Stillekracht schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:28:
Dan doe ik ook maar even een duit in het zakje over bikefitting.
Als ik het af en toe lees dan snap ik niet hoe mensen überhaupt vroeger hebben kunnen fietsen zonder een bikefit. Onvoorstelbaar dat er toen ook hard werd gereden.
Ik fiets zelf inmiddels 40 jaar. Ik kon indertijd solo >40km/uur rijden gedurende 1,5 uur op een fiets van >10Kg, zonder aero en zonder schijfremmen met een wollen broek met echte zeem.
Dagrecord 540Km
Honderd Cols tocht in 3 weken (gemiddeld 200Km per dag met gemiddeld 5000 hoogtemeters per dag)
Je reed ongetwijfeld 40 jaar terug ook met gespjes, commandeurs om te schakelen en een 25 achter als lichtste versnelling.
Ik neem aan dat je die ook niet meer gebruikt? Heb je schoenplaatjes nodig om 1.5 uur 40km/h te rijden?
Nee.
Maar het maakt het wel makkelijker.
Dan mijn eigen n-1 ervaring met bikefitting:
Na een langdurige achillespeesblessure uitgekomen bij een sportARTS (ex wielrenster) die ook bikefittings verzorgt. Mooie apparatuur met camera en fitting software.
Voor mijn blessure moesten de plaatjes naar achteren (ik had 600.000Km gereden met die pedalen en stand van plaatjes gereden maar.....je wordt ouder). Dit vereiste wel andere pedalen (keuze SpeedPlay)
Ik zat volgens haar ook veel te laag. Moest 2cm omhoog en nog wat aanpassingen.
De problemen met de achillespees waren direct opgelost. Echter, sindsdien kan ik niet meer goed fietsen. Mijn fiets is altijd mijn luie stoel geweest, maar nu het martelbed. Pijn in de nek, schouders, heup, tintelende vingers/handen.
Afgelopen jaren gepoogd weer de oude stand te herstellen, maar dat gaat moeizaam, mede omdat de plaatjes van mijn schoenen nu anders staan (heeft impact op je zadelhoogte en afstand tot stuur)
Toevallig heeft vorige week een fysiotherapeut mijn op de fiets bekeken. Hij heeft een andere invalshoek. Met wat subtiele aanpassingen ben ik nu eindelijk weer in staat om mijn handen op de remgrepen te houden. Het moet alleen nog gewoonte worden. Ik ben er nog niet maar heb eindelijk wel weer hoop dat het goed komt.
Ik heb een fors beenlengteverschil (>30mm). Hoe kan het zijn dat bij de initiële bikefitting er maar vanaf een kant is gekeken?
Wat mij betreft is bikefitting dus absoluut geen halleluja. Zoveel bikefitters zoveel verschillende inzichten.
Maar er zit ook een andere kant aan.... Als de ronde van NH langs mijn deur komt en ik zie hoe 90% van de deelnemers op hun fiets zit, dan vraag ik mij of ze niet beter thuis kunnen blijven op de bank voor de buis. Dan is elke bikefitter, hoe slecht dan ook, al een verbetering.
Het zijn net mensen he die bikefitters.
Het is niet heel anders dan een dokter:
- je gaat er doorgaans heen als je een probleem hebt
- er zijn goede doktoren en er zijn slechte doktoren
- niet elke dokter stekt de goede diagnose
- procentueel gezien gaan mensen na een doktersbehandeling gezonder weg
- op individuele casussen is er geen zekerheid
- Zelf googlen om je diagnose te stellen is doorgaans geen goed idee
- Blijf altijd kritisch op wat de dokter zegt
- Als het niet beter wordt, vraag je een second opinion ergens anders