Ik heb hier ook (na een bike fit) last van. Daarvoor 600.000Km gefietst zonder problemen. Terug naar de oude stand is niet mogelijk. Mijn plaatjes moesten naar achteren ivm een achillespees probleem.verstappen33 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:11:
Gisteren eindelijk weer een fatsoenlijk rondje gefiets waar ik geen last had van de warmte, en lekker 2 uur voluit kon gaan.![]()
Ik heb nog een ander vraagje..
2 jaar geleden een bike-fit uit laten voeren, deze heeft toen "alle" problemen opgelost waar ik mee zat.
Echter ik fietste afgelopen jaren niet heel veel, ik zat op max 1, soms 2 ritjes per week en niet hoog qua intensiteit en had dus ook weinig tot geen klachten na een ritje.
Dit jaar fiets ik een stuk meer, en ook op hogere intensiteit/snelheden en begint mijn nek af en toe op te spelen..
Tijdens het fietsen niet heel veel last, al begin ik hem wel wat te voelen na 1 uur..
Maar zodra ik van de fiets af stap en weer in een normale houding kom te staan/zitten dan voelt mijn nek behoorlijk stijf/verkrampt.
Druk op de handen valt wel mee, al heb ik soms last van tintelingen, maar dat is snel te verhelpen door de handen iets te verplaatsen of even een paar keer een vuist te maken om weer wat bloed erin te krijgen.
Ik ben al een beetje aan het spelen geweest met mijn zadelhoogte/setback, maar nog niet echt verbeteringen gemerkt..
Voordat ik de hele fiets ga verbouwen/verstellen en het overzicht verlies, wil ik kijken of jullie nog tips hebben..
Klachten nemen 15-30 minuten na het fietsen al voor 90% af, maar het is niet fijn dat ik na het fietsen mijn nek weer in "model" moet zien te krijgen..
Achtergrond info: ik heb een zittend beroep, zit dus 8-9 uur per dag achter een bureau.
Fiets: https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-comp-105-2018
Na vele uren bike fit video's te hebben bekeken trek ik een paar conclusies:
- Zadel staat vaak te hoog wat leidt tot nek en handproblemen
- Stuur omhoog zou de eerste gedachte zijn, maar zo simpel is het niet. Zelfs stuur iets naar beneden zou ook een oplossing kunnen zijn.
- alles wat je versteld heeft consequenties. Als je bijv je plaatjes naar achteren zet moet je ook je zadel bijstellen (hoger). Maar, zadel hoger betekend dat de afstand tot je stuur weer toeneemt (ivm hoek zitbuis)
- vroeger begon de basis bij een loodlijn van je knie naar je pedaal. Die moest door het midden van de pedaalas komen. Dat is volledig achterhaald. Het gaat nu meer om de juiste balanspositie. (kan je voorover gebogen zitten en fietsen zonder op je stuur te leunen)
Ik ben er zelf bijna. Voor het laatste stukje optimalisatie ga ik binnenkort naar een fysiotherapeut die ook bikefitting doet.