Nu heb ik een nieuwe steekas besteld van Shimano waar je de hendel kan positioneren. Maar... moet ik dat ding nu wel/niet insmeren met vet?
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Bovenstaande kan ik het alleen maar mee eens zijn. Zelfs sinds 2 jaar een eigenaar van een racefiets. Hier ook overwogen tussen nieuw en tweedehands. Uiteindelijk weet je niet wat je koopt op marktplaats dus gekozen voor optie 2. Naar een Cube speciaalzaak geweest hier in de buurt. Wat gezeverd voor korting en uiteindelijk ipv 1050 900 betaald voor een Cube (met tiagra afwerking). Denk indien je 105-groep wilt je hier nog een €250,-??? bij moet optellen. Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik nog geen mankementen heb gehad. Of je dit bij een tweedehands wel zou hebben gehad is natuurlijk wel afwachten.Motorbike33 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:29:
[...]
Dit herken ik ook. Er wordt online (forums zoals dit, blogs, etc.) eigenlijk standaard geadviseerd om te beginnen met een 'goede tweedehands' van marktplaats. Nou zijn er af en toe wel pareltjes te vinden als je weet waar je naar moet zoeken (beter op merknaam dan op het woord racefiets, leeftijd is belangrijker dan afmontage), maar over het algemeen krijg je zeker in de wat lagere prijsklassen een oude, slecht onderhouden fiets.
Een enigszins gechargeerd voorbeeld:
Op marktplaats krijg je voor een budget van €500 een 8-10 jaar oude 105 die de laatste 5 jaar geen onderhoud meer heeft gehad. De komende twee jaar is er twee keer voor €250 onderhoud nodig om slijtageonderdelen te vervangen (kettingbladen, cassette, ketting, lagers, banden, kabels). In totaal ben je €1000 armer.
Alternatief is om een splinternieuwe Sensa, Cube, Canyon te kopen. Ben je ongeveer €200 duurder uit en heb je een gloednieuwe Tiagra/105 met schijfremmen en twee jaar lang zo goed als geen onderhoud. Als je restwaarde meeneemt is die fiets sowieso meer dan €200 meer waard dan de inmiddels 10-12 jaar oude MP fiets.
Maar aangezien je net begint is het ook lastig om te kijken of iets er nog goed uit ziet of juist niet. Vandaar dat ik voor een nieuwe heb gekozen
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Of dat bij jou ook zo is zal ik komend weekend beoordelen.
Helemaal mee eens. Ik kan mij wel voorstellen dat mensen die het even willen uitproberen wel tegen het hoger bedrag aanhikken. Mentaal is de schade kleiner als je na een seizoen denkt meh, dat fietsen is niets voor mij.Motorbike33 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:29:
[...]
Dit herken ik ook. Er wordt online (forums zoals dit, blogs, etc.) eigenlijk standaard geadviseerd om te beginnen met een 'goede tweedehands' van marktplaats. Nou zijn er af en toe wel pareltjes te vinden als je weet waar je naar moet zoeken (beter op merknaam dan op het woord racefiets, leeftijd is belangrijker dan afmontage), maar over het algemeen krijg je zeker in de wat lagere prijsklassen een oude, slecht onderhouden fiets.
Een enigszins gechargeerd voorbeeld:
Op marktplaats krijg je voor een budget van €500 een 8-10 jaar oude 105 die de laatste 5 jaar geen onderhoud meer heeft gehad. De komende twee jaar is er twee keer voor €250 onderhoud nodig om slijtageonderdelen te vervangen (kettingbladen, cassette, ketting, lagers, banden, kabels). In totaal ben je €1000 armer.
Alternatief is om een splinternieuwe Sensa, Cube, Canyon te kopen. Ben je ongeveer €200 duurder uit en heb je een gloednieuwe Tiagra/105 met schijfremmen en twee jaar lang zo goed als geen onderhoud. Als je restwaarde meeneemt is die fiets sowieso meer dan €200 meer waard dan de inmiddels 10-12 jaar oude MP fiets.
Er is echter nog een aspect wat er bij komt kijken. Een "beginner" zal in eerste instantie geen idee hebben van materiaal en waar naar gekeken moet worden bij de aanschaf. Wat is belangrijk qua slijtage en waar moet je doorheen kijken.
Een compleet versleten stuurlint valt direct op terwijl deze goedkoop te vervangen is. Of een remkabeltje wat niet zo mooi meer uitziet. Maar een afgesleten kettingblad, waarbij je bij oudere modellen best goed moet zoeken om die te vinden, toch wel een stuk duurder is in vervanging, valt niet op.
Als je niemand hebt die met je mee wil kijken (ter plekke en niet naar plaatjes op het internet) is een instap model van 1200,- toch wel verstandiger uiteindelijk. Bevalt het niet, zal het minder moeite om deze te verkopen, schat ik in, dan iets van 10 jaar oud wat compleet afgeleefd is.
Laatst kwam er ook een advertentie hier voorbij van iemand die fietsen verkocht voor rond het omslagpunt van 500,-. Prachtige verhalen er bij. Maar als je naar de fietsen in het assortiment keek (meerdere advertenties op MP) waren ze allemaal stuk voor stuk niet meer dan 200,- waard en qua reparaties zat je makkelijk richting de 400-500 te kijken, zo niet meer, want de "nieuwe" DuraAce wielen waren compleet versleten stiekem.
Dit soort partijen maken ook flink misbruik van een nieuweling die blanco in deze wereld instapt. Ik mag hopen dat de kans dat je zo opgelicht wordt in een winkel een stuk lager is.
haha ik heb hetzelfde met mijn Scott uit 2014, een triple met tiagra. Als het eenmaal lekker loopt is het prima, maar voordat je daar bent...DikkieDick schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:47:
[...]
Mijn Trek uit 2015 heeft een triple met Sora.De volgende wordt idd ook 2x11. Verwacht/hoop/vermoed dat het ook iets soepeler gaat lopen, want 3 bladen afstellen voor was toch wel een dingetje. :-)

Mijn fietsen zien er ruig en snel uit, maar dat is totaal niet representatief over mijzelf.wisselwerking schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:34:
[...]
Of dat bij jou ook zo is zal ik komend weekend beoordelen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Jep en die besparen ook meestal op de fietsbel, scheelt toch weer een paar gram.la_fusion schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:14:
Hebben daarom allemaal die mannen van 65 met een bierbuik zo'n overdreven dure Pinarello?
Ik moet zeggen, geluidloos laten lopen is me in 8 jaar nog niet echt gelukt. Met name het buitenblad. Als ik overigens de shifter indruk tijdens het rijden (wil je ook niet de hele weg) zodat ie nog iets verder lijkt opgeschakeld (richting het niet aanwezige 4e blad :-) ) dan is het beter, maar in de fijnafstelling krijg ik het niet voor elkaar. En diverse LFB's hebben het op de 1 of andere manier ook niet voor elkaar gekregen. Met volgens mijn kettingtester versleten ketting (veel te vroeg) en mogelijk versleten cassette, maar ik zie dat zelf nooit zo goed, gaan we maandag toch maar de Elfstedentocht fietsen. Woensdag de nieuwe fiets ophalen. Of als ik echt zin heb haal ik morgen nog een nieuwe ketting en cassette. Kan ik straks de nieuwe eigenaar van mijn Trek blij maken.schilderstape schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:40:
[...]
haha ik heb hetzelfde met mijn Scott uit 2014, een triple met tiagra. Als het eenmaal lekker loopt is het prima, maar voordat je daar bent...
aka pluim003
Fietsbel, ik heb hem, gebruik hem regelmatig, ebiker hoort niks, ik roep keihard dingdong, dat hoort ie wel, je passeert en ebiker zegt dat je ook wel had mogen bellen. Ja, dat deed ik al 6x. Grumbl.Cloclo100 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:15:
[...]
Jep en die besparen ook meestal op de fietsbel, scheelt toch weer een paar gram.
aka pluim003
Hier een aluminium Specialized 105 triple uit 2014, destijds nieuw gekocht. Afstellen van de derailleur was idd een ramp tot ik bedacht de binnenkabel eens te vervangen: sindsdien schakelt alles weer prima.schilderstape schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:40:
[...]
haha ik heb hetzelfde met mijn Scott uit 2014, een triple met tiagra. Als het eenmaal lekker loopt is het prima, maar voordat je daar bent...
Overigens had ik laatst als huurfiets een Eddy Merckx SanRemo76 uit 2020 ergens, carbon frame met Ultegra en schijfremmen. Die fiets was nieuw 3x zo duur als mijn Specialized maar na 300km gereden te hebben vond ik de 'rijervaring' zeer vergelijkbaar. Misschien is de fiets 'iets' lichter en schakelt 'iets' beter maar ik zou het prijsverschil er niet voor over hebben.
Fietsen is ook emotie..euchromatic schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:19:
[...]
Hier een aluminium Specialized 105 triple uit 2014, destijds nieuw gekocht. Afstellen van de derailleur was idd een ramp tot ik bedacht de binnenkabel eens te vervangen: sindsdien schakelt alles weer prima.
Overigens had ik laatst als huurfiets een Eddy Merckx SanRemo76 uit 2020 ergens, carbon frame met Ultegra en schijfremmen. Die fiets was nieuw 3x zo duur als mijn Specialized maar na 300km gereden te hebben vond ik de 'rijervaring' zeer vergelijkbaar. Misschien is de fiets 'iets' lichter en schakelt 'iets' beter maar ik zou het prijsverschil er niet voor over hebben.
Ik fiets ook al 5 jaar op een alu-racer van ongeveer 1000 euro nieuw..
Onlangs een dag gefietst op een fiets van 7000 euro..
Het fietst inderdaad wel iets beter en qua groepenset net allemaal wat fijner, maar of het die 7k waard is?
Misschien 3k wel, de overige 4k is gewoon omdat je dan een bad-ass fiets hebt..
Beetje een vergelijking tussen een instapmodel Opel Astra of een dikke Audi S3 full option..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Mijn Specialized viel destijds al in het premium aluminium segment (voor wat dat waard is...), dus een betere vergelijking is wellicht Golf R tegenover een Audi S3. Maar idd: emotie. Het helpt als je blij wordt van je fietsverstappen33 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:30:
[...]
Beetje een vergelijking tussen een instapmodel Opel Astra of een dikke Audi S3 full option..
Gisteravond direct een bezoekje gebracht richting de Decathlon om wat spullen te halen, afgezien van kleding/helm/schoenen (niet direct het duurste) ook wat extra zaken gehaald om aanpassingen op de fiets te kunnen maken of om een band te kunnen plakken, etc.
Zeker omdat het een mooi een zonnig weekend wordt verwacht ik dat ik wel wat kilometers ga rijden
Mensen kopen vaak een hond die op ze lijkt, maar een fiets die lijkt op hoe ze zouden willen zijn.ElGreco schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:41:
[...]
Mijn fietsen zien er ruig en snel uit, maar dat is totaal niet representatief over mijzelf.

Hij wil.
Veel plezier en veilige kilometers..nwagenaar schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:10:
Zoals gisteren aangegeven heb ik een 1 jaar oude Triban RC120 op de kop kunnen tikken; deze geinspecteerd en een stukje mogen rijden. Geen issues en-of beschadigingen vernomen, dus ik heb een happy beginner in wording![]()
Gisteravond direct een bezoekje gebracht richting de Decathlon om wat spullen te halen, afgezien van kleding/helm/schoenen (niet direct het duurste) ook wat extra zaken gehaald om aanpassingen op de fiets te kunnen maken of om een band te kunnen plakken, etc.
Zeker omdat het een mooi een zonnig weekend wordt verwacht ik dat ik wel wat kilometers ga rijden
En banden plakken doen we niet he.. Gewoon een nieuwe meenemen en vervangen on the spot..
Pfft, beter gewoon gelijk een set mooie TLR velgen kopen en TL banden. Dan kan je überhaupt niet lek rijdenverstappen33 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:20:
En banden plakken doen we niet he.. Gewoon een nieuwe meenemen en vervangen on the spot..
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ach ieder zijn ding, TL is leuk voor mensen die wedstrijden rijden en dus niet willen stilstaan bij een klein lekje..Phydomir schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Pfft, beter gewoon gelijk een set mooie TLR velgen kopen en TL banden. Dan kan je überhaupt niet lek rijden![]()
Ik ben maar een recreatieve rijder, en heb binnen 5 minuten een nieuwe binnenband erop liggen.. ik rij niet wekelijks lek, hooguit 1x per jaar..
Daarnaast heb ik niet het extra onderhoud en gesmeer met sealant.
hehe ja wij hebben thuis een Riesenschnauzer, maar ik zie zelf nog weinig overeenkomsten... zal mn vrouw vanmiddag even vragenklaaas schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:12:
[...]
Mensen kopen vaak een hond die op ze lijkt, maar een fiets die lijkt op hoe ze zouden willen zijn.
Maarja met alle upgrades die ik door de jaren heen gedaan had kwam ik voor een gelijkwaardige SL7 op een behoorlijk prijskaartje uit. Dat was even slikken, maar nu geniet ik wel van de fiets, en ik fiets er genoeg voor zullen we maar zeggen.
De pijn van het kopen voel je maar 1 keer.Kluus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:36:
Tsja dure fietsen, ik ben ooit (weer) begonnen met een Tarmac SL4, die scheurde, toen kreeg ik een Tarmac SL5, ook die scheurde en toen heb ik een poosje heel tevreden gereden met een Tarmac SL6 totdat ik toch echt maar eens de stap richting schijfremmen wilde maken, dat werd mijn huidige Tarmac SL7.
Maarja met alle upgrades die ik door de jaren heen gedaan had kwam ik voor een gelijkwaardige SL7 op een behoorlijk prijskaartje uit. Dat was even slikken, maar nu geniet ik wel van de fiets, en ik fiets er genoeg voor zullen we maar zeggen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
3x. Je vergeet het moment van de 1e kras en het moment dat je hem total loss rijdt
Hij wil.
Dat is wel veel pech, knap dat je toch merk trouw blijft..Kluus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:36:
Tsja dure fietsen, ik ben ooit (weer) begonnen met een Tarmac SL4, die scheurde, toen kreeg ik een Tarmac SL5, ook die scheurde en toen heb ik een poosje heel tevreden gereden met een Tarmac SL6 totdat ik toch echt maar eens de stap richting schijfremmen wilde maken, dat werd mijn huidige Tarmac SL7.
Ikzelf zit ook te kijken naar een nieuwe fiets, binnenkort een bikefit om te kijken welke fiets het best bij me past en welke "aanpassingen" nodig zijn..
En dan maar eens rustig een bestelling plaatsen.
Ik ben nu 42, en denk dat ik nog 7-8 jaar de mogelijkheid heb om echt "grote" prestaties kan neerzetten..
Zo heb ik nog een bucketlijst met legendarische ritten/evenementen die ik wil fietsen..
Tuurlijk kan dat ook na mijn 50e, maar ik weet dat ik nu nog geen beperkingen heb, geen idee hoe ik erbij loop als ik 50+ ben.
En ik ben ook niet iemand die elk jaar een nieuwe fiets koop, dus nu 1x goed geld uitgeven en dan 7-8 jaar genieten, en dan zien we wel weer verder.
Ja klopt, ik heb daar ook over getwijfeld toen ik die laatste Specialized kocht, maar aangezien het toch een goed merk is wat bij mijn weten niet per se bekend staat om scheurende frames houd ik het toch gewoon op pech inderdaad. En daarnaast was het altijd keurig en zonder enige discussie opgelost onder garantie, dus dan durf ik het gokje wel weer aan.verstappen33 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:43:
[...]
Dat is wel veel pech, knap dat je toch merk trouw blijft..
Ikzelf zit ook te kijken naar een nieuwe fiets, binnenkort een bikefit om te kijken welke fiets het best bij me past en welke "aanpassingen" nodig zijn..
En dan maar eens rustig een bestelling plaatsen.
Ik ben nu 42, en denk dat ik nog 7-8 jaar de mogelijkheid heb om echt "grote" prestaties kan neerzetten..
Zo heb ik nog een bucketlijst met legendarische ritten/evenementen die ik wil fietsen..
Tuurlijk kan dat ook na mijn 50e, maar ik weet dat ik nu nog geen beperkingen heb, geen idee hoe ik erbij loop als ik 50+ ben.
En ik ben ook niet iemand die elk jaar een nieuwe fiets koop, dus nu 1x goed geld uitgeven en dan 7-8 jaar genieten, en dan zien we wel weer verder.
Om de twee jaar een "nieuwe" fiets heeft trouwens ook voordelen.
@klaaas eerste krasjes zijn wel een dingetje ja
Maar ik probeer mezelf mentaal wel zo in te stellen dat hoe duur een fiets ook is, het blijft een gebruiksvoorwerp, fietsplezier gaat voor alles.
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 26-05-2023 10:53 ]
Tubeless voordeel is niet alleen het niet lek rijden. Maar ook met lagere bandenspanning kunnen rijden.verstappen33 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:35:
[...]
Ach ieder zijn ding, TL is leuk voor mensen die wedstrijden rijden en dus niet willen stilstaan bij een klein lekje..
Ik ben maar een recreatieve rijder, en heb binnen 5 minuten een nieuwe binnenband erop liggen.. ik rij niet wekelijks lek, hooguit 1x per jaar..
Daarnaast heb ik niet het extra onderhoud en gesmeer met sealant.
Geeft wat meer comfort
(en idd zitten er ook nadelen aan, die punten die je opnoemt bijv... en als je toch een binnenband moet steken dan is het een gigantisch gepruts en geklaai
En pluggen! Ik heb nu al een aantal keer mezelf en laatst ook een fietsmaatje kunnen redden met een Dynaplug. In dat laatste geval waren er ook nog wat biba aanhangers bij en die waren ook onder de indruk, die zaten in eerste instantie natuurlijk al klaar met de popcorn toen die gast met tubeless lek reed.Flipmo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:46:
[...]
Tubeless voordeel is niet alleen het niet lek rijden. Maar ook met lagere bandenspanning kunnen rijden.
Geeft wat meer comfort
(en idd zitten er ook nadelen aan, die punten die je opnoemt bijv... en als je toch een binnenband moet steken dan is het een gigantisch gepruts en geklaai)
Maar verder eens, het gaat vooral om comfort en in minder merkbare mate rolweerstand. Eventueel minder lek rijden zie ik persoonlijk meer als een bijkomend voordeel en gaat dus ook niet altijd op.
[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 26-05-2023 11:24 ]
Heb je een linkje met welke je gebruikt?Kluus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:49:
[...]
En pluggen! Ik heb nu al een aantal keer mezelf en een fietsmaatje kunnen redden met een Dynaplug. In dat laatste geval waren er ook nog wat biba aanhangers bij en die waren ook onder de indruk, die zaten in eerste instantie natuurlijk al klaar met de popcorn toen die gast met tubeless lek reed.
Heb wel een setje bij me, met van die bruine plakkerige slierten.. Daar heb ik niet teveel vertrouwen in.
https://nl.aliexpress.com...82621825125680001957619_2
Maar welke ik dan precies moet hebben... zoveel keuze
[ Voor 24% gewijzigd door Flipmo op 26-05-2023 11:00 ]
Zeker, ik heb de Dynaplug Racer, maar nu zou ik eerder de Dynaplug Racer Pro kopen, op de weg heb je niet zo veel aan die dikke ronde pluggen namelijk en hier kun je wat meer spitse in kwijt:Flipmo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:58:
[...]
Heb je een linkje met welke je gebruikt?
Heb wel een setje bij me, met van die bruine plakkerige slierten.. Daar heb ik niet teveel vertrouwen in.
https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld
Maar welke ik dan precies moet hebben... zoveel keuze
https://www.futurumshop.n...re-repair-kit-zwart.phtml
Het zijn prijzige setjes voor wat het is dus ze zullen en ongetwijfeld lekker aan verdienen, maar wel het enige waarin ik vertrouwen heb dat ze eigenlijk altijd goed werken. Het gaat vooral om de messing kop die als een soort weerhaak werkt. Die "bacon strips" hoor ik ook veel problemen mee. Zijn wel meer tevreden Dynaplug gebruikers in dit topic ook geloof ik, onder andere ook @DDX en @havana volgens mij.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 26-05-2023 11:10 ]
"De exploitant van de veerdienst Maassluis-Rozenburg is donderdag 25-05 om 15.00 uur per direct gestopt en heeft het faillissement aangevraagd. De provincie heeft bussen van RET/RMC ingezet om gestrande reizigers naar de overkant te brengen.
Daarnaast is de KRVE (Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht) bereid gevonden om haar professionele fiets-voetveer in te zetten. Beide rijden/varen vanaf 19.00 uur donderdagavond tot middernacht om alle reizigers over te brengen.
Vanaf vrijdagochtend 6.00 uur tot 15.00 uur in de middag wordt er een fiets-voetveer ingezet. Vanaf 15.00 rijden er bussen. Zaterdag wordt er een fiets-voetveer ingezet tussen 6.00-9.00 uur en tussen 16.00 uur en 24.00 uur. De overige uren worden er bussen ingezet. Op beide pinksterdagen en dinsdag 30 mei wordt er de hele dag een fiets-voetveer ingezet.
Het autoveer Maassluis-Rozenburg is al sinds begin oktober vorig jaar uit de vaart.
De provincie heeft in het bedrijf Damen een partij gevonden die in principe bereid is het fiets-voetveer te continueren. Beide partijen zijn inmiddels in gesprek om afspraken te maken over een noodvoorziening. Damen is voornemens om voor de veerverbinding Maassluis-Rozenburg gebruik te maken van de waterbus Aqua Runner (of een vergelijkbaar fiets-voetveer). Dit fiets-voetveer, met een capaciteit van 130 passagiers, kan meerdere malen per uur worden ingezet aan beide zijden. Hierdoor kunnen er meer fietsers en voetgangers worden vervoerd dan met het huidige fiets-voetveer de Otter. De verwachting is dat Damen deze nooddienst op korte termijn kan starten. "
Bron: WOS
Misschien moeten ze meteen maar ff fietstunnel aanleggen bij die nieuwe tunnel die ze aan het leggen zijn. (Maasdeltatunnel)
[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 26-05-2023 11:33 ]
Er komt dus geen fietspad in de tunnel.. dat zou te duur worden.DDX schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:32:
Haha ik las het ja, wat een gepruts.
Misschien moeten ze meteen maar ff fietstunnel aanleggen bij die nieuwe tunnel die ze aan het leggen zijn. (Maasdeltatunnel)
Knettergek
Nou dat blijven varen lukt ook echtEr komt geen fietstunnel in de Maasdeltatunnel. Dat heeft de minister van Infrastructuur en Milieu in het najaar van 2013 besloten. Reden is dat het langzaam verkeer op de eerste plaats een aangelegenheid is van het regionale bestuur. Als reactie op dit besluit heeft Metropoolregio Rotterdam Den Haag een onderzoek laten uitvoeren naar nut en noodzaak van de fietstunnel in de Maasdeltatunnel. Met als belangrijkste onderzoeksvraag: Wat is de potentie van het (toekomstige) gebruik van de fietstunnel in relatie tot de bestaande veerpont tussen Maassluis en Rozenburg? Uit dit onderzoek blijkt dat de benodigde investering voor een fietstunnel (circa € 33 miljoen aanlegkosten, exclusief beheerkosten) niet opweegt tegen het aantal verwachte gebruikers; fietsers die in de huidige situatie al gebruik maken van de veerpont. De regionale bestuurders hebben op basis van het rapport besloten geen fietstunnel aan te leggen.
De provincie verzorgt het vervoer op de oeververbinding Maassluis – Rozenburg en heeft toegezegd dat deze in de toekomst blijft varen voor in elk geval fietsers en voetgangers.

Pontje wat ze afgelopen tijd hadden varen ging ook zo lekker vaak...
Ik kom uit deze regio, en heb met regelmaat het pondje gebruikt tijdens t fietsen. Vroeger ging die eens per 20 minuten en viel t wachten nog wel mee als je net aan kwam en hij ging ervandoor. Met de noodpond is dit naar 1 uur gegaan. Daar valt al bijna niet op te sturen. en Nu is alles klaar. Via de Benelux tunnel omfietsen is dus een optie, kost ongeveer 30-45 min extra aan tijd. Maar goed wat een drama.DDX schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:35:
[...]
Nou dat blijven varen lukt ook echt
Pontje wat ze afgelopen tijd hadden varen ging ook zo lekker vaak...
Stond toen even gek te kijken toen ik aan kwam fietsen vanuit Rozenburg en de grote pont niet zag.
Gelukkig had ik toen mooie timing om nood pontje te halen.
Mooie is ook dat de tunnel een Tol tunnel wordt totdat hij is afbetaald.DDX schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:32:
Haha ik las het ja, wat een gepruts.
Snap niet dat ze dit voor fietsers niet kunnen rond rekenen. Als ik kijk hoeveel fietsers/scooters er zowel dagelijks als in het weekend over heen gaan. Als je daar voor elke oversteek een euro voor vraagt , dan moet je toch echt wel een terugverdienmodel hebben neem ik aan.
of als ie heel blijft toch nog 1 keer, als je em weer verkoopt voor een fractie van de nieuwwaarde..klaaas schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:43:
[...]
3x. Je vergeet het moment van de 1e kras en het moment dat je hem total loss rijdt
https://www.parool.nl/ams...ca%20100%20miljoen%20euro.
Vraag me af wat die grote pont kost om te laten varen, daar gaat flink wat diesel alleen al doorheen per dag.Het college heeft 100 miljoen euro gereserveerd voor een brug aan de oostkant van Amsterdam.
Daarmee is de stad er nog niet. Voor een brug is minimaal 300 miljoen euro nodig. De Vervoerregio, de regionale opdrachtgever voor het ov, heeft daarom ook ingestemd om bij te dragen. Dit gaat ook om circa 100 miljoen euro. De resterende 100 miljoen of meer moeten de komende jaren nog ergens vandaan worden gehaald – bij het Rijk of bij de volgende coalitieonderhandeling in 2026. De verwachting is dat een brug er op z’n vroegst in 2030 kan zijn
Heb bij gvb ponten wel eens liters gehoord waar je extreem van schrikt :
'“Als alle vijf elektrische veerponten in de vaart zijn en de oude dieselponten eruit, besparen we 800.000 liter diesel per jaar en elimineren we ruim 2.400 ton CO2-uitstoot.”'
En personeel en pont zijn ook niet gratis...
[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 26-05-2023 11:50 ]
Precies, als je het te duur vindt kun je de prijs altijd even door je aantal kms per jaar delen. Dan lijkt het veel minder.Kluus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:36:
maar nu geniet ik wel van de fiets, en ik fiets er genoeg voor zullen we maar zeggen.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Mijn droom-doel is om het PR van een vriend van me te verslaan, dat staat op 1 uur 37 minuten.
Om dat te halen heb ik uitgerekend dat ik ongeveer 90% van m'n FTP moet trappen, precies op de grens tussen tempo en threshold dus. Hoe haalbaar is het om dat anderhalf uur vol te houden? Het langste dat ik dat ooit heb volgehouden is 42 minuten (toen was ik niet kapot, maar ik kon het niet langer volhouden omdat ik een afdaling in ging).
De enige manier om dat te weten te komen is natuurlijk om het te proberen, maar kunnen jullie misschien een indicatie geven of het realistisch is? Ik zou natuurlijk kunnen proberen om het hier een keertje langs het kanaal te doen, maar echt zin heb ik daar niet in
Kan ik de komende weken nog iets doen om me beter voor te bereiden? Ik doe nu vooral duurtrainingen en af en toe intervaltrainingen met blokjes van 10 minuten threshold.
Ja mij lukt dat wel, zo'n lange klim op 90%, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Treshold blokjes zijn goed, misschien wat langer maken nog dan 10 minuten. En dan de helft van de duur van het interval als rust ertussen. Denk ik dan he, maar ik ben zeker geen expert hierin, zelf fiets ik doorgaans maar watTom-Z schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:20:
Ik ga binnenkort op vakantie naar de Alpen, paar mooie tochten rijden, en op de laatste dag heb ik als "doel" om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten op de Ventoux. Vorig jaar als onderdeel van de Cinglé gedaan en dus heel rustig gefietst (want het moest immers na de eerste keer nog 2x), dit jaar wil ik alles geven en kijken hoe snel ik boven kan komen.
Mijn droom-doel is om het PR van een vriend van me te verslaan, dat staat op 1 uur 37 minuten.
Om dat te halen heb ik uitgerekend dat ik ongeveer 90% van m'n FTP moet trappen, precies op de grens tussen tempo en threshold dus. Hoe haalbaar is het om dat anderhalf uur vol te houden? Het langste dat ik dat ooit heb volgehouden is 42 minuten (toen was ik niet kapot, maar ik kon het niet langer volhouden omdat ik een afdaling in ging).
De enige manier om dat te weten te komen is natuurlijk om het te proberen, maar kunnen jullie misschien een indicatie geven of het realistisch is? Ik zou natuurlijk kunnen proberen om het hier een keertje langs het kanaal te doen, maar echt zin heb ik daar niet in
Kan ik de komende weken nog iets doen om me beter voor te bereiden? Ik doe nu vooral duurtrainingen en af en toe intervaltrainingen met blokjes van 10 minuten threshold.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Maar bedenk je ook dat je FTP nu, niet hetzelfde is als na een paar dagen fietsen in de Alpen. Als je voor de laatste dag nog goed rust pakt heb je grote kans dat die wel wat hoger uitvalt.
Ja maar was je dan ook aan het MTB'en? Want dat is wel veel onregelmatiger natuurlijk waardoor je NP dan waarschijnlijk nog wel hoger uit pakt dan je avg.GWBoes schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:31:
90%ftp is wel redelijk heftig over 1,5uur, maar is mij ook wel eens gelukt over zo'n periode (op de mtb).
Maar bedenk je ook dat je FTP nu, niet hetzelfde is als na een paar dagen fietsen in de Alpen. Als je voor de laatste dag nog goed rust pakt heb je grote kans dat die wel wat hoger uitvalt.
Ventoux (vanuit Bedoin) is redelijk gelijkmatig (steil) dus dan is een lange effort al wat makkelijker te pacen, vind ik.
Mijn eigen poging er eens bij gepakt, geen top tijd destijds hoor, maar dat was toen ook wel tegen de 90% FTP:
https://www.strava.com/activities/1712598490
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 26-05-2023 12:38 ]
Ik heb 1:45 staan op de Ventoux vanuit Bedoin, en als ik mijn effort vergelijk met die van anderen dan heb ik het vooral in de eerste 6km (tot aan het bos) laten liggen. Daar heb ik echt te rustig gereden.Kluus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:33:
Ventoux (vanuit Bedoin) is redelijk gelijkmatig (steil) dus dan is een lange effort al wat makkelijker te pacen, vind ik.
In het bos is het harken, en als je eenmaal bij Chalet Renard bent dan voelt het bijna vlak na die 10km 9%
Maar goed, de andere kant is dat als je die eerste 6km te snel rijdt je jezelf in het bos tegen gaat komen.
Verder zou ik ook -als dat enigszins mogelijk is- een gunstig tijdstip kiezen waarop de temperatuur nog te doen is. Ik reed bij 34 graden en je lichaam is dan duidelijk minder efficient dan wanneer het een graad of 10-15 koeler is.
Ja klopt, toen ik hem reed in 1:28 waren de omstandigheden nogal gunstig, vroeg in de ochtend (wel zomer) en geen wind! Vanaf Chalet Reynard wordt het inderdaad een stuk makkelijker, maar dan moet je denk ik geen wind tegen hebben. Die stroken die jij noemt verschillen inderdaad wel in steilte maar dat zou je met vermogen in beeld wel moeten kunnen pacen denk ik.Pelle schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:46:
[...]
Ik heb 1:45 staan op de Ventoux vanuit Bedoin, en als ik mijn effort vergelijk met die van anderen dan heb ik het vooral in de eerste 6km (tot aan het bos) laten liggen. Daar heb ik echt te rustig gereden.
In het bos is het harken, en als je eenmaal bij Chalet Renard bent dan voelt het bijna vlak na die 10km 9%En het kunnen zien van de top werkt ook echt wel motiverend om een extra effort te kunnen doen.
Maar goed, de andere kant is dat als je die eerste 6km te snel rijdt je jezelf in het bos tegen gaat komen.
Verder zou ik ook -als dat enigszins mogelijk is- een gunstig tijdstip kiezen waarop de temperatuur nog te doen is. Ik reed bij 34 graden en je lichaam is dan duidelijk minder efficient dan wanneer het een graad of 10-15 koeler is.
Wat ik vooral met gelijkmatig bedoel is vergeleken met de kant vanuit Malaucene bijvoorbeeld, dat is nog steeds ook een mooie klim maar daar zitten stukken echt vlak en volgens mij zelfs kleine afdalinkjes in, voor mij is dat mentaal echt killing, geef mij maar één lange grind naar boven, dat je dan af en toe kan schakelen is minder erg vind ik
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 26-05-2023 12:55 ]
En als je vanaf Chalet met een groepje kan rijden kan je ook flink wat tijd winnen.
En welk tempo je moet kiezen voor klimmen tja, dat is iets persoonlijkst/hoe getraind je bent.
Zelfde als je wel eens hoort voor die lange tochten welk tempo je moet klimmen om laatste klim nogsteeds boven te komen.
Ik heb mijn pr naar Malaucene staan na heuvellige aanloop van 200km.
En Bedoin als eerste klim van de 3.
En eens met @Kluus doe mij de Bedoin klim maar, is gewoon knop om en rammen.
Vanuit Malaucene heb je teveel stukjes die 'vlak' zijn en waar je bij wilt komen.
Als het 10% is kan ik makkelijker hoog vermogen leveren dan dat er stukjes van 3% inzitten.
Merkte ik ook in April bij beklimmen van Pico Velata. (die nog ff wat langer klimmen is als Mont Ventoux)
Beide kanten heb ik 1u20 staan trouwens
[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 26-05-2023 13:09 ]
Ik heb 2 weken terug hetzelfde gedaan, ook zsm de Ventoux op vanuit Bedoin :-). Ik reed hem ook op ongeveer 90% (geschat) ftp op.Tom-Z schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:20:
Ik ga binnenkort op vakantie naar de Alpen, paar mooie tochten rijden, en op de laatste dag heb ik als "doel" om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten op de Ventoux. Vorig jaar als onderdeel van de Cinglé gedaan en dus heel rustig gefietst (want het moest immers na de eerste keer nog 2x), dit jaar wil ik alles geven en kijken hoe snel ik boven kan komen.
Wat je nog kunt doen deze week threshold blokes op low cadence, dat gaat je in het bos ook gebeuren.
Verder nog 1 vo2 max training misschien.
Week erna taperen (wel blijven fietsen met je vaste blokjes, maar minder lang).
En, easy win: komende twee weken planken! Core is echt belangrijk als je 1.5 uur volgas gaat.
Ik was erg blij met m’n voorbereiding iig, nog nooit zo hard gefietst.
Ik bedoelde dus ook een paar extra binnenbanden, pompje en zo'n setje om de buitenband te kunnen wippenverstappen33 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:20:
[...]
Veel plezier en veilige kilometers..
Ik heb twee weken geleden mijn medical certificate geupload. Maar heb geen bevestiging oid ontvangen, dat dit certificate is goedgekeurd.
Als ik inlog via mijn registratielink zie ik wel bij State "Valid" staan, maar ik weet niet meer zeker of dit voor het uploaden van het certificate ook niet al het geval is..
Hoor je iets van een bevestiging te krijgen? Heb support al meerdere keren gemaild hierover, maar krijg helaas tot op heden geen reactie..
Ik ga ook de marmotte rijden dit jaar. Bij mij staat bij het gedeelte over het medical certificateYLMOSE schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:14:
Voor de Marmotte ervaringsdeskunidge hier:
Ik heb twee weken geleden mijn medical certificate geupload. Maar heb geen bevestiging oid ontvangen, dat dit certificate is goedgekeurd.
Als ik inlog via mijn registratielink zie ik wel bij State "Valid" staan, maar ik weet niet meer zeker of dit voor het uploaden van het certificate ook niet al het geval is..
Hoor je iets van een bevestiging te krijgen? Heb support al meerdere keren gemaild hierover, maar krijg helaas tot op heden geen reactie..
een groen blok met Accepte achter bij geuploade document. je moet dus een stukje naar beneden scrollen.
ik heb hier geen aparte bevestiging van gekregen.
Ah check, zie dat idd ook staan, thanks!steviewonder23 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:52:
[...]
Ik ga ook de marmotte rijden dit jaar. Bij mij staat bij het gedeelte over het medical certificate
een groen blok met Accepte achter bij geuploade document. je moet dus een stukje naar beneden scrollen.
ik heb hier geen aparte bevestiging van gekregen.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
https://strava.app.link/7Jcfjzos7zb
Hey, herkenbare omgeving! Dat stuk langs het Reevediep kun je inderdaad goed wind vangen, het verschil met de luwte van de stad merk je dan wel. Via de sluis en brug richting Dronten kun je ook een mooi lusje maken zonder dat je Kampen zelf door hoeftnwagenaar schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:02:
Lekker weer en nieuw spul, dus dat moet gebruikt worden… Volgende keer eens andersom doen en kijken of het wat uitmaakt qua wind (had veel wind tegen), maar vond het lekker gaan en de fiets rijdt lekker
https://strava.app.link/7Jcfjzos7zb
Regio, Amersfoort, utrecht
https://www.bikeshoe4u.com/mr.DJ95 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:52:
Iemand advies voor een fietsenwinkel waar ze fietsschoenen verkopen en hierbij goed kunnen adviseren? Ik heb 15 juni een bikefitting en wil de schoenplaatsjes direct goed laten zetten op m’n nieuwe schoenen.
Regio, Amersfoort, utrecht
Bikeshoe4u Nijkerk, kan een heel promopraatje houden maar hier moet je heen. Ik heb geen aandelen maar wel mijn schoenen daar gekocht.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Nooit geweest, maar wel goede verhalen over gehoord.goerriaan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:26:
[...]
https://www.bikeshoe4u.com/
Bikeshoe4u Nijkerk, kan een heel promopraatje houden maar hier moet je heen. Ik heb geen aandelen maar wel mijn schoenen daar gekocht.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Goed, crank zat weer vast en hij zou proberen thuis te komen, nog 2km. En ik de andere kant op. Hoorde bij het afscheid nemen al gerammel. Ja hoor, crank er weer af en vast aan zijn schoen. Vroeg ie of ik hem naar huis kon brengen. Hij schouder vasthouden en ik trappen. Maar probeerde even met 1 voet te trappen en dat ging wel. Ik natuurlijk ff snel maken. Was wel hilarisch om te zien en hij had toen ie de bewoonde wereld in kwam de nodige bekijks. Fietsen met 1 been en een crank los in de hand. :-)
En gelukkig kunnen we er ook wel om lachen. We maken de gekste dingen tegen op de fiets.
Nog een geluk dat ie er nu achter kwam en niet morgen, alhoewel mocht het dan zijn gebeurd dan had hij zijn vader kunnen bellen om ff de fiets te brengen (woont toch ergens langs de Elfstedenroute).
aka pluim003
Wat is aan te bevelen als een meer lekbestendige vervanger voor de gp5000, liefst voor hetzelfde of minder geld natuurlijk?
[ Voor 3% gewijzigd door The_Thijs© op 28-05-2023 11:05 ]
daag
En dan nu weer een nieuw avontuur van Dikkie Dik

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Er zitten in de buitenband al meerdere sneetjes na 650km, bij de banden waar de fiets mee geleverd is was dat na ~5.5dkm nog niet (maar die zijn wat vlakgesleten), nooit lek mee gereden in 5.5dkm overigens. Met de conti’s 3 keer. Velg lint is nog als nieuw.The_Thijs© schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:02:
Ik zou het eerst bij Bijv je velglint zoeken en niet zozeer bij de band. Als je lek rijdt zit er dan glas, doorn oid in of vind je niks terug?
Ik zou als ik jou was even checken:
- Zit er echt niets scherps in je buitenband? Maak ze eens helemaal schoon met een sopje en loop ze daarna nog eens centimeter voor centimeter na. Soms valt het zonder spanning op de band niet eens op dat er een steentje in zit.
- Is je velglint in orde?
- Is de buitenband niet ergens beschadigd?
- Is je band-opleg-techniek wel goed? (Ik kreeg deze klacht een keer van iemand die zijn bandenlichters gebruikte om de buitenband er terug op te wippen)
Bovenstaande uitspraak zou ik niet durven doen.SirLenncelot schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:18:
@Bastard Zelfs voor Conti’s is dat niet normaal hoor.
Maar altijd GP5000 nemen mensen, scheelt 0,2 nano watt volgens een of andere vage test. Die kan je niet laten liggen toch!?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Het lijkt toch echt van de buitenkant te komen:SirLenncelot schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:18:
@Bastard Zelfs voor Conti’s is dat niet normaal hoor.
Ik zou als ik jou was even checken:
- Zit er echt niets scherps in je buitenband? Maak ze eens helemaal schoon met een sopje en loop ze daarna nog eens centimeter voor centimeter na. Soms valt het zonder spanning op de band niet eens op dat er een steentje in zit.
- Is je velglint in orde?
- Is de buitenband niet ergens beschadigd?
- Is je band-opleg-techniek wel goed? (Ik kreeg deze klacht een keer van iemand die zijn bandenlichters gebruikte om de buitenband er terug op te wippen)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Voor nu ga ik even de platgereden vorige band terugzetten en verder je lijstje nalopen, die paar w minder rolweerstand levert me minder op dan elke keer een binnenband wisselen.
Dan druk je waarschijnlijk dat steentje dat is blijven steken in het rubber er verder doorheen...Bastard schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:25:
Scheelt wellicht ook dat ik redelijk wat gravelpaden en af en toe een pad met puin mee pak, maar ik heb ‘m steeds lek gehad op de gewone asfalt stukken.
Ik vrees/vermouth van wel. :-)Mistraller schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:38:
[...]
En dan nu weer een nieuw avontuur van Dikkie Dik
aka pluim003
Een vriend van mij ging naar Opwekking (Walibi) en had al afgesproken om met hem mee te rijden (hij op de gewone fiets) en daarna mijn eigen “rondje” te doen.
Toeval wil dat ik was uitgenodigd voor een BBQ in Utrecht. Het leek mij een uitdaging om te zien of ik de resterende 60KM kon uitrijden, mocht het niet lukken dan kon ik alsnog de trein pakken.
Ik heb voldoende (zelfgemaakte) isotonic klaargemaakt (3 bidons van 800ml), enkele energy bars, bananen en een snelle Jelle in de zakken gestopt. Daarbij ook extra water meegenomen in een Camelbak.
Uiteindelijk verliep het ritje goed, de laatste 5KM was wat problematisch omdat mijn telefoon leeg was. Gelukkig ken ik Utrecht behoorlijk en uiteindelijk ook op mijn eindbestemming aangekomen
Al met al een leuke uitdaging, lekker weer en de volgende keer neem ik een powerbank mee…
https://strava.app.link/VoHa1p9LbAb
Van het weekend een rit gedaan van ruim drie uur. Normaalgesproken heb ik - zeker in deze temperaturen - toch wel behoefte aan een grote bidon (sportdrank) per uur. Ik kwam dus een bidon te kort, en daardoor niet helemaal goed uit met mn eten.
Nu kan ik natuurlijk onderweg prima water bijvullen of een flesje AA mixen en dan rekenen aan koolhydraten, maar zijn er handige alternatieven die je kunt meenemen (aangenomen dat niet op elke straathoek een bemand tankstation is)? Ik heb ook een camelbak maar dat vind ik op de racefiets niet zo heel prettig…
@nwagenaar mooie tocht, goed uitgekiend met de wind ook
[ Voor 3% gewijzigd door Ugchel op 29-05-2023 11:19 ]
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Oefenen en van je fouten leren. En verder nattevingerwerk. Je kan prima rekenen hoelang je weg gaat en wat je dan nodig hebt via uren x gram koolhydraat per uur. Ik eet 2 reepjes (23gr per stuk) of een grote peperkoek (40gr) per uur en drink daarnaast een gevulde bidon als bonus.Ugchel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:15:
Omdat ik in het verleden regelmatig te weinig of te veel at tijdens fietsritten probeer ik nu vooraf iets van een eetplan te maken, waarbij ik mik op een bepaald aantal koolhydraten per uur afhankelijk van de intensiteit. Op zich gaat dat wel erg goed, alleen vroeg ik me af hoe anderen dat doen op langere ritten.
….
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Maar wat ik wel eens doe is flacons met pure siroop meenemen en bij drinkwaterpunten aanvullen. Zakjes Maurten zijn ook makkelijk mee te nemen (met 1 zakje ‘320’ kun je prima 2 bidons aanmaken). En als je een goedkoper alternatief wil dan kun je een flinke zak Maltodextrine kopen en zelf porties afvullen.
Vergeet ook niet om wat snufjes zout erbij te doen. Heb je in hitte vast ook nodig.
Ik liep tegen soortgelijke problemen aan en ben overgestapt naar grotere bidons, ik gebruik de zefal magnum pro's met een inhoud van 975ml per stuk. Verder probeer ik mijn routes rond een drinkwaterpunt te plannen maar dat is soms lastig (vooral in de winter)Ugchel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:15:
Van het weekend een rit gedaan van ruim drie uur. Normaalgesproken heb ik - zeker in deze temperaturen - toch wel behoefte aan een grote bidon (sportdrank) per uur. Ik kwam dus een bidon te kort, en daardoor niet helemaal goed uit met mn eten.
Ik kan je van harte aanraden om te investeren in een fietscomputer met GPS. Dat fietst 10x fijner dan met een telefoon, de batterij gaat namelijk makkelijk de hele dag mee, het scherm is gemaakt om in fel zonlicht goed leesbaar te zijn en je zit niet met een lompe telefoon op je stuur. Zeker als je vaker langere afstanden gaat doen het zeer waard. Toen ik net begon vond ik het wel veel geld, bijna meer dan ik voor m'n fiets had betaald, maar het is het gewoon dubbel waard.nwagenaar schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:38:
Gisteren mijn 2e ritje op de racefiets gedaan, nu met de intentie om wat verder te gaan.
[...]
Toeval wil dat ik was uitgenodigd voor een BBQ in Utrecht. Het leek mij een uitdaging om te zien of ik de resterende 60KM kon uitrijden, mocht het niet lukken dan kon ik alsnog de trein pakken.
[...]
Uiteindelijk verliep het ritje goed, de laatste 5KM was wat problematisch omdat mijn telefoon leeg was.
[...]
Al met al een leuke uitdaging, lekker weer en de volgende keer neem ik een powerbank mee…
Recentelijk begonnen met het gebruiken van Join voor mn trainingsschema. Ik vind het gebruiksgemak van de app echt goed, maar heb het idee dat de trainingen vaak erg oppervlakkig zijn, i.e. altijd dezelfde (vrij korte) blokjes met wat duurtraining ervoor of erachter gebaseerd op je beschikbaarheid. Heb tot nu toe nooit echt ff een lekkere korte krachtige VO2 training gekregen bijvoorbeeld, ondanks dat mijn schema FTP verbeteren is. Wellicht wordt dit nog anders naarmate je verder in het schema komt, maar ver ben ik helaas nog niet.
Gisteren werd er mij een mooie route gepresenteerd maar ik wou die rijden in de omgekeerde richting omwille van de wind.
Nergens kon ik iets terugvinden om de rijrichting om te draaien, niet in Strava ook niet in Garmin Connect app toen ik de route had doorgestuurd. Via Google en Youtube ook geen duidelijk antwoord te verkrijgen.
Iemand de gouden tip?
Op mijn wahoo (en ik denk ook op Garmin) kun je op het apparaat zelf kiezen om de route om te keren. (Op mijn fenix heet het ‘voer koers omgekeerd uit’, dus dat zal het Garmin-jargon zijn)Stancke schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:45:
Ik gebruik de laatste tijd de route suggesties van Strava.
Gisteren werd er mij een mooie route gepresenteerd maar ik wou die rijden in de omgekeerde richting omwille van de wind.
Nergens kon ik iets terugvinden om de rijrichting om te draaien, niet in Strava ook niet in Garmin Connect app toen ik de route had doorgestuurd. Via Google en Youtube ook geen duidelijk antwoord te verkrijgen.
Iemand de gouden tip?
[ Voor 6% gewijzigd door Ugchel op 29-05-2023 17:59 ]
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Uploaden in Komoot, daar gaat het ook. Daarnaast kan je idd ook op de Edge zelf de route omdraaien.Stancke schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:45:
Iemand de gouden tip?
Waar te vinden op de Edge? Ik vind het maar niet..Cloclo100 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:22:
[...]
Uploaden in Komoot, daar gaat het ook. Daarnaast kan je idd ook op de Edge zelf de route omdraaien.
Blijven deze bidons goed dicht? Ik zoek vervangende bidons voor mijn Elite Fly 950 mL, want die beginnen echt veel te lekken nu.Fall3n schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Ik liep tegen soortgelijke problemen aan en ben overgestapt naar grotere bidons, ik gebruik de zefal magnum pro's met een inhoud van 975ml per stuk. Verder probeer ik mijn routes rond een drinkwaterpunt te plannen maar dat is soms lastig (vooral in de winter)
De grootte van de bidons bevalt me erg goed, dus ben benieuwd naar de ervaring
Als je uw vraag post in het juiste topic, zal ik antwoordenStancke schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:45:
Iemand de gouden tip?
Tip: niet via Garmin doen!!! Dan pak je alle rotondes tegen de rijrichting in. Ik heb het 2x gedaan maar raad het echt af!!! Neem even de tijd om hem goed te maken.Stancke schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:32:
[...]
Waar te vinden op de Edge? Ik vind het maar niet..
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Ik heb de bidons pas 4 weken in bezit.Maar ik heb nog geen lekkages meegemaakt.schilderstape schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:37:
[...]
Blijven deze bidons goed dicht? Ik zoek vervangende bidons voor mijn Elite Fly 950 mL, want die beginnen echt veel te lekken nu.
De grootte van de bidons bevalt me erg goed, dus ben benieuwd naar de ervaring
Join is volgens mij ook meer bedoeld om buiten te trainen. Trainerroad, Systm, Zwift etc hebben wat meer indoor gefocuste schema’s.bramie1234 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:39:
Uit frustratie met die harde wind dit jaar de fiets maar weer op de tacx gezet...
Recentelijk begonnen met het gebruiken van Join voor mn trainingsschema. Ik vind het gebruiksgemak van de app echt goed, maar heb het idee dat de trainingen vaak erg oppervlakkig zijn, i.e. altijd dezelfde (vrij korte) blokjes met wat duurtraining ervoor of erachter gebaseerd op je beschikbaarheid. Heb tot nu toe nooit echt ff een lekkere korte krachtige VO2 training gekregen bijvoorbeeld, ondanks dat mijn schema FTP verbeteren is. Wellicht wordt dit nog anders naarmate je verder in het schema komt, maar ver ben ik helaas nog niet.
En als je een intensieve training wil, kun je toch ook lekker buiten tegen de wind in knallen. Omdraaien en uitrusten met de wind in de rug. Herhaal x keer.
Verder is een standaardpakket met een snelle Jelle en een noodgelletje ook altijd handig. Zondag over de Veluwe duurde het wel heel lang voor er iets open was en het was stiekem best warm.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Ik hoop dat je zelf wel kunt bedenken de rotonde dan de normale richting op te nemen? Met een kaartje in beeld kun je toch prima zien welke kant je de rotonde weer moet verlaten?stevens20 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:51:
[...]
Tip: niet via Garmin doen!!! Dan pak je alle rotondes tegen de rijrichting in. Ik heb het 2x gedaan maar raad het echt af!!! Neem even de tijd om hem goed te maken.
Serieus ? Dat is wel heel knullig van Garmin als ze het route-omdraaien zo hebben gedaan dat het letterlijk de lijst met coördinaten in omgekeerde richting afwerkt.. Feitelijk is het natuurlijk wel de meest letterlijke opvatting van "route omdraaien" maar niet bepaald de meest praktische.stevens20 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:51:
[...]
Tip: niet via Garmin doen!!! Dan pak je alle rotondes tegen de rijrichting in. Ik heb het 2x gedaan maar raad het echt af!!! Neem even de tijd om hem goed te maken.
Then again.. Rij je ook door de hekken bij een wegafzetting, door de slagbomen bij een treinovergang of een rood verkeerslicht ? Beetje eigen inbreng is nooit weg, natuurlijk
Laatst hoorde ik in een podcast hier over: https://eatmyride.com/Ugchel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:15:
Omdat ik in het verleden regelmatig te weinig of te veel at tijdens fietsritten probeer ik nu vooraf iets van een eetplan te maken, waarbij ik mik op een bepaald aantal koolhydraten per uur afhankelijk van de intensiteit. Op zich gaat dat wel erg goed, alleen vroeg ik me af hoe anderen dat doen op langere ritten.
Zelf nog geen ervaring mee, maar er is een gratis optie en een 14 dagen trial.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Ik heb ‘t uitgeprobeerd en het werkt echt heel fraai. Voedingsadvies op basis van een route, voedingsanalyse op basis van (Strava) rides en input wat je gegeten hebt.sander_g schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:20:
[...]
Laatst hoorde ik in een podcast hier over: https://eatmyride.com/
Zelf nog geen ervaring mee, maar er is een gratis optie en een 14 dagen trial.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Hoe lang ben je al bezig met dit schema? De eerste 1 à 2 weken zijn vaak wat rustiger is mij opgevallen. Daarnaast baseert Join zijn trainingen op jouw belastbaarheid en als die laag is dan komt ie vaak met trainingen die daarbij passen (dus minder vaak VO2max-blokken). Door de weken heen gaat je belastbaarheid dan omhoog en worden de trainingen vanzelf pittiger. En nog een daarnaast; van elke training jezelf de afgrond in willen trainen word je niet beter.bramie1234 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:39:
Uit frustratie met die harde wind dit jaar de fiets maar weer op de tacx gezet...
Als je het interessant vindt dan is de podcast Beter worden met onder andere de oprichter van Join een leuke podcast en aanrader!
En wellicht niet echt een optie voor Tweakers maar je zou eventueel ook nog bij mensen kunnen aanbellen om je bidons bij te vullen met water ;-)Fisico schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:37:
@Ugchel Voor drie uur kom ik nog wel weg met goed van te voren eten en drinken en dan twee bidons met Maurten mee. Voor langere ritten gaat er nog een zakje extra mee en probeer ik vanaf het moment dat de eerste bidon leeg ik een tankstation of waterpunt te spotten. Vullen wanneer je kan vullen is zeker bij warm weer altijd verstandig. En als je toch bezig bent, neem zelf dan ook even iets.
Verder is een standaardpakket met een snelle Jelle en een noodgelletje ook altijd handig. Zondag over de Veluwe duurde het wel heel lang voor er iets open was en het was stiekem best warm.
Het ligt een beetje aan de intensiteit waarop je fietst, en of ik s'morgens of s'avonds fiets.Ugchel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:15:
Nu kan ik natuurlijk onderweg prima water bijvullen of een flesje AA mixen en dan rekenen aan koolhydraten, maar zijn er handige alternatieven die je kunt meenemen (aangenomen dat niet op elke straathoek een bemand tankstation is)? Ik heb ook een camelbak maar dat vind ik op de racefiets niet zo heel prettig…
@nwagenaar mooie tocht, goed uitgekiend met de wind ook
S'avonds heb ik genoeg energie van het eten gedurende de dag, en kan ik makkelijk 2 uur op 1 reepje (meestal na een uur) wanneer ik op hoge intensiteit fiets.
Qua bidons gaat er ongeveer 1 a 1,5 doorheen van 750ML.
Een intensieve rit van 3 uur heb ik genoeg aan 2 bidons van 750ML en 2-3 kleine reepjes of gelletjes..
Maar ik prefereer eigenlijk gewoon vast voedsel tijdens een rit,
Voorbeeld gisteren de 11-steden gefietst, 10 uur onderweg waarvan 8 uur op het zadel..
Stevig ontbijt, en eigenlijk blijven eten tot de start om 8:00 uur.
Wat heb ik verder gegeten die dag.
2 bananen
een snelle jelle
2 krentebolletjes
1 reepje sportvoeding
1 gelletje
Blokje kaas
bekertje boullion
broodje braadworst met een blikje cola
broodje knakworst met een blikje cola zero (regular was uitverkocht).
3 bidons met sportdrank van 750ML.
Eigenlijk veel te weinig, als ik strava moet geloven heb ik 5500cal verbruikt, maar ik heb geen last gehad van hongerklopt of iets dergelijks..
Wel heb ik in de 2-3 dagen ervoor extra koolhydraten gegeten in de vorm van pasta etc..
Je zult merken naarmate je meer getraind raakt je ook minder hoeft te eten en meer energie uit je vetverbranding haalt etc. (op lage intensiteit).
Op hoge intensiteit moet je wel ongeveer 50-60gr koolhydraten bijeten..
Maarja gisteren was voor mij een walk in the park en lekker hele tijd in zone 1-2 gefietst.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic