Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 496 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

sanger1981 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Als je een comfortabele fiets wilt kijk dan naar een model geschikt voor endurance. Inderdaad zoiets als de Trek Domane AL5.
Wil je zeker weten dat je er goed en comfortabel opzit is een bikefit wel heel erg aan te bevelen.

De groep maakt niet zoveel uit voor Zwift. Voor de powermeter kan het wel uitmaken, afhankelijk van welke je wilt. Het installeren is twee boutjes losdraaien met een inbussleutel, crank vervangen en vastdraaien met een momentsleutel. Als de Trek winkel dat niet kan zou ik daar niet eens naar binnen gaan... Dan kunnen ze namelijk ook je fiets niet rijklaar maken.

Je hebt direct drive trainers waar de casette erbij zit. Dat is natuurlijk ideaal. Maar het monteren is ook geen hogere wiskunde, al moet je wel een bepaald stuk gereedschap hebben voor het vastzetten, en ook weer een momentsleutel. De fiets er op zetten is letterlijk alleen achterwiel er uit en er op hangen, as erdoor steken en klaar.

Je zou bij Mantel kunnen kijken. Die heeft zowel fietsen als direct drive trainers. Kun je wellicht alles ineens kopen (en bv de casette laten monteren).
Trek Utrecht heeft mijn (niet daar aangeschafte) power meter netjes geinstalleerd op mijn al4, Dus dat kunnen ze prima.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:45
bartd1983 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:25:
Hi, ik wil ook graag om advies vragen:

Ik heb het afgelopen jaar vrij fanatiek gefietst op een tour-fiets (Verve 3 Eq SI), heb hier erg van genoten en ben daarom nu op zoek naar mijn eerste wielrenfiets.

Bijzonderheden:
- Ik zoek een comfortabele wielrenfiets, aangezien ik nooit eerder op eentje heb gezeten. Ik hoef niet een absoluut top-end product te hebben, maar wil voorkomen dat ik 'm na - bij wijze van spreken - 6 maanden weer moet upgraden.
- Ik wil eentje waarop een power meter geinstalleerd kan worden. Ik weet dat dat wellicht niet direct past bij een beginnner, maar ik ben nu eenmaal een cijfernerd ;).
- Ik wil de fiets op Zwift kunnen aansluiten via een Direct Drive trainer.

Mijn vragen:
- Wat raden jullie aan? Is de Trek Domane AL 5 Disc een goede koop? Deze heeft een Shimano 105 set wat het hopelijk makkelijker moet maken om een power meter te (laten) installeren en om 'm aan te sluiten op Zwift.
- Hoe lastig is het installeren van een power meter? En het installeren van een Direct Drive trainer (installeren van goede cassette op de Direct Drive trainer + aansluiten fiets op Direct Drive trainer)?
- Hebben jullie tips voor een goede fietsenmaker in stad Utrecht? Als ik voor de Trek Domane ga, koop ik deze denk ik bij de Trek winkel in Utrecht, maar ik betwijfel of zij ook een power meter kunnen installeren (staat immers niet in hun online assortiment). En ik heb zelf twee linker handen...

Heel veel dank!
Ik heb dit weekeinde mijn nieuwe fiets gekocht bij dr velo op aanraden van een vriend. Goede ervaring! Kundige en aardige mensen en ze hadden fietsen in alle ranges op voorraad (van betaalbaar tot dat je er ook een mooie tweedehands auto van kunt kopen). Overigens zocht ik hetzelfde als jij, een comfortabele fiets en die heb ik dus ook gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
Ho ho!

De Vos fietsen en Wim de Vos zijn absoluut niet dezelfde. Die laatste heeft duidelijk een beter naam.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartd1983
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-10 14:54
stutrecht schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:40:
[...]

Ik heb dit weekeinde mijn nieuwe fiets gekocht bij dr velo op aanraden van een vriend. Goede ervaring! Kundige en aardige mensen en ze hadden fietsen in alle ranges op voorraad (van betaalbaar tot dat je er ook een mooie tweedehands auto van kunt kopen). Overigens zocht ik hetzelfde als jij, een comfortabele fiets en die heb ik dus ook gevonden :)
Mooi, dank! En welke fiets is het geworden als ik vragen mag?

Dank aan alle reacties trouwens. Helpt me al enorm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:53
mhr-zip schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:07:
[...]

Ho ho!

De Vos fietsen en Wim de Vos zijn absoluut niet dezelfde. Die laatste heeft duidelijk een beter naam.
Nee, niet hetzelfde uiteraard. Ik refereerde naar die post over een Corratec van een paar paginas terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:23
Bezulba schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:19:
[...]

Trek Utrecht heeft mijn (niet daar aangeschafte) power meter netjes geinstalleerd op mijn al4, Dus dat kunnen ze prima.
Ja lijkt mij ook inderdaad. Maar als ze het niet zouden kunnen, zoals TS aanhaalde, zou ik dus een andere winkel zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23
joker1977 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Kun je een filmpje met geluid uploaden ?
Zie hier: alleen het wiel draaien loopt 100% soepel. Zodra de drivetrain draait, hoor je het ergens aanlopen.

Iemand een idee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

joker1977

Tweakert

Als je een ander wiel plaatst dan kan de positie van de cassette nét iets anders zijn dan bij je oude wiel, waardoor de derailleur-afstelling iets anders moet zijn. Dat zou een effect kunnen hebben ?

Het is op het filmpje niet echt goed te horen, heb je een nieuwe cassette gepakt voor dit wiel of oude overgezet? Dat kan ook nog een effect hebben, als je een nieuwe cassette pakt kan dat soms net even anders lopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 20:07
Requiem19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:49:
[...]

Zie hier: alleen het wiel draaien loopt 100% soepel. Zodra de drivetrain draait, hoor je het ergens aanlopen.

[Video: Drivetrain issue]

Vreemd geluid. Loopt je ketting wel helemaal goed door je derailleur? Klinkt niet echt zo, maar mogelijk loopt hij over dat 'plaatje' in plaats van er bovendoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joker1977 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:10:
[...]

Als je een ander wiel plaatst dan kan de positie van de cassette nét iets anders zijn dan bij je oude wiel, waardoor de derailleur-afstelling iets anders moet zijn. Dat zou een effect kunnen hebben ?

Het is op het filmpje niet echt goed te horen, heb je een nieuwe cassette gepakt voor dit wiel of oude overgezet? Dat kan ook nog een effect hebben, als je een nieuwe cassette pakt kan dat soms net even anders lopen...
Is inderdaad een nieuwe casette (Dura-Ace ipv Ultegra), maar beide 11-34. Ik ga eens even kijken naar het derailleur.
jasperdeman schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Vreemd geluid. Loopt je ketting wel helemaal goed door je derailleur? Klinkt niet echt zo, maar mogelijk loopt hij over dat 'plaatje' in plaats van er bovendoor?
Yes, ketting loopt goed over het derailleur volgens mij. Gisteren m'n oude wiel erin gedaan op dezelfde manier en dan is het weer volledig geruisloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
Requiem19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

Is inderdaad een nieuwe casette (Dura-Ace ipv Ultegra), maar beide 11-34. Ik ga eens even kijken naar het derailleur.

[...]

Yes, ketting loopt goed over het derailleur volgens mij. Gisteren m'n oude wiel erin gedaan op dezelfde manier en dan is het weer volledig geruisloos.
Haal je fiets eens uit de workstand, plaats hem op de grond, gewicht op het zadel (gewoon ff met je buik over je zadel hangen en er zo op drukken o.i.d.).
Thru-axle/quick-release/whatever ff los en goed vast en check of het er nog is...
Ik vraag me af of je wiel er recht in zit en of die goed vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:58
Is dat geluid in alle versnellingen aanwezig?
Lijkt me iets te maken hebben met afstelling van der.

Ultieme proef op de som: nieuw wiel met oude cassette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Cranzai schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Haal je fiets eens uit de workstand, plaats hem op de grond, gewicht op het zadel (gewoon ff met je buik over je zadel hangen en er zo op drukken o.i.d.).
Thru-axle/quick-release/whatever ff los en goed vast en check of het er nog is...
Ik vraag me af of je wiel er recht in zit en of die goed vast zit.
Dank voor het meedenken :). Yes - al een keer of 10 geprobeerd op die manier en dat lijkt niet de oplossing te zijn.
RR46 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:48:
Is dat geluid in alle versnellingen aanwezig?
Lijkt me iets te maken hebben met afstelling van der.

Ultieme proef op de som: nieuw wiel met oude cassette?
In alle versnellingen dit geluid. Nieuw wiel met oude casette is een goede. Dat zou ik nog kunnen proberen.

Zo fijn aan Tweakers dat iedereen meedenkt (en ook kudos voor de bouwer van de wielen die binnen 5 minuten op Whatsapp reageerde met z'n analyse 8)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:36
Requiem19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:49:
[...]

[Video: Drivetrain issue]

Ik denk dat je remschijf een tikje krom is met dit wiel. Het geluid hoor je alleen tijdens draaien van de drivetrain omdat dat dan de vrijloop van je naaf het niet overstemt. Check even door met een stukje wit papier achter je remklauw te checken of je de schijf tegen een remblok aan ziet slingeren, wellicht kun je het dan met centreren van de klauw al verhelpen, anders even je schijf richten. (ik doe even de aanname dat je de remschijven niet over gezet hebt van je oude wielen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
Ik denk dat @edoappelhof de spijker op de kop slaat… (bij nader inzien).

Nog minder werk dan casette wisselen is even de 2 boutjes van de remklauw los draaien en opnieuw centreren (om ook dit uit te sluiten) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 16:58
Vraagje. Sinds januari ben ik via Join gerichter gaan trainen(daarvoor zootje ongeregeld, vooral mtb) met als doel mijn eerste gran fondo (170km 2500hm) op 7 mei. Die is eigenlijk voorspoedig gelopen, daarna heb ik me een maand vooral bezig gehouden met plezierritten en tussendoor gepolariseerd blijven trainen. Sinds 4 weken heb ik via Join een nieuw doel gesteld, de Vélomédiane Claudy Criquiélion (172km 3200hm). Ik merk echter in de metrics (Strava, Intervals.icu, Garmin connect) dat mijn niveau niet meer stijgt. Zo blijf ik bij Garmin op "aanhouden" staan, terwijl ik de laatste 4 weken toch een 300 à 350 km train, tussen de 10 en 12u. een 3-tal weken terug heb ik nog een automatische ftp-detectie gehad, waar ik van 275W naar 278W ging. Maar ik heb dus de indruk dat ik op een plateau zit, zoals die screenshot ook aantoont. (Ik heb 7 mei vastgeklikt)

Aan wat zou dit nu kunnen liggen? Ga ik gewoon niet meer verbeteren :) of zou ik nog eens een echte ftp test moeten doen en is nu misschien mijn trainingintensiteit daarom te laag? Ik vind 10-12u toch echt wel stevig, zou het sneu vinden als ik nog meer zou moeten trainen om beter te worden. Meer nog, als ik me meer beschikbaar maak in Join blijft hij 10-12 uren voorstellen per week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DLI94sY_VU9TmW4-AWGzPbPtt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nBHaxZbWqVN7OorhJU9F5P5y.png?f=fotoalbum_large

Verder had ik nog een parcours-vraagje. Ik vertrek in september naar het zuiden van Frankrijk en ik mag warempel mijn fiets meenemen van de vrouw. We verblijven in L'Isle-sur-la-Sorgue, redelijk dicht bij de Ventoux. Ik heb een rit gemaakt vanuit daar, waarin ik deze reus verwerk. Iemand nog tips in deze streek om deze route op te fraaien, ik ken er totaal mijn weg niet? (max 150km) Merci beaucoup!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
RR46 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:17:
Ik denk dat @edoappelhof de spijker op de kop slaat… (bij nader inzien).

Nog minder werk dan casette wisselen is even de 2 boutjes van de remklauw los draaien en opnieuw centreren (om ook dit uit te sluiten) :)
Remklauw is al een paar keer gecentreerd om dit uit te sluiten. Ik denk dat @edoappelhof de spijker inderdaad op z'n kop slaat (was ook gelijk de conclusie op whatsapp met de bouwer van de velgen).

Voor inmiddels alle nieuwsgierige mensen laat ik weten hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Cloclo100 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:24:
Vraagje. Sinds januari ben ik via Join gerichter gaan trainen(daarvoor zootje ongeregeld, vooral mtb) met als doel mijn eerste gran fondo (170km 2500hm) op 7 mei. Die is eigenlijk voorspoedig gelopen, daarna heb ik me een maand vooral bezig gehouden met plezierritten en tussendoor gepolariseerd blijven trainen. Sinds 4 weken heb ik via Join een nieuw doel gesteld, de Vélomédiane Claudy Criquiélion (172km 3200hm). Ik merk echter in de metrics (Strava, Intervals.icu, Garmin connect) dat mijn niveau niet meer stijgt. Zo blijf ik bij Garmin op "aanhouden" staan, terwijl ik de laatste 4 weken toch een 300 à 350 km train, tussen de 10 en 12u. een 3-tal weken terug heb ik nog een automatische ftp-detectie gehad, waar ik van 275W naar 278W ging. Maar ik heb dus de indruk dat ik op een plateau zit, zoals die screenshot ook aantoont. (Ik heb 7 mei vastgeklikt)

Aan wat zou dit nu kunnen liggen? Ga ik gewoon niet meer verbeteren :) of zou ik nog eens een echte ftp test moeten doen en is nu misschien mijn trainingintensiteit daarom te laag? Ik vind 10-12u toch echt wel stevig, zou het sneu vinden als ik nog meer zou moeten trainen om beter te worden. Meer nog, als ik me meer beschikbaar maak in Join blijft hij 10-12 uren voorstellen per week.

[Afbeelding]

Verder had ik nog een parcours-vraagje. Ik vertrek in september naar het zuiden van Frankrijk en ik mag warempel mijn fiets meenemen van de vrouw. We verblijven in L'Isle-sur-la-Sorgue, redelijk dicht bij de Ventoux. Ik heb een rit gemaakt vanuit daar, waarin ik deze reus verwerk. Iemand nog tips in deze streek om deze route op te fraaien, ik ken er totaal mijn weg niet? (max 150km) Merci beaucoup!
Heb je wel genoeg rust? Ik zie dat je fatigue in Intervals hoog blijft, en dus je form laag.
De rustweken geven je lichaam juist de tijd om aan te passen, dan kun je juist omhoog gaan.

Daarbij kun je niet verwachten dat je altijd omhoog gaat in FTP. Dit is niet lineair, soms ga je ineens wat vooruit, soms niet.
Afhankelijk van wat je traint kunnen je sprint, fatigue resistance, lactate tolerance verbeteren. Dit leidt niet altijd hetzelfde als een hogere FTP, maar is wel goed voor klimmetjes of races.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

[Afbeelding]

Ik denk dat het concept 'fitness' verwarrend is: er is geen 1:1 relatie tussen 'fitness' in intervals.icu en de daadwerkelijke echte fitness in de echte wereld.

Fitness in intervals.icu:
Fitness is a 42 day exponentially weighted moving average of your training load.
Je training load is je dagelijkse TSS (intensity factor and tijd).

Het zegt dus eigenlijk alleen wat over hoeveel 'load' (gebaseerd op de vermogens ivm ftp en tijd). Als jij superadaptief bent, ben je misschien veel meer vooruitgegaan dan de standaard 'fitness' laat zien.

Kortom: doe een goede FTP test. Dus niet gelijk na 5 min warming-up 20min knallen, maar ook echt even de anaerobe tank leegmaken met een protocol.

Als je FTP nu hoger is, zul je op basis van join ook harder moeten gaan fietsen, waardoor je ook weer een hogere trainingsprikkel creëert en weer vooruitgang boekt (ipv de trainingsprikkel constant gelijk houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 14:17
Requiem19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Remklauw is al een paar keer gecentreerd om dit uit te sluiten. Ik denk dat @edoappelhof de spijker inderdaad op z'n kop slaat (was ook gelijk de conclusie op whatsapp met de bouwer van de velgen).

Dus even hele remklauw eraf draaien en wiel helemaal los/vrij laten lopen?

Nu ik dit zo lees, ik heb volgensmij een zelfde soort issue. Ook maar eens kijken :>

------

Daarnaast nog andere vraag, door veel vuldig gebruik van fietsen drager heb ik nu her en der wat krassen op mn nog niet eens 1 jaar oude Canyon.
Met als grootste ergernis een schaafplek midden in de down tube tekst van de O van Canyon.

Wat is een goed tip om de plek op te lappen? Zwarte stift? Nagellak, Lakstift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
BraX schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Dus even hele remklauw eraf draaien en wiel helemaal los/vrij laten lopen?

Nu ik dit zo lees, ik heb volgensmij een zelfde soort issue. Ook maar eens kijken :>

------
Remklauw centreer je door de 2 bouten waarmee de remklauw vast zit op je frame los te draaien. Vervolgens draai je je wiel rond, en knijp je de rem in. 1 boutje voorzichtig vastdraaien terwijl je de rem ingeknepen hebt. Nog een keer draaien, rem in, 2e boutje vastdraaien enz enz.

Je kunt ook 1x je wiel draaien, hard remmen, rem ingeknepen houden en beide boutjes vastdraaien. Het is beetje spelen hiermee totdat het soepel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 14:17
Requiem19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Als het niet aan je schijf ligt zou ik als volgende verdachte de lagers van je body onderzoeken. Die staan stil als je wiel vrijloopt en draaien mee als je trapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:45
bartd1983 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 01:38:
[...]

Mooi, dank! En welke fiets is het geworden als ik vragen mag?

Dank aan alle reacties trouwens. Helpt me al enorm!
Ik ben gegaan voor de cube attain gtc sl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:11
De Ventoux ook nog van een andere kant oprijden? En combineer je aanloop of route terug met de Gorges de la Nesque!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:12

djfrankel

It's a trap!

[Afbeelding]

Even er vanuit gaande dat de fitness hetzelfde werkt als in trainingpeaks. Ik vermoed dat je een plateau bereikt omdat je hetzelfde blijft doen. Dus elke week, of elke 4 weken dezelfde hoeveelheid TSS.

Wil je dit omhoog brengen zul je aan progressieve overload moeten gaan doen. En dan niet tot in het oneindige zwaarder maken, maar zorgen dat je 3 weken progressief steeds meer doet en 1 week rustig aan (minder intensiteit en minder volume). Vervolgens zou je dan ook nog elk blok van 4 weken zwaarder dan de vorige moeten maken door hogere intensiteit/meer volume.
Je geeft ook aan dat je met Join werkt, ik weet niet zo goed hoe dat werkt. Wat mogelijk zou kunnen is dat join de trainingen niet langer/zwaarder maakt omdat join inschat dat je niveau prima is voor je doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 15:15
Even een snelle vraag. Onderweg naar mijn werk heb ik mijn achterband lek gereden.

Ik heb alles mee om hem te plakken, behalve het stukje schuurpapier...

Is het als nog slim om mijn band zonder schuurpapier te plakken of wordt dat 'm sowieso niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 13:38
DeVliegendeNLer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:05:
Even een snelle vraag. Onderweg naar mijn werk heb ik mijn achterband lek gereden.

Is het als nog slim om mijn band zonder schuurpapier te plakken of wordt dat 'm sowieso niet?
Gewoon nieuwe binnenband erin?
Dan thuis eventueel de lekke plakken of weggooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Sleeon op 02-08-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Sleeon schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Gewoon nieuwe binnenband erin?
Dan thuis eventueel de lekke plakken of weggooien.
Die heb ik dan weer niet mee :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 22:41
DieAnder schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Als het niet aan je schijf ligt zou ik als volgende verdachte de lagers van je body onderzoeken. Die staan stil als je wiel vrijloopt en draaien mee als je trapt.
Naaf is nieuw 😉

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 16:37

Je kunt het proberen, meestal is een beetje opruwen genoeg. Kan eventueel ook voorzichtig op een wat ruwe stoeptegel bijvoorbeeld (of een beetje met je nagels). Soms blijft het ook wel goed genoeg plakken zonder opruwen, maar meestal niet...

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53
zou t gewoon proberen. maar kans dat hij niet helemaal goed hecht bestaat wel. Zou daarna kijken of je thuis komt :D . Beetje risico in t leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Requiem19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Ik denk dat het concept 'fitness' verwarrend is: er is geen 1:1 relatie tussen 'fitness' in intervals.icu en de daadwerkelijke echte fitness in de echte wereld.

Fitness in intervals.icu:

[...]

Je training load is je dagelijkse TSS (intensity factor and tijd).

Het zegt dus eigenlijk alleen wat over hoeveel 'load' (gebaseerd op de vermogens ivm ftp en tijd). Als jij superadaptief bent, ben je misschien veel meer vooruitgegaan dan de standaard 'fitness' laat zien.

Kortom: doe een goede FTP test. Dus niet gelijk na 5 min warming-up 20min knallen, maar ook echt even de anaerobe tank leegmaken met een protocol.

Als je FTP nu hoger is, zal je op basis van Join ook harder moeten gaan fietsen, waardoor je ook weer een hogere trainingsprikkel creëert en weer vooruitgang boekt (i.p.v. de trainingsprikkel constant gelijk houden).
je kan op een gegeven moment ook niet echt meer beter worden als je uren gelijk blijven?
Als je training load maximaal is en je uren zijn bereikt en je voert je Join oefeningen aan hand van beschikbaarheid door, zal je op een gegeven moment geen progressie meer boeken toch? Of dat zo snel gebeurd weet ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:32
Requiem19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Wat ook nog goed is om te bedenken is dat fitness kijkt naar hoe lang je op welk percentage van je FTP je hebt getraind. Doe je 1 uur training op 75% van je FTP dan krijg je daar X fitnesspunten voor.

Als twee fietsers, de een met een FTP van 150 W en de ander met een FTP van 300 W, hetzelfde schema volgen (zelfde hoeveelheid tijd op zelfde % van FTP) dan hebben ze allebei dezelfde "fitnesss" -- ondanks dat de fietser met een FTP van 300 W in de volksmond wel als "fitter" kan worden beschouwd dan de fietser met een FTP van 200 W.

Als je wil weten of je met training vooruitgang boekt moet je een FTP test doen. Die fitness-score is vooral nuttig om in de gaten te houden dat je niet overtraind raakt. Over hoe sterk je als fietser bent zegt het niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:01

Phydomir

Dennis

Tom-Z schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Wat ook nog goed is om te bedenken is dat fitness kijkt naar hoe lang je op welk percentage van je FTP je hebt getraind. Doe je 1 uur training op 75% van je FTP dan krijg je daar X fitnesspunten voor.

Als twee fietsers, de een met een FTP van 150 W en de ander met een FTP van 300 W, hetzelfde schema volgen (zelfde hoeveelheid tijd op zelfde % van FTP) dan hebben ze allebei dezelfde "fitnesss" -- ondanks dat de fietser met een FTP van 300 W in de volksmond wel als "fitter" kan worden beschouwd dan de fietser met een FTP van 200 W.

Als je wil weten of je met training vooruitgang boekt moet je een FTP test doen. Die fitness-score is vooral nuttig om in de gaten te houden dat je niet overtraind raakt. Over hoe sterk je als fietser bent zegt het niets.
Volgens mij werken alle trainingsprogramma's en sites zoals intervals met een fitness score die wordt afgeleid van TSS en TSS is weer een functie van tijd, normalized power en IF. Dus de fitness score zal zeker wel verschillen tussen de twee personen in dit voorbeeld.

Verder wel eens met dat deze score niet zo veel zegt. Als je qua tijd en intensiviteit ongeveer hetzelfde blijft doen, zal ook deze score hetzelfde blijven. Dit neemt niet weg dat je echter nog steeds vooruitgang kan boeken. Alleen FTP zegt niet zo heel veel. Je herstellend vermogen, je TTE etc is heel moeilijk in een getal samen te vatten.

Als je het gevoel hebt op een plateau te zitten dan zijn er wat mij betreft nog steeds wel mogelijkheden om te verbeteren binnen dezelfde hoeveelheid uren op de fiets. Maar dan zal je wel iets anders moeten gaan doen dan je tot nu toe gedaan hebt. Doe bijvoorbeeld eens een blok puur gericht op Vo2Max, een blok met veel sweetspot tot threshold werk of juist een blok waarin je je vooral richt op 30s tot 2m power en de herhaalbaarheid daarvan. Afhankelijk dus van waaruit je training tot nu toe veel bestaat.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
dfbt schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

je kan op een gegeven moment ook niet echt meer beter worden als je uren gelijk blijven?
Als je training load maximaal is en je uren zijn bereikt en je voert je Join oefeningen aan hand van beschikbaarheid door, zal je op een gegeven moment geen progressie meer boeken toch? Of dat zo snel gebeurd weet ik niet
Klopt niet helemaal wat je zegt:

Trainingload bestaat uit 2 zaken: volume (aantal uren) en intensiteit.

Je kunt aan beide knoppen schroeven: uren uitbouwen met dezelfde intensiteit, of met dezelfde uren meer intensiteit. In beide gevallen gaat je trainingsload omhoog.

Daarom is een echte FTP test zo belangrijk voor iets als Join. Stel je FTP staat op 250, dan is een typisch Endurance blok in Join tussen de 150 en 175 watt (60%-70%).

Maar wat nu als je al progressie hebt geboekt en je echte FTP is inmiddels 280? Dan is je endurance blok opeens anders: tussen de 168 en 196 watt. Doordat je FTP hoger wordt verschuiven je zones, als je dan weer in die hogere zones gaat trainen, wordt je ook weer beter. Als je altijd je FTP op hetzelfde getal houdt, doe je te weinig progressive overload en ga je minder progressie maken.

(overigens: je trainingload blijft na het verhogen in bijv intervals.icu gelijk in bovenstaand voorbeeld: intervals.icu zal nog steeds denken dat je je blokken afwerkt tussen de 60%-70% van je ftp en is de trainingsload dus gewoon hetzelfde....

Bottom line: vertrouw niet teveel op de estimated FTP's van Join / Trainerroad etc, maar test het af en toe en pas het gelijk aan, zodat je traint in de juiste zones en je progressive overload hebt via het verhogen van je intensiteit (terwijl het volume (= aantal uren) gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
scraemus schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Je kunt het proberen, meestal is een beetje opruwen genoeg. Kan eventueel ook voorzichtig op een wat ruwe stoeptegel bijvoorbeeld (of een beetje met je nagels). Soms blijft het ook wel goed genoeg plakken zonder opruwen, maar meestal niet...
dfbt schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

zou t gewoon proberen. maar kans dat hij niet helemaal goed hecht bestaat wel. Zou daarna kijken of je thuis komt :D . Beetje risico in t leven
In mijn pauze even gecheckt en mijn oude plakker was gescheurd met een nog grotere scheur in binnenband. Heb daar maar een plakker overheen gedaan. Als ie het 2,5km volhoudt tot aan station of 8 km tot huis ben ik blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:32
Phydomir schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Volgens mij werken alle trainingsprogramma's en sites zoals intervals met een fitness score die wordt afgeleid van TSS en TSS is weer een functie van tijd, normalized power en IF. Dus de fitness score zal zeker wel verschillen tussen de twee personen in dit voorbeeld.
TSS kan je op heel vele verschillende manieren uitdrukken, maar hij is (ook) afhankelijk van FTP (want Intensity Factor drukt uit hoe intensief de workout was vergeleken met je FTP).
Als je de formule versimpelt dan zie je dat TSS proportioneel is aan het kwadraat van (NP / FTP). Als je dus een workout doet op een bepaald percentage van je FTP dan heeft die workout altijd dezelfde TSS, ongeacht wat je FTP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Tom-Z schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

TSS kan je op heel vele verschillende manieren uitdrukken, maar hij is (ook) afhankelijk van FTP (want Intensity Factor drukt uit hoe intensief de workout was vergeleken met je FTP).
Als je de formule versimpelt dan zie je dat TSS proportioneel is aan het kwadraat van (NP / FTP). Als je dus een workout doet op een bepaald percentage van je FTP dan heeft die workout altijd dezelfde TSS, ongeacht wat je FTP is.
Had in mijn zoektocht naar de exacte TSS formule even het 2e deel van die formule over het hoofd gezien. Het is inderdaad relatief. Wat ik eigenlijk ook wel wist |:(

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Requiem19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Je kunt aan beide knoppen schroeven: uren uitbouwen met dezelfde intensiteit, of met dezelfde uren meer intensiteit. In beide gevallen gaat je trainingsload omhoog.

Daarom is een echte FTP test zo belangrijk voor iets als Join. Stel je FTP staat op 250, dan is een typisch Endurance blok in Join tussen de 150 en 175 watt (60%-70%).

Maar wat nu als je al progressie hebt geboekt en je echte FTP is inmiddels 280? Dan is je endurance blok opeens anders: tussen de 168 en 196 watt. Doordat je FTP hoger wordt verschuiven je zones, als je dan weer in die hogere zones gaat trainen, wordt je ook weer beter. Als je altijd je FTP op hetzelfde getal houdt, doe je te weinig progressive overload en ga je minder progressie maken.

(overigens: je trainingload blijft na het verhogen in bijv intervals.icu gelijk in bovenstaand voorbeeld: intervals.icu zal nog steeds denken dat je je blokken afwerkt tussen de 60%-70% van je ftp en is de trainingsload dus gewoon hetzelfde....

Bottom line: vertrouw niet teveel op de estimated FTP's van Join / Trainerroad etc, maar test het af en toe en pas het gelijk aan, zodat je traint in de juiste zones en je progressive overload hebt via het verhogen van je intensiteit (terwijl het volume (= aantal uren) gelijk blijft.
Hier heb je helemaal gelijk in, als je een doel hebt en een trainingsschema met Join geeft hij volgens mij ook om de 4 tot 6 weken een FTP test. In ieder geval in 24 weken trainen richting Marmotte moest ik er 4 doen.
Wel heb ik ook flink wat beter worden podcast geluisterd, als je altijd t zelfde blijft trainen en gelijke uren traint , kom je op een gegeven moment wel op een punt dat je niet beter wordt tenzij je meer uur gaat toevoegen.
Dit zal voor amateurs toch niet altijd een ding worden, maar als je tussen 10 en 12 uur per week kan wielrennen en serieuze trainingen volgt, kom je wel al een heel eind. dan hoor je niet na een jaar stil te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 02-08-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
djfrankel schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Even er vanuit gaande dat de fitness hetzelfde werkt als in trainingpeaks. Ik vermoed dat je een plateau bereikt omdat je hetzelfde blijft doen. Dus elke week, of elke 4 weken dezelfde hoeveelheid TSS.

Wil je dit omhoog brengen zul je aan progressieve overload moeten gaan doen. En dan niet tot in het oneindige zwaarder maken, maar zorgen dat je 3 weken progressief steeds meer doet en 1 week rustig aan (minder intensiteit en minder volume). Vervolgens zou je dan ook nog elk blok van 4 weken zwaarder dan de vorige moeten maken door hogere intensiteit/meer volume.
Je geeft ook aan dat je met Join werkt, ik weet niet zo goed hoe dat werkt. Wat mogelijk zou kunnen is dat join de trainingen niet langer/zwaarder maakt omdat join inschat dat je niveau prima is voor je doel?
Dat laatste was eigenlijk exact wat ik d8, omdat ik level 25 moeste hebben om aan die cyclo te kunnen meedoen en daar zit ik nu inderdaad al aan. Ik ga eens even naar Join mailen, to be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Snap ik helemaal. Die toevallige ftp-verhoging (niet eftp) van een paar weken terug was tijdens een VO2max blok in een training. Ik ga één dezer dagen de ftp-test van join maar eens inplannen! Ik heb in die maanden voor dat doel in mei trouwens geen enkele FTP-training gehad, vond ik wel verrassend. Toen ik vorig jaar zo een schema van Garmin zelf volgde, had ik er één om de maand denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Cloclo100 op 02-08-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Cloclo100 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Snap ik helemaal. Die toevallige ftp-verhoging (niet eftp) van een paar weken terug was tijdens een VO2max blok in een training. Ik ga één dezer dagen de ftp-test van join maar eens inplannen! Ik heb in die maanden voor dat doel in mei trouwens geen enkele FTP-training gehad, vond ik wel verrassend. Toen ik vorig jaar zo een schema van Garmin zelf volgde, had ik er één om de maand denk ik.
Hmmja, een FTP detectie op basis van een V02 max blok kan representatief zijn, maar niet noodzakelijk. Moeilijk in te schatten of je écht voluit ging, en ook hoeveel inspanning je daarvoor al gedaan had EN altijd maar de vraag hoe iemands V02 max inspanning correleert met z'n threshold.

Daarom idd gewoon echt een FTP test doen (zorg voor een lang rechtstuk met windtegen :) (of 20 minuten bergop, nog beter).

Ik volg Join als leidraad, maar op bepaalde punten ga ik m'n eigen gang omdat ik denk dat dit voor mij beter is. Na een rust week probeer ik altijd een FTP test te doen bijvoorbeeld. Join is niet perfect, maar het geeft structuur. Je kunt binnen die structuur nog wel soms je eigen afslagen blijven nemen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:43
Ach, die grafieken van intervals.icu / Strava zeggen ook niet alles.
Ik vertrouw meer op m'n gevoel. We blijven mensen en zijn (nog) geen robots :9.

Juli was een vrij intensieve maand, en dat is ook wel terug te zien in de grafiek.
Sowieso is augustus een rustigere maand (de doelen zijn op :+)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otG9aYLwiMBFMqVnXmBbh7yKyCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q6KxejEjrsFNGK9aRjmAtIzS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:06

Guusjee

Omdat ik groot ben..

[Afbeelding]

Je kan het ook gewoon aan Join zelf vragen. Hun reactie is altijd wel vlot is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:52

[Afbeelding]

Neem je de factor rust/herstel ook mee? Na 3 weken intensief trainen heb je doorgaans een week herstel (echt significant minder belasting / alleen korte duurritjes) nodig om daar echt profijt van te hebben, is mijn ervaring

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:13

Volgende keer de dichtstbijzijnde stoeptegel of dergelijke misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
nowherebound123 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:57:
[...]

Neem je de factor rust/herstel ook mee? Na 3 weken intensief trainen heb je doorgaans een week herstel (echt significant minder belasting / alleen korte duurritjes) nodig om daar echt profijt van te hebben, is mijn ervaring
Ik mag hopen dat join daar in zijn algoritmes rekening mee houdt? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
guapper schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Volgende keer de dichtstbijzijnde stoeptegel of dergelijke misbruiken.
Heb ik gedaan. Mijn fiets had de 2,5km net aan overleefd, dus ben gelukkig weer thuis haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:44

[Afbeelding]

Heb toevallig gisteren de Ventoux gereden. Had een rondje gemaakt icm Gorges de la Nesque dat is echt een hele dikke aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
YLMOSE schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Heb toevallig gisteren de Ventoux gereden. Had een rondje gemaakt icm Gorges de la Nesque dat is echt een hele dikke aanrader!
Eens, de Gorges zijn erg cool om te rijden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
YLMOSE schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Ook vanuit het Zuiden van de Ventoux begonnen? Ik zal dan maar de route aanpassen, alleen wordt ie dan weer een 20-tal km langer ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39

Spotmatic

Ken sent me

Ik ben van huis uit een mountainbiker en heb nog nooit een racefiets gehad, maar deze leuke Giant Cadex CFR-1, volledig Shimano 600 afgemonteerd (inclusief de wielnaven), kon ik niet laten staan. Carbon frame en vork, zo te zien zonder (haar-) scheuren. Wat kleine gebruikerssporen hier en daar maar dat mag de pret zeker niet drukken. Bouwjaar zo rond 1996 zou ik zeggen.

Mogelijk hoort de carbon voorvork niet origineel bij deze fiets (het is wel een Giant voorvork) omdat ik ze meestal met aluminium vorken tegenkom.

Ik heb mijn twijfels over de afstelling van de achterderailleur (staat de arm niet te ver naar voren, is de ketting niet te kort?) maar het fietst en schakelt in ieder geval wel (redelijk) goed. Ik heb er nog amper km's mee gemaakt gezien het weersbeeld.

Ik heb de fiets niet gekocht om intensief te trainen, maar eerder om te toeren (en wat harder te kunnen dan op de mountainbike).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbnGP88fNpPTkNat4JPTqio-uzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQIP0Z9MetxtiR4rcUZVVCBp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIkj_AAIGm06KwXumeJkelVXoTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOrmH12ewhkWUcdGp3MN8Tz0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pcozx2ruRGwUimmevz4B7FT5nDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYDjs6AQbH6jGPs9hebOKwEt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9nDdm_ldXVmNJW18MGVotY3m8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwktPDPE99L9V2KFYhGk3Q4F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMc6M_BcHXC47IRgBerjl3N9VXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCjCfZvAKcYatP5UHguLt4wM.jpg?f=fotoalbum_large

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:24

Grin

Ride si sapis.

Spotmatic schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:52:
[...]
Mogelijk hoort de carbon voorvork niet origineel bij deze fiets (het is wel een Giant voorvork) omdat ik ze meestal met aluminium vorken tegenkom.

[...]
Deze voorvork hoort bij de fiets, ik heb deze fiets gehad in het rood (idd nieuw in 1996) en had ook deze voorvork. Extra aerooooo :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39

Spotmatic

Ken sent me

Grin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Deze voorvork hoort bij de fiets, ik heb deze fiets gehad in het rood (idd nieuw in 1996) en had ook deze voorvork. Extra aerooooo :)
Interessant, bedankt! Ik kom deze vorken wel tegen op de "Pro Racing Series" van Giant, maar uit niks blijkt dat dit er zo een is (behalve de vork). Ach ja, ik klaag zeker niet, voor mij is het al heel wat. :-)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:36
De ketting is wel wat te kort, maar....hij staat op de foto wel groot-groot geschakeld. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als je echter achter wat kleiner schakelt zal hij nog steeds aan de krappe kant zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door Stillekracht op 03-08-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
Cloclo100 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Ook vanuit het Zuiden van de Ventoux begonnen? Ik zal dan maar de route aanpassen, alleen wordt ie dan weer een 20-tal km langer ;w
Gestart in Malauciene, vanuit daar via Bedoin de Ventoux opgeklommen. Afgedaald naar Sault en vanaf daar richting Gorges de la Nesque en weer terug richting Malauciene. Totaal 110 km met 2300hm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
jochy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

De Ventoux ook nog van een andere kant oprijden? En combineer je aanloop of route terug met de Gorges de la Nesque!
Maakt het iets uit langs welke kant je die Gorges op rijdt? Ik meen hem te doen terugkomende van de Ventoux..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YLMOSE
Cloclo100 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Maakt het iets uit langs welke kant je die Gorges op rijdt? Ik meen hem te doen terugkomende van de Ventoux..
Net wat je voorkeur heeft. Van oost naar west is de weg licht dalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
Nog een verkeersbord vraag.

Hieronder vind ik de meest onhandige, onduidelijke bordjes.

Volgens mij mag ik bij het bovenste bordje wel fietsen, klopt dit?
Bij het onderste bordje is het voor mij onduidelijk (klikken om in te zoomen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz3jFWqCQPjXurJnYUa8vvun9sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywQzIvsxAmOIeQyAy9iKojdu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nezwb8hiR_WI-EhTDnpcsErJ77o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJWmeMG38Mv5zsJ6qSjpdx8z.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Laatst online: 07-10 22:27
ik zou zeggen de bovenste mag je niet fietsen buiten aangegeven fietspaden en mtb routes. Onderste mag volgens mij alles, staat niet specifiek "wandelen" en onderaan geen verbod voor fietsers.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
GWBoes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:31:
ik zou zeggen de bovenste mag je niet fietsen buiten aangegeven fietspaden en mtb routes. Onderste mag volgens mij alles, staat niet specifiek "wandelen" en onderaan geen verbod voor fietsers.
Lijkt me een correcte interpretatie.

Lastiger is het als er 'vrije wandeling' oid staat. Soms/vaak staat er dan nog een expliciet verbod voor motorvoertuigen onder. Of een expliciet verbod op fietsen. Daaruit leid ik af dat een niet gemotoriseerde fiets onder wandelen valt. Dat komt ook overeen met wat in mijn omgeving gebruikelijk is, maar of dat ook werkelijk klopt?

[ Voor 32% gewijzigd door klaaas op 03-08-2023 11:05 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 17:17
@mhr-zip op basis van de borden zou ik een aanname moeten doen, maar de website geeft gelukkig duidelijkheid ( https://www.staatsbosbeheer.nl/contact/toegangsregels )

Bovenste
Als er in een gebied op een deel van de paden gefietst of paardgereden mag worden, staat er als hoofdregel 'Vrij wandelen op wegen en paden' met als toevoeging 'Geen toegang: - met fietsen en/of paarden buiten de daarvoor aangegeven route'.
Onderste
'Vrije toegang op wegen en paden' betekent dat er in het hele gebied gewandeld, gefietst of paardgereden mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:42
Typisch weer dat ik weer begin te balen dat ik thuis geen Zwift setup heb staan :(

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:25
Strider schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:16:
Typisch weer dat ik weer begin te balen dat ik thuis geen Zwift setup heb staan :(
Hier staat vanmiddag workout 3 van deze week op de planning. Huidige weer maakt het neit aantrekkelijk om buiten te fietsen (ik ben fan suiker en hekel aan poetsen). Dus snap ik ja :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Laatst online: 13-10 11:17
Het is hier gewoon al 12 minuten droog :o

MBT die borden

Inderdaad is het vaak onduidelijk bij SBB. Dat is al jaren erkend probleem. Maar het bovenste bord betekent alleen fietsen op fietspaden en MTB-routes (soms wel vignet nodig voor MTB)

Onderste mag je wel fietsen. Is echter bij SBB wel zeldzaam! In Oost-NL en Veluwe wel paar plekken. En wellicht elders ook, maar grootste deel van SBB bossen mag je alleen fietsen op fietspaden (en MTB-routes).

Er is overigens nog een derde variant... [wegen en paden wordt in dit geval ook bedoeld: officiële fietspaden en MTB-routes]

Afbeeldingslocatie: https://cycle2day.nl/CK/image/2020/01/regelsfietsen1_1_2.jpg

Ik heb een keer een waarschuwing gehad van een boswachter, de beste man gaf meteen toe dat de borden echt duidelijker kunnen.

Wat ik overigens het meest frappante vind, is dat ik op (voor fietsers) illegale stukken vrijwel nooit wandelaars tegenkom en op legale stukken juist wel. Waarom moeten wandelaars altijd lopen over FIETSpaden? Ik weet het, het mag. Maar bijvoorbeeld bij Lage Vuursche (waar ik vlakbij woon) zijn er 2 miljoen wandelpaden en 15 fietspaden.....

[ Voor 142% gewijzigd door havana op 03-08-2023 14:35 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-10 01:38

Nox

Noxiuz

Iemand long-term ervaring met TPU binnenbanden? Ik hoef niet de meest lichte, maar mijn racefiets moet ik iedere week, 2 weken oppompen. Als er dan ook nog eens lichtere biba's voor beschikbaar zijn wil ik daar wel eens mee testen. Dan zoek ik ze wel van een normale prijs, 30 euro voor een exemplaar vind ik te veel, want ik heb er dan 6 nodig (3 racefiets, 3 mtb). Ja, ik rijdt met biba's in de mtb :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

havana schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:27:
Het is hier gewoon al 12 minuten droog :o

MBT die borden

Inderdaad is het vaak onduidelijk bij SBB. Dat is al jaren erkend probleem. Maar het bovenste bord betekent alleen fietsen op fietspaden en MTB-routes (soms wel vignet nodig voor MTB)

Onderste mag je wel fietsen. Is echter bij SBB wel zeldzaam! In Oost-NL en Veluwe wel paar plekken. En wellicht elders ook, maar grootste deel van SBB bossen mag je alleen fietsen op fietspaden (en MTB-routes).

Er is overigens nog een derde variant... [wegen en paden wordt in dit geval ook bedoeld: officiële fietspaden en MTB-routes]

[Afbeelding]

Ik heb een keer een waarschuwing gehad van een boswachter, de beste man gaf meteen toe dat de borden echt duidelijker kunnen.

Wat ik overigens het meest frappante vind, is dat ik op (voor fietsers) illegale stukken vrijwel nooit wandelaars tegenkom en op legale stukken juist wel. Waarom moeten wandelaars altijd lopen over FIETSpaden? Ik weet het, het mag. Maar bijvoorbeeld bij Lage Vuursche (waar ik vlakbij woon) zijn er 2 miljoen wandelpaden en 15 fietspaden.....
Voor alle routes op de UHR heb je een vignet nodig :P Let op, er zijn er 2 bij amersfoort/leusden in de buurt waar weer een ander vignet voor is, dat is een privaat domein. Op mtbroutes.nl staat de juiste info.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTLPB
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-01-2024
havana schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:27:
Waarom moeten wandelaars altijd lopen over FIETSpaden?
over wandelende gezinnen tegen op de MTB routes bij lage vuursche : in alle gevallen was men zich niet bewust dat het een fietspad is. Ze volgen gewoon de leuke paadjes en die MTB routes zien er natuurlijk extra leuk uit. Vaak kruisen de wandel-en fietspaden en dat levert gevaarlijke situaties op. Ik heb daardoor eens bijna een schuifelende bejaarde aangereden. Ik kende de route niet en kon niet weten dat er achter de boom een wandelpad was. Ik vond dat ook erg (het bleef bij schrikken) maar de omstanders werden er echt heel kwaad om."weer zo'n asociale fietser". In Nederland zijn de natuurgebieden te klein en moeten we ze delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 08-10 09:20
Vraagje voor de JOIN gebruikers...

Ik wil zaterdag (als het niet te bizar regent) naar een verjaardag fietsen en weer terug. Enkel ritje is 85 km.

Weet iemand hoe JOIN het ziet als ik het als 1 rit laat staan, dus dan heb je 85 km fietsen, een paar uur eh pauze, en dan weer 85 km fietsen.

Ziet JOIN die pauze en houdt daar rekening mee of ziet hij het als één achter elkaar gereden rit en geeft hij er ten onrechte een te zware weging aan?

Ik weet dat ik ook gewoon 2 ritjes er van kan maken, maar vraag me af hoe het programma dit afhandelt.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
JustMyOpinion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:17:
Vraagje voor de JOIN gebruikers...

Ik wil zaterdag (als het niet te bizar regent) naar een verjaardag fietsen en weer terug. Enkel ritje is 85 km.

Weet iemand hoe JOIN het ziet als ik het als 1 rit laat staan, dus dan heb je 85 km fietsen, een paar uur eh pauze, en dan weer 85 km fietsen.

Ziet JOIN die pauze en houdt daar rekening mee of ziet hij het als één achter elkaar gereden rit en geeft hij er ten onrechte een te zware weging aan?

Ik weet dat ik ook gewoon 2 ritjes er van kan maken, maar vraag me af hoe het programma dit afhandelt.
Volgens mij is dat gedetailleerde algoritme niet echt publiekelijk bekend. Dus dat zou voor iedereen hier raden zijn. Je zou ze kunnen mailen - reageren idd wel snel.

Mijn guess/indruk is dat Join vooral kijkt naar normalized power * tijdsduur. Ik denk dat hij 2x85km even zwaar weegt als 1x 170km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Nox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:39:
Iemand long-term ervaring met TPU binnenbanden? Ik hoef niet de meest lichte, maar mijn racefiets moet ik iedere week, 2 weken oppompen. Als er dan ook nog eens lichtere biba's voor beschikbaar zijn wil ik daar wel eens mee testen. Dan zoek ik ze wel van een normale prijs, 30 euro voor een exemplaar vind ik te veel, want ik heb er dan 6 nodig (3 racefiets, 3 mtb). Ja, ik rijdt met biba's in de mtb :P
Wat is long term? Heb ze nu 1,5 jaar en 3k km (voelt als veel te weinig O-) ) in Vittoria's Corsa controls zitten zonder lekke banden of andere problemen. @Grin heeft ze al een stuk langer zonder noemenswaardige problemen volgens mij.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Requiem19 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Volgens mij is dat gedetailleerde algoritme niet echt publiekelijk bekend. Dus dat zou voor iedereen hier raden zijn. Je zou ze kunnen mailen - reageren idd wel snel.

Mijn guess/indruk is dat Join vooral kijkt naar normalized power * tijdsduur. Ik denk dat hij 2x85km even zwaar weegt als 1x 170km.
Ik heb even op het JOIN forum gekeken, staat soortgelijke vraag in https://help.join.cc/hc/e...rit%20met%20lange%20pauze. Maar is niet duidelijk of het nu nog steeds een probleem is. JOIN geeft wel aan dat je beter losse ritten kunt uploaden dan 1 rit met lange pauze.

Dus dan doe ik dat wel :)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
JustMyOpinion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Ik heb even op het JOIN forum gekeken, staat soortgelijke vraag in https://help.join.cc/hc/e...rit%20met%20lange%20pauze. Maar is niet duidelijk of het nu nog steeds een probleem is. JOIN geeft wel aan dat je beter losse ritten kunt uploaden dan 1 rit met lange pauze.

Dus dan doe ik dat wel :)
Als ik het zo lees gaat het vooral mis als je Join de ritten laat importeren via Garmin. Importeren via Strava zou wel goed moeten gaan (?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Requiem19 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

Als ik het zo lees gaat het vooral mis als je Join de ritten laat importeren via Garmin. Importeren via Strava zou wel goed moeten gaan (?).
Tja, ik heb de vraag nogmaals in dat topic gesteld, dus wacht het maar af. En ach, dan doe ik 2 ritjes, dat is het probleem nou ook weer niet. Vind de achtergrond van de vraag natuurlijk wel goed, want als je bv een paar keer minuten voor een stoplicht sta, hoe gaat hij er dan mee om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:17
la_fusion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:23:
[...]

Hoe waren de wegen op dag 4? Wil zelf een dezer dagen weer eens naar het zuiden afreizen en daarbij niet de standaard AGR lussen pakken. Kan kiezen om iets verder door te rijden en richting de Eifel te fietsen, wat onbekendere klimmen te pakken of toch richting Belgie te rijden maar daar is het mij laatst toch wel heel erg tegen gevallen toen ik Klimmen - Banneux - Klimmen heb gedaan.
Ik zou zelf deze route nog eens willen rijden. Misschien is dat ook wat voor jou?
https://climbfinder.com/n...eren-van-de-oostkantons#p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

GWBoes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Wat is long term? Heb ze nu 1,5 jaar en 3k km (voelt als veel te weinig O-) ) in Vittoria's Corsa controls zitten zonder lekke banden of andere problemen. @Grin heeft ze al een stuk langer zonder noemenswaardige problemen volgens mij.
Ja, zoiets is wel 'long term', thanks. Iemand die er 5 ritten op rijdt en het als geniaal bestempelt vind ik iets te rooskleurig.

Nu nog ergens iets betaalbaars zoeken wat niet van alipress af komt...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:23
Vandaag even ruim een uurtje buiten aan het spelen geweest toen de buien voorbij waren.
Laatste weken voornamelijk met de club meegefietst en zag mijn vermogen en conditie gevoelsmatig en op Strava mooi verbeteren maar wist niet precies waar ik nu sta.

Dus effe een uur lekker buiten aan het knallen geweest met de harde wind.
Door bochten en af en toe een oversteek niet 100% FTP waardig maar een goede inschatting heb ik wel gekregen.
Gevoelsmatig zat ik nog niet op de max.. hartslag zat rond de 160, omslagpunt lag in het verleden rond de 170.

Zeer mooie progressie, in maart haalde ik amper 160W, in mei/juni zat ik rond de 200, en nu op de 268W.

Daarnaast 13kf afgevallen sinds januari.

FTP is dus van 1,9 naar 3,6 W/Kg gegaan in 4-5 maanden tijd. 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_b7q1rQSmbV006-YkPzGDGBIvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEBn6F1IJ3h2LEx7JhMI1dTK.jpg?f=fotoalbum_large

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 23:00
Een mooi resultaat! Ook het gewichtverlies is behoorlijk. Heb je daar nog wat speciaals voor gedaan? Of gewoon meer gefietst en minder gegeten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• verstappen33
yeehaw schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:27:
Een mooi resultaat! Ook het gewichtverlies is behoorlijk. Heb je daar nog wat speciaals voor gedaan? Of gewoon meer gefietst en minder gegeten.
Vooral het laatste. Beetje letten op het eten en meer bewegen.
Woog begin dit jaar 87,5 en dat was teveel van het goede. Ik zat nog wel goed qua BMI, maar wel aan de bovengrens. Ondertussen mooi rond de 74,5 en val gemiddeld nog steeds een kilootje per maand af. Ben nu wel iets meer gaan eten dan aan het begin dit jaar, probeer nu in balans te komen qua gewicht en sporten. Doel is rond de 71-72kg stabiel te blijven met dezelfde inspannings belasting.

FTP zou ik rond de 300W willen hebben eind dit jaar, mogelijk zit ik er al dicht bij maar heb nog geen tacx om echt goed te testen.

Dat komt dan wel in het najaar als de nieuwe Neo 3 mogelijk uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
verstappen33 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

Vooral het laatste. Beetje letten op het eten en meer bewegen.
Woog begin dit jaar 87,5 en dat was teveel van het goede. Ik zat nog wel goed qua BMI, maar wel aan de bovengrens. Ondertussen mooi rond de 74,5 en val gemiddeld nog steeds een kilootje per maand af. Ben nu wel iets meer gaan eten dan aan het begin dit jaar, probeer nu in balans te komen qua gewicht en sporten. Doel is rond de 71-72kg stabiel te blijven met dezelfde inspannings belasting.

FTP zou ik rond de 300W willen hebben eind dit jaar, mogelijk zit ik er al dicht bij maar heb nog geen tacx om echt goed te testen.

Dat komt dan wel in het najaar als de nieuwe Neo 3 mogelijk uitkomt.
Mooi gedaan, motiverende evolutie!
Echter, je hebt toch geen tacx nodig voor je ftp te testen? Gewoon langs een kanaal met wat tegenwind.. En je geraakt er wel 🙃👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Dat zijn flinke sprongen @verstappen33. Kijkend naar m'n eigen geschiedenis denk ik wel dat die 300w haalbaar moet zijn voor je. Hou er wel rekening mee dat je zo langzamerhand wel door je newbee gains heen bent en het dus ook lastiger zal worden om dezelfde progressie door te zetten. Nu naar de 300W is nog eens 15% verbetering, dat is echt veel. Maar als je gestaag doorgaat moet je daar vanzelf kunnen komen.

Zelf ben ik net een nieuw blok gestart. Overstap gemaakt van TrainerRoad naar Join (gewoon, om eens wat anders te proberen) en een criterium plan gestart als voorbereiding op het indoor Zwift seizoen. Sinds een paar manden BEAT lid geworden en daarmee wil ik de ZRL gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Cloclo100 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:48:
[...]

Echter, je hebt toch geen tacx nodig voor je ftp te testen? Gewoon langs een kanaal met wat tegenwind.. En je geraakt er wel 🙃👍
Klopt. Alleen vind ik het lastig om een stuk van 12-13km vrije weg te vinden waar de omstandigheden gelijk zijn.

Gisteren heb ik het ook zo gedaan en ik merkte dat mijn vermogen toch alle kanten op schoot door invloeden van buitenaf. Soms loopt de weg iets af naar beneden, of valt de wind iets weg en je 3s vermogen zakt ineens van 300 naar 220-230.
Dan moet je natuurlijk gelijk reageren maar al met al ben je wel 10-15 seconden kwijt om weer op vermogen te komen.

Binnen op de tacx heb je gewoon een constante omgeving en kun je echt richten op vermogen vasthouden en goed pacen.

Een tacx kwam er sowieso wel, vind het zonde dat wat ik nu heb opgebouwd straks in de winter weer te verliezen en volgend jaar weer opnieuw te moeten beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Cloclo100 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:48:
[...]

Precies 😄.

EN: op de indoorfiets halen de meeste mensen wat lagere wattages dan buiten (minder koeling, fiets staat vast etc).

Voor het moraal lekker buiten testen 😎.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:31:
Dat zijn flinke sprongen @verstappen33. Kijkend naar m'n eigen geschiedenis denk ik wel dat die 300w haalbaar moet zijn voor je. Hou er wel rekening mee dat je zo langzamerhand wel door je newbee gains heen bent en het dus ook lastiger zal worden om dezelfde progressie door te zetten. Nu naar de 300W is nog eens 15% verbetering, dat is echt veel. Maar als je gestaag doorgaat moet je daar vanzelf kunnen komen.

Zelf ben ik net een nieuw blok gestart. Overstap gemaakt van TrainerRoad naar Join (gewoon, om eens wat anders te proberen) en een criterium plan gestart als voorbereiding op het indoor Zwift seizoen. Sinds een paar manden BEAT lid geworden en daarmee wil ik de ZRL gaan rijden.
Klopt, maar ik ben gisteren niet echt maximaal gegaan naar mijn gevoel, ik denk als ik me best had gedaan dat ik wel op 275-280 uit zou zijn gekomen, en dan heb ik nog steeds last van verkeer etc.
Ik ben reuze benieuwd hoe ik in gecontroleerde omstandigheden zou presteren.
Denk dat ik minder dan 10% hoef te verbeteren tov nu om tot de 300W te komen. Maarja dat is mijn gevoel.
Zodra de tacx uit is maar eens goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartd1983
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-10 14:54
verstappen33 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:11:
Vandaag even ruim een uurtje buiten aan het spelen geweest toen de buien voorbij waren.
Laatste weken voornamelijk met de club meegefietst en zag mijn vermogen en conditie gevoelsmatig en op Strava mooi verbeteren maar wist niet precies waar ik nu sta.

Door bochten en af en toe een oversteek niet 100% FTP waardig maar een goede inschatting heb ik wel gekregen.
Gevoelsmatig zat ik nog niet op de max.. hartslag zat rond de 160, omslagpunt lag in het verleden rond de 170.

Zeer mooie progressie, in maart haalde ik amper 160W, in mei/juni zat ik rond de 200, en nu op de 268W.

[Afbeelding]
Proficiat!

Heb je nog wat bijzonders hiervoor gedaan (naast afvallen en met club meefietsen)? Bepaald programma gevolgd?

En zijn er geruchten dat de nieuwe Tacx direct drive dit najaar uitkomt? Wat zou beter worden? Ik vraag het omdat ik binnenkort een direct drive trainer wil kopen ;).

[ Voor 5% gewijzigd door bartd1983 op 04-08-2023 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
bartd1983 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

Proficiat!

Heb je nog wat bijzonders hiervoor gedaan (naast afvallen en met club meefietsen)? Bepaald programma gevolgd?

En zijn er geruchten dat de nieuwe Tacx direct drive dit najaar uitkomt? Wat zou beter worden? Ik vraag het omdat ik binnenkort een direct drive trainer wil kopen ;).
Nee gewoon minder snaaien en normale porties eten.
Verder gewoon met de club meefietsen, wel met de snellere groep, dus wel de uitdaging steeds zoeken.
Tijdens een club rit train je eigenlijk al van alles onbewust. Sprints, intervallen, hoog vermogen (kopwerk) etc. Het is alleen minder gestructureerd.

Ja de nieuwe komt mogelijk uit. Heb gesproken met een beta tester, die heeft hem al thuis staan.

Veel verandert er niet, maar zal wel meer randapparatuur kunnen aansturen.

Kijk naar Wahoo kickr v6 mogelijkheden, en denk het in dat het op de Neo 3 zit. Dan zit je voor 98% goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Laatst online: 13-10 11:17
Nox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Voor alle routes op de UHR heb je een vignet nodig :P Let op, er zijn er 2 bij amersfoort/leusden in de buurt waar weer een ander vignet voor is, dat is een privaat domein. Op mtbroutes.nl staat de juiste info.
Dat is mij bekend want ik woon daar :+

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
Nox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:39:
Iemand long-term ervaring met TPU binnenbanden?
Ik rij sinds januari met TPU binnenbanden van ome Ali. Vond ik voor (toen) 6eur/stuk wel eens een gokje waard. Wat mij betreft zeker geen rommel, maar gewoon goede kwaliteit. Ik had op voorhand verwacht van mijn banden meer te moeten oppompen dan Butyl banden, maar dat is zeker niet het geval.

Enige nadeel dat ik kan noemen - maar dat geldt voor alle TPU-banden - is dat ze iets lastiger zijn om op te leggen omdat ze minder meevormen met je buitenband terwijl je die weer over je velg probeert te krijgen. Ik merk wel dat ik handiger in aan het worden ben.

Verder zijn gaatjes in TPU banden ook niet gemakkelijk te plakken. Zo'n plakset onderweg gebruiken mag je vergeten. Enkel met veel tijd thuis proberen plakken kan je overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanos
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-06 13:51
verstappen33 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:11:

[Afbeelding]
Sowieso een hele mooie progressie! Maar voor de duidelijkheid, je maakt wel een rekenfout of verkeerde aanname voor wat betreft je W/kg.

Als je 20 minuten effort 268W is, moet je dat wel eerst met 0,95 vermenigvuldigen (omreken factor naar een uur/ftp is het vermogen dat je zogenaamd een uur kan volhouden) en dan delen door je gewicht.

268x0,95 = 254,6

Als je gewicht nu 74,5kg is (uit je andere post), dan wordt het zo'n 254,6/74,5 = 3,4 W/kg

Zoals je zelf al aangeeft zal je werkelijke ftp nog wat hoger kunnen liggen als je de 'test' wat beter uit kunt voeren. 300W met jouw gewicht is dus al snel 4 W/kg, dat is al best pittig hoor.

Ach ja, het is ook maar een getal, gewoon lekker blijven fietsen zoals je nu doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Hermanos schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:17:
[...]

Sowieso een hele mooie progressie! Maar voor de duidelijkheid, je maakt wel een rekenfout of verkeerde aanname voor wat betreft je W/kg.

Als je 20 minuten effort 268W is, moet je dat wel eerst met 0,95 vermenigvuldigen (omreken factor naar een uur/ftp is het vermogen dat je zogenaamd een uur kan volhouden) en dan delen door je gewicht.

268x0,95 = 254,6

Als je gewicht nu 74,5kg is (uit je andere post), dan wordt het zo'n 254,6/74,5 = 3,4 W/kg

Zoals je zelf al aangeeft zal je werkelijke ftp nog wat hoger kunnen liggen als je de 'test' wat beter uit kunt voeren. 300W met jouw gewicht is dus al snel 4 W/kg, dat is al best pittig hoor.

Ach ja, het is ook maar een getal, gewoon lekker blijven fietsen zoals je nu doet!
Klopt. Maar die 245 die erboven staat is over ruim 1 uur en 12 minuten gerekend.
Hier zaten ook wat rustige stukken bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqLpg3tlWwT_YW1dCsc6N1bs15k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jr2XJoloAcCLgokXJlmAckXr.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je de hele rit. De FTP waarden komen uit de laatste 20-25 minuten toen ik me halverwege bedacht dat dit wel eens goed kon uitpakken voor een verhoogde ftp waarde

Het was dus niet met voorbedachte rade om een test te doen. En ging niet eens voluit op het omslagpunt

Als ik het wel had gedaan was het zeker wat hoger uitgevallen. Dus ik weet zeker dat die waarde wel representatief is en mogelijk nog wel iets hoger ligt.

Maarja het is een getal inderdaad. Fiets fun staat voorop maar beetje data analyse is wel leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:37:
Gisteren heb ik het ook zo gedaan en ik merkte dat mijn vermogen toch alle kanten op schoot door invloeden van buitenaf. Soms loopt de weg iets af naar beneden, of valt de wind iets weg en je 3s vermogen zakt ineens van 300 naar 220-230.
Dan moet je natuurlijk gelijk reageren maar al met al ben je wel 10-15 seconden kwijt om weer op vermogen te komen.
Wat mij helpt om buiten constante wattages te rijden is me heel erg focussen op het gevoel van de druk op je benen. Als je die zo constant mogelijk probeert te houden, komt het met de wattages vanzelf goed.

Sowieso heb ik buiten ook altijd m'n power op 10s average staan. Het is haast onmogelijk om echt super vlak te rijden, dus dat proberen levert alleen maar frustratie op. Plus, op 20 minuten maakt iedere individuele seconde niet heel veel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
verstappen33 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:41:
[...]

Klopt, maar ik ben gisteren niet echt maximaal gegaan naar mijn gevoel, ik denk als ik me best had gedaan dat ik wel op 275-280 uit zou zijn gekomen, en dan heb ik nog steeds last van verkeer etc.
Ik ben reuze benieuwd hoe ik in gecontroleerde omstandigheden zou presteren.
Denk dat ik minder dan 10% hoef te verbeteren tov nu om tot de 300W te komen. Maarja dat is mijn gevoel.
Zodra de tacx uit is maar eens goed testen.
Mijn ervaring is dat buiten een significant verschil geeft. Mijn beste 20 min buiten is 366 En binnen blijf ik op 342 hangen. Beiden met ongeveer 62 kg. Heeft mede te maken met koeling maar ook dat je buiten wat makkelijker blijft duwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
edoappelhof schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Mijn ervaring is dat buiten een significant verschil geeft. Mijn beste 20 min buiten is 366 En binnen blijf ik op 342 hangen. Beiden met ongeveer 62 kg. Heeft mede te maken met koeling maar ook dat je buiten wat makkelijker blijft duwen.
Bij welke pro conti ploeg heb je getekend? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Requiem19 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Bij welke pro conti ploeg heb je getekend? :D
Ik blijf lekker bij de amateurs rijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:24

Grin

Ride si sapis.

GWBoes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Same, ik rij ongeveer sinds dag 1 met Schwalbe Aerothan, vind ze echt geweldig en zijn ook behoorlijk sterk (i.t.t. bv. Turbolito's; die zijn toch fragiel)
Enige nadeel vond ik de ventielverlengers die je moest gebruiken - ze waren alleen met 40mm ventiel te krijgen - maar sinds dit jaar is dat verholpen met 80mm versies. Kan ze iedereen aanraden, ze zijn wat duurder 18-22 euro maar je kan ze prima plakken en hergebruiken.
Goede buitenbanden en goede binnenbanden zijn een merkbare upgrade; soms moet je gewoon doen. Die 18-22 euro ben je snel vergeten als je niet te veel lek rijdt... :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

CyberThijs schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:15:
[...]

Ik rij sinds januari met TPU binnenbanden van ome Ali. Vond ik voor (toen) 6eur/stuk wel eens een gokje waard. Wat mij betreft zeker geen rommel, maar gewoon goede kwaliteit. Ik had op voorhand verwacht van mijn banden meer te moeten oppompen dan Butyl banden, maar dat is zeker niet het geval.

Enige nadeel dat ik kan noemen - maar dat geldt voor alle TPU-banden - is dat ze iets lastiger zijn om op te leggen omdat ze minder meevormen met je buitenband terwijl je die weer over je velg probeert te krijgen. Ik merk wel dat ik handiger in aan het worden ben.

Verder zijn gaatjes in TPU banden ook niet gemakkelijk te plakken. Zo'n plakset onderweg gebruiken mag je vergeten. Enkel met veel tijd thuis proberen plakken kan je overwegen.
Plakken onderweg doe ik niet, er gaat een nieuwe biba in en als ik die niet meer heb bel ik de anwb :+ Ik rijd echt zelden lek (knocks on wood) en ga er ook geen enorm gedoe van maken om die minieme kans dat ik 2x lek rijd af te vangen. Zat opties om alsnog thuis te komen, voor een paar tientjes in het jaar staat de anwb maar mooi standby. Idem voor alle andere ongemakken van de fiets. Mag ik vragen welke biba jij hebt gekocht? En had je nog gedoe met inklaring e.d.? Liefst koop ik bij een NL webshop, maar als er 300% marge op zit is dat weer net te overdreven.

Op de MTB is het wat anders, daar zit je vaak midden in het bos en is het soms lastiger. Daar heb ik dan weer wel wat klein materiaal mee zoals tape, tiewraps etc. maar sinds ik daar belt drive heb valt er weinig te slopen. Op de riem na, maar die is oersterk.
havana schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:04:
[...]

Dat is mij bekend want ik woon daar :+
Mazzelpik! Laatst m'n HR-recordje daar gereden, 1350m :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Grin schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:21:
[...]
Die 18-22 euro ben je snel vergeten als je niet te veel lek rijdt... :)
Daarom rijd ik tubeless, dat kan niet lek namelijk. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Grin schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Same, ik rij ongeveer sinds dag 1 met Schwalbe Aerothan, vind ze echt geweldig en zijn ook behoorlijk sterk (i.t.t. bv. Turbolito's; die zijn toch fragiel)
Enige nadeel vond ik de ventielverlengers die je moest gebruiken - ze waren alleen met 40mm ventiel te krijgen - maar sinds dit jaar is dat verholpen met 80mm versies. Kan ze iedereen aanraden, ze zijn wat duurder 18-22 euro maar je kan ze prima plakken en hergebruiken.
Goede buitenbanden en goede binnenbanden zijn een merkbare upgrade; soms moet je gewoon doen. Die 18-22 euro ben je snel vergeten als je niet te veel lek rijdt... :)
18-22 euro, ik ben dan zo'n 130 euro kwijt ;) Dat vind ik nogal een verschil als je ze elders ook voor de helft kan kopen. Voor 65 euro kan je ook eens buiten de deur eten. Bij de mac ofzo... ;(

Overigens lees ik bij webshops dat iedereen ze alleen maar lek rijdt :/

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 04-08-2023 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
rolandos582 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Daarom rijd ik tubeless, dat kan niet lek namelijk. O-)
Ze ontploffen alleen af en toe :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanos
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-06 13:51
verstappen33 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Klopt. Maar die 245 die erboven staat is over ruim 1 uur en 12 minuten gerekend.
Hier zaten ook wat rustige stukken bij.

[Afbeelding]

Hier zie je de hele rit. De FTP waarden komen uit de laatste 20-25 minuten toen ik me halverwege bedacht dat dit wel eens goed kon uitpakken voor een verhoogde ftp waarde

Het was dus niet met voorbedachte rade om een test te doen. En ging niet eens voluit op het omslagpunt

Als ik het wel had gedaan was het zeker wat hoger uitgevallen. Dus ik weet zeker dat die waarde wel representatief is en mogelijk nog wel iets hoger ligt.

Maarja het is een getal inderdaad. Fiets fun staat voorop maar beetje data analyse is wel leuk.
Ik geef ook aan dat je waarschijnlijk een hoger ftp hebt dan je hier hebt behaald. Alleen dat je je 20 minuten effort met 0,95 moet vermenigvuldigen om je ftp te verkrijgen. Het lijkt erop dat je dat bent vergeten.

Maar goed, lekker blijven fietsen en binnenkort eens een wat beter voorbereidde 20 min test doen!
Pagina: 1 ... 496 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).