Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 480 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:05
tinusterror schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:26:
[...]

@Frenz64 Precies dit wilde ik ook aangeven! Waar woon je? Ik heb zo'n set op me werk liggen.
Breukelen bij Utrecht

[Edit] ff contact gehad met die Theo van het Rijwielatelier, die was er een beetje huiverig voor, maar hij had nog wel een crank liggen en voor weinig kan hij die vervangen. Lijkt me een betere optie.

[ Voor 29% gewijzigd door Frenz64 op 02-06-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:20
Hopelijk dan wel finishen op 333,33 voor de ocd-ers onder ons. ;)

Oh en met 33,3kmu gemiddeld...

[ Voor 6% gewijzigd door GerbenBK op 02-06-2023 14:01 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Frenz64 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:26:
Dussss, rustig op de woonwerk Giant aan het peddelen, voel ik ineens dat de rechterpedaal los zit. Ik stop, kijk en zie tot mijn verbazing dat het schroefdraad in de cranck volledig naar de gallemiezen is. Hoe ik dat voor elkaar krijg is me een raadsel. Maar goed, uiteraard rechts |:( , grrrr, tandwielen (en BB) zijn nog redelijk recent vervangen (alle drie). Het is dus een triple XT deore (hollowtech II) FC-M760, ergens uit 2003.

Passen daar recentere crancksetjes op? Een vervangende M760 (170mm) is lastig te vinden

Ik kon dus de pedaal zo uit de cranck trekken, het gekke is dat het schroefdraad van het pedaal er niet eens zo beschadigd uitziet.

[Afbeelding]
Speciale setjes voor zelfs.
https://www.vartools.uk/r...pi-left-right-c2x36007259

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:24
Bij de Lidl worden er weer allerlei fiets accessoires aangeboden. Zo ook een fiets gereedschap combinatietool heeft iemand ervaring met deze tool of soortgelijke tool? Is dit voldoende voor kleine reparaties onderweg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 11:53
ook de montagestandaard is weer in de aanbieding bij de Lid €29,99. Zie de folder van week 22.

[ Voor 0% gewijzigd door nogeeninlog op 03-06-2023 08:57 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-10 16:21
wat was ook alweer de deal met carbonframe en zo een standaard? Heb hier iets over gelezen maar weet niet meer precies de strekking....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 11:53
Niet alleen carbon, maar ook aluminium kun je beter niet op het frame klemmen. Daarom is het advies om op de zadelpen te klemmen. Die is ervoor gemaakt om geklemd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:43
AMD1800 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:13:
Bij de Lidl worden er weer allerlei fiets accessoires aangeboden. Zo ook een fiets gereedschap combinatietool heeft iemand ervaring met deze tool of soortgelijke tool? Is dit voldoende voor kleine reparaties onderweg?
Iedereen heeft wel een soortgelijk multitooltje in z'n zadeltas. Het is feiteilijk een setje inbussleutels, dus je kan er de meeste bouten op je fiets mee los en vast draaien. Er zit ook een kettingpons op, maar dit soort kettingponsen zijn in mijn ervaring onbruikbaar. Veel te klein om voldoende kracht mee te kunnen zetten.
Het is een goeie basis voor de meeste reparaties maar je moet in ieder geval ook bandenlichters en een binnenband meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Van de winter minder gefietst dan ik had gewild maar nu wel weer lekker bezig. Ik probeer dit jaar wat bewuster te trainen. Hartslag wat lager houden en af en toe een interval training. Eigenlijk bevalt dit prima. Ik heb eigenlijk meer lol in het fietsen zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wat doe ik verkeerd?

Regelmatig aks ik andere fietsers inhaal die 2-3 km/u langzamer fietsen, duiken ze in m’n wiel en gaan ze zo lang mogelijk achter/naast me (uit de wind) zitten.

Rete irritant, hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:18
Requiem19 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:58:
Wat doe ik verkeerd?

Regelmatig aks ik andere fietsers inhaal die 2-3 km/u langzamer fietsen, duiken ze in m’n wiel en gaan ze zo lang mogelijk achter/naast me (uit de wind) zitten.

Even aanzetten als je er voorbij gaat zodat je gelijk een gat hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:47
Wat doe ik verkeerd?

Of soms hallo zeggen, komen ze naast je en even leuk gesprek. Anders even aanzetten inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Verkeerd gelezen.

[ Voor 95% gewijzigd door mhr-zip op 03-06-2023 17:10 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:24
Wat doe ik verkeerd?

Sneller fietsen of je kleding een tijdje niet wassen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:37
Wat doe ik verkeerd?

Zelf zeg ik het gewoon als ik er geen zin in heb. Meestal vind ik het geen ramp maar van die mooiweer zwabberfietsers heb ik liever niet in mijn wiel.

Andere optie is even een intervalletje doen of er op tempo langs zodat ze niet kunnen aanhaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
Louislouislouis schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Zelf zeg ik het gewoon als ik er geen zin in heb. Meestal vind ik het geen ramp maar van die mooiweer zwabberfietsers heb ik liever niet in mijn wiel.

Vaak wil ik ook gewoon even mijn hoofd leeg fietsen, dan zit je niet op een oppervlakkig gesprekje met een wildvreemde te wachten.

Andere optie is even een intervalletje doen of er op tempo langs zodat ze niet kunnen aanhaken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:43
Wat doe ik verkeerd?

Je er niets van aantrekken? Als iemand even in jouw wiel wil meeliften is dat toch prima? Is alleen maar leuk; een beetje kameraadschap onder wielrenners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
Tom-Z schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:24:
[...]

Je er niets van aantrekken? Als iemand even in jouw wiel wil meeliften is dat toch prima? Is alleen maar leuk; een beetje kameraadschap onder wielrenners.
Niet mee eens. Soms wil ik gewoon even alleen zijn op de fiets en tot rust komen. Dan leidt iemand in je wiel toch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57

Phydomir

Dennis

Heb er opzich weinig moeite mee. Opzich wel netjes als ze even laten weten dat ze aanhaken, maar dat doen de meeste niet. Zelf doe ik het nooit. Maar wordt eigenlijk niet zo vaak ingehaald.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
Zorg dat je versneld hebt bij het inhalen. Dan sla je gelijk een gat en haken ze niet aan. Dan weet ik ook dat de gene die me inhaalt niet samen wil fietsen, 9dv10 keer is het snelheidsverschil na 100m nog maar heel klein. Als iemand mij met een minimaal snelheidsverschil inhaalt probeer ik ook aan te haken. Meestal meld ik me dan wel en geef ik mijn intentie aan. “Ik probeer het even” of “ik pak zo over” is dan vaak genoeg. Heb daar eigenlijk nog nooit negatieve reacties mee gehad.
Zelfs een keer met een man (overduidelijk pensionado, ben zelf halverwege de 30) een km of 10 gezellig samen gefietst. Even babbelen over je favoriete stukjes in de regio en waarom je op de racefiets zit enzo.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 09:22
iemand die nog ergens weet of ze unbound kunnen kijken via stream ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
dfbt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:01:
iemand die nog ergens weet of ze unbound kunnen kijken via stream ?
Zover ik weet alleen liveblogs / instagram etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:57
Wat doe ik verkeerd?

Toch heel duidelijk. Je moet ze veel sneller inhalen.

Overigens vind ik het niet echt een probleem. Heb er zelf geen last van.

[ Voor 8% gewijzigd door wisselwerking op 03-06-2023 20:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:35
GerbenBK schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Hopelijk dan wel finishen op 333,33 voor de ocd-ers onder ons. ;)

Oh en met 33,3kmu gemiddeld...
333,33 is gelukt, 33,3 gemiddeld is wat lastig met al die paadjes 8)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:55:
[...]

333,33 is gelukt, 33,3 gemiddeld is wat lastig met al die paadjes 8)
Ik zag het! Chapeau! Die 33,3 is meer voor op de weg inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
GerbenBK schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Ik zag het! Chapeau! Die 33,3 is meer voor op de weg inderdaad.
Ja stukjes gravel en dan vooral de graspaden gaan ten koste van gemiddelde 8)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 15:06
Wat doe ik verkeerd?

Sorry!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Louislouislouis schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:19:
[...]

maar van die mooiweer zwabberfietsers
Over die mooiweer zwabberfietsers, ik heb het fietsen afgelopen weken ook weer opgepakt :+

Ditmaal pak ik het wel wat serieuzer aan en eet/drink ik wat meer onderweg. Wat een verschil maakt dat zeg!

Moet alleen nog een beetje oefenen met dat eten op snelheid. Op een gegeven moment had ik wind tegen, met een vlaag pollen waar ik schijnbaar slecht tegen kan. Probeer maar eens met een snotneus en wind recht van voren een ontbijtreep weg te krijgen _O- Ervaring rijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 23:29
Wat doe ik verkeerd?

Geen probleem als ze even uitrusten en daarna de kop pakken. Kop over kop rijden met een wildvreemde vind ik zelf wel leuk. Waarschuwen bij ander verkeer, gaten in de weg en groeten als je afslaat.

Is het een krabbelaar, dan gewoon vragen om niet te volgen. Of er zelf achter gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:18
Echt 0 probleem mee als iemand wilt meeliften. Even aangeven vind ik wel zo netjes, maar daarna in stilte mee rijden is echt geen probleem (met de nadruk op in stilte :D).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:22
De laatste tijd ben ik flink aan het rommelen met mijn zadel omdat ik om de een of andere reden niet meer comfortabel op mijn zadel zit. Het begon op de Tacx, en nu ook op de weg. Op dit moment fiets ik op een Selle Italia Flite Boost TM Superflow, en daarmee is het probleem helaas nog niet opgelost. Dus ik ga binnenkort maar weer eens een zadelmeting doen.

Maar waar ik eigenlijk tegenaan loop met dit zadel is dat het zadeldek (ik weet even geen andere naam) erg los op de 'brug' (die twee metalen beugels die op de zadelpen vastgemaakt zijn). Tijdens het fietsen heb ik regelmatig dat het zadeldek 'schuift' ten opzichte van de brug. Als ik het dan thuis controleer, dan zit de brug goed vast aan de zadelpen, maar het dek kan ik inderdaad best wel bewegen. Is dat normaal? Het zadel is 2 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 15:54

Galois

1811 - 1832

Elke keer als ik mijn banden vervang op mijn racefiets dan denk ik elke keer hetzelfde: "Waarom?!"

Ik rijd al jaren tubeless op zowel racefiets als MTB. Op de MTB zijn de voordelen duidelijk, op de racefiets minder.

Bij elke bandenwissel is het weer een gedoe: banden blijven niet gelijk op druk, duurt weer een paar dagen, paar rondjes, voordat de latex weer in elk klein 'gaatje' zit en de banden op druk blijven. Ik krijg ze nooit in 1x lekdicht (wat op de MTB wel zo is).

Ik maak mijn velgen niet supergoed schoon: met een doekje langs en de meeste latexrommel eraf. Nieuwe banden erop en klaar. Misschien moet ik daar wat meer aandacht aan besteden.

Dat banden beter op druk blijven bij 1,5 bar (MTB) dan bij 6 bar (racefiets) mag duidelijk zijn, maar toch kijk ik er altijd tegenop om mijn banden te vervangen en dit 'gedoe' weer door te moeten.

Ik zet mijn fiets in de fietsstandaard en laat de banden steeds rondjes draaien. Ik heb ook wel tips gelezen van de banden/wielen op de kant leggen en na een paar uurtjes omdraaien.

Iemand de ultieme tip om tubeless racefietsbanden snel lekdicht te krijgen? Uiteindelijk lukt het altijd wel, ze lijken nu wel goed lekdicht te zijn, maar heeft wel de nodige tijd gekost.

(Continental GP 5000 TL zitten er nu op)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 23:29
Galois schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:21:

Iemand de ultieme tip om tubeless racefietsbanden snel lekdicht te krijgen? Uiteindelijk lukt het altijd wel, ze lijken nu wel goed lekdicht te zijn, maar heeft wel de nodige tijd gekost.

Velgtape gebruiken dat heel glad is (bv. DT Swiss lint vind ik te ruw)
Ventiel kern tubeless ventiel eruit halen
Band aan beide zijden goed in het "bed" in het midden van de velg drukken
Velgtape insmeren met zeepsop
Met compressor of tire booster band snel oppompen zodat die goed in de velgrand plopt
Ventiel kern plaatsen en weer oppompen

Bij mij zit de band dan altijd lekvrij op de velg. Is in 10+ jaar tubeless altijd gelukt om ze dan 2-3 dagen op druk te houden. Een eventueel klein lekje lost de latex wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:21:
Elke keer als ik mijn banden vervang op mijn racefiets dan denk ik elke keer hetzelfde: "Waarom?!"

...

Ik heb Chinese velgen, chinees velglint en chinese ventielen. Hutchinson Sector 28 bandjes. Onlangs alles eraf gehad vanwege latex wissel. Ik heb er amper over nagedacht, 3 rondjes draaien met wiel en de volgende dag gewoon gefietst en niet meer naar omgekeken....
Ik zou toch bijna zeggen dat er iets in je setup niet okee is. Ook de bandjes van mijn vrouw wel eens gedaan, toen heb ik niet eens echt schoongemaakt, alleen ff een groter gaatje van binnenuit geplakt en de boel weer teruggeduwd. Pats boem dicht en fietsen maar.

En mbt die Chinese onderdelen: Prijs zegt dus niet alles.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Laatst online: 14:13
Een vraag over de fiets van mijn vrouw. Afgelopen week zijn we naar de Moezel geweest en daar hebben we de nodige kilometers gefietst over voornamelijk glooiende asfaltwegen. Na een beklimming zette mijn vrouw de afdaling in en daarbij was een onprettig dof tikkend geluid hoorbaar. Het lijkt vanaf het achterwiel te komen. Het vervelende is: het geluid trilt door in het hele frame. Gisteren heeft zij zonder handschoenen gefietst en voelde zij het tikken zelfs in het stuur. De ligging van de fiets op het wegdek voelt daardoor ook onzeker.

Dit zijn de uitlokkende factoren voor het geluid:
- Afdalen of benen stilhouden;
- Achterrem ingeknepen houden.

Dit hebben wij gecheckt:
- Spaakspanning => alle spaken nagelopen, waar nodig een kwartslag aangedraaid, klinken inmiddels allemaal hetzelfde;
- Steekas is goed ingevet en goed aangedraaid;
- Tikkend geluid hangt niet samen met pedaalomwentelingen => problemen met crank uit te sluiten?
- Pedalen zitten goed vast;
- Ringetje van ventiel (tegen velg) zit goed vast;
- Bouten van het stuur zitten goed vast;
- Zadelpen zit goed vast;
- Zadelpen is goed ingevet;
- Derailleur/aandrijflijn is onlangs nog volledig afgesteld door fietsenmaker.

Fiets betreft een Cube Attain Race van bouwjaar 2022 met deze wielen van Cube: Cube RA 1.9 Aero Disc, 12x100mm / 12x142mm.
Er is sinds aanschaf 1200 kilometer mee gefietst en de fiets heeft 2x een beurt gekregen bij de fietsenmaker. De fiets wordt met enige regelmaat schoongemaakt met Cyclon bikecleaner, een doek/borsteltje en de tuinslang. De fiets is nooit schoongemaakt met de hogedrukspuit en we drogen de fiets af na het afspoelen. De fiets staat in de woonkamer als hij niet gebruikt wordt. Water of vuil in de lagers lijkt niet helemaal aannemelijk. Er is de gehele winter (buiten) doorgefietst.

Geluid treedt alleen op bij belasting. Het geluid is niet te reproduceren als er niemand op de fiets zit. Het maakt geen verschil uit of mijn vrouw op het zadel zit of op haar pedalen staat. Het geluid blijft. Hoe hoger de snelheid, hoe harder het geluid en de trilling in het frame.

Meest voor de hand liggende oorzaak van tik in fiets: probleem met de body of te weinig vet in de lagers?
Is dit iets wat we eenvoudig zelf kunnen oplossen met genoemde wiel of toch beter naar de fietsenmaker brengen?
Zijn er nog andere oorzaken voor het tikkend geluid denkbaar die we nog niet hebben uitgesloten?

Bedankt voor het meedenken alvast!

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:11
ElPaco schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:02:
Een vraag over de fiets van mijn vrouw. Afgelopen week zijn we naar de Moezel geweest en daar hebben we de nodige kilometers gefietst over voornamelijk glooiende asfaltwegen. Na een beklimming zette mijn vrouw de afdaling in en daarbij was een onprettig dof tikkend geluid hoorbaar. Het lijkt vanaf het achterwiel te komen. Het vervelende is: het geluid trilt door in het hele frame. Gisteren heeft zij zonder handschoenen gefietst en voelde zij het tikken zelfs in het stuur. De ligging van de fiets op het wegdek voelt daardoor ook onzeker.

Dit hebben wij gecheckt:
- Spaakspanning => alle spaken nagelopen, waar nodig een kwartslag aangedraaid, klinken inmiddels allemaal hetzelfde;
- Tikkend geluid hangt niet samen met pedaalomwentelingen => problemen met crank uit te sluiten?

Fiets betreft een Cube Attain Race van bouwjaar 2022 met deze wielen van Cube: Cube RA 1.9 Aero Disc, 12x100mm / 12x142mm.
Er is sinds aanschaf 1200 kilometer mee gefietst en de fiets heeft 2x een beurt gekregen bij de fietsenmaker. De fiets wordt met enige regelmaat schoongemaakt met Cyclon bikecleaner, een doek/borsteltje en de tuinslang. De fiets is nooit schoongemaakt met de hogedrukspuit en we drogen de fiets af na het afspoelen. De fiets staat in de woonkamer als hij niet gebruikt wordt. Water of vuil in de lagers lijkt niet helemaal aannemelijk. Er is de gehele winter (buiten) doorgefietst.

Geluid treedt alleen op bij belasting. Het geluid is niet te reproduceren als er niemand op de fiets zit. Het maakt geen verschil uit of mijn vrouw op het zadel zit of op haar pedalen staat. Het geluid blijft. Hoe hoger de snelheid, hoe harder het geluid en de trilling in het frame.

Meest voor de hand liggende oorzaak van tik in fiets: probleem met de body of te weinig vet in de lagers?
Is dit iets wat we eenvoudig zelf kunnen oplossen met genoemde wiel of toch beter naar de fietsenmaker brengen?
Zijn er nog andere oorzaken voor het tikkend geluid denkbaar die we nog niet hebben uitgesloten?

Dit doet mij denken aan een probleem met de as van het achterwiel. Is de frequentie gerelateerd aan de omwentelingen van het wiel?
Haal het wiel er eens uit. Kan de steekas er uit? ( Geen ervaring mee, maar lijkt me van wel..) zit er dan speling op de uiteinden van de as? > As gebroken?

Hou het wiel vast bij beide as uiteinden, en laat het draaien. Voel je iets tikken? Wellicht lagers laten controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@ElPaco Even een ander achterwiel er in en kijken of het dan nog steeds is, dan kun je al uitsluiten of het het wiel of het frame is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
guapper schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:05:
[...]

Dit doet mij denken aan een probleem met de as van het achterwiel. Is de frequentie gerelateerd aan de omwentelingen van het wiel?
Haal het wiel er eens uit. Kan de steekas er uit? ( Geen ervaring mee, maar lijkt me van wel..) zit er dan speling op de uiteinden van de as? > As gebroken?

Hou het wiel vast bij beide as uiteinden, en laat het draaien. Voel je iets tikken? Wellicht lagers laten controleren
Ja, hoe meer omwentelingen hoe vaker het getikt te horen is. Ik zal morgen het wiel er eens uit halen, vast houden en laten draaien. Ik heb het wiel er aan de Moezel al eens uit gehaald en terug geplaatst maar dat loste niks op, de as leek in ieder geval niet gebroken.

@Aiolos ik zal morgen ook eens mijn wiel op haar fiets zetten (zelfde merk, groep en ook schijfrem) om te kijken of het probleem in het wiel of in het frame zit. Bedankt voor de tip!

WoT stats

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
Ik verdenk de lagers.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
[...]
De fiets wordt met enige regelmaat schoongemaakt met Cyclon bikecleaner, een doek/borsteltje en de tuinslang. De fiets is nooit schoongemaakt met de hogedrukspuit en we drogen de fiets af na het afspoelen. De fiets staat in de woonkamer als hij niet gebruikt wordt. Water of vuil in de lagers lijkt niet helemaal aannemelijk. Er is de gehele winter (buiten) doorgefietst.

[...]
Ik zou de conclusie van geen water of vuil in de lagers niet zomaar trekken als ik dit lees. Regelmatige schoonmaak met ontvetters en de hele winter doorfietsen zijn de grootste oorzaken van droog lopende lagers op termijn. Daar heb je geen hogedrukreiniger voor nodig.

De snelste check om het wiel als probleem te pinpointen is zoals anderen ook gezegd hebben, een ander wiel erin steken.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
Doet mij denken aan wat ik voorhad met mijn Mavic Ksyrium Elite achterwiel: de vrijloop daarvan was kapot. Helaas een bekend probleem van een nylon bushing die verslijt. Eerste keer binnen de garantie vervangen, maar na minder dan 2 jaar was het probleem terug. Uiteindelijk laten vervangen door een echte lager om het probleem definitief op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:07
Voor de tubeless kenners, ik heb jullie hulp nodig. Ben dit seizoen voor de racefiets voor het eerst overgestapt op tubeless.. :'(

Ik heb met 2x Continental GP5000 STR 25mm binnen 1250km lek gereden en teveel gedoe itt biba's. Beide gaten/scheuren in de flank. Deze werden beide keren niet gedicht door de sealeant. Voorband 2 weken terug, achterband afgelopen weekend.

Heb ik nu botte pech, ligt het aan de bandjes, of doe ik iets anders fout? Het lijkt wel of de flanken van die Conti's niets kunnen hebben..

Banden bleven voor het gedoe prima op druk, ben wel content met de rolling resistance en comfort. Voorband had Stan's notubes achterband Squirt Beadblock.(60 ml per band).1e band ging lek door in grupetto met ~45+ km/u een scherpe steen te raken in een chicane. De andere vermoed ik door een gravel strook dag eerder waarbij de scheur groter werd oid.

Bij de 1e band heb ik na lek thuis nog een dynaplug erin geramd, dat maakte het alleen maar erger. De band van de fiets gehaald, schoongemaakt, opgeschuurd en een simson bandenplakker gelijmd aan de binnenzijde. Na het opnieuw ploppen hield het plakkertje het niet. Heb de band toen weggegooid en nieuwe gekocht.

Een week later mijn achterband. Het gat was weliswaar minder groot (ik schat 2 a 3 mm), maar werd ook onvoldoende geseald. 2x bijgepompt om thuis te komen waarbij ik bij de 3e pompronde alle druk verloor en een biba heb moeten steken. Melkfeest!! }:O

De biba zit nu nog in de achterband en weet eigenlijk niet meer wat ik er nu mee moet. Ik lees dat er speciale tubeless plakkertjes zijn die wél houden.

Ik overweeg weer terug te gaan naar biba's aangezien ik afgelopen seizoenen max 1 a 2x per jaar lek reed. Waarbij het afgelopen seizoen zelfs 0x.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Dix0r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:34:
Voor de tubeless kenners, ik heb jullie hulp nodig. Ben dit seizoen voor de racefiets voor het eerst overgestapt op tubeless.. :'(

Ik heb met 2x Continental GP5000 STR 25mm binnen 1250km lek gereden en teveel gedoe itt biba's. Beide gaten/scheuren in de flank. Deze werden beide keren niet gedicht door de sealeant. Voorband 2 weken terug, achterband afgelopen weekend.

Heb ik nu botte pech, ligt het aan de bandjes, of doe ik iets anders fout? Het lijkt wel of de flanken van die Conti's niets kunnen hebben..

Banden bleven voor het gedoe prima op druk, ben wel content met de rolling resistance en comfort. Voorband had Stan's notubes achterband Squirt Beadblock.(60 ml per band).1e band ging lek door in grupetto met ~45+ km/u een scherpe steen te raken in een chicane. De andere vermoed ik door een gravel strook dag eerder waarbij de scheur groter werd oid.

Bij de 1e band heb ik na lek thuis nog een dynaplug erin geramd, dat maakte het alleen maar erger. De band van de fiets gehaald, schoongemaakt, opgeschuurd en een simson bandenplakker gelijmd aan de binnenzijde. Na het opnieuw ploppen hield het plakkertje het niet. Heb de band toen weggegooid en nieuwe gekocht.

Een week later mijn achterband. Het gat was weliswaar minder groot (ik schat 2 a 3 mm), maar werd ook onvoldoende geseald. 2x bijgepompt om thuis te komen waarbij ik bij de 3e pompronde alle druk verloor en een biba heb moeten steken.

De biba zit nu nog in de achterband en weet eigenlijk niet meer wat ik er nu mee moet. Ik lees dat er speciale tubeless plakkertjes zijn die wél houden. Ik overweeg weer terug te gaan naar biba's aangezien ik afgelopen seizoenen max 1 a 2x per jaar lek reed. Waarbij het afgelopen seizoen zelfs 0x.
Conti's O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999

McMiGHtY

- burp -

Ik hoor eigenlijk alleen maar gedoe met die conti's..

Zelfs mn veloflexxen rijden minder vaak lek..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Colbrelli won er verdomme Roubaix mee.. Die reed toch ook niet lek :+

Het wordt wel kostbaar zo.. Wellicht de nieuwe Corsas Pro proberen :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999

McMiGHtY

- burp -

Je weet hoe het met Colbrelli afliep he.. (just kidding)

Met Schwalbe One en Pro One nooit gedoe gehad, veloflexxen niet..en met allebei flink door de gravel geraced..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:00
Ik fiets al 5 jaar met conti's, eerst de 4000, en sinds 2 jaar de 5000's. (geen tubeless)

Laatste setje (25mm) ligt er nu al 2500km op en heb nog maar 1x een langzame leegloper gehad.
Volgende set worden ook gewoon conti's..

Wel beginnen ze nu te slijten en zijn de referentie puntjes bijna weg op mijn achterband.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Dix0r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:43:
Het wordt wel kostbaar zo.. Wellicht de nieuwe Corsas Pro proberen :|
Inderdaad, als je het kostbaar wil maken......

Bij sommige merken staat tubeless nog in de kinderschoenen, deze geven tubeless een slechte naam.
Andere merken hebben het al jaren onder controle. Zelf rijd ik er ook al jaren mee rond zonder problemen. @DDX rijdt ieder jaar 40k km, als tubeless zo slecht zou zijn zou hij dit wel met biba's doen.

Probleem zit echt in de spullen die men aanschaft. (En kleiner dan 28 mm banden helpt ook niet, want relatief hoge druk. Dus minder kans dat sealant werkt. Maar als je product goed is, kan je het dan altijd nog pluggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
verstappen33 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:51:
Ik fiets al 5 jaar met conti's, eerst de 4000, en sinds 2 jaar de 5000's. (geen tubeless)

Laatste setje (25mm) ligt er nu al 2500km op en heb nog maar 1x een langzame leegloper gehad.
Volgende set worden ook gewoon conti's..

Wel beginnen ze nu te slijten en zijn de referentie puntjes bijna weg op mijn achterband.
En weer meer stof in iedereen zijn ogen.

De binnenbandversies zijn verder ook prima.

En er is ook altijd iemand te vinden die met de tubeless versie al X km geen problemen heeft. Ik ken ook mensen die vroeger Rover reden zonder problemen, dat kan ook. Alleen statistisch is die kans erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
mhr-zip schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:52:
[...]

Inderdaad, als je het kostbaar wil maken......

Bij sommige merken staat tubeless nog in de kinderschoenen, deze geven tubeless een slechte naam.
Andere merken hebben het al jaren onder controle. Zelf rijd ik er ook al jaren mee rond zonder problemen. @DDX rijdt ieder jaar 40k km, als tubeless zo slecht zou zijn zou hij dit wel met biba's doen.

Probleem zit echt in de spullen die men aanschaft. (En kleiner dan 28 mm banden helpt ook niet, want relatief hoge druk. Dus minder kans dat sealant werkt. Maar als je product goed is, kan je het dan altijd nog pluggen.)
Welke bandjes zijn qua tubeless dan wél betrouwbaar. Schwalbe en Veloflex is al genoemd.

Een van de redenen om de Conti's GP5000 STR te pakken (of Corsas Pro ;) ) is natuurlijk ook de goede score op rollingresistance / performance. Het is m.i. normaliter ook geen probleem om 'lek' te rijden, mits de band uiteindelijk gewoon sealt of met plug opgelost kan worden. Nu heb ik 2 banden a 65 euro per stuk die ik weg kan gooien na 1250 km.

28 vs 25mm begrijp ik. Ik rijd alleen nog met velgrem, ben bang dat ik achter geen 28mm kwijt kan :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 05-06-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Een week later mijn achterband. Het gat was weliswaar minder groot (ik schat 2 a 3 mm), maar werd ook onvoldoende geseald. 2x bijgepompt om thuis te komen waarbij ik bij de 3e pompronde alle druk verloor en een biba heb moeten steken. Melkfeest!! }:O

De biba zit nu nog in de achterband en weet eigenlijk niet meer wat ik er nu mee moet. Ik lees dat er speciale tubeless plakkertjes zijn die wél houden.

Ik overweeg weer terug te gaan naar biba's aangezien ik afgelopen seizoenen max 1 a 2x per jaar lek reed. Waarbij het afgelopen seizoen zelfs 0x.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Mooi overzicht van de verschillende (tubeless) banden en ook de tread/side wall dikte. Kun je misschien wat makkelijker een stevigere tl band kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Worden nieuwe fietsen eigenlijk standaard tubeless verkocht tegenwoordig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Dix0r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Welke bandjes zijn qua tubeless dan wél betrouwbaar. Schwalbe en Veloflex is al genoemd.

Een van de redenen om de Conti's GP5000 STR te pakken (of Corsas Pro ;) ) is natuurlijk ook de goede score op rollingresistance / performance. Het is m.i. normaliter ook geen probleem om 'lek' te rijden, mits de band uiteindelijk gewoon sealt of met plug opgelost kan worden. Nu heb ik 2 banden a 65 euro per stuk die ik weg kan gooien na 1250 km.

28 vs 25mm begrijp ik. Ik rijd alleen nog met velgrem, ben bang dat ik achter geen 28mm kwijt kan :+
Het is altijd koffie dik kijken. Maar dit geval was nr 3 afgelopen week met GP5000 en gezeur.

Maar welke merken in mijn ogen het wel onder de knie hebben.

Hutchinson, ze maken in deze fabriek ook de banden voor Pirelli en Mavic (dat Mavic wielen niet altijd oké zijn, zegt niks over de banden).
Schwalbe

Daarnaast leg ik bandjes die gemaakt zijn in de Hutchinson fabriek er met de hand op (ook in de winter buiten met koude handen), succes met je GP5000.

En buiten bovenstaande. Alle banden kunnen theoretisch lek.

Gaan ze lek:
- Als ze lek gaan, maar wordt altijd gedicht door sealant zonder veel druk verlies, dan werken ze zoals bedoelt O+
- Zijn ze te pluggen? (scheur in de wang kan je niet/slecht pluggen, en je band is gelijk afgeschreven)
- Kan je ze van je velg af krijgen om er een biba in te leggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Ja stukjes gravel en dan vooral de graspaden gaan ten koste van gemiddelde 8)
Ik ken het, kwam gister bij een route door Brabant dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA6NtOtQ6hxtFE5wLOD4W_IJwNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abTEPXT55cprwvx46Fno4cT4.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was even hike-a-bike met 3kmu :)

[ Voor 39% gewijzigd door GerbenBK op 05-06-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
mhr-zip schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:57:
[...]

En weer meer stof in iedereen zijn ogen.

De binnenbandversies zijn verder ook prima.

En er is ook altijd iemand te vinden die met de tubeless versie al X km geen problemen heeft. Ik ken ook mensen die vroeger Rover reden zonder problemen, dat kan ook. Alleen statistisch is die kans erg klein.
Als je alleen maar 10 negatieve reacties leest dan denk je dat de band slecht is..
Maar hoeveel banden worden er verkocht? En hoeveel slechte ervaringen zijn er?
Banden krijgen zoveel verschillende variabelen voor hun kiezen, de een rijdt over gravel, de ander over strak asfalt, weer een ander over rotzooi, etc...

Lek rijden betekend niet gelijk een fabrikage fout, daar lees ik teveel verschillende verhalen voor.. En tuurlijk zit er wel eens een slechte band tussen, maar ik ben overtuigd dat een heel groot deel gewoon door de hoge kwaliteitseisen komt en dat (meermaals) lek rijden gewoon pech betreft of dat de band/velg combinatie niet lekker werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 15:53

Dit hebben wij gecheckt:

Zo te zien weet je behoorlijk wat van fietsen, in tegenstelling tot ikzelf. Maar in het kader van better safe than sorry toch nog een optie: check of er geen scheurtjes in het (aluminium?) wiel zitten bij de spaken. Bij mij was dat vorig jaar het geval en dat gaf ook een soort 'kraakjes' die (logischerwijs) alleen bij belasting omhoog kwamen. Ik verwacht met jouw kennis dat je dat al wel gezien zou hebben, maar anderzijds zijn die scheurtjes soms heel klein dus dacht geef het je toch even mee ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Pirelli P zero TLR top band, Mavic Yksion UST 2 top band, Schwalbe Pro One TLR zijn wel redelijk.

Heb hier ook nog Conti's GP5000 STR liggen. Zullen zien. Qua prijs vaak wel erg interessant. Het is ook een beetje geluk hebben soms denk ik dan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:21
5 juni en ik kan de bandendiscussie weer aftekenen van mijn tweakers-bingo-kaart.

Banden en lekrijden, volgens mij kun je met alle banden prima lekrijden en wordt het een eindeloze discussie. Conti wel of niet? Schwalbe? Vittoria's?

Hoge kwaliteitseisen of een fabricagefout? Ik geloof dat de meeste banden prima zijn, maar het is maar net wat je verwachting is, hoeveel je erop rijdt en wat je er zelf aan doet? Ik loop na elk ritje mn banden vaak even na en pulk hier en daar kleine steentjes uit mijn buitenband, dit scheelt een grote kans op lekrijden. Bij de volgende rit.

Maar dan nog, hoeveel km rijdt je erop, ik wissel liever wat eerder dan dat ik ze helemaal oprijdt met een grote kans op lekrijden. En pak je schelpenpaden mee of alleen fietspaden?

Kortom er zijn zoveel factoren die invloed hebben op lekrijden...

Allemaal zaken die meewegen in het lekrijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
verstappen33 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:33:
[...]

Als je alleen maar 10 negatieve reacties leest dan denk je dat de band slecht is..
Maar hoeveel banden worden er verkocht? En hoeveel slechte ervaringen zijn er?
Banden krijgen zoveel verschillende variabelen voor hun kiezen, de een rijdt over gravel, de ander over strak asfalt, weer een ander over rotzooi, etc...

Lek rijden betekend niet gelijk een fabrikage fout, daar lees ik teveel verschillende verhalen voor.. En tuurlijk zit er wel eens een slechte band tussen, maar ik ben overtuigd dat een heel groot deel gewoon door de hoge kwaliteitseisen komt en dat (meermaals) lek rijden gewoon pech betreft of dat de band/velg combinatie niet lekker werkt.
Je hebt helemaal gelijk.

Het is niet dat ik je wil overtuigen om geen GP5000 te kopen, leef je echt lekker uit. Mijn ervaring is dat de ervaring van sommige mensen hier heel waardevol is. Maar niemand houdt je tegen om het tegendeel te bewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
pier87 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:41:
5 juni en ik kan de bandendiscussie weer aftekenen van mijn tweakers-bingo-kaart.

Banden en lekrijden, volgens mij kun je met alle banden prima lekrijden en wordt het een eindeloze discussie. Conti wel of niet? Schwalbe? Vittoria's?

Hoge kwaliteitseisen of een fabricagefout? Ik geloof dat de meeste banden prima zijn, maar het is maar net wat je verwachting is, hoeveel je erop rijdt en wat je er zelf aan doet? Ik loop na elk ritje mn banden vaak even na en pulk hier en daar kleine steentjes uit mijn buitenband, dit scheelt een grote kans op lekrijden. Bij de volgende rit.

Maar dan nog, hoeveel km rijdt je erop, ik wissel liever wat eerder dan dat ik ze helemaal oprijdt met een grote kans op lekrijden. En pak je schelpenpaden mee of alleen fietspaden?

Kortom er zijn zoveel factoren die invloed hebben op lekrijden...

Allemaal zaken die meewegen in het lekrijden..
Een vrij cruciale factor is ook hoeveel kilometer je rijd, als toerfietser 4-5k per jaar. Ach, dan doe je 1 jaar met een set banden. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 19:29

De S is een competitie band met 220 tpi karkas. Dat betekent per definitie dat de wangen kwetbaarder zijn. En schade aan de wang is meestal een snee, niet een gaatje dat geprikt wordt en dat zal sealant nooit oplossen. Sterker nog, lek in de wang is vaak band weggooien.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
StevenK schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:53:
[...]

De S is een competitie band met 220 tpi karkas. Dat betekent per definitie dat de wangen kwetbaarder zijn. En schade aan de wang is meestal een snee, niet een gaatje dat geprikt wordt en dat zal sealant nooit oplossen. Sterker nog, lek in de wang is vaak band weggooien.
Hmm, dat wordt dan sowieso geen gravelpaden meer pakken met de STR's. Dan heb je zo een steen die je bandwang raakt..

Weggooien is natuurlijk wel zonde. Zou een (goede) binnenbandplakker nog zinvol zijn? Iemand tips welke plakkers dan goed zijn? Alternatief is natuurlijk bandje oprijden met een biba.

Op een MTB band heb ik met een gat in de flank uiteindelijk nog een band op kunnen rijden met een plakker (dezelfde die op mijn race STR band niet hield).

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 05-06-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 13:48
Dix0r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:07:
[...]

Hmm, dat wordt dan sowieso geen gravelpaden meer pakken met de STR's. Dan heb je zo een steen die je bandwang raakt..

Weggooien is natuurlijk wel zonde. Zou een (goede) binnenbandplakker nog zinvol zijn? Iemand tips welke plakkers dan goed zijn? Alternatief is natuurlijk bandje oprijden met een biba.

Op een MTB band heb ik met een gat in de flank uiteindelijk nog een band op kunnen rijden met een plakker (dezelfde die op mijn race STR band niet hield).
Veel mensen gebruiken de Park Tool TB-2 tyre boots. Ook voor onderweg. Heb er 1 in mijn zadeltasje, maar nog niet nodig gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door MaSw85 op 05-06-2023 10:21 ]

Komoot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
Conti's met biba (clincher variant): wordt snel vierkant maar verder prima band

Conti's tubeless ready: teveel batches met problemen. Let op ik gebruik bewust het woord batches omdat er ook exemplaren tussen zitten die het prima houden. Het is een beetje hit and run. En montage is een dingetje.

Hutchinson: echte tubeless banden. Goed te monteren. Houden lucht vast ook zonder latex (bij een 100% correcte systeem set-up). Goed lekbestendig maar toch aardig soepel en comfortabel. In mijn optiek de beste keus als je probleemloos wilt rijden met een fijne band.

Mavic Yksion (nieuwste generatie): idem als de Hutchinson's alleen vaak lastig te vinden.

Pirelli: uitstekend. Goed lekbestendig. Houden lucht goed vast. Soepel. Hebben ook snelle compounds. Nadelen: sommige velg band combis is montage even harken. Prijs!

Veloflex: koning van soepelheid en comfort. Bij sommigen slijten ze een beetje snel (ik heb er zelf geen last van maar ik ben ook redelijk takentloos). Vriendelijke prijs. Prima lekbestendigheid ook met gravel. Tubeless hebben ze iets meer aandacht nodig in termen van hoeveelheid sealant en regelmatiger bijpompen (komt door de soepele karkas).

Schwalbe (Pro) One: het exemplaar wat IK gehad heb lekte onwijs veel sealant via de wangen (de wangen zelf, niet langs het randje). Schwalbe vond dit normaal. Ik niet. Geen andere mensen hierover gehoord, blijkbaar had ik pech. Weinig klachten in zijn algemeenheid over deze twee modellen.

Bottom lijn is: hoe sneller een band volgens die nutteloze testen van BRR, hoe groter de kans op lek rijden.
De meesten hier zijn van de cijfertjes. Ik ook. Maar als je geen wedstrijden rijdt, is het opzoeken van een zo laag mogelijk weerstand (volgens een metalen vat met puisten) een beetje onzin.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 19:29
Dix0r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:07:
[...]

Die plakdingen werken op zich wel, maar juist bij een soepele band denk ik dat je dan - tenzij je 8 bar rijdt - een oneffenheid in je band gaat voelen.

Voor gravelpaden zou ik kijken naar banden uit het Roubaix gamma van de diverse fabrikanten, zoals de nieuwe Specialized Mondo.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Wat betreft tubeless, wat je voor sealant gebruikt maakt ook erg veel uit.
Ik gooi er altijd stans (race) sealant in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
ElGreco schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:25:
Conti's met biba (clincher variant): wordt snel vierkant maar verder prima band

Bottom lijn is: hoe sneller een band volgens die nutteloze testen van BRR, hoe groter de kans op lek rijden.
De meesten hier zijn van de cijfertjes. Ik ook. Maar als je geen wedstrijden rijdt, is het opzoeken van een zo laag mogelijk weerstand (volgens een metalen vat met puisten) een beetje onzin.
BRR kijkt ook naar de puncture resistance van banden en neemt dit mee in de overall conclusie over de band:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bMy7JaCXSTDP2MdAAv6Q_3eDDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U9GOtgOD8ogZapofHu5YOjZ2.png?f=user_large

Naar hun mening is dit overigens de beste tubeless puncture resistance band:

https://www.bicyclerollin...ncture-resistant-tubeless
The Pirelli Cinturato Velo TLR (read our full review) is the most puncture-resistant tubeless road bike tire. The Cinturato Velo TLR scores just as well on the puncture tests as the tube-type Continental Gator Hardshell but offers a lower rolling resistance and additional puncture resistance from the tubeless sealant that is used in tubeless tires.

[ Voor 25% gewijzigd door Requiem19 op 05-06-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
@StevenK
Het gaat om een sporadisch gravelpaadje wat ik pak met race.

@DDX
Had helaas met zowel Stan's als Squirt Beadblock geen / voldoende seal.

@ElGreco
Mooie uiteenzetting _/-\o_

Ik rijd wel enigszins competitief (snelle groepen en zo nu en dan een koersje) vandaar dat ik ook uit kwam bij de Conti's. Denk dat ik meer op zoek moet naar een compromis band. Of weer wielsets gaan wisselen maar daar zit ik niet op te wachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 05-06-2023 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Requiem19 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:32:

Naar hun mening is dit overigens de beste tubeless puncture resistance band:

https://www.bicyclerollin...ncture-resistant-tubeless

[...]
Dat is inderdaad een sterke band. Maar voor de getallen fetisjisten te traag :+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Dix0r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:37:

Ik rijd wel enigszins competitief (snelle groepen en zo nu en dan een koersje) vandaar dat ik ook uit kwam bij de Conti's. Denk dat ik meer op zoek moet naar een compromis band. Of weer wielsets gaan wisselen maar daar zit ik niet op te wachten.
Of een volg auto regelen 8)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:43
Gisteren heb ik lekker in het zonnetje de fietsen gewassen, maar bij mijn fiets kwam ik bij de aansluiting van een spaak op de velg wat scheurtjes tegen. Het zijn de stock wielen en heb er zo'n 16000km mee gereden. Nu dus maar eens oriënteren op een nieuw setje. Heeft iemand nog goede tips voor een betaalbare set of een mooie aanbieding? Gaat om velgremmen en ze zouden wel eens wat hoger mogen zijn (40, 45 ish?). Ik rijd 95% van mijn km's op het vlakke dus gewicht is iets minder belangrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aD58W59gvMC_1kjmtP0lMv-OOdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vJu0QfKfgxUBHy4lGdMBXha.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWzqU5xnzEt5fbEVbCdZeZBFdVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rr3wgrtOQXs0CfQFDnuwRhG0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Dix0r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:37:
@DDX
Had helaas met zowel Stan's als Squirt Beadblock geen / voldoende seal.
Op dat moment is het tijd voor een dynaplug 8)

Squirt heb ik 1 keer geprobeerd maar komt er bij mij niet meer in, werkt niet is mijn ervaring.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 05-06-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:24

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Luuk741 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:54:
Gisteren heb ik lekker in het zonnetje de fietsen gewassen, maar bij mijn fiets kwam ik bij de aansluiting van een spaak op de velg wat scheurtjes tegen. Het zijn de stock wielen en heb er zo'n 16000km mee gereden. Nu dus maar eens oriënteren op een nieuw setje. Heeft iemand nog goede tips voor een betaalbare set of een mooie aanbieding? Gaat om velgremmen en ze zouden wel eens wat hoger mogen zijn (40, 45 ish?). Ik rijd 95% van mijn km's op het vlakke dus gewicht is iets minder belangrijk.
ik vind de CAMPAGNOLO ZONDA C17 RACE CLINCHER WIELSET ZWART onklopbaar inzake prijs/kwaliteit maar die is wel niet hoog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023

Lager van / in de vrijloop gecheckt?
Dat gaf bij mij een slecht te reproducerende carbonachtige tik (de wielen zijn carbon, frame is ti )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 15:54

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:26:
Wat betreft tubeless, wat je voor sealant gebruikt maakt ook erg veel uit.
Ik gooi er altijd stans (race) sealant in.
Ik gebruik Doc Blue (reden: dat doe ik al 8 (?) jaar en nooit de behoefte gehad om te wisselen, dus geen ervaring met andere sealant). Deze is ook gemaakt door Stan's staat op de verpakking (maar is niet identiek aan die van Stan's?).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Gisteren mooi ritje naar Limburg gemaakt, soort van wind mee ritje. (vooral laatste stuk wind mee)
Zit je in de trein op de terugweg opeens we gaan niet verder dan Utrecht.
Hmms geen beenstukken of warm jasje in tailfin gedaan...
En om nou 80km in het donker met blote benen en frisse wind tegen te gaan fietsen.

Gelukkig kon fietsmaatje waarmee ik was sleutel regelen van appartement van vriendin.
Vanmorgen dus alternatief woon werk ritje langs de Vecht.
Verrassend rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Roskabouter schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Lager van / in de vrijloop gecheckt?
Dat gaf bij mij een slecht te reproducerende carbonachtige tik (de wielen zijn carbon, frame is ti )
Ik heb iets soortgelijks gehad ik meen tijdens het afdalen van de Stelvio @ElPaco bleek lager van het achterwiel te zijn tijdens de vrijloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
DDX schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:12:
Gisteren mooi ritje naar Limburg gemaakt, soort van wind mee ritje. (vooral laatste stuk wind mee)
Zit je in de trein op de terugweg opeens we gaan niet verder dan Utrecht.
Hmms geen beenstukken of warm jasje in tailfin gedaan...
En om nou 80km in het donker met blote benen en frisse wind tegen te gaan fietsen.

Gelukkig kon fietsmaatje waarmee ik was sleutel regelen van appartement van vriendin.
Vanmorgen dus alternatief woon werk ritje langs de Vecht.
Verrassend rustig.
Mooie ochtendrit hoor. Ik fiets (vanuit Utrecht) vaak rondjes langs Vecht. Op piek-momenten en vooral nabij Utrecht zelf vaak best druk, maar zodra je eenmaal 10km buiten de stad bent haken de meeste inline-skaters en wandelaars al af. Alleen de smalle stukjes langs huizen met hoge heggen en blinde hoeken nabij Nieuwersluis / Loenen aan de Vecht vind ik altijd wat eng om vaart te houden.

Toevallig zaterdag een mooie rit gemaakt de andere kant op, 's avonds net voor zonsondergang. Was ook heerlijk rustig en had enigszins wind mee op de terugweg richting Utrecht. Kon het hele stuk Vreeland - Oud Zuilen een gemiddelde van 32km/u aanhouden (is een mooi lang Strava-segment van 16km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ja bochten is wel oppassen, zou het ook niet iedere dag willen fietsen want dat is wachten tot het mis gaat.
In sommige bochten kan je wel rekening houden maar soms komen auto's gewoon met 50 per uur blind een bocht door.

Maar had verwacht dat er wel meer woon-werk fietsers zouden rijden. In het weekend is het er een stuk drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
BreadFan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:01:
Worden nieuwe fietsen eigenlijk standaard tubeless verkocht tegenwoordig?
"It depends"
Fiets van mijn vrouw wel iig. (Liv)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
Tom-Z schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:24:
[...]

Dat is ook hoe ik het zie. Laatst een paar maanden niet gefietst door vakantie en druk op werk. Dan ben ik minder fit en word nog wel eens ingehaald, leuk om even aan te haken bij tegenwind en het jezelf wat makkelijker te maken.
Inmiddels rijd ik weer de stenen uit de straat >:), vind het alleen maar leuk als iemand een tijdje probeert aan te haken, al merk ik dat ik de meesten nu met voldoende snelheidsverschil inhaal dat ze het niet proberen. Dat is dus ook meteen je oplossing als je er niet van gediend bent.

Bij pedelecs en brommers vind ik het net iets anders. Die rijden meestal zo rond de 42 op mijn Garmin. Sommigen vinden het heel leuk dat je het bij kunt houden en houden ook rekening met rustig optrekken na bochtjes e.d. Meestal maken ze dan ook een praatje bij stoplichten enzo, krijg je complimentje over het tempo.
Anderen kijken al gauw geërgerd in hun spiegeltjes. Dan hou ik het voor gezien, daarvoor is het risico bij die snelheden te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ElGreco schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:25:

Hutchinson: echte tubeless banden. Goed te monteren. Houden lucht vast ook zonder latex (bij een 100% correcte systeem set-up). Goed lekbestendig maar toch aardig soepel en comfortabel. In mijn optiek de beste keus als je probleemloos wilt rijden met een fijne band.
Hier kan ik mij volledig in vinden. d:)b

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Motorbike33 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:17:
[...]

Dat is ook hoe ik het zie. Laatst een paar maanden niet gefietst door vakantie en druk op werk. Dan ben ik minder fit en word nog wel eens ingehaald, leuk om even aan te haken bij tegenwind en het jezelf wat makkelijker te maken.
Inmiddels rijd ik weer de stenen uit de straat >:), vind het alleen maar leuk als iemand een tijdje probeert aan te haken, al merk ik dat ik de meesten nu met voldoende snelheidsverschil inhaal dat ze het niet proberen. Dat is dus ook meteen je oplossing als je er niet van gediend bent.

Bij pedelecs en brommers vind ik het net iets anders. Die rijden meestal zo rond de 42 op mijn Garmin. Sommigen vinden het heel leuk dat je het bij kunt houden en houden ook rekening met rustig optrekken na bochtjes e.d. Meestal maken ze dan ook een praatje bij stoplichten enzo, krijg je complimentje over het tempo.
Anderen kijken al gauw geërgerd in hun spiegeltjes. Dan hou ik het voor gezien, daarvoor is het risico bij die snelheden te groot.
Ik kom verbazingwekkend veel e-bikes tegen (die 25 zouden mogen) die gerust 30-35 fietsen volgens mijn Garmin. Zeker de vanmoofjes hebben er een handje van, maar ik zie ook wel eens oudjes op zo'n Stella waarvan ik me afvraag waarom ze hun e-bike hebben "opgevoerd"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Gisteren ook even paar man kort in het wiel tijdens rit naar Limburg.
Eentje die net pech had dat het voor de Amerongse berg was, tja dan is het lastig om in mijn wiel te blijven 8)

Ik heb er ook weinig problemen mee, maar wel prettig om te weten als er iemand in je wiel zit.
Moet je iets anders door bochten etc, zo lullig als die persoon achter je opeens niet kan remmen bijvoorbeeld.
Vaak kijk ik ook wel ff om als ik iemand inhaal om te weten of die misschien aanhaakt.
Wat spoms wel irritant is als iemand dan 'verplicht' gaat overnemen terwijl ik gewoon rustig aan het trappen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
DDX schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:24:
Ik heb er ook weinig problemen mee, maar wel prettig om te weten als er iemand in je wiel zit.
Weten is sowieso prettig.

Maar bij jouw hangt een ervaren iemand in je wiel met 34 km/u. Bij mij een kneusje zonder ervaring met 26 km/u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Soms is dat dus niet zo, je hebt ook kneusjes die dan geforceerd 34km/u gaan trappen om maar in het wiel te blijven.
Zo reed ik samen met paar fietsmaatjes eens toertocht en belanden de mensen die in het wiel zaten in een weiland toen er een bocht was.
Iets met niet willen remmen want dan raak je het wiel kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElPaco
Eigen quote zodat het makkelijker terug te lezen is waar het over gaat ;)

Hartelijk dank voor het meedenken iedereen, ook namens mijn vrouw. Vandaag hebben we het achterwiel vervangen voor mijn achterwiel + mijn achteras (voordeel van dezelfde fiets hebben met een identieke afmontage) en zij heeft hier vanochtend een ritje opgereden van zo'n 30 kilometer. Het tikkende geluid en de trillingen in het frame waren nu niet waarneembaar in de vrijloop. Het lijken dus daadwerkelijk de lagers te zijn. Daarnaast hebben we de achteras van haar fiets gecontroleerd: deze is niet beschadigd. Bij haar velg zijn er geen breuken/haarscheuren zichtbaar rondom de spaaknippels, dus dat probleem lijkt het ook niet te zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door ElPaco op 05-06-2023 13:53 ]

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Thomas schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Ik kom verbazingwekkend veel e-bikes tegen (die 25 zouden mogen) die gerust 30-35 fietsen volgens mijn Garmin. Zeker de vanmoofjes hebben er een handje van, maar ik zie ook wel eens oudjes op zo'n Stella waarvan ik me afvraag waarom ze hun e-bike hebben "opgevoerd"
een E-bike opvoeren ga ik niet goed praten, maar mijn huidige elektrische fiets en van die van mijn vrouw zijn beide ''licht'' opgevoerd. Mijn fiets die ik afgelopen jaar gekocht had, begon al bij 24/24.5 terug te lopen en weerstand te bieden bij 25 km. Misschien lag dat aan t merk ( Giant) maar dat was echt heel irritant .Zodra je een bruggetje op gefietst was , en lichtjes naar beneden ging, werd ik door weerstand en beveiliging tegen gehouden en moest ik ineens fietsen met een cadans van 30/40 om daar door heen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 16:11
dfbt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:11:
[...]

een E-bike opvoeren ga ik niet goed praten, maar mijn huidige elektrische fiets en van die van mijn vrouw zijn beide ''licht'' opgevoerd. Mijn fiets die ik afgelopen jaar gekocht had, begon al bij 24/24.5 terug te lopen en weerstand te bieden bij 25 km. Misschien lag dat aan t merk ( Giant) maar dat was echt heel irritant .Zodra je een bruggetje op gefietst was , en lichtjes naar beneden ging, werd ik door weerstand en beveiliging tegen gehouden en moest ik ineens fietsen met een cadans van 30/40 om daar door heen te komen.
Erg herkenbaar en irritant, vooral ook omdat de batterij niet oplaad wanneer je een keertje wind in de rug hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Ik pak wel eens een (deel) e-bike en herken dat wel en snap dan ook het 'opvoeren'. Als ik een e-bike zou kopen zou ik er waarschijnlijk ook wel naar kijken. Wat ik alleen niet snap is dat er dus ook oudjes op plezierroute's rondscheuren op van die opgevoerde dingen. Het is inmiddels een soort dwang cliché aan het worden, maar die lui vertonen regelmatig levensgevaarlijk rijgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 13:07

The DenMan

PSN ID: Thedenman

DDX schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:24:
Gisteren ook even paar man kort in het wiel tijdens rit naar Limburg.
Eentje die net pech had dat het voor de Amerongse berg was, tja dan is het lastig om in mijn wiel te blijven 8)

Moet je iets anders door bochten etc, zo lullig als die persoon achter je opeens niet kan remmen bijvoorbeeld.
Vaak kijk ik ook wel ff om als ik iemand inhaal om te weten of die misschien aanhaakt.
Wat spoms wel irritant is als iemand dan 'verplicht' gaat overnemen terwijl ik gewoon rustig aan het trappen ben.
Vooral dat laatste is irritant. Ik snap de goede bedoelingen wel en het is misschien ook wel verwarrend voor anderen als je 30+ km/h gaat, terwijl je rustig in je duurzone aan te trappen bent. Vooral op zondag gebeurd dit nog wel eens.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:33
jorrefunk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:57:
[...]

ik vind de CAMPAGNOLO ZONDA C17 RACE CLINCHER WIELSET ZWART onklopbaar inzake prijs/kwaliteit maar die is wel niet hoog
Ik rij al een aantal jaar op deze wielen, idd voor het geld een prima lichte en stijve set maar ook wel weinig comfortabel: mijn oude wielset dempte trillingen veel beter. En als je vaak met slecht weer fietst en dus veel verslijt is het even opletten dat Campa onderdelen behoorlijk duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:21
DDX schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:28:
Ja bochten is wel oppassen, zou het ook niet iedere dag willen fietsen want dat is wachten tot het mis gaat.
In sommige bochten kan je wel rekening houden maar soms komen auto's gewoon met 50 per uur blind een bocht door.

Maar had verwacht dat er wel meer woon-werk fietsers zouden rijden. In het weekend is het er een stuk drukker.
Vooral recreatief verkeer op dat stuk, dus doordeweeks in de ochtend en tijdens kantooruren vrij rustig. Alleen de route tussen Maarssen/Breukelen kan wel redelijk druk zijn met fietsers wegens schoolgaande kinderen. Maar dan rij je eigenlijk aan de verkeerde kant van de Vecht (maar je hebt de goede kant gereden zie ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:24

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

euchromatic schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Ik rij al een aantal jaar op deze wielen, idd voor het geld een prima lichte en stijve set maar ook wel weinig comfortabel: mijn oude wielset dempte trillingen veel beter. En als je vaak met slecht weer fietst en dus veel verslijt is het even opletten dat Campa onderdelen behoorlijk duur zijn.
Is mijn wielset voor mijn zomer/goed-weer fiets en er liggen 32mm Vittoria Corsa N.ext banden op = dus geen slijtage door slecht weer en comfortabel door de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Blik1984 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Vooral recreatief verkeer op dat stuk, dus doordeweeks in de ochtend en tijdens kantooruren vrij rustig. Alleen de route tussen Maarssen/Breukelen kan wel redelijk druk zijn met fietsers wegens schoolgaande kinderen. Maar dan rij je eigenlijk aan de verkeerde kant van de Vecht (maar je hebt de goede kant gereden zie ik)
Grappige is dan wel weer dat als je in het weekend langs de Vecht fietst aan de toeristische kant je eigenlijk zelden last hebt van auto's die met 50km/u vanuit een bocht langs je heen komen. Dan is er namelijk zoveel fiets-, skate en wandelverkeer dat dat een remmende werking heeft. Zelf heb ik daar vaker last van auto's waar ik achter 'vast' zit dan dat ik mij bijna van de weg gereden voel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Dat is geen weerstand, dat is gewoon minder ondersteuning _O-

Anders zou je op 25km/u van 100% naar 0% vermogen klappen en dat is ook niet echt fijn.

Maar wellicht heeft de fiets in kwestie een oplaadfunctie, dan zou ik een remmende kracht kunnen voorstellen.
De motor van een gewone e-bike levert ~250W oid? Dat is voor een niet-getrainde fietser echt heel veel; zoveel Watts lever ik ook alleen bij een sprint of klimmetje. Dus ik denk dat men dat al snel ervaart als "weerstand".

@Thomas Volgens mij heb je bij schade/ ongeval nog een volgend probleem als de fiets in kwestie cq het ongeval aan een technische analyse onderworpen wordt, want dan bestaat de kans dat de verzekering niet uitkeert. (Mits dit expliciet in de polisvoorwaarden staat, omdat het nu nog niet wettelijk verboden is)

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 05-06-2023 16:31 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
Mistraller schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Dat is geen weerstand, dat is gewoon minder ondersteuning _O-

Anders zou je op 25km/u van 100% naar 0% vermogen klappen en dat is ook niet echt fijn.

Maar wellicht heeft de fiets in kwestie een oplaadfunctie, dan zou ik een remmende kracht kunnen voorstellen.
De motor van een gewone e-bike levert ~250W oid? Dat is voor een niet-getrainde fietser echt heel veel; zoveel Watts lever ik ook alleen bij een sprint of klimmetje. Dus ik denk dat men dat al snel ervaart als "weerstand".

@Thomas Volgens mij heb je bij schade/ ongeval nog een volgend probleem als de fiets in kwestie cq het ongeval aan een technische analyse onderworpen wordt, want dan bestaat de kans dat de verzekering niet uitkeert. (Mits dit expliciet in de polisvoorwaarden staat, omdat het nu nog niet wettelijk verboden is)
ja alleen fiets ik met regelmaat wel een rondje op de racefiets, en weet ik wel wat weerstand is :D
mijn ftp is rond 275, stukken 250 watt fietsen doe ik ook wel regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
DDX schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:39:
Soms is dat dus niet zo, je hebt ook kneusjes die dan geforceerd 34km/u gaan trappen om maar in het wiel te blijven.
Zo reed ik samen met paar fietsmaatjes eens toertocht en belanden de mensen die in het wiel zaten in een weiland toen er een bocht was.
Iets met niet willen remmen want dan raak je het wiel kwijt.
Herkenbaar, maar dan met wat meer geoefende fietsers..
We fietsten best wel hard met een groepje van 10-12 man, en er zat een knik in het fietspad vanwege een bushalte (buiten de bebouwde kom,)..
Maarja je let op die snelheden eigenlijk alleen op de voorganger en op communicatie signalen, bochten zie ik ook nog wel aan komen in de meeste gevallen, maar een knikje zag ik niet aankomen.

De eerste 4 mensen gingen netjes de bocht door, de rest vloog de berm in (waaronder ik). :+

Gelukkig geen valpartij, maar was wel even een opsteker wanneer je zo hard gaat dat de communicatie goed is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pier87
verstappen33 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:25:
[...]

Herkenbaar, maar dan met wat meer geoefende fietsers..
We fietsten best wel hard met een groepje van 10-12 man, en er zat een knik in het fietspad vanwege een bushalte (buiten de bebouwde kom,)..
Maarja je let op die snelheden eigenlijk alleen op de voorganger en op communicatie signalen, bochten zie ik ook nog wel aan komen in de meeste gevallen, maar een knikje zag ik niet aankomen.

De eerste 4 mensen gingen netjes de bocht door, de rest vloog de berm in (waaronder ik). :+

Gelukkig geen valpartij, maar was wel even een opsteker wanneer je zo hard gaat dat de communicatie goed is.
Tsja ik herken me hier niet in, beginnende fietsers misschien of fietsers die veelal op de limiet zitten kijken alleen maar naar de fietser voor zich.
Ook in wedstrijden in het peloton kijk je niet naar de renner voor je, misschien als het op het lint komt en ik op het kantje aan het harken ben maar dat is weer een heel ander verhaal.

Maar verder moet je altijd enkele fietsen voor je kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-10 18:36
Idd, idem als met motorrijden, goed (ver) vooruit kijken.
Pagina: 1 ... 480 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).