Ik ben alweer een tijdje aan het rondkijken voor mogelijkheden mbt een nieuwe fiets. En wat me in ieder geval over de laatste (corona)jaren opgevallen is is de prijs. Die is gigantisch gestegen. Ik heb nu het geld niet liggen (4-5k) om even een nieuwe fiets te kopen. Dan is ook nog maar de vraag wat je dan krijgt. Mijn racefiets die ik kocht in 2010 was 2300 euro. En de gravelbike die ik gekocht heb begin 2021 was 2800 euro (SRAM Force 1x maar geen AXS, gewoon bekabeld schakelen). Ik vind zelf dat het eigenlijk wel voor een 3000 of misschien net erboven moet kunnen. Maar ga maar zoeken en je komt op een 105 of Rival wat ook bijna allemaal elektrisch is (niet per se erg maar drukt enorm op de kosten). Of je zit zelfs bij Apex misschien wel.
Geen idee meer hoe ik er precies op kwam maar ik ben nu al een tijdje aan het inlezen en reviews aant bekijken van frames van Elves. Ze hebben wel een leuke range aan framesets maar de Falath Evo spreekt me wel aan. Ziet er agressief uit en schijnt toch heel comfortabel te zijn (
https://de.elvesbike.com/...approved?VariantsId=10422)
Voor degene die nog een klein beetje weten van mij is dat ik wel graag mijn frame soms customize. Zo ben ik al wel eens aan het wrappen geslagen met mijn huidige fiets en heb deze afgelopen winter voorzien van een spraydip wat niet onaardig uitgepakt heeft. Maar voor een kleine vergoeding kan je bij Elves ook nog je frame laten custompainten en dat spreekt natuurlijk heel erg aan. Dat samen met de kosten voor een framseset + stuur maakt dat het een serieuze kandidaat aan het worden is.
Wat ook in de reviews naar voren komt elke keer is de maatvoering. Deze is een beetje anders dan wat hier op de Westerse markt gebruikt wordt. Zelf ben ik 1m83 ongeveer en mijn binnenbeenlengte is 91,5cm. Heb het 2x nagemeten omdat het mij wat veel leek maar het klopt toch echt

.
Echter dan zou ik volgens hun maattabelletje zelfs aan het grootste frame niet genoeg hebben. Goed, ik zou eerder op lengte afgaan en dan gewoon die zadelpen naar boven rammen waardoor je estetisch ook gelijk een net wat mooier geheel krijgt.
Maar ik was dus benieuwd of er hier iemand is die er ook wat over ingelezen heeft of iemand kent met zo'n Elves frame of wat bijvoorbeeld de reden is geweest om het toch niet te doen.
Mijn idee verder is om dus zelf een frame te gaan kopen, ook een wielset via ali te kopen, er schijnen ook hele goede wielen van Elite oid te krijgen zijn, moet ik nog wat verder induiken. En dan de groepset via MP deels nieuw of misschien een klein beetje gebruikt aan te schaffen zodat ik daar voor zoveel mogelijk Force of anders toch Rival kan gaan. Net even afhankelijk van wat aangeboden wordt en of een zeer goede prijs is. Al met al moet ik dan volgens mij makkelijk onder de 3000 kunnen blijven. (frame + wielen zou op 1600-1700 uit kunnen komen, en die groepset deels 2e hands moet toch prima lukken)