https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Die moet je lekker op je MTB gebruikenMichaelg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:14:
[...]
Oh ja ! Plugs heb ik ook nog geprobeerd. Dan wel de Stan's Dart's Tool. Er zaten 3 plugs bij en ze braken alle 3 af voordat ze de band in zijn gegaan....

En zo zijn we weer terug op gebruik van juiste materialen
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Overigens: Op de MTB al jaren tubeless zonder enige problemen
[ Voor 25% gewijzigd door Michaelg op 20-06-2023 13:19 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Gelukkig rijd ik nu tubeless.
Als m'n nieuwe fiets geleverd wordt dan heb ik ook de mogelijkheid tot tubeless. Geen idee of hij standaard al tubeless wordt afgeleverd maar wil het in ieder geval gaan proberen. Als het me te veel moeite kost dan ben ik ook zo weer over op binnenbanden.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Met velgen die tlr zijn, maar ook met een velg die niet tubeless geschikt zou zijn, Schwalbe tubeless tape erin en gaan met die banaan, en daarna lekker de mtb routes over gestuiterd.
De meeste gingen er zonder problemen op en waren vrij snel luchtdicht. Veloflexxen willen soms nog wel even wat sealant lusten maar die fietsen vervolgens heerlijk.
Heel fijn om te zien dat als je band helemaal op is en je hem vervangt dat je bij controle ziet dat er behoorlijk wat lekken gedicht zijn. 1x een binnenband moeten steken, toen er een gat was die niet met de dynaplug gedicht wilde worden (zat op een vervelende plek).
Kortom, ik zou niks meer anders willen.
Heeft een vriend van mij zaterdag nog gered in de bartje200. MTB band (nieuwe band, dag ervoor gemonteerd na 3km lek, gat ging niet dicht met sealant, dynaplug en door)ElGreco schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:26:
Dynaplug is vaak het toverwoord als de latex niet meewerkt. Dat vergeet men heel vaak heb ik de indruk.
Het extra comfort dat ik als hernialijder ervaar door met lagere druk te rijden is ook nog een mooi meegenomen.
Enige nadeel dat ik kan vinden is dat ik bijna elke rit toch weer een halve bar moet bijpompen.
En je moet wel degelijk bij een eerste set up een blokje om rijden, om alle kleine gaatjes te dichten.
Op MTB ben je verzekerd van én brede banden (meer volume) én lagere luchtdruk, beide helpen enorm om tubeless betrouwbaarder te maken.Michaelg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:19:
Tja. Ik heb 3 soorten sealant gebruikt. 2 verschillende banden / merken. Dan snap je wel dat iemand dan vertrouwen verliest in die techniek
Overigens: Op de MTB al jaren tubeless zonder enige problemenDus blijjkbaar kan het wel.
Voor de racer zijn de voordelen relatief beperkt tot een (marginaal) mindere rol-weerstand. Hoe vaak rij je nou echt lek op de weg waar tubeless je gered had... En het gaat gepaard met relatief meer voorwerk en onderhoud (sneller drukverlies dus vaker bijpompen, sealant zo nu en dan vervangen) - al is dat natuurlijk iets wat je thuis doet en niet onderweg.
Ik snap de keus voor tubeless, maar op hetzelfde moment realiseer ik me dat het niet snel de binnenband zal vervangen...
[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 20-06-2023 13:57 ]
Iemand bij mij in de club heeft beide terreinen afgevinkt door ze op eerste paas OF pinksterdag te fietsen, niemand daar schijnbaar. Uiteraard wel op eigen risico. Zelf nog niet de ballen gehad om dat te doen overigensMarcel schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:08:
Statshunters zorgt er bij mij ook wel voor dat ik op plekken kom waar ik anders niet langs zou zijn gefietst. Wat wel jammer is is dat ik op 10 kilometer van een militair oefenterrein zit (noord veluwe, tussen 't Harde en Wezep) en mijn vierkant zich daardoor nooit ten zuidwesten kan uitbreiden.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Lijkt me heerlijk om met 4 bar (of minder?) te kunnen fietsen en niet bij elk grote hobbel of gat in de weg een klap in m'n ballen te krijgen.
Maar gezien de verschillende verhalen kan het dus wel verkeerd gaan, maar ook goed gaan. Betekent dus vooral dat, als je dit wilt, je de gouden formule moet gaan zoeken voor jouw situatie, jouw fiets, jouw banden.
Kom op zeg... Beetje moeite doen mag wel!Marcel schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:08:
Statshunters zorgt er bij mij ook wel voor dat ik op plekken kom waar ik anders niet langs zou zijn gefietst. Wat wel jammer is is dat ik op 10 kilometer van een militair oefenterrein zit (noord veluwe, tussen 't Harde en Wezep) en mijn vierkant zich daardoor nooit ten zuidwesten kan uitbreiden.
https://werkenbijdefensie.nl/vacatures/militaire-vacatures
Als erkend gewetensbezwaarde, ja ik ben een dinosaurus, verwacht ik daar niet aan de bak te kunnen komen 🤣Smultie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:24:
[...]
Kom op zeg... Beetje moeite doen mag wel!
https://werkenbijdefensie.nl/vacatures/militaire-vacatures
Hoop is uitgestelde teleurstelling.KW25 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:23:
[...]
Wielen zijn geleverd met velglint dus hoop dat dat goed zit, zal eens kijken naar het ventiel. Wordt weer een middagje proberen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Niet vergeten om zo nu en dan Stan te trakteren op een biertjer0g3r schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Statshunters is echt geniaal en heeft het fietsen voor mij echt een extra dimensie gegeven. Na een aantal jaar merkte ik dat ik dezelfde routes een beetje begon te recyclen, dan weer eens in spiegelbeeld rijden of een paar extra afslagen hier en daar, maar je ontkomt er niet aan dat je vaak over dezelfde wegen rijdt.
Je hoeft maar een klein hoekje zag ik om flink uit te breiden! Ik zit op 3 hokjes na op 38x38 maar mijn cluster is niet zoveel groter dan mijn square
Eddington vind ik ook wel een leuke; ik zit nu op (km) 84.
---------------
De km-versie of de (echte) miles variant?McMiGHtY schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:47:
Eddington is leuk idd, 105 hiero...Nog best een uitdaging om die omhoog te krijgen.
Waar is Ultra Ivo als je hem nodig hebt
(in te zien via z'n veloviewer profiel)
[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 20-06-2023 14:52 ]
Soms zijn er opendagen waarbij je net een hoekje lopend kunt pakken met je garmin horlogeMarcel schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:08:
Cluster 3702
Voor types zoals jij hebben ze de cluster bedacht. Maar je laat alles liggen en gaat Yorick er met de winst vandoorDDX schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:56:
Enne julie winnen wel kwa square, kom ik slechts op 20x20, iets met water wat me opsluit in Noord-Holland.
Cluster 3702
En dat is nog "maar" de 12e/6e plek van alle Veloviewer gebruikers. Er zijn dus blijkbaar nog grotere idioten
Ik wil niet opscheppen, maar altijd al geweten dat ik ergens beter in was dan jij
21x21 hier, zit nog wel potentie in, maar moet hele cluster naar boven verplaatsen ivm Biesbosch
Deze heb ik Pinkstermaandag gedaan. Je start met de Widdau Mauer en eindigt met de Hammer. Start is op de parkeerplaats van een lokale amateurclub dus prima (& gratis parkeren). Na een kilometer of 75 kom je in Einruhr en heb je diverse mogelijkheden voor kaffee und kuche.Verona27 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:44:
Eind van de maand ga ik fietsen in de Eiffel, rond Rurberg. Heeft iemand nog suggesties voor wat leuke 100km+ routes in die omgeving? Op komoot al wel wat routes gevonden maar dacht misschien heeft iemand nog wat leuke tips voor niet te missen klimmetjes oid.
Tip: op zondag (& feestdagen) is een deel van de Eiffel gesloten voor motors. Dit rijdt heel veel relaxter dus als je de kans hebt zou ik op zondag rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door LGU op 20-06-2023 15:19 ]
Ook leuk is trouwens wandrer.earth, ben daar mijn woonwijk (bijna compleet) en daarna mijn woonplaats zoveel mogelijk aan het inkleuren Als ik mijn dochter wegbreng naar sporten zet ik 'm aan en rij ik na het afzetten zo creatief mogelijk naar huis.
Maar na deze 31km testrit had ik voor m'n gevoel meer last van m'n zitbotten dan na 100+km op m'n vorige zadel, de Bontrager Verse Comp 135mm...
De keuze om toch 130 ipv 140mm te kiezen is toch ook deels door de comments erbij, mijn zitbot-afstand is net geen 11cm dus ik denk niet dat 140mm hét verschil wel zal maken. Ik heb tijdens de rit de neus van 't zadel nog iets omhoog aangepasten iets naar achter, het werd maar een fractie beter. De gedachte achter de golvende beweging van dit zadel en de verhoogde achterkant zou toch moeten zijn dat je botjes in de curve gedrukt worden, ik kreeg meer het gevoel naar voren geduwd te worden waardoor er ook weer vervelend meer druk op m'n handen terecht kwam.
En als ik structureel meer pijn aan 1 kant v/d zitbotjes heb en ook aan de binnen/voorzijde van die betreffende kant meer schuring ervaar, mag/kan ik dan een aanname doen dat mijn been aan die kant iets korter en ik daardoor meer strek heb? Zit nu te denken om aan die kant een spacerplaatje toe te voegen om te kijken of dit uitmaakt.
Ik snap dat je in 31km geen definitief oordeel kunt vellen nog, maar bij een zadel/bikefit ben je ook niet eerst 100km aan het rijden voordat er de conclusie uitrolt welk zadel een betere/slechtere fit voor je is. Ik begin er moedeloos van te worden zo..
Jammere is dat wandrer.earth ook boeren paden etc meetelt (dus echt prive/op weilanden)BreadFan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:34:
Leuke van Statshunters is ook dat je kastelen, bruggetjes, standbeelden etc. kunt afvinken.
Ook leuk is trouwens wandrer.earth, ben daar mijn woonwijk (bijna compleet) en daarna mijn woonplaats zoveel mogelijk aan het inkleuren Als ik mijn dochter wegbreng naar sporten zet ik 'm aan en rij ik na het afzetten zo creatief mogelijk naar huis.
Ik heb toch echt alle straten van mijn dorp gereden en zit nog maar op 72%
Wandrer.earth doe ik vooral in de winter. Dan moet je niet zo ver van huis.BreadFan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:34:
Leuke van Statshunters is ook dat je kastelen, bruggetjes, standbeelden etc. kunt afvinken.
Wat ook leuk is (vooral met hardlopen en wandelen) https://squadrats.com. Maar ik gebruik de plugin ook als een soort van plugin voor Wandrer.earth (als er niet teveel wegen lopen).
Klopt. Maar in mijn ogen zorgt het er wel voor dat je ze alle 72% even uitprobeert en dan kom je er achter dat er best leuke paadjes in je buurt lopen.DDX schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:09:
[...]
Jammere is dat wandrer.earth ook boeren paden etc meetelt (dus echt prive/op weilanden)
Ik heb toch echt alle straten van mijn dorp gereden en zit nog maar op 72%
Vandaag dus meteen maar geprobeerd. Ook al is dit Mollard neutraal, ik vond vooral de afdaling vermoeiend: heel veel bochten, heel slecht asfalt en ook het stuk erna was niet echt fijn om te rijden. En die afdaling is weliswaar geneutraliseerd, maar in vergelijking met de normale versie is er veel minder ruimte om uit te rusten / eten voor de Télégraph. En de bevoorrading bij de tunnel op de Galibier is ook wel een ding, dan mag je meteen na de bevoorrading het zwaarste deel van de Galibier nog even doen.StevenK schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:28:
[...]
Thanks. Ik vertrek morgen naar de Alpen. verwacht een episch zware Marmotte. Niet alleen vanwege m'n 95 kg.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Uiteindelijk met een sopje gekeken waar het lucht eruit kwam, bleek via de gehele zijkant te zijn. Nog wat sealant erin gedaan en flink geschud, blijven nu op spanning. Morgenochtend maar rondje, was te slecht weer net.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Als het langs de zijkant lekt, leg ze dan even op een emmer. Paar uur later omdraaien en klaar.KW25 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:10:
[...]
Uiteindelijk met een sopje gekeken waar het lucht eruit kwam, bleek via de gehele zijkant te zijn. Nog wat sealant erin gedaan en flink geschud, blijven nu op spanning. Morgenochtend maar rondje, was te slecht weer net.
Volgens mij is het nog niet officieel bekend gemaakt toch dat de afdaling van de Mollard ook (net als Croix) geneutraliseerd wordt? Zie het nog niet op de website zelf staan.StevenK schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:03:
[...]
Vandaag dus meteen maar geprobeerd. Ook al is dit Mollard neutraal, ik vond vooral de afdaling vermoeiend: heel veel bochten, heel slecht asfalt en ook het stuk erna was niet echt fijn om te rijden. En die afdaling is weliswaar geneutraliseerd, maar in vergelijking met de normale versie is er veel minder ruimte om uit te rusten / eten voor de Télégraph. En de bevoorrading bij de tunnel op de Galibier is ook wel een ding, dan mag je meteen na de bevoorrading het zwaarste deel van de Galibier nog even doen.
Ben benieuwd, ga morgen die kant op, en ben van plan dat stuk ook nog even op de fiets te gaan verkennen.
Iemand nog tips om de auto te parkeren in de ochtend van de race? Ik kom vanuit de kant van Grenoble, en het is net even te ver om vanuit daar met de fiets naar de start te gaan..
Vorig weekend in de regen gefietst met de club.
Ik heb achter een GP5000 liggen. Vooraan een Schwalbe Pro One.
Iedereen die op continentals reed had last van slippers/gevoel van een leegloper in de bochten.
Met de Schwalbe die bij me vooraan ligt geen enkel probleem. Nog iemand gelijkaardige ervaring?
Begin meer en meer overtuigd te raken van de Schwalbe banden.
Mail van de organisatie vandaag.YLMOSE schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:42:
[...]
Volgens mij is het nog niet officieel bekend gemaakt toch dat de afdaling van de Mollard ook (net als Croix) geneutraliseerd wordt? Zie het nog niet op de website zelf staan.
16.15 voor de top van de Galibier vind ik krap, als ik naar mijn rit vandaag kijk.Please note the following time barriers will be enforced:
Galibier Summit (4.15pm)
Alpe d’Huez foot (6.30pm)
There are also three neutralised zones (timing stopped):
- Descent of the Col de la Croix de Fer
- Descent of the Col du Mollard
- Crossing of la Grave
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Heb ook goede ervaringen met de Schwalbe Pro ones, maar merk geen noemenswaardig verschil met de Pirelli's die ik er nu op heb liggen. Maar ik fiets wel zo min mogelijk in de regen...CedricD schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:12:
Eddington staat hier op 155 km, ook niet slecht.
Iedereen die op continentals reed had last van slippers/gevoel van een leegloper in de bochten.
Met de Schwalbe die bij me vooraan ligt geen enkel probleem. Nog iemand gelijkaardige ervaring?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Op aanraden van een fietsmaatje nu de Vittoria Corsa erop gedaan achter. wilde het vanavond uit proberen, maar iets met code oranje en een bak regen hield me tegen
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Nee ik ga een second longest day doenDocslik schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:43:
Gaan er mensen vandaag nog een lengte-recordje doen? Het is immers "The longest day"
Rij al meer dan 6k km met GP5000 (1e versie) en nog geen een keer lek gereden. Zie nog steeds de putjes in de banden zowel voor als achter dus echt op zijn ze ook nog niet. Het is ook niet zo dat ik overdreven voorzichtig rij. Pak regelmatig een grind paadje mee of per ongeluk over glas oid. Wel zag ik laatst wat kleine sneetjes in de zijwand maar dat mag eigenlijk geen naam hebben en zolang ze goed op druk blijven ben ik daar niet echt angstig voor. Ik ben wel overtuigd van deze bandjes en als deze echt op zijn leg ik de nieuwste TL versie erop. Wel zijn ze goed aan de prijs.CedricD schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:12:
Eddington staat hier op 155 km, ook niet slecht.
https://www.komoot.com/nl-nl/community/your-regionsjorrefunk schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:17:
[...]
Zit te zoeken op Komoot maar waar vind je die top-20 van bijdragers in de regio, aub, dank u? Ik vind wel de 20 beste routes maar niet de top-20 van bijdragers (of misschien zijn die er niet in mijn regio).
Of is dat gewoonweg hetzelfde?
Zag dat je in Gelderland woont, dan moet je hier zijn: https://www.komoot.com/nl-nl/pioneers/region/5359/racebike
Je hebt alle paginas met klachten over de tubeless versie van de Conti 5000 gemist?JEROENrgfgf schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:18:
[...]
Rij al meer dan 6k km met GP5000 (1e versie) en nog geen een keer lek gereden. Zie nog steeds de putjes in de banden zowel voor als achter dus echt op zijn ze ook nog niet. Het is ook niet zo dat ik overdreven voorzichtig rij. Pak regelmatig een grind paadje mee of per ongeluk over glas oid. Wel zag ik laatst wat kleine sneetjes in de zijwand maar dat mag eigenlijk geen naam hebben en zolang ze goed op druk blijven ben ik daar niet echt angstig voor. Ik ben wel overtuigd van deze bandjes en als deze echt op zijn leg ik de nieuwste TL versie erop. Wel zijn ze goed aan de prijs.
Er is inmiddels weer een opvolger van die versie. De GP5000 A(ll)S(eason) TR. Deze zou weer net zo lekbestendig zijn als de eerste versie en een grote verbetering zijn op de 5000s TR. Er is naast de AS ook een TT versie uitgebracht maar voor die 2 watt verschil in rolweerstand ga ik me daar niet aan wagen.ElGreco schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:45:
[...]
Je hebt alle paginas met klachten over de tubeless versie van de Conti 5000 gemist?
Ik heb die AS TR een tijd terug gekocht(maart), heel content van na een 3000km. 1 plug moeten schieten nadat ik door een gebroken fles ben gereden die ik pas laat opmerkteJEROENrgfgf schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:48:
[...]
Er is inmiddels weer een opvolger van die versie. De GP5000 A(ll)S(eason) TR. Deze zou weer net zo lekbestendig zijn als de eerste versie en een grote verbetering zijn op de 5000s TR. Er is naast de AS ook een TT versie uitgebracht maar voor die 2 watt verschil in rolweerstand ga ik me daar niet aan wagen.
We're really impressed by the performance of the Grand Prix 5000 AllSeason TR, as it offers extreme wet grip while only rolling marginally slower. The other significant improvement is found in the sidewalls, as sidewall puncture resistance and sidewall thickness have increased by 50%. The tread puncture resistance is only slightly higher than the 5000 S TR (read our review), and you still have to rely on tubeless sealant to seal small punctures.
For an all-season tire, the tread puncture resistance comes in lower than expected, and we see this as the main shortcoming you should be aware of. Still, we can see Continental's design choice of sticking with only 2 casing layers under the tread. Adding more layers results in less flexibility and ultimately less maximum grip potential; a stiff casing and high grip don't go together when it comes to bicycle tires. Continental seems confident that the casing is strong enough, and the pros outweigh the cons of this design. When you need maximum puncture resistance, we recommend filling it with 60 ml of sealant and replacing it every 3-6 months.
The Grand Prix 5000 AllSeason TR's performance sets a new benchmark for the wet grip performance of road bike tires, and it deserves a 5 out of 5 rating.
Is er een manier om automatisch Strava te starten op je telefoon als je begint te fietsen? vergeet het toch vaak aan te zetten en het lijkt me wel leuk om mijn ritten beter te volgen. Wellicht iets met een fietscomputer die met bluetooth automatish je rit start als hij merkt dat je aan het fietsen bent, of een airtag ergens verstoppen of de fiets en automatisch Strava starten als deze connectie maakt met je telefoon?
Ik denk als je honderd keer "ik zal altijd mijn Strava aanzetten bij de volgende mountainbike tocht" schrijft, het iets efficiënter gaat gaan dan een IF/THEN/ELSE protocol te installeren met airtags.nielsven schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:17:
Ik kopieer plak dit even vanuit het Mountainbike topic, wellicht dat iemand hier ook een idee heeft:
Is er een manier om automatisch Strava te starten op je telefoon als je begint te fietsen? vergeet het toch vaak aan te zetten en het lijkt me wel leuk om mijn ritten beter te volgen. Wellicht iets met een fietscomputer die met bluetooth automatish je rit start als hij merkt dat je aan het fietsen bent, of een airtag ergens verstoppen of de fiets en automatisch Strava starten als deze connectie maakt met je telefoon?
Als je aan een airtag denkt, kan je mss beter investeren in fietsGPS... en daar moet je ook nog op het knopje 'start' drukkennielsven schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:17:
Ik kopieer plak dit even vanuit het Mountainbike topic, wellicht dat iemand hier ook een idee heeft:

We zitten niet voor niets op het Tweakers forum toch?RigolleM schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:23:
[...]
Als je aan een airtag denkt, kan je mss beter investeren in fietsGPS... en daar moet je ook nog op het knopje 'start' drukken![]()
https://communityhub.stra...start-recording/idi-p/703Hello. We wanted to let you know that your idea submission from Aug. 2022 regarding Automatically Start Recording has received little support from the Community and will not be added to our Product Roadmap in the foreseeable future. The idea submission will be archived.
Voor Android zie ik wel dat dit er is: https://www.colino.net/wo...art-strava-automatically/
Als je een iPhone gebruikt zou je even kunnen zoeken naar iets vergelijkbaars.
Die post had ik inderdaad ook gevonden, ik zal eens zoeken of iemand iets vergelijkbaars heeft gemaakt voor iPhone, thanks!Requiem19 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:39:
@nielsven Strava zelf wil er kennelijk in investeren:
[...]
https://communityhub.stra...start-recording/idi-p/703
Voor Android zie ik wel dat dit er is: https://www.colino.net/wo...art-strava-automatically/
Als je een iPhone gebruikt zou je even kunnen zoeken naar iets vergelijkbaars.
Dat lees ik als niet toch ?Requiem19 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:39:
@nielsven Strava zelf wil er kennelijk in investeren:
[...]
https://communityhub.stra...start-recording/idi-p/703
Gaat ook lekker werken als je binnen bent, gaat je gps driften en begint je rit opeens.
Gewoon alert aanzetten op je garmin dan begint die wel te piepen als je beweegt en druk je wel op start om van dat gepiep af te zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 21-06-2023 16:50 ]
Quote je me nu verkeerd?DDX schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:48:
[...]
Dat lees ik als niet toch ?
Gaat ook lekker werken als je binnen bent, gaat je gps driften en begint je rit opeens.
Gewoon alert aanzetten op je garmin dan begint die wel te piepen als je beweegt en druk je wel op start om van dat gepiep af te zijn.
Grapje, was het woord 'niet' vergeten, nu aangepast in m'n post
Iemand een goede stepbystep howto om de lagers te smeren?
Zie foto's zodat je weet wat ik bedoel
:strip_exif()/f/image/ZjFwOc4zk0zLGPC86cMYzFwu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XrKPmGVOQkP9MCUPZecKF4Zo.jpg?f=fotoalbum_large)
YouTube: Campagnolo Zonda C17 Rear Wheel Bearing ServiceStecaGrid schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:11:
Ik heb een wielsetje gekregen die ik in de bergen wil gebruiken. Het zijn campagnolo zonda c17. Ik merk dat ik bij het achterwiel wat voel als ik 'm ronddraai in m'n handen. Alsof de lagers een beetje droog lopen. Nou zitten er op de stofkap van die inbus schroefjes. Moet ik die losdraaien voor ik de boel loshaal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let wel op met loshalen: die aluminium holle as is zonder de eind-dop erg kwetsbaar voor vervorming . Bij het vervangen van de lagers in het voorwiel zat alles muurvast, even verkeerd kracht zetten kostte me een nieuwe as.StecaGrid schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:11:
Ik heb een wielsetje gekregen die ik in de bergen wil gebruiken. Het zijn campagnolo zonda c17. Ik merk dat ik bij het achterwiel wat voel als ik 'm ronddraai in m'n handen. Alsof de lagers een beetje droog lopen. Nou zitten er op de stofkap van die inbus schroefjes. Moet ik die losdraaien voor ik de boel loshaal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Solo recordje neergezet, 430km. Limburg rondgereden. De laatste 30km waren niet fraai meer.Docslik schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:43:
Gaan er mensen vandaag nog een lengte-recordje doen? Het is immers "The longest day"
https://strava.app.link/Jz5FAcfUOAb
[ Voor 6% gewijzigd door MMUilwijk op 21-06-2023 22:16 ]
Everytime I suffer I become a better man because of it
Wow, wat een prestatie. En ook een strak gemiddelde. Heb ik gelijk een idee van deze route. Afgelopen maandag het rondje om de provincie Friesland gedaan. Was slechts 273km, en na 2 jaar geleden Groningen en vorig jaar Drenthe gedaan te hebben de kortste van de 3 tot dusverre. Flevoland al wel ingetekend. Kan jouw rit wel gebruiken als input voor Limburg.MMUilwijk schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:15:
[...]
Solo recordje neergezet, 430km. Limburg rondgereden. De laatste 30km waren niet fraai meer.
https://strava.app.link/Jz5FAcfUOAb
aka pluim003
[ Voor 93% gewijzigd door Reginas op 22-06-2023 13:44 . Reden: Post in verkeerde topic. ]
[ Voor 100% gewijzigd door Requiem19 op 22-06-2023 13:59 ]
Fietscomputertje lijkt me de eenvoudige oplossing. Wahoo geeft een melding wanneer je vertrekt. Je moet dan zelf nog even bevestigen door op start te duwen. Een eenvoudige fietscomputer die met strava synct hoeft niet veel meer dan zo'n airtag te kosten en biedt wat meer functionaliteit. Op AliExpress heb je igps bcs 100 voor de prijs van 1 airtag. Zie ook Het grote fietscomputer topicnielsven schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:17:
Ik moet nog even doorfietsen met mijn 159km zie ik. Woon/werk voortaan maar als een lange rit opslaan.
Everytime I suffer I become a better man because of it
Als je het via wielvrienden.nl bekijkt hoeft dat niet. Die berekenen het per dag.MMUilwijk schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:11:
[...]
Ik moet nog even doorfietsen met mijn 159km zie ik. Woon/werk voortaan maar als een lange rit opslaan.
Ik heb er 2 long(est) days van gemaakt. Green Divide gereden met 2 vrienden. Wat een prachtige route! Als diehard kun je hem ook wel in 1 dag doen, maar 2 dagen is dubbel genieten.Docslik schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:43:
:strip_exif()/f/image/rdNDa7kbmgeL5ix8VZ1UFLmJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rd0xfX2AyqSGK6HAdN1Pjw0j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sejHV6o1Ahe2rjmLmvIhKi7a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lZKlcXonnqCoKMuMsSwO5JX2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ju2ymDSZfnWCJwxTsdKcda3V.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hadden geluk dat het nog net flink geregend had in de nacht voor vertrek. Met mijn 47mm banden hoefde ik slechts sporadisch een voetje aan de grond te zetten. Soms wel even schrikmomentje in afdalingen, maar heel goed te doen. Eerste helft sowieso geen probleem met mul zand, dat kom je alleen tegen op de Veluwe.Jimmy-time1 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:36:
@GerbenBK De Green Divide route staat ook nog op mijn bucketlist en wil ik binnenkort ook gaan rijden. Hoe ligt de route erbij? Veel mul zand of viel dat wel mee?
Ik kende grote delen van de rourte al, maar toch een echte aanrader! Bevestiging dat je prachtig kunt fietsen in NL.
Ik had in 2014 al eens een dagje Stelvio gedaan, maar dat was vooral afzien. Nu 3 nachten in het hart van het fietswalhalla doorgebracht, op het terrein van de Sella Ronda en de Maratona delle Dolimiti.
Mocht je er nog nooit geweest zijn: ga dat doen!. Het is de 12 uur enkele reis echt meer dan waard.
Rit 1: Pozza di Fassa - Passo Fedaia - Colle St. Lucia - Passo Giau - Passo Falzarego - Passo Valparola - Passo Gardena - Passo Sella - Pozza di Fassa
140km / 4000hm / Strava
Schitterende rit, nog wel erg wennen aan de hoogte en de ijlere lucht, maar echt genoten van alle prachtige uitzichten, van het afzien en ook zeker van het dalen. Met name die van de Fedaia ging als een malle, daarin zit een stuk van 2,5km a 12%. De beklimming daarvan was overigens een fijne binnenkomer: 7km 7%.
De Giau was een mooie (en zware!) klim, zeker omdat je na de 6km 7% van de St. Lucia maar heel even kunt herstellen en dan 10km 10% voor je kiezen krijgt.
Na een stukje taart op de top afgedaald naar Pocol en begonnen aan de Falzarego (11km 6%), die direct gevolgd werd door de Passo Valporola. Mooi stukje asfalt daar ook weer, maar door de tegenwind die over de bergkam jaagt was met name dat laatste stuk tot aan de top (1km 10%) toch wel stevig afzien.
De Gardena vanuit Corvara was daarna qua klimmen en uitzichten echt het hoogtepunt. Goed asfalt, mooie haarspelden, en omdat er regen voorspeld was waren de meeste motormalloten en Ferrari-lawaaimakers al naar huis vertrokken.
Tot slot: de afdaling van de Sella ging in de regen, maar ondanks carbon velgremmen toch met een vrij zeker gevoel naar beneden kunnen rijden. Uiteindelijk wel met gevoelloze vingers maar dat was gelukkig snel voorbij.
Rit 2: Pozza di Fassa - Passo Pordoi - Passo San Pellegrino - Pozza di Fasso
105km / 2350hm / Strava
Ook weer prachtig, de Pordoi is een fijne klim. Was wel heel druk want er was een MTB-event bezig, en ook het aantal sportauto's en racemotoren was niet te tellen. De afdaling naar Arabba was ook een fijne (biljartlakenvlak asfalt) en ik baalde dat we deze niet meer hebben kunnen beklimmen (de eerste dag hadden we de Sella Ronda met de klok mee gepland). Tussen Arabba en Cencenighe Agordino daalden we vervolgens getrapt af naar de start van de San Pellegrino. Dat ging lekker in een groepje van 6, rustige wegen en weinig verkeer dus we konden mooi doordraaien.
De San Pellegrino zelf is een klim met veel gezichten. Je start met een kilometer lange tunnel (lichtjes mee!) en krijgt vervolgens tot aan Falcada gemiddeld 5% voor je kiezen op lange rechte wegen die soms ook dalen. Na het dorp begint het echte werk met ongeveer 3km 7-8%, maar daarna start de echte ellende: 3 kilometer lang stroken van afwisselend 8-18% maakten dat ik toch 2 keer voet aan de grond heb moeten zetten. Alsof men 3 keer een Stockeu bovenaan een gemiddelde Alpencol had gelegd. De haarspeldbochten zijn loeisteil en met een 30 cassette achter hield het niet bepaald over.
Doordat ik nog niet helemaal gewend was aan de ijlere lucht, maar ook zeker door de vermoeidheid van de rest van de klim en niet te vergeten de dag ervoor lukte het me niet om mijn te verwachten vermogens te trappen. Na die 3 kilometer afzien volgen nog 2 kilometer rechtdoor naar de top a 7,5%. De top zie je niet liggen, pas op het allerlaatst draai je naar rechts en kom je onder het viaduct door boven op ook weer een prachtig stukje Dolomieten waar je je ogen uitkijkt naar rotsmassieven, alpenweides en kuddes Milka-koeien.
Bovenop genoten van een halve liter cola en apfelstrudel en daarna de laatste afdaling (naar Moena) in. Ik denk de lekkerste afdaling die ik ooit reed, ondanks het matige wegdek. Niet heel steil (10km 6-7%) maar zonder haarspeldbochten. Dus met af en toe even bijtrappen kon je heerlijk naar beneden zoeven.
Al met al: ik heb al in best wat omgevingen gefietst in de afgelopen 10 jaar maar dit was verreweg de mooiste. Deze foto's doen op geen enkele manier recht aan hoe schitterend het gebied hier in het echt is.

Uitzicht Colle St. Lucia

Beklimming Passo Giau

Uitzicht Passo Giau richting Cortina d'Ampezzo

Uitzicht Passo Valporola richting Arabba

Passo Gardena

Uitzicht Passo Gardena richting Corvara

Beklimming San Pellegrino (na Falcada)

Beklimming San Pellegrino (steile stuk)

Uitzicht San Pellegrino (richting Marmolada massief)
Als je naar 50mm kan (als het in je frame past) wordt het makkelijker. Een bredere voorband is belangrijker dan een bredere achterband. Zelf heb ik nu 50mm voor en 40mm achter (ik kan achter niet breder)
De truck in zand is om je fiets absoluut rechtuit te sturen. Corrigeren doe je met je lichaam. Zodra je in het zand komt VOL gas erop. Tijdig lichter schakelen.
Succes!
Erwin (de maker) heeft afgelopen week een check gedaan, zie ook zijn comment: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/1172490937Jimmy-time1 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:36:
@GerbenBK De Green Divide route staat ook nog op mijn bucketlist en wil ik binnenkort ook gaan rijden. Hoe ligt de route erbij? Veel mul zand of viel dat wel mee?
Read the code, write the code, be the code!
Mooie plaatjes!Pelle schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:08:
Afgelopen week 2 dagen gefietst in de Dolomieten. 3 dagen was de bedoeling maar autopech gooide roet in het eten.
Ik had in 2014 al eens een dagje Stelvio gedaan, maar dat was vooral afzien. Nu 3 nachten in het hart van het fietswalhalla doorgebracht, op het terrein van de Sella Ronda en de Maratona delle Dolimiti.
Mocht je er nog nooit geweest zijn: ga dat doen!. Het is de 12 uur enkele reis echt meer dan waard.
Rit 1: Pozza di Fassa - Passo Fedaia - Colle St. Lucia - Passo Giau - Passo Falzarego - Passo Valparola - Passo Gardena - Passo Sella - Pozza di Fassa
140km / 4000hm / Strava
Schitterende rit, nog wel erg wennen aan de hoogte en de ijlere lucht, maar echt genoten van alle prachtige uitzichten, van het afzien en ook zeker van het dalen. Met name die van de Fedaia ging als een malle, daarin zit een stuk van 2,5km a 12%. De beklimming daarvan was overigens een fijne binnenkomer: 7km 7%.
De Giau was een mooie (en zware!) klim, zeker omdat je na de 6km 7% van de St. Lucia maar heel even kunt herstellen en dan 10km 10% voor je kiezen krijgt.
Na een stukje taart op de top afgedaald naar Pocol en begonnen aan de Falzarego (11km 6%), die direct gevolgd werd door de Passo Valporola. Mooi stukje asfalt daar ook weer, maar door de tegenwind die over de bergkam jaagt was met name dat laatste stuk tot aan de top (1km 10%) toch wel stevig afzien.
De Gardena vanuit Corvara was daarna qua klimmen en uitzichten echt het hoogtepunt. Goed asfalt, mooie haarspelden, en omdat er regen voorspeld was waren de meeste motormalloten en Ferrari-lawaaimakers al naar huis vertrokken.
Tot slot: de afdaling van de Sella ging in de regen, maar ondanks carbon velgremmen toch met een vrij zeker gevoel naar beneden kunnen rijden. Uiteindelijk wel met gevoelloze vingers maar dat was gelukkig snel voorbij.
Rit 2: Pozza di Fassa - Passo Pordoi - Passo San Pellegrino - Pozza di Fasso
105km / 2350hm / Strava
Ook weer prachtig, de Pordoi is een fijne klim. Was wel heel druk want er was een MTB-event bezig, en ook het aantal sportauto's en racemotoren was niet te tellen. De afdaling naar Arabba was ook een fijne (biljartlakenvlak asfalt) en ik baalde dat we deze niet meer hebben kunnen beklimmen (de eerste dag hadden we de Sella Ronda met de klok mee gepland). Tussen Arabba en Cencenighe Agordino daalden we vervolgens getrapt af naar de start van de San Pellegrino. Dat ging lekker in een groepje van 6, rustige wegen en weinig verkeer dus we konden mooi doordraaien.
De San Pellegrino zelf is een klim met veel gezichten. Je start met een kilometer lange tunnel (lichtjes mee!) en krijgt vervolgens tot aan Falcada gemiddeld 5% voor je kiezen op lange rechte wegen die soms ook dalen. Na het dorp begint het echte werk met ongeveer 3km 7-8%, maar daarna start de echte ellende: 3 kilometer lang stroken van afwisselend 8-18% maakten dat ik toch 2 keer voet aan de grond heb moeten zetten. Alsof men 3 keer een Stockeu bovenaan een gemiddelde Alpencol had gelegd. De haarspeldbochten zijn loeisteil en met een 30 cassette achter hield het niet bepaald over.
Doordat ik nog niet helemaal gewend was aan de ijlere lucht, maar ook zeker door de vermoeidheid van de rest van de klim en niet te vergeten de dag ervoor lukte het me niet om mijn te verwachten vermogens te trappen. Na die 3 kilometer afzien volgen nog 2 kilometer rechtdoor naar de top a 7,5%. De top zie je niet liggen, pas op het allerlaatst draai je naar rechts en kom je onder het viaduct door boven op ook weer een prachtig stukje Dolomieten waar je je ogen uitkijkt naar rotsmassieven, alpenweides en kuddes Milka-koeien.
Bovenop genoten van een halve liter cola en apfelstrudel en daarna de laatste afdaling (naar Moena) in. Ik denk de lekkerste afdaling die ik ooit reed, ondanks het matige wegdek. Niet heel steil (10km 6-7%) maar zonder haarspeldbochten. Dus met af en toe even bijtrappen kon je heerlijk naar beneden zoeven.
Al met al: ik heb al in best wat omgevingen gefietst in de afgelopen 10 jaar maar dit was verreweg de mooiste. Deze foto's doen op geen enkele manier recht aan hoe schitterend het gebied hier in het echt is.
[Afbeelding]
Uitzicht Colle St. Lucia
[Afbeelding]
Beklimming Passo Giau
[Afbeelding]
Uitzicht Passo Giau richting Cortina d'Ampezzo
[Afbeelding]
Uitzicht Passo Valporola richting Arabba
[Afbeelding]
Passo Gardena
[Afbeelding]
Uitzicht Passo Gardena richting Corvara
[Afbeelding]
Beklimming San Pellegrino (na Falcada)
[Afbeelding]
Beklimming San Pellegrino (steile stuk)
[Afbeelding]
Uitzicht San Pellegrino (richting Marmolada massief)
Zelf ook net terug van een weekje dolomieten, heb daar deelgenomen aan de Sportful Dolomiti Race.
Prachtige cyclo door de dolomieten met een prachtig parcours, mooie uitzichten en een strakke organisatie! Wat mij betreft een echte aanrader.
Ik zag hier een stukje over Statshunter.com staan en vind het idee om "squares" te verkennen wel leuk.
Net de boel gekoppeld en hij laat alle routes die ik heb gereden al zien. Echter zie ik maar een deel van de "squares", die in het buitenland bijvoorbeeld wel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AQ6LCtO4TwZSfGnU8UBj5e2X.png?f=user_large)
Maar in NL en BE niet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ktuTOvYxMb1EVhlZRZe2D65X.png?f=user_large)
Nu is hij nog aan het laden, maar hij staat al uren op dit scherm.... Iemand een idee?
:fill(white):strip_exif()/f/image/fJL3hi4muQmXmtazWLhIcOJP.png?f=user_large)
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Hij is nog niet klaar met je tegels blijkbaar.JustMyOpinion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:27:
Goedemiddag!
Ik zag hier een stukje over Statshunter.com staan en vind het idee om "squares" te verkennen wel leuk.
Net de boel gekoppeld en hij laat alle routes die ik heb gereden al zien. Echter zie ik maar een deel van de "squares", die in het buitenland bijvoorbeeld wel:
[Afbeelding]
Maar in NL en BE niet:
[Afbeelding]
Nu is hij nog aan het laden, maar hij staat al uren op dit scherm.... Iemand een idee?
[Afbeelding]
Het kan ook zijn dat de Strava API Calls van Statsunters even op zijn. Dan moet je wachten tot dat ze weer requests kunnen uitvoeren.
Een andere optie is om de sync te stoppen en opnieuw te proberen. En anders later vandaag nog een keer.
Initieel laden van alle Strava activiteiten is wel een werkje .
Thanx, wacht ik het even af. Maar omdat ik wel de routes kan zien en niet de "gekleurde squares" heb ik het idee dat het Strava gedeelte af is en heb ik dus geen idee waar hij nu op wacht.ElGreco schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:41:
[...]
Hij is nog niet klaar met je tegels blijkbaar.
Het kan ook zijn dat de Strava API Calls van Statsunters even op zijn. Dan moet je wachten tot dat ze weer requests kunnen uitvoeren.
Een andere optie is om de sync te stoppen en opnieuw te proberen. En anders later vandaag nog een keer.
Initieel laden van alle Strava activiteiten is wel een werkje .
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Was hier ook zo, gewoon even wachten en toen werkte alles zoals verwacht. Ook badges zei hij van dat hij klaar was, maar die kwamen ook later nog door.JustMyOpinion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:51:
[...]
Thanx, wacht ik het even af. Maar omdat ik wel de routes kan zien en niet de "gekleurde squares" heb ik het idee dat het Strava gedeelte af is en heb ik dus geen idee waar hij nu op wacht.
Heb trouwens bericht van de ontwikkelaar:"Hi, er was een job vastgelopen. Hij is nu weer gestart, heeft nu even wat in te halen maar zou in de loop van vandaag wel klaar moeten zijn"
[ Voor 73% gewijzigd door JustMyOpinion op 23-06-2023 16:38 ]
CheaterMMUilwijk schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:11:
[...]
---------------
Gewoon Stan even een vraag stellen. En een donatie vind onze Eindhovenaar ook altijd fijnJustMyOpinion schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:51:
[...]
Thanx, wacht ik het even af. Maar omdat ik wel de routes kan zien en niet de "gekleurde squares" heb ik het idee dat het Strava gedeelte af is en heb ik dus geen idee waar hij nu op wacht.
---------------
---------------
Mijn 2 cent brede banden ervaring: zitten blijven, zo ver mogelijk achter op je zadel.Stillekracht schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:08:
Hoe smaller hoe meer techniek je nodig hebt.
Als je naar 50mm kan (als het in je frame past) wordt het makkelijker. Een bredere voorband is belangrijker dan een bredere achterband. Zelf heb ik nu 50mm voor en 40mm achter (ik kan achter niet breder)
De truck in zand is om je fiets absoluut rechtuit te sturen. Corrigeren doe je met je lichaam. Zodra je in het zand komt VOL gas erop. Tijdig lichter schakelen.
Succes!
Dit is trouwens meer een onderwerp voor het gravel topic.
[ Voor 35% gewijzigd door Stillekracht op 24-06-2023 06:44 ]
Was ook goed te doen, een van mn vrienden reed ook met 40mm. Op sommige stukken wat voordeel en op sommige wat in het nadeel.Jimmy-time1 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:01:
Ik heb 40 mm banden, is dat nog te doen of zijn die te smal?
Bidon koolhydraten, bidon electrolyten en drink de standaard 500ml per uur aan koolhydraten en daarnaast naar behoefte (al dan niet wat extra geforceerd) de electrolytenBraX schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:08:
Morgen de ronde van Nijmegen fietsen. Jeej! Dat is een kleine 6 uur in de brandende zon. Heeft iemand nog handige tips naast : Insmeren!
Hoeveel bar staan ze nu dan?mr.DJ95 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:59:
Nieuwe bandjes gemonteerd, 30mm tubeless rijdt echt zo comfortabel echt een heerlijke upgrade t.o.v mijn 28mm Vittoria’s die minimaal 6 bar moesten hebben.
[Afbeelding]
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic