Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 471 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:11
Buitenspel schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:37:
[...]

Heb je de RPE wel goed ingevuld elke keer na de training dan? Want dat neemt join ook vrij stevig mee.

Daarnaast is taperen voor iedereen anders, dat noemen ze ook in hun podcast over taperen (beter worden podcast). Dus doe ook vooral waar jij je goed bij voelt, want mentaal heeft ook invloed.
Jep daar ben ik alvast heel eerlijk in geweest. Ik ga gewoon de intensiteit volgende week wat lager houden dan voorgesteld, en goed rusten. Komt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-10 21:36

McMiGHtY

- burp -

wackmaniac schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:38:
Er zijn hier vast mensen uit de buurt van Amsterdam/IJmuiden; Zijn de sluizen weer begaanbaar met de fiets? Of ben ik nog steeds afhankelijk van de pont? Enige dat ik vond is een bericht dat het "deels open" was: https://www.rijkswatersta...omfietsers-en-voetgangers
Ja :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Cloclo100 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:17:
Vraagje. Ik heb de voorbije maanden via Join getraind, met als doel een gran fondo in de Belgische Ardennen op 6 mei(volgende week zaterdag). Ik heb deze week nog 2 pittige trainingen, zaterdag en zondag, en ik had verwacht dat ik dan 5 dagen moest taperen. Maar als ik de trainingen zie van dinsdag en woensdag.. stel ik vast dat dit toch nog een redelijke trainingsload is, zeker die woensdag met een half uur blok zone 2 (90% FTP). Als ik naar mijn grafiek van Trainingpeaks kijk, zou mijn vorm het hoogst zijn rond die 6 à 10 mei, als ik nu al mijn vermoeidheid actief ga verlagen. Ik zie door de bos de bomen niet meer.. :) Iemand tips hoe ik die laatste week aanpak?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk bij dit soort dingen meestal:

1) Je betaald voor je trainingspakket
2) Als je deze op de juiste manier invult en je trainingen afwerkt op de gewenste manier

Dan is er vast iemand die het algoritme heeft bedacht om je tot een goed resultaat te brengen. Er van afwijken en zelf bedenken wat je zou moeten doen is mijn inziens je geld weggooien en niet geloven in je trainingspakket.

Maar joh..wie ben ik he?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 20:07
Cloclo100 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:48:
[...]

Jep daar ben ik alvast heel eerlijk in geweest. Ik ga gewoon de intensiteit volgende week wat lager houden dan voorgesteld, en goed rusten. Komt goed!
Goed idee, maar als je twijfelt dat het te veel is zou ik eerder de tijd naar beneden schroeven dan de intensiteit. Maar laat vooral weten wat JOIN je adviseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

Phydomir

Dennis

McMiGHtY schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:50:
[...]

Ik denk bij dit soort dingen meestal:

1) Je betaald voor je trainingspakket
2) Als je deze op de juiste manier invult en je trainingen afwerkt op de gewenste manier

Dan is er vast iemand die het algoritme heeft bedacht om je tot een goed resultaat te brengen. Er van afwijken en zelf bedenken wat je zou moeten doen is mijn inziens je geld weggooien en niet geloven in je trainingspakket.

Maar joh..wie ben ik he?
Beetje simplistisch. Wat voor iemand werkt kan nogal verschillen (helemaal bij een taper). Een app die dan goed werkt voor het gros van de gebruikers wil nog niet perse ook goed voor jou als individu zijn. Daar zijn ze veel te algemeen voor.

Dus, volg het plan en heb er vertrouwen in, maar blijf ok zeker kritisch nadenken en op je gevoel af gaan.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als dit de tigste keer is dat je JOIN gebruikt middels een plan en er diverse malen "problemen"mee hebt..dan moet je je inderdaad afvragen of het wel de juiste is voor je.

Is het de 1ste keer, misschien moet je dan gewoon go-with-the-flow gaan en kijken of het je bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
McMiGHtY schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:58:
Als dit de tigste keer is dat je JOIN gebruikt middels een plan en er diverse malen "problemen"mee hebt..dan moet je je inderdaad afvragen of het wel de juiste is voor je.

Is het de 1ste keer, misschien moet je dan gewoon go-with-the-flow gaan en kijken of het je bevalt.
Ik heb mijn join level verdubbeld op die 4 maanden(moest wel weer helemaal van 0 beginnen helaas) en ben volgens Garmin al die tijd "productief" geweest dus heb idd geen reden om eraan te twijfelen. Ik had me het "geadviseerde" taperen gewoon wat anders voorgesteld.. Vorige keren heb ik in de week zelf 2x 1u gefietst met wat sprintjes 😅. Ik ga toch gewoon naar mijn lichaam luisteren en iets minder doen dan gevraagd. Het antwoord van Join post ik hier nog.. Bedankt allemaal voor de inzichten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aW-8XNczqvsMWiiaHoVSIncBC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96aZ67FBUUZsdx6RkFeYEblE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Cloclo100 op 27-04-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:54
Tja join gaat natuurlijk uit van een gemiddeld persoon.
Gewoon naar je lichaam luisteren werkt ook (iig bij mij) en niet vergeten dat zo'n training tool alleen kijkt naar je fiets ritten wat je daar buiten doet negeert hij.

Ik merk zelf dat ik op m'n best ben als m'n form ergens in de -20 a -30 ofzo zit. (bij een fitness tussen de 200-240)
Als de form positief zit ja dan kan ik een hogere hartslag halen, maar kwa power zit ik dan lager.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:16
Voor de kenners hier, tot hoe ver moet je "trainen" als je 135 KM wilt doen? Ik wil graag https://www.rondevandewestfrieseomringdijk.nl/ rijden van de zomer. Het langste rondje wat ik tot nu toe heb gedaan is 89 km en i.v.m. beperkte tijd rijd ik nu s'avonds rondjes van 55-60 km.

Is het aan te raden om nog een paar keer 100+ te trainen of kan je als je 90 km kan, 135 ook wel? :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Zal wel loslopen, tis vooral dat je goed op je fiets moet zitten en het is meer van hetzelfde als je langere afstand fietst.
En blijven eten.
Maar bij zo'n toertocht kan je ook lekker schuilen in de wielen van andere mensen en dan gaan de km's stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 11:37
Cloclo100 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:17:
Vraagje. Ik heb de voorbije maanden via Join getraind, met als doel een gran fondo in de Belgische Ardennen op 6 mei(volgende week zaterdag). Ik heb deze week nog 2 pittige trainingen, zaterdag en zondag, en ik had verwacht dat ik dan 5 dagen moest taperen. Maar als ik de trainingen zie van dinsdag en woensdag.. stel ik vast dat dit toch nog een redelijke trainingsload is, zeker die woensdag met een half uur blok zone 2 (90% FTP). Als ik naar mijn grafiek van Trainingpeaks kijk, zou mijn vorm het hoogst zijn rond die 6 à 10 mei, als ik nu al mijn vermoeidheid actief ga verlagen. Ik zie door de bos de bomen niet meer.. :) Iemand tips hoe ik die laatste week aanpak?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen waarom je trouw op join vertrouwt in de opbouw en dan richting je evenement ineens zou willen afwijken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
McMiGHtY schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:58:

Ik denk dat het juist goed is om niet blindelings op een algoritme te vertrouwen, maar ook naar je eigen lichaam.

Als Join zegt dat je 6 uur moet fietsen maar je voelt je nog moe van de training ervoor hoop ik dat iedereen ook niet stug luistert. Dat zou contra-productief zijn.

In dit geval weet @Cloclo100 denk ik dat hij nu wel weet hoe moe hij zich zal voelen na bepaalde trainingen. Als je dan kijkt naar het plan van Join en je weet dat je door de voorgeschreven trainingen moe bent aan de start van je event, is het slim om een beetje je eigen weg te kiezen.

Join biedt een goede leidraad, maar het is geen bijbel die je rücksichtloss 1 op 1 moet opvolgen. Daarnaast is het ook al vaker gebeurd dat er foutjes in het algoritme zaten, dus het is wmb goed om kritisch te blijven naar wat Join voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Requiem19 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:54:
[...]

Ik denk dat het juist goed is om niet blindelings op een algoritme te vertrouwen, maar ook naar je eigen lichaam.

Als Join zegt dat je 6 uur moet fietsen maar je voelt je nog moe van de training ervoor hoop ik dat iedereen ook niet stug luistert. Dat zou contra-productief zijn.

In dit geval weet @Cloclo100 denk ik nu wel hoe moe hij zich zal voelen na bepaalde trainingen. Als je dan kijkt naar het plan van Join en je weet dat je door de voorgeschreven trainingen moe bent aan de start van je event, is het slim om een beetje je eigen weg te kiezen.

Join biedt een goede leidraad, maar het is geen bijbel die je rücksichtloss 1 op 1 moet opvolgen. Daarnaast is het ook al vaker gebeurd dat er foutjes in het algoritme zaten, dus het is wmb goed om kritisch te blijven naar wat Join voorstelt.
Precies. En Jim zegt dit zelf ook in de beter worden podcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Voor mezelf (N=1) merk ik trouwens wel dat echt niets doen heel snel impact heeft op m’n vorm. Mijn tapering plan voor de Ventoux (13 mei) zal in ieder geval bestaan uit redelijk wat fietsen laatste week.

Ik kon vorige week even 3 dagen niets doen en had gedacht dat ik me op dag 4 echt top zou voelen qua vorm, maar ik moest echt heel hard werken om m’n tempo blokjes te halen, terwijl dat week ervoor appeltje eitje was …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-10 10:40
Helaas, waarschijnlijk, toch geen new bike day:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:59
Mr. Stom schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:23:

***members only***
Als je het accepteerd leg ergens vast dat het alleen om een verf beschadiging gaat en geen probleem aan de onderhuidse carbon structuur. Mocht je namelijk wel een scheur, crack of andere ellende krijgen kan je je beroepen op garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42
@Mr. Stom misschien kan unlimited gelijk een carbon controle doen: https://www.unlimitedcolo...2-R246ntgenfoto-test.aspx

en voor de zekerheid even vastleggen dat de garantie inderdaad behouden blijft als er een nieuwe paintjob op komt, wie weet hebben ze een of andere clausule dat het dan allemaal eigen risico is.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
mr.DJ95 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:26:
[...]

Als je het accepteerd leg ergens vast dat het alleen om een verf beschadiging gaat en geen probleem aan de onderhuidse carbon structuur. Mocht je namelijk wel een scheur, crack of andere ellende krijgen kan je je beroepen op garantie.
Dat is nogal lastig als hij dat pas over 8 maanden gaat doen. Wie zegt dat er in de tussentijd niks is gebeurd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Ik zou dus echt geen 6k voor een nieuwe fiets betalen om dan als eerste stop, direct langs een herstel bedrijf te moeten. Of het nou alleen verf is of niet.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Phydomir schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:17:
Ik zou dus echt geen 6k voor een nieuwe fiets betalen om dan als eerste stop, direct langs een herstel bedrijf te moeten. Of het nou alleen verf is of niet.
en als je dan een custom paint job cadeau krijgt...? of wellicht moet je een paar euro meer betalen voor custom ipv 1 standaard kleur, maar het meeste werk zit in alles eromheen, (de)monatage) schuren, schoonmaken, etc

(tenzij ze het lokaal bijwerken, maar daar zou ik ook voor passen met zo'n bedrag)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Prulleman schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:20:
[...]

en als je dan een custom paint job cadeau krijgt...? of wellicht moet je een paar euro meer betalen voor custom ipv 1 standaard kleur, maar het meeste werk zit in alles eromheen, (de)monatage) schuren, schoonmaken, etc

(tenzij ze het lokaal bijwerken, maar daar zou ik ook voor passen met zo'n bedrag)
Dan nog niet. Iets wat nieuw al beschadigd is mogen ze fijn aan iemand anders geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Dank allen voor de input!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44
Davidshadow13 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:29:
Voor de kenners hier, tot hoe ver moet je "trainen" als je 135 KM wilt doen? Ik wil graag https://www.rondevandewestfrieseomringdijk.nl/ rijden van de zomer. Het langste rondje wat ik tot nu toe heb gedaan is 89 km en i.v.m. beperkte tijd rijd ik nu s'avonds rondjes van 55-60 km.

Is het aan te raden om nog een paar keer 100+ te trainen of kan je als je 90 km kan, 135 ook wel? :)
Uit eigen ervaring: als je 90km kan uitrijden zal 135 ook wel lukken - mits de snelheid niet belangrijk is. Ik rij zelf jaarlijks de 150km dam-tot-dam tocht maar ik doe zelden 100+ trainingen. Ik accepteer gewoon dat de laatste 50km wat langzamer gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
Prulleman schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:20:
[...]

Custom color op een Bianchi. Blasfemie!

Ik heb m'n Canyon ook gekocht met een chip, ze hadden deze door de scanner getrokken en was nog intact dus vertrouw daar op. Als ze bij die toko dat kunnen doen, dan is het echt alleen verf en kun je een goede deal accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
Holk schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:52:
[...]

Custom color op een Bianchi. Blasfemie!

Ik heb m'n Canyon ook gekocht met een chip, ze hadden deze door de scanner getrokken en was nog intact dus vertrouw daar op. Als ze bij die toko dat kunnen doen, dan is het echt alleen verf en kun je een goede deal accepteren.
Ik koop hem nu in het zwart omdat ik de celeste versie met zwarte lijnen niet mooi vind. Custom zou voor mij betekenen dat ik hem klassiek laat spuiten: geheel celeste, Bianchi logo op de onderbuis en zonder rare lijnen of andere frutsels. Eigenlijk precies zoals m'n huidige Aria.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
Mr. Stom schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:55:
[...]

Ik koop hem nu in het zwart omdat ik de celeste versie met zwarte lijnen niet mooi vind. Custom zou voor mij betekenen dat ik hem klassiek laat spuiten: geheel celeste, Bianchi logo op de onderbuis en zonder rare lijnen of andere frutsels. Eigenlijk precies zoals m'n huidige Aria.
<3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 12-10 16:23
Mr. Stom schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:36:
Dank allen voor de input!

***members only***
Tjsa custom color zit je zo op 1k bij UC. Afhankelijk van wat je wilt, dan komt daar nog kosten bij voor (DE) montage, ik weet niet hoe redelijk dat is voor zo'n beschadiging. Maar dat is afhankelijk van de dealer en je connectie met hem denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HierarchyHero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 21:43
Mr. Stom schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:23:

***members only***
ik zou zeker wachten op de feedback van de fabrikant. De voucher optie vind ik maar een vreemde oplossing. Als je een nieuwe fiets koopt moet de verkoper zien dat die in orde is voor verkoop en daarmee klaar. Persoonlijk zou ik het beter vinden dat de verkoper dat nieuwe frame zelf eerst laat herstellen alvorens te verkopen. Dan blijft de wettelijke garantie tenminste van toepassing. Ik vrees wel dat je zal moeten kiezen tussen een oplossing met de huidige fiets of lang wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HierarchyHero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 21:43
Requiem19 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:54:
[...]

In dit geval weet @Cloclo100 denk ik dat hij nu wel weet hoe moe hij zich zal voelen na bepaalde trainingen. Als je dan kijkt naar het plan van Join en je weet dat je door de voorgeschreven trainingen moe bent aan de start van je event, is het slim om een beetje je eigen weg te kiezen.

klopt inderdaad en dat is ook meteen het gevaar van dit soort apps. Je mag niet vergeten dat het een computermodel is dat steeds uitgaat van de ideale situatie en een bepaalt gewicht geeft aan elke parameter die het ter beschikking heeft. Als je vermoeid bent, slecht geslapen, drukke periode op het werk/privé of wat dan ook zal dit niet meegenomen worden in de trainingsplannen. Luisteren naar je lichaam is belangrijker dan koste wat het kost een trainingsplan af te werken.

Vaak is het ook gewoon mentaal en gebaseerd op vorige ervaringen. Sommige mensen zweren bij een week niets doen terwijl anderen net een paar stevige trainingen gaan inlassen. Proberen en kijken wat voor jou het beste werkt is de boodschap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
Rudolf schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:16:
[...]

Bijkomend voordeel: Je fiets ruikt naar schone babybillen :o
Vind je dat een voordeel? Geen kids zeker... Ik ben zo blij dat die geur inmiddels al 10 jaar uit mijn huis verdwenen is 8)7 Doet me namelijk aan heel iets anders denken :r

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Even een update ivm mijn schrik om niet in topvorm aan de start te komen van die gran fondo. Ik had deze week ook enkel op di en woe trainingen en vorig weekend ongeveer dezelfde workload als dat ik dit weekend moet doen.. (de weken ervoor liet ie mij op vrijdag ook trainen). Volgens mij zit het wel goed met het algoritme en is 2 dagen rust best ok. 🙃😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7hzEBRxO_609JOoGC53dYEcWtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9PQFfpiiXnu0iMsUKnaVnzp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Ik wil een powermeter aanschaffen maar heb een wat oudere Shimano 105 FC-5800 crankset. Kan ik hiervoor gewoon een linker 105 R7000 powermeter kopen en de linker FC-5800 vervangen met de linker R7000?

Ook lees ik nog zaken als krukarmlengte? Zit hier variatie in dus is dit ook een parameter waar ik op moet letten bij het kopen van de juiste powermeter?

[ Voor 28% gewijzigd door Janpietertje89 op 29-04-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:05
Janpietertje89 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:13:
Ik wil een powermeter aanschaffen maar heb een wat oudere Shimano 105 FC-5800 crankset. Kan ik hiervoor gewoon een linker 105 R7000 powermeter kopen en de linker FC-5800 vervangen met de linker R7000?

Ook lees ik nog zaken als krukarmlengte? Zit hier variatie in dus is dit ook een parameter waar ik op moet letten bij het kopen van de juiste powermeter?
Zoals ik deze url lees zou dit wel moeten kunnen. https://productinfo.shima.../com?cid=C-453&acid=C-454
Krukarmlengte is feitelijk gewoon de lengte van je crank. 170/172,5/175 zijn de gangbare formaten. Staan vaak genoteerd op de binnenkant van je crank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:17
Janpietertje89 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:13:

Ja, dat kan. De lengte van de crank moet je wel hetzelfde houden omdat je anders scheef op je fiets zit (dan is je linker crank dus korter of langer dan je rechter, en dat wil je niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Distoration schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:27:
[...]

Zoals ik deze url lees zou dit wel moeten kunnen. https://productinfo.shima.../com?cid=C-453&acid=C-454
Krukarmlengte is feitelijk gewoon de lengte van je crank. 170/172,5/175 zijn de gangbare formaten. Staan vaak genoteerd op de binnenkant van je crank.
Top! Zijn er nog (goede) redenen om ~60 euro meer te betalen voor een precision 3 vs een gewone precision? Ik lees eigenlijk enkel batterijduur en wat betere compatibiliteit met sommige frames vanwege de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
Janpietertje89 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:15:
[...]

Top! Zijn er nog (goede) redenen om ~60 euro meer te betalen voor een precision 3 vs een gewone precision? Ik lees eigenlijk enkel batterijduur en wat betere compatibiliteit met sommige frames vanwege de hoogte?
Waarom ben je gefocust op de crankarm en niet pedalen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Buitenspel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:52:
[...]

Waarom ben je gefocust op de crankarm en niet pedalen bijvoorbeeld?
Prijs. Voor mijn training lijkt me een meter op de crankarm voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Janpietertje89 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:15:
[...]

Volgens mij dat inderdaad. De meeste 2032tjes worden door onze twee 4iiii's gegeten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
Janpietertje89 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:18:
[...]

Prijs. Voor mijn training lijkt me een meter op de crankarm voldoende.
Snap ik. Maar de favero assiomo uno is iets van 450€? Voordeel ervan is dat je hem op elke fiets kan zetten, dat is de reden waarom ik ervoor ben gegaan over de 4iii cranckarm. Zo kan hij ook op mijn gravelbike bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind het jammer dat de keuze voor het pedaalsysteem beperkter is als je een powermeter in het pedaal wil. Voor mijn volgende fiets ben ik nu een rotor 2inpower aan het overwegen, maar dat slaat eigenlijk ook nergens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Buitenspel schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:22:
[...]

Snap ik. Maar de favero assiomo uno is iets van 450€? Voordeel ervan is dat je hem op elke fiets kan zetten, dat is de reden waarom ik ervoor ben gegaan over de 4iii cranckarm. Zo kan hij ook op mijn gravelbike bijvoorbeeld.
Dat is 2x zo duur als de 4iiii. Ik rij ook enkel mijn racefiets (in de winter op de tacx) dus is voor mij geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
Janpietertje89 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:41:
[...]

Dat is 2x zo duur als de 4iiii. Ik rij ook enkel mijn racefiets (in de winter op de tacx) dus is voor mij geen issue.
Oké, goed overwogen keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Wat is het wielren/fiets equivalent van het “magische” 5km in 30 minuten hardlopen?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-10 22:03
Door omstandigheden heeft mijn fiets een paar jaar op zolder gestaan. Ik wil in de komende tijd weer stilaan het fietsen oppakken. Ik vroeg me af of jullie qua onderhoud nog advies hebben nadat hij een paar jaar heeft stil gestaan. Ik ga in ieder geval de banden vervangen. Maar zijn er andere dingen die even wat liefde verdienen? Hij heeft al die tijd schoon en droog gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Mog schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:58:
Wat is het wielren/fiets equivalent van het “magische” 5km in 30 minuten hardlopen?
Dat is er niet echt denk ik?

Wel interessante vraag. Misschien iets als Alpe d’huez opfietsen zonder te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 09:59
Kist schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:44:
Door omstandigheden heeft mijn fiets een paar jaar op zolder gestaan. Ik wil in de komende tijd weer stilaan het fietsen oppakken. Ik vroeg me af of jullie qua onderhoud nog advies hebben nadat hij een paar jaar heeft stil gestaan. Ik ga in ieder geval de banden vervangen. Maar zijn er andere dingen die even wat liefde verdienen? Hij heeft al die tijd schoon en droog gestaan.
Alles even stofvrij maken, oud smeer verwijderen en voorzien van nieuwe lube lijkt me wel lekker. Mogelijk alles even nalopen qua afstellen zoals remmen. Check meteen ook even of je remblokjes nog voor reden vatbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Voor zo'n afstand in die tijd moet je ongeveer 10km/u lopen, dat is geen wereldschokkende snelheid. Voor een racefietser zal dat ergens in de buurt liggen van 27km/u? Dus een rondje van 60km in 2u en 15m doen zou daar wel in de buurt komen. Ik vergelijk altijd de 30km/u voor een redelijk sportieve amateurfietser met 5min/km voor een hardloper. Niet super snel, maar al wel een lekker stevig tempo in de benen.
Kist schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:44:
Los van de banden even de draaiende onderdelen nalopen. Alle lagers houden niet zo heel erg van stilstaan. Als het een paar jaar (als in 2) is, dan merk je nog niet zo veel, maar veel langer is niet goed voor ze.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:55:
[...]

Dat is er niet echt denk ik?

Wel interessante vraag. Misschien iets als Alpe d’huez opfietsen zonder te stoppen?
100k binnen de 3 uur (solo) vind ik altijd wel een mooie. Voor iemand die een beetje getraind is wel te doen maar nog steeds hard werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 11:38

Roozzz

Plus ultra

Phydomir schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:18:
[...]

100k binnen de 3 uur (solo) vind ik altijd wel een mooie. Voor iemand die een beetje getraind is wel te doen maar nog steeds hard werken.
Wat wel echt een heel stuk uitdagender is dan een 5k in 25min 30 minuten. Die 100km in 3 is dan eerder een stevige sub 20 over 5km, als ik naar mezelf kijk. En is daarmee ook niet voor iedereen haalbaar.

Ik zou eerder denken aan in één uur 30km afleggen als equivalent van de 30min/5km.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 12:42
30+ km per uur gemiddeld, dat is een soort heilige graal bij een hoop amateurs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 22:12

Fisico

by Fabian

Prulleman schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:57:
@Mr. Stom misschien kan unlimited gelijk een carbon controle doen: https://www.unlimitedcolo...2-R246ntgenfoto-test.aspx

en voor de zekerheid even vastleggen dat de garantie inderdaad behouden blijft als er een nieuwe paintjob op komt, wie weet hebben ze een of andere clausule dat het dan allemaal eigen risico is.
Bij Factor vervalt de garantie op het frame bij het overspuiten door een andere partij. Dus dat is zeker een check waard.
Roozzz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:29:
[...]

Wat wel echt een heel stuk uitdagender is dan een 5k in 25min 30 minuten. Die 100km in 3 is dan eerder een stevige sub 20 over 5km, als ik naar mezelf kijk. En is daarmee ook niet voor iedereen haalbaar.

Ik zou eerder denken aan in één uur 30km afleggen als equivalent van de 30min/5km.
100km in drie uur gaan van zijn leven niet lukken bij mij, daar heb ik de pure kracht niet voor. De 5km net onder de 20minuten lopen zou nog wel moeten lukken. In een uur 30km afleggen zou ik toch richting de 5km in 25minuten denken.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Roozzz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:29:
[...]

5 km lopen in 25 minuten heb ik regelmatig zelfs tijdens interval trainingen gedaan.

En de rondjes 30km/u+ fietsen kan ik op 1 hand tellen.

Maar op de vraag zelf, toen ik een starters cursus hardlopen deed. Kon mening 40+er die al jaren niet gesport had, na 14 weken 5 km hardlopen in 30 minuten. (Maar er zijn er ook die het na een jaar nog niet lukt).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10 22:43
30+km in 1 uur.

Niet gewoon stukje 30 gemiddeld, maar ook echt een uur of langer op 30 gemiddeld blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
Daar lijkt me weinig magisch aan :? Dat is een tempo wat iedereen zonder training zou moeten kunnen lopen. 5km onder de 20 minuten is al iets “magischer”. Nu ben ik veel meer een loper dan een fietser - en zijn hardloopwedstrijden in mijn beleving veel geschikter om een individuele race tegen de klok te houden dan wielerwedstrijden (en een solorit op de openbare weg niet persé geschikt voor een race tegen de klok) - maar een equivalent qua intensiteit zou voor mijn gevoel denk ik eerder richting 40 kilometer in een uur gaan.

5 kilometer onder de twintig minuten lopen lukt me wel, maar 40 kilometer in een uur fietsen solo zeker niet zo :D een korter soloritje (zeg 40~50 kilometer) gaat bij mij denk ik max naar 35~36 kilometer/uur. Maar duur bij fietsen op de weg is over het algemeen wel (flink) hoger dan bij hardlopen, dus misschien niet zo “strevenswaardig”.

100 kilometer solo onder de drie uur is wel een mooi, trainbaar, streven, misschien vergelijkbaar met 10 kilometer onder de 40 minuten lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:47
lateef schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:34:
[...]

Daar lijkt me weinig magisch aan :? Dat is een tempo wat iedereen zonder training zou moeten kunnen lopen. 5km onder de 20 minuten is al iets “magischer”. Nu ben ik veel meer een loper dan een fietser - en zijn hardloopwedstrijden in mijn beleving veel geschikter om een individuele race tegen de klok te houden dan wielerwedstrijden (en een solorit op de openbare weg niet persé geschikt voor een race tegen de klok) - maar een equivalent qua intensiteit zou voor mijn gevoel denk ik eerder richting 40 kilometer in een uur gaan.
Beetje kort door de bocht of nja onaardig op z’n minst. De magische 5km in 30 min is wel zeker een ding voor elke beginnende hardloper. Jij bent vast ook zo begonnen en als je die mijlpaal hebt bereikt bouw je verder uit. Er zijn weinig mensen die van absoluut nul naar 5km in 30 min gaan de eerste keer en als het gebeurt dan kan je je afvragen hoe duurzaam het is.

Als ex-ervaren loper en beginnende fietser denk ik dat 50km in 2 uur een mooi equivalent is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mhr-zip
Maar telt het dan ook als je buiten het centrum pas je Garmin aanzet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nutterd
  • Laatst online: 12-10 06:50

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

mhr-zip schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:41:
[...]

En als je ingehaald word door een meisje?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:46
Nutterd schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:42:
[...]

En als je ingehaald word door een meisje?
Of als je de autopauze op 30km/u zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
crimby schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:50:
[...]

Beetje kort door de bocht of nja onaardig op z’n minst. De magische 5km in 30 min is wel zeker een ding voor elke beginnende hardloper. Jij bent vast ook zo begonnen en als je die mijlpaal hebt bereikt bouw je verder uit. Er zijn weinig mensen die van absoluut nul naar 5km in 30 min gaan de eerste keer en als het gebeurt dan kan je je afvragen hoe duurzaam het is.

Als ex-ervaren loper en beginnende fietser denk ik dat 50km in 2 uur een mooi equivalent is.
Wellicht wat kort door de bocht en wellicht niet persé heel duurzaam, maar een beetje gezond en met wat inzet, ben ik toch echt van mening dat dat eenmalig gewoon te doen is. En anders zeker na een C25K schema. Dat is naar mijn idee toch minimaal de basis waarmee hardlopen, hardlopen is.

Mijn opbouw was misschien niet zo duurzaam en zou ik met de kennis die ik nu heb niet zo snel aanraden (maar ben er wel blessurevrij doorheen gekomen), maar heb even terug gekeken en mijn eerste hardloopactiviteit was 5,5 kilometer in minder dan een half uur. En vandaar uit ging het redelijk rap sneller en verder. Maar ik had geen idee wat ik deed en achteraf kon ik het gelukkig goed verteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:11
lateef schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:32:
[...]

Wellicht wat kort door de bocht en wellicht niet persé heel duurzaam, maar een beetje gezond en met wat inzet, ben ik toch echt van mening dat dat eenmalig gewoon te doen is. En anders zeker na een C25K schema. Dat is naar mijn idee toch minimaal de basis waarmee hardlopen, hardlopen is.

Mijn opbouw was misschien niet zo duurzaam en zou ik met de kennis die ik nu heb niet zo snel aanraden (maar ben er wel blessurevrij doorheen gekomen), maar heb even terug gekeken en mijn eerste hardloopactiviteit was 5,5 kilometer in minder dan een half uur. En vandaar uit ging het redelijk rap sneller en verder. Maar ik had geen idee wat ik deed en achteraf kon ik het gelukkig goed verteren.
Jezelf als maatstaf nemen is niet heel zinnig. Ik heb ooit zo'n schema doorlopen om 5km te kunnen hardlopen. Drama. Uiteindelijk wel gelukt om 5km onder de 30 minuten te lopen, maar verder dan dat is het niet gekomen. 50km fietsen in minder dan 2 uur deed ik dan weer in no time. Zonder schema of wat ook.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
lateef schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:34:
[...]

5 kilometer onder de twintig minuten lopen lukt me wel, maar 40 kilometer in een uur fietsen solo zeker niet zo :D een korter soloritje (zeg 40~50 kilometer) gaat bij mij denk ik max naar 35~36 kilometer/uur. Maar duur bij fietsen op de weg is over het algemeen wel (flink) hoger dan bij hardlopen, dus misschien niet zo “strevenswaardig”.

100 kilometer solo onder de drie uur is wel een mooi, trainbaar, streven, misschien vergelijkbaar met 10 kilometer onder de 40 minuten lopen.
Jij vergeet voor t gemak even dat de helft van de bevolking alleen al overgewicht heeft, laat staan dat ze een sub 30 5km zouden kunnen lopen..

Denk zelf dat sub 20 5k en al helemaal een 40min 10k een stuk onhaalbaarder is dan solo 100km in 3u fietsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
lateef schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:32:
[...]

N=1.

Veel niet sportieve mensen die gaan hardlopen kunnen vaak eerst maar 5-6 minuten hardlopen. Als zij überhaupt 5km haken is dat al een overwinning en aks ze het in 30 minuten doen is dat ook nog in een net tempo, waardoor ze trots zijn en het gevoel hebben echt iets bereikt te hebben.

Er is niet echt een wielren-equivalent met hetzelfde gevoel imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Gisteren heerlijk rondje Limburg, Eyeerbosweg Strava segment aangescherpt naar 4:00.

Ben wel benieuwd wat jullie tijden op de Eyserbosweg zijn 😄.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 14:13
Bij mijn vrienden is het “30 gemiddeld” wel een beetje de heilige graal. Uiteraard zegt dat niets, want parcours, verkeer, wind, hoogtemeters, afstand, temperatuur, solo of groep, alles heeft invloed.

Ik vind het zelf niet goed vergelijkbaar. Ik ben zelf wat te zwaar. Vorig jaar een 5K gedaan met 6:31 / km. Veel verder kom ik niet. In diezelfde periode wel solo 87K gefietst met 31 gemiddeld en dezelfde hartslag.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:23
Interessant onderwerp want dat is iets wat ik bij het fietsen wel mis die magische tijden.

Wat zou dan bij het fietsen het equivalent zijn voor een < 3 uur op de marathon?
Arjen Robben vergeleek het al met een champions league finale goal.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik denk dat sub 25min 5k meer in lijn ligt met de 30km in 1uur. Ik ben een amateurfietser die niet gestructureerd traint en vind 30km/u gemiddeld best intensief fietsen, dat lukt me niet met een Z2 rondje.
Begin dit jaar begonnen met hardlopen, ookal heb ik de basisconditie, is het niet vanzelfsprekend dat je sub 30 min loopt. M'n tweede hardloop rondje deed ik in 31:30 met hartslag tegen de treshhold aan. Inmiddels is mijn lichaam wat meer gewend aan het lopen en zit ik op 25:24. Ik denk dat ik met wat meer trainingen en gewenning wel onder de 25 min kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:51:
Interessant onderwerp want dat is iets wat ik bij het fietsen wel mis die magische tijden.

Wat zou dan bij het fietsen het equivalent zijn voor een < 3 uur op de marathon?
Wellicht een FTP hebben van 4watt/kg? (/ 4.5w/kg?). Ik denk dat dat qua aerobe conditie wel enigszins in de buurt komt van sub 3 op de marathon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 17:20
Eh 100km in 3 uur is 33 gemiddeld, dus kruissnelheid tegen de 40 per uur. FTP moet dan meer dan 300 Watt zijn gok ik zo wil je dat 3 uur constant trappen zonder pauzes... Lijkt me meer iets voor de zeer serieuze amateur / semi-prof?

Tenzij je inderdaad windstil weer hebt, volledig vlak rijdt, op een afgesloten wielerbaan (binnen) of je autopauze op 30 zet zoals al gesuggereerd...

En dat is ook meteen het punt; gemiddelde snelheid zegt niks op de fiets. Waar het bij hardlopen nog enigzins vergelijkbaar is, zijn er op de fiets gewoon teveel verstorende variabelen. Beste is gewoon FTP meten en daarover opscheppen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 30-04-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
Leuke vraag!

Alpe du Zwift in 1u is voor de zwifters wel een heilige graal. Al is dat wel stuk moeilijker dan 5km in 30 min.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-10 19:34
Tja, het hangt er allemaal vanaf waar je vandaan komt. Iemand uit de vriendenkring met 0 sportieve ervaring liep een 5k wedstrijd voor de lol mee en deed er 25 minuten over. Ik zelf met mijn 115KG had als eerste doel om uberhaupt eens 5KM aan 1 stuk te kunnen hardlopen. Vervolgens 5km in 30 minuten. Daarna een 10KM in een uur etc.
Toen ik vervolgens ging fietstsen was eerste mijlpijl toch wel 30km in 1 uur. Vervolgens een 100km zonder stoppen en nu... Tja nu Marmotte onder de 7 uur :D Het is allemaal relatief :)

Maw; voor iedereen zal de heilige graal ergens anders liggen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
Natuurlijk is mijn voorbeeld n=1 en ik zou zeker niet zeggen dat het persé duurzaam is, maar ik begon ook met hardlopen met een BMI van bijna 30, na jaren niet meer structureel gesport te hebben. En 5km in een half uur kan een persoonlijke mijlpaal zijn, maar wel één die voor iedereen tot een bepaalde leeftijd, enigszins gezond en met een beetje toewijding, haalbaar zou moeten zijn.

Maar zou het zeker niet onder de “magische” grenzen willen stellen.
Tinusvolkel schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:51:

Ik denk inderdaad dat dat bij fietsen wel anders is. Bij het hardlopen zijn wel een aantal van die “magische” tijden;
5km in 20 minuten
10km in 40 minuten
15km in een uur
10mijl in een uur
Halve marathon in anderhalf uur
En inderdaad de marathon onder de drie uur

Grenzen die zeker niet voor iedere hardloper haalbaar zijn, maar wel grenzen die voor een toegewijde, serieuze recreant binnen de mogelijkheden kunnen liggen (want ook weer grenzen die bijvoorbeeld ver van de nationale top liggen). En waarbij die laatste grens de meeste toewijding en inspanning vereist, mocht je toch met wielrennen willen vergelijken, denk ik dat dat bijvoorbeeld in dezelfde categorie valt als goud bij de Marmotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
mhr-zip schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:41:
[...]

Voor jou wel, anders kom je niet in de buurt van dat gemiddelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:23
lateef schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:29:
Ik denk inderdaad dat dat bij fietsen wel anders is. Bij het hardlopen zijn wel een aantal van die “magische” tijden;
5km in 20 minuten
10km in 40 minuten
15km in een uur
10mijl in een uur
Halve marathon in anderhalf uur
En inderdaad de marathon onder de drie uur

Grenzen die zeker niet voor iedere hardloper haalbaar zijn, maar wel grenzen die voor een toegewijde, serieuze recreant binnen de mogelijkheden kunnen liggen (want ook weer grenzen die bijvoorbeeld ver van de nationale top liggen). En waarbij die laatste grens de meeste toewijding en inspanning vereist, mocht je toch met wielrennen willen vergelijken, denk ik dat dat bijvoorbeeld in dezelfde categorie valt als goud bij de Marmotte.
Heb deze doelen iig al in de pocket :)
Hoop als ik de motivatie weer terug kan vinden voor een < 1000 seconden voor een 5km en < 10000 voor een marathon te gaan naar een tip van @elastiek

Maar ben ooit wel benieuwd wat ik zou kunnen op de fiets als ik daar met dezelfde toewijding voor zou trainen als voor een marathon.

Achja eerst die hardloop doelen maar is zien te bereiken en tussen de hardlooptrainingen lekker wat fietsen voor het duurvermogen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tinusvolkel schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:41:
[...]

Heb deze doelen iig al in de pocket :)
Hoop als ik de motivatie weer terug kan vinden voor een < 1000 seconden voor een 5km en < 10000 voor een marathon te gaan naar een tip van @elastiek

Maar ben ooit wel benieuwd wat ik zou kunnen op de fiets als ik daar met dezelfde toewijding voor zou trainen als voor een marathon.

Achja eerst die hardloop doelen maar is zien te bereiken en tussen de hardlooptrainingen lekker wat fietsen voor het duurvermogen.
Ik ben wel overtuigd dat als je de aerobe motor (en de tijd/kennis/motivatie hoe te trainen) hebt om een 3 uur marathon te lopen, dan kan goud op de Marmotte ook.
Genetisch heb je al een streepje voor

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Laat maar

[ Voor 93% gewijzigd door Nutterd op 30-04-2023 21:12 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Ramon 73 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:11:
[...]

Voor jou wel, anders kom je niet in de buurt van dat gemiddelde.
Ramon 73 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

O+

Voor mijzelf heb ik niet eens de illusie dat ik 30 km/u gemiddeld ga halen, daar hoef ik dus ook geen trucjes voor uit te halen *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
mhr-zip schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:31:
[...]

Ramon 73 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

O+

Voor mijzelf heb ik niet eens de illusie dat ik 30 km/u gemiddeld ga halen, daar hoef ik dus ook geen trucjes voor uit te halen *O*
Het zit je blijkbaar dusdanig dwars dat je het nodig vindt om een post van 2 jaar oud boven te halen. Komt beetje sneu over, maar dat is slechts mijn opvatting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
30+ in de algemene zin voor een ritje. Dus wel van deur tot deur.
Maar voor mij wel hard werken, want ik mag over 3 jaar al op zoek naar de mosterd, dus ben daar niet heel erg mee bezig. Ik rij altijd solo en als lichtgewicht heb ik best moeite met wind, dus dan hoeft het van mij ook niet zo hard.
Maar daarom is een magisch dingetje ook wel een 100+km ritje. Zal ook wel voor meer fietsers gelden.

Mijn persoonlijke doel is om mijn vader te evenaren qua afstand; dus 450km in 1 rit. (Deed ooit Parijs-Dorst in 1984 en daar teert ie al die tijd al op)

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 30-04-2023 23:49 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Requiem19 schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:59:
Gisteren heerlijk rondje Limburg, Eyeerbosweg Strava segment aangescherpt naar 4:00.

Gewoon alle tweakers volgen op strava, dan heb je zo een lijstje :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 21:43
Morrar schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:27:
Eh 100km in 3 uur is 33 gemiddeld, dus kruissnelheid tegen de 40 per uur. FTP moet dan meer dan 300 Watt zijn gok ik zo wil je dat 3 uur constant trappen zonder pauzes... Lijkt me meer iets voor de zeer serieuze amateur / semi-prof?

Tenzij je inderdaad windstil weer hebt, volledig vlak rijdt, op een afgesloten wielerbaan (binnen) of je autopauze op 30 zet zoals al gesuggereerd...

En dat is ook meteen het punt; gemiddelde snelheid zegt niks op de fiets. Waar het bij hardlopen nog enigzins vergelijkbaar is, zijn er op de fiets gewoon teveel verstorende variabelen. Beste is gewoon FTP meten en daarover opscheppen :+
Dat lukt met 250W zonder trucjes, dus zeker geen 300W nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
CedricD schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:11:
[...]

Dat lukt met 250W zonder trucjes, dus zeker geen 300W nodig ;)
Gisteren een beetje getest op een ritje van ~50 km. Gemiddelde was 32.2 per uur en gemiddeld vermogen was 200 Watt (211 NP). Heen wind mee langs de kust en terug door de luwte van de bebouwde kom. Was gemiddeld druk op de fietspaden, paar keer moeten stoppen. Autopauze standaard bij Wahoo is 5 seconden nadat je helemaal stilstaat.

Denk dus dat jouw 250 Watt inderdaad heel aardig klopt. Maar om dat 3 uur te trappen moet je FTP wel wat hoger liggen lijkt me.

Heb m'n FTP al tijdje niet gemeten, maar lag meestal rond de 240 Watt. Gisteren was ik wel redelijk afgemat na 50 km al... Maar ik rijd ook zeker niet m'n beste voorjaar :P

[ Voor 12% gewijzigd door Morrar op 01-05-2023 07:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-10 19:34
Morrar schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:24:
[...]

Gisteren een beetje getest op een ritje van ~50 km. Gemiddelde was 32.2 per uur en gemiddeld vermogen was 200 Watt (211 NP). Heen wind mee langs de kust en terug door de luwte van de bebouwde kom. Was gemiddeld druk op de fietspaden, paar keer moeten stoppen. Autopauze standaard bij Wahoo is 5 seconden nadat je helemaal stilstaat.

Denk dus dat jouw 250 Watt inderdaad heel aardig klopt. Maar om dat 3 uur te trappen moet je FTP wel wat hoger liggen lijkt me.
Ja en dat is gelijk het lastige aan snelheid. Je hebt dus nu wind mee gehad op een open stuk (waar het effect dus sterker is) en wind tegen heb je er minder last van gehad.

Als je een rondje 100 in 3 wilt doen, dan is route planning wel van belang :D

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Huh? Sinds wanneer is gemiddelde snelheid weer interessant?

Als dat een comeback maakt dan fiets ik weer uitsluitend met wind in de rug, in een groep en bergaf.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
SirLenncelot schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:31:

Als dat een comeback maakt dan fiets ik weer uitsluitend met wind in de rug, in een groep en bergaf.
@Michaelg Inderdaad ;)

En snelheid is niet interessant zoals ik boven ook zei. Maar zie de vraag / discussie hierboven over de vergelijking met hardlopen waar dat wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 07:53
Een goede vraag, maar zal denk ik voor een ieder verschillend zijn. Hieronder staat idd een leuk antwoord. Zelf haal ik tegenwoordig ook ongeveer 5km in 30 minuten, maar dat is meer omdat ik minder loop, wat zwaarder ben dan een jaar of 8, 9 geleden toen ik aan mijn 'top' zat, en minder interesse heb in hardlopen. PR op de 10km is 47'07. Hoopte ooit onder de 45 minuten te komen, maar is me nooit gelukt.
Ik fiets nu meer dan toen (eigenlijk nauwelijks destijds) en als ik een rondrit voltooi in 30km/u of meer is dat mooi meegenomen. In de stad sowieso ondoenlijk, maar woon gelukkig dusdanig dat ik binnen pakweg 2 minuten de stad uit kan zijn. Maar voor de korte(re) rondjes is dat tegenwoordig wel een beetje de magische grens. Niet dat ie heilig is, maar als ik zie dat ik hem kan halen, dan ga ik er voor.

Ik lees ook 100km binnen 3 uur. Dat is een mooie uitdaging, maar zal dat zelf alleen halen met wind in de rug. Zo ook vorige week een punt A naar punt B-rit met bijna alleen rugwind. Toen klokte ik 100km in 3:11nogwat. Was wel een verbetering van 5 minuten. Met een windkracht 6 is dat nog eens een leuke uitdaging om te doen die 100 in 3 uur.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Die gemiddelde snelheid is echt van veel te veel variabelen afhankelijk en daarom voor mij totaal oninteressant.

Alleen al het verschil of je het solo doet, met 2 of met een groep is mega verschil. Je gemiddelde snelheid zegt niets over je prestatie an sich.

Daarom vergelijk ik mezelf veel liever op klimmetjes. Climbs don’t lie :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 11:37

Net ff gecheckt 3:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Poeh, dat is snel! Profs zitten rond de 2:40.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 14:13
Ik kijk altijd naar de afdaling :P zwaartekracht kun je beter mee hebben als je wat zwaarder bent. Maar op het vlakke en een dag met niet te veel wind is 30 gemiddeld prima te doen in Twente. Vorige week zaterdag nog bij m'n pa op de koffie geweest, stond redelijk wat wind, Holterberg over, stuk Nijverdal door en stuk door de bebouwde kom van Almelo en alsnog 30,2 gemiddeld. Maar met pasen in friesland was dat een onmogelijk doel met windkracht 4 daar op die open vlaktes.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-10 14:23
Snelheid is leuk, maar ik maak me daar niet zo druk om..

Met de wielergroep rij ik gemiddeld 32km/u (kruis snelheid 34-35km/u) op een rondje van gemiddeld 2 uur. 90% van de tijd fiets ik dan in de slipstream van een ander.. Gemiddeld wattage is 180-190W

Fiets ik in mijn eentje een rondje van 2 uur, dan ligt het gemiddelde rond de 29-30 (ligt aan de wind) met hetzelfde wattage van 180-190.. Met een goede dag soms wat hoger dan zit ik op de 200-210W.

Maarja afvallen icm sterker worden op de fiets en veel energie "over" hebben is lastig..

Prio voor mij dit (voor)jaar is om mijn FTP omhoog te krijgen en daarmee gaat de snelheid vanzelf ook omhoog. Gewoon wat meer kopwerk doen en solo ritjes tegen de wind in :)

Maarja, eerst nog 5kg eraf voordat we wat meer gaan trainen op kracht.
Dan weeg ik 72,5 en heb ik ongeveer een FTP van 3.2 W/Kg

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking

Welk segment. Als ik zoek op Eyserbosweg kom ik een miljoenmiljard segmenten tegen in Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
wisselwerking schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Welk segment. Als ik zoek op Eyserbosweg kom ik een miljoenmiljard segmenten tegen in Strava
Ik kijk altijd naar deze voor mezelf, die is van het begin tot het uitlopertje.

https://www.strava.com/segments/1074096?hl=nl-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
Requiem19 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:30:
[...]

Ik kijk altijd naar deze voor mezelf, die is van het begin tot het uitlopertje.

https://www.strava.com/segments/1074096?hl=nl-NL
Ik had in 2015 4:18. Maar toen fietste ik nog niet zoveel. Dus dat zou veel beter moeten kunnen als ik het nu weer zou doen. Maar weer eens een keer naar Limburg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pelle
  • Nu online

Pelle

🚴‍♂️

Dit jaar het fietsen weer serieus opgepakt, na een paar jaar aanmodderen met rugproblemen maar ook het missen van een doel om voor te trainen.

Benchmark op 14 januari: 83kg, BMI 28, FTP 184W = 2,2 W/Kg
Huidige stand van zaken: 73kg, BMI 25, FTP 255W = 3,5 W/Kg

Over anderhalve maand ben ik 5 dagen in de Dolomieten en het doel is daar wel alle bekende cols daar in de buurt aan tikken. Pordoi, Campalongo, Sella, Falzarego, Fedaia, Giau enz.

FTP ging vrij snel omhoog dit jaar, maar dat heb ik vooral te danken aan relatief korte intensieve ritten op de fietstrainer. Aan de basis heb ik in de winter (en het matige voorjaar) niet echt gewerkt. Gisteren weer eens een 100km-ritje gedaan (in Z2) en ik merk dat ik daar nog aardig vermoeid van ben. Dus daar ligt mijn focus voor de komende weken: in de spaarzame tijd die ik nog heb toch zoveel duurritten van 3 uur en langer maken en dan hopen dat ik in juni een beetje puf heb om daar in Italië naar boven te rijden :P

Doelen die ik in het verleden had waren o.a.:
- Solo rondje 70km in 2 uur ✅
- Solo rondje 100km in 3 uur ✅
- Mont Ventoux (Bedoin) in 1:45 ✅
- Mont Ventoux 3x op 1 dag ✅
- Rotterdam - Groningen ✅ ✅
- Stelvio vanuit Prato zonder te stoppen ✅

Op het genoemde stuk Eyserbosweg heb ik een tijd van 3:28 staan. Een mooie 5e plek in de GoT Strava club ranglijst :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Dit is wel een iets betere show off dan ik fiets 30 gemiddeld maar stop wel de garmin als ik onder de 25 kom :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
3:17 op dat segment

Gemiddelde snelheid is ook erg afhankelijk waar je fietst, toen ik gisteren langs Amsterdam (door Noord) ging dook mijn snelheid 0,3km/u gemiddeld omlaag.
En dat was op 280km waar ik uitkwam op 32,8 gemiddeld.
Bij kortere ritten duikt je gemiddelde nog rapper naar beneden.

259W np trouwens. (eerste 100km zat ik op 280w)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
SirLenncelot schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:31:

Daarom solo, en deur tot deur (een rondje dus).

Maar ging meer om het idee: Je komt thuis, bekijkt je stats, en wat laat je aan je vrouw/vrienden zien :P
Mijn vrouw fietst ook dus we pochen ook wel eens met onze wattages, maar dat is dan toch weer minder vergelijkbaar.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
DDX schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:41:
3:17 op dat segment

Gemiddelde snelheid is ook erg afhankelijk waar je fietst, toen ik gisteren langs Amsterdam (door Noord) ging dook mijn snelheid 0,3km/u gemiddeld omlaag.
En dat was op 280km waar ik uitkwam op 32,8 gemiddeld.
Bij kortere ritten duikt je gemiddelde nog rapper naar beneden.

259W np trouwens. (eerste 100km zat ik op 280w)
Bizarre vermogens voor zo'n lange tijd. Wat is je FTP en gewicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Het is wel altijd een standaard vraag als iemand hoort dat je fietst, hoe hard fiets je dan gemiddeld ?

@Buitenspel 5w/kg (bij 68kg) maar doe niet echt aan ftp testen, dit was van vorig jaar lange klim met warmup van 60km om erheen te fietsen.
intervals.icu schat hem nu op 334w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
DDX schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:05:
Het is wel altijd een standaard vraag als iemand hoort dat je fietst, hoe hard fiets je dan gemiddeld ?

@Buitenspel 5w/kg (bij 68kg) maar doe niet echt aan ftp testen, dit was van vorig jaar lange klim met warmup van 60km om erheen te fietsen.
intervals.icu schat hem nu op 334w.
Knap hoor. Ben je eens gaan volgen op strava. Maar wat een afstand al afgelegd dit jaar!
Pagina: 1 ... 471 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).