Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 484 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

MMUilwijk schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:26:
[...]

Klein beetje elektrolyten in de vorm van kalium en magnesium kan geen kwaad. Suiker is gewoon 1:1 glucose/fructose, dat is bijna de optimale verhouding van 1:0.8 bij 90+ gram. Alleen door de zoetheid van tafelsuiker en oplosbaarheid niet ideaal.

Ik kies voor maltodextrine, veel minder zoet en kan veel meer water bij. In bulk 5 euro per kg ongeveer, dat is goed voor ongeveer 18 bidonnen. Fructose kost je net zo veel, dus voor een kleine 60-70ct (55 voor carbs en dan nog wat smaakmaker + elektrolyten poeder) per bidon heb alles wat je nodig hebt.

44 euro voor 6x400g isostar poeder is 1,8ct per gram, dus bij 100g 1,80. Factor 3.
Of je koopt het kant en klaar en kan gelijk aan de slag ipv 3 uur aan het koken voordat je kan vertrekken.

Tis een keuze zullen we maar zeggen ;)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:28
Een vraag voor de Marmotte gangers, en ervaringsdeskundigen hier:

Nu het event wat dichterbij komt en ook de weersverwachting wat zekerder wordt, voorspelling voor nu rond de 25 graden en droog in Bourg. Wat nemen jullie qua kleding mee voor onderweg?

Ik zit er aan te denken om alleen een windvest mee te nemen voor de afdalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:23
Hola! Ik ben me aan het oriënteren op wat frametassen. Apidura lijkt me wel wat. Ze komen in verschillende maten qua liters. Ik ben van plan om soms gewoon 1 nachtje ergens te slapen (dan heb ik praktisch niks nodig) maar wil uiteindelijk ook een aantal dagen onderweg (en dan slapen in hotels/Airbnb/vrienden).

Wat is er nou op tegen om gewoon het grootste formaat te nemen van bijv een saddlebag? Je kan ze toch gewoon compact opvouwen of gaat het echt flink zwabberen als je hem niet vol genoeg stopt? Ik heb online zoveel informatie gevonden dat ik echt niet meer door de bomen het bos zie 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
YLMOSE schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:18:

Nu het event wat dichterbij komt en ook de weersverwachting wat zekerder wordt, voorspelling voor nu rond de 25 graden en droog in Bourg. Wat nemen jullie qua kleding mee voor onderweg?

Een windvestje en been/arm stukken meenemen die kant op lijkt me sowieso geen kwaad kunnen. Verwacht zelf met deze weersverwachtingen alleen "kort-kort" te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:24

Fisico

by Fabian

Blokkie90 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:11:

Ook de canyon aeroad en ultimate hebben mijn interesse maar blijf hier over twijfelen puur voor het feit dat je deze niet zomaar bij je plaatselijke fietswinkel kan laten herstellen. Iemand nog aanbevelingen of ideeën?
De meeste fietsenmakers willen hem best onderhouden, net zo goed als ze dat doen voor een fiets die je elders komt. De meeste onderdelen zullen toch SRAM of Shimano zijn, dus dat moet geen probleem zijn. Aandachtspunt is wel dat de lagers het balhoofd van de Canyon niet de standaardafmetingen hebben, dus kan je beter naar een servicepunt gaan. Als je de Canyon hebt kan je natuurlijk altijd bellen of zij ervaring ermee hebben. Het is ook een beetje de vraag hoevaak je nou echt onderhoud nodig hebt. Ik denk dat mijn fiets een a twee keer per jaar bij de LBS komt met zo'n 7000 km per jaar.
Bezulba schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Of je koopt het kant en klaar en kan gelijk aan de slag ipv 3 uur aan het koken voordat je kan vertrekken.

Tis een keuze zullen we maar zeggen ;)
Die keuze is echt snel gemaakt. Ik skip liever een appeltaart dan dat ik zelf sta te klooien.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:39
r0g3r schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:08:
Ik heb zojuist voor de eerste keer een cassette + nieuwe ketting gemonteerd. Volgens Strava had ik er sinds de aanschaf van de fiets 13k mee gefietst en nog nooit waren deze onderdelen tijdens servicebeurten vervangen. De aangeschafte chainchecker bevestigde iig de noodzaak van een nieuwe ketting, de cassette vervangen na zoveel km's leek me dan ook logisch.
Ik heb exact dezelfde onderdelen besteld, dus een:
-SHIMANO 105 CS-R7000 CASSETTE 11 SPEED
-KMC X11 EL FIETSKETTING 11-SPEED
en als tools een:
-XAND CASSETTE AFNEEMSET 8-12SP SHIMANO
-BBB CYCLING LINKFIX BTL-77 KETTINGLINK OPENER

De nieuwe ketting heb ik naast de oude gelegd en afgetekend hoe lang hij moest worden. Omdat ik geen rekening gehouden had met het feit dat hij nog ingekort moest worden, had ik hier geen gereedschap voor aangeschaft en heb dit 'ponsen' even bij een lokale fietsenmaker laten doen.

Ik heb het proces van monteren tot tweemaal toe herhaald, omdat ik na de 1e keer te weinig vertrouwen in de soepelheid van de montage had (reden van deze post) om er de volgende dag een lange tocht mee te maken. Heb toen alle oude onderdelen weer gemonteerd. En vandaag dus weer opnieuw, maar ik loop tegen het volgende aan:
-De nieuwe ketting lijkt enigszins over de tandwielen te 'hobbelen' wanneer ik 't wiel van de grond af laat rondlopen. Ook lijkt hij minder soepel te lopen en maakt meer geluid.
-De ketting is t.h.v. de Quick-link niet 'soepel' en blijft bij het achteruit draaien van de ketting in een verhoogd soort 'standje' staan (als je er je oog langs legt zie je over de lengte een hobbel'). Vooruit draaiend kan ik een tik horen en 'voelen' als ik de crank ronddraai met 't wiel van de grond.
-Wanneer de ketting op de twee grootste bladen ligt en dus het meest onder spanning staat, voel ik met 't wiel van de grond een weerstand als de Quick-link de wieltjes van de derailleur passeert.

Zijn dit zaken waarvan je zou zeggen dat deze na een ritje wegebben?

Ik heb ook flink wat filmpjes gekeken over de derailleur opnieuw afstellen (indexeren na cassette-wissel) en heb hier ook flink wat tijd mee lopen kloten...het liefst breng ik de hele bende gewoon naar een fietsenmaker maarja, die zitten al maandenlang volgeboekt.

En klopt het dat de ketting eigenlijk nooit helemaal lekker loopt op de grootste bladen, omdat je deze versnellingsstand eigenlijk niet hoort te gebruiken (je zou dan normaliter eerder naar het kleine voorblad en een iets hogere versnelling)?
Nog even terugkomend hierop, vandaag de eerste 150km met de nieuwe cassette + ketting gefietst, maar ben in het geheel niet tevreden. De klachten:
- op het grote voorblad is de ketting voor mijn gevoel luider en loopt hij minder soepel (zou bijna 'hobbelig' als overdrijving willen zeggen) icm voornamelijk de uiterste bladen, dus de kleinste en de 2-3 grootste op de cassette.
- De eerste 70km hoorde ik nog niet zoveel ( ben op gegeven moment ook PC gaan luisteren), maar toen ik m'n oortjes uitdeed halverwege kon ik een duidelijke tik horen, precies op het moment dat de quicklink door de derailleur ging. Ik ben toen gestopt en zag weer het probleem dat ik gisteravond ook al opmerkte: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6cwDu_G-o_en1zu_1tinU4fXxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nBIU2Oz9qPoarICOzCwESNMi.png?f=fotoalbum_large
In deze stand rolt hij dus van het grote blad richting de derailleur.

Voor de helderheid even de stappen die ik al reeds ondernomen heb:
-fabrieksnieuwe ketting erop gelegd en volledig ontvet met m'n nieuwe Parktool cyclone kettingreiniger.
-ketting eraf gehaald, afgespoeld, uitvoerig gedroogd.
-er opnieuw opgelegd, schakel voor schakel gedruppeld met kettingwax, laten intrekken, dag erna lichtjes herhaald en extra bij de quicklink.

De quicklink zit ook 100% volledig dicht, ik kon hem zelfs met m'n handen gewoon dichttrekken maar heb uiteraard nog nagetest met de tang. M'n oude quicklink van m'n vorige ketting had véél meer kracht nodig bij openen/sluiten.
Ook wordt bij deze ketting en quicklink geen bepaalde richting vermeld en staan er aan beiden kanten exact dezelfde teksten op de schakels. Volgens mij betekent dit dat het niet uit zou moeten maken hoe je hem erop legt.

Ik heb na de montage 2 avonden lang aan de hand van deze video op de best (binnen mijn capaciteiten) mogelijke manier de achterderailleur volledig opnieuw vanaf beginpunt geijkt/geïndexeerd.

En hoewel het voor mijn gevoel thuis binnen als een zonnetje liep, hoorde ik tijdens het rijden wanneer de ketting op de grotere achterbladen lag tóch weer geratel en lastig downshiften, ik heb tijdens de rit de 'barrel adjuster' nog iets aangedraaid en daardoor ging het wel weer iets beter maar toch niet meer zoals bij m'n oude cassette+ketting. En ook bij de front-derailleur lijkt het niet mogelijk een 'sweet spot' te vinden waarbij de ketting zowel bij 't grootste achterblad en de kleinste niet aanloopt (icm grote voorblad). (heb daar enkel met de L + H-schroefjes proberen te finetunen).

Heb ik gewoon een verrotte ketting en/of quicklink te pakken? Heeft de fietsenmaker die ik vroeg om m'n ketting korter te ponsen iets verneukt in die laatste schakel? Gebruikt de pro helemaal geen quicklink en moet ik maar zo'n kettingpons kopen met pinnetjes? Heb ik iets verkeerd gedaan in het montageproces?

Al met al zijn het dit soort dingen (samen met al mijn zadelproblemen, pijn aan handen etc) die de pret er echt vanaf halen...Elke keer als ik iets onderneem lijken er wel weer allerlei nieuwe problemen te ontstaan...En even naar een fietsenmaker gaan in deze tijden gaat niet meer zonder maandenlang vooruit af te spreken (en nee ik heb geen vast aanspreekpunt oid en de fiets is gewoon online aan de andere kant van het land aangekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
r0g3r schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:30:
-fabrieksnieuwe ketting erop gelegd en volledig ontvet met m'n nieuwe Parktool cyclone kettingreiniger.
-er opnieuw opgelegd, schakel voor schakel gedruppeld met kettingwax, laten intrekken, dag erna lichtjes herhaald en extra bij de quicklink.
Als je hem volledig ontvet en dus alle smering eruit is, zul je hem volgens mij toch echt in een wax bad (of welk spul je ook wil gebruiken) moeten doen om te zorgen dat er weer voldoende smering komt. Want die reiniger komt veel dieper dan die druppeltjes wax kunnen komen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:18
StevenK schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Als je hem volledig ontvet en dus alle smering eruit is, zul je hem volgens mij toch echt in een wax bad (of welk spul je ook wil gebruiken) moeten doen om te zorgen dat er weer voldoende smering komt. Want die reiniger komt veel dieper dan die druppeltjes wax kunnen komen.
Wat je zegt klopt niet. Ook met druppelen komt het spul waar het zijn moet als je de instructies goed volgt. Daar zijn ze voor gemaakt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
[...]
Nog even terugkomend hierop, vandaag de eerste 150km met de nieuwe cassette + ketting gefietst, maar ben in het geheel niet tevreden. De klachten:
- op het grote voorblad is de ketting voor mijn gevoel luider en loopt hij minder soepel (zou bijna 'hobbelig' als overdrijving willen zeggen) icm voornamelijk de uiterste bladen, dus de kleinste en de 2-3 grootste op de cassette.
- De eerste 70km hoorde ik nog niet zoveel ( ben op gegeven moment ook PC gaan luisteren), maar toen ik m'n oortjes uitdeed halverwege kon ik een duidelijke tik horen, precies op het moment dat de quicklink door de derailleur ging. Ik ben toen gestopt en zag weer het probleem dat ik gisteravond ook al opmerkte: [Afbeelding]

De quicklink zit ook 100% volledig dicht, ik kon hem zelfs met m'n handen gewoon dichttrekken maar heb uiteraard nog nagetest met de tang. M'n oude quicklink van m'n vorige ketting had véél meer kracht nodig bij openen/sluiten.

Ik heb na de montage 2 avonden lang aan de hand van deze video op de best (binnen mijn capaciteiten) mogelijke manier de achterderailleur volledig opnieuw vanaf beginpunt geijkt/geïndexeerd.

En hoewel het voor mijn gevoel thuis binnen als een zonnetje liep, hoorde ik tijdens het rijden wanneer de ketting op de grotere achterbladen lag tóch weer geratel en lastig downshiften, ik heb tijdens de rit de 'barrel adjuster' nog iets aangedraaid en daardoor ging het wel weer iets beter maar toch niet meer zoals bij m'n oude cassette+ketting. En ook bij de front-derailleur lijkt het niet mogelijk een 'sweet spot' te vinden waarbij de ketting zowel bij 't grootste achterblad en de kleinste niet aanloopt (icm grote voorblad). (heb daar enkel met de L + H-schroefjes proberen te finetunen).

Heb ik gewoon een verrotte ketting en/of quicklink te pakken? Heeft de fietsenmaker die ik vroeg om m'n ketting korter te ponsen iets verneukt in die laatste schakel? Gebruikt de pro helemaal geen quicklink en moet ik maar zo'n kettingpons kopen met pinnetjes? Heb ik iets verkeerd gedaan in het montageproces?

Al met al zijn het dit soort dingen (samen met al mijn zadelproblemen, pijn aan handen etc) die de pret er echt vanaf halen...Elke keer als ik iets onderneem lijken er wel weer allerlei nieuwe problemen te ontstaan...En even naar een fietsenmaker gaan in deze tijden gaat niet meer zonder maandenlang vooruit af te spreken (en nee ik heb geen vast aanspreekpunt oid en de fiets is gewoon online aan de andere kant van het land aangekocht).
Dat Parktool dinkie is zeker niet geschikt om een ketting van alles te strippen zodat deze klaar is voor wax. Dat kan met een ultrasoon of potjes was benzine e.d. Zoek eens op YouTube naar OzCycle en waxen. Dat Parktool dinkie doet alleen oppervlakkige schoonmaak terwijl de smering juist in de rollers gebeurt, daar kan dat ding never nooit bij.

Die Quick link. Zat deze bij de ketting of heb je een losse gebruikt? Ik heb eens per ongeluk een MTB Quick link op een road ketting gelegd (zien er hetzelfde uit) maar ik had hetzelfde als jij. De pin van de Quick link was bij mij blijkbaar net een fractie van een 0.1mm te smal waardoor dit fenomeen zich voor deed. Toen ik de juiste Quick link had gepakt was het opgelost.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
ElGreco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Dat Parktool dinkie is zeker niet geschikt om een ketting van alles te strippen zodat deze klaar is voor wax. Dat kan met een ultrasoon of potjes was benzine e.d. Zoek eens op YouTube naar OzCycle en waxen.

Die Quick link. Zat deze bij de ketting of heb je een losse gebruikt? Ik heb eens per ongeluk een MTB Quick link op een road ketting gelegd (zien er hetzelfde uit) maar ik had hetzelfde als jij. De pin van de Quick link was bij mij blijkbaar net een fractie van een 0.1mm te smal waardoor dit fenomeen zich voor deed. Toen ik de juiste Quick link had gepakt was het opgelost.
Het is de quicklink die erbij zat.

Volgens mij is het ontvetten van een fabrieksnieuwe ketting geen verplichting, maar heb ik gelezen dat het kan helpen om het product dat je gaat gebruiken om te smeren, beter te laten hechten. Wat jij omschrijft lijkt mij eerder van toepassing als je het over een extreem smerige ketting hebt of als je van een geöliede ketting wilt switchen naar wax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]
- De eerste 70km hoorde ik nog niet zoveel ( ben op gegeven moment ook PC gaan luisteren), maar toen ik m'n oortjes uitdeed halverwege kon ik een duidelijke tik horen, precies op het moment dat de quicklink door de derailleur ging. Ik ben toen gestopt en zag weer het probleem dat ik gisteravond ook al opmerkte: [Afbeelding]

Heb je de oude quicklink nog? Zet je die er weer op en kijk je of het dan lekker loopt. Dat kleine beetje rek mag de pret niet drukken (en dan nog is het maar de vraag of die rek wel in de quicklink zit).
(zit de quicklink aan de andere kant ook goed trouwens, het is mij wel eens gelukt 'm maar aan een kant goed te hebben...)

Enne: niet opgeven, voor het uurtarief van een fietsenmaker kun je best een paar fouten maken. Voordeel is dat je uiteindelijk zelf alles kan en doet, dan lach je anderen uit als ze voor het kleinste beetje onderhoud al naar de LBS gaan.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
Aiolos schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:50:
[...]

Enne: niet opgeven, voor het uurtarief van een fietsenmaker kun je best een paar fouten maken. Voordeel is dat je uiteindelijk zelf alles kan en doet, dan lach je anderen uit als ze voor het kleinste beetje onderhoud al naar de LBS gaan.
Helemaal mee eens, bovendien is het meestal ook te leuk om door een ander te laten doen. Je bent/wordt ook een stuk minder afhankelijk van een ander, en leert je materiaal nog beter kennen.

Daarbij komt ook nog dat de leercurve erg steil is tegenwoordig, met YouTube bij de hand. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

Phydomir

Dennis

[Afbeelding]
Ik weet niet precies waar het door komt, maar zoals die quick link zit, dat hoort niet. Dat knikje omhoog laat maar zeggen. Alsof de pin niet goed door de ketting heen gaat waardoor hij scheef zit. Dit hoort helemaal vlak door te lopen zoals de rest van de ketting.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 12-10 09:37

joker1977

Tweakert

Ik zou die quick-link even loshalen en opnieuw plaatsen. Het lijkt erop dat die nét niet lekker zit. Als dat niet helpt, even de oude erop of een losse quick-link kopen. Ik denk dat ik vrijwel dezelfde ketting heb (KMC X11EL ?) en merk ook dat het wat minder schakelt en wat meer herrie maakt dan mijn 'oude' Shimano-ketting, maar niet zo extreem als jij beschrijft.

Mijn quicklink blijft ook niet zo geknikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
joker1977 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:42:
Ik zou die quick-link even loshalen en opnieuw plaatsen. Het lijkt erop dat die nét niet lekker zit. Als dat niet helpt, even de oude erop of een losse quick-link kopen. Ik denk dat ik vrijwel dezelfde ketting heb (KMC X11EL ?) en merk ook dat het wat minder schakelt en wat meer herrie maakt dan mijn 'oude' Shimano-ketting, maar niet zo extreem als jij beschrijft.

Mijn quicklink blijft ook niet zo geknikt..
Ik heb hem al 5x los en vast gehad. Het is idd de X11EL, éxact dezelfde ketting die er hiervoor ook op heeft gelegen vanuit de Giantfabriek.
Aiolos schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:50:
[...]Heb je de oude quicklink nog? Zet je die er weer op en kijk je of het dan lekker loopt. Dat kleine beetje rek mag de pret niet drukken (en dan nog is het maar de vraag of die rek wel in de quicklink zit).
Die heb ik nog en dat zou ik nog even kunnen testen, maar het lijkt me niet de bedoeling, die oude quicklink heeft er immers ook al 13k opzitten. Bovendien mag je bij een nieuw product toch wel verwachten dat je het kunt gebruiken, anders wil ik gewoon een nieuwe ketting of nieuwe quicklink.
guapper schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:02:
[...]Helemaal mee eens, bovendien is het meestal ook te leuk om door een ander te laten doen. Je bent/wordt ook een stuk minder afhankelijk van een ander, en leert je materiaal nog beter kennen.
Dat klinkt in theorie allemaal erg mooi en dat was in principe ook mijn insteek toen ik besloot zelf mijn (jazeker!) binnen -en buitenband (nog nooit gedaan) te vervangen +monteren van cassette/ketting.
Maar los van alle verplicht aan te schaffen gereedschappen die ik waarschijnlijk een handvol keren gebruik, zou ik bij het stukje 'kun je best een paar fouten maken' ook wel graag willen weten wát ik precies fout doe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
r0g3r schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:13:
[...]
Ik heb hem al 5x los en vast gehad. Het is idd de X11EL, éxact dezelfde ketting die er hiervoor ook op heeft gelegen vanuit de Giantfabriek.
[...]

Die heb ik nog en dat zou ik nog even kunnen testen, maar het lijkt me niet de bedoeling, die oude quicklink heeft er immers ook al 13k opzitten. Bovendien mag je bij een nieuw product toch wel verwachten dat je het kunt gebruiken, anders wil ik gewoon een nieuwe ketting of nieuwe quicklink.
Niet de bedoeling nee, maar wel een manier om dingen uit te sluiten (en toch te kunnen fietsen). En wie weet heb je de quicklink bij de eerste keer toch kromgetrokken, dat kun je niet meer nagaan.
[...]

[...]

Dat klinkt in theorie allemaal erg mooi en dat was in principe ook mijn insteek toen ik besloot zelf mijn (jazeker!) binnen -en buitenband (nog nooit gedaan) te vervangen +monteren van cassette/ketting.
Maar los van alle verplicht aan te schaffen gereedschappen die ik waarschijnlijk een handvol keren gebruik, zou ik bij het stukje 'kun je best een paar fouten maken' ook wel graag willen weten wát ik precies fout doe..
Dat snap ik, je wilt ook niet weten hoe gefrustreerd ik was toen ik tot 2 keer toe de verkeerde voorbladen voor de tandem kreeg: eerste keer niet synchroon (gaten op dezelfde plek, voor een tandem vrij essentieel anders staan je pedalen net een paar graden scheef), 2e keer keer te dun waardoor de bladboutjes niet goed vast konden. De fietsenmaker heeft van mij toen 1 uur de tijd gekregen om ze van de demo-fiets te halen.

Een nieuwe quicklink proberen en als het dan wel goed gaat dan heb je een deel van je antwoord: de quicklink was of niet goed, of hij is kromgetrokken, en dan weet je dat voor de volgende keer, dan let je er extra goed op :)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Ik denk dat je ketting bij het inkorten een beetje verbogen is bij het ponsen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
Vandaag lekker gefietst; BRM200 Meinweg. En het ging eigenlijk wel zo lekker dat ik de heen én terugrit ook gefietst heb; totaal 310KM. Enige opmerking van mijn vrouw: "had je beter meteen een BRM300 kunnen doen" 7(8)7 Geloof dat ze het er niet helemaal mee eens wat dat ik een hele zaterdag op het fietsje heb gezeten. :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Mistraller schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:12:
[...]

Ik denk dat je ketting bij het inkorten een beetje verbogen is bij het ponsen.
Ook dat is heel goed mogelijk. Bij de meeste kettinghonden kun je een afstelling doen, waarmee je de ketting precies opsluit, voor je de pin eruit perst. Doe je dat niet, dan kan het laatste schakeltje buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 18:58
Ik post hier niet vaak (nooit) maar doe wel zelf al mijn wielren en mtb onderhoud.

Wbt r0g3r zijn vraag: De gebogen schakel zou inderdaad goed kunnen, maar waar ik ook aan dacht: is het voorste blad niet ook versleten waardoor de oude ketting er wel goed op loopt (mee gesleten) maar een nieuwe niet?

Check eens of je je ketting erg kunt bewegen over het voorste blad, in de draairichting zeg maar. Zit daar speling?

[ Voor 16% gewijzigd door jwstoop op 18-06-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
djfrankel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Had van mij ook niet gehoeven nee, pleuren er nog even 10% extra hoogtemeters in.
Ik ben er inmiddels achter waarom ze die 10% extra hoogtemeters hebben gedaan.

Ik heb gisteren een soort Marmotte "light" gefietst, Croix-de-Fer en Galibier gedaan maar de Alpe overgeslagen.
Mijn plan was om vanaf de Croix-de-Fer naar Saint Jean-de-Maurienne af te dalen. Dat bleek alleen niet te kunnen, de weg is afgezet en ik moest via de Col du Mollard. 400 extra hoogtemeters, geen leuke verrassing op zo'n dag :X
Vervolgens heb ik vanaf Mollard de "verkeerde" afdaling gedaan naar Saint Jean-de-Maurienne (en niet de afdaling die nu in de Marmotte zit) zodat ik nog een stuk over de autoweg extra moest fietsen.

Half dood de Galibier boven gekomen en vervolgens nog ruim twee uur bezig geweest met op de camping terug te komen.

Prachtig avontuur maar een enorme beproeving en vreselijk afzien op het laatst. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat iemand ook nog de Alpe d'Huez er bij zou kunnen doen en dan ook nog binnen de tijdslimiet. Veel success voor degenen die volgende week de "echte" fietsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
Tom-Z schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Ik heb gisteren een soort Marmotte "light" gefietst, Croix-de-Fer en Galibier gedaan maar de Alpe overgeslagen.
Mijn plan was om vanaf de Croix-de-Fer naar Saint Jean-de-Maurienne af te dalen. Dat bleek alleen niet te kunnen, de weg is afgezet en ik moest via de Col du Mollard. 400 extra hoogtemeters, geen leuke verrassing op zo'n dag :X
Vervolgens heb ik vanaf Mollard de "verkeerde" afdaling gedaan naar Saint Jean-de-Maurienne (en niet de afdaling die nu in de Marmotte zit) zodat ik nog een stuk over de autoweg extra moest fietsen.

Half dood de Galibier boven gekomen en vervolgens nog ruim twee uur bezig geweest met op de camping terug te komen.

Prachtig avontuur maar een enorme beproeving en vreselijk afzien op het laatst. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat iemand ook nog de Alpe d'Huez er bij zou kunnen doen en dan ook nog binnen de tijdslimiet. Veel success voor degenen die volgende week de "echte" fietsen.
Thanks. Ik vertrek morgen naar de Alpen. verwacht een episch zware Marmotte. Niet alleen vanwege m'n 95 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 19:09

djfrankel

It's a trap!

Tom-Z schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:25:
[...]

<knip>
Oké dat klinkt dan logisch maar dan snap ik het verhaal van de organisatie niet zo goed.

Knap dat je het zo gefietst hebt, mentaal vind ik het op altijd wat zwaarder als je voor onverwachte dingen komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafflestomper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-06 13:43
BravoWhiskyAlfa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Een windvestje en been/arm stukken meenemen die kant op lijkt me sowieso geen kwaad kunnen. Verwacht zelf met deze weersverwachtingen alleen "kort-kort" te gaan rijden.
Ik ga ook gewoon voor kort kort die dag en hooguit een windblocker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
YLMOSE schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:18:

Ik heb ‘m eerder met weer zoals ze nu voorspellen (30 in het dal, 25 boven op de Galibier / Alpe d’Huez) gereden en toen waren ondershirt en body niet nodig. Alleen voor de rit van hotel naar de start trek ik wat extra aan.

De eerste keer dat ik 'm reed was het 20 graden in het dal en ook over de hele dag wat miezerig. Toen was die body wel fijn in de afdalingen, net zoals de Marmotte armstukken die in de goodiebag zaten.

[ Voor 13% gewijzigd door StevenK op 18-06-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAbY1Hicc85jIYhfsOwmDQWLRD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvk3byhct5iUNpMiGeYBTYYn.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het eerst in 2 jaar en 2000km lekgereden. Wat een rommel is die sealant zeg maar wel effectief. Helaas te laat gezien dat er nog een scherp deel in de band zat waardoor die bleef leeglopen en dus maar de repatriëringsdiensten gebeld en me op laten halen.

Bij thuiskomst scherp stukje (steen,hout?) eruit gehaald en de sealant zijn werk laten doen. Vervolgens leeg laat lopen, sealant bijgevuld en weer op druk gebracht. Hij lijkt netjes druk te houden.

Nu de million dollar question, ik vertrek een maand naar Girona en twijfel om de band te vervangen door een verse. Helaas nog verre van versleten (800km oud) Wat doen jullie na het lekrijden met tubeless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
mr.DJ95 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:35:
[Afbeelding]

Vandaag voor het eerst in 2 jaar en 2000km lekgereden. Wat een rommel is die sealant zeg maar wel effectief. Helaas te laat gezien dat er nog een scherp deel in de band zat waardoor die bleef leeglopen en dus maar de repatriëringsdiensten gebeld en me op laten halen.

Bij thuiskomst scherp stukje (steen,hout?) eruit gehaald en de sealant zijn werk laten doen. Vervolgens leeg laat lopen, sealant bijgevuld en weer op druk gebracht. Hij lijkt netjes druk te houden.

Nu de million dollar question, ik vertrek een maand naar Girona en twijfel om de band te vervangen door een verse. Helaas nog verre van versleten (800km oud) Wat doen jullie na het lekrijden met tubeless?
Ik rijd zelf niet tubeless (nog te veel BiBa's liggen, maar als die ooit eens op zijn ga ik wel over), maar je kunt natuurlijk de band ook even plakken van binnen uit, daar zijn speciale plakkers voor zoals deze. Dat lijkt mij zeker bij een wat grotere beschadiging wel een stukje extra zekerheid O-) en anders nieuwe band meenemen voor de zekerheid.

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:17
[Afbeelding]

Fake news! Tubeless kan niet lek *O*

Ik zou je band plakken met plakkers die speciaal hiervoor bedoelt zijn bijvoorbeeld: https://www.rema-tiptop.n...set-tubeless-fietsbanden/

De hierboven genoemde TB-2 van Parktool zijn alleen voor noodreparatie, zodat je biba niet door het gat/scheur in je buitenband komt (verstandig om bij je te hebben, nemen verder geen plek in). En inderdaad je kan ook proberen met een "tientje", een pluk gras of karma punten inwisselen. Maar beter save then sorry.

Als tubeless een blijvertje is, beter investeer je dan in een setje om te pluggen (Dyna racer pro bijvoorbeeld).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ja op de foto is het wat lastig te beoordelen, maar als die 3 klodders alle 3 lekjes zijn (en niet afkomstig zijn van de spray) dan zou ik zeker even een nieuwe band meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
[Afbeelding]

Zeker als je lekker veel wilt gaan fietsen in Girona zonder zorgen zou ik voor 'safety first!' gaan. Band wel plakken zoals hierboven voorgesteld, maar bewaren als reserve band voor je ritjes in NL.

Met shiny nieuwe band lekker op fietsvakantie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Zeker als je lekker veel wilt gaan fietsen in Girona zonder zorgen zou ik voor 'safety first!' gaan. Band wel plakken zoals hierboven voorgesteld, maar bewaren als reserve band voor je ritjes in NL.

Met shiny nieuwe band lekker op fietsvakantie gaan.
Ik zou minimaal zorgen dat ik iig een nieuwe buitenband bij me had (maar dat zou ik sowieso altijd als ik op vakantie ga).

Maar wat @Requiem19 zegt is zeker te overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 19-06-2023 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:28:
[...]

Ik zou minimaal zorgen dat ik iig een nieuwe buitenband bij me had (maar dat zou ik sowieso altijd als ik op vakantie ga).

Maar wat @Requiem19 zegt is zeker te overwegen.
Jij neemt een compleet fiets aan reserve onderdelen mee op vakantie. Ik weet niet of dat een goede graadmeter is O+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50
ElGreco schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Jij neemt een compleet fiets aan reserve onderdelen mee op vakantie. Ik weet niet of dat een goede graadmeter is O+
Ik neem altijd een reserve fietser mee, zodat ik op vakantie zelf niet steeds hoef te fietsen. Fietscomputer zorgt dan wel voor “mijn” kilometers. Het is tenslotte vakantie. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Ik ontken niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-10 15:12
Als ik op fiets vakantie zou gaan, dan is het minimale wat ik mee zou nemen, een ketting, een reserve buitenband, en 4-5 binnenbandjes met genoeg CO2 patroontjes, kettingreiniger, kettingsmeer..

Vorige week ook 3x lek gehad in 1 rit.. 2x door een steentje/vuil op straat, en 1x was het ventiel kapot (DOA'tje, gelijk na opleggen geconstateerd).. Gelukkig had iemand anders nog een binnenbandje over.. :)

En zeker in onbekend gebied is een fietsenmaker niet altijd even makkelijk te vinden..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
Een ketting en zoveel binnenbanden lijkt me dan wel weer te veel van het goede. Wil je dat ook allemaal onderweg meenemen? Multitool, quicklink, 1 binnenband, plakkers en eventueel zo'n tyre boot moet toch wel voldoende zijn onderweg en past tenminste in één zadeltasje. Op fietsvakantie (lees bikepacking/touring) neem ik ook niet veel meer mee.
Waar de meeste nederlanders op vakantie gaan om te fietsen zijn populaire fietsgebieden, ook onder lokale bevolking. Daar kan de fietsenwinkel dichtheid nog wel hoger liggen dan in Nederland.

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
verstappen33 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:43:
Als ik op fiets vakantie zou gaan, dan is het minimale wat ik mee zou nemen, een ketting, een reserve buitenband, en 4-5 binnenbandjes met genoeg CO2 patroontjes, kettingreiniger, kettingsmeer..

Vorige week ook 3x lek gehad in 1 rit.. 2x door een steentje/vuil op straat, en 1x was het ventiel kapot (DOA'tje, gelijk na opleggen geconstateerd).. Gelukkig had iemand anders nog een binnenbandje over.. :)

En zeker in onbekend gebied is een fietsenmaker niet altijd even makkelijk te vinden..
In de meeste fietsgebieden zijn er veel fietsenmakers te vinden gelukkig.

In Girona bijvoorbeeld word ik tot nu toe elke keer vele malen sneller geholpen dan hier in Nederland :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
GWBoes schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:56:
Een ketting en zoveel binnenbanden lijkt me dan wel weer te veel van het goede. Wil je dat ook allemaal onderweg meenemen? Multitool, quicklink, 1 binnenband, plakkers en eventueel zo'n tyre boot moet toch wel voldoende zijn onderweg en past tenminste in één zadeltasje. Op fietsvakantie (lees bikepacking/touring) neem ik ook niet veel meer mee.
Waar de meeste nederlanders op vakantie gaan om te fietsen zijn populaire fietsgebieden, ook onder lokale bevolking. Daar kan de fietsenwinkel dichtheid nog wel hoger liggen dan in Nederland.
Nee, neem het niet allemaal mee tijdens een rit, maar wil het wel op mijn uitvals lokatie hebben..
Niets fijner dan het materiaal wat "snel" kapot kan gaan of veel onderhoud nodig heeft bij de hand te hebben en te kunnen fixen/onderhouden.

Tijdens een rit heb ik alleen 2 biba's mee met 3 patronen en wat bandenlichters + multitool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Verwijderd. Verkeerd draadje. Excuses.

[ Voor 153% gewijzigd door bert74 op 19-06-2023 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Zoals Hans Teeuwen zou zeggen: "Dat heeft met sport helemaal niks te maken"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-10 10:13
Hangt er natuurlijk wel vanaf wat je verstaat onder een fietsvakantie, als je dat leest als op de fiets op vakantie gaan tja dan ga je natuurlijk niet een doos binnenbandjes en buitenband etc meenemen.
Ga je met het vliegtuig dan is het ook minimale spullen en lokaal dan maar kopen wat nodig is. (en dan zorgen dat je iig redelijk nieuwe banden hebt gemonteerd)

Ga je paar weken en met auto ja dan is het wel handig om gereedschap etc mee te nemen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 20:49
Ik ga zaterdag mijn eerste (tweedehands) racefiets halen. Heb een helm en kleren gekocht en ga nog schoenen halen.

Ik zou graag willen dat die fiets basic wordt afgesteld. Iets wat past bij een eerste racefiets qua kosten en resultaat. Liefst onder de 100 euro en ik verwacht dus niet dat men langer dan een uur met mij bezig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Limbeckx schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:49:
Ik ga zaterdag mijn eerste (tweedehands) racefiets halen. Heb een helm en kleren gekocht en ga nog schoenen halen.

Ik zou graag willen dat die fiets basic wordt afgesteld. Iets wat past bij een eerste racefiets qua kosten en resultaat. Liefst onder de 100 euro en ik verwacht dus niet dat men langer dan een uur met mij bezig zijn.
???

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Dan ben ik misschien te voorzichtig, maar zoveel ruimte neemt een beetje extra spul niet in..
Beter mee verlegen dan om verlegen denk ik altijd maar.

Het is toch zuur als je op de 2 of 3e dag een halve dag kwijt raakt aan iets wat je makkelijk zelf had mee kunnen nemen..

@Limbeckx, koop je hem particulier of bij een fietsenwinkel??
Meeste "ervaren" fietsenwinkels voeren wel een statische bike-fit uit, dan wordt je een beetje opgemeten en wordt je effe op de fiets gezet en afgesteld.

Kosten kunnen een paar tientjes zijn, maar als je de fiets daar koopt dan zit het vaak ook wel bij de service in.. (tot bepaalde hoogte natuurlijk).

[ Voor 13% gewijzigd door verstappen33 op 19-06-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
verstappen33 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:50:
Dan ben ik misschien te voorzichtig, maar zoveel ruimte neemt een beetje extra spul niet in..
Beter mee verlegen dan om verlegen denk ik altijd maar.

Het is toch zuur als je op de 2 of 3e dag een halve dag kwijt raakt aan iets wat je makkelijk zelf had mee kunnen nemen..

@Limbeckx, koop je hem particulier of bij een fietsenwinkel??
Meeste "ervaren" fietsenwinkels voeren wel een statische bike-fit uit, dan wordt je een beetje opgemeten en wordt je effe op de fiets gezet en afgesteld.

Kosten kunnen een paar tientjes zijn, maar als je de fiets daar koopt dan zit het vaak ook wel bij de service in.. (tot bepaalde hoogte natuurlijk).
Bij een particulier. Ik ga eens rondbellen bij de fietswinkels in de buurt. Iemand een tip in de buurt van Rotterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-10 22:12
Nu mijn racefietschoenen SPD-SL versleten zijn ben ik ben van plan om volledig over te stappen op SPD pedalen (heb ik ook op mijn mountainbike), zodat ik mijn schoenen op beide fietsen kan gebruiken en daarnaast ben ik van plan om ook een setje winterschoenen aan te schaffen.Op mijn huidige werk moet ik veel meer lopen op mijn schoenen wat ik ook een prettige bijeenkomst vind van SPD.

Zijn er meer mensen die zoiets hebben gedaan? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Daarnaast twijfel ik nog welke pedalen ik zou aanschaffen, op mijn MTB heb ik nu Shimano PD-M520.
Maar het wordt mij niet helemaal duidelijk wat de verschillen zijn tussen
M520, M540 en bijvoorbeeld XT PD-M8100. Daarnaast heb je ook nog de PD-ES600, wat meer weg heeft van mijn huidige SPD SL pedalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Owios schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:59:
Nu mijn racefietschoenen SPD-SL versleten zijn ben ik ben van plan om volledig over te stappen op SPD pedalen (heb ik ook op mijn mountainbike), zodat ik mijn schoenen op beide fietsen kan gebruiken en daarnaast ben ik van plan om ook een setje winterschoenen aan te schaffen.Op mijn huidige werk moet ik veel meer lopen op mijn schoenen wat ik ook een prettige bijeenkomst vind van SPD.

Zijn er meer mensen die zoiets hebben gedaan? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Daarnaast twijfel ik nog welke pedalen ik zou aanschaffen, op mijn MTB heb ik nu Shimano PD-M520.
M520, M540 en bijvoorbeeld XT PD-M8100. Daarnaast heb je ook nog de PD-ES600, wat meer weg heeft van mijn huidige SPD SL pedalen.
ik rij mtb en race met SPD, XTR(gekozen, omdat deze beschikbaar zijn met een kortere as) op de mtb, 520 op de racefiets..
de reden voor mij was dat ik de MTB + schoenen al had + oude pedalen nog had liggen..

wellicht is SPD-SL iets efficiënter vanwege de (gemiddeld genomen) stijvere schoenen, en iets groter contact oppervlak, maar dat is (denk ik, geen ervaring met spd-sl) best wel geneuzel in de marge.. anders zouden er ook geen MTB en gravel wedstrijden op SPD gereden worden..

De verschillende SDP pedalen van shimano zijn vooral, hoe duurder hoe lichter, maar ook "platter" wat ook weer minimale voordelen heeft. En wellicht beter lagers of betere afdichtingen.

die PD-ES600 bieden denk ik weinig voordelen, de "kooi" bied volgens mij geen extra ondersteuning, het contact vlak blijft gelijk, maar wellicht scheelt het wel als je erg flexibele schoenen hebt.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
Limbeckx schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:49:

Zelf doen! Zadelhoogte en stand, schoenplaatjes afstellen enz kan je allemaal zelf vinden op internet.

Zadelhoogte: https://www.mantel.com/blog/zadelhoogte-racefiets (zou de 109% methode doen)
Schoenplaatjes: https://www.mantel.com/bl...s-afstellen-fietsschoenen

Verder zou ik als beginner even kijken of je voorkant knie schijf gelijk staat met hart pedaal as. crankset op 90 graden zetten als je op de fiets zit. Touwtje met iets zwaars eraan over de knie heen leggen en kijken waar deze uit komt. Zadel naar voren of achter afstellen zodat het touwtje op het hart uitkomt van de pedaal as.

Eerst gewoon is lekker een rondje gaan fietsen en kijken hoe je zit en het bevalt. Niet iedereen heeft direct pijntjes hier en daar.

Als je nog meer advies wilt hebben, ik woon in omgeving Rotterdam. Kunnen altijd een rondje ergens doen en je advies geven.

[ Voor 5% gewijzigd door tinusterror op 19-06-2023 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Prulleman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:09:
[...]

ik rij mtb en race met SPD, XTR(gekozen, omdat deze beschikbaar zijn met een kortere as) op de mtb, 520 op de racefiets..
de reden voor mij was dat ik de MTB + schoenen al had + oude pedalen nog had liggen..

wellicht is SPD-SL iets efficiënter vanwege de (gemiddeld genomen) stijvere schoenen, en iets groter contact oppervlak, maar dat is (denk ik, geen ervaring met spd-sl) best wel geneuzel in de marge.. anders zouden er ook geen MTB en gravel wedstrijden op SPD gereden worden..

De verschillende SDP pedalen van shimano zijn vooral, hoe duurder hoe lichter, maar ook "platter" wat ook weer minimale voordelen heeft. En wellicht beter lagers of betere afdichtingen.

die PD-ES600 bieden denk ik weinig voordelen, de "kooi" bied volgens mij geen extra ondersteuning, het contact vlak blijft gelijk, maar wellicht scheelt het wel als je erg flexibele schoenen hebt.
"Vroegah" waren de zolen niet zo stijf. Bij SPD-SL heb je een groter contactoppervlak, wat de druk beter verdeelde. SPD gebruikte je op de MTB, zeker op een trail heb je continue wisselende belasting ipv een lange monotone belasting.

Anno 2023 heb je schoenen met hele stijve zolen, dan vervalt bovenstaand argument. Er zullen altijd mensen blijven die voorkeur geven aan het ene of het ander (ivm speling bijv.). Maar voor Average Joe zal het allemaal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
[...]

Het gewichtsverschil is voor mij echt verwaarloosbaar. Het verschill tussen 520 en XTR is maar 30 gram per pedaal.

Betere lagers,betere afdichting en daardoor langere levensduur zou wel een goed argument voor mij zijn, maar daar kan ik dus weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@Owios levensduur van SPD pedalen op een racefiets zou ik me echt geen zorgen om maken. Of je moet echt elke regen en pekeldag uitkiezen om te fietsen. Maar die M520's gaan in mijn beleving op een mtb met modder, zand, etc. al een fietsleven lang mee.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Ik rij altijd al met SPD, geen ervaring met SL zelfs. Op alle fietsen gewoon met PDM520. Vind het wel zo fijn idd. Ook autoritjes geen probleem.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dit doe ik ook, vooral omdat ik het een beetje onzin vind om twee paar schoenen te hebben.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
mhr-zip schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Ik zou je band plakken met plakkers die speciaal hiervoor bedoelt zijn bijvoorbeeld: https://www.rema-tiptop.n...set-tubeless-fietsbanden/
Ik vraag me af wat het verschil is met een standaard simson plakker. Je kunt ook deze rema immers voor zowel binnen- als buitenband gebruiken dus vulcanisatieproces is hetzelfde. Ik denk niet dat de samenstelling van de lijm anders zal zijn.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:59

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Compizfox schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Dit doe ik ook, vooral omdat ik het een beetje onzin vind om twee paar schoenen te hebben.
Ik doe het omgekeerde, spd-sl op mijn race- en mijn crossfiets omdat ik het kleine contactoppervlak van spd niet goed verdraag.
Bijgevolg slechts 1 paar zomerschoenen en 1 paar winterschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05

Ik ben ook van MTB pedalen op de racefiets afgestapt. Wel een tijd mee gereden, maar ging steeds meer en langer fietsen en dan kreeg ik inderdaad last van het kleinere contact punt (en slappere zolen) van de SPDs. Ik heb nu 3 schoenen totaal (2x race, 1x MTB) en gebruik ook MTB pedalen op de gravel bike (die meestal woonwerkverkeer doet en weinig lange tochten ondergaat).

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Mistraller schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Ik vraag me af wat het verschil is met een standaard simson plakker. Je kunt ook deze rema immers voor zowel binnen- als buitenband gebruiken dus vulcanisatieproces is hetzelfde. Ik denk niet dat de samenstelling van de lijm anders zal zijn.
Ik heb een tubeless band geplakt met normale Simson plakkers. Goed schoonmaken van te voren, goede lading solution erop en die heeft het iig nog een paar duizend kilometer (tubeless) gedaan. Was wel met een gravel band dus iets lagere druk (max 4 bar) dan een raceband maar wel in de soepele zijwand.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:40

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik heb via Strava en Komoot enkele routes gevonden waarbij Komoot behoorlijk wat leuke routes bij mij in de buurt beschikbaar. Ik vraag mij af of mensen ook andere applicaties gebruiken hiervoor.

Welke applicaties en-of websites gebruiken jullie om korte (max 40KM tot 60KM) voorgedefinieerde wielrenroutes (van anderen) te fietsen?

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-10 11:30
[...]
Als het goed is raakt de kooi de zool niet, tenzij je fietst op gewone sportschoenen oid.

Die kooi is er vooral ter bescherming van het mechaniek tegen vallen en klappen tegen stenen, bomen etc. Voor een wegrijden voegt het weinig toe maar op de MTB kan het een kapot pedaal voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:28
[Afbeelding]

Ondanks dat mijn band prima op druk bleef (zonder mijn 98kg) helaas toch weer leeg gelopen toen ik een paar kilometer van huis was. Band liep hoorbaar leeg. Dit durf ik niet aan in spanje en dus maar 2 nieuwe bandjes besteld zodat ik er 1 op voorraad kan nemen.

Meteen ook maar de stap naar 30mm maken ipv 28mm. Het zijn overigens de Continental Grand Prix 5000 S TR geworden.

Ik ga maar weer aan de schoonmaak. Wat een bende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LG_rGNlhkNf-hU5-UREr-tLvX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z63EuneKc1Tc8XK3H70rT32F.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 00:10
mr.DJ95 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:33:
[...]
Ondanks dat mijn band prima op druk bleef (zonder mijn 98kg) helaas toch weer leeg gelopen toen ik een paar kilometer van huis was. Band liep hoorbaar leeg. Dit durf ik niet aan in spanje en dus maar 2 nieuwe bandjes besteld zodat ik er 1 op voorraad kan nemen.

Meteen ook maar de stap naar 30mm maken ipv 28mm. Het zijn overigens de Continental Grand Prix 5000 S TR geworden.
Dat kan.
Binnenbandje er in en gewoon rijden is ook een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
nwagenaar schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:48:
Ik heb via Strava en Komoot enkele routes gevonden waarbij Komoot behoorlijk wat leuke routes bij mij in de buurt beschikbaar. Ik vraag mij af of mensen ook andere applicaties gebruiken hiervoor.

Welke applicaties en-of websites gebruiken jullie om korte (max 40KM tot 60KM) voorgedefinieerde wielrenroutes (van anderen) te fietsen?
Ik pik* op Strava gewoon de routes van anderen en pas ze daarna aan in komoot.
Evt maak ik zelf wat.
Routes uit collecties van bepaalde mensen op komoot vind ik ook goed. Maar die "aanbevolen", maar niet specifiek aan iemand toe te schrijven op komoot vind ik vaak matig.

*Je hebt diverse plugin's in Chrome die het mogelijk maken om de routes te downloaden. Je kan uiteraard ook een abonnement op Strava nemen, daarmee lukt het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
mr.DJ95 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:33:
[...]

Die zijn de afgelopen 3 pagina's hier niet besproken O-)

Veel plezier in Spanje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
scraemus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Ik ben ook van MTB pedalen op de racefiets afgestapt. Wel een tijd mee gereden, maar ging steeds meer en langer fietsen en dan kreeg ik inderdaad last van het kleinere contact punt (en slappere zolen) van de SPDs. Ik heb nu 3 schoenen totaal (2x race, 1x MTB) en gebruik ook MTB pedalen op de gravel bike (die meestal woonwerkverkeer doet en weinig lange tochten ondergaat).
Naja je hebt redelijk stijve mtb(of gravel zoals je tegenwoordig noemt) schoenen.
Alleen nadeel dat je bij spd schoenen ook afhankelijk bent van zool/rubbers, als die slijten heb je meer speling op je pedalen.
Ook al zijn schoenen dan verder opzich nog prima krijg je teveel speling... (omdat rubbers op spd pedalen rusten en je daar dan ruimte hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:57:
[...]

Naja je hebt redelijk stijve mtb(of gravel zoals je tegenwoordig noemt) schoenen.
Alleen nadeel dat je bij spd schoenen ook afhankelijk bent van zool/rubbers, als die slijten heb je meer speling op je pedalen.
Ook al zijn schoenen dan verder opzich nog prima krijg je teveel speling... (omdat rubbers op spd pedalen rusten en je daar dan ruimte hebt)
En voor Average Joe O-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
tinusterror schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:15:
[...]

Zelf doen! Zadelhoogte en stand, schoenplaatjes afstellen enz kan je allemaal zelf vinden op internet.

Zadelhoogte: https://www.mantel.com/blog/zadelhoogte-racefiets (zou de 109% methode doen)
Schoenplaatjes: https://www.mantel.com/bl...s-afstellen-fietsschoenen

Verder zou ik als beginner even kijken of je voorkant knie schijf gelijk staat met hart pedaal as. crankset op 90 graden zetten als je op de fiets zit. Touwtje met iets zwaars eraan over de knie heen leggen en kijken waar deze uit komt. Zadel naar voren of achter afstellen zodat het touwtje op het hart uitkomt van de pedaal as.

Eerst gewoon is lekker een rondje gaan fietsen en kijken hoe je zit en het bevalt. Niet iedereen heeft direct pijntjes hier en daar.

Als je nog meer advies wilt hebben, ik woon in omgeving Rotterdam. Kunnen altijd een rondje ergens doen en je advies geven.
Ik heb door een blessure aan m'n knie een tijd niet kunnen hardlopen en wil die ervaring niet nog een keer. Maar je aanbodaat ik zeker liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Limbeckx schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:30:
[...]

Ik heb door een blessure aan m'n knie een tijd niet kunnen hardlopen en wil die ervaring niet nog een keer. Maar je aanbodaat ik zeker liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd7LZNh6CGZhcrTD3tIEKONucIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wmfIpJooBrlPTG7aYZuIVUJ1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-10 23:20

Dat wilde ik begin van het jaar ook doen. Hier ook contact over gehad met "mijn" bikefitter. Die adviseerde wel om voor op de race andere spd pedalen te monteren ivm contact oppervlak en daarmee stabiliteit.

Hij had voor zijn gravel de shimano xt m8120 trail. Die zijn al wat breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
[...]

Beter dat dan pech hebben en weten dat je thuis onderdelen of een reservefiets hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:32

McMiGHtY

- burp -

Eeuhm.,,.

Als je op fietsvakantie gaat ja, neem je je fiets mee op de familiecamping..nee. Dan is het even balen, maar dan ga je gewoon lekker door met vakanti ehebben.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
euchromatic schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:59:
[...]

Als het goed is raakt de kooi de zool niet, tenzij je fietst op gewone sportschoenen oid.

Die kooi is er vooral ter bescherming van het mechaniek tegen vallen en klappen tegen stenen, bomen etc. Voor een wegrijden voegt het weinig toe maar op de MTB kan het een kapot pedaal voorkomen.
rinslll schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:52:
[...]

Dat wilde ik begin van het jaar ook doen. Hier ook contact over gehad met "mijn" bikefitter. Die adviseerde wel om voor op de race andere spd pedalen te monteren ivm contact oppervlak en daarmee stabiliteit.

Hij had voor zijn gravel de shimano xt m8120 trail. Die zijn al wat breder.
Dit spreekt elkaar volgens mij een beetje tegen of niet? Iemand ervaring heeft met beide types en die uitsluitsel kan geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:18:
[...]

"Vroegah" waren de zolen niet zo stijf. Bij SPD-SL heb je een groter contactoppervlak, wat de druk beter verdeelde. SPD gebruikte je op de MTB, zeker op een trail heb je continue wisselende belasting ipv een lange monotone belasting.

Anno 2023 heb je schoenen met hele stijve zolen, dan vervalt bovenstaand argument. Er zullen altijd mensen blijven die voorkeur geven aan het ene of het ander (ivm speling bijv.). Maar voor Average Joe zal het allemaal wel loslopen.
Ik fiets sinds 2013 op de racefiets en heb altijd spd (1 paar schoenen voor racefiets en mtb is wel zo praktisch) gehad. Ook nooit gelast gehad van het kleine contactoppervlak. En het is ook niet zo dat ik alleen maar korte ritten doe of de stijfste schoenen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-10 16:49
Ik reed dit weekend 270km met een gravelbike op racebanden (Strada bianca 36mm htlr, tubeless op 22mm dtswiss c1800 velgen).

Na 180km door een kleine uitsparing in fietspad gereden (geknald, was afgeleid toen) en dubbel lek, achtervelg ook stuk (hoogteslag nu, de deuk kon ik er weer uit halen). Viel me toch tegen, 3,5bar was maximum van de band maar mensen met 'klassieke' 25mm racebanden op 8 bar leken minder last te hebben van dit soort zaken.

Toevallig was er een deelnemer moe en kon ik zijn schoenen + fiets lenen voor laatste stuk. Toen viel me toch wel op dat het spd-sl systeem veel stijver was dan mijn Giro privateer schoenen op spd. Is dat dan de schoenen i.p.v. de pedalen? Het was een paar fiziks met velcro strap, niet bepaald high-end.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
cedrix5 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:06:
Ik reed dit weekend 270km met een gravelbike op racebanden (Strada bianca 36mm htlr, tubeless op 22mm dtswiss c1800 velgen).

Na 180km door een kleine uitsparing in fietspad gereden (geknald, was afgeleid toen) en dubbel lek, achtervelg ook stuk (hoogteslag nu, de deuk kon ik er weer uit halen). Viel me toch tegen, 3,5bar was maximum van de band maar mensen met 'klassieke' 25mm racebanden op 8 bar leken minder last te hebben van dit soort zaken.

Toevallig was er een deelnemer moe en kon ik zijn schoenen + fiets lenen voor laatste stuk. Toen viel me toch wel op dat het spd-sl systeem veel stijver was dan mijn Giro privateer schoenen op spd. Is dat dan de schoenen i.p.v. de pedalen? Het was een paar fiziks met velcro strap, niet bepaald high-end.
Ik denk dat het aan de schoen ligt.
Onderstaand de eerste alinea vaan een review in road.cc
Giro's Privateer Lace shoes are really comfortable and robust, with cosy padding to cosset your feet, a sole that has just enough flex for walking while still being stiff under pedalling and, of course, laces so you can really fine-tune the fit.

Mijn ervaring is ook dat SPD vs SPD-SL weinig uitmaakt mits de schoenen optimaal stijf zijn om te fietsen. En dat haalt impliciet ook de angel uit de discussie: ze zijn allebei rampzalig om te lopen. SPD-SL schoenen trek ik aan binnen 20m van m'n fiets, op SPD durf ik 50m net aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebari
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 12:07
Ha Allen,

Ik ga binnenkort met mijn gezin op vakantie naar Frankrijk.
Eindelijk mijn vrouw zo ver gekregen dat de fiets mee mag 😄.
Ben nu wel op zoek naar een slot waarmee ik mijn fiets in de nacht ergens aan vast kan zetten. Hoeft geen ART te zijn, met name om de gelegenheidsdief tegen te gaan.
Wil wel wat flexibiliteit hebben omdat ik niet weet waar hij aan vast kan.
Heeft iemand ervaringen/ideeën?
Alvast bedankt!

Hartelijke groet Sebastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ja naar mijn idee wel, zal van merk schoenen afhangen.
Maar ik heb best wel wat schoenen en denk 1 paar giro empire vr90's die ik niet echt meer kan gebruiken na denk < 10000km ofzo. (zou best 5000km kunnen zijn, alleen hou ik mijn km stand van schoenen niet bij)
Heb ook paar giro empire slx (spd-sl) die al jaren meegaan.

En lopen op spd-sl vs spd, als je onverard doet ontkom je niet echt aan spd omdat als je in zand gaat lopen je met spd-sl daarna amper meer kan inklikken.
Maar gewoon lopen stukje naar fiets op station ofzo gaat prima op spd-sl.
En in huis met spd lopen, groter risico krassen op vloer.

[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 19-06-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:44
DieAnder schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Mijn ervaring is ook dat SPD vs SPD-SL weinig uitmaakt mits de schoenen optimaal stijf zijn om te fietsen. En dat haalt impliciet ook de angel uit de discussie: ze zijn allebei rampzalig om te lopen. SPD-SL schoenen trek ik aan binnen 20m van m'n fiets, op SPD durf ik 50m net aan.
Kweenie wat voor schoenen dat dan zijn, maar ik heb noodgedwongen wel meerdere km's op SPD schoenen door het bos gelopen. Het zijn duidelijk geen wandelschoenen, maar het kan prima.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-10 16:49
[...]

Ik denk dat het aan de schoen ligt.
Onderstaand de eerste alinea vaan een review in road.cc
Giro's Privateer Lace shoes are really comfortable and robust, with cosy padding to cosset your feet, a sole that has just enough flex for walking while still being stiff under pedalling and, of course, laces so you can really fine-tune the fit.

Ja lopen gaat best ok op de privateers inderdaad. Misschien eens kijken naar hun empire VR 90 of iets anders dat wat stijver is. Er was direct wel een enorm verschil met lopen vond ik, de fizik's met spd sl waren vreselijk en ik schoof ook uit bij opstappen omdat ik ze niet gewoon was. Heb tijd terug nog een paar specialized rime schoenen met spd gekocht die lopen als een sneaker, dus de loop capaciteit van mijn ander paar is geen kritisch punt. Wil wel dezelfde pedalen gebruiken op alle fietsen, heb sowieso geen echte racefiets.
sebari schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:51:
Ben nu wel op zoek naar een slot waarmee ik mijn fiets in de nacht ergens aan vast kan zetten. Hoeft geen ART te zijn, met name om de gelegenheidsdief tegen te gaan.
Voor snachts zou ik litelok kopen tegen slijptollen. Als je fiets niet zo gewild is, ik gebruik al lang tevreden een tigrblue (de nieuwe versie van staal, is beter dan de titanium sloten van hen). Die is solide maar nog net te slijpen denk ik. Anders eender wat, heb nog een safeman ski slotje voor bij cafés en korte stops. Die is wel zo geknipt dus snachts niet echt veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

SPD-SL schoenen trek ik aan binnen 20m van m'n fiets, op SPD durf ik 50m net aan.
Bangert

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DieAnder
Er is een reden dat ik hier uithang en niet in Het grote wandeltopic :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
[...]
op SPD durf ik 50m net aan.
Ligt allemaal aan de schoen, Ik heb wel een paar keer een hele dag door een stad gestruind (ruim 20k stappen) op SPD schoenen.
Met de SPD schoenen met volledige carbon zool die ik normaal op de MTB/gravelbike gebruik moet ik daar echter niet aan denken :)

Flickr - Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
DieAnder schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:59:
[...]

Er is een reden dat ik hier uithang en niet in Het grote wandeltopic :P
Je kunt altijd nog gaan voor de Adidas Velosamba. Dan haal je de 51 meter misschien wel.

Afbeeldingslocatie: https://racefietsblog.nl/wp-content/uploads/2021/03/adidas-velosamba-schoenen-10.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-10 19:44
sebari schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:51:
Ha Allen,

Ik ga binnenkort met mijn gezin op vakantie naar Frankrijk.
Eindelijk mijn vrouw zo ver gekregen dat de fiets mee mag 😄.
Wil wel wat flexibiliteit hebben omdat ik niet weet waar hij aan vast kan.
Heeft iemand ervaringen/ideeën?
Alvast bedankt!

Gewoon in huis zetten? Er is vast een hal/balkon/kamer waar hij kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 12:49
Voor het eerst tubeless nu. Gisteren banden om de velg gelegd, ging allemaal redelijk voorspoedig, alleen houden ze niet echt druk. Lopen na een uurtje toch van 5 naar 3 bar. Wat gaat er verkeerd? Sealant zit erin. Heb er nog niet mee gefietst.

Wellicht al meerdere keren gevraagd, maar kon het zo snel niet terugvinden.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
KW25 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:33:
Voor het eerst tubeless nu. Gisteren banden om de velg gelegd, ging allemaal redelijk voorspoedig, alleen houden ze niet echt druk. Lopen na een uurtje toch van 5 naar 3 bar. Wat gaat er verkeerd? Sealant zit erin. Heb er nog niet mee gefietst.

Wellicht al meerdere keren gevraagd, maar kon het zo snel niet terugvinden.
De standaard antwoorden; velglint, ventiel, combinatie band/velg...
Ik kijk altijd eerst of ze zonder latex een beetje druk houden voor de sealant erin gaat.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 10:53
nwagenaar schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:48:

Komoot. En dan zoals eerder aangegeven niet de aanbevolen Komoot routes doen maar gewoon in de top-20 van bijdragers in de regio('s) waar je gaat fietsen kijken of ze routes hebben. Vaak wel. En anders gewoon lekker zelf plannen, zeker met alle highlights kom je al gauw tot een mooie ronde. Wat mij betreft is routes bouwen onderdeel van wat fietsen leuk maakt, maar goed ik heb dan ook niet voor niets 210 routes and counting. Combineer het dan ook nog met Statshunters en je komt op plekken waar je nog niet gefietst hebt.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:59

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

MaSw85 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Komoot. En dan zoals eerder aangegeven niet de aanbevolen Komoot routes doen maar gewoon in de top-20 van bijdragers in de regio('s) waar je gaat fietsen kijken of ze routes hebben. Vaak wel. En anders gewoon lekker zelf plannen, zeker met alle highlights kom je al gauw tot een mooie ronde. Wat mij betreft is routes bouwen onderdeel van wat fietsen leuk maakt, maar goed ik heb dan ook niet voor niets 210 routes and counting. Combineer het dan ook nog met Statshunters en je komt op plekken waar je nog niet gefietst hebt.
Zit te zoeken op Komoot maar waar vind je die top-20 van bijdragers in de regio, aub, dank u? Ik vind wel de 20 beste routes maar niet de top-20 van bijdragers (of misschien zijn die er niet in mijn regio).
Of is dat gewoonweg hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
Mistraller schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:41:
[...]

De standaard antwoorden; velglint, ventiel, combinatie band/velg...
Ik kijk altijd eerst of ze zonder latex een beetje druk houden voor de sealant erin gaat.
Wielen zijn geleverd met velglint dus hoop dat dat goed zit, zal eens kijken naar het ventiel. Wordt weer een middagje proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
KW25 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:23:
[...]

Wielen zijn geleverd met velglint dus hoop dat dat goed zit, zal eens kijken naar het ventiel. Wordt weer een middagje proberen.
Ik zou je meegeleverde velglint echt niet uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:32

McMiGHtY

- burp -

Velglint..is geen velgtape natuurlijk.. (Die fout heb ik ook een keer gemaakt )

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• r0g3r
MaSw85 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Statshunters is echt geniaal en heeft het fietsen voor mij echt een extra dimensie gegeven. Na een aantal jaar merkte ik dat ik dezelfde routes een beetje begon te recyclen, dan weer eens in spiegelbeeld rijden of een paar extra afslagen hier en daar, maar je ontkomt er niet aan dat je vaak over dezelfde wegen rijdt.

Nu ga ik de avond ervoor er eens goed voor zitten (even de statshunters-extensie in chrome installeren zodat je op je Komootkaart een overlay krijgt van al jouw gereden routes) en plan een route exact zo dat ik het grootste aantal nog te verkennen vakjes meepik op een rit. Het garandeert je dat je altijd nieuwe wegen tegenkomt en het begint echt een uitdaging te worden om jouw 'square' steeds verder te laten groeien.
Mijn square zit inmiddels op 30x30 en dat ziet er inmiddels zo uit (ook met het voorbeeld van een nog te rijden route in de planning):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFcFJJ0ykHUolT6xIuJkaTNiE1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6TqV0uO0vZXF8hR3FYvwI7u.png?f=fotoalbum_large

Nu starten al m'n ritten nog vanuit huis maar ik zit er over te denken om de fiets straks gewoon in de auto te doen en vanaf een ander punt te starten, zodat ik niet eerst 40km hoef te fietsen om het eerste onbereden vakje tegen te komen. Dan zal ik wel een abo op Komoot moeten nemen om vanuit een andere provincie een route te kunnen/mogen plannen.

edit: je gaat er soms ook een beetje gekke dingen van doen, zoals een half uur omrijden om één enkel, anders onmogelijk te bereiken vakje te halen, of kilometers over gravel, een stukje het bos inlopen met de fiets etc

[ Voor 17% gewijzigd door r0g3r op 20-06-2023 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 10-10 19:11

Flipmo

OMG !!

39x39 hier, de afgelopen jaren behoorlijk fanatiek in geweest.
Maar nu is het wel zo groot dat het niet meer leuk is om vanuit huis een tegel te scoren.
met een retourtje zit ik boven de 100km. En dat voor een paar tegels.

Voor een jaar of wat geleden pakte ik idd dan ook de auto, om een heel gebied af te vinken.
Leuke is zeker dat je op gebieden of wegen komt waar je nog niet gefietst hebt en zo best leuke dingen meemaakt.. ff stukje gravellen op de racefiets, doodlopende straten in om net dat tegeltje te pakken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMESEJpwdoPY-s4hpbFqR2LkxXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCklS5qYrh2iegr82pdUepnS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
McMiGHtY schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:42:
Velglint..is geen velgtape natuurlijk.. (Die fout heb ik ook een keer gemaakt )
HUNT Black Shield tubeless tape fitted to wheels.

Staat er bij, dus zou wel goed moeten. Ga wel even kijken of het idd goed zit, maar is iig tubeless tape.

Denk dat het ergens rond de valve zit, zal ze wel niet diep genoeg gedrukt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
Statshunters zorgt er bij mij ook wel voor dat ik op plekken kom waar ik anders niet langs zou zijn gefietst. Wat wel jammer is is dat ik op 10 kilometer van een militair oefenterrein zit (noord veluwe, tussen 't Harde en Wezep) en mijn vierkant zich daardoor nooit ten zuidwesten kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
KW25 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:00:
[...]

HUNT Black Shield tubeless tape fitted to wheels.

Staat er bij, dus zou wel goed moeten. Ga wel even kijken of het idd goed zit, maar is iig tubeless tape.
Als het tape door dezelfde medewerker er ingeplakt is als bij mijn DT Swiss wielen, weet je gelijk het probleem :+

Eerste nacht kan het sowieso beetje afgelopen. Ff checken of er nog genoeg sealant in zit. Bij pompen en even rondje fietsen (wat je in mijn ogen altijd moet doen, als je ze tubeless maakt. En dan bedoel ik niet gelijk een rondje van tientallen km-ers met je bib aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

Phydomir

Dennis

mhr-zip schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:12:
Eerste nacht kan het sowieso beetje afgelopen. Ff checken of er nog genoeg sealant in zit. Bij pompen en even rondje fietsen (wat je in mijn ogen altijd moet doen, als je ze tubeless maakt. En dan bedoel ik niet gelijk een rondje van tientallen km-ers met je bib aan.)
Zo ziet Schwalbe het wel graag trouwens. Op m'n Pro One LTE staat dat je na installatie minstens 25KM moet fietsen .

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
Eind van de maand ga ik fietsen in de Eiffel, rond Rurberg. Heeft iemand nog suggesties voor wat leuke 100km+ routes in die omgeving? Op komoot al wel wat routes gevonden maar dacht misschien heeft iemand nog wat leuke tips voor niet te missen klimmetjes oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Ik ben inmiddels wel genezen van mijn Tubeless avontuur.
Samenvatting:
SLR 1 Giant velgen met Giant banden.Binnen een week lek en niet gedicht. Sealant was ook bijna als water, dus vervangen voor Pro One banden met Doc blue sealant. Leek allemaal redelijk te gaan tot mijn fietsvakantie in Spanje. Opnieuw een klein gaatje, maar werd wederom niet gedicht door de sealant.
Daarna nog 1 poging gedaan met de sealant van Dynamic. Deze dichtte direct de gaatjes die er nog in zaten en er kwam een klein stukje vertrouwen terug in de techniek.
Helaas in een rit met @Prulleman opnieuw lek welke wederom niet gedicht werd (was een sneetje van nog geen 3mm).

Vervolgens nog 1 laatste poging dan. Nieuwe Pro one's gestoken. Dit keer de skinwall versie omdat de zwarte nergens op voorraad waren.
Bij monteren waren ze instant luchtdicht (zonder sealant), maar het viel me wel op hoeveel meer moeite ik moest doen om ze om de velg te krijgen. Nadat ik de sealant had gevuld kreeg ik de banden niet meer luchtdicht. Er ontsnapte ergens lucht en ik kon niet plaatsten waardoor.
Bij demonteren bleek dat de (giant ) tape los was gekomen van de velg. Nieuw velglint besteld (hutchinson) en opnieuw een poging gewaagd. 2 ritjes van 150km gereden en leek goed te gaan. Tot de fiets een middagje in de zon heeft gestaan en ineens mijn band plat was. Opnieuw velg lint los geraakt.
Nu las ik (altijd achteraf natuurlijk), dat meerdere mensen dit ervaarde met die Hutchinson tape.. Dus dan maar opnieuw met Schalbe tape geprobeerd maar hier liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Zodra je de lucht uit de band laat gaan, zuigt deze zich vacum om de velg ofzo en trekt hij de tape met zich mee.

Je kunt niet zeggen dat ik het geen eerlijke kans gegeven heb.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Michaelg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:00:
Het feit dat het met jouw gebruikte materialen niet werkt, maakt concept tubeless niet in eens altijd k*t in mijn ogen.
Uiteraard wel vervelend dat het met zoveel moeite niet lukt.

Nog even een gedachte spinsel:

In veel velgen zit een gat, zodat er geen druk opbouw plaats vindt. Als je heel veel sealant gelekt heb via je velglint, is dat gat misschien wel verstopt.

En sowieso, wil je tubeless. Koop een Dyna racer (pro) plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Michaelg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:00:
Ik ben inmiddels wel genezen van mijn Tubeless avontuur.
Samenvatting:
SLR 1 Giant velgen met Giant banden.Binnen een week lek en niet gedicht. Sealant was ook bijna als water, dus vervangen voor Pro One banden met Doc blue sealant. Leek allemaal redelijk te gaan tot mijn fietsvakantie in Spanje. Opnieuw een klein gaatje, maar werd wederom niet gedicht door de sealant.
Daarna nog 1 poging gedaan met de sealant van Dynamic. Deze dichtte direct de gaatjes die er nog in zaten en er kwam een klein stukje vertrouwen terug in de techniek.
Helaas in een rit met @Prulleman opnieuw lek welke wederom niet gedicht werd (was een sneetje van nog geen 3mm).

Vervolgens nog 1 laatste poging dan. Nieuwe Pro one's gestoken. Dit keer de skinwall versie omdat de zwarte nergens op voorraad waren.
Bij monteren waren ze instant luchtdicht (zonder sealant), maar het viel me wel op hoeveel meer moeite ik moest doen om ze om de velg te krijgen. Nadat ik de sealant had gevuld kreeg ik de banden niet meer luchtdicht. Er ontsnapte ergens lucht en ik kon niet plaatsten waardoor.
Bij demonteren bleek dat de (giant ) tape los was gekomen van de velg. Nieuw velglint besteld (hutchinson) en opnieuw een poging gewaagd. 2 ritjes van 150km gereden en leek goed te gaan. Tot de fiets een middagje in de zon heeft gestaan en ineens mijn band plat was. Opnieuw velg lint los geraakt.
Nu las ik (altijd achteraf natuurlijk), dat meerdere mensen dit ervaarde met die Hutchinson tape.. Dus dan maar opnieuw met Schalbe tape geprobeerd maar hier liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Zodra je de lucht uit de band laat gaan, zuigt deze zich vacum om de velg ofzo en trekt hij de tape met zich mee.

Oef, ik ga mijn tubeless avontuur binnenkort beginnen. Wordt niet heel enthousiast als ik dit lees :D.
Pagina: 1 ... 484 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).