Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 486 ... 659 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:05
mr.DJ95 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:39:
[...]

4,5 bar zit er in de GP5000’s.
Is 6 bar op 28mm dan niet een beetje veel?

Dat heb ik volgens het advies op mijn 25mm banden staan, welke een samengesteld gewicht van 98kg moeten dragen.

https://silcavelo.eu/pages/sppc-form

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:46
guapper schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:46:
[...]

Dat heb ik volgens het advies op mijn 25mm banden staan, welke een samengesteld gewicht van 98kg moeten dragen.

Klopt, de druk range van de band is beperkt met minimaal 6 bar en maximaal 7 bar. De band die ik nu heb mag maximaal 5 hebben zelfs. Komt beter overeen met mijn gewicht en ondergrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:35
mr.DJ95 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Klopt, de druk range van de band is beperkt met minimaal 6 bar en maximaal 7 bar. De band die ik nu heb mag maximaal 5 hebben zelfs. Komt beter overeen met mijn gewicht en ondergrond.
Ik rij al jaren onder de aanbevolen druk, niks aan de hand.

Ligt ook beetje aan je gewicht, inwendige velgbreedte, wel/niet tubeless, klopt je manometer.
Vaak ben je te bang.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 25-06-2023 21:33 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20

Kluus

Gang is alles

Zelf ben ik wel aanhanger van tubeless maar een maatje van mij rijdt ook 28mm maar niet tubeless op 4 bar en een beetje bij 85kg luchaamsgewicht. Die heeft nooit lek dus blijkbaar werkt dat ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Kluus schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:26:
Zelf ben ik wel aanhanger van tubeless maar een maatje van mij rijdt ook 28mm maar niet tubeless op 4 bar en een beetje bij 85kg luchaamsgewicht. Die heeft nooit lek dus blijkbaar werkt dat ook prima.
Je maat zal zeggen dat het allemaal aan komt op stuurmans kunsten..
:P

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-07 14:24

McMiGHtY

- burp -

tinusterror schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Nee ik ga een second longest day doen :). kon vandaag echt geen vrij nemen helaas.
Afgelopen weekend de HomeRide gereden t.b.v. het kinderfonds. Mooi bedrag opgehaald, maar tevens m'n langste afstand ooit gefietst:

https://www.strava.com/activities/9335728210

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7ZMDmWUisyvx5KyQKHtCufdqyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kteh1QWDH3ffvC9SydR3bF6v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRaHmEZDD6RfET_wK0PkUVJe5ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8REGBewJPYb9MIbpnOfKpQt.jpg?f=fotoalbum_large

Het was best warm..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 12:46
guapper schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:46:
[...]

Klopt niks van die calculator, je moet niet eens ingeven of je hookless/vouwbanden hebt of de wieldiameter. Op mijn velg kan bv ook max 5 bar en ik kom hier 6,9 uit. Deze is veel beter :

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-07 08:34
Cloclo100 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:17:
[...]

Klopt niks van die calculator, je moet niet eens ingeven of je hookless/vouwbanden hebt of de wieldiameter. Op mijn velg kan bv ook max 5 bar en ik kom hier 6,9 uit. Deze is veel beter :

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
Ik heb deze van SRAM ingevuld. Komt veel hoger uit dan wat ik rij. Als ik de voorgestelde waarde zou rijden dan stuiter ik van mijn fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Stillekracht schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:40:
[...]

Ik heb deze van SRAM ingevuld. Komt veel hoger uit dan wat ik rij. Als ik de voorgestelde waarde zou rijden dan stuiter ik van mijn fiets.
Hier ook een bar boven normaal.

Daarnaast als ze een waarde geven op 2 cijfers achter de komma, dan lijkt het of ze er een hele studie van gemaakt hebben. En dan ga ik met mijn ongeijkte pomp met schaal verdeling tot 16 bar een beetje interessant staan te doen met 4,93 bar.

Mijn idee, pomp ze op een bepaalde waarde op. En test ze steeds op een rondje met een +/- kwart bar minder. Tot je een waarde hebt gevonden dat ze niet te zacht zijn (je hebt geen snakebites en ze zijn echt niet snel te zacht, het voelt alleen anders als je van 6-8 bar vandaan komt).

Advies voor testen* is wel op een bekend rondje, want met te zacht vol over een boomwortel knallen is ook weer niet alles :+

*als je altijd oppompt met dezelfde pomp, maakt het ook niet uit dat je manometer afwijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:38

joker1977

Tweakert

[...]

Ik denk dat SRAM het op zich wel goed heeft, maar dat de classificatie van "Ride Style: Road" nogal subjectief is. Je kunt Belgische wegen ook "Road" noemen maar 1 bar meer is daar niet zo gek tov. het aangestreken asfalt wat we in grote delen van Nederland kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:42
Ik kan maar niet echt wennen aan die warmte..
Afgelopen zaterdag een tourtocht gefietst, 140km, maar de laatste 40-50km had ik het behoorlijk zwaar..
De temperatuur was alweer boven de 30 graden, en veel schaduw was er niet te vinden..

Gelukkig is de temperatuur komende tijd weer wat aangenamer en zit ik hopelijk weer op mijn oude niveau..

Ik raak snel oververhit lijkt het, en ik drink/eet voldoende, maar krijg toch teveel last van de warmte en daardoor kakt mijn performance echt in..

Mogelijk ligt het ook aan mijn kleding, ik heb het idee dat mijn ondershirt teveel warmte vast houd en ik daardoor niet goed "afkoel".

Fietsen jullie met die hitte met een ondershirt? Ik zie op diverse sites ook extra cool ondershirts, helpt dit?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
joker1977 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Ik denk dat SRAM het op zich wel goed heeft, maar dat de classificatie van "Ride Style: Road" nogal subjectief is. Je kunt Belgische wegen ook "Road" noemen maar 1 bar meer is daar niet zo gek tov. het aangestreken asfalt wat we in grote delen van Nederland kennen.
Als ik hem op gravel & wet zet komt het meer in de buurt ja.
Een tool maken, en dan zoveel opties inbouwen dat je naar jouw waarheid kan toerekenen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:53:
Gelukkig is de temperatuur komende tijd weer wat aangenamer en zit ik hopelijk weer op mijn oude niveau..

Ik raak snel oververhit lijkt het, en ik drink/eet voldoende, maar krijg toch teveel last van de warmte en daardoor kakt mijn performance echt in..

Mogelijk ligt het ook aan mijn kleding, ik heb het idee dat mijn ondershirt teveel warmte vast houd en ik daardoor niet goed "afkoel".

Fietsen jullie met die hitte met een ondershirt? Ik zie op diverse sites ook extra cool ondershirts, helpt dit?
"Extra cool ondershirts" klinkt als marketing-BS. Ik zou eens proberen zonder ondershirt te fietsen, dat kost niks en is makkelijk te testen. Het kan vaak ook al enorm helpen om je rits iets open te doen en desnoods even wat water over je heen te gooien om met rijwind wat extra koeling te krijgen door verdamping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 14:44

LGU

Afgelopen zaterdag een tourtocht gefietst, 140km, maar de laatste 40-50km had ik het behoorlijk zwaar..
De temperatuur was alweer boven de 30 graden, en veel schaduw was er niet te vinden..

Gisteren was wel een uitzonderlijke dag qua condities en normaliter plan is dan de ritjes wat vroeger in de ochtend maar vanwege 'geplande' tour rit met gezamelijk start om 10.00 uur weinig keus dan door de warmte heen te trappen.

Ik rij zelf altijd met een merino ondershirt zodat zweet in ieder geval niet op de huid blijft zitten. Gisteren na 30km was zowel het ondershirt, shirt en broek al volledig wit uitgeslagen van de zweet. Ik heb niet het idee dat er bij deze tempraturen heel veel andere opties om sneller of beter af te koelen.

Zorgen dat je blijft drinken, zelfs als je eigenlijk niet meer wilt is hetgeen ik probeer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
LGU schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Gisteren was wel een uitzonderlijke dag qua condities en normaliter plan is dan de ritjes wat vroeger in de ochtend maar vanwege 'geplande' tour rit met gezamelijk start om 10.00 uur weinig keus dan door de warmte heen te trappen.

Ik rij zelf altijd met een merino ondershirt zodat zweet in ieder geval niet op de huid blijft zitten. Gisteren na 30km was zowel het ondershirt, shirt en broek al volledig wit uitgeslagen van de zweet. Ik heb niet het idee dat er bij deze tempraturen heel veel andere opties om sneller of beter af te koelen.

Zorgen dat je blijft drinken, zelfs als je eigenlijk niet meer wilt is hetgeen ik probeer te doen.
Ik heb ook een merino ondershirt, en die was ook flink wit uitgeslagen afgelopen zaterdag..
Maar ik had het toch te warm, @joker1977 ik zal volgende keer geen ondershirt aan doen..
Die extra cool ondershirts is meestal van dat mesh spul, wel een stuk luchtiger/lichter dan merino wol.

En verder heb ik me inderdaad proberen af te koelen door mezelf nat te maken op verzorgingsposten en genoeg te drinken, isotonic drink was wel nodig, want ik heb in die 4,5 uur bijna 4,5 liter weg gedronken, en had het gevoel dat het nog steeds niet genoeg was..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
LGU schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:11:
[...]

poe... ik weet dat merino goed werkt bij flink uiteenlopende temperaturen.. ik heb zelf ook een merino ondershirt, maar die draag ik echt alleen als het wat kouder is..

Ik weet niet of wat jij aangeeft met "zodat zweet niet op de huid blijft zitten" wat toevoegt als je wilt afkoelen.
Je moet zweet namelijk niet zomaar "af voeren" maar juist laten verdampen vanaf de huid. het proces van verdampen kost namelijk energie en die wordt aan de huid onttrokken als warmte. (evaporative cooling) Daardoor koel je af.
1 van de voorwaardes is dat de lucht dus wel droog moet zijn, en stilstaande lucht is al snel verzadigd. (daarom heb je dus ook een ventilator nodig als je indoor fietst. Op de fiets heb je eigenlijk altijd wel rijwind, dus dat helpt al een hoop, qua kleding moet de wind gewoon zo goed mogelijk bij je huid kunnen komen, dus zo min mogelijk lagen en die ene laag die je nodig hebt, met een zo open mogelijke structuur.

ik heb ook een tijd gehad dat ik ook bij warm weer nog een ondershirtje droeg, maar het bevalt eigenlijk een stuk beter met maar 1 laag.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
Het beste wat je kunt doen tegen de warmte is veel fietsen in de warmte. Als je een Garmin hebt geeft die ook aardig aan of je beetje bent geacclimatiseerd tegen de warmte.

De prestatie neemt hoe dan ook af voor bijna iedereen in echt warm weer, dus daar ontkom je niet aan. Je kunt het wel iets verbeteren dus. Mooie van fietsen in warm weer is dat het goede adaptie-effecten heeft (op sommige punten vergelijkbaar met een hoogtestage). Ik zie het zelf dus maar als een extra goede training :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 26-06 12:46
[...]

Ja ok, maar 7 bar terwijl zowel banden als velgen maar 5 bar aan kunnen, is helemaal scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:24:
Het beste wat je kunt doen tegen de warmte is veel fietsen in de warmte. Als je een Garmin hebt geeft die ook aardig aan of je beetje bent geacclimatiseerd tegen de warmte.

De prestatie neemt hoe dan ook af voor bijna iedereen in echt warm weer, dus daar ontkom je niet aan. Je kunt het wel iets verbeteren dus. Mooie van fietsen in warm weer is dat het goede adaptie-effecten heeft (op sommige punten vergelijkbaar met een hoogtestage). Ik zie het zelf dus maar als een extra goede training :).
Ja, de Garmin staat op 60% sinds zaterdag.. Maar mijn gevoel zegt 10% :)
Het probleem bij mij zit hem echt in de warmte niet kwijt kunnen, ik ga komende tijd eens zonder ondershirt fietsen, kijken hoe dat bevalt, en mocht het toch te fris worden dan kijk ik wel naar iets zoals dit: https://www.mantel.com/craft-stay-cool-superlight-mesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik ben in de warmte overigens erg happy met dit shirt (zonder ondershirt):

https://www.rapha.cc/nl/e...jersey/product/PFY04XXDNW

Icm de S Works Prevail 2 helm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 14:44

LGU

Prulleman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:24:
[...]

poe... ik weet dat merino goed werkt bij flink uiteenlopende temperaturen.. ik heb zelf ook een merino ondershirt, maar die draag ik echt alleen als het wat kouder is..

Ik weet niet of wat jij aangeeft met "zodat zweet niet op de huid blijft zitten" wat toevoegt als je wilt afkoelen.
Je moet zweet namelijk niet zomaar "af voeren" maar juist laten verdampen vanaf de huid. het proces van verdampen kost namelijk energie en die wordt aan de huid onttrokken als warmte. (evaporative cooling) Daardoor koel je af.
1 van de voorwaardes is dat de lucht dus wel droog moet zijn, en stilstaande lucht is al snel verzadigd. (daarom heb je dus ook een ventilator nodig als je indoor fietst. Op de fiets heb je eigenlijk altijd wel rijwind, dus dat helpt al een hoop, qua kleding moet de wind gewoon zo goed mogelijk bij je huid kunnen komen, dus zo min mogelijk lagen en die ene laag die je nodig hebt, met een zo open mogelijke structuur.

ik heb ook een tijd gehad dat ik ook bij warm weer nog een ondershirtje droeg, maar het bevalt eigenlijk een stuk beter met maar 1 laag.
Kijk, zo kun je dus altijd iets leren. _/-\o_

Hopelijk blijft het weer van juni de rest van de zomer aanwezig. Bij een volgende rit met +30 graden zal ik zeker eens proberen om te fietsen zonder ondershirt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:36:

500 euro verder, maar dan heb je ook wat.

Ik ga die 3 warme dagen in NL wel wat vroeger in de ochtend, of gewoon daagje naar het strand.

Goede spullen helpen uiteraard..

PS hoe bevalt die helm met vliegjes etc? Ik heb nu een POC helm, heel erg fijn. Maar nog nooit zoveel vliegen gevangen als met deze helm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:38
joker1977 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:42:
[...]

1 bar minder daar zou ik eerder zeggen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 09:30
mhr-zip schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Ik ga die 3 warme dagen in NL wel wat vroeger in de ochtend, of gewoon daagje naar het strand.

PS hoe bevalt die helm met vliegjes etc? Ik heb nu een POC helm, heel erg fijn. Maar nog nooit zoveel vliegen gevangen als met deze helm.
Hier ook last van, Kask Valegro.
Maar mijn vraag, wat doe je met een vliegje op je hoofd door fietsen of toch ff stoppen :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-06 21:41

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

BraX schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Maar mijn vraag, wat doe je met een vliegje op je hoofd door fietsen of toch ff stoppen :D?
Onlangs een bijensteek op mijn hoofd tijdens het fietsen, dat kwam wel binnen, moet ik zeggen. Dacht dat die wel weg ging geraken uit het doolhof van mijn helm, niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
mhr-zip schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Ja deze vangt inderdaad ook veel vliegen, maar dat neem ik maar op de koop toe. Rijd eigenlijk altijd met deze helm als het warmer is dan graadje of 18 en dat bevalt me top. Voor kouder weer gebruik ik de Kask Utopia.

En inderdaad duur materieel allemaal, maar ik vind het fijn als ik goede spullen heb (en me lekker laat inpakken door alle marketing bs van bijv Rapha >:))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 02-07 15:34

Boven de 20 graden of vol in de zon gewoon geen ondershirt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Hobby mag toch ook wel wat geld kosten? :P
Ik heb in de afgelopen jaren ook meer geld uitgegeven aan kleding, helm, gereedschappen etc, dan aan mijn fiets..
Ondertussen 4 Fietbroeken, 6-7 shirtjes, 2 paar schoenen, en een complete gereedschapskist bij elkaar verzameld..
Mijn vrouw wordt er af en toe wel gek van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:59

Phydomir

Dennis

Ik heb het nog nooit fris gehad op de fiets (zonder ondershirt) met 25+ graden buiten.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
BraX schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Ik heb hier nog een budget helm van de lidl, daar zit grof gaas in verwerkt. Houdt de grotere insecten goed tegen. Snap niet goed waarom duurdere merken dat niet doen. Lijkt me een prima oplossing namelijk.
Bij twijfel stop ik altijd, maar dan is het insect in kwestie meestal al vertrokken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
verstappen33 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:13:
Hobby mag toch ook wel wat geld kosten? :P
Ik heb in de afgelopen jaren ook meer geld uitgegeven aan kleding, helm, gereedschappen etc, dan aan mijn fiets..
Ondertussen 4 Fietbroeken, 6-7 shirtjes, 2 paar schoenen, en een complete gereedschapskist bij elkaar verzameld..
Mijn vrouw wordt er af en toe wel gek van.
De vraag is: "Hoeveel fietsen heb je" :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Mistraller schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:17:
[...]

De vraag is: "Hoeveel fietsen heb je" :P
Nog maar 1, en dat was geen hele dure..
Nummer 2 gaat binnenkort denk in bestelling, maar moet even kijken wat de levertijden zijn (die zijn lang heb ik begrepen), anders ga ik misschien voor modeljaar 2024..

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Requiem19
Het is hier thuis zelfs zo ver dat m’n vriendin en ik beiden een dedicated wielren-kledingkast hebben 🙈. (Verhuisd, dus gelijk de kledingkasten geupgrade).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV316njpHiRKFhgfT0m121yY-MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeYgXNZ77nX1fKtIERFnscd1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-07 08:34

Je lichaam heeft echt de tijd nodig om te gaan aanpassen. Je merkt dat bijvoorbeeld doordat je met deze hitte na een tocht de volgende dag een stuk zwaarder bent. Je houdt vocht vast. Als je eraan gewend bent dan wordt dat vocht niet meer vastgehouden. De eerste keer hitte is voor mij ook altijd vervelend geweest. Maar....de ervaring leert dat er gewenning zal optreden. Ook al ben ik geen fan van hitte heb ik toch zeer extreme uitdagingen prima doorstaan in extreme hitte.

En .....kleding gaat niet het verschil maken (tenzij je nu nog in winterkleding fietst). Zelf rij ik tegenwoordig zonder ondershirt als het warm is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:19:
Het is hier thuis zelfs zo ver dat m’n vriendin en ik beiden een dedicated wielren-kledingkast hebben 🙈. (Verhuisd, dus gelijk de kledingkasten geupgrade).

[Afbeelding]
Mijn vrouw fietst ook. Maar we hebben allebei een plank waar alles opgepropt in ligt en in de garage een kast met de meuk die je pas pakt als je bijna weggaat (helm, (hand)schoenen, lampje etc...
Beide kasten ongeveer 42x zo rommelig als dit :+
Nu zijn wij wel van het motto dat je aan ons huis mag zien dat er geleefd wordt haha. Alleen jammer dat pubers dat in een nanoseconde kopiëren maar nog een tandje erger kunnen 8)7

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Stillekracht schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Je lichaam heeft echt de tijd nodig om te gaan aanpassen. Je merkt dat bijvoorbeeld doordat je met deze hitte na een tocht de volgende dag een stuk zwaarder bent. Je houdt vocht vast. Als je eraan gewend bent dan wordt dat vocht niet meer vastgehouden. De eerste keer hitte is voor mij ook altijd vervelend geweest. Maar....de ervaring leert dat er gewenning zal optreden. Ook al ben ik geen fan van hitte heb ik toch zeer extreme uitdagingen prima doorstaan in extreme hitte.

En .....kleding gaat niet het verschil maken (tenzij je nu nog in winterkleding fietst). Zelf rij ik tegenwoordig zonder ondershirt als het warm is.
Ik doe daarom ook duurritten als training voor de vierdaagse. Het lopen zelf dat geloof ik verder wel, als mijn lijf maar snapt hoe het met de hitte, slaapgebrek, voeding, en recovery om moet gaan. En vergeet ook het mentale stuk niet. Weten dat je opnieuw de hitte in moet.
Hitte training wordt pas heel recent genoemd bij vierdaagse trainingen. Terwijl het hele evenement dreigt te ontsporen bij hitte.

Wat ik bij het lopen met extreem weer doe; is een natte katoenen doek om mijn pols knopen. Ik vermoed dat dit met fietsen ook best eens kan schelen. Nooit geprobeerd.

Ik fiets overigens wel met ondershirtje. Dan kan ik tenminste mijn jersey lekker openritsen zonder meteen als hairy monster op de fiets te zitten :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:20:
[...]

En vergeet ook het mentale stuk niet.
Na ruim 40 jaar mentale training, ben ik nog steeds niet toe aan een wandelvierdaagse O-)

Grappen over mijn mentale toestand incoming, in
3
2
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

mvds

Totally awesome!

Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:36:

€170 voor één shirt? 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
mvds schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:40:
[...]

€170 voor één shirt? 8)7
Als je hem niet in de sale koopt wel ja ✌️.

Verder snap ik het commentaar op dit soort keuzes nooit zo. Je hebt dure kleding en goedkope kleding, net als dure fietsen en goedkope fietsen. Wat mij betreft maakt iedereen daar lekker z’n eigen keuzes in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:47:
[...]

Als je hem niet in de sale koopt wel ja ✌️.

Verder snap ik het commentaar op dit soort keuzes nooit zo. Je hebt dure kleding en goedkope kleding, net als dure fietsen en goedkope fietsen. Wat mij betreft maakt iedereen daar lekker z’n eigen keuzes in.
Ieder mag het helemaal zelf weten hoor, daar niet van... En van veel dingen denk ik wel dat je het verschil in prijs ook echt wel terugziet in kwaliteit of gebruikte materialen. (zoals bij fietsen) Maar bij zoiets als een fietsshirt vraag ik mij wel af in hoeverre je het verschil tussen een shirt van €80 (wat ik al veel vind) en eentje van €170 nog merkt.

Maar als jij er blij mee bent, dan ben ik ook blij voor jou hoor. Het is jouw geld, dus doe ermee wat je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
ik zie mijn fiets + fietspullen zoals kleding hetzelfde als mijn bureau, bureaustoel, computer en mobiele telefoon. Je gebruikt het zoveel uren in de week, dan is het in mijn ogen te verantwoorden als het wat meer kost.

Ik ben overigens vorige jaar begonnen met alles in de outlet van Mantel te kopen en kocht een Cannondale uit mijn geboortejaar om te kijken of het fietsen mij beviel, Dat was zo dus nu doet het wat minder pijn.

Assos heeft uitverkoop, mooie korting kunnen scoren op 2 MILLE GT Jersey C2 shirtjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
mvds schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:52:
[...]

Ieder mag het helemaal zelf weten hoor, daar niet van... En van veel dingen denk ik wel dat je het verschil in prijs ook echt wel terugziet in kwaliteit of gebruikte materialen. (zoals bij fietsen) Maar bij zoiets als een fietsshirt vraag ik mij wel af in hoeverre je het verschil tussen een shirt van €80 (wat ik al veel vind) en eentje van €170 nog merkt.

Maar als jij er blij mee bent, dan ben ik ook blij voor jou hoor. Het is jouw geld, dus doe ermee wat je wilt :)
Mijn probleem is dat ik niet zo hard fiets, compenseer ik dan maar door gesoigneerd op de fiets te zitten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:48
Requiem19 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Mijn probleem is dat ik niet zo hard fiets, compenseer ik dan maar door gesoigneerd op de fiets te zitten :-).
Haha mooie redenering :P !

Meestal draai ik hem om: pas mooie nieuwe spulletjes als ik net zo goed kan fietsen als de spullen eruit zien. Werkt motiverend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Iemand wat wijsheid over banddiktes?

Ik rij geloof ik al 10 jaar op 700x23 want dunner en harder is beter was vroeger de filosofie. (eerst Ultremo's nu 5000gp's)

Zit nu naar mooie p zero's te kijken maar die zijn in de winkel waar ik shop alleen in 700x28 te krijgen.
Hoeveel verschil ga ik merken hiermee?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
Dinictus208 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:45:

Ik rij geloof ik al 10 jaar op 700x23 want dunner en harder is beter was vroeger de filosofie. (eerst Ultremo's nu 5000gp's)

Zit nu naar mooie p zero's te kijken maar die zijn in de winkel waar ik shop alleen in 700x28 te krijgen.
Als ze aanlopen tegen je frame sowieso heel veel.

Of te wel: past het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95

Stap van 23 naar 28 is wel aanzienlijk als het gaat om comfort. Past dit wel in je frame? Vaak zie je dat oudere frames stoppen bij 25/26.

Hou ook even rekening met je velgbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33

Ligt ook voornamelijk aan de ondergrond waarop je fietst, fiets je over supervlak asfalt, dan zul je weinig verschil merken.

Bredere banden geven net wat meer comfort als de ondergrond wat ruwer is, daarnaast kun je dus wat lagere druk in de banden doen, waardoor je dus ook minder stuitert over klinkers, dus meer contact met de weg en in theorie ook sneller..

Ikzelf ben vorige week over gegaan van 25 naar 28mm, je gaat erop letten, maar eigenlijk merk ik weinig tot geen verschil, ben er niet sneller of langzamer van geworden.. Wel iets meer comfort over bijvoorbeeld klinkers etc.. Je stuitert niet zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Goede punten, ik moet thuis even kijken. Wat is het smalste punt van je fiets dan? Onderaan bij de achteras?
of je rem? (want dan haal je gewoon ff een remblokjes eruit.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Dinictus208 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:52:
Goede punten, ik moet thuis even kijken. Wat is het smalste punt van je fiets dan? Onderaan bij de achteras?
of je rem? (want dan haal je gewoon ff een remblokjes eruit.
Dat kan je het handigst meten door overal een inbus sleutel (van verschillende diktes) langs te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Of gewoon band monteren en proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

haha ja en dan ontdekken dat het niet past als je net 120 euro kapot hebt geslagen op die P zero's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
DDX schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:13:
Of gewoon band monteren en proberen.
Dinictus208 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:18:
haha ja en dan ontdekken dat het niet past als je net 120 euro kapot hebt geslagen op die P zero's.
Precies. En als je wiel dan niet meer rond wil, is de band 1 maat te groot. 1,5mm speling bij een carbon voorvork is het minimum heb ik eens gelezen..

Zo ben ik laatst van 23mm via 28mm naar 26mm gegaan (Pirelli valt op een oude smalle velg als 25mm, volgens de verpakking. Bij mij liep de 28mm band aan op het midden van de boog van de achterrem overigens.

Verpakking voorzichtig openen zodat hij terug in het rek kan, dan kun je (proberen) de band ruilen. Vraag het anders even na bij de verkoper. ;)

edit: P zero Road is een stukje voordeliger dan de Race, en gaat wat langer mee zegt de marketing.

[ Voor 31% gewijzigd door guapper op 26-06-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

guapper schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:20:
[...]

[...]

Precies. En als je wiel dan niet meer rond wil, is de band 1 maat te groot. 1,5mm speling bij een carbon voorvork is het minimum heb ik eens gelezen..

Zo ben ik laatst van 23mm via 28mm naar 26mm gegaan (Pirelli valt op een oude smalle velg als 25mm, volgens de verpakking. Bij mij liep de 28mm band aan op het midden van de boog van de achterrem overigens.

Verpakking voorzichtig openen zodat hij terug in het rek kan, dan kun je (proberen) de band ruilen. Vraag het anders even na bij de verkoper. ;)

edit: P zero Road is een stukje voordeliger dan de Race, en gaat wat langer mee zegt de marketing.
Ja maar bro, ik heb RACE nodig zo hard ga ik overal! :o
Ps bedoel je dan VELO? want road zie ik niet echt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dinictus208 op 26-06-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zolang je er niet mee gaat fietsen kan je het toch gewoon terugsturen (naar bijvoorbeeld futurumshop) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:03

aerofreak

Steve Jobs

Tijd voor een nieuwe fiets dus

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 10:51
Marmotte 2023:
Nou dat ging niet helemaal volgens plan.
Croix de fer heb ik rustig aan gereden om te voorkomen dat ik zou opblazen. Tijdens de afdaling nog wel gestoken door een wesp. Dat was niet ideaal. Om met 60kmh een wesp los te trekken van je gezicht. Vervolgens aan het eind van de afdaling bij een eerste aanzet kramp gekregen in de linker adductor. Vreemd moment voor mij om al kramp te krijgen. Nog geen 2en half uur bezig en tot dat moment nog geen gekke dingen gedaan. Kon gelukkig vrij gemakkelijk rustig door blijven trappen en de kramp trok al snel weg.

Aan het begin van de Mollard direct weer kramp in de adductor. Toen afgestapt en even de tijd genomen om goed te strekken. Vervolgens de rest omhoog nog een lekker temp kunnen rijden. Wel begon ik hier echt al enorm tegen de rest van de rit op te gaan zien. Hopend dat de kramp niet verder zou gaan opspelen.

Op de Telegraph merkte je al wel dat het flink warm werd. Dus daar een tandje terug gedaan. Maar geen last van kramp of iets anders.
Daarna begon de ellende. Na na de grote keien in Valloire bij het aanzetten opnieuw kramp. En dit keer trok het niet zo snel weg. Opnieuw tijd genomen om goed te rekken en te strekken maar ik kon niet langer dan 5 minuten zittend fietsen. Moest constant uit het zadel komen om de kramp tegen te houden. Af en toe lukte dit niet en schoot de kramp er alsnog in.
Met een paar tussenpauzes alsnog boven gekomen op de Galibier. Gelukkig kon ik nog wel genieten daar van het uitzicht.

De afdaling en het tussenstuk naar AdH ging prima. Met een groepje daarheen gereden en we hadden een lekker tempo. De eerste kilometers van de AdH gingen bijzonder goed nog. Wel veel uit het zadel moeten komen maar op deze manier zou ik wel boven komen.
Bij kilometer 4 ging het echter weer snel achteruit. De brandende zon werkte hier dan ook echt niet mee. Met veel extra pauzes en kramp momenten na 9 uur en 5 minuten dan eindelijk binnen gekomen. Al met al dik een uur langer dan ik van te voren gedacht en gehoopt had.

Voor nu zijn de overheersende emoties nog steeds teleurstelling, boosheid en verdrietig. Ik ben echter wel trots dat ik niet heb opgegeven en ben doorgegaan tot het einde.

24 uur later heb ik echt nog steeds geen idee wat deze kramp heeft kunnen veroorzaken. Ik was goed vooraf gehydrateerd. Tot dat moment ook on point met voeding en drinken. Croix de fer grotendeels gereden met een andere Nederlander en beetje praatje mee gehouden. Kon nog goed een gesprek voeren zonder te moeten happen naar adem. Dus de intensiteit zal het ook niet geweest zijn.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Dinictus208 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Ja maar bro, ik heb RACE nodig zo hard ga ik overal! :o
Ps bedoel je dan VELO? want road zie ik niet echt.
Ik ben nog oldscool, van de bbb; misschien ben jij op zoek naar tubeless?

Anyway: https://www.mantel.com/pirelli-p-zero-road-racefiets-band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

guapper schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Ik ben nog oldscool, van de bbb; misschien ben jij op zoek naar tubeless?

Anyway: https://www.mantel.com/pirelli-p-zero-road-racefiets-band
Nee niet tubeless, ik had niet goed gekeken, er is inderdaad ook ROAD! dank je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-07 15:50
Michaelg schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:39:
Marmotte 2023:
Croix de fer heb ik rustig aan gereden om te voorkomen dat ik zou opblazen. Tijdens de afdaling nog wel gestoken door een wesp. Dat was niet ideaal. Om met 60kmh een wesp los te trekken van je gezicht. Vervolgens aan het eind van de afdaling bij een eerste aanzet kramp gekregen in de linker adductor. Vreemd moment voor mij om al kramp te krijgen. Nog geen 2en half uur bezig en tot dat moment nog geen gekke dingen gedaan. Kon gelukkig vrij gemakkelijk rustig door blijven trappen en de kramp trok al snel weg.

Aan het begin van de Mollard direct weer kramp in de adductor. Toen afgestapt en even de tijd genomen om goed te strekken. Vervolgens de rest omhoog nog een lekker temp kunnen rijden. Wel begon ik hier echt al enorm tegen de rest van de rit op te gaan zien. Hopend dat de kramp niet verder zou gaan opspelen.

Op de Telegraph merkte je al wel dat het flink warm werd. Dus daar een tandje terug gedaan. Maar geen last van kramp of iets anders.
Daarna begon de ellende. Na na de grote keien in Valloire bij het aanzetten opnieuw kramp. En dit keer trok het niet zo snel weg. Opnieuw tijd genomen om goed te rekken en te strekken maar ik kon niet langer dan 5 minuten zittend fietsen. Moest constant uit het zadel komen om de kramp tegen te houden. Af en toe lukte dit niet en schoot de kramp er alsnog in.
Met een paar tussenpauzes alsnog boven gekomen op de Galibier. Gelukkig kon ik nog wel genieten daar van het uitzicht.

De afdaling en het tussenstuk naar AdH ging prima. Met een groepje daarheen gereden en we hadden een lekker tempo. De eerste kilometers van de AdH gingen bijzonder goed nog. Wel veel uit het zadel moeten komen maar op deze manier zou ik wel boven komen.
Bij kilometer 4 ging het echter weer snel achteruit. De brandende zon werkte hier dan ook echt niet mee. Met veel extra pauzes en kramp momenten na 9 uur en 5 minuten dan eindelijk binnen gekomen. Al met al dik een uur langer dan ik van te voren gedacht en gehoopt had.

Voor nu zijn de overheersende emoties nog steeds teleurstelling, boosheid en verdrietig. Ik ben echter wel trots dat ik niet heb opgegeven en ben doorgegaan tot het einde.

24 uur later heb ik echt nog steeds geen idee wat deze kramp heeft kunnen veroorzaken. Ik was goed vooraf gehydrateerd. Tot dat moment ook on point met voeding en drinken. Croix de fer grotendeels gereden met een andere Nederlander en beetje praatje mee gehouden. Kon nog goed een gesprek voeren zonder te moeten happen naar adem. Dus de intensiteit zal het ook niet geweest zijn.
Erg herkenbaar verhaal. Vandaag ruim 10uur in de auto gezeten van Bourg D naar huis en de tijd gehad om erover na te denken of ik nou blij met mijn tijd moet zijn of niet. En eigenlijk ben ik er nog steeds niet uit. Ik heb 9u 2min netto gereden..

Ik ben ook bewust heel rustig op de Croix en de Mollard gestart en kreeg ondanks voldoende eten en drinken de eerste kramp verschijnselen al op de Telegraph.. Uiteindelijk de hele dag nergens de waardes kunnen rijden die ik van te voren gehoopt/verwacht had.

Wellicht dat ik van te voren de Marmotte ook wel onderschat heb, en mijzelf juist overschat, of dat het gewoon kwam door de bizar zware omstandigheden. De Alpe was echt een slagveld, met mensen die KO lagen langs de kant van de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
YLMOSE schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:29:
[...]

Erg herkenbaar verhaal. Vandaag ruim 10uur in de auto gezeten van Bourg D naar huis en de tijd gehad om erover na te denken of ik nou blij met mijn tijd moet zijn of niet. En eigenlijk ben ik er nog steeds niet uit. Ik heb 9u 2min netto gereden..

Ik ben ook bewust heel rustig op de Croix en de Mollard gestart en kreeg ondanks voldoende eten en drinken de eerste kramp verschijnselen al op de Telegraph.. Uiteindelijk de hele dag nergens de waardes kunnen rijden die ik van te voren gehoopt/verwacht had.

Wellicht dat ik van te voren de Marmotte ook wel onderschat heb, en mijzelf juist overschat, of dat het gewoon kwam door de bizar zware omstandigheden. De Alpe was echt een slagveld, met mensen die KO lagen langs de kant van de weg.
Net een mooi podcastje over geluisterd:

https://open.spotify.com/episode/2vAj28YJd7nofXQuIsBtqM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-07 15:50
Heb die podcast ook geluisterd, maar geloof me, had voor een vermogen aan sportvoeding mee met Maurten gels, poeder, repen, cliff bar blocks en nuun tabletten. Dagen van te voren veel zout, magnesium i.c.m. veel vocht naar binnen gewerkt. Veel koolhydraten gegeten, minder eiwitten & vetten.

Dus vraag me af wat je nog meer kunt doen. Zag op mijn Garmin 43 graden heeft genoteerd, dat was waarschijnlijk op de Alpe.. Toen we al ruim 170 km met 4.000 hoogtemeters achter de rug hadden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:34
Als ik al die verhalen lees over de Marmotte, krijg ik steeds minder zin in de Alpenbrevet in september....

Was toch voor de lol dit allemaal? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
YLMOSE schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:59:
[...]

Heb die podcast ook geluisterd, maar geloof me, had voor een vermogen aan sportvoeding mee met Maurten gels, poeder, repen, cliff bar blocks en nuun tabletten. Dagen van te voren veel zout, magnesium i.c.m. veel vocht naar binnen gewerkt. Veel koolhydraten gegeten, minder eiwitten & vetten.

Dus vraag me af wat je nog meer kunt doen. Zag op mijn Garmin 43 graden heeft genoteerd, dat was waarschijnlijk op de Alpe.. Toen we al ruim 170 km met 4.000 hoogtemeters achter de rug hadden. 8)7
Was je een beetje geacclimatiseerd of rechtstreeks uit Nederland?
De ene zweet echt heel veel meer zout dan de ander heb ik geleerd..
Ze noemden ook een merk sportdrank in de podcast waar eigenlijk helemaal niet zoveel zout in zat (weet ff niet meer welke dat was).

Bij klimmen spreek je ook andere spieren aan, misschien dat die verkrampten?

Verder weet ik het ook niet, ik vind de Van Brienenoordbrug al hoog :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 02-07 15:53

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Als je dit soort omstandigheden niet elke dag doet, kan je er nog zo goed tegenaan gaan eten/drinken, dat trekt je lichaam gewoon niet meer.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Volgende keer dus maar net als Van Vleuten met de race fiets op de trainer in de sauna...? Klinkt eerder als een hitte acclimatisatie pijnpunt dan als een voedingprobleem.

Een echte hitte acclimatisatie kost wel veel tijd: 9-12 dagen:

https://www.trainingpeaks...at-training-for-cyclists/
Most studies find that 9-12 days of heat acclimatization training is the minimum amount necessary to earn physiological and performance adaptations.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Vanaf de voet van de Galibier tot aan de top en vanaf de voet van de AdH was het echt wel extreem heet. Richting de AdH heb je dat nog niet zo door omdat je vanaf de top van de Galibier haast niet onder de 40kph komt tot aan AdH. Maar vanaf km 3 begon bij mij ook echt de hitte toe te slaan. 40 graden, volle zon en bijna geen rijwind is echt heel heftig.

Zal morgen wel een wat uitgebreider verslagje maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C4VfHSwdcrXX5RfZqYfRBvXPV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nm4hBftSsm3kFZ4B0WJWWzI6.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit is wat m'n Garmin qua hitte registreerde.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-06 18:46

Fisico

by Fabian

[...]

Vorig jaar het ronde van de Renner gedaan met 35 graden volgens de weerapp en smeltend asfalt her en der en toen ging het lichaam ook echt helemaal uit. Eindeloos veel gedronken en gegeten, zelfs nog halverwege een klim gestopt in een dorpje voor extra vocht. Het zijn al bijzondere inspanningen maar met dit soort temperaturen is het echt niet te doen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Uh sjah, vorig jaar Marmotte uitgevallen door de hitte, op de eerste warme dag in NL dit jaar iets vergelijkbaars en bij de Jean Nelissen Classic ook de handdoek in de ring moeten gooien halverwege.

Na het afstappen in Frankrijk heb ik me nog eens extra goed verdiept in sportvoeding, hydratatie en inspanning bij hitte. Maar het blijft maar voorkomen. Ik vermoed dat ik er ook gewoon sneller last van heb. Enige dat ik echt nog kan wijzigen is beter acclimatiseren, maar om nu een week extra verlof op te nemen, dubbele laag kleding aan in de zomer of zonder airco aan daarheen rijden vind ik het eigenlijk niet waard.

Een Elfstedentocht, AGR van 240km of de Trois Ballons fietsen is geen enkel probleem. Als het maar onder de 25 graden is.

Edit: Leesvoer:
https://www.topsporttopic...-goed-als-een-hittekamer/

https://www.trainingpeaks...d-race-in-hot-conditions/

[ Voor 13% gewijzigd door SirLenncelot op 26-06-2023 23:13 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:25
Hier ook de Marmotte gefietst gisteren. Krap/net niet hersteld van hamstring klachten (door overtraining) toch maar op de fiets gestapt, uit eindelijk net onder de 10 uur gefinisht waar ik nog wel soort van tevreden mee ben voor een eerste keer.

Heb de dag niet ervaren als extreem warm, ik had me ingesteld op veel erger in ieder geval. In die regio kan het echt nog veel bonter dan het gisteren was, alleen aan de voet van de alp had ik het 'warme deken' gevoel.

Ik heb onderweg erg veel ongevallen gezien, mensen die in de berm geholpen werden door ambulance personeel. Ook is er iemand door een motorrijder van achteren aangereden. Vooral op de Mollard leek dit veel voor te komen, misschien geen heel geslaagde route omlegging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

nowherebound123 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:22:.
Ik heb onderweg erg veel ongevallen gezien, mensen die in de berm geholpen werden door ambulance personeel. Ook is er iemand door een motorrijder van achteren aangereden. Vooral op de Mollard leek dit veel voor te komen, misschien geen heel geslaagde route omlegging.
Op de Mollard eigenlijk geen enkele auto of motor gezien. De Telegraphe op was het wel heel erg druk. Vooral (sport)motoren die de berg opknalde.
Bijna bovenop de Galibier wel nog een motorrijder en fietser in de berm zien liggen met politie en medisch personeel erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-07 21:44
Toen ik de Marmotte reed, jaren geleden, zag je vooral op de eerste klim mensen terug naar beneden lopen.

Ketting kapot, fiets kapot, van alles.... geen idee waarom je zou gaan met een niet-onderhouden fiets, maar vooruit.

Het laatste deel van de route kreeg ik last van m'n voeten, en kon ik bijna geen kracht meer zetten. De onderkant van m'n voeten deed te veel pijn. Veel gerust, maar goed... eerste keer en gewoon uitgereden, dus prima tevreden.

Daarna ging ik naar de winkel van @mhr-zip en heb ik nooit meer last gehad van m'n voeten.

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Salteh schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:41:
Toen ik de Marmotte reed, jaren geleden, zag je vooral op de eerste klim mensen terug naar beneden lopen.

Ketting kapot, fiets kapot, van alles.... geen idee waarom je zou gaan met een niet-onderhouden fiets, maar vooruit.
Misschien zijn die mensen niet echt bewust geweest van de belasting die de fiets te verduren krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-07 21:44
Ja, maar ga dan lekker een simpele tocht om de hoek rijden i.p.v. de Marmotte :).

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:06
Ik denk dat het hier weer allemaal gaat om aannames @Salteh Als je volgende week naar de Tour de France kijkt of naar een willekeurige voorjaarsklassieker zie je gebroken kettingen, derailleurs die er scheef onderhangen of niet werken, lekke banden of wielsetjes die breken.

Terwijl elke fiets na elke rit een beurt krijgt door de mechanieker, maar desondanks zijn er dus mankementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik denk dat de meeste mensen denken dat ze hun fiets goed voorbereid hebben, maar onderschatten wat het effect is van zo'n lange dag, met lang veel kracht op de pedalen / drivetrain icm veel snelle afdalingen etc.

Net als dat we gisteren gelezen hebben dat veel mensen de tocht fysieker zwaarder vonden dan gedacht, is het soms moeilijk in te schatten wat er allemaal echt nodig is voor een Gran Fondo als dit.

Ik ga eind augustus met 2 vrienden + vriendin ook de Marmotte rijden en denk dat ik ook goed voorbereid zal zijn. Tegelijkertijd besef ik me ook dat de kans groot is dat ik wel eea ga tegenkomen onderweg waar ik nu nog geen rekening mee gehouden heb.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-07 16:45

djfrankel

It's a trap!

Hier ook de Marmotte gereden en uiteindelijk gefinished in een netto tijd van 8:19. Het was mijn eerste marmotte maar volgens mij was het een zware editie. De Croix de Fer ging wel lekker, zelfs per ongeluk een pr gereden door in 1:31 naar boven te rijden. Mijn trainer had gezegd dat snel starten wel loont omdat je verloren tijd anders maar moeilijk inhaalt, na de Galibier gaat toch iedereen stuk. Vervolgens afgedaald naar de Mollard, dus was ik ook snel boven. Vanaf de Mollard echt een verschrikkelijke afdaling naar het dal. Weg was echt slecht en fiets stuiterde alle kanten op. Wegdek was ook lastig in te schatten omdat het door het bos is en je dan schaduw afgewisseld met zon hebt. Telegraph begon ik ook last te krijgen van kramp verschijnselen en wat gas terug genomen. Toen liep het al richting de 30 graden. Galibier was het echt al een slagveld, ik ging niet meer hard maar haalde nog voldoende mensen in. Op 3 kwart begon ik misselijk te worden wat ook niet meer weg ging. Afdaling naar Bourg d'Osain ging wel oke, bijna hele stuk in een groep gereden tot na het kleine klimmetje wat op zo'n 8km van Bourg eindigd. Ik zat daar in het wiel van iemand die al wat dubieuze lijnen koos. Op den duur reed hij dwars door een gat en ik dus ook waardoor ik mijn laatste volle bidon verloor en wel moest stoppen. De laatste 8km naar Bourg daardoor solo gereden. Daar de Alpe op en dat was echt de hel. 40 graden beneden en heb 5 keer moeten stoppen omdat ik anders zo misselijk werd dat ik over mijn nek zou gaan. Ondanks dat alles heb ik ook op de Alpe nog mensen ingehaald. Dat was een nog groter slagveld.

Uiteindelijk best wel tevreden met mijn tijd, als ik terug kijk heb ik her en der wel wat minuten verloren, maar in de staat waarin ik was kon ik op dat moment ook echt niet harder. Alleen die verloren bidon was jammer maar ook weinig aan te doen op dat moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Gefeliciteerd aan iedereen dat jullie in ieder geval allemaal gefinished zijn! Dat is op zich al een prestatie.

Wel opvallend dat eigenlijk iedereen hier kramp gekregen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:22
Inderdaad respect en gefelicteerd aan iedereen die 'm heeft gereden!

Dit soort verhalen schrikken me wel altijd af wat betreft de Marmotte. Vorig jaar waren er ook dit soort (heftige?) verhalen over een slijtageslag.

Ik heb nog geen GF-ervaring en wil er komend jaar een gaan fietsen. Maar dit klinkt niet heel aanlokkelijk :+

Benieuwd overigens: iemand die inzicht wil geven in zijn/haar voedingsplan? Ik zou denk ik 200 jellies meenemen en betafuel. Maar wellicht is er iemand met een wat verfijndere benadering?

Ugh, ik hoor overigens overal dat de Cube Agree die ik op het oog heb niet meer op voorraad is bij Cube en dus niet meer zal worden geleverd. Nu moet ik wel door op m'n afgeragde gebakje :-(

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Michaelg
Fruitreepje voor start.
Uur .5 beginnen met Powerbar gummies (50)
Uur 1.5 - Gel - bij dam (40)
uur 2 - Gel bovenop Croix de Fer (40)
Uur 2.5 - Gel - bovenop Mollard (40)
Uur 3.5 - Voet Telegraph Beide flessen leeg (200)
Uur 3.5 - Gel - Voet Telegraph (40)
Uur 4.5 - beginnen met powerbar - Voet Galibier (50)
Uur 5.75 - Gel - Top Galibier (40)
Uur 5.75 - 2de fles leeg (160)
1 fles met water en 1 met carbs
Uur 6.5 - Gel - voet Galibier (40)
Uur 7 - Gel - onderaan AdH (40)
Uur 7.5 - Gel - halverwege AdH (40)
Uur 8 - Fles Carbs leeg (80)
860g totaal

Dit was mijn voedingsplan vooraf. Tot aan voet van de Galibier reed ik redelijk op dit schema en had ik ook mijn voedsel en drank netjes op orde.

In de bidons waar ik mee starrte zat 100g per bidon (1 liter bidons) en extra electrolytes. Tussen haakjes is het aantal gram carbs.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Michaelg schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:13:
Fruitreepje voor start.
860g totaal

Dit was mijn voedingsplan vooraf. Tot aan voet van de Galibier reed ik redelijk op dit schema en had ik ook mijn voedsel en drank netjes op orde.

In de bidons waar ik mee starrte zat 100g per bidon (1 liter bidons) en extra electrolytes. Tussen haakjes is het aantal gram carbs.
Als ik het zo tel heb je 6x een bidon van 1 liter opgedronken (als ik het goed begrijp). Was dat achteraf wellicht net iets te weinig op 9 uur fietsen? Op een gegeven moment krijg je het natuurlijk ook steeds moeilijker naar binnen, dus het is makkelijk zo te zeggen achter de computer...

Verder valt me op dat jij veel met gelletjes fietst. Ik ga persoonlijk iets beter op blocks-achtige dingen, maar wellicht maakt dat niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Als ik het zo tel heb je 6x een bidon van 1 liter opgedronken (als ik het goed begrijp). Was dat achteraf wellicht net iets te weinig op 9 uur fietsen? Op een gegeven moment krijg je het natuurlijk ook steeds moeilijker naar binnen, dus het is makkelijk zo te zeggen achter de computer...

Verder valt me op dat jij veel met gelletjes fietst. Ik ga persoonlijk iets beter op blocks-achtige dingen, maar wellicht maakt dat niet zoveel uit.
Ja die 6 liter was vooraf berekend. Maar daar heb ik me niet aan gehouden.
Onderaan Telegraph had ik de eerste 2 liter op (na 3.5 uur) en toen was het ook nog niet echt warm. Vervolgens in de 2 uur daarna 2 liter gedronken tot vlak voor top Galibier.
Daar opnieuw beide bidons gevuld maar dit keer zonder carbs, maar puur water en ook wat tucjes weggewerkt voor het zout. Onderaan Adh had ik 1 van die flessen weer leeg (tijdens afdaling lastig om te eten en te drinken! Hou daar rekening mee!). En op meerdere punten langs AdH weer wat aangevuld of opnieuw gevuld omdat het water alweer lauw was geworden. Lastig om exact aan te geven, maar denk dat ik alleen op AdH al ruim 2 liter gedronken heb. Dus totaal gaat eerder richting de 8 liter op die 9 uur. Waarvan dus 6 liter in laatste 5.5 uur.

Tijdens voorbereiding heb ik regelmatig ritten gemaakt met alleen de 40g beta fuel gels. Om te wennen en vooral te checken of mijn lichaam het na 5 uur ook nog fijn vind om gels weg te werken. Maar dat ging al met al best goed. Heb geen maagklachten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 11:04
Michaelg schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:01:
[...]

En op meerdere punten langs AdH weer wat aangevuld of opnieuw gevuld omdat het water alweer lauw was geworden.
Is het niet zo dat je lichaam vicht beter op kan nemen als het meer gelijk is met je lichaamstemperatuur. Dus koel water geeft een fijner mondgevoel/gevoel als het door je slokdarm gaat. Maar lauw water kan bij die hoge temperaturen beter zijn voor je lichaam zelf. Niet 100% zeker hoor, maar ik meen zoiets ooit opgepikt te hebben.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
Requiem19 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:50:
Ik denk dat de meeste mensen denken dat ze hun fiets goed voorbereid hebben, maar onderschatten wat het effect is van zo'n lange dag, met lang veel kracht op de pedalen / drivetrain icm veel snelle afdalingen etc.

Net als dat we gisteren gelezen hebben dat veel mensen de tocht fysieker zwaarder vonden dan gedacht, is het soms moeilijk in te schatten wat er allemaal echt nodig is voor een Gran Fondo als dit.

Ik ga eind augustus met 2 vrienden + vriendin ook de Marmotte rijden en denk dat ik ook goed voorbereid zal zijn. Tegelijkertijd besef ik me ook dat de kans groot is dat ik wel eea ga tegenkomen onderweg waar ik nu nog geen rekening mee gehouden heb.
In de pyreneen dan? ben aan het twijfelen om daar ook nog een gooi naar te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nowherebound123
Michaelg schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:13:
Fruitreepje voor start.
860g totaal

Ik heb gepoogd iedere 30 minuten 'iets' te eten, en gepoogd ieder uur 1 bidon (750 ml) met isotonic leeg te drinken. Uitgaande van +- 30 gr koolhydraten per item kom je dan dus uit rond de 90 gr per uur, wat voor mij prima ging.

Ik had zelf een aantal clif bars en 'snelle jelles' mee, en voor de rest heb ik het gedaan met wat er beschikbaar was op de bevoorradingsposten. Op alle posten hadden ze 'powerbar energize repen', en op de meeste ook gels. De repen hadden ze dan in verschillende smaken, waaronder 'mocca', voor het geval je in die omstandigheden al zwetend een lekkere mocca smaak in je mond verlangt. Verder lagen overal tucs voor het zout, brood met vette kaas (geen idee waarom), en was er hier en daar frisdrank beschikbaar.

Op de laatste post aan de voet van de alp lag een bakje met de grootste gels die ik ooit heb gezien, een soort mythische bigfoot gel. Hier heb ik er 1 van gepakt om halverwege de klim nog weg te werken. Mijn maag reageerde hier binnen een seconde of 20 op (in negatieve zin), dit had ik dus beter niet kunnen doen.

Savonds wat krampen gehad door de hoeveelheid troep die ik door de dag heen heb weggewerkt, maar tijdens de rit weinig last gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
nowherebound123 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:09:
[...]

In de pyreneen dan? ben aan het twijfelen om daar ook nog een gooi naar te doen
Nee, in de Alpen, maar gewoon op eigen houtje de route rijden ipv georganiseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
ElPaco schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:06:
[...]

Is het niet zo dat je lichaam vicht beter op kan nemen als het meer gelijk is met je lichaamstemperatuur. Dus koel water geeft een fijner mondgevoel/gevoel als het door je slokdarm gaat. Maar lauw water kan bij die hoge temperaturen beter zijn voor je lichaam zelf. Niet 100% zeker hoor, maar ik meen zoiets ooit opgepikt te hebben.
In het kader van elk voordeel heb zijn nadeel .... Koud(er) drinken helpt wel weer goed om je core temp wat te reguleren, wat zeker met de hitte green kwaad kan

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-07 16:45

djfrankel

It's a trap!

Requiem19 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:03:
...

Het was heel warm en eigenlijk fiets je vanaf de Croix de Fer halverwege al in de zon. Ik heb 8 bidons van 0,75L sportdrank en ongeveer 2 met water opgedronken. Meer lukte ook gewoon niet en de kramp heeft gelukkig nooit écht toegeslagen. Ik had meer last van misselijkheid.
Stufferdt schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:08:
Inderdaad respect en gefelicteerd aan iedereen die 'm heeft gereden!

Dit soort verhalen schrikken me wel altijd af wat betreft de Marmotte. Vorig jaar waren er ook dit soort (heftige?) verhalen over een slijtageslag.

Ik heb nog geen GF-ervaring en wil er komend jaar een gaan fietsen. Maar dit klinkt niet heel aanlokkelijk :+

Benieuwd overigens: iemand die inzicht wil geven in zijn/haar voedingsplan? Ik zou denk ik 200 jellies meenemen en betafuel. Maar wellicht is er iemand met een wat verfijndere benadering?
...
Mijn voedingsplan was 80gr koolhydraten per uur te eten/drinken. Eerste uur een bidon beta fuel zodat je niet zo snel na je ontbijt al moet starten met eten. Daarna elk uur 20gr koolhydraten sportdrank en 60g aan eten. Die 60g waren de 2e en 3u uur nog 1 muesli reep en 2 fruit jellies van de decathlon. Daarna 3 fruit jellies per uur en vanaf de gallibier had ik ook nog gelletjes van 20gr of 40gr koolhydraten afhankelijk van hoe goed het eten nog ging (niet al te best dus).

Dit was mijn eerste GF en ja het is zwaar en afzien, maar zonder dat zou het ook niet zo'n uitdaging zijn. Ik kan je alleen als advies meegeven, begin op tijd met trainen en zorg dat je een gedegen trainingsplan samenstelt en uitvoert. Met op tijd beginnen zou ik dan zeggen zeker 6 maanden van te voren afhankelijk van hoeveel je überhaupt fietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

ElPaco schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:06:
[...]

Nee, dat is niet zo. Sterker nog, het is andersom: Koud water gaat sneller "door je maag" dan warm water. Ook helpt koud water in het verlagen van je core-temperatuur beter dan "warmer water" - obviously.

Maar het meest belangrijke is de samenstelling, e.g. het isotoon, hypertoon, hypotoon verhaal. Puur voor vochtbalans is hypotoon het meest gunstige, voor opname van koolhydraten is isotoon gunstiger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:03:
Gefeliciteerd aan iedereen dat jullie in ieder geval allemaal gefinished zijn! Dat is op zich al een prestatie.

Ho ho :+

Ondanks de hitte heeft mijn lichaam het er eigenlijk zonder pijntjes vanaf gebracht. Heel even wat trekjes in de hamstring onderweg naar AdH maar die trokken weg zonder dat ik heb moeten stoppen.

Rest van het verslag komt nog, zal ook m'n voeding daarbij zetten. Vandaag nog vrij en druk geweest om mijn fiets (waar ik de Marmotte nog op heb gereden) verkoop klaar te maken. Kreeg afgelopen zaterdag een telefoontje dat mijn nieuwe Sensa Giulia Evo klaar staat. Donderdag ophalen *O* (Fietswinkel Gelderland is geloof ik de enige fietsen winkel die niet op maandag maar dinsdag gesloten is |:()

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03
Michaelg schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:39:
Marmotte 2023:
Croix de fer heb ik rustig aan gereden om te voorkomen dat ik zou opblazen.
Hier net zo. Was ook nog behoorlijk koud, dus m'n windstopper body niet afgegeven.

Ook de Mollard niet overdreven met m'n 95 kg. Twee mensen zien liggen in dat slechte stuk van de afdaling van de Mollard, waar ik bij de eerste iemand hoorde zeggen: 'He is breathing, but not conscious'.
Télégraph en Galibier gingen ook lekker. Ik begon er zowaar mensen in te halen en ik was 3 kwartier sneller dan mijn schema boven op de Galibier.

Ik vond het vergeleken met eerdere edities niet bijzonder warm op de Galibier en was blij dat ik de windstopper had. Meteen aan het begin van de afdaling kreeg ik kramp in m'n hamgstrings. Groot deel van de afdaling m'n been uit zitten schudden en uiteindelijk in La Grave gerekt en gestrekt.

Ik was ergens rond 16.15 bij de rotonde in Bourg, maar eigenlijk vanaf de eerste bocht op de Alpe sloeg de kramp weer toe en ik heb uiteindelijk 2u15 over de Alpe gedaan.

Ik heb het idee dat doordat het geen strakblauwe lucht was het kouder leek dan het was en daardoor meer vocht verdampte dan ik voelde. Ik ben ook behoorlijk verbrand, ook op m'n rug. Pas in de buurt van La Grave werd het warm.

Aan de éne kant enorm tevreden dat dit gelukt is, gezien m'n ongeval een jaar geleden, maar aan de andere kant baal ik enorm van hoe de Alpe liep, want daar heb ik echt een uur verloren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-07 11:37

Grin

Ride si sapis.

Zojuist een nieuw zadeltje ontvangen en gemonteerd ter vervanging van deze.

Wanneer ik tijd/zin heb zal ik deze week weer een review typen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2z0djEkAS-CkYg6Vni5-rYZ8Mc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMn2LHKSZa5Wt2qNbqWluMKh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orqB7F_6nn60kBruNJ6ln-u6Qp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZimvLQKsxcm63C6dit9lyVzm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uemzvqHO-6O0NXdaouIL1Sp0yt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpFkyjTyhR9kNDfAn2LvJA0k.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-_7vP8vy_nGRtw17T5NvW-bExA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g0AjnQtXF4QCkOdrjaTch0v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGyLABRWXpVz5wZ9QIo0T0FR1GY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xv6ehcQ6Gk5K0Z6NpH20nU7u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbPQKNQfsQ1x0pDn8Jwpef0s2wg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zihd1k1f69CqLcSoWtCTSfTW.jpg?f=fotoalbum_tile

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:22
Grin schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:41:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
3D printed toch? En specifiek op maat of de "normale" versie? Ken meerdere mensen die er op rijden, allemaal tevreden :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Klopt, zie de link in mijn post, het is de 143mm (zo bijzonder ben ik ook weer niet). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-07 09:14
Grin schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:41:

Eindelijk verstandige keuze gemaakt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-07 13:27
Prulleman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:47:
[...]

zelf x bijleggen en een orbea met di2 nemen en daar een pm op zetten
(https://www.bike24.nl/producten/710291 3500 euro voor een m30 105 di2).

en anders die cube en daar een PM als het echt 3k voor de fiets moet zijn.

(zelf zou ik er enorm van balen als het allemaal net niet is wat ik eigenlijk wilde hebben, en zou ik er moeite voor doen om de juiste basis aan te schaffen die eventueel wel zelf te upgraden is)
Vandaag even de fietsenzaak in gelopen voor de Orbea, is toch wel een mooier frame inderdaad. Nadeel: Qua geometrie past ie mij niet helemaal lekker.
mhr-zip schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Oké, dan moet het maar O-)

Maar bikefit, en dan wat duur is om te upgraden zorgen dat dat goed is.

- Frame moet sowieso goed zijn (maat, materiaal).
- Dan je groep.
- Powermeter en velgen zijn vaak beter om later los aan te schaffen. (Velgen zijn misschien ook wel prijzig om te upgraden, maar over standaard velgen is ook een hoop op te merken. En als je een fiets met goede stockwielen wil, dan wordt je erg beperkt in je keuze).

[...]

Ik zou eerst even checken of dat het de juiste maatvoering is :+
De geometrie van het frame dus inderdaad.. Misschien heb ik me er toch op verkeken na 2 2ehandjes van MP, zadel verstellen en gaan.

Blijft toch keuzestress he.. In de fietsenzaak stond ook een Merida Reacto 6000: https://www.merida.nl/rac...ndy-redblack-105-di2/2023
Wat een bakbeest in een heerlijke kleur zeg :9~ .

De vraag is nu in hoeverre ik een Aero fiets wil, vond 'm niet vervelend zitten maar ben (en blijf) toch een recreatief fietser die vaak rond de 30 gemiddeld fietst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:21
Grin schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:44:
Klopt, zie de link in mijn post, het is de 143mm (zo bijzonder ben ik ook weer niet). :)
De Selle Italia waarmee hij op de foto poseert lijkt een maatje smaller. Visueel bedrog of opzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Mitashi schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:02:
[...]
De vraag is nu in hoeverre ik een Aero fiets wil, vond 'm niet vervelend zitten maar ben (en blijf) toch een recreatief fietser die vaak rond de 30 gemiddeld fietst..
Houding is het meest belangrijke in de aero-discussie. Het is lastig inschatten hoe niet-vervelend ie zit als je er 2 minuten op zit, maar de winst op een aero-frame zit 'em niet zozeer bij 30 km/h.

Dus dan moet je het voor de mooi doen, of voor de goede prijs. Ik zou dan liever voor een meer endurance-georienteerd frame gaan, kunnen vaak ook nog wat bredere banden onder voor meer comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DieAnder schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:04:
[...]

De Selle Italia waarmee hij op de foto poseert lijkt een maatje smaller. Visueel bedrog of opzet?
Opzet.
De SI is 130mm (maat S3), uit de bikefit kwam naar voren dat ik naar ~145 moet. Vandaar dat ik nu een breder zadel heb gekocht.
Eerste trainingsrit van gisteravond (80km) was bijzonder positief maar ik wil nog een paar dagen extra pakken voor een gedegen oordeel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Gisteren eindelijk weer een fatsoenlijk rondje gefiets waar ik geen last had van de warmte, en lekker 2 uur voluit kon gaan. :P

Ik heb nog een ander vraagje..

2 jaar geleden een bike-fit uit laten voeren, deze heeft toen "alle" problemen opgelost waar ik mee zat.
Echter ik fietste afgelopen jaren niet heel veel, ik zat op max 1, soms 2 ritjes per week en niet hoog qua intensiteit en had dus ook weinig tot geen klachten na een ritje.

Dit jaar fiets ik een stuk meer, en ook op hogere intensiteit/snelheden en begint mijn nek af en toe op te spelen..
Tijdens het fietsen niet heel veel last, al begin ik hem wel wat te voelen na 1 uur..
Maar zodra ik van de fiets af stap en weer in een normale houding kom te staan/zitten dan voelt mijn nek behoorlijk stijf/verkrampt.
Druk op de handen valt wel mee, al heb ik soms last van tintelingen, maar dat is snel te verhelpen door de handen iets te verplaatsen of even een paar keer een vuist te maken om weer wat bloed erin te krijgen.

Ik ben al een beetje aan het spelen geweest met mijn zadelhoogte/setback, maar nog niet echt verbeteringen gemerkt..

Voordat ik de hele fiets ga verbouwen/verstellen en het overzicht verlies, wil ik kijken of jullie nog tips hebben..

Klachten nemen 15-30 minuten na het fietsen al voor 90% af, maar het is niet fijn dat ik na het fietsen mijn nek weer in "model" moet zien te krijgen..

Achtergrond info: ik heb een zittend beroep, zit dus 8-9 uur per dag achter een bureau.
Fiets: https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-comp-105-2018

[ Voor 11% gewijzigd door verstappen33 op 28-06-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-07 20:22
verstappen33 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:11:
Gisteren eindelijk weer een fatsoenlijk rondje gefiets waar ik geen last had van de warmte, en lekker 2 uur voluit kon gaan. :P

Ik heb nog een ander vraagje..

2 jaar geleden een bike-fit uit laten voeren, deze heeft toen "alle" problemen opgelost waar ik mee zat.
Echter ik fietste afgelopen jaren niet heel veel, ik zat op max 1, soms 2 ritjes per week en niet hoog qua intensiteit en had dus ook weinig tot geen klachten na een ritje.

Dit jaar fiets ik een stuk meer, en ook op hogere intensiteit/snelheden en begint mijn nek af en toe op te spelen..
Tijdens het fietsen niet heel veel last, al begin ik hem wel wat te voelen na 1 uur..
Maar zodra ik van de fiets af stap en weer in een normale houding kom te staan/zitten dan voelt mijn nek behoorlijk stijf/verkrampt.
Druk op de handen valt wel mee, al heb ik soms last van tintelingen, maar dat is snel te verhelpen door de handen iets te verplaatsen of even een paar keer een vuist te maken om weer wat bloed erin te krijgen.

Ik ben al een beetje aan het spelen geweest met mijn zadelhoogte/setback, maar nog niet echt verbeteringen gemerkt..

Voordat ik de hele fiets ga verbouwen/verstellen en het overzicht verlies, wil ik kijken of jullie nog tips hebben..

Klachten nemen 15-30 minuten na het fietsen al voor 90% af, maar het is niet fijn dat ik na het fietsen mijn nek weer in "model" moet zien te krijgen..

Achtergrond info: ik heb een zittend beroep, zit dus 8-9 uur per dag achter een bureau.
Fiets: https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-comp-105-2018
Is de nek niet een kwestie van houding en gewenning? Aan begin van het seizoen (in de winter doe ik zaalsport) als ik langer ga fietsen dan heb ik last van m’n nek, ook een dag later. Letten op m’n schouders, niet doorzakken en (ontspannings)oefeningen na het fietsen maken dat ik er snel weer vanaf ben
Pagina: 1 ... 486 ... 659 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).