Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 497 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
verstappen33 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Klopt. Maar die 245 die erboven staat is over ruim 1 uur en 12 minuten gerekend.
Hier zaten ook wat rustige stukken bij.
Die rustige stukken zorgen er ook weer voor dat je daarna de zwaardere stukken makkelijker aankunt.

Extrapoleren van een sub-maximale inspanning naar threshold (=maximaal) is eigenlijk bijna niet te doen (al ben ik het met je eens dat je omslagpunt zeer waarschijnlijk een aardig stuk hoger ligt, alleen heb je geen idee hoeveel hoger).

Nevertheless, met zoveel kg afvallen en zoveel verbetering in conditie lijk je aanleg te hebben voor wielrennen, zeker als je dit bereikt hebt met niet-gestrucutureerd trainen :).

Lekker door blijven gaan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-10 14:23
Requiem19 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Die rustige stukken zorgen er ook weer voor dat je daarna de zwaardere stukken makkelijker aankunt.

Extrapoleren van een sub-maximale inspanning naar threshold (=maximaal) is eigenlijk bijna niet te doen (al ben ik het met je eens dat je omslagpunt zeer waarschijnlijk een aardig stuk hoger ligt, alleen heb je geen idee hoeveel hoger).

Nevertheless, met zoveel kg afvallen en zoveel verbetering in conditie lijk je aanleg te hebben voor wielrennen, zeker als je dit bereikt hebt met niet-gestrucutureerd trainen :).

Lekker door blijven gaan. 8)
Aanleg valt wel mee. Heb nog veel te verbeteren op diverse vlakken.

Vind het gewoon leuk om te fietsen en uitdagingen te overwinnen. Dit jaar was het afvallen prio 1, daarnaast lekker meefietsen met de snellere jongens.
Kopwerk is nog wel iets waar ik flink in wil versterken dus FTP omhoog en VO2 Max omhoog.

Daarnaast wil ik volgend jaar wat cols bedwingen in Frankrijk of Italië.
Mogelijk dat ik deze winter wat meer specifiek ga trainen op de tacx maar voor nu is het gewoon lekker fietsen en genieten van de verbeteringen die ik merk.

De effort van dit jaar wordt beloond met een nieuwe fiets die hopelijk in december binnen komt.
Volgend jaar dus lekker knallen. 👍

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27
Nox schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Mag ik vragen welke biba jij hebt gekocht? En had je nog gedoe met inklaring e.d.?
ALLCYCLING Store is de betrouwbaarste webwinkel om "RideNow" TPU binnenbanden te scoren. Dat is het eerste en best bekende merk bandjes op AliExpress (vb. 4 voor 25 EUR: https://www.aliexpress.com/item/1005005029292511.html). Ik zie dat er ondertussen ook veel andere merken zijn opgedoken, maar het is me niet duidelijk of die uit dezelfde fabriek komen of niet. Ik blijf er momenteel nog wat vanaf.

Sinds 1 juli 2021 draagt AliExpress BTW af aan de staat, pas vanaf 150EUR dien je ook invoerrechten + dossierkosten bij de transporteur te betalen. Vroeger betaalde je geen BTW, maar lag de limiet op 20 EUR voordat je BTW + dossierkosten aan je been had, waarbij de dossierkosten vaak veel zwaarder doorwogen op de totaalprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
verstappen33 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Aanleg valt wel mee. Heb nog veel te verbeteren op diverse vlakken.

Vind het gewoon leuk om te fietsen en uitdagingen te overwinnen. Dit jaar was het afvallen prio 1, daarnaast lekker meefietsen met de snellere jongens.
Kopwerk is nog wel iets waar ik flink in wil versterken dus FTP omhoog en VO2 Max omhoog.

Daarnaast wil ik volgend jaar wat cols bedwingen in Frankrijk of Italië.
Mogelijk dat ik deze winter wat meer specifiek ga trainen op de tacx maar voor nu is het gewoon lekker fietsen en genieten van de verbeteringen die ik merk.

De effort van dit jaar wordt beloond met een nieuwe fiets die hopelijk in december binnen komt.
Volgend jaar dus lekker knallen. 👍
Nicee welke fiets is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46
Nox schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:39:
Iemand long-term ervaring met TPU binnenbanden? Ik hoef niet de meest lichte, maar mijn racefiets moet ik iedere week, 2 weken oppompen. Als er dan ook nog eens lichtere biba's voor beschikbaar zijn wil ik daar wel eens mee testen. Dan zoek ik ze wel van een normale prijs, 30 euro voor een exemplaar vind ik te veel, want ik heb er dan 6 nodig (3 racefiets, 3 mtb). Ja, ik rijdt met biba's in de mtb :P
Aerothans kosten 2 tientjes bij Hopmans.
Maar als je overal die bandjes in wil stoppen, zou ik kijken naar Ridenow biba's.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 18:24

Grin

Ride si sapis.

Nox schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

18-22 euro, ik ben dan zo'n 130 euro kwijt ;) Dat vind ik nogal een verschil als je ze elders ook voor de helft kan kopen. Voor 65 euro kan je ook eens buiten de deur eten. Bij de mac ofzo... ;(

Overigens lees ik bij webshops dat iedereen ze alleen maar lek rijdt :/
Tsja, ik kan/wil niet in je portemonnee kijken, geef alleen aan wat ongeveer de kosten zijn.
Aerothan is qua materiaaleigenschappen anders dan de meeste andere latex/TPU bandjes; je zal zelf moeten beslissen of dit is wat je wilt (uitgeven).

Met Aerothan rij ik niet meer lek dan met reguliere biba's, minder zelfs maar N=1.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
GWBoes schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

Ze ontploffen alleen af en toe :9
Dat was een productieprobleem, kan tubeless ook niks ana doen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Nox schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:41:
Overigens lees ik bij webshops dat iedereen ze alleen maar lek rijdt :/
Het anti-lek zit in je buitenband. Als daar wat doorheen komt ben je klaar.
Die ene keer op een miljoen dat biba A iets tegenhoud en biba B wel lek gaat is te verwaarlozen.

Wel heeft ieder materiaal soort zijn eigen karakteristieken, en kan hierdoor vaker lek gaan (bijv afscheuren bij ventiel etc.).

Dus afgezien van productie fouten, geloof ik niet dat er aantoonbaar verschil in zit. Gevoelsmatig kan er wel veel verschil inzitten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Die ene keer op een miljoen dat biba A iets tegenhoud en biba B wel lek gaat is te verwaarlozen.

Wel heeft ieder materiaal soort zijn eigen karakteristieken, en kan hierdoor vaker lek gaan (bijv afscheuren bij ventiel etc.).

Dus afgezien van productie fouten, geloof ik niet dat er aantoonbaar verschil in zit. Gevoelsmatig kan er wel veel verschil inzitten natuurlijk.
Knijp/stootlek hebben wel iets van invloed maar verder uiteraard met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
luuk66 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:35:
[...]

Nicee welke fiets is het geworden?
Twijfel nog tussen 2 fietsen.
De Cannondale SuperSix EVO 2 in het zwart.
Of de Specialized Tarmac SL7 expert in het zwart met Ultegra di2.

Beide fietsen kan ik over 2-3 weken proefrijden in mijn maat en afmontage en gewenste kleur.

Dan hak ik de knoop door.
Voorlopig neig ik naar de Cannondale maar de Specialized is waarschijnlijk beter leverbaar.
Lastige keuzes. 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:22
verstappen33 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Beide fietsen kan ik over 2-3 weken proefrijden in mijn maat en afmontage en gewenste kleur.

Voorlopig neig ik naar de Cannondale maar de Specialized is waarschijnlijk beter leverbaar.
Lastige keuzes. 😇
SL7 met korting omdat de SL8 zeer binnenkort komt. Mijn dochter is heel erg blijk met de SL7. Maar we zijn hier ook enorme fanboys and girls van de Big S.
Mijn Aethos gaat vervangen worden door een SL8 :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
StevenK schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

SL7 met korting omdat de SL8 zeer binnenkort komt. Mijn dochter is heel erg blijk met de SL7. Maar we zijn hier ook enorme fanboys and girls van de Big S.
Maar de aethos is toch een heel ander soort fiets dan een SL8? Dan zijn ze toch mooi complementair en kun je beide houden d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
[...]

Lastige keuzes. 😇
Mooie frames, maar euh, ik stem voor meer kleur! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Cranzai schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:01:
[...]

Mooie frames, maar euh, ik stem voor meer kleur! ;)
Nee, all black! Maarja dat is mijn smaak. Hoef geen bonte kermis onder me kont 😝
StevenK schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Ja de SL8 komt zondag uit, maar levering zal moeilijk en zeer schaars zijn aangezien Specialized nog met veel oude modellen zit die eerst verkocht moeten worden.
Mogelijk worden de eerst sl8’s pas in het voorjaar geleverd.
Maar ik hou hem wel even in gaten wat de verschillen zijn met de SL7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:22
Cranzai schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Maar de aethos is toch een heel ander soort fiets dan een SL8? Dan zijn ze toch mooi complementair en kun je beide houden d:)b
Ik heb voor de wedstrijden een ViAS en ik vind de Aethos ook heel gaaf, maar met m'n 90+ kg is afdalen na een klim ook belangrijk en dan is die SL8 veel meer de juiste fiets. En met een Epic Evo, Epic HT, Diverge, Crux, de wens voor een tweede Crux als wisselfiets en een Allez Sprint Track is het draagvlak voor N+1 erg klein.
verstappen33 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:09:
Ja de SL8 komt zondag uit, maar levering zal moeilijk en zeer schaars zijn aangezien Specialized nog met veel oude modellen zit die eerst verkocht moeten worden.
Juist niet. Er gaat direct voldoende voorraad zijn. Tenminste, dat is het gerucht van de insiders.
[...]

Nee, all black! Maarja dat is mijn smaak. Hoef geen bonte kermis onder me kont 😝
De SL8 is er ook een 'ready to paint'. Ideale - en extra lichte - all black.

[ Voor 37% gewijzigd door StevenK op 04-08-2023 18:17 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
StevenK schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:11:

Juist niet. Er gaat direct voldoende voorraad zijn. Tenminste, dat is het gerucht van de insiders.

[...]

De SL8 is er ook een 'ready to paint'. Ideale - en extra lichte - all black.
Geen idee. Winkel kon me verder alleen vertellen dat die zondag gelanceerd wordt. Vanmiddag hadden ze een webinar met meer info.
Ik zal dus komende week wel horen wat de laatste stand van zaken is en wanneer die echt leverbaar wordt.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Giel
  • Laatst online: 19-08 08:54
Interessante periode met de nieuwe fietsen! Dat heeft mij doen besluiten vanmiddag de knoop door te hakken. Ben al een tijd aan het kijken naar wat fraaie Bianchi’s. De Aria gaat eruit en wordt vervangen voor de Oltre Race. Ik wilde eigenlijk al heel lang een Aria, totdat ik las dat de Oltre race kwam. Nu kreeg ik vanmiddag telefoontje van mijn plaatselijke (Bianchi) dealer dat ie nog een Aria SRAM Rival heeft staan en had afgesteld op mijn maten (was begin vd week langs geweest voor statische bikefit). Vanmiddag dus een stuk gereden en overstag gegaan. De Aria met elektrische groep is aangeschaft! Echt een schitterend ding en super blij mee!

Het elektrische schakelen was geen must voor mij, maar nu daar mee gereden te hebben is dat toch wel top hoor. En eerste keer op SRAM, wat toch eigenlijk een veel simpeler systeem is dan Shimano gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8jkxEEQVyHo71nZ7C3RtFD7dYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjnFzmBOyElEz0Pp1tjmKkdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KauMPYTfiCF3nCT9kCYXLAS6ggk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YuVkRHK2YbOy7aDkoAIBSOc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
CyberThijs schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

ALLCYCLING Store is de betrouwbaarste webwinkel om "RideNow" TPU binnenbanden te scoren.
Wat maakt dit de betrouwbaarste webwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 14-10 01:38

Nox

Noxiuz

mhr-zip schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Ja, voor invloeden van buitenaf wel ja. Maar als er 2 zandkorrels tussen biba en buba zitten en dat veroorzaakt een lek, of het ventiel laat los of whatever... Kan natuurlijk ook een gezonde dosis 'dit is nieuw en ik rijd een keer lek, klagen!' zijn.
Grin schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Tsja, ik kan/wil niet in je portemonnee kijken, geef alleen aan wat ongeveer de kosten zijn.
Aerothan is qua materiaaleigenschappen anders dan de meeste andere latex/TPU bandjes; je zal zelf moeten beslissen of dit is wat je wilt (uitgeven).

Met Aerothan rij ik niet meer lek dan met reguliere biba's, minder zelfs maar N=1.
Njah, het is een beetje een gok en na binnen een jaar een nieuwe racefiets, een huis en een veel te fancy mtb gekocht te hebben zegt die portemonnee: ho eens ff maat, kalm aan nou :+

Het maakt de fietsen niet direct veel beter, afgezien van wat extra comfort van minder pompen, wat meer ruimte in de tas en ietsje minder moeite / hogere snelheid. Ik zal er niet opeens rear suspension op mijn mtb er van krijgen zeg maar. En het is ook niet zo dat het nu defect is (hoewel, de slow puncture in m'n mtb mag wel wat aandacht hebben)

[ Voor 37% gewijzigd door Nox op 04-08-2023 22:41 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Mogelijk worden de eerst sl8’s pas in het voorjaar geleverd.
Maar ik hou hem wel even in gaten wat de verschillen zijn met de SL7.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
[...]

Die SL7 expert in het “zwart” is trouwens niet echt zwart he, daar zit een licht multikleur effectje in, wel een gave kleur juist.

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 05-08-2023 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 19:45

joker1977

Tweakert

Giel schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:39:
Interessante periode met de nieuwe fietsen! Dat heeft mij doen besluiten vanmiddag de knoop door te hakken. Ben al een tijd aan het kijken naar wat fraaie Bianchi’s. De Aria gaat eruit en wordt vervangen voor de Oltre Race. Ik wilde eigenlijk al heel lang een Aria, totdat ik las dat de Oltre race kwam. Nu kreeg ik vanmiddag telefoontje van mijn plaatselijke (Bianchi) dealer dat ie nog een Aria SRAM Rival heeft staan en had afgesteld op mijn maten (was begin vd week langs geweest voor statische bikefit). Vanmiddag dus een stuk gereden en overstag gegaan. De Aria met elektrische groep is aangeschaft! Echt een schitterend ding en super blij mee!

Het elektrische schakelen was geen must voor mij, maar nu daar mee gereden te hebben is dat toch wel top hoor. En eerste keer op SRAM, wat toch eigenlijk een veel simpeler systeem is dan Shimano gebruikt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fraaie fiets hoor.. Maar ehh.. een Italiaan met SRAM, dat kan toch eigenlijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Kluus schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:17:
[...]

***members only***

[...]

Die SL7 expert in het “zwart” is trouwens niet echt zwart he, daar zit een licht multikleur effectje in, wel een gave kleur juist.
Klopt, zit idd iets doorheen. Vond het zeer mooi.
Benieuwd hoe de SL8 eruit ziet, geen idee of die hier ergens in de buurt in de showroom komt te staan.

En dan maar eens kijken of het bevalt. De SL7 heeft wel een lagere stack dan de SuperSix, scheelt 14mm ofzo en de reach is 10mm langer. Niet heel schokkend maar ik krijg vrij snel nek klachten bij diep zitten. Al kan dat ook te maken hebben met de overige afstelling van de fiets.
Het is in ieder geval iets wat op mijn huidige fiets het geval is als ik het stuur 1-2cm verlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
joker1977 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:42:
[...]

Fraaie fiets hoor.. Maar ehh.. een Italiaan met SRAM, dat kan toch eigenlijk niet :)
Haha! Tsja ach.. al worden de nieuwe Bianchi’s eigenlijk alleen maar geleverd met Shimano of SRAM.. of je zit in een compleet andere prijsklasse voor een dikke Campagnolo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10 14:48

BJW

Vraagje, drie dagen geleden tubeless banden op mijn wielen laten zetten, daarna fiets achterop de vouwwagen en naar Italië gereden. De banden zijn nu, na twee keer tevergeefs oppompen helemaal leeg. Nog niet op gefietst. Gaat dat goed als ik straks mijn eerste alpenrit maak? Gewoon oppompen en fietsen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mhr-zip
BJW schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:35:
Vraagje, drie dagen geleden tubeless banden op mijn wielen laten zetten, daarna fiets achterop de vouwwagen en naar Italië gereden. De banden zijn nu, na twee keer tevergeefs oppompen helemaal leeg. Nog niet op gefietst. Gaat dat goed als ik straks mijn eerste alpenrit maak? Gewoon oppompen en fietsen?
Wat is de huidige status van je sealant?

Pro tip: niet 3 dagen voor je vertrek de FM je banden tubeless laten zettten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

mhr-zip schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Wat is de huidige status van je sealant?
Wat bedoel je daarmee? Het is een nieuwe wielset. Er zit latex in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:01

Phydomir

Dennis

BJW schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:35:
Je hebt ze, nadat ze TL zijn gemaakt, al twee keer leeg aangetroffen nadat je ze hebt opgepompt en je vraagt je nog steeds af of je daarmee gewoon lekker in de Alpen kan gaan fietsen?

Als je zelf geen ervaring hebt met TL maken, zou ik lekker twee binnen bandjes erin gooien en me na de vakantie maar eens boos gaan maken bij wie die TL banden gemonteerd heeft. Of als je het toch zelf hebt gedaan, afvragen waar het mis is gegaan.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:16:
[...]

Klopt, zit idd iets doorheen. Vond het zeer mooi.
Benieuwd hoe de SL8 eruit ziet, geen idee of die hier ergens in de buurt in de showroom komt te staan.

En dan maar eens kijken of het bevalt. De SL7 heeft wel een lagere stack dan de SuperSix, scheelt 14mm ofzo en de reach is 10mm langer. Niet heel schokkend maar ik krijg vrij snel nek klachten bij diep zitten. Al kan dat ook te maken hebben met de overige afstelling van de fiets.
Het is in ieder geval iets wat op mijn huidige fiets het geval is als ik het stuur 1-2cm verlaag.
De SL7 heeft een centimeter minder op papier door de inkeping in de bovenbuis, dat wordt opgevuld door een verplichte “spacer”/kapje maar in de geo tabellen wordt deze niet mee geteld. In principe moet je hierdoor een cm stack optellen bij de SL7. In werkenlijkheid is de geo exact gelijk gebleven tussen SL4, SL5, SL6, SL7 en nu ook de SL8 weer, exact gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

Phydomir schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Je hebt ze, nadat ze TL zijn gemaakt, al twee keer leeg aangetroffen nadat je ze hebt opgepompt en je vraagt je nog steeds af of je daarmee gewoon lekker in de Alpen kan gaan fietsen?

Als je zelf geen ervaring hebt met TL maken, zou ik lekker twee binnen bandjes erin gooien en me na de vakantie maar eens boos gaan maken bij wie die TL banden gemonteerd heeft. Of als je het toch zelf hebt gedaan, afvragen waar het mis is gegaan.
Hier zit een veroordeling in die niet echt nodig is denk ik. Maar goed, waar kan dit aan liggen. Ben een ervaren fietser, allen geen ervaring met tubeless. Vanmorgen liep de vloeistof eruit (zie foto).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tj1FTGSTxAZRCEwQmnSj0itQYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4D4OKcdmNQ1qSf04DsR0SKvI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door BJW op 05-08-2023 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 07:54

Roozzz

Plus ultra

BJW schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Hier zit een veroordeling in die niet echt nodig is denk ik. Maar goed, waar kan dit aan liggen. Ben een ervaren fietser, allen geen ervaring met tubeless…
Bijvoorbeeld aan de tape, ventiel, sealant (zit dat erin?), band en velg of combinaties van deze... Wil je de tubeless puzzel echt gaan leggen op je vakantie?

Persoonlijk zou ik me het gezanik besparen en er gewoon twee binnenbanden insteken en lekker gaan fietsen.

-edit-
Ah, er zat in ieder geval sealant in :+

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 05-08-2023 11:25 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
BJW schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Hier zit een veroordeling in die niet echt nodig is denk ik. Maar goed, waar kan dit aan liggen. Ben een ervaren fietser, allen geen ervaring met tubeless. Vanmorgen liep de vloeistof eruit (zie foto).[Afbeelding]
Gevonden waar de vloeistof vandaan komt? Probleem kan op veel verschillende punten zitten namelijk. Verglimt, ventiel, banden niet goed geseat, groot gat in de band, etc etc.

Om geen gezeik te hebben onderweg zou ik er ook 2 binnenbanden inleggen denk ik.

Na de vakantie dan op het gemakje troubleshooten wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

Requiem19 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:39:
[...]

Gevonden waar de vloeistof vandaan komt? Probleem kan op veel verschillende punten zitten namelijk. Verglimt, ventiel, banden niet goed geseat, groot gat in de band, etc etc.

Om geen gezeik te hebben onderweg zou ik er ook 2 binnenbanden inleggen denk ik.

Na de vakantie dan op het gemakje troubleshooten wat het probleem is.
Voordeel van vakantie is dat je ook even de tijd hebt om rustig te onderzoeken;). Nieuwe velgen, nieuwe banden en door een fietsenmaker (gespecialiseerd in racefietsen) om laten zetten. Vloeistof liep bij de band langs, beide banden nadat ze helemaal leeg waren gelopen… Kan het zijn dat ze gewoon ingefietst moet worden om de vloeistof goed te verspreiden en de band goed op zijn plek te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:40
BJW schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Voordeel van vakantie is dat je ook even de tijd hebt om rustig te onderzoeken;). Nieuwe velgen, nieuwe banden en door een fietsenmaker (gespecialiseerd in racefietsen) om laten zetten. Vloeistof liep bij de band langs, beide banden nadat ze helemaal leeg waren gelopen… Kan het zijn dat ze gewoon ingefietst moet worden om de vloeistof goed te verspreiden en de band goed op zijn plek te krijgen?
Als de sealant tussen velg en band er uit komt dan zitten je banden er niet goed op. Als je ze wel op spanning kunt krijgen gewoon even goed doorpompen tot ze ploppen. Even infietsen is zinloos als er zoveel sealant uit komt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:41
Dit is een mavic wiel. Daar zit geen tape in. Door het UST systeem van Mavic hoort er geen sealant langs de randen te lekken als de banden goed geplopt/gemonteerd zijn. De banden blijven namelijk op hun plek om als ze leeg zijn.
Ik zie een Conti band. Is dat wel een tubeless band? Wat staat er op de zijkant gedrukt? Foto? Just checking. Ik heb vaker mensen hier gehad die een clincher band tubeless probeerden op te zetten.

De vraag is of er nog genoeg latex in zit nu. Als je het safe wilt spelen zou ik voor de vakantie toch een biba insteken en terug in NL rustig gaan kijken wat er loos is.
En leer vooral zelf banden tubeless op te zetten want als je voor dit soort klusjes naar de FM moet, gaat dit in de papieren oplopen.

[ Voor 26% gewijzigd door ElGreco op 05-08-2023 12:48 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

ElGreco schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:47:
Dit is een mavic wiel. Daar zit geen tape in. Door het UST systeem van Mavic hoort er geen sealant langs de randen te lekken als de banden goed geplopt/gemonteerd zijn. De banden blijven namelijk op hun plek om als ze leeg zijn.
Ik zie een Conti band. Is dat wel een tubeless band? Wat staat er op de zijkant gedrukt? Foto? Just checking. Ik heb vaker mensen hier gehad die een clincher band tubeless probeerden op te zetten.

De vraag is of er nog genoeg latex in zit nu. Als je het safe wilt spelen zou ik voor de vakantie toch een biba insteken en terug in NL rustig gaan kijken wat er loos is.
En leer vooral zelf banden tubeless op te zetten want als je voor dit soort klusjes naar de FM moet, gaat dit in de papieren oplopen.
Oppompen tot boven de toegestane 6,5 bar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03qoTd0BlN18ZuAYUpWuDosMueo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WXQqvCV8Rr81A77izbKKnO5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ow0_z5BUva-bEVos5TaT9JhXvso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3wFjmRjdbUuu9hnEIsFfGsp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:09
Als het allemaal nieuw is en de band loopt leeg dan zal inderdaad alles eruit lopen. Gewoon opnieuw oppompen (hopelijk lukt dat) en dan de sealant verdelen door te fietsen. Waarschijnlijk blijft de band dan op spanning. Misschien moet er wel sealant bij want er lijkt een hoop uit te zijn.
Wel vreemd dat de FM dat niet even meldt, ga je met merr vertrouwen op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@BJW je kan aan de hieldraad meestal wel zien of de band goed geplopt is, als die overal evenwijdig aan de velg loopt. Voor je gaat pompen tot ie pang zegt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-10 19:57
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar wellicht zitten hier wel de nodige ervaringsdeskundigen!

Ik heb vanochtend een ongeluk gehad met de fiets. Een voetganger stak zonder te kijken het fietspad over en toen ik belde week hij uit naar de kant die ik niet verwachtte en kon daardoor niet op tijd uit wijken.
Heb zelf gelukkig niks noemenswaardig en de voetganger ook niet.

Hij gaf meteen zijn telefoonnummer en nam de schuld op zich. Nu hopen dat de verzekeraar dat ook zo vindt.

Nu heb ik schade aan mijn fiets (shifter en/of stuur is verbogen). Daarnaast heb ik ook beschadigingen aan mijn schoenen en garmin horloge.. en nou ben ik benieuwd hoe daar mee om wordt gegaan. Alles werkt nog maar waren in bijna nieuwstaat en nu ieder geval niet meer. Mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
crimby schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:27:
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar wellicht zitten hier wel de nodige ervaringsdeskundigen!

Ik heb vanochtend een ongeluk gehad met de fiets. Een voetganger stak zonder te kijken het fietspad over en toen ik belde week hij uit naar de kant die ik niet verwachtte en kon daardoor niet op tijd uit wijken.

Hij gaf meteen zijn telefoonnummer en nam de schuld op zich. Nu hopen dat de verzekeraar dat ook zo vindt.

Nu heb ik schade aan mijn fiets (shifter en/of stuur is verbogen). Daarnaast heb ik ook beschadigingen aan mijn schoenen en garmin horloge.. en nou ben ik benieuwd hoe daar mee om wordt gegaan. Alles werkt nog maar waren in bijna nieuwstaat en nu ieder geval niet meer. Mensen hier ervaring mee?
Verzekering rekent dagwaarde. Kleding zakt heel snel qua waarde.
Shifter/stuur krijg je gewoon nieuw vergoed.

Garmin horloge, geen idee aangezien die nog wel functioneert.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 14:56
Blij dat ik deze morgen toch om 6u vertrokken ben voor een ritje van 40km alvorens te gaan werken. Toen was het tenminste nog droog en windstil... :z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETwptVucizLxFQbH--ONtdNuK6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CT8PJFBPxGphdYGbXvYui9c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:10

Ik weet vanuit ervaring van familie dat er snel naar valschade wordt gewezen en dat veel verzekeraars dat uitsluiten. En dan vallen als in: uit je handen laten vallen. Zo geeft m'n moeder onlangs na een eenzijdige val van de fiets haar bril en kleding niet vergoed gekregen. Maar, uiteindelijk ligt het aan de verzekering van de wandelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:17
verstappen33 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Verzekering rekent dagwaarde. Kleding zakt heel snel qua waarde.
Je hoeft natuurlijk niet zomaar akkoord te gaan met wat de verzekering voorstelt. Die voetganger is wettelijk verplicht je schade te vergoeden, dat (en onder welke voorwaarden) die daar een verzekering voor heeft afgesloten verandert daar niets aan.
Dagwaarde is in de meeste gevallen wel het uitgangspunt maar soms komt het voor dat meer wordt toegewezen (bijvoorbeeld bij nagenoeg nieuwe kleding of als je voor de dagwaarde bij lange na geen vervanging kan regelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Blijft altijd lastig.
Begin dit jaar ook een aanrijding gehad met kinderen die uit een blinde bocht kwamen en aan de verkeerde kant van de weg fietsten.

Uiteindelijk met de ouders eruit gekomen zonder verzekering. Schade aan fiets 100% vergoed en kleding 50% van nieuwwaarde.
Jas was amper gebruikt maar al wel 1,5 jaar oud.
Had voor een paar tientjes meer veel commotie kunnen maken. Maarja zo was het ook prima opgelost.

Daarnaast als je lid bent van NTFU kun je daar misschien ook nog wat verhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-10 19:57
Thanks allemaal.
Fiets is het belangrijkste in ieder geval en die schade is duidelijk. Horloge is al even oud maar nu wel een flinke beschadiging op de rand. Altijd zuinig mee omgegaan, maar daar zal ik weinig voor krijgen dan. Functioneert nog goed.
Schoenen dagwaarde hoef ik dan ook niet veel op te rekenen.

Als ze verzekeraar daar moeilijk over doet ga ik ook geen stennis schoppen. Zolang de fiets in ieder geval maar vergoed wordt (reparatie). De flinke krassen zullen ook wel blijvend zijn gok ik :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
crimby schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:41:
Thanks allemaal.
Fiets is het belangrijkste in ieder geval en die schade is duidelijk. Horloge is al even oud maar nu wel een flinke beschadiging op de rand. Altijd zuinig mee omgegaan, maar daar zal ik weinig voor krijgen dan. Functioneert nog goed.
Schoenen dagwaarde hoef ik dan ook niet veel op te rekenen.

Als ze verzekeraar daar moeilijk over doet ga ik ook geen stennis schoppen. Zolang de fiets in ieder geval maar vergoed wordt (reparatie). De flinke krassen zullen ook wel blijvend zijn gok ik :-(
Krassen zijn vervelend. Geen idee wat voor fiets het is en waar de schade precies zit, maar herstel is vaak wel mogelijk met spot repair of desnoods het hele frame spuiten.
Maarja zitten wel wat uren en kosten aan vast.
Je kunt die schade in ieder geval laten taxeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-10 16:49
Ik ben al een tijdje aan het loeren naar een vermogensmeter, gezien de prijzen en hetgeen ik ermee wil gaan doen is een meter in de crank voldoende. Zie alleen verschillende versies en uitvoeringen waar ik niet helemaal uit kom.

Deze (https://www.bike24.nl/producten/676869?sku=2308877) lijkt me een prima aanbieding, maar is dat niet oud en achterhaald of nog steeds gewoon goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
schilderstape schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:30:
Ik ben al een tijdje aan het loeren naar een vermogensmeter, gezien de prijzen en hetgeen ik ermee wil gaan doen is een meter in de crank voldoende. Zie alleen verschillende versies en uitvoeringen waar ik niet helemaal uit kom.

Deze (https://www.bike24.nl/producten/676869?sku=2308877) lijkt me een prima aanbieding, maar is dat niet oud en achterhaald of nog steeds gewoon goed?
Die heb ik ook en voldoet prima.
Die van mij komt eind dit seizoen in de verkoop aangezien ik een nieuwe fiets ga kopen en een dubbele vermogens meter wil hebben en deze is ook niet compatibel met de nieuwe groupset.

Als je geen haast hebt mag je deze wel overnemen over een maandje of 2-3.
Prijs komen we wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Nieuwe info, plaatjes en prijzen van de nieuwe Specialized Tarmac SL8.

https://www.fiets.nl/nieu...ne-bike-to-rule-them-all/

Eerste indruk zeer goed..
benieuwd naar de beschikbaarheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-10 20:27
verstappen33 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:16:

Ga morgen een Triban RC120 ophalen als instapfiets, had ik toch moeten wachten op de SL8 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Bazziek schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Ga morgen een Triban RC120 ophalen als instapfiets, had ik toch moeten wachten op de SL8 :+
Als je genoeg budget hebt kun je dat doen ja. 😇
Maarja 9k voor een mooie uitvoering is best veel geld.

Het lijkt erop dat alles zoveel duurder is geworden laatste 2-3 jaar.
Een leuke ultegra di2 fiets is gelijk 6-7k als “instapper”

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 06-08-2023 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-10 16:49
verstappen33 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Die heb ik ook en voldoet prima.
Die van mij komt eind dit seizoen in de verkoop aangezien ik een nieuwe fiets ga kopen en een dubbele vermogens meter wil hebben en deze is ook niet compatibel met de nieuwe groupset.

Als je geen haast hebt mag je deze wel overnemen over een maandje of 2-3.
Prijs komen we wel uit.
Thanks voor het aanbod, ik ga je een berichtje sturen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-10 17:47

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

verstappen33 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:16:

Ik vind die Specialized SLx toch een beetje de golfjes onder de fietsen worden, de s-works golf R })

Terwijl er zoveel anders moois te vinden is.

Maar ja, die gasten van Specialized zijn ook wel verdomde goed in markting...

Zo dat is eruit, nu dromen over mijn volgende fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 20:42
Graag adviezen voor een stuk weg waar een ftp test makkelijk en vooral veilig uit te voeren is in de buurt van Voorhout. Ik zat zelf te denken aan de ringvaart, beginnen bij Crucius richting A'dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
ohno_nl schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 00:29:
[...]

Ik vind die Specialized SLx toch een beetje de golfjes onder de fietsen worden, de s-works golf R })

Terwijl er zoveel anders moois te vinden is.

Maar ja, die gasten van Specialized zijn ook wel verdomde goed in markting...

Zo dat is eruit, nu dromen over mijn volgende fiets :)
Hahahaha. Tja Specialized is niet zo heel special meer nee.

Ik heb over 2 weken nog een proefrit op de nieuwe Cannondale SuperSix EVO, en komende week op de SL7, misschien de 8 als ze die ook binnen krijgen.

Dan zal ik een keuze “moeten” maken.
De Tarmac is iets agressiever qua geometrie en zit positie dan mijn huidige fiets, ik twijfel of ik daar wel comfortabel op zit wanneer ik een lange rit doe van 4-5 uur of nog langer.
Scheelt maar een centimeter qua reach/stack maar geen idee wat voor invloed dat heeft op mijn lichaam 🧐

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 16:06

Guusjee

Omdat ik groot ben..

verstappen33 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Hahahaha. Tja Specialized is niet zo heel special meer nee.

Ik heb over 2 weken nog een proefrit op de nieuwe Cannondale SuperSix EVO, en komende week op de SL7, misschien de 8 als ze die ook binnen krijgen.

Dan zal ik een keuze “moeten” maken.
De Tarmac is iets agressiever qua geometrie en zit positie dan mijn huidige fiets, ik twijfel of ik daar wel comfortabel op zit wanneer ik een lange rit doe van 4-5 uur of nog langer.
Scheelt maar een centimeter qua reach/stack maar geen idee wat voor invloed dat heeft op mijn lichaam 🧐
Als je toch zo'n smak met geld gaat uitgeven, waarom doe je dan niet eerst een bikefit en koop je dan passende fiets? Of heb je dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:17

The Legend

*Plop*

Guusjee schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Als je toch zo'n smak met geld gaat uitgeven, waarom doe je dan niet eerst een bikefit en koop je dan passende fiets? Of heb je dat al gedaan?
Hoe werkt dat precies? Een bikefit doe je toch op je eigen fiets?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
[...]

Die staat gepland op 11 oktober. Eerder had die helaas geen tijd.
Maar ik heb al contact gehad dat frame maat wel goed zit bij beide fietsen als ik mt 58 neem.

De 2 fietsen die ik op het oog heb zijn ook via goede fietsenzaken, die hebben ook wel oog voor bikefitting, en met testrijden voel ik zelf ook wel hoe het zit.
En op beide fietsen zul je toch naderhand evt de stuurpen moeten vervangen voor de juiste lengte etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

The Legend schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Hoe werkt dat precies? Een bikefit doe je toch op je eigen fiets?
Hoeft niet perse. Je kan het ook zien als een sessie waarbij eigenlijk gewoon jouw "fietsmaten" worden opgemeten. Zo kun je al een vrij goed beeld krijgen van welke fietsen wel en niet bij jouw lichaam passen. Achteraf kan je dan op een nieuwe fiets de boel gaan fine tunen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Hoeft niet perse. Je kan het ook zien als een sessie waarbij eigenlijk gewoon jouw "fietsmaten" worden opgemeten. Zo kun je al een vrij goed beeld krijgen van welke fietsen wel en niet bij jouw lichaam passen. Achteraf kan je dan op een nieuwe fiets de boel gaan fine tunen.
Idd je zit op een stel-fiets. Daar kunnen ze alles mee nabootsen. Dus ook eventueel je gewenste fiets.

Mijn nieuwe gewenste fiets is qua geometrie bijna hetzelfde als de huidige waar ik 4-5 jaar geleden ook een fit gehad heb.

De Cannondale scheelt maar 1-2mm qua reach en stack, en de Tarmac is iets agressiever met 10-14mm langere reach en kortere stack.
Dit is makkelijk te corrigeren met stuurpennen en of een extra spacer.

Maarja ben nu wel 5 jaar ouder en misschien minder flexibel 😇.
Eerst maar eens proefrijden komende tijd en dan een strategie bepalen qua aanschaf.
Grote kans dat beide fietsen niet eens leverbaar zijn op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:44:

Maarja ben nu wel 5 jaar ouder en misschien minder flexibel 😇.
Positief denken. Ik ben zeker wel flexibeler (op een fiets) dan toen ik 5 jaar geleden begon met fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-10 10:40

M'n vader heeft vorig jaar hetzelfde gehad met een hardloper die plots de weg overstak. Via zijn aansprakelijkheidsverzekering kreeg hij zijn schadespecificatie vergoed. Deze hebben we bij de LBS laten opmaken (ook voor de kleding). Lakherstel van de krassen stond daar ook gewoon op, want dat is immers ook schade. Kleding ging voor 50% (anderhalf jaar oud) en de fietsschades voor 100% (derailleur, 3 spaken, shifter en trapper, framedelen met lakschades schuren/lakken - alles max. twee jaar oud).
Tom-Z schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet zomaar akkoord te gaan met wat de verzekering voorstelt. Die voetganger is wettelijk verplicht je schade te vergoeden, dat (en onder welke voorwaarden) die daar een verzekering voor heeft afgesloten verandert daar niets aan.
Dagwaarde is in de meeste gevallen wel het uitgangspunt maar soms komt het voor dat meer wordt toegewezen (bijvoorbeeld bij nagenoeg nieuwe kleding of als je voor de dagwaarde bij lange na geen vervanging kan regelen).
Ik moest toch even twee keer knipperen toen ik zag dat de hier aangehaalde jurisprudentie ziet op een vonnis van de meervoudige kamer tot "Veroordeling tot 4 jaar gevangenisstraf en TBS voor brute verkrachting". Ik kan me zo voorstellen dat er hier een paar omstandigheden hebben gespeeld die ertoe hebben geleid dat dit slachtoffer de daadwerkelijke waarde vergoed kreeg. Al weet ik natuurlijk niet wat er met TS is gebeurd nadat die op het asfalt lag :X

Anyhow: gewoon een schadestaatje laten opmaken bij de 'onafhankelijke expert' a.k.a. de LBS en die schade claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

verstappen33 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:29:
[...]

Die staat gepland op 11 oktober. Eerder had die helaas geen tijd.
Maar ik heb al contact gehad dat frame maat wel goed zit bij beide fietsen als ik mt 58 neem.

De 2 fietsen die ik op het oog heb zijn ook via goede fietsenzaken, die hebben ook wel oog voor bikefitting, en met testrijden voel ik zelf ook wel hoe het zit.
En op beide fietsen zul je toch naderhand evt de stuurpen moeten vervangen voor de juiste lengte etc.
Ah, oke. Dan zou dat wel goed moeten zitten.

Let wel dat het primaire doel van een fietsenwinkel fietsen verkopen is dus als jij wellicht niet goed er op zit moet je zeker niet vertrouwen op de verkoper waarvan zijn bonus afhangt van het wel of niet verkopen van fietsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Nu online
Ik zit voor de vakantie te twijfelen om de mountainbike mee te nemen of de racefiets, allebei is helaas niet mogelijk. Maar nu vraag ik me af stel ik wil gaan klimmen maakt het dan nog echt verschil? Ik zou wel als ik met de mountainbike zou gaan klimmen de vering locken en de banden wat harder oppompen.

Kan iemand hier iets over zeggen of ervaringen delen? Ben eigenlijk benieuwd naar als je op de mountainbike zou gaan dat je dan bijvoorbeeld 10% langzamer bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:17
luuk66 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:39:
Kan iemand hier iets over zeggen of ervaringen delen? Ben eigenlijk benieuwd naar als je op de mountainbike zou gaan dat je dan bijvoorbeeld 10% langzamer bent.
Klimmen is vooral een kwestie van gewicht. Dat gaat gewoon lineair, dus als je twee keer zo zwaar bent klim je twee keer zo langzaam. Die mountainbike is vast een paar kilo zwaarder, en afhankelijk van hoe zwaar je zelf bent ben je per kilo ongeveer een procentje langzamer. 5 % in totaal dus ofzo? Staat wel tegen over dat een mountainbike vaak lichtere versnellingen heeft zodat je makkelijker kan klimmen.

Op een mountainbike zit je minder aero, maar bij klimmen gaat het zo langzaam dat dat nauwelijks uitmaakt.

Dan heb je nog verschil in rolweerstand. Dat hangt érg van de gebruikte banden af, maar een aardige schatting zou zijn dat dat verdubbelt van 10 W naar 20 W. Dat kost je iets van 5 % aan snelheid.

Dus ik denk dat 10 % inderdaad een aardige schatting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Ik zit voor de vakantie te twijfelen om de mountainbike mee te nemen of de racefiets, allebei is helaas niet mogelijk. Maar nu vraag ik me af stel ik wil gaan klimmen maakt het dan nog echt verschil? Ik zou wel als ik met de mountainbike zou gaan klimmen de vering locken en de banden wat harder oppompen.

Berg op (7%+) is het vooral gewicht. Gemiddelde MTB zal wat zwaarder zijn dan de gemiddelde racefiets. Dus ja, zal wat trager gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Laatst online: 07-10 22:27
@luuk66 Enige goede antwoord hier is een gravelbike :p
Maar wat heb je als reden om een mountainbike mee te nemen? Het enige wat je hier noemt is veel beter op een racefiets dus dan zou ik die mee nemen.
Was je ook van plan off road avonturen te gaan doen heb je helemaal niks aan een racefiets dus dan kan je beter de mtb meenemen, daar kan je beide op doen (hetzij met een handicap zoals je aangeeft)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Nu online
Bedankt voor jullie reacties, Ik was me vooral aan het afvragen wat het verschil zou zijn toen ik erover ging nadenken haha. Ik nijg naar de mountainbike omdat ik dan zowel offroad kan als wat leuke beklimmingen kan doen. Maar wie weet huur ik daar dan wel weer een racefiets voor. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Tja, als je niet voor de KOMs gaat maakt het ook eigenlijk allemaal niet zo veel uit he. Je gaat wat langzamer, meer tijd om van de omgeving te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:51
[...]

Denk niet dat dat is hoe het werkt. Maat goed pakken, finetuning adhv bikefit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 18:41
edoappelhof schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Daar ben je verkeerd. Dat is net wel hoe het werkt, maar door mensen gewoon niet gedaan wordt. Je laat je lichaam uitmeten, op basis daarvan krijg je modellen op de markt die je passen en dat kan adhv kleine aanpassingen nog geperfectioneerd worden.

Nu wordt een bikefit veelal gebruikt om de fiets aan te passen naar de maten van het lichaam. Ook al kan je hierdoor het beoogd rijgedrag van de fiets sterk beïnvloeden (bv. een veel te korte/lange stem).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 07:47
Zie het net zoals bij het aanmeten van een maatpak. Je hebt winkels waarbij er gestart wordt met een bestaand pak en die wordt zo goed mogelijk aangepast naar jouw lichaam. Daarnaast heb je volledige maat kleding waarbij eerst al je maten worden opgenomen en een kleermaker daarna begint met maken.

Bij een fiets is het niet anders. Enige verschil is dat er bij een goede bikefit een overzicht komt van jouw maten en welke frames daar goed bij zouden passen.
Ik kan mijn broertje zo perfect mogelijk op een canyon ultimate laten fitten, maar met zijn lichaamsbouw gaat hij daar nooit zo fijn op kunnen rijden als op zijn huidige fiets. Door vooraf te weten welke frames wel bij zijn lichaam passen kan hij een veel betere match halen voor zijn geld.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 16:37
[...]

Zeker wel, helemaal met het IDmatch systeem. Daar rolt gewoon een lijst met passende fietsen uit en ook welke aanpassingen er dan nog gedaan zouden moeten worden. Zie ook dit filmpje van GCN

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:22

Spotmatic

Ken sent me

Snelheid boeit niet (op vakantie dan). Eigenlijk zou je een 2e wielset mee moeten nemen. Bij een mountainbike: wegbanden. Bij een racefiets: gravelbanden.

Pesoonlijk nam ik de mountainbike mee. Die kan immers makkelijk op plekken komen waar een racefiets ook komt, maar andersom wordt al moeilijker.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

[...]

Dat is wel hoe je de fiets koopt die het best bij je past. Tenzij je graag een fiets wil waar je vervolgens met eens stuurpen zit die 45gr omhoog moet staan.. Oke, misschien moet ik het dan een framefit noemen? Je "pakt je maat goed" door een framefit te doen en daarna doe je dan nog een bikefit om de laatste dingen af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Guusjee schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Dat is wel hoe je de fiets koopt die het best bij je past. Tenzij je graag een fiets wil waar je vervolgens met eens stuurpen zit die 45gr omhoog moet staan.. Oke, misschien moet ik het dan een framefit noemen? Je "pakt je maat goed" door een framefit te doen en daarna doe je dan nog een bikefit om de laatste dingen af te stellen.
Inderdaad.
Nu verwacht ik bij mezelf geen schokkende dingen.
Ik ben redelijk flexibel, kan bijna mijn handen plat op de grond leggen wanneer ik rechtop sta.
Dus in theorie zou ik best diep kunnen zitten.

Maar is dat ook de efficiëntste houding?
En wat is de optimale posities van stuur/zadel etc.
90% kun je zelf wel aanvoelen. Maar die laatste 10% is toch wel een bikefit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ik zou zeker niet de illusie hebben dat de gemiddelde bikefitter dit wetenschappelijk (genoeg) benaderd om tot de meest optimale positie te komen.

Ik betwijfel (lees: ik weet zeker) dat een bikefitter dat niet kan, want om dat echt te optimaliseren moet je eigenlijk de windtunnel in. En dan zit je nog met de vraag of jij je vermogens kunt behalen in de beoogde houding.

Ik denk dat een bikefitter best nut kan hebben als je met pijntjes rondloopt door je fietshouding. Maar optimalisering van je fietshouding om het meest efficiënt te zijn dat is simpelweg giswerk zonder windtunnel en écht fietsen in de wind-tunnel gedurende een aantal minuten. Dat is veel te kostbaar voor ons liefhebbers, vrees ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:55:
Ik zou zeker niet de illusie hebben dat de gemiddelde bikefitter dit wetenschappelijk (genoeg) benaderd om tot de meest optimale positie te komen.

Ik betwijfel (lees: ik weet zeker) dat een bikefitter dat niet kan, want om dat echt te optimaliseren moet je eigenlijk de windtunnel in. En dan zit je nog met de vraag of jij je vermogens kunt behalen in de beoogde houding.

Ik denk dat een bikefitter best nut kan hebben als je met pijntjes rondloopt door je fietshouding. Maar optimalisering van je fietshouding om het meest efficiënt te zijn dat is simpelweg giswerk zonder windtunnel en écht fietsen in de wind-tunnel gedurende een aantal minuten. Dat is veel te kostbaar voor ons liefhebbers, vrees ik :)
Daar gaat het ook niet om.
Niet iedereen kan bijvoorbeeld zeer diep zitten. Dat kan hun fysiek niet aan, of ze krijgen blessures als ze het toch doen.

Het gaat erom dat je lekker zit en ook nog enigzins ergonomisch verantwoord zodat je geen onnodige kans op blessures krijgt.

Ik weet dat als ik mijn stuur op me huidige fiets lager zet (slam that stem) ik nek klachten krijg.
Mogelijk is dat makkelijk te fixen door iemand die de houding goed kan analyseren er eventueel andere aanpassingen doet aan mijn zadel of stuur etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:59

efficientie is niet alleen aero. Het is ook de juiste trapbeweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Voor alle mensen die hier in dit topic zitten is een bike fit ook helemaal niet bedoeld om een optimale positie te behalen. Zoals wij ze kennen is dit om een pijnvrije positie te behalen. Als je helemaal nergens last van hebt zou ik eigenlijk ook niet zo snel een bikefit aanraden. Wat voor doel heeft dat? Enige reden om een bikefit te doen zonder pijntjes is om, zoals hierboven an besproken is, je maten eens goed op papier te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Phydomir schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:35:
[...]

Voor alle mensen die hier in dit topic zitten is een bike fit ook helemaal niet bedoeld om een optimale positie te behalen. Zoals wij ze kennen is dit om een pijnvrije positie te behalen. Als je helemaal nergens last van hebt zou ik eigenlijk ook niet zo snel een bikefit aanraden. Wat voor doel heeft dat? Enige reden om een bikefit te doen zonder pijntjes is om, zoals hierboven an besproken is, je maten eens goed op papier te krijgen.
Precies dit. Zodra mensen aankomen met verhalen dat bikefitters de optimale houding aan je geven of je trapbeweging gaan verbeteren gaan bij mij alle alarm-bellen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

joker1977 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:18:

Precies dit. Zodra mensen aankomen met verhalen dat bikefitters de optimale houding aan je geven of je trapbeweging gaan verbeteren gaan bij mij alle alarm-bellen af.
Denk dat het één niet direct het ander uitsluit. Denk wel dat als je er toch eenmaal zit ze kunnen aangeven wat beter kan. Een goede bikefitter heeft ook een hoop data, gekoppeld aan wetenschap waarmee die zeker wel, aan de hand van jouw data, kan aangeven dat er dingen beter kunnen. Wij amateurs doen uiteindelijk vaak ook maar wat en het kan best dat je al heel lang iets fout/niet optimaal doet, waar je misschien niet direct last van hebt, maar wat met een kleine aanpassing een positief effect kan hebben. Het is niet allemaal zo zwart wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Er zijn wat bikefitters die ook de pro’s fitten. Die zullen ongetwijfeld wel een theoretische basis hebben over wat wel/niet werkt. Al is de vraag of ze dat ook kunnen vertalen naar de amateurwereld.

Mijn fitter zette mij bewust iets lager op mn fiets, zodat ik meer m’n posterior chain (spieren aan de achterkant) kan gebruiken en minder quad-dominant fiets. Ben er gevoelsmatig niet harder door gaan fietsen, wel prettiger 😉.

Ik vond dit filmpje wel interessant hierover, performance coach van Bora (en voorheen UAE) die een goede amateur fit en - volgens hem - deze wielrenner efficiënter op z’n fiets zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:59
joker1977 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:18:
[...]

Eet jij ook alleen bij ritjes van 3u en langer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:51
UnderAVoidSky schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Daar ben je verkeerd. Dat is net wel hoe het werkt, maar door mensen gewoon niet gedaan wordt. Je laat je lichaam uitmeten, op basis daarvan krijg je modellen op de markt die je passen en dat kan adhv kleine aanpassingen nog geperfectioneerd worden.

Nu wordt een bikefit veelal gebruikt om de fiets aan te passen naar de maten van het lichaam. Ook al kan je hierdoor het beoogd rijgedrag van de fiets sterk beïnvloeden (bv. een veel te korte/lange stem).
Nu ik dit teruglees zie ik dat ik het bijzonder onhandig heb verwoord. De boodschap die ik wilde brengen is dat ik persoonlijk een model uitkies waarvan ik zeg dat vind ik gaaf. Vervolgens kan ik op gevoel vrij aardig keuzes maken qua zadelpositie en cockpit dimensies. Moet wel zeggen dat ik nooit hardnekkige klachten heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 18:41
edoappelhof schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Nu ik dit teruglees zie ik dat ik het bijzonder onhandig heb verwoord. De boodschap die ik wilde brengen is dat ik persoonlijk een model uitkies waarvan ik zeg dat vind ik gaaf. Vervolgens kan ik op gevoel vrij aardig keuzes maken qua zadelpositie en cockpit dimensies. Moet wel zeggen dat ik nooit hardnekkige klachten heb gehad.
Ook niet vergeten dat jij misschien al ervaring hebt met het kiezen van fietsen, zoals velen hier, maar voor beginners is het gewoon beter dat je kijkt welke fietsen je passen in plaats van gewoon voor die goedkope Canyon te gaan. Als je klachten krijgt is het plezier weg, is het plezier weg heb je een nieuwe stofvanger in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:34
- Verkeerde topic, scusi.

[ Voor 94% gewijzigd door Maarten_E op 07-08-2023 21:05 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Phydomir schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:35:
[...]

Dit zie ik anders, laat ik mijn bikefitverhaal uiteenzetten.
Ik had/heb geen pijntjes/klachten/whatever en ik weet doorgaans wat ik doe op de racefiets. Zit al 30+ jaren (sinds mijn zevende) op de racefiets en heb ook meer dan 15 jaren wedstrijden gereden op amateurniveau; jeugd, nieuwelingen, junioren, belofte, amateur en elite.
Ik weet hoe 'goed op een fiets zitten' ongeveer zou moeten voelen en wat daar ongeveer bij komt kijken, MAAR...
In 2021 toch een bikefit laten doen door iemand die daar daadwerkelijk kijk op heeft, daar voor heeft doorgeleerd (MSc Manueel therapeut) en ook de nodige ervaring heeft bij een pro-ploeg (als bikefitter).

Er kwamen geen schokkende dingen uit maar ik zit sinds 2021 aanmerkelijk makkelijker en beter op de fiets.
Makkelijker en beter? Makkelijker: op een voor mij verantwoorde manier zit ik lager/gerekter, i.e. meer aero, op de fiets. Beter: ik trap nu meer vanuit mijn bovenbenen en heb minder belasting op mijn kuiten. Mijn kuiten zijn een zwakke plek; zweepslag gehad in beide.

Het is een N=1 maar ook als je ongeveer denkt te weten wat wielrennen is, kan je enorm veel baat hebben bij een goede bikefit. Ik gun dit elke wielrennen; ervaren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-10 16:16
Waarom niet zelf experimenteren totdat je iets vind wat goed voelt? Genoeg ervaren bikefitters op YouTube die uitgebreid uitleg geven. Zeker gezien je voor een bikefit al snel aan de 200-300 euro zit. Ik heb ook een beetje het idee dat als je 10 bikefitters bezoekt, je 10 keer anders op de fiets zit. Het blijft ook deels een kwestie van persoonlijke voorkeur, hoe aero je wil zitten, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

EkkeHH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:54:
Waarom niet zelf experimenteren totdat je iets vind wat goed voelt? Genoeg ervaren bikefitters op YouTube die uitgebreid uitleg geven. Zeker gezien je voor een bikefit al snel aan de 200-300 euro zit. Ik heb ook een beetje het idee dat als je 10 bikefitters bezoekt, je 10 keer anders op de fiets zit. Het blijft ook deels een kwestie van persoonlijke voorkeur, hoe aero je wil zitten, etc.
200-300 euro? In deze context is dat voor mij GEEN geld.
En ja, ook dat is voor iedereen anders maar dit is mijn mening.

Als die bikefit dubbel zo duur was geweest dan nog een was het een uitstekende 'investering' waar ik niet voor zou willen experimenteren. No-brainer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:08
Dan doe ik ook maar even een duit in het zakje over bikefitting.

Als ik het af en toe lees dan snap ik niet hoe mensen überhaupt vroeger hebben kunnen fietsen zonder een bikefit. Onvoorstelbaar dat er toen ook hard werd gereden.
Ik fiets zelf inmiddels 40 jaar. Ik kon indertijd solo >40km/uur rijden gedurende 1,5 uur op een fiets van >10Kg, zonder aero en zonder schijfremmen met een wollen broek met echte zeem.
Dagrecord 540Km
Honderd Cols tocht in 3 weken (gemiddeld 200Km per dag met gemiddeld 5000 hoogtemeters per dag)

Dan mijn eigen n-1 ervaring met bikefitting:
Na een langdurige achillespeesblessure uitgekomen bij een sportARTS (ex wielrenster) die ook bikefittings verzorgt. Mooie apparatuur met camera en fitting software.
Voor mijn blessure moesten de plaatjes naar achteren (ik had 600.000Km gereden met die pedalen en stand van plaatjes gereden maar.....je wordt ouder). Dit vereiste wel andere pedalen (keuze SpeedPlay)
Ik zat volgens haar ook veel te laag. Moest 2cm omhoog en nog wat aanpassingen.

De problemen met de achillespees waren direct opgelost. Echter, sindsdien kan ik niet meer goed fietsen. Mijn fiets is altijd mijn luie stoel geweest, maar nu het martelbed. Pijn in de nek, schouders, heup, tintelende vingers/handen.

Afgelopen jaren gepoogd weer de oude stand te herstellen, maar dat gaat moeizaam, mede omdat de plaatjes van mijn schoenen nu anders staan (heeft impact op je zadelhoogte en afstand tot stuur)

Toevallig heeft vorige week een fysiotherapeut mijn op de fiets bekeken. Hij heeft een andere invalshoek. Met wat subtiele aanpassingen ben ik nu eindelijk weer in staat om mijn handen op de remgrepen te houden. Het moet alleen nog gewoonte worden. Ik ben er nog niet maar heb eindelijk wel weer hoop dat het goed komt.

Ik heb een fors beenlengteverschil (>30mm). Hoe kan het zijn dat bij de initiële bikefitting er maar vanaf een kant is gekeken?

Wat mij betreft is bikefitting dus absoluut geen halleluja. Zoveel bikefitters zoveel verschillende inzichten.

Maar er zit ook een andere kant aan.... Als de ronde van NH langs mijn deur komt en ik zie hoe 90% van de deelnemers op hun fiets zit, dan vraag ik mij of ze niet beter thuis kunnen blijven op de bank voor de buis. Dan is elke bikefitter, hoe slecht dan ook, al een verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

wibblemoo schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:51:
[...]

Eet jij ook alleen bij ritjes van 3u en langer?
Ik vind het een beetje een flauwe opmerking. Het woord OPTIMAAL suggereert, want dat betekent het, dat er een optimum wordt gevonden op basis op deels objectieve criteria (maximaal vermogen gedurende een gekozen tijdstip, lage CdA-waarde) en deels subjectieve criteria (hoeveel vermogen kun jij in welke houding hoe lang leveren, wat is een acceptabel comfort-niveau).

Dat kan een bikefitter helemaal niet doen, simpelweg omdat er veel te veel data ontbreekt bij een amateur én de hoeveelheid tijd die ze erin steken niet genoeg is.

Ik geloof best dat een bikefitter klachten kan wegnemen. Met wat meer werk geloof ik dat hij zelfs wel dat hij je "beter" op je fiets kan zetten, zeker als je hem de vrijheid geeft om ook onderdelen uit te wisselen (denk zadel, stuurpen-lengte, breedte van stuur).

Maar optimaal? Zonder een strikte definitie van wat je wilt (en dus niet "Ook nog een beetje lekker zitten na een ritje van 5 uur"-omschrijvingen) absoluut niet.

Misschien neem ik zaken te letterlijk, maar ik lees hier verwachtingen die volstrekt niet realistisch zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Stillekracht schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:28:
Dan doe ik ook maar even een duit in het zakje over bikefitting.

Als ik het af en toe lees dan snap ik niet hoe mensen überhaupt vroeger hebben kunnen fietsen zonder een bikefit. Onvoorstelbaar dat er toen ook hard werd gereden.
Ik fiets zelf inmiddels 40 jaar. Ik kon indertijd solo >40km/uur rijden gedurende 1,5 uur op een fiets van >10Kg, zonder aero en zonder schijfremmen met een wollen broek met echte zeem.
Dagrecord 540Km
Honderd Cols tocht in 3 weken (gemiddeld 200Km per dag met gemiddeld 5000 hoogtemeters per dag)
Je reed ongetwijfeld 40 jaar terug ook met gespjes, commandeurs om te schakelen en een 25 achter als lichtste versnelling.

Ik neem aan dat je die ook niet meer gebruikt? Heb je schoenplaatjes nodig om 1.5 uur 40km/h te rijden?

Nee.

Maar het maakt het wel makkelijker.
Dan mijn eigen n-1 ervaring met bikefitting:
Na een langdurige achillespeesblessure uitgekomen bij een sportARTS (ex wielrenster) die ook bikefittings verzorgt. Mooie apparatuur met camera en fitting software.
Voor mijn blessure moesten de plaatjes naar achteren (ik had 600.000Km gereden met die pedalen en stand van plaatjes gereden maar.....je wordt ouder). Dit vereiste wel andere pedalen (keuze SpeedPlay)
Ik zat volgens haar ook veel te laag. Moest 2cm omhoog en nog wat aanpassingen.

De problemen met de achillespees waren direct opgelost. Echter, sindsdien kan ik niet meer goed fietsen. Mijn fiets is altijd mijn luie stoel geweest, maar nu het martelbed. Pijn in de nek, schouders, heup, tintelende vingers/handen.

Afgelopen jaren gepoogd weer de oude stand te herstellen, maar dat gaat moeizaam, mede omdat de plaatjes van mijn schoenen nu anders staan (heeft impact op je zadelhoogte en afstand tot stuur)

Toevallig heeft vorige week een fysiotherapeut mijn op de fiets bekeken. Hij heeft een andere invalshoek. Met wat subtiele aanpassingen ben ik nu eindelijk weer in staat om mijn handen op de remgrepen te houden. Het moet alleen nog gewoonte worden. Ik ben er nog niet maar heb eindelijk wel weer hoop dat het goed komt.

Ik heb een fors beenlengteverschil (>30mm). Hoe kan het zijn dat bij de initiële bikefitting er maar vanaf een kant is gekeken?

Wat mij betreft is bikefitting dus absoluut geen halleluja. Zoveel bikefitters zoveel verschillende inzichten.

Maar er zit ook een andere kant aan.... Als de ronde van NH langs mijn deur komt en ik zie hoe 90% van de deelnemers op hun fiets zit, dan vraag ik mij of ze niet beter thuis kunnen blijven op de bank voor de buis. Dan is elke bikefitter, hoe slecht dan ook, al een verbetering.
Het zijn net mensen he die bikefitters.

Het is niet heel anders dan een dokter:

- je gaat er doorgaans heen als je een probleem hebt
- er zijn goede doktoren en er zijn slechte doktoren
- niet elke dokter stekt de goede diagnose
- procentueel gezien gaan mensen na een doktersbehandeling gezonder weg
- op individuele casussen is er geen zekerheid
- Zelf googlen om je diagnose te stellen is doorgaans geen goed idee
- Blijf altijd kritisch op wat de dokter zegt
- Als het niet beter wordt, vraag je een second opinion ergens anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:36
Requiem19 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:56:

Het zijn net mensen he die bikefitters.

Het is niet heel anders dan een dokter:
Ik heb meer het gevoel dat ze vaak net de homeopaat zijn. Veel interessant doenerij, zonder degelijke (wetenschappelijke) onderbouwing.
- je gaat er doorgaans heen als je een probleem hebt
- er zijn goede doktoren en er zijn slechte doktoren
- niet elke dokter stekt de goede diagnose
- procentueel gezien gaan mensen na een doktersbehandeling gezonder weg
- op individuele casussen is er geen zekerheid
- Zelf googlen om je diagnose te stellen is doorgaans geen goed idee
- Blijf altijd kritisch op wat de dokter zegt
- Als het niet beter wordt, vraag je een second opinion ergens anders
Volgens mij zit de truc van de bikefit in punt 1 en 4, en is regressie naar het midden een van de belangrijkste mechanismen. Als je bij iedereen in een groep mensen met een slecht afgestelde fiets het zadel een centimeter omlaag zet zullen er na afloop ongetwijfeld een aantal pijn vrij zijn. (De rest gaat naar de second opinion en zet het zadel vervolgens 2 cm hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Gebanned schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Ik heb meer het gevoel dat ze vaak net de homeopaat zijn. Veel interessant doenerij, zonder degelijke (wetenschappelijke) onderbouwing.
Er zitten ook homeopaten bij de bikefitters, maar natuurlijk ook mensen met een achtergrond in fysiotherapie of bewegingswetenschappen.

Als je begrijpt hoe het lichaam werkt, welke spieren er worden gebruikt, welke pezen etc, dan is er onderbouwing om dingen aan te passen op de fiets, of juist ook zwakke pubten bij de fietsers te identificeren en hem oefeningen geven om dat zwakke punt aan te pakken.

Wordt vaak vergeten: een goede bikefitter kijkt niet alleen naar de fiets, maar ook naar de fietser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In 2018 naar 2 bikefitters geweest die goed aangeschreven staan, maar beide fitters hebben mij te hoog op de fiets gezet. Na aanleiding van die stand heb ik 5 jaar te hoog gezeten, met de vele klachten die daar uit voort kwamen. Ik kreeg altijd last van de nek en schouders na een uur. Ik wist gewoon niet meer waar ik het moest zoeken.
Dat kwam blijkbaar omdat ik te hoog zat. Ik ben weer terug gegaan naar de hoogte van voor de metingen en voila, geen nekpijn meer.
Waarom ik dat niet eerder had gedaan? Ik ging er vanuit dat de fitters het wel zouden weten. Zij zijn daar immers in gespecialiseerd.

YouTube: What Causes Neck Pain when Cycling (incl: three possible solutions)

Hoe hoger je zit, hoe meer het zwaartepunt op de fiets naar voren wordt geplaatst. Dus in mijn geval moest mijn nek de verkeerde balans corrigeren en dat leverde elke keer na een uur flinke pijn op.
Ook al ging ik mijn nekspieren trainen. De pijn werd erger. Dat kwam omdat die spieren eigenlijk nooit tot rust kwamen en niet konden herstellen.

Ik ben ook van mening dat bikefitters graag op fietshype mee willen gaan.
Het blad Fiets heeft ook eens een test gedaan en bij elke fitter kregen zij andere getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:16
Nu het toch over bikefits gaat; iemand een goede tip voor een fitter in de regio Zwolle? Ik denk erover een fit te doen op voorhand, om zo met de maatvoering de juiste fiets te zoeken

Helaas moet ik noodgedwongen op zoek naar een nieuwe fiets. Afgelopen zaterdag zijn op onze laatste vakantiedag mijn racefiets en mijn vriendin's gravelfiets in het centrum van Kopenhagen gejat. Geparkeerd op de drukte plek in de stad, dubbele sloten aan elkaar en het fietsenrek, onder beveiligingscamera's en midden op de dag. De dader staat vol met zn gezicht op beeld en de politie gaat een onderzoek starten, maar die fietsen en hun (emotionele) waarde zien we natuurlijk nooit meer terug. Ik had net een nieuw setje wielen gestoken, de fiets van mn vriendin had ze net 5 weken in huis. Echt een hele zure manier om een toffe vakantie af te sluiten

[ Voor 16% gewijzigd door Luuk741 op 08-08-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Komende zaterdag is de dag der dagen; ik haal m'n nieuwe fiets op. Hoe hebben jullie dat qua verzekering?

Ik zit even bij de ANWB te kijken. Diefstal ben ik wel over uit, dat ga ik niet doen. Dan moet ik met een slot op weg, gedoe allemaal en geen zin in. Ik kan wel slot kopen met sleutels en die thuis houden, maar er moeten ook gebruikerssporen op zitten en riekt naar fraude/oplichting. Daar voel ik me niet prettig bij. Thuis wil ik hem onder inboedel hebben, dat kan vast wel maar moet ik nog even achteraan.

Schade is wel interessant. Kost me 5 euro per maand en als ik het carbonnen frame dubbelvouw omdat ik vergeet uit m'n pedalen te klikken, dan ben ik daar voor verzekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Giel schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:35:
Komende zaterdag is de dag der dagen; ik haal m'n nieuwe fiets op. Hoe hebben jullie dat qua verzekering?

Ik zit even bij de ANWB te kijken. Diefstal ben ik wel over uit, dat ga ik niet doen. Dan moet ik met een slot op weg, gedoe allemaal en geen zin in. Ik kan wel slot kopen met sleutels en die thuis houden, maar er moeten ook gebruikerssporen op zitten en riekt naar fraude/oplichting. Daar voel ik me niet prettig bij. Thuis wil ik hem onder inboedel hebben, dat kan vast wel maar moet ik nog even achteraan.

Schade is wel interessant. Kost me 5 euro per maand en als ik het carbonnen frame dubbelvouw omdat ik vergeet uit m'n pedalen te klikken, dan ben ik daar voor verzekerd.
Via clubs lid van zowel NTFU als KNWU momenteel, beide hebben een basis verzekering tegen schade in het standaard pakket.

Nooit gebruik van gemaakt dus ook geen verzekering tegen aanvullende schade, mocht het ergste gebeuren en de hele fiets is total loss en niet te repareren dan is dat een hele zure appel maar die kan ik wel zelf dragen, als ik al die tijd aanvullend verzekerd was geweest had ik inmiddels een mooie fiets aan premies betaald door de jaren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Laatst online: 07-10 22:27
Giel schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:35:
Hoe hebben jullie dat qua verzekering?
Verzekering van de NTFU (via clublidmaatschap). Kan je nog uitbreiden met extra carbon dekking die de eerste paar jaar een volledig nieuw frame/stuur/wielen vergoed.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 12-10 16:23
Grin schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:07:
[...]

200-300 euro? In deze context is dat voor mij GEEN geld.
En ja, ook dat is voor iedereen anders maar dit is mijn mening.

Als die bikefit dubbel zo duur was geweest dan nog een was het een uitstekende 'investering' waar ik niet voor zou willen experimenteren. No-brainer.
Wanneer ga jij nou eens naar King James van bikefittuesday dan?

En is bikeshoe4u hier al genoemd ofzo? Geen bikefit maar een voet fit! Ook aan te raden!
Pagina: 1 ... 497 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).