Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 479 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:52
Guusjee schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:34:
[...]

Hoe lang ben je al bezig met dit schema? De eerste 1 à 2 weken zijn vaak wat rustiger is mij opgevallen. Daarnaast baseert Join zijn trainingen op jouw belastbaarheid en als die laag is dan komt ie vaak met trainingen die daarbij passen (dus minder vaak VO2max-blokken). Door de weken heen gaat je belastbaarheid dan omhoog en worden de trainingen vanzelf pittiger. En nog een daarnaast; van elke training jezelf de afgrond in willen trainen word je niet beter. ;)

Als je het interessant vindt dan is de podcast Beter worden met onder andere de oprichter van Join een leuke podcast en aanrader!
What he said 👆. Ik snapte in het begin ook niet veel van de trainingen en dacht dat ik te weinig deed. Vandaag de dag is mijn intervals.icu fitness level bijna het dubbel dan dat van vorig jaar, en toen heb ik ook heel veel gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:14

nwagenaar

God, root. What's the differen

Tom-Z schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:02:
[...]

Ik kan je van harte aanraden om te investeren in een fietscomputer met GPS. Dat fietst 10x fijner dan met een telefoon, de batterij gaat namelijk makkelijk de hele dag mee, het scherm is gemaakt om in fel zonlicht goed leesbaar te zijn en je zit niet met een lompe telefoon op je stuur. Zeker als je vaker langere afstanden gaat doen het zeer waard. Toen ik net begon vond ik het wel veel geld, bijna meer dan ik voor m'n fiets had betaald, maar het is het gewoon dubbel waard.
Aangezien ik eerst even wilde kijken of wielrennen wat voor mij is, wilde ik direct niet los gaan qua "gadgets" zoals mijn vrouwlief dit zo mooi noemt :+

Ik heb uiteraard gekeken en vermoed dat ik er volgende maand eentje op de kop ga tikken (tweedehands), maar het is niet zo dat ik op korte termijn weer zo'n afstand ga doen waardoor het echt nodig is.
AMD1800 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:07:
@nwagenaar dat is een beste afstand voor een tweede rit. Goed gedaan! ipv een powerbank kun je ook overwegen een fietscomputer te kopen. Die doet veel langer met de batterij. We hebben een heel topic over fietscomputers
Ik heb gewoon rustig aangedaan en ong. elke 20KM even een kleine pauze gedaan. Voor de rest gewoon genieten van de omgeving en natuurlijk ook goed opletten. Zo moest ik wat toeristen ontwijken op de dijk richting Harderwijk en de rem deed het in ieder geval wel goed (bij belletje op afstand op het laatste moment geheel uitwijken naar links, tegenligger die het mooi vond om naast de persoon te blijven fietsen op de andere weghelft en een persoon vond het handig om midden op het fietspad zijn veter te strikken)
Ugchel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:15:
Nu kan ik natuurlijk onderweg prima water bijvullen of een flesje AA mixen en dan rekenen aan koolhydraten, maar zijn er handige alternatieven die je kunt meenemen (aangenomen dat niet op elke straathoek een bemand tankstation is)? Ik heb ook een camelbak maar dat vind ik op de racefiets niet zo heel prettig…

@nwagenaar mooie tocht, goed uitgekiend met de wind ook :+
Enige punt waar ik echt last had van de wind was het ritje van Nijkerk richting Bunschoten-Spakenburg; na de zeedijk had ik redelijk wat kilometers tegenwind in de polder en dan is om en nabij de 8KM met tegenwind wel zwaar zeg maar. Voor de rest heb ik geen of amper last gehad, dat is wel fijn.

Zelf heb ik de Camelbak (Decathlon) meegenomen, tijdens het fietsen heb ik geen last gehad van irritatie (waar ik bang voor was). Enige beetje rritatie dat ik had naderhand was mijn "zitvlak"....

Gisteren uiteraard wel wat last van de bovenbenen en mijn zitvlak heb ik ingesmeerd met sudocreme, maar kan vertellen dat ik vandaag nergens last meer van heb en denk dat ik morgenavond alweer een klein rondje ga doen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:00
nwagenaar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Gisteren uiteraard wel wat last van de bovenbenen en mijn zitvlak heb ik ingesmeerd met sudocreme, maar kan vertellen dat ik vandaag nergens last meer van heb en denk dat ik morgenavond alweer een klein rondje ga doen.
Gewoon zadelvlees kweken door regelmatig en af en toe lange tochtjes maken...
Beetje spierpijn is wel goed, heb je in ieder geval het gevoel iets gedaan te hebben :+

Sudocreme is leuk, maar alleen handig bij gevoelige huid etc. vooral bedoeld voor schuurplekken van broek/zadel etc..
Ik gebruik het spul niet, ook niet op lange ritten, een goede broek en passend zadel doen wonderen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
En toch zelfs ik heb wel eens last van m'n zitvlak na een lange tocht.
Hoort er soms gewoon bij.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Klopt, ik heb ook nog wel iets last van gisteren na 8 uur op het zadel..
Maar voor ritjes van 2-3 uur is zadelvlees goed te kweken en kun je zadelpijn best tot een minimum beperken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Voor ritjes van 2-3 uur is eten/drinken meenemen ook prima te doen.
En de wat langere ritjes zijn er in Nederland genoeg stop mogelijkheden.
Ik stop bij langere ritten vaak bij tankstations voor broodje/flesje cola oid.
En waterpunten staan er ook wel genoeg en anders genoemde tankstation of desnoods gewoon bij mensen vragen. (al is dat laatste in Nederland niet echt nodig, in Frankrijk wel eens gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
verstappen33 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:41:
[...]

Het ligt een beetje aan de intensiteit waarop je fietst, en of ik s'morgens of s'avonds fiets.

S'avonds heb ik genoeg energie van het eten gedurende de dag, en kan ik makkelijk 2 uur op 1 reepje (meestal na een uur) wanneer ik op hoge intensiteit fiets.
Qua bidons gaat er ongeveer 1 a 1,5 doorheen van 750ML.

Een intensieve rit van 3 uur heb ik genoeg aan 2 bidons van 750ML en 2-3 kleine reepjes of gelletjes..
Maar ik prefereer eigenlijk gewoon vast voedsel tijdens een rit,

Voorbeeld gisteren de 11-steden gefietst, 10 uur onderweg waarvan 8 uur op het zadel..

Stevig ontbijt, en eigenlijk blijven eten tot de start om 8:00 uur.

Wat heb ik verder gegeten die dag.

2 bananen
een snelle jelle
2 krentebolletjes
1 reepje sportvoeding
1 gelletje
Blokje kaas
bekertje boullion
broodje braadworst met een blikje cola
broodje knakworst met een blikje cola zero (regular was uitverkocht).

3 bidons met sportdrank van 750ML.

Eigenlijk veel te weinig, als ik strava moet geloven heb ik 5500cal verbruikt, maar ik heb geen last gehad van hongerklopt of iets dergelijks..
Wel heb ik in de 2-3 dagen ervoor extra koolhydraten gegeten in de vorm van pasta etc..

Je zult merken naarmate je meer getraind raakt je ook minder hoeft te eten en meer energie uit je vetverbranding haalt etc. (op lage intensiteit).
Op hoge intensiteit moet je wel ongeveer 50-60gr koolhydraten bijeten..

Maarja gisteren was voor mij een walk in the park en lekker hele tijd in zone 1-2 gefietst.
Calorieen best estimate is ongeveer 3.5 keer je wattage per uur. Je hebt 8 uur gefietst, 5500 kcal, dus dat is ongeveer 196 watt per uur. Dat is stevig doorfietsen (afhankelijk van gewicht wel natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Hangt ook van je getraindheid af, ik kwam zondag met 13 uur fietsen met 216w (228w np) op 11 duizend calorieen.
Tegen de wind in best doortrappen, maar nergens echt hard doorgetrapt gewoon steady pace.
Wind viel tegen, de verwachte 3/4 was 5/6.., langs de brouwersdam 280w trappen en maar 24km/u halen...

@Buitenspel eerder dus x4

Tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse mooi fietspad over oude trambaan, alleen erg irritant dat je op alle oversteeks geen voorrang hebt....

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 30-05-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:14

nwagenaar

God, root. What's the differen

verstappen33 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:50:
[...]
Gewoon zadelvlees kweken door regelmatig en af en toe lange tochtjes maken...
Beetje spierpijn is wel goed, heb je in ieder geval het gevoel iets gedaan te hebben :+
I know, I know. Schrok er ook niet van. Ook een andere bibshort zou wellicht wat meer comfort kunnen geven op den duur en-of als ik langere ritjes ga doen.
Sudocreme is leuk, maar alleen handig bij gevoelige huid etc. vooral bedoeld voor schuurplekken van broek/zadel etc..
Ik gebruik het spul niet, ook niet op lange ritten, een goede broek en passend zadel doen wonderen.
Het was een nabehandeling, niet een voorbehandeling en andere bibshorts zit al in mijn achterhoofd ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

joker1977

Tweakert

Buitenspel schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Calorieen best estimate is ongeveer 3.5 keer je wattage per uur. Je hebt 8 uur gefietst, 5500 kcal, dus dat is ongeveer 196 watt per uur. Dat is stevig doorfietsen (afhankelijk van gewicht wel natuurlijk).
1 Watt = 1 Joule/s ofwel gedurende een uur: 3600 Joule. Met een efficiency van 20-25% (laten we zeggen 22% voor het gemak) = 16.363 Joule.

Dat is in calorieën 16.363 / 4.2 = 3896 calorieën (= 3,9 kCal)

Wel mooie vuistregel idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik neem de strava calorieen meter ook altijd met een korreltje zout,
Gewoon eten zodat je geen honger gevoel krijgt of als je merkt dat de tank wat leeg raakt gewoon wat extra eten.

Zeker in tochten waarbij je ook nog een beetje in het wiel van een ander kunt fietsen kun je prima even herstellen van een inspanning en wat bij eten..

Op tochten waar je alleen fietst is het gewoon even rustig aan doen of een korte pauze inlassen wanneer je te laat bent met eten.

Ga je echt hoge intensiteit rijden, dus hard fietsen of een hele lange beklimming dan zou ik wel een eetschema aanhouden, want dan heb je weinig/geen tijd om even te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Nu online
joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:15:
[...]
1 Watt = 1 Joule/s ofwel gedurende een uur: 3600 Joule. Met een efficiency van 20-25% (laten we zeggen 22% voor het gemak) = 16.363 Joule.

Dat is in calorieën 16.363 / 4.2 = 3896 calorieën (= 3,9 kCal)

Wel mooie vuistregel idd.
Jup! En er zitten 4 calorieen in een gram koolhydraten. Als je uitgaat van een duurrit en ongeveer 50/50 verbranding vet/koolhydraten heb je dus 3,9/2/4 = 0,5g/watt/uur nodig. Op 200w dus ongeveer 100g/uur.

Al is vooral die 50/50 -verhouding erg variabel van getrainedheid/fysiologie/dieet etc. Je hoeft maar een beetje meer richting sweetspot te gaan en je praat al snel over 75% koolhydraatverbranding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
jasperdeman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Jup! En er zitten 4 calorieen in een gram koolhydraten. Als je uitgaat van een duurrit en ongeveer 50/50 verbranding vet/koolhydraten heb je dus 3,9/2/4 = 0,5g/watt/uur nodig. Op 200w dus ongeveer 100g/uur.

Al is vooral die 50/50 -verhouding erg variabel van getrainedheid/fysiologie/dieet etc. Je hoeft maar een beetje meer richting sweetspot te gaan en je praat al snel over 75% koolhydraatverbranding.
Getraindheid zit wel goed, verhouding is idd lastig te bepalen, qua hartslag zat ik gemiddeld op 130, dat is voor mij nog de vetverbranding zone, dus ik denk dat ik vooral op mijn vet reserves heb geteerd gisteren.
Maarja daar heb ik nog wel genoeg van.. #magnogwel5kgkwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:34
verstappen33 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:21:
Gewoon eten zodat je geen honger gevoel krijgt of als je merkt dat de tank wat leeg raakt gewoon wat extra eten.

Zeker in tochten waarbij je ook nog een beetje in het wiel van een ander kunt fietsen kun je prima even herstellen van een inspanning en wat bij eten..

Op tochten waar je alleen fietst is het gewoon even rustig aan doen of een korte pauze inlassen wanneer je te laat bent met eten.

Ga je echt hoge intensiteit rijden, dus hard fietsen of een hele lange beklimming dan zou ik wel een eetschema aanhouden, want dan heb je weinig/geen tijd om even te herstellen.
Als je een powermeter gebruikt, dan heb je gewoon een normale formule, ook in strava.. uiteraard is er geen enkele formulie die afwijkingen van powermeters, (zeker bij enkelzijdig en een L/R afwijking etc) en een goede of slechte efficientie meeneemt, maar zolang je met power rijdt , is het aantal calorieen op strava (of garmin connet, of ...) gewoon een prima indicatie van wat je verbruikt hebt. Als je een beetje door kan trappen, dan zit je al heel snel boven het verbruik wat je kan matchen met eten, dus zoveel mogelijk is het beste :)
verstappen33 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Getraindheid zit wel goed, verhouding is idd lastig te bepalen, qua hartslag zat ik gemiddeld op 130, dat is voor mij nog de vetverbranding zone, dus ik denk dat ik vooral op mijn vet reserves heb geteerd gisteren.
Maarja daar heb ik nog wel genoeg van.. #magnogwel5kgkwijt
vet verbranding is geen aan uit switch bij een drempel HR/Power xyz, Ik denk dat je je erop verkijkt hoeveel je nog uit koolhydraten haalt, en hoeveel langzamer je gaan dan ~200 watt als je echt bonked

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:08

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:21:
Als je rustig een toertocht rijdt is dat te doen. Als je wat intensiever gaat fietsen (of langer) dan ben je eigenlijk al te laat als je merkt dat de tank leeg raakt. Bij eten wordt lastig aangezien je nog altijd aan je maximale opname limiet zit.

Zelf zit ik ongeacht de intensiteit altijd op 80/90g koolhydraten per uur. Bij intensieve trainingen is dit alleen via drinkmix. Duurritten is meestal 50/50 via drinkmix en vast voedsel (snelle jelles en krentenbollen).

Kan ook iedereen aanraden die een beetje serieus fiets om altijd, minimaal, zo'n 60g koolhydraten per uur te consumeren. Doe je dit niet, dan ben je het jezelf onnodig moeilijk aan het maken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:17
Phydomir schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:27:
@havana en @Salteh hebben wel mazzel gehad wat betreft hun verklaring via de huisarts. Die van mij wil hem niet ondertekenen.

@webdavid volgens mij is het verschil dat je dan niet officieel deelneemt en ook niet in de uitslag voorkomt.
Ik ben met een arts getrouwd. Overigens heeft jouw huisarts groot gelijk.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:40:
[...]

vet verbranding is geen aan uit switch bij een drempel HR/Power xyz, Ik denk dat je je erop verkijkt hoeveel je nog uit koolhydraten haalt, en hoeveel langzamer je gaan dan ~200 watt als je echt bonked
Ik zie dat inderdaad vaker, dat mensen denken dat ze op lage intensiteit alleen maar vetten aan het verbranden zijn. Op lagere intensiteit is de bijdragen van vetten hoger, maar een deel van de energie komt ook op lage intensiteit al uit carbs... Plaatje hieronder geeft wel een leuk inzicht, al moet je niet naar de watts kijken (testpersoon was een 75+'er, bij getrainde mensen kan het aandeel van vetten hoger zijn, maar het zal bijna nooit 100% zijn).:

Afbeeldingslocatie: https://www.mdpi.com/nutrients/nutrients-14-01605/article_deploy/html/images/nutrients-14-01605-g002-550.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 30-05-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

havana schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Ik ben met een arts getrouwd. Overigens heeft jouw huisarts groot gelijk.
Was destijds wel een klein beetje geïrriteerd dat hij het niet wilde ondertekenen, maar ik snap de redenen ervan wel. Al kwam die irritatie meer doordat ik die hele keuring om mee te mogen doen aan Franse cyclo's een grote wassen neus vind, maar die discussie hebben we even terug hier al gevoerd :+

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Prulleman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:40:
[...]

Als je een powermeter gebruikt, dan heb je gewoon een normale formule, ook in strava.. uiteraard is er geen enkele formulie die afwijkingen van powermeters, (zeker bij enkelzijdig en een L/R afwijking etc) en een goede of slechte efficientie meeneemt, maar zolang je met power rijdt , is het aantal calorieen op strava (of garmin connet, of ...) gewoon een prima indicatie van wat je verbruikt hebt. Als je een beetje door kan trappen, dan zit je al heel snel boven het verbruik wat je kan matchen met eten, dus zoveel mogelijk is het beste :)

[...]

Ja ik fiets met powermeter, ik wist niet dat het zo nauwkeurig was, ik nam het altijd met een korreltje zout omdat ik niet echt met een hongerklop van de fiets af stap, wat ik eigenlijk wel verwacht bij een inspanning waarbij ik ruim 5000cal verbrand heb en hooguit 1500-2000 heb gegeten/gedronken gedurende de tocht.

Maar zo leer je nog eens wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Ja ik fiets met powermeter, ik wist niet dat het zo nauwkeurig was, ik nam het altijd met een korreltje zout omdat ik niet echt met een hongerklop van de fiets af stap, wat ik eigenlijk wel verwacht bij een inspanning waarbij ik ruim 5000cal verbrand heb en hooguit 1500-2000 heb gegeten/gedronken gedurende de tocht.

Maar zo leer je nog eens wat.
Aan de hand van je powermeter berekend je fiets computer hoeveel KJs je hebt verbruikt. Dat is 100% nauwkeurig. Er zit wel wat speling op de 1KJ op de fiets is 1Kcal verband, omdat we ongeveer 25% efficiënt zijn op de fiets. De meeste zullen wat minder efficient zijn en dus moet je altijd zelf naar gaan of het aantal verbrandde Kcal een beetje klopt. Ik weet van mezelf dat het bij mij redelijk goed overeen komt. (houd al een flinke tijd nauwkeurig m'n calorieën bij en zit ook al tijden op hetzelfde gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Phydomir schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Aan de hand van je powermeter berekend je fiets computer hoeveel KJs je hebt verbruikt. Dat is 100% nauwkeurig. Er zit wel wat speling op de 1KJ op de fiets is 1Kcal verband, omdat we ongeveer 25% efficiënt zijn op de fiets. De meeste zullen wat minder efficient zijn en dus moet je altijd zelf naar gaan of het aantal verbrandde Kcal een beetje klopt. Ik weet van mezelf dat het bij mij redelijk goed overeen komt. (houd al een flinke tijd nauwkeurig m'n calorieën bij en zit ook al tijden op hetzelfde gewicht).
Kleine correctie: Aan de hand van je powermeter berekent je fietscomputer hoeveel KJ arbeid je hebt geleverd, niet hoeveel je hebt verbruikt (!)

Dat "redelijk goed overeen komen" is nogal sterk afhankelijk van je efficiency. Het verschil tussen 20% en 25% efficiency is niet 5% meer of minder kcal, maar 25% verschil he, dat is nogal wat.

Voor de rest vind ik het argument van "zit al tijden op hetzelfde gewicht" niet heel erg sterk om op basis daarvan de kCal-inschatting als correct te beschouwen, zeker omdat je lichaam heel goed in staat is om met je dagelijkse 'honger-gevoel' je in evenwicht te houden. Daarvoor heeft het geen rekenmachine en vermogensmeter nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:30:
Voor de rest vind ik het argument van "zit al tijden op hetzelfde gewicht" niet heel erg sterk om op basis daarvan de kCal-inschatting als correct te beschouwen, zeker omdat je lichaam heel goed in staat is om met je dagelijkse 'honger-gevoel' je in evenwicht te houden. Daarvoor heeft het geen rekenmachine en vermogensmeter nodig ;)
Snap niet helemaal wat het honger gevoel er mee te maken heeft? Als ik zo nauwkeurig mogelijk bijhoud wat er in gaat en wat er verbrand wordt, de som hiervan op 0 houd en ik op gewicht blijf dan klopt dit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
Gisteren de 11 Stedentocht gefietst. Vorig jaar ook al, maar we wilden ook een keer met mooi weer.

We hadden een mooi tempo, goede groepjes en alles veilig en goed verlopen.

Nu heb ik meerdere fotografen gezien, een van sportplaat.nl, maar ik zoek eigenlijk die bij het IJsselmeer stond, iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:21
Ik zit wederom de hele morgen al te F5-en op @rolandos582 zijn koersverslag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:22
@verstappen33

Je hoeft ook nooit 100% bij te eten wat je verbruikt toch. als je in de avond gaat fietsen na je avond eten voor een uur of 2 , neem ik 2 bidons water mee en snelle Jelle in mijn zak voor als t echt nodig is, maar die eet ik in 99/100 gevallen niet, en als ik thuis kom heb ik ook niet echt extra honger of dergelijke. voor wat spierherstel neem ik klein bakje kwark maar dan geeft mijn strava/garmin ook aan dat ik tussen 1000/1500 calo heb verbrand.

Heb wel eens bijgehouden dat ik op zo'n dag met tocht 4 a 5 duizend heb verbrand bovenop je eigen verbruik en dan geeft mijn app waarin ik alles bijhoud dat ik huidige 2500+5000 mag bijeten om stabiel te blijven. Meestal kom ik echter maar op 3500 uit inclusief al het eten/drinken tijdens fietstocht. en ik ben echt niet zwaarder of lichter erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Phydomir schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Snap niet helemaal wat het honger gevoel er mee te maken heeft? Als ik zo nauwkeurig mogelijk bijhoud wat er in gaat en wat er verbrand wordt, de som hiervan op 0 houd en ik op gewicht blijf dan klopt dit toch?
Kort antwoord: Nee.

Langer antwoord: Nee, dat klopt niet. Want wat jij bijhoudt, klopt (ook) niet. Wat er op de verpakking staat is nl. de calorische verbrandingswaarde, terwijl het best mogelijk is dat je lichaam daar (aanzienlijk) minder uithaalt. Het kan maar zo zijn dat je lichaam bv. 10% minder uit een bepaalde lengte koolhydraat kan halen omdat een enzym (tijdelijk) minder goed wordt geproduceerd in je maag-darm stelsel.

En als jij lekker intensief gefietst hebt, hoe bepaal jij dan dat je "op gewicht" blijft terwijl je bv. fiks vocht-verlies hebt geleden ? En dat je meer vocht nodig hebt omdat je in herstel weer je glycogeen-voorraden weer gaat bijvullen ? Dat kan rustig 1 - 1,5 kilo lichaamsgewicht schelen, wat een verschil van ruim 12.000 kCal zou kunnen zijn aan vet-massa, kortom rustig 4-5x zoveel als de gedane trainingsarbeid ?

Nogmaals: Je lichaam kan, mits je niet bv. zwaar onder- of overgewicht hebt, prima zichzelf in balans houden met je honger-gevoel. Prima dat je denkt dat het allemaal "wel redelijk klopt" (wat zou kunnen), maar de realiteit is dat je rustig 10% er naast kunt zitten en dat je lichaam dat (gemiddeld) wel corrigeert door je een hap minder chips te laten doen eten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

pier87 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:10:
De korte samenvatting: Als je goed bent, zit je vooraan en mis je niet de slag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:18
Maar is dat een reden om het maar compleet over boord te gooien? Dat my fitness pal en kj verbrand met een powermeter geen exacte wetenschap is snap ik, maar door zelf beetje blijven na te denken kun je dit prima als handvaten gebruiken. Dichterbij gaan we niet komen zonder gebruik te maken van een calorimeter.
Dus volgens mij komen wij als fietsers met een PM dichterbij de werkelijkheid dan andere methodes (afstand, hartslag, what ever). En daarbij dus een prima manier om dit te gebruiken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Michaelg op 30-05-2023 13:26 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:18:
En als jij lekker intensief gefietst hebt, hoe bepaal jij dan dat je "op gewicht" blijft terwijl je bv. fiks vocht-verlies hebt geleden ? En dat je meer vocht nodig hebt omdat je in herstel weer je glycogeen-voorraden weer gaat bijvullen ? Dat kan rustig 1 - 1,5 kilo lichaamsgewicht schelen, wat een verschil van ruim 12.000 kCal zou kunnen zijn aan vet-massa, kortom rustig 4-5x zoveel als de gedane trainingsarbeid ?

Nogmaals: Je lichaam kan, mits je niet bv. zwaar onder- of overgewicht hebt, prima zichzelf in balans houden met je honger-gevoel. Prima dat je denkt dat het allemaal "wel redelijk klopt" (wat zou kunnen), maar de realiteit is dat je rustig 10% er naast kunt zitten en dat je lichaam dat (gemiddeld) wel corrigeert door je een hap minder chips te laten doen eten :9
Ik heb het ook niet over veranderingen van dag tot dag. Houd het nu zo'n twee jaar bij en heb ook zo'n vier jaar aan gewicht data. Dus vandaar dat ik wel met redelijk wat zekerheid kan zeggen dat het, voor mij, behoorlijk klopt..

Dat het voor andere niet volledig klopt veranderd trouwens niets aan het feit dat het hoe dan ook de meest nauwkeurige data is die we tot onze beschikking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:18:
[...]

En als je nu bijhoudt hoeveel handjes chips je eet, naast al je andere voeding, en je gemiddelde gewicht per week blijft hetzelfde over verschillende maanden, dan klopt het sommetje toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
pier87 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:10:
Valt weinig te zeggen, het was de hele dag saai wachten tot het 1545 was en we los mochten. Enorm veel onduidelijkheid, 3 draaiboeken, er waren 4 groepen die moesten starten, startvak is wel 3x over de kop gegaan. We zouden geneutraliseerd starten, dat werd uiteindelijk gelijk volle bak. Na 150 meter een versmalling, ik zat op 75% van het peloton, we gingen van 57km/u naar 26km/u. En de mensen daarvoor knallen keihard door, nog alles gegeven maar met de wind gewoon niet te doen. Weg peloton, beetje doorgereden, kwamen de achterblijvers/sportklasse voorbij, dus daar maar aangehaakt. Niet te gek gedaan want ik wil hun koers ook niet teveel beinvloeden. Naja, dat was het dan maar weer. Wel een prima sportmiddag.

Wel geleerd dat niet alle KNWU koersen dus een loting zijn zoals gebruikelijk maar dat het gewoon random besloten word. Soms tot 5min voor tijd. LOL 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door rolandos582 op 30-05-2023 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Nieuwe groep Campagnolo Super Record Wireless, 5200 euro :o

https://www.bikeradar.com...record-wireless-groupset/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Holy moly. Dat is een flink bedrag. En met het verdwijnen van de thumb shifter vraag ik mij af hoe ze zich met deze prijs denken te onderscheiden van Shimano en SRAM.

Zelf ben ik in oktober overgestapt van oude bianchi met campagnolo naar een Canyon met Shimano (iets met beschikbaarheid en prijzen) en ondanks dat dit ook prima werkt was ik toch wel enorm fan van de thumb shifter.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Campagnolo was toch al een tijdje voor puristen die op een "italiaans" (made in china) frame ook een italiaanse groepset wilde hebben..? Dit bevestigt dat markt segment wel een beetje.. leuk voor de snobs die zonder goede reden heel veel geld uitgeven. Daar horen veel van ons bij, maar dit is wel next level :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:29:
[...]

En als je nu bijhoudt hoeveel handjes chips je eet, naast al je andere voeding, en je gemiddelde gewicht per week blijft hetzelfde over verschillende maanden, dan klopt het sommetje toch?
Nogmaals: Afgezien van het gebrek aan nauwkeurigheid hoe je dat registreert zegt de calorische verbrandingswaarde die op de verpakking staat per 100 gr. in absolute zin niet zo heel veel per individu, simpelweg omdat je soms er (veel) minder energie uithaalt door omstandigheden.

Het feit dat een powermeter beter is dan wat beschikbaar is voor andere sporten doet daar niks aan af. Het idee dat je het gebruikt om op gewicht te blijven geeft de indruk dat je dat nauwkeurig kunt doen en dat is simpelweg niet zo.

Ik begrijp niet wat daar onduidelijk aan is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Nogmaals: Afgezien van het gebrek aan nauwkeurigheid hoe je dat registreert zegt de calorische verbrandingswaarde die op de verpakking staat per 100 gr. in absolute zin niet zo heel veel per individu, simpelweg omdat je soms er (veel) minder energie uithaalt door omstandigheden.

Het feit dat een powermeter beter is dan wat beschikbaar is voor andere sporten doet daar niks aan af. Het idee dat je het gebruikt om op gewicht te blijven geeft de indruk dat je dat nauwkeurig kunt doen en dat is simpelweg niet zo.

Het feit dat je op gewicht blijft door de data van je power meter te gebruiken bij de keuzes van hoeveelheden voedsel die je tot je neemt laten zien dat het dus in de praktijk werkt toch?

Als de afwijking tussen de geschatte efficiency, de opname van je lichaam van de calorische verbrandingswaarde dusdanig anders zou zijn in de praktijk, zou je of zwaarder of lichter worden als je zou eten op basis van sec die data....

Hoewel het theoretisch dus niet 100% accuraat is, laat de praktijk zien dat je soms niet te ingewikkeld moet doen volgens mij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prulleman
joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Het gaat nu toch gewoon een beetje flauw om de woordkeuze "nauwkeurig" etc..?
Als die uitspraak genuanceerd zou worden naar "best beschikbare manier om" of iets dergelijks, is dan deze nutteloze discussie van tafel?
Het lijkt wel of je iets tegen het gebruik van power meters hebt.. (of het nut er niet van inziet..)

Ik geloof best dat je wat marge hebt, wat jij beschrijft (dat je ook op gewicht kan blijven terwijl de in/out niet exact in balans is). Ik track zelf geen calorie intake en ben al jaren tussen de 75 en 77, waarbij meestal 75 uitgedroogd betekend en 77 goed gehydrateerd). Maar ik weet ook zeker dat dit heel individueel is, er zijn echt mensen waarbij die marge een stuk kleiner is en die zullen toch echt op hun in/out balans moeten letten, en als je dan veel fietst is het bijhouden van je verbruik met een powermeter erg waardevol, als je dan op lange termijn niet op het juiste gewicht blijft, kan je altijd nog een persoonlijke factor in het hele verhaal toevoegen.

vergeet ook niet dat fietsen 1 van de weinige sporten is waar je relatief eenvoudig 1 a 2 keer je ADH aan calorieën verbrand.. met hardlopen zijn je knieën al veel eerder kapot en bij veel andere sporten is of de intensiteit te hoog voor een lange duurtraining of ligt het verbruik een stuk lager.
Als je dan met een powermeter een inschatting kan maken via een kwantificeerbare methode (en niet op basis van iets vaags als RPE, snelheid, hartslag, ... ) over het verbruik van die rit, dan ben je echt al een heel eind op de goede weg. De foutmarge bij zelf inschatten hoeveel je hebt verbrand met een ritje van 6 uur kan enorm zijn. Met een powermeter is het in ieder geval elke rit hetzelfde

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:02:
[...]

Het feit dat je op gewicht blijft door de data van je power meter te gebruiken bij de keuzes van hoeveelheden voedsel die je tot je neemt laten zien dat het dus in de praktijk werkt toch?
Met n=1 (of laten we zeggen n=5 hier, en dan overdrijf ik al) vind ik dat een tamelijk bizarre manier als je in de wereld letterlijk miljoenen mensen hebt die prima op gewicht blijven zonder powermeter of calorieën tellen.

Mijn probleem ermee is dat dit niet alleen de illusie van schijn-nauwkeurigheid geeft, het werkt ook potentieel andere (mentale) problemen in de hand. De illusie dat je je eten moet afwegen op de gram en (bijzonder) accuraat moet registreren en bijhouden is de bron van veel ellende geweest bij eetstoornissen en ongezonde relaties met eten in het verleden, zowel bij amateurs als topsporters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Gelet op de richting van de discussie laat ik het hierbij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:28:
[...]

Met n=1 (of laten we zeggen n=5 hier, en dan overdrijf ik al) vind ik dat een tamelijk bizarre manier als je in de wereld letterlijk miljoenen mensen hebt die prima op gewicht blijven zonder powermeter of calorieën tellen.

Mijn probleem ermee is dat dit niet alleen de illusie van schijn-nauwkeurigheid geeft, het werkt ook potentieel andere (mentale) problemen in de hand. De illusie dat je je eten moet afwegen op de gram en (bijzonder) accuraat moet registreren en bijhouden is de bron van veel ellende geweest bij eetstoornissen en ongezonde relaties met eten in het verleden, zowel bij amateurs als topsporters.
Je kan het ook van de andere kant bekijken, als je met een kwantificeerbare meting ziet hoeveel je mag/moet eten, dan kom je tot het besef dat dat best moeilijk is. Zo heb ik afgelopen week in 5 dagen 8470 kCal verbruikt met fietsen (gemeten met een 4iiii left). In dat soort weken moet ik echt wel opletten dat ik genoeg binnen krijg..
Nou had ik daar ook nog een commute van 2x 55 km (2x ~1500kCal) erbij zitten, maar overdag echt te weinig aangevuld, waardoor de terug weg wat zwaarder voelde en ik eigenlijk de hele avond en de volgende dag er last van had. Dat was echt wel te voorkomen door beter op de intake te letten (en dat kan op gevoel of met afwegen, dat is maar net waar je je prettig bij voelt)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Ik meet/weeg niet, luister gewoon naar m'n lichaam en eet dag na een mega rit gewoon extra extra veel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@DDX jij mag niet meedoen, jij bent een uitzondering :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Maar even eerlijk @DDX. Hoe vaak moet jij je honger gevoel (of vaker wellicht, het uitblijven daarvan) negeren en gewoon het eten door je mond duwen omdat je weet dat je die voorraden moet aanvullen ?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
@Michaelg Soms heeft het lichaam geen zin om te eten.
Merk ik wel eens na lange (vooral met flink tempo) ritten.
Bestel je een piza ofzo en krijg je maar paar happen naar binnen.

Soms duik je dan maar beter gewoon je bed in (al kan dat ook nog wel dingetje zijn, lichaam moet ook even tot rust komen) en volgende dag dan maar extra veel als ontbijt en lunch.

Je kan nog best lang door met knop om in je hoofd en gewoon doorrijden.
Vorig jaar een 600km rit gereden waarbij ik de laatste 150km geen eten naar binnen kreeg (zelfs geen water)

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 30-05-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Het gaat nu toch gewoon een beetje flauw om de woordkeuze "nauwkeurig" etc..?
Als die uitspraak genuanceerd zou worden naar "best beschikbare manier om" of iets dergelijks, is dan deze nutteloze discussie van tafel?
Het lijkt wel of je iets tegen het gebruik van power meters hebt.. (of het nut er niet van inziet..)
Nee, ik heb niets tegen de powermeter, integendeel. Geweldig apparaat waarmee je redelijk nauwkeurig de verrichte arbeid kunt bepalen en je vermogen kunt bepalen, niks mis mee.

Maar daar gaat deze discussie allang niet meer om. Vervolgens ga je een stap verder en ga je op basis van een gemiddelde efficiency ook bepalen hoeveel kCal eten daar tegenover staat. Wordt al iets dubieuzer, want het verschil tussen 20 of 25% efficiency is ook 25% meer of minder kcal. En vervolgens gaan we nog verder: We gaan op basis van die getallen ook ons totale lichaamsgewicht onder controle houden. Dat is nóg een stap verder, waar je volledig voorbijgaat aan allerlei andere complicerende factoren.

Als ik die dan probeer uit te leggen moet je niet proberen mij woorden in de mond te leggen dat ik iets tegen powermeters of hun nut heb.
Ik geloof best dat je wat marge hebt, wat jij beschrijft (dat je ook op gewicht kan blijven terwijl de in/out niet exact in balans is). Ik track zelf geen calorie intake en ben al jaren tussen de 75 en 77, waarbij meestal 75 uitgedroogd betekend en 77 goed gehydrateerd). Maar ik weet ook zeker dat dit heel individueel is, er zijn echt mensen waarbij die marge een stuk kleiner is en die zullen toch echt op hun in/out balans moeten letten, en als je dan veel fietst is het bijhouden van je verbruik met een powermeter erg waardevol, als je dan op lange termijn niet op het juiste gewicht blijft, kan je altijd nog een persoonlijke factor in het hele verhaal toevoegen.
Die individuele gevallen hebben dan ook exact inzage in hun basis-metabolisme, nauwkeurige data over de verbrandingswaarde van het genuttigde eten in hun eigen lichaam? Waarschijnlijk niet, waardoor de onzekerheid van hun intake al behoorlijk hoog is. Om vervolgens ook nog maar een inschatting te doen over de verbruikte energie bij andere activiteiten ?

Kunnen die mensen niet veel beter dan gewoon zichzelf iedere week even wegen en als ze zien dat ze structureel zwaarder worden een balans-dag nemen cq. even wat minder in hun snaveltje steken ipv. met allerlei kunst-en-vliegwerk een inschatting te maken van de verbruikte energie op de fiets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:47:
En vervolgens gaan we nog verder: We gaan op basis van die getallen ook ons totale lichaamsgewicht onder controle houden. Dat is nóg een stap verder, waar je volledig voorbijgaat aan allerlei andere complicerende factoren.
En daarbij ga je dus volledig langs eens van mijn eerste zinnen in dit hele verhaal:
Phydomir schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:57:
De meeste zullen wat minder efficient zijn en dus moet je altijd zelf naar gaan of het aantal verbrandde Kcal een beetje klopt. Ik weet van mezelf dat het bij mij redelijk goed overeen komt. (houd al een flinke tijd nauwkeurig m'n calorieën bij en zit ook al tijden op hetzelfde gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:47:
[...]

Nee, ik heb niets tegen de powermeter, integendeel. Geweldig apparaat waarmee je redelijk nauwkeurig de verrichte arbeid kunt bepalen en je vermogen kunt bepalen, niks mis mee.

Maar daar gaat deze discussie allang niet meer om. Vervolgens ga je een stap verder en ga je op basis van een gemiddelde efficiency ook bepalen hoeveel kCal eten daar tegenover staat. Wordt al iets dubieuzer, want het verschil tussen 20 of 25% efficiency is ook 25% meer of minder kcal. En vervolgens gaan we nog verder: We gaan op basis van die getallen ook ons totale lichaamsgewicht onder controle houden. Dat is nóg een stap verder, waar je volledig voorbijgaat aan allerlei andere complicerende factoren.

Als ik die dan probeer uit te leggen moet je niet proberen mij woorden in de mond te leggen dat ik iets tegen powermeters of hun nut heb.

[...]

Die individuele gevallen hebben dan ook exact inzage in hun basis-metabolisme, nauwkeurige data over de verbrandingswaarde van het genuttigde eten in hun eigen lichaam? Waarschijnlijk niet, waardoor de onzekerheid van hun intake al behoorlijk hoog is. Om vervolgens ook nog maar een inschatting te doen over de verbruikte energie bij andere activiteiten ?

Kunnen die mensen niet veel beter dan gewoon zichzelf iedere week even wegen en als ze zien dat ze structureel zwaarder worden een balans-dag nemen cq. even wat minder in hun snaveltje steken ipv. met allerlei kunst-en-vliegwerk een inschatting te maken van de verbruikte energie op de fiets ?
ik denk dat het met name van je persoonlijkheid afhangt, wat voor je werkt, sommige mensen gaan gewoon beter op harde data, en als dat nou houvast geeft over wat je op een dag naar binnen moet werken, en als je dit kan bevestigen (zoals @Phydomir met een stabiel gewicht over een periode van jaren, dan heeft dit toch simpelweg voordelen tov op de gok wat meer in je mik schuiven omdat je hard hebt gefietst en honger hebt en de week erop op gevoel wat meer of minder omdat de weegschaal het niet eens was met je intake..

(en waarom denk je dat er tegenwoordig zoveel harder gereden wordt in alle wielerkoersen, niet alleen door de aero fietsen en helmpjes, ook doordat -alle- voeding gewoon zo goed mogelijk klopt per individu, dat is een vak apart en krijg je thuis met je weegschaal, power meter en excel sheet wellicht niet voor elkaar, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal zoveel afwijkt dat het geen nut meer heeft. Correct me if I'm wrong, maar dat is hoe ik jou posts nu samen vat, en daar ben ik het simpelweg niet mee eens

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Phydomir schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:52:
[...]

En daarbij ga je dus volledig langs eens van mijn eerste zinnen in dit hele verhaal:

[...]
Nogmaals, en meer woorden ga ik er niet aan vuilmaken, maar als je eerst moet nagaan of het getal wel klopt met je eigen lichaam is het DUS al niet nauwkeurig. Als je dan vervolgens geen manier hebt om dit te controleren (en die heb je niet, want je kunt je eigen intake niet goed meten én je eigen verbruik naast het fietsen niet) dan heb je dus letterlijk geen enkele basis waarop je het nauwkeurig kunt maken.

Ofwel, gok maar raak voor een knaak en als je bv. 500 kcal er naast zit op je fietsritjes per week valt dit (al) weg in de ruis van de rest van de onnauwkeurigheden. Dát is nou juist het probleem...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Maar het alternatief is "naar je lichaam luisteren"? er zijn echt -zoveel- mensen waarbij dat niet werkt, misschien minder onder ons fanatieke fietsers, maar inmiddels is 40% van de wereld bevolking obese, en de meest logische verklaring is de veranderingen in beschikbaar voedsel, het is gewoon moeilijker om naar je lichaam te luisteren met de huidige overdaad aan vet en suiker rijk voedsel,

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:06:
Maar het alternatief is "naar je lichaam luisteren"? er zijn echt -zoveel- mensen waarbij dat niet werkt, misschien minder onder ons fanatieke fietsers, maar inmiddels is 40% van de wereld bevolking obese, en de meest logische verklaring is de veranderingen in beschikbaar voedsel, het is gewoon moeilijker om naar je lichaam te luisteren met de huidige overdaad aan vet en suiker rijk voedsel,
Ik denk écht dat luisteren naar je lichaam en wekelijks wegen + eventueel een balans-dag een betere manier is om je lichaamsgewicht onder controle te houden dan met een powermeter en al je intake te proberen te tracken, ja. Dat is niet eens zozeer echt luisteren naar je lichaam, maar gewoon de meest logische tool gebruiken om je lichaamsgewicht te meten: een weegschaal en op basis daarvan beslissingen te nemen.

40% van de wereldbevolking is obese, maar ik denk niet dat dat komt omdat ze geen powermeter op hun fiets hebben :)

Het komt waarschijnlijk zelfs niet aan het gebrek aan een weegschaal, maar aan een gebrek aan zelf-discipline om na een meting de conclusie te trekken dat er iets moet veranderen.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, nee. Maar die methode is wel een stuk eenvoudiger dan de balancing-act met kcal's te registreren vanuit een powermeter en intake te monitoren.

Het grootste verschil tussen een gezond gewicht en overgewicht is niet zozeer het gebrek aan inzicht, maar het gebrek aan actie ondernemen. Als je weegschaal (of desnoods je powermeter) zegt dat je minder moet eten en je doet het niet, daar wordt je te zwaar van. Niet van wel of geen powerdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Interessant inkijkje dat laat zien dat zelfs de profs baat hebben bij een lichtere gearing en wij amateurs dus waarschijnlijk nog meer. Het viel mij ook op dat Thomas in de tijdrit klim echt aan het harken was, wat hem misschien wel deels opgebroken heeft naar het einde van de klim:
Over de kettingpech en het verzet van Roglic was na de tijdrit veel te doen. De Sloveen reed als enige met een enkel voorblad en een grote mountainbike-cassette.

"Hij kon zo zijn normale cadans vasthouden, in plaats van dat hij veel te zwaar zou moeten trappen. Dat ligt hem minder goed", legt Zeeman uit. "Dat heeft zich uitbetaald, want daardoor kon hij het vermogen leveren dat hij wilde. Ware het niet dat het fijn zou zijn als die ketting er gewoon op was blijven liggen."
https://nos.nl/artikel/24...isschien-ik-weet-het-niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@joker1977 ik geloof niet dat we het eens worden :)

Strava

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:27
Tsja, vorig jaar heb ik mezelf volledig het plezier in het fietsen ontnomen door zo veel met data (zowel vermogen als koolhydraten) bezig te zijn.

Voor iedere rit uittekenen hoe ver, hoe lang, welke vermogens, hoe veel uur ongeveer onderweg en dito koolhydratenvoorraad mee. Gelletjes, Maurten, Bananen, zelf gemaakte rijstkoekjes -> altijd op 80gr per uur. Dan tijdens de rit alleen maar bezig zijn met op het juiste moment de in de 'juiste' zones te fietsen. Na de rit tegen heug en meug eten: want dat moest volgens het schema en alle wetenschappelijke studies. En vervolgens evalueren in intervals.icu, waardes vergelijken met de peer-groups. FTP stokte op 3,5 en ik was de hele week doodmoe. En dat naast een baan á 60u per week.

Resultaat: ik was alle plezier in het fietsen kwijt. Ik fietste vorig jaar 7,5k km waarvan de laatste 3k met steeds meer tegenzin. Zwift daardoor vrijwel niet aangeraakt deze winter.

Nu ben ik dit jaar alweer 3k onderweg. Gewoon puur op gevoel en emotie. Ik heb Join, maar gebruik dat alleen maar om bij te houden wanneer het verstandig is weer te fietsen en hoe lang. Staat standaard beschikbaar ingesteld op 2 uur doordeweeks en 5 uur in het weekend. Onderweg let ik totaal niet op de zones: ik fiets ietwat in de geest van de training (intervallen of gewoon een temp-duur) maar meer ook niet. Ben ik moe, gaan we langzaam. Ben ik fit? Dan ietsje harder. Gewoon wat het gevoel zegt. Ik gooi per uur een snelle jelle in de achterzakjes voor de eerste twee uur. Bij ritten langer dan drie uur komt daar een bidon Maurten 80gr bij en bij ritten langer dan vier uur een tweede en een banaan. En na de training eet ik gewoon naar het hongergevoel. Geen honger? Dan niet, de volgende ochtend komt dat hongergevoel wel weer en is de bak haver wat groter.

Resultaat: ik zit elke keer weer met een glimlach op de fiets. Gewoon genieten. FTP inmiddels al op 3,92 (gewicht is al die tijd stabiel (+-2kg) en op 11á13% vet) en ik voel me elke week topfit. Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 17:30

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Prulleman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:06:
Ik denk dat hier veel mis gaat bij mensen (en ook soms bij mij zelfs nog). Ik geloof niet dat er aan het "honger/trek signaal" veel veranderd is de afgelopen tientallen jaren. Ik denk dat het probleem hem meer zit in, oké ik heb het signaal, ik ga eten, maar wat ga ik eten. Je kijkt vervolgens in de kast en ziet een zak chips/reep chocola/pizza liggen. Geheid dat die dan opgegeten worden ipv het bakje kwark/groente/fruit. Plus dan heb ik het nog niet eens over de prijs in de winkel van beide opties. Zolang de ongezonde voeding goedkoper is dan de gezonde, zal dat voor veel mensen niet mee helpen.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Mr. Stom schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:44:
Tsja, vorig jaar heb ik mezelf volledig het plezier in het fietsen ontnomen door zo veel met data (zowel vermogen als koolhydraten) bezig te zijn.

Voor iedere rit uittekenen hoe ver, hoe lang, welke vermogens, hoe veel uur ongeveer onderweg en dito koolhydratenvoorraad mee. Gelletjes, Maurten, Bananen, zelf gemaakte rijstkoekjes -> altijd op 80gr per uur. Dan tijdens de rit alleen maar bezig zijn met op het juiste moment de in de 'juiste' zones te fietsen. Na de rit tegen heug en meug eten: want dat moest volgens het schema en alle wetenschappelijke studies. En vervolgens evalueren in intervals.icu, waardes vergelijken met de peer-groups. FTP stokte op 3,5 en ik was de hele week doodmoe. En dat naast een baan á 60u per week.

Resultaat: ik was alle plezier in het fietsen kwijt. Ik fietste vorig jaar 7,5k km waarvan de laatste 3k met steeds meer tegenzin. Zwift daardoor vrijwel niet aangeraakt deze winter.

Nu ben ik dit jaar alweer 3k onderweg. Gewoon puur op gevoel en emotie. Ik heb Join, maar gebruik dat alleen maar om bij te houden wanneer het verstandig is weer te fietsen en hoe lang. Staat standaard beschikbaar ingesteld op 2 uur doordeweeks en 5 uur in het weekend. Onderweg let ik totaal niet op de zones: ik fiets ietwat in de geest van de training (intervallen of gewoon een temp-duur) maar meer ook niet. Ben ik moe, gaan we langzaam. Ben ik fit? Dan ietsje harder. Gewoon wat het gevoel zegt. Ik gooi per uur een snelle jelle in de achterzakjes voor de eerste twee uur. Bij ritten langer dan drie uur komt daar een bidon Maurten 80gr bij en bij ritten langer dan vier uur een tweede en een banaan. En na de training eet ik gewoon naar het hongergevoel. Geen honger? Dan niet, de volgende ochtend komt dat hongergevoel wel weer en is de bak haver wat groter.

Resultaat: ik zit elke keer weer met een glimlach op de fiets. Gewoon genieten. FTP inmiddels al op 3,92 (gewicht is al die tijd stabiel (+-2kg) en op 11á13% vet) en ik voel me elke week topfit. Heerlijk.
Mooi dat je weer het plezier in fietsen gevonden hebt!

Ik denk dat jouw post samen met de andere posts vandaag laten zien dat er niet 'one way to rule them all' is. Er zijn verschillende manieren om het fietsen te beleven, beter te worden, te werken aan je gewicht (of niet) en daar is geen goed of fout in.

Iedereen moet zelf proberen wat er voor hem werkt en kan gebruikmaken van de tools die er zijn, zoals jij volgens mij nu ook goed doet door Join een beetje met je mee te laten kijken, maar niet dominant laat zijn in je fietsritjes en planning.

De les is dat je zelf moet uitvinden wat voor je werkt en dat dat voor iedereen anders kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@Mr. Stom dat bevestigt vooral dat niet iedereen gelijk is en op dezelfde manier ermee om moeten gaan..
@Phydomir en @Michaelg zitten aan de ene kant van het spectrum, en dat werkt voor ze, al langere tijd. Jij hebt het geprobeerd en het werkt niet, wat de reden daarvoor ook is (hoewel bij 60 uur werken + intensief trainen bij mij wel alarmbellen afgaan, maar dat is niet relevant).

Zelf zit ik er tussenin, ik vind het teveel moeite om mijn lunch of bordje avond eten af te wegen, maar op de fiets probeer ik het bij de langere ritten wel te doen, ik merk dat me dat een beter herstel geeft.

Mijn punt is dus dat je niet iedereen baat heeft bij een dezelfde manier, als @DDX het kan zonder weegschaal, dan bevestigd dat zeker dat dit een optie is, maar voor anderen werkt het dus gewoon goed met data, en waarom zou je dan gaan gokken..

het is niet zwart/wit of goed/slecht, je moet de weg zien te vinden die voor je werkt en dat is waar @joker1977 aan voorbij gaat door calorieën tellen af te doen als niet precies genoeg om nuttig te zijn, dat is simpelweg niet waar, je kan 100 dieet methodes opnoemen, maar de methodes die werken, hebben linksom of rechtsom een calorie balans in de min. als je dat niet op gevoel kan, dan maar met onbetrouwbare tellingen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Op de fiets is het gewoon zoveel mogelijk naar binnen proppen, zeker op langere ritten ga je toch niet genoeg eten naar binnen krijgen.
Ik verbaas mij er altijd over dat iedereen roept 90g/uur, werkt misschien leuk als je 3 uurtjes gaat fietsen. (en dan is de vraag of je het echt nodig hebt) maar als je echt lange rit gaat maken...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:57
user_tweakers schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:09:
Gisteren de 11 Stedentocht gefietst. Vorig jaar ook al, maar we wilden ook een keer met mooi weer.

We hadden een mooi tempo, goede groepjes en alles veilig en goed verlopen.

Nu heb ik meerdere fotografen gezien, een van sportplaat.nl, maar ik zoek eigenlijk die bij het IJsselmeer stond, iemand enig idee?
Gisteren ook gefietst met @McMiGHtY en @ElGreco. Leuk dagje. Om 5 uur wakker geworden in de vogelkijkhut en naar het appartement van de andere 2 gefietst. Mooi dagje fietsen en wandelen. En uiteraard gezellig met 2 andere Tweakers.

Na afloop weer terug op de fiets (met een niet heel gunstige en harde wind). Dagtotaal 340km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
@joker1977
Weet jij een bell curve te vinden van de efficiency van fietsers? Overal lees je tussen die 20 en 25%, maar nergens kan ik vinden hoeveel % van de mensen nou op welk percentage zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Stancke schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:45:
Ik gebruik de laatste tijd de route suggesties van Strava.
Gisteren werd er mij een mooie route gepresenteerd maar ik wou die rijden in de omgekeerde richting omwille van de wind.

Nergens kon ik iets terugvinden om de rijrichting om te draaien, niet in Strava ook niet in Garmin Connect app toen ik de route had doorgestuurd. Via Google en Youtube ook geen duidelijk antwoord te verkrijgen.

Iemand de gouden tip?
In de Connect app ook heel simpel hoor. Je gaat via Courses naar je routes en dan de gewenste route => Edit en dan 'Reverse Direction' en je bent klaar.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
Smultie schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:57:
[...]

Ik hoop dat je zelf wel kunt bedenken de rotonde dan de normale richting op te nemen? Met een kaartje in beeld kun je toch prima zien welke kant je de rotonde weer moet verlaten?
Uiteraard. Maar in de buitenbocht begon hij mij mij de route al te herberekenen. En vervolgens moest ik terug naar de binnenbocht omdat daar het punt nou eenmaal stond.
Zo waren er wel meer dingen maar dat kan ik me zo niet meer herinneren, weet wel dat ik het niet nog een keer ga doen zo.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:43
Michaelg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:19:
Weet jij een bell curve te vinden van de efficiency van fietsers? Overal lees je tussen die 20 en 25%, maar nergens kan ik vinden hoeveel % van de mensen nou op welk percentage zitten.
Efficiency in cycling: a review. Zie afbeelding 2. Het verschilt niet alleen van mens tot mens, maar is ook heel erg afhankelijk van hoe hard je fietst en deels ook van je cadans.

Als ik dat artikel goed begrijp is die 20-25% inclusief je BMR, dus moet je dat er eigenlijk nog af halen om te weten wat je "met fietsen" hebt verbrand.

[ Voor 12% gewijzigd door Tom-Z op 30-05-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Tom-Z schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Efficiency in cycling: a review. Zie afbeelding 2. Het verschilt niet alleen van mens tot mens, maar is ook heel erg afhankelijk van hoe hard je fietst en deels ook van je cadans.

Als ik dat artikel goed begrijp is die 20-25% inclusief je BMR, dus moet je dat er eigenlijk nog af halen om te weten wat je "met fietsen" hebt verbrand.
Je GME is idd. ook afhankelijk van de intensiteit, het kan best zijn dat je bv. maar 14% efficient bent bij 120W en 20% efficient bij 250W. Des te meer reden om dat mooie kcal-cijfertje toch met een korreltje zout te nemen qua nauwkeurigheid.

De enige manier om je GME (Gross Metabolic Efficiency) te bepalen is op basis van ademgas-analyses en dat is "duur" en "ingrijpend" - vandaar dat er weinig onderzoek naar is gedaan. Wel zijn er wat kleine studies die bv. laten zien dat professionals vaak een hoger GME hebben, maar het is onduidelijk of dat komt doordat ze meer/beter trainen of als een vorm van survivors-bias (je moet een hoge GME hebben om zo ver te komen in de sport, zeg maar).

edit: In de ademgas-analyse zit "uiteraard" ook je normale basale gebruik / BMR.

[ Voor 3% gewijzigd door joker1977 op 30-05-2023 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:01:
Nogmaals, en meer woorden ga ik er niet aan vuilmaken, maar als je eerst moet nagaan of het getal wel klopt met je eigen lichaam is het DUS al niet nauwkeurig. Als je dan vervolgens geen manier hebt om dit te controleren (en die heb je niet, want je kunt je eigen intake niet goed meten én je eigen verbruik naast het fietsen niet) dan heb je dus letterlijk geen enkele basis waarop je het nauwkeurig kunt maken.

Ofwel, gok maar raak voor een knaak en als je bv. 500 kcal er naast zit op je fietsritjes per week valt dit (al) weg in de ruis van de rest van de onnauwkeurigheden. Dát is nou juist het probleem...
We gaan het nooit eens worden en volgens mij is dat deels te verwijten aan de terminologie. Jij blijft herhalen dat onnauwkeurig is en wellicht dat het qua terminologie inderdaad onnouwkeurig is.

Twee jaar aan data vertellen mij echter dat het voor mij goed genoeg werkt om mijn inname en verbranding mee te bepalen/controleren zodat ik netjes op gewicht blijf en genoeg energie heb om 10 tot 15 uur per week te kunnen fietsen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Cloclo100
Rustig jongens. Ik ga morgen mijn experiment delen, nl. Lus 3 AGR vanuit Terhills Resort, een 130 km, met een halve bak bier op. Als ontbijt 5 sandwiches met kip caramba van de AH. I keep you posted! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GnFHNvRoTPio6eVBHUcxhUQkZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8sxQkb3yI1pVCRJPdlU7PmV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Vooral genieten jongens, heel veel genieten O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
joker1977 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:56:
[...]
Wel zijn er wat kleine studies die bv. laten zien dat professionals vaak een hoger GME hebben
https://www.usada.org/wp-content/uploads/R060.pdf
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15241718/

Lastig allemaal. Zoveel studies en zoveel studies die elkaar dan weer tegenspreken :) Ik ben blij dat ik maar een simpele IT-er ben :D

Overigens; als efficiency beter wordt naarmate je hogere wattages rijdt, kun je zeggen dat bij duurritten het alleen maar meer is dan die kj's die je PM je geeft :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik heb besloten ook nog wat rode wijn mee te drinken bij het eten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Wat mag je normaal gesproken verwachten van industrielagers? Ik heb sinds Augustus een setje Zipp 303 S's, maar de buitenste lager van de body is nu verroest. Ik heb geen hele gekke dingen met de fiets gedaan: geen hogedrukreiniger, geen ontvetter (gebruik kettingwax); wel 's winters doorgefietst (en de fiets netjes schoongehouden).

Had ik qua onderhoud iets moeten doen om dit te voorkomen? Ik had het idee dat je industrielagers niet echt kon onderhouden, en ze uiteindelijk een keer moest vervangen. Ik zie wel filmpjes van mensen die de seals eraf peuteren en dan opnieuw invetten, maar ik vraag me af of dat niet meer kwaad (beschadiging van de seal) doet dan goed? Volgens Zipp moet je als de lager(s) versleten zijn de body in z'n geheel vervangen, maar ik vind vaker dan 1x per jaar een nieuwe body à €75 wel wat gortig...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tom-Z schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:43:
Wat mag je normaal gesproken verwachten van industrielagers? Ik heb sinds Augustus een setje Zipp 303 S's, maar de buitenste lager van de body is nu verroest. Ik heb geen hele gekke dingen met de fiets gedaan: geen hogedrukreiniger, geen ontvetter (gebruik kettingwax); wel 's winters doorgefietst (en de fiets netjes schoongehouden).

Had ik qua onderhoud iets moeten doen om dit te voorkomen? Ik had het idee dat je industrielagers niet echt kon onderhouden, en ze uiteindelijk een keer moest vervangen. Ik zie wel filmpjes van mensen die de seals eraf peuteren en dan opnieuw invetten, maar ik vraag me af of dat niet meer kwaad (beschadiging van de seal) doet dan goed? Volgens Zipp moet je als de lager(s) versleten zijn de body in z'n geheel vervangen, maar ik vind vaker dan 1x per jaar een nieuwe body à €75 wel wat gortig...
Het kan vriezen en het kan dooien met de lagers van een body. Ik heb hier eens een exemplaar gehad wat binnen 900km volledig verroest en uit elkaar gevallen was. XD(R) bodies hebben hier doorgaans wat sneller last van omdat de lagers (in ieder geval de buitenste) klein zijn (is).

Bij sommige naven zijn de toleranties net niet waardoor er makkelijker water binnendringt. Als het desbetreffende exemplaar lager ook nog eens per ongeluk te weinig vet heeft (minder drag, alles voor de wattjes), ben je snel de pineut.

Ik was mijn wielen in de winter eigenlijk nooit. Alleen de fiets zelf zo af en toe. Scheelt weer water op de naven.

Je moet beide seals er af halen, de boel ontvetten en schoon blazen met een compressor oid. Dan blaas je alles eruit. En dan opnieuw in het vet zetten en seals er weer op. Risico is er inderdaad dat je de seals beschadigt als je niet weet wat je doet. En dit allemaal voor een lager van pak en beet 10 euro.

Het probleem is dat bij een fietsenmaker die het echt goed wil doen, je ook ook iets van 50 a 60 euro kwijt bent. Alles uit elkaar en echt goed schoonmaken (arbeid). Nieuwe lagers. Dat tikt aan qua kosten. Dan is een nieuwe body sneller, makkelijker en lucratiever voor alle partijen.

Ze zeggen inderdaad dat de lagers niet vervangen kunnen worden maar ze zijn er ook in gezet. Dan kunnen ze er ook uit via de omgekeerde weg. Vervangen kan dus bijna altijd wel. Je moet alleen wel weten hoe en wat.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
wisselwerking schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:18:
[...]

Gisteren ook gefietst met @McMiGHtY en @ElGreco. Leuk dagje. Om 5 uur wakker geworden in de vogelkijkhut en naar het appartement van de andere 2 gefietst. Mooi dagje fietsen en wandelen. En uiteraard gezellig met 2 andere Tweakers.

Na afloop weer terug op de fiets (met een niet heel gunstige en harde wind). Dagtotaal 340km.
Hij is ook een krent met zijn woorden.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:40:
[...]

Hij is ook een krent met zijn woorden.
Getikt vanaf zijn telefoon ergens in een tent in het bos. Kan je hem ook niet kwalijk nemen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:14
@ElGreco Als je met m mee hebt gefietst dan ben jij er ook een :P Je gaat toch niet 340 km fietsen, dat hoort minstens met de trein :P (grapje, maar het is wel een gigantische afstand voor 1 dag. Wat een prestatie!)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:57
AMD1800 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:54:
@ElGreco Als je met m mee hebt gefietst dan ben jij er ook een :P Je gaat toch niet 340 km fietsen, dat hoort minstens met de trein :P (grapje, maar het is wel een gigantische afstand voor 1 dag. Wat een prestatie!)
@ElGreco heeft maar 230 gedaan. Daarom heeft hij ook wat meer praatjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
wisselwerking schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:09:
[...]

@ElGreco heeft maar 230 gedaan. Daarom heeft hij ook wat meer praatjes ;)
@AMD1800 ik kijk wel uit. Er was maar een moment van 200m in die 230km, dat ik met mijn neus in de wind zat. De rest keurig in het wiel van @wisselwerking en @McMiGHtY . Daarom heb ik praatjes.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
ElGreco schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:05:
[...]

@AMD1800 ik kijk wel uit. Er was maar een moment van 200m in die 230km, dat ik met mijn neus in de wind zat. De rest keurig in het wiel van @wisselwerking en @McMiGHtY . Daarom heb ik praatjes.
Dat was in een van de straatjes waar we met z'n allen mochten klunen zeker.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:14
@wisselwerking 230 km is ook al een beste afstand. :-) @ElGreco haha, da's ook een kunst toch. Met een dergelijke strategie kun je zo een rit winnen in de Tour

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verstappen33
Mr. Stom schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:44:

Herkenbaar, ik ben zelf ook wel van de data, maar echt toepassen is killing voor mijn motivatie..
Daarnaast wil ik wel zoveel mogelijk van de theorie weten, niet om het toe te kunnen passen maar vooral om bepaalde dingen te herkennen bij mezelf.

Daarnaast ben ik nog steeds bezig met een afval race, alleen stokt het nu een beetje, ik blijf hangen rond de 77kg (ik kwam van 87kg afgelopen januari), maar dit komt omdat ik laatste 5-6 weken best intensief fiets en veel langere tochten heb gedaan, daardoor eigenlijk wat meer gegeten om goed voor de dag te kunnen verschijnen.

Komende maand heb ik geen lange tochten meer gepland en hoop ik weer 1-2kg eraf te krijgen door op mijn voeding en training te letten..

Verder is het voor mij gewoon lekker fietsen, data is leuk voor achteraf, maar tijdens het fietsen is het gewoon kilometers maken en lekker met de fietsclub mee.
Voel ik me fit dan ga ik met de snelle groep mee, heb ik een mindere dag, dan ga ik 1 groepje lager en doe ik misschien wat meer kopwerk.

Verder focus ik mij eigenlijk gewoon op mijn gezondheid (gewicht/conditie), en op de 2e plaat een betere FTP.

Afgelopen maandag ook de 11-stedentocht gefietst, en dit jaar al extra veel kilometers gemaakt (in vergelijking met voorgaande jaren). en ik stapte gewoon "fit" af, ik weet nog van 2-3 jaar geleden dat ik echt kapot ging in de laatste 40-50km en eerst een half uur op de grond lag op de camping om weer een beetje mens te worden.

Nu was het terug op de camping, recovery shake gemaakt, krentebolletje erin, en mijn kampement afgebroken, effe lekker gedouched en een uurtje later reed ik lekker naar huis..
Tuurlijk was ik wel vermoeid maar ik had gerust nog een uur of 2 door kunnen fietsen als het moest.

De betere training/voorbereiding gaf me nu echt een grote voldoening en een bevestiging dat ik op de juiste weg ben, komende 2-3 weken is het weer ff in balans komen qua training en voeding, en dan eind juni eens kijken waar ik echt sta door een nieuwe FTP test, en wat lokale PR's te verbeteren, en op "hoogtestage" naar Tecklenburg (DLD).

En de data die ik verzamel is meer een bevestiging dan een middel om beter te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:05

McMiGHtY

- burp -

Was wel een mooi dagje maandag idd..

Zoals de vriendin van Famke riep nadat we een dorpje binnen kwamen vliegen en moesten afremmen:

"Dat was mooi stukje koersen Famke!"

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:46
Ik ben van plan om de Vuelta te gaan rijden en het lijkt me leuk om dit samen met een paar collega's te doen. Hebben jullie ervaring met sponsoring vanuit je werkgever? Tips om kwalitatieve shirtjes te laten drukken, bidons etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
mr.DJ95 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:24:
Ik ben van plan om de Vuelta te gaan rijden en het lijkt me leuk om dit samen met een paar collega's te doen. Hebben jullie ervaring met sponsoring vanuit je werkgever? Tips om kwalitatieve shirtjes te laten drukken, bidons etc?
Eeuuhh gewoon vragen??

Bij ons wordt er ook jaarlijks een rit georganiseerd voor een goed doel, dit wordt breed gedragen door de top van het bedrijf en wordt dus ook flink uitgepakt qua kleding, verzorging onderweg etc..

Ik weet niet met hoeveel personen jullie zijn, bij ons zijn we ongeveer met 40-50 actieve wielrenners en kunnen de kosten hoog oplopen..

Ik weet dat losse setjes kleding rond de 170 euro kosten (shirt + broek) Broek zit rond de 100-110, en shirtje 60-70 euro. Merk is Cuore..

Bidons gaan vaak in grote hoeveelheden wil je een beetje een lagere prijs, wil je er maar 10-20 dan tel maar een paar euro per bidon er bij op..

Sportvoeding voor onderweg is ook zo 10-15 euro per persoon per dag.
Eten/verblijf etc? Kun je zo duur maken als je zelf wilt.

Enige tip die ik je kan geven is om eerst te inventariseren hoeveel deelnemers je hebt en gewoon eens kijken wat je nodig hebt en daarvoor een begroting maken.

En vervolgens eens richting het management gaan en je idee presenteren en vragen of ze financieel willen ondersteunen..

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 31-05-2023 11:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cloclo100
Cloclo100 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:20:
Rustig jongens. Ik ga morgen mijn experiment delen, nl. Lus 3 AGR vanuit Terhills Resort, een 130 km, met een halve bak bier op. Als ontbijt 5 sandwiches met kip caramba van de AH. I keep you posted! [Afbeelding]
Ok ik kom hier even op terug. Om 7u opgestaan, het zuur kwam me net niet tot boven en de sandwiches deden er geen goed aan. Na het eerste molshoopje verzuurde de benen meteen en heb ik gereroute naar lus 1 😅. Van daaruit ging het wel beter en beter.

105km gedaan en mijn NP was 220W, +- 75% van mijn ftp. Dit is zowat vergelijkbaar met recente ritjes met hetzelfde klimprofiel, alleen voelde het soms toch wat plattekes. Volgens Garmin was het helemaal prima, goede prestatieconditie, geweldige training en mijn VO2 max is 1 punt gestegen 🤣.

Conclusie van dit onderbouwd wetenschappelijk experiment: alcohol drinken voor het sporten is gezond!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYZfRsw3Sgp40blqvz8dm7jAcjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hd7G42U0KGukkwAnnxRQmNkg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:50
Cloclo100 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Ok ik kom hier even op terug. Om 7u opgestaan, het zuur kwam me net niet tot boven en de sandwiches deden er geen goed aan. Na het eerste molshoopje verzuurde de benen meteen en heb ik gereroute naar lus 1 😅. Van daaruit ging het wel beter en beter.

105km gedaan en mijn NP was 220W, +- 75% van mijn ftp. Dit is zowat vergelijkbaar met recente ritjes met hetzelfde klimprofiel, alleen voelde het soms toch wat plattekes. Volgens Garmin was het helemaal prima, goede prestatieconditie, geweldige training en mijn VO2 max is 1 punt gestegen 🤣.

Conclusie van dit onderbouwd wetenschappelijk experiment: alcohol drinken voor het sporten is gezond!

[Afbeelding]
Je hebt veel alcohol laten verdampen terwijl je lag te pitten.. Gemiste kans! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
guapper schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:54:
[...]

Je hebt veel alcohol laten verdampen terwijl je lag te pitten.. Gemiste kans! :+
Klopt, er is nog wat finetuning nodig bij dit model 😬.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 23:28
op de website van vebego/limburgs mooiste staat 'Je inschrijving op een andere naam zetten, kan je tot en met 07 mei zelf aanpassen in de inschrijfmodule." Ik weet niet of dat betekend dat het daarna ook nog kan, maar dat je het dan moet aanvragen oid. Als dat zo is heb ik een inschrijving voor de route rood 150km voor wie wil, aangezien ik zelf toch niet ga.

edit: ik lees net in de mail dat dit kan bij de service balie inschrijfbureau, en voor 5 euro kan je wisselen naar een andere kleur

[ Voor 15% gewijzigd door Dullahan op 31-05-2023 22:25 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 07:53
New bike day.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJQbJbBJ52IcGNSeZl9YoUU7OE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDEXNaxCbd64doOaMono9ID8.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren opgehaald: Rose PRO SL Disc 105. En triathlonopzetstuur teruggezet, paar bidonhouders geplaatst en ook paar 1 liter-bidons meegenomen. Helaas past de zwarte bidon niet langs de zadelpen. Net iets te groot. Had voor fietsmaat paar van de rode bidons meegenomen, maar nu zo ff opgelost. :-)

Het ophalen ging niet zonder slag of stoot. Was met de oldtimer en ongeveer 50km voor Bocholt begon de 46 jaar oude diesel een V8-geluid te krijgen. Uitlaat kaduuk. Nou ja, dat mocht dan ook wel een keer na 46 jaar, maar de terugreis was toch wat zenuwslopender. :-)

Komend weekend maar een rit.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 16:39
Dussss, rustig op de woonwerk Giant aan het peddelen, voel ik ineens dat de rechterpedaal los zit. Ik stop, kijk en zie tot mijn verbazing dat het schroefdraad in de cranck volledig naar de gallemiezen is. Hoe ik dat voor elkaar krijg is me een raadsel. Maar goed, uiteraard rechts |:( , grrrr, tandwielen (en BB) zijn nog redelijk recent vervangen (alle drie). Het is dus een triple XT deore (hollowtech II) FC-M760, ergens uit 2003.

Passen daar recentere crancksetjes op? Een vervangende M760 (170mm) is lastig te vinden

Ik kon dus de pedaal zo uit de cranck trekken, het gekke is dat het schroefdraad van het pedaal er niet eens zo beschadigd uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXFQRK4iELPpeuKCi0h2PX41o8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOM9dThtsJ3weVGgBJGN87y4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Frenz64 op 01-06-2023 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:05

McMiGHtY

- burp -

Uitboren, busje in slaan, schroefdraad tappen?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:14

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Frenz64 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:26:
Dussss, rustig op de woonwerk Giant aan het peddelen, voel ik ineens dat de rechterpedaal los zit. Ik stop, kijk en zie tot mijn verbazing dat het schroefdraad in de cranck volledig naar de gallemiezen is. Hoe ik dat voor elkaar krijg is me een raadsel. Maar goed, uiteraard rechts |:( , grrrr, tandwielen (en BB) zijn nog redelijk recent vervangen (alle drie). Het is dus een triple XT deore (hollowtech II) FC-M760, ergens uit 2003.

Passen daar recentere crancksetjes op? Een vervangende M760 (170mm) is lastig te vinden

Ik kon dus de pedaal zo uit de cranck trekken, het gekke is dat het schroefdraad van het pedaal er niet eens zo beschadigd uitziet.

[Afbeelding]
Als het je niet uitmaakt hoe het er uitziet, toch een ww-fiets, kan je eens naar deze kijken: Shimano MTB/Trekking FC-MT210 - 170/44-32-22. Staat voor 50 tientjes op Bol.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
https://nl.motocrossmag.b...mlipje%20af%20te%20breken.

een helicoil moet hiervoor wel relatief simpele, betaalbare oplossing zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 16:39
Uitboren en nieuw schroefdraad tappen vind ik beswel een uitdaging, zo'n MT210 gaat gewoon passen dus @ohno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:14

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Frenz64 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:39:
Uitboren en nieuw schroefdraad tappen vind ik beswel een uitdaging, zo'n MT210 gaat gewoon passen dus @ohno?
Het zijn beide hollowtech II mtb-cranks met 24mm as dus dat moet passen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:17
Dussss, rustig op de woonwerk Giant aan het peddelen, voel ik ineens dat de rechterpedaal los zit. Ik stop, kijk en zie tot mijn verbazing dat het schroefdraad in de cranck volledig naar de gallemiezen is. Hoe ik dat voor elkaar krijg is me een raadsel. Maar goed, uiteraard rechts
+1 voor @McMiGHtY en @Prulleman, met de kanttekening dat je dit heel goed kunt uitbesteden.

Even langs gaan bij Theo van 'Rijwielatelier de Specialist' in de hoofdstedelijke Nieuwe Uilenburgerstraat, achter het Waterlooplein. Die wil vast maar al te graag een nieuwe helicoil in je ouwe cranck zetten en je krijgt er gegarandeerd een sterk verhaal bij.

Dit doet me denken aan iemand op dit forum die een paar jaar terug meldde dat hij met gepast geweld zijn linker pedaal in de rechtercranck had geschroefd of v.v. Ben benieuwd hoe het daarmee is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:30
Prulleman schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:40:
https://nl.motocrossmag.b...mlipje%20af%20te%20breken.

een helicoil moet hiervoor wel relatief simpele, betaalbare oplossing zijn.
@Frenz64 Precies dit wilde ik ook aangeven! Waar woon je? Ik heb zo'n set op me werk liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:43
Zijn er hier nog mensen die morgen Rebound gaan fietsen, een x aantal mijl op zoveel mogelijk gravel? Mijn vriendin en ik gaan samen voor een 100 mijl rit over de noordelijke Veluwe en ben wel benieuwd of, en zo ja hoeveel, mensen we tegen gaan komen morgen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Ja, maar twijfel nog welke route ik pak.
Misschien gewoon weer route door Noord Holland met gravelpaadjes, 320km.

Andere optie is richting het zuiden fietsen zodat ik iig wind mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:43
DDX schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:43:

...

Andere optie is richting het zuiden fietsen zodat ik iig wind mee heb.
En dan met de trein terug? Wij proberen ook een beetje de luwte op te zoeken in de bossen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Luuk741 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:38:
[...]

En dan met de trein terug? Wij proberen ook een beetje de luwte op te zoeken in de bossen
Dat is optie 3, maar volgens mij zijn de windverwachtingen voor morgen wel iets minder.
Denk dat ik dus gewoon herharling doe van dit ritje ;

https://www.strava.com/activities/3537248479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 09:20
Dat is een best gemiddelde voor 300+ km!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Dussss, rustig op de woonwerk Giant aan het peddelen, voel ik ineens dat de rechterpedaal los zit. Ik stop, kijk en zie tot mijn verbazing dat het schroefdraad in de cranck volledig naar de gallemiezen is. Hoe ik dat voor elkaar krijg is me een raadsel.
De meest voorkomende reden waardoor zoiets gebeurt is dat het pedaal niet goed is aangedraaid. Als het te los zit dan wiebelt het met iedere pedaalslag een beetje, en dat maakt het schroefdraad heel snel kapot. Altijd voldoende strak aandraaien.
Pagina: 1 ... 479 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).