Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 491 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:14
MochiGohan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:52:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Specialized zadel icm een mount om bijvoorbeeld hun Garmin Varia te monteren middels de bevestigingspunten onder het zadel?

Ik kwam deze tegen van MAGCAD, maar afgezien dat hij redelijk prijzig is (30€ incl. shipping) lijkt hij in de weg te zitten voor je zadeltasje.
https://www.magcad-design...nt?variant=40036029169718
@rolandos582 heeft een 3D geprinte SWAT mount voor z'n Radar.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-10 15:22
Normaal ging ik vanaf volgend jaar beginnen kijken om een nieuwe racefiets aan te schaffen en van m'n huidige een winterfiets te maken.
Zat tijdens de middagpauze wat te surfen en kwam deze tegen in m'n maat: https://www.canyon.com/nl...3322_pv_rahmengroesse=2XL

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw3ace7fff/images/full/full_2023_/2023/full_2023_ultimate-cf-slx9-di2_3322_P01_P5.jpg?sw=503&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

Toch wel érg verleidelijk om deze aan te schaffen.
Met extra kortingscode komt ie 'maar' op iets meer dan €7500 :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
MochiGohan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:52:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Specialized zadel icm een mount om bijvoorbeeld hun Garmin Varia te monteren middels de bevestigingspunten onder het zadel?

Ik kwam deze tegen van MAGCAD, maar afgezien dat hij redelijk prijzig is (30€ incl. shipping) lijkt hij in de weg te zitten voor je zadeltasje.
https://www.magcad-design...nt?variant=40036029169718
Zeker, ik heb https://www.amazon.nl/dp/...9967891_404437601_TE_item op dit moment onder 1 van mijn zadels hangen. Die fiets is tijdelijk ter reparatie weg, dus ik had een nieuwe nodig, ik verwacht binnenkort deze te krijgen https://www.ebay.nl/itm/403558575123

Sowieso wel handig om meerdere te hebben, ik monteer ze altijd op al mijn zadels. Ze zijn echt ideaal, ik heb nu tijdelijk even die standaard mount voor op je zadelpen maar zeker icm een aero zadelpen is dat toch wel echt minder. Heel blij als ik mijn SWAT mount weer heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:46
CedricD schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:22:
Normaal ging ik vanaf volgend jaar beginnen kijken om een nieuwe racefiets aan te schaffen en van m'n huidige een winterfiets te maken.
Zat tijdens de middagpauze wat te surfen en kwam deze tegen in m'n maat: https://www.canyon.com/nl...3322_pv_rahmengroesse=2XL

[Afbeelding]

Mogelijk interessant, er is ook een 5% kortingscode als je koffie aanschaft. Alleen niet geldig op outlet producten.

https://magistralecycling...fee/canyon-backyard-brew/

Zelf (na een bikefit en een dag een Aeroad huren) de Aeroad Rival Etap (met de nieuwe seatpost constructie) in de kleur pale green besteld. Levering ergens september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3Stone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-10 09:17
Even een vraag voor de kenners:

Ik merk dat wanneer ik in een zwaardere versnelling fiets de ketting gruizig of korrelig over het voorblad loopt.

Vanaf 50/16 en zwaarder. Merk zelfs trillingen in mijn schoenen / pedalen hiervan. Het gekke is dat bij lichtere versnellingen of op het kleine voorblad hier geen sprake van is. Zou dit betekenen dat het voorblad versleten is? Geen zichtbare haaienvinnen o.i.d.. Ook ligt de ketting er niet los op.

Kettingen heb ik altijd tijdig vervangen en nu ook valt de kettingmeter bij lange na niet in het .50 slot. Het 50 kettingblad zit er nu zo'n 12,5k km op.

Heeft iemand een idee? Of is er iets anders aan de hand?

Vast dank voor het meedenken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20

[Afbeelding]

Haha, ik dacht in eerste instantie. Hey, weer een foto van die Van Rysel van de decathlon...Totdat ik de prijs zag... :D

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:10
GerbenBK schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:10:
[...]

Haha, ik dacht in eerste instantie. Hey, weer een foto van die Van Rysel van de decathlon...Totdat ik de prijs zag... :D
Ja maar deze koop je omdat je dan waar voor je geld hebt.

Ow wacht :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:16

aerofreak

Steve Jobs

[Afbeelding]

Ik vind de paarse zo mooi :Y

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:06

joker1977

Tweakert

3Stone schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:09:

Ik merk dat wanneer ik in een zwaardere versnelling fiets de ketting gruizig of korrelig over het voorblad loopt.

Vanaf 50/16 en zwaarder. Merk zelfs trillingen in mijn schoenen / pedalen hiervan. Het gekke is dat bij lichtere versnellingen of op het kleine voorblad hier geen sprake van is. Zou dit betekenen dat het voorblad versleten is? Geen zichtbare haaienvinnen o.i.d.. Ook ligt de ketting er niet los op.

Kettingen heb ik altijd tijdig vervangen en nu ook valt de kettingmeter bij lange na niet in het .50 slot. Het 50 kettingblad zit er nu zo'n 12,5k km op.

Het is toch niet zo dat de ketting soms de kooi van de voorderailleur aantikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3Stone
joker1977 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:46:
[...]

Het is toch niet zo dat de ketting soms de kooi van de voorderailleur aantikt?
Voor zo ver ik het kan zien niet. Het blijft bijzonder. Op de fiets merk ik het dus alleen bij de zwaardere versnellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:44

[Afbeelding]

Kortingscode? Waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:09
vermoed die "OUTLET10" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 22:19

[Afbeelding]

Prijs valt me heel erg mee eigenlijk. Dura Ace 12s met powermeter, DT Swiss ARC1100 en licht frame. Heerlijk fietsje zo op het oog en zeker waar voor het geld.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:46
Wellicht een beetje overkill voor komende (auto) vakantie maar toch wel erg blij met mijn nieuwe fiets tas. Moet wel zeggen dat maatje 61 wel echt de Max is voor de tas. Het past net….

Komend jaar zal die flink wat vlieg uren gaan maken hoop ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJfdvK9_KUBGIBtS_DoRLs8qKA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFGC7stOhbcKbf6y59ehsrEg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:44
mr.DJ95 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:15:
Wellicht een beetje overkill voor komende (auto) vakantie maar toch wel erg blij met mijn nieuwe fiets tas. Moet wel zeggen dat maatje 61 wel echt de Max is voor de tas. Het past net….

[Afbeelding]
Met je fiets in een vliegtuig? Dat is het einde van je fiets. Zou ik echt nooit doen.

Die bagageafhandelaars zijn echt niet netjes met de spullen die ze in hun handen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:27
La1974 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:03:
[...]

Met je fiets in een vliegtuig? Dat is het einde van je fiets. Zou ik echt nooit doen.

Die bagageafhandelaars zijn echt niet netjes met de spullen die ze in hun handen krijgen.
Ik ben daar ook wel redelijk huiverig voor, zal er wel paar keer over nadenken en goed informeren hoe en wat.
mr.DJ95 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:15:

[Afbeelding]
Ben ook heel nieuwsgierig hoe dat er dan van binnen ingepakt uitziet.
Ik zie wieltjes onder je tas, da's wel makkelijk vervoeren maar zit het frame dan gefixeerd in de tas, en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
[...]

Ik denk dat ie met vlieguren 'gebruiksuren' bedoelt. Vliegtuig kan prima, maar wel alleen met een harde koffer...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
[...]

`
Dat gaat alleen goed met een degelijke koffer, niet met een tas.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36

Coldcat

HODL

3Stone schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:09:

Een soort trilling in je pedalen? Alsof er een motortje meeloopt?

Hier vandaag de ketting vervangen en hetzelfde gevoel. Alles moet nog even wat inkopen denk ik.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behind_You
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Behind_You

Kijk altijd achter je

DDX schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:03:
Suggesties van MMuilwijk en jasperdeman verwerkt in v2 :

https://www.strava.com/routes/3114689810647928888

Mochten er nog andere suggesties zijn laat maar weten.
Echte startplek ligt iets noorderlijker trouwens, maar dit deel probeer ik beetje anders te maken dan hoe ik eerder daar gefietst heb.
Maar startplek voor deze etappe is ook afhankelijk wat ik dag ervoor heb gedaan en waar hotel te vinden is.
En deze route zal ik ook wel opknippen in 2 delen dus ergens halverwege een hotel.

[Afbeelding]
Het gedeelte tussen Annecy en de Col d'Ornon heb ik de afgelopen twee jaar gefietst (verdeeld over 2 vakanties). De route zoals je hem hebt is denk ik een leuke en mooie route.

Je kan wat andere keuzes maken als je er wat hoogtemeters of km's eruit wil halen.

Vanaf Annecy loopt er fietspad (oude spoorlijn) naar Albertville. Dit zijn wel wat meer km's maar minder hoogtemeters. Zie route I op het plaatje hieronder.
Als je juist meer hoogtemeters wil kan je ook de Col de la Madeleine toevoegen (route II). En vanuit La Chambre kan je ook direct omhoog naar de Glandon (route III). Dit scheelt weer een paar km's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un-1DpnzbGSRES-vZhqgtbu5nTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WIhM0HtTgmck8D40XKvaHVHe.png?f=user_large

Everything you say can, and will be used against you!!
Een mooi rood kruisje is niet lelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36

Coldcat

HODL

StevenK schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:27:
[...]

Dat gaat alleen goed met een degelijke koffer, niet met een tas.
Dat is niet altijd juist. Viermaal m’n fiets in een koffer gestopt en altijd goed aangekomen zonder enkele schade. Iedereen laat zich gek maken altijd. Genoeg onderdelen eraf halen en opvullen mee zooi zodat we geen druk op je frame komt.

Misschien wat krasjes en van het in en uit draaien. Een fiets wordt niet mooier van het monteren / demonteren. Het spul kan best wat hebben.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02

AntonT

One Ton!

[...]

Dat is echt overdreven. Mijn MTB zou op zichzelf in aanmerking komen voor een frequent flyer programma en heeft tot nu toe vele vluchten overleefd. Ik ben wel altijd blij om hem weer in 1 stuk aan de andere kant te zien. Stop er wel een AirTag in. Geeft weer piece of mind als je een uur staat te wachten totdat hij eindelijk bij de odd size verschijnt.

Ik gebruik een EVOC bike travel bag pro. Duur maar enorm handig. En de EVOC tassen zie ik veruit het meest bij races.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 23:00
Ik heb mijn sram force ketting vervangen en hetzelfde aantal links gebruikt. Het is een 1x setup.

Alles werkt in principe goed, ketting loopt niet aan en schakelen gaat soepel.

Alleen als ik zwaarder/naar een kleiner tandwiel schakel, gaat de ketting soms net even een tandwiel te ver en komt dan terug naar het juiste tandwiel. Dit lijkt het meeste voor te komen bij de grote sprongen op de 10-44 casette.

Ik heb het geprobeert te googlen, maarja het is nogal specifiek. Maar hoort dit zo/kan dit kwaad?

En als dit niet zo hoort, is het dan b-screw of indexing, of de lengte van de ketting…

Ik heb de b-screw gecheckt met het tooltje van sram, ik weet niet honderd procent zeker of ik het goed doe, maar hij lijkt exact 7mm zoals benodigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05
yeehaw schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:12:
Ik heb mijn sram force ketting vervangen en hetzelfde aantal links gebruikt. Het is een 1x setup.

Alles werkt in principe goed, ketting loopt niet aan en schakelen gaat soepel.

Alleen als ik zwaarder/naar een kleiner tandwiel schakel, gaat de ketting soms net even een tandwiel te ver en komt dan terug naar het juiste tandwiel. Dit lijkt het meeste voor te komen bij de grote sprongen op de 10-44 casette.

Ik heb het geprobeert te googlen, maarja het is nogal specifiek. Maar hoort dit zo/kan dit kwaad?

En als dit niet zo hoort, is het dan b-screw of indexing, of de lengte van de ketting…

Ik heb de b-screw gecheckt met het tooltje van sram, ik weet niet honderd procent zeker of ik het goed doe, maar hij lijkt exact 7mm zoals benodigd.
Ik zou zeggen trimming.. de derailleur staat dan net tever naar buiten ipv recht onder het geselecteerde kransje.

Maar een scheef padje kan ook gekke problemen veroorzaken

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
Prulleman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:48:
[...]

Ik zou zeggen trimming.. de derailleur staat dan net tever naar buiten ipv recht onder het geselecteerde kransje.

@yeehaw ik zou het ook eerst zoeken in het trimmen. Waarschijnlijk maar een of twee posities naar links.
Ik gebruik 2 cassettes in mijn mullet setup. Ik weet intussen dat er 3 micro clicks verschil zit tussen die twee, wil ik dat de boel goed schakelt.

Helpt dat niet, is het net een beetje scheve pad ook een verdachte. En ja, zelfs bij nieuwe fietsen kan ie schreef staan.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 14:17
yeehaw schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:12:
Hoe is het met de slijtage aan je cassette?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 22:37
Prulleman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:14:
[...]

deze is nog interessanter: https://www.decathlon.nl/...344424?mc=8787599&c=ZWART
full aero, force axs inc power, zipp 404 voor 4170..
Vraag me af of je dit soort fietsen nog makkelijk kunt verkopen. Ik kreeg 2 jaar terug mijn Rockrider van €3400 niet verkocht.
Het blijft uiteindelijk wel een Decathlon fiets wat niet helpt.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3Stone
Coldcat schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:50:
[...]

Een soort trilling in je pedalen? Alsof er een motortje meeloopt?

Hier vandaag de ketting vervangen en hetzelfde gevoel. Alles moet nog even wat inkopen denk ik.
Daar lijkt het wel op inderdaad. En dan rechts meer dan links.

Dat zou best eens kunnen. Het is niet zo dat ik elke rit 50/14 zit te beulen :)

Ik kijk het maar even aan, dank in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12

Phydomir

Dennis

Strider schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Vraag me af of je dit soort fietsen nog makkelijk kunt verkopen. Ik kreeg 2 jaar terug mijn Rockrider van €3400 niet verkocht.
Het blijft uiteindelijk wel een Decathlon fiets wat niet helpt.
Dat blijft wel een dingetje ja. Ondanks dat het eigenlijk nergens op gebaseerd is. Wellicht gaat het wat helpen dat een van de Franse prof ploegen (geloof AG2R) volgend jaar op van Rysel gaat rijden.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 22:37
Phydomir schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Dat blijft wel een dingetje ja. Ondanks dat het eigenlijk nergens op gebaseerd is. Wellicht gaat het wat helpen dat een van de Franse prof ploegen (geloof AG2R) volgend jaar op van Rysel gaat rijden.
Bij mijn Rockrider ben ik er destijds wel achter gekomen dat het merk wel geaccepteerd is in Frankrijk, daar is wel vraag naar de duurdere Decathlon fietsen. Maar in NL heb ik het idee dat ze met deze prijzen echt in een hele kleine niche market opereren. Terwijl de prijs/kwaliteit natuurlijk in orde is.

Ik ben ook benieuwd welke Tweaker deze fiets het eerste gaat kopen? :D

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
KW25 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Prijs valt me heel erg mee eigenlijk. Dura Ace 12s met powermeter, DT Swiss ARC1100 en licht frame. Heerlijk fietsje zo op het oog en zeker waar voor het geld.
Ben blij dat de flash sale is afgelopen. Heb de drang niet meer om hem te kopen nu :+

Maar heb me wel voor de nieuwsbrief ingeschreven vanaf nu :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:57
Even de consensus peilen hier ;)

Ik rij nu rond met een ultra simpele km teller zonder navigatie oid. GSM heb ik in m'n rugvakje waarmee ik de gereden routes opneem.
Vooraf "plan" ik een route en bepaal gedurende de rit of ik er lusjes aanplak. Allemaal bekend terrein dus geen navigatie nodig.

Nu ga ik over een paar weken op vakantie in Dornstetten, Duitsland (Zwarte Woud) en de fiets gaat mee.
Dit is allemaal onbekend terrein, dus navigatie zou erg fijn zijn. Ik plan/zoek routes in Komoot, die ik dan gemakkelijk kan volgen.

Nu was mijn plan om later dit jaar iets als de Karoo 3 (als die uit is) te kopen en de GSM tijdens de rit niet te gebruiken. Echter moet ik dan nu wel op zoek naar een tussenoplossing voor de vakantie.. wat mij heeft doen twijfelen of ik nu wel moet gaan voor een karoo 3 (of welke andere fietscomputer met navi dan ook) of niet simpelweg een cradle moet kopen voor m'n GSM en deze op het stuur monteren...

Dus wat is hier de consensus.. fietscomputer met navi of GSM met navi op het stuur? En natuurlijk waarom :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
DieAnder schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Hoe is het met de slijtage aan je cassette?
Dit is mijn gravelwielset en ik gravel (te) weinig. Dus nog erg goed.
ElGreco schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:54:
[...]

@yeehaw ik zou het ook eerst zoeken in het trimmen. Waarschijnlijk maar een of twee posities naar links.
Ik gebruik 2 cassettes in mijn mullet setup. Ik weet intussen dat er 3 micro clicks verschil zit tussen die twee, wil ik dat de boel goed schakelt.

Helpt dat niet, is het net een beetje scheve pad ook een verdachte. En ja, zelfs bij nieuwe fietsen kan ie schreef staan.
Prulleman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:48:
[...]

Trimmen was de oplossing. Microadjust 13 naar 11 en nu schakelt het soepel. Wel gek dat het veranderd is, ik heb de kettingen nog een keer nageteld maar toch echt zelfde aantal schakels. Maar de andere ketting had ook een gebroken schakel, dus misschien was er meer mis dan alleen dat.

Bedankt allen 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
Memphisto schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:13:
Even de consensus peilen hier ;)

Ik rij nu rond met een ultra simpele km teller zonder navigatie oid. GSM heb ik in m'n rugvakje waarmee ik de gereden routes opneem.
Vooraf "plan" ik een route en bepaal gedurende de rit of ik er lusjes aanplak. Allemaal bekend terrein dus geen navigatie nodig.

Nu ga ik over een paar weken op vakantie in Dornstetten, Duitsland (Zwarte Woud) en de fiets gaat mee.
Dit is allemaal onbekend terrein, dus navigatie zou erg fijn zijn. Ik plan/zoek routes in Komoot, die ik dan gemakkelijk kan volgen.

Nu was mijn plan om later dit jaar iets als de Karoo 3 (als die uit is) te kopen en de GSM tijdens de rit niet te gebruiken. Echter moet ik dan nu wel op zoek naar een tussenoplossing voor de vakantie.. wat mij heeft doen twijfelen of ik nu wel moet gaan voor een karoo 3 (of welke andere fietscomputer met navi dan ook) of niet simpelweg een cradle moet kopen voor m'n GSM en deze op het stuur monteren...

Dus wat is hier de consensus.. fietscomputer met navi of GSM met navi op het stuur? En natuurlijk waarom :)
Het grote fietscomputer topic

Degelijke fietsgps aanschaffen.
Gsm op een stuur ziet er echt niet uit. Met scherm aan op hoge helderheid is je accu is veel te rap leeg.
Allemaal geen issue met fietsgps (als heeft de Karoo slechte naam wat betreft batterijduur).

Edge 530 of Edge 830 bijvoorbeeld. Prima toestelletjes.

Dit is mss ook wel een optie: https://www.gps4rent.be/huren/fiets/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:57
CedricD schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Het grote fietscomputer topic

Degelijke fietsgps aanschaffen.
Gsm op een stuur ziet er echt niet uit. Met scherm aan op hoge helderheid is je accu is veel te rap leeg.
Allemaal geen issue met fietsgps (als heeft de Karoo slechte naam wat betreft batterijduur).

Edge 530 of Edge 830 bijvoorbeeld. Prima toestelletjes.

Dit is mss ook wel een optie: https://www.gps4rent.be/huren/fiets/
Dat topic ken ik inderdaad en ben ik ook aan het doornemen. Dit was meer een binaire vraag over GSM of fietscomputer en niet om een discussie te starten over welke fietscomputer. Vandaar dat ik het even hier plaatste.

Als ik fiets ben ik ook echt even weg, dus liever geen berichten of meldingen oid, dus vandaar ook mijn voorkeur voor een fietscomputer..

Huren van een fietscomputer had ik nog niet over nagedacht! Dank daarvoor, is zeker een optie!

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:50
Zwager kwam net binnen met een tubeless band die ‘s nachts steeds achter leeg loopt.
Met wat sop erop zie je inderdaad de kleine belletjes komen.. voor is prima en zie je niks.

Is dit door te weinig latex? Iemand ervaringen mee?
Foto voor een beetje detail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEbrnYc_9vhHKk59Z9Fte1gGGFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIGZtcz5mT9ZbiQhQ5d1lNc5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9i6UFf63O8hVeGp6ybP0qoLfaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FUgCpg0JLba6t1kgtqc7MNU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door PaulBloem op 16-07-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:14
@Memphisto ik heb een fietscomputer. Is vanwege de batterij duur en zodat je, als je valt, nog een werkende telefoon hebt om eventueel hulpdiensten te bellen. Fietscomputer batterij gaat meerdere ritten mee , telefoon denk ik niet. Daarnaast is het dus handig om je telefoon veilig op te bergen zodat je als je valt nog iemand kan bellen. Als je in de niet zo druk bewoonde wereld rondrijdt is het belangrijk dat je hulpdiensten kunt bellen.

Ik zie dat iemand anders het idee had om er een te huren. De meeste mensen hebben een Garmin volgens mij. Misschien kun je dat dan eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
PaulBloem schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:25:
Zwager kwam net binnen met een tubeless band die ‘s nachts steeds achter leeg loopt.
Met wat sop erop zie je inderdaad de kleine belletjes komen.. voor is prima en zie je niks.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Conti's O+

Pech met je exemplaar. Met schwalbe pro one heb ik dit nog erger gehad. Hoort erbij was de reactie van schwalbe. Het is een loterij of je dit hebt of niet.

Je kunt proberen om het op te lossen met meer sealant en dan direct een stuk fietsen. Hoeft geen rit van 20km te zijn. Een paar km is al genoeg. Daarna wiel waterpas horizontaal op een emmer leggen. Na een aantal uur omdraaien. Dan kunnen de wangen zich goed volzuigen met latex.

Als je de kans op zoiets wilt elimineren moet je echte tubeless banden nemen en niet tubeless ready. Iets als Hutchinson bijvoorbeeld. Of Mavic.

[ Voor 8% gewijzigd door ElGreco op 16-07-2023 20:05 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 21:14
Memphisto schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:11:
[...]

Dat topic ken ik inderdaad en ben ik ook aan het doornemen. Dit was meer een binaire vraag over GSM of fietscomputer en niet om een discussie te starten over welke fietscomputer. Vandaar dat ik het even hier plaatste.

Als ik fiets ben ik ook echt even weg, dus liever geen berichten of meldingen oid, dus vandaar ook mijn voorkeur voor een fietscomputer..

Huren van een fietscomputer had ik nog niet over nagedacht! Dank daarvoor, is zeker een optie!
Zoals al veel vaker aangegeven: Een fietscomputer is na de fiets zelf m'n beste aankoop geweest. Ik zou die altijd prefereren boven een telefoon op je stuur. Omdat net de nieuwe *40 serie van Garmin uit is, kan Marktplaats oid een uitkomst zijn voor een goede deal op een 530 of 830.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:58

Steeffoon

Smartphone-nerd

Memphisto schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:11:
[...]

Ik heb een paar ritten in het begin met de telefoon gereden, met de Komoot app. Snel te groot en inderdaad de accuduur die dan hard terugloopt (vooral op zonnige dagen waarbij de helderheid op volle kracht moet). Toen over naar Garmin. Ik weet van die modellen dat je in ieder geval de berichten en verdere meldingen uit kunt schakelen, ideaal! Zoals hiervoor ook geopperd werd, is wellicht het kijken naar een Edge 830 op Marktplaats nog een goed idee, soms zelfs met garantie.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
PaulBloem schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:25:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Conti's :')

Schaar dit aub onder problemen met Conti's.
Niet onder problemen met tubeless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
mhr-zip schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:49:
[...]

Conti's :')

Schaar dit aub onder problemen met Conti's.
Niet onder problemen met tubeless.
Haha ja precies, was ook zeker niet van plan om een tubeless discussie op te zetten 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
ElGreco schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:03:
[...]

Conti's O+

Pech met je exemplaar. Met schwalbe pro one heb ik dit nog erger gehad. Hoort erbij was de reactie van schwalbe. Het is een loterij of je dit hebt of niet.

Je kunt proberen om het op te lossen met meer sealant en dan direct een stuk fietsen. Hoeft geen rit van 20km te zijn. Een paar km is al genoeg. Daarna wiel waterpas horizontaal op een emmer leggen. Na een aantal uur omdraaien. Dan kunnen de wangen zich goed volzuigen met latex.

Als je de kans op zoiets wilt elimineren moet je echte tubeless banden nemen en niet tubeless ready. Iets als Hutchinson bijvoorbeeld. Of Mavic.
Ik geef het door, eens kijken of die nog een actie mee wilt doen of gelijk wisselt voor de betere band.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Mogelijk is dit al vaker behandeld, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik rijd sinds kort (1 rit…) met een powermeter, en ben nog wat aan het goochelen met wat ik er nu uit kan afleiden. Mijn eerste take-away is dat ik op het moment dat een klim begint, direct boven ftp trap. Ik vroeg me daardoor af wat de waarde van je ftp is op langere ritten. Ik begrijp dat je ook herstelfases hebt, maar stel ik rijd een rit van twee uur, waarvan het eerste uur op ftp.

Ftp begrijp ik als ‘wanneer je dat een uur lang trapt ben je dood na dat uur’: hoe ga ik nu het laatste uur in van m’n 2 uur durende rit? Wat mag ik daar nog verwachten als te trappen vermogen, of is daar eigenlijk niks over te zeggen?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ugchel schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:22:
Mogelijk is dit al vaker behandeld, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik rijd sinds kort (1 rit…) met een powermeter, en ben nog wat aan het goochelen met wat ik er nu uit kan afleiden. Mijn eerste take-away is dat ik op het moment dat een klim begint, direct boven ftp trap. Ik vroeg me daardoor af wat de waarde van je ftp is op langere ritten. Ik begrijp dat je ook herstelfases hebt, maar stel ik rijd een rit van twee uur, waarvan het eerste uur op ftp.

Ftp begrijp ik als ‘wanneer je dat een uur lang trapt ben je dood na dat uur’: hoe ga ik nu het laatste uur in van m’n 2 uur durende rit? Wat mag ik daar nog verwachten als te trappen vermogen, of is daar eigenlijk niks over te zeggen?
Als je het eerste uur op ftp rijdt, dan krijg je het tweede uur je benen amper meer rond. Met een power meter weet je dus een paar minuten al dat je op dat tempo de finish niet gaat halen.

Met klimmen kan je bij relatief korte ritten best even (enkele minuten, zeker geen 10 +minuten) boven ftp rijden, maar bij langere ritten is dat niet verstandig. Dan klim je bv op 80%, daar herstel je een stuk sneller van dan van 100%

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Mijn eerste vraag is wel, hoe weet je wat jou FTP is als één rit met een pm hebt gedaan?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:41
Phydomir schreef op maandag 17 juli 2023 @ 06:35:
[...]

Mijn eerste vraag is wel, hoe weet je wat jou FTP is als één rit met een pm hebt gedaan?
Daarvoor moet je een FTP test doen. Zoek maar eens op ramp ftp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Stillekracht schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:01:
[...]

Daarvoor moet je een FTP test doen. Zoek maar eens op ramp ftp.
Duh.. ik geloof niet dat dat het punt was wat @Phydomir wilde maken ... 8)7

Voor een FTP test moet je een rit maken met je power meter.. dus als @Ugchel het over zijn 1e rit heeft en over FTP.. hoe komt ie dan aan zijn die waarde...? Dus is het dan zijn 2e rit met power of is het FTP misschien geschat op een andere manier?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip

Totaal geen antwoord op je vraag, maar leuke website als je een powermeter hebt:
https://intervals.icu/

(waarschijnlijk ook als je geen powermeter hebt :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:26:
[...]

Voor een FTP test moet je een rit maken met je power meter.. dus als @Ugchel het over zijn 1e rit heeft en over FTP.. hoe komt ie dan aan zijn die waarde...? Dus is het dan zijn 2e rit met power of is het FTP misschien geschat op een andere manier?
Je gaat fietsen, doet een FTP-test (20 mins, whatever) en daarna knal je een berg op x5. Daarna open je intervals.icu - je ziet een eFTP en je bekijkt je vermogen de bergjes op. Beetje efficiënt werken he!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:25
Afgelopen weekend fietste ik voor het eerst mee met een groepje dat vaker rondjes maakt. We waren met 6 man. Dus een nette groep om bij elkaar te blijven en waar mogelijk te profiteren van het wiel van de voorganger. Dat was bij mij wel nodig. Niet eerder 100km gemaakt en ik fietste op een gravelfiets met 36mm banden, enkel voorblad. Zelf gewogen op 10,5kg. De rest zat op diverse fietsen, maar altijd wel < 30mm banden en de een meer aero dan de ander.

Op de heenweg richting Zandvoort ging het voor de wind, letterlijk en figuurlijk. Maar terug was het stevig aanpoten en als ik ook maar even een korte versnelling miste, na een bocht of omdat iemand enthousiast werd kon ik niet meer aanhaken. Dat gebeurde 2 à 3 keer. Gelukkig was het wel een sociale groep en werd er op punten gewacht, maar ik had het gevoel de boel wat op te houden. Gemiddeld tempo was 30,9km/u met enkele 5 minuten-blokken van 35-37.

Mijn dilemma c.q. vraag is eigenlijk: is het gewoon een kwestie van meer training of gaat dit altijd altijd wel een lastige uitdaging worden op zo'n fiets? Het fietsen doe ik nu ruim anderhalf jaar naast hardlopen, en qua duur had ik geen last, alleen de tempo's trok ik slecht. Ik zou best vaker met een groepje meefietsen, maar wil dan zelf ook sociaal kunnen doen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 21:09
sander_g schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:24:
Afgelopen weekend fietste ik voor het eerst mee met een groepje dat vaker rondjes maakt. We waren met 6 man. Dus een nette groep om bij elkaar te blijven en waar mogelijk te profiteren van het wiel van de voorganger. Dat was bij mij wel nodig. Niet eerder 100km gemaakt en ik fietste op een gravelfiets met 36mm banden, enkel voorblad. Zelf gewogen op 10,5kg. De rest zat op diverse fietsen, maar altijd wel < 30mm banden en de een meer aero dan de ander.

Op de heenweg richting Zandvoort ging het voor de wind, letterlijk en figuurlijk. Maar terug was het stevig aanpoten en als ik ook maar even een korte versnelling miste, na een bocht of omdat iemand enthousiast werd kon ik niet meer aanhaken. Dat gebeurde 2 à 3 keer. Gelukkig was het wel een sociale groep en werd er op punten gewacht, maar ik had het gevoel de boel wat op te houden. Gemiddeld tempo was 30,9km/u met enkele 5 minuten-blokken van 35-37.

Mijn dilemma c.q. vraag is eigenlijk: is het gewoon een kwestie van meer training of gaat dit altijd altijd wel een lastige uitdaging worden op zo'n fiets? Het fietsen doe ik nu ruim anderhalf jaar naast hardlopen, en qua duur had ik geen last, alleen de tempo's trok ik slecht. Ik zou best vaker met een groepje meefietsen, maar wil dan zelf ook sociaal kunnen doen.
Als jouw fiets de meeste (lucht)weerstand heeft, houd dat in dat jij harder zult moeten werken. (Zeker wanneer je op kop rijd.) Niets onoverkomelijks lijkt me, maar je hebt wel wat werk aan de winkel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:16

aerofreak

Steve Jobs

Nieuwe fiets is altijd goed :+

Aangezien je het over een gravelfiets hebt ga ik er ook vanuit dat er gravelbanden onderliggen. Kleinste en goedkoopste stap is om smallere banden te monteren, mits dat past op je wielen, waardoor je minder weerstand hebt. Een lichtere fiets ga je op het vlakke niet heel veel van merken.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15

Simpelste optie is smallere banden met minder weerstand. Andere optie is een racefiets kopen.

Ik heb zelf een Grizl CF 7 (gravel) en een Cube C:68 (racefiets). Zelfde wattage, zelfde route is ongeveer 2-3km/u verschil. Zeg maar 28-29 versus 31-32 gemiddeld als ik een 1.5u beetje gas geef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Trainbaar. Als je geen gaatjes kunt dichtrijden komt dat vrijwel altijd omdat je óf continu aan je max zit (en dus niks over hebt) of, en omdat je zegt dat het qua duur wel OK was waarschijnlijker, dat het je ontbreekt aan even kortstondig wat meer doen (explosiviteit).

Dat is zeker trainbaar - en dat is wat de meeste "casual" fietsers vaak niet doen. Gewoon rondjes rijden gaat ze prima af, maar ze doen (natuurlijk) geen blokjes-training om even dat tikkie extra te kunnen leveren.

Gewoon een paar weekjes lang 1x in de week bij een rondje fietsen wat VO2max blokjes erin gooien, bv. even 40/20's oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Prulleman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:26:
[...]

Dit dus ja.

Als je met een powermeter wilt gaan rijden om aan de hand daarvan ook te gaan pacen of trainen. Dan zal je wel eerst een goede baseline moeten hebben waar je dan op kan gaan bouwen. Als ik het verhaal @Ugchel lees dan kan ik er niet uit opmaken of dit ook is gedaan. Maar het verhaal leest alsof hij gewoon is gaan rijden, zonder dat duidelijk is wat z'n FTP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Ja :)
Ik zoek goed een excuus voor een nieuwe fiets. Niettemin, zoveel keuzes tegenwoordig en je kunt er 1000 of 15000 tegenaan gooien. Dat laatste zal me niet snel overkomen, zo serieus neem ik het nu ook weer niet. Maar vind het wel leuk om een beetje mee te kunnen trappen.
aerofreak schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:35:
Aangezien je het over een gravelfiets hebt ga ik er ook vanuit dat er gravelbanden onderliggen. Kleinste en goedkoopste stap is om smallere banden te monteren, mits dat past op je wielen, waardoor je minder weerstand hebt. Een lichtere fiets ga je op het vlakke niet heel veel van merken.
Daarom zoek ik uit wat nu het meest praktisch is. Als ik met meer trainingskilometers wel goed kan bijblijven is dat ook een optie. Het gaat me immers om conditie op te bouwen en op peil te houden, en niet om een wedstrijd te winnen.

Ook interessant dat je schrijft dat een lichtere fiets op het vlakke niet veel uitmaakt. Ik had het idee dat ook acceleratie bij een zwaardere fiets verschil maakte. Zelf weeg ik 69 (180cm) en daar valt weinig meer vanaf te halen. Dus ik dacht aan een lichtere fiets en/of eentje met dubbel voorblad om wat meer opties te hebben.

Er zitten nu Vittoria Terreno Zero Graphene 2.0 banden onder. 37mm. Origineel waren het Schwalbe G-One van 45 mm. Dus ik was al naar smaller gegaan. Ik denk niet dat op deze velgen nog veel smaller kan. Andere velgen kan misschien ook, maar waar hou je dan op?

In ieder geval goed om te weten dat het niet als kansloos geacht wordt met deze fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Phydomir schreef op maandag 17 juli 2023 @ 06:35:
[...]

Eh ja dat heb ik niet zo duidelijk (niet) verwoord. Mijn ftp meet ik met regelmaat met een tacx in zwift, ik heb het gewoon nooit buiten gebruikt (of of ritten langer dan een uur, want dat trek ik mentaal niet in zwift :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 21:39
@sander_g
Ik fiets op een titanium gravelfietsje die ook wel 10kg weegt. Mooie aero carbon wielen met 28mm wegbanden eronder liggen. Ik merk daardoor weinig verschil met mijn oude racefiets (8kg, Ultegra uit bouwjaar 2007). Ja het stuurt wel iets anders en de zit is wat anders door een andere geometrie. Misschien is hij 1km/u langzamer door iets minder aero zit maar dit kleine verschil gaat niet direct het verschil zijn in het wel of niet meekomen met een groep. Zeker niet als je slipstream kunt rijden.
Als ik mijn 40mm gravelbanden eronder zet is het een heel ander verhaal. Ik ga dan wel significant trager (noppen, lage bandendruk,minder aero).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
joker1977 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Gewoon een paar weekjes lang 1x in de week bij een rondje fietsen wat VO2max blokjes erin gooien, bv. even 40/20's oid.
Fijne tip! Ik had wel gehoord over 40/20 - luister regelmatig naar de beter-worden-podcast waar ze het hebben over 'forty-twenties'- maar had nooit goed begrepen wat ze daar nu mee bedoelden. Met specifiek deze zoekterm kwam ik erachter.

Ik gebruik zwift ook wel geregeld, maar meestal de dag na een pittige hardlooptraining. Dan heb ik zelden zin in een zware vo2max training. Maar je hebt gelijk, voor dit soort werk moet dat dus eigenlijk wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26
@sander_g De grootste winst qua materiaal zal voor jou zitten in 28-30mm racebanden. Dat maakt echt een wezenlijk verschil. In het vlakke Nederland is de impact van het gewicht van je fiets echt minimaal, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken (totdat je naar de Alpen gaat).

Ik zou dat eerst eens aanpassen (als het kan met je velgen, of nieuwe wielen zoals je zegt). Verder kun je nog veel winnen door wat slimmer te rijden in groepjes. Net iets dichter erop, wat beter anticiperen bij bochten etc etc. Zijn kleine verschillen, maar opgeteld maken ze door de dag heen een groot verschil (vergeet ook niet te blijven eten als je 100km fietst).

@Ugchel ik zou op basis van je FTP je zones inschatten:

Afbeeldingslocatie: https://roadcyclingacademy.com/wp-content/uploads/2023/05/The-Seven-Training-Zone-Model-using-a-of-FTP.png

In dit model fiets is mijn kruissnelheid bijna altijd Z2. Bergop trap je vaak wat meer vermogen en is het al snel Z3 of zelfs Z4. Op lange klimmen wil je Z4 niet gelijk in, dat wil je beetje over houden. Als je gestructureerd traint zul je af en toe wel Z4 blokken van 5-10-15-20 minuten.

Maar eigenlijk fiets je dus nooit (op een wedstrijd / max effort na) nooit 1 uur lang op FTP.

Wat ik hierboven zeg is enorm versimpeld, er zit nog veel meer diepgang en gelaagdheid in. Maar dit is een goed begin denk ik voor je. In samenvatting: probeer op het vlakke vooral Z2 te doen, en bergop Z3 met af en toe een stukje Z4 als het echt steil is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
HBSVDK schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:16:
@sander_g
Ik fiets op een titanium gravelfietsje die ook wel 10kg weegt. Mooie aero carbon wielen met 28mm wegbanden eronder liggen. Ik merk daardoor weinig verschil met mijn oude racefiets (8kg, Ultegra uit bouwjaar 2007). Ja het stuurt wel iets anders en de zit is wat anders door een andere geometrie.
Aha, ok. Dus wel andere velgen erop. De zitpositie van mijn fiets is wel prettig. Zeker als minder ervaren fietser en je kan best in de beugels hangen als het moet. Maar als andere velgen, en daardoor dunnere banden, al 2-3km/u verschil maken is dat toch wel te overwegen. Niet ter vervanging van meer oefenen natuurlijk, maar ik vind het wel een serieus verschil bij gelijk vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 21:00
als je redelijk zwaar van postuur bent ( zoals ik) is bergop fietsen vaak redelijk dodelijk betreft FTP.
Met 1.90 lengte en 100 kg trapte ik tijdens de Amstel gold op iedere ''berg/heuvel'' bijna vrijwel overal rond 100% en vaak ook nog stukken daarboven. Nu zijn t relatief korte klimmetjes en kan je daarna goed herstellen.
Zelfs met mijn 34 achter fiets je redelijk snel hoge wattages. Ik had geprobeerd om tijdens klimmen echt richting 80/85% ftp te gaan maar dat is echt heel lastig wil je niet stilstaan. Je ziet alles en iedereen echt voorbij denderen .:D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:22:
@sander_g De grootste winst qua materiaal zal voor jou zitten in 28-30mm racebanden. Dat maakt echt een wezenlijk verschil. In het vlakke Nederland is de impact van het gewicht van je fiets echt minimaal, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken (totdat je naar de Alpen gaat).

Ik zou dat eerst eens aanpassen (als het kan met je velgen, of nieuwe wielen zoals je zegt). Verder kun je nog veel winnen door wat slimmer te rijden in groepjes. Net iets dichter erop, wat beter anticiperen bij bochten etc etc. Zijn kleine verschillen, maar opgeteld maken ze door de dag heen een groot verschil (vergeet ook niet te blijven eten als je 100km fietst).

@Ugchel ik zou op basis van je FTP je zones inschatten:

[Afbeelding]

In dit model fiets is mijn kruissnelheid bijna altijd Z2. Bergop trap je vaak wat meer vermogen en is het al snel Z3 of zelfs Z4. Op lange klimmen wil je Z4 niet gelijk in, dat wil je beetje over houden. Als je gestructureerd traint zul je af en toe wel Z4 blokken van 5-10-15-20 minuten.

Maar eigenlijk fiets je dus nooit (op een wedstrijd / max effort na) nooit 1 uur lang op FTP.

Wat ik hierboven zeg is enorm versimpeld, er zit nog veel meer diepgang en gelaagdheid in. Maar dit is een goed begin denk ik voor je. In samenvatting: probeer op het vlakke vooral Z2 te doen, en bergop Z3 met af en toe een stukje Z4 als het echt steil is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02IYzZN0u9C3yMc4O3Im9uf2wEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXT6yT7uHdxrUYQxIoQTMkvk.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBSVDK
sander_g schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Aha, ok. Dus wel andere velgen erop. De zitpositie van mijn fiets is wel prettig. Zeker als minder ervaren fietser en je kan best in de beugels hangen als het moet. Maar als andere velgen, en daardoor dunnere banden, al 2-3km/u verschil maken is dat toch wel te overwegen. Niet ter vervanging van meer oefenen natuurlijk, maar ik vind het wel een serieus verschil bij gelijk vermogen.
Ja duurdere iets diepere velgen zijn sneller, maar dit is echt niet nodig om mee te komen. Als je zoiets toch al wilde kopen, ga je gang.
Ik vind het vooral erg praktisch 2 wielsets zodat je binnen 2 minuten kunt switchen.(beide met dezelfde hubs/fabrikant, zodat de schijven ook zonder verstellen keurig lopen in de remklauw).
Om eerst te kijken hoe het gaat had ik eerst een paar wegbanden besteld en die op de oude velgen gemonteerd (ervan uitgaande dat ze niet 24+mm internal zijn, want anders is dat nog weer een dingetje)

Edit: bestel ook meteen geschikte binnenbanden mee, want de huidige zijn groot voor smalle banden.

Dus zoiets https://www.mantel.com/schwalbe-sv15-binnenband
En zoiets
https://www.mantel.com/vr...buitenband?autocomplete=1

[ Voor 10% gewijzigd door HBSVDK op 17-07-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-10 13:05

McMiGHtY

- burp -

Als je velgen niks smallers aankunnen, probeer ergens een setje te lenen voor een paar dagen. Kun je zelf testen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Welke bandbreedte op een velg past is blijkbaar ook sterk afhankelijk van de bandenfabrikant.

https://www.mantel.com/blog/de-juiste-bandbreedte

Schwalbe banden zijn blijkbaar aanzienlijk vriendelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-10 11:24
guapper schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Als jouw fiets de meeste (lucht)weerstand heeft, houd dat in dat jij harder zult moeten werken. (Zeker wanneer je op kop rijd.) Niets onoverkomelijks lijkt me, maar je hebt wel wat werk aan de winkel!
Met de geschreven snelheden is de aerodynamische impact van frame a versus frame b echt te verwaarlozen. Lichaamshouding is vele malen belangrijker.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 14:56
Foto niet volgens de regels maar wat ben ik blij met deze fiets! Elektronisch schakelen is een droom (nooit eerder gehad).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1I9SeQMpV9MuMI0UFRSFNiR_4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bB41KwYv0DvnVRPnQexza74x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Poeh wat een lekker plaatje, zou vaker langs moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:41

Bij dit soort snelheden is aero van je fiets niet zo spannend. Je eigen lichaam geeft het meeste weerstand.

36mm banden zal ook het verschil niet maken. Ik ga er wel vanuit dat je ze iets harder hebt opgepompt omdat je op de weg reed (3 bar??). Als het banden zijn met grove noppen rijdt het wel wat minder.

Als je met een enkel voorblad rijdt zijn de verschillen met schakelen groot. Dan kan het moeilijk zijn om goed in je cadans te blijven, zeker als het wat lastiger gaat.

Het grootste verschil ga je maken met je eigen vorm. Veel duurtraining en af en toe intensieve (VO2max) blokken.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:04:
[...]

Poeh wat een lekker plaatje, zou vaker langs moeten komen.
Je kan hem makkelijk terugvinden met dat "pinnetje" bovenin:

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21

@Requiem19 wordt het niet eens tijd voor een trainingstopic O-)

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 17-07-2023 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
sander_g schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Ja :)
Ik zoek goed een excuus voor een nieuwe fiets. Niettemin, zoveel keuzes tegenwoordig en je kunt er 1000 of 15000 tegenaan gooien. Dat laatste zal me niet snel overkomen, zo serieus neem ik het nu ook weer niet. Maar vind het wel leuk om een beetje mee te kunnen trappen.

[...]

Daarom zoek ik uit wat nu het meest praktisch is. Als ik met meer trainingskilometers wel goed kan bijblijven is dat ook een optie. Het gaat me immers om conditie op te bouwen en op peil te houden, en niet om een wedstrijd te winnen.

Ook interessant dat je schrijft dat een lichtere fiets op het vlakke niet veel uitmaakt. Ik had het idee dat ook acceleratie bij een zwaardere fiets verschil maakte. Zelf weeg ik 69 (180cm) en daar valt weinig meer vanaf te halen. Dus ik dacht aan een lichtere fiets en/of eentje met dubbel voorblad om wat meer opties te hebben.

Er zitten nu Vittoria Terreno Zero Graphene 2.0 banden onder. 37mm. Origineel waren het Schwalbe G-One van 45 mm. Dus ik was al naar smaller gegaan. Ik denk niet dat op deze velgen nog veel smaller kan. Andere velgen kan misschien ook, maar waar hou je dan op?

In ieder geval goed om te weten dat het niet als kansloos geacht wordt met deze fiets.
Ik herken je verhaal uit je vorige reactie qua snelheidsverschil in een groep.

Ik fiets ook op een gravelbike en heb sinds 2 weken 32mm GP5000 er onder liggen.
Ik kwam van 40mm Terreno Dry (die qua rolweerstand vergelijkbaar zijn met de Zero's, gaat tegen de intuïtie in, maar komt door het dikkere loopvlak).

Ik brommer >95% van mijn ritjes lekker solo op vermogen en hartslag door de weilanden hier, snelheid staat niet op mijn hoofd fietscomputerscherm. Maar heel af en toe met vrienden/familie fietsen of aanhaken en dan merk ik dat ik echt mijn best moet doen op die Terreno's om bij te blijven terwijl ik niet minder fit ben (eerder tegenovergesteld).

Wat een positief verschil zijn die GP5000's.
Natuurlijk in snelheid, maar vooral in grip in bochten, al is dat natuurlijk erg afhankelijk van de specifieke gravelband. En minder geklooi met juiste bandendruk vinden.

Graag plug ik even https://www.bicyclerollingresistance.com/. Gehaat en geliefd; negeer de getallen zelf, maar neem ze mee in een vergelijking, m.a.w. een band met minder watts zal sneller zijn dan een andere band met meer watts.
Merk op dat bandendikte an sich weinig tot niets zegt over hoe snel een band is.

Als je lekker solo rondjes wilt doen: lekker trage maar veelzijdige gravelbanden er op.
Wil je mee met (snelle) groepsritten, dan is een goede raceband écht een verschil en bijv. een setje GP5000 is amper duurder dan zo'n setje Terreno Dry/Zero.
Eventueel een tweede wielset overwegen zodat je 1 set voor de weg gravel en 1 voor asfalt hebt.
Of een tweede, nieuwe fiets :+

Maar de beste remedie is natuurlijk fitter worden
})

[ Voor 0% gewijzigd door TheTinusNL op 17-07-2023 13:44 . Reden: typo ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
TheTinusNL schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:48:
[...]
Als je lekker solo rondjes wilt doen: lekker trage maar veelzijdige gravelbanden er op.
Wil je mee met (snelle) groepsritten, dan is een goede raceband écht een verschil en bijv. een setje GP5000 is amper duurder dan zo'n setje Terreno Dry/Zero.
Eventueel een tweede wielset overwegen zodat je 1 set voor de weg en 1 voor asfalt hebt.
Of een tweede, nieuwe fiets :+

Maar de beste remedie is natuurlijk fitter worden
})
Heel herkenbaar inderdaad. De spierbelasting tussen fietsen en hardlopen is natuurlijk anders en dat valt goed te merken. Mijn hartslag is fietsend lager dan met hardlopen. Met fietsen mis ik duidelijk wat kracht. Die fietsbenen moet sterker. Qua duur ging het prima. Die 100km kon ik wel rijden met een bidon water en een plak ontbijtkoek onderweg.

Ik heb intussen bij de fietsenwinkel een vraag neergelegd welke wielset zou passen. Want een aparte wielset is dan wel prettiger.
Een nieuwe fiets is ook leuk, maar ik heb (helaas) eind vorig jaar te impulsief een Merida speeder gekocht. Die staat nu op de Tacx. En voor drie fietsen is thuis wat weinig draagvlak ben ik bang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-10 10:19

Guusjee

Omdat ik groot ben..

sander_g schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Qua duur ging het prima. Die 100km kon ik wel rijden met een bidon water en een plak ontbijtkoek onderweg.
Als je 100km met gemiddeld 30,9 km/u hebt gefietst ben je bijna 3 en half uur onderweg geweest. Het lichaam heeft voor ongeveer een uur à anderhalf uur aan koolhydraatvoorraad bij zich als je van te voren ze goed gevuld hebt. Met alleen een bidon water een een ontbijtkoek onderweg heb je veel te weinig gegeten. Dat zal ook een van de redenen geweest zijn dat je de rest niet bij kon houden. Als je zo lang fietst moet je genoeg, lees ca. 60 gram per uur, koolhydraten binnen krijgen. Neem wat extra ontbijtkoek mee of bijvoorbeeld wat repen, ik ben fan van dit spul.

Daarnaast zou je juist het tweede deel in het wiel met wind tegen makkelijker moeten kunnen aanhaken aangezien dat wind tegen is en je minder hard dan de rest hoeft te trappen omdat je meer voordeel hebt van het uit de wind zitten.

Dit, in combinatie met andere banden en gevarieerder trainen, gaat het een stuk makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Guusjee schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:37:
[...]

Als je 100km met gemiddeld 30,9 km/u hebt gefietst ben je bijna 3 en half uur onderweg geweest. Het lichaam heeft voor ongeveer een uur à anderhalf uur aan koolhydraatvoorraad bij zich als je van te voren ze goed gevuld hebt. Met alleen een bidon water een een ontbijtkoek onderweg heb je veel te weinig gegeten. Dat zal ook een van de redenen geweest zijn dat je de rest niet bij kon houden. Als je zo lang fietst moet je genoeg, lees ca. 60 gram per uur, koolhydraten binnen krijgen. Neem wat extra ontbijtkoek mee of bijvoorbeeld wat repen, ik ben fan van dit spul.

Daarnaast zou je juist het tweede deel in het wiel met wind tegen makkelijker moeten kunnen aanhaken aangezien dat wind tegen is en je minder hard dan de rest hoeft te trappen omdat je meer voordeel hebt van het uit de wind zitten.

Dit, in combinatie met andere banden en gevarieerder trainen, gaat het een stuk makkelijker maken.
Nu wil ik niet eigenwijs zijn en ga ook een eind mee met de aanname dat je voor anderhalf uur aan koolhydraten in je spieren c.q. lichaam hebt. Maar op deze hartslag was ik niet veel koolhydraten aan het verbranden. Ik heb het afgelopen anderhalf jaar 5 marathons gelopen tussen de 3u en 3u20 en dan is mijn hartslag een stuk hoger. Het was ook niet dat ik constant niet kon bijhouden, maar als ze met wind tegen even gingen versnellen van 32 naar 38 en ik was niet alert genoeg, dan kreeg ik de wind vol tegen en dán ben ik gelost.

Al met al ben ik wel blij met alle tips hoor. Fijn om te weten dat er nog genoeg te winnen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:16
Zijn er hier mensen die last gehad hebben van een hernia/bulging?
Zijn jullie terug aan het fietsen geraakt? Hebben jullie er nog last van?

Mijn discus L4-L5 doet lastig en ik krijg toch wel een beetje schrik dat ik niet meer op m'n (tijdrit)fiets zal raken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
sander_g schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:51:
[...]

Nu wil ik niet eigenwijs zijn en ga ook een eind mee met de aanname dat je voor anderhalf uur aan koolhydraten in je spieren c.q. lichaam hebt. Maar op deze hartslag was ik niet veel koolhydraten aan het verbranden. Ik heb het afgelopen anderhalf jaar 5 marathons gelopen tussen de 3u en 3u20 en dan is mijn hartslag een stuk hoger. Het was ook niet dat ik constant niet kon bijhouden, maar als ze met wind tegen even gingen versnellen van 32 naar 38 en ik was niet alert genoeg, dan kreeg ik de wind vol tegen en dán ben ik gelost.

Al met al ben ik wel blij met alle tips hoor. Fijn om te weten dat er nog genoeg te winnen valt :)
Je hartslag is alleen indirect relevant voor wat betreft het verbranden van koolhydraten :). (Gaat om vermogen icm je efficiëntie).

Voor zo’n ritje als jij had in een groep zul je rond de 500-600 kcal per uur verbruiken (150 a 180 watt * 3.6). Dat is voor 3.5 uur tot 2.000 kcal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-10 10:19

Guusjee

Omdat ik groot ben..

[...]

Nu wil ik niet eigenwijs zijn [...]
Ben je wel.
[...]

Goedzo!
Requiem19 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Je hartslag is alleen indirect relevant voor wat betreft het verbranden van koolhydraten :). (Gaat om vermogen icm je efficiëntie).

Voor zo’n ritje als jij had in een groep zul je rond de 500-600 kcal per uur verbruiken (150 a 180 watt * 3.6). Dat is voor 3.5 uur tot 2.000 kcal.
En dan inderdaad dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002

Galois

1811 - 1832

Hoe lang je zonder eten kan is echt bij iedereen verschillend hoor. En de intensiteit van je inspanning speelt de voornaamste rol. 90 minuten zonder eten bij een gezellig toeristisch fietstochtje, kan iedereen. Hoe goed of slecht je conditie is.

Toen ik nog marathons liep, kon ik tot ongeveer 2-2,5 uur zonder gelletjes bij inspanningen van 4:30-5:30/km. Dit leer je dan ook bij jezelf herkennen.

Als ik nu langer ga fietsen, dan zorg ik er altijd voor dat ik voldoende gegeten heb. Vandaag overigens de dag begonnen met een 'social ride' van 3,5 uur. Vooral gezellig bijkletsen en veel hoger dan D2 ben ik niet gekomen.

Dit wist ik van tevoren en ik heb 'gewoon' ontbeten en ik had geen eten mee. Dus 3,5 uur op één bidon water van 750 mL. In mijn geval zonder problemen.

Als ik 3,5 uur ga fietsen op een hogere intensiteit, dan is dat een ander verhaal, maar ook dan heb ik genoeg aan een pakje sultana's oid.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Galois schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:11:
Hoe lang je zonder eten kan is echt bij iedereen verschillend hoor. En de intensiteit van je inspanning speelt de voornaamste rol. 90 minuten zonder eten bij een gezellig toeristisch fietstochtje, kan iedereen. Hoe goed of slecht je conditie is.

Toen ik nog marathons liep, kon ik tot ongeveer 2-2,5 uur zonder gelletjes bij inspanningen van 4:30-5:30/km. Dit leer je dan ook bij jezelf herkennen.

Als ik nu langer ga fietsen, dan zorg ik er altijd voor dat ik voldoende gegeten heb. Vandaag overigens de dag begonnen met een 'social ride' van 3,5 uur. Vooral gezellig bijkletsen en veel hoger dan D2 ben ik niet gekomen.

Dit wist ik van tevoren en ik heb 'gewoon' ontbeten en ik had geen eten mee. Dus 3,5 uur op één bidon water van 750 mL. In mijn geval zonder problemen.

Als ik 3,5 uur ga fietsen op een hogere intensiteit, dan is dat een ander verhaal, maar ook dan heb ik genoeg aan een pakje sultana's oid.
Tjah, deze discussie hebben we natuurlijk alle vele malen gehad.

Bij goed getrainde atleten ligt VT1 veel hoger, waardoor ze veel langer in de vermogenscurve (meer) gebruikmaken van vetten. Maar ook voor deze atleten zal - als algemene stelregel - gelden dat als ze na 3.5 uur een sprintje moeten trekken van zeg 10 seconden tot 1 minuut om het peloton bij te houden - ze dit vaker en makkelijker kunnen kunnen als ze gedurende de rit de kcal enigszins aanvullen.

Zeker bij iemand die dus nog zelden in groepen gefietst heeft zal het vaker gebeuren dat er bij bochten of na rem-momenten even aangezet moet worden om bij de groep te blijven. Dan kan je gemiddeld vermogen nog steeds laag liggen, maar het relatieve verbruik van carbs tov vetten zal hoger liggen.

Misschien kan iemand eens een mooi standaard plaatje maken dat gepost kan worden als deze discussie weer oplaait :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Galois schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:11:
Dat iets kan wil niet zeggen dat het ook verstandig is.

Maar goed, ik had me eigenlijk voorgenomen om niet meer op dit soort discussies te reageren. Wil er dit nog wel over kwijt. Ik consumeer in ieder geval iedere rit zo'n 80-100g koolhydraten per uur waarbij is zo'n 500ml tot 1L drink afhankelijk van de hitte.

Wat een ander doet moet een ieder zelf weten. Maar 3,5u rijden op een plakje ontbijtkoek is het jezelf onnodig moeilijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
Sorry. Nu lijkt het alsof de discussie gaat over een plakje ontbijtkoek versus een nieuwe fiets. Dat was niet mijn bedoeling met de opmerking. Ik had natuurlijk vooraf extra goed gegeten. Veel meer dan ik normaal doe.

En ben niet onbekend met duurinspanningen. Ik heb ook wel eens bijna een hongerklap gehad, dus weet (denk ik dan) wel hoe het voelt om leeg te zijn. Maar dat gevoel had ik dit keer absoluut niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002

Galois

1811 - 1832

Requiem19 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Tjah, deze discussie hebben we natuurlijk alle vele malen gehad.
Wij? :P
Phydomir schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Dat iets kan wil niet zeggen dat het ook verstandig is.

Maar goed, ik had me eigenlijk voorgenomen om niet meer op dit soort discussies te reageren. Wil er dit nog wel over kwijt. Ik consumeer in ieder geval iedere rit zo'n 80-100g koolhydraten per uur waarbij is zo'n 500ml tot 1L drink afhankelijk van de hitte.

Wat een ander doet moet een ieder zelf weten. Maar 3,5u rijden op een plakje ontbijtkoek is het jezelf onnodig moeilijk maken.
Nee, ik wilde ook niet reageren... maar toch doe ik het. Eigenlijk omdat ik nu niets anders te doen heb en deze discussie toch wel leuk vind :)

3,5 uur op een plakje ontbijtkoek kan jij uiteraard ook moeiteloos... als je met 20 km/h fietst.

En uiteraard: het allerbelangrijkste is gewoon doen waar jij je goed bij voelt of wat jij op basis van jouw ervaring van overtuigd bent. Goed inlezen, literatuur erop naslaan kan leuk zijn als je daar in geïnteresseerd bent. Zo schijnt Roglic tot 100 gram koolhydraten per uur te kunnen verwerken. Dat is uitzonderlijk, zegt de wetenschap. Een enthousiaste amateur zoals de meeste van ons, zullen op de helft of zelfs minder zitten.
Als jij dan desondanks je goed voelt bij '100 gram koolhydraten per uur', dan moet je dat uiteraard doen! Wij verdienen er niet ons geld mee en het gaat vooral om de lol die wij eraan beleven...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-10 22:12
Phydomir schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:20:
[...]
Ik consumeer in ieder geval iedere rit zo'n 80-100g koolhydraten per uur waarbij is zo'n 500ml tot 1L drink afhankelijk van de hitte.
Doe je dit doormiddel van drinken of voeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBSVDK
Ik zou de volgende keer de scooter maar pakken, dat voorkomt deze discussie en de discussie of je Superplus, e5 of E10 moet tanken boeit niet, alle keren kom je het rondje wel rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Owios schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:41:
[...]

Doe je dit doormiddel van drinken of voeding?
Beide, daarom heb ik het ook over consumeren ipv eten ;)

Maar als ik een intensieve training heb (vo2, threshold blokken etc) dan vrijwel alleen via drinken. Deze trainingen zijn meestal ook maar max 1,5/2uur.Langere duurritten is het 50/50. Zo'n 50g via drinkmix en dan per uur een snelle jelle, krentenbol, sultana erbij.

In wedstrijden wordt het vaste voedsel vervangen door SiS beta fuel gels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
sander_g schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Heel herkenbaar inderdaad. De spierbelasting tussen fietsen en hardlopen is natuurlijk anders en dat valt goed te merken. Mijn hartslag is fietsend lager dan met hardlopen. Met fietsen mis ik duidelijk wat kracht. Die fietsbenen moet sterker. Qua duur ging het prima. Die 100km kon ik wel rijden met een bidon water en een plak ontbijtkoek onderweg.
Over die ene bidon + plak ontbijtkoek is al genoeg gezegd. :+
Ik wil er enkel nog toevoegen dat ik het eens ben met wat al gezegd is.
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk door zo weinig voeding te gebruiken.
Ik heb intussen bij de fietsenwinkel een vraag neergelegd welke wielset zou passen. Want een aparte wielset is dan wel prettiger.
Een nieuwe fiets is ook leuk, maar ik heb (helaas) eind vorig jaar te impulsief een Merida speeder gekocht. Die staat nu op de Tacx. En voor drie fietsen is thuis wat weinig draagvlak ben ik bang.
Het grootste advies voor de 1-fiets-2-wielsets setup is om voor eenzelfde hub en schijven te kiezen om zo kans op aanlopende remschijven te minimaliseren bij het wisselen van wielsets.
Remklauwen opnieuw centreren klinkt in theorie zo makkelijk... maar met spelingen van enkele (tienden van) millimeters is het bij mij toch altijd geklooi met nieuwe remblokjes. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:17

Kluus

Gang is alles

Phydomir schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:48:
[...]

In wedstrijden wordt het vaste voedsel vervangen door SiS beta fuel gels.
Ik ben voor bepaalde ritten een trouwe gebruiker van sis go gels, wst is het verschil tussen de go en de beta fuel gels? Zo op het oog lijkt het vooral de concentratie te zijn (meer koolhydraten in de beta fuel) of zijn er nog andere verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
Vooral het feit dat er 2 keer zoveel koolhydraten inzit inderdaad. Vaak zijn ze via wielervoeding.nl niet heel veel duurder dan de sis go gels, dus krijg je eigenlijk twee keer zoveel waar voor je geld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Kluus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Ik ben voor bepaalde ritten een trouwe gebruiker van sis go gels, wst is het verschil tussen de go en de beta fuel gels? Zo op het oog lijkt het vooral de concentratie te zijn (meer koolhydraten in de beta fuel) of zijn er nog andere verschillen?
'Vroeger' dacht men dat de ideale ratio om zoveel mogelijk koolhydraten op te nemen een 2:1 verhouding was van glucose en fructose. Nu is de hype that een ratio van 1:0,8 mogelijk nog beter is (meer opname).

Sis beta fuel heeft die nieuwe ratio van 1:0,8, waardoor je in theorie (iets) meer koolhydraten uit een gelletje zou moeten kunnen opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:26:
[...]

'Vroeger' dacht men dat de ideale ratio om zoveel mogelijk koolhydraten op te nemen een 2:1 verhouding was van glucose en fructose. Nu is de hype that een ratio van 1:0,8 mogelijk nog beter is (meer opname).

Sis beta fuel heeft die nieuwe ratio van 1:0,8, waardoor je in theorie (iets) meer koolhydraten per tijdseenheid uit een gelletje zou moeten kunnen opnemen.
FTFY?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Sis beta fuel heeft die nieuwe ratio van 1:0,8, waardoor je in theorie (iets) meer koolhydraten uit een gelletje zou moeten kunnen opnemen.
2:1 zorgt voor 90 gram. De meeste hier (incl. ik) komen hier niet aan. 90 gram is ook iets wat je echt moet trainen, om te trainen moet je het dus altijd eten ook in je trainingen. In mijn ogen is het dan fijn dat het ook betaalbaar is. Als ik op lange ritten 90 gram per uur kan doen, dan wordt het in mijn ogen pas interessant om naar 1:0,8 te kijken.

PS: SIS heeft veel dingen nu 20% afgeprijsd ivm de tour.
Met code SISCP25 gaat er nog eens 25% vanaf (dan is het alleen niet meer gratis verzenden, dat kost je 5 euro)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Kluus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Zoals andere al aangaven, concentratie. 40g ipv 20g. Met het oog op de Marmotte mee gaan oefenen omdat ik het niet zag zitten om 20 gels mee te moeten nemen.

Note: ik wilde niet afhankelijk zijn van "wat er toevallig ligt" qua voeding. Dus alles zelf meegenomen voor onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
TheTinusNL schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:56:
[...]

Over die ene bidon + plak ontbijtkoek is al genoeg gezegd. :+
Ik wil er enkel nog toevoegen dat ik het eens ben met wat al gezegd is.
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk door zo weinig voeding te gebruiken.

[...]

Het grootste advies voor de 1-fiets-2-wielsets setup is om voor eenzelfde hub en schijven te kiezen om zo kans op aanlopende remschijven te minimaliseren bij het wisselen van wielsets.
Remklauwen opnieuw centreren klinkt in theorie zo makkelijk... maar met spelingen van enkele (tienden van) millimeters is het bij mij toch altijd geklooi met nieuwe remblokjes. :'(
Ideaalste is als je dezelfde hub hebt, gaat dat niet omdat je één OEM wielset hebt, kan je met shims je remschijf afstellen.

Kan je shims niet vinden, stuur dan een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:17

Kluus

Gang is alles

Phydomir schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:16:
[...]

Zoals andere al aangaven, concentratie. 40g ipv 20g. Met het oog op de Marmotte mee gaan oefenen omdat ik het niet zag zitten om 20 gels mee te moeten nemen.

Note: ik wilde niet afhankelijk zijn van "wat er toevallig ligt" qua voeding. Dus alles zelf meegenomen voor onderweg.
Ja precies, ik ga ze ook eens proberen dan, thanks! Nu ben ik zelf niet zo van het exact voeding afwegen, maar scheelt weer als je minder mee hoeft te nemen. Of in mijn geval, met niet zo’n kritische maag: zeker weten dat het in ieder geval genoeg is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
mhr-zip schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Ideaalste is als je dezelfde hub hebt, gaat dat niet omdat je één OEM wielset hebt, kan je met shims je remschijf afstellen.

Voor 1 wieset met hunt hubs heb ik wel problemen. Mijn dt Swiss paar zijn wel voldoende identiek aan elkaar (240 en 350 hub). Ooit via mbt forum shims gekocht 0,1mm. Ze waren alleen wat groot qua buiten omtrek en binnen net te krap om aan spaakzijde te komen. Ook begonnen ze te roesten.
Dus nooit fatsoenlijke shims kunnen krijgen. Zeker niet icm een fatsoenlijke prijs (zeg: niet 4x0,1mm voor 20 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:55
mhr-zip schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:21:
[..]

En dan stuur jij de mensen door naar Hanjo, of heb je zelf een handeltje?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 21:09
Ketting keuze
mhr-zip schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:54:
[...]
In dit topic zie ik veel mensen eerst spullen kopen, en daarna pas vragen stellen.
[...]
Hmmkay:

Op mijn fiets zitten FSA cranks, 3x10 (30-39-50) en een bijpassende Shimano cassette, met een Shimano CN-6701 ketting er omheen.
Draait in principe als een zonnetje, alleen luistert het op het middenveld nauw hoe de derailleur precies staat. (Ketting loopt snel tegen de voorderailleur aan, als deze niet precies in de juiste tussenstand staat.) Op het grote blad loopt alles fluisterstil.

De kettingmeter valt nu tot 0,75 in de ketting, dus tijd voor vervanging van de ketting lijkt mij. Maar welke ketting?

Wanneer ik bij webshops naar de CN-6701 ketting kijk, staat daarbij vermeld dat deze niet geschikt is voor 3x10 setup, met verwijzing naar de CN-6600 ketting. Die laatste heeft schakels welke meer kunnen zwenken, waardoor beter geschikt om schuin te liggen.

Ik lees ook dat er rond 2012 veel problemen waren met ratelende krijgen in 3x10 setups en 6600 kettingen. Mogelijk gerelateerd aan een specifiek (zilverkleurig) Shimano middenblad?

Welke ketting zouden jullie voor mijn setup kiezen?

edit: slijt een 6701 dan sneller op een 3x10 setup?

[ Voor 21% gewijzigd door guapper op 21-07-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Vertalen de zones in common terms naar dat wat strava gebruikt? In strava zie ik namelijk wel recovery, endurance en tempo, maar weet ik niet waar ik ‘easy’ moet plaatsen uit jouw model? Wel een mooie richtlijn om te bekijken met welke intensiteit je een rit in kunt gaan!

Pagina: 1 ... 491 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).