Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 477 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
mhr-zip schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Ik bedoelde het aantal koolhydraten, niet het aantal uur (en dat haal ik niet helemaal uit je antwoord).
Ja, ik verwoordde het wat onhandig, bedoelde dat ik in die ritten in het weekend al met dezelfde producten en hoeveelheden train. Meestal zo rond de 60gr koolhydraten.
dfbt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:40:
[...]
Overgeven van wielrennen heb ik nu een paar x gezien in mijn leven:
door een veel te harde inspanning( bij jou niet t geval)
flink zouttekort i.c.m. hitte […]
een hele volle maag, die tijdens rit steeds gevulder wordt
Zouttekort is een hele goede suggestie. Bij de marmotte ging het daarna een stuk beter toen ik een tuc gegeten had. Maar gisteren dacht ik er met de normale sportvoeding hoeveelheid zout wel te zijn… volgende keer wat backup zout meenemen.

@chielmi @jasperdeman bedankt voor het meedenken.

Waar ik vooral mee zit is dat het lijkt alsof mijn maag/darm het gedronken vocht niet opneemt. De hoeveelheid die ik uitspuwde was echt gigantisch. Dan heeft genoeg eten en drinken weinig zin, als het niet opgenomen wordt.

Met zout ga ik eens kijken, ik ben wel een ‘zoute zweter’ misschien gewoon een snufje erbij in de bidon al voldoende.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:56
dfbt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:51:
Afgelopen augustus gestart met flink afvallen en trainen voor de Marmotte.(allereerste fietsdoel) Inmiddels van 120 kg naar 94 kg gegaan en ftp van 200 naar 270. Ben lekker aan t trainen, en zou samen met mijn neef de tocht gaan rijden. Nu is hij een week of 6 geleden geblesseerd geraakt en het gaat niet meer goed komen voor hem om de tocht te rijden. Hij was ook mijn vervoer daarheen ( zouden in zijn auto gaan)
en het is natuurlijk een paar x zo leuk om zoiets samen te doen i.p.v. alleen. Hij kan annuleren met annuleringsverzekering vanwege ziekte/blessure. Mijn verzekering is het nu aan het uitzoeken.. Flink beroerd van omdat ik een periode keihard mijn best heb gedaan en nu de tocht een jaar moet gaan opschuiven. Dan wordt t ook t plan om met 4 man te gaan, dan is bij 1 persoon uitval ook niet direct een annulering te verwachten voor de rest vd groep. we hadden bij een chaletje een gecombineerde reis inclusief starttickets geboekt. iemand een idee of je daar nog iets mee kan mocht er niet geannuleerd kunnen worden? Door verkopen aan iemand anders? of heb je dan gewoon pech? Al met al koste t toch een 1000 euro per persoon.
Nou, ik zou me er niet door laten tegenhouden om toch te gaan. Ik heb me afgelopen najaar met 2 vrienden ingeschreven voor de Marmotte en sta er inmiddels ook alleen voor. Een heeft zijn vriendin bezwangerd en blijft voor haar in NL omdat het een maandje voor de datum is (ok, moet toegeven dat dat een goed excuus is ;) ) en de ander is het heel strategisch 'vergeten' en vermijdt het onderwerp (die gaat dus niet mee).

Betekent voor mij dat het hele traject 3 keer zo duur wordt qua vervoer en verblijf en 3 keer minder gezellig, maar so be it. De rit doe je toch alleen aangezien je nooit precies hetzelfde niveau hebt, en als je aldaar wat aanspraak zoekt of vervoer nodig hebt kun je me een bericht sturen.

Go go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17
jasperdeman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Ik prijs mezelf zeker gelukkig. Bedankt voor je tips. Inmiddels heb ik voor de korte termijn oplossing in de vorm van huur- en leenfietsen. Kan ik wat stressvrijer kijker naar de lange termijn.

Hier btw het resultaat van de impact, in het eerste plaatje lijkt het nog mee te vallen omdat het frame nog bij elkaar wordt gehouden door ketting en de Di2/remkabels, maar de verdere plaatjes... ;w
Dot soort leuzen mag je achterge laten
Gelukkig is het alleen maar de fiets. Maar toch ben je daar ook goed ziek van. En zelf zou ik ook de lbs van mijn keuze contacteren met de vraag om een tijdelijke/snelle oplossing. Misschien kun je een fiets lenen of willen ze een los frame tijdelijk voor je op opbouwen met je eigen onderdelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 22-05-2023 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
nowherebound123 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:21:
[...]

Nou, ik zou me er niet door laten tegenhouden om toch te gaan. Ik heb me afgelopen najaar met 2 vrienden ingeschreven voor de Marmotte en sta er inmiddels ook alleen voor. Een heeft zijn vriendin bezwangerd en blijft voor haar in NL omdat het een maandje voor de datum is (ok, moet toegeven dat dat een goed excuus is ;) ) en de ander is het heel strategisch 'vergeten' en vermijdt het onderwerp (die gaat dus niet mee).

Betekent voor mij dat het hele traject 3 keer zo duur wordt qua vervoer en verblijf en 3 keer minder gezellig, maar so be it. De rit doe je toch alleen aangezien je nooit precies hetzelfde niveau hebt, en als je aldaar wat aanspraak zoekt of vervoer nodig hebt kun je me een bericht sturen.

Go go!
Ja ik snap dat de fanatiekelingen hier zulke dingen zeggen. Ik moet eerlijk zeggen, ik ben ook gewoon een persoon die niet graag in zijn eentje ergens heen gaat. We zouden samen het avontuur aangaan, en inderdaad met fietsen zou hij op 1e berg ervandoor gaan, maar tocht erheen, trainingsuren daar nog samen die tocht meemaken.
Mijn vrouw is 6 maanden geleden bevallen, en voor haar was t al pittig dat ik weg zou gaan, en nu de reis hoogst waarschijnlijk verzekerd is, heeft ze toch graag dat ik thuis blijf :D . Vervoer zou inderdaad ook weer duurder worden, en slapen was al betaald. Zou ook niet snel bij vreemden in auto stappen om zo'n autotocht van 15 uur te doen. Al met al, ik ben afgevallen en in de vorm van mijn leven. Nu nog een jaarrtje langer doortrainen :D en ipv 94kg , richting 85 kg zou ook nog een hoop schelen. Zou misschien wel richting zilver/goud kunnen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-10 13:05

McMiGHtY

- burp -

Rednas_N schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:24:
Morning! Ik fiets voornamelijk in de polder (plat) met 50/34 voor en 11-28 achter. Ik kom er eigenlijk een beetje achter dat dit niet zo'n hele prettige combinatie is. Dit merk ik vooral in het feit dat de ketting steeds schuin ligt of dat de ketting veel herrie maakt omdat ik voor op het grote blad fiets en achter op een te groot blad fiets. Nu heb ik al gelezen dat mogelijk is om het kleine voorblad (34) te vervangen voor een 39t blad maar dat dat niet lekker werkt.

Achteraf gezien had ik denk ik beter voor een 53/39 crank kunnen kiezen. Nu vraag ik me af of ik met een 12-25 cassette mijn probleem min of meer zou kunnen oplossen of dat ik eigenlijk toch moet overgaan naar 53/39. Mijn cadans ligt meestal rond de 90 en ik kom thuis met een gemiddelde tussen de 30 en 31 km/uur.
Ik rij ook veel in de polder hier in het mooie Noord Holland..ik heb een 52/39 voor, en 12-25 achter
Rijd heerlijk wat mij betreft..mooie kleine stapjes.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:10
dfbt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:41:
[...]
Mijn vrouw is 6 maanden geleden bevallen, en voor haar was t al pittig dat ik weg zou gaan
Mijn mening is dat het volgend jaar nog pittiger wordt. Want dan klimt de kleine uit de box en moet je echt op ze passen, want ze zien het gevaar niet. Het jaar daarop komt er een 2de, anders zit er zoveel jaar leeftijdsverschil tussen. Het jaar daarop ben je net van baan gewisseld en zit je krap in je vakantie dagen. Jaar daarop gaat het slecht met je ouders. Jaar daarop zit je vast aan de schoolvakanties etc.

Prima als je de keuze maakt om niet te gaan. Maar het is wel jouw keuze (en je pakt het echt wel een beetje van jezelf af).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-10 13:05

McMiGHtY

- burp -

Hier mag je een TR voor indienen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Outerspace op 22-05-2023 22:05 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 06:50

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Dit soort opmerkingen doen het dan niet beter...

[ Voor 76% gewijzigd door Outerspace op 22-05-2023 22:06 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nowherebound123
dfbt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:41:
[...]

Ja ik snap dat de fanatiekelingen hier zulke dingen zeggen. Ik moet eerlijk zeggen, ik ben ook gewoon een persoon die niet graag in zijn eentje ergens heen gaat. We zouden samen het avontuur aangaan, en inderdaad met fietsen zou hij op 1e berg ervandoor gaan, maar tocht erheen, trainingsuren daar nog samen die tocht meemaken.
Mijn vrouw is 6 maanden geleden bevallen, en voor haar was t al pittig dat ik weg zou gaan, en nu de reis hoogst waarschijnlijk verzekerd is, heeft ze toch graag dat ik thuis blijf :D . Vervoer zou inderdaad ook weer duurder worden, en slapen was al betaald. Zou ook niet snel bij vreemden in auto stappen om zo'n autotocht van 15 uur te doen. Al met al, ik ben afgevallen en in de vorm van mijn leven. Nu nog een jaarrtje langer doortrainen :D en ipv 94kg , richting 85 kg zou ook nog een hoop schelen. Zou misschien wel richting zilver/goud kunnen gaan.
Zo'n granfondo is uiteindelijk iets dat je leuk moet vinden, niet alleen een sportieve uitdaging, dus als jij inschat dat je zonder je maat niet er uit kunt halen wat je gehoopt had er in te vinden dan is dat altijd een goede afweging denk ik :) in het ergste geval ben je een stuk fitter zonder er een medaille voor te krijgen ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit mag gewoon in een TR ipv publiekelijk op de man spelen

[ Voor 77% gewijzigd door Outerspace op 22-05-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
mhr-zip schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:43:
[...]

Mijn mening is dat het volgend jaar nog pittiger wordt. Want dan klimt de kleine uit de box en moet je echt op ze passen, want ze zien het gevaar niet. Het jaar daarop komt er een 2de, anders zit er zoveel jaar leeftijdsverschil tussen. Het jaar daarop ben je net van baan gewisseld en zit je krap in je vakantie dagen. Jaar daarop gaat het slecht met je ouders. Jaar daarop zit je vast aan de schoolvakanties etc.

Prima als je de keuze maakt om niet te gaan. Maar het is wel jouw keuze (en je pakt het echt wel een beetje van jezelf af).
Dat zal moeten blijken.. :D
Hoop dat ik volgend jaar een berichtje kan sturen. T geld wordt in ieder geval apart gezet en zo gauw mogelijk de nieuwe reis met 4 man geboekt ipv 2 :D . Ben vorig jaar al van baan gewisseld, ouders zijn nog relatief jong en gezond, en een tweede komt voorlopig nog niet :D eerst deze maar is aankijken voor 2 jaartjes :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:17

Kluus

Gang is alles

Het levert ook argumenten op vind ik. Gewoon de bal spelen dat je een beetje een fitte vader wil zijn en dat je daar wel voor moet trainen en daarvoor moet je weer een doel hebben natuurlijk… ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutterd
  • Laatst online: 12-10 06:50

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Kluus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:23:
Het levert ook argumenten op vind ik. Gewoon de bal spelen dat je een beetje een fitte vader wil zijn en dat je daar wel voor moet trainen en daarvoor moet je weer een doel hebben natuurlijk… ;)
Bij ons is de tweede er net, ik verwacht ook geen problemen in mijn vrije tijd/sporttijd eerlijk gezegd maar ik wil nog niet te vroeg juichen :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-10 14:05
Bij mij helpt het altijd om m'n vrouw maanden/weken voor een event / fietstocht van een dag /fietsvakantie te vertellen dat ze een dagje met de kinderen naar opa en oma moet 😅.

Met 1 kind kan je overigens nog best veel, een tweede, dan worden het pas monsters!

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 22:28
Ik heb hier thuis een weekje Avignon verkocht, huisje met zwembad.. met de melding "ik ga mijn fiets ook meenemen want ik zie nu net dat de Ventoux er in de buurt ligt, ok liefje?" 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

Galois

1811 - 1832

Wow! Mijn voorband (GP 5000 TL) heeft 8.811,3 km op de teller staan! (lang leve Strava die dit bijhoudt).

Volgens mij heb ik nog nooit zoveel met één band gereden. De 'slijtageputjes' zijn net wel/net niet meer te zien, verder ziet er de band er goed uit. Toch maar even aankomend weekend er nieuwe banden onder zetten.

De achterband valt mij ook niet tegen. Is ook aan zijn einde en 4.583,6 km mee gereden. De slijtageputjes zijn ook bijna weg.

Wel gek, want met mijn vorige twee achterbanden heb ik rond de 3000 km gereden (zelfde merk, zelfde type) en die waren toen echt wel aan vervanging toe... Ik heb niet het gevoel dat ik anders gereden heb (minder hard de bocht door misschien ;)). Misschien dat Continental wat verbeteringen heeft doorgevoerd? (op basis van N=1 deze conclusie trekken is ook wat dubieus... :)).

Heb nog een setje GP 5000 TL liggen, die gaan er nu onder en dan ga ik overstappen naar de Schwalbe Pro One TLE. Zijn vaak een tientje goedkoper hier en daar en lijken wel wat duurzamer te zijn... (maar goed... ik heb dus niets te klagen over duurzaamheid :)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 01:09
SirLenncelot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:52:
[...]

Ja, ik verwoordde het wat onhandig, bedoelde dat ik in die ritten in het weekend al met dezelfde producten en hoeveelheden train. Meestal zo rond de 60gr koolhydraten.

[...]

Zouttekort is een hele goede suggestie. Bij de marmotte ging het daarna een stuk beter toen ik een tuc gegeten had. Maar gisteren dacht ik er met de normale sportvoeding hoeveelheid zout wel te zijn… volgende keer wat backup zout meenemen.

@chielmi @jasperdeman bedankt voor het meedenken.

Waar ik vooral mee zit is dat het lijkt alsof mijn maag/darm het gedronken vocht niet opneemt. De hoeveelheid die ik uitspuwde was echt gigantisch. Dan heeft genoeg eten en drinken weinig zin, als het niet opgenomen wordt.

Met zout ga ik eens kijken, ik ben wel een ‘zoute zweter’ misschien gewoon een snufje erbij in de bidon al voldoende.
Ik maak vaak zelf sportdrank met maltodextrine, daar doe ik ook altijd een snuf zout in. En met de vierdaagse (wandelen weliswaar maar wel vaak heet) drink ik bij de rustpauzes altijd goed zoute bouillon. Bij het fietsen wil ik nog wel eens een bifi (of huismerk) worstje meenemen, lekker zout en knaagt lekker weg.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 07:53
Galois schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:02:
Wow! Mijn voorband (GP 5000 TL) heeft 8.811,3 km op de teller staan! (lang leve Strava die dit bijhoudt).

Volgens mij heb ik nog nooit zoveel met één band gereden. De 'slijtageputjes' zijn net wel/net niet meer te zien, verder ziet er de band er goed uit. Toch maar even aankomend weekend er nieuwe banden onder zetten.

De achterband valt mij ook niet tegen. Is ook aan zijn einde en 4.583,6 km mee gereden. De slijtageputjes zijn ook bijna weg.
Wow. Da's niet gek. Die van mij zit op 7721km en daar komt in ieder geval voordat de nieuwe fiets binnen is nog wel een kilometertje of wat bij (Elfstedentocht). Ik moet wel bekennen dat ik al een tijdje niet gekeken heb of de slijtageputjes nog zichtbaar zijn.
Achterband wel een keer vervangen in de tussentijd: 2393km nu. De vorige heeft het dus ook zo'n 5400km volgehouden. Wel frappant vond ik, want na de 1e langere rit in regenbui nadat ie geplaatst was al beschadigingen en had toen gelijk maar 'reserveband' aangeschaft.
Vind het ook handig dat dat zo mooi bijgehouden wordt in Strava.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 12:43
Hoe lang gaat een bottom bracket (BB-RS500-PB) normaal gesproken mee?

Ik hoor/voel sinds een tijdje af en toe getik. Het is natuurlijk altijd moeilijk te zeggen waar dat vandaan komt, maar ik heb gister m'n cranks even losgehaald en opnieuw ingevet en het viel me op dat de ene lager van de bottom bracket marginaal soepeler draaide dan de andere. Niet een schokkend verschil, maar toch wel "iets".

Is 15.000km en twee winters in slecht weer doorfietsen een normale levensduur voor een bottom bracket, of is het waarschijnlijker dat de oorzaak van het getik iets anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:31
Tom-Z schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:24:

Ik hoor/voel sinds een tijdje af en toe getik. Het is natuurlijk altijd moeilijk te zeggen waar dat vandaan komt, maar ik heb gister m'n cranks even losgehaald en opnieuw ingevet en het viel me op dat de ene lager van de bottom bracket marginaal soepeler draaide dan de andere. Niet een schokkend verschil, maar toch wel "iets".

Is 15.000km en twee winters in slecht weer doorfietsen een normale levensduur voor een bottom bracket, of is het waarschijnlijker dat de oorzaak van het getik iets anders is?
Bij mijn Giant kreeg ik na zo'n 20k en een onderhoudsbeurt ook te horen dat het versleten was van mijn bevriende monteur(bij hem thuis, dus niet in de winkel waar er verkocht moet worden ;-)) Het getik kan natuurlijk van wel meer dingen zijn waar het getik vandaan komt. Bij mij was het namelijk ook een keer de assen van de pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22:19

Galois

1811 - 1832

Als je met je vinger voelt dat hij minder goed draait, zal dat wel meer zijn onder belasting.

Ik denk dat 15.000 km bij slecht weer, niet ondenkbaar is dat deze lagers versleten zijn. Mijn MTB redt dat niet! :)

En ach... nieuwe BB lagers kosten de wereld ook niet he? Dus kan zeker geen kwaad om ze te vervangen... (een zeer eenvoudige klusje om het zelf te doen).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
Zoiets heeft die van mij ook gehaald maar kwam in de winter niet veel buiten. Dus daar zaten ook wat indoor km's bij. Mijne maakte niet veel lawaai maar zonder ketting hoorde ik dat de lagers wat rauw werden.

mtb ben ik op het moment blij als ik meer dan 1000km haal

[ Voor 7% gewijzigd door GWBoes op 23-05-2023 15:14 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 21:39
SirLenncelot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:52:
[...]

Ik zou ook niet direct naar de sportarts hollen en gewoon kijken of je deze volgende week meer geluk hebt. Blijft het zo en je krijgt genoeg zout binnen inderdaad kun je altijd nog bloed beeld laten prikken bij de huisarts. De sportarts bloed laten bepalen zou ik niet direct doen. Dat zorgt voor alleen maar voor onnodig kosten en dat kan altijd nog. Bloed prikken bij een sportarts lijkt me dan ook onlogisch. Is het denderend afwijkend heb je immers niets bij een sportarts te zoeken en stuurt ie je alsnog door naar een huisarts lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:01
HBSVDK schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Ik zou ook niet direct naar de sportarts hollen en gewoon kijken of je deze volgende week meer geluk hebt. Blijft het zo en je krijgt genoeg zout binnen inderdaad kun je altijd nog bloed beeld laten prikken bij de huisarts. De sportarts bloed laten bepalen zou ik niet direct doen. Dat zorgt voor alleen maar voor onnodig kosten en dat kan altijd nog. Bloed prikken bij een sportarts lijkt me dan ook onlogisch. Is het denderend afwijkend heb je immers niets bij een sportarts te zoeken en stuurt ie je alsnog door naar een huisarts lijkt me ;)
Een huisarts zal ook niet zomaar bloed laten prikken op basis van deze klachten, alleen als er medisch gezien aanleiding toe is. Daarbij, ook bloedprikken na verwijzing door de huisarts is niet gratis, dit gaat van je eigen risico af. Ben je door je eigen risico heen, dan is het voor jou wel "gratis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Sportarts is echter vaak wel "gratis" als je een aanvullende pakket hebt, afhankelijk van je verzekering. Voor een basis SMO (waar bloed prikken bij in zit) en een aantal daar uit voortkomende vervolg afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-10 11:00
Ik ben dit jaar ook flink aan het fietsen, pak ook regelmatig wat hoogtemeters mee (zover mogelijk), maar het blijft hooguit bij 80-90m stijging voordat je weer naar beneden gaat..
Niet echt representatief voor als je een berg wilt beklimmen..

Ik zie inderdaad mooie tochten in het buitenland, zoals eerder hierboven de Marmotte, of Mont Ventoux beklimmen etc. Maar hoe bepaal je nu "op afstand" of je zo'n tocht uit kunt fietsen??

Ik heb helaas geen tacx, dus kan het ook niet virtueel simuleren.

En even een weekendje naar de Ventoux of de Stelvio rijden om een rondje te fietsen is ook niet echt een optie :)

Graag jullie ervaring hoe jullie in Nederland trainen en wat als graadmeter gebruiken om te bepalen wanneer je klaar bent voor zo'n beklimming.

Mijn max FTP ligt nu op ongeveer 240-250W bij 77kg
200W gemiddeld houd ik goed vol op lange tochten (5-6 uur)

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12

Phydomir

Dennis

Zou dan eerst wat dichterbij huis gaan kijken. In de Ardennen en Eifel heb je prima klimmen van een minuut of 20 waar je oefenen. Het is niet helemaal hetzelfde natuurlijk maar geeft je wel een indruk. Ook denk ik dat je met de juiste gearing de meeste bergen echt wel op komt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:16

aerofreak

Steve Jobs

verstappen33 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:02:
Ik ben dit jaar ook flink aan het fietsen, pak ook regelmatig wat hoogtemeters mee (zover mogelijk), maar het blijft hooguit bij 80-90m stijging voordat je weer naar beneden gaat..

Ik zie inderdaad mooie tochten in het buitenland, zoals eerder hierboven de Marmotte, of Mont Ventoux beklimmen etc. Maar hoe bepaal je nu "op afstand" of je zo'n tocht uit kunt fietsen??

En even een weekendje naar de Ventoux of de Stelvio rijden om een rondje te fietsen is ook niet echt een optie :)

Graag jullie ervaring hoe jullie in Nederland trainen en wat als graadmeter gebruiken om te bepalen wanneer je klaar bent voor zo'n beklimming.

Je kan met een bestbikesplit wat berekeningen doen met tijden en wattages en vervolgens met ritzelrechner een verzet daarop uitkiezen. Verder gewoon trainen ;)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003

Toch heel simpel. Als je boven komt, was je klaar. Kom je niet boven, dan was je niet klaar.

Soms moet je dingen gewoon doen. Het leven met risico's is veel leuker dan een leven zonder risico's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26

Uiteindelijk moet je het gewoon proberen :). Aansluiten bij een groepje van je wielerclub die weekje in de bergen gaat fietsen, zelf met een paar vrienden gaan, of racefiets mee als je met het gezin gaat. In bijna alle bekende gebieden heb je ook wat minder steile /minder lange klimmetjes in de buurt. Die doe je dan eerst even en dan weet je wel of je de echt grote jongens op komt.

Met jouw cijfers is de kans groot dat je het meeste wel op komt. Je gearing is hierin het belangrijkste.

Ik zou het allemaal vooral niet te moeilijk maken en gewoon eens zorgen dat je met de fiets in de bergen bent. 1 groot risico: als je 1x in de bergen gefietst hebt is dat echt ENORM verslavend.

Ik ga tegenwoordig ieder jaar 2-4 weken naar Girona om te fietsen en remote te werken en dan in de zomer ook nog 2 weekjes in het hooggebergte. M'n familie wilde weekje naar Turijn, heb ik een detour gemaakt met zus+schoonbroer en mijn vriendin om de Ventoux even mee te pakken.... (1 uur 45 :D).

Er is echt weinig wat zoveel geluk geeft als een beetje rondfietsen in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 23:20

Of je hem kunt uitfietsen is meer mentaal met jouw cijfers en gewicht. Hoe je hem uit fietst is een 2e :).

Ik heb het ooit mooi opgebouwd (zowel qua afstand ernaar toe als het klimwerk zelf) en vond dat eigenlijk wel leuk. Zo leer je ook prachtige fietsgebieden kennen.

1. Limburg - klimmetjes van rond 1km (tot ongeveer 4km) (leuk alternatief: Teutoburgerwald)
2. Ardennen (of Eifel) - klimmetjes tot 10km met wat uitschieters
3. Vogezen - tot km of 15
4. Alpen / Pyereneen etc - 20+km

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Tnx,

Doel is om mijn FTP dit jaar te verhogen, ik wil eigenlijk rond de 230-240 uit kunnen komen en dit langdurig volhouden 3-4 uur). Op het vlakke fiets je dan 31-32 gemiddeld (solo).

Ik heb de planning om komende zomer (aug-sept) naar de ardennen te gaan voor 4-5 dagen, en daar 3-4 dagen te fietsen, om toch echt wat hoogte meters te gaan pakken.

Teutoburgerwald is ook goed te doen voor mij, uurtje rijden, ook leuke routes daar inderdaad.

En verder is het idd trainen, trainen en nog eens trainen..
Tacx zit in de planning, hoor geruchten over een Tacx Neo 3 die mogelijk uit komt dit jaar, dus ik hou het nog even in de gaten, en anders komt de Neo 2 voor komende winter in mijn mancave, en dan blijf ik lekker binnen trainen en ga ik volgend jaar gewoon eens kijken hoe het gaat. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06
Wacht even, je ftp is nu 240-250 en je hoopt uit te komen op 230-240 ?
Of bedoel je dat je 230-240 3 a 4 uur kan volhouden ? Nou succes dan, zijn weinig mensen die dat lukt.
Ja ik red het wel eens tijdens een lange tocht, maar dat is ook voor mij afzien dan.
Dan moet je toch echt gaan denken dat je ftp (wat je dus een uur kan volhouden) boven de 300w zit.
ftp is niet iets wat je gaat verlengen om langer vol te houden ofzo.

En waarom perse zo'n cyclo oid willen fietsen.
Ga gewoon een weekje op vakantie in land met bergen en ga daar genieten.
Ben je vaak net zo veel kwijt als geregel voor iets zoals de Marmotte.

En tip bijvoorbeeld iets als https://www.sierranevada.cc/ die dan alles regelen voor je, je zelfs ophalen op vliegveld en gidsen hebben die je gebied en eettentjes ed laten zie.

@Requiem19 heb jij toevallig soortgelijke organisaties in Girona ?
Wil daar ook nog wel eens weekje gaan fietsen keertje.
Natuurlijk kan je ook zelf iets via airbnb regelen maar vaak is zo'n organisatie niet veel duurder (soms zelfs goedkoper) en scheelt vaak gedoe.

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 24-05-2023 15:06 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05
@verstappen33
200 watt voor 5-6 uur met een FTP van 250 is best netjes overigens.. IF0.8 / 80% van FTP voor 6 uur is behoorlijk!

Je moet denk ik ook geen gemiddelde power nastreven, maar eerder met een plafond werken waar je niet boven moet komen.. bv de klimmetjes met 220 en de vlakkere stukken wat lager, 180 bv

voor een event in de bergen moet je overigens nog met de volgende zaken rekening houden.. je NP zal een stukje hoger liggen, omdat je wellicht wat meer in een groepje zit (vooraan/achteraan) en je natuurlijk af en toe een flinke bult over moet :). Ook het feit dat je x m hoog zit heeft invloed op je prestatie. doordat er minder zuurtstof in de lucht zit, zal je niet dezelfde waardes kunnen trappen als op zeeniveau. Daarom moet je ook zeker geen 200 watt gemiddeld nastreven, maar ook goed op hartslag letten en bij de klimmetjes vooral het onder de 80-90% proberen te houden.

ik vond IF 0.7 vanochtend voor 3.5 uur wel genoeg.. als ik hoger ga zitten(.8 voor zo'n periode, of .7 voor langer... ), dan ben ik echt gesloopt voor de rest van de week. Misschien niet erg voor een event, maar in training is .8 voor 5-6 uur niet te doen..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
DDX schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:02:

Natuurlijk kan je ook zelf iets via airbnb regelen maar vaak is zo'n organisatie niet veel duurder (soms zelfs goedkoper) en scheelt vaak gedoe.
Nee, we huren iedere keer in Girona een Airbnb. Omdat die hele stad gebaseerd is op fietsen (en hipsters, en nog meer hipsters, en koffie) kun je in elk appartementje tot nu toe gewoon je fiets meenemen.

Ik ga dan met de auto, dus ook geen pick-up service nodig. Qua restaurantjes / cafés heb je in Girona geen tips nodig. Je moet je best doen om geen leuke plekken te vinden. Het is een heel compacte stad waar je binnen 2 dagen je weg wel vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@DDX Ik heb een korte FTP test gedaan en kwam uit op een gemiddelde van 240-250 wat ik 20 minuten vol hield..

Met lange toertochten zit ik rond de 190-200W gemiddeld en dat hou ik 5-6 uur goed vol. Ik stap dan niet meer fit af, maar heb ook geen problemen om de laaste kilometers te voltooien.

Ik vind cylco's gewoon leuk, al fiets ik vaak alleen, er is altijd wel wat aanspraak van andere fietsers..
Wanneer ik solo rondjes fiets (hier of elders in het buitenland), dan ben je ook maar alleen en mis ik de hele entourage eromheen..

Ik zit bij een wielerclubje, maar die organiseert alleen een kort clubweekendje waar 2 kleine tochtjes worden gefietst. niet echt grote uitdagingen, maar meer voor de gezelligheid.
Ik ken er nog niet veel mensen, begint wel langzaam te komen, maar zit nog niet op het niveau om te vragen om met enkele personen naar Frankrijk ofzo te gaan.

@Prulleman ik ben niet echt bezig met een max FTP, maar inderdaad meer een plafond waar ik onder wil blijven en lang kan volhouden, momenteel ligt dat rond de 200-220 op ritjes van max 2 uur, en 190-200 voor tochten tot 5-6 uur.

Het zou mooi zijn om een stukje omhoog te gaan dat ik ook langere tochten (100km+) lekker door kan trappen op het vlakke, en wanneer ik een keer de hoogte in ga ook genoeg vermogen kan leveren om goed boven te komen zonder helemaal kapot te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdavid
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-10 13:59
Een korte vraag aangezien ik er met google niet helemaal uitkom. Ik ga over een paar weken de Marmotte rijden en daarvoor moet ik een medische verklaring inleveren als ik niet als Randonnées wil rijden. Nou heb ik geen idee wat dat is en wat het veranderd aan de tocht. Hier iemand een idee?

Zou toch weer 135 eu schelen aan zo'n verklaring :)

daviddebestnl @ tweakers2 clash of clans || i5 4690 ~ gtx 750 ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
webdavid schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:59:
Een korte vraag aangezien ik er met google niet helemaal uitkom. Ik ga over een paar weken de Marmotte rijden en daarvoor moet ik een medische verklaring inleveren als ik niet als Randonnées wil rijden. Nou heb ik geen idee wat dat is en wat het veranderd aan de tocht. Hier iemand een idee?

Je kunt er zelf een maken en uploaden (neppen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
verstappen33 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:56:
Ik vind cylco's gewoon leuk, al fiets ik vaak alleen, er is altijd wel wat aanspraak van andere fietsers..
Wanneer ik solo rondjes fiets (hier of elders in het buitenland), dan ben je ook maar alleen en mis ik de hele entourage eromheen..
Mooie reden om dus met zo'n organisatie te gaan zoals ik noemde.
Kom je ook andere mensen tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
verstappen33 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:56:
@DDX Ik heb een korte FTP test gedaan en kwam uit op een gemiddelde van 240-250 wat ik 20 minuten vol hield..
20 minuten 245 geeft een FTP van 241232 (0.95*245)
Met lange toertochten zit ik rond de 190-200W gemiddeld en dat hou ik 5-6 uur goed vol. Ik stap dan niet meer fit af, maar heb ook geen problemen om de laaste kilometers te voltooien.
195 watt bij een FTP van 232 geeft een IF van 0.84 (of hoger als je NP veel afwijkt van je AVG Power).
nogmaals, dat is echt voor de meeste goed getrainde onder ons al richting of op race pace (voor 6 uur), voor mij zou dit niet te doen zijn (met de laatste weken een uur of 7-8 training per week, met gemiddeld 1 lange 3-4 uur rit per week). Als je flink wat meer volume maakt, dan kan je ongetwijfeld met een hoger IF rijden voor zo'n periode, maar ik denk dat je je FTP onderschat :) die zou zomaar richting de 280/300 kunnen gaan als je 6 uur a 200 kan rijden.

Ik zit bij een wielerclubje, maar die organiseert alleen een kort clubweekendje waar 2 kleine tochtjes worden gefietst. niet echt grote uitdagingen, maar meer voor de gezelligheid.
Ik ken er nog niet veel mensen, begint wel langzaam te komen, maar zit nog niet op het niveau om te vragen om met enkele personen naar Frankrijk ofzo te gaan.

@Prulleman ik ben niet echt bezig met een max FTP, maar inderdaad meer een plafond waar ik onder wil blijven en lang kan volhouden, momenteel ligt dat rond de 200-220 op ritjes van max 2 uur, en 190-200 voor tochten tot 5-6 uur.

Het zou mooi zijn om een stukje omhoog te gaan dat ik ook langere tochten (100km+) lekker door kan trappen op het vlakke, en wanneer ik een keer de hoogte in ga ook genoeg vermogen kan leveren om goed boven te komen zonder helemaal kapot te gaan.
kapot gaan voorkom je door binnen je grenzen te blijven, dat is niet makkelijk, zeker niet de 1e keer, en al helemaal niet bij een event, dan probeer je toch eerder bij een groepje te blijven enzo.. maar laat vooral je hartslag niet te hoog komen, als de klim dan nog lang is kan je niet meer fatsoenlijk herstellen tot je over de top bent en dan is het meeste kwaad al geschied.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Prulleman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:39:
[...]

20 minuten 245 geeft een FTP van 241 (0.95*245)
Ik kom op 232 uit? :).
195 watt bij een FTP van 241 geeft een IF van 0.81 (of hoger als je NP veel afwijkt van je AVG Power).
nogmaals, dat is echt voor de meeste goed getrainde onder ons al richting of op race pace (voor 6 uur), voor mij zou dit niet te doen zijn (met de laatste weken een uur of 7-8 training per week, met gemiddeld 1 lange 3-4 uur rit per week). Als je flink wat meer volume maakt, dan kan je ongetwijfeld met een hoger IF rijden voor zo'n periode, maar ik denk dat je je FTP onderschat :) die zou zomaar richting de 280/300 kunnen gaan als je 6 uur a 200 kan rijden.
Precies, Als je constant zo hard rijdt ga je volgens mij ook geen leuke fietsdag hebben in de bergen...

Een leuke vergelijking is de powerfile van Thymen Arensman van de Zwaarste Giro rit tot nu toe (5000+ hoogtemeters). Zijn gemiddelde vermogen over 6 uur is 276 watt. Gewogen gemiddelde (/Strava's NP) is 322 watt. Zijn FTP ligt rond de 420. En dan heeft Arensman echt flink afgezien deze rit...

@verstappen33 persoonlijk denk ik dat je iets teveel met je FTP bezig bent. In de bergen fietsen is ook gewoon proberen te genieten. Zeker de eerste keer dat je gaat. Als je daarna inschrijft voor een Gran Fondo snap ik dat je het serieuzer wilt aanpakken. Maar je gaat nu ook al op 99% van de bergen bovenkomen, dus hup op die fiets en gewoon doen :D.

Overigens denk ik dat gewicht een makkelijkere 'win' is in de bergen dan FTP. Zowel mijn zus als vriendin zijn de Ventoux opgefietst. 1 van de 2 kon dit in 1x zonder te stoppen, en dan de ander moest 6x afstappen en bijkomen. Ze trapten beiden een vergelijkbaar vermogen (scheelde 10 watt gemiddeld), maar er zit een gewichtsverschil in van 9kg. Ik laat even in het midden bij wie ;).

Verder merk je in de bergen ook veel sneller dat de belasting op je core hoger is. Veel core oefeningen doen gaat je beter helpen dan 5watt meer ftp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:07
verstappen33 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:53:
Doel is om mijn FTP dit jaar te verhogen, ik wil eigenlijk rond de 230-240 uit kunnen komen en dit langdurig volhouden 3-4 uur). Op het vlakke fiets je dan 31-32 gemiddeld (solo).
Leuk dat je ambitie hebt om grote tochten te rijden. Er is zeker niets mooiers dan mooie bergritten rijden en je grenzen opzoeken. En om dat met een groep te doen maakt het nog leuker.

Een FTP volhouden voor 3-4 uur is per definitie niet mogelijk, aangezien (afhankelijk van welke definitie je aanhoudt) het maximale vermogen dat je voor een duur van 40 tot 65 minuten kan volhouden.

Bovendien heb je het een aantal keer over max FTP, wat niet echt iets is, dus ik weet ook niet wat je daar mee bedoelt.

Maar wel goed dat je er mee bezig bent, en als je regelmatig 5 uur à 190w kan rijden (zonder lange pauzes) en daar niet een week van hoeft te herstellen denk ik dat je FTP al wat hoger ligt dan 240.

En als ik jou zo hoor ben je meer geïnteresseerd in het verhogen aerobe drempel (en niet je anaerobe drempel/FTP) en het verhogen van vermogen op maximale vetverbranding. Dat vergt een net iets andere nuance in je training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:24

Fisico

by Fabian

Fiets in de auto en gaan. Met deze waarden en een redelijk verzet (zeg 35-33 of 34-32) kom je echt bijna overal wel boven. Ik ben begonnen door in de buurt van Pisa een strandvakantie aan te vullen met wielrennen de bergen in en dat ging gewoon. Op zich is omhoog fietsen ook niet heel anders dan fietsen. Je zal alleen wat minder freewheelen en waarschijnlijk een lagere cadans rijden. Inmiddels ga ik elk jaar in april een weekje naar Nice. Lentezonnetje, beetje profs kijken en in een fijn appartement overnachten.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 21:39

Ik ben naar de huisarts gegaan . Die vroeg me wat er op die verklaring moest en ik zei een stempel en een handtekening. Benoemd dat ik het wel voldoende achtte als er een aantal keer bloeddruk en hartslag gemeten zou worden om de verklaring wat kracht bij te zetten.
Huisarts assistent heeft 3x bloeddruk gemeten (was te hoog, oeps) even later keurig 137 bovendruk, pols mooi laag en dit genoteerd op het blaadje wat te doen loaden is van de website Marmotte. Krabbel en stempel erop met mijn patiëntensticker en bij de Marmotte incheckbali vonden ze het helemaal prima.

Een keuring van 130 euro is niet nodig. De huisarts kost niks want valt binnen basis huisartsenzorg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DDX schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:02:
Afgelopen jaar in Girona was het geen enkel probleem om een Airbnb te huren en mijn fiets binnen te zetten. 0 problemen, die man vondt het zelfs gaaf. We hebben veel gepraat over wielrennen, een vriend van hem die prof is geweest, wat het beste café was om de TDF te kijken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh

Ik heb de huisarts een keer een mail gestuurd om uit te leggen dat ik zo'n ding nodig had en om te vragen of ik daar een keer voor langs mocht komen. Kreeg toen gelijk een mailtje terug met een verklaring van de huisarts.

Die heb ik toen twee keer gebruikt, werkte prima. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:06
@DDX Marijn de Vries en haar man organiseren meerdere keren per jaar fietsvakanties naar Girona. Ze bieden dagelijks verschillende afstanden aan en zijn heel goed bekend in het gebied. Momenteel is hun website in onderhoud maar ze zijn evt. via Insta bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
EdwinW schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:49:
@DDX Marijn de Vries en haar man organiseren meerdere keren per jaar fietsvakanties naar Girona. Ze bieden dagelijks verschillende afstanden aan en zijn heel goed bekend in het gebied. Momenteel is hun website in onderhoud maar ze zijn evt. via Insta bereikbaar.
In de meivakantie en in de herfstvakantie om precies te zijn. Je kan je het beste aanmelden voor hun nieuwsbrief als je meer wilt weten. Voor een indruk, zie de strava van Marijn. Dit zijn de ritten van de trip afgelopen meivakantie:
https://www.strava.com/activities/8991181258
https://www.strava.com/activities/8996886201
https://www.strava.com/activities/9003400089
https://www.strava.com/activities/9007851338
https://www.strava.com/activities/9015398221

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 24-05-2023 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 23:19
Prulleman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:39:
Als je flink wat meer volume maakt, dan kan je ongetwijfeld met een hoger IF rijden voor zo'n periode, maar ik denk dat je je FTP onderschat :) die zou zomaar richting de 280/300 kunnen gaan als je 6 uur a 200 kan rijden.
Ik denk dat je daar wel een goed punt hebt. Als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen power curve kijk dan heb een 1 uur waarde van 313W, een 2 uur waarde van 267W, een 5 uur waarde van 214W en een 6 uur waarde van 206W staan.

[ Voor 4% gewijzigd door kwiebus op 24-05-2023 23:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Ter info mijn powercurve;
1 uur 321w
2 uur 266w
5 uur 250w
10 uur 210w
en loopt daarna nog wel wat uurtjes door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Requiem19 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:48:
[...]

Nee, we huren iedere keer in Girona een Airbnb. Omdat die hele stad gebaseerd is op fietsen (en hipsters, en nog meer hipsters, en koffie) kun je in elk appartementje tot nu toe gewoon je fiets meenemen.

Ik ga dan met de auto, dus ook geen pick-up service nodig. Qua restaurantjes / cafés heb je in Girona geen tips nodig. Je moet je best doen om geen leuke plekken te vinden. Het is een heel compacte stad waar je binnen 2 dagen je weg wel vindt.
Airbnb kan je wel genoeg vinden ja, maar ervaring met Mallorca is dat je soms sleutel ergens anders moet ophalen.
Allemaal wat lastiger als je alleen reist en fietskoffer mee hebt.

Dan is zo'n 'organisatie' die lokaal zit en je oppikt van vliegveld en huisje heeft geregeld (die je eventueel deelt met andere mensen die ook komen fietsen) wel zo handig.
En mijn ervaringen rond Malage dat die niet echt veel duurder zijn dan zelf zaken regelen.

Die tips voor stops onderweg of het nodig is nee, maar soms wel handig zo'n gids die dan aangeeft waar echt goede plek is om te stoppen.
Dan dat je random plek kiest waar je lang moet wachten bijvoorbeeld.
Maargoed daar kom je zelf ook wel uit, vaak stop ik bij solo tochtjes eerder bij bakkertjes ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:30

Oxigeon

En zo is dat!

Vandaag een ritje gemaakt van 50km. Merk sinds een jaar dat ik last van de knie krijg... echt op mijn knieschijf. Pijn Vandaag begon op een km of 20. Heb het idee dat het komt omdat ik boven mijn kunnen aan het trappen ben. Laatst heb ik een rustig rondje gereden en had ik nergens last van. Ga ik met een groepje mee waar de snelheid wat hoger ligt krijg ik weer last....

Heb het voetplaatje al eens iets naar buiten gezet. Maar dit helpt helaas ook niet. Zijn er nog meer manieren om te proberen?

Zodra ik de cadans flink omhoog trek lijk ik ook minder last te krijgen. Lijkt dus dat een cadans van +/- 80-90 niet bij mij past. Zodra ik een versnelling lager ga trappen wordt de pijn dus minder (nadeel dat ik vele malen sneller moe wordt)

Of is dit allemaal nu gewoon een kwestie van veel km maken op een rustig tempo?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Vaak is dot wel gerelateerd aan de zadelhoogte. Heb je die wel eens goed berekend, of wellicht via een bikefit laten instellen?

Bicycling heeft er ook een artikel over:
Oorzaken kniepijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

@havana en @Salteh hebben wel mazzel gehad wat betreft hun verklaring via de huisarts. Die van mij wil hem niet ondertekenen.

@webdavid volgens mij is het verschil dat je dan niet officieel deelneemt en ook niet in de uitslag voorkomt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:09
Oxigeon schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:53:
Vandaag een ritje gemaakt van 50km. Merk sinds een jaar dat ik last van de knie krijg... echt op mijn knieschijf. Pijn Vandaag begon op een km of 20. Heb het idee dat het komt omdat ik boven mijn kunnen aan het trappen ben. Laatst heb ik een rustig rondje gereden en had ik nergens last van. Ga ik met een groepje mee waar de snelheid wat hoger ligt krijg ik weer last....

Heb het voetplaatje al eens iets naar buiten gezet. Maar dit helpt helaas ook niet. Zijn er nog meer manieren om te proberen?

Zodra ik de cadans flink omhoog trek lijk ik ook minder last te krijgen. Lijkt dus dat een cadans van +/- 80-90 niet bij mij past. Zodra ik een versnelling lager ga trappen wordt de pijn dus minder (nadeel dat ik vele malen sneller moe wordt)

Het was niet echt warm gisteren: kan het zijn dat je knieën koud worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 22:28
Oxigeon schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:53:

Sinds een jaar? 😅
My first and second thoughts zijn zadelhoogte en/of setback. Iets hoger en verder naar achter.. En daar wat mee spelen. Als je pijn krijgt achter de knie of zelfs hamstrings, dan ben je te ver gegaan. Ik heb hiervoor gewoon een bikefit laten doen, zelfs met een gewone statische (75€ ofzo) kom je al heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Speed24 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:00:
Vaak is dot wel gerelateerd aan de zadelhoogte. Heb je die wel eens goed berekend, of wellicht via een bikefit laten instellen?

Bicycling heeft er ook een artikel over:
Oorzaken kniepijn.
Bedankt. Deze link was ik zelf nog niet tegen gekomen. Zal d'r zadelhoogte een dezer dagen eens checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

guapper schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:30:
[...]

Het was niet echt warm gisteren: kan het zijn dat je knieën koud worden?
Zou inderdaad kunnen. Maar probleem treed ook op bij warmer weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Cloclo100 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:20:
[...]

Sinds een jaar? 😅
My first and second thoughts zijn zadelhoogte en/of setback. Iets hoger en verder naar achter.. En daar wat mee spelen. Als je pijn krijgt achter de knie of zelfs hamstrings, dan ben je te ver gegaan. Ik heb hiervoor gewoon een bikefit laten doen, zelfs met een gewone statische (75€ ofzo) kom je al heel ver.
Hmm. Je wijst ook al aan op de zadelhoogte. Naar dat punt ga ik echt eerst kijken voordat ik andere dingen ga doen. Kan beter in 2x iets verzetten dan meteen alles en niet weten wat er daarna weer mis is. Maar dan weet ik in elk geval waar ik het moet zoeken.

In dat jaar heb ik er niet altijd last van. Als ik alleen ga 9/10 keer niet. Ga ik met iemand anders kan ik er last van krijgen. Ik trap flink harder wanneer ik met iemand anders rij omdat ik dan geen tijd heb om na te denken.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxigeon op 25-05-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Mijn FTP is misschien achterhaald, de FTP test (op de weg uitgevoerd) is nog van begin April, ondertussen al 1500-2000 kilometer verder..

Ik heb dit jaar enkele keren 5+ uren op de fiets gezeten en tuurlijk neemt het vermogen wel af, maar zelf na 5 uur lukt me een klimmetje waar je 300-400W moet trappen nog prima, al zal er geen PR gezet worden..

Ik merk vooral dat pacen mijn sterke kant is, ook met de langere afstanden probeer ik mijn hartslag/power op de sweetspot te houden, en die ligt rond de 190-200W of 135-140bpm (max 186bpm)

Explosief rijden, dus sprintjes, of een heuvel opknallen is echt killing voor mij.. Mijn omslag punt ligt ook rond de 165-170, als ik daar boven kom dan ben ik zo weg..

Ik train er ook helaas niet vaak boven, met de wielerclub is het toch vaak toeren en rijdt ik hooguit op mijn omslagpunt, en als het te zwaar wordt dan draaien we door en ga ik weer in een wiel hangen.

Ik wil binnenkort een sportmedische test doen om de waardes eens goed te bepalen, Zorgverzekering heb ik namelijk hiervoor aangepast.. Maar wilde hiermee wachten tot ik mijn conditie op "peil" had en met een beetje gemak 200km+ kan fietsen.. En daar zit ik nu ongeveer.

FTP test of HS zones bepalen met een test op de weg is toch niet echt optimaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:01
Phydomir schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:27:
@havana en @Salteh hebben wel mazzel gehad wat betreft hun verklaring via de huisarts. Die van mij wil hem niet ondertekenen.

@webdavid volgens mij is het verschil dat je dan niet officieel deelneemt en ook niet in de uitslag voorkomt.
Als je mijn vrouw als huisarts zou hebben, die zou hem ook niet tekenen net als veel collega's. Feitelijk verklaar je met zo'n verklaring dat iemand sport medisch gezond is, terwijl je inhoudelijk geen sport medische test hebt uitgevoerd. Dit is geen huisartsenzorg maar iets voor een sportarts. Dat de drempel in Nederland voor velen dan hoog is om naar een sportarts te gaan om zo'n verklaring te krijgen, maakt dat men zich toch vaak tot een huisarts richt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
verstappen33 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:54:
Mijn FTP is misschien achterhaald, de FTP test (op de weg uitgevoerd) is nog van begin April, ondertussen al 1500-2000 kilometer verder..

Ik heb dit jaar enkele keren 5+ uren op de fiets gezeten en tuurlijk neemt het vermogen wel af, maar zelf na 5 uur lukt me een klimmetje waar je 300-400W moet trappen nog prima, al zal er geen PR gezet worden..

Ik merk vooral dat pacen mijn sterke kant is, ook met de langere afstanden probeer ik mijn hartslag/power op de sweetspot te houden, en die ligt rond de 190-200W of 135-140bpm (max 186bpm)

Explosief rijden, dus sprintjes, of een heuvel opknallen is echt killing voor mij.. Mijn omslag punt ligt ook rond de 165-170, als ik daar boven kom dan ben ik zo weg..

Ik train er ook helaas niet vaak boven, met de wielerclub is het toch vaak toeren en rijdt ik hooguit op mijn omslagpunt, en als het te zwaar wordt dan draaien we door en ga ik weer in een wiel hangen.

Ik wil binnenkort een sportmedische test doen om de waardes eens goed te bepalen, Zorgverzekering heb ik namelijk hiervoor aangepast.. Maar wilde hiermee wachten tot ik mijn conditie op "peil" had en met een beetje gemak 200km+ kan fietsen.. En daar zit ik nu ongeveer.

FTP test of HS zones bepalen met een test op de weg is toch niet echt optimaal..
mijn max HR en omslagpunt zijn vrijwel gelijk, en ook al kan je niet 1 op 1 vergelijken, met 135-140 zit ik tussen duur en tempo in, zoals https://www.strava.com/activities/9130536814 (135 bpm / 215 watt),
als ik een rustig duurritje wil doen, dan is het eerder 125 bpm / 190 watt). Dit is dus met vergelijkbare HR zones en een FTP van 312 (testen is lang geleden, maar volgens TrainerRoad AI FTP detection).

Met je laatste info zou ik zeggen dat je FTP zeker 280 is, dat betekend dat je die klimmetjes ook wel met 240 moet kunnen doen.

(vergeet niet dat een FTP test erg lastig is om te pacen, zeker als het je eerste was, en je niet eens een wattage had om ongeveer te rijden, je kan dus best wat hebben laten liggen toen, + nog behoorlijk wat training eroverheen)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
@verstappen33 je haalt wel wat dingen door elkaar denk ik.
Na 5 uur een klimmetje waar je 300-400w moet trappen, heb je het dan over een brug die je op moet of echt een klimmetje van 10 minuten oid ?
Explosief rijden, sprintjes zoals je noemt voelt iedereen dus dat is niet zo gek.
En met een wielerclub toeren waar je hooguit op je omslagpunt rijd is niet echt 'toeren' (alhoewel veel mensen dat zo wel zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Gisteren voor het eerst een echt dagje in de heuvels gedaan met mijn Scott Addict RC15 en liep toch weer tegen het probleem aan dat het synchro shiften van de Ultegra Di2 12 speed niet zo lekker gaat als gehoopt. Het automatisch lichter schakelen met het voorblad is geen probleem maar bij het opschakelen naar het grote blad wil de ketting maar niet naar het grote blad. Ik zie de voorderailleur wel naar buiten schakelen maar de ketting gaat er maar niet op. Pas als ik achter op het kleinste kransje zit en even doortrap gaat hij erop. Kan/moet ik de voorderailleur ook nog verder bijstellen? Ik heb niet het idee dat de ketting aanloopt bij het kleinste kransje,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
DDX schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:45:
Na 5 uur een klimmetje waar je 300-400w moet trappen, heb je het dan over een brug die je op moet of echt een klimmetje van 10 minuten oid ?
Explosief rijden, sprintjes zoals je noemt voelt iedereen dus dat is niet zo gek.
En met een wielerclub toeren waar je hooguit op je omslagpunt rijd is niet echt 'toeren' (alhoewel veel mensen dat zo wel zien)
Exact! En ook nog: hoe zijn die 5 uur daarvoor gegaan? Was dat een constant tempo op 80-90% van je FTP, of was het ook met stukken boven je FTP (op echt steile bergen moeten veel mensen soms even boven hun FTP fietsen).

En de impact van een lange klim op een lagere cadans is ook killing, alsmede de vermoeidheid in je core, het feit dat het 35 graden in het dal is en 5 graden boven op de berg etc etc.

Ik denk dat je alleen op basis van fietsen in Nederland niet super goed kunt voorspellen hoe het fietsen in de bergen is. Daarom moet je het dus ook gewoon doen imo en er niet teveel over nadenken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
DDX schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:45:
Ik heb het over heuvelachtig gebied, dit zijn klimmetjes van 3-7% met af en toe een steil stukje tot 10%.
Meeste varieren van 500-1500m de stukjes van 10% is hooguit 100m.

Verder veel vals plat 1-3% die ik met 200-250W op fiets.

Het zijn dus vaak klimmetjes van enkele minuten, maar je krijgt er wel 5-6 per uur voor je kiezen (afhankelijk van de route).

Ik ga eind augustus richting de Ardennen, ik kijk hoe het daar gaat, mogelijk op korte termijn ook eens naar Tecklenburg in Duitsland om een dag in de heuvels te fietsen.

En dan maar eens kijken of er nog een kans is om dit jaar wat verder te gaan en klimmetjes van 700-1000m hoogteverschil te maken.

Met de wielerclub rij ik niet constant op mijn omslagpunt, dat gebeurt alleen als ik op kop zit of als er veel wind staat en je niet echt in de draft kunt hangen. gemiddeld zal dat rond de 20-25% van de rit liggen..
De overige tijd zit ik in het wiel en trap ik mee met de groep, ik zit dan rond de 170-180W, verder is het veel bochten werk en daarna weer even aanzetten om niet uit het wiel te raken, dan trap je voor 10-20 seconden vaak wel 300-400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-10 14:21
Je kunt dat vrij makkelijk uitzetten @la_fusion dat synchro shiften, ik ben er ook geen fan van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
pier87 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:44:
Je kunt dat vrij makkelijk uitzetten @la_fusion dat synchro shiften, ik ben er ook geen fan van.
Ik ben er wel fan van! Ik wil alleen dat mijn ketting weer naar het grote blad gaat als dat zou moeten(voorderailleur naar groot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
la_fusion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Ik ben er wel fan van! Ik wil alleen dat mijn ketting weer naar het grote blad gaat als dat zou moeten(voorderailleur naar groot).
Ik heb dan wel de ultegra di2 11 speed, maar bij mij gooit ie em wel netjes weer op het buitenblad (volgens mij al als ik naar de 2 na laatste zou schakelen). Kan zijn dat je derailleur afstelling inderdaad niet helemaal lekker is of dat de instellingen van de synchroshift niet helemaal goed staan (dat kan je geloof ik ook ergens nog instellen). Maar @Salteh weet er vast meer over O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Ik zou inderdaad de voorderailleur even opnieuw afstellen. Bij Ultegra/Dura-Ace 12-sp kan dat helemaal via de app :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
ONWdolf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Als je mijn vrouw als huisarts zou hebben, die zou hem ook niet tekenen net als veel collega's.
De meeste huisartsen hebben een standaard-briefje van de NGH in hun la liggen dat huisartsen nooit verklaringen afgeven over eigen patiënten, wat er dan ook in die verklaring staat. Dat mag ook helemaal niet. Het idee is dat je als patiënt altijd eerlijk moet kunnen zijn tegen je huisarts, en niet in de verleiding mag komen om iets te verzwijgen dat zo'n verklaring mogelijk negatief zou kunnen beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37

nwagenaar

God, root. What's the differen

Na een paar keer meerijden met een bekende leek het mij leuk om ook recreatief te gaan wielrennen. Kleding en dergelijke is mij duidelijk. Nu op zoek naar een degelijke racefiets op Marktplaats bedoeld voor gebruik in de omgeving van Kampen/Elburg/Zwolle en omgeving Veluwe (Heerde/Epe/Wezep).

Nu heb ik een Intertsens RC 550 op het hoog, deze is voorzien van Shimano 105 groep en met een framemaat van 60 (ik ben zelf 188cm, volgens diverse online bronnen zou dit goed moeten zijn). Zo op de foto's ziet hij er goed uit en hij heeft onlangs nog een beurt gehad. Vraagprijs is 450 euro.

Andere mogelijkheid is een Triban RC120 (L) die weliswaar 100 euro goedkoper is, maar gezien de meningen die ik her en der heb gelezen gaat de voorkeur naar een degelijke racefiets met een Shimano 105 groep.

Vooralsnog gaat de voorkeur naar de RC550, ik vraag mij alleen af of de vraagprijs wel schappelijk is en wat jullie ervaringen zijn met dit merk.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
nwagenaar schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:46:
Nu heb ik een Intertsens RC 550 op het hoog, deze is voorzien van Shimano 105 groep en met een framemaat van 60 (ik ben zelf 188cm, volgens diverse online bronnen zou dit goed moeten zijn). Zo op de foto's ziet hij er goed uit en hij heeft onlangs nog een beurt gehad. Vraagprijs is 450 euro.

Andere mogelijkheid is een Triban RC120 (L) die weliswaar 100 euro goedkoper is, maar gezien de meningen die ik her en der heb gelezen gaat de voorkeur naar een degelijke racefiets met een Shimano 105 groep.

Vooralsnog gaat de voorkeur naar de RC550, ik vraag mij alleen af of de vraagprijs wel schappelijk is en wat jullie ervaringen zijn met dit merk.
Hoe oud is de Intersens RC 550? Ik ken overigens beide niet. Wat zijn de verdere specs van deze Triban? Lees wel goede review op road.cc waar ie een 9 scoort met schijfremmen voor niet heel erg veel.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:34
DikkieDick schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Hoe oud is de Intersens RC 550? Ik ken overigens beide niet. Wat zijn de verdere specs van deze Triban? Lees wel goede review op road.cc waar ie een 9 scoort met schijfremmen voor niet heel erg veel.
Die Triban lijkt een Decathlon fiets te zijn
https://www.decathlon.nl/...schijfremmen/_/R-p-302301

En kende intersens ook niet, maar hier iets meer info:
Intersens is de duurdere lijn van Intersens BV. Deze fietsen beginnen bij de versnellingsgroepen waar de Targets stoppen. Verder zijn de Intersens-hybride, -ATB’s en -racefietsen volledig naar eigen wens samen te stellen. Een echt standaardmodel bestaat er dan ook niet van.
Wikipedia: Intersens

[ Voor 32% gewijzigd door PaveloW op 25-05-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Daar zag ik hem idd ook. Maar niet dieper gekeken naar de specs. :-) Maar bij Triban weet ik gelijk: Decathlon. :-)
Lijkt me een leuke instapfiets en uiteraard nieuw. De genoemde Intersens, geen idee hoe oud die kan zijn.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z

"105" zegt niets. Shimano gebruikt de naam 105 al sinds 1983 voor meer dan 10 verschillende versies van de groepset.
Ik had nog nooit van Intersens gehoord en volgens mij bestaat dat merk allang niet meer (of heet het inmiddels anders) dus ik vermoed dat dat 105 uit het jaar kruik zal zijn. Dan is mogelijk een Triban RC120 met een recentere groepset de betere keuze. Alles hangt af van hoe oud die fiets precies is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Volgens mij 2007 of ouder.. zag ook 3x9 105 bij de specs online..

die zou ik toch niet snel nemen ... Bij zo'n fiets heb je (tenzij je er echt verstand van hebt..) geen idee waar je allemaal tegenaan gaat lopen.. lagers, kabels, banden, remranden van de velgen, ga maar door

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 25-05-2023 12:52 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37

nwagenaar

God, root. What's the differen

DikkieDick schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:43:
[...]
Daar zag ik hem idd ook. Maar niet dieper gekeken naar de specs. :-) Maar bij Triban weet ik gelijk: Decathlon. :-)
Lijkt me een leuke instapfiets en uiteraard nieuw. De genoemde Intersens, geen idee hoe oud die kan zijn.
De RC120 is inderdaad de Triban van Decathlon, heb ook de reviews doorgenomen en ze zijn over het algemeen positief.

Wat ik heb vernomen is dat de Intersens om en nabij de 8 jaar oud is. Wel van dezelfde eigenaar geweest en altijd netjes onderhouden en hij ziet er uit als nieuw.

Dan gaat mijn voorkeur toch eerder naar de Triban gezien de prijs en jongere leeftijd.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
nwagenaar schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:54:
[...]

De RC120 is inderdaad de Triban van Decathlon, heb ook de reviews doorgenomen en ze zijn over het algemeen positief.

Wat ik heb vernomen is dat de Intersens om en nabij de 8 jaar oud is. Wel van dezelfde eigenaar geweest en altijd netjes onderhouden en hij ziet er uit als nieuw.

Dan gaat mijn voorkeur toch eerder naar de Triban gezien de prijs en jongere leeftijd.
Denk geen verkeerde keuze. Wat ik zo van die RC550 kon vinden was gauw 15 jaar oud. Als de huidige eigenaar zegt dat ie 8 jaar oud is zullen we dat maar aannemen. Dan zou misschien 450 niet zo gek zijn. MIjn Trek is ook bijna 8 jaar oud en komt mogelijk binnenkort in de verkoop tenzij ik hem toch houd voor de Tacx of zoon hem wil. Voor jou een paar maten te klein (framemaat 56cm) en Sora. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54
[...]

Ik denk dat deze ietsje ouder zijn, als ik een beetje google is intersens de voorloper van Sensa, de merknaam Sensa voeren ze al sinds 2005...

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
[...]

Als het diegene op MP is die ik z snel even zag is dat inderdaad al een vrij oude versie 105 en zeker een rare stuurpen/riser op de fiets zit...

Voordeel van de nieuwe decathlon fiets is dat je eventueel een groepset kan updaten zonder al te veel geklooi qua frame mogelijkheden. Daarnaast heb je de optie op bredere banden te monteren (meer comfort en eventueel geschikt voor wat lichte gravel)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
Intersens is het moederbedrijf waar Sensa maar ook het goedkopere Target onder valt. Daarnaast vallen alle Supra onderdelen ook onder Intersens.

https://www.markeys.nl/on...intersens-bikes-parts-bv/

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Thijs©
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:08
Ik ben opzoek naar Toptube-tasje (tegen het balhoofd aan) ben van plan wat langere bikepacking tochten te doenen zoek nog iets voor klein grut en met evt een uitgang voor een kabel van een powerbank oid (geen harde eis)
Iemand aanraders?

daag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Tijd terug deze gekocht. Vooral om tijdens lange tochten niet al m'n eten op de rug te hoeven dragen. Prima voor kleiner spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Na een paar keer meerijden met een bekende leek het mij leuk om ook recreatief te gaan wielrennen. Kleding en dergelijke is mij duidelijk. Nu op zoek naar een degelijke racefiets op Marktplaats bedoeld voor gebruik in de omgeving van Kampen/Elburg/Zwolle en omgeving Veluwe (Heerde/Epe/Wezep).

Ik heb een dergelijk fietsje, wel klein maatje, zelfde setup vorig jaar verkocht. Dat was een 3x9 105 groepje. Voor minder dan de helft van dit want stond in de weg. Asl het gaat om deze ad m1981428791; dat is 100% zeker ook een 3x9 groepje.
Mjin eigen oude fiets is uit 2011; dat is een 3x10 105 groepset, dus deze fiets is denk echt ouder dan 12 jaar.
Check wel de maat goed, want te groot is minder goed te corrigeren dan te klein. 58 zou ook nog best kunnen, maar ligt ook aan je binnenbeenlengte. Als instapper kan je je er best leuk op rijden denk. Voordeel van die rizer stem is dat je makkelijk dieper kunt gaan zitten als je meer gewend bent.
Sommige zaken zien er al snel kek uit trouwens; nieuwe bandjes bijv. Maar bedenk dat die flammante één van de goedkoopste bandjes is die je kan vinden (niet dat ie meteen slecht is hoor) maar zo'n band kost 15 euro, dus laat je niet gek maken met "nieuwe onderdelen".
Dus als instapper, tja, niet direct af te raden maar dan zal er wel stevig wat van de prijs af moeten. Het is en blijft een oude fiets. Zou er niet meer dan 300 voor willen geven.
En als je het fietsen leuk vind ga je hem niet houden, want dan wil je al snel iets beters.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 25-05-2023 14:20 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt

Ik heb nu al een aantal bekende een keer meegenomen op de racefiets om ze de wereld te laten verkennen. Iedereen die na 1-2x op een leenfiets van iemand zei dat die t echt leuk vond, geadviseerd om ook op marktplaats te kijken voor een leuke instapfiets. Puntje bij paaltje blijft dat ze vaak op zo'n instapfiets al echt na een maand of 2-3 riepen dat ze liever 300/400 euro meer hadden uitgegeven dan ze bij voorbaat dachten. Toch een 105 , toch een wat minder oude fiets.

Kon bij niemand in de portemonnee kijken, maar iedereen kocht voor rond 300-400 euro op marktplaats een fiets, en hebben allemaal binnen 6 maanden na aankoop voor of een nieuwe fiets +- 1500-2000 euro gekeken of voor 800-900 euro op marktplaats een andere tweedehandsje gekocht met wellicht al schijfrem, ultegra groep etc. Als je echt nog niet weet of je doorgaat zou je toch nog een paar ritjes op een leenfiets van iemand kunnen zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-10 10:19

Guusjee

Omdat ik groot ben..

The_Thijs© schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:01:
Ik ben opzoek naar Toptube-tasje (tegen het balhoofd aan) ben van plan wat langere bikepacking tochten te doenen zoek nog iets voor klein grut en met evt een uitgang voor een kabel van een powerbank oid (geen harde eis)
Iemand aanraders?
Ik heb deze, erg tevreden over!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

dfbt schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Ik heb nu al een aantal bekende een keer meegenomen op de racefiets om ze de wereld te laten verkennen. Iedereen die na 1-2x op een leenfiets van iemand zei dat die t echt leuk vond, geadviseerd om ook op marktplaats te kijken voor een leuke instapfiets. Puntje bij paaltje blijft dat ze vaak op zo'n instapfiets al echt na een maand of 2-3 riepen dat ze liever 300/400 euro meer hadden uitgegeven dan ze bij voorbaat dachten. Toch een 105 , toch een wat minder oude fiets.

Kon bij niemand in de portemonnee kijken, maar iedereen kocht voor rond 300-400 euro op marktplaats een fiets, en hebben allemaal binnen 6 maanden na aankoop voor of een nieuwe fiets +- 1500-2000 euro gekeken of voor 800-900 euro op marktplaats een andere tweedehandsje gekocht met wellicht al schijfrem, ultegra groep etc. Als je echt nog niet weet of je doorgaat zou je toch nog een paar ritjes op een leenfiets van iemand kunnen zitten?
Misschien hebben wij een ander idee van een instapfiets, maar volgens mij kun je daarop ook heel erg lang plezier hebben toch? Ik wil best geloven dat er verschil zit in materialen en gewichten, maar bij een redelijk moderne instapper (105 afgemonteerd) kun je echt nog wel je lol op. Als je een fiets met commandeurs koopt als instapper begrijp ik dat je snel(ler) gaat kijken naar iets anders, maar voor de rest is het meer het mentale dan het materiele aspect...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ugchel schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:30:
[...]

Misschien hebben wij een ander idee van een instapfiets, maar volgens mij kun je daarop ook heel erg lang plezier hebben toch?
klopt helemaal, mijn oude instapper is nu woonwerk fiets geworden, en geeft nog altijd veel plezier, maar mijn racer met 2x11 geeft toch echt een meer high end gevoel (dus ik denk dat ik harder/verder kan). Fietsen is emotie, en in een groep meten mensen zich toch met elkaar dus ik snap het wel.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:09
[...]
Puntje bij paaltje blijft dat ze vaak op zo'n instapfiets al echt na een maand of 2-3 riepen dat ze liever 300/400 euro meer hadden uitgegeven dan ze bij voorbaat dachten. Toch een 105 , toch een wat minder oude fiets.

[..]
Je hebt hier een goed punt, waar ik zelf ook tegenaan loop: na 30 jaar ATB rij ik nu een paar maanden met veel plezier op een gebruikte Focus Variado uit 2012.

Het grote voordeel hierbij is wel dat je met de ervaring die je in de tussentijd opgedaan hebt op een gebruikte fiets, beter weet waar je op moet letten, wanneer je overgaat tot de aanschaf van een betere fiets.

Ondertussen schrijf je niet veel af op die gebruikte fiets, zolang je niet te veel zaken hoeft te vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
ieder zijn eigen budget en eisen... maar met een 15 jaar oude fiets koop je zoveel potentiele problemen (zeker als beginner..) dat je beter wat meer kan uitgeven..

ik zie nog steeds MTB als mijn main hobby, maar met de training die hier de laatste jaren bij is gekomen is de racefiets toch wel een onmisbare tool (indoor, duurritjes, trainingen op power, ..). Ik heb serieus geld uitgeven aan mijn huidige MTB, en de racefiets blijft daar behoorlijk bij achter.. dat is een alu cube met 2x10 tiagra, velgremmen, simpele wielen, zwaar, iets te groot, te breed stuur, etc. Maar ik fiets er prima op, die paar keer dat ik moet schakelen hier in het vlakke brabant is goed te doen met tiagra en ook de simpele velgremmen voldoen nog ruim. -Maar-.. ik ben ondertussen wel aan het sparen voor een nieuwe racefiets, ik maak er ondertussen meer KM op dan op de MTB (je komt nou eenmaal een stuk verder op de weg :)) en dat wordt echt wel een high end aero fiets met mooie wielen, elektronisch schakelen, mooie cockpit op maat etc.

kortom, ik zie mezelf wel als veeleisend, maar toch rij ik al 3 jaar zonder problemen en met plezier rond op een alu tiagra cube. In theorie is er niet veel meer nodig om lekker te kunnen fietsen. Maar -als liefhebber- kriebelt het toch om flink te upgraden :)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Ugchel schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:30:
[...]

maar bij een redelijk moderne instapper (105 afgemonteerd) kun je echt nog wel je lol op.
Ik zou iemand die een instapper op marktplaats koopt adviseren om niet te veel naar de naam van de groupset te kijken. Je hebt zoveel verschillende versies ervan; 105 kan 12 speed elektronisch schakelen of 3x7 met friction shifters zijn.
Ik zou op marktplaats zoeken naar iets met minimaal 2x10, dan heb je iets dat redelijk recent is. Of het dan 105, Ultegra of Tiagra is maakt niet veel verschil. Vooral geen 3x nemen want dat is vaak oude(re) meuk.

Ik ben begonnen op een 2x10 met Ultegra (~10 jaar oud ofzo) en dat was prima voor 6 maanden; €500, vriendenprijsje. Toen wilde ik inderdaad wat sjiekers maar destijds was die "instapper" echt een prima beslissing. Als ik toch niet verder had gewild was €2000 voor een sjieke fiets weggegooid geld geweest.

@The_Thijs© let bij zo'n bovenbuistasje op dat het niet te groot is en tijdens het fietsen tegen je benen komt. Heb gehoord dat dat heel irritant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Tom-Z schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Vooral geen 3x nemen want dat is vaak oude(re) meuk.
Mijn Trek uit 2015 heeft een triple met Sora.De volgende wordt idd ook 2x11. Verwacht/hoop/vermoed dat het ook iets soepeler gaat lopen, want 3 bladen afstellen voor was toch wel een dingetje. :-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fall3n
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 19:56
The_Thijs© schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:01:
Iemand aanraders?
Ik heb de BBB Cycling FuelPack BSB-17, deze heeft een uitgang voor kabel. Hij is wat aan de brede kant waardoor hij mijn knieën raakt als hij niet goed gecentreerd zit met klittenband, dit is vrij makkelijk op te lossen door er tegen aan te duwen tot hij recht zit. Ook is hij net te klein om mijn snelle Jelles er zonder proppen in en uit te halen, een moderne smartphone zal zeker niet passen.

Mijn volgende tasje word iets hoger en smaller

[ Voor 8% gewijzigd door Fall3n op 25-05-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik vind die top tube tassen irritant omdat ze zo snel scheef gaan zitten, en dan raak je ze zo snel met de knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
SirLenncelot schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:09:
Ik vind die top tube tassen irritant omdat ze zo snel scheef gaan zitten, en dan raak je ze zo snel met de knie.
Ik heb sinds kort eentje van Restrap. Die blijft wel goed zitten als je de klittenband goed strak vast maakt. De binnenkant van de klittenband is van dat zachte rubber achtig stof om je lak niet te beschadigen. Ik kan mij voorstellen dat dit minder snel gaat verschuiven dan andere soorten straps en klittenband.

Met mijn vorige toptube tasje van Pro had ik dit probleem (verschuiven) wel continu.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@ElGreco ik denk dat het schuiven vooral komt omdat de meeste toptube tasjes aan het stuur vastzitten. Voor mijn gevoel betekent elke bocht om het risico op verschuiven.

Maar als je dat met de restrap niet hebt dan wil ik die ook 😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
SirLenncelot schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:48:
@ElGreco ik denk dat het schuiven vooral komt omdat de meeste toptube tasjes aan het stuur vastzitten. Voor mijn gevoel betekent elke bocht om het risico op verschuiven.

Maar als je dat met de restrap niet hebt dan wil ik die ook 😋
De vorm van de bovenbuis zal ook een rol spelen gok ik. Bij mijn huidige fiets is deze ovaal met best een brede bijna vlakke stuk waar de tas op leunt. Bij mijn vorige fiets was de buis lekker ouderwets rond. Maar ik denk dat de meeste moderne fietsen tegenwoordig een afgevlakte bovenkant hebben.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
[...]
op marktplaats te kijken voor een leuke instapfiets. Puntje bij paaltje blijft dat ze vaak op zo'n instapfiets al echt na een maand of 2-3 riepen dat ze liever 300/400 euro meer hadden uitgegeven dan ze bij voorbaat dachten. Toch een 105 , toch een wat minder oude fiets.
Dit herken ik ook. Er wordt online (forums zoals dit, blogs, etc.) eigenlijk standaard geadviseerd om te beginnen met een 'goede tweedehands' van marktplaats. Nou zijn er af en toe wel pareltjes te vinden als je weet waar je naar moet zoeken (beter op merknaam dan op het woord racefiets, leeftijd is belangrijker dan afmontage), maar over het algemeen krijg je zeker in de wat lagere prijsklassen een oude, slecht onderhouden fiets.

Een enigszins gechargeerd voorbeeld:
Op marktplaats krijg je voor een budget van €500 een 8-10 jaar oude 105 die de laatste 5 jaar geen onderhoud meer heeft gehad. De komende twee jaar is er twee keer voor €250 onderhoud nodig om slijtageonderdelen te vervangen (kettingbladen, cassette, ketting, lagers, banden, kabels). In totaal ben je €1000 armer.

Alternatief is om een splinternieuwe Sensa, Cube, Canyon te kopen. Ben je ongeveer €200 duurder uit en heb je een gloednieuwe Tiagra/105 met schijfremmen en twee jaar lang zo goed als geen onderhoud. Als je restwaarde meeneemt is die fiets sowieso meer dan €200 meer waard dan de inmiddels 10-12 jaar oude MP fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:55
ElGreco schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:11:
[...]

De vorm van de bovenbuis zal ook een rol spelen gok ik. Bij mijn huidige fiets is deze ovaal met best een brede bijna vlakke stuk waar de tas op leunt. Bij mijn vorige fiets was de buis lekker ouderwets rond. Maar ik denk dat de meeste moderne fietsen tegenwoordig een afgevlakte bovenkant hebben.
Noem je mijn fiets nou ouderwets?

Hij wil.

Pagina: 1 ... 477 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).