r0g3r schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:08:
Ik heb zojuist voor de eerste keer een cassette + nieuwe ketting gemonteerd. Volgens Strava had ik er sinds de aanschaf van de fiets 13k mee gefietst en nog nooit waren deze onderdelen tijdens servicebeurten vervangen. De aangeschafte chainchecker bevestigde iig de noodzaak van een nieuwe ketting, de cassette vervangen na zoveel km's leek me dan ook logisch.
Ik heb exact dezelfde onderdelen besteld, dus een:
-SHIMANO 105 CS-R7000 CASSETTE 11 SPEED
-KMC X11 EL FIETSKETTING 11-SPEED
en als tools een:
-XAND CASSETTE AFNEEMSET 8-12SP SHIMANO
-BBB CYCLING LINKFIX BTL-77 KETTINGLINK OPENER
De nieuwe ketting heb ik naast de oude gelegd en afgetekend hoe lang hij moest worden. Omdat ik geen rekening gehouden had met het feit dat hij nog ingekort moest worden, had ik hier geen gereedschap voor aangeschaft en heb dit 'ponsen' even bij een lokale fietsenmaker laten doen.
Ik heb het proces van monteren tot tweemaal toe herhaald, omdat ik na de 1e keer te weinig vertrouwen in de soepelheid van de montage had (reden van deze post) om er de volgende dag een lange tocht mee te maken. Heb toen alle oude onderdelen weer gemonteerd. En vandaag dus weer opnieuw, maar ik loop tegen het volgende aan:
-De nieuwe ketting lijkt enigszins over de tandwielen te 'hobbelen' wanneer ik 't wiel van de grond af laat rondlopen. Ook lijkt hij minder soepel te lopen en maakt meer geluid.
-De ketting is t.h.v. de Quick-link niet 'soepel' en blijft bij het achteruit draaien van de ketting in een verhoogd soort 'standje' staan (als je er je oog langs legt zie je over de lengte een hobbel'). Vooruit draaiend kan ik een tik horen en 'voelen' als ik de crank ronddraai met 't wiel van de grond.
-Wanneer de ketting op de twee grootste bladen ligt en dus het meest onder spanning staat, voel ik met 't wiel van de grond een weerstand als de Quick-link de wieltjes van de derailleur passeert.
Zijn dit zaken waarvan je zou zeggen dat deze na een ritje wegebben?
Ik heb ook flink wat filmpjes gekeken over de derailleur opnieuw afstellen (indexeren na cassette-wissel) en heb hier ook flink wat tijd mee lopen kloten...het liefst breng ik de hele bende gewoon naar een fietsenmaker maarja, die zitten al maandenlang volgeboekt.
En klopt het dat de ketting eigenlijk nooit helemaal lekker loopt op de grootste bladen, omdat je deze versnellingsstand eigenlijk niet hoort te gebruiken (je zou dan normaliter eerder naar het kleine voorblad en een iets hogere versnelling)?
Nog even terugkomend hierop, vandaag de eerste 150km met de nieuwe cassette + ketting gefietst, maar ben in het geheel niet tevreden. De klachten:
- op het grote voorblad is de ketting voor mijn gevoel luider en loopt hij minder soepel (zou bijna 'hobbelig' als overdrijving willen zeggen) icm voornamelijk de uiterste bladen, dus de kleinste en de 2-3 grootste op de cassette.
- De eerste 70km hoorde ik nog niet zoveel ( ben op gegeven moment ook PC gaan luisteren), maar toen ik m'n oortjes uitdeed halverwege kon ik een duidelijke tik horen, precies op het moment dat de quicklink door de derailleur ging. Ik ben toen gestopt en zag weer het probleem dat ik gisteravond ook al opmerkte:
/f/image/nBIU2Oz9qPoarICOzCwESNMi.png?f=fotoalbum_large)
In deze stand rolt hij dus van het grote blad richting de derailleur.
Voor de helderheid even de stappen die ik al reeds ondernomen heb:
-fabrieksnieuwe ketting erop gelegd en volledig ontvet met m'n nieuwe Parktool cyclone kettingreiniger.
-ketting eraf gehaald, afgespoeld, uitvoerig gedroogd.
-er opnieuw opgelegd, schakel voor schakel gedruppeld met kettingwax, laten intrekken, dag erna lichtjes herhaald en extra bij de quicklink.
De quicklink zit ook 100% volledig dicht, ik kon hem zelfs met m'n handen gewoon dichttrekken maar heb uiteraard nog nagetest met de tang. M'n oude quicklink van m'n vorige ketting had véél meer kracht nodig bij openen/sluiten.
Ook wordt bij deze ketting en quicklink geen bepaalde richting vermeld en staan er aan beiden kanten exact dezelfde teksten op de schakels. Volgens mij betekent dit dat het niet uit zou moeten maken hoe je hem erop legt.
Ik heb na de montage 2 avonden lang aan de hand van
deze video op de best (binnen mijn capaciteiten) mogelijke manier de achterderailleur volledig opnieuw vanaf beginpunt geijkt/geïndexeerd.
En hoewel het voor mijn gevoel thuis binnen als een zonnetje liep, hoorde ik tijdens het rijden wanneer de ketting op de grotere achterbladen lag tóch weer geratel en lastig downshiften, ik heb tijdens de rit de 'barrel adjuster' nog iets aangedraaid en daardoor ging het wel weer iets beter maar toch niet meer zoals bij m'n oude cassette+ketting. En ook bij de front-derailleur lijkt het niet mogelijk een 'sweet spot' te vinden waarbij de ketting zowel bij 't grootste achterblad en de kleinste niet aanloopt (icm grote voorblad). (heb daar enkel met de L + H-schroefjes proberen te finetunen).
Heb ik gewoon een verrotte ketting en/of quicklink te pakken? Heeft de fietsenmaker die ik vroeg om m'n ketting korter te ponsen iets verneukt in die laatste schakel? Gebruikt de pro helemaal geen quicklink en moet ik maar zo'n kettingpons kopen met pinnetjes? Heb ik iets verkeerd gedaan in het montageproces?
Al met al zijn het dit soort dingen (samen met al mijn zadelproblemen, pijn aan handen etc) die de pret er echt vanaf halen...Elke keer als ik iets onderneem lijken er wel weer allerlei nieuwe problemen te ontstaan...En even naar een fietsenmaker gaan in deze tijden gaat niet meer zonder maandenlang vooruit af te spreken (en nee ik heb geen vast aanspreekpunt oid en de fiets is gewoon online aan de andere kant van het land aangekocht).