Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 473 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
SemperFidelis schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:30:
Mn Garmin 500 is beetje einde latijn dus wil die even vervangen, en dan kom ik al snel uit bij die 530. Daar lees ik echter wat wisselende dingen mbt routecalculatie, dat duurt lang maar met recente updates is dat weer gefixt. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb cadans en hartslag, zit ik dan sowieso aan een Garmin computer vast? Of is Wahoo ook compatibel?
Hier het topic voor fietscomputers:

Kluus in "Het grote fietscomputer topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Ah excuus, bedankt voor t doorverwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:12
Requiem19 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:16:
[...]
Zie bijvoorbeeld hoe heftig mijn V02 max volgens Garmin fluctueert, terwijl ik laatste weken veel rustig getraind heb en veel beter ben dan 4 weken terug toen ik een max effort deed in Girona.[Afbeelding]
Zo in jouw plaatje lijkt het enorm te fluctureren maar dat is toch 53 tot 55 ?
Zo heftig is dat dan toch niet ? (alhoewel die bij mij niet echt van week tot week verschilt)
Bij mij is die waarde redelijk steady, ja het loopt wel iets op en neer maar niet echt veel :

Laagste is in dececember 72, hoogste in september 77 en nu 75.
Maar opzich zou dat ook wel beetje kloppen icm wat ik in die maanden doe.
Geen idee hoe kloppend dit berekende getal is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/86CXL9q/vo2.png

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 04-05-2023 09:46 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DDX schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:46:
[...]

Zo in jouw plaatje lijkt het enorm te fluctureren maar dat is toch 53 tot 55 ?
Bij mij is die waarde redelijk steady, ja het loopt wel iets op en neer maar niet echt veel :

Laagste is in dececember 72, hoogste in september 77 en nu 75.
Maar opzich zou dat ook wel beetje kloppen icm wat ik in die maanden doe.
Geen idee hoe kloppend dit berekende getal is.

[Afbeelding]
53 tot 56 inderdaad. Wat ik vooral bedoel is dat de variabiliteit erg hoog is. Elke training denkt Garmin wel dat het iets veranderd, waarbij het de afgelopen 4 weken lijkt alsof ik in het begin heel fit was, toen een dipje had en nu weer fitter wordt.

Terwijl dat niet lijkt te stroken met de realiteit naar mijn mening. Ik heb veel duurtrainingen gedaan (Join...) en Garmin heeft er in mijn geval een handje van om mijn V02 max lager in te schatten als ik duurtrainingen doe.

Ik zou dus meer kijken naar de lange termijn V02 max data van Garmin en niet per training kijken wat er veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHDXRKnSdUlRKZItlvcMdYKhnlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nns4Ux652HlJKH2p3svPew0u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Bij mij is dat getal redelijk stabiel, maar hecht er verder 0 waarde aan.
Paar weken geleden zat ik in spanje met flink klimwerk, daarna weekje rustig aan en afgelopen week lange ritten maar getal bleef al die weken 75.
Garmin roept ook altijd maar wat over of je goed bezig bent of niet. (al toont de 840 enkel de load, koppelt er niet direct een 'oordeel' aan vast)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Ach, Garmin vind een duur rit van 4 uur ook altijd "unproductive". Weinig waarde hechte aan al die getallen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42
Phydomir schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:32:
Ach, Garmin vind een duur rit van 4 uur ook altijd "unproductive". Weinig waarde hechte aan al die getallen.
Als ik er een blij hoofd aan over hou en een moe lijf dan is de rit wat mij betreft "productief" :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:28
Nogmaals, zo'n horloge kan je VO2Max niet meten en doet maar een schatting met een of andere formule.

Als je kijkt naar heel nieuw onderzoek hierover (Prediction of Maximal Oxygen Consumption in Cycle Ergometry in Competitive Cyclists) dan kan je op basis van het maximale vermogen dat wordt gehaald bij een ramp test, VO2 max schatten. De standaardafwijking is 4 ml/min/kg. Dat wil dus zeggen dat die schatting er bij 32% van de mensen meer dan 4 ml/min/kg van af zit, en bij 5% van de mensen zelfs meer dan 8 ml/min/kg er van af zit.

En dat is dus bij een onderzoek in heel gecontroleerde settings (een ramp test op een ergometer in een lab) met een redelijk constitente populatie ("competetive cyclists") waarbij de formule precies op dié populatie is gefit.
Zo'n sporthorloge heeft niet zo'n gecontroleerde setting: hij kan alleen maar zien wát je doet en heeft geen idee of dat een maximale inspanning is of niet én de populatie is veel gevarieerder.

Het zegt niets als je schatting met een punt of 2-3 fluctueert als de fout die er in zit al (ruim) meer dan 4 punten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:14
Hm, mijn VO2 max is juist weer extreemstabiel. Eigenlijk is die afgelopen 6 maanden maar 2 punten omhoog gegaan. Als ik kijk bij VO₂ MAX. FIETSEN staat deze op 0 terwijl ik wel mijn hartslag meet tijdens het fietsen.

Kan het zijn dat er een instelling verkeerd staat waardoor mijn waarde niet correct wordt gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tom-Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:51:
Nogmaals, zo'n horloge kan je VO2Max niet meten en doet maar een schatting met een of andere formule.

Als je kijkt naar heel nieuw onderzoek hierover (Prediction of Maximal Oxygen Consumption in Cycle Ergometry in Competitive Cyclists) dan kan je op basis van het maximale vermogen dat wordt gehaald bij een ramp test, VO2 max schatten. De standaardafwijking is 4 ml/min/kg. Dat wil dus zeggen dat die schatting er bij 32% van de mensen meer dan 4 ml/min/kg van af zit, en bij 5% van de mensen zelfs meer dan 8 ml/min/kg er van af zit.

En dat is dus bij een onderzoek in heel gecontroleerde settings (een ramp test op een ergometer in een lab) met een redelijk constitente populatie ("competetive cyclists") waarbij de formule precies op dié populatie is gefit.
Zo'n sporthorloge heeft niet zo'n gecontroleerde setting: hij kan alleen maar zien wát je doet en heeft geen idee of dat een maximale inspanning is of niet én de populatie is veel gevarieerder.

Het zegt niets als je schatting met een punt of 2-3 fluctueert als de fout die er in zit al (ruim) meer dan 4 punten is.
Wat jij zegt is volgens mij precies wat iedereen hierboven al zegt :-).

Die V02 max is een schatting op basis van een model met beperkingen. Dus moet je er niet op sturen in je trainingsplanning en analyse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Requiem19 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Wat jij zegt is volgens mij precies wat iedereen hierboven al zegt :-).
Inclusief ikzelf, want ik had al eerder gereageerd. Maar ik wilde het graag ook kwantitatief onderbouwen (@DDX schreef "Geen idee hoe kloppend dit berekende getal is") dus daarom mijn aanvulling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tom-Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Inclusief ikzelf, want ik had al eerder gereageerd. Maar ik wilde het graag ook kwantitatief onderbouwen (@DDX schreef "Geen idee hoe kloppend dit berekende getal is") dus daarom mijn aanvulling.
Nog een aanvulling dan, hier een inzicht hoe het V02 max algoritme van Garmin (/Firstbeat) in de basis is opgebouwd:

https://assets.firstbeat....aper_VO2max_30.6.2017.pdf

Er zit best wat detail in de methode, maar het blijft een schatting op basis van een standaardformule die op individueel niveau - precies zoals jij zegt - nogal flink kan afwijken.

Wat echter imo wel interessant is, is dat hoewel de gemeten V02 max in absolute cijfers misschien niet correct is, de trend voor eenieder persoonlijk wel inzicht kan geven. De methodiek blijft namelijk hetzelfde. Op lange termijn zal een hogere V02 max estimation ook zeer waarschijnlijk betekenen dat je daadwerkelijke V02 max toegenomen is.

Dat hoeft dan weer niet precies de daadwerkelijke V02 max toename weer te geven, aangezien je fysiologie kan wijzigen door training etc. Dus het blijft imo een interessant datapunt van Garmin, maar je moet niet op de dagelijkse of zelfs wekelijkse fluctuaties sturen.

Over een periode van enkele maanden kan het imo wel inzicht geven in je ontwikkeling als wielrenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 07:00
Dank allen, leuke discussie zo. Een trend is waar ik inderdaad naar op zoek ben. Ik denk zelf dat ik meer moet gaan trainen en afgaan op gevoel want uit de cijfers haal ik weinig dan alleen maar een vrij consistente VO2max want zelfs als ik een maand lang productief ben veranderd er weinig volgens mijn horloge op alle vlakken.
Zelf denk ik dat het komt omdat ik de zones niet goed heb ingesteld naar mijn lichaam. En dat ik persoonlijk geen goede FTP testen kan afnemen waardoor er verkeerde waardes uit rollen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:34
Dagg schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:54:
Dank allen, leuke discussie zo. Een trend is waar ik inderdaad naar op zoek ben. Ik denk zelf dat ik meer moet gaan trainen en afgaan op gevoel want uit de cijfers haal ik weinig dan alleen maar een vrij consistente VO2max want zelfs als ik een maand lang productief ben veranderd er weinig volgens mijn horloge op alle vlakken.
Zelf denk ik dat het komt omdat ik de zones niet goed heb ingesteld naar mijn lichaam. En dat ik persoonlijk geen goede FTP testen kan afnemen waardoor er verkeerde waardes uit rollen.
Uiteindelijk is training niet zo moeilijk en maken mensen het vaak over gecompliceerd.

Volg de basis principes en je wordt sneller/sterker.

https://www.eigenkracht.n...aining/trainingsprincipes

Of zoals "Empirical Cycling " op Instagram altijd zegt : ride a lot and eat snacks...

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Dagg schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:54:
Heb je ook al eens gekeken naar de intervals.icu? Die kun je koppelen met bijv Strava / Garmin en dan al je data inladen. Vervolgens kun je leuke analysis maken van je algehele trainingen, je beste waardes per seizoen, trends in power/hr relaties etc etc.

Ik merk dat ik daar vaker kijk dan bij de data van Garmin zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Even ranten. Gisteren knoop doorgehakt dat de nieuwe fiets een Canyon Aeroad CF SLX 7 Disc eTap zou moeten gaan worden in de kleur Pale Green. Vandaag blijkt die kleur ineens uit het assortiment en lijkt ook niet meer terug te komen. Nu alleen nog maar te krijgen in dat lelijke rood/paars :r

fuuuuuuuuuuu

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
mr.DJ95 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:03:
Hm, mijn VO2 max is juist weer extreemstabiel. Eigenlijk is die afgelopen 6 maanden maar 2 punten omhoog gegaan. Als ik kijk bij VO₂ MAX. FIETSEN staat deze op 0 terwijl ik wel mijn hartslag meet tijdens het fietsen.

Kan het zijn dat er een instelling verkeerd staat waardoor mijn waarde niet correct wordt gemeten?
Volgens mij wordt je VO2 Max bij fietsen alleen berekend als je met powermeter rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Laatst online: 08-10 07:00
Dank @Michaelg en @Requiem19, ik ga er eens naar kijken. Ken ze alle twee niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 30-09 07:53
Zat/zit zo nu en dan ook stiekem te neuzen voor een opvolger van mijn bijna 8 jaar oude Trek One Serie 1.2 met Sora-schakelmechanisme. Werkt op zich allemaal nog prima en hij rijdt ook wel fijn, maar soms begint het toch te knagen en wil ik een stap hoger.

En dan zie je op MP een BMC SLC01 Pro Machine – 56 cm – Dura Ace – 10 speed, wel gaaf ding. Verkoper kan niet vertellen van welk model jaar ie is en ik kan het ook niet zo snel achterhalen, maar ik vermoed dat ie toch al wel een jaar of 10 oud is. Dezelfde verkoper heeft ook nog een Cannondale Supersix - 56 cm - full carbon - Ultegra in de 'aanbieding' waarvoor het zelfde geldt. Overigens voor een prijs die, nu nog, bijna het dubbele is van mijn Trek 1.2. De aanbieder woont overigens niet al te ver van mij dus kan vrij eenvoudig een kijkje nemen. Mijn volgende fietsrit komt er eigenlijk al nagenoeg langs.

Ik weet dat een groep die een paar gram lichter is als de relatief zware Sora niet zo heel veel zal uitmaken op het totale gewicht van fiets inclusief berijder. Zelf een paar kilo afvallen levert natuurlijk meer op.

Aan de andere kant ben ik qua nieuwe fietsen ook wel gecharmeerd van de Rose Bikes en denk dat ik daar over 2 weken als ik toch daar redelijk in de buurt ben even een kijkje nemen.

Hoe kijken jullie aan tegen 2e hands fietsen van pakweg 10 jaar oud? Een instap-Rosebike is nagenoeg net zo duur als de 2e hands BMC of Cannondale. Een beetje geavanceerde Rose komt dan snel op het dubbele. Financieel niet zo'n probleem en dan heb je wel weer het nieuwste van het nieuwste.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
DikkieDick schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:46:
Zat/zit zo nu en dan ook stiekem te neuzen voor een opvolger van mijn bijna 8 jaar oude Trek One Serie 1.2 met Sora-schakelmechanisme. Werkt op zich allemaal nog prima en hij rijdt ook wel fijn, maar soms begint het toch te knagen en wil ik een stap hoger.

En dan zie je op MP een BMC SLC01 Pro Machine – 56 cm – Dura Ace – 10 speed, wel gaaf ding. Verkoper kan niet vertellen van welk model jaar ie is en ik kan het ook niet zo snel achterhalen, maar ik vermoed dat ie toch al wel een jaar of 10 oud is. Dezelfde verkoper heeft ook nog een Cannondale Supersix - 56 cm - full carbon - Ultegra in de 'aanbieding' waarvoor het zelfde geldt. Overigens voor een prijs die, nu nog, bijna het dubbele is van mijn Trek 1.2. De aanbieder woont overigens niet al te ver van mij dus kan vrij eenvoudig een kijkje nemen. Mijn volgende fietsrit komt er eigenlijk al nagenoeg langs.

Ik weet dat een groep die een paar gram lichter is als de relatief zware Sora niet zo heel veel zal uitmaken op het totale gewicht van fiets inclusief berijder. Zelf een paar kilo afvallen levert natuurlijk meer op.

Aan de andere kant ben ik qua nieuwe fietsen ook wel gecharmeerd van de Rose Bikes en denk dat ik daar over 2 weken als ik toch daar redelijk in de buurt ben even een kijkje nemen.

Hoe kijken jullie aan tegen 2e hands fietsen van pakweg 10 jaar oud? Een instap-Rosebike is nagenoeg net zo duur als de 2e hands BMC of Cannondale. Een beetje geavanceerde Rose komt dan snel op het dubbele. Financieel niet zo'n probleem en dan heb je wel weer het nieuwste van het nieuwste.
Zonder linkjes ef/of prijzen kunnen we niets roepen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Laatst online: 19-08 08:54
DikkieDick schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:46:

Die Rose fietsen vind ik ook mooi dingen, en niet duur voor wat je krijgt. Echter als ik zie dat een normale fiets maat 57 met 105 groep 5 maanden levertijd heeft, dan heb ik daar al geen zin meer in. :+

Maar fraaie fietsen inderdaad, wel strakke designs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
@DikkieDick Ik ga er altijd van uit dat als je zoiets tweedehands koopt dat alle slijtagedelen vervangen moeten worden (casette, ketting, bladen, remmen, banden). Tel dat eens bij de prijs op van die tweedehands fietsen, helemaal als je het weer wil vervangen voor bv Dura-Ace componenten.

Als je een nieuwe fiets koopt weet je gewoon (redelijk) zeker dat je de komende jaar/jaren er geen omkijken naar hebt, natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je fietst en wat je als "instap" bestempeld.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:33

Kluus

Gang is alles

Phydomir schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:20:
Even ranten. Gisteren knoop doorgehakt dat de nieuwe fiets een Canyon Aeroad CF SLX 7 Disc eTap zou moeten gaan worden in de kleur Pale Green. Vandaag blijkt die kleur ineens uit het assortiment en lijkt ook niet meer terug te komen. Nu alleen nog maar te krijgen in dat lelijke rood/paars :r

fuuuuuuuuuuu
Balen, ik had die in januari ook in de bestelling staan maar dan met Di2 (SLX 8 ), mooi kleurtje is dat inderdaad. Die rood/paarse daar en tegen.... :+

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 04-05-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Giel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:08:
[...]

Die Rose fietsen vind ik ook mooi dingen, en niet duur voor wat je krijgt. Echter als ik zie dat een normale fiets maat 57 met 105 groep 5 maanden levertijd heeft, dan heb ik daar al geen zin meer in. :+

Maar fraaie fietsen inderdaad, wel strakke designs.
Sommige types, ook maat 57 hebben enkele weken levertijd. 5 maanden is idd lang. Dan ben je bijna aan het volgende modeljaar. Ben zelf wel gecharmeerd van de Reveal Four. Misschien toch voor de paar 100 euro meer de Ultegra Disc-versie en die is dan net wel weer uitverkocht.

Update: Foutje: meeste Reveal 4 zijn idd uitverkocht of mailen bij beschikbaarheid. Althans in de kleurstellingen waarin ik hem zou willen. Een jaartje langer op de Trek is ook geen ramp. :-)

[ Voor 12% gewijzigd door DikkieDick op 04-05-2023 14:29 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
GWBoes schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:09:
@DikkieDick Ik ga er altijd van uit dat als je zoiets tweedehands koopt dat alle slijtagedelen vervangen moeten worden (casette, ketting, bladen, remmen, banden). Tel dat eens bij de prijs op van die tweedehands fietsen, helemaal als je het weer wil vervangen voor bv Dura-Ace componenten.

Als je een nieuwe fiets koopt weet je gewoon (redelijk) zeker dat je de komende jaar/jaren er geen omkijken naar hebt, natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je fietst en wat je als "instap" bestempeld.
Ook een goede. Schat dat ik zo rond de 3000-4000km op de racefiets afleg per jaar. In ieder geval al 10 Gran Fondo's gereden.

aka pluim003

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ElGreco
Deze meneer is goed in 2 zaken zo te lezen:
- mooie pakkende advertentie teksten schrijven
- afgebeulde fietsen waarschijnlijk voor een habbekrats opkopen en duur verkopen

Bij de BMC staat in de tekst dat de DuraAce wielen net vervangen en nagenoeg nieuw zijn. De remranden zijn anders wel flink ingesleten. Kleine voorblad is al flink heen en de grote voorblad is ook goed op weg. De derailleur heeft een paar klappen gemaakt, hoeft niet te betekenen dat deze niet goed werkt, maar de vraag is wat de staat is van het patje.

BMC of niet, het geld is het zeker niet waard.

Zelfde verhaal met de Cannondale. Als je 500,- geeft voor die fietsen is meer dan genoeg. En dan moet je zelf handig zijn en van sleutelen houden anders wordt het alsnog een dure grap.

Ik zou even verder kijken als ik jouw was, gezien zijn assortiment.

Ter aanvulling:
Ik zou een velgrem fiets nu alleen kopen als het echt heel bijzonder is of een jongens/meisjesdroom is geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door ElGreco op 04-05-2023 14:57 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

ElGreco schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:42:
[...]

- afgebeulde fietsen waarschijnlijk voor een habbekrats opkopen en duur verkopen

Bij de BMC staat in de tekst dat de DuraAce wielen net vervangen en nagenoeg nieuw zijn. De remranden zijn anders wel flink ingesleten. Kleine voorblad is al flink heen en de grote voorblad is ook goed op weg. De derailleur heeft een paar klappen gemaakt, hoeft niet te betekenen dat deze niet goed werkt, maar de vraag is wat de staat is van het patje.

Zelfde verhaal met de Cannondale. Als je 500,- geeft voor die fietsen is meer dan genoeg. En dan moet je zelf handig zijn en van sleutelen houdt anders wordt het alsnog een dure grap.

Mijn antwoord zou iets minder gedetailleerd zijn, maar komt op het zelfde neer. Veel teveel geld voor wat je krijgt in dit geval. Ik zou rustig verder kijken.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
Zou sowieso geen 10 speed groep meer kopen, inmiddels zijn de nieuwste fietsen al uitgerust met 12 speed. Blijkbaar doe je lang met je fietsen dus dan wordt het over een paar jaar toch echt lastig en duurder om onderdelen te krijgen voor 10 speed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Verona27 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:56:
Zou sowieso geen 10 speed groep meer kopen, inmiddels zijn de nieuwste fietsen al uitgerust met 12 speed. Blijkbaar doe je lang met je fietsen dus dan wordt het over een paar jaar toch echt lastig en duurder om onderdelen te krijgen voor 10 speed.
De slijtage onderdelen lijkt me voor 10 speed nog altijd wel mee te vallen; tenzij je echt ultegra of dura ace wilt of zo. Zelfs voor onze tourfietsen met 7 speed is er nog ruime keus tegen heel fijne prijzen.

Maar verder eens; veel geld voor oude fietsen. voor de helft begint het misschien een beetje interessant te worden, maar het blijft een oude fiets.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
[...]

Zelfde verhaal met de Cannondale. Als je 500,- geeft voor die fietsen is meer dan genoeg. En dan moet je zelf handig zijn en van sleutelen houden anders wordt het alsnog een dure grap.

Ter aanvulling:
Ik zou een velgrem fiets nu alleen kopen als het echt heel bijzonder is of een jongens/meisjesdroom is geweest.
Thanx. Zo goed had ik dat allemaal niet gezien. Nou die gaan we niet met een bezoekje vereren. En bij voorkeur heeft mijn volgende fiets schijfremmen. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
DikkieDick schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Thanx. Zo goed had ik dat allemaal niet gezien. Nou die gaan we niet met een bezoekje vereren. En bij voorkeur heeft mijn volgende fiets schijfremmen. :-)
Weet niet wat je budget is, maar als je op MP fietsen van 10 jaar oud bekijkt maar wel die prijs acceptabel vindt (even los dat die fietsen dat absoluut niet meer waard zijn), is een nieuwe ook niet ver weg.

https://www.12gobiking.nl/cube-attain-sl-disc

https://www.canyon.com/nl...33_pv_rahmenfarbe=BK%2FBU

(voor 1199 heb je een nieuwe Canyon met Tiagra en schijven)

Onder in de prijs markt zijn voldoende fietsen die zo veel meer waarde voor ietsjes meer geld geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:23
Of voor 160 euro meer een 105 groupset: https://fietsenstunt.nl/sensa-romagna-disc-sle-2023
Alleen maat 58 niet direct leverbaar.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
verstappen33 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:59:
Of voor 160 euro meer een 105 groupset: https://fietsenstunt.nl/sensa-romagna-disc-sle-2023
Alleen maat 58 niet direct leverbaar.
Dat is ook niet gek. Wil minimaal 105, dus Tiagra zou afvallen. Moet ook het gevoel hebben er iets op vooruit te gaan tov mijn Sora. :-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Holk schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:37:
[...]

Weet niet wat je budget is, maar als je op MP fietsen van 10 jaar oud bekijkt maar wel die prijs acceptabel vindt (even los dat die fietsen dat absoluut niet meer waard zijn), is een nieuwe ook niet ver weg.

https://www.12gobiking.nl/cube-attain-sl-disc

https://www.canyon.com/nl...33_pv_rahmenfarbe=BK%2FBU

(voor 1199 heb je een nieuwe Canyon met Tiagra en schijven)

Onder in de prijs markt zijn voldoende fietsen die zo veel meer waarde voor ietsjes meer geld geven
Die Canyon in het blauw is wel mooi, vind ik dan. Valt het wel minder op dat ik een nieuwe fiets heb, mocht ik deze kopen. Want mijn Trek is ook al blauw. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tom-Z
DikkieDick schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Dat is ook niet gek. Wil minimaal 105, dus Tiagra zou afvallen. Moet ook het gevoel hebben er iets op vooruit te gaan tov mijn Sora. :-)
Moderne Tiagra is (veel) beter dan die Ultegra uit 2005 die je op het oog had... En ik zou zeggen ook beter dan Dura Ace uit 2008.
Een oude fiets van MP met Ultegra/Dura Ace is leuk voor de naam (mits je hem voor een redelijke prijs kan krijgen) maar niet omdat het tegenwoordig nog zulke goede groupsets zijn. Een moderne groupset uit een lager segment is vaak veel beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:40
Mr. Stom schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:23:
Helaas, waarschijnlijk, toch geen new bike day:

***members only***
Update:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:33

Kluus

Gang is alles

Mr. Stom schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Update:

***members only***
Fijn! Dit zou mij uiteindelijk ook de beste oplossing lijken. Lekker onbezorgd genieten van je nieuwe fiets!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:56
[...]

Ter aanvulling:
Hier kan ik vrij weinig aan toevoegen, als je wel interesse hebt in deze fiets zou ik echt flink lager bieden in de hoop ergens tussenin uit te komen. Maar dan nog blijven het fietsen van 10 jaar oud waar je nog wel het nodige onderhoud aan gaat krijgen.

Ik heb zelf in 2019 een Canyon Ultimate AL SLX gekocht, puur voor de wintermaanden, de fiets was Sram afgemonteerd en gebruik hem hoofdzakelijk in de wintermaanden en in de zomermaanden op de smarttrainer. Deze was van ik geloof 2014 en heeft me 600 euro gekost via marktplaats en dit was ook nog een 11 speed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Tom-Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Moderne Tiagra is (veel) beter dan die Ultegra uit 2005 die je op het oog had... En ik zou zeggen ook beter dan Dura Ace uit 2008.
Een oude fiets van MP met Ultegra/Dura Ace is leuk voor de naam (mits je hem voor een redelijke prijs kan krijgen) maar niet omdat het tegenwoordig nog zulke goede groupsets zijn. Een moderne groupset uit een lager segment is vaak veel beter.
Oei 2005, die Cannondale had ik niet heel uitgebreid gezocht. Maar beiden zijn vrij prehistorische fietsen bijna. :-) Op de voorganger van mijn Trek, een Kyoso van de Halfords uit 1994, heb ik ruim 20 jaar gefietst.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Mistraller schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:08:
[...]

De slijtage onderdelen lijkt me voor 10 speed nog altijd wel mee te vallen; tenzij je echt ultegra of dura ace wilt of zo. Zelfs voor onze tourfietsen met 7 speed is er nog ruime keus tegen heel fijne prijzen.

Maar verder eens; veel geld voor oude fietsen. voor de helft begint het misschien een beetje interessant te worden, maar het blijft een oude fiets.
Ik heb een Bianchi uit 2016 met 105 -11 speed groep set. Die is nog redelijk te vervangen. Echter zitten er onderdelen op zoals een derailleur die gewoon pakweg niet meer gemaakt worden. Laats voor een toertocht een 11/34 geplaats, daarvoor moest er een lange kooi op, dat was echter weer heel lastig qua onderdelen en uiteindelijk reed ik weg met een rekening van 300 euro. Ik zou niet zomaar op marktplaats een fiets kopen van 10 jaar oud, als je zelf er dik 10 jaar mee wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
DikkieDick schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb deze fiets, maar dan zonder schijfremmen, en uit 2018..
Gekocht omdat ik wilde beginnen met fietsen maar niet zeker wist of ik het echt leuk vond, echter fiets ik er al 5 jaar met veel plezier op.
Ondertussen wel aan het kijken naar een upgrade naar full carbon, schijfremmen en elektronisch schakelen, maar dan praat je ook weer over een hele andere categorie fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
dfbt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Ik heb een Bianchi uit 2016 met 105 -11 speed groep set. Die is nog redelijk te vervangen. Echter zitten er onderdelen op zoals een derailleur die gewoon pakweg niet meer gemaakt worden. Laats voor een toertocht een 11/34 geplaats, daarvoor moest er een lange kooi op, dat was echter weer heel lastig qua onderdelen en uiteindelijk reed ik weg met een rekening van 300 euro. Ik zou niet zomaar op marktplaats een fiets kopen van 10 jaar oud, als je zelf er dik 10 jaar mee wilt doen.
Huh? Je had toch gewoon een RD-R7000-GS kunnen kopen voor €50? Die is compatibel met de oude 105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Nu online
Tom-Z schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Huh? Je had toch gewoon een RD-R7000-GS kunnen kopen voor €50? Die is compatibel met de oude 105.
volgens De winkel waar ik was, waar ik wel mijn vertrouwen heb, was dit niet mogelijk met t type wat ik had en wens van 11/34 . Maar goed , verhaal blijft t zelfde :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:58
dfbt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:10:
[...]

volgens De winkel waar ik was, waar ik wel mijn vertrouwen heb, was dit niet mogelijk met t type wat ik had en wens van 11/34 . Maar goed , verhaal blijft t zelfde :D
Ik weet niet wat dat verhaal precies is dan, want 11 speed onderdelen zijn echt nog prima verkrijgbaar. En aangezien Tiagra momenteel nog 10 speed is zal de volgende versie daarvan ook wel 11 speed worden en kunnen we dus nog langer vooruit.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
En daarnaast is het allemaal redelijk compatible met elkaar en boeit het niet zoveel als je een 11-sp ultegra/tiagra cassette met een 11-sp 105 derailleur combineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Enige compatibiliteit uitdaging die ik had met een 11-speed Ultegra uit 2015 waren de kettingbladen. Nieuwe generatie past eigenlijk niet, maar oude generatie is nog goed verkrijgbaar in bijv. Duitse webshops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
klaaas schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Ik weet niet wat dat verhaal precies is dan, want 11 speed onderdelen zijn echt nog prima verkrijgbaar. En aangezien Tiagra momenteel nog 10 speed is zal de volgende versie daarvan ook wel 11 speed worden en kunnen we dus nog langer vooruit.
Denk dat het deel 'lange kooi' bijgedragen heeft aan de hoge kosten.

Overigens is Canyon een goede winkel voor vervang onderdelen. Shimano spul zoals cassettes en kettingen haal je daar vaak voor prijzen onder de standaard futurumshop on mantel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Holk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:46:
[...]

Denk dat het deel 'lange kooi' bijgedragen heeft aan de hoge kosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0SiHFarIU4MubMSm9L1jGKM5mE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AG3znamQkpweVNuwxbTbEIFY.jpg?f=user_large

Ik zie het probleem niet. Ben blij dat ik zelf sleutel aan mijn fietsen...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
verstappen33 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Ik heb deze fiets, maar dan zonder schijfremmen, en uit 2018..
Gekocht omdat ik wilde beginnen met fietsen maar niet zeker wist of ik het echt leuk vond, echter fiets ik er al 5 jaar met veel plezier op.
Ondertussen wel aan het kijken naar een upgrade naar full carbon, schijfremmen en elektronisch schakelen, maar dan praat je ook weer over een hele andere categorie fiets.
De Sensa Romagna bedoel je? Is idd mooier, hoewel ik de Canyon qua uiterlijk mooier vind. Is niet op voorraad nu, maar zou binnenkort beschikbaar komen. Ik heb me maar even aangemeld voor een notificatie.
Die 2 2ehands fietsen vallen sowieso nu af. En over 2 weken ook even kijken in Bocholt bij Rose. Klein ommetje als we op weg zijn naar Dortmund voor een concert. :-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
klaaas schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:53:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie het probleem niet. Ben blij dat ik zelf sleutel aan mijn fietsen...
Zoals gezegd, even lezen:
dfbt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Er moest een lange kooi op (ivm die 34 neem ik aan). Dat kost ook geld, daarnaast heb je arbeidsloon etc. omdat niet iedereen dit soort dingen zelf kan. Kun jij een kooi vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX

fuuuuuuuuuuu
Deze dan ?

https://road.cc/content/t...ion-manga-graphics-300989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Holk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:58:
[...]

[...]

Er moest een lange kooi op (ivm die 34 neem ik aan). Dat kost ook geld, daarnaast heb je arbeidsloon etc. omdat niet iedereen dit soort dingen zelf kan. Kun jij een kooi vervangen?
Ik kan een kooi vervangen, maar dat is niet het punt. Als een kooi vervangen zo duur is dan zet je er toch een hele nieuwe derailleur op met een lange kooi? Verkrijgbaarheid van onderdelen is iig geen argument tegen het aanschaffen van een (2e hands) 11 speed fiets.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
[...]

[...]

Met YouTube en/of enkele goede blogs kun je een heel eind komen. Iedereen die geen twee linkerhanden heeft kan héél veel aan eigen fietsen repareren, maar ik snap dat het soms eng kan zijn omdat je niet weet waar je aan begint en toch de angst om zelf dingen te slopen.
Heb je soms een stukje specifiek gereedschap voor nodig, maar dat is vaak goedkoper dan arbeidsloon, plus je hebt er de komende jaren nog wat aan.

Toevallig afgelopen week 2 keer zelf de een kooi opnieuw moeten vastzetten omdat hij los sprong. Opnieuw vastzetten of een nieuwe er op zetten (vervangen): komt op hetzelfde neer, ding er uit, ding er weer in.

Mijn redder: YouTube: Repairing Shimano 105 Rear Derailleur With Slipped P-Tension Spring
maar bijvoorbeeld ook YouTube: How to replace your rear Derailleur cage. of https://www.parktool.com/.../rear-derailleur-overhaul.

En zo nog veel meer onderdelen: een niet hyper-moderne fully integrated fiets zit (vaak) veel makkelijker in elkaar dan gedacht. :9

Toen ik mijn achterwiel er uit haalde (dus voor en achter kleine tandwielen) sprong de derailleur opeens "los".
Ik dacht eerst: oh nee, derailleur kapot. Blijkt gewoon simpel de P-Tension veer te zijn die los was.
Heb hem wel terug kunnen zetten, maar bij verzetten op kleine tandwielen, of bij het naar achter trekken van de derailleur bij het verwijderen van het wiel schiet hij toch weer los.
Gaat om een Ultegra 30-40-50 met 11-28 en 105 10spd derailleur, concreet betekent dit dat ik alleen buitenblad (50) kan gebruiken, of middenblad (40) met 28/24/21/19 en lager durf ik niet omdat de kooi dan te ver naar achter komt.

Het terugzetten ging echter niet van harte: de veer bleef niet goed zitten in de kooi, bij het "opwinden" sprong hij er vaak uit. Voor 2 keer vastzetten heb ik denk ik 25 pogingen moeten wagen. Ik zie bij Google afbeelding dat sommige P-Tension Springs een "haak" hebben om de veer vast te zetten in de kooi: dat zou mijn probleem oplossen.
Een nieuwe derailleur, een nieuwe kooi of alleen een nieuwe veer: daar zit toch enkele factoren prijsverschil in.

[ Voor 128% gewijzigd door TheTinusNL op 05-05-2023 10:29 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:28

Niellie41

[object Object]

Die vind ik best tof! Doet me een beetje denken aan de Goodsmile Racing auto met Hatsune Miku, die in Japan racet.

De video van deze fiets is ook leuk gemaakt. Al vind ik het gek om te zien dat iemand trucjes doet met een renfiets. :D

[ Voor 19% gewijzigd door Niellie41 op 05-05-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 06:50

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Voor mij persoonlijk iets te opvallend maar wel heel vet :9~ :9~

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
DikkieDick schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:54:
[...]

De Sensa Romagna bedoel je? Is idd mooier, hoewel ik de Canyon qua uiterlijk mooier vind. Is niet op voorraad nu, maar zou binnenkort beschikbaar komen. Ik heb me maar even aangemeld voor een notificatie.
Die 2 2ehands fietsen vallen sowieso nu af. En over 2 weken ook even kijken in Bocholt bij Rose. Klein ommetje als we op weg zijn naar Dortmund voor een concert. :-)
Ja, ik heb de Sensa..
Kies gewoon wat je mooi vind en bij je wensen past, ik ben mijn fiets een beetje "ontgroeid" zeg maar, maarja hij heeft afgelopen 5 jaar zijn werk prima gedaan en heb er 10k kilometer mee gefietst.

Ik weet niet of ik dit jaar al een nieuwe fiets kan kopen, want degene die ik wil is pas in het najaar leverbaar, maar de Sensa wordt dan mooi de Tacx fiets of de slecht weer/winter fiets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
verstappen33 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Ja, ik heb de Sensa..
Kies gewoon wat je mooi vind en bij je wensen past, ik ben mijn fiets een beetje "ontgroeid" zeg maar, maarja hij heeft afgelopen 5 jaar zijn werk prima gedaan en heb er 10k kilometer mee gefietst.

Ik weet niet of ik dit jaar al een nieuwe fiets kan kopen, want degene die ik wil is pas in het najaar leverbaar, maar de Sensa wordt dan mooi de Tacx fiets of de slecht weer/winter fiets..
Het ontgroeien is idd herkenbaar. Als ik een opvolger heb belandt de 8 jaar oude Trek ook op de Tacx. Heb 16k op de teller staan. Overigens fietst ie nog uitstekend. Gisteren na werktijd ff ritje gereden: marathon met gemidddelde van 31km/u. Was ff heerlijk 'gassen'.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
DikkieDick schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Het ontgroeien is idd herkenbaar. Als ik een opvolger heb belandt de 8 jaar oude Trek ook op de Tacx. Heb 16k op de teller staan. Overigens fietst ie nog uitstekend. Gisteren na werktijd ff ritje gereden: marathon met gemidddelde van 31km/u. Was ff heerlijk 'gassen'.
De mijne is ook nog in prima staat en kan nog zeker een aantal jaren mee.
Deze week 2x hard getraind, gisteren had ik het wel zwaar, was nog niet helemaal hersteld van de training van dinsdag die ook al behoorlijk zwaar was..

Niet veel kopwerk gedaan, maar wel met gemiddeld 33km/u thuis gekomen over 68km en 2 flinke bulten in de route..
Komende dagen even goed herstellen, en dan zondag een tourtochtje van 130km fietsen, maar dat hoeft gelukkig niet in een hoog tempo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
verstappen33 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:41:
[...]

De mijne is ook nog in prima staat en kan nog zeker een aantal jaren mee.
Deze week 2x hard getraind, gisteren had ik het wel zwaar, was nog niet helemaal hersteld van de training van dinsdag die ook al behoorlijk zwaar was..

Niet veel kopwerk gedaan, maar wel met gemiddeld 33km/u thuis gekomen over 68km en 2 flinke bulten in de route..
Komende dagen even goed herstellen, en dan zondag een tourtochtje van 130km fietsen, maar dat hoeft gelukkig niet in een hoog tempo. :+
Strak tempo. 33km/u haal ik niet, alhoewel vorig jaar tijdens een 1/8e triathlon over 20km wel. :-)
Voor mij ook zondag weer een lange rit gepland onder het motto van elke maand minimaal 1 Gran Fondo. Teller staat inmiddels op 11. En over een paar weken de Elfstedentocht. Wordt mijn 1e officiële. Hoop wel dat het beter weer is dan bij de vorige editie. :-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
DikkieDick schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Strak tempo. 33km/u haal ik niet, alhoewel vorig jaar tijdens een 1/8e triathlon over 20km wel. :-)
Voor mij ook zondag weer een lange rit gepland onder het motto van elke maand minimaal 1 Gran Fondo. Teller staat inmiddels op 11. En over een paar weken de Elfstedentocht. Wordt mijn 1e officiële. Hoop wel dat het beter weer is dan bij de vorige editie. :-)
Dit was ook met een groepje van 6 man, mooi in de slipstream meerijden, maar dan nog moet je wel tempo maken, zeker geen zondags ritje zeg maar.

Ik doe ook mee met de 11-steden over 3-4 weken, wordt mijn 6e keer, en denk ik ook de laatste keer.
Het is me net iets te massaal, genoeg alternatieven die ook 200+ als route hebben en een stuk rustiger zijn.
Maar het is vaak wel heel gezellig..
Heb mijn starttijd pas om 7:48, dus een mooie *** tijd..

De mooiste tochtjes zijn tot 150km, ben je mooi binnen 5-6 uur terug en zit je ook niet de hele dag op de fiets. En op de hele lange routes zitten ook vaak stukken die niets aan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 05-05-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Requiem19 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Heb je ook al eens gekeken naar de intervals.icu? Die kun je koppelen met bijv Strava / Garmin en dan al je data inladen. Vervolgens kun je leuke analysis maken van je algehele trainingen, je beste waardes per seizoen, trends in power/hr relaties etc etc.

Ik merk dat ik daar vaker kijk dan bij de data van Garmin zelf.
Waar kan je de power/hr relatie en trends vinden? Ik heb bij compare wel wat gevonden, alleen dat snap ik niet helemaal. heb je misschien wat voorbeelden?

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Nu online
[...]

[...]

Nja ik heb 2 flinke linkerhanden, en geen tijd en zin om zulke dingen snel te doen, onder de fietsers zullen echt zelf sleutelaars er tussen zitten, een band vervangen gaat hier nog wel, maar laat ik ook met onderhoud tussendoor doen. Afstellen van zaken, remmen, derrieur, etc laat ik lekker over aan iemand met verstand. En als ik Een Marmotte of een Amstel gold ga rijden, ga ik zeker niet even zelf sleutelen. Dan moet de fiets gewoon perfect zijn.

arbeidsloon tegenwoordig in speciale racezaken ligt gewoon richting 80 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door dfbt op 05-05-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
verstappen33 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Dit was ook met een groepje van 6 man, mooi in de slipstream meerijden, maar dan nog moet je wel tempo maken, zeker geen zondags ritje zeg maar.

Ik doe ook mee met de 11-steden over 3-4 weken, wordt mijn 6e keer, en denk ik ook de laatste keer.
Het is me net iets te massaal, genoeg alternatieven die ook 200+ als route hebben en een stuk rustiger zijn.
Maar het is vaak wel heel gezellig..
Heb mijn starttijd pas om 7:48, dus een mooie *** tijd..

De mooiste tochtjes zijn tot 150km, ben je mooi binnen 5-6 uur terug en zit je ook niet de hele dag op de fiets. En op de hele lange routes zitten ook vaak stukken die niets aan zijn.
Aha. Ja, fietsmaat van mij heeft hem al 15 of 16x gedaan. Ik moet het 1x meemaken. Denk ook niet dat ik er een jaarlijks wederkerend gebeuren van ga maken.
Dat is idd laat. Fietsmaat van mij vond 7:08 al laat, want hij start meestal in de eerste groepen.
Bedoeling is om rustig tempo te rijden en soms bij groepje aanhaken dat voorbij komt, en mogelijk zijn we zelf ook wel eens een groepje waar anderen bij aan haken. :-)

Lange afstanden zijn soms wel leuk. Dit jaar staat nog rondje om Friesland op de planning. 2 jaar geleden Groningen gedaan en vorig jaar Drenthe. En dan is rondje om Friesland relatief kort met zo'n 275km. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
DikkieDick schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Aha. Ja, fietsmaat van mij heeft hem al 15 of 16x gedaan. Ik moet het 1x meemaken. Denk ook niet dat ik er een jaarlijks wederkerend gebeuren van ga maken.
Dat is idd laat. Fietsmaat van mij vond 7:08 al laat, want hij start meestal in de eerste groepen.
Bedoeling is om rustig tempo te rijden en soms bij groepje aanhaken dat voorbij komt, en mogelijk zijn we zelf ook wel eens een groepje waar anderen bij aan haken. :-)

Lange afstanden zijn soms wel leuk. Dit jaar staat nog rondje om Friesland op de planning. 2 jaar geleden Groningen gedaan en vorig jaar Drenthe. En dan is rondje om Friesland relatief kort met zo'n 275km. :-)
Het is een leuke tocht, ook vaak in de eerste uur gestart, en je kunt altijd in groepjes fietsen...
Ik hoop voor mijzelf dat ik niet in de files terecht kom bij de stempelposten, dus ik hoop op goede doorstroming, en dan verwacht ik na 50-60km wel wat meer spreiding op de weg en ruimte om te fietsen..
En lange pauze's ben ik toch niet zo van, ik hoop zelf rond 17:00-18:00 uur weer binnen te zijn.. Gemiddeld 26-27km/u moet wel haalbaar zijn als het niet teveel stokt qua doorstroming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:08

fuuuuuuuuuuu
Eerder moeten bestellen, zo werkt dat altijd toch? Die dingen blijven niet voor eeuwig op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

tiswat schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:20:
[...]

Eerder moeten bestellen, zo werkt dat altijd toch? Die dingen blijven niet voor eeuwig op voorraad.
A ) Er was al even geen voorraad.
B ) Financieel niet de mogelijkheid gehad om eerder te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 19:13

Galois

1811 - 1832

Ik heb onlangs nieuwe wielen gekocht op MP, omdat mijn oude wielen niet al te best meer waren. Deze opnieuw laten spaken (100+ euro) was het niet meer waard.

Nu lijkt het mij wel leuk om deze wielen te 'repareren' en zo wat te leren over het bouwen van wielen. Het zelf bouwen van een wiel zal ik niet zo snel gaan doen, maar een spaak vervangen of de spaken op de juiste spanning zetten, een slag uit het wiel halen, enz, daarvan kan ik mij voorstellen dat ik dat wel zou doen.

Een slag uit het wiel halen doe ik nu vooral 'op gevoel' en logisch nadenken. Hier en daar wat losser, wat vaster, enz. Zo krijg ik een slag altijd wel tot 1-2 mm uit het wiel. Ik zou het leuk vinden om dit nog nauwkeuriger te kunnen.

Maar nu lees ik hier en daar dat op deze manier spaken spannen ervoor kan zorgen dat de spaakspanning van het wiel niet meer op orde is, met schade aan het wiel tot gevolg. Ondanks dat de slag eruit is.

Nu dus het juiste moment om dit te gaan leren met mijn oude wielen als proefkonijnen :)

Maar wat heb ik hiervoor nodig:
1. Een wielrichter lijkt wel handig om te hebben, om zo niet te hoeven klooien met de fiets zelf als wielrichter. Helaas zijn deze dingen erg duur. Zo'n Parktool wielrichter is 400 euro! Dat gaat 'm niet worden natuurlijk... Het boek van Wheelpro die je op meerdere plekken tegenkomt, geeft aan dat zo'n wielrichter eenvoudig zelf te maken is. En geeft in dat boek ook een handleiding daarvoor. Nou... het maken van zo'n ding is al een hele klus. Dus nee, ik koop er wel een. Maar niet één van 400 euro. Wat dan wel? Of toch de fiets zelf als wielrichter gebruiken? En hoe dan met de 'afstandmetertjes'?
2. Een spaakspanningsmeter. Deze lijkt wel essentieel. Het alternatief is 'op gevoel', maar dat is misschien voor een pro mogelijk, maar voor mij absoluut niet. En welke spaakspanningsmeter? Die van Parktool is 100 euro. Flink aan de prijs, maar op zich prima (je hebt 'm voor de rest van je leven?).

Verder natuurlijk een spaaksleutel, maar meer niet toch? Een centreerboog aangezien ik niet het hele wiel op zal bouwen is niet nodig toch?

En hoe kom ik er achter wat de 'juiste' spanning is? Parktool heeft hier een handige app voor lijkt het.

Veel zal ik leren door 'trial and error' en omdat ik het leuk vindt. Deze vragen hier zijn vooral om te kunnen starten.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:13
Galois schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:34:
[...]

En hoe kom ik er achter wat de 'juiste' spanning is? Parktool heeft hier een handige app voor lijkt het.

Veel zal ik leren door 'trial and error' en omdat ik het leuk vindt. Deze vragen hier zijn vooral om te kunnen starten.
Je kunt de spaken bespelen als de snaren van een gitaar om te horen hoe de spanning op de spaken onderling zich ongeveer verhoud.

Dan weet je nog steeds niet wat de werkelijke spanning is, maar het geeft wel een beeld van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 19:13

Galois

1811 - 1832

guapper schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Je kunt de spaken bespelen als de snaren van een gitaar om te horen hoe de spanning op de spaken onderling zich ongeveer verhoud.

Dan weet je nog steeds niet wat de werkelijke spanning is, maar het geeft wel een beeld van de situatie.
Inderdaad, dat is zoals ik het nu ook doe. Maar ik hoor echt geen enkel verschil tussen een half slagje meer of minder. Ik denk dat je daar een veel geoefend oor voor nodig hebt.

Lost een spaakspanningsmeter dit wel op? Onder het motto: meten is weten?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Galois schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:34:
Ik heb onlangs nieuwe wielen gekocht op MP, omdat mijn oude wielen niet al te best meer waren. Deze opnieuw laten spaken (100+ euro) was het niet meer waard.

Nu lijkt het mij wel leuk om deze wielen te 'repareren' en zo wat te leren over het bouwen van wielen. Het zelf bouwen van een wiel zal ik niet zo snel gaan doen, maar een spaak vervangen of de spaken op de juiste spanning zetten, een slag uit het wiel halen, enz, daarvan kan ik mij voorstellen dat ik dat wel zou doen.

Een slag uit het wiel halen doe ik nu vooral 'op gevoel' en logisch nadenken. Hier en daar wat losser, wat vaster, enz. Zo krijg ik een slag altijd wel tot 1-2 mm uit het wiel. Ik zou het leuk vinden om dit nog nauwkeuriger te kunnen.

Maar nu lees ik hier en daar dat op deze manier spaken spannen ervoor kan zorgen dat de spaakspanning van het wiel niet meer op orde is, met schade aan het wiel tot gevolg. Ondanks dat de slag eruit is.

Nu dus het juiste moment om dit te gaan leren met mijn oude wielen als proefkonijnen :)

Maar wat heb ik hiervoor nodig:
1. Een wielrichter lijkt wel handig om te hebben, om zo niet te hoeven klooien met de fiets zelf als wielrichter. Helaas zijn deze dingen erg duur. Zo'n Parktool wielrichter is 400 euro! Dat gaat 'm niet worden natuurlijk... Het boek van Wheelpro die je op meerdere plekken tegenkomt, geeft aan dat zo'n wielrichter eenvoudig zelf te maken is. En geeft in dat boek ook een handleiding daarvoor. Nou... het maken van zo'n ding is al een hele klus. Dus nee, ik koop er wel een. Maar niet één van 400 euro. Wat dan wel? Of toch de fiets zelf als wielrichter gebruiken? En hoe dan met de 'afstandmetertjes'?
2. Een spaakspanningsmeter. Deze lijkt wel essentieel. Het alternatief is 'op gevoel', maar dat is misschien voor een pro mogelijk, maar voor mij absoluut niet. En welke spaakspanningsmeter? Die van Parktool is 100 euro. Flink aan de prijs, maar op zich prima (je hebt 'm voor de rest van je leven?).

Verder natuurlijk een spaaksleutel, maar meer niet toch? Een centreerboog aangezien ik niet het hele wiel op zal bouwen is niet nodig toch?

Zelf heb ik twee jaar geleden ook voor het eerst mijn eigen wielen gespaakt, en heb dus dezelfde gereedschappen moeten aanschaffen.

Voor spaaksleutels heb ik dure van Parktool gekocht. Op het moment dat je nippels gaat strippen wordt het een kloteklus, dus dat zo veel mogelijk voorkomen door kwaliteit te kopen.

Als wielrichter heb ik een Minoura FT-1 gebruikt. Die is een stuk betaalbaarder, maar er zit geen klok op. Je zult dus op je gehoor/zicht moeten richten. Persoonlijk vond ik dit erg goed te doen.

Voor 20-30 euro maakt ZTTO een spaakspanningsmeter die bijna hetzelfde is als die van Park Tool. Het is een rood-zwarte en Amazon staat er vol mee als je naar spaakspanningsmeter zoekt. hou er rekening mee dat de spanning die je meet afhankelijk is van de diameter van de spaak.

Naast het bovenstaande heb je misschien ook nog een stukje gereedschap nodig om je bladed spokes vast te houden zodat ze niet meedraaien als je ze op spanning brengt. Ook een dishing tool kun je overwegen om te kopen. Zelf heb ik dat niet gedaan, want je kunt ook het wiel omdraaien in de richter om te kijken of je hem goed dedished hebt.

Verder gewoon goed de tijd ervoor nemen. Als je gefrustreerd raakt moet je stoppen. Wat ik handig vond voor de spaakspanning is een dergelijke tool om de spanning grafisch weer te geven:
https://www.parktool.com/...l-tension-balance-web-app
Vergeet niet om wat tape om je "1e spaak" te doen, zodat je hem terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 14:17
Pyramiden schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:57:
[...]
Vergeet niet om wat tape om je "1e spaak" te doen, zodat je hem terug kan vinden.
Tape is niet per se nodig. Ze hebben een extra gat in je velg gemaakt - naast je 1e spaak - zodat je die makkelijk terug kunt vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door DieAnder op 06-05-2023 00:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:57
Mijn 2018 Supersix heb ik voor de winter verkocht, Ultegra, carbon, 11 speed en Dura Ace wielen waar aantoonbaar 3000km mee was gereden, Rotor crankstel.
De koper kreeg als spare/extra een nieuw zadeltasje, 1 Biba, CO2 pomp, ketting, nieuwe set kettingbladen en bottom bracket, achterpad en balhoofd lagers.
Totaal €1350
Alleen al de extra spullen die meegeleverd werden maakten het prijsverschil tussen de S6 die jij gevonden hebt en de mijne al goed.
Die Supersix op MP ziet er niet verkeerd uit, maar is gewoon te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
Ik heb ook 2 sets gebouwd met de minoura richtbok. Dat voldoet prima, denk dat de duurdere modellen vooral prettig zijn voor professioneel/dagelijks gebruik.
Ik heb er ook een minoura centreer boog bij gekocht, misschien niet direct nodig, maar ook nieuwe wielen zijn niet altijd goed gecentreerd, deze zijn ook niet zo duur..

Spanningsmeter is een lastig verhaal.. eigenlijk zou je die moeten kunnen ijken... met zelf knutselen kan je zoiets maken.. (eventueel van hout)
https://www.mountainbike....ic.php?p=2727157#p2727157

Ik heb een goedkope en gok erop dat het eindresultaat in de buurt zit..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DieAnder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Tape is niet per se nodig. Ze hebben een extra gat in je velg gemaakt - naast je 1e spaak - zodat je die makkelijk terug kunt vinden.
Dat is toch voor het afwateren? In mijn carbon velgen zit dat gaatje er trouwens niet.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Mistraller schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Dat is toch voor het afwateren? In mijn carbon velgen zit dat gaatje er trouwens niet.
@DieAnder doe jij de spoiler of ik?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Mistraller schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Hoe doelt op dat gaatje waar je ventiel doorheen gaat :)
Dat is ook inderdaad een goede optie qua indicatie. Ik herinner me trouwens dat ik een vlaggetje in verschillende kleuren om de 1e en 2e spaak had, omdat als je hem telkens omdraait in de bok je soms de oriëntatie verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tja, het maakt mij niet uit naar welk gat je graag kijkt :P , maar de eerste twee velgen die ik net bekeek hebben toch echt een afwateringsgaatje. Nu zie ik wel dat de shimano velg het gaatje aan beide zijdes heeft (foto 1), en de synchros velg heeft het gaatje maar aan 1 kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXuwt2poEVCpna1CNYGjWZVA4WM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYD61twbI3wV3ywEMgX6gfxK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MyFYq9layg5IUP7gRZRgyqsrv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABI4ssBo2vlEaYPwy1xANTMg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 06-05-2023 16:11 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokkie90
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:03
Ik ben nu ook overgegaan tot het kopen van een powermeter. Heb de favero assioma duo shi gekocht. Heb er nu een aantal keer mee gefietst maar voor mij is die q factor toch echt van belang blijkbaar. Krijg tijdens de rit last van pijn in knieën en pijnlijke benen. Blijf hier een aantal dagen nadien ook last van hebben. Heb de schoenplaatjes al zo ver mogelijk naar buiten gezet om dit wat op te vangen maar blijft hetzelfde. Ik rij ook met de MTB en daar heb ik niks last van terwijl de q factor nog breder is. Iemand dezelfde ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Blokkie90 deze podcast bespreekt bikefitten en staan ook even stil bij q factor, pedalen en verschillen met MTB

https://pca.st/episode/843b6fac-f9b4-4504-965e-841088a2e192

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
SirLenncelot schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:32:
@Blokkie90 deze podcast bespreekt bikefitten en staan ook even stil bij q factor, pedalen en verschillen met MTB

https://pca.st/episode/843b6fac-f9b4-4504-965e-841088a2e192
Wel grappig dat er verschillen zijn met de beter worden podcast in bijv de cranklengtes.

Peter is van Specialized dus niet helemaal onafhankelijk hierin.

Edit: laat ik het anders zeggen. Ze verschilde er niet perse over, maar Peter deed er een heel stuk vager over.

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 06-05-2023 19:14 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:13
Blokkie90 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:16:
Ik ben nu ook overgegaan tot het kopen van een powermeter. Heb de favero assioma duo shi gekocht. Heb er nu een aantal keer mee gefietst maar voor mij is die q factor toch echt van belang blijkbaar. Krijg tijdens de rit last van pijn in knieën en pijnlijke benen. Blijf hier een aantal dagen nadien ook last van hebben. Heb de schoenplaatjes al zo ver mogelijk naar buiten gezet om dit wat op te vangen maar blijft hetzelfde. Ik rij ook met de MTB en daar heb ik niks last van terwijl de q factor nog breder is. Iemand dezelfde ervaringen?
>>Als je de plaatjes naar buiten zet, gaan je voeten naar binnen.

Als je de pedalen nog verder naar buiten wil hebben, kun je nog een losse ring tussen de cranck en pedaal steken (op de schroefdraad van de pedalen).
Zorg er wel voor dat je voldoende draad in de cranck houd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokkie90
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:03
guapper schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:54:
[...]

>>Als je de plaatjes naar buiten zet, gaan je voeten naar binnen.

Als je de pedalen nog verder naar buiten wil hebben, kun je nog een losse ring tussen de cranck en pedaal steken (op de schroefdraad van de pedalen).
Zorg er wel voor dat je voldoende draad in de cranck houd!
Is inderdaad ook de bedoeling dat de voeten meer naar binnen staan om zo het gevoel te hebben van normale pedalen. De pedalen moeten dus zeker niet verder naar buiten. Ik ga deze waarschijnlijk retourneren en voor de gewone favero pedalen gaan. Al twijfel ik daarover ook nog aangezien deze met Look schoenplaatjes werken en ik altijd al shimano heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:49
Ramon 73 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:26:
[...]

en Dura Ace wielen waar aantoonbaar 3000km mee was gereden
Hoe doe je dat? Kilometerteler in je wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:35
Ik wil hier graag een hulpvraag over zadelpijn poneren.

Korte versie:
Profiel: recreatieve wielrenner, 182cm / 87kg / 36 jr / liefst 1-2 x per week een rit bij mooi weer / gemid. snelheid 25-27km/u / gemid. ritafstand 125-150km / langste rit 232km
Hardware: Giant Defy 2018 28mm banden / Selle Italia SLR Flow S2 carbon (136mm) / Castelli Free Aero Race 4 Progetto X2 Air zeem
Zoekt oplossing voor zadelpijn bij langere ritten / kort op elkaar opvolgende ritten.

Lange versie:
Ik ben sinds 2019 begonnen met wielrennen, vanaf 2021 wat serieuzer met ritten van 100+km, ik heb toen ook de upgrade naar het Selle Italia-zadel gemaakt en ben van een Castelli Kiss Air 2 naar de Progetto X2-zeem gegaan omdat de pijn aan mijn zitbotjes niet te harden was.

De upgrades hielpen deels, maar zeer minimaal. En omdat ik dit in 2022 helemaal zat was, heb ik in de zomer een professionele bikefit ondergaan, waarbij ook een zadeldrukmeting is uitgevoerd. Hieruit bleek dat mijn gekozen zadel op zich een goede keuze was geweest (ik had dit destijds op basis van de 'druk je zitbotjes in een stuk karton op de stoel-methode en meet de afstand' gebaseerd, hier kwam uit dat de afstand tussen mijn botjes slechts 10-11cm zou zijn), maar mijn reach was te lang en mijn drop zou wel wat lager kunnen en het zadel wat omhoog en naar voren. Een nieuwe, 3 cm kortere stuurpen gekocht. Dit alles zou ook mijn flink tintelende handen verbeteren. Ook moest ik mijn buik wat meer inhouden en m'n ellenbogen wat meer naar binnen kantelen zodat m'n schouders wat meer zouden hangen (had ook pijn in mijn nek) en minder m'n hoofd omhoog kantelen maar meer met de ogen naar boven/vooruit richten op lange rechte stukken.

Al het bovenstaande heeft er voor gezorgd dat ik op mijn hoogtepunt meerdere 200+km-ritten heb kunnen maken, echter wél vergezeld met de nodige pijn(tjes) nadien, maar het zijn afstanden waar ik voorheen nooit van had kunnen dromen ze ooit te halen; niet t.a.v. mijn conditie maar meer door de zadelpijn die mij altijd ernstig belemmerde om betere resultaten te behalen.

Omdat ik echt een mooi-weer-fietser ben, heeft de hobby van eind nov. t/m maart stilgelegen. Sinds april dit jaar heb ik nu 7 ritten gereden. Maar het voelt kwa zadelpijn alsof ik weer bij nul ben begonnen...Zelfs als er 1 week tussen de volgende rit zit, kan ik beursheid van de vorige rit nog voelen. Al na 30 km begint de zeurende kwelling; het lijkt soms wel alsof er een pees/spier heen en weer over m'n zitbotje heen wobbelt (denk aan het vel dat je heen en weer over je telefoonbotje kan schuiven). Vanaf dat moment merk ik dat veel van mijn aandacht en energie hier naartoe gezogen wordt en ben ik steeds vaker bezig met herpositioneren, uit het zadel rijden tot het nemen van extra pauzes aan toe. Ik weet dat ik conditioneel tot meer in staat ben en het ontneemt echt het plezier van het fietsen.

Dan nu de hulpvraag: waar zouden jullie als eerste beginnen met het zoeken naar verbeterpunten?
- het zadel? De zitbot-in-karton-druk-methode gaf 10-11cm aan, m'n huidige zadel is 136mm, maar de professionele zadeldrukmeting gaf aan dat dit zadel ok zou zijn?
-de bibshorts? Binnen het merk Castelli is dit hun beste zeem. BTW ik gebruik overigens chamois creme in voldoende mate. Ik sta uiteraard open voor andere merken/zemen, ongeacht prijs
-de zithouding?de bikefit is uitgevoerd door iemand die door meerdere users hier positief aangeschreven stond dus ik vertrouw er op dat hier weinig/geen winst te behalen valt.

Iets wat ik zelfs ook nog overwogen heb: stel ik mij gewoon een beetje aan? Is dit soort pijn 'normaal' en heeft iedereen dat hij/zij na 200km fietsen de handen niet meer kan voelen, de zitbotjes vuurrood/paars zijn en er bijna een week herstel nodig is om weer normaal op een zadel af te zakken?

p.s. kwa voeding / vochtinname zit ik op de aanbevolen hoeveelheden bij lange ritten, waarbij ik in acht neem dat ik een recreatieve rijstijl hanteer en dus geen 90gr koolhydraten p/u tot mij hoef te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
r0g3r schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:44:
I
Iets wat ik zelfs ook nog overwogen heb: stel ik mij gewoon een beetje aan? Is dit soort pijn 'normaal' en heeft iedereen dat hij/zij na 200km fietsen de handen niet meer kan voelen, de zitbotjes vuurrood/paars zijn en er bijna een week herstel nodig is om weer normaal op een zadel af te zakken?
Allereerst: nee dit is niet normaal. Ik voel zelf ook wel als ik een 100+je heb gedaan, maar is niet zo dat ik een dag later niet meer kan rijden. Ik rij ook recreatief (wel jaar rond), 100+jes liggen gemiddeld ook zo rond de 26/27 al ben ik wel lichter. Dát scheelt wellicht wel iets op de zadeldruk natuurlijk.
Het ene zadel is alleen het andere niet. De vorm van de rest van het zadel kan veel uitmaken, en inderdaad ook hoe je erop zit. Ik zit op een andere fiets meer rechtop, daar zit een iets breder en vlakker zadel op. Op mijn racer is ie wat ronder. Ik heb ooit een fizik zadel gehad wat door iedereen de hemel ingeprezen werd, maar ik zat er waardeloos op. Mocht binnen 30 dagen probeertijd retour dus dat was fijn. Wellicht is dat het overwegen waard? Van belang is om te weten hoe je beweegt op het zadel. Heb je de keuzehulp van Mantel al eens bekeken? Niet altijd zaligmakend, maar geeft een idee.
Verder, is de pijn echt de druk, of zijn het meer schuur/huidproblemen? Ik heb met allerlei bibs gereden, van AliExpress tot decathon en die castelli heb ik ook. Ik rij eigenlijk met alle broeken wel prima. Behalve heel dikke zeem (een ali ding met gel) dat was echt niks. Ik denk niet dat je het in die hoek moet zoeken. Creme is vooral voor huidproblemen, drukpijn verhelp je daar niet mee.

Wat betreft je handen. daar helpt core training wellicht. Je laat je lichaam mogelijk erg rusten op je armen, daardoor krijg je ook schouder problemen. Als je core zichzelf wat meer ondersteunt ga je ook heel anders fietsen. Ik ben daar zelf vrij laks in en daardoor herken ik het wel. Wellicht is het goed om daar in de winter aan te werken, dan stap je in het voorjaar toch wat getrainder weer op :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 07-05-2023 00:53 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

joker1977

Tweakert

La1974 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Uiteindelijk zijn dat soort dingen meestal een kwestie van vertrouwen, maar als je je ritje met de nieuwe wielen op Strava zet met foto en opmerking over nieuwe wielen dan kun je wel terugrekenen hoe oud ze zijn.

Dat is natuurlijk niet helemaal water-dicht, maar de meeste mensen zullen dat wel accepteren als 'bewijs' lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:57
La1974 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Heel simpel.
Als je weet wanneer de wielen gekocht zijn (aankoopbon) dan hoef je alleen kilometers op de weg te tellen vanaf dat moment.
Moet je wel je ritten bijhouden in zoiets als Garmin connect, Strava of Komoot maar wie doet dat niet in 2023?

En ja, daar is mee te sjoemelen. Maar als je ziet dat iemand 1500km gemiddeld rijdt per maand, dan valt het natuurlijk op als in de gebruiksperiode van de wielset ineens maar 500km gereden is.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon 73 op 07-05-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:16
Ramon 73 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Heel simpel.
Als je weet wanneer de wielen gekocht zijn (aankoopbon) dan hoef je alleen kilometers op de weg te tellen vanaf dat moment.
Moet je wel je ritten bijhouden in zoiets als Garmin connect, Strava of Komoot maar wie doet dat niet in 2023?
Dat kan iig Strava automatisch voor onderdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_fwQWaLtsNMRTI8KcuKs9CZA8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sc3vwOomWwrbiFBUSI0LHHxS.png?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
@r0g3r Misschien dat je rustiger moet opbouwen? Comfortabel op een racefiets kunnen zitten is ook een stukje training en gewenning. Je kan dan wel (van een andere sport?) een goede algemene conditie hebben, maar meteen aan ritten van 100km+ beginnen als je een half jaar niet op een fiets hebt gezeten is misschien wat enthusiast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:24

Fisico

by Fabian

@r0g3r Wellicht helpt het om eens met iemand te gaan fietsen en aan die persoon te vragen of hij veranderingen in jouw houding tijdens het fietsen ziet. In theorie kan je perfect op de fiets gezet zijn, maar als jij in de praktijk minder de kanteling doet dan tijdens de fit dan zit je misschien toch niet helemaal goed. Ik kruip zelf naar voren op het zadel en wring ook wel wat op het zadel zoals MvdP ook doet. Gelukkig levert het nooit problemen met mijn zitvlak op, maar ik heb wel slijtageplekken op mijn broeken.

De tinteling in mijn handen heb ik niet meer sinds ik geen handschoenen meer draag. Wat verder ook helpt is een beetje van positie wisselen tijdens het fietsen dat geldt eigenlijk voor je zitvlak ook en als het goed is doe je dit ook automatisch wanneer je sneller of langzamer gaat fietsen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pukvg
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-10 20:51
Is er iemand hier die sp connect gebruikt voor je telefoon tijdens het fietsen? Zo ja, welke Mount gebruik je of zou je aanraden. Er is best wat keus met verschillende prijzen. Ik neig nu naar de simpele stem mount, omdat deze me het stevigst lijkt en niet gevoelig om te verschuiven.

Nadeel is misschien de positie en dat hij beter voor op het stuur zou kunnen zitten.

Een fietscomputer gebruiken, is helaas uitgesloten vanwege het kleine formaat van alle merken.

[ Voor 11% gewijzigd door pukvg op 07-05-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:59
SP Connect gebruiker hier. Ik heb de stem mount maar dan voor de wedge pack, daarop zit mijn telefoon. Daarin heb ik dan mijn accupack, met Komoot voor de route op mijn telefoon. Voorop mijn wedgepack zit dan mijn koplicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_xj5OR4RSnksD72X6SdsS37UmY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GYlBx2L9dp0rwGKV6sPsI8uu.jpg?f=user_large
Foto is nog met een andere, losse koplamp. Inmiddels ook een andere bel, dus het is nu al een stuk leger op het stuur ;)
Foto zoals het nu zit, met nieuwe lamp en bel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptqxsxg5CWCx12MJQDMsTMRkQMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/umWs48S8uM2SvhT5kwuSyh0u.jpg?f=user_large

Op mijn stadsfiets een mount direct op het stuur waar de telefoon in zit.

Over SP connect spul zelf niks dan lof, enige grote nadeel wat ik tot nu toe heb, de camera van mijn telefoon maakt alleen nog maar wazige (onscherpe) foto's, en ik vermoed dat dat door trillingen van het fietsen komt.

Ik heb overigens wel nog een losse fietscomputer (Garmin 130) voor mijn sensoren.

[ Voor 9% gewijzigd door ElPaco op 07-05-2023 14:18 . Reden: 2e plaatje ]

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fall3n
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 19:56
@pukvg ik heb mijn telefoon boven mijn stem hangen dmv een omgedraaide out front mount. Iedere keer dat ik over the bar ging (3maal) stoot ik met mijn been/knie mijn telefoon van de mount.

Ik denk dat je hem daarom beter voor het stuur kan monteren.

Edit: dit is het wielrentopic en niet het mtb topic zie ik nu. Dus mijn advies is iets minder relevant wat betreft otb's

[ Voor 19% gewijzigd door Fall3n op 07-05-2023 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 14:17
kudo's voor @Pyramiden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pukvg
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-10 20:51
@ElPaco
Bedankt voor je antwoord, dat over de camera had ik inderdaad ook al ergens gelezen. Misschien dat de anti vibration module dit kan voorkomen. Al maakte ik vooral op dat deze vooral voor motorrijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:59
pukvg schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:45:
@ElPaco
Bedankt voor je antwoord, dat over de camera had ik inderdaad ook al ergens gelezen. Misschien dat de anti vibration module dit kan voorkomen. Al maakte ik vooral op dat deze vooral voor motorrijden is.
Ik vermoed dat het ook zeker niet iets SP Connect specifiek is. Ik reed eerst op mijn stadsfiets met zo'n rubberen mount om het stuur, dat lijkt me vooral killing.

Die wedge pack dempt al heel flink.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:49
r0g3r schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:44:
Ik wil hier graag een hulpvraag over zadelpijn poneren.

Korte versie:
Profiel: recreatieve wielrenner, 182cm / 87kg / 36 jr / liefst 1-2 x per week een rit bij mooi weer / gemid. snelheid 25-27km/u / gemid. ritafstand 125-150km / langste rit 232km
Hardware: Giant Defy 2018 28mm banden / Selle Italia SLR Flow S2 carbon (136mm) / Castelli Free Aero Race 4 Progetto X2 Air zeem
Zoekt oplossing voor zadelpijn bij langere ritten / kort op elkaar opvolgende ritten.

Lange versie:
Ik ben sinds 2019 begonnen met wielrennen, vanaf 2021 wat serieuzer met ritten van 100+km, ik heb toen ook de upgrade naar het Selle Italia-zadel gemaakt en ben van een Castelli Kiss Air 2 naar de Progetto X2-zeem gegaan omdat de pijn aan mijn zitbotjes niet te harden was.

De upgrades hielpen deels, maar zeer minimaal. En omdat ik dit in 2022 helemaal zat was, heb ik in de zomer een professionele bikefit ondergaan, waarbij ook een zadeldrukmeting is uitgevoerd. Hieruit bleek dat mijn gekozen zadel op zich een goede keuze was geweest (ik had dit destijds op basis van de 'druk je zitbotjes in een stuk karton op de stoel-methode en meet de afstand' gebaseerd, hier kwam uit dat de afstand tussen mijn botjes slechts 10-11cm zou zijn), maar mijn reach was te lang en mijn drop zou wel wat lager kunnen en het zadel wat omhoog en naar voren. Een nieuwe, 3 cm kortere stuurpen gekocht. Dit alles zou ook mijn flink tintelende handen verbeteren. Ook moest ik mijn buik wat meer inhouden en m'n ellenbogen wat meer naar binnen kantelen zodat m'n schouders wat meer zouden hangen (had ook pijn in mijn nek) en minder m'n hoofd omhoog kantelen maar meer met de ogen naar boven/vooruit richten op lange rechte stukken.

Al het bovenstaande heeft er voor gezorgd dat ik op mijn hoogtepunt meerdere 200+km-ritten heb kunnen maken, echter wél vergezeld met de nodige pijn(tjes) nadien, maar het zijn afstanden waar ik voorheen nooit van had kunnen dromen ze ooit te halen; niet t.a.v. mijn conditie maar meer door de zadelpijn die mij altijd ernstig belemmerde om betere resultaten te behalen.

Omdat ik echt een mooi-weer-fietser ben, heeft de hobby van eind nov. t/m maart stilgelegen. Sinds april dit jaar heb ik nu 7 ritten gereden. Maar het voelt kwa zadelpijn alsof ik weer bij nul ben begonnen...Zelfs als er 1 week tussen de volgende rit zit, kan ik beursheid van de vorige rit nog voelen. Al na 30 km begint de zeurende kwelling; het lijkt soms wel alsof er een pees/spier heen en weer over m'n zitbotje heen wobbelt (denk aan het vel dat je heen en weer over je telefoonbotje kan schuiven). Vanaf dat moment merk ik dat veel van mijn aandacht en energie hier naartoe gezogen wordt en ben ik steeds vaker bezig met herpositioneren, uit het zadel rijden tot het nemen van extra pauzes aan toe. Ik weet dat ik conditioneel tot meer in staat ben en het ontneemt echt het plezier van het fietsen.

Dan nu de hulpvraag: waar zouden jullie als eerste beginnen met het zoeken naar verbeterpunten?
- het zadel? De zitbot-in-karton-druk-methode gaf 10-11cm aan, m'n huidige zadel is 136mm, maar de professionele zadeldrukmeting gaf aan dat dit zadel ok zou zijn?
-de bibshorts? Binnen het merk Castelli is dit hun beste zeem. BTW ik gebruik overigens chamois creme in voldoende mate. Ik sta uiteraard open voor andere merken/zemen, ongeacht prijs
-de zithouding?de bikefit is uitgevoerd door iemand die door meerdere users hier positief aangeschreven stond dus ik vertrouw er op dat hier weinig/geen winst te behalen valt.

p.s. kwa voeding / vochtinname zit ik op de aanbevolen hoeveelheden bij lange ritten, waarbij ik in acht neem dat ik een recreatieve rijstijl hanteer en dus geen 90gr koolhydraten p/u tot mij hoef te nemen.
Ik heb zelf denk 7/8 zadels geprobeerd voordat ik de juiste (lees: acceptabele) vond. Een zadel is toch heel persoonlijk.

Bij Mantel kan je ze proberen en terugsturen.

Daarnaast is het ook zitvlees kweken. Dat zal denk langer duren dan een paar ritjes met een week ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 20:10
La1974 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:58:
[...]

Daarnaast is het ook zitvlees kweken. Dat zal denk langer duren dan een paar ritjes met een week ertussen.
En trainen, beginnend met kortere ritjes. Hoe harder je trapt (meer van je gewicht op je benen), hoe minder gewicht op je zadel rust.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Pagina: 1 ... 473 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).