Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 476 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06
27.5" / volgens mij ook oude model als ik foto 1 zie ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

Galois

1811 - 1832

Tegenstrijdige informatie. In de titel van de advertentie staat wel 28 inch. En inderdaad in de omschrijving vervolgens 28-584.

En als je nu op de link klikt die ik hierboven postte is de prijs 66 euro geworden! Was zojuist 28 euro!

Ach... die resellers van bol.com zijn echt verschrikkelijk. Begint steeds meer op MP te lijken met 'verkeerde/tegenstrijdige/afgeraffelde' informatievoorziening...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Bedankt voor de persoon die een aantal weken terug meldde dat Giant carbon wielen (voor velgremmen) in de aanbieding had, die zitten nu mooi op mijn oude racefiets.

Benieuwd hoe ze rijden (en remmen).

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lekker verwarrend door groot "28 inch" in de titel te zetten...., maar inderdaad, zijn 650b banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:17

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:43:
Tegenstrijdige informatie. In de titel van de advertentie staat wel 28 inch. En inderdaad in de omschrijving vervolgens 28-584.

En als je nu op de link klikt die ik hierboven postte is de prijs 66 euro geworden! Was zojuist 28 euro!

Ach... die resellers van bol.com zijn echt verschrikkelijk. Begint steeds meer op MP te lijken met 'verkeerde/tegenstrijdige/afgeraffelde' informatievoorziening...
Ah eerst 28 euro, dan snap ik de reactie ;). Ik wilde net typen, ik heb ze gisteren bij bike discount “ook” voor ~50 euro besteld.

In de juiste maat, hoop ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-10 15:27
Nu het toch over banden gaat: ik (probeer) m'n wielen tubeless te maken. Alleen blijven deze maar lekken rond het ventiel (zowel voor als achter). Wielen hebben fabrieksaf al tubeless velglint. De enige manier waarop deze luchtdicht blijven is wanneer ik de ventielen met een steeksleutel heel strak aandraai.

Probleem is dan alleen: die krijg ik onderweg natuurlijk nooit meer los als ik een binnenbandje wil steken. En om nou elke keer een steeksleutel mee te nemen...

LBS vindt dit normaal, maar bij m'n vorige wielen was handvast ruim voldoende (als in, ventiel goed in het velglint drukken en dan aan de buitenzijde de moer handvast draaien). Hoe zit dat bij jullie wielen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:55
Mr. Stom schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:48:
Nu het toch over banden gaat: ik (probeer) m'n wielen tubeless te maken. Alleen blijven deze maar lekken rond het ventiel (zowel voor als achter). Wielen hebben fabrieksaf al tubeless velglint. De enige manier waarop deze luchtdicht blijven is wanneer ik de ventielen met een steeksleutel heel strak aandraai.

Probleem is dan alleen: die krijg ik onderweg natuurlijk nooit meer los als ik een binnenbandje wil steken. En om nou elke keer een steeksleutel mee te nemen...

LBS vindt dit normaal, maar bij m'n vorige wielen was handvast ruim voldoende (als in, ventiel goed in het velglint drukken en dan aan de buitenzijde de moer handvast draaien). Hoe zit dat bij jullie wielen?
Ander rubbertje om het ventiel wil nog wel eens helpen. En zijn je ventielen niet met een inbus aan te draaien? Die neem je vast wel mee onderweg.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 01:09

Ander ventiel? Ik ben er met MTB ook mee bezig, had eerst conusvormig, maar nu vlakjes, dus die ga ik binnenkort proberen. Ik denk dat het ventielgat zo krap is dat de rubber conus er in feite niet in valt en dan sluit het niet. Uitboren leek me geen goed plan dus ik ben benieuwd naar de vlakjes. Sommige ventielen zitten die verschillende rubbertjes er los bij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22:19

Galois

1811 - 1832

Ik heb dat ook gehad met mijn DT Swiss wielen. Ik had Schwalbe ventielen en ik kreeg het maar niet luchtdicht. Inderdaad alleen als ik het ventiel met een tang heel strak aandraaide. Wat inderdaad niet de bedoeling is.

Ik kreeg toen de tip om eens andere ventielen te proberen en ik heb toen DT Swiss ventielen gekocht. En daar ging het inderdaad zoals het hoort: handvast dichtdraaien en volledig luchtdicht.

Lag dus (bij mij) blijkbaar aan de wiel-ventiel-combinatie.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:38
De ventielen van Muc off met verwisselbare rubbers waren bij mijn wielset de oplossing.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:30
ydderf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:46:
De ventielen van Muc off met verwisselbare rubbers waren bij mijn wielset de oplossing.
Same here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:58
Altijd Stan's NoTubes gebruikt bij mijn tubeless wielen, nooit geen problemen gehad qua luchtdichtheid. De weinige keren dat het niet onmiddellijk lukte, een beetje montagevet deed dan wonderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 09:20
Goedemorgen! Gisteren mijn nieuwe wielset van Mantel ontvangen.

Gelijk maar tubeless klaargemaakt, hopelijk heb ik alles goed gedaan en zijn de banden nog hard!

Maar nu lees ik dat de sealant 3-6 maanden goed blijft. Ik kan echter niet duidelijk vinden wat vervolgens het protocol is... ik lees dat sommige gewoon weer wat sealant er in laten lopen en ik lees dat mensen de banden er afhalen, helemaal schoonmaken en dan weer sealant er in doen.

Wat doen jullie?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 13:47
JustMyOpinion schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:36:

Maar nu lees ik dat de sealant 3-6 maanden goed blijft. Ik kan echter niet duidelijk vinden wat vervolgens het protocol is... ik lees dat sommige gewoon weer wat sealant er in laten lopen en ik lees dat mensen de banden er afhalen, helemaal schoonmaken en dan weer sealant er in doen.

Wat doen jullie?
Denk dat schoonmaken wel nodig is. Na verloop van tijd was het hier toch opgedroogd en soort van extra rubber laag aan de binnenkant. Maar die laag voorkomt denk ik ook dat nieuw sealant zijn werk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Dus elke bv 5 maanden even alles er weer afhalen... haha klinkt niet als een lekker klusje. Maar ach, als het beter is

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 12:43

Wat doen jullie?
Gewoon zorgen dat je banden binnen 6 maanden versleten zijn :+ Als je met sjieke racebanden rijdt is dat redelijk haalbaar...

Het hangt nogal af van de band of er zich een "laagje" vormt. Ik heb banden gehad (o.a. GP 5000 TL) waar echt een dikke laag opgedroogde sealant op was gekomen, maar andere banden (o.a. GP 5000 S TR, stock Giant banden) waren na maanden nog maagdelijk schoon.
Dat heeft volgens mij te maken met hoe luchtdicht die banden zijn. Sealant droogt niet spontaan op. Maar als er allemaal microscopische gaatjes in je band zitten gaat de sealant zijn werk doen en zet er zich een laagje af. Banden die specifiek voor tubeless zijn gemaakt hebben vaak in de constructie een luchtdichte laag. De enige reden dat ik bij zo'n band selant heb moeten bijvullen was omdat ik lek had gereden en (bijna) alle sealant eruit was gelopen.

Ik heb nog nooit mijn banden eraf gehaald om ze schoon te maken, en heb altijd gewoon via het ventielgat extra sealant erin gegooid als ik merkte dat de banden sneller leeg begonnen te lopen. Zo'n laagje opgedroogde sealant zorgt misschien voor wat extra gewicht en rolweerstand maar (1) als je dat merkt ben je een princes op de erwt en (2) dat laagje zit er om je band luchtdicht te maken, dus als je het eraf haalt vormt er zich spoedig weer een nieuw laagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Haha ja hallo! Dat is geen eenduidige uitleg. Nu weet ik nog niet wat ik moet doen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03:50

spok9

Groen...

Ik ben laatst bij Mantel de Scott Speedster 10 gaan bekijken. Nu twijfel ik enorm over de maat. Verschillende webwinkels adviseren verschillend, L of XL, Scott maattabel geeft L (lengte 1.84). In geen enkel geval wordt binnenbeenlengte meegenomen (90 in mijn geval).

Bij Mantel op beide maten een rondje door de zaak gedaan, beide voelt wel goed. Iemand advies over op basis waarvan ik nu kan/ moet kiezen?

Het is m’n eerste racefiets, voor naast de MTB als ik geen tijd heb om naar het bos te gaan :) Ik leen al een tijdje een Trek maat 56 waar ik op fiets. Die voelt niet te klein, maar ik kreeg de indruk na wat onderzoek dat ik een groter frame nodig zou hebben…

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:24

Fisico

by Fabian

Goedemorgen! Gisteren mijn nieuwe wielset van Mantel ontvangen.

Gelijk maar tubeless klaargemaakt, hopelijk heb ik alles goed gedaan en zijn de banden nog hard!

Wat doen jullie?
De banden gaan bij mij ongeveer 6 maanden mee, dus dat is makkelijk. In de tussentijd zuig ik meestal een keer de oude sealant eruit met een spuit met een plastic verlengstuk, dat past precies door het ventiel en vul ik weer bij. Wanneer ik de banden eraf haal dan zit er inderdaad her en der wat dikkig en aangekoekt spul, maar dat zal dan zijn werk gedaan hebben. Ook rond het rubbertje van het ventiel in de velg zit dat een beetje.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je ventielkern zelf verstopt raakt na het bijvullen. Ik heb eigenlijk altijd dat ik een van de twee kernen na een paar keer oppompen niet meer open krijg.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
spok9 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:48:
Ik ben laatst bij Mantel de Scott Speedster 10 gaan bekijken. Nu twijfel ik enorm over de maat. Verschillende webwinkels adviseren verschillend, L of XL, Scott maattabel geeft L (lengte 1.84). In geen enkel geval wordt binnenbeenlengte meegenomen (90 in mijn geval).
90 cm is een betrekkelijk lange binnenbeenlengte voor je hoogte. Dat pleit ervoor om een grotere maat te nemen dan op basis van alleen je lengte wordt geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Fisico schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:54:
[...]

De banden gaan bij mij ongeveer 6 maanden mee, dus dat is makkelijk. In de tussentijd zuig ik meestal een keer de oude sealant eruit met een spuit met een plastic verlengstuk, dat past precies door het ventiel en vul ik weer bij. Wanneer ik de banden eraf haal dan zit er inderdaad her en der wat dikkig en aangekoekt spul, maar dat zal dan zijn werk gedaan hebben. Ook rond het rubbertje van het ventiel in de velg zit dat een beetje.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je ventielkern zelf verstopt raakt na het bijvullen. Ik heb eigenlijk altijd dat ik een van de twee kernen na een paar keer oppompen niet meer open krijg.
Ja viel mij ook al op van die ventielkernen. Mijn zoon rijdt al klein jaar tubeless op zijn racefiets, keertje wat lucht bij gedaan, maar ding was idd slecht te openen. Is geen overbodige luxe om een paar van die kernen in huis te hebben!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Tom-Z schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:23:
[...]

90 cm is een betrekkelijk lange binnenbeenlengte voor je hoogte. Dat pleit ervoor om een grotere maat te nemen dan op basis van alleen je lengte wordt geadviseerd.
Ik zou juist andersom pleiten.

Op een XL zit je dan met een relatief kort bovenlichaam erg ver uitgestrekt of diep.
Je moet het kunnen en/of er van houden en/of het comfortabel vinden.
Misschien dat dan zelfs de kortst mogelijke reach/stuurpen nog niet comfortabel is, m.a.w. je kunt niet in de juiste reach-range komen.

Andersom kun je met een L prima je zadel flink hoog zetten voor de benen en nog steeds binnen de reach-range voor het korte bovenlichaam komen.

Tenzij @spok9 ook lange armen heeft? :P

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
TheTinusNL schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Op een XL zit je dan met een relatief kort bovenlichaam erg ver uitgestrekt of diep.
Misschien dat dan zelfs de kortst mogelijke reach/stuurpen nog niet comfortabel is, m.a.w. je kunt niet in de juiste reach-range komen.

Andersom kun je met een L prima je zadel flink hoog zetten voor de benen en nog steeds binnen de reach-range voor het korte bovenlichaam komen.

Eens, ten allen tijde beter te klein frame dan te groot.

Zadel kan hoger, stuur kan langere pen op. Zadel kan naar achter etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Buitenspel op 18-05-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokkie90
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:53
Heeft er iemand ervaring met geretourneerde artikelen bij futurumshop die ze weigeren om terug te betalen omdat deze gebruikt zijn? Heb een aantal weken geleden de favero's duo shi aangekocht samen met de ultegra pedalen. Heb deze dus gebruikt natuurlijk. Nu kreeg ik hier kniepijn van en heb deze beide teruggestuurd. Vorige week kreeg ik bericht dat ze de pedalen wel geaccepteerd hebben terwijl die er erger aan toe waren omdat ik die assen er terug moest indraaien met het gevolg dat die moeren wat afgesleten waren. Aan de favero's zelf was niks mis mee. Waren nog helemaal nieuw en deze accepteren ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:38
Er gebeurt iets vreemds bij er afstellen van mijn r7000 voorderailleur. Als ik ‘m in de LOW positie zet om af te stellen moet hij nog een stukje richting het frame omdat de ketting licht tegen de kooi loopt. Alleen nu zie ik dat de L-schroef het lipje niet eens raakt, dus deze verder uitschroeven heeft geen effect… Wat zou hier mis kunnen zijn?

Wat ik al heb geprobeerd:
- spanning van de versnellingskabel gecheckt: deze is goed volgens Shimano handleiding nu, en is ook duidelijk spanningsvrij in de LOW stand.
- bewegende delen van derailleur gesmeerd

PS de LOW trim werkt ook niet omdat de kabel slap blijft omdat de derailleur niet volledig terug lijkt te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:24

Fisico

by Fabian

JustMyOpinion schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Ja viel mij ook al op van die ventielkernen. Mijn zoon rijdt al klein jaar tubeless op zijn racefiets, keertje wat lucht bij gedaan, maar ding was idd slecht te openen. Is geen overbodige luxe om een paar van die kernen in huis te hebben!
Als iemand lek rijdt biets ik altijd de binnenband om daar de kern uit te halen later. De voorraad slinkt wel door foutjes als de booster voor het ploppen te gebruiken met het ventiel er nog in.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Fisico schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Als iemand lek rijdt biets ik altijd de binnenband om daar de kern uit te halen later. De voorraad slinkt wel door foutjes als de booster voor het ploppen te gebruiken met het ventiel er nog in.
Haha, toevallig net vanmiddag gedaan. Mijn mtb band lek, daar kern gelijk uitgehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Kevinns schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:05:
Er gebeurt iets vreemds bij er afstellen van mijn r7000 voorderailleur. Als ik ‘m in de LOW positie zet om af te stellen moet hij nog een stukje richting het frame omdat de ketting licht tegen de kooi loopt. Alleen nu zie ik dat de L-schroef het lipje niet eens raakt, dus deze verder uitschroeven heeft geen effect… Wat zou hier mis kunnen zijn?
Staat de andere schroef (top adjustment) wel al goed? Die moet eerst goed staan, omdat die de derailleur als geheel verder naar binnen en/of buiten zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
Ik heb een vraag.

Mijn Garmin horloge bandjes slijten erg snel. Het siliconen bandje scheurt op het punt waar je kiest hoe strak de horloge zit. Hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoeld.

Heeft iemand een advies met betrekking tot iets betere kwaliteit bandjes? Ik gebruik nu originele Garmin bandjes a +- €15-20. Maar deze gaan ongeveer 3 tot 4 maanden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
user_tweakers schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:39:
Ik heb een vraag.

Mijn Garmin horloge bandjes slijten erg snel. Het siliconen bandje scheurt op het punt waar je kiest hoe strak de horloge zit. Hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoeld.

Heeft iemand een advies met betrekking tot iets betere kwaliteit bandjes? Ik gebruik nu originele Garmin bandjes a +- €15-20. Maar deze gaan ongeveer 3 tot 4 maanden mee.
Zelf nog niet zo lang een horologe dat ik iets kan zeggen over de levensduur, maar ik gebruik sinds een paar weken nylon bandjes van ali. Die bevallen me beter dan het originiele bandje dat bij mijn epix zat.

Misschien krijg je trouwens hier betere / meer suggesties: Het grote sporthorloge met GPS topic

[ Voor 17% gewijzigd door GerbenBK op 18-05-2023 21:47 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
Blokkie90 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:28:
Heeft er iemand ervaring met geretourneerde artikelen bij futurumshop die ze weigeren om terug te betalen omdat deze gebruikt zijn? Heb een aantal weken geleden de favero's duo shi aangekocht samen met de ultegra pedalen. Heb deze dus gebruikt natuurlijk. Nu kreeg ik hier kniepijn van en heb deze beide teruggestuurd. Vorige week kreeg ik bericht dat ze de pedalen wel geaccepteerd hebben terwijl die er erger aan toe waren omdat ik die assen er terug moest indraaien met het gevolg dat die moeren wat afgesleten waren. Aan de favero's zelf was niks mis mee. Waren nog helemaal nieuw en deze accepteren ze niet.
nou ja, ze hebben in principe alleen retourrecht op ongebruikte producten. als je ze gebruikt hebt meer dan nodig om te testen en je zit buiten de 14 dagen wettelijke termijn weet ik niet of je veel kunt doen behalve hopen op coulance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Tenzij het erbij staat, zoals bij schoenen/zadels soms.
Maar had je echt serieus verwacht dat ze het gewoon zonder problemen zouden terugnemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-10 11:00
Ik vind de argumentatie ook vrij zwak, hoe kun je kniepijn krijgen van een vermogensmeter en pedalen?
Het is niet zo dat je houding compleet veranderd op de fiets toch?

Ik zou als ik jou was het spul aanbieden op marktplaats of iets dergelijks, er is vaak veel vraag naar.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:06

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:49:
Ik vind de argumentatie ook vrij zwak, hoe kun je kniepijn krijgen van een vermogensmeter en pedalen?
Dat kan prima, de Q-Factor door het gebruik van deze pedalen verandert met 12 mm (!) en dat verschil kan best kniepijn opleveren. Of dat iets tijdelijks is, is de vraag...

Als je ziet wat voor problemen mensen soms al hebben met schoenplaatjes en hun oriëntatie, dan is het niet echt gek om problemen te krijgen als je voet ineens ruim een centimeter verder naar buiten wordt geforceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26

Ik zou als ik jou was het spul aanbieden op marktplaats of iets dergelijks, er is vaak veel vraag naar.
Je hebt ook geen argumentatie nodig om iets terug te sturen. Dat recht is voor koop op afstand vastgelegd.

Edit: mits natuurlijk niet langer gebruikt dan nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 19-05-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
De vraag is alleen hoe lang je het mag testen, paar weken ermee fietsen is wat anders dan even monteren.
Maar je begeeft je dan in grijs gebied want in een winkel mag je het vaak ook niet zomaar even monteren op je eigen fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
joker1977 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:55:
[...]
Dat kan prima, de Q-Factor door het gebruik van deze pedalen verandert met 12 mm (!) en dat verschil kan best kniepijn opleveren. Of dat iets tijdelijks is, is de vraag...
12mm klinkt als veel ja, maar dat kan ook zomaar verschil zijn tussen racefiets en gravelbike.
Wil ik nog niet zeggen dat je het niet kan merken maar of het echt erg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

DDX schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:31:
[...]

12mm link als veel ja, maar dat kan ook zomaar verschil zijn tussen racefiets en gravelbike.
Wil ik nog niet zeggen dat je het niet kan merken maar of het echt erg is...
Ik vind het moeilijk om te zeggen of dit erg is of niet: Ik voel het verschil op mijn MTB en mijn racer - maar ik heb er verder geen last van. Maar dat zegt natuurlijk niks over een ander.

Deels zal het verschil ook wel tussen de oren ipv. tussen de bottom-bracket liggen, maar dat neemt niet weg dat het een wel vaak gehoorde klacht is bij deze pedalen/vermogensmeter dus er zal wel een kern van waarheid in zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tom-Z schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Gewoon zorgen dat je banden binnen 6 maanden versleten zijn :+ Als je met sjieke racebanden rijdt is dat redelijk haalbaar...

Het hangt nogal af van de band of er zich een "laagje" vormt. Ik heb banden gehad (o.a. GP 5000 TL) waar echt een dikke laag opgedroogde sealant op was gekomen, maar andere banden (o.a. GP 5000 S TR, stock Giant banden) waren na maanden nog maagdelijk schoon.
Dat heeft volgens mij te maken met hoe luchtdicht die banden zijn. Sealant droogt niet spontaan op.
Ik blijf dit altijd een wonderlijk fenomeen vinden. Lucht IN een band is niet bewerkt door elfjes bij maanlicht maar gewoon exact dezelfde samenstelling, alleen hogere druk. Ik snap eigenlijk nog altijd niet goed hoe dit werkt. Nu heb ik trouwens een band hier, met klein gaatje. Is wel soort van dicht, maar het blijft zweten. Er staat na een paar dagen altijd een vochtig plekje op. Maar het is dus NIET wittig zoals de sealant zelf. Waarom vult de sealant dat niet? Ik heb pas geleden gecheckt, er zit nog genoeg in. Flesje was al wel ietsje ouder, jaar of 1,5 of zo.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
user_tweakers schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:39:
Ik heb een vraag.

Aftermarket product kopen... (bijv op Ali express) Voor mijn dochter vervangende gekocht, die houden alweer eventjes, en zelf gebruik ik meestal nylon of stalen banden.
Nylon / staal beide sterker maar ook minder kans op ontwikkeling van allergie zoals bij mij het geval was.
Horloges hebben overigens een eigen topic. Het grote sporthorloge met GPS topic.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Laatst online: 03:50

spok9

Groen...

TheTinusNL schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Mijn armen zijn 68.5cm, dat lijkt aardig gemiddeld.

Waar let ik volgens jou en @Tom-Z het best op als ik zo’n fiets pas?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Mistraller schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Ik blijf dit altijd een wonderlijk fenomeen vinden. Lucht IN een band is niet bewerkt door elfjes bij maanlicht maar gewoon exact dezelfde samenstelling, alleen hogere druk. Ik snap eigenlijk nog altijd niet goed hoe dit werkt. Nu heb ik trouwens een band hier, met klein gaatje. Is wel soort van dicht, maar het blijft zweten. Er staat na een paar dagen altijd een vochtig plekje op. Maar het is dus NIET wittig zoals de sealant zelf. Waarom vult de sealant dat niet? Ik heb pas geleden gecheckt, er zit nog genoeg in. Flesje was al wel ietsje ouder, jaar of 1,5 of zo.
Het wordt uitgelegd op https://www.nomorepunctur...al/how-tyre-sealant-works - maar belangrijk om te weten is dat het niks met "lucht" te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokkie90
DDX schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:40:
Tenzij het erbij staat, zoals bij schoenen/zadels soms.
Maar had je echt serieus verwacht dat ze het gewoon zonder problemen zouden terugnemen ?
Ik heb deze binnen de 2 weken teruggestuurd. Pedalen zijn wel goedgekeurd terwijl ik die ook gebruikt heb. Dus dan zou je denken dat het andere ook geen probleem mag zijn. Ze stelde voor om ofwel te retourneren of ze te houden maar dat ze wel 25 procent van de aankoopprijs in vermindering brengen. Heb dan het verhaal van de pedalen nog is gedaan en ze gaan het nu nog is verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokkie90

Ik heb deze aangeschaft omdat ik dacht dat dit geen problemen zou mogen opleveren aangezien ik ook met MTB rij en de q factor daar nog groter is. Maar tijdens de eerste testrit kreeg ik pijn in de knieën na x aantal km. Als mijn schoenplaatjes iets anders staan heb ik ook direct last dus ben hier wel gevoelig aan terwijl ik op de MTB hier nooit last van heb raar genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
joker1977 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Het wordt uitgelegd op https://www.nomorepunctur...al/how-tyre-sealant-works - maar belangrijk om te weten is dat het niks met "lucht" te maken heeft.
Klinkt logisch. Maar dat verklaart dus ook dat het vormen van een laag rubber, en eventuele microporeusheid niets met elkaar te maken hebben. Het enige lijkt mij dat bepaalde vluchtige stoffen verdwijnen als je vaak je band moet bijpompen en dat het restant dan alsnog een "bond" vormt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Blokkie90 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Ik heb deze binnen de 2 weken teruggestuurd. Pedalen zijn wel goedgekeurd terwijl ik die ook gebruikt heb. Dus dan zou je denken dat het andere ook geen probleem mag zijn. Ze stelde voor om ofwel te retourneren of ze te houden maar dat ze wel 25 procent van de aankoopprijs in vermindering brengen. Heb dan het verhaal van de pedalen nog is gedaan en ze gaan het nu nog is verder onderzoeken.
Pedalen zijn misschien goedgekeurd omdat ze het niet heel goed bekeken hebben.
Maar het is dus een grijs gebied, wat is uitproberen (wat mag binnen de 14 dagen) en wat is gewoon gebruiken en binnen 14 dagen terug sturen ?

review: Hoe duidelijk is het herroepingsrecht in de Wet koop op afstand?
Als het product na deze probeerfase niet bevalt, mag het volgens het herroepingsrecht gewoon teruggestuurd worden tegen volledige vergoeding, afgezien van de kosten om het product terug te sturen. Webwinkels mogen dit alleen beperken en een compensatievergoeding in rekening brengen als blijkt dat de koper bij het proberen verder is gegaan dan noodzakelijk is om een goed oordeel te vormen over de geschiktheid van het aangekochte product. Als de verkoper bij een geretourneerd espressoapparaat kan vaststellen dat er veel meer dan een of twee kopjes koffie mee zijn gezet, dan mag hij wel een gebruiksvergoeding in rekening brengen. De bewijslast dat een product op een dergelijke oneigenlijke wijze is geprobeerd, ligt bij de verkoper, wat betekent dat de consument in twijfelgevallen de dans ontspringt. Er zijn overigens enkele uitzonderingsgevallen in de wet opgenomen, zoals software en hygiëneproducten. Deze producten vallen niet onder het herroepingsrecht.
https://blog.iusmentis.co...n-originele-staat-retour/
Kort gezegd: je mag wettelijk gezien kijken of het product voldoet aan de eisen (“uitproberen”) maar als je meer doet (“gebruiken”) en daardoor ontstaat schade, dan moet je die schade vergoeden. De discussie wat uitproberen is, blijft natuurlijk bestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 19-05-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

Is er iemand die mij kan uitleggen wat het voordeel is om met powermeter pedalen te fietsen, zit erover na te denken deze aan te schaffen

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 22:05
spok9 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:48:

Bij Mantel op beide maten een rondje door de zaak gedaan, beide voelt wel goed. Iemand advies over op basis waarvan ik nu kan/ moet kiezen?

Het is m’n eerste racefiets, voor naast de MTB als ik geen tijd heb om naar het bos te gaan :) Ik leen al een tijdje een Trek maat 56 waar ik op fiets. Die voelt niet te klein, maar ik kreeg de indruk na wat onderzoek dat ik een groter frame nodig zou hebben…
Ik heb zelf een binnenbeenlengte van 100cm, dus ken de struggles. Als je in verhouding lange benen hebt zijn er nog een aantal andere zaken om op te letten.
Kijk naar de lengte van de zadel buis. Op papier komt die overeen met de maat, maar vaak zit daar nog een verschil in. Bij sommige XL frames zou het bij mij op het randje zijn of je wel de minimum insertion haalt met een normale lengte pen. Hoe langer de zadel buis, hoe "normaler" de fiets ook nog oogt met een hoger zadel.

Een endurance frame kan ook helpen. De stack reach verhouding is daar vaak wat gunstiger voor mensen met in verhouding lange benen. Kijk wel uit, want bij sommige merken is het enige verschil tussen de race en endurance versie de lengte van de zadel buis.

Kijk daarnaast niet alleen naar stack en reach maar ook naar de lengte van de vork. Als die nog lekker lang is kun je je stuur hoger plaatsen zonder rare stuurpen en te moeten gebruiken.

Zoals anderen aangeven, met lange benen dien je altijd voor de kleinere frame maat te gaan. Zoek de maattabel van die Trek eens op/meet hem op, en vergelijk de maten met de fietsen in de winkel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 12:26
racoon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:58:
Is er iemand die mij kan uitleggen wat het voordeel is om met powermeter pedalen te fietsen, zit erover na te denken deze aan te schaffen
Je stopt met blindstaren op snelheid. Je kunt gericht 'trainen'. Je ziet beter je progressie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 22:05
Kevinns schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:05:

Wat ik al heb geprobeerd:
- spanning van de versnellingskabel gecheckt: deze is goed volgens Shimano handleiding nu, en is ook duidelijk spanningsvrij in de LOW stand.
- bewegende delen van derailleur gesmeerd

PS de LOW trim werkt ook niet omdat de kabel slap blijft omdat de derailleur niet volledig terug lijkt te trekken.
R7000/8000 is een beetje een vreemde eend qua afstellen. Volgens mij had de high limit schroef ook invloed op de low als je high teveel naar buiten zet. De kabel ontspant dan en het "hoedje" bovenop het derailleur kan dan kantelen. Ik zou de high schroef even checken en anders alle schroeven terugzetten in de originele positie en de handleiding opnieuw doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Waarom denk je er over iets aan te schaffen waarvan je geen idee hebt waar het goed voor is? ;)

Ik gebruik mijn PM voor drie dingen:
1) Als objectieve en precieze manier om m'n vooruitgang te meten. Aan de hand van snelheid kan je heel moeilijk zien of je vooruit gaat (want de verkeers- en weersomstandigheden spelen een grote rol) maar met vermogen kan je bij wijze van spreken van week-tot-week verbeteringen zien.
2) Gericht trainen in bepaalde zones. Daar moet je dan wel de discipline voor hebben.
3) Inspanningen pacen. Dat is met name relevant bij klimmen. Ik weet van mezelf hoe lang ik een bepaald wattage kan volhouden, en op basis daarvan kan je goed kiezen op welk tempo je een bepaalde klim gaat doen. Als je dat op gevoel probeert dan begin je vrijwel gegarandeerd te hard.

Ik zou zelf trouwens gewoon voor een vermogensmeter in de crank gaan. Dat kan 2x-3x goedkoper. Het USP van pedalen is dat je ze betrekkelijk makkelijk van fiets kan wisselen, maar tenzij dat echt iets is dat je dagelijks wil doen, kan je een crank meestal ook wel wisselen (als ik op vakantie een huurfiets heb zoek ik er eentje uit met dezelfde crank en neem ik m'n eigen PM crank mee).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 20:07
Wow! Zojuist aangereden door een automobilist die naar bloemetjes in de etalage van de bloemist zat te kijken en mij (van rechts komend) dus even niet zag aankomen. Gelukkig geen letsel, maar mijn fiets op drie blekken door midden gebroken. :( :(

Gelukkig was ze schuldbewust en samen netjes mobielschademelden-formulier ingevuld.

Maar ja: over twee weken fiets ik Trois-Ballons en over 5 weken staat de Marmotte gepland.

Want ik verwacht niet een gelijkwaardige fiets te kunnen aanschaffen op zo'n korte termijn huidige levertijden.

Dus nu moet ik op korte termijn op zoek naar een vervangende fiets.
Zijn hier evaringen met (hoogwaardige) huurfietsen voor een periode van 1-2 maanden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05
Als je deze vraag stelt ben je er nog niet aan toe.. klinkt een beetje flauw, maar is niet zo bedoeld.

Als je gericht wilt trainen, dan kom je er vanzelf achter dat hartslag zijn beperkingen heeft.

Als je niet weet wat je met je geld moet doen , prima, dan kan je lekker data verzamelen, maar meer is het dan ook niet.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:14
jasperdeman schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:07:
Wow! Zojuist aangereden door een automobilist die naar bloemetjes in de etalage van de bloemist zat te kijken en mij (van rechts komend) dus even niet zag aankomen. Gelukkig geen letsel, maar mijn fiets op drie blekken door midden gebroken. :( :(

Gelukkig was ze schuldbewust en samen netjes mobielschademelden-formulier ingevuld.

Maar ja: over twee weken fiets ik Trois-Ballons en over 5 weken staat de Marmotte gepland.

Want ik verwacht niet een gelijkwaardige fiets te kunnen aanschaffen op zo'n korte termijn huidige levertijden.

Zijn hier evaringen met (hoogwaardige) huurfietsen voor een periode van 1-2 maanden?
Jeetje! Gelukkig heb je niks! Hoe ben je zelf dan terecht gekomen? Terwijl je fiets helemaal stuk is...

Ik heb geen ervaring met huurfietsen. Ik heb wel een andere suggestie. Kun je dezelfde fiets die je had tweedehands kopen? Dan kun je die weer in orde laten maken, je ritten maken en dan op een moment, als je een nieuwe fiets hebt, de tweedehandse verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 16:01

Bij de fietsenwinkel langs gaan waar je van plan bent een nieuwe fiets te kopen en uitleggen wat er aan de hand is. Zo heb ik toen ik een week zonder zat, een keer een week een demo fiets mee gehad in afwachting van opbouwen van m’n nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 23:20
Ik lees de vraag wat anders dan mijn voorgangers, namelijk: Wat is het voordeel van powermeter in pedalen tov crank of spider...

In dat geval met name het redelijk makkelijk kunnen overzetten naar een andere fiets. Ik neem mijn Assioma's bijvoorbeeld mee naar Gran Canaria en laat ze op de huurfiets zetten. Niet noodzakelijk maar wel fijn.

Ook kun je power van beide benen meten wat bij een crank pm niet kan. Maar dit voordeel is wat mij betreft verwaarloosbaar.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-10 14:21

vervelend man, gelukkig ben je er zelf knap vanaf gekomen. Had ook zo kunnen zijn dat je zelf enkele weken in de lappenmand zou zitten, dan kun je deze evenementen helemaal op je buik schrijven.

Ik heb geen idee wat je nu hebt/had qua fiets en of je zelf weer hetzelfde wil kopen? Ik heb het hier al eens eerder aangegeven, ik ben zelf bezitter van een Canyon Ultimate AL SLX winterfiets, 2e hands via marktplaats aangeschaft, zelf een wielset aangeschaft en ik ben er super tevreden mee. Zowel in trainingskoersjes als gewoon lange duurritjes.

Wat ik wil zeggen, je kunt ook een fiets zoeken die nagenoeg dezelfde geometrie heeft dan je huidige kapotte en deze via MP op de kop tikken en je zoektocht voor een nieuwe voortzetten.

Denk dat je hem scherp via MP koopt je hem altijd weer voor een soortgelijk bedrag kunt verkopen, of je houdt hem als je winterfiets ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GerbenBK schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:42:
...
Ook kun je power van beide benen meten wat bij een crank pm niet kan. ...
Helemaal categorisch klopt dat niet, Rotors 2inpower bijvoorbeeld, kan het op zich ook. Maar dan heb je geen voordeel zoals bij de pedaal-meters mbt het makkelijk op andere fietsen kunnen monteren...

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 21-05-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
4iii en stages hebben toch ook gewoon dubbele crank pm's? Gewoon in elke crank een sensor.
En pedalen heb je dan ook weer enkelzijdig..
In principe gewoon een budget dingetje... Als je voor voor weinig klaar wilt zijn, dan moest je gewoon een 4iiii left nemen. Als je meer te besteden hebt, dan zou ik voor de assioma duo's gaan

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 21:39
pier87 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:21:
[...]

vervelend man, gelukkig ben je er zelf knap vanaf gekomen. Had ook zo kunnen zijn dat je zelf enkele weken in de lappenmand zou zitten, dan kun je deze evenementen helemaal op je buik schrijven.

Ik heb geen idee wat je nu hebt/had qua fiets en of je zelf weer hetzelfde wil kopen? Ik heb het hier al eens eerder aangegeven, ik ben zelf bezitter van een Canyon Ultimate AL SLX winterfiets, 2e hands via marktplaats aangeschaft, zelf een wielset aangeschaft en ik ben er super tevreden mee. Zowel in trainingskoersjes als gewoon lange duurritjes.

Wat ik wil zeggen, je kunt ook een fiets zoeken die nagenoeg dezelfde geometrie heeft dan je huidige kapotte en deze via MP op de kop tikken en je zoektocht voor een nieuwe voortzetten.

Denk dat je hem scherp via MP koopt je hem altijd weer voor een soortgelijk bedrag kunt verkopen, of je houdt hem als je winterfiets ;)
Op bike24 zag ik gister toch een aantal hoogwaardige (6000+-16000) fietsen staan van diverse merken zoals trek, Cannondale, specialized etc. Uit voorraad leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
HBSVDK schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Op bike24 zag ik gister toch een aantal hoogwaardige (6000+-16000) fietsen staan van diverse merken zoals trek, Cannondale, specialized etc. Uit voorraad leverbaar.
Bike24 mag geen Trek fietsen versturen naar NL

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:27
Morning! Ik fiets voornamelijk in de polder (plat) met 50/34 voor en 11-28 achter. Ik kom er eigenlijk een beetje achter dat dit niet zo'n hele prettige combinatie is. Dit merk ik vooral in het feit dat de ketting steeds schuin ligt of dat de ketting veel herrie maakt omdat ik voor op het grote blad fiets en achter op een te groot blad fiets. Nu heb ik al gelezen dat mogelijk is om het kleine voorblad (34) te vervangen voor een 39t blad maar dat dat niet lekker werkt.

Achteraf gezien had ik denk ik beter voor een 53/39 crank kunnen kiezen. Nu vraag ik me af of ik met een 12-25 cassette mijn probleem min of meer zou kunnen oplossen of dat ik eigenlijk toch moet overgaan naar 53/39. Mijn cadans ligt meestal rond de 90 en ik kom thuis met een gemiddelde tussen de 30 en 31 km/uur.

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Rednas_N schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:24:
Morning! Ik fiets voornamelijk in de polder (plat) met 50/34 voor en 11-28 achter. Ik kom er eigenlijk een beetje achter dat dit niet zo'n hele prettige combinatie is. Dit merk ik vooral in het feit dat de ketting steeds schuin ligt of dat de ketting veel herrie maakt omdat ik voor op het grote blad fiets en achter op een te groot blad fiets. Nu heb ik al gelezen dat mogelijk is om het kleine voorblad (34) te vervangen voor een 39t blad maar dat dat niet lekker werkt.

Achteraf gezien had ik denk ik beter voor een 53/39 crank kunnen kiezen. Nu vraag ik me af of ik met een 12-25 cassette mijn probleem min of meer zou kunnen oplossen of dat ik eigenlijk toch moet overgaan naar 53/39. Mijn cadans ligt meestal rond de 90 en ik kom thuis met een gemiddelde tussen de 30 en 31 km/uur.
Cassette vervangen is de beste oplossing. Gewoon een 11-25 of 12-25 nemen, dat is een veel groter verschil dan je voorblad van 34 --> 39 upgraden waar je vermoedelijk nog steeds op de 13-14 moet rijden bij 30-31 km/h.

Overigens snap ik niet zo goed waarom het zoveel herrie maakt op het grote blad voor, je zou toch al gauw wel op de 19~21 rijden, toch ? Dat is niet extreem groot op de 11-28 cassette lijkt me ?

[ Voor 8% gewijzigd door joker1977 op 22-05-2023 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Laatst online: 21:27
joker1977 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:30:
[...]

Cassette vervangen is de beste oplossing. Gewoon een 11-25 of 12-25 nemen, dat is een veel groter verschil dan je voorblad van 34 --> 39 upgraden waar je vermoedelijk nog steeds op de 13-14 moet rijden bij 30-31 km/h.

Overigens snap ik niet zo goed waarom het zoveel herrie maakt op het grote blad voor, je zou toch al gauw wel op de 19~21 rijden, toch ? Dat is niet extreem groot op de 11-28 cassette lijkt me ?
Thanks voor de reply! Ik weet niet exact welk tandwiel ik achter gebruik i.c.m. het grote blad voor maar ik merk wel dat uit onderstaande afbeelding de linker situatie optreedt op een gegeven moment i.c.m. met meer herrie. Ik ga dan toch maar eens kijken naar een 11-25 of een 12-25 casette.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcOBdZoor1cVR-UJb28Hd_o8z5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OnESAbG5j9DvPGoCQwk2J2Zn.webp?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Rednas_N op 22-05-2023 07:39 ]

Just do it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Rednas_N schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:38:
[...]

Thanks voor de reply! Ik weet niet exact welk tandwiel ik achter gebruik i.c.m. het grote blad voor maar ik merk wel dat uit onderstaande afbeelding de linker situatie optreedt op een gegeven moment i.c.m. met meer herrie. Ik ga dan toch maar eens kijken naar een 11-25 of een 12-25 casette.

[Afbeelding]
Ik weet niet zeker of dat je gaat helpen met jouw probleem, want met een kleinere cassette komen de kransjes die jij blijkbaar meer gebruikt nóg een stapje verder naar binnen te liggen, dus op het grote blad ga je alleen maar schuiner rijden.

Waarom schakel je niet eerder naar het binnenblad? Er is altijd wat overlap, ook op je 50/34, als je op de 50-21 voor zit en je wil nog lichter kan je naar de 34-15 en heb je weer een rechtere lijn in het fijnere bereik van je cassette.

https://www.ritzelrechner.de/

Is het herrie probleem niet een afstellings/trim probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 22-05-2023 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
En nu in het goede topic:

Gisteren was het weer mis met mijn maag helaas. Lekker in het zonnetje een rondje van 170km fietsen dacht ik. Maar na 70km merkte ik opeens dat ik het tempo erg zwaar begon te vinden. 200watt, 31/u in een pelotonnetje betekent normaal dat ik gewoon een lekker gesprek kan voeren, nu had ik een hartslag van 180. Mijn mede fietsers gevraagd om wat rustiger aan te doen en of ik mijn kopwerk over mocht slaan. Dat heb ik nog volgehouden tot een kilometer of 140 en toen stond ik flink te braken in de bosjes, alsof alle vocht dat ik gedronken had er weer uit kwam en niets door mijn lichaam opgenomen was.

Ik heb het een keer eerder gehad (vorig jaar Marmotte) en toen dacht ik dat het kwam door verkeerd mengen van sportdrank. Maar ik heb gisteren een vergelijkbaar eetplan met bekende voeding zoals ik dat voor andere (zwaardere/langere) tochtend ook gedaan heb. En toen zonder problemen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 12:16

db87

Mach 2 GT modded

Mijn nieuwe fiets kwam ook met 50/34 en merkte op kruissnelheid net op de grens te zitten van binnenblad/buitenblad. Ik kwam van tripple dus ik heb het binnenblad vervangen voor een 39. En dat bevalt uitstekend.

Als ik de fiets in de bergen wil gebruiken dan moet ik het binnenblad dus weer vervangen. Maar dat is wat mij betreft het enige nadeel.

Edit: Ik heb een Cannondale SI crankstel.

[ Voor 6% gewijzigd door db87 op 22-05-2023 11:38 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
SirLenncelot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:50:

Gisteren was het weer mis met mijn maag helaas. Lekker in het zonnetje een rondje van 170km fietsen dacht ik. Maar na 70km merkte ik opeens dat ik het tempo erg zwaar begon te vinden. 200watt, 31/u in een pelotonnetje betekent normaal dat ik gewoon een lekker gesprek kan voeren, nu had ik een hartslag van 180. Mijn mede fietsers gevraagd om wat rustiger aan te doen en of ik mijn kopwerk over mocht slaan. Dat heb ik nog volgehouden tot een kilometer of 140 en toen stond ik flink te braken in de bosjes, alsof alle vocht dat ik gedronken had er weer uit kwam en niets door mijn lichaam opgenomen was.

Ik heb het een keer eerder gehad (vorig jaar Marmotte) en toen dacht ik dat het kwam door verkeerd mengen van sportdrank. Maar ik heb gisteren een vergelijkbaar eetplan met bekende voeding zoals ik dat voor andere (zwaardere/langere) tochtend ook gedaan heb. En toen zonder problemen.
dat is wel klote, maar als het na 70 km al is, dan denk ik dat er gewoon al iets niet lekker zat in je maag.. bv de bbq van de dag ervoor ofzoiets..

als het eetplan (recent!!) getest is met dezelfde hoeveelheid en merk, dan denk ik niet dat het daaraan ligt, maar uiteraard, als je daarmee ook de grenzen op hebt gezocht, dan kan het zijn dat je van dag tot dag met hetzelfde plan er toch net overheen gaat.

op hoeveel carbs per uur zit je en met welke voeding?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Rond de 60-80 gram per uur. Nadat ik het vorig jaar had heb ik hier samen met een sport-dieetist naar gekeken. Met deze tips heb ik vorig jaar augustus nog de route van de Trois-ballon gefietst en in april de 240km van de AGR, beide zonder problemen. Ik heb eigenlijk niet meer het vermoeden dat het aan de voeding(strategie) ligt.

Ik zou wel eens willen onderzoeken of er fysiek iets mis gaat bij hoge inspanning waardoor de voedsel/vochtopname stopt. Volgens mij zijn maag/darm problemen bij duursporters veelvoorkomend. Uiteraard vragen om eens aan een sportarts voor te leggen. Maar waar ben ik dan aan het goede adres?

Ik hoef geen topsport prestaties neer te zetten, maar een volle dag op de fiets moet toch haalbaar zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
SirLenncelot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:39:
Rond de 60-80 gram per uur. Nadat ik het vorig jaar had heb ik hier samen met een sport-dieetist naar gekeken. Met deze tips heb ik vorig jaar augustus nog de route van de Trois-ballon gefietst en in april de 240km van de AGR, beide zonder problemen. Ik heb eigenlijk niet meer het vermoeden dat het aan de voeding(strategie) ligt.

Ik zou wel eens willen onderzoeken of er fysiek iets mis gaat bij hoge inspanning waardoor de voedsel/vochtopname stopt. Volgens mij zijn maag/darm problemen bij duursporters veelvoorkomend. Uiteraard vragen om eens aan een sportarts voor te leggen. Maar waar ben ik dan aan het goede adres?

Ik hoef geen topsport prestaties neer te zetten, maar een volle dag op de fiets moet toch haalbaar zijn denk ik.
was de inspanning (relatief tov je conditie op dat moment) hoger dan bij de andere lange ritten? zo niet, dan zit er er toch van te voren al wat verkeerd. nog bijzonderheden over de 1-2 dagen voor de rit qua eten? (bv meer vezels of eiwitten dan normaal, of is dat misschien iets waar je bij die andere evenementen wel op had gelet?)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
De grootste afwijking is dat ik op woensdag een bruiloft had. Dat zal vast niet geholpen hebben. Verder eigenlijk gegeten zoals altijd.

Ik krijg over twee weken een herkansing met een geplande 230km rit (in een mooie kruisende lus zodat ik makkelijk kan stoppen als het weer misgaat).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
Voor de mensen die een 39 binnenblad overwegen bij een 50-34 combi.

Shimano vindt dat de 39 niet compatibel is met de 50 en dat heeft een reden. Als je de binnenkant van de 50 bekijkt zie je dat het blad schuin loopt. De ketting glijdt als het ware over deze "glijbaan" en "valt" perfect op de 34.

De tanden van de 39 staan wat hoger dan die van de 34. Dit betekent dat de ketting vanaf de 50 naar de zijkant van de 39 geleid wordt en er niet bovenop valt zoals het hoort.

In de praktijk gaat het meestal goed. Wat belangrijk te onthouden is dat je, als het even kan, niet in een keer van de 50 maar de 39 gaat terwijl je in de 3 (oid) kleinste kransjes van je cassette zit. Dan is de kans het grootst dat de ketting letterlijk tussen de twee voorbladen komt. In het meest gunstige scenario mag je je best doen om de ketting er weer tussen uit te krijgen (dat gaat niet heel makkelijk). In het scenario waarbij je onder druk schakelde kun je je ketting zodanig tussen je bladen trekken dat ook je blad en/of bladbouten beschadigd worden. Dat is dan einde oefening voor die dag.
Als je ketting in het midden van de cassette ligt of hoger en je trapt niet volle bak tijdens het schakelen gaat het wel altijd goed.

50-39 werkt wel, ondanks dat Shimano vindt van niet. Maar wel met een paar kanttekeningen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12

Phydomir

Dennis

Knoop doorgehakt en een nieuwe fiets besteld. Het is uiteindelijk een Sensa Guilia Evo Int. met Ultegra Di2 geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXquGeOdXRRHgyMORZo3aw5YXIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQcfN8kWp3ipHFhKT2MmTRfm.png?f=fotoalbum_large

Zou met 4 tot 6 weken geleverd moeten worden.

*O* *O* *O* *O*

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26
SirLenncelot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:39:

Ik zou denk ik beginnen met een sportmedische keuring inclusief een volledig bloedbeeld analyse.

Dan weet je in ieder geval of in de basis alles goed is. Als daar niets geks uitkomt, is denk ik de volgende stap de medische molen in via de huisarts... voor zover ik weet kun je niet rechstreeks bij een sportarts terecht. En daarnaast is een sportarts een generalist en lijkt mij dat hij je ook zal moeten doorsturen naar een specialist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Om lekker te fietsen icm 50-34 kan je ook denken aan bijvoorbeeld een 11-30 cassette te monteren ipv 11-25.
Daardoor heb je meer bereik icm zowel de 50 en 34 en zit je niet continu te wisselen tussen de voorbladen.

Op mijn Emonda heb ik deze combi ook (voornamelijk voor klimwerk) maar op het vlakke werkt dit ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:10
ElGreco schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:21:

Shimano vindt dat de 39 niet compatibel is met de 50 en dat heeft een reden. Als je de binnenkant van de 50 bekijkt zie je dat het blad schuin loopt. De ketting glijdt als het ware over deze "glijbaan" en "valt" perfect op de 34.

De tanden van de 39 staan wat hoger dan die van de 34. Dit betekent dat de ketting vanaf de 50 naar de zijkant van de 39 geleid wordt en er niet bovenop valt zoals het hoort.

In de praktijk gaat het meestal goed. Wat belangrijk te onthouden is dat je, als het even kan, niet in een keer van de 50 maar de 39 gaat terwijl je in de 3 (oid) kleinste kransjes van je cassette zit. Dan is de kans het grootst dat de ketting letterlijk tussen de twee voorbladen komt. In het meest gunstige scenario mag je je best doen om de ketting er weer tussen uit te krijgen (dat gaat niet heel makkelijk). In het scenario waarbij je onder druk schakelde kun je je ketting zodanig tussen je bladen trekken dat ook je blad en/of bladbouten beschadigd worden. Dat is dan einde oefening voor die dag.
Als je ketting in het midden van de cassette ligt of hoger en je trapt niet volle bak tijdens het schakelen gaat het wel altijd goed.

50-39 werkt wel, ondanks dat Shimano vindt van niet. Maar wel met een paar kanttekeningen.
Bij AbsoluteBlack geven ze op dat het bij hun bladen minimaal 12 en maximaal 16 tanden moet verschillen. Sindsdien rij ik 50-38.

Dat van die 16 tanden staat hier, dat van die 12 tanden kan ik op eens niet meer vinden 8)7
https://absoluteblack.cc/...-9100-ultegra-8000-round/

Afbeeldingslocatie: https://phosphor.utils.elfsightcdn.com/?url=https%3A%2F%2Fscontent-ord5-1.cdninstagram.com%2Fv%2Ft39.30808-6%2F343916544_246609294542072_873060410253031491_n.jpg%3Fstp%3Ddst-jpg_e35_s750x750_sh0.08%26_nc_ht%3Dscontent-ord5-1.cdninstagram.com%26_nc_cat%3D108%26_nc_ohc%3DQi8jthNQqU8AX-5NEW9%26edm%3DAPU89FAAAAAA%26ccb%3D7-5%26oh%3D00_AfBmWD2jBFnZikW5GO2MtsUax4KFpyqgoU1QzCqEJqIbOw%26oe%3D646F2351%26_nc_sid%3Df4eaf9

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Train je deze hoeveelheden ook altijd, of neem je dit (en deze merken etc) alleen tot je bij zulk soort ritten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Shimano heeft (iig bij de 9000 serie) 52-36 en 52-38 maar dat zijn wel 2 verschillende types 52 bladen.
Schakelrampjes die dus net ff anders zijn.

Werkt een andere combi ook, vaak wel maar je loopt kans dat je ketting er eerder af valt (of erger tussen de bladen in komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 07:53
Bovenstaande, paar berichten hierboven of op vorige pagina, is iets waar ik ook mogelijk tegenaan loop. Heb nu ook een triple en ga binnenkort naar een compact. Afgelopen vrijdag op weg naar een concert in Dortmund een tussenstop gemaakt bij Rose Bikes in Bocholt en de knoop doorgehakt en mij verblijd met een Pro SL 105 disc. Toch een mooie upgrade tov mijn 8 jaar oude Trek 1.2 met Sora. Levertijd van pakweg 2 weken, dus helaas voor de Elfstedentocht niet binnen.

Checkte ik gisteravond de ketting van mijn Trek, bleek die al aan vervanging toe te zijn. En dat na 1200km. De voorgaande keren reed ik 2700-2800 mee voor vervanging. Cassette zit wel op 6700km, dus wellicht dat dat een reden is. Die vervang ik eigenlijk alleen als het moet. Denk dat dit ook de 2e cassette is sinds ik de Trek 8 jaar geleden gekocht heb en daar is zo'n 16k mee gereden.
Vervangen we beide maar. Weet nog niet of de Trek als backup blijft of dat ie naar zoon gaat, die binnenkort een 1e 1/8e tri gaat doen, maar nog geen racefiets heeft. Kan ook zijn dat ie opteert voor een vintage fiets (waar wellicht ook nog één en ander aan vervangen moet worden) van fietsmaat.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Kluus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:48:
[...]

Ik weet niet zeker of dat je gaat helpen met jouw probleem, want met een kleinere cassette komen de kransjes die jij blijkbaar meer gebruikt nóg een stapje verder naar binnen te liggen, dus op het grote blad ga je alleen maar schuiner rijden.

Waarom schakel je niet eerder naar het binnenblad? Er is altijd wat overlap, ook op je 50/34, als je op de 50-21 voor zit en je wil nog lichter kan je naar de 34-15 en heb je weer een rechtere lijn in het fijnere bereik van je cassette.

Dit inderdaad, ook uit eigen ervaring. Wil je met die 50 het meeste kunnen rijden, dan moet je juist niet kleinere kransjes achter hebben. Nadeel is dan wel dat je grotere sprongen hebt, wat ook niet altijd lekker werkt. Dus aan het eind van het verhaal maar een andere crank gestoken. De 50/34 snap ik sowieso ook niet zo goed voor in NL, maar volgens mij is het ook een steeds minder verkochte combinatie.
ElGreco schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:21:

Zoiets heb ik ook vernomen idd, bij het schakelen van groot naar klein gaat de ketting dan met de rollers op de tanden liggen ipv er tussen, dus dan zit het niet lekker en kan het alle kanten op schieten. De 'normale' combinaties zijn zo geoptimaliseerd dat het dan wel precies goed valt.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
mhr-zip schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Train je deze hoeveelheden ook altijd, of neem je dit (en deze merken etc) alleen tot je bij zulk soort ritten?
Bij wat langere ritten in het weekend zit ik er dicht tegenaan. Wel sinds april wat minder gefietst, maar nog steeds 1x per week iets van vier uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Rednas_N schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:24:
Gek voorstel misschien als je in de polder fietst, maar misschien is een 11-34 cassette wat voor je?
Op een 11-28 heb je 28, 25, 23, 21, 19, 17, 15, 14, 13, 12, 11.
Op een 11-34 heb je 34, 30, 27, 25, 23, 21, 19, 17, 15, 13, 11

De (grotere) kransjes die jij veel gebruikt zitten daarbij twee kransjes naar buiten geschoven en dan kan je dus met een rechtere kettinglijn fietsen. De ontbrekende 12 en 14 ga je pas missen bij snelheden boven de 40 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Phydomir schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:51:
Knoop doorgehakt en een nieuwe fiets besteld. Het is uiteindelijk een Sensa Guilia Evo Int. met Ultegra Di2 geworden.

[Afbeelding]

Zou met 4 tot 6 weken geleverd moeten worden.

*O* *O* *O* *O*
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets, maar de dame in kwestie heet wel Giulia en niet Guilia ;)

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Rij ik gisteren een rondje over de dijk, motorrijder achter me. En dan hoor ik ineens een stem:

A lonely rihder here on zhis dike. Zhe peluhton is noohwhere to be seen. Finally sum good weatzher after all zhe raihn from zhe past weekz. But zhis rider is still zuffering a lot. Let's zee if he can stay uhweey from the peloton.

Now back to zhe kommentehtors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 21:34

Bezulba

Formerly known as Eendje

BreadFan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:15:
Rij ik gisteren een rondje over de dijk, motorrijder achter me. En dan hoor ik ineens een stem:

A lonely rihder here on zhis dike. Zhe peluhton is noohwhere to be seen. Finally sum good weatzher after all zhe raihn from zhe past weekz. But zhis rider is still zuffering a lot. Let's zee if he can stay uhweey from the peloton.

LOL

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 21:00
SirLenncelot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Bij wat langere ritten in het weekend zit ik er dicht tegenaan. Wel sinds april wat minder gefietst, maar nog steeds 1x per week iets van vier uur.
en hoe start je je fietsdag? neem je maaltijden 2/2,5 uur van te voren in? of zet je je wekker 1 uur voor de rit en gooi je er snel wat eten in? Teveel eiwitten/vetten kan ook voor grote ballast zorgen in je maag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-10 16:31
Terugkomend op eerdere Tweakers die een manier zochten om hun fiets met schijfremmen te kunnen plaatsen op een Thule Outride 561. Je kunt een, relatief, dure adapter online kopen maar de echte Tweaker met draaibank kan ook van de originele qr bevestiging een steekas/thru axle bevestiging maken.

Enige wat je hiervoor hoeft te doen is het qr gedeelte te verwijderen en de standaard bus iets verder opdraaien tot 12 mm en je kunt je fietst middels steekas bevestigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
dfbt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:17:
[...]

en hoe start je je fietsdag? neem je maaltijden 2/2,5 uur van te voren in? of zet je je wekker 1 uur voor de rit en gooi je er snel wat eten in? Teveel eiwitten/vetten kan ook voor grote ballast zorgen in je maag.
Wat je zegt klopt, maar daar was afgelopen zondag totaal geen sprake van aangezien we een uur later gestart zijn dan gepland en ik mijn ontbijt wel op tijd had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
SirLenncelot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Ik bedoelde het aantal koolhydraten, niet het aantal uur (en dat haal ik niet helemaal uit je antwoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
SirLenncelot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Wat je zegt klopt, maar daar was afgelopen zondag totaal geen sprake van aangezien we een uur later gestart zijn dan gepland en ik mijn ontbijt wel op tijd had gehad.
Tja.. T lichaam blijft een gek ding , en elke keer zijn reacties verschillend. Ik had afgelopen Hemelvaartsdag een rondje 120 km gefietst, de zelfde sportdrank en eten ( snelle Jelle en wat action repen) die ik al 3 jaar gebruik tijdens t fietsen en nergens last van. Afgelopen zondag heb ik ongeveer 110 km gefietst met i.p.v. 2 sportdrank bidons gewoon 1 meegenomen en 2 snelle Jelle. Heb zondag na t fietsen wel ongeveer 3/4x op de wc gezeten met flinke buikpijn. Of het eten van ochtend, avond ervoor of van vrijdag ( wat vetter) nog allemaal meespelen ( geen idee).

Overgeven van wielrennen heb ik nu een paar x gezien in mijn leven:
door een veel te harde inspanning( bij jou niet t geval)
flink zouttekort i.c.m. hitte ( kan bij marmotte wel t geval zijn) (gister was t stiekem ook best snel warm terwijl ik onderweg wel 60-70% van wielrenners nog met winterspullen/arm en of beenstukken zag rijden)
een hele volle maag, die tijdens rit steeds gevulder wordt

[ Voor 6% gewijzigd door dfbt op 22-05-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04:35
BreadFan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:15:

Ik was huilend van het lachen van de dijk afgerold denk ik. Fan-tas-tisch.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:48:
[...]

Ik zit even te kijken, maar met een 11-25 cassette, 90 rpm rij je:

50x19 = 30.3 km/h
50x17 = 33.8 km/h

Op een 11-25 zitten
11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25

Dan rij je "dus" in het 4e cq 5e kransje. Als je dat niet "goed" kunt doen op het buitenblad zit er iets niet goed qua afstelling, lijkt me.

Als je beslist binnenblad wilt rijden dan zit je idd. op 34x13 cq. 34x12 op 30.1 cq. 32.5 km/h wat stukken schever is qua kettinglijn. Als je Di2 hebt dan wil je achter-derailleur niet eens op de laatste 2 kransjes op het binnenblad, dus die wil je sowieso vermijden.

Heel eerlijk: Als je gemiddeld 30-31 km/h rijdt op het vlakke (dus kruis-snelheid 32-33) én je wilt (nog) binnenblad rijden bij 90 rpm dan moet je al een 39 binnenblad hebben, vrees ik. Maar een buitenblad zou "gewoon" goed moeten lopen in de genoemde versnellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Ik zit even te kijken, maar met een 11-25 cassette, 90 rpm rij je:

50x19 = 30.3 km/h
50x17 = 33.8 km/h

Op een 11-25 zitten
11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25

Dan rij je "dus" in het 4e cq 5e kransje. Als je dat niet "goed" kunt doen op het buitenblad zit er iets niet goed qua afstelling, lijkt me.

Als je beslist binnenblad wilt rijden dan zit je idd. op 34x13 cq. 34x12 op 30.1 cq. 32.5 km/h wat stukken schever is qua kettinglijn. Als je Di2 hebt dan wil je achter-derailleur niet eens op de laatste 2 kransjes op het binnenblad, dus die wil je sowieso vermijden.

Heel eerlijk: Als je gemiddeld 30-31 km/h rijdt op het vlakke (dus kruis-snelheid 32-33) én je wilt (nog) binnenblad rijden bij 90 rpm dan moet je al een 39 binnenblad hebben, vrees ik. Maar een buitenblad zou "gewoon" goed moeten lopen in de genoemde versnellingen.
Ja eens, dat was ook mijn conclusie. Wat ik bedoelde is dat een 11-25 tov een 11-28 het "probleem" van @Rednas_N op zich niet oplost omdat je dan alleen maar verder naar binnen gaat met kleinere kransjes.

Maar ik denk ook dat, als die kruissnelheid klopt, dit eerder in de afstelling ligt, wanneer hij op de 50-19 ergens aanloopt. Dat, of trimming van je voorderailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Rednas_N ik rij met een 50/34 en een 11/28 10 speed cassette, cruise snelheid wisselt nogal eens, maar is denk ik vergelijkbaar.. , op een duurritje met een deel wind tegen en een deel wind mee kan je met 200 watt zomaar 28 of 36 rijden..
cadans bij 200 watt is zo rond de 80, bij hogere intensiteit gaat de cadans en de snelheid omhoog..

ik let er eigenlijk nooit op, maar op de 50 voor zit ik denk ik meestal in het midden van de cassette: kransje 4/5/6 (14, 15, 17). Bij hogere intensiteit, veranderd er niet zoveel, power, cadans en snelheid gaan allemaal omhoog .. en rij ik denk ik het meeste op de 15 en 17.

blijft allemaal op het midden van de cassette...

het gaat mij zelfs om redelijk low budget tiagra spul, met je materiaal is denk ik niet zoveel mis, het zit zoals andere ook al aangaven eerder in de afstelling.

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:50
SirLenncelot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Had je niet gewoon last van de zon? Ik krijg bij de hoge zonintensiteit van de afgelopen snel last van de zon op mijn hoofd. Mijn huidige Kask Protone helm heeft lekker veel ventilatie, maar met de jaren neemt de hoeveelheid hoofdhaar nogal af. En ik heb een hoogblonde haarkleur.

Bij mij zijn de symptomen van een (beginnende) zonnesteek ook dat ik misselijk en duizelig word, nauwelijks nog vermogen kan trappen bij een steeds intens wordende koppijn.

Oplossing bij mij (naast genoeg drinken en mezelf te dwingen genoeg te eten) is een bandana onder de helm. Simpel wit ding van Ali die de zon blokkeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 21:34

Bezulba

Formerly known as Eendje

chielmi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:17:
[...]

Had je niet gewoon last van de zon? Ik krijg bij de hoge zonintensiteit van de afgelopen snel last van de zon op mijn hoofd. Mijn huidige Kask Protone helm heeft lekker veel ventilatie, maar met de jaren neemt de hoeveelheid hoofdhaar nogal af. En ik heb een hoogblonde haarkleur.

Bij mij zijn de symptomen van een (beginnende) zonnesteek ook dat ik misselijk en duizelig word, nauwelijks nog vermogen kan trappen bij een steeds intens wordende koppijn.

Oplossing bij mij (naast genoeg drinken en mezelf te dwingen genoeg te eten) is een bandana onder de helm. Simpel wit ding van Ali die de zon blokkeert.
Bijkomend voordeel; als je flink gezweet hebt in de zon en het gaat opeens regenen loopt het zweet niet direct je ogen in. Altijd fijn om nog wat te kunnen zien op de fiets.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman

Zo'n hoge hartslag (bij een voor wat je aangeeft voor jouw comfortabele inspanning) lijkt me niet direct door je maag te komen. Heb je niet misschien iets onder de lede, buikgriepje ofzo?

Wat @mhr-zip ook al vraagt, maakt het op zich wel uit of je de voeding gewoon bent in je trainingsritten, al zouden de gangbare sportvoedingsmerken toch niet zo snel tot braken moeten leiden, tenzij je echt veels te veel koolhydraten binnen hebt genomen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• jasperdeman
pier87 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Ik prijs mezelf zeker gelukkig. Bedankt voor je tips. Inmiddels heb ik voor de korte termijn oplossing in de vorm van huur- en leenfietsen. Kan ik wat stressvrijer kijker naar de lange termijn.

Hier btw het resultaat van de impact, in het eerste plaatje lijkt het nog mee te vallen omdat het frame nog bij elkaar wordt gehouden door ketting en de Di2/remkabels, maar de verdere plaatjes... ;w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Got3EhZDoEWjI6tw7vIzDgMwiE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpAiXwY0WGyl7aMJvaTIO9o8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImoR-49KaUQIMhELM7PTWmIjsXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2MmwIHJlHcu9IcyF2xx41hx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_8cn1l_RqS4RWx50me3iqMjciU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgKsvsqGnwxu7Xl3AcrRnTta.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Afgelopen augustus gestart met flink afvallen en trainen voor de Marmotte.(allereerste fietsdoel) Inmiddels van 120 kg naar 94 kg gegaan en ftp van 200 naar 270. Ben lekker aan t trainen, en zou samen met mijn neef de tocht gaan rijden. Nu is hij een week of 6 geleden geblesseerd geraakt en het gaat niet meer goed komen voor hem om de tocht te rijden. Hij was ook mijn vervoer daarheen ( zouden in zijn auto gaan)
en het is natuurlijk een paar x zo leuk om zoiets samen te doen i.p.v. alleen. Hij kan annuleren met annuleringsverzekering vanwege ziekte/blessure. Mijn verzekering is het nu aan het uitzoeken.. Flink beroerd van omdat ik een periode keihard mijn best heb gedaan en nu de tocht een jaar moet gaan opschuiven. Dan wordt t ook t plan om met 4 man te gaan, dan is bij 1 persoon uitval ook niet direct een annulering te verwachten voor de rest vd groep. we hadden bij een chaletje een gecombineerde reis inclusief starttickets geboekt. iemand een idee of je daar nog iets mee kan mocht er niet geannuleerd kunnen worden? Door verkopen aan iemand anders? of heb je dan gewoon pech? Al met al koste t toch een 1000 euro per persoon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
dfbt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:51:
Flink beroerd van omdat ik een periode keihard mijn best heb gedaan en nu de tocht een jaar moet gaan opschuiven.
Wat let je om alsnog de tocht te gaan rijden? Als ik keihard getraind had dan zou ik niet afhaken omdat m'n fietsmaatje geblesseerd is. Vervoer is toch wel op een of andere manier te regelen? En kan je niet een andere gegadigde vinden voor de tweede plek in het huisje?
Pagina: 1 ... 476 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).