Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 472 ... 688 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Buitenspel schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Knap hoor. Ben je eens gaan volgen op strava. Maar wat een afstand al afgelegd dit jaar!
Haha niet alleen dit jaar hoor. Onze Stephan fietst al 5 jaar elke dag, +/- 45k per jaar. Is een beetje een bijzonder geval zullen we maar zeggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:23
Hoe fietsen jullie de Eyserbosweg?

Persoonlijk benader ik hem als “rustig aan” in de (lange) aanloop, zodat ik “lekker” het steile stuk op kan fietsen. Voor absolute tijden is het misschien sneller om jezelf al lek te fietsen tijdens de aanloop, en de rest dan maar te harken?

Misschien ook maar eens vooraan een rondje plannen ipv afsluiter. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:36

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:30:
[...]

Ik kijk altijd naar deze voor mezelf, die is van het begin tot het uitlopertje.

https://www.strava.com/segments/1074096?hl=nl-NL
Ik win!

PR aller tijden
- 8:07

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 06:50

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

DDX schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:05:
Het is wel altijd een standaard vraag als iemand hoort dat je fietst, hoe hard fiets je dan gemiddeld ?
Toen ik begon met fietsen keek ik ook alleen naar snelheid! De eerste keer 30+ gemiddeld was echt wel een "overwinning" dus snap het wel...inmiddels boeit het niet meer zoveel maar als ik 10km voordat ik thuis ben 29.9 gemiddeld zie staan dan geef ik wel iets meer gas :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-10 14:23
Patrick4 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:28:

Persoonlijk benader ik hem als “rustig aan” in de (lange) aanloop, zodat ik “lekker” het steile stuk op kan fietsen. Voor absolute tijden is het misschien sneller om jezelf al lek te fietsen tijdens de aanloop, en de rest dan maar te harken?

Ik ken dit stukje niet, maar als ik kijk naar de "beklimmingen" die ik tot op heden heb gedaan is het gewoon harken tot je boven bent.. De klimmetjes zijn niet heel lang, dus ff goed kapot gaan is het devies als je hard wilt..

Wel probeer ik in de aanloop voor het echt stijl wordt mijn hartslag laag te houden, liefst iets onder het omslagpunt, dan kun je in het stukje dat echt stijl wordt gewoon ff harken en kapot gaan...

Als je langer klimt of meerdere keren zo'n klim op een dag doet dan rij je wat meer gedoseerd en probeer je onder je omslagpunt te blijven..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Nutterd schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Toen ik begon met fietsen keek ik ook alleen naar snelheid! De eerste keer 30+ gemiddeld was echt wel een "overwinning" dus snap het wel...inmiddels boeit het niet meer zoveel maar als ik 10km voordat ik thuis ben 29.9 gemiddeld zie staan dan geef ik wel iets meer gas :+
Herkenbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
Voor absolute tijden is het misschien sneller om jezelf al lek te fietsen tijdens de aanloop, en de rest dan maar te harken?
Dat denk ik wel. Gisteren de Stockeu voor de tweede keer gefietst. Eerste keer wist ik niet echt wat ging komen en direct volle bak gegaan maar je moet daarna door om niet om te vallen. Nu wat rustiger begonnen, stuk lekkerder boven gekomen maar wel een dikke 20s langzamer, bijna alles in het eerste deel.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-10 16:21
Requiem19 schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:59:
Gisteren heerlijk rondje Limburg, Eyeerbosweg Strava segment aangescherpt naar 4:00.

Ben wel benieuwd wat jullie tijden op de Eyserbosweg zijn 😄.
6:42 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:57

Pelle

🚴‍♂️

Die site kende ik nog niet, heeeel nice d:)b

Mijn PR is met volle bak aangaan in de aanloop. Als ik m'n segment compare op Strava met de mensen om me heen dan win ik daar tijd en verlies ik op het steile stuk.
Kijkend naar mijn eigen beste 3 pogingen was dit voor mij wel de beste strategie. Met een klein beetje inhouden in de aanloop zodat ik meer overhoud voor de laatste paar 100m kom ik uiteindelijk toch minder snel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:36
Nutterd schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Dit is wel een iets betere show off dan ik fiets 30 gemiddeld maar stop wel de garmin als ik onder de 25 kom :+
Ik rijd eigenlijk altijd met een actieve workout in m'n Garmin geladen, dan werkt auto pause niet eens.. Anyhow, denk ik stiekem dat het wel sneller kan als ik echt een keer a bloc naar boven zou rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Nutterd schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Ik let nog steeds wel op snelheid, maar het is geen absoluut doel meer aangezien het behoorlijk route en weer afhankelijk is.

Ik heb 1 route als de wind krachtig uit het oosten komt dan kan ik er redelijk luw tegenin fietsen, en op de terugweg met 40-45km/u terug fietsen, en zo gemiddeld 32-33km/h fietsen en dat is best leuk om te doen, maar totaal niet representatief voor wat ik kan..

Ik bekijk 9 vd 10x gewoon mijn geleverde vermogen, gemiddeld zit ik op 180 bij wat langere tochten, en op ritjes van 2 uur of minder gaat het richting de 200. soms 210.
Zolang dit niet minder wordt (liefst meer), dan doe ik het goed en heb ik wel een voldaan gevoel bij een rondje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23

Je wint relatief het meeste tijd op de steilere stukken. Dus net als jij fiets ik hem de eerste minder steile stuk (eerste 500-600meter?) net een klein beetje op reserve. Op het steile stuk kun je dan nog gaan staan zodat je je anearobe krachten nog een beetje kan gebruiken, na het steile stukje ben je dan helemaal dood en pers je er nog even alles uit tot aan het boompje.

Mijn 4:00 was gemiddeld met 345 watt, maar zag er ongeveer zo uit:

1e deel tot steile stuk: 325 watt
Steile stuk: 375 watt
Uitloper 325 watt

(mijn gewicht is 73kg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:16
Hangt er ook vanaf hoe dood je gaat, val je echt stil ook niet heel handig.
En als je hem in zo'n 3 minuten opfietst kan je wel even kort pijn hebben, maar doe je er 8 minuten over....

Gisteren Italiaanse weg weer eens gedaan, ook zo'n leuk kort explosief klimmetje.
Eerste stuk 500w+ rammen, moest zelf in de bochten even remmen (tot 1e bocht zat ik op 600w gemiddeld)
Maar als je daar echt dood bent voelt laatste stuk met 2% ook aan als 8%...

[ Voor 43% gewijzigd door DDX op 01-05-2023 12:00 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:20
Wat ik me wel afvraag; hoe zuiver zijn die Strava tijden nou helemaal? Zelf woon ik om de hoek bij het kopje en de segmenten voor de klim (vanuit het noorden) liggen daar absurd ver naast de weg. M.a.w. als je de weg volgt rijd je best een stuk om t.o.v. het rode lijntje van het segment.

Kijk ik dan naar mijn eigen pogingen, dan zie ik dat mijn beste poging ook best wat afsnijdt vanwege GPS faal (paarse versus zwarte marker)... Op een klimmetje van een minuut scheelt dat toch zo een paar tellen lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0WkMxAUUnJ_mQXdKJPwYz40Boc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nhpxKmOgTEXc4vZHZix68LYW.png?f=user_large

Maar goed, ik ben toch te zwaar om KOMs te pakken dus daarvoor maakt het geen barst uit :P

[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 01-05-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Morrar schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:20:
Wat ik me wel afvraag; hoe zuiver zijn die Strava tijden nou helemaal? Zelf woon ik om de hoek bij het kopje en de segmenten voor de klim (vanuit het noorden) liggen daar absurd ver naast de weg. M.a.w. als je de weg volgt rijd je best een stuk om t.o.v. het rode lijntje van het segment.

Kijk ik dan naar mijn eigen pogingen, dan zie ik dat mijn beste poging ook best wat afsnijdt vanwege GPS faal (paarse versus zwarte marker)... Op een klimmetje van een minuut scheelt dat toch zo een paar tellen lijkt me.

[Afbeelding]

Maar goed, ik ben toch te zwaar om KOMs te pakken dus daarvoor maakt het geen barst uit :P
Mijn ervaring is dat kaarten vaak niet goed overeenkomen met GPS data, zit altijd wel een paar meter verschil in..
Uiteindelijk gaat het om de tijd tussen het eerst en laatste GPS punt van het segment, en de huidige fiets computers zijn redelijk precies qua GPS, dus ja het kan 1-2 tellen schelen, maar meer ook niet.

Als je in een behoorlijk bebost gebied fiets kan je GPS wel behoorlijk afwijken..
Zo heb je hier in de buurt ook een klim in een bebost gebied en de garmin geeft regelmatig 10-15 meter voor het eind van de klim al aan dat het segment voltooid is. Soms pas 10m erna..
Maar op open stukken heb ik dit nog niet echt meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Morrar Zeker in bebost gebied is het niet zo heel strak over de wegen hoor. Kijk deze opname van een MTB rit over een route volledig door het bos maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIaOND9n6GVWkS0iDyDJYWv0wAc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cvYKdEaX0WBxoWhbsYkbOE38.png?f=fotoalbum_medium

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:01

Phydomir

Dennis

Rij hier op de Posbank regelmatig over de Emma Pyramide en die GPS lijn loopt ook standaard een paar meter naast de weg. Heb ook het idee dat dit het Strava segment beïnvloed.

Nou kunnen die segmenten sowieso wel een opfrisbeurt krijgen, want ik geloof dat die twee minuten omhoog wel 6 segmentjes kent. Compleet onzinnig.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-10 14:55
Morrar schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:20:

[Afbeelding]

Je start- en eindpunt liggen wel gewoon op de weg dus ik denk dat het alsnog best accuraat is. Het feit dat de representatie van de GPS-data niet de weg volgt zegt eigenlijk niks. In werkelijkheid heb je waarschijnlijk toch echt over de weg gereden en niet volgens het lijntje wat je GPS zegt. Verder rijdt bijna iedereen met een kleine GPS-afwijking dus over het algemeen zal de nauwkeurigheid best goed zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
En dan heb je ook mensen die het opnemen op hun telefoon die ook wat grotere gps afwijking hebben.
Of opname interval die erg lang staat waardoor er lijntjes getrokken worden tussen datapunten.

Maar kijk naar dit ritje van mij bij kopje zie je lijntjes ook niet allemaal netjes over weg lopen ;

https://www.strava.com/activities/480697137

Het klopt wel redelijk maar toch ook weer net niet.
Wat toen nog met edge 800, nieuwere devices zijn wat beter geworden.

edit: ook nog zo'n soort ritje met edge 500 die had flink wat meer afwijking :

https://www.strava.com/activities/138636598

En op korte segmenten krijg je ook weer data eerste datapunt binnen het segment ligt, waardoor je 'sneller' bent volgens strava.
Zie je dan terug dat gemiddelde snelheid hoger is dan max snelheid.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 01-05-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Zolang het beginpunt en het eindpunt van een segment op het juiste moment beginnen op de fietscomputer, maakt het geen zak uit hoe de lijntjes lopen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Opzich zou dat kloppen ja, maar strava heeft dus een window waarin begin en eindpunt moet liggen.
En als je opname interval dus zeg op 5 secondes staat en je zit eerst nog 2 secondes voor dat window dan ben je nog niet aan segment begonnen.
Daarna rijdje je zeg al 3 secondes in het segment dan begint jouw teller pas te lopen en heb je dus 3 secondes voorsprong.

https://support.strava.co...7-Segment-Matching-Issues
It's important to keep in mind that each GPS device records its own unique set of data even if, for example, you and your friend are recording the same activity on the same day. When we match you to a segment, we choose the GPS points from your file that fall closest to the segment's start and end. Because of the nature of GPS and the differences in device recording intervals, it's unlikely that there will be a GPS point exactly on top of the segment's start/end. This means that you can be timed over portions of your activity that are slightly longer or shorter than the actual segment length. Everyone is susceptible to this, but you may get a short match that works in your favor or a long match that adds a few extra seconds.

[ Voor 53% gewijzigd door DDX op 01-05-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Interessante info, bedankt allemaal! En hoe het lijntje uitloopt zal inderdaad niet zozeer uitmaken, maar dus wel start- en eindpunt. Daar zit dus wat speling in, zoals @DDX ook aanhaalt. Vooral op ultrakorte segmenten zal het (relatief) een grotere impact hebben dus...

En dat de segmenten wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken ben ik het helemaal mee eens! Persoonlijk zou ik graag een soort "community effort" daar van maken; bijvoorbeel dat bij overlappende segmenten alleen degene die het meest als favoriet wordt aangemerkt overblijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 22:18
Wat ik mij afvraag wie is er aansprakelijk als je op een fietspad rijdt en er een hond aangelijnd of helemaal niet (terwijl geen losloop gebied) opeens voor je wiel springt er onder komt. Ik probeer wel altijd rustig te rijden maar vandaag sprong er eentje bijna voor mijn wiel.
Wie is aansprakelijk voor de schade aan mijn fiets en de hond?

En iets heel anders, je hebt echt onderweg en bent ver van huis/trein etc. Niemand die je 123 kan ophalen. Wat doen jullie in zo'n geval? Pechhulp bellen? Welke? Taxi bellen en vragen of ze je naar de dichtstbijzijnde FM brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
En iets heel anders, je hebt echt onderweg en bent ver van huis/trein etc. Niemand die je 123 kan ophalen. Wat doen jullie in zo'n geval? Pechhulp bellen? Welke? Taxi bellen en vragen of ze je naar de dichtstbijzijnde FM brengen?
ooit keer gebroken spaak opgelopen en geen FM in de buurt. Dus vriendin gebeld en laten ophalen.. Niet alles is direct te maken bij de FM...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:43
kadooosh schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:32:

Komoot premium bevat ook een verzekering die ophaaldienst dekt als je >50km van huis bent. Was 20 euro vorig jaar, dit jaar gaat het 60 euro zijn vrees ik als ik wil verlengen. Met bikepacken wel handig en het kaartje met mountainbike S graderingen en lange afstand routes erop is ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:32
Wat ik mij afvraag wie is er aansprakelijk als je op een fietspad rijdt en er een hond aangelijnd of helemaal niet (terwijl geen losloop gebied) opeens voor je wiel springt er onder komt. Ik probeer wel altijd rustig te rijden maar vandaag sprong er eentje bijna voor mijn wiel.
De hoofdregel is dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is (6:179 BW). In geval van eigen schuld kan het zijn dat de schade verdeeld wordt (6:101 BW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42
Hier iemand met de gouden tip voor het verwijderen van een sticker van een carbon frame?

Ik had een tasje op het frame en ter bescherming zat onder het tasje een plastic beschermfolie. Daaronder zit de sticker van het type van de fiets. Ik heb het tasje eraf gehaald en ook de beschermfolie maar nu is de helft van de sticker die op het frame zat er ook af......en nu wil ik die er helemaal af hebben.

Op internet las ik tips als pindakaas, lampenolie, een föhnen, strijkbout en in de zon zetten.

Hier iemand met ervaring op dit gebied?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Föhnen werkt wel goed in mijn ervaring. Zo wordt de lijm wat zachter en zou je het meeste wel wel af kunnen krijgen. Resten zijn dan met wat stickerverwijderaar of gewoon een sopje (beetje Dreft) weg te poetsen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
cedrix5 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Komoot premium bevat ook een verzekering die ophaaldienst dekt als je >50km van huis bent. Was 20 euro vorig jaar, dit jaar gaat het 60 euro zijn vrees ik als ik wil verlengen. Met bikepacken wel handig en het kaartje met mountainbike S graderingen en lange afstand routes erop is ook wel handig.
De ophaaldienst geldt ook binnen 50 km; dan brengen ze je naar huis. De 50 km die je aanhaalt is de limiet op de afstand die ze je brengen (als je verder dan 50 km van huis bent, krijg je een lift naar een locatie naar keuze binnen 50 km).

Mijn (n=1) ervaring is dat ze niet erg behulpzaam zijn. De medewerker die ik aan de lijn had had alleen verstand van auto's en wist niet eens dat ze fietsen verzekerden. Ik heb uiteindelijk wel m'n kosten vergoed gekregen, maar heb ter plaatse alles zelf moeten regelen.
koentjuh1987 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:38:
[...]

ooit keer gebroken spaak opgelopen en geen FM in de buurt. Dus vriendin gebeld en laten ophalen.. Niet alles is direct te maken bij de FM...
Ik heb wat reserve-spaken in m'n zadelpen verstopt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Morrar schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:30:
En dat de segmenten wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken ben ik het helemaal mee eens! Persoonlijk zou ik graag een soort "community effort" daar van maken; bijvoorbeel dat bij overlappende segmenten alleen degene die het meest als favoriet wordt aangemerkt overblijft...
Strava probeert al veel op elkaar lijkende segmenten te verbergen ("show hidden efforts" onderaan je activiteit), maar dit werkt alleen enigzins voor extreme situaties is mijn ervaring. Je kunt voor je zelf ook segment als hide markeren. Als velen dat voor hetzelfde segment doen, dan zal strava dat tzt gebruiken om het segment voor iederen te verbergen; je community effort in feite.

Zoals gezegd niet geweldig, maar beter dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
Phydomir schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:53:
Föhnen werkt wel goed in mijn ervaring. Zo wordt de lijm wat zachter en zou je het meeste wel wel af kunnen krijgen. Resten zijn dan met wat stickerverwijderaar of gewoon een sopje (beetje Dreft) weg te poetsen.
Dank voor je tips.

Het is net gelukt met een stuk grijs tape (duct tape) op de resten te plakken en daarna weer eraf te trekken. De resten van de sticker gaan op die manier mee. Blij dat dit is gelukt. Fiets is 2 dagen oud....was ff schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

joker1977

Tweakert

Baas(je) is aansprakelijk, ook in een losloop-gebied als die "opeens voor je wiel springt en er onder komt ".

Heel eerlijk snap ik mensen niet die een hond niet aanlijnen op een fietspad. Is gewoon vragen om ongelukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fall3n
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 19:56
Ik heb Pechhulp van de anwb voor op de fiets als laatste redmiddel, ik heb er echter nog geen gebruik van hoeven te maken

*Klopt op houten bureau*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
In geval van pech met de fiets probeer ik het eerst zelf te fixen uiteraard. Mocht dat niet lukken/onmogelijk zijn heb ik wel een lijstje van mensen die ik zou kunnen bellen (vrouw, ouders, schoonouders, broer, zwager, vriend).

Als ik echt door dat lijstje heen ben mja, evt nog een of twee collega's, zo niet dan houdt blijkbaar niemand meer van me en slaap ik wel onder de brug denk ik. :+ Nee, denk dat ik dan naar de OV opties of een taxi zou kijken. Of uitrekenen hoe lang het lopen zou zijn naar huis.

Maar in de 10 jaar (12.000km, ben geen veelfietser) dat ik nu weer fiets heb ik eerlijk gezegd nog nooit pech onderweg gehad. Nog geen lekke band. 1x een val, maar toen kwam de ambulance me halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
GoEV6 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:48:
Hier iemand met de gouden tip voor het verwijderen van een sticker van een carbon frame?

Ik had een tasje op het frame en ter bescherming zat onder het tasje een plastic beschermfolie. Daaronder zit de sticker van het type van de fiets. Ik heb het tasje eraf gehaald en ook de beschermfolie maar nu is de helft van de sticker die op het frame zat er ook af......en nu wil ik die er helemaal af hebben.

Op internet las ik tips als pindakaas, lampenolie, een föhnen, strijkbout en in de zon zetten.

Hier iemand met ervaring op dit gebied?
Het was al gelukt las ik maar toch: Ik heb wat stickers van mijn fiets afgehaald door klein beetje verwarmen met een föhn, en de lijmrestjes gewoon met beetje wasbenzine.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Baasje. Enige is dat onverharde wegen geen aanlijnplicht is volgens mij, maar maakt voor aansprakelijkheid volgens mij niks uit.
Lopen? Maar het zou wel heel gek lopen dat écht niemand me kan ophalen.
Tom-Z schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Ik heb wat reserve-spaken in m'n zadelpen verstopt ;)
Ik heb een ligstuurtje, daar passen ook heel mooi wat spaken in. Wel straightpull.
Met J-bend vaak niet zo zinvol, want dan moet 9 van de 10 keer je cassette of remschijf eraf. Voor de MTB moet ik daarom nog ff een noodspaakje maken, dan stop ik die in het stuur.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
n00b vraag. Kun je met 1 kapotte spaak nog doorrijden? Of is dat stom? :)

En is er dan nog verschil of het je voor of achterwiel betreft?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
BreadFan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:10:

Je post dit vanaf je telefoon aan de kant van de weg begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 21:55

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Fall3n schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Ik heb Pechhulp van de anwb voor op de fiets als laatste redmiddel, ik heb er echter nog geen gebruik van hoeven te maken

*Klopt op houten bureau*
Die heb ik ook.
Als ik in bijv. Limburg ga fietsen zitten ouders, bekenden en andere belopties denk niet te wachten om mij te komen redden.
Heb natuurlijk wel de nodige spullen bij om zelf de nodige problemen te verhelpen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:37
Vraag over hoe ik het meest efficiënt kan trainen de komende 5 weken.

Over 5 weken ga ik naar de Dolomieten, eigenlijk zou ik eerst niet meegaan maar door wijziging in plannen kan ik nu wel mee. 1 probleem, en dat is een trainingsachterstand tov de lui met wie ik meega. Qua conditie zit het wel redelijk goed (kan altijd beter), maar qua gewicht zit ik zeker 5-10 kilo te hoog en ik heb nog te weinig lange tochten gereden. Met name in de bergen gaat me dat opbreken.

Ik zou dus eigenlijk zoveel mogelijk willen afvallen in de komende 5 weken zonder dat dat ten kostte gaat van spierkracht. Is het adagium van vooral op iets lagere intensiteit en dus iets meer uren maken op de fiets dan nog steeds het meest slimme om te doen?

Alle tips zijn welkom!

Ps:

Huidig trainingsregime wat ik al langere tijd volg:
1x indoor Zwift op hogere intensiteit
1x bootcamp
1x indoor Zwift of outdoor langere tocht, maar nog niet boven de 2.5u uitgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

Verschilt of je velg of schijfrem hebt.
Velgrem ga je er eerder last van hebben (met aanlopen remblokken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Blik1984 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:30:

Over 5 weken ga ik naar de Dolomieten, eigenlijk zou ik eerst niet meegaan maar door wijziging in plannen kan ik nu wel mee. 1 probleem, en dat is een trainingsachterstand tov de lui met wie ik meega. Qua conditie zit het wel redelijk goed (kan altijd beter), maar qua gewicht zit ik zeker 5-10 kilo te hoog en ik heb nog te weinig lange tochten gereden. Met name in de bergen gaat me dat opbreken.

Ik zou dus eigenlijk zoveel mogelijk willen afvallen in de komende 5 weken zonder dat dat ten kostte gaat van spierkracht. Is het adagium van vooral op iets lagere intensiteit en dus iets meer uren maken op de fiets dan nog steeds het meest slimme om te doen?

Alle tips zijn welkom!

Ps:

1x bootcamp
1x indoor Zwift of outdoor langere tocht, maar nog niet boven de 2.5u uitgekomen
Even extreem kort door de bocht: je hebt eigenlijk 2 soorten conditie

1 - Hoe groot is je motor (FTP)
2 - Hoe goed kun je na 3-4 uur fietsen nog bij je FTP komen (duurconditie).

Met harde korte indoorritjes focus je meer op punt 1. Kun je dus harder de 1e berg op in de Dolomieten. Kans is wel redelijk aanwezig dat je bij berg 3 of 4 aankomt je geparkeerd staat. Hard indoor trainen vergt ook meer herstel dan buiten rustig trainen.

Als je doel afvallen is (slim, want dan ga je veel makkelijker omhoog), zou ik denk ik komende weken 1x per week een korter intensief ritje doen en daarnaast zoveel mogelijk lange duurritten doen. Blijf in die lange duurritten dan ook netjes in de goede zone rijden en ga niet te hard rijden wat juist de grote valkuil is. Vaak wordt hier 56% - 75%% FTP voor aangehouden. Met een FTP van 250watt zou dat tussen de 140 - 188 watt zijn.

Als je 3-4 uur ritjes maakt in die zone moet je trouwens ook gewoon goed blijven eten. Het echte afvallen doe je vooral op dagen dat je niet fietst door wat koolhydraten te verminderen en te vervangen voor groentes bijv.

In samenvatting: afvallen en hard trainen gaan niet echt goed samen. Daarom handiger voor jou om te focussen op rustigere trainingen om je duurconditie uit te bouwen en wat af te vallen (meer dan 1kg per week zou ik niet afvallen overigens).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:45:
In samenvatting: afvallen en hard trainen gaan niet echt goed samen. Daarom handiger voor jou om te focussen op rustigere trainingen om je duurconditie uit te bouwen en wat af te vallen (meer dan 1kg per week zou ik niet afvallen overigens).
Als je 1KG per week wil afvallen ga je al snel richting de -1000cal per dag wat je moet halen. Dan kan je wel hard trainen maar als je je lichaam geen bouwstoffen geeft om te verbeteren zal dit je alleen maar tegen gaan werken.

Ik zou gewoon lekker lange duurritten gaan doen en niet proberen (te veel) af te vallen, daar is de tijd te kort voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Blik1984 5 weken is machtig kort, dat zal vooral van je basisconditie afhangen.

Maar afvallen doe je door weinig te eten (of beter minder eten dan je nodig hebt aan energie). Dat is beter te combineren met langere en rustigere inspanningen. Bij hogere inspanningen heeft je lichaam een grotere fuel behoefte waardoor het moeilijker kan zijn om minder te eten.

Overigens niet te gek maken, 1 kilo per week afvallen is al veel icm sport / opbouw. En ik zou zeggen 4 weken proberen te doen wat je doet en dan in de laatste (minimaal halve) week weer beginnen met voldoende eten zodat je niet met tekorten aan de start verschijnt.

en succes :)

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:14

Hangt een beetje af van de bijbehorende slag in je wiel. Ik heb het 1x meegemaakt en dat was op een huurfiets Die spaak brak op een klim...de losse spaak tussen een paar andere gebogen en doorgefietst.

Had alleen de pech dat die klim net de Pico de Veleta was en daarna dus ook met dat wobbelwiel 43km moest afdalen.... Was niet mijn fijnste afdaling ooit... -O-

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
@Blik1984 Ik zou gezien de enorm krappe tijd zo veel mogelijk in je sweetspot gaan fietsen, binnen en buiten als dat mogelijk is. Je gaat in de bergen geen FTP+ waarden verzetten tenzij je onderaan de eerste berg er al af wil liggen. Maar je wilt ook niet als een slap vaatdoekje die bergen over willen dus rond je omslagpunt ga je zo fietsen.

Als je de komende 5 weken een opbouwend schema met steeds langer wordende trainingen en sweetspot blokken gaat volgen pak je de winst voor de bergen en val je gelijk ook op een goede manier af.

Succes en veel plezier met genieten daar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 16:18

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Requiem19 schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:59:
Gisteren heerlijk rondje Limburg, Eyeerbosweg Strava segment aangescherpt naar 4:00.

Ben wel benieuwd wat jullie tijden op de Eyserbosweg zijn 😄.
Zaterdag toevallig lus 3 gereden van de AGR route. Daar was mijn tijd 4:39. Al ben ik totaal geen klimmer(+-90kg). Zeker niet als het boven de 6 a 8 % gaat. Mijn gem. snelheid over de 75km en 1100 hm was ik dan wel weer tevreden over met 29,4 km/h. Al zullen er vast wel berggeiten hier zijn die het nog rapper kunnen.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
  • Laatst online: 11-10 16:43
Blik1984 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:30:

Alle tips zijn welkom!

Ps:

1x bootcamp
Speciaal voor jou, net gepubliceerd!

https://www.bicycling.com...8/bicycling-paniekschema/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
The DenMan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:56:
[...]

Zaterdag toevallig lus 3 gereden van de AGR route. Daar was mijn tijd 4:39. Al ben ik totaal geen klimmer(+-90kg). Zeker niet als het boven de 6 a 8 % gaat. Mijn gem. snelheid over de 75km en 1100 hm was ik dan wel weer tevreden over met 29,4 km/h. Al zullen er vast wel berggeiten hier zijn die het nog rapper kunnen.
Dan heb je toch serieus doorgetrapt als je solo was. Zitten echt wel wat hoogtemeters in. Heb je power meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Buitenspel schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Dan heb je toch serieus doorgetrapt als je solo was. Zitten echt wel wat hoogtemeters in. Heb je power meter?
Inderdaad ja, mijn solo rondje in Limburg (110km, 1500hm) ging met iets van 22 gemiddeld, terwijl de NP ongeveer 195 was. Om 29 te doen solo te doen met veel hoogtemeters moet je serieus hard trappen op de vlakke stukken (kruissnelheid van 33-35?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Ik heb hier redelijk ervaring mee (echter wel alles binnen 10km van huis):

1) na een val brak ik 2 spaken in het voorwiel. Was op 5km van huis, V brake velgrem. Omdat ik redelijke smak gemaakt had was het toch rustig peddelen (ging gelukkig nog). Vbrake losgegooid dus geen voorrem, maar velg raakte de vork niet dus mee thuisgekomen.

2) spontane spaakbreuk achter, schijfrem. Velg zwabberde wel, maar gewoon mee thuis gekomen, nog 10km redelijk doorgetrapt, slecht weer op komst >:)

3) Zelfde fiets, weer spontane breuk. Weer doorgefietst, maar nu reed ik op een hobbeltje waardoor de losse spaak precies een stuiterbeweging maakte, en van binnenuit, door het velglint heen, mijn band lek prikte. Dus op 4 km van huis stond ik ook nog eens een bandje te lappen.

Nu ben ik niet zo zwaar, trap geen hele forse vermogens. De andere spaken moeten de krachten wel opvangen, vooral accelereren en remmen (dit laatste alleen bij schijfrem).

Het kan dus wel maar een noodspaakje of even een LBS zoeken als je nog ver moet is wel slim.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Als je 1KG per week wil afvallen ga je al snel richting de -1000cal per dag wat je moet halen. Dan kan je wel hard trainen maar als je je lichaam geen bouwstoffen geeft om te verbeteren zal dit je alleen maar tegen gaan werken.

Ik zou gewoon lekker lange duurritten gaan doen en niet proberen (te veel) af te vallen, daar is de tijd te kort voor.
1kg per week is best veel, en gaat zeker ten koste van je beschikbare energie die je in het fietsen en verbeteren van je conditie wilt steken...

Ik tel de calorieen niet echt, maar ik schat dat ik op zo'n -400cal zit in mijn afval race, nu 10kg kwijt in 3,5 maand.
Op trainingsdagen eet ik toch wat meer koolhydraten, want je verbrand ook weer zo'n 800-1000 calorieen. maar ik merk wel dat trainen echt energie kost, en zeker op wat intensievere/langere trainingen ik echt de tank leeg heb..

Ik moet nog 4-5kg, en daarna probeer ik weer in balans te komen zodat ik niet afval, maar ook niet aan kom maar wel extra kracht/conditie kan opbouwen..
Als het zo door gaat zal dat rond juli-aug zijn als ik dat gewicht bereik.
En ondertussen let ik wel dat ik genoeg voedingstoffen zoals eiwitten etc binnenkrijg, anders breek je alleen maar spieren af etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
verstappen33 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:04:
[...]

1kg per week is best veel, en gaat zeker ten koste van je beschikbare energie die je in het fietsen en verbeteren van je conditie wilt steken...

Ik tel de calorieen niet echt, maar ik schat dat ik op zo'n -400cal zit in mijn afval race, nu 10kg kwijt in 3,5 maand.
Op trainingsdagen eet ik toch wat meer koolhydraten, want je verbrand ook weer zo'n 800-1000 calorieen. maar ik merk wel dat trainen echt energie kost, en zeker op wat intensievere/langere trainingen ik echt de tank leeg heb..

Ik moet nog 4-5kg, en daarna probeer ik weer in balans te komen zodat ik niet afval, maar ook niet aan kom maar wel extra kracht/conditie kan opbouwen..
Als het zo door gaat zal dat rond juli-aug zijn als ik dat gewicht bereik.
En ondertussen let ik wel dat ik genoeg voedingstoffen zoals eiwitten etc binnenkrijg, anders breek je alleen maar spieren af etc.
Dit is wel snel afvallen. Als het echt 10 kilo vet is in 3.5 maand (15 weken), dan val je 0.66kg af per week. De gangbare norm is dat je ongeveer 7500-8000 calorieën moet verbranden voor 1kg te verliezen. Dus dan zit je op een wekelijkse deficit van ruim 5000 kcal. Dus een dagelijkse deficit tussen 700-800 kcal.

Nou zou je ook wel stukje extra vocht hebben verloren doordat je koolhydraat voorraad waarschijnlijk minder is dan toen je begon met wegen, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The DenMan

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Buitenspel schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Yes, power zou je hier wel ergens moeten kunnen vinden

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Buitenspel schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Dit is wel snel afvallen. Als het echt 10 kilo vet is in 3.5 maand (15 weken), dan val je 0.66kg af per week. De gangbare norm is dat je ongeveer 7500-8000 calorieën moet verbranden voor 1kg te verliezen. Dus dan zit je op een wekelijkse deficit van ruim 5000 kcal. Dus een dagelijkse deficit tussen 700-800 kcal.

Nou zou je ook wel stukje extra vocht hebben verloren doordat je koolhydraat voorraad waarschijnlijk minder is dan toen je begon met wegen, maar toch.
Vooral de eerste 5-6kg ging heel hard, die had ik er in een maandje af ofzo.
Laatste weken zit ik op 200-300gr per week wat ik afval.

Zal ook wel het nodige vocht bij zitten. maar ik merk wel dat de broeken te wijdt beginnen te worden. De riem mag al 2 gaatjes strakker 8) ..

Ik heb nooit problemen gehad met afvallen, eerder met aankomen, tot mijn 25-30e altijd met "ondergewicht" gekampt en kon eten wat ik wilde..

Inmiddels 43 jaar en woog in januari 86,5kg met 1m87, en had dus nog een gezond BMI, maar merkte gewoon dat er lokaal wat vet opslag plaatsvond (buikje).
Dat buikje is nu bijna weg door te stoppen met snaaien en snoepen.
Gewoon 3 maaltijden per dag met gezondere tussendoortjes
En sinds 5-6 weken weer fanatiek aan het fietsen.

Ik heb een zittend beroep, dus ik heb niet heel veel energie nodig om de dag door te komen.
Een kennis van mij is dietist en heeft het vorig jaar een keer uitgerekend, ik zou maar 21-2200cal per dag nodig hebben zonder af te vallen..
Als ik een beetje kijk naar een gemiddelde dag zit ik nu op 1800-1900 per dag, en op dagen dat ik fiets kun je er ongeveer 500 bij op tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Gister m'n fiets weer van de tacx gehaald om buiten te fietsen maar bleek al snel dat m'n achterschijfrem niet meer goed werkte. Begrijp het niet helemaal want hij loopt niet aan. Op internet lees je vanalles over ontluchten enzo maar daarvan zijn de symptomen juist dat je volledig in knijpt en er niks gebeurd, bij mij dus het tegenovergesteld, ik knijp een heel klein beetje mn rem in en dan begint hij als een malloot te piepen, remt heel slecht, en kan de hendel ook niet verder in knijpen.

Blijft toch vervelend als je weinig affiniteit met sleutelen hebt, maar ergens vind dat je dit soort dingen toch zelf zou moeten kunnen. Iemand een idee? Anders toch maar langs de fietsenmaker.

[ Voor 16% gewijzigd door Janpietertje89 op 02-05-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Ik ben ruim een jaar geleden ook 10KG afgevallen (van 85 naar 75 bij 1,85m). Vrij strict calorieën geteld en gezorgd dat ik voldoende eiwitten binnen kreeg (zo'n 120 tot 150g per dag) en zo'n 500cal in de min zat per dag. Daarbij gewoon mijn standaard TrainerRoad programma afgewerkt. Dit was goed vol te houden maar na dat half jaar was m'n FTP nog ongeveer hetzelfde. w/kg daardoor natuurlijk wel lekker omhoog gegaan.
Janpietertje89 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:47:
Gister m'n fiets weer van de tacx gehaald om buiten te fietsen maar bleek al snel dat m'n achterschijfrem niet meer goed werkte. Begrijp het niet helemaal want hij loopt niet aan. Op internet lees je vanalles over ontluchten enzo maar daarvan zijn de symptomen juist dat je volledig in knijpt en er niks gebeurd, bij mij dus het tegenovergesteld, ik knijp een heel klein beetje mn rem in en dan begint hij als een malloot te piepen, remt heel slecht, en kan de hendel ook niet verder in knijpen.

Blijft toch vervelend als je weinig affiniteit met sleutelen hebt, maar ergens vind dat je dit soort dingen toch zelf zou moeten kunnen. Iemand een idee? Anders toch maar langs de fietsenmaker.
Blokje niet gewoon versleten waardoor je nu metaal op metaal hebt? Als je van achter door de remklauw kijkt moet je dat wel kunnen zien. Is ook vrij eenvoudig zelf te vervangen.

[ Voor 54% gewijzigd door Phydomir op 02-05-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:49:
Ik ben ruim een jaar geleden ook 10KG afgevallen (van 85 naar 75 bij 1,85m). Vrij strict calorieën geteld en gezorgd dat ik voldoende eiwitten binnen kreeg (zo'n 120 tot 150g per dag) en zo'n 500cal in de min zat per dag. Daarbij gewoon mijn standaard TrainerRoad programma afgewerkt. Dit was goed vol te houden maar na dat half jaar was m'n FTP nog ongeveer hetzelfde. w/kg daardoor natuurlijk wel lekker omhoog gegaan.
Dat merk ik ook, mijn met mijn FTP, belangrijkste vind ik op dit moment het afvallen en mijn totaal max FTP (die momenteel rond de 230-240 zit) intact te houden, per kg/w ga je dan wel lekker omhoog, maar ik wil ook geen achteruitgang merken qua prestaties omdat mijn totaal FTP naar beneden gaat.
Daarom op trainingsdagen wat meer eten, en ook voor een lange duurtocht de dag ervoor wat meer koolhydraten naar binnen werken..

Dat ik lichter wordt is wel merkbaar, op enkele klim segmentjes hier in de regio heb ik mijn PR alweer wat aangescherpt, kom wat makkelijker omhoog zonder echt meer wattages te moeten trappen.

Na de zomer wil ik mijn FTP omhoog zien te krijgen, en ook in de winter maanden op de tacx echt focussen op FTP en kracht ontwikkeling..
Zodra het buiten seizoen weer begint dan pak ik mijn duurvermogen wel weer aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Je hebt wellicht je rem ingeknepen zonder schijf ertussen? Ik zou eens kijken of je ze niet terug kan duwen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:14:
Dat ik lichter wordt is wel merkbaar, op enkele klim segmentjes hier in de regio heb ik mijn PR alweer wat aangescherpt, kom wat makkelijker omhoog zonder echt meer wattages te moeten trappen.
Dat is lekker ja. Na het afvallen ook makkelijk al m'n pr's op de Posbank verbeterd, met gelijke wattages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Patrick4 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:28:
[...]

Je post dit vanaf je telefoon aan de kant van de weg begrijp ik?
:D

Nee de vraag kwam op door de discussie die er boven mij gevoerd werd. ;)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 16:08
verstappen33 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Dat merk ik ook, mijn met mijn FTP, belangrijkste vind ik op dit moment het afvallen en mijn totaal max FTP (die momenteel rond de 230-240 zit) intact te houden, per kg/w ga je dan wel lekker omhoog, maar ik wil ook geen achteruitgang merken qua prestaties omdat mijn totaal FTP naar beneden gaat.
Dat maakt niet zo heel veel uit dan toch? Bedoel je wordt lichter en als je max FTP een beetje naar beneden gaat is dat toch geen ramp? Je kunt altijd het beste naar kg/w kijken dan naar je max wattage. Veel betere graadmeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEoAZim93SQsyt8jzfOgoz1TF-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F67t449PhTMasYXlbc5m3rl3.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb m'n Italiaans stalen frame, toch ook maar Italiaanse wielen gegeven. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
tiswat schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Dat maakt niet zo heel veel uit dan toch? Bedoel je wordt lichter en als je max FTP een beetje naar beneden gaat is dat toch geen ramp? Je kunt altijd het beste naar kg/w kijken dan naar je max wattage. Veel betere graadmeter.
Klopt, maar op het vlakke maakt het niet heel veel verschil of ik nu 10kg meer of minder weeg. Daarom wil ik mijn max FTP wel redelijk gelijk houden zodat ik niet echt merk dat ik minder hard ga fietsen omdat ik aan het afvallen ben..

En tot nu toe gaat het prima, ik kom nog prima mee met de wielergroep qua snelheid en ook solo blijft het stabiel.
Duurvermogen gaat ook langzaam omhoog, 100+ ritjes gaan me nog steeds goed af mits ik de dag ervoor goed eet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:58
[...]
En ik heb m'n Italiaans stalen frame, toch ook maar Italiaanse wielen gegeven. O+
Erg mooi!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:41

SRAM of Shimano?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

[...]

Veel Nederlanders kunnen het beste niet (enkel) naar hun Watt/kg kijken; dat is eigenlijk alleen maar interessant voor klimmen, niet voor het vlakke.

Voor race-performance is de compound power score een betere indicator (dat is een mix van zowel W/kg en je absolute vermogen over bv. 5 of 20 mins)

Prachtig als je 50 kilo weegt en 200W FTP hebt, maar zodra je een stukje klinkers of ruwe ondergrond hebt vlieg je er wel af met die 4 W/kg als het echt hard gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk

Even je blokjes en schijf ontvetten. Door het statische gebruik in een afgesloten ruimte komt er meer vocht en vet vanuit de lucht op de blokken. En omdat ze niet afslijten door remmen (want dat doe je niet binnen) gaan ze enorm piepen en weigeren ze werk te doen. Niets met ontluchten van doen.

Beste tip: je blokken er ook uit halen en in een la leggen, dan dat blokje wat je bij een ontluchting setje bij krijgt er in doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 15:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Als de blokjes niet helemaal versleten zijn: beginnen met schoonmaken met remmenreiniger, bus voor €2,49 bij Action. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Shimano, zal in ieder geval de remmenreiniger eens meenemen bij de action om te beginnen. Heb inderdaad niets tussen de remklauwen gedaan toen het wiel er uit was voor de tacx, dus was al even bang dat de klauwen op elkaar gedrukt waren, maar kreeg de schijf er nog wel gewoon tussen en op de standaard draaide het wiel gewoon vrij dus dat lijkt het probleem niet te zijn.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:43
Om nog even terug te komen op de 100 km in 3u discussie.

Ik heb me vandaag opgeofferd voor de wetenschap en een rondje proberen fietsen aan 250W gemiddeld.

Fietspaden, gewone wegen, enkele verkeerslichten, door het bos, wat op en neer (+ 500 hm), door de heide, door wat centra, rotondes,... Je bedenkt het maar, het zat er allemaal in.

Uiteindelijk is het 254W avg (269W NP) geworden (3.3 W/kg - 3.5 W/kg NP) gedurende een kleine 4 uur.
Resultaat:
spoiler:
35.5 km/u gemiddeld

Strava: klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:36
CedricD schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:14:

Ik heb me vandaag opgeofferd voor de wetenschap en een rondje proberen fietsen aan 250W gemiddeld.

Fietspaden, gewone wegen, enkele verkeerslichten, door het bos, wat op en neer (+ 500 hm), door de heide, door wat centra, rotondes,... Je bedenkt het maar, het zat er allemaal in.

Uiteindelijk is het 254W avg (269W NP) geworden (3.3 W/kg - 3.5 W/kg NP) gedurende een kleine 4 uur.
Resultaat:
spoiler:
35.5 km/u gemiddeld

Je hebt je best gedaan. Een serieus gemiddelde voor een solo rit. Maar 100km in een kleine 4 uur lijkt op 25 avg en geen 35,5 Of was de afstand 140Km?

Je strava link werkt bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 15:48
- mompelt iets met eigen lof en stinken :+ -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 13-10 20:07
Stillekracht schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:46:
[...]

Je hebt je best gedaan. Een serieus gemiddelde voor een solo rit. Maar 100km in een kleine 4 uur lijkt op 25 avg en geen 35,5 Of was de afstand 140Km?

Je strava link werkt bij mij niet.
Het gaat (in deze discussie) om 100km in 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:36
Yes, maar hij schrijft "in een kleine 4 uur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 23:28
Ik heb nu na mijn gravelwielen, ook mijn 'gewone' wielen tubeless gemaakt. Alleen krijg ik het ventiel, met name de O-ring die er bij zit, niet lekker tegen de velg aan.
zie foto

Het 'oppervlakte' waar het ventiel/O-ring tegen aan moet komen is ook redelijk smal, en bij 1 wiel heb ik het gevoel dat het gat er niet recht op zit maar een klein beetje door het schuine deel gaat. Het lijkt niet te lekken en ik heb een ritje (1 uur) gemaakt wat allemaal prima ging, zouden jullie hier nog iets aan proberen te doen?
Stillekracht schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:38:
Yes, maar hij schrijft "in een kleine 4 uur"
Hij heeft 136 KM gereden in <4 uur.

[ Voor 11% gewijzigd door Dullahan op 02-05-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
CedricD schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:14:

Resultaat:
spoiler:
35.5 km/u gemiddeld

Haha nice! Alles "for science" !

Maar 250W was dus inderdaad behoorlijk spot on. Alleen neem ik aan dat jouw FTP daar dan wel een stukje boven ligt als je dit 4 uur kan draaien?

Denk dat een FTP van zeg 270 wel telt als behoorlijk getraind? In vergelijking met "5km lopen in een half uur" is dit wel een wat serieuzere mijlpaal.

Hoop zelf trouwens dit weekend weer eens 100+ te kunnen rijden, maar weerbericht ziet er niet best uit :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
@Morrar denk eerder (ruim?) boven de 300

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:51:
@Morrar denk eerder (ruim?) boven de 300
Schat idd. wel iets van 325-330W in, omdat 4 uur op 270W NP anders je compleet nekt, dat doe je dan niet even 'voor science'. Dus dat is idd. best een serieus vermogen en zeker uitstekend getraind

Overigens denk ik dat dit soort vermogens toch tot zeker een 2-3 km/h slechter gemiddeld leiden in omstandigheden waar de wind 'vrij spel' heeft. In de kustprovincies zou je misschien op nét 100 km / 3 uur uitkomen, maar zeker niet ruim erboven.

Wel een toffe test trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Een vraagje,

Ik fiets met een vermogensmeter, en zie op strava 2 getallen bij een rit staan, gemiddeld vermogen en gewogen gemiddeld vermogen..

Wat is het verschil? Zit bij mij toch wel een aanzienlijk verschil tussen, namelijk 196W tov 209W (gewogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-10 14:16
verstappen33 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:45:
Een vraagje,

Ik fiets met een vermogensmeter, en zie op strava 2 getallen bij een rit staan, gemiddeld vermogen en gewogen gemiddeld vermogen..

Wat is het verschil? Zit bij mij toch wel een aanzienlijk verschil tussen, namelijk 196W tov 209W (gewogen)
Volgens mij is 196W het gemiddelde over heel de rit, dus ook met loze momenten. 209W is het gemiddelde met loze momenten er uit gefilterd.

Maar ik kan het mis hebben, ik gebruik namelijk zelf geen vermogensmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
MrFortune schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Volgens mij is 196W het gemiddelde over heel de rit, dus ook met loze momenten. 209W is het gemiddelde met loze momenten er uit gefilterd.

Maar ik kan het mis hebben, ik gebruik namelijk zelf geen vermogensmeter.
Ja zoiets had ik ook gevonden in de handleiding van Strava maar wist het niet helemaal zeker..
Gisteren was een heuvelachtig ritje, dus af en toe de benen stil op de "afdaling"..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
verstappen33 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:45:

Gemiddeld vermogen is gewoon hetgeen dat je power meter heeft gemeten. Dat geeft dus aan hoeveel werk je hebt verzet. Als je dus bijvoorbeeld 1 uur lang 200 W trapt en vervolgens 1 uur lang 100 W, dan is je gemiddelde vermogen 150 W.

Gewogen gemiddeld vermogen is een soort leugentje. Het idee er achter is dat zo'n rit waarbij je 1 uur 200 W doet en 1 uur 100 W zwaarder is dan een rit waarbij je 2 uur 150 W trapt, omdat dat uur 200 W je lichaam veel zwaarder belast dan als je continu 150 W had getrapt. Met gewogen gemiddeld vermogen proberen ze daar dan een cijfertje op te plakken hoe zwaar zo'n rit "voelt". Dus het idee is dat jij doordat je tijdens je rit van 196 W niet continu 196 W hebt getrapt maar soms meer en soms minder, en dat de rit je daardoor net zo "vermoeid" heeft gemaakt als dat je continu 209 W had getrapt.

Het is alleen nogal willekeurig hoe je dat doet. Strava gebruikt een eigen, geheime formule, en veel andere mensen gebruiken een andere formule - normalized power. Die valt vaak (nog) hoger uit. Het is gewoon een poging om een getalletje te plakken op hoe "vermoeid" je van een rit raakt, maar eigenlijk is het raar om dat uit te drukken in Watt. Het heeft namelijk niets te maken met hoeveel arbeid je tijdens de rit hebt geleverd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
joker1977 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:22:
[...]

Schat idd. wel iets van 325-330W in, omdat 4 uur op 270W NP anders je compleet nekt, dat doe je dan niet even 'voor science'. Dus dat is idd. best een serieus vermogen en zeker uitstekend getraind

Overigens denk ik dat dit soort vermogens toch tot zeker een 2-3 km/h slechter gemiddeld leiden in omstandigheden waar de wind 'vrij spel' heeft. In de kustprovincies zou je misschien op nét 100 km / 3 uur uitkomen, maar zeker niet ruim erboven.

Wel een toffe test trouwens :)
238 watt (255 NP gemeten over de hele rit van 105 km), 100,4 kilometer in 3:13:23, gemiddelde van 31.2. Dat was rondjes door de duin met de bijbehorende hoogtemeters. En die 300 watt FTP haal ik misschien net, maar heb m'n gewicht tegen (90+)

edit: overigens was ik er erg content mee. Solo 31.2 gemiddeld een rondje van 100+ als eerste echte lange rit van dit jaar viel niet tegen (understatement)

[ Voor 8% gewijzigd door Holk op 03-05-2023 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Tom-Z schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Gemiddeld vermogen is gewoon hetgeen dat je power meter heeft gemeten. Dat geeft dus aan hoeveel werk je hebt verzet. Als je dus bijvoorbeeld 1 uur lang 200 W trapt en vervolgens 1 uur lang 100 W, dan is je gemiddelde vermogen 150 W.

Gewogen gemiddeld vermogen is een soort leugentje. Het idee er achter is dat zo'n rit waarbij je 1 uur 200 W doet en 1 uur 100 W zwaarder is dan een rit waarbij je 2 uur 150 W trapt, omdat dat uur 200 W je lichaam veel zwaarder belast dan als je continu 150 W had getrapt. Met gewogen gemiddeld vermogen proberen ze daar dan een cijfertje op te plakken hoe zwaar zo'n rit "voelt". Dus het idee is dat jij doordat je tijdens je rit van 196 W niet continu 196 W hebt getrapt maar soms meer en soms minder, en dat de rit je daardoor net zo "vermoeid" heeft gemaakt als dat je continu 209 W had getrapt.

Het is alleen nogal willekeurig hoe je dat doet. Strava gebruikt een eigen, geheime formule, en veel andere mensen gebruiken een andere formule - normalized power. Die valt vaak (nog) hoger uit. Het is gewoon een poging om een getalletje te plakken op hoe "vermoeid" je van een rit raakt, maar eigenlijk is het raar om dat uit te drukken in Watt. Het heeft namelijk niets te maken met hoeveel arbeid je tijdens de rit hebt geleverd.
Maar het zegt wel wat over de intensiteit (en variatie in intensiteit) van de rit.

Het is veel makkelijker om 4 uur 200 watt te rijden, dan eerst 2 uur 100 watt en daarna 2 uur 300 watt.

Voor wie het interessant vindt, dit is Cogan’s (door Trainingspeaks gepatenteerde) NP formule:
Determine the 30-second rolling average power for the data segment (whole ride or race, specific climb, interval session, etc.).

Raise all these values to the 4th power (i.e. x4). This is how those higher power efforts are emphasized. Thirty seconds at 5 watts goes to 625 watts but 30 seconds at 300 watts goes to 8.1 billion watts!

Calculate the average of raised values.

Take the 4th root of that value. This brings the numbers back to reality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
@CedricD chapeau voor de fietswetenschap! *O*

Mijn Sauce for Strava trekt 330W FTP en 81kg uit jouw rit.
Lijkt mij aardig te kloppen? CedricD in "Het grote fietskleding topic".
254W avg zit net op de grens van duur/tempo volgens de zones van Joe Friel, die ligt op 248/249 Watt.
Netjes om dat bijna 4 uur vol te houden, misschien dat jouw daadwerkelijke FTP nog wat hoger ligt dan 330?

De vraag die overblijft: op wat voor fiets? })

[ Voor 7% gewijzigd door TheTinusNL op 03-05-2023 10:50 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 14:17
[...]
Mooi hoor, goed op weg!
Nu nog een Campagnolo groep er op en dan istechtwat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 16:08
DieAnder schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Mooi hoor, goed op weg!
Nu nog een Campagnolo groep er op en dan istechtwat. 8)
Haha nee, heel tevreden met SRAM Force Etap. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Weet iemand wellicht waar je deze spacers goedkoop kan scoren? Ik zie ze op internet alleen tegen belachelijke prijzen, of met belachelijke verzendkosten. Terwijl 2 van deze dingen prima in een envelopje verstuurd kunnen worden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMRGCVa-u26oJzrlgXbICrYLIj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X4ecbY7ITVj9ntF7UeSBLG3o.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Microkid schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:27:
Weet iemand wellicht waar je deze spacers goedkoop kan scoren? Ik zie ze op internet alleen tegen belachelijke prijzen, of met belachelijke verzendkosten. Terwijl 2 van deze dingen prima in een envelopje verstuurd kunnen worden...
[Afbeelding]
Ali natuurlijk. Ik heb ze ooit per 10 besteld.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Meebestellen bij bike-discount/bike24 oid zou ik zeggen.
Of anders even langs een fietsenmaker als je geen verzendkosten wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-10 11:09
[Afbeelding]
Volgens mij kun je deze ook bij de decathlon halen. Krijg ze alleen zo even niet gevonden op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
Zelf heb ik er een tweetal zelf geprint omdat ik ze ook overdreven duur vond in de Nederlandse winkels, zeker als ze opgestuurd moesten worden. Een korte zoektocht gaf mij ook het idee dat bestellen op Ali nog minder moeite had gekost dan een ontwerp op Thingiverse zoeken en uitprinten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:43
5 Stuks voor €2,29 https://amzn.eu/d/745qSPY

Wel fikse verzendkosten, ik heb ze met Prime op een grotere bestelling mee laten sturen. Dan vervallen de verzendkosten.

Ik heb er 10 besteld, mocht je in Zuid Limburg komen dan kom je er maar 2 ophalen. Voor nop.
Om tegen €1-€1,50 er twee in een envelop te doen, postzegel scoren, postbus zoeken is me veel teveel moeite.

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon 73 op 03-05-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 14:59
[Afbeelding]
Bij Mantel een keer in de winkel gevraagd waar ze hingen. Medewerker grabbelt in een bakje en gaf me er zo 2 mee :p

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 07:00
Toch hier maar even een melding/vraag/discussie over hartslag vs power trainen (en Garmin).

Power is een statisch gegeven en nergens aan onderhevig waar hartslag per dag kan verschillen aangaande slaapgebrek, stress, koffie of wat dan ook.

Zelf denk ik dan dat als je je ‘normale’ hartslag niet kunt halen kun je ook niet hetzelfde aan wattages trappen.

Waar FTP en Lactaat threshold ook per dag kunnen verschillen lijkt mij dat VO2max een grotere constante hebben. Dus je kracht en verzuring kunnen per dag verschillen waar je zuurstof opname veel geleidelijker is. Niet dat al dat zuurstof daadwerkelijk bijdraagt aan je prestatie want als je gister te veel hebt gegeven gaat denk ik dan een deel naar herstel en een deel naar prestatie.

Nu kun je bij Garmin zeggen detecteer mijn FTP en max hartslag om zo aan trainingszones te komen. En er wordt ook VO2max bijgehouden wat geen invloed heeft op je zones.

Zelf ben ik van mening dat lactaat en ftp belangrijk zijn om zones te kunnen bepalen.

Ik weet niet goed hoe Garmin hier mee om gaat maar mijn FTP fluctueerd dus maar bij hartslag kan dat dus niet tenzij je elke dag je rusthartslag bij houd wat dan weer niet echt helpt om je omslagpunt (lactaat threshold) te bepalen want die verschuift bij gelijk blijven van de percentages bij een hogere rusthartslag naar boven toe i.p.v. naar beneden.
Als je een tempo training doet net wat langzamer of harder dan normaal dan gaat je FTP dus omlaag of omhoog, je VO2max blijft vaak dan (afhankelijk van trainings hoeveelheid) stijgen.
Gister heb ik een rustige duurtraining (laag zone 2) gedaan en nu is mijn VO2max 2 punten gedaald wat theoretisch niet te controleren valt omdat ik geen zware inspanningen met hoge hartslag of kracht heb gedaan.

Al met al, ik probeer grip te krijgen op wat werkt voor mij met de info die ik heb om goed te kunnen trainen en die stroken op dit moment niet helemaal met mijn gedachten en de soms wat abrupte resultaten.

Wie wil hier zijn (uitgebreide) licht op schijnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
@Dagg Ik denk dat het niet heel zinvol is om van dag-tot-dag te kijken naar de schattingen die je Garmin maakt van je max hartslag/FTP/VO2Max. Het zijn schattingen van een algoritme, dus daar zit een enorme marge op. Een verandering van twee punten stelt waarschijnlijk (ik weet niet wat één punt precies is) niet zo veel voor. Als je niet regelmatig een daadwerkelijke FTP- (of VO2Max-)test doet is er geen enkele betrouwbare manier om te bepalen wat je FTP of VO2Max zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:34
Tom-Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 01:01:
@Dagg Als je niet regelmatig een daadwerkelijke FTP- (of VO2Max-)test doet is er geen enkele betrouwbare manier om te bepalen wat je FTP of VO2Max zou zijn.
Ik wilde een heel verhaal typen, maar eigenlijk is dit de beste conclusie :D

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53
Dagg schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:51:
Toch hier maar even een melding/vraag/discussie over hartslag vs power trainen (en Garmin).

Power is een statisch gegeven en nergens aan onderhevig waar hartslag per dag kan verschillen aangaande slaapgebrek, stress, koffie of wat dan ook.

Zelf denk ik dan dat als je je ‘normale’ hartslag niet kunt halen kun je ook niet hetzelfde aan wattages trappen.

Waar FTP en Lactaat threshold ook per dag kunnen verschillen lijkt mij dat VO2max een grotere constante hebben. Dus je kracht en verzuring kunnen per dag verschillen waar je zuurstof opname veel geleidelijker is. Niet dat al dat zuurstof daadwerkelijk bijdraagt aan je prestatie want als je gister te veel hebt gegeven gaat denk ik dan een deel naar herstel en een deel naar prestatie.

Nu kun je bij Garmin zeggen detecteer mijn FTP en max hartslag om zo aan trainingszones te komen. En er wordt ook VO2max bijgehouden wat geen invloed heeft op je zones.

Zelf ben ik van mening dat lactaat en ftp belangrijk zijn om zones te kunnen bepalen.

Ik weet niet goed hoe Garmin hier mee om gaat maar mijn FTP fluctueerd dus maar bij hartslag kan dat dus niet tenzij je elke dag je rusthartslag bij houd wat dan weer niet echt helpt om je omslagpunt (lactaat threshold) te bepalen want die verschuift bij gelijk blijven van de percentages bij een hogere rusthartslag naar boven toe i.p.v. naar beneden.
Als je een tempo training doet net wat langzamer of harder dan normaal dan gaat je FTP dus omlaag of omhoog, je VO2max blijft vaak dan (afhankelijk van trainings hoeveelheid) stijgen.
Gister heb ik een rustige duurtraining (laag zone 2) gedaan en nu is mijn VO2max 2 punten gedaald wat theoretisch niet te controleren valt omdat ik geen zware inspanningen met hoge hartslag of kracht heb gedaan.

Al met al, ik probeer grip te krijgen op wat werkt voor mij met de info die ik heb om goed te kunnen trainen en die stroken op dit moment niet helemaal met mijn gedachten en de soms wat abrupte resultaten.

Ook als je vandaag een FTP test zou doen, weet je niet hoe vandaag je vorm zou zijn met betreffende hartslag en vermogen wat je trapt. Daarom is regelmatig ( elke 2 maanden krijg ik vanuit Join) een FTP test zodat hij ''opnieuw'' zones kan berekenen voor zowel hartslag en vermogen. Ik sla hem ook wel is over hoor, vind 2 maanden overigens vrij snel. Maar ik heb wel is een FTP van 260 gehad op 1 januari en op 1 maart trapte ik 255 weg terwijl ik mij de tandjes had getraind. na 2 maanden had ik weer een FTP van 265. Dus wellicht 1 mindere fietsdag gehad. Maar hierbij is consistentie dus weer heel belangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dagg schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:51:

Een paar opmerkingen van mijn kant:

- Ook VO2 max is geen constante, hoeveel zuurstof je kunt opnemen en verwerken verschilt ook van dag tot dag, want het hangt af van oa je vermoeidheid, vorm, bloedbeeld etc
- Bij Garmin is VO2 max een afgeleide en geen primair datapunt. Primair is power+hr. Op basis oa daarvan schat Garmin je V02max in.
- Omdat die formules niet perfect zijn, varieert die inschatting constant. Bij mij overschat het alogoritme mijn V02 bij hoge inspanningen en andersom bij lage inspanningen
- kortom, negeer day to day fluctuaties van V02
- kijk eerder sec naar power/hr van alleen je endurance ritjes over tijd (functie op intervals.icu) om je aerobe progressie te meten

En verder vertrouw het trainingsproces, stuur niet teveel bij van dag op dag, luister naar je gevoel en gebruik de data alleen voor lange termijn trends.

Zie bijvoorbeeld hoe heftig mijn V02 max volgens Garmin fluctueert, terwijl ik laatste weken veel rustig getraind heb en veel beter ben dan 4 weken terug toen ik een max effort deed in Girona.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FoZrTW2ptO0Mb3m7ClWDRxgbXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W77JZPBIeQ6d3qNx3dTMAiIy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 04-05-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Mn Garmin 500 is beetje einde latijn dus wil die even vervangen, en dan kom ik al snel uit bij die 530. Daar lees ik echter wat wisselende dingen mbt routecalculatie, dat duurt lang maar met recente updates is dat weer gefixt. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb cadans en hartslag, zit ik dan sowieso aan een Garmin computer vast? Of is Wahoo ook compatibel?
Pagina: 1 ... 472 ... 688 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).