijn duurritjes rijdt ik nu ook met 34-35 gemiddeld. Tsja, het is maar hoeveel waarde je eraan hecht natuurlijk. Gewoon lekker fietsen en genieten.Requiem19 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:51:
[...]
+ heel veel voor dit.
Dit is hét grote verschil voor mij in 2023. VEEL rustige ritjes omdat Join dat tegen mij zei. Ik stribbelde eerst mentaal wat tegen (zie mijn posts in april bijv), maar na 4 maanden consistent veel Z2 werk heb ik de beste progressie ooit op de fiets. FTP waanzinnig omhoog, veel minder stuk door zware interval training, sneller herstel, makkelijker lange ritten kunnen rijden (200 km solo, no problemo), minder honger op de fiets etc etc.
Ik vind het nog steeds paradoxaal: je gaat harder fietsen als je veel langzaam gaat fietsen.
Dat is de enige sport die ik ken die zo werkt. Bij krachttraining moet je constant progressive overlad doen om beter te worden. Bij fietsen zit die overload niet in de intensiteit, maar vooral in het uitbouwen van de uren in Z2.
Ik ga ook alleen rij ik de 75KM. Dus qua eten en bevoorrading zit ik wel goed met wat ik makkelijk mee kan nemen. Even kijken wat het weer doet of ik met 2x 650ml of 2x 950ml ga. 90g drinkmix per fles en 3x SiS beta fuel gels moet voldoende zijn.ShortsNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:14:
Qua pacing ga ik zelf wel voor de langere klimmen richting FTP rijden. Daarnaast nog een hoop kleine hupjes waar je toch wel even in het rood zult gaan. Verder natuurlijk geen meter vlak. Omdat ik maar 75KM doe kan ik wel iets meer in het rood gaan dan dat ik de 150KM zou doen. Dan zou ik juist vooral op die korte steile stukjes iets meer inhouden en die langere stukken ook wel het tempo iets terug schroeven. Je kan jezelf flink opblazen, en dan moet je nog 5 rondjes...
Vooral dat laatste is belangrijk. En hoe je kunt genieten is voor iedereen anders. De een geniet als hij op een dure fiets met ontploffende banden zit, een ander vind het fijn om elke rit maximaal te gaan en nog weer een ander is al lang blij als hij niet thuis hoeft te zitten. En alles is goed. Dat is het mooie van fietsen.rolandos582 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:39:
[...]
80/20 hé, je moet je duurzone eerst goed genoeg ontwikkelen voor je echt hard kan trainen. Dat is je basis, daarna enkel onderhouden. Mijn duurritjes rijdt ik nu ook met 34-35 gemiddeld. Tsja, het is maar hoeveel waarde je eraan hecht natuurlijk. Gewoon lekker fietsen en genieten.
Zeker, maar als je met een FTP van 275-280 rijdt en je op kop 375-400W moet doen, dan is 20W meer of minder het verschil in 10-20 sec langer op kop, daar zit de echte winst niet echt, vrees ik...Prulleman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:01:
[...]
eens, maar 20 watt winst als je rond of boven je FTP aan het beulen bent is wel de moeite natuurlijk, dat is niet te vergelijken met het minimale verschil tussen 180/200 watt (in je duurzone)
Ik zou er niet al te hoge verwachtingen van hebben, eerlijk gezegd. 1-2 km/h bij 30 is al iets heel anders dan bij (al) 37-38 km/h. Sure, je zult wat snelheidswinst boeken, maar niet héél veel.Gisteren een uurtje tegen threshold geknald (284 watt avg) met 36.2 km/u, wel behoorlijk op mijn houding gelet, een jaar geleden een vergelijkbaar rondje met 286 watt en 34.8,houding scheelt dus behoorlijk, maar ik verwacht eigenlijk met een aero monster en hoge velgen, dat je met deze power toch nog wel 1-2 km winst kan boeken (nu een cube attain, velgremmen, vrije kabels, 30mm velgen)
Ik woon in Noord-Nederland waar het altijd waait. Ik durf eigenlijk niet zozeer vermogens en snelheden aan mekaar te koppelen zonder verdere context.
Aantal jaar geleden zou ik de 75 km doen maar nooit tot de bevoorrading gekomenShortsNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:14:
Ter referentie, dit was de eerste valpartij en daarachter ben ik ook over de kop gevlogen:
Ik zag dat er een zone was voor eten en drinken boven op de Hohe Acht klim, dus ik ga ervan uit dat ik daar elke ronde kan bijtanken... Zodoende ben ik van plan te starten met slechts één bidon en een reep of twee. Hopelijk is het voldoendePhydomir schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:04:
[...]
Ik ga ook alleen rij ik de 75KM. Dus qua eten en bevoorrading zit ik wel goed met wat ik makkelijk mee kan nemen. Even kijken wat het weer doet of ik met 2x 650ml of 2x 950ml ga. 90g drinkmix per fles en 3x SiS beta fuel gels moet voldoende zijn.
Qua pacing ga ik zelf wel voor de langere klimmen richting FTP rijden. Daarnaast nog een hoop kleine hupjes waar je toch wel even in het rood zult gaan. Verder natuurlijk geen meter vlak. Omdat ik maar 75KM doe kan ik wel iets meer in het rood gaan dan dat ik de 150KM zou doen. Dan zou ik juist vooral op die korte steile stukjes iets meer inhouden en die langere stukken ook wel het tempo iets terug schroeven. Je kan jezelf flink opblazen, en dan moet je nog 5 rondjes...
Oei dat zijn nare beelden...la_fusion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Aantal jaar geleden zou ik de 75 km doen maar nooit tot de bevoorrading gekomenTen gevolgen van een actie van een ander een kettingreactie aan meerdere valpartijen waarbij ik uiteindelijk ook over de kop ben gevlogen met 70+ km/h. Wat mij vooral op viel was de gekte in het begin en het ondoordacht afdalen van sommige andere renners. Ik ben dus nooit veel verder dan 9-10 km gekomen..

Bedankt voor de tip. Eerste ronde rustig afdalen, en niet naast anderen blijven hangen in de afdaling.
[ Voor 22% gewijzigd door ShortsNL op 19-07-2023 13:52 ]
Begin dit jaar (voornamelijk jan en mrt) was ik minder fanatiek dan vorig jaar; dat merk je nu/verderop in het jaar. Logisch.rolandos582 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:39:
[...]
80/20 hé, je moet je duurzone eerst goed genoeg ontwikkelen voor je echt hard kan trainen. Dat is je basis, daarna enkel onderhouden. Mijn duurritjes rijdt ik nu ook met 34-35 gemiddeld. Tsja, het is maar hoeveel waarde je eraan hecht natuurlijk. Gewoon lekker fietsen en genieten.
Als je op kop wilt meedraaien met een groep die 38-40 gemiddeld doet over 80-100km moet je echt serieus getraind hebben.
@verstappen33
'Is het puur getraindheid, of ligt het ook aan mijn fiets die ervoor zorgt dat ik me kapot trap op die snelheden?'
Geen idee of dit al gezegd is, ik ga niet alle post uitgebreid lezen, mijn twee centen: getraindheid.
Voordat een fiets het verschil gaat maken zijn we GoT al lang en breed ontstegen
Ik rij regelmatig (nagenoeg elke zaterdag) in dezelfde groep als waar @rolandos582 de stats van postte. Wil je daar op kop meedraaien dan moet je simpelweg meer getraind hebben dan 2x/week, anders ga je dat als normale sterveling niet redden.
Wat ik in jouw geval zou doen: Voor de korte termijn de verwachtingen bijstellen en minder/niet meedraaien op kop. Lange termijn, meer/beter trainen. Hier is al veel zinnigs over gezegd en sluit ik mij bij aan.
Er is al best veel over gezegd, en het lijkt mij ook dat je voor die zaken waar je nu tekort komt (volgens je eigen waarneming) gericht zou kunnen gaan trainen. Wat daarnaast zou kunnen helpen om niet in die situaties te komen is om (nog) beter op te letten waar in de groep je rijdt en je positie goed te pakken. Dan hoef je allicht minder gaten dicht te rijden en kun je met een lager vermogen toe.verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:26:
Vraagje,
Om je toch te helpen de keuze te maken voor een andere fiets: een goede aluminium fiets schijnt even stijf te zijn als slecht carbon. (Tijdje terug was daar een item over bij GCN dacht ik.) Ik ben van een instap-alu fiets overgestapt naar een mid-level carbon en ik was ronduit verbaasd over hoeveel efficiënter de krachtoverbrenging was. In de fietsclub zit een aantal fietsers met echte racemonsters (ik heb meer een endurance-model) en die zijn nog veel stijver dan mijn frame. Zelfs als ik daarop een blokje rijd heb ik de indruk dat vooruit schiet tov m'n eigen fiets. Dus er is - zeker voor sprintjes - wel een groot voordeel te behalen als je nu een flexibeler frame hebt.
Heb je gelijk een dedicated fiets over voor op je taxc
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
+1Ugchel schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:12:
[...]
Er is al best veel over gezegd, en het lijkt mij ook dat je voor die zaken waar je nu tekort komt (volgens je eigen waarneming) gericht zou kunnen gaan trainen. Wat daarnaast zou kunnen helpen om niet in die situaties te komen is om (nog) beter op te letten waar in de groep je rijdt en je positie goed te pakken. Dan hoef je allicht minder gaten dicht te rijden en kun je met een lager vermogen toe.
Om je toch te helpen de keuze te maken voor een andere fiets: een goede aluminium fiets schijnt even stijf te zijn als slecht carbon. (Tijdje terug was daar een item over bij GCN dacht ik.) Ik ben van een instap-alu fiets overgestapt naar een mid-level carbon en ik was ronduit verbaasd over hoeveel efficiënter de krachtoverbrenging was. In de fietsclub zit een aantal fietsers met echte racemonsters (ik heb meer een endurance-model) en die zijn nog veel stijver dan mijn frame. Zelfs als ik daarop een blokje rijd heb ik de indruk dat vooruit schiet tov m'n eigen fiets. Dus er is - zeker voor sprintjes - wel een groot voordeel te behalen als je nu een flexibeler frame hebt.
Hey, dat klinkt net als de races op iRacing, hè @Phydomir?la_fusion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Aantal jaar geleden zou ik de 75 km doen maar nooit tot de bevoorrading gekomenTen gevolgen van een actie van een ander een kettingreactie aan meerdere valpartijen waarbij ik uiteindelijk ook over de kop ben gevlogen met 70+ km/h. Wat mij vooral op viel was de gekte in het begin en het ondoordacht afdalen van sommige andere renners. Ik ben dus nooit veel verder dan 9-10 km gekomen..
Ter referentie, dit was de eerste valpartij en daarachter ben ik ook over de kop gevlogen:
[YouTube: Rad am Ring 2017 Jedermannrennen 75km]
Ik wil dit evenement ook nog eens doen, maar het kwam er dit jaar niet van. Volgend jaar misschien.
Dat is ook de reden voor mij om te kijken naar een nieuwe fiets.Ugchel schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:12:
[...]
Er is al best veel over gezegd, en het lijkt mij ook dat je voor die zaken waar je nu tekort komt (volgens je eigen waarneming) gericht zou kunnen gaan trainen. Wat daarnaast zou kunnen helpen om niet in die situaties te komen is om (nog) beter op te letten waar in de groep je rijdt en je positie goed te pakken. Dan hoef je allicht minder gaten dicht te rijden en kun je met een lager vermogen toe.
Ik heb het idee dat mijn fiets een vaatdoek is op hogere snelheden, al zet ik 500-600W op de pedalen, dan schiet ik nog niet naar voren zoals ik anderen wel naar voren zie schieten..
Mijn wielset kost ook maar 99 euro (2 wielen
Daarnaast is de handling van de fiets op hogere snelheden beroert, zo wordt alles heel zweverig bij 50+ (afdalingkjes), en wil die in de meeste bochten rechtdoor ipv scherp door de bocht als ik te hard de bocht in ga..
Gevolg is dat ik dus vaak meer moet afremmen in de bochten dan mijn clubgenoten en afdalingen een stuk voorzichtiger ben..
Ik heb ook enkele keren op een high-end fiets gezeten voor een kort stukje en dat voelt idd een stuk beter aan, snellere acceleratie, kan er scherper mee door de bochten, en stabieler op de weg.
Ik vergelijk het altijd met een auto, of je rijdt in een Kia Picanto of in een mooie BMW M3, met beide kom je wel over de Nurburg Ring, maar comfortabel is het niet in de Picanto.
[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 19-07-2023 14:33 ]
Wil je nou zeggen dat mijn Factor met 65mm velgen niet het verschil maakt?Grin schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:02:
[...]
Begin dit jaar (voornamelijk jan en mrt) was ik minder fanatiek dan vorig jaar; dat merk je nu/verderop in het jaar. Logisch.
Als je op kop wilt meedraaien met een groep die 38-40 gemiddeld doet over 80-100km moet je echt serieus getraind hebben.
@verstappen33
'Is het puur getraindheid, of ligt het ook aan mijn fiets die ervoor zorgt dat ik me kapot trap op die snelheden?'
Geen idee of dit al gezegd is, ik ga niet alle post uitgebreid lezen, mijn twee centen: getraindheid.
Voordat een fiets het verschil gaat maken zijn we GoT al lang en breed ontstegen
Ik rij regelmatig (nagenoeg elke zaterdag) in dezelfde groep als waar @rolandos582 de stats van postte. Wil je daar op kop meedraaien dan moet je simpelweg meer getraind hebben dan 2x/week, anders ga je dat als normale sterveling niet redden.
Wat ik in jouw geval zou doen: Voor de korte termijn de verwachtingen bijstellen en minder/niet meedraaien op kop. Lange termijn, meer/beter trainen. Hier is al veel zinnigs over gezegd en sluit ik mij bij aan.

Mijn eFTP is ook sinds januari van 207W naar 275W gestegen, ik gebruik daarvoor enkel Join en heb 242u54m gefietst in 114 trainingen. Ik vind dit toch niet zo spectaculair moet ik zeggen. Hoeveel uren heb jij op de fiets gezeten?Requiem19 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:51:
[...]
+ heel veel voor dit.
Als ik je zo hoor heb je allang zelf bepaald dat je een mooie dikke fiets gaat kopen. Daarnaast lekker blijven trainen en genieten.verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:30:
[...]
Dat is ook de reden voor mij om te kijken naar een nieuwe fiets.
Ik heb het idee dat mijn fiets een vaatdoek is op hogere snelheden, al zet ik 500-600W op de pedalen, dan schiet ik nog niet naar voren zoals ik anderen wel naar voren zie schieten..
Mijn wielset kost ook maar 99 euro (2 wielen), het rubber wat erop zit is bijna duurder dan de wielen zelf..
Daarnaast is de handling van de fiets op hogere snelheden beroert, zo wordt alles heel zweverig bij 50+ (afdalingkjes), en wil die in de meeste bochten rechtdoor ipv scherp door de bocht als ik te hard de bocht in ga..
Gevolg is dat ik dus vaak meer moet afremmen in de bochten dan mijn clubgenoten en afdalingen een stuk voorzichtiger ben..
Ik heb ook enkele keren op een high-end fiets gezeten voor een kort stukje en dat voelt idd een stuk beter aan, snellere acceleratie, kan er scherper mee door de bochten, en stabieler op de weg.
Ik vergelijk het altijd met een auto, of je rijdt in een Kia Picanto of in een mooie BMW M3, met beide kom je wel over de Nurburg Ring, maar comfortabel is het niet in de Picanto.
Je vindt een toename van ruim 32 procent ftp niet spectaculair?Cloclo100 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:39:
[...]
Mijn eFTP is ook sinds januari van 207W naar 275W gestegen, ik gebruik daarvoor enkel Join en heb 242u54m gefietst in 114 trainingen. Ik vind dit toch niet zo spectaculair moet ik zeggen. Hoeveel uren heb jij op de fiets gezeten?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
nvm / delete
[ Voor 98% gewijzigd door user_tweakers op 19-07-2023 19:12 ]
Ja even eraan toevoegen dat mijn ftp in de zomer ervoor 267 was. Ik fietste toen ongestructureerd en heel erg grijs of zwart(mtb) . Daarna een maandje Azië rondgereisd en dan een maand extra van de fiets gebleven en nagenoeg alles kwijt qua VO2max en fpt.Ugchel schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:44:
[...]
Je vindt een toename van ruim 32 procent ftp niet spectaculair?
Niet op jouw niveau...rolandos582 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:38:
[...]
Wil je nou zeggen dat mijn Factor met 65mm velgen niet het verschil maakt?
Hoeveel een nieuwe fiets uitmaakt qua performance hangt natuurlijk helemaal af waar je vandaan komt. Ik ging echt van een stalen antiek ding dat ouder was dan ik zelf naar een carbon Wilier met prima wielen. Dat was echt een wereld van verschil. Wat bij mij indirect ook veel verschil maakte was dat het op die nieuwe fiets gewoon veel fijner fietsen was (is) en ik daardoor veel meer plezier in het fietsen kreeg.
Heb jij in join al meerdere programma's doorlopen? Ik had een trainingsprogramma wat liep tot afgelopen weekend. Welk programma ik nu ook kies, mijn join score is volgends de schatting aan het eind van dat programma 5 tot 10 punten lager dan dat het nu is (schaal 0-50), dat lijkt me toch niet de bedoeling.Requiem19 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:51:
[...]
+ heel veel voor dit.
Ook begint elk programma weer met max een of twee uurtjes fietsen, terwijl ik afgelopen weken regelmatig 3 tot 5u op de fiets zat. Ook dat voelt contraproductief.
Raar... Is zo gek nog niet
Troost je. Mijn wielset (op de velgremfiets) was ook maar € 125 hoor. Gewoon compenseren met techniek.verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:30:
[...]
Mijn wielset kost ook maar 99 euro (2 wielen), het rubber wat erop zit is bijna duurder dan de wielen zelf..
Ik heb 195 uur gedaan vanaf maart en ben in die periode van +/- 210w (75kg) naar 280w (70kg) gegaan. Waarbij de 280w begin juni gemeten is dmv een 20minuten test buiten (na 3 maanden trainen dus). Na de volgende rustweek zal ik weer een 20min test doen en ik verwacht op basis van hoe goed de trainingen nu gaan dat het weer iets hoger is.Cloclo100 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:39:
[...]
Mijn eFTP is ook sinds januari van 207W naar 275W gestegen, ik gebruik daarvoor enkel Join en heb 242u54m gefietst in 114 trainingen. Ik vind dit toch niet zo spectaculair moet ik zeggen. Hoeveel uren heb jij op de fiets gezeten?
70watt erbij in 3 maanden tijd, van 2,8watt/kg naar 4,0w/kg vind ik vrij spectaculair. In mijn vorige 3 fietsseizoenen ben ik altijd blijven steken op 250w.
Daarnaast denk ik dat je de impact van het trainingsschema niet alleen in FTP moet meten. Maar ook hoe veel makkelijker het is om langer te fietsen, hoeveel hoger VT1 (vetverbrandingsdrempel), hoeveel meer intervaltraining je aankan en hoeveel beter je fatique resistance is. Dat zie je allemaal niet in een FTP test natuurlijk, maar je merkt het wel (vind ik).
Overigens: join schatte mijn eFTP in op 250w. Toen ging ik buiten een FTP test doen die uitkwam op 280watt. Wellicht is je FTP hoger dan je denkt. Gewoon écht testen op de fiets.
[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 19-07-2023 15:10 ]
Kan het liggen aan de hoeveelheid beschikbare uren die je opgeeft? Wellicht zijn het te weinig uren om progressie te maken, gelet op je getraindheid?Tsjilp schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:01:
[...]
Heb jij in join al meerdere programma's doorlopen? Ik had een trainingsprogramma wat liep tot afgelopen weekend. Welk programma ik nu ook kies, mijn join score is volgends de schatting aan het eind van dat programma 5 tot 10 punten lager dan dat het nu is (schaal 0-50), dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Ook begint elk programma weer met max een of twee uurtjes fietsen, terwijl ik afgelopen weken regelmatig 3 tot 5u op de fiets zat. Ook dat voelt contraproductief.
niks mis mee tochGiel schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:40:
[...]
Als ik je zo hoor heb je allang zelf bepaald dat je een mooie dikke fiets gaat kopen. Daarnaast lekker blijven trainen en genieten.
Koop gewoon een nieuwe fiets, je wint alleen al flink wat op moraal! Als die fiets er dan ook nog voor zorgt dat je beter gaat trainen rij je dadelijk alleen nog maar op kop!verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:30:
[...]
en als je die fiets nu gewoon niet overlegd met je vrouw dan word ze boos op je, word je vrijgezel en heb je er ook geen last meer van dat zij diensten werkt en kun je veel en veel meer trainen! (alhoewel dat misschien wel een dure oplossing is voor wat extra kopbeurtjes maar hey je bent jong en je wil wat)
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
En met de adviezen die je hier meekrijgt gaat het klimmen ook een stuk beter. Dure fiets kopen, portemonnee leeg, dus minder gewicht = sneller klimmenNutterd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:28:
[...]
Koop gewoon een nieuwe fiets, je wint alleen op flink wat op moraal! Als die fiets er dan ook nog voor zorgt dat je beter gaat trainen rij je dadelijk alleen nog maar op kop!
en als je die fiets nu gewoon niet overlegd met je vrouw dan word ze boos op je, word je vrijgezel en heb je er ook geen last meer van dat zij diensten werkt en kun je veel en veel meer trainen! (alhoewel dat misschien wel een dure oplossing is voor wat extra kopbeurtjes maar hey je bent jong en je wil wat)
Ben ik de enige die nog nooit een FTP test gedaan heeft?
Ik meen dat je toch lang en gelukkig kunt leven hoor, zonder FTP.CedricD schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:39:
(Zolang je internet maar snel genoeg is.)
Beschikbare uren is gelijk. Dan zou ik op z'n minst verwachten dat het enigszins gelijk blijft, ipv een (sterk) dalende lijn.Requiem19 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:09:
[...]
Kan het liggen aan de hoeveelheid beschikbare uren die je opgeeft? Wellicht zijn het te weinig uren om progressie te maken, gelet op je getraindheid?
Raar... Is zo gek nog niet
misschien met een paar figuren die nog zonder power (meter) rijden...CedricD schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:39:

(maar een echte test is voor mij ook wel even geleden... (ruim een jaar))
/f/image/KhXBtb4yIV1APXKR2Wb0yvLY.png?f=fotoalbum_large)
(meeste waardes komen van TR ramptests, 2 x 20 minuten test en de laatste paar entries zijn AI analyses, die wat verder gaan dan een standaard eFTP, waar met name naar een 20 min waarde van een random rit gekeken wordt)
[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 19-07-2023 15:52 ]
Ik rij wel met power, maar zonder powermeter. Bij welk hokje mag ik mij nu melden? Oh ja, ook nog nooit een FTP test gedaan. En fiets ook zonder hartslagmeter, cadansmeter en snelheidsmeter (anders dan op de Garmin zelf). Dat ik überhaupt vooruitkom is dus eigenlijk een wonderPrulleman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:47:
[...]
misschien met een paar figuren die nog zonder power rijden...![]()
(maar een echte test is voor mij ook wel even geleden... (ruim een jaar))
[Afbeelding]
Nee hoor, nog nooit een officiele test gedaan, wel een PM op de fietsCedricD schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:39:

En ik ook niet. Wel een pm. Waarom niet? Omdat ik vooraf een paar dagen rekening moet houden met de test en dan vervolgens ongeacht ik er op die dag zin in heb hem dan ook te moeten doen. Ik hou niet van plannen en fiets gewoon liever opmdagen dat ik er zin in heb mijn intervallen. Sneller dan snel kan ik toch niet,CedricD schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:39:
Waar moet je dagen van te voren rekening mee houden dan? Dat heb ik nog nooit gedaan. En je kan ook gewoon een keer denken, vandaag is een mooie dagHBSVDK schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:18:
[...]
En ik ook niet. Wel een pm. Waarom niet? Omdat ik vooraf een paar dagen rekening moet houden met de test en dan vervolgens ongeacht ik er op die dag zin in heb hem dan ook te moeten doen. Ik hou niet van plannen en fiets gewoon liever opmdagen dat ik er zin in heb mijn intervallen. Sneller dan snel kan ik toch niet,
(Ik vind het toch wel lekker om een beetje power zones aan te kunnen houden, daarvoor heb je toch een ftp nodig)
Over het algemeen was ik vrij goed in het uit de problemen blijven in de eerste ronde. Zaterdag die lijn maar voortzettenNiellie41 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:20:
[...]
Hey, dat klinkt net als de races op iRacing, hè @Phydomir?
Wat betreft FTP testen. Ook al heel lang niet gedaan. Als je een tijdje met power rijdt ga je ook wel aanvoelen wat je FTP ongeveer is. In ieder geval goed genoeg om je training zones mee in te kunnen stellen. Perfect? Neuh, wel goed genoeg.
Je hoeft wat mij betreft ook zeker niet je hele week in te plannen voor zo'n test. Als je er zin in hebt levert dat waarschijnlijk een eerlijker beeld dan dat je er helemaal naar toe werkt.
Al raad ik niet aan om hem te doen als je de nacht ervoor om 3 uur uit de kroeg bent komen rollen
Een FTP-test, als je de resultaten serieus wilt gebruiken als basis voor het bepalen van je zones vereist wel een (behoorlijk) uitgeruste toestand.Prulleman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:25:
[...]
Waar moet je dagen van te voren rekening mee houden dan? Dat heb ik nog nooit gedaan. En je kan ook gewoon een keer denken, vandaag is een mooie dag![]()
(Ik vind het toch wel lekker om een beetje power zones aan te kunnen houden, daarvoor heb je toch een ftp nodig)
Het nut van een FTP-test in niet-uitgeruste toestand lijkt me (zeer) beperkt. Het is dan waarschijnlijk niet een accurate manier om je zones in te schatten, waardoor je zones waarschijnlijk allemaal nét wat lager liggen waardoor je net niet optimaal traint.
Dat laatste geeft misschien niet veel, maar waarom zou je jezelf 20 mins. naar de vaantjes fietsen als het resultaat toch niet nauwkeurig is ? Neem dan de moeite om goed uitgerust die test te doen...
Bij een ramptest heb je dat weer eens stuk minder..joker1977 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:46:
[...]
Een FTP-test, als je de resultaten serieus wilt gebruiken als basis voor het bepalen van je zones vereist wel een (behoorlijk) uitgeruste toestand.
Het nut van een FTP-test in niet-uitgeruste toestand lijkt me (zeer) beperkt. Het is dan waarschijnlijk niet een accurate manier om je zones in te schatten, waardoor je zones waarschijnlijk allemaal nét wat lager liggen waardoor je net niet optimaal traint.
Dat laatste geeft misschien niet veel, maar waarom zou je jezelf 20 mins. naar de vaantjes fietsen als het resultaat toch niet nauwkeurig is ? Neem dan de moeite om goed uitgerust die test te doen...
En voor een 20 minuten test volstaat ook echt wel 1 rust dag na een kort duurritje of misschien 2 dagen na een intensieve rit. Na een echte serieuze rit heb ik ook wat meer nodig om weer helemaal scherp te zijn, maar er zijn genoeg dagen in de week waarop ik prima een test zou kunnen doen.
(Nogmaals, voor mij ook lang geleden, de auto ai detectie van TrainerRoad icm met de trainerroad levels voldoet prima voor mijn zones)
Geef het gewoon tijd joh. Ik begrijp alle goedbedoelde adviezen, maar als je een jaar in 2x in de week met deze groep rijdt wordt je vanzelf beter. Gerichte aanpak met blokken ed zal dat proces versnellen maar is niet noodzakelijk. Die gasten die nu lekker op kop knallen met die snelheid deden dat waarschijnlijk ook niet in hun eerste ritten.verstappen33 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Fietsen vind ik idd leuk, en ik ben helaas beperkt in mijn tijd, 5-8 uur per week trainen is momenteel de max.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Dit herken ik wel. Join schat me op 257w momenteel (met 72kg). Omslagpunt ligt op 170hr (bepaald bij de sportarts) en ik trapte net binnen 2x10min 257w met hr 147 en 157 avg (max 160). Dus moet nog wel wat dieper kunnen lijkt me.Requiem19 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:08:
[...]
Overigens: join schatte mijn eFTP in op 250w. Toen ging ik buiten een FTP test doen die uitkwam op 280watt. Wellicht is je FTP hoger dan je denkt. Gewoon écht testen op de fiets.
Bovenstaande discussie: kopbeurten stug blijven doen en langzaam uitbreiden. Een kopbeurt van 20s helpt je ook weeral sterker worden. En verder ligt het ook aan hoe handig je bent in groepsrijden en hoe dit gaat. Als je in het wiel al rond omslagpunt zit, is het snel op natuurlijk. Dus let op positioneren en uit de wind rijden zodat je ook fris je beurt doet. En draaien ze netjes door of moet je door de wind naar kop? Dat is ook slopend natuurlijk.
Zeker niet, dat is het leuke van een hobby. Ben zelf ook aan het sparen. Rijd nu op een oude Sensa Milano en aangezien ik gek ben op Italiaans komt er hopelijk binnen een jaar de nieuwe Bianchi Oltre Race.Prulleman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:18:
[...]
niks mis mee tochik ben ook al aan het sparen, naast de dikke MTB mag er ook wel een dikke racefiets bij, daar maak ik uiteindelijk zeker zoveel uur op
Dit dusHBSVDK schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:18:
[...]
En ik ook niet. Wel een pm. Waarom niet? Omdat ik vooraf een paar dagen rekening moet houden met de test en dan vervolgens ongeacht ik er op die dag zin in heb hem dan ook te moeten doen. Ik hou niet van plannen en fiets gewoon liever opmdagen dat ik er zin in heb mijn intervallen. Sneller dan snel kan ik toch niet,
Gisteren 1u20 met een gemiddeld power van 305W gereden. Eén van de snellere outdoor ritjes.
Indoor dit seizoen ergens 2u rond de 325W gereden en dat was toch redelijk all out.
Vermoed dat het FTP getal ergens rond de 350W zal liggen. Kan iets meer zijn, of iets minder, maakt me eigenlijk niet zo veel uit.
Fietsen doe ik hoofdzakelijk voor het plezier. Ben geen prof dus moet het allemaal niet zo afgelijnd zijn
350 watt als een casual rider is bizar? Ligt natuurlijk een beetje aan gewicht, maar dat is enorm hoog.CedricD schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:38:
[...]
Dit dus.
Gisteren 1u20 met een gemiddeld power van 305W gereden. Eén van de snellere outdoor ritjes.
Indoor dit seizoen ergens 2u rond de 325W gereden en dat was toch redelijk all out.
Vermoed dat het FTP getal ergens rond de 350W zal liggen. Kan iets meer zijn, of iets minder, maakt me eigenlijk niet zo veel uit.
Fietsen doe ik hoofdzakelijk voor het plezier. Ben geen prof dus moet het allemaal niet zo afgelijnd zijn
Zo'n 4,5 W/kg.Buitenspel schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:43:
[...]
350 watt als een casual rider is bizar? Ligt natuurlijk een beetje aan gewicht, maar dat is enorm hoog.
Kleine disclaimer: er staan al zo'n 632 fietsuren op de teller dit jaar. Ik fiets dus wel iets meer dan de gemiddelde wielertoerist, maar is nog steeds niets in vergelijking met @DDX
Uiteindelijk is consistentie het belangrijkste. Als je veel fietst en altijd fietst (en je overtraind niet), dan kan daar niks tegen op.wisselwerking schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:49:
[...]
Ik rij wel met power, maar zonder powermeter. Bij welk hokje mag ik mij nu melden? Oh ja, ook nog nooit een FTP test gedaan. En fiets ook zonder hartslagmeter, cadansmeter en snelheidsmeter (anders dan op de Garmin zelf). Dat ik überhaupt vooruitkom is dus eigenlijk een wonder
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ach ja, FTP.....
Ik had een ftp van 277, begin juni. Laatste keer dat ik gesport heb was 8 juni, toen blessure die nu langzaam oplost. Waarschijnlijk volgende week voorzichtig fietsen, ik ga nog even geen FTP testen doen zolang ik nog geen 60+ rit kan maken.
Fysiotherapie en huisarts begeleiden de wederopbouw.
Ik had een ftp van 277, begin juni. Laatste keer dat ik gesport heb was 8 juni, toen blessure die nu langzaam oplost. Waarschijnlijk volgende week voorzichtig fietsen, ik ga nog even geen FTP testen doen zolang ik nog geen 60+ rit kan maken.
Fysiotherapie en huisarts begeleiden de wederopbouw.
[ Voor 9% gewijzigd door Ramon 73 op 19-07-2023 23:54 ]
Ik dacht dat ik met 253u al fanatiek was. Maar nice hoor!CedricD schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:53:
[...]
Zo'n 4,5 W/kg.
Kleine disclaimer: er staan al zo'n 632 fietsuren op de teller dit jaar. Ik fiets dus wel iets meer dan de gemiddelde wielertoerist, maar is nog steeds niets in vergelijking met @DDX
Oeh.. Die kende ik nog niet.scraemus schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:11:
[...]
Nee hoor, nog nooit een officiele test gedaan, wel een PM op de fiets. Krijg wel af en toe van Intervals.icu een melding dat mijn (e)FTP weer wat hoger is geworden
Nog nooit een echte FTP test gedaan, maar na een jaar of 10 powerdata analyseren ontstaan er genoeg inzichten over welke vermogen hoe lang vol te houden zijn.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ga er maar vanuit dat er altijd wel iemand is die sneller is, grotere afstanden fietst, technischer is, hogere FTP heeft enz.. Dat voorkomt "teleurstellingen".Buitenspel schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:04:
[...]
Ik dacht dat ik met 253u al fanatiek was. Maar nice hoor!
Heb je zeker gelijk in. Ik maak me geen ilussies. Ben pas sinds december vorig jaar echt bezig 😀wisselwerking schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:07:
[...]
Ga er maar vanuit dat er altijd wel iemand is die sneller is, grotere afstanden fietst, technischer is, hogere FTP heeft enz.. Dat voorkomt "teleurstellingen".
Hoeveel uur je fietst, hoeveel progressie je maakt en hoe serieus je het aanpakt hangt natuurlijk ook in grote mate af van je persoonlijke situatie.
- Gezin met kinderen: grote kans dat je minder uur kan fietsen dan je kon fietsen toen je nog geen kinderen had
- Vrijgezel: grote kans dat je meer uur kan fietsen als vrijgezel (ok, wellicht zien sommige partners hun man/vrouw liever op de fiets dan thuis)
- Werk: heb je echt een intense baan, of heb je wat meer ruimte om je tijd flexibel in te richten
etc etc.
Ik ben pas echt onder de indruk als iemand dit jaar 700 uur gefietst heeft terwijl hij 8 kinderen heeft, minstens 1 partner en tegelijkertijd bij Goldman Sachs werkt.
- Gezin met kinderen: grote kans dat je minder uur kan fietsen dan je kon fietsen toen je nog geen kinderen had
- Vrijgezel: grote kans dat je meer uur kan fietsen als vrijgezel (ok, wellicht zien sommige partners hun man/vrouw liever op de fiets dan thuis)
- Werk: heb je echt een intense baan, of heb je wat meer ruimte om je tijd flexibel in te richten
etc etc.
Ik ben pas echt onder de indruk als iemand dit jaar 700 uur gefietst heeft terwijl hij 8 kinderen heeft, minstens 1 partner en tegelijkertijd bij Goldman Sachs werkt.
Iedereen met minder uren dan ik: NoobRequiem19 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:29:
Iedereen met meer uren dan ik: No-lifer
Even wat anders. Ik heb begin augustus wat uurtjes over (... ^^) 5 dagen lang en zit te bedenken waar ik dan heen ga met m'n fiets.
Heb een hotel in Bormio geboekt, maar voor 5 dagen is het eigenlijk wel iets te lang rijden (1 dag heen, 1 dag terug). Ik zit nu weer te denken aan de good old Vogezen, waar ik 4 jaar terug ook was. Leuk om te rijden en stuk dichterbij. Toen zat ik in La Bresse, maar zou eigenlijk iets dichter bij de Petit / Grand Ballon zitten.
Heeft iemand een goede tip voor een leuk stadje/dorpje in de Vogezen van waaruit je echt in het midden van alle (lange) klimmen zit?
Heb een hotel in Bormio geboekt, maar voor 5 dagen is het eigenlijk wel iets te lang rijden (1 dag heen, 1 dag terug). Ik zit nu weer te denken aan de good old Vogezen, waar ik 4 jaar terug ook was. Leuk om te rijden en stuk dichterbij. Toen zat ik in La Bresse, maar zou eigenlijk iets dichter bij de Petit / Grand Ballon zitten.
Heeft iemand een goede tip voor een leuk stadje/dorpje in de Vogezen van waaruit je echt in het midden van alle (lange) klimmen zit?
Exact hetzelfde met een goedkopere of duurdere fietsen. Of iemand die zachter of harder gaat dan ikjoker1977 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:22:
[...]
Iedereen met minder uren dan ik: Noob
Iedereen met meer uren dan ik: No-lifer
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic