Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 487 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:24
verstappen33 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:11:
Gisteren eindelijk weer een fatsoenlijk rondje gefiets waar ik geen last had van de warmte, en lekker 2 uur voluit kon gaan. :P

Ik heb nog een ander vraagje..

2 jaar geleden een bike-fit uit laten voeren, deze heeft toen "alle" problemen opgelost waar ik mee zat.
Echter ik fietste afgelopen jaren niet heel veel, ik zat op max 1, soms 2 ritjes per week en niet hoog qua intensiteit en had dus ook weinig tot geen klachten na een ritje.

Dit jaar fiets ik een stuk meer, en ook op hogere intensiteit/snelheden en begint mijn nek af en toe op te spelen..
Tijdens het fietsen niet heel veel last, al begin ik hem wel wat te voelen na 1 uur..
Maar zodra ik van de fiets af stap en weer in een normale houding kom te staan/zitten dan voelt mijn nek behoorlijk stijf/verkrampt.
Druk op de handen valt wel mee, al heb ik soms last van tintelingen, maar dat is snel te verhelpen door de handen iets te verplaatsen of even een paar keer een vuist te maken om weer wat bloed erin te krijgen.

Ik ben al een beetje aan het spelen geweest met mijn zadelhoogte/setback, maar nog niet echt verbeteringen gemerkt..

Voordat ik de hele fiets ga verbouwen/verstellen en het overzicht verlies, wil ik kijken of jullie nog tips hebben..

Klachten nemen 15-30 minuten na het fietsen al voor 90% af, maar het is niet fijn dat ik na het fietsen mijn nek weer in "model" moet zien te krijgen..

Achtergrond info: ik heb een zittend beroep, zit dus 8-9 uur per dag achter een bureau.
Fiets: https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-comp-105-2018
Ik heb hier ook (na een bike fit) last van. Daarvoor 600.000Km gefietst zonder problemen. Terug naar de oude stand is niet mogelijk. Mijn plaatjes moesten naar achteren ivm een achillespees probleem.

Na vele uren bike fit video's te hebben bekeken trek ik een paar conclusies:
- Zadel staat vaak te hoog wat leidt tot nek en handproblemen
- Stuur omhoog zou de eerste gedachte zijn, maar zo simpel is het niet. Zelfs stuur iets naar beneden zou ook een oplossing kunnen zijn.
- alles wat je versteld heeft consequenties. Als je bijv je plaatjes naar achteren zet moet je ook je zadel bijstellen (hoger). Maar, zadel hoger betekend dat de afstand tot je stuur weer toeneemt (ivm hoek zitbuis)
- vroeger begon de basis bij een loodlijn van je knie naar je pedaal. Die moest door het midden van de pedaalas komen. Dat is volledig achterhaald. Het gaat nu meer om de juiste balanspositie. (kan je voorover gebogen zitten en fietsen zonder op je stuur te leunen)

Ik ben er zelf bijna. Voor het laatste stukje optimalisatie ga ik binnenkort naar een fysiotherapeut die ook bikefitting doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:52
Stillekracht schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:45:
[...]

- alles wat je versteld heeft consequenties. Als je bijv je plaatjes naar achteren zet moet je ook je zadel bijstellen (hoger). Maar, zadel hoger betekend dat de afstand tot je stuur weer toeneemt (ivm hoek zitbuis)

[...]
Dat begrijp ik niet goed.

Als de plaatjes naar achteren gaan, verkort je toch effectief de afstand tussen de plaatjes/pedaal en je kont?

Om daarop te anticiperen zou in mijn optiek het zadel juist moeten zakken/naar voren, eventueel met aanvullende compensatie in de stuurpen (iets langer). Doe je dat niet, dan staat je onderbeen onder een andere hoek ten opzichte van je bovenbeen (grotere hoek van je knie, voet verder naar voren).

Maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:00
ONWdolf schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Is de nek niet een kwestie van houding en gewenning? Aan begin van het seizoen (in de winter doe ik zaalsport) als ik langer ga fietsen dan heb ik last van m’n nek, ook een dag later. Letten op m’n schouders, niet doorzakken en (ontspannings)oefeningen na het fietsen maken dat ik er snel weer vanaf ben
Ik heb dit jaar al 3000km gefietst, en het probleem komt steeds terug. Gewenning zou het niet meer moeten zijn, hooguit dat mijn core niet goed genoeg getraind is, ik wil komende tijd wat meer oefeningen naast de fiets gaan doen, kijken of dat wat helpt.
Stillekracht schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Ik heb hier ook (na een bike fit) last van. Daarvoor 600.000Km gefietst zonder problemen. Terug naar de oude stand is niet mogelijk. Mijn plaatjes moesten naar achteren ivm een achillespees probleem.

Na vele uren bike fit video's te hebben bekeken trek ik een paar conclusies:
- Zadel staat vaak te hoog wat leidt tot nek en handproblemen
- Stuur omhoog zou de eerste gedachte zijn, maar zo simpel is het niet. Zelfs stuur iets naar beneden zou ook een oplossing kunnen zijn.
- vroeger begon de basis bij een loodlijn van je knie naar je pedaal. Die moest door het midden van de pedaalas komen. Dat is volledig achterhaald. Het gaat nu meer om de juiste balanspositie. (kan je voorover gebogen zitten en fietsen zonder op je stuur te leunen)

Ik ben er zelf bijna. Voor het laatste stukje optimalisatie ga ik binnenkort naar een fysiotherapeut die ook bikefitting doet.
Ik ben nu ook erg met die balans bezig, ik merkte dat ik veel op het stuur leunde wat de klachten kon veroorzaken, ik heb mijn zadel nu 1cm lager gezet en 5mm naar achteren, en de tilt op 0 graden gezet, die stond op -1 graden..
De druk op de handen is een stuk minder geworden, en de nek ook wel iets, maar is zeker nog niet weg..
Ik wil kijken of ik de balans nog beter kan krijgen, ik zal dus nog iets verder tweaken met mijn zadel afstelling, maar dat zal in de millimeters zijn..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
verstappen33 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Ik heb dit jaar al 3000km gefietst, en het probleem komt steeds terug. Gewenning zou het niet meer moeten zijn, hooguit dat mijn core niet goed genoeg getraind is, ik wil komende tijd wat meer oefeningen naast de fiets gaan doen, kijken of dat wat helpt.

[...]

Ik ben nu ook erg met die balans bezig, ik merkte dat ik veel op het stuur leunde wat de klachten kon veroorzaken, ik heb mijn zadel nu 1cm lager gezet en 5mm naar achteren, en de tilt op 0 graden gezet, die stond op -1 graden..
De druk op de handen is een stuk minder geworden, en de nek ook wel iets, maar is zeker nog niet weg..
Ik wil kijken of ik de balans nog beter kan krijgen, ik zal dus nog iets verder tweaken met mijn zadel afstelling, maar dat zal in de millimeters zijn..
Is het een optie om je stuur iets hoger te plaatsen, of iets achterover te kantelen? Dat maakt ook dat je reach iets korter wordt en je minder diep hoeft te zitten. Toegegeven, het is millimeterwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:22
Grin schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:41:
Zojuist een nieuw zadeltje ontvangen en gemonteerd ter vervanging van deze.

Wanneer ik tijd/zin heb zal ik deze week weer een review typen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf! Ben benieuwd wat je ervan vindt! Ik heb laatst de overstap gemaakt naar de Fizik Antares vs Evo 00. Echt een hele vooruitgang wel moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:00
guapper schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:07:
[...]

Is het een optie om je stuur iets hoger te plaatsen, of iets achterover te kantelen? Dat maakt ook dat je reach iets korter wordt en je minder diep hoeft te zitten. Toegegeven, het is millimeterwerk.
ja dat is ook nog een optie, ik kan de stuurpen nog omdraaien waardoor het stuur iets omhoog komt.
En ik kan nog een 5mm spacer eronder stoppen.

Maar dat veranderd de reach niet ech heel veel, eerder de drop.
Kortere stuurpen (heb nu 100mm) zou misschien meer opleveren.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
verstappen33 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:26:
[...]

ja dat is ook nog een optie, ik kan de stuurpen nog omdraaien waardoor het stuur iets omhoog komt.
En ik kan nog een 5mm spacer eronder stoppen.

Maar dat veranderd de reach niet ech heel veel, eerder de drop.
Kortere stuurpen (heb nu 100mm) zou misschien meer opleveren.
Je kan ook een stuurbocht nemen met een kortere reach. Een korte pen ziet er niet uit. Dan kan je ook de breedte van je stuur heroverwegen. Ook daar is het inzicht in veranderd. Zeg maar van standaard 42cm nar 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38
Ik zit een beetje met een drankprobleem en wel in de vorm van welke bidons ik moet aanschaffen :+

In het verleden met 4 merken/types ervaring:

Tacx Shiva 750 ml(promotionele bidons):
+ goedkoop
+ lange levensduur
- fles lastig schoon te maken/houden
- dop draait zich niet altijd zo makkelijk vast

Giant DoubleSpring bidons 750 ml:
+ relatief goedkoop
+ lange levensduur
+/- gematigd positief over het schoonmaken
- Giant specifiek en beperkte keus in design

BBB Comptank XL BWB-05:
+ lange levensduur
+/- gematigd positief over de prijs
- slecht schoon te maken
- openen/sluiten van drinkopening moeizaam(mede hierdoor ook steeds maar kleine slokken)

Elite Fly 750 ml:
+ veel drinken ineens
+ iets minder hoog(met een kleine frame erg handig..)
+ relatief goed schoon te maken
- lekt snel(na minder dan een jaar, waarbij ik zo'n 4 maanden indoor heb gefietst en ze zo goed als niet heb gebruikt)

Al met al over alle bidons niet helemaal tevreden. Nu is het misschien maar een kleine investering ten opzichte van andere zaken maar koop wel graag het juiste ineens. Wat adviseren jullie? Ik vind het eenvoudig kunnen schoonmaken en makkelijk kunnen drinken belangrijk maar wil ook niet ieder jaar nieuwe bidons hoeven te kopen. Of stel ik mij gewoon aan? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 18:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Mijn ervaring met de levensduur van bidons, alle bidons die ik de voorbije 16 jaar al gehad heb, is voorzichtig met de vaatwasser.
En vooral op hoge temperatuur.
Het is supermakkelijk, thuiskomen en kleverige drinkbus in de vaatwas. Maar te heet wassen zorgt heel vaak voor vervorming, de spuitmond is vaak van een ander materiaal dan de rest van de fles. En de schroefdraad durft ook wel eens te vervormen.
Advies, drinkbussen in de vaatwas = 45° wasje. Grootste winst wat betreft levensduur van drinkflessen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Camelback podium's. Top bidons.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:29
CamelBak podium bidons, 100% af te sluiten voor vervoer in de auto bv, makkelijk drinken, ook grote slokken/ hoeveelheden tegelijk. In tegenstelling tot elite bidons blijven deze tot nu toe prima in de vaatwasser.

Dopje is even wennen, maar uiteindelijk erg prettig, want je hoeft niks open/dicht te doen, als je erin knijpt lekken ze niet rond de schroefdraad en ze springen snel terug in vorm (met andere zit ik weleens te kloten dat ze bv niet terug in de cage gaan als ze nog plat geknepen zijn)

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:21
Idd Camelbak bidons.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:08
Nog een upvote voor Camelbak idd. Hele fijne sluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stillekracht
Zefal Magnum. Heb ze sinds kort. Zeer tevreden mee. Hebben een dubbele sluiting. Erg prettig dat ik geen last meer heb van die behangplaksel. Waren iets van 6 Euro (975ml)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
la_fusion schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:31:
Ik zit een beetje met een drankprobleem en wel in de vorm van welke bidons ik moet aanschaffen :+

+ goedkoop
+ lange levensduur

+ relatief goedkoop
+ lange levensduur

BBB Comptank XL BWB-05:
+ lange levensduur
- slecht schoon te maken
- openen/sluiten van drinkopening moeizaam(mede hierdoor ook steeds maar kleine slokken)

Elite Fly 750 ml:
+ veel drinken ineens
- lekt snel(na minder dan een jaar, waarbij ik zo'n 4 maanden indoor heb gefietst en ze zo goed als niet heb gebruikt)

Al met al over alle bidons niet helemaal tevreden. Nu is het misschien maar een kleine investering ten opzichte van andere zaken maar koop wel graag het juiste ineens. Wat adviseren jullie? Ik vind het eenvoudig kunnen schoonmaken en makkelijk kunnen drinken belangrijk maar wil ook niet ieder jaar nieuwe bidons hoeven te kopen. Of stel ik mij gewoon aan? :+
Die Elite Fly's mogen niet (met hoge temperaturen) in de vaatwasser. Dus als je ze met de hand wil afwassen zijn ze prima.

Camelbak bidon's staan prima bekend, ga je je geen buil aan vallen.

Zelf wil ik echter altijd graag grote bidon's en Elite heeft ook 950 ml bidon's daarom had ik altijd Elite Corsa of nu Elite Jet bidons. Die mogen wel in de vaatwasser.
En zeker icm een Elite bidonhouder blijven ze ook prima zitten en toch makkelijk er uit te halen.
Bij onze duitse vrienden zijn (Elite) bidon's vaak erg goedkoop*.

*
https://www.bike-componen...?filterManufacturer=Elite
https://r2-bike.com/Bottl...stems::en/elite__750-ml_1
https://www.bike24.nl/fie...0%5D=50&searchTerm=&sort=
https://www.rosebikes.nl/.../bidons?brand%5B%5D=Elite

Als je nieuwe bidon's zoekt is dit een leuk filmpje:

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 28-06-2023 20:53 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:18
Stillekracht schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:38:
Zefal Magnum. Heb ze sinds kort. Zeer tevreden mee. Hebben een dubbele sluiting. Erg prettig dat ik geen last meer heb van die behangplaksel. Waren iets van 6 Euro (975ml)
Sinds kort ook deze in gebruik genomen en dit zijn voor mij de fijnste liter flessen. Brede opening waardoor je makkelijk de carbs erin kan doen. Tuitje drinkt erg fijn en ze sluiten fijn in de houders. En daarnaast kosten ze ook nog eens geen drol.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Geen compromis? Nooit meer 'plastic smakende drank'? Want wat je d'r ook instopt, ALLES smaakt naar plastic...
Ik wil nooit meer anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1RVlNf7_ERbMERZ6cYwSnf0mDY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaiatvMpBiBIRrq0QDXjseWW.jpg?f=fotoalbum_tile

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Nevermind

[ Voor 98% gewijzigd door guapper op 28-06-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramie1234
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-10 10:14
Als iemand die nog nooit van een berg hoger dan de VAM-berg is afgereden en binnenkort naar de Alpen gaat twijfel ik:

Remblokjes moeten sowieso vervangen worden voor ik heen ga, maar zijn metallic blokjes (die van Shimano zijn echt achterlijk duur) echt nodig of red je het met semi-metallic ook wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:51
bramie1234 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:21:
Remblokjes moeten sowieso vervangen worden voor ik heen ga, maar zijn metallic blokjes (die van Shimano zijn echt achterlijk duur) echt nodig of red je het met semi-metallic ook wel?
Ik fiets gewoon overal met resin pads en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:24
guapper schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:07:
[...]

Let op! Met dit soort verstellingen haal je alle druk van je voorwiel en dat gaat weer ten koste van je bochtenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
Heb sinds een paar jaar de 800ml bidons van Futurum en die bevallen eigenlijk uitstekend. Gaan gewoon in de vaatwasser en geen last van lekker. Zeker voor de prijs - 7.99 - dikke prima wat mij betreft.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:19

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Ik heb ook Camelbak Podiums en ben daar erg over te spreken. Gaan inderdaad altijd in de vaatwasser en hebben nog nooit gelekt. Ook niet als je het dopje in de 'open-stand' hebt staan. Ik heb ze ook aan een vriend aangeraden maar die kon ze toen niet kopen want niet op voorraad en die is toen voor deze bidons van de Decathlon gegaan en is daar ook zeer over te spreken. Lekken tot nu toe nog niet, maar hij heeft ze pas een weekje.. Qua prijs wel interessant i.p.v. de Camelbaks. Je hebt ze in 600ml/800ml/950ml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49

Phydomir

Dennis

Guusjee schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:26:
die is toen voor deze bidons van de Decathlon gegaan en is daar ook zeer over te spreken. Lekken tot nu toe nog niet, maar hij heeft ze pas een weekje.. Qua prijs wel interessant i.p.v. de Camelbaks. Je hebt ze in 600ml/800ml/950ml.
Heb die ook een gekocht en die vind ik niet echt fijn. Fles is heel erg hard en door de gebruikte dop moet je echt zuigen om er drinken uit te krijgen. Gewoon knijpen en drinken lukt niet echt lekker. Geen fan van.

Heb zelf die 950ML Elite's die ze altijd verkochten bij de Decathlon en die vind ik heel fijn. Gaan af en toe in de vaatwasser en nog geen problemen mee gehad.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:19

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Phydomir schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:52:
[...]

Heb die ook een gekocht en die vind ik niet echt fijn. Fles is heel erg hard en door de gebruikte dop moet je echt zuigen om er drinken uit te krijgen. Gewoon knijpen en drinken lukt niet echt lekker. Geen fan van.

Heb zelf die 950ML Elite's die ze altijd verkochten bij de Decathlon en die vind ik heel fijn. Gaan af en toe in de vaatwasser en nog geen problemen mee gehad.
Oke, heb ik hem niet over gehoord. Misschien kan ie gewoon beter zuigen :+ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:44

aerofreak

Steve Jobs

la_fusion schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:31:

+ goedkoop
+ lange levensduur

+ relatief goedkoop
+ lange levensduur

BBB Comptank XL BWB-05:
+ lange levensduur
- slecht schoon te maken

Elite Fly 750 ml:
+ veel drinken ineens

Specialized purist, lekt niet, drinkt makkelijk en makkelijk schoon te houden, ook met isotone drank.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:04

Kluus

Gang is alles

aerofreak schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Specialized purist, lekt niet, drinkt makkelijk en makkelijk schoon te houden, ook met isotone drank.
Die zijn heel fijn ja, overigens is Purist het merk en Specialized een re-brand. Ik heb dezelfde bidons (gezien) van Zwift en Enve. Verder ga ik mee met de Camelbak Podium, fijne bidons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04

Galois

1811 - 1832

Dan kan ik al eerste iets negatiefs zeggen over deze Camelbak bidons.

Ik had ze dus vorig jaar aangeschaft, vanwege zeer lovende woorden zoals hierboven. Helaas heb ik ze terug moeten sturen omdat ze 'los' zitten in mijn carbon bidonhouders. Ze passen er nét in, zonder zichzelf echt vast te drukken.

Dit probleem heb ik met geen enkele andere bidons die ik gehad heb (en dat zijn er veel :)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-10 19:44
Ik gebruik altijd de Elite Fly 550. Gaan één keer per week in de vaatwasser. Ik heb er 4 en wissel ze af.

Snap niet zo goed waarom men doorgaans enorm bezig is met de looks, het gewicht en de aero van een fiets en dan vervolgens twee kilo aan wind- en blikvangers in het frame hangt.

Ik verlies +-500ml per uur tijdens een gemiddelde inspanning bij 25-30 graden, +-400ml bij 15-20 graden (bron: diverse malen gemeten door de voedingsdeskundige gedurende m'n topsporttijd).

Met twee bidons van 550ml kun je dan gemakkelijk twee uur fietsen, in die tijd kom je echt langs meerdere waterpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mr. Stom schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:06:
Met twee bidons van 550ml kun je dan gemakkelijk twee uur fietsen, in die tijd kom je echt langs meerdere waterpunten.
Er zijn steeds meer waterpunten inderdaad, maar dan moet je ze wel plannen tijdens je rit. Er is niets vervelender dan tijdens het fietsen steeds om je heen moeten kijken omdat de kans op een waterpunt hier ergens wel groot kan zijn... :)

Als ik een lange route plan (als in 100+ km), dan zorg ik ervoor dat ik op de route via https://drinkwaterkaart.nl/ al wat waterpunten inlas. Werkt ideaal en je hoeft nooit te zoeken naar water (of aan die aardige meneer die aan het werk is in zijn tuin vragen of hij je bidon wil vullen... levert overigens ook altijd wel leuke gesprekken op).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
Ik gebruik altijd de Elite Fly 550. Gaan één keer per week in de vaatwasser. Ik heb er 4 en wissel ze af.

Snap niet zo goed waarom men doorgaans enorm bezig is met de looks, het gewicht en de aero van een fiets en dan vervolgens twee kilo aan wind- en blikvangers in het frame hangt.

Ik verlies +-500ml per uur tijdens een gemiddelde inspanning bij 25-30 graden, +-400ml bij 15-20 graden (bron: diverse malen gemeten door de voedingsdeskundige gedurende m'n topsporttijd).

ja ma-haar ... Dan moet je stoppen bij een waterpunt en gaat je gemiddelde snelheid naar beneden. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Tis maar wat je prettig vind. Tot een graad of 22 kan ik ook prima uit komen met 500ml per uur. Maar ga nooit weg zonder 2 volle bidons van 950ml. Afhankelijk van de rit kan ik dan tot een uur of 4 rijden zonder stoppen. Die ritten zijn toch op endurance pace dus gewicht maakt dan ook niet zo veel uit. Ik rij dan liever met een kilo extra en dat ik lekker door kan rijden dan dat ik moet stoppen om bidons te vullen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 04-10 14:40
Ik weet niet of het mogelijk is, maar als die waterpunten ook op mijn Garmin zouden staan zou ik echt heel blij worden. Ik weet in de wijde omgeving de waterpunten te vinden, maar op ritten in lijn duik je toch al snel onbekend terrein in. Nu kijk ik inderdaad op voorhand op de drinkwaterkaart. Ook al wel eens punten toegevoegd. Wat waterpunten zijn we in Nederland behoorlijk verwend, heerlijk.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 12:25
Jeetje jongens, iedereen bekijkt de bidons vanuit praktisch oogpunt, maar niemand vanuit esthetisch oogpunt?

Ik krijg altijd pijn in m'n ogen als ik een super mooie fiets zie en dan een paar van die uber praktische bidons erin zie zitten die totaal niet matchen met de fiets.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47

Bezulba

Formerly known as Eendje

Requiem19 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:18:
Jeetje jongens, iedereen bekijkt de bidons vanuit praktisch oogpunt, maar niemand vanuit esthetisch oogpunt?

Ik krijg altijd pijn in m'n ogen als ik een super mooie fiets zie en dan een paar van die uber praktische bidons erin zie zitten die totaal niet matchen met de fiets.

Je zit toch op de fiets? En staat er niet naast? Praktisch boven alles.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Bezulba schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:20:
[...]

Je zit toch op de fiets? En staat er niet naast? Praktisch boven alles.
Ja dus? Heb je dan ook een pimpelpaarse fiets waarop je rondfietst gekleed in een aero vuilniszak?

Bij het uitkiezen van een fiets vinden veel mensen uiterlijk belangrijk, ook al zie je daar zelf echt bijna niets van als je fietst. Ik vind het - persoonlijk - zonde als ik iemand zie duidelijk een mooie fiets heeft, maar dan de mooie uitstraling teniet doet door een paar totaal niet passende bidonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47

Bezulba

Formerly known as Eendje

Requiem19 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:22:
[...]

Ja dus? Heb je dan ook een pimpelpaarse fiets waarop je rondfietst gekleed in een aero vuilniszak?

Bij het uitkiezen van een fiets vinden veel mensen uiterlijk belangrijk, ook al zie je daar zelf echt bijna niets van als je fietst. Ik vind het - persoonlijk - zonde als ik iemand zie duidelijk een mooie fiets heeft, maar dan de mooie uitstraling teniet doet door een paar totaal niet passende bidonnen.
Als die aoro vuilniszak de meest praktische/goedkoopste oplossing is, hell yeah.

Enige reden dat ik een zwarte fiets heb is dat het de enige fiets op voorraad was :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bedoel je met aero vuilniszak @Requiem19 die shakedry regenjasjes?

Ik vind ze inderdaad ook niet zo mooi, zo'n vuilniszak look, maar ze schijnen wel erg praktisch te zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Nope, boeit me niets. De fiets is voor mij een middel en het frame en wielen moet wel een beetje smoelen, maar de rest, nope. Praktische bidons, zadeltasje er aan en als het moet ook gewoon lekker een top tube bag erop als me dat meer gemak oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Transparante bidons ftw :P Misstaan wat mij betreft nergens bij.

Of je moet je storen aan de kleur van de drank ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:22
wackmaniac schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:12:
Ik weet niet of het mogelijk is, maar als die waterpunten ook op mijn Garmin zouden staan zou ik echt heel blij worden. Ik weet in de wijde omgeving de waterpunten te vinden, maar op ritten in lijn duik je toch al snel onbekend terrein in. Nu kijk ik inderdaad op voorhand op de drinkwaterkaart. Ook al wel eens punten toegevoegd. Wat waterpunten zijn we in Nederland behoorlijk verwend, heerlijk.
https://drinkwaterkaart.nl/app-en-gpx-downloaden/ Heb het overigens zelf nog niet geprobeerd. zal het zo eens checken op mijn horloge. Als dit werkt ga ik het ook op mijn edge proberen als ik thuis ben vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:39

joker1977

Tweakert

https://drinkwaterkaart.nl/app-en-gpx-downloaden/

Niet geprobeerd, maar je kunt ze schijnbaar als Point Of Interest (POI) toevoegen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

@Requiem19 Euh...?
Hier komt die lelijke meuk ook niet op de fiets ;)

FYI
Mocht iemand het gemist hebben:
Mijn eerdere post was een referentie naar 'De Camping sketch van Bert Visscher'; niet serieus/troll dus.
Hierzo, incl timestamp op het juiste moment: YouTube: Bert Visscher camping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlE1mhCiGilshGWrvSpfcW65lcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzF6O1a7OVvXSsIIM6TRUUMq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door Grin op 29-06-2023 11:34 . Reden: Incl. Bert Visscher linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
https://www.drinkwaterspots.nl is een app voor op je telefoon.
Als POI op Garmin zou mij ook wel interessant lijken, alleen nog niet werkend gekregen (ook niet zoveel moeite ingestoken).

Ik heb trouwens geen relatie met drinkwaterkaart/spots. Ben alleen fan/gebruiker (in een gebied waar er niet zoveel zitten).

Dit herken ik ook wel. Ik heb ook niet altijd mijn allermooiste bidons er op zitten. Maar als je duizenden euro's uitgeeft aan een fiets. En je hebt dan 2 verschillende types, maat, kleur (kleur ook totaal niet matsend) en lelijk gesleten bidons op je dure nieuwe fiets zitten (liefst nog met 2 verschillende bidonhouders). Dan denk ik ook altijd |:(

Aan de andere kant kom ik ook mensen tegen die alleen maar 500ml bidons gebruiken voor het esthetische omdat de prof's dat ook doen.

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 29-06-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper

Regel #52 in de Velominatie bijbel.
:X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
guapper schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Regel #52 in de Velominatie bijbel.
:X
Heel goed! Voor de volledigheid even de gehele Rule 52:

Regel 52:
// Drink in Moderation.Bidons are to be small in size. 500-610ml maximum, no extra large vessels are to be seen on one’s machine. Two cages can be mounted, but only one bidon on rides under two hours is to be employed. Said solo bidon must be placed in the downtube cage only. You may only ride with a bidon in the rear cage if you have a front bidon, or you just handed your front bidon to a fan at the roadside and you are too busy crushing everyone to move it forward until you take your next drink. Bidons should match each other and preferably your bike and/or kit. The obvious exception is the classic Coca-Cola bidon which by default matches any bike and/or kit due to its heritage. Coca-Cola should only be consumed flat and near the end of a long ride or all-day solo breakaway on the roads of France.
https://www.velominati.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Die drinkwater spots staan trouwens ook allemaal op Komoot. Kan je direct kijken welke het meest dichtbij de route zit.
Bijna alle NS stations hebben tegenwoordig ook een watertap, dus bijna altijd wel iets in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Heel goed! Voor de volledigheid even de gehele Rule 52:

Regel 52:

[...]

Ja, maar Jim vind het stom als je met kleine bidons rijdt.
Phydomir schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:37:
Die drinkwater spots staan trouwens ook allemaal op Komoot. Kan je direct kijken welke het meest dichtbij de route zit.
Bijna alle NS stations hebben tegenwoordig ook een watertap, dus bijna altijd wel iets in de buurt.
Er staan er zelfs op Komoot, die drinkwater spots er alweer afgehaald heeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht

Als je dit ziet is er iets goed mis. Een super mooie fiets (RACEfiets!) moet racen. Dan zie je het niet!

Dit topic gaat niet over flaneren over de boulevard of over een "neem je tijdrit"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Stillekracht schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Als je dit ziet is er iets goed mis. Een super mooie fiets (RACEfiets!) moet racen. Dan zie je het niet!

Dit topic gaat niet over flaneren over de boulevard of over een "neem je tijdrit"
Klopt, doorgaans gaat het hier over goedkoop wat praktisch is (en waar je dit zo mogelijk nog goedkoper kan krijgen)... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Stillekracht schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Sorry, was even vergeten dat het alleen over tubeless is kut of fantastisch, of DIT MOET JE ETEN mag gaan

>:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Grin schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:25:
@Requiem19 Euh...?
Hier komt die lelijke meuk ook niet op de fiets ;)

FYI
Mocht iemand het gemist hebben:
Mijn eerdere post was een referentie naar 'De Camping sketch van Bert Visscher'; niet serieus/troll dus.
Hierzo, incl timestamp op het juiste moment: YouTube: Bert Visscher camping

[Afbeelding]
Jezus heb jij nog een fiets met velgremmen joh? Antieke bende :X En dan ook nog 2 verschillende bidon groottes en 2 kleuren! OMFG! Mijn autisme gaat hier heel slecht op ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:20

Niellie41

[object Object]

mhr-zip schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Als POI op Garmin zou mij ook wel interessant lijken, alleen nog niet werkend gekregen (ook niet zoveel moeite ingestoken).

Ik heb trouwens geen relatie met drinkwaterkaart/spots. Ben alleen fan/gebruiker (in een gebied waar er niet zoveel zitten).
Bedankt voor de tip! Meestal kom je tijdens het fietsen erachter dat je toch nog wat water kan gebruiken en dan is dit zeer handig!

In Komoot staan ze er wel in maar niet handig aangegeven, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
rolandos582 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Jezus heb jij nog een fiets met velgremmen joh? Antieke bende :X En dan ook nog 2 verschillende bidon groottes en 2 kleuren! OMFG! Mijn autisme gaat hier heel slecht op ;w
Soms moet het goedkoop, en dan doe je het met de dingen die je al hebt.

>:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
En in de garmin 540/840 (en 1040) heb je bij navigate gewoon optie om naar waterpunt te navigeren.
Alleen jammer dat ze niet standaard op kaartje staan. (staan bankjes oid wel)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Niellie41 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Bedankt voor de tip! Meestal kom je tijdens het fietsen erachter dat je toch nog wat water kan gebruiken en dan is dit zeer handig!

In Komoot staan ze er wel in maar niet handig aangegeven, vind ik.
Zoek je ze ook via onderstaande?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOXU_7Yq3kqDHh6-b1VPW3WbpM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zc97HYOOpkFBvxQyWyikj4QX.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

rolandos582 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Superieur systeem!
Meer aero, minder gewicht, makkelijker in onderhoud, remt net zo goed, nooit gedonder mee (piept niet, kraakt niet, trekt niet krom in de bergen, etc etc enz enz).
Wit/wit en blauw/blauw kan ook hoor, net wat je wilt! Alles beter dan die gare plastic meuk van jou. Ga nog liever dood van de dorst...

FYI
Roland en ik kennen elkaar goed/fietsen samen; niet van schrikken/happen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:51:
[...]

Sorry, was even vergeten dat het alleen over tubeless is kut of fantastisch, of DIT MOET JE ETEN mag gaan

>:).
Wat mis ik de discussies wat is beter; velg of schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

mhr-zip schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:00:
[...]

[Afbeelding]
Oh wauw, dat is iets wat ik nog niet had gezien! Verdomde handig =]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38
Bedankt voor alle bidon tips! Niet verwacht zoveel reacties te krijgen! Ik ga dan nu maar eens voor de camelbacks! Overigens.. ik spoel altijd mijn bidons onder een warme kraan en niet in de vaatwasser omdat dat in het verleden dus al heeft bewezen geen succes te zijn ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:36:
Regel 52:

Bidons are to be small in size. 500-610ml maximum, no extra large vessels are to be seen on one’s machine. Two cages can be mounted, but only one bidon on rides under two hours is to be employed. Said solo bidon must be placed in the downtube cage only. You may only ride with a bidon in the rear cage if you have a front bidon, or you just handed your front bidon to a fan at the roadside and you are too busy crushing everyone to move it forward until you take your next drink. Bidons should match each other and preferably your bike and/or kit. The obvious exception is the classic Coca-Cola bidon which by default matches any bike and/or kit due to its heritage. Coca-Cola should only be consumed flat and near the end of a long ride or all-day solo breakaway on the roads of France.

Maar maar maar

YouTube: The Most Effective Marginal Gain. Aerodynamics with Josh Poertner

dat is niet aero -O-

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 29-06-2023 12:43 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:29
la_fusion schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:34:
Bedankt voor alle bidon tips! Niet verwacht zoveel reacties te krijgen! Ik ga dan nu maar eens voor de camelbacks!
goede keuze denk ik, wel goed opletten dat je de dop er goed opdraait. Heb zelf al een paar keer gehad dat ik de dop er net niet goed opgedraaid had en vervolgens wat extra water over me heen kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009

Niellie41

[object Object]

mhr-zip schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:00:
[...]

[Afbeelding]
Alweer bedankt. Dit wist ik ook niet! Ik zag voorheen alleen drinkwater punten als highlights op de kaart staan. Ik kan deze filter alleen niet in de app vinden en op de fiets heb ik geen laptop. :P Dan is die app die je eerder heel handig als je snel een drinkwater punt in de omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Niellie41 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Alweer bedankt. Dit wist ik ook niet! Ik zag voorheen alleen drinkwater punten als highlights op de kaart staan. Ik kan deze filter alleen niet in de app vinden en op de fiets heb ik geen laptop. :P Dan is die app die je eerder heel handig als je snel een drinkwater punt in de omgeving.
Ja, in komoot is het vooral handig als je de route aan het maken bent.
Zoals met het warme weer van de afgelopen weken is het voor mijn 4 uurs ritten even kijken waar er een zit zo tussen km 55/65. Dan alleen even een kwestie van onthouden waar hij ook al weer zat. Op Komoot staat er vaak ook een foto bij, ook erg handig om van te voren even te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Phydomir schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Ja, in komoot is het vooral handig als je de route aan het maken bent.
Zoals met het warme weer van de afgelopen weken is het voor mijn 4 uurs ritten even kijken waar er een zit zo tussen km 55/65. Dan alleen even een kwestie van onthouden waar hij ook al weer zat. Op Komoot staat er vaak ook een foto bij, ook erg handig om van te voren even te bekijken.
Ideal! Ik wist niet dat ze op Komoot te zien waren! Ze zijn dus goed 'up to date'?

Wat ik tot nu toe dus altijd deed was -eerst een route met Komoot maken- en - daarna via drinkwaterkaart de waterpunten opzoeken-. Dit is uiteraard veel handiger! (mits ze er allemaal op staan en up to date zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Galois schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Ideal! Ik wist niet dat ze op Komoot te zien waren! Ze zijn dus goed 'up to date'?

Wat ik tot nu toe dus altijd deed was -eerst een route met Komoot maken- en - daarna via drinkwaterkaart de waterpunten opzoeken-. Dit is uiteraard veel handiger! (mits ze er allemaal op staan en up to date zijn).
Ik ben er nog geen een tegen gekomen die niet klopte. Meeste gaan echter wel rond oktober uit. Dat staat niet aangegeven op Komoot natuurlijk. Maar tegen die tijd is het meestal al niet zo'n probleem meer natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Galois schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Ja*/nee.

Komoot neemt ze over van openstreetmap. Alle wijzigingen moeten hier verwerkt worden (wel eens geprobeerd, maar zijn een stel autisten :+ ).

Bij alle andere initiatieven passen ze het gelijk aan na bijv een mailtje.
Bij drinkwaterspots zijn ze ook bezig dat tie in storing gezet kan worden. Komen alle eigenaren van de watertappuntjes er bij te staan (die van bijv. Oasen gaan dicht in de winter, die van Evides niet.)

Ik zou plannen in Komoot en daarna even checken op drinkwaterkaart of spots.
Net als ik het pontje plan in Komoot, en daarna even controleer op vaartijden bij https://veerponten.nl/

*Ik heb Komoot nog even gecheckt, en ik mis heel veel puntjes hier in de regio. In gebieden waar met die puntjes gestrooid wordt, maakt dat misschien niet uit. Maar hier in de regio is het dun bezaaid.

Daarnaast staan er een paar opgegeven wat gewoon en toiletgebouw op een camping is.

[ Voor 15% gewijzigd door mhr-zip op 29-06-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:19
mhr-zip schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Ik heb OsmAnd op mijn telefoon, daarin zitten de drinkwaterpunten ook. (open street map dus)
Als je dan daarin je GPX laadt, dan zie je in 1 oogopslag waar je route bij een waterpunt komt. Je hebt dat immers niet de hele route nodig.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Niellie41 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Kan in de app ook. Je moet (in feite net als in de webinterface) even op Bestemming klikken, dan krijg je de mogelijkheid om Drinkwaterspots aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
De drinkwaterspot die ik met enige regelmaat gebruik staat niet op Komoot maar wel in de Drinkwaterspots app.... 🤷

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

klaaas schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:37:
De drinkwaterspot die ik met enige regelmaat gebruik staat niet op Komoot maar wel in de Drinkwaterspots app.... 🤷
Ik ontdekte er zojuist ook één die ik laatst gebruikt heb en niet op Komoot staat (wel op drinkwaterkaart.nl).

Niet optimaal... maar wel werkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Even een shoutout naar Shimano 12 speed Di2 zeg, op dit moment gaat mijn ketting al 6222 kilometer mee en de slijtagemeter valt nog altijd niet in de 0,5. Ik heb in het verleden hier en daar gelezen dat 12 speed slijtage gevoeliger zou zijn maar daar merk ik tot nu toe dus weinig van. Ik kan me niet herinneren dat mijn 11 speed kettingen het zo lang uithielden eigenlijk.

Edit: Ik wilde dit eigenlijk pas posten op het moment dat ik hem moet gaan vervangen maar ik check nu haast elke rit en het duurt me te lang. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 30-06-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Scheelt dat het redelijk droog was, met goed weer haal ik ook 10k+ met 11 speed (dura ace) ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Kluus schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:27:
Even een shoutout naar Shimano 12 speed Di2 zeg, op dit moment gaat mijn ketting al 6222 kilometer mee en de slijtagemeter valt nog altijd niet in de 0,5. Ik heb in het verleden hier en daar gelezen dat 12 speed slijtage gevoeliger zou zijn maar daar merk ik tot nu toe dus weinig van. Ik kan me niet herinneren dat mijn 11 speed kettingen het zo lang uithielden eigenlijk.

Edit: Ik wilde dit eigenlijk pas posten op het moment dat ik hem moet gaan vervangen maar ik check nu haast elke rit en het duurt me te lang. :+
Ik gok dat je netjes na elke rit je onderhoud doet?

Gebruik je een wax of een ander smeermiddel?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:39:
Scheelt dat het redelijk droog was, met goed weer haal ik ook 10k+ met 11 speed (dura ace) ketting.
Ja dat klopt wel, en voor de echte regenritten (woon-werk) gebruik ik ook vaak een andere fiets. Maar toch, fiets is in gebruik sinds februari dus daar zitten in het voorjaar wel wat vochtige ritten bij, ik ben er ook weer niet overdreven zuinig op zeg maar: ;)

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/oZuL2Tm5znYkqPiU8-BtKR6rSPGL8UQK0NqIEsgHFQQ-2048x1536.jpg

@Stillekracht wel regelmatig smeren ja, maar verder ben ik wat dat betreft redelijk ouderwets en lui uitgevallen met olie (all weather lube) van Cyclon en af en toe afnemen met een doek en wat lampenolie.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 30-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ben heel benieuwd hoe 12 speed mij gaat bevallen, moet wel zeggen dat ik het heel jammer vind dat er geen connex kettingen zijn voor 12 speed. Maar goed, het is wat het is. Merken jullie nog verschil tussen DA en ultegra 12 speed kettingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:18:
Ben heel benieuwd hoe 12 speed mij gaat bevallen, moet wel zeggen dat ik het heel jammer vind dat er geen connex kettingen zijn voor 12 speed. Maar goed, het is wat het is. Merken jullie nog verschil tussen DA en ultegra 12 speed kettingen?
Nice, komt er een nieuwe fiets aan?

Dat verschil heb ik nog niet geprobeert, ik gebruik de Ultegra/XT 12 speed kettingen op zowel de Tarmac als mijn MTB. Voor de MTB komt de slijtage overigens overeen met wat ik daarvoor met 10 speed gewend was en dat gaat een stuk harder dan op de weg, maar dat is te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
rolandos582 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:18:
In Grunn is Ultegra toch voor paupers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:20:
[...]

Nice, komt er een nieuwe fiets aan?

Dat verschil heb ik nog niet geprobeert, ik gebruik de Ultegra/XT 12 speed kettingen op zowel de Tarmac als mijn MTB. Voor de MTB komt de slijtage overigens overeen met wat ik daarvoor met 10 speed gewend was en dat gaat een stuk harder dan op de weg, maar dat is te verwachten.
Yes! Volgende week halen, gisteren bericht gekregen vanuit de LBS dat alles gearriveerd is. Exited! Gezien mijn racer weer weg is... Breukje is terug gekomen nadat die gefixed was door Unlimited Colors...

Op de MTB gebruik ik ook 12 speed XT kettingen icm SRAM AXS. Werkt prima. Maar daar haal ik wisselende resultaten :P
mhr-zip schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:22:
[...]

In Grunn is Ultegra toch voor paupers?
Schijnt dat dat in grunn niet uitmaakt. Alles is toch vlak O-)

[ Voor 12% gewijzigd door rolandos582 op 30-06-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:22:
[...]

Yes! Volgende week halen, gisteren bericht gekregen vanuit de LBS dat alles gearriveerd is. Exited! Gezien mijn racer weer weg is... Breukje is terug gekomen nadat die gefixed was door Unlimited Colors...
...
Nice, ik ben benieuwd, mag je al iets spoilen of is het een verassing? ;)
Dat laatste is balen, als het goed is geeft UC wel levenslang garantie op de reparatie toch?

Nu snap ik waarom ik de laatste twee weken alleen MTB ritten zie, ik dacht dat je de smaak te pakken had. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 30-06-2023 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Nice, ik ben benieuwd, mag je al iets spoilen of is het een verassing? ;)
Dat laatste is balen, als het goed is geeft UC wel levenslang garantie op de reparatie toch?
Haha sommige mensen weten het al, ik zal hem volgende week wel ff posten. Het word wel heel dik apparaat O-)

Klopt, valt inderdaad onder garantie, hij is nu opgehaald met speciaal vervoer en die brengen hem naar UC. Dat is allemaal goed geregeld, vermoedelijk door mijn lange zadel, veel druk gekomen op dit punt, ze gaan hem nu kosteloos fixen en extra versterken. Ach, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:03
Kluus schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Ja dat klopt wel, en voor de echte regenritten (woon-werk) gebruik ik ook vaak een andere fiets. Maar toch, fiets is in gebruik sinds februari dus daar zitten in het voorjaar wel wat vochtige ritten bij, ik ben er ook weer niet overdreven zuinig op zeg maar: ;)

[Afbeelding]

@Stillekracht wel regelmatig smeren ja, maar verder ben ik wat dat betreft redelijk ouderwets en lui uitgevallen met olie (all weather lube) van Cyclon en af en toe afnemen met een doek en wat lampenolie.
Pfoe, mooi ding hoor! Welk model is dit? Ik kijk zelf ook naar iets vergelijkbaars. Keuzessss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mitashi schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Pfoe, mooi ding hoor! Welk model is dit? Ik kijk zelf ook naar iets vergelijkbaars. Keuzessss
Thanks, is een Specialized Tarmac SL7.

Maar hou het in de gaten, de verwachting is namelijk wel dat er dit jaar een SL8 van de Tarmac komt, dus dat betekend mogelijk korting op de SL7 die er dan uit gaat (voor zo ver er sprake is van overschot... :+) of dus een optie voor een nieuw model. Maar de verwachting was ook dat die SL8 dan voor de Tour gelanceerd werd en dat lijkt al niet het geval te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
rolandos582 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:22:
[...]

Schijnt dat dat in grunn niet uitmaakt. Alles is toch vlak O-)
Perfect voor Tiagra dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

mhr-zip schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Perfect voor Tiagra dus.
Ga dan voor Sora of Claris :+

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
mhr-zip schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Perfect voor Tiagra dus.
Dat is er niet in DI2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-10 09:14
Ik was even benieuwd naar jullie mening m.b.t. een bike-fit. Ik heb hier al een beetje bijgelezen en heb op zich wel interesse om eens langs een partij als Koppel te gaan.

Qua sport ben ik voornamelijk hardloper die fietsen er een beetje bij doet. Gemiddeld fiets ik 1 keer per week in voorjaar tot najaar en gedurende de zomer ietsje vaker dan dat. Ook ga in Zuid Frankrijk wat bergjes op tijdens mijn vakantie.

Nu heb ik eigenlijk weinig tot geen klachten, maar af en toe op (relatief) lange ritjes wel licht gevoelloze handen en soms moet ik wat "verzitten" op mijn zadel, maar misschien dat dat "normaal" is? Geen idee eigenlijk...

Ik ben benieuwd wat de consensus is, een bike-fit ten alle tijden aan te raden of is het eigenlijk maar onnodig wanneer je weinig/geen klachten hebt?

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Tim_W schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:37:
Ik was even benieuwd naar jullie mening m.b.t. een bike-fit. Ik heb hier al een beetje bijgelezen en heb op zich wel interesse om eens langs een partij als Koppel te gaan.

Qua sport ben ik voornamelijk hardloper die fietsen er een beetje bij doet. Gemiddeld fiets ik 1 keer per week in voorjaar tot najaar en gedurende de zomer ietsje vaker dan dat. Ook ga in Zuid Frankrijk wat bergjes op tijdens mijn vakantie.

Nu heb ik eigenlijk weinig tot geen klachten, maar af en toe op (relatief) lange ritjes wel licht gevoelloze handen en soms moet ik wat "verzitten" op mijn zadel, maar misschien dat dat "normaal" is? Geen idee eigenlijk...

Ik ben benieuwd wat de consensus is, een bike-fit ten alle tijden aan te raden of is het eigenlijk maar onnodig wanneer je weinig/geen klachten hebt?
Bikefit is wmb altijd interessant, maar goed als je weinig op de fiets zit, is het meer een persoonlijke keuze. Het kan vast altijd beter, het is maar net hoe vervelend jij de huidige ''klachten'' vind. Soms is ook goed om te horen dat je goed op de fiets zit. Iets met voorkomen en genezen. Maar ik ben ook pro bikefit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
Tim_W schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:37:

Lastige vraag, heel herkenbare situatie.

Uiteindelijk ben ik ook voor een bikefit gegaan zonder echt grote klachten te hebben, ja ik zit misschien wel ietsje mooier op de fiets en op een aantal punten zijn er verbeteringen behaald. Maar uiteindelijk heb ik ook weer andere klachten ervoor in de plaats gekregen, lastig te voorspellen of dat voor iedereen zo zal zijn maar een bikefit is dus zeker niet heilig.

Achteraf had ik het wellicht liever niet gedaan en op eigen gevoel de aanpassingen gemaakt die ik dacht nodig te hebben (wat voor een groot deel ook uit de bikefit kwam).

[ Voor 6% gewijzigd door Cranzai op 30-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 16:16
*Oeps. Ik had meerdere tabbladen open staan, verkeerde topic.*

[ Voor 81% gewijzigd door ajaxestria op 30-06-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
@DDX moeten we volgend weekend je insta nog in de gaten houden?

https://randonneurs.nl/br...stricht-rondom-luxemburg/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:39

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:29:
[...] Tiagra

Dat is er niet in DI2!
https://nabilt.github.io/diy_eshift/

Je bent tweakert of niet, tenslotte :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Mag je doen, maar dan doe ik :

https://www.instagram.com/p/CuFgRVSMpkl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 07:53
Stillekracht schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:38:
Die zien er idd niet verkeerd uit. Hoe is het qua slijtage van de opdruk? Had toen ik mijn fiets ophaalde bij Rose 2 Rose 1l-bidons meegenomen en 3 Xtreme 1l-bidons. Fietsmaat wilde ook wel bidons. Helaas paste 1 van de Rose-bidons niet op mijn fiets en om toch gelijke bidons te hebben heb ik 2 van de Xtreme 1l-bidons. Na zo'n 3,5 week slijt de opdruk al. Mogelijk 1x in vaatwasser geweest. En helaas is van e Xtreme de dop wat minder soepel met het oog op drinken. Vond de Rose 1l dan ook fijner. Nu waren dit allebei overigens bidons van pakweg 3 euro per stuk.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Je combineert dat niet ff? Het zijn maar 2 rondjes rond Maastricht! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
BreadFan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Je combineert dat niet ff? Het zijn maar 2 rondjes rond Maastricht! ;)
Hij doet dat in 1 dag zonder slapen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Hij doet dat in 1 dag zonder slapen natuurlijk.
Die twee rondjes met die rondom Luxemburg BRM combineren bedoeld @BreadFan denk ik... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
Kluus schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:27:

Hier na 4750 km op 3/4 versleten, de nieuwe ketting ligt al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Roskabouter schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Hier na 4750 km op 3/4 versleten, de nieuwe ketting ligt al klaar.
Verwarrend, maar je bedoelt dat de kettingmeter er in valt tot 0,75 * 0,5 = ongeveer 0,375???
8)7

edit: verwarrend, omdat op een kettingmeter ook 0,75 ofwel 3/4 vermeld staat. Voor een 11- of 12-speed ben je dan al te laat met vervangen schijnt..

[ Voor 20% gewijzigd door guapper op 30-06-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
DikkieDick schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Die zien er idd niet verkeerd uit. Hoe is het qua slijtage van de opdruk? Had toen ik mijn fiets ophaalde bij Rose 2 Rose 1l-bidons meegenomen en 3 Xtreme 1l-bidons. Fietsmaat wilde ook wel bidons. Helaas paste 1 van de Rose-bidons niet op mijn fiets en om toch gelijke bidons te hebben heb ik 2 van de Xtreme 1l-bidons. Na zo'n 3,5 week slijt de opdruk al. Mogelijk 1x in vaatwasser geweest. En helaas is van e Xtreme de dop wat minder soepel met het oog op drinken. Vond de Rose 1l dan ook fijner. Nu waren dit allebei overigens bidons van pakweg 3 euro per stuk.
Uhhh...de opdruk zit inmiddels op mijn vingers. Is dat duidelijk genoeg? :)
Pagina: 1 ... 487 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).