Ik heb onlangs nieuwe wielen gekocht op MP, omdat mijn oude wielen niet al te best meer waren. Deze opnieuw laten spaken (100+ euro) was het niet meer waard.
Nu lijkt het mij wel leuk om deze wielen te 'repareren' en zo wat te leren over het bouwen van wielen. Het zelf bouwen van een wiel zal ik niet zo snel gaan doen, maar een spaak vervangen of de spaken op de juiste spanning zetten, een slag uit het wiel halen, enz, daarvan kan ik mij voorstellen dat ik dat wel zou doen.
Een slag uit het wiel halen doe ik nu vooral 'op gevoel' en logisch nadenken. Hier en daar wat losser, wat vaster, enz. Zo krijg ik een slag altijd wel tot 1-2 mm uit het wiel. Ik zou het leuk vinden om dit nog nauwkeuriger te kunnen.
Maar nu lees ik hier en daar dat op deze manier spaken spannen ervoor kan zorgen dat de spaakspanning van het wiel niet meer op orde is, met schade aan het wiel tot gevolg. Ondanks dat de slag eruit is.
Nu dus het juiste moment om dit te gaan leren met mijn oude wielen als proefkonijnen
Maar wat heb ik hiervoor nodig:
1. Een wielrichter lijkt wel handig om te hebben, om zo niet te hoeven klooien met de fiets zelf als wielrichter. Helaas zijn deze dingen erg duur. Zo'n Parktool wielrichter is 400 euro! Dat gaat 'm niet worden natuurlijk... Het boek van
Wheelpro die je op meerdere plekken tegenkomt, geeft aan dat zo'n wielrichter eenvoudig zelf te maken is. En geeft in dat boek ook een handleiding daarvoor. Nou... het maken van zo'n ding is al een hele klus. Dus nee, ik koop er wel een. Maar niet één van 400 euro. Wat dan wel? Of toch de fiets zelf als wielrichter gebruiken? En hoe dan met de 'afstandmetertjes'?
2. Een spaakspanningsmeter. Deze lijkt wel essentieel. Het alternatief is 'op gevoel', maar dat is misschien voor een pro mogelijk, maar voor mij absoluut niet. En welke spaakspanningsmeter? Die van Parktool is 100 euro. Flink aan de prijs, maar op zich prima (je hebt 'm voor de rest van je leven?).
Verder natuurlijk een spaaksleutel, maar meer niet toch? Een centreerboog aangezien ik niet het hele wiel op zal bouwen is niet nodig toch?
En hoe kom ik er achter wat de 'juiste' spanning is? Parktool heeft hier een
handige app voor lijkt het.
Veel zal ik leren door 'trial and error' en omdat ik het leuk vindt. Deze vragen hier zijn vooral om te kunnen starten.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.