Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 494 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:30
nowherebound123 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:34:
[...]

transcontinental niks voor jou? weet niet of je goed gaat op geen slaap
Dat niet slapen trekt mij niet nee, dan maak ik liever zo'n trip zoals ik gedaan heb en gewoon lekker hotelbed iedere avond.
Ok kan je ook bij transcontinental doen natuurlijk, zeker met mijn tempo....

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-10 13:05

McMiGHtY

- burp -

Een fietsshirt kan ik me nog voorstellen dat je dat meerdere dagen zou willen dragen, die dingen drogen trouwens ook best snel met een beetje wind. Maar 5 dagen dezelfde broek..ik moet er niet aan denken, en als je een broek goed vouwt neemt die verbazingwekkend weinig ruimte in.

Merino Ondershirt klinkt wel als een goeie lifebikepackinghack, je kunt eventueel ook een zwembroek meepakken (met binnenbroekie erin) als "korte nette broek", zelf heb ik een korte broek van de decathlon die klein oprolt.

Qua "normale" schoenen heb ik momenteel van die barefoot gevallen die verbazingwekkend klein zijn

[ Voor 3% gewijzigd door McMiGHtY op 25-07-2023 09:42 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Gewoon zwarte fietsbroek ziet er wat mij betreft netter uit dan zo'n zwembroek die veel te kort is waardoor je tanlines ook zo mooi zichtbaar zijn ;)
Maar idd zwembroek is ook een optie.

In Nederland wil ik broek en shirt best wel 2 dagen ofzo dragen.
Maar zoals ik vorige week hele dag gefietst heb in hete weer dan is uitspoelen wel zo handig al is het alleen al voor de geur 8)

[ Voor 34% gewijzigd door DDX op 25-07-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dan heb je Dylan van B. nog nooit in zn lange zwembroek gezien ;D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Eh nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Opzich allmaal fijne tips, volgend jaar de huttentocht op het program staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 19:40
Zijn er ook mensen die zo’n triatlon stuur, of ligstuur op de racefiets zetten? Dus wel de originele beugels houden en dan de extra handvatten om in ligsteun te kunnen fietsen.
Dit lijkt me prettig voor de langere rechte stukken, of verkijk ik me hier helemaal op (als beginner)?

Zoiets bedoel ik:

https://www.futurumshop.n...YHhY32AwjcI4aAkISEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 16:37
Goofyduck384 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:16:
Zijn er ook mensen die zo’n triatlon stuur, of ligstuur op de racefiets zetten? Dus wel de originele beugels houden en dan de extra handvatten om in ligsteun te kunnen fietsen.
Dit lijkt me prettig voor de langere rechte stukken, of verkijk ik me hier helemaal op (als beginner)?

Zoiets bedoel ik:

Ik heb dat in het begin wel gehad, maar vind die houding helemaal niet lekker. Door mijn vrij breder schouders moet ik dan de beugels heel breed uitelkaar zetten en de houding van mijn pols is niet prettig als ze breed staan. Ik rijd dan ook al jaren zonder en mis ze ook totaal niet O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Zoiets bedoel ik:

Ik heb exact die, en gebruik die voor lange bikepacking tochten. Qua comfort is dit prettig omdat je af kunt wisselen qua houding, en als je er eenmaal aan gewend bent iets relaxter kunt zitten. Voor 'normale' wielren trainingen zou ik hem nooit gebruiken.

Je verliest wat aan stabiliteit en je zult steeds omhoog moeten komen om te schakelen en remmen (als je een simpele variant koopt). Pas goed op qua bevestiging, ik heb flink wat schrammen op mijn stuur hierdoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:50

Roozzz

Plus ultra

Zoiets bedoel ik:

Heel veel beginnende triatleten doen dit. Dus het kan. Echt ideaal is het niet qua positie, want een racefiets is er niet op ontworpen. Dus je zal wat moeten stoeien met je houding. En hou er rekening mee dat je niet kan remmen of schakelen.

Als beginner zou ik de euro's in de zak houden en eerst maar eens gewoon kilometers gaan maken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:27
Komoot vraagje:

Ik heb een route gemaakt en iemand uitgenodigd voor die route.
Daarna heb ik de route nog verder aangepast/verbeterd.

Nu is mijn indruk dat de persoon die ik heb uitgenodigd niet de laatste versie te zien krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 12-10 12:33

Pelle

🚴‍♂️

Ik zit deze week een paar dagen in de omgeving Mol en Lommel in Belgie. De weersvoorspellingen zijn niet veel soeps maar ik wil nog wel proberen 1 of 2 rondjes te maken op de racefiets.

Met m'n zoons rijd ik sowieso nog even naar Fietsen door de bomen in Lommel, dus die kan ik overslaan op een langere (80-120km) racefiets route.

Voor de mensen met parcourskennis: zijn er hier nog routes die je echt gedaan moet hebben (en/of zijn er stukken die je juist moet vermijden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:43
Pelle schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:15:
Ik zit deze week een paar dagen in de omgeving Mol en Lommel in Belgie. De weersvoorspellingen zijn niet veel soeps maar ik wil nog wel proberen 1 of 2 rondjes te maken op de racefiets.

Met m'n zoons rijd ik sowieso nog even naar Fietsen door de bomen in Lommel, dus die kan ik overslaan op een langere (80-120km) racefiets route.

Voor de mensen met parcourskennis: zijn er hier nog routes die je echt gedaan moet hebben (en/of zijn er stukken die je juist moet vermijden)?
Ik heb al lange tijd niet meer in Belgïe gefietst, maar aan Nederlandse zijde van de grens liggen de Kempen waar het goed fietsen is, en richting het oosten kun je rijden tot aan de Deurnese & MariaPeel.

edit: Je kunt ook richting de Loonse en Drunense duinen fietsen (boven Tilburg, vlak bij de Efteling). Of vind je het lekker om langs de kanalen te cruisen?

Kijk eens op Komoot en laat je inspireren, zou ik zeggen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 25-07-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 12-10 12:33

Pelle

🚴‍♂️

Zoiets bedoel ik:

Ik heb deze ook. Precies dezelfde, ander merk/logo (en 2 keer zo goedkoop, dus mocht je besluiten ze te kopen: zoek nog even goed rond voor een betere deal).

Ik zet ze er maar sporadisch op, en alleen als ik echt hard wil (korte lokale rondjes met 40+). Je hebt er zeker wel een aerodynamisch voordeel van namelijk. Met dezelfde inspanning rijd je dan 5-8% harder, dus zeg 34 ipv 32, of 41 ipv 38.
De houding is wennen, dus oefen er alleen op rustige stukken mee waar geen of weinig ander verkeer is.

Als je er eenmaal aan gewend bent en het redelijk confortabel zit wordt de controle makkelijker en zou je er ook langere stukken gebruik van kunnen maken. En als je afwisseling in je zithouding zoekt voor langere tochten dan is zoiets prima te gebruiken.
Maar zoals gezegd: het blijft oppassen qua remmen, reken op minstens een seconde extra reactiesnelheid. Dus oefen jezelf in het rijden in die positie en zorg dat je ze alleen gebruikt op plekken waar het verantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:28
Gisteren gaan fietsen nadat de koersfiets sinds September stil stond.. Belachelijk weinig tijd maar ook een bikefit is noodzakelijk (last aan armen en nek wanneer ik reed). Toch maar de fiets genomen voor een klein uurtje om weer de goesting op te pakken.

Het viel mij op hoe ik angstig ik ben in het verkeer. :+
Kan ook liggen dat ik sindsdien gewoon niet meer met klikpedalen heb gefietst en dus de angst om erin te klikken wanneer je op een druk kruispunt zit, sjah .. dat speelt echt wel in mijn achterhoofd.

Maar anders .. langs het kanaal fietsen aan 28-30km/u is heerlijk. Maar toch zit ik nog met veel angst rond te rijden en kan ik hopelijk in de toekomst zeggen dat dit normaal was en het een kwestie van gewenning is.

Ik ben ook hardloper, en dat is iets waarbij ik mij altijd 100% comfortabel heb in gevoeld net door het gebrek aan het verkeer. Het is een pak makkelijker om rustig ergens te lopen of over te steken zonder veel “moeite”.

Tips? :)
PS: het helpt ook niet dat ik als jonge kerel nooit mocht gaan fietsen met de vrienden want moeder was er te bang voor. Ik denk niet dat die angst overgedragen is aangezien ik weleens recreatief ga fietsen met een klassieke herenfiets en nooit dat gevoel krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Dat is hier in mijn achtertuin (fietsen door de bomen). Ze zeggen niet voor niets "fietsparadijs Limburg".. veel leuke routes en je kan je inderdaad inspireren via Komoot. Onderstaande kan eventueel nog iets zijn.. dan passeer je redelijk wat natuur en ook "fietsen door het water".

https://www.visitlimburg....leving-naar-fietsbeleving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:00
jmignolet schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:51:
Gisteren gaan fietsen nadat de koersfiets sinds September stil stond.. Belachelijk weinig tijd maar ook een bikefit is noodzakelijk (last aan armen en nek wanneer ik reed). Toch maar de fiets genomen voor een klein uurtje om weer de goesting op te pakken.

Het viel mij op hoe ik angstig ik ben in het verkeer. :+
Kan ook liggen dat ik sindsdien gewoon niet meer met klikpedalen heb gefietst en dus de angst om erin te klikken wanneer je op een druk kruispunt zit, sjah .. dat speelt echt wel in mijn achterhoofd.

Maar anders .. langs het kanaal fietsen aan 28-30km/u is heerlijk. Maar toch zit ik nog met veel angst rond te rijden en kan ik hopelijk in de toekomst zeggen dat dit normaal was en het een kwestie van gewenning is.

Ik ben ook hardloper, en dat is iets waarbij ik mij altijd 100% comfortabel heb in gevoeld net door het gebrek aan het verkeer. Het is een pak makkelijker om rustig ergens te lopen of over te steken zonder veel “moeite”.

Tips? :)
PS: het helpt ook niet dat ik als jonge kerel nooit mocht gaan fietsen met de vrienden want moeder was er te bang voor. Ik denk niet dat die angst overgedragen is aangezien ik weleens recreatief ga fietsen met een klassieke herenfiets en nooit dat gevoel krijg.
Gewoon rustig opbouwen, geen koptelefoon gebruiken, pedalen losser instellen (als dat mogelijk is) of misschien wel even met gewone pedalen rijden.

Daarnaast, niet alleen om rustig te kunnen beginnen, maar altijd veiliger en prettiger, hou met je routeplanning rekening met de wegen, zoek de snelste/veiligste route de stad uit en zoek daarna lekkere plattelands wegen op, mooie fietspaden zonder kruisingen etc.
Pas ook je snelheid aan als het drukker en onoverzichtelijk wordt, zodat je gewoon meer tijd hebt om te reageren en uit te klikken. waarschijnlijk is er naast jezelf niemand die je gemiddelde snelheid belangrijk vind ;)

en vooral niet te druk maken,

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:28

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Zoiets bedoel ik:

Ik heb ook exact deze. Al 12 jaar ofzo. Ben ooit begonnen met kwart triatlon, maar doe dat nu al dik 10j niet meer. Ik ben dus beginnen fietsen met die dingen erop en vindt ze zeer handig. Bochtenwerk is wel even wennen.
Voor de snelheid doe ik het nu niet echt. Maar vooral voor de afwisseling in positie.
Ik ben immers gezegend met een 'bureauwerkersrug'. De juiste afstelling is wel even zoeken en voor niet iedereen is er een compromis te vinden. Als je ver achterin het zadel zit of je het zadel naar achter hebt verzet, is de kans kleiner dat je hierin comfort gaat vinden. Tijdrithoudingen zitten vaker wat meer naar voor met het zadel.

Maar ik kan rustig even 10min in die dingen gaan liggen. Matige afdalingen waar je zeker de remmen niet nodig hebt, zijn zalig hiermee. Als ook voedsel opendoen terwijl je stuurt met je ellebogen.

Dit voorjaar de Ronde van Vlaanderen hiermee gereden. Na 8u+ was mijn rug alvast heel dankbaar voor die dingen.
Mocht je ze bestellen, bestel alvast een 2e paar pads mee. Dingen slijten behoorlijk als je probeert te sturen met je ellebogen.

Moet je wel even waarschuwen dat je door wielersnobs vaak aanzien wordt als 'triathlon-trash', na +10j raakt het me wel minder intussen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15

Hey leuk, ik woon in Lommel!

Wat al genoemd is, Fietsen door de bomen, Fietsen door het water (verder weg). Dan heb je nog de Duitse begraafplaats, ook wel mooi om langs te fietsen.

Verder is met de racefiets kanaal rijden erg makkelijk hier. Goed fietspad. Dit kan naar west, Oost en zuid.

Met de gravelfiets/mountainbike kan je nog door de Lommelse sahara en bijvoorbeeld naar de uitzicht toren. Wel de moeite, 30 meters hoog dacht ik.

Is ook nog een uitzicht toren op de kruisingen van de kanalen (SAS 4). (Wel verhard fietsen)

Je kan nog langs Postel (Abdij) Fietsen en daar een biertje/ bitter balletje pakken en wat kaas.

Als je wil klimmen kom je bedrogen uit. Dan zal je met de mountainbike eventueel gravel bike naar de 'mijnheuvels' moeten gaan zoals Beringen en bij Genk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Fietsen door de bomen had ik meer van verwacht, niet heel bijzonder wat mij betreft.
Die duitse begraafplaats is wel indrukwekkend hoe groot die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10 20:53
mhr-zip schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:41:
Komoot vraagje:

Ik heb een route gemaakt en iemand uitgenodigd voor die route.
Daarna heb ik de route nog verder aangepast/verbeterd.

Nu is mijn indruk dat de persoon die ik heb uitgenodigd niet de laatste versie te zien krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Helaas is mijn ervaring ook dat de andere persoon de route te zien krijgt van het moment van het sturen van de link. Latere wijzigingen worden pas zichtbaar als je opnieuw een link deelt. Weet eigenlijk niet of het nog uitmaakt of je de route openbaar maakt of niet. Zou ik nog eens moeten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-10 08:15
We zijn op vakantie in het mooie Duitsland en ik kom onderstaande evenment vlakbij tegen. Rondjes over de Nüerburgring met de racefiets. Iemand hier ervaring mee, leuk om te doen? Kan er verder weinig over vinden, ook niet op de website

https://www.nuerburgring....ment/cycling-running-meet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:48

Niellie41

[object Object]

Nixo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:35:
We zijn op vakantie in het mooie Duitsland en ik kom onderstaande evenment vlakbij tegen. Rondjes over de Nüerburgring met de racefiets. Iemand hier ervaring mee, leuk om te doen? Kan er verder weinig over vinden, ook niet op de website

https://www.nuerburgring....ment/cycling-running-meet
Dat is Rad am Ring. Op deze site vind je alle informatie hierover: https://radamring.de/

Het is net geweest. Volgend jaar wil ik graag meedoen.

Oh dit is iets anders zo te zien. Lijkt op een soort open dagen voor fietsers en hardlopers. Niet echt een evenement. Circuit Zolder heeft ook avonden waar je vrij kan fietsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Niellie41 op 25-07-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-10 08:15
Niellie41 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:42:
[...]

Dat is Rad am Ring. Op deze site vind je alle informatie hierover: https://radamring.de/

Het is net geweest. Volgend jaar wil ik graag meedoen.

Oh dit is iets anders zo te zien. Lijkt op een soort open dagen voor fietsers en hardlopers. Niet echt een evenement. Circuit Zolder heeft ook avonden waar je vrij kan fietsen.
Ja precies, open avond om te fietsen niet een speciaal evenment. Maar ronde zal wel vergelijkbaar zijn 😜.
Maar leuk om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpg.kessels
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-08-2024
Vraagje, ik wil graag de volgende combi gaan gebruiken op mijn racefiets:
Voor 52/34 en achter 11/34 (Shimano).
Heeft iemand ervaring met deze combi?

Ik weet dat dit niet de aanbevolen verhouding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:00
rpg.kessels schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:12:

Prima voor in de bergen, voor NL niet ideaal, maar als je niet beter weet ook weinig mis mee.. met de MTB met 32/10-51 kan ik ook over de weg rijden..

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Nixo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:52:
[...]

Ja precies, open avond om te fietsen niet een speciaal evenment. Maar ronde zal wel vergelijkbaar zijn 😜.
Maar leuk om te doen?
Ik heb dit weekend op Rad am Ring de 75KM race gedaan. Als motorsport liefhebber heel gaaf om te doen. Daarnaast is dat ook nog echt een wedstrijd, dus ook competitie.

Als ik ik de buurt zou zijn en er is een avond vrij rijden is het wel een aanrader. Maar zou er niet speciaal voor naar toe rijden.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 14:17

Zelf geen ervaring (en ook geen behoefte), maar zoek de specificaties van je derailleurs eens op om te zien of die dit ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:48

Niellie41

[object Object]

Nixo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:52:
[...]
Maar leuk om te doen?
Ik denk van wel. Het is altijd leuk als je op een circuit van hardlopen of fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 22:15

Je moet wel een derailleur hebben die dit aankan, omdat het verschil min/max van 41 tanden best veel is. Waarom die 52? 50/34 met 11/34 gaat met een gewone lange kooi derailleur goed.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 21:39
mhr-zip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:20:
[...]

Ja, hallo. Heb je die heuvels in Groningen wel eens gezien? Dat ze het daar ooit zonder 12 speed hebben kunnen doen.
Ik word in Groningen nooit ingehaald dus wellicht is het zodat hij nu wel een kans maakt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 12-10 16:23
HBSVDK schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Ik word in Groningen nooit ingehaald dus wellicht is het zodat hij nu wel een kans maakt :)
En waar was jij tijdens de Social Ride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjie
De achterrem van mijn ultegra di2 disc werkte niet goed meer ( te weinig remdruk), dus heb ik een Shimano bleed kitje besteld en daarmee zojuist mijn rem bijgevuld/ontlucht. Het remt nu wel weer goed, maar tijdens het remmen komt er een soort zuigend/sissend geluid uit m'n shifter. Ook na een aantal keer remmen blijft dit geluid, maar ik kan geen olie ontdekken aan of bij de shifter. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpg.kessels
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-08-2024
StevenK schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:05:
[...]

Je moet wel een derailleur hebben die dit aankan, omdat het verschil min/max van 41 tanden best veel is. Waarom die 52? 50/34 met 11/34 gaat met een gewone lange kooi derailleur goed.
Ik wil graag de 52 laten zitten en de 36 gebruiken voor zuid-limburg en omruilen voor de 34 als ik in de Alpen ga fietsen.

Verschil min/max snap ik niet helemaal, ik ken de rekensom, maar als je een 52/36 ketingblad gebruik of een 50/34 met dezelfe cassette dan zou de derailleur toch de 52 en de 34 aan moeten kunnen.

De derailleur die er nu op zit is een ultegra en zou 39T min/max aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjie
Volgens mij is het idee dat de voorderailleur maximaal 16 tanden verschil aankan om optimaal te schakelen. Al zijn er wel die ook 52-34 werkend hebben gekregen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 22:15
rpg.kessels schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:04:
Verschil min/max snap ik niet helemaal, ik ken de rekensom, maar als je een 52/36 ketingblad gebruik of een 50/34 met dezelfe cassette dan zou de derailleur toch de 52 en de 34 aan moeten kunnen.
Het gaat erom dat je tussen groot-groot en klein-klein een erg groot verschil in kettinglengte creëert. De derailleur moet dit opvangen en dan wil je ook nog dat je voldoende spanning houdt, zodat wanneer je 52/11 rijdt de ketting niet tegen je achterbrug klappert.
djiedjie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:12:
Volgens mij is het idee dat de voorderailleur maximaal 16 tanden verschil aankan om optimaal te schakelen. Al zijn er wel die ook 52-34 werkend hebben gekregen dacht ik.
52/34 krijg je wel geschakeld, je moet hooguit met iets meer beleid schakelen. Als je met ovale bladen rijdt heeft die voorderailleur al veel meer te verwerken ;)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Laatst online: 13-10 23:30
Ik gebruik op Ultegra r8000 (lange kooi standaard meen ik) 52/34 en 11-34 bij hooggebergte en dat gaat prima. Officieel is het niet ondersteund en zou je extra op moeten passen met groot-groot. Maar die combinatie zou je sowieso niet moeten gebruiken. Het enige waar ik wat voorzichtiger ben is bij schakelen van voorblad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Lekker op de camping aan het meer van Annecy! Fiets meegenomen voor het eerst sinds jaren (kleine kinderen..), mooie route gepland, alles klaar gezet.. fietsschoenen vergeten |:(

Maat 48/49 zullen ze ook wel niet hebben bij de Decathlon ;(

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 23:00
Ik ben een oude cannondale synapse aan het oplappen, het idee is er mee te gaan commuten.

Nu krijg ik de achterderailleur (shimano 105 5800) niet goed geindexed. Ik heb het park tool filmpje gebruikt om de high en low limits te zetten. En ook de indexing procedure gevolgd. Echter gaat het schakelen van het kleinste tandwiel naar het grootste tandwiel soepel op ieder kransje, maar op de terugweg komt ie niet zonder kransjes over te slaan (twee keer klikken) terug beneden. Als ik de barrel adjuster een kwart/halve slag losser draai dan kan ik wel goed naar beneden, maar kom ik niet uit het kleinste kransje.

Nu lees ik dat dit of versleten cassette/ketting kan zijn, of kabels die niet goed werken. Is er een manier om dit te controleren? Voordat ik een nieuwe ketting en cassette koop en mn stuurlint lostrek…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@yeehaw Derailleurpad is wellicht niet recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 13:38
Binnenkort ga ik twee weken fietsen, wat zijn nou de essentiele onderdelen die ik moet meenemen voor reparaties onderweg? Het is in Duitsland, gok dat de sommige dorpen ook wel een fietsenwinkel hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@yeehaw lijkt mij vuile (niet gesmeerd//droog) en/of slechte versleten schakelkabel

[ Voor 16% gewijzigd door mountainbiker op 26-07-2023 10:22 ]

mountainbiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-10 11:00
Sleeon schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:04:
Binnenkort ga ik twee weken fietsen, wat zijn nou de essentiele onderdelen die ik moet meenemen voor reparaties onderweg? Het is in Duitsland, gok dat de sommige dorpen ook wel een fietsenwinkel hebben.
Ligt aan je huidige staat van je fiets, ik zou gewoon zorgen dat je fiets in goede staat is, verder 2 binnenbandjes, bandenlichtertjes, 2-3 CO2 patroontjes, smeermiddel, en een multitooltje..
*Bij tubeless wat extra pluggen en sealant.

evt een oud lapje stof om je ketting goed af te nemen voor je opnieuw smeert.

Verder zou ik me geen zorgen maken om grote problemen als je fiets vooraf in goede staat is, fietsenmaker is vaak wel te vinden binnen 10-20km in de grote dorpen/steden.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Nu online
verstappen33 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Ligt aan je huidige staat van je fiets, ik zou gewoon zorgen dat je fiets in goede staat is, verder 2 binnenbandjes, bandenlichtertjes, 2-3 CO2 patroontjes, smeermiddel, en een multitooltje..
*Bij tubeless wat extra pluggen en sealant.

evt een oud lapje stof om je ketting goed af te nemen voor je opnieuw smeert.

Verder zou ik me geen zorgen maken om grote problemen als je fiets vooraf in goede staat is, fietsenmaker is vaak wel te vinden binnen 10-20km in de grote dorpen/steden.
Wat mij betreft; pomp ipv. CO2, quick link en bandenplak spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 17:27

DaveFlash

Here's to the crazy ones

even voor de leek, welke kettingspray of olie kan ik het beste kopen voor een nieuwe fiets?
ik zie heel veel middeltjes als ik ga zoeken, maar wat is nu het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
nowherebound123 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Wat mij betreft; pomp ipv. CO2, quick link en bandenplak spul.
Ligt eraan wat je voorkeur heeft, ik heb zelf nog nooit een ketting kapot getrapt, en plakken vind ik echt kut onderweg want ik kan het gaatje vaak niet goed terugvinden.

CO2 brengt de band beter op druk, of je moet een goed pompje hebben, maar ik vind het een geklooi om hem weer op 6-8 bar te krijgen met een klein handpompje..

Nadeel van CO2 is dat je band wel binnen enkele dagen weer druk verliest, beste is om hem dan met een normale pomp weer goed op druk te brengen..

Ik weet niet of die gaat bike-packen of gewoon met de fiets met de auto meeneemt en vanuit een vakantie adres gaat fietsen.. In het laatste geval kun je natuurlijk een normale fietspomp meenemen en reparaties uitvoeren op de camping/hotel of waar je ook zit.
DaveFlash schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:34:
even voor de leek, welke kettingspray of olie kan ik het beste kopen voor een nieuwe fiets?
ik zie heel veel middeltjes als ik ga zoeken, maar wat is nu het beste?
Persoonlijke voorkeur, ik ben zelf fan van Boeshield T9, smeert lekker en blijft zeker 400-500km kraakvrij bij droog weer..

[ Voor 17% gewijzigd door verstappen33 op 26-07-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Nu online
verstappen33 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Ligt eraan wat je voorkeur heeft, ik heb zelf nog nooit een ketting kapot getrapt, en plakken vind ik echt kut onderweg want ik kan het gaatje vaak niet goed terugvinden.

CO2 brengt de band beter op druk, of je moet een goed pompje hebben, maar ik vind het een geklooi om hem weer op 6-8 bar te krijgen met een klein handpompje..

Nadeel van CO2 is dat je band wel binnen enkele dagen weer druk verliest, beste is om hem dan met een normale pomp weer goed op druk te brengen..

Ik weet niet of die gaat bike-packen of gewoon met de fiets met de auto meeneemt en vanuit een vakantie adres gaat fietsen.. In het laatste geval kun je natuurlijk een normale fietspomp meenemen en reparaties uitvoeren op de camping/hotel of waar je ook zit.
Benader t vanuit bikepacking context idd; in dat geval is quick link en bandenplak spul iets wat je mee kunt nemen als plan C, neemt toch geen plek in beslag en praktisch geen gewicht. Onderweg wil je ook je band een beetje kunnen bijpompen, en wederom is een pomp een goed plan C. Zou zelf niet het onbekende in trekken zonder pomp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:32
The Legend schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:41:
Lekker op de camping aan het meer van Annecy! Fiets meegenomen voor het eerst sinds jaren (kleine kinderen..), mooie route gepland, alles klaar gezet.. fietsschoenen vergeten |:(

Maat 48/49 zullen ze ook wel niet hebben bij de Decathlon ;(
Pedalen hebben ze wel. Dus sportschoenen aan en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 17:27

DaveFlash

Here's to the crazy ones

verstappen33 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Persoonlijke voorkeur, ik ben zelf fan van Boeshield T9, smeert lekker en blijft zeker 400-500km kraakvrij bij droog weer..
jezus, dat is voor vliegtuigen, ik heb maar een eenvoudige stadsfiets gekocht! :9~

anyway, op amazon heeft deze vele lovende recensies: https://www.amazon.nl/BIK...ts-zuurvrij/dp/B07J377VLD

is dit een aanrader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

nowherebound123 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:37:
[...]

Benader t vanuit bikepacking context idd; in dat geval is quick link en bandenplak spul iets wat je mee kunt nemen als plan C, neemt toch geen plek in beslag en praktisch geen gewicht. Onderweg wil je ook je band een beetje kunnen bijpompen, en wederom is een pomp een goed plan C. Zou zelf niet het onbekende in trekken zonder pomp.
Gewoon deze pomp nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:59
Van het weekend lek gereden.. Scheur/snee van ong 2 cm in de buitenband (en binnenband).. dus niet verder kunnen rijden.
Thuis nieuwe bandjes (zelfde merk en type) geregeld en (proberen) te wisselen.. Maar krijg met geen mogelijkheid de laatste 15cm van de buitenband om de velg...
Op basis van instructiefilmpjes de buitenband zo goed mogelijk in het midden van de velg gelegd om zoveel mogelijk ruimte te geven.. maar helaas..
Uiteindelijk bij een fietsmaatje een soort tang geleend om de band erop te wippen en inmiddels al weer wat ritten gereden, dus eind goed al goed.

Maar dit vormt natuurlijk wel een probleem als ik onderweg een bandje wil plakken/wisselen..

Hebben jullie tips of trucs om dit "in het veld" te doen?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Nu online
Memphisto schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:43:
Van het weekend lek gereden.. Scheur/snee van ong 2 cm in de buitenband (en binnenband).. dus niet verder kunnen rijden.
Thuis nieuwe bandjes (zelfde merk en type) geregeld en (proberen) te wisselen.. Maar krijg met geen mogelijkheid de laatste 15cm van de buitenband om de velg...
Op basis van instructiefilmpjes de buitenband zo goed mogelijk in het midden van de velg gelegd om zoveel mogelijk ruimte te geven.. maar helaas..
Uiteindelijk bij een fietsmaatje een soort tang geleend om de band erop te wippen en inmiddels al weer wat ritten gereden, dus eind goed al goed.

Maar dit vormt natuurlijk wel een probleem als ik onderweg een bandje wil plakken/wisselen..

Hebben jullie tips of trucs om dit "in het veld" te doen?
Oefening baart kunst, beginnen tegenover ventiel en inderdaad zorgen dat hij goed in midden zit. De band zal al iets soepeler zijn de tweede keer dat je hem er op legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
idd tegenover het ventiel beginnen, en wat ook wel helpt is een beetje afwasmiddel, dan gaat het wat minder stroef.

Wil het echt niet dan idd met een bandenlichtertje de band eroverheen proberen te wippen, maar wel goed oppassen dat je hiermee je binnenband niet kapot maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Tiremonkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:37
Sinds ik gebruik maak van ActivityFix en een aantal regels heb aangemaakt zie ik geen activities meer in Intervals.icu. Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
tandjes 90 euro voor een handpomp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

wisselwerking schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Pedalen hebben ze wel. Dus sportschoenen aan en gaan.
Geen sportschoenen bij me :+ Maar als het goed is zijn ze inmiddels onderweg met DHL Express en zouden ze hier morgen al moeten zijn (thx moeders _/-\o_)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10 14:48

BJW

Gisteren mijn nieuwe Fulcrum Racing DB 5 wielen binnen gekregen en gemonteerd. Wat mij opvalt is dat de vrij loop er zwaar gaat en geen ratel laat horen. Klopt dit wel? Heb ook een setje Fulcrum Racing DB 6 liggen (met gravel banden) daar gaat hij veel lichter en met duidelijke ratel. Ben vooral benieuwd of dit wel klopt voordat ik alles ga afstellen en de fiets meegaat naar Italië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:11
rodiee schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:59:
Sinds ik gebruik maak van ActivityFix en een aantal regels heb aangemaakt zie ik geen activities meer in Intervals.icu. Iemand enig idee hoe dit kan?
Perongeluk de rechten van Intervals.icu verwijderd bij Strava?
Indien je Garmin gebruikt, kun je Intervals.icu ook direct koppelen aan GarminConnect. Voor Wahoo en wat andere merken zie ik ook de optie om die direct te koppelen zonder gebruik te maken van Strava.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Nu online
rodiee schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:59:
Er zijn sinds een aantal dagen wat problemen op sync en api bij Strava, zou ook daar aan kunnen liggen.

Op intervals kun je in je settings 'import old data' gebruiken om een sync te forceren. Doet dat iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Ook even je garmin connecten, daar haalt ie nu de activiteiten uit tot het strava sync probleem is opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

wibblemoo schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:59:
[...]

tandjes 90 euro voor een handpomp?
Kwaliteit kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:37
Toen ik in Intervals.icu onder Strava op de knop "Download old data" drukte werden de trainingen weer zichtbaar. Nu ook Garmin Connect gekoppeld. Thanks voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:59
@nowherebound123 @verstappen33 Niet zoveel anders dan dat ik al deed dus. Dan zal het wellicht toch echt handigheid zijn..
Afwasmiddel heb ik vaak niet bij tijdens een ritje ( ;) ) en een bandenlichter heb ik idd vroeger wel eens gedoe mee gehad. Heb het wel geprobeerd van het weekend, maar ook dat wilde niet.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 13:38
Memphisto schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:07:
@nowherebound123 @verstappen33 Niet zoveel anders dan dat ik al deed dus. Dan zal het wellicht toch echt handigheid zijn..
Afwasmiddel heb ik vaak niet bij tijdens een ritje ( ;) ) en een bandenlichter heb ik idd vroeger wel eens gedoe mee gehad. Heb het wel geprobeerd van het weekend, maar ook dat wilde niet.
Spierballen kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 16:37
BJW schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:03:
Gisteren mijn nieuwe Fulcrum Racing DB 5 wielen binnen gekregen en gemonteerd. Wat mij opvalt is dat de vrij loop er zwaar gaat en geen ratel laat horen. Klopt dit wel? Heb ook een setje Fulcrum Racing DB 6 liggen (met gravel banden) daar gaat hij veel lichter en met duidelijke ratel. Ben vooral benieuwd of dit wel klopt voordat ik alles ga afstellen en de fiets meegaat naar Italië.
Ik heb een setje DB7(7) liggen, daar hoor je de ratel niet in de vrijloop. Maakt meer lawaai tijdens het trappen dan wanneer de benen stil staan 8)7

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Een vraagje over geometie / nieuwe fiets.

Ik fiets momenteel op een Sensa Romagna en heb mijn oog laten vallen op de nieuwe Super Six Evo van Cannondale.

Na de zomer heb ik een bike-fit staan bij Pedaalkracht om de precieze geometrie/maatvoering en afstelling na te kijken alvorens ik hem bestel.

Nu heb ik lichte schouder/nek klachten op mijn huidige fiets die ik hopelijk door deze bike-fit of mogelijk ervoor kan oplossen.
Ben nu langzaam wat aan het testen met stuur/zadel afstellingen om minder stres op mijn nek/schouder te krijgen.

Grote kans dat ik dit wel opgelost krijg door een kortere of hogere afstelling van mijn stuur en spelen met mijn zadel afstelling.

Zie ik verder nog iets schokkends over het hoofd qua framemaat? Ze komen nagenoeg overeen en in theorie zou mijn houding niet heel veel veranderen op de nieuwe fiets, of zie ik dit verkeerd?

Zie hier de vergelijking in geeometrie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grk-AKJk9BJHXKhl4NYkNbiu_SA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2sYNa9xs7TdSpzvRg6pyoXJM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Gisteren heb ik een ritje gemaakt, welke beloond werd met een berichtje van Intervals.icu: “Mijn beste vermogens van het jaar”.

De beste 20 minuten waarde in de rit was 247W. Mijn eFTP zou 251W zijn gebaseerd op 14 min met 272W. Deze 14 min zijn de laatste 14 minuten van de eerdergenoemde 20 minuten.
Normaalgesproken zou je met een “echte” FTP test, 20 minuten lang een constant vermogen moeten leveren. Dus het liefst op een vlakke weg zonder heuvels of verkeershinder.

In hoeverre heeft de eFTP van deze rit waarde, aangezien er wat heuvels in zitten en de pedalen ook wel even stilgehouden zijn?
Zou de waarde gebaseerd op 14 minuten of de 20 minuten waarde dichter bij de werkelijkheid liggen?
Plaatje van de 20 minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mFIUNBDouhiQNh1ArA4tns_Bis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkpmtrcp9ATQOHMsuJ2DjitN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 20:07
ydderf schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:49:
Gisteren heb ik een ritje gemaakt, welke beloond werd met een berichtje van Intervals.icu: “Mijn beste vermogens van het jaar”.

De beste 20 minuten waarde in de rit was 247W. Mijn eFTP zou 251W zijn gebaseerd op 14 min met 272W. Deze 14 min zijn de laatste 14 minuten van de eerdergenoemde 20 minuten.
Normaalgesproken zou je met een “echte” FTP test, 20 minuten lang een constant vermogen moeten leveren. Dus het liefst op een vlakke weg zonder heuvels of verkeershinder.

In hoeverre heeft de eFTP van deze rit waarde, aangezien er wat heuvels in zitten en de pedalen ook wel even stilgehouden zijn?
Zou de waarde gebaseerd op 14 minuten of de 20 minuten waarde dichter bij de werkelijkheid liggen?
[Afbeelding]
Waarheid zal er waarschijnlijk tussenin hangen. Hangt af van wat voor type renner je bent. Ben je een echte diesel zal de 14min waarde wel kunnen kloppen, ben je meer een aanvallers type dan misschien meer de (95% van de) 20min waarde.

Of je kijkt naar de normalized power over de 20min. .aar je merkt het snel genoeg als je een threshold interval doet of je dat richting de 45-60min kan volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 13-10 20:07
verstappen33 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:04:

Ik fiets momenteel op een Sensa Romagna en heb mijn oog laten vallen op de nieuwe Super Six Evo van Cannondale.

Na de zomer heb ik een bike-fit staan bij Pedaalkracht om de precieze geometrie/maatvoering en afstelling na te kijken alvorens ik hem bestel.

Nu heb ik lichte schouder/nek klachten op mijn huidige fiets die ik hopelijk door deze bike-fit of mogelijk ervoor kan oplossen.
Ben nu langzaam wat aan het testen met stuur/zadel afstellingen om minder stres op mijn nek/schouder te krijgen.

Grote kans dat ik dit wel opgelost krijg door een kortere of hogere afstelling van mijn stuur en spelen met mijn zadel afstelling.

Zie ik verder nog iets schokkends over het hoofd qua framemaat? Ze komen nagenoeg overeen en in theorie zou mijn houding niet heel veel veranderen op de nieuwe fiets, of zie ik dit verkeerd?

[Afbeelding]
Lijken qua geometrie inderdaad voldoende veel op elkaar om te kunnen opvolgen. Echter als je klachten hebt met de huidige geometrie ben je misschien juist beter geholpen met een andere geometrie...?

Anyway, wat nog kost is de huidige lengte van je stem en reach/drop van je stuur en van de nieuwe fiets. Mogelijk ook de hoogte van de spacers die je hebt en de hoek van de stem. Verder speelt de setback van het zadel(pen) nog een rol, maar daar heb je meestal nog wel ruimte om te spelen.

Wel een mooie fiets die je op het oog hebt trouwens!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
ydderf schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:49:

[Afbeelding]
Door die hoogtemeters en afdalingen zal het gemiddelde vermogen over 20 minuten niet representatief genoeg zijn voor een FTP waarde.

Die 14 minuten zal naar mijn mening iets dichter bij je echte omslagpunt liggen. Maar het valt mij persoonlijk wel op dat intervals.icu mijn eFTP vaak te hoog inschat op basis van korte inspanningen (ik ben anaeroob beter dan aeroob, dus in mijn N=1 casus is dat te verklaren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Andere opmerking: voor iedereen die Pirelli P Zero TLR banden gekocht heeft recent: er is een terugroep actie van Pirelli omdat de banden op sommige velgen spontaan kunnen loslaten.

Ik mag 2 setjes terugsturen en als de wiede-weer-ga een ander merk gaan uitzoeken nu..

https://www.cyclingnews.c...of-p-zero-race-tlr-tyres/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 13-10 13:06

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Door die hoogtemeters en afdalingen zal het gemiddelde vermogen over 20 minuten niet representatief genoeg zijn voor een FTP waarde.

Die 14 minuten zal naar mijn mening iets dichter bij je echte omslagpunt liggen. Maar het valt mij persoonlijk wel op dat intervals.icu mijn eFTP vaak te hoog inschat op basis van korte inspanningen (ik ben anaeroob beter dan aeroob, dus in mijn N=1 casus is dat te verklaren).
Bij mij is het juist andersom, d.w.z. mijn eFTP is vaak te laag tenzij ik een langere inspanning doe. Mijn eFTP is nu bijvoorbeeld uit 4x 5min VO2max blokken gehaald maar dan over een langere periode dan 5 mins, simpelweg omdat ik niet genoeg kon rusten tussen de blokken... Don't ask :(

Maar in jouw situatie kun je dat nog enigszins verbeteren door in de Settings de tijdsduur van de eFTP Min Duration aan te passen. Die zou je bv. kunnen aanpassen naar 5 minuten (of nog langer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
joker1977 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Bij mij is het juist andersom, d.w.z. mijn eFTP is vaak te laag tenzij ik een langere inspanning doe. Mijn eFTP is nu bijvoorbeeld uit 4x 5min VO2max blokken gehaald maar dan over een langere periode dan 5 mins, simpelweg omdat ik niet genoeg kon rusten tussen de blokken... Don't ask :(

Maar in jouw situatie kun je dat nog enigszins verbeteren door in de Settings de tijdsduur van de eFTP Min Duration aan te passen. Die zou je bv. kunnen aanpassen naar 5 minuten (of nog langer)
Thanks goede tip, dat ga ik even aanpassen.

Grappig dat de fysiologie zoveel verschil tussen mensen. Jij hebt kennelijk meer de fysiologie van een duursporter. Die extrapolaties van een bepaald vermogen van 5-10-15 minuten naar FTP is natuurlijk gebaseerd op standaardtabellen met gemiddelden van populaties, waardoor het op N=1 niveau heel erg kan afwijken.

In mijn geval zie je terug dat ik van origine meer echt explosief ben en niet al te best was in duurinspanningen. Dit jaar heb ik vanaf maart heel consistent en gestructureerd getraind op duurinspanningen en dan zie je eigenlijk al snel hoe je de fysiologie van je lichaam kan veranderen. Vorig seizoen vs dit seizoen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZjpBIPD5_Xx_VCUkRvuzshewcc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ycVkwuWsiZgPGKjX3OkcHdbb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Laatst online: 11:34
Meer mensen bij wie activiteiten uit strava niet meer geupload worden naar Intervals? Ik heb dinsdag gefietst maar die komt dus niet in m'n overzicht. Join kreeg 'm wel gewoon binnen dus verwacht niet iets aan de Stravazijde.

Rit van zondag staat er wel gewoon in.

Hier overigens redelijke stagnatie door onregelmatigheid.

Groen is all-time. Blauw afgelopen 6 weken. Rood afgelopen 12 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFzZ59wieqB-p1mJiRIewbTIx2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zluRUGKhujUjImKQQenbVbYM.png?f=fotoalbum_large

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:42:
Andere opmerking: voor iedereen die Pirelli P Zero TLR banden gekocht heeft recent: er is een terugroep actie van Pirelli omdat de banden op sommige velgen spontaan kunnen loslaten.

Ik mag 2 setjes terugsturen en als de wiede-weer-ga een ander merk gaan uitzoeken nu..

Hutchinson Fusions O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:07
Stufferdt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:33:
Meer mensen bij wie activiteiten uit strava niet meer geupload worden naar Intervals? Ik heb dinsdag gefietst maar die komt dus niet in m'n overzicht. Join kreeg 'm wel gewoon binnen dus verwacht niet iets aan de Stravazijde.

Rit van zondag staat er wel gewoon in.

Hier overigens redelijke stagnatie door onregelmatigheid.

Groen is all-time. Blauw afgelopen 6 weken. Rood afgelopen 12 weken.

[Afbeelding]
Yes, zie ook wat posts boven je; blijkbaar een sync issue met strava op het moment.

Waar haal je dit data veld vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Hier ook niet. (intervals.icu)

klik bij instellingen op oude data ophalen (pas datums aan), dan komt het wel binnen

[ Voor 8% gewijzigd door mountainbiker op 27-07-2023 10:39 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 08:27
Met bovenstaande eens @Requiem19 of anders andere batch van die Pirelli's dan die je nu hebt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 22:08

LGU

Heeft iemand hier tips / ervaringen voor een goede uitvalsbasis op Mallorca voor het fietsen van de bekende en eventueel minder bekende pareltjes? Wij zijn voornemens om in september een weekje die kant op te gaan en benieuwd welke do's en dont's jullie hebben op basis van eigen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:31

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:42:

Hmm had @rolandos582 hier laatst ook geen last van?

Ik rij momenteel op een wielset weer op de S-works Turbo T2/T5 TBR bandjes die ik bij mijn fiets kreeg, bandje wat hier niet zo vaak genoemd wordt maar bevallen me toch wel erg goed. Heb laatst een reserve besteld voor wanneer ik de achterband moet vervangen, twijfel nog of het mij de meerprijs ten opzichte van de Schwalbe Pro One waard is of ik er mijn nieuwe go-to band van ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Laatst online: 27-08 10:15
Requiem19 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Grappig dat de fysiologie zoveel verschil tussen mensen. Jij hebt kennelijk meer de fysiologie van een duursporter. Die extrapolaties van een bepaald vermogen van 5-10-15 minuten naar FTP is natuurlijk gebaseerd op standaardtabellen met gemiddelden van populaties, waardoor het op N=1 niveau heel erg kan afwijken.

In mijn geval zie je terug dat ik van origine meer echt explosief ben en niet al te best was in duurinspanningen. Dit jaar heb ik vanaf maart heel consistent en gestructureerd getraind op duurinspanningen en dan zie je eigenlijk al snel hoe je de fysiologie van je lichaam kan veranderen. Vorig seizoen vs dit seizoen:

[Afbeelding]
Mooie progressie!

Maar heb je recent nog korte efforts echt voluit gedaan? Want dat je er echt slechter in bent geworden betwijfel ik. Dit vind ik ook wel een beetje een nadeel van zo'n powercurve, als je de efforts niet maximaal doet dan geeft hij het ook raar weer.

Zo heb ik laatste mijn 5 min verbeterd naar 299 watt. Echter bestaat dit uit meerdere intervallen. Mijn 3 minuten best effort is 300 watt, ook wederom uit intervallen. Dus tenzij je dit regelmatig echt specifiek test vind ik het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Buitenspel schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Mooie progressie!

Maar heb je recent nog korte efforts echt voluit gedaan? Want dat je er echt slechter in bent geworden betwijfel ik. Dit vind ik ook wel een beetje een nadeel van zo'n powercurve, als je de efforts niet maximaal doet dan geeft hij het ook raar weer.

Zo heb ik laatste mijn 5 min verbeterd naar 299 watt. Echter bestaat dit uit meerdere intervallen. Mijn 3 minuten best effort is 300 watt, ook wederom uit intervallen. Dus tenzij je dit regelmatig echt specifiek test vind ik het lastig.
Ik heb niet specifiek 5-10-30 seconden testjes gedaan, maar dat deed ik vorig jaar ook niet. Toen kwamen die inspanningen echter gewoon veel makkelijker dan nu. Niet gek ook: veel Crossfit, veel weightlifting (wekelijks squatten etc).

Als ik nu een sprintje doe met vrienden zitten ze relatief dichterbij dan vorige jaar / jaren. Dus in mijn geval voelt de powercurve redelijk representatief.

Idealiter doe je ieder jaar zo'n 4d test van Systmn, dan word je op alle vlakken gedwongen een maximaal test te doen, wat het inderdaad veel vergelijkbaarder maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
verstappen33 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:04:

[Afbeelding]
Je kan ook eens kijken naar een canyon endurace, deze hebben een kortere reach, zorgt wel voor een relaxere zithouding. (Heb ik zelf sinds april).

Andere merken hebben vergelijkbare fietsen zoals Giant defy.

Vaak krijg je dan ook meer ruimte in het frame voor bredere banden / gravel banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Hmm had @rolandos582 hier laatst ook geen last van?

Ik rij momenteel op een wielset weer op de S-works Turbo T2/T5 TBR bandjes die ik bij mijn fiets kreeg, bandje wat hier niet zo vaak genoemd wordt maar bevallen me toch wel erg goed. Heb laatst een reserve besteld voor wanneer ik de achterband moet vervangen, twijfel nog of het mij de meerprijs ten opzichte van de Schwalbe Pro One waard is of ik er mijn nieuwe go-to band van ga maken.
Klopt, 3 explosies in 5 ritten.. Dat was niet best.... Toen heb ik continental GP5000 STR erop gegooid, zijn ook prima bandjes. 28mm's. De Pirelli heb ik liggen in 30mm uit Italie, die zijn omgeruild voor de 28mm nav de callback. 2 bandjes zijn opgestuurd.

YouTube: Good Year Eagle F1 R vs Pirelli P-Zero Race TLR

Deze is ook wel interessant, ik rijd al heel lang op Pirelli's en zal dit ook blijven doen. Kleine uitsstap naar mavic yksion pro ust 2 maar die maken ze niet meer. Pirelli staat op 1, die conti GP5000 STR nu op 2 afhankelijk hoelang ze lekker blijven. Die Good Year Eagle F1 zou ik ook wel willen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
jasperz89 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:37:
[...]
Waar haal je dit data veld vandaan?
Ik was ook ff nieuwsgierig waar die tabel vandaan komt. Maar hij is te vinden op intervals.icu, onder het item "power" in het hoofdmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPmWlChCZsV-YuFzKyQMeHP3lBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNOpw0ZqgDkC09wjWm5SOBJC.png?f=fotoalbum_large

Om het overzichtelijk te maken heb ik na 2000Kj maar even uitgezet. Voornamelijk interessant voor sprint waardes aan het einde van een wedstrijd.

W/kg is altijd wel wat lastiger te vergelijken, veelal mensen met een veel lager gewicht in deze klasse is mijn ervaring. Met mijn 86-87kg ben ik dan wel aan de ''zware'' kant. Weinig wedstrijden gereden dit jaar dus verklaard ook wel dat de all time nog altijd hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
Requiem19 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]
In de beter worden podcast is dit al een aantal keer benoemd en uitgelegd door Jim.
Sprinters/explosieve renners duur laten trainen gaat ook een stuk makkelijker als van een duurrenner een sprinter proberen te maken. iets met type 1 en type 2 spiervezels. Genetisch bepaald, deels te trainen, deels niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:32:
[Afbeelding]

W/kg is altijd wel wat lastiger te vergelijken, veelal mensen met een veel lager gewicht in deze klasse is mijn ervaring. Met mijn 86-87kg ben ik dan wel aan de ''zware'' kant. Weinig wedstrijden gereden dit jaar dus verklaard ook wel dat de all time nog altijd hoger liggen.
Voor sprinten is W/kg wel goed bruikbaar. Doordat je bij sprinten voornamelijk spreekt over kortstondig versnellen en de kracht die nodig is om te versnellen proportioneel is met je gewicht (F= m a) valt er wel iets te zeggen voor W/kg vergelijking daar.

Bij langere tijdsintervallen ben ik het absoluut met je eens. Gebaseerd op je W/kg ben je waarschijnlijk een 'vrij slechte sprinter' (understatement) en juist vrij goed in het kopwerk door je absoluut hoge FTP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:58

Grin

Ride si sapis.

joker1977 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:28:
[...]
Gebaseerd op je W/kg ben je waarschijnlijk een 'vrij slechte sprinter' (understatement)
[...]
Hij sprint als een strijkijzer...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
Memphisto schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:07:
De plastic bbb bandenwippers zijn wel handig. Kosten niks, breed genoeg en mooi plat met mooi lepelrandje. Ik doe de bandenwipper best vaak met het lipje achter de velgrand en wip de buitenband dan keurig terug om de velg. Nooit een binnenband mee verklooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:43
HBSVDK schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:47:
[...]

De plastic bbb bandenwippers zijn wel handig. Kosten niks, breed genoeg en mooi plat met mooi lepelrandje. Ik doe de bandenwipper best vaak met het lipje achter de velgrand en wip de buitenband dan keurig terug om de velg. Nooit een binnenband mee verklooid.
Laatst ook voor het eerst nieuwe banden op racewielen gelegd, met behulp van bandenlepels.

Lijkt me een spannend klusje wanneer je carbon velgen hebt.
':)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
guapper schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:52:
[...]

Laatst ook voor het eerst nieuwe banden op racewielen gelegd, met behulp van bandenlepels.

Lijkt me een spannend klusje wanneer je carbon velgen hebt.
':)
Mijn Carbon velgen gaven geen krimp. Ik heb dan wel hooked dt swiss velgen, waarbij hooked volgens mij wel steviger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:51
Ik heb van mijn moeder daar een paar handen voor gehad. Kosten mij niets en heb ze altijd bij mij. Scheelt wel dat ik lang geleden in een fietsenzaak heb gewerkt en wat vaardigheden eraan heb overgehouden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
De wiel upgrade is gegaan :)

Erg blij mee. Gekozen voor tubeless Schwalbe one. Moet goed gaan met hookless en kreeg ze met de hand er goed op. Ook met normale fietspomp op druk gekregen.

Normaal zou ik voor gp5000 gaan, maar die blijkt hookless niet altijd goed te gaan en vind het ook wel fijn dat de schwalbes wat slijtvaster en betaalbaarder zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsyLWfohZxudkx5hoCH4KFcGik8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbxoNnpUS3ur6LTXokruGk0G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rl7m5Dh5YR7EnKvfJcJOPbuoK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DesL8YlYWmdZNmJBXSji15VW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Eerste ritje gedaan rond Annecy. 518 hoogtemeters in 38km. Was al wel 9 jaar geleden sinds het laatste serieuze klimwerk. Blijkt maar weer dat mijn dikke 100 nauwelijks getrainde kilo’s hier moeite mee hebben :+ Maar wat blij met m’n 30x27 (triple) anders was ik op het stijle klimmetje (13%) niet bovengekomen. Alles boven de 7% kan ik niet blijven trappen en moet ik op een gegeven moment stoppen :p Overstappen op een nieuwe fiets met een compact is voor mij dus geen oplossing, dan kom ik tandjes te kort :+

Ohja, pro tip als je wat vergeten bent op vakantie : DHL Express levert daadwerkelijk binnen 24 uur, chapeau!

[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 27-07-2023 18:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:22
The Legend schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:01:
Eerste ritje gedaan rond Annecy. 518 hoogtemeters in 38km. Was al wel 9 jaar geleden sinds het laatste serieuze klimwerk. Blijkt maar weer dat mijn dikke 100 nauwelijks getrainde kilo’s hier moeite mee hebben :+ Maar wat blij met m’n 30x27 (triple) anders was ik op het stijle klimmetje (13%) niet bovengekomen. Alles boven de 7% kan ik niet blijven trappen en moet ik op een gegeven moment stoppen :p Overstappen op een nieuwe fiets met een compact is voor mij dus geen oplossing, dan kom ik tandjes te kort :+

Ohja, pro tip als je wat vergeten bent op vakantie : DHL Express levert daadwerkelijk binnen 24 uur, chapeau!
Dacht dat ik de enige was hier die in zijn vakantie gek genoeg was voor een ritje met 13%. Begin deze week naar vuurtonen van Sant Sebastià. 618 meter klimmen over 47,5 km. Begin bijna de hersteltijd van Garmijnte geloven. Hier overigens moeten doen met een Shimano 105 met een typische Nederlands verzet (11-30).

Fiets overigens heel aangekomen in de Scion vliegtas :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90r4V16gekbrdUu5L1WJfPQxV_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWnwKGA45QOHojP0jGnZizg1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:24

Fisico

by Fabian

Stufferdt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:33:
Dinsdag deed Strava met alles moeilijk bij het uploaden. Mijn rondje hardlopen staat ook niet op intervals.
Rondje van vrijdag was beter dan het rondje zondag ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 14:56
user_tweakers schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:40:
De wiel upgrade is gegaan :)

Erg blij mee. Gekozen voor tubeless Schwalbe one. Moet goed gaan met hookless en kreeg ze met de hand er goed op. Ook met normale fietspomp op druk gekregen.

Normaal zou ik voor gp5000 gaan, maar die blijkt hookless niet altijd goed te gaan en vind het ook wel fijn dat de schwalbes wat slijtvaster en betaalbaarder zijn.
Staat hem goed! Ook aangekocht met de promo op Mantel? ;)
Was voor mij ook de eerste keer dat ik hookless banden moest zoeken en verrast dat er weinig keuze was, de beschikbare banden zijn dan wel weer AAA-banden, dat is dan wel weer leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

The Legend schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:01:
Triple 30x27 is een zwaarder verzet dan een compact met 34x34 he. Nieuwe fiets met een 50/34 compact crankstel en een 34-11 cassette zou een prima oplossing voor je zijn dan, toch ?
Pagina: 1 ... 494 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).