Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 488 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
guapper schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Verwarrend, maar je bedoelt dat de kettingmeter er in valt tot 0,75 * 0,5 = ongeveer 0,375???
8)7

edit: verwarrend, omdat op een kettingmeter ook 0,75 ofwel 3/4 vermeld staat. Voor een 11- of 12-speed ben je dan al te laat met vervangen schijnt..
Ik heb mijn vorige ketting gewoon op 0,75 gedaan, geen enkel probleem gehad met schakelen. 11spd 105.
Is maar net of je veel op kleine kransjes rijdt.en hoeveel vermogen je levert. Hoe kleiner het kransje, hoe meer kans op vervorming van de tandjes. Ik ben geen vlotte of sterke rijder dus ik rij nogal veel op relatief licht verzet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:35
Ik merk bij 12 speed sram dat 1.0 en .75 tooltje niet echt helemaal lekker werkt. (als in netjes op tijd vervangen maar dan slaat 2e ketting in begin soms over)
Heb daarom nieuwe park tool tooltje gekocht voor meten daarvan.

Voor 11 speed (en 10 speed) shimano gebruik ik gewoon oude tooltje.

[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 30-06-2023 22:08 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:22
DDX schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:07:
Ik merk bij 12 speed sram dat 1.0 en .75 tooltje niet echt helemaal lekker werkt. (als in netjes op tijd vervangen maar dan slaat 2e ketting in begin soms over)

Wat ik zeg: ik lees dat je bij 11 of 12sp je ketting al bij bij 0,5 dient te vervangen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

joker1977

Tweakert

DDX schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:07:

Idem hier. De "oude" tooltjes werken niet bij de SRAM Flat-top kettingen, voornamelijk omdat de oude tooltjes niet aan "dezelfde kant" meten. De Parktool doet dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

guapper schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Wat ik zeg: ik lees dat je bij 11 of 12sp je ketting al bij bij 0,5 dient te vervangen..?
Je moet niks, maar als je het bij 0.5% doet beschadig je de rest van je drivetrain (cassette, kettingbladen) aanzienlijk minder, omdat ze niet inslijten op een te lange ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
guapper schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Verwarrend, maar je bedoelt dat de kettingmeter er in valt tot 0,75 * 0,5 = ongeveer 0,375???
8)7

edit: verwarrend, omdat op een kettingmeter ook 0,75 ofwel 3/4 vermeld staat. Voor een 11- of 12-speed ben je dan al te laat met vervangen schijnt..
3 / 4 versleten, tooltje draait nog net geen rondjes.

Nu moet ik wel zeggen dat ik voor het fietsen niet naar buiten kijk. Alleen sneeuw en ijzel zorgen er voor dat mevr. Roskabouter een stok door de spaken steekt.
Na het fietsen gaat de slang er gauw over maar drogen schiet er vooral in de winter bij in. De volgende dag de spuitbus weer op de ketting en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:38
Galois schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:04:
Dan kan ik al eerste iets negatiefs zeggen over deze Camelbak bidons.

Ik had ze dus vorig jaar aangeschaft, vanwege zeer lovende woorden zoals hierboven. Helaas heb ik ze terug moeten sturen omdat ze 'los' zitten in mijn carbon bidonhouders. Ze passen er nét in, zonder zichzelf echt vast te drukken.

Dit probleem heb ik met geen enkele andere bidons die ik gehad heb (en dat zijn er veel :)).
Grappig, ik vind ze heel fijn drinken maar in een paar van mijn bidonhouders zitten de Podiums juist zo vast dat ik ze er met 1 hand niet uit krijg |:(

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:20
Is het misdadig als ik vraag wat er eigenlijk mis is met een camelbag bij een racefiets? Dan moet je je toch geen zorgen maken over aerodynamica, waterpunten, te kleine/grote of lelijke drinkbussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Die Camelbak's krijgen altijd zo'n zwarte schimmel rond de dop. En dat deel van de bidon krijg je niet los.
Dat is ondanks goed uitspoelen en voorzichtig gebruik.

Ben over naar Elite, die zijn wat dat betreft fijner. Of je ziet de zwarte vlekken gewoon niet, kan ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:20
Speed24 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:35:
Die Camelbak's krijgen altijd zo'n zwarte schimmel rond de dop. En dat deel van de bidon krijg je niet los.

Ben over naar Elite, die zijn wat dat betreft fijner. Of je ziet de zwarte vlekken gewoon niet, kan ook ;)
Ik bedoelde eigenlijk gewoon het systeem van een drinkzak op de rug 😅. Je ziet het zo weinig, maar ik zie weinig nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 19:29
Cloclo100 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:49:
Is het misdadig als ik vraag wat er eigenlijk mis is met een camelbag bij een racefiets? Dan moet je je toch geen zorgen maken over aerodynamica, waterpunten, te kleine/grote of lelijke drinkbussen?
Op een racefiets zit je zo diep, dat dat ding steeds in je nek ligt; daarnaast zijn er grote groepen fietsers die je niet serieus nemen met zo'n ding en je in de zelfde categorie scharen als de fietsers die met een helm met klep rijden. Overigens zag je bij de Marmotte wel mensen met een camelbak rijden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:23
Is het misdadig als ik vraag wat er eigenlijk mis is met een camelbag bij een racefiets?
Het kan prima. Alleen de gemiddelde wielrenner is nog meer bezig met er goed uitzien dan een instagram fashionista.

Persoonlijk: ik HAAT dingen op mijn rug met fietsen. Mij zal je niet snel betrappen met iets van een rugtas terwijl ik fiets.

@Crazy D is ervaringsdeskundige in dit onderwerp.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:37

Zeer valide punt, ik heb zelf ook 2 Insulated Camelbak Podium's en dat membraan (als je van bovenaf in de dop kijkt) wordt van binnen heel smerig, zeker als je andere producten dan water erin doet (wat 95% van de mensen denk ik wel doet).
Toen ik ze na het 1e seizoen eens goed uit elkaar haalde en bekeek schrok ik echt hoe ranzig, ben toen met een satéprikker aan de slag gegaan maar heb daarmee bij 1 bidon het membraan kapot geprikt/gescheurd. Het membraan zorgt dat je er met de dop op de 'open'-stand geen vocht uit kan spatten bij een hobbel.
Ook gaat het draaien van de open/gesloten-stand bij 1 v/d 2 heel erg stroef (dus nét die ene met het kapotte membraan).

En het 'insulated' gedeelte heb je ook maar zeer beperkt plezier van, na een uurtje fietsen zijn je dranken ook gewoon warm als het 25-30 graden is (en ik leg ze nog zelfs een uurtje van tevoren in de vriezer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
.

[ Voor 99% gewijzigd door r0g3r op 01-07-2023 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30

rally

Deyterra Consultancy

Voor mij zijn het een aantal dingen.

Ten eerste is het (veel) extra gewicht t.o.v. Bidons
Ten tweede is het op een warme dag *nog* warmer op je rug
Ten derde is het niet altijd even eenvoudig om er spullen uit te halen. Vrijwel altijd moet je stoppen.

En het commentaar dat het er niet goed uit ziet klopt, maar hou ik me eigenlijk niet zo mee bezig.

Als ik woon/werk op mijn racefiets afleg (50km enkele reis) dan neem ik wel “gewoon” een rugtas (Shimano U6 of U14) omdat ik anders eenvoudigweg te weinig mee kan nemen.

Maar op toerritten is er vaak voldoende aan water/vocht onderweg bij te tanken dat ik me niet kan herinneren wanneer ik voor het laatst een rugtas “moest” meenemen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35

De camelbaks kunnen zeker wel helemaal uit elkaar!
YouTube: How To Pull Apart and Clean Camelbak Podium Jet Valve Lid

Zelf eigenlijk nooit last gehad van die schimmel tot voor een paar week geleden. Met bovenstaand filmpjes weer prima schoon gekregen en daarna nog eventjes in een azijnmengseltje.

Sindsdien gewoon na elke rit ff goed doorspoelen met kraanwater en de schimmel blijft weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
Cranzai schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:07:
[...]

De camelbaks kunnen zeker wel helemaal uit elkaar!
YouTube: How To Pull Apart and Clean Camelbak Podium Jet Valve Lid

Zelf eigenlijk nooit last gehad van die schimmel tot voor een paar week geleden. Met bovenstaand filmpjes weer prima schoon gekregen en daarna nog eventjes in een azijnmengseltje.

Sindsdien gewoon na elke rit ff goed doorspoelen met kraanwater en de schimmel blijft weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T41AIpZ_RoC8leF8vlot-9hlxbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5i3BL87e53AGmmkvrSogShS3.jpg?f=fotoalbum_largeGátverdamme! En dan was ik in de veronderstelling dat ik na elke rit m'n bidons grondig schoonmaakte! Ben wel klaar met deze bidons met een dop die uit zes onderdelen bestaat waartussen elk deel schimmel kan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:03
Ik gebruik die van mij nu ongeveer een jaar, vrijwel altijd gevuld met sportdrank. De helft van de tijd spoel ik ze grondig af, de andere helft gaan de doppen de vaatwasser in, waarbij het siliconen dopje aan de onderkant altijd los de bestekbak in gaat. Nav het filmpje de boel even uit elkaar getrokken en geen spoor van schimmel of andere resten.
Ik ben er nog steeds erg blij mee! Geen gelek en geklieder, dus ook geen plakkende fiets/schoenen na afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

r0g3r schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:03:
[...]

[Afbeelding]Gátverdamme! En dan was ik in de veronderstelling dat ik na elke rit m'n bidons grondig schoonmaakte! Ben wel klaar met deze bidons met een dop die uit zes onderdelen bestaat waartussen elk deel schimmel kan komen...
Tja, ik snap de aantrekkingskracht van die bidons, maar een kind kan begrijpen dat dat één grote smeerboel wordt, toch ?

Welk probleem lost dit bidon op dat je voor zo'n ingewikkeld mechanisme kiest met O-ringen en membranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
r0g3r schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:03:
[...]

[Afbeelding]Gátverdamme! En dan was ik in de veronderstelling dat ik na elke rit m'n bidons grondig schoonmaakte! Ben wel klaar met deze bidons met een dop die uit zes onderdelen bestaat waartussen elk deel schimmel kan komen...
ignorance is bliss

Ah, waarschijnlijk gewoon goed voor de weerstand joh. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
joker1977 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:12:
[...]

Tja, ik snap de aantrekkingskracht van die bidons, maar een kind kan begrijpen dat dat één grote smeerboel wordt, toch ?

Welk probleem lost dit bidon op dat je voor zo'n ingewikkeld mechanisme kiest met O-ringen en membranen.
geldgewin voor de fabrikant; onderhoudbehoevend, upgradepotential

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:06
Ik gebruik die van mij al 1.5 jaar zonder enige vorm van lekkage of schimmels. Dat je alles zo uit elkaar kunt trekken met een "ingewikkelde" constructie, zie ik alleen maar als een voordeel, juist omdat je dan alles echt goed schoon kunt maken. Hiervoor moest ik regelmatig afscheid nemen van bidons wegens schimmels.
De Camelback's zijn nog steeds schoon. Na iedere rit afspoelen met heet water wat ik grotendeels door de drink tuit eruit spuit, zodat daar ook alle zooi weg is.
Regelmatig in de vaatwasser waarbij inderdaad de siliconen dop los er in gaat.
Van de week nav het filmpje van @Cranzai de flessen uit elkaar getrokken. Zo goed als nieuw.
Dat er een iemand zijn flessen zwart laat worden of tijdelijk niet goed in staat is om deze goed schoon te houden op reis, betekent niet dat het kut flessen zijn.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Eens, ik heb ook wel doppen waar het vrij zwart word. Maar ik gebruik ook vrij vaak/bijna altijd sportdrank. Soms ben ik nog wel een beetje laks.

Ach, zo'n nieuwe dop kost je een paar euro. Ik heb altijd wel een paar verse op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
rolandos582 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:00:
Eens, ik heb ook wel doppen waar het vrij zwart word. Maar ik gebruik ook vrij vaak/bijna altijd sportdrank. Soms ben ik nog wel een beetje laks.

Ach, zo'n nieuwe dop kost je een paar euro. Ik heb altijd wel een paar verse op voorraad.
Als je die dop toch schoon kan maken is een voorraadje nieuwe dan niet een klein beetje verspilling/onzinnig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
rolandos582 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:00:

Ik gebruik ook altijd sportdrank. En toch nooit problemen. Misschien ligt het ook een beetje aan het type sportdrank? Geen idee. Vind het vreemd dat het zo wordt bij jullie als je zegt dat je het goed schoonmaakt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 22:05
Type fles maakt voor mijn gevoel ook uit. Mijn Elite Jet Green krijgt minder snel aanslag dan de normale Jet/Fly. Balen van die Elite Jet/Fly flessen is dat op een gegeven moment het dopje gaat lekken als je ze te vaak loshaalt. Elite wil ze wel los opsturen, maar dan betaal je 15 euro verzendkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Ik gebruik ook altijd sportdrank. En toch nooit problemen. Misschien ligt het ook een beetje aan het type sportdrank? Geen idee. Vind het vreemd dat het zo wordt bij jullie als je zegt dat je het goed schoonmaakt.
Tsja ik zou het ook niet weten, ik gebruik geen vaatwasser oid. Dat maakt nog wel wat verschil denk ik. Ach, met hoeveel ik mijn bidons gebruik, en met offroad enzo. Sowieso niet gek om bidons 1x per jaar te swappen voor verse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
Komende weken wil ik mijn trainingen uitbouwen om een betere basis conditie te krijgen.

Mijn huidige ftp is +- 250 / 67kg en ga over 6 weken een week lang fietsen in de bergen. (Elke dag 100km en 2500hm)

Met mijn gewicht / ftp verwacht ik geen problemen. Het is een georganiseerde reis en moet vooral gezellig zijn, maar het niveau van de groep is mij onbekend en wil daarom de laatste weken nog doen wat ik kan in de tijd die ik heb.

Ik fiets nu 3x per week.
In de avond 2x een rit van 2 uur en in het weekend 1x +- 3 tot 4 uur.

De intensiteit is daarbij tussen de 160 en 190 watt gemiddeld.(veel zone 2/3, uithouding/tempo)

Deze week heb ik 6 uur gefietst, komende weken wil ik alles hetzelfde doen, alleen wel elke week een uurtje extra erbij zodat ik eindig op 11 uur.

Iemand nog toevallig tips?
Het meest vervelend vind ik nu dat mijn Garmin na elke rit +- 60 uur rust aanbeveelt, dit is haast niet mogelijk. Negeren jullie dit?
Mogelijk komt het omdat ik net terug van vakantie ben en 10 dagen niet heb kunnen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57

Phydomir

Dennis

Die tijd van Garmin kun je gewoon negeren. Die gaat sowieso om weer "vers" te zijn. Als je gestructureerd traint is een beetje vermoeidheid in de benen zo slecht nog niet.

Zo kijkend naar wat je doet is het wellicht een idee om er ook een dag in te doen met hoge intensiteit. Dus wat vo2max trainingen of wat langere blokken rond je ftp (wellicht over/unders ook wel lekker). Verder gewoon lekker blijven rijden en het in de week voordat je gaat lekker rustig aan doen zodat je relatief fris aan die week begint.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@user_tweakers Lekker de uren uitbouwen en zoals @Phydomir zegt mss 1 (of mss 2 als je 4-5x pw gaat fietsen) training met hogere intensiteit.

VO2 max / Ronnestad intervallen / lange tempo blokken. Tempo is ook wel belangrijk omdat je bergop automatisch veel in die zone rijdt. Maar goed om type interval af te wisselen.

En dan laatste week van 11 uur terug naar 6 zodat je fris bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
user_tweakers schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:40:
Komende weken wil ik mijn trainingen uitbouwen om een betere basis conditie te krijgen.

Mijn huidige ftp is +- 250 / 67kg en ga over 6 weken een week lang fietsen in de bergen. (Elke dag 100km en 2500hm)

Met mijn gewicht / ftp verwacht ik geen problemen. Het is een georganiseerde reis en moet vooral gezellig zijn, maar het niveau van de groep is mij onbekend en wil daarom de laatste weken nog doen wat ik kan in de tijd die ik heb.

Ik fiets nu 3x per week.
In de avond 2x een rit van 2 uur en in het weekend 1x +- 3 tot 4 uur.

De intensiteit is daarbij tussen de 160 en 190 watt gemiddeld.(veel zone 2/3, uithouding/tempo)

Deze week heb ik 6 uur gefietst, komende weken wil ik alles hetzelfde doen, alleen wel elke week een uurtje extra erbij zodat ik eindig op 11 uur.

Iemand nog toevallig tips?
Het meest vervelend vind ik nu dat mijn Garmin na elke rit +- 60 uur rust aanbeveelt, dit is haast niet mogelijk. Negeren jullie dit?
Mogelijk komt het omdat ik net terug van vakantie ben en 10 dagen niet heb kunnen fietsen.
Die waardes van Garmin....tja ik zie het maar als richtlijnen, je gaat niet dood als je je er niet aan houdt en je voelt zelf prima wat kan en niet kan meestal.
Toen ik laatst een 300km rit reed stond mijn stamina ook al op 1% en toen moest ik nog 120km.
Ben ook heel benieuwd hoeveel rust ie mij gaat aanbevelen elke dag, komende 4daagse >:)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:59

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Hier ook niet, naar aanleiding van dit verhaal mijn camelbak bidons uit elkaar getrokken, doe ik normaal haast nooit, en geen vuiltje te zien. Zijn nu denk ik 4 jaar in gebruik, regelmatig met sportdrank.

Ze gaan hier wel vaak in de vaatwasser.

Edit: Aangaande elite, daar had ik het zeker wel bij in het verleden, maar de zijkanten van het dopje kun je daar aan de binnenkant niet zien (en ook niet zo makkelijk schoonmaken). Dus zoals hierboven al werd gezegd “ignorance is bliss”. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 03-07-2023 06:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:57
@user_tweakers je moet al die data als recreant niet zo serieus nemen en lekker gaan fietsen. Als ik het zo hoor is die basis meer dan voldoende voor zo'n week. En klimmen doe je toch op je eigen tempo

Belangrijkste tip: vergeet niet te genieten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

@user_tweakers :

Ik sluit me wel aan bij @wisselwerking en anderen aangaande de Garmin-data. Maar als de Garmin "steeds" 60+ uur herstel roept, dan zijn er, naar mijn ervaring, twee mogelijkheden:

a) Je zones zijn niet goed ingesteld. Dat kunnen hartslag-zones zijn, of vermogens-zones. Die laatste zou je relatief makkelijk moeten kunnen corrigeren als je een goed idee hebt over je FTP zoals je zegt. Hartslag-zones is iets lastiger, maar je MAX zou je (hopelijk wel moeten weten. Op basis daarvan zou je je zones wel "ongeveer" goed moeten krijgen.

b) Je traint/fietst "verkeerd", d.w.z. elk rondje is "grijs" stampen, dus waar je zegt:
Moet je even eerlijk evalueren of het dat écht is, of je dat normalized toch wat hoger zit, waardoor de belasting toch wel vrij hoog is.

Om je een idee te geven: Ik rij 4-5x week in de zomer, meestal ritjes van 2-3 uur. Daar zit van alles tussen (VO2max trainingen, Tempo, veel uithoudingsvermogen) en gisteren 7,5 uur op de fiets gezeten (rondje IJsselmeer) met een normalized vermogen van ongeveer 67-70% van mijn FTP - daar geeft Garmin met mijn basis een herstel van 42 uur voor.

Ik vermoed eigenlijk dat je teveel grijs traint. Daarmee accumuleer je veel vermoeidheid en hoewel je je basis daarmee goed uitbouwt, is het niet de meest effectieve manier van trainen. Als je serieus beter wilt worden, zou ik toch kijken om wat meer te mixen qua VO2max / Treshold / Tempo / Duur en daarin wat gestructureerder te trainen.

Wel belangrijk om daarin eerlijk naar jezelf te zijn en je te realiseren dat er niks mis is met 3x grijs-trainen als je daar veel plezier en voldoening uithaalt. Dat is waarschijnlijk belangrijker, zeker omdat consistentie zo ongeveer het belangrijkste is in de trainingsleer en zonder plezier kun je dat wel vergeten op de lange termijn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:32
Hoi wielrenners van Tweakers, ik ben op zoek naar advies! Mogelijk ga ik in de toekomst mij ook vaker op 2 wielen begeven. Op dit moment ben ik een enthousiaste hardloper, die een klein stemmetje in zijn hoofd heeft dat 'ie misschien ook wel eens aan een 1/8e of kwart triatlon mee zou willen doen - en wie weet waar dat toe leidt.

Maar van (race)fietsen heb ik bar weinig verstand. Ik heb al wel eens op een racefiets gezeten, ben 1.76m en heb wel een aardige tank voor duurvermogen. Dus tijd om een eerste fiets aan te schaffen. Daarvoor zit ik nu MP af te struinen. Grofweg zie ik de volgende prijscategorieën;
  • < € 300; vooral oudere fietsen
  • € 400 - € 800; iets nieuwere fietsen, meer info over onderdelen
  • > 1.000; ver boven mijn budget
Ik geloof wel dat het over het algemeen 'you get what you pay for' is, dus duurder zal dan ook beter betekenen. En hoewel ik natuurlijk het liefst met een zo klein mogelijke investering zou starten, snap ik dat een fiets uit de 1e categorie waarschijnlijk beperkt is en mogelijk niet beginnersvriendelijk wanneer je nog maar weinig weet van onderhoud. Nu heb ik 4 fietsen gevonden waar denk ik wat potentie in zit:
  1. Sensa Toscana, vraagprijs € 499
  2. Sensa Romagna SLE, bieden zit op € 450 maar nog niet verkocht, dus zal denk ik richting € 600 gaan
  3. Trek Alfa, bieden met hoogste bod tot nu toe € 300
  4. Stevens Stelvio, bieden vanaf € 500
Welke zouden jullie aan- of afraden en waarom? En als ik de fiets ga bekijken/controleren, waar moet ik dan goed op letten? Jullie inzicht wordt gewaardeerd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

SkyR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:12:
Hoi wielrenners van Tweakers, ik ben op zoek naar advies! Mogelijk ga ik in de toekomst mij ook vaker op 2 wielen begeven. Op dit moment ben ik een enthousiaste hardloper, die een klein stemmetje in zijn hoofd heeft dat 'ie misschien ook wel eens aan een 1/8e of kwart triatlon mee zou willen doen - en wie weet waar dat toe leidt.

Maar van (race)fietsen heb ik bar weinig verstand. Ik heb al wel eens op een racefiets gezeten, ben 1.76m en heb wel een aardige tank voor duurvermogen. Dus tijd om een eerste fiets aan te schaffen. Daarvoor zit ik nu MP af te struinen. Grofweg zie ik de volgende prijscategorieën;
Ik geloof wel dat het over het algemeen 'you get what you pay for' is, dus duurder zal dan ook beter betekenen. En hoewel ik natuurlijk het liefst met een zo klein mogelijke investering zou starten, snap ik dat een fiets uit de 1e categorie waarschijnlijk beperkt is en mogelijk niet beginnersvriendelijk wanneer je nog maar weinig weet van onderhoud. Nu heb ik 4 fietsen gevonden waar denk ik wat potentie in zit:
  2. Sensa Romagna SLE, bieden zit op € 450 maar nog niet verkocht, dus zal denk ik richting € 600 gaan
Welke zouden jullie aan- of afraden en waarom? En als ik de fiets ga bekijken/controleren, waar moet ik dan goed op letten? Jullie inzicht wordt gewaardeerd!
Ik heb zelf ook allebei mijn fietsen (toevallig Trek) van MP af gehaald. Ik zou je wel willen aanraden om te gaan zoeken in de tweede prijscategorie, daar ga je uiteindelijk wel profijt van hebben. Verder lette ik op het volgende:

Wanneer laatste beurt van slijtage gevoelige onderdelen (ik had geluk, net dat seizoen een nieuwe Ultegra groep erop, bonnetje was bewaard). Daarnaast, wat zit er voor een groep op. Zeker met een tweedehands zou ik voor Ultegra / Dura Ace zoeken, omdat het waarschijnlijk een oudere groep is. Een nieuwe 105 is ook prima.

Daarnaast, wanneer je naar de fiets gaat kijken, let goed op hoe de fiets er uit ziet. Is de ketting mooi schoon en de cassette ook? Hoe versleten zijn de remblokjes en de velgen waarop er geremd is?
Voor mij vertellen de casette en de remblokjes aardig hoe de eigenaar met de fiets omgaat, los van de staat van het frame wat vaak meer direct opvalt (en met een was / wax beurtje te verhullen valt).

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 07:53

Leuk. Ik ben als hardloper die overigens wel een racefiets ernaast had ook zo in de triathlonwereld terecht gekomen. Eerstgenoemde fiets heeft voor mijn gevoel de beste specs. Probeer ook reviews te vinden en de daadwerkelijk leeftijd te achterhalen. Bij laatstgenoemde staat zgan. Maar wat betekent dat in dit geval? De Trek heeft Sora. Op zich niets mis mee, maar hoe oud is deze? Ik heb zelf een Trek 1.2, die sinds kort door mijn zoon wordt gebruikt en die heeft ook Sora. Vermoed dat de Alfa 1 of meerdere generaties ouder is, dan die van mij welke ik in 2015 heb gekocht.

Als je FB hebt zou je ook een zoekvraag kunnen stellen in Racefietsen outlet met je budget. Wordt vrij actief op gereageerd. Bij hele oude fietsen kan je het risico lopen dat onderdelen moeilijker beschikbaar zijn. Heb zelf vorige week overigens een, volgens verkoper, 6 jaar oude triathlonfiets op de kop getikt voor 375 om eens te kijken of dat bevalt, ondanks dat ik opzetbars heb op mijn huidige racefiets.

Als je voor niet al teveel een nieuwe fiets wil zou je ook nog bij de Decathlon kunnen kijken. Heb je ook garantie en weet je dat je iets nieuws hebt en in ieder geval in het begin je niet voor onverwachte kosten zult komen te staan, afgezien van eventuele lekke banden. :-)

Succes met de zoektocht.

aka pluim003

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:05
Eens met bovenstaande advies.

Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik gaan voor de Sensa Romagna SE of de Stevens Stelvio. Die zien er allebei goed onderhouden uit (op de kleine foto's) en hebben ook nog eens een redelijk recente 105 groep.

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
Ken je iemand met verstand van racefietsen? Die mee kan gaan om mee te kijken wat de staat van het materiaal is? Vaak genoeg advertenties voorbij zien komen waarbij je voor 300+ aan reparaties zit te kijken op de foto’s.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Ben het wel eens met de mannen, Decathlon kan ook best interessant zijn in die prijs klasse als 1e fiets.

MP is beetje hit or miss. Vooral afhankelijk van de gebruiker, sommige kopen een fiets voor 1200 euro, rijden er 3x op, vinden het niks en verkopen hem voor 750 euro. Dan heb je een top deal en uiteraard gelijk doen als het jouw fiets is.

Sommigen kopen een fiets voor 3k, rijden hem helemaal naar de filistijnen in 4 jaar door regen, wind en pekel en verkopen hem dan voor 750 euro.

Ik wist wel welke ik moest kiezen. Net als bij een auto, neem inderdaad iemand mee met verstand van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

rolandos582 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:06:
Ben het wel eens met de mannen, Decathlon kan ook best interessant zijn in die prijs klasse als 1e fiets.
Met een (Decathlon) Triban RC520 kan je inderdaad ook prima de Marmotte mee uit fietsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:24
Salteh schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:28:
Eens met bovenstaande advies.

Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik gaan voor de Sensa Romagna SE of de Stevens Stelvio. Die zien er allebei goed onderhouden uit (op de kleine foto's) en hebben ook nog eens een redelijk recente 105 groep.
Ik ben het hier wel mee eens. Op de andere fietsen zie je de roest zitten. Zegt iets over de omgeving waarin ze hebben gestaan cq het onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller

De Stelvio. Die romagna heeft veel kilometers gehad schrijft de verkoper.

Bij die Stelvio; check de velgrand, als de fiets daadwerkelijk weinig kilometers heeft gemaakt, dan zie je bij velgremmen dat de remrand nog maar heel weinig ingelopen is.
Als die bandjes origineel zijn dan is er inderdaad heel weinig op gereden. Wat voor bandjes nog wel kan betekenen dat je ze alsnog moet vervangen overigens ;)
Check verder even of de wielen soepel draaien en recht zijn (en zodoende de remmen niet aanlopen).
Je zou even een kettingmeter kunnen lenen en meenemen.

Verder maak je natuurlijk even een proefritje ;)
Heel ruwe manier om te checken of de maat goed is; Hoogte zadel: zet je hak op het pedaal, je been moet recht zijn. Dan ga je fietsen; met je handen op de remhandles kijk je naar beneden, en je ziet de naaf van je voorwiel niet omdat die precies achter het stuur valt.

Als dat min of meer klopt dan zou de basis afmeting bij jou passen. Is geen wet van Meden en Perzen maar geeft een idee.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:21
Ik kan mij in de meeste bovenstaande adviezen wel vinden @SkyR

Maar marktplaats blijft altijd een gok, je kunt met een kenner ook onmogelijk alles controleren het blijft altijd garantie tot aan de voordeur en voor het budget waarin jij zoekt moet je simpelweg geluk hebben.

Als ik even snel zoek op een willekeurige site heb je al snel een leuke instapper: https://www.12gobiking.nl/wilier-montegrappa-2021 alleen even pedalen erop en klaar.

Of zoals ik destijds ooit mijn 1e nieuwe racefietsje kocht, een Orbea bij de plaatselijke fietsenzaak hier in het dorp. Kon direct setje kleren, schoenen en helm erbij uitzoeken voor echt een prima prijs.

Kortom ik zou er even goed over na gaan denken, maar als ik in je schoenen stond keek ik even in de buurt en misschien kun je nog even wachten... straks na de zomer heb je mooie aanbiedingen van overjarige modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 11:53
Hoi wielrenners van Tweakers, ik ben op zoek naar advies! Mogelijk ga ik in de toekomst mij ook vaker op 2 wielen begeven. Op dit moment ben ik een enthousiaste hardloper
Hee SkyR, jij ook hier! :)
Om je opties nog even te vergroten: mijn eerste racefiets heb ik hier gekocht: https://2ehandsracefietsen.nl/racefietsen
En na aanschaf 2e racefiets daar weer gedoneerd voor het goede doel.
Fietsen die voor een deel van de plaatselijke wielerclub komen en zijn nagekeken door de monteur van de club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:32
Bedankt voor de adviezen allemaal! Dit geeft wel wat aandachtspunten om op te letten zoals leeftijd van de onderdelen, niet enkel het type, roest- en vuilplekken, en kijken of ik iemand mee kan krijgen als ik een interessante fiets op het oog heb. Het vier-ogenprincipe is dan wel handig.
nogeeninlog schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:35:
[...]

Hee SkyR, jij ook hier! :)
Om je opties nog even te vergroten: mijn eerste racefiets heb ik hier gekocht: https://2ehandsracefietsen.nl/racefietsen
En na aanschaf 2e racefiets daar weer gedoneerd voor het goede doel.
Fietsen die voor een deel van de plaatselijke wielerclub komen en zijn nagekeken door de monteur van de club.
Hier wilde ik nog even specifiek op reageren, want dat is echt tof! Als het niet aan de andere kant van Nederland was had ik dit zeker in de gaten gehouden. Mooi hoe hij zich zo in kan zetten voor een goed doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 12-10 22:24
MMUilwijk schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:26:
[...]

44 euro voor 6x400g isostar poeder is 1,8ct per gram, dus bij 100g 1,80. Factor 3.
Ik koop dat spul altijd bij iBOOD in de aanbieding, dan heb je 6x560g voor €39,85.inclusief verzendkosten. Je krijgt en dan ook nog gratis 2 lelijke bidons bij. Net nog weer een bestelling geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48
kwiebus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:09:
[...]

Ik koop dat spul altijd bij iBOOD in de aanbieding, dan heb je 6x560g voor €39,85.inclusief verzendkosten. Je krijgt en dan ook nog gratis 2 lelijke bidons bij. Net nog weer een bestelling geplaatst.
Heb je hier een linkje van? Ik zie ze niet op iBood staan.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:18

Crazy D

I think we should take a look.

mhr-zip schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:19:
@Crazy D is ervaringsdeskundige in dit onderwerp.
Rugtassen O+ :o

Er is werkelijk niets leukers om met een rugtas om iedereen zoek te rijden :+

Maar serieuzer, @Cloclo100 , het is per persoon verschillend of het prima vind zitten of niet. Hangt ook af van hoe diep je zit, als je super Aero op je fiets zit zul je niet blij worden van een rugtas. Als je wat minder diep zit, maakt het voor de Aero geen ene moer uit en heb je wel het voordeel van een mooie voorraad water bij je + genoeg ruimte voor spulletjes. Ik persoonlijk vind juist alles in de zakken op je rug stoppen supervervelend. Ik vind het juist handig dat ik sowieso genoeg water bij me heb voor de meeste ritten, en me daar in ieder geval niet druk over hoef te maken dat ik ergens vocht moet vinden. Heel persoonlijk dus. Ik hou er dan ook niet van om afhankelijk te zijn van omstandigheden dus als ik niet bij een tankstation / begraafplaats / random woning hoef aan te kloppen voor vers water vind ik dat een hele grote plus.

Qua schoonmaken blijft mijn drinkzak schoner dan de gemiddelde bidon.

En als bijkomend voordeel heb je dan die rugtas ook meteen als je wandelingen maakt :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
Strider schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:15:
[...]

Heb je hier een linkje van? Ik zie ze niet op iBood staan.
Dat was een dag aanbieding gisteren, vandaag dus niet meer aanwezig...

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:00

Stel gewoon een paar eisen die je echt wilt hebben bij een eerste fiets..

Ik heb zelf de Sensa Romagna (105 Groepset) in 2018 nieuw gekocht, koste toen 1100 euro..
Paar goedkope schoenen en helm erbij en ik was voor 1250 euro klaar..

Mijn insteek was dat ik waarschijnlijk serieus zou gaan fietsen, ik had hiervoor al enkele keren een fiets geleend van een kennis, en gezien de taferelen op MP wilde ik gewoon een goede fiets..

Fietsenmaker zei ook al, dat wanneer het niet bevalt, je deze fiets ook zo weer kwijt bent voor 700-800 euro..

Dus tja, voor 400 euro mogelijk verlies de gok genomen en ik reed lekker op een nieuwe fiets..

Inmiddels 5 jaar later zit ik nog steeds op deze fiets en heb er nog veel plezier van, inmiddels ook bij een fietsclub en met de groep fiets ik makkelijk mee (gemiddeld 33-34km/u), en dat voor een fietsje van 1100 euro :+

2e hands zal die nog steeds wel 400-500 euro opbrengen, onderhoud is iets waar jezelf verantwoordelijk voor bent, maar als alles in het begin nieuw is heb je de eerste 1-2 jaar er weinig omkijken naar en kun je gewoon lekker fietsen..

Bij fietsen van MP zit je vaak toch al snel aan onderhoud of extra kosten of ongemakken omdat er wat kraakjes of dingen niet helemaal soepel werken en zo het fietsplezier kunnen beinvloeden..

Er zijn genoeg instap modellen die rond de 1000 euro zitten (of zelfs lager)...

Een full-carbon fiets van 4000 euro is misschien mooier, sneller, maar 90% komt nog altijd vanuit de rijder.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
verstappen33 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Stel gewoon een paar eisen die je echt wilt hebben bij een eerste fiets..

Ik heb zelf de Sensa Romagna (105 Groepset) in 2018 nieuw gekocht, koste toen 1100 euro..
Was dat dan de disc of rim brake? Want mijn broer heeft hem ook, maar wel met schijfremmen.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
Mistraller schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Was dat dan de disc of rim brake? Want mijn broer heeft hem ook, maar wel met schijfremmen.
Ik heb met velgremmen.. die met schijfremmen was toen 300 euro duurder en vond ik de meerwaarde op dat moment niet waard aangezien ik toen een recreatieve rijder was en niet heel veel "braking-power" nodig had..

Nu ik wat meer met groepen fiets mis ik soms wel wat krachtigere remmen..

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/WxG9i5NTKWBuPUsU-xTZ8bBhbjYwIO1eOkA_K8edLvY-2048x1536.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 05-07-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:05

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:22:
[...]

[Afbeelding]
Gewoon kopwerk, dan zie je alles aankomen, kun je rustig bijremmen

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
McMiGHtY schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Gewoon kopwerk, dan zie je alles aankomen, kun je rustig bijremmen
Klopt, maar zover ben ik nog niet qua vermogen/conditie..
Op deze snelheden zit ik gelijk boven de 300W te trappen, en dat is bij mij bijna 4W/kg.. Dat hou ik maar 10-15 minuten vol en ben ik weg..
Meestal zit ik 2e of 3e rij en trap ik gemiddeld 180-200W (NP), en dat hou ik prima 2u vol.

Huidig FTP (20 min) schat ik op 280.

Ik doe wel regelmatig wat kopwerk, maar dat is dan max 3-4 minuten, en dan rouleren we weer door.
Gisteren ook 2 steile klimmen gedaan (Gildehaus en Bad Bentheim voor de bekenden), en zo hard mogelijk naar boven, de klimmen waren 700-900m lang en gemiddeld 7% met stukjes uitschieters richting de 15%.. Dat gaat me dit jaar ook steeds beter af, al kom ik wel met bijna max hartslag boven, maar energie/kracht is op orde om goed boven te komen..
Begin dit jaar zou ik super veel moeite hebben gehad of zelfs het laatste stukje af moeten stappen/pauzeren.

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/muhlenberg

https://climbfinder.com/n...bentheim-brennereistrasse

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 05-07-2023 12:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:59

Kluus

Gang is alles

[...]

Eigenlijk is krachtig remmen in groepen een soort van doodzonde, dus als je daarvoor schijfremmen nodig hebt gaat er mogelijk iets anders mis... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Kluus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Eigenlijk is krachtig remmen in groepen een soort van doodzonde, dus als je daarvoor schijfremmen nodig hebt gaat er mogelijk iets anders mis... ;)
Iets met harmonica effect.. :+

In de auto zie je het ook vaak genoeg, aantal auto's dicht achter elkaar, de eerste remt van 80 af naar 60, en de rest moet ook remmen, een aantal auto's naar achteren moeten ze zelfs afremmen naar 30-40 om er niet tegen aan te knallen.

Er worden zeker wel stoptekens gegeven en het gaat in 99% van de gevallen ook gewoon goed..
En in het geval van die ene procent is het vaak een uitwijk actie, gelukkig nog geen valpartijen of harde botsingen mee gemaakt bij de club.
Maar ik merk dat wanneer ik achterin de groep rij ik vaak harder moet remmen dan voorin.

Je wilt namelijk ook niet teveel uit het wiel raken, want anders moet je telkens een gat dichtsprinten.

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 05-07-2023 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Remmen in een groep is sowieso not done. Je rijdt maar de berm cq. sloot in, maar je drukt niet je remmen in. Eventueel tik je even je voorganger aan, je gaat heus niet meteen op je plaatje.

O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guapper
Crazy D schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:32:
[...]

Rugtassen O+ :o

Er is werkelijk niets leukers om met een rugtas om iedereen zoek te rijden :+

[...]
Extra voldoening wanneer de fiets nog voorzien is van commandeurs op de onderbuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Nu online
guapper schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Extra voldoening wanneer de fiets nog voorzien is van commandeurs op de onderbuis...
En bijbehorend stalen frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ik heb met velgremmen.. die met schijfremmen was toen 300 euro duurder en vond ik de meerwaarde op dat moment niet waard aangezien ik toen een recreatieve rijder was en niet heel veel "braking-power" nodig had..

[Afbeelding]
Bij tweedehands is het natuurlijk ook een verschil omdat schijfremmen een eenvoudiger te vervangen onderdeel is, dan een wiel. En de marktwaarde van een fiets met schijfremmen ligt nu eenmaal net wat hoger.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
Nogmaals een vraag vanuit mij die niet perse een goed/fout antwoord heeft.. Ik heb eind september de Riderman(3 daagse etappekoers, www.riderman.de) op de planning staan en hoewel ik geen probleem verwacht met finishen en niet laatste worden, is het natuurlijk wel leuk om goed voor de dag te kunnen komen.

Door de thuissituatie(3 kinderen, werk, weinig slaap :+) is trainen niet zo vanzelfsprekend en is vooralsnog het vooral als doel om iedere week zo'n 200 km te rijden om genoeg volume te hebben en door consistent de km te maken ook weer beter te worden.

Ik weet dat met een specifiek trainingsprogramma ik meer uit de beperkte tijd haal maar ik haal ook vooral voldoening door 'gewoon' te doen wat ik wil ipv iets perse te moeten. Alleen nu is een beetje de vraag of ik bijv middels wat sturing via Join toch er meer uit kan halen..

Belangrijkste hierbij is om niet te veel te moeten en vooral ook de gewone ritten(met name op zondag met de club) gewoon mee te kunnen blijven doen. Als ik dan toch een keer binnen ga fietsen, vind ik het ook niet erg om een gerichte training te volgen. De vraag is alleen of dat ook wat oplevert.

TLDR zijn er hier ervaringen die matchen met bovenstaande waarmee de betreffende persoon ook daadwerkelijk het gevoel heeft gehad er meer uit te hebben gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 16:10
scraemus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Dat was een dag aanbieding gisteren, vandaag dus niet meer aanwezig...
Gaat het om deze: https://www.ibood.com/off...rate-perform-bidon/851855 ? Ik heb zojuist nog een bestelling kunnen plaatsen. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
JayWay schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Gaat het om deze: https://www.ibood.com/off...rate-perform-bidon/851855 ? Ik heb zojuist nog een bestelling kunnen plaatsen. Dank voor de tip!
Yup, ze hebben de actie nu wat verder verstopt blijkbaar 8)7, zullen ze nog wel niet door de ingekochte voorraad heen zijn gegaan ;)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 07:53
la_fusion schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:50:
Nogmaals een vraag vanuit mij die niet perse een goed/fout antwoord heeft.. Ik heb eind september de Riderman(3 daagse etappekoers, www.riderman.de) op de planning staan en hoewel ik geen probleem verwacht met finishen en niet laatste worden, is het natuurlijk wel leuk om goed voor de dag te kunnen komen.
Thanx voor de tip. Dit klinkt wel erg leuk en heb nog geen vakantie gepland. En mocht ik deelnemen en als laatste finishen, tja, er moet toch 1 de laatste zijn. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:19

Guusjee

Omdat ik groot ben..

...

Ik weet dat met een specifiek trainingsprogramma ik meer uit de beperkte tijd haal maar ik haal ook vooral voldoening door 'gewoon' te doen wat ik wil ipv iets perse te moeten. Alleen nu is een beetje de vraag of ik bijv middels wat sturing via Join toch er meer uit kan halen..

...
Ik kan me herinneren dat Jim van Join in een podcast (niet de Beter worden-podcast) in gesprek was met twee mannen die de Transalp (als ik het me goed herinner) gingen fietsen en aan het paniektrainen waren. En toen gaf hij aan als ze maar een training per week van de trainingen die ze deden gestructureerd zouden doen ze er beter van zouden worden. Dus waarom niet?

Daarnaast kan je Join goed aanpassen naar wat je zelf wil. Wil je een keer niet een training van het schema geef je aan dat je wat anders hebt gedaan. Wil je met een groepje rijden, dan geef je een groepsrit aan en dan past het zich verder aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Guusjee schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Ik kan me herinneren dat Jim van Join in een podcast (niet de Beter worden-podcast) in gesprek was met twee mannen die de Transalp (als ik het me goed herinner) gingen fietsen en aan het paniektrainen waren.
Deze https://www.podbean.com/ew/pb-h5ub8-14177e3 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Nu online

Door de thuissituatie(3 kinderen, werk, weinig slaap :+) is trainen niet zo vanzelfsprekend en is vooralsnog het vooral als doel om iedere week zo'n 200 km te rijden om genoeg volume te hebben en door consistent de km te maken ook weer beter te worden.
Ik vind het indrukwekkend dat het je lukt om 200km per week te maken :D Ik heb 2 kinderen en kom amper aan de 100 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:19

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:21
borft schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Ik vind het indrukwekkend dat het je lukt om 200km per week te maken :D Ik heb 2 kinderen en kom amper aan de 100 ;)
Ja maar dat is ook waar je prioriteiten liggen @borft Ik merk ook dat het met 3 kinderen allemaal wat schipperen is qua tijd, daarom stap ik in het weekend regelmatig om 6 of 7 uur sochtends op en ben ik rond 10-11 uur weer thuis. Dan pak je zomaar 100 km, daarnaast nog wat kortere rondjes op de avond en je hebt zomaar 200 km te pakken...

Maar goed de leeftijd van de kinderen maakt ook uit natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-10 22:12
borft schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Woon-werkverkeer helpt ook behoorlijk mee aan het aantal kms dat je kan fietsen met beperkte tijd. Maar is natuurlijk niet voor iedereen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Owios schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Woon-werkverkeer helpt ook behoorlijk mee aan het aantal kms dat je kan fietsen met beperkte tijd. Maar is natuurlijk niet voor iedereen een optie.
Ik twijfel langere tijd of ik woon-werk nou wel of niet mee wil rekenen als "training".

5 keer per week, 2 keer 10,7 kilometer per dag is toch circa 100 kilometer per week op niet-elektrische sportieve stadsfiets (soort 25 jaar oude racefiets met spatborden, bagagedrager, standaard, fietstas en 3x7 Shimano MTB groepset).
Maar dan fiets ik met een hartslag van circa 115bpm, terwijl mijn duurzone begint bij 146.
Wanneer ik af en toe de racert pak (met vermogen), fiets ik dan nog niet eens op 50% FTP.

Als snelle zweter let ik ook op het tempo: hoewel ik het makkelijk binnen het half uur kan fietsen, wil ik niet half bezweet aan komen en voor die amper 11km ga ik geen racefietskleren aandoen en normale kleding mee en dan douchen...

Dan is het toch 5 keer vijf kwartier rustig fietsen, toch circa 6 uur in de week, maar ik weet niet of ik dat trainen wil noemen op die intensiteit...
Het voelt niet als trainen, maar als ik de ritjes mee laat nemen door intervals.icu (die weet mijn vermogens- en hartslagzones) dan blijft mijn Form gelijk, m.a.w. ik rust er niet van uit, maar creëer ook geen extra load.

:?

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 09:22
als je ''elke'' zondag 100 km kan maken scheelt t al een hoop :D .
Ik probeer structureel 150-200 km per week te maken, waarbij ik elke zondag +- 100 rijd, ene keer 80-90 andere keer 120, maar 2x door de week 30/40 km probeer mee te pakken. Dan blijft t ook leuk voor thuis situatie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 09:22
TheTinusNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Ik twijfel langere tijd of ik woon-werk nou wel of niet mee wil rekenen als "training".

5 keer per week, 2 keer 10,7 kilometer per dag is toch circa 100 kilometer per week op niet-elektrische sportieve stadsfiets (soort 25 jaar oude racefiets met spatborden, bagagedrager, standaard, fietstas en 3x7 Shimano MTB groepset).
Maar dan fiets ik met een hartslag van circa 115bpm, terwijl mijn duurzone begint bij 146.
Wanneer ik af en toe de racert pak (met vermogen), fiets ik dan nog niet eens op 50% FTP.

Als snelle zweter let ik ook op het tempo: hoewel ik het makkelijk binnen het half uur kan fietsen, wil ik niet half bezweet aan komen en voor die amper 11km ga ik geen racefietskleren aandoen en normale kleding mee en dan douchen...

Dan is het toch 5 keer vijf kwartier rustig fietsen, toch circa 6 uur in de week, maar ik weet niet of ik dat trainen wil noemen op die intensiteit...
Het voelt niet als trainen, maar als ik de ritjes mee laat nemen door intervals.icu (die weet mijn vermogens- en hartslagzones) dan blijft mijn Form gelijk, m.a.w. ik rust er niet van uit, maar creëer ook geen extra load.

:?
146 en dan pas duurzone? Weet je dat zeker?
Weet niet hoe jou andere zones zijn :D? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
dfbt schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:07:
[...]

146 en dan pas duurzone? Weet je dat zeker?
Weet niet hoe jou andere zones zijn :D? 8)7
Hoog :+

Op basis van LTHR 181 uit mijn laatste 20' FTP-test en max HR 202 ooit (recent) gehaald, vanuit intervals.icu:

Z1 Recovery 0 - 80% 0 - 145
Z2 Aerobic 81% - 89% 146 - 161
Z3 Tempo 90% - 93% 162 - 169
Z4 SubThreshold 94% - 99% 170 - 180
Z5 SuperThreshold 100% - 102% 181 - 185
Z6 Aerobic Capacity 103% - 105% 186 - 190
Z7 Anaerobic 106%+ 191 - 202

Als ik denk aan fietsen dan gaat mijn hartslag al naar 100+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Dat laatste ligt er een beetje aan wat jij verstaat onder extra load. Als jij een dag ervoor een flinke training hebt dat beïnvloed die 75min toch wel je herstel, ten opzichte van een "echte" rustdag. Het creëert dus wel wat extra vermoeidheid, want ik vind 75min ook weer net iets te lang om het echt een recovery ride te kunnen noemen.

Maar als je dit al tijdens doet dan zal je lichaam er wel redelijk aan gewend zijn en als je daarnaast structureel traint en die trainingen worden niet negatief beïnvloed door al die woon-werk ritjes dan zal het wel loslopen ja.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
dfbt schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:06:
als je ''elke'' zondag 100 km kan maken scheelt t al een hoop :D .
Ik probeer structureel 150-200 km per week te maken, waarbij ik elke zondag +- 100 rijd, ene keer 80-90 andere keer 120, maar 2x door de week 30/40 km probeer mee te pakken. Dan blijft t ook leuk voor thuis situatie :D
Dit inderdaad; fiets iedere week met de fietsclub zo'n 100 km in een uur of 3 waardoor je al 'makkelijk' de helft afgetikt hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
TheTinusNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:13:
[...]

Op basis van LTHR 181 uit mijn laatste 20' FTP-test en max HR 202 ooit (recent) gehaald, vanuit intervals.icu:

Correleert dit ook met je vermogenszones?

Duurzone wordt meestal gezien als 55% - 75% FTP. Als je precies op 55% van je FTP fietst, is je hartslag dan ook rond de 146? Ik vermoed dat je hartslag wel iets lager ligt op 55% van je FTP...

Daarom houd ik liever de vermogenszones aan ipv hartslagzones.

Mijn max hr is 200, vergelijkbaar met jou dus. Meeste echte duurritjes rijd ik met een hartslag tussen de 125 bpm en 145 bpm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

TheTinusNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:13:
[...]

Ik gebruik 5-zones Andy Coggan van Intervals.icu. Mijn LTHR is hoger (185) en max HR 202 en krijg:

Z1 Active Recovery 0-68% : 0-125 bbpm
Z2: Aerobic 68-83% : 126-153 bpm
Z3: Tempo 83-94% : 154-173 bpm
Z4: Threshold 94-105% : 174-194 bpm
Z5: VO2 Max 105-109%: 195-202

Dat lijkt me iets realistischer qua waardes, toch ?

Ik tel WW-verkeer niet mee, bij mij is het maar 2x ~5 km / dag (2x 15~ mins / dag) omdat ik het te kort vind om anders te zien dan een 'warm-up'.

Naarmate je WW-verkeer een groter relatief deel van je totale fiets-tijd wordt dan zou ik toch overwegen om het mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:50
stutrecht schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:22:
Heeft iemand nog een goede tip voor een beginner over waar je goed (in regio Utrecht) een bikefit zou kun
Mocht je nog een goed adres hebben gevonden hoor ik het graag!

Ik kwam er deze week achter dat ik mijn instap-Canyon Endurace Tiagra alweer 6 jaar geleden heb gekocht. Met een recente promotie heb ik besloten dat ik nu achter een nieuwe racefiets aan mag :+ Ik wil nu wel graag een fiets waar ik echt een wow-gevoel van krijg en met goede afmontage. Ik lees hier veel over bikefits van een bestaande fiets, maar eigenlijk zou ik een bikefit willen doen om te bepalen wat voor geometrie echt bij me past om daarmee te kunnen zoeken naar een geschikt model. Zeker omdat ik lange benen heb met een normale romp lijk ik vaak tussen maten in te vallen. Iedereen om me heen en incl. ikzelf rij op Canyons, maar zou het zonde vinden als het beste model juist ergens te vinden is waar ik nog niet heb gekeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Southern Sun op 06-07-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Phydomir schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:14:
[...]

Dat laatste ligt er een beetje aan wat jij verstaat onder extra load. Als jij een dag ervoor een flinke training hebt dat beïnvloed die 75min toch wel je herstel, ten opzichte van een "echte" rustdag. Het creëert dus wel wat extra vermoeidheid, want ik vind 75min ook weer net iets te lang om het echt een recovery ride te kunnen noemen.

Maar als je dit al tijdens doet dan zal je lichaam er wel redelijk aan gewend zijn en als je daarnaast structureel traint en die trainingen worden niet negatief beïnvloed door al die woon-werk ritjes dan zal het wel loslopen ja.
Goede opmerking. Ik vind het lastig oordelen. Als ik mijn laatste 2 weken er bij pak, waar ik amper heb kunnen fietsen (tijdgebrek, fietsenmaker, indekken.nl), kom ik niet uit het grijze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuoBFaOjVX1nfBqZKZv7oDEZ4dY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y7XiJz6zipe8EkzH2pFatr3l.png?f=user_large

Het linkse puntje groen was zaterdag 24 juni, een 2,5 uur rustig ritje met 53/56 % FTP avg/NP, dus stabiel (kort) duurritje.
Zondag 25 juni niet gefietst, dus rust (lijn omhoog).
Dan ma-vr alleen WW.
Het bultje blauw was afgelopen zaterdag 1 juli (niet gefietst).
Zondag 2 juli daadwerkelijk beetje grijs getraind (2 uur spelen met de wind; AVG 56% FTP maar NP 67%).
En dan weer alleen maar WW verkeer tot en met vandaag; terugrit naar huis zit er nog niet bij maar dan zal hij wel weer afvlakken.

Stel dat ik 7 dagen in de week WW verkeer zou doen en verder niets, zou ik altijd een zo goed als vlakke Form hebben. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Correleert dit ook met je vermogenszones?

Duurzone wordt meestal gezien als 55% - 75% FTP. Als je precies op 55% van je FTP fietst, is je hartslag dan ook rond de 146? Ik vermoed dat je hartslag wel iets lager ligt op 55% van je FTP...

Daarom houd ik liever de vermogenszones aan ipv hartslagzones.

Mijn max hr is 200, vergelijkbaar met jou dus. Meeste echte duurritjes rijd ik met een hartslag tussen de 125 bpm en 145 bpm.
Ik ben gevoelig voor slaap, eten en warming up, maar ook tijdstip op de dag.
Daarom matige correlatie tussen HR en vermogen, precies ook de reden waarom ik ook vermogen prefereer.
Maar voor echte duurritten, denk 5+ uur, vind ik hartslag fijner om te gebruiken omdat het dan op den duur beter overeenkomt met vermoeidheid.

Dat ritje 53/56 avg/NP van mijn vorige post was met 136 bpm.
Die week er voor ritje 59/61 avg/NP met 139.
Toevallig 1 ritje met precies 146bpm gemiddeld, 65/67 avg/NP.
Dan lijken die zones inderdaad te laag

Maar zo is er ook een ritje 58/60 avg/NP met 151bpm of 61/63 met 153bpm.

(alles op asfalt)

[ Voor 13% gewijzigd door TheTinusNL op 06-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
joker1977 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Ik gebruik 5-zones Andy Coggan van Intervals.icu. Mijn LTHR is hoger (185) en max HR 202 en krijg:

Z1 Active Recovery 0-68% : 0-125 bbpm
Z2: Aerobic 68-83% : 126-153 bpm
Z3: Tempo 83-94% : 154-173 bpm
Z4: Threshold 94-105% : 174-194 bpm
Z5: VO2 Max 105-109%: 195-202

Dat lijkt me iets realistischer qua waardes, toch ?

Ik tel WW-verkeer niet mee, bij mij is het maar 2x ~5 km / dag (2x 15~ mins / dag) omdat ik het te kort vind om anders te zien dan een 'warm-up'.

Naarmate je WW-verkeer een groter relatief deel van je totale fiets-tijd wordt dan zou ik toch overwegen om het mee te nemen.
De 5 zones van Coggan heb ik in het begin gebruikt, maar ik vond die bandbreedte daar wel erg groot. Bijvoorbeeld de tempo zone met een bereik van 154 - 173 voor jou (tel er bij mij 3-4 slagen af) is wel erg ruim: 154 is nog lekker rustig peddelen, maar 173 is wel werken.
Met de 7 zones van Joe Friel (?) zijn die bandbreedtes wat kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

TheTinusNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Goede opmerking. Ik vind het lastig oordelen. Als ik mijn laatste 2 weken er bij pak, waar ik amper heb kunnen fietsen (tijdgebrek, fietsenmaker, indekken.nl), kom ik niet uit het grijze.

[Afbeelding]

Het linkse puntje groen was zaterdag 24 juni, een 2,5 uur rustig ritje met 53/56 % FTP avg/NP, dus stabiel (kort) duurritje.
Zondag 25 juni niet gefietst, dus rust (lijn omhoog).
Dan ma-vr alleen WW.
Het bultje blauw was afgelopen zaterdag 1 juli (niet gefietst).
Zondag 2 juli daadwerkelijk beetje grijs getraind (spelen met de wind; AVG 56% FTP maar NP 67%).
En dan weer alleen maar WW verkeer tot en met vandaag; terugrit naar huis zit er nog niet bij maar dan zal hij wel weer afvlakken.

Stel dat ik 7 dagen in de week WW verkeer zou doen en verder niets, zou ik altijd een zo goed als vlakke Form hebben. :O
6 uur fietsen is toch 6 uur fietsen per week. Denk dat je daarmee altijd wel een vrij gezonde basis zal houden. Maar verwacht daarmee wel dat je qua FTP, VO2Max en TTE achteruit zult gaan. Die lijnen zijn ook gebaseerd op wat je de laatste tijd hebt gedaan. Dus als je altijd hetzelfde doet, zal die altijd in het grijs blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
TheTinusNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:31:
[...]
7 dagen in de week ww, daar kom ik zelfs niet aan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
DDX schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:49:
[...]

"Stel" he :+

Mentaal is dat nog meer belasting dan dat wat jij doet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Southern Sun schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:45:
maar eigenlijk zou ik een bikefit willen doen om te bepalen wat voor geometrie echt bij me past om daarmee te kunnen zoeken naar een geschikt model.
Dit lijkt me ook de enige juiste volgorde. Daarnaast kan je met die fit op je oude fiets ook even bekijken of het bevalt voordat je x duizend euro uitgeeft aan een nieuwe.

De beste racefiets is de fiets die het beste past, niet die het best afgemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Heb je hier toevallig een mening over @Roozzz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
joker1977 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:22:

Ik weet niet of we het wel of niet mee moeten tellen.

Ik weet wel dat als ik 100 meter met mijn e-bike rijdt. Join daar minimaal een RPE2 aan hangt en daarop de training van morgen op aanpast.

Die delete ik dus ook uit Join. Maar als je heen en terug een half uur gaat brommeren op de racefiets, dan lijkt het me weer andere koek (zoals je hier onderschrijft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Ik weet wel dat als ik 100 meter met mijn e-bike rijdt. Join daar minimaal een RPE2 aan hangt en daarop de training van morgen op aanpast.

Die delete ik dus ook uit Join. Maar als je heen en terug een half uur gaat brommeren op de racefiets, dan lijkt het me weer andere koek (zoals je hier onderschrijft).

[...]
Ik fiets WW heen in een half uur en terug naar huis met een ommetje maak ik daar een uur van. Daar kan Join prima een training voor uitspugen. Doe je dit 3 a 4 keer per week, tikt het aardig aan lijkt mij.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

mhr-zip schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Die delete ik dus ook uit Join.
Dat van Join herken ik.Recent toevallig even op de racefiets naar het werk en uit gewoonte de fietscomputer erbij aan en ritje geregistreerd. Inderdaad RPE2 in Join ingevuld, maar Join houdt erg vast aan "maximaal 3 dagen achtermekaar trainen" bij mijn level/beschikbaarheid en daardoor "verloor" ik een training op een dag die ik normaal gebruik om te trainen.

Heb die ritjes toen maar eruit gegooid - dat is nogal contra-productief, een goede training van 2h inleveren voor 2 ritjes van 15 minuten met RPE2..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Woon-Werk ritjes van paar km heb je denk weinig aan maar als je wat langere afstanden doet kan je die prima meetellen.
Ik merk met mijn volume van fietsen wel dat woon-werk dus zeg de 5 dagen dat ik minder tijd heb je gewoon niet genoeg load kan krijgen om 'beter' te worden.
Die woon werk ritjes beschouw ik dus gewoon als lekker fietsen en beetje afwisselen wat je doet.
In het weekend maak ik dan de langere ritten die vaak ook wel wat intensiever zijn. (niet altijd soms gewoon lekker rustig langere rit)
Afgelopen weekend flatlands 300 was flink intensief merkte ik maandag en dinsdag nog wel ff met rustig woon-werk fietsen.
Lichaam weer opgeladen voor komend weekend. (grenspalen xtreme limburg)

In intervals.icu ziet mijn grafiek er zo uit trouwens ;
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c867GHJ/1.png

En als ik jaar plaatje dan kijk zie je precies wanneer het slechter weer is/ik minder lange ritten maak :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3hHfn36/2.png

hoogste trainingsload piekje in onderste grafiek is een brm600 (600km rit)

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 06-07-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
TheTinusNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Ik ben gevoelig voor slaap, eten en warming up, maar ook tijdstip op de dag.
Daarom matige correlatie tussen HR en vermogen, precies ook de reden waarom ik ook vermogen prefereer.
Maar voor echte duurritten, denk 5+ uur, vind ik hartslag fijner om te gebruiken omdat het dan op den duur beter overeenkomt met vermoeidheid.

Dat ritje 53/56 avg/NP van mijn vorige post was met 136 bpm.
Die week er voor ritje 59/61 avg/NP met 139.
Toevallig 1 ritje met precies 146bpm gemiddeld, 65/67 avg/NP.
Dan lijken die zones inderdaad te laag

Maar zo is er ook een ritje 58/60 avg/NP met 151bpm of 61/63 met 153bpm.

(alles op asfalt)
Deze cijfers zijn meer zoals ik zou verwachten: je HR duurzone zit meer richting de 135-150. Alles boven HR 130 zou ik al van verwachten dat je een duurvermogen voordeel hebt.

Bij 146+ is het nog steeds een stukje duur, maar intensievere duur.

Overigens: naarmate je beter wordt (en metabolisch efficiënter) zou er wat verandering in je HR zones tov je duur vermogenszones kunnen komen.

Ik train nu echt veel en heb bij duurritjes dat de HR lager in de duurzone zit dan toen ik weinig trainde. Hoewel je FTP soms niet ineens veel hoger wordt, kun je wel bepaalde zones onder je ftp vergroten etc.

Het is een complex geheel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Die hartslag is gewoon van teveel zaken afhankelijk, kijk ik niet direct naar.
Ik kan dagen hebben dat ik 220w trap met hartslag van 100. Andere dagen zit ik op 130 bij zelfde wattage.

Beetje jammer trouwens dat mijn garmin vanmorgen vertelde dat ik nog maar 14% gewend ben aan dit hitte, was 73%....

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 06-07-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

mhr-zip schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Heb je hier toevallig een mening over @Roozzz?
Waar heb ik geen mening over is misschien een betere vraag :+

Maar soit, kleine stukjes zou ik gerust negeren. Maar iets langere ritten tel ik gewoon mee. Mijn uurtje / 30km enkele reis naar kantoor tel ik zeker. Uiteindelijk is dat allemaal trainingsbelasting. Idealiter fiets ik mijn woon-werk-woon ritjes ook niet op dezelfde dag als er een intensieve looptraining op het programma staat. Dat komt de kwaliteit ten goede. #mooiweerfietser.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
joker1977 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Dat van Join herken ik.Recent toevallig even op de racefiets naar het werk en uit gewoonte de fietscomputer erbij aan en ritje geregistreerd. Inderdaad RPE2 in Join ingevuld, maar Join houdt erg vast aan "maximaal 3 dagen achtermekaar trainen" bij mijn level/beschikbaarheid en daardoor "verloor" ik een training op een dag die ik normaal gebruik om te trainen.

Heb die ritjes toen maar eruit gegooid - dat is nogal contra-productief, een goede training van 2h inleveren voor 2 ritjes van 15 minuten met RPE2..
Dit bedoelde ik precies.
Dat je prima woon-werk trainingen kan doen geloof ik ook wel (zie hieronder).
ElGreco schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Ik fiets WW heen in een half uur en terug naar huis met een ommetje maak ik daar een uur van. Daar kan Join prima een training voor uitspugen. Doe je dit 3 a 4 keer per week, tikt het aardig aan lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Je hebt toch wel een deskbike op de zaak hoop ik? 8)

Ik heb dat wel gedaan, maar ik ging vaak te intensief trappen, zit je ineens te zweten op kantoor, en aan de telefoon klink je dan ook een beetje gek lol

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:06
Hoi ik had even een vraagje voor de experts hier in het topic. Ik fiets zelf met mooi weer stukjes in de buurt van Rotterdam. Niks vergelijkbaars met de meeste hier maar gewoon voor de lol op mijn raceblikje. Nu wil graag mijn zoon mee gaan fietsen. Om meteen een nieuwe aan te schaffen is wat overdreven maar het lijkt me wel leuk om hem mee te nemen op een vergelijkbare fiets. Hij is ongeveer 165 groot en ik ben dus aan het kijken wat een beetje goede fiets voor hem zou zijn.
Zouden jullie kunnen adviseren of deze fietsen het waard zijn om naar te gaan kijken?
Fiets 1
Fiets 2
Fiets 3

Volgens mij allemaal leuke fietsen om mee te beginnen en niet al te duur. Leuke fietsen om lekker en comfortabel op te rijden voor een beginner. Maar ik twijfel nog wat over de framemaat, maar als ik bij de fabrikanten en winkels kijk komt 54 cm frames eruit voor deze lengte en kan hij ook nog even door. Hij zit in de leeftijd dat er in de nacht een groeispurt kan komen en hij ineens 10 cm groter is :+
Misschien zijn het goede prijzen of zou er nog wat af kunnen?

De voorkeur gaat op dit moment uit naar de fiets die in Rotterdam staat, maar dat is puur op afstand.

Als dit de verkeerde plek is misschien kan een modje hem afsplitsen of verplaatsen? Alvast erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

S.McDuck schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:11:
Hoi ik had even een vraagje voor de experts hier in het topic. Ik fiets zelf met mooi weer stukjes in de buurt van Rotterdam. Niks vergelijkbaars met de meeste hier maar gewoon voor de lol op mijn raceblikje. Nu wil graag mijn zoon mee gaan fietsen. Om meteen een nieuwe aan te schaffen is wat overdreven maar het lijkt me wel leuk om hem mee te nemen op een vergelijkbare fiets. Hij is ongeveer 165 groot en ik ben dus aan het kijken wat een beetje goede fiets voor hem zou zijn.
Zouden jullie kunnen adviseren of deze fietsen het waard zijn om naar te gaan kijken?
Fiets 1
Fiets 2
Fiets 3

Volgens mij allemaal leuke fietsen om mee te beginnen en niet al te duur. Leuke fietsen om lekker en comfortabel op te rijden voor een beginner. Maar ik twijfel nog wat over de framemaat, maar als ik bij de fabrikanten en winkels kijk komt 54 cm frames eruit voor deze lengte en kan hij ook nog even door. Hij zit in de leeftijd dat er in de nacht een groeispurt kan komen en hij ineens 10 cm groter is :+
Misschien zijn het goede prijzen of zou er nog wat af kunnen?

De voorkeur gaat op dit moment uit naar de fiets die in Rotterdam staat, maar dat is puur op afstand.

Als dit de verkeerde plek is misschien kan een modje hem afsplitsen of verplaatsen? Alvast erg bedankt!
Die Giant valt echt af, das een fiets met een groepset uit de jaren 90 - en is met commandeurs, dat wil je niemand meer aandoen tenzij je expliciet voor de vintage-factor gaat.

De 2 anderen zijn wat nieuwer. Ik zou liever niet voor die triple gaan (dat is de Trek) - ook vind ik het wat false-advertising dat je Ultegra in de titel zet terwijl het enkel een Ultegra achter-derailleur is, de rest is 105.

De Focus lijkt OK, al vind ik EUR 350 ook een mooi bedrag voor zoiets, maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:06
joker1977 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:44:
[...]

Die Giant valt echt af, das een fiets met een groepset uit de jaren 90 - en is met commandeurs, dat wil je niemand meer aandoen tenzij je expliciet voor de vintage-factor gaat.

De 2 anderen zijn wat nieuwer. Ik zou liever niet voor die triple gaan (dat is de Trek) - ook vind ik het wat false-advertising dat je Ultegra in de titel zet terwijl het enkel een Ultegra achter-derailleur is, de rest is 105.

De Focus lijkt OK, al vind ik EUR 350 ook een mooi bedrag voor zoiets, maar goed...
Dank, zeer fijne info voor mij!
Pagina: 1 ... 488 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).