Ben benieuwd of ie dan ook z'n streak weet vol te houden...ElGreco schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:05:
[...]
Waarom sta jij bij de luiers? Moet je ons iets vertellen?
Same. Eigen drink mix en de rest van de duur ritten wordt gevoed met snelle jelles en krentenbollen.DDX schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:46:
Daarom eet ik dit soort dingen eigenlijk alleen bij lange/intensieve ritten.
De SiS Beta Fuels / Maurten 320 zakjes worden alleen gebruikt als het er echt om gaat (en tijdens de test ritten richting als het er echt om gaat).
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Iets met col du page.ElGreco schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:05:
[...]
Grapje met Paul
Inderdaad, het is niet zo dat jouw/mijn fietsband op eens smeriger is dan iemand anders zijn schoenen.DDX schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:58:
[...]
Maar je kan je fiets toch ook gewoon in je hand houden als je door een supermarkt loopt ?
Uitzonderingen daargelaten uiteraard
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik zou het best snappen als winkels het niet zouden toestaan, anders zou iedereen de fiets meenemen naar binnen en alles direct in de fietstassen laden, en dan via de zelfscan kassa's weer naar buiten.mhr-zip schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:51:
[...]
Inderdaad, het is niet zo dat jouw/mijn fietsband op eens smeriger is dan iemand anders zijn schoenen.
Maar vragen staat vrij natuurlijk.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Wat voor eigen mix maak je? Ik heb net weer een grote ton met sportdrankpoeder binnen maar voor de volgende ben ik wel benieuwdPhydomir schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:07:
[...]
Same. Eigen drink mix en de rest van de duur ritten wordt gevoed met snelle jelles en krentenbollen.
De SiS Beta Fuels / Maurten 320 zakjes worden alleen gebruikt als het er echt om gaat (en tijdens de test ritten richting als het er echt om gaat).
Maltodextrine en Fructose mix.Nixo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:28:
[...]
Wat voor eigen mix maak je? Ik heb net weer een grote ton met sportdrankpoeder binnen maar voor de volgende ben ik wel benieuwd
Snufje zout erbij en op smaak brengen met suiker vrije limonadesiroop.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Uitdaging is vooral niet als een soort Bambi over de winkelvloer te spartelen op je SPD-SL.mhr-zip schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:51:
[...]
Inderdaad, het is niet zo dat jouw/mijn fietsband op eens smeriger is dan iemand anders zijn schoenen.
Ik heb de disc brake variant en dat zijn prima wielen!Luuk741 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:11:
Iemand ervaring met de DT Swiss P1800 32 Spline wielen? De set lijkt ietsje hoger, niet tè zwaar en prima om nog een paar jaar onder mijn fiets met velgremmen te liggen voor ik tzt overstap naar schijfremmen. Voor 250 euro ook niet de hoofdprijs op het moment.
https://www.salden.nl/dt-swiss-p1800-32-spline-wielset.html
Plaspauzes doen we niet meer aan.ElGreco schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:05:
[...]
blup
:strip_exif()/f/image/OwvLzrCq3rAV9E3N7a0WN5DS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even een kenners oog nodig. Ik heb mijn ketting vervangen voor het eerst, was een KMC nu Shimano. Maar nu net bij het eerste ritje merk ik dat de ketting overslaat. Vooral bij het aanzetten uit langzame bochten of vanuit stilstand.
Is deze cassette versleten of heb ik zelf iets verkeerd gedaan bij het vervangen. Schakelen gaat nog wel soepel.
HD4Life @ Full-HD
Maar dus na een ritje is de band volledig luchtdicht. Ik heb net nog even gecheckt en maandag voor het laatst gefietst en nu gewoon nog steeds goed op druk. Het is echt even het vullen van alle kleine gaatjes door de latex. Misschien dat het aan mijn velg/band-combinatie ligt... Geen idee..TweakJerommeke schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:56:
[...]
Probleem had ik ook altijd maar als weet dat je velglint 100% goed is zou ik daarna als alles erop ligt een beetje aan het ventiel bewegen soms zie je dan toch nog heel kleine luchtbubbeltjes door de rand heen sluipen. Door het bewegen komt de sealant overal bij, sindsdien blijven mijn banden goed op spanning.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Je zou eventueel iets van een multi-mineral tablet erbij kunnen voor de smaak en de elektrolyten.Phydomir schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:37:
[...]
Maltodextrine en Fructose mix.
Snufje zout erbij en op smaak brengen met suiker vrije limonadesiroop.
Waarschijnlijk is de cassette te ver heen voor een nieuwe ketting... Maar.. wellicht is het na even inlopen weg, of je kan de b tension wat strakker zetten, dan heb je wat meer wrap van de ketting om het kransje, maar als die al optimaal staat gaat dat nietDavidshadow13 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:12:
[Afbeelding]
Ik heb even een kenners oog nodig. Ik heb mijn ketting vervangen voor het eerst, was een KMC nu Shimano. Maar nu net bij het eerste ritje merk ik dat de ketting overslaat. Vooral bij het aanzetten uit langzame bochten of vanuit stilstand.
Is deze cassette versleten of heb ik zelf iets verkeerd gedaan bij het vervangen. Schakelen gaat nog wel soepel.
@Davidshadow13 Weet je zeker dat je de quicklink die je hebt gebruikt om de ketting te sluiten, volledig goed hebt gemonteerd ? Je moet de palletjes van de quicklink met een zekere kracht volledig sluiten, anders is de afstand tussen de twee schakels net iets te klein voor het tandwiel van je cassette.
Slijtage van de cassette kan ook meespelen, maar de quicklink zou ik als eerste controleren.
Slijtage van de cassette kan ook meespelen, maar de quicklink zou ik als eerste controleren.
Gisteren een leuke race clinic gehad van oud renner Maarten Nijland..
Paar leuke aspecten van doelgericht trainen doorlopen, en wat leuke challenges uitgevoerd..
Leuk om te zien hoe je ook kleine hoogteverschillen (vals plat 2-3%) in je voordeel kunt gebruiken om te oefenen met klimmen en kracht training kunt toepassen...
In de zwaarste versnelling (50x11) staand naar boven fietsen (2-3%) is best pittig kan ik je vertellen..
Cadans 45-50, wattage 330-350W, snelheid ong 24-26km/u
Zijn woorden "terugschakelen is voor mietjes".
Paar leuke aspecten van doelgericht trainen doorlopen, en wat leuke challenges uitgevoerd..
Leuk om te zien hoe je ook kleine hoogteverschillen (vals plat 2-3%) in je voordeel kunt gebruiken om te oefenen met klimmen en kracht training kunt toepassen...
In de zwaarste versnelling (50x11) staand naar boven fietsen (2-3%) is best pittig kan ik je vertellen..
Zijn woorden "terugschakelen is voor mietjes".
Die Maarten moeten we cancelen dus? Zeg je toch niet!
Mijn knieën begonnen spontaan pijn te doen bij het lezen van dit.verstappen33 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:36:
Als je het niet erg vind hou ik het liever bij "spin to win".
Dat zeg ik niet, ik vond het een leuke ervaring, al had ik niet verwacht dat ik zo snel kapot ging op een vals plat stukje van 1-2 kilometer.. 
Spin to Win is idd wel het beste, maar dit was specifiek trainen op stijle klimmen waar je niet meer in je zadel kunt blijven zitten en je kransjes op zijn.
We hebben ook getraind om staand te fietsen met een cadans van 100+ in een licht verzet, dat is best uitdagend kan ik je vertellen..
Spin to Win is idd wel het beste, maar dit was specifiek trainen op stijle klimmen waar je niet meer in je zadel kunt blijven zitten en je kransjes op zijn.
We hebben ook getraind om staand te fietsen met een cadans van 100+ in een licht verzet, dat is best uitdagend kan ik je vertellen..
Krachttraining op de fiets is best goed voor zowel spieropbouw, behoud en efficiency.Phydomir schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:00:
[...]
Mijn knieën begonnen spontaan pijn te doen bij het lezen van dit.
Als je het niet erg vind hou ik het liever bij "spin to win".
Voor veel fietsers zou het helpen om dit af en toe erin te gooien, wel rustig opbouwen gelijk. Misschien eerst met 60-65 rpm..
Moest ik zondag gewoon van JimRequiem19 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Krachttraining op de fiets is best goed voor zowel spieropbouw, behoud en efficiency.
Voor veel fietsers zou het helpen om dit af en toe erin te gooien, wel rustig opbouwen gelijk. Misschien eerst met 60-65 rpm..
Leuke man wel Maarten Nijland. Middag op een beurs in de stand naast 'm gestaan. Rustig en kan leuk vertellen wel.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Lager dan 60 vind ik ook niet fijn klinken eigenlijk, vergeet niet dat ex profs (zeker die van de "oude stempel") er soms ook zo hun eigen gebruikjes op nahouden. Volgens Gert-Jan Theunisse is het bijvoorbeeld een prima idee om 150 km zonder zadel te gaan trainen.
[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 09-06-2023 10:35 ]
Het zijn misschien zijn eigen gebruiken, maar gisteren ging het ook niet echt om de perfect manier van trainen, maar om mensen uit hun comfort zone te trekken en hoe je je fiets/omgeving kunt gebruiken om diverse trainings elementen toe te passen..
En daarnaast is het vooral de manier hoe, je kunt idd lage cadans fietsen tegen 2% stijging, maar dan is nog steeds de vraag, welk verzet?
Uiteindelijk hangt dit af van je eigen vermogen die je kunt trappen en welke trainingsdoelen je nastreeft..
Gisteren was het gewoon ff kapot gaan en kijken wat de zwaarste stand betekend en wat je daarvoor nodig hebt qua kracht om dan nog enigszins soepel naar boven te kunnen.
Zelfde met hoge cadans, ook een tijdje (4-5 minuten) 120-125rpm moeten draaien op het vlakke, dan merk je toch snel dat veel mensen die niet gewend zijn..
Een juiste training staat of valt met de juiste intevallen/intensiteit etc. dat is voor ieder persoonlijk.
En daarnaast is het vooral de manier hoe, je kunt idd lage cadans fietsen tegen 2% stijging, maar dan is nog steeds de vraag, welk verzet?
Uiteindelijk hangt dit af van je eigen vermogen die je kunt trappen en welke trainingsdoelen je nastreeft..
Gisteren was het gewoon ff kapot gaan en kijken wat de zwaarste stand betekend en wat je daarvoor nodig hebt qua kracht om dan nog enigszins soepel naar boven te kunnen.
Zelfde met hoge cadans, ook een tijdje (4-5 minuten) 120-125rpm moeten draaien op het vlakke, dan merk je toch snel dat veel mensen die niet gewend zijn..
Een juiste training staat of valt met de juiste intevallen/intensiteit etc. dat is voor ieder persoonlijk.
Ja is ook zo, ik zeg ook niet dat het slecht is en die gasten konden er ook gewoon kneiterhard mee. Ik ben zelf trouwens ook niet per se van het "perfecte" trainen.
Dat is ons doel ook niet, maar de wielerclub was meer een tourclub geworden, gewoon fietsen zonder enige vorm van trainingselementen erin, ook al pakten we wat heuvels etc mee, iedereen fietste gewoon op zijn eigen manier naar boven..Kluus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:39:
Ja is ook zo, ik zeg ook niet dat het slecht is en die gasten konden er ook gewoon kneiterhard mee. Ik ben zelf trouwens ook niet per se van het "perfecte" trainen.
We willen nu als groep meer focussen om toch wat meer elementen in een rondje te verwerken..
De wegkapiteis zullen dus ook af en toe aanwijzigingen gaan geven over lage of hoge cadans, sprintjes trekken, efficient doordraaien in de groep, of hoe we een klimmetje zullen aanvliegen.
Als ik echt specifiek wil trainen dan doe ik dat wel individueel.
[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 09-06-2023 10:46 ]
Als je naar de tanden kijkt van bijvoorbeeld het kleinste kransje zie je dat de opening tussen de tanden een soort afgeronde rechthoek is, en meer op een haaienvin lijkt ipv een gelijkzijdige ronde boog vorm. Dat is wel een indicatie dat je cassette aan vervanging toe is, want een nieuwe ketting is ook minder lang dan een opgerekte oude (die meer overeen komt met de ingesleten vertanding van je achterkrans).Davidshadow13 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:12:
[Afbeelding]
Je gaat het vooral merken zoals je zelf al zegt op het moment dat je aanzet, want dan glijdt je ketting over het schuine gedeelte van de 'haaienvin' en dan slaat ie over.
En let vooral ook op of je ketting compatibel is met je cassette, in het geval van een nieuwe cassette + ketting.
[ Voor 7% gewijzigd door Chiron op 09-06-2023 10:55 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Is dat zo? Hoor namelijk veel vaker dat dit vooral slecht voor je knieën is en dat je veel beter een uurtje naar de sportschool kunt gaan als je kracht wilt trainen. Zoals hier bv met verschillende links naar onderzoeken.Requiem19 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Krachttraining op de fiets is best goed voor zowel spieropbouw, behoud en efficiency.
https://velo.outsideonlin...actually-make-you-faster/
Niet dat het direct heel slecht voor je is, maar ook niet bepaald optimaal.
Als ik naar mijzelf kijk dan ben ik absoluut geen topsporter, ik zag toevallig gisteravond een docu over een voetballer die gevolgt werd in zijn herstel na een zware blessure en intensieve trainingbegeleiding kreeg..Phydomir schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:15:
[...]
Is dat zo? Hoor namelijk veel vaker dat dit vooral slecht voor je knieën is en dat je veel beter een uurtje naar de sportschool kunt gaan als je kracht wilt trainen. Zoals hier bv met verschillende links naar onderzoeken.
https://velo.outsideonlin...actually-make-you-faster/
Niet dat het direct heel slecht voor je is, maar ook niet bepaald optimaal.
Die training intensiteit is al hogere wiskunde, en dan zat die niet eens op 100% training capaciteit..
Wat dat betreft ben ik gewoon een amateur en wil ik ook niet puur bezig zijn met techniek en maximale trainingbelasting etc..
Leren vind ik altijd leuk, en af en toe een technisch elementje in een rondje verwerken is voor mij de ideale mix..
Als ik straks eind van het seizoen op de tacx spring dan zal er misschien meer techniek (schema's) bij komen kijken zoals intervalletjes etc, maar die trainingen zijn dan ook niet heel lang, 45-60 minuten en prima om indoor te doen.
Maar buiten wil ik gewoon lekker fietsen en af en toe wat techniek toepassen maar niet 100% bezig zijn met schema's en structuren.
Daar kom je niet ver mee, zo met de ketting eraf.
Mooie foto en vervelend voor de eigenaar.
Maar carbon is normaal echt wel sterk, dus ook al is het een bijzondere constructie, het lijkt mij dat er best wel een impact geweest is.
Of gewoon veel boomwortels onder fietspad meegepakt.
Zo heb ik deze week ook weer een zadel gesloopt... (zit gedeelte veert nu iets teveel door...)
Zo heb ik deze week ook weer een zadel gesloopt... (zit gedeelte veert nu iets teveel door...)
ja... alles kan kapot, de krachten die op deze plek ontstaan worden over het algemeen heel goed getest:mhr-zip schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:42:
[...]
Mooie foto en vervelend voor de eigenaar.
Maar carbon is normaal echt wel sterk, dus ook al is het een bijzondere constructie, het lijkt mij dat er best wel een impact geweest is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hTmMIDuJUiyg0hSDMt34kvlH.png?f=user_large)
gewoon pech, en/of een impact die toch (veel) groter was dan je normaal mag verwachten
Dit is de drop-post van ene G.J. Theunisse (eerder vandaag al besproken).
Hieruit is ook de term 'huilen om zijn moeder' ontleend, bij kilometer 135 ongeveer.
Komt bekend voor.Davidshadow13 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:12:
[Afbeelding]
Ik heb recent ook voor een bijna 3 decennia oude 7spd Shimano Alivio sportieve stadsfiets de ketting vervangen. Ding sloeg overal over, schat dat er minstens 2% kettingchecker-speling op zat. De 1% viel al op het rollertje er voor
Nieuwe ketting er op, en bijna geruisloos... behalve versnellingen 4,5,6 en laten dat nou net de kransjes zijn die ik altijd gebruik. 5 is onbruikbaar en was niet ontoevallig de meest gebruikte versnelling. 4 en 6 trappen alleen bij flink aanzetten (tunneltje/brug o.i.d.) door.
Is het op elk kransje? Dan is het misschien, zoals al benoemd, verkeerde ketting of verkeerd geïnstalleerd. Of misschien een heel uniek schakelgebruik
Is het niet elk kransje, grote kans dat de cassette op die kransjes versleten is en dat de ketting goed zit.
Informaticus of vakkundig Googler?
Ik haat suiker in mijn drank. Alles blijft dan vastklevenDDX schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:29:
[...]
Voor 4 uur kan dat prima, maar dat noem ik niet echt een lange rit![]()
Hou het verder niet precies bij, maar zaterdag volgens mij 4 clifbar bloks zakjes, paar notenreepjes van de ah.
5 beta fuel sis gelletjes en stop voor 2 cola en tosti.
Zondag 2 clif bar bloks zakjes, aantal notenreepjes
2 gelletjes, stop met pannekoek en paar cola bij tankstations.
En beide dagen dus 300-400 gram suiker icm water in 1 bidon.
En aantal keer waterbidon bijgevuld.
Beide dagen 11u/300km+.
Ik doe 1 SYS Go Hydro tablet in een 950ml bidon.
De andere bidon gewoon water. Bij tankstations vul ik dan gewoon bidons bij met water.
Bij een dipje gaat een cola van het tankstation er wel in, maar in de meeste gevallen heb ik dit niet nodig.
Qua voeding begin ik na 2 uur meestal te eten (bij ritten van meer dan 4u).
Bij ritten onder de 4 uur eet ik in principe niet, tenzij het een intensieve rit is.
Meestal gewoon 2 sneetjes peperkoek om het uur of afwisselend een bar en de peperkoek.
Gelletjes doe ik eigenlijk nooit (om dezelfde reden: het kleeft
Meestal heb ik bij ritten van 6 - 7u geen issues met bovenstaande aanpak.
Ik neem wel een groot ontbijt als ik lange ritten ga doen.
Precies dit dus, Het is alleen op de 3 versnellingen die ik het meest gebruik.Gelukkig is Microshift, Shimano compatible dus ik heb al een nieuwe casette besteld.TheTinusNL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:51:
[...]
Is het op elk kransje? Dan is het misschien, zoals al benoemd, verkeerde ketting of verkeerd geïnstalleerd. Of misschien een heel uniek schakelgebruik![]()
Is het niet elk kransje, grote kans dat de cassette op die kransjes versleten is en dat de ketting goed zit.
HD4Life @ Full-HD
Dank allen voor de antwoorden.
Als ik nu een nieuwe meting zou willen is er bij hem pas aan 't eind van het seizoen plek helaas.
Goede punten, door de pijn aan m'n zitbotten ga ik overcompenseren door meer gewicht naar m'n handen te schuiven om m'n kont te ontlasten, wat weer resulteert in pijnlijke handpalmen. Ik test momenteel een nieuw zadel 30 dagen via Mantel, volgende week ook nog icm nieuwe Assos met GTS C2-zeem.
La1974 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:58:
Daarnaast is het ook zitvlees kweken. Dat zal denk langer duren dan een paar ritjes met een week ertussen.
Samen met @La1974 en @Cloclo100 slaan jullie daarmee denk ik de spijker op de kop. Ik heb vorig jaar een heel zomerseizoen toegewerkt naar dat moment in november dat ik in staat was een rit van 230km te maken (ook met veel pijn, dat wel). Daarna heb ik letterlijk 5 maanden stilgezeten en ik ben bang dat alle progressie en zitvlees in die periode gewoon volledig verloren is gegaan. Dit heb ik flink onderschat, denkende dat met een handvol opbouw-ritjes ik weer die grote tochten kon gaan maken.Cloclo100 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:01:
Je geeft het zelf een beetje aan. Als je 5 maanden stil zit is zowat alles weg. Conditie, vorm, bepaalde core-stabiliteit en al zeker zitvlees.. Misschien een idee om volgende winter een indoortrainer aan te schaffen?
Ik doe deze hobby echt om er solo op uit te trekken.Fisico schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:37:
@r0g3r Wellicht helpt het om eens met iemand te gaan fietsen
Een breder zadel heb ik her en der ook gelezen idd. Ik test nu een 'iets' breder en zachter zadel (Bontrager Verse Comp, redelijke instapper) maar ben hier niet over te spreken. Nu de realisatie van helemaal opnieuw opbouwen en nieuw zitvlees kweken ook indaalt, wil ik deze omruilen voor een nog iets breder, maar wel wat harder zadel én met een iets smallere neus gaan testen. Ik merk met dit nieuwe zadel namelijk ook weer meer frictie in de binnendijen (heb met hoogte/tilt al uitvoerig getest maar de neus is gewoon iets breder dus opzich logisch).
Als ik nu een nieuwe meting zou willen is er bij hem pas aan 't eind van het seizoen plek helaas.
Ik wil nog twee suggesties doen, die zouden kunnen helpen. De klacht van pijnlijke/overbelaste handen door teveel druk te zetten op het stuur om de zitbotjes te ontlasten, is helaas heel herkenbaar voor mij. Voor mij was het ook een tijdje dokteren voor ik een opstelling heb gevonden die zou kunnen werken.r0g3r schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:42:
Dank allen voor de antwoorden.
[...]
Goede punten, door de pijn aan m'n zitbotten ga ik overcompenseren door meer gewicht naar m'n handen te schuiven om m'n kont te ontlasten, wat weer resulteert in pijnlijke handpalmen. Ik test momenteel een nieuw zadel 30 dagen via Mantel, volgende week ook nog icm nieuwe Assos met GTS C2-zeem.
[...]
Een breder zadel heb ik her en der ook gelezen idd. Ik test nu een 'iets' breder en zachter zadel (Bontrager Verse Comp, redelijke instapper) maar ben hier niet over te spreken. Nu de realisatie van helemaal opnieuw opbouwen en nieuw zitvlees kweken ook indaalt, wil ik deze omruilen voor een nog iets breder, maar wel wat harder zadel én met een iets smallere neus gaan testen. Ik merk met dit nieuwe zadel namelijk ook weer meer frictie in de binnendijen (heb met hoogte/tilt al uitvoerig getest maar de neus is gewoon iets breder dus opzich logisch).
Tip 1: overweeg een kortere stuurpen. Deze tip heb ik gekregen van de sportpodotherapeut waar ik in eerste instantie kwam met mijn pijnklachten. Op die manier haal je het stuur iets meer naar je zadel toe (verkort je je reach) en is het gemakkelijker om te fietsen met een knikje in je ellebogen. Op die manier wordt je ook meer in een juiste positie op je zadel "gedwongen" (dus meer op je zitbotjes in plaats van op de punt). Ik ben zelf van een stuurpen van 90mm naar 75mm gegaan en dit maakte voor mij echt een wereld van verschil. Ter referentie: ik ben 175cm lang en ik heb in verhouding langere benen dan bovenlijf.
Variant op bovenstaande tip: waarschijnlijk rijdt je nu met een stuurpen van 6 graden (heel flauw knikje), zijn fietsen vaak standaard mee uitgerust. Als je kiest voor een stuurpen van 17 graden komt je stuur iets meer omhoog en daarmee automatisch ook wat verder naar je toe, waardoor het gemakkelijker is om een meer onstspannen houding aan te nemen met minder druk op het stuur.
Tip 2: heb je weleens een zadel van Selle SMP geprobeerd? Dat zijn zadels met een gekromde neus die naar beneden afloopt en een kanaal dat vrijwel tot de voorkant van het zadel komt. Door het ontwerp van het zadel voelt het aan als een kort zadel, maar het biedt wel de ondersteuning van een lang zadel omdat de zadelrails tot in de neus doorlopen. Deze zadels zijn redelijk smal bij de neus, waardoor frictie met de binnenkant van de dijbenen toch tot een minimum wordt beperkt (ik spreek uit ervaring: ik heb ècht forse dijbenen inclusief slijtage van mijn broeken op die plek door frictie). Afhankelijk van de hoek waaronder je het zadel monteert (neus meer omhoog of omlaag) is het ook mogelijk om een "kuiltje" te creëren, waardoor je bijna niet meer uit dezelfde positie komt op de fiets. Ik weet dat de zadels behoorlijk aan de prijs zijn, maar na 10 zadels uitgeprobeerd te hebben, ben ik zelf heel blij met een zadel waarbij zowel mijn hand- als mijn zitklachten (inclusief pijn bij het plassen - auw
Mocht je specifiekere vragen hebben over de SMP zadels, laat het me weten. Ik heb inmiddels de nodige ervaring opgebouwd.
Dank, bij een bikefitting vorig jaar juli werd de conclusie van een te lange reach al getrokken idd; ik ben toen al naar een 3cm kortere stuurpen gegaan (~8 graden) en dit heeft mijn nek/rugklachten bijna geheel doen wegnemen. (ik ben 182cm en ook een kort/lang-lijf verhouding) Ook heb ik de shifters iets naar binnen afgesteld en het stuur een fractie extra getild om ze iets dichterbij te halen. Mbt de huidige pijn in handen denk ik echt dat ik tijdens het fietsen onbewust meer kracht ga uitoefenen door mijn lichaamsgewicht meer op het stuur te rusten, óm mijn kont te ontlasten.Reginas schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:03:
[...]
Ik wil nog twee suggesties doen, die zouden kunnen helpen. De klacht van pijnlijke/overbelaste handen door teveel druk te zetten op het stuur om de zitbotjes te ontlasten, is helaas heel herkenbaar voor mij. Voor mij was het ook een tijdje dokteren voor ik een opstelling heb gevonden die zou kunnen werken.
Tip 1: overweeg een kortere stuurpen. Deze tip heb ik gekregen van de sportpodotherapeut waar ik in eerste instantie kwam met mijn pijnklachten. Op die manier haal je het stuur iets meer naar je zadel toe (verkort je je reach) en is het gemakkelijker om te fietsen met een knikje in je ellebogen. Op die manier wordt je ook meer in een juiste positie op je zadel "gedwongen" (dus meer op je zitbotjes in plaats van op de punt). Ik ben zelf van een stuurpen van 90mm naar 75mm gegaan en dit maakte voor mij echt een wereld van verschil. Ter referentie: ik ben 175cm lang en ik heb in verhouding langere benen dan bovenlijf.
Variant op bovenstaande tip: waarschijnlijk rijdt je nu met een stuurpen van 6 graden (heel flauw knikje), zijn fietsen vaak standaard mee uitgerust. Als je kiest voor een stuurpen van 17 graden komt je stuur iets meer omhoog en daarmee automatisch ook wat verder naar je toe, waardoor het gemakkelijker is om een meer onstspannen houding aan te nemen met minder druk op het stuur.
Tip 2: heb je weleens een zadel van Selle SMP geprobeerd? Dat zijn zadels met een gekromde neus die naar beneden afloopt en een kanaal dat vrijwel tot de voorkant van het zadel komt. Door het ontwerp van het zadel voelt het aan als een kort zadel, maar het biedt wel de ondersteuning van een lang zadel omdat de zadelrails tot in de neus doorlopen. Deze zadels zijn redelijk smal bij de neus, waardoor frictie met de binnenkant van de dijbenen toch tot een minimum wordt beperkt (ik spreek uit ervaring: ik heb ècht forse dijbenen inclusief slijtage van mijn broeken op die plek door frictie). Afhankelijk van de hoek waaronder je het zadel monteert (neus meer omhoog of omlaag) is het ook mogelijk om een "kuiltje" te creëren, waardoor je bijna niet meer uit dezelfde positie komt op de fiets. Ik weet dat de zadels behoorlijk aan de prijs zijn, maar na 10 zadels uitgeprobeerd te hebben, ben ik zelf heel blij met een zadel waarbij zowel mijn hand- als mijn zitklachten (inclusief pijn bij het plassen - auw) vrijwel volledig zijn verholpen. Ik rijd nu trouwens op een Selle SMP Dynamic (minimaal padding) en ik heb ervaring met de Forma, de Full Carbon en de Avant.
Mocht je specifiekere vragen hebben over de SMP zadels, laat het me weten. Ik heb inmiddels de nodige ervaring opgebouwd.
Verder sta ik nog aan het begin van m'n zoektocht naar het ideale zadel, tot dusver heb ik de volgende twee gehad:
-Selle Italia SLR Flow S2 carbon (131mm)
-Bontrager Verse Comp (135mm)
Ik wil nu als volgende zadel minimaal 140mm (hopelijk meer ondersteuning voor het omliggende vlees) met een hardere padding en smallere neus gaan testen, wellicht deze?
Bij deze een update over mijn fiets. Afgelopen week ben ik met mijn racefiets naar mijn vertrouwde LBS geweest om de situatie aan hem voor te leggen en hij gaf aan dat hij verwachtte dat het probleem inderdaad in de body zat. Hij gaf aan dat hij de body zou kunnen vervangen, maar met materiaal + maakloon zou dat op zo'n €100,- uitkomen en dat vond de fietsenmaker zelf ook flink aan de prijs voor een fiets die nog in zijn garantieperiode zit. Daarom contact opgenomen met Mantel en geïnformeerd naar de mogelijkheden om de fiets onder garantie te laten herstellen. Medewerker van Mantel gaf aan dat het inderdaad waarschijnlijk garantie zou zijn, maar dat het tot 5 juli a.s. zou duren voor ik mijn fiets mocht inleveren in de werkplaats daar en dan zou ook nog niet bekend zijn wanneer de reparatie precies afgerond zou zijn. Pff.ElPaco schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:40:
[...]
Eigen quote zodat het makkelijker terug te lezen is waar het over gaat
Hartelijk dank voor het meedenken iedereen, ook namens mijn vrouw. Vandaag hebben we het achterwiel vervangen voor mijn achterwiel + mijn achteras (voordeel van dezelfde fiets hebben met een identieke afmontage) en zij heeft hier vanochtend een ritje opgereden van zo'n 30 kilometer. Het tikkende geluid en de trillingen in het frame waren nu niet waarneembaar in de vrijloop. Het lijken dus daadwerkelijk de lagers te zijn. Daarnaast hebben we de achteras van haar fiets gecontroleerd: deze is niet beschadigd. Bij haar velg zijn er geen breuken/haarscheuren zichtbaar rondom de spaaknippels, dus dat probleem lijkt het ook niet te zijn.
Daar werd ik niet zo vrolijk van. Tijd voor plan B: op Marktplaats geneusd voor een acceptabele wielset in de buurt, om de tijd te overbruggen. Vandaag een setje DT Swiss R470 DB wielen (reeds voorzien van Vittoria Rubino Pro Bright banden) opgehaald, nieuwe cassette + remschijven gemonteerd en alles werkt. Ik ben tevreden. Als mijn fiets terugkomt uit de garantie, dan kan ik deze wielen mooi gebruiken voor een ander doeleinde (winterbanden, gravelbanden, andere cassette... bedenk het maar). Dit klusje viel me niks tegen. Kijk en oordeel zelf. En ja, ik realiseer me dat deze foto een "nice" is en geen "supernice", want de crank staat niet horizontaal en de ventielen zijn niet uitgelijnd.
:strip_exif()/f/image/aLWbh8mZJHPZvD3BL3SU66i6.jpg?f=fotoalbum_large)
@r0g3r Ik hoor veel goede verhalen over SQLab. Ik zou ook zeker gebruikmaken van de mogelijkheid om dit zadel 30 dagen te testen en als hij niet bevalt, eventueel te kunnen retourneren. Ik heb begrepen dat de welving achterop het zadel ervoor zorgt dat de zitbotjes goed gepositioneerd blijven en dat het kuiltje in het zadel voldoende verlichting biedt voor het perineum. Voor mij zelf werkte dit zadel overigens niet: ik gleed steeds naar voren, ondanks dat het zadel waterpas was gemonteerd, waardoor er veel druk aan de voorzijde ontstond met pijnklachten/plasproblemen als gevolg.
Er schiet me één aandachtspuntje te binnen: door de vorm van de rails aan de achterzijde van het zadel, is het niet geschikt voor alle montagesystemen van zadeltasjes. Systeem van Topeak (Fixer 25) werkt wel, systeem van SP Connect werkt niet. Zadeltasjes met klittenband zijn ook geen probleem. Rails van betreffende zadel zijn lang genoeg om het zadel wat verder naar voren of naar achteren te plaatsen, dat kan ook invloed hebben op de belasting van je polsen.
Je bent met de verkeerde volgorde bezig. Stuur aanpassen om je kont te ontlasten.r0g3r schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:37:
[...]
Dank, bij een bikefitting vorig jaar juli werd de conclusie van een te lange reach al getrokken idd; ik ben toen al naar een 3cm kortere stuurpen gegaan (~8 graden) en dit heeft mijn nek/rugklachten bijna geheel doen wegnemen. (ik ben 182cm en ook een kort/lang-lijf verhouding) Ook heb ik de shifters iets naar binnen afgesteld en het stuur een fractie extra getild om ze iets dichterbij te halen. Mbt de huidige pijn in handen denk ik echt dat ik tijdens het fietsen onbewust meer kracht ga uitoefenen door mijn lichaamsgewicht meer op het stuur te rusten, óm mijn kont te ontlasten.
Verder sta ik nog aan het begin van m'n zoektocht naar het ideale zadel, tot dusver heb ik de volgende twee gehad:
-Selle Italia SLR Flow S2 carbon (131mm)
-Bontrager Verse Comp (135mm)
Ik wil nu als volgende zadel minimaal 140mm (hopelijk meer ondersteuning voor het omliggende vlees) met een hardere padding en smallere neus gaan testen, wellicht deze?
De volgorde moet zijn van onder naar boven. Voeten, knieën, kont. Dan pas kijk je naar reach en hoogte stuur. Krijg je dat niet goed heb je een verkeerde maat fiets.
Ik lees een aantal reacties terug iets over een omgekeerde 17 graden stuurpen. Dan ben je echt verkeerd bezig en zeker dat de fiets niet past.
Wat ik niet zo gauw terug lees. Heb je al een zadelmeting gedaan, bijvoorbeeld bij de fitter? Je bent nu zelf met zadels aan het stoeien en ze zijn allemaal redelijk smal. Dan zit je niet op je zitbotjes wat altijd zitvlak klachten veroorzaakt. Ik was ook dingen aan het uitproberen omdat ik een meting te duur vond. Uiteindelijk was het goedkoper geweest om dat als eerste te doen. Met de zadel die ik uit te meting kreeg waren mijn klachten op zitvlak gebied in een keer over (meting bij Spesh dealer, dan zit je vast aan Spesh zadels maar SQlab en andere merken hebben ook metingen voor hun eigen zadels).
Na een paar jaar fietsen kon ik intussen wat lager met mijn stuur wat direct voor ongemak begon te zorgen bij langere ritten. Nieuw meeting was niet direct nodig, maar een andere houding (dieper zitten en een meer gekantelde bekken) vraagt weer om andere eigenschappen bij een zadel. Nieuw zadel gekregen en weg waren de klachten.
Wat ik wil zeggen, alleen naar de zitbotjes kijken is geen garantie, je houding op de fiets speelt ook een rol.
Zijn hier meer rijders met een Cannondale SuperSix EVO3 waarvan de zadelpen geluid maakt/kraakt in het frame? Blijkbaar een bekend issue, morgen maar eens bellen met de dealer.
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=1&utm_term=1
https://www.bikeforums.ne...evo-seatpost-creak-3.html
https://singletrackworld....d-bike-creaking-seatpost/
Veel verschillende hobbymatige oplossingen zoals een pasje tussen de klem en de zadelpen en het boven de aanbevolen kracht aandraaien van de klem (6,5 vs 5Nm) beide oplossing vind ik niet acceptable met een fiets van dit kaliber en dito prijs.
Ik durf er eigenlijk niet meer mee te fietsen
Veel verschillende hobbymatige oplossingen zoals een pasje tussen de klem en de zadelpen en het boven de aanbevolen kracht aandraaien van de klem (6,5 vs 5Nm) beide oplossing vind ik niet acceptable met een fiets van dit kaliber en dito prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door mr.DJ95 op 11-06-2023 15:14 ]
Mijn Supersix Evo2 had het gelijke gekraak, het toepassen van een teflon-strip (zie https://cannondaleexperts...21?variant=43597320356079) heeft dit geheel verholpen.mr.DJ95 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:51:
Zijn hier meer rijders met een Cannondale SuperSix EVO3 waarvan de zadelpen geluid maakt/kraakt in het frame? Blijkbaar een bekend issue, morgen maar eens bellen met de dealer.
Overigens het aanhaalmoment bij een Evo3 is volgens het supplement gebruikershandleiding 8 Nm.
Schijnt blijkbaar in heel veel Cannondale fietsen te zitten.Nutsky schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:37:
[...]
Mijn Supersix Evo2 had het gelijke gekraak, het toepassen van een teflon-strip (zie https://cannondaleexperts...21?variant=43597320356079) heeft dit geheel verholpen.
Overigens het aanhaalmoment bij een Evo3 is volgens het supplement gebruikershandleiding 8 Nm.
Waar vind jij 8Nm? Zwaarste wat ik tegenkom is 6Nm namelijk.
In de manual: https://www.cannondale.co...supersix-evonl0803lr.ashx op pagina 16: “Zet de klembout vast op 8 Nm.”
8 Nm klinkt mij ook als aardig veel maar bij de Evo 2 is het 6 Nm. Zelf zet ik ‘em op 6,6 Nm, bij minder blijft hij zakken…
8 Nm klinkt mij ook als aardig veel maar bij de Evo 2 is het 6 Nm. Zelf zet ik ‘em op 6,6 Nm, bij minder blijft hij zakken…
Dit is voor zo ver ik kan zien de handleiding voor de evo4 gezien het stuur en de uitgave datum 03/2023. 8Nm durf ik niet aan.Nutsky schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:16:
In de manual: https://www.cannondale.co...supersix-evonl0803lr.ashx op pagina 16: “Zet de klembout vast op 8 Nm.”
Zijn er hier mensen die toevallig een GPS tracker op de fiets hebben voor in het geval van diefstal? Zo ja, wat voor?
Mijn vader heeft een nieuwe fiets en gezien de prijsklasse lijkt het mij verstandig om hier wellicht een tracker op te plaatsen.
Mijn vader heeft een nieuwe fiets en gezien de prijsklasse lijkt het mij verstandig om hier wellicht een tracker op te plaatsen.
@PdeBie zelf geen ervaringen mee, maar zoek b.v. even op ''airtag'' in dit topic
Ik heb sinds de AGR een Airtag onder m'n zadel. Meer om de gelegenheidsdief wat tegenstand te kunnen bieden. Heb em laten zitten vooralsnog, nu zegt m'n fiets gedag als ik weer in de buurt kom na 1 dag ;-)
Wat voor soort diefstal wil je hiermee afdekken? Een goed slot en vast (aan de muur) in een afgesloten berging voorkomt meer dan een Airtag mijns inziens.
Wat voor soort diefstal wil je hiermee afdekken? Een goed slot en vast (aan de muur) in een afgesloten berging voorkomt meer dan een Airtag mijns inziens.
De dief krijgt een melding dat een airtag em volgt ... Een beetje een slimme weet de tag op tijd te verwijderen en dumpen.
En als je weet achter welke voordeur je fiets zich zou moeten bevinden: kun je dan iets meer doen dan aanbellen en beleefd je fiets terug vragen?Prulleman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:41:
De dief krijgt een melding dat een airtag em volgt ... Een beetje een slimme weet de tag op tijd te verwijderen en dumpen.
Edit: Eigenlijke vraag: kan de Politie hier iets mee?
[ Voor 6% gewijzigd door guapper op 12-06-2023 12:27 ]
It's not that simple...vanaf 6m30Prulleman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:41:
YouTube: Apple AirTags: The $29 Ultimate Bicycle Tracking Device 🚲🔍
Kan dus wel (enigszins) van nut zijn. Voor mij met name voor gelegenheidsdieven bij koffiestops.
Het is nu alleen nog wachten dat de airtag gepromoot wordt door mensen als LtD en TD etc. Daarna zal het in populariteit winnen.
Voor mij is mn racefiets net als wanneer ik met mijn kinderen (zonder zwemdiploma) naar het zwembad/ zee ga. Je moet ze gewoon in de gaten houden.
Voor mij is mn racefiets net als wanneer ik met mijn kinderen (zonder zwemdiploma) naar het zwembad/ zee ga. Je moet ze gewoon in de gaten houden.
Ik heb dit slotje voor 15 euro gekocht ooit, geeft me klein beetje gemoedsrust bij de koffiestops waarbij ik m'n fiets niet kan zien:

(weegt echt helemaal niets en kan prima in de achterzak van je shirt).

(weegt echt helemaal niets en kan prima in de achterzak van je shirt).
ik heb gewoon in de onderste bracket een houder hangen met een uitvouwbaar slot.
Ja, dat is x gram, maar op mijn gewicht boeit dat niet.
Ja, dat is x gram, maar op mijn gewicht boeit dat niet.
blup
Een AirTag gaat een gelegenheidsdief bij een koffiestop niet tegenhouden. Die pakt de fiets en gaat. Dan moet jij er achter aan en aan de voordeur kloppen. Hulp van de politie hoef je bij dit soort gevallen niet te verwachten denk ik, tenzij het wellicht om een adres gaat die zij al in het vizier hebben en een kans zoeken om binnen te vallen.
Koffiestop:
- dun kettingslotje zoals hierboven afgebeeld. Als er 10 fietsen staan waarbij alleen die van jouw soort van vast zit, dan kiezen ze eerder voor de andere 9. Hebben ze het echt op jouw fiets gemunt of staat deze er als enige, is zo’n ding niets waard natuurlijk.
- smerige trucjes: steekas voorwiel verwijderen dan vliegt je voorwiel eruit als iemand de fiets zomaar optilt. Jouw voorrem hendel dicht geknepen houden met een bungee achtige koord waardoor je voorwiel geblokkeerd is. Het duurt dan te lang om te achterhalen waardoor die fiets niet wil rollen, dan flikkeren ze hem waarschijnlijk aan de kant (met dank aan @mhr-zip voor de tip).
- Golden oldie: duurste fietsen als eerste parkeren, het meest lelijke hok als eerste in de rij tegen de andere fietsen aan zetten
- Horeca waar je je fiets niet in de gaten kunt houden? Doorrijden.
Koffiestop:
- dun kettingslotje zoals hierboven afgebeeld. Als er 10 fietsen staan waarbij alleen die van jouw soort van vast zit, dan kiezen ze eerder voor de andere 9. Hebben ze het echt op jouw fiets gemunt of staat deze er als enige, is zo’n ding niets waard natuurlijk.
- smerige trucjes: steekas voorwiel verwijderen dan vliegt je voorwiel eruit als iemand de fiets zomaar optilt. Jouw voorrem hendel dicht geknepen houden met een bungee achtige koord waardoor je voorwiel geblokkeerd is. Het duurt dan te lang om te achterhalen waardoor die fiets niet wil rollen, dan flikkeren ze hem waarschijnlijk aan de kant (met dank aan @mhr-zip voor de tip).
- Golden oldie: duurste fietsen als eerste parkeren, het meest lelijke hok als eerste in de rij tegen de andere fietsen aan zetten
- Horeca waar je je fiets niet in de gaten kunt houden? Doorrijden.
Even een random vraag, ik ga de 25e de Marmotte rijden. Bijna alles wat ik nodig ga hebben, heb ik geregeld volgens mij. Wat ik me alleen nog afvraag, het lijkt mij wel leuk als het thuisfront/vrienden mij kunnen volgen tijdens de wedstrijd. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of dit vanuit de organisatie van de Marmotte gedaan wordt? Of wellicht andere alternatieven?
Op de website zelf linken ze naar een app DotVision. Ik ken die hele app niet, maar het lijkt er op dat je daar 9,90 voor moet betalen. Echter is het me dan ook nog eens onduidelijk of het dan alleen voor het event Marmotte is, of voor alle overige events die ook deze app ondersteunen.
Op de website zelf linken ze naar een app DotVision. Ik ken die hele app niet, maar het lijkt er op dat je daar 9,90 voor moet betalen. Echter is het me dan ook nog eens onduidelijk of het dan alleen voor het event Marmotte is, of voor alle overige events die ook deze app ondersteunen.
als je een garmin hebt kan je livetracking gebruiken, en wahoo heeft ongetwijfeld ook zoiets, werkt prima. Paar email adressen instellen en mensen krijgen een mailtje als jij op start drukt. (of je automatisch iets op twitter posten ofzo, maar dat gebruik ik zelf niet)djfrankel schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:54:
Even een random vraag, ik ga de 25e de Marmotte rijden. Bijna alles wat ik nodig ga hebben, heb ik geregeld volgens mij. Wat ik me alleen nog afvraag, het lijkt mij wel leuk als het thuisfront/vrienden mij kunnen volgen tijdens de wedstrijd. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of dit vanuit de organisatie van de Marmotte gedaan wordt? Of wellicht andere alternatieven?
Mijn broer is inmiddels al twee fietsen met airtags kwijt (welliswaar een stadsfiets)Prulleman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:41:
1) Tag vermoedelijk gevonden door dief, signaal verdwenen. Fiets ook.
2) Tag ook gevonden door dief vermoedelijk maar die zat heel diep in frame dit keer. Fiets totalloss getrapt en achtergelaten.
Beetje fietsendief anno 2023 checkt dit meteen. Zeker bij een duurdere fiets.
Zelf heb ik een 4iiii met Chipolo firmware. Die piept/meldt zich tenminste niet, maar of het echt gaat werken? Ik hoop het nooit mee te maken. En ik weet ook niet of ik het kan testen eigenlijk. Zonder crankarm is die fiets natuurlijk niet zinvol maar de powermeter is met grof geweld natuurlijk wel zo van de arm verwijderd.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als je een Garmin hebt, kan je LiveTrack gebruiken. Dit heb ik laatst ook gebruikt bij Limburgs Mooiste. Mijn familie vond het heel handig want zo konden ze zien wanneer ik bijna bij hen was.djfrankel schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:54:
Als ik deze site bekijkt lijkt het me dat je daar gewoon de live timing kan volgen op race dag. (die 10 euro lijkt alleen voor app toegang?) Anders kan je altijd ook nog tracking via Garmin of Wahoo instellen. Ook kan je nog via google maps tracking instellen en de link via Whatsapp delen.djfrankel schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:54:
Strava beacon (ook voor free users)djfrankel schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:54:
Whatsapp Live Locatie
Garmin livetrack
Allemaal trackers die zich ook in massa events bewezen hebben. Bij een kennedymars die ik loop gebruiken ze mylaps, die hebben scanners die je NFC chip checken die in je startnummer zit. De tussentijden worden berekend. Dat werkt ook goed mits je tempo houdt en bovendien is er geen internet nodig voor de deelnemer. Wellicht is dat de techniek die ze gebruiken.
De vierdaagse Nijmegen trekt elk jaar weer duizenden euro's uit voor een eigen volgapp en elk jaar faalt deze...
---------------
Leuke aan Garmin livetrack is dat je ook (bijna) live; snelheid, hartslag en vermogen mee kan kijken. Ik heb het altijd aanstaan als ik solo fiets samen met de incident detection. Enige nadeel is dat het wel redelijk stroom trekt van je telefoon, maar bij dagtochten niet echt een issue.
Ik heb het zelf niet maar zag laatst deze voorbijkomen, wel een geinige oplossing. Een beetje dief sloopt natuurlijk wel gelijk de bel eraf.PdeBie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:17:
Zijn er hier mensen die toevallig een GPS tracker op de fiets hebben voor in het geval van diefstal? Zo ja, wat voor?
Bel met daarin airtag
In 2 gevallen waar vrienden / bekenden mee te maken hebben gehad, kwam de politie gewoon even mee naar het betreffende huis.ElGreco schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:46:
Een AirTag gaat een gelegenheidsdief bij een koffiestop niet tegenhouden. Die pakt de fiets en gaat. Dan moet jij er achter aan en aan de voordeur kloppen. Hulp van de politie hoef je bij dit soort gevallen niet te verwachten denk ik, tenzij het wellicht om een adres gaat die zij al in het vizier hebben en een kans zoeken om binnen te vallen.
Bij mij persoonlijk hangt het ook wel af van welke fiets ik bij me heb en waar ik ben. Maar meestal kun je hem idd gewoon prima in het zicht zetten als je op een terrasje gaat eten.
Dank voor alle airtag tips mensen. Ik zal het eens met m'n pa overleggen wat hij wilt.
Ik heb zelf een Knog onder m'n bidonhouder met I Find technologie en alarm. Alarm werkt overigens alleen via bluetooth maar gaat ver genoeg voor een terras.PdeBie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:50:
Dank voor alle airtag tips mensen. Ik zal het eens met m'n pa overleggen wat hij wilt.
https://www.futurumshop.n...o10UTmJCEPVhoC1MAQAvD_BwE
Ik heb er wel eens naar gekeken naar GPS en ervaring met Airtag.PdeBie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:17:
Airtags zijn redelijk traag met verversen. Leuk voor een koffer die je kwijt bent en zichzelf niet verplaatst. Maar voor een kind en gestolen fietst heb ik er geen vertrouwen in. Dit geeft vals gevoel van zekerheid, het kan geen kwaad maar kans dat het helpt is heel erg klein.
GPStrackers hebben vaak korte accuduur, groot en zit je met vaak opladen.
Daarom voorkomen is beter dan genezen.
Bij een AGR heb je meer kans dat je fiets kwijt is door een prof, dan de gelegenheidsdief.
Maar uiteindelijk weten de professionele dieven echt wel de trucjes, werken al dan niet samen met anderen die de boel in de gaten houden. Links zorg je voor wat opschudding en rechts neem je alles mee
In mijn ogen altijd zicht houden op je fiets, en al die slotjes (en mijn supersonische koord*
Tip die ik nog niet gezien heb:
Schakelen naar 53x11 helpt ook als je hem neerzet.
*Het supersonische koord, is eigenlijk gewoon dat je je rem vastzet. Zodat je fiets niet gaat schuiven in de trein / op de pont. Je kan ook een haarelastiek of herbruikbare tie-wrap gebruiken.
Dan kan je net zo goed het fietsalarm op je Garmin aanzetten.mr.DJ95 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Ik heb zelf een Knog onder m'n bidonhouder met I Find technologie en alarm. Alarm werkt overigens alleen via bluetooth maar gaat ver genoeg voor een terras.
https://www.futurumshop.n...o10UTmJCEPVhoC1MAQAvD_BwE
---------------
en als je SRAM ETAP rijdt de batterijen meenemen naar het terras.mhr-zip schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:00:
[...]
Tip die ik nog niet gezien heb:
Schakelen naar 53x11 helpt ook als je hem neerzet.
Stel je hebt een budget van 3k en momenteel een Giant TCR 2 van 3 jaar oud met 105. Zouden jullie gaan voor:
- Een Orbea Orca M30 met 105 en een powermeter, of
- een Cube Agree met 105 di2 en 24 versnellingen.
Een powermeter en di2 zijn de enige features die ik nog "mis" op m'n huidige fiets. Ik neig naar elektronisch schakelen aangezien een powermeter altijd nog gemonteerd kan worden, maar de Orbea vind ik dan weer iets mooier.. Wie helpt met de keuzestress?
Een powermeter en di2 zijn de enige features die ik nog "mis" op m'n huidige fiets. Ik neig naar elektronisch schakelen aangezien een powermeter altijd nog gemonteerd kan worden, maar de Orbea vind ik dan weer iets mooier.. Wie helpt met de keuzestress?
Ik zou een powermeter (left only, 4iiii precision 2 of 3) op mijn huidige fiets zetten en lekker door blijven fietsen met mijn huidige.Mitashi schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:16:
Stel je hebt een budget van 3k en momenteel een Giant TCR 2 van 3 jaar oud met 105. Zouden jullie gaan voor:
en als je echt van je geld af moet, dan DI2 kopen. Die powermeter kan je later er op zetten. Van 105 mechanisch ombouwen naar DI2 is veel prijziger. Maar ik zie ook weinig voordelen om je huidige fiets "te upgraden" naar een van de fietsen die je noemt.
[ Voor 17% gewijzigd door mhr-zip op 12-06-2023 16:21 ]
ik had een Giant TCR van 3 jaar oud en ben vorige week overgestapt naar een Cube Agree echt een wereld van verschil qua comfort! Nu weet ik niet in hoeverre dit heeft te maken dat ik ook overgegaan ben van 25mm banden naar 28mm tubeless...(Giant was Ultegra afgemonteerd en de Cube SRAM Force AXS)Mitashi schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:16:
/edit: daarbij komt dat ik zowel de Cube als de Orbea mooier vind dan de Giant dus ik zou sowieso een nieuwe kopen
[ Voor 6% gewijzigd door Nutterd op 12-06-2023 16:27 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Waarschijnlijk meer dan heel je fiets (mits maatvoering van je oude goed).Nutterd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:22:
[...]
Nu weet ik niet in hoeverre dit heeft te maken dat ik ook overgegaan ben van 25mm banden naar 28mm tubeless...
Maar als je al zo snel een andere fiets gaat kopen, zou ik eerder geld steken in een bikefit (en als je fiets dan niet past, daarna de juiste maat kopen).
PS: @Nutterd rijdt ook met +/-7,99 bar in 25 mm banden

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 12-06-2023 16:34 ]
Mee eens hoor, maar ontvang dit als cadeau, dus "moet" er wel gebruik van maken.mhr-zip schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:18:
[...]
Ik zou een powermeter (left only, 4iiii precision 2 of 3) op mijn huidige fiets zetten en lekker door blijven fietsen met mijn huidige.
en als je echt van je geld af moet, dan DI2 kopen. Die powermeter kan je later er op zetten. Van 105 mechanisch ombouwen naar DI2 is veel prijziger. Maar ik zie ook weinig voordelen om je huidige fiets "te upgraden" naar een van de fietsen die je noemt.
Dat heeft vast te maken met de banden inderdaad, Ik rij nu ook 28mm tubeless.Nutterd schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:22:
[...]
ik had een Giant TCR van 3 jaar oud en ben vorige week overgestapt naar een Cube Agree echt een wereld van verschil qua comfort! Nu weet ik niet in hoeverre dit heeft te maken dat ik ook overgegaan ben van 25mm banden naar 28mm tubeless...(Giant was Ultegra afgemonteerd en de Cube SRAM Force AXS)
/edit: daarbij komt dat ik zowel de Cube als de Orbea mooier vind dan de Giant dus ik zou sowieso een nieuwe kopen
true, de giant was gekocht in de verkeerde maat! Bikefit is nog altijd de beste aankoop sinds ik fietsmhr-zip schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:31:
[...]
Waarschijnlijk meer dan heel je fiets (mits maatvoering van je oude goed).
Maar als je al zo snel een andere fiets gaat kopen, zou ik eerder geld steken in een bikefit (en als je fiets dan niet past, daarna de juiste maat kopen).
PS: @Nutterd rijdt ook met +/-7,99 bar in 25 mm banden
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
zelf x bijleggen en een orbea met di2 nemen en daar een pm op zettenMitashi schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:35:
[...]
Mee eens hoor, maar ontvang dit als cadeau, dus "moet" er wel gebruik van maken.
(https://www.bike24.nl/producten/710291 3500 euro voor een m30 105 di2).
en anders die cube en daar een PM als het echt 3k voor de fiets moet zijn.
(zelf zou ik er enorm van balen als het allemaal net niet is wat ik eigenlijk wilde hebben, en zou ik er moeite voor doen om de juiste basis aan te schaffen die eventueel wel zelf te upgraden is)
Oké, dan moet het maarMitashi schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:35:
[...]
Mee eens hoor, maar ontvang dit als cadeau, dus "moet" er wel gebruik van maken.

Maar bikefit, en dan wat duur is om te upgraden zorgen dat dat goed is.
- Frame moet sowieso goed zijn (maat, materiaal).
- Dan je groep.
- Powermeter en velgen zijn vaak beter om later los aan te schaffen. (Velgen zijn misschien ook wel prijzig om te upgraden, maar over standaard velgen is ook een hoop op te merken. En als je een fiets met goede stockwielen wil, dan wordt je erg beperkt in je keuze).
Ik zou eerst even checken of dat het de juiste maatvoering isPrulleman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:47:
[...]
zelf x bijleggen en een orbea met di2 nemen en daar een pm op zetten
(https://www.bike24.nl/producten/710291 3500 euro voor een m30 105 di2).
Ja dit heb ik ook. Beetje Opel Astra 1.4 upgraden naar een Opel Astra 1.5 met een spoiler, van 1 jaar nieuwer.(zelf zou ik er enorm van balen als het allemaal net niet is wat ik eigenlijk wilde hebben, en zou ik er moeite voor doen om de juiste basis aan te schaffen die eventueel wel zelf te upgraden is)
(nee er is niks mis met een Opel Astra 1.4, maar je schiet er ook weinig mee op met z'n upgrade. Behalve een beetje kapitaal vernietiging).
[ Voor 38% gewijzigd door mhr-zip op 12-06-2023 16:53 ]
Bedankt voor de tips! Heb je zeker gelijk in. Ik moet zeggen dat ik al m'n fietsen (3) tot nu toe tweedehands heb gekocht en nog nooit een probleem heb gehad. Zadel verstellen en gaanmhr-zip schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:48:
[...]
Oké, dan moet het maar![]()
Maar bikefit, en dan wat duur is om te upgraden zorgen dat dat goed is.
- Frame moet sowieso goed zijn (maat, materiaal).
- Dan je groep.
- Powermeter en velgen zijn vaak beter om later los aan te schaffen. (Velgen zijn misschien ook wel prijzig om te upgraden, maar over standaard velgen is ook een hoop op te merken. En als je een fiets met goede stockwielen wil, dan wordt je erg beperkt in je keuze).
[...]
Ik zou eerst even checken of dat het de juiste maatvoering is![]()
[...]
Ja dit heb ik ook. Beetje Opel Astra 1.4 upgraden naar een Opel Astra 1.5 met een spoiler, van 1 jaar nieuwer.
(nee er is niks mis met een Opel Astra 1.4, maar je schiet er ook weinig mee op met z'n upgrade. Behalve een beetje kapitaal vernietiging).
Heeft iemand nog een goede tip voor een beginner over waar je goed (in regio Utrecht) een bikefit zou kunnen doen?
Ik ben recent begonnen met rijden. Waar ik begon bij een speciaalzaak, werd ik daar al snel weggestuurd met de boodschap dat ik als ik begon eerst maar een fiets bij de decathlon moest kopen. Dat heb ik dus gedaan (de rc120) maar ik merk dat ik na ongeveer 18km last krijg van mijn knieën en mijn onderrug. Overigens ook van perineum maar dat is opgelost met een nieuw zadel en een betere broek.
Ik heb online gezocht naar bikefitting maar degene die ik vond kostten al snel rond de €250, iets wat ik voor een fiets van €550 al redelijk veel vind. Daarnaast vrees ik dat de conclusie dan ook kan zijn dat ik de verkeerde fiets heb gekocht qua maat (1,78m, maat M). Dit denk ik oa omdat ik online heb gezocht naar tips en ik heb idee heb dat mijn knieën pas goed staan als het zadel zo ver naar achter staat dat ik voorbij het streepje met “Max” kom.
Mocht iemand nog een goede tip hebben, hoor ik het graag want ik merk dat ik het rijden zelf buitengewoon ontspannend vind en ik zou ook graag wat langere tochten maken.
Ik ben recent begonnen met rijden. Waar ik begon bij een speciaalzaak, werd ik daar al snel weggestuurd met de boodschap dat ik als ik begon eerst maar een fiets bij de decathlon moest kopen. Dat heb ik dus gedaan (de rc120) maar ik merk dat ik na ongeveer 18km last krijg van mijn knieën en mijn onderrug. Overigens ook van perineum maar dat is opgelost met een nieuw zadel en een betere broek.
Ik heb online gezocht naar bikefitting maar degene die ik vond kostten al snel rond de €250, iets wat ik voor een fiets van €550 al redelijk veel vind. Daarnaast vrees ik dat de conclusie dan ook kan zijn dat ik de verkeerde fiets heb gekocht qua maat (1,78m, maat M). Dit denk ik oa omdat ik online heb gezocht naar tips en ik heb idee heb dat mijn knieën pas goed staan als het zadel zo ver naar achter staat dat ik voorbij het streepje met “Max” kom.
Mocht iemand nog een goede tip hebben, hoor ik het graag want ik merk dat ik het rijden zelf buitengewoon ontspannend vind en ik zou ook graag wat langere tochten maken.
[ Voor 9% gewijzigd door stutrecht op 12-06-2023 19:32 ]
Dat zijn hele speciale zaken, dat is wat anders dan een speciaal zaakstutrecht schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:22:
Waar ik begon bij een speciaalzaak, werd ik daar al snel weggestuurd met de boodschap dat ik als ik begon eerst maar een fiets bij de decathlon moest kopen.
€250,- is veel geld, of het nu wel of niet op een fiets van €550,- is.Ik heb online gezocht naar bikefitting maar degene die ik vond kostten al snel rond de €250, iets wat ik voor een fiets van €550 al redelijk veel vind.
Maar ik zie het meer zo: ik heb 1 keer geld geinvesteerd in een bikefit. Daarmee ben ik goed op het zadel gezet. Hiermee weet ik ook wat voor stack en reach ik nodig heb bij aanschaf van een nieuwe fiets (je kan wel een fiets kopen van duizenden euro, maar als je niet weet of dat het de goede is. Kan het toch een duur geintje worden).
Zit er te veel tijd tussen je bikefit en nieuwe aanschaf --> doe ik ff snel een refit. Is er iets veranderd etc. Nieuwe fiets gekocht en moet deze even afgesteld worden --> ik ga even langs etc.
Dus ja, het blijft veel geld (en tussendoor langs is ook niet gratis, maar had ik het maar eerder gedaan, had het mij veel blessure leed gescheeld).
Nu heb je nog 3 hordes.
1 Er gaan nu allemaal mensen roepen dat ze al 400 jaar goed fietsen zonder bikefit, dat klopt. Bij mij heeft dat alleen niet gewerkt. Keuze ligt bij jouw. Die bepalen wij niet voor je.
2. Bikefitter is geen beschermt beroep, dus er lopen meer kwakzalvers rond die een bikefit-bank gekocht hebben die terugverdient moet worden, dan dat er bikefitters rondlopen die er echt verstand van hebben.
3. Bijna alle mensen doen maar bij 1 persoon een bikefit, dus bijna iedereen die aangeraden wordt, komt uit een N=1 ervaring.
https://www.koppel-bikeshop.nl/stutrecht schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:22:
Heeft iemand nog een goede tip voor een beginner over waar je goed (in regio Utrecht) een bikefit zou kunnen doen?
Over powermeters gesproken.
Ik overweeg al een tijdje een 4iiii precision gen 3. Nu stond ik dit weekend op het punt te bestellen en nu zag ik dat de Ultegra R8000 versie in 175mm vrijwel overal is uitverkocht en is/wordt vervangen door het R8100 model dat circa € 60,- duurder is. Belachelijk als je het mij vraagt maar goed.
Is het nu een domme gedachte om de R7000 105 crank te nemen die € 60-70 goedkoper is dan de R8000 en dus € 120,- scheelt met de nieuwe Ultegra? Of ga ik daar spijt van krijgen? Qua gewicht lijkt me het nauwelijks merkbaar eerlijk gezegd.
Edit, voor de goede orde het gaat alleen om de linker crankarm.
Ik overweeg al een tijdje een 4iiii precision gen 3. Nu stond ik dit weekend op het punt te bestellen en nu zag ik dat de Ultegra R8000 versie in 175mm vrijwel overal is uitverkocht en is/wordt vervangen door het R8100 model dat circa € 60,- duurder is. Belachelijk als je het mij vraagt maar goed.
Is het nu een domme gedachte om de R7000 105 crank te nemen die € 60-70 goedkoper is dan de R8000 en dus € 120,- scheelt met de nieuwe Ultegra? Of ga ik daar spijt van krijgen? Qua gewicht lijkt me het nauwelijks merkbaar eerlijk gezegd.
[ Voor 5% gewijzigd door Casual Ruud op 12-06-2023 22:48 ]
Technisch geen probleem, optisch valt over te twisten laat ik maar zeggen…
Maar, is momenteel gewoon verkrijgbaar in 175mm bij de eerste beste NL shop?
Maar, is momenteel gewoon verkrijgbaar in 175mm bij de eerste beste NL shop?
Wil je links met 105 gaan rijden en rechts met Ultegra crank dan? Beetje afhankelijk hoe gevoelig je ervoor bent, maar als je je fiets Ultegra afgemonteerd is, zou ik er niet tegen kunnen om wel een 105 crank te hebbenCasual Ruud schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:29:
[ Voor 8% gewijzigd door Lennart95 op 12-06-2023 23:03 ]
Ja, ik heb dat ook wel. Alles Ultegra, maar ik vind het prijsverschil echt belachelijk.Lennart95 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:03:
[...]
Wil je links met 105 gaan rijden en rechts met Ultegra crank dan? Beetje afhankelijk hoe gevoelig je ervoor bent, maar als je je fiets Ultegra afgemonteerd is, zou ik er niet tegen kunnen om wel een 105 crank te hebben
RR46, Ik zie overigens geen enkele reguliere winkel met voorraad. Ik zal morgen eens kijken of ik een rondje kan bellen. LBS heeft overigens ook niets hier.
Nou, ik zou er geen seconde van wakker liggen.Lennart95 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:03:
[...]
Wil je links met 105 gaan rijden en rechts met Ultegra crank dan? Beetje afhankelijk hoe gevoelig je ervoor bent, maar als je je fiets Ultegra afgemonteerd is, zou ik er niet tegen kunnen om wel een 105 crank te hebben
Ik heb links een zwarte 105 5800 en rechts een zilveren 105 5700.
Voel je niks van.
Ieder zo zijn of haar keuzes. Ik zou er nog net een testrondje mee fietsen, maar dan word er dezelfde avond een juiste type/kleur crank besteldmhr-zip schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:13:
[...]
Nou, ik zou er geen seconde van wakker liggen.
Ik heb links een zwarte 105 5800 en rechts een zilveren 105 5700.
Voel je niks van.

Factory install van je huidige crank laten doenCasual Ruud schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:29:
[ Voor 4% gewijzigd door aerofreak op 13-06-2023 07:43 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Heb op mijn huidige fiets di2 en hoewel het leuk is om te hebben zie ik niet zo snel een reden om het perse te willen. Het grootste voordeel voor mij is dat ik nu ook in de beugels kan schakelen. Mijn vingers zijn niet zo lang en doordat je bij di2 alleen maar een knopje hoeft te tikken is dat makkelijk schakelen waarbij ik bij normale shifters in een onhandige positie moet gaan met mijn handen. Zoals gezegd, dit is een van de beperkte voordelen voor mij.Mitashi schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:16:
Heb ook Ultegra (R8000) en fiets ook met een 105 4iiii powermeter.
Niemand die het ziet, en ik stoor mij er ook totaal niet aan.
Vond het prijsverschil toen teveel om daarvoor ook een Ultegra powermeter te kopen.
Na 3 jaar nog steeds geen spijt van mijn keuze destijds
Niemand die het ziet, en ik stoor mij er ook totaal niet aan.
Vond het prijsverschil toen teveel om daarvoor ook een Ultegra powermeter te kopen.
Na 3 jaar nog steeds geen spijt van mijn keuze destijds
Ja duh, dat noem je een Fixie.
Ik stond een maand terug voor dezelfde keuze met hetzelfde dilemma. 4iiii was nergens te krijgen, om die reden zijn 3 bestellingen door webshop geannuleerd. Uiteindelijk gegaan voor een Stages Ultegra R8000.Casual Ruud schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:11:
[...]
Ja, ik heb dat ook wel. Alles Ultegra, maar ik vind het prijsverschil echt belachelijk.
RR46, Ik zie overigens geen enkele reguliere winkel met voorraad. Ik zal morgen eens kijken of ik een rondje kan bellen. LBS heeft overigens ook niets hier.
Of hiervoor gesuggereerde factory install maar gezien de leeftijd van mijn fiets en crankstel, het kleine prijsverschil met de Stages en het feit dat ik dan 2 weken niet kan fietsen daar niet voor gekozen.
Las dat er wat meer mensen hier de Marmotte gaan fietsen volgende week zondag. Er is net een mailtje verstuurd vanuit de organisatie dat het parcours wat aangepast wordt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/laEy0Ue38hrzhQicSVwFYIOE.png?f=user_large)
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic