Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 470 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 16:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Even een gedachtespinsel:
Stel, je doet het niet met dure wax en veel onderhoud en moeilijk, maar je neemt gewoon een nieuwe ketting elke 2-3k? Kost je 3 tientjes. Als ik een uur bezig ben met het onderhouden van een oude ketting ben ik eigenlijk al duurder uit.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:14
Gerelateerd aan deze discussie; Ik heb rijd sinds een maand of 6 een 12 speed Ultegra DI2 setup. Daarvoor reed ik 10 speed Ultegra. Mijn oude 10sp maakte een heerlijk zoemend geluid, maar ik krijg de 12sp tot nu toe niet net zo stil. Deze blijft, ongeacht hoeveel Boeshield ik er ook op doe, een harder meer mechanisch geluid maken. Is dat iets wat andere 12sp Shimano-rijders ook ervaren?

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
Bezulba schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:38:
Als ik een uur bezig ben met het onderhouden van een oude ketting ben ik eigenlijk al duurder uit.
Als jij in je vrije tijd voor elk uurtje een factuur naar jezelf stuurt wel. Maar dan zal ik ook maar stoppen met slapen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Stel, je doet het niet met dure wax en veel onderhoud en moeilijk, maar je neemt gewoon een nieuwe ketting elke 2-3k? Kost je 3 tientjes. Als ik een uur bezig ben met het onderhouden van een oude ketting ben ik eigenlijk al duurder uit.
Jij gaat er dan vanuit dat iedereen met goedkope 105 kettingen rijdt. Het is ook maar net wat je leuk vind, ik heb hier thuis denk ik wel 8 kettingen liggen ofzo met verschillende doelen, indoor, mtb, wedstrijden, trainen. Vind het wel leuk om hiermee bezig te zijn en beetje te kloten. Daarom ook hot wax. Ieder zijn ding.
wackmaniac schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:47:
Gerelateerd aan deze discussie; Ik heb rijd sinds een maand of 6 een 12 speed Ultegra DI2 setup. Daarvoor reed ik 10 speed Ultegra. Mijn oude 10sp maakte een heerlijk zoemend geluid, maar ik krijg de 12sp tot nu toe niet net zo stil. Deze blijft, ongeacht hoeveel Boeshield ik er ook op doe, een harder meer mechanisch geluid maken. Is dat iets wat andere 12sp Shimano-rijders ook ervaren?
Wellicht staat die net niet helemaal lekker afgesteld en moet je even de achter derrie indexen. Maar goed, dat blijft koffie dik kijken zonder voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

rolandos582 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:56:
[...]

Jij gaat er dan vanuit dat iedereen met goedkope 105 kettingen rijdt. Het is ook maar net wat je leuk vind, ik heb hier thuis denk ik wel 8 kettingen liggen ofzo met verschillende doelen, indoor, mtb, wedstrijden, trainen. Vind het wel leuk om hiermee bezig te zijn en beetje te kloten. Daarom ook hot wax. Ieder zijn ding.

[...]

Wellicht staat die net niet helemaal lekker afgesteld en moet je even de achter derrie indexen. Maar goed, dat blijft koffie dik kijken zonder voorbeelden.
Fair enough. Ik merk dat ik daar gewoon ouder in ben geworden, met m'n 3d printer hetzelfde, uren kloten was vroeger leuk, nu moet het gewoon werken en geen gezeik.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:56
Ik dacht juist gisteren het tegenovergestelde! Voorheen ultegra 11sp en nu ook de 12sp. Deze hoor ik gewoon helemaal niet. Ik gebruik de speed potion wax van dynamic. Toch gemiddeld 250-300km zonder bij te smeren. Doek erlangs en nieuw druppelen d.m.v. trappers achteruit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac

[...]

Dat zou kunnen, maar dan zou ik verwachten dat ik ook iets zou merken aan het schakelen, en dat is niet het geval. Hij schakelt als de bliksem.

Dit is ook al sinds aankoop, volgens de fietsenmaker is de 12sp luider/mechanischer. Misschien toch maar een keer naar mijn vaste LBS brengen om er eens naar te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:09

Kluus

Gang is alles

tinusterror schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:59:
[...]

Ik dacht juist gisteren het tegenovergestelde! Voorheen ultegra 11sp en nu ook de 12sp. Deze hoor ik gewoon helemaal niet. Ik gebruik de speed potion wax van dynamic. Toch gemiddeld 250-300km zonder bij te smeren. Doek erlangs en nieuw druppelen d.m.v. trappers achteruit draaien.
Hier ook, ik zou even naar de afstelling kijken zoals @rolandos582 al aangeeft @wackmaniac.
https://bettershifting.co...leur-shifting-and-limits/

En anders tijdens het fietsen finetunen. Dit kan nog steeds als je een van je shifter knoppen instelt als function knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
Hier hoor je de ultegra niet. Maar ik gebruik altijd teflonspray.
Rondje draaien, spray er op, doekje er langs en gaan.
Af en toe een rondje schoonmaken met de hogedruk, ontvetter, droogblazen met de compressor en spray er op.
Maar de eerdergenoemde 8000 km haal ik niet, eerder 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Mwah voor 35 euro vind je ook een (12 speed) Ultegra ketting, ok, dat is wel vijf euro duurder...
Verder heb je gelijk hoor, gewoon lekker frotten als je dat leuk vind. :)

Mijn input dan maar, ik gebruik all weather lube van cyclon en dat haal ik regelmatig door een doek met een beetje lampenolie. Hiermee blijven de kettingen toch ook redelijk schoon en ik haal er ook 4k mee ongeveer (op de weg), tot de kettingmeter er op 0.5 in valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:55
Ik gebruik ook al jaren de lube van Cyclon en kan daar meestal zo'n 500-600 km mee rijden. Afhankelijk van de staat van de ketting wordt hij dan snel met een doek afgedaan en opnieuw gesmeerd of hij wordt grondig gereinigd met een kettingreiniger om daarna weer ingesmeerd te worden. Zal zo'n 5000 km per ketting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:35

Vliegvlug

Flight Simple

Cloclo100 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:43:
[...]

Ik denk dat je het wat aan het overdenken bent 😀. Gewoon op elke schakel, best een hele nacht laten inwerken en dan nog eens overtollige wax met een doek wegnemen. De lube verspreid zich vanzelf als je fietst en schakelt.
Dat overdenken heb ik wel een beetje een handje van ja dus je hebt gelijk! :D
Juist omdat die wax na het verdampen van het water niet meer vloeibaar is ben ik bang dat het zich na het aanbrengen en drogen niet meer verder tussen pin en roller verspreidt maar waarschijnlijk is dat ook weer overdenken en wordt het door de bewegingen wel er tussen geperst op een of andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Uhm, sjah kan natuurlijk. Maar het is niet alleen de ketting. Het onderhoud doe je ook voor de cassette en uiteindelijk de kettingbladen voor. Zeker bij de wat duurdere groepen telt het totaal wat sneller op. Of je er wat aan verdient hangt vooral af wat je anders met je tijd gedaan had of wat die extra tijd je waard is.

Los van rendement: een schone fiets fietst beter :*)

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:59
Het gaat natuurlijk ook om duurzaamheid en wie gaat de nieuwe ketting monteren? Persoonlijk vind ik op de juiste lengte maken een vervelend klusje en tijd voor tijd kan ik in plaats daarvan toch een aantal keer mijn ketting schoonmaken.

Ik sta ook niet graag in de winter bij thuiskomst rillend de fiets buiten af te spuiten. Maar zo affentoe, op een doordeweekse avond in een verwarmde garage met wielerpodcastje op de achtergrond, aan de fiets rommelen vind ik prima tijdsbesteding. Los daarvan, wat de meeste zeggen, met doekje oude squirt er af, nieuwe er op, is een werkje van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:21
Doekje (en soms sopje) over ketting en nieuw laagje squirt.
Maar ik ga echt never ontvetten/ketting eraf halen om schoon te maken.

En kwa slijtage tja tussen de 1500km en 12.000km, afhankelijk van omstandigheden.
En gewoon op tijd je ketting vervangen, dan gaat je cassette wel 3 a 4 kettingen mee.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-10 22:41
NVT

[ Voor 100% gewijzigd door ElGreco op 20-04-2023 13:31 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:21:
[...]

10-/11-/12speed? Dat maakt ook allemaal uit hoe lang een ketting mag rekken voordat deze als "klaar" bestempeld wordt.
Ik ben altijd uitgegaan van 0.5 ook bij 11 speed, misschien is dat snel, geen idee. Daarvoor had ik ooit 9 speed maar toen meette ik nog niets. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Kluus op 20-04-2023 13:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:02
Elk voorjaar een nieuwe ketting, na drie kettingen een nieuwe casette fiets.

Nieuwe ketting: 500/600km rijden, daarna gewoon tijdens het schoonmaken (doorgaans om de 500/600km of na héél smerig weer) even met een biologisch afbreekbare kettingontvetter inspuiten en met een goede borstel schoonmaken. Dan nieuw laagje Dynamic Slick Wax over de rollertjes en na een uurtje goed afnemen met een droge doek en de volgende dag een beetje bijsmeren.

Tussentijds: babydoekjes, conform de aloude Tweakers legacy

Nu dus aan de derde ketting, zit al te azen op een 'binnenkort beschikbare' Canyon. Irritant, dagelijks de website verversen. Maargoed, je wilt wat.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Stom op 20-04-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Kluus schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:30:
[...]

Ik ben altijd uitgegaan van 0.5 ook bij 11 speed, misschien is dat snel, geen idee. Daarvoor had ik ooit 9 speed maar toen meette ik nog niets. ;)
0.5 bij 11 speed is prima, die 0.75 is voor 10 speed en lager. Ik wil juist afscheid nemen van een aantal kettingen omdat ik er wel echt veel heb maar ze blijven er maar niet invallen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
Babydoekjes. d:)b Ook geniaal om wax vlekken van je laminaat af te krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 20-04-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• routier_lub
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 22:33
Vliegvlug schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:28:
Ik wil voor mijn nieuwe ketting overstappen op Squirt Chain lube: [Afbeelding]

Ter voorbereiding heb ik de nieuwe ketting 2x een nachtje in een badje met wasbenzine gehad om het fabrieksvet er af te krijgen, daarna goed schoongemaakt in een emmertje St. Marcs om het residu van de wasbenzine eraf te krijgen en vervolgens goed gespoeld met schoon water. Zou zeggen dat hij daarmee afdoende ontvet is. :)
Daarna de ketting goed laten drogen en op mijn fiets gelegd.

Maar hoe moet het aanbrengen van die squirt chain lube nu precies?

In het instructie filmpje van Squirt zelf, onderaan hun Chain Lube productpagina zie ik dat ze dat spul alleen in het midden van de ketting lijken aan te brengen, maar moet er ook geen wax als smeermiddel tussen de binnenste en buitenste schakels?
Dat is toch anders metaal op metaal wat langs elkaar heen schuurt?
Of is dat geen probleem en gaat het enkel om de smering tussen ketting en bladen?
Ik doe de ontvette nieuwe ketting altijd eerst even uurtje onderdompelen in squirt lube daarna uitlekken en met mijn vingers overtollige lube er af vegen dan monteren.

Smeren na het fietsen doe ik zoals het filmpje van squirt lube. Alleen na het smeren laat ik de ketting even tussen duim en wijsvinger lopen zodat de wax mooi verdeelt wordt. Met een doekje veeg je zo weer je handen schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:03

McMiGHtY

- burp -

Iemand al wel eens iets gehoord of meegedaan aan https://www.dragonride.co.uk/ ?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:52
Ik weet alleen dat de Brecon Beacons erg mooi zijn. Ziet er uit als een tof evenement.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 17:32
Reigeer schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:59:
Iemand hier ervaring met een Seka Exceed? Zit te zoeken naar een aero frame als projectje om weer eens een fiets op te bouwen. Qua prijs zeker niet te hoog en ook UCI en Iso certificeringen zijn aanwezig. En (heel persoonlijk) het is ook best een mooi frame😀.
Stoffa schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:23:
[...]

Mute zou inderdaad een gamechanger zijn. Ik vind het typisch Garmin dat die optie er niet is.

Iets anders trouwens:

Poosje geleden mijn Seka RDC frame binnengekregen.(https://weightweenies.sta...0bbdff2bf2e94e0f781f20d67)

Erg mooi frame dit. Nu nog sparen voor de groepset en wielen want ik ben blut af. :X
Toch even benieuwd: heeft een van jullie de exceed al gereden? Met 105 of Ultegra Di2? Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Ik overweeg m ook sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:48
Droplollie schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:31:
[...]

[...]

Toch even benieuwd: heeft een van jullie de exceed al gereden? Met 105 of Ultegra Di2? Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Ik overweeg m ook sterk!
Ik nog niet helaas. Nog altijd sparende. Ga hem denk ik pas dit najaar opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
crimby schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:19:
[...]

Dit zou best wel eens kunnen kloppen. Is dat ook iets wat ik zelf kan oplossen? Uiteraard eerst nog eens fietsen en kijken of ik de shifter wellicht anders gebruik dan die voor het achterblad, maar anders kapot of nog iets te doen?
Ik heb het nog eens gechecked maar ik zei het verkeerd om. Als je de grote hendel een beetje indrukt, dan kan je de kleine niet meer meenemen, die voelt dan soort van lam. Dat is dus omgekeerd wat jij ervaart, want dan kan je dus voor niet naar je kleine blad.
Ik kreeg het niet voor elkaar om bij opschakelen hetzelfde te krijgen. Zou het niet kunnen dat er iets stuk is? Wellicht gewoon even bij de fietsenmaker langs, als ie nog maar een jaar is dan is het nog garantie wellicht.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Blijft een bijzonder slag af en toe, wielrenners. Net een heerlijk ritje van 76km achter de rug op m’n Sensaatje. Wist ik veel dat de ronde van NH nu was en laat de startplek nou net 500m bij m’n huis vandaan zijn. Loeidruk natuurlijk.
Ik vertrok vanmorgen (deed daar dus niet aan mee, reed m’n eigen route), en reed voor een deel tegen hun route in. En bij terugkomst kwam ik weer vele groepen tegen.

Smalle wegen, in grote groepen rijden en gewoon 4m breed rijden of zo, weinig rekening houden met andere verkeersdeelnemers. Ik werd als tegemoetkomende wielrenner paar keer bijna de berm in gedrukt. Is ook wel een logisch gevolg hoor wanneer je in groepen rijdt (ik rij ook motor, met die hobby is het precies hetzelfde) maar toch. Heb een aantal keren gedacht van; dat kan netter jongens :+

En nog iemand die een tijdje bij mij in het wiel heeft gezeten, nog nooit eerder gehad. 8) Was wel leuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 22:12

Fisico

by Fabian

Giel schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:31:

Smalle wegen, in grote groepen rijden en gewoon 4m breed rijden of zo, weinig rekening houden met andere verkeersdeelnemers. Ik werd als tegemoetkomende wielrenner paar keer bijna de berm in gedrukt. Is ook wel een logisch gevolg hoor wanneer je in groepen rijdt (ik rij ook motor, met die hobby is het precies hetzelfde) maar toch. Heb een aantal keren gedacht van; dat kan netter jongens :+
Heel herkenbaar, ik kom nog weleens de meewindkoers en dergelijke tegen in de buurt van Utrecht en dan gaat het ook in de volle breedte over een dubbelfietspad en moet je als tegenligger maar zien te verdwijnen. In dat soort iedereen kan en gaat gezellig mee ritjes is het echt rommelig en dat verpest het soms wel voor de andere wielrenners.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Giel schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:31:
Blijft een bijzonder slag af en toe, wielrenners. Net een heerlijk ritje van 76km achter de rug op m’n Sensaatje. Wist ik veel dat de ronde van NH nu was en laat de startplek nou net 500m bij m’n huis vandaan zijn. Loeidruk natuurlijk.
Ik vertrok vanmorgen (deed daar dus niet aan mee, reed m’n eigen route), en reed voor een deel tegen hun route in. En bij terugkomst kwam ik weer vele groepen tegen.

En nog iemand die een tijdje bij mij in het wiel heeft gezeten, nog nooit eerder gehad. 8) Was wel leuk!
Ik stond afgelopen week met de AGR ook wel even te kijken dat de wegen voor het overgrote deel gewoon open waren. Misschien omdat ik gewend ben dat in Nijmegen met de 4D alles afgezet is (ook op de 50 lussen waar minder deelnemers lopen).
Iedereen waarschuwde elkaar wel hoor, maar met deze hoeveelheid rijders op het 150 parcours... En ik snapte het vaak van twee kanten niet hoor. Auto's die gewoon 60 blijven rijden op een smalle weg, en ook mederijders die op links blind een bocht induiken... 8)7

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Zie mijn onderschrift..... ;)

Al dat metaal zomaar afdanken.
Lang doen met je materiaal is ook klimaatdingetje vind ik.
Maar goed, ik ben dan ook zo iemand die banden plakt.

Besides of that; ergens zit ook gewoon een enorme design error in derrailleur aandrijvingen; Als je met een auto al binnen 10.000km/jaartje je versnellingsbak moet vernieuwen zouden we dat volslagen idioot vinden.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38
Mistraller schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:51:
[...]

Besides of that; ergens zit ook gewoon een enorme design error in derrailleur aandrijvingen; Als je met een auto al binnen 10.000km/jaartje je versnellingsbak moet vernieuwen zouden we dat volslagen idioot vinden.
Anders zou je met een cardanas-aandrijving rondrijden. Niet altijd het meest praktische en efficiënte ontwerp op een fiets. Meest duurzame /praktische aandrijving voor de fiets lijkt me een aandrijfriem met een naafversnelling.
Ondanks dat, zijn er nog steeds praktische redenen waarom een ketting met derailleur voor bepaalde toepassingen beter is.

YouTube: Belts Are Now BETTER Than Chains On Bicycles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:31
[...]

5-8% verlies in de aandrijving zouden we op een fiets dan weer volslagen idioot vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Gebanned schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:03:
[...]

5-8% verlies in de aandrijving zouden we op een fiets dan weer volslagen idioot vinden ;)
guapper schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:34:
[...]

Anders zou je met een cardanas-aandrijving rondrijden. Niet altijd het meest praktische en efficiënte ontwerp op een fiets. Meest duurzame /praktische aandrijving voor de fiets lijkt me een aandrijfriem met een naafversnelling.
Ondanks dat, zijn er nog steeds praktische redenen waarom een ketting met derailleur voor bepaalde toepassingen beter is.

YouTube: Belts Are Now BETTER Than Chains On Bicycles!
Klopt helemaal! Efficient is deze aandrijving zeker. Maar qua innoveren op duurzaamheid gebeurt al jaren heel weinig vanuit Shimano, SRAM etc. Ze hebben niet eens een recycling programma.
Want de ijzerboer is leuk maar dat is nog altijd downcycling. Leuk woord voor op een fietstopic, dat wel :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:31
Mistraller schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:20:

Klopt helemaal! Efficient is deze aandrijving zeker. Maar qua innoveren op duurzaamheid gebeurt al jaren heel weinig vanuit Shimano, SRAM etc. Ze hebben niet eens een recycling programma.
Want de ijzerboer is leuk maar dat is nog altijd downcycling. Leuk woord voor op een fietstopic, dat wel :P
Shimano innoveert al jaren op duurzaamheid. Het materiaalgebruik gaat iedere generatie weer naar beneden. (Al wordt de winst daarna weer teniet gedaan door extra kransjes, schijfremmen en elektronisch schakelen).

Zonder gekheid; voor duurzaamheid moet je gewoon naar een oude 9-speed groep; in mijn beleving gingen kransjes en kettingen daar aanzienlijk langer mee dan in de 11-speed tijd. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Nee hoor. Wij kunnen prima dingen ontwerpen die 20 miljoen km meegaan.
Je wilt echter ook zo licht mogelijk rijden en het liefst ook geen 10.000 euro voor je aandrijving betalen. Dat is geen design fout, dat is gewoon working as intended.

Het zit zo makkelijk in elkaar dat je geen enkele opleiding nodig hebt om hem te onderhouden/vervangen en de onderdelen zijn makkelijk te maken en kosten geen fluit.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Bezulba schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:30:
[...]

Nee hoor. Wij kunnen prima dingen ontwerpen die 20 miljoen km meegaan.
Je wilt echter ook zo licht mogelijk rijden en het liefst ook geen 10.000 euro voor je aandrijving betalen. Dat is geen design fout, dat is gewoon working as intended.

Het zit zo makkelijk in elkaar dat je geen enkele opleiding nodig hebt om hem te onderhouden/vervangen en de onderdelen zijn makkelijk te maken en kosten geen fluit.
Punt van @Mistraller is dat je 2 opties hebt:

- Goed onderhouden zodat je ketting lang(er) mee gaat. Goed voor het klimaat, want scheelt weer een onnodige kettingproductie en onnodige afvalverwerking van extra kettingen.
- snel vervangen, easy way out. Zo de voor het klimaat, want vervanging was niet zo snel nodig geweest met wat TLC.

Dat lijkt me een prima overweging. Het gaat dus niet om ‘makkelijk vervangen/kost geen fluit’, het gaat om een maatschappelijke overweging.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:17
Na de AGR van vorig weekend heb ik dit weekend de LBL uitgefietst. Dat was vergeleken met de AGR wel echt een hel zeg. Heel vaak aan afstappen gedacht. Eerste helft van de dag redelijk weer, maar later twee echte buien en veel miezer gehad. Op het laatst nog een zonnetje en regenboog.
Helaas niet gelukt om voor de sluitingstijd van de finish binnen te zijn en dus wordt de medaille per post nagestuurd. Wel nog een T-shirt gekregen. We zouden sowieso (iets) te laat zijn geweest, maar 6km voor de finish kreeg m'n fietsmaatje een klapband en dus werd het veel te laat. 12:30 uur fietstijd, 15:20 uur totaal.

Heel anders gereden dan bij de AGR. Toen 10.5 uur gefietst aan 175 W gemiddeld, bij de LBL 12.5 uur "slechts" 153 W. Bij de AGR vermogen veel meer verdeeld over alle zones, bij LBL eigenlijk alleen maar Z1 en Z2 (en een beetje Z3) gefietst. Ik vraag me af of ik niet misschien stiekem een beginnend verkoudheidje had; het ademen bij inspanningen op de grens van Z2-Z3 voelde soms "raar" en vandaag veel zitten niezen... Of misschien toch niet voldoende hersteld van de AGR.

In het begin me afgevraagd waarom alle "côtes" met naam op het eind zaten, de eerste helft waren er toch ook genoeg klimmetjes? Maar op het eind was het me wel duidelijk waarom sommige dingen "côte" mogen zijn en andere gewoon naamloze beklimmingen. Veel schrik gehad voor de Stockeu, maar daar kwam ik eigenlijk vrij probleemloos boven (zij het op een overdreven rustig tempo). Vooral de Rosier vond ik vervelend; vooraf op climbfinder leek het vrij simpel, gewoon 6% gelijkmatig omhoog. Die ging maar eindeloos door terwijl ik er al lang klaar mee was. Door die haag van campers op de Redoute was gaaf.

Die klapband van m'n maatje was de tweede in drie weken tijd, beide keren in een afdaling bij het remmen. Harde knal. De eerste keer was z'n buitenband ook gescheurd en puilde bij vervangen de binnenband uit, deze keer de binnenband kunnen vervangen maar 1 km na de finish klapte de band weer, bleek er toch een scheurtje in de buitenband te zitten. Geprobeerd te fixen met ductape maar ook de derde binnenband klapte. Gevolg: om 21:00 uur in het pikkedonker de laatste afdaling naar de B&B met een platte band gedaan.
Weet iemand wat dat kan zijn? Is het gewoon hele domme pech, of kan er iets mis zijn met de velg? Hebben 'm geinspecteerd maar konden niets geks vinden, ook het velglint zag er normaal uit. Heb 'm nu een ander wiel geleend zodat hij in ieder geval naar huis kon fietsen.

Om het drieluik dit jaar compleet te maken moet ik me ook maar inschrijven voor de Flèche Wallonne toertocht, denk ik. Die is gelukkig pas op 20 mei, dus even rust ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tom-Z op 23-04-2023 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-10 05:29
Tom-Z schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:57:
Na de AGR van vorig weekend heb ik dit weekend de LBL uitgefietst. Dat was vergeleken met de AGR wel echt een hel zeg. Heel vaak aan afstappen gedacht. Eerste helft van de dag redelijk weer, maar later twee echte buien en veel miezer gehad. Op het laatst nog een zonnetje en regenboog.
Helaas niet gelukt om voor de sluitingstijd van de finish binnen te zijn en dus wordt de medaille per post nagestuurd. Wel nog een T-shirt gekregen. We zouden sowieso (iets) te laat zijn geweest, maar 6km voor de finish kreeg m'n fietsmaatje een klapband en dus werd het veel te laat. 12:30 uur fietstijd, 15:20 uur totaal.

Heel anders gereden dan bij de AGR. Toen 10.5 uur gefietst aan 175 W gemiddeld, bij de LBL 12.5 uur "slechts" 153 W. Bij de AGR vermogen veel meer verdeeld over alle zones, bij LBL eigenlijk alleen maar Z1 en Z2 (en een beetje Z3) gefietst. Ik vraag me af of ik niet misschien stiekem een beginnend verkoudheidje had; het ademen bij inspanningen op de grens van Z2-Z3 voelde soms "raar" en vandaag veel zitten niezen... Of misschien toch niet voldoende hersteld van de AGR.

In het begin me afgevraagd waarom alle "côtes" met naam op het eind zaten, de eerste helft waren er toch ook genoeg klimmetjes? Maar op het eind was het me wel duidelijk waarom sommige dingen "côte" mogen zijn en andere gewoon naamloze beklimmingen. Veel schrik gehad voor de Stockeu, maar daar kwam ik eigenlijk vrij probleemloos boven (zij het op een overdreven rustig tempo). Vooral de Rosier vond ik vervelend; vooraf op climbfinder leek het vrij simpel, gewoon 6% gelijkmatig omhoog. Die ging maar eindeloos door terwijl ik er al lang klaar mee was. Door die haag van campers op de Redoute was gaaf.

Die klapband van m'n maatje was de tweede in drie weken tijd, beide keren in een afdaling bij het remmen. Harde knal. De eerste keer was z'n buitenband ook gescheurd en puilde bij vervangen de binnenband uit, deze keer de binnenband kunnen vervangen maar 1 km na de finish klapte de band weer, bleek er toch een scheurtje in de buitenband te zitten. Geprobeerd te fixen met ductape maar ook de derde binnenband klapte. Gevolg: om 21:00 uur in het pikkedonker de laatste afdaling naar de B&B met een platte band gedaan.
Weet iemand wat dat kan zijn? Is het gewoon hele domme pech, of kan er iets mis zijn met de velg? Hebben 'm geinspecteerd maar konden niets geks vinden, ook het velglint zag er normaal uit. Heb 'm nu een ander wiel geleend zodat hij in ieder geval naar huis kon fietsen.

Om het drieluik dit jaar compleet te maken moet ik me ook maar inschrijven voor de Flèche Wallonne toertocht, denk ik. Die is gelukkig pas op 20 mei, dus even rust ;)
Weet niet hoe lang de afdaling was en hoe je fietsmaatje remt, maar als beide keren in de afdaling, potentieel velg te heet met klapband als gevolg. Maar dan moet ie wel heel slepend remmen (en velgremmen hebben). Oh, of veel eenvoudiger, teveel druk in de band 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-10 05:29
-

[ Voor 100% gewijzigd door timwijn op 23-04-2023 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:20
Tom-Z schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:57:
Allereerst: Respect!

Bij mij was het in Vlaanderen een losgetrild remblokje waardoor ik met m’n remblok tegen de buitenband aankwam en ‘m dus kapotremde.

Biba kwam er ook uit via de wang en raamte daardoor 3x lek in totaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Stufferdt op 23-04-2023 22:24 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 22:12

Fisico

by Fabian

Mistraller schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:20:

SRAM neemt wel de (RED-kettingbladen terug en je krijgt dan 50% korting op een nieuw exemplaar. Dat zouden ze bij cassettes ook wel mogen doen. Die dingen zijn echt onbetaalbaar geworden.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:17
Stufferdt schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:23:
[...]

Bij mij was het in Vlaanderen een losgetrild remblokje waardoor ik met m’n remblok tegen de buitenband aankwam en ‘m dus kapotremde.
Bedankt, en ik heb de kapotte buitenband even bekeken (de fiets is inmiddels met eigenaar weer naar huis) en het lijkt toch wel heel waarschijnlijk dat dit de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 22:08

LGU

Mistraller schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:46:
[...]

Ik stond afgelopen week met de AGR ook wel even te kijken dat de wegen voor het overgrote deel gewoon open waren. Misschien omdat ik gewend ben dat in Nijmegen met de 4D alles afgezet is (ook op de 50 lussen waar minder deelnemers lopen).
Iedereen waarschuwde elkaar wel hoor, maar met deze hoeveelheid rijders op het 150 parcours... En ik snapte het vaak van twee kanten niet hoor. Auto's die gewoon 60 blijven rijden op een smalle weg, en ook mederijders die op links blind een bocht induiken... 8)7
Ik heb afgelopen weekend verbleven in de Ardennen en me (weer) verbaasd over de rijstijl van diverse groepen waarbij er op momenten onevenredig hard (vooral) naar beneden wordt gereden. Gisteren hoorde ik van een een zwaar ongeluk en het blijkt idd. dat deze persoon is overleden:

https://www.vrt.be/vrtnws...val-luik-bastenaken-luik/

Mensen lijken gewoonweg te vergeten dat ze op de openbare weg fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:05
Gisteren mijn eerste 100+ tocht van het jaar gefietst, met de harde wind was het best nog een uitdaging..
En 600m voor mijn huis een ongelukje gehad..
Er was een blinde bocht (90 graden rechtsaf), en aangezien je hier geen tegenliggers mag verwachten fietsten er toch 2 kinderen aan de verkeerde kant van de weg en toen ik de bocht doorging kwamen we elkaar dus ineens tegen..
Ik fietste niet heel hard, 20-22km/u ongeveer, noodstop gemaakt, elkaar heel iets geraakt, maar omdat ik niet snel genoeg kon uitklikken viel ik dus om met mijn arm tegen een hek aan,..
Kinderen hadden niets, ook niet gevallen, maar ik zit nu met een gekneusde onderarm die flink blauw en geschaafd is.. fietsjas kapot en een paar krassen op de fiets..

Met de kinderen naar hun huis gefietst, situatie uitgelegd, gegevens uitgewisseld met 1 van de ouders.
Vandaag de verzekering ingeschakeld, Nu maar afwachten wat er uit komt..
Gelukkig geen echt letsel, de 2 kinderen waren wel behoorlijk geschrokken, ouders waren eerst boos op mij omdat ik niet zou hebben uitgekeken (iets met stereotype wielrenner). Maar na een normaal gesprek hadden ze begrip voor de situatie en draaiden ze al iets bij.

situatie: https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i16384!8i8192

[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 24-04-2023 10:34 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:00

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:28:
Gisteren mijn eerste 100+ tocht van het jaar gefietst, met de harde wind was het best nog een uitdaging..
En 600m voor mijn huis een ongelukje gehad..
Er was een blinde bocht (90 graden rechtsaf), en aangezien je hier geen tegenliggers mag verwachten fietsten er toch 2 kinderen aan de verkeerde kant van de weg en toen ik de bocht doorging kwamen we elkaar dus ineens tegen..
Ik fietste niet heel hard, 20-22km/u ongeveer, noodstop gemaakt, elkaar heel iets geraakt, maar omdat ik niet snel genoeg kon uitklikken viel ik dus om met mijn arm tegen een hek aan,..
Kinderen hadden niets, ook niet gevallen, maar ik zit nu met een gekneusde onderarm die flink blauw en geschaafd is.. fietsjas kapot en een paar krassen op de fiets..

Met de kinderen naar hun huis gefietst, situatie uitgelegd, gegevens uitgewisseld met 1 van de ouders.
Vandaag de verzekering ingeschakeld, Nu maar afwachten wat er uit komt..
Gelukkig geen echt letsel, de 2 kinderen waren wel behoorlijk geschrokken, ouders waren eerst boos op mij omdat ik niet zou hebben uitgekeken (iets met stereotype wielrenner). Maar na een normaal gesprek hadden ze begrip voor de situatie en draaiden ze al iets bij.
Tja.. dat soort dingen gebeuren. En dan zie je dat je niet blind kunt aannemen dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt.

Normaliter is het in dit soort zaken zo dat beide partijen hun eigen schade betalen, vrees ik.

edit: Nu ik de situatie bekijk neem ik aan dat het om het fietspad gaat. Verandert niet veel aan de situatie, maar ik vraag me dan wel af wat die ouders aan het doen zijn als je je kinderen zonder supervisie op zo'n fietspad met een blinde bocht laat doen...

[ Voor 8% gewijzigd door joker1977 op 24-04-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:36:
[...]

Tja.. dat soort dingen gebeuren. En dan zie je dat je niet blind kunt aannemen dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt.

Ik ken de situatie verder niet, maar normaliter is het in dit soort zaken zo dat beide partijen hun eigen schade betalen, vrees ik.
Nee klopt, en hoewel ik flink vaart had geminderd, omdat de bocht onoverzichtelijk is, zit een ongelukje in een klein hoekje..
Ouders van die kinderen (12-13 jaar ongeveer), hebben al aangegeven om eventuele schade te vergoeden.
Want de kinderen moeten gewoon niet aan de verkeerde kant van de weg fietsen, dit was ook hun oordeel.

De fietsjas was namelijk 200 euro, de naad op mijn mouw is nu uitgescheurd, dus niet meer te repareren denk ik.. En wat flinke krassen op mijn shifter en iets op de voorvork..
Aangezien de jas ook niet meer echt nieuw was zal er een dagwaarde gerekend worden.
Shifter is nog wel heel, maar wel redelijk beschadigd.. morgen even langs de LBS om te vragen wat het kost om die te vervangen, en dan leg ik het wel voor bij hun en zien we wel waartoe ze bereid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:45:
[...]

Nee klopt, en hoewel ik flink vaart had geminderd, omdat de bocht onoverzichtelijk is, zit een ongelukje in een klein hoekje..
Ouders van die kinderen (12-13 jaar ongeveer), hebben al aangegeven om eventuele schade te vergoeden.
Want de kinderen moeten gewoon niet aan de verkeerde kant van de weg fietsen, dit was ook hun oordeel.

De fietsjas was namelijk 200 euro, de naad op mijn mouw is nu uitgescheurd, dus niet meer te repareren denk ik.. En wat flinke krassen op mijn shifter en iets op de voorvork..
Aangezien de jas ook niet meer echt nieuw was zal er een dagwaarde gerekend worden.
Shifter is nog wel heel, maar wel redelijk beschadigd.. morgen even langs de LBS om te vragen wat het kost om die te vervangen, en dan leg ik het wel voor bij hun en zien we wel waartoe ze bereid zijn.
Dat is wel tof van die mensen! Natuurlijk horen die kinderen daar niet te fietsen en is er m.i. wel een morele verplichting om dan de schade te vergoeden.. Maar ja.. morele verplichting is iets anders dan de schade werkelijk vergoed te krijgen...

Hopelijk valt het letsel mee, de rest is van secundair belang (maar wel zuur natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:49:
[...]

Dat is wel tof van die mensen! Natuurlijk horen die kinderen daar niet te fietsen en is er m.i. wel een morele verplichting om dan de schade te vergoeden.. Maar ja.. morele verplichting is iets anders dan de schade werkelijk vergoed te krijgen...

Hopelijk valt het letsel mee, de rest is van secundair belang (maar wel zuur natuurlijk)
Mijn letsel valt gelukkig mee, ik stond ook praktisch stil toen we elkaar iets raakte, als ik op tijd uitgeklikt was dan was ik waarschijnlijk niet gevallen, maarja een noodstop in een bocht en dus geen balans meer bij hele lage sneiheid gaf te weinig tijd om uit te klikken en ik dus gewoon omviel tegen het hek aan..
Als die stoeprand er niet zou zijn geweest had ik de kinderen zelfs kunnen ontwijken denk ik..
Maarja gelukkig goed afgelopen, hopelijk is de schade afwikkeling ook soepel, en mijn arm is met enkele dagen ook wel weer over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:59
verstappen33 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:55:
[...]

Mijn letsel valt gelukkig mee, ik stond ook praktisch stil toen we elkaar iets raakte, als ik op tijd uitgeklikt was dan was ik waarschijnlijk niet gevallen, maarja een noodstop in een bocht en dus geen balans meer bij hele lage sneiheid gaf te weinig tijd om uit te klikken en ik dus gewoon omviel tegen het hek aan..
Als die stoeprand er niet zou zijn geweest had ik de kinderen zelfs kunnen ontwijken denk ik..
Maarja gelukkig goed afgelopen, hopelijk is de schade afwikkeling ook soepel, en mijn arm is met enkele dagen ook wel weer over..
Is de schade ook te verhalen op de WA van de ouders? Fiets jasje tikt toch wel aan en shifter ook niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 16:15
verstappen33 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:55:
[...]

Geen valverzekering van de NTFU?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Opdreef schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:32:
[...]

Is de schade ook te verhalen op de WA van de ouders? Fiets jasje tikt toch wel aan en shifter ook niet goedkoop.
Een WA (=Wettelijke aansprakelijkheid) is een verzekering die verplicht is bij motorvoertuigen. Ik verwacht wel dat de ouders een gewone aansprakelijkheidsverzekering zullen hebben inderdaad. Is immers (zeker met kinderen) wel aan te raden (maar niet verplicht!). Ik heb er zelf ook 1x gebruik van gemaakt, zoontje had schade aan een auto veroorzaakt. Zal een eigen risico op zitten meestal maar dat is voor de verzekeringnemer. Kosten lopen snel op, ze zullen nog wel schrikken van het bedrag.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Het zijn kids, ik zelf zou er niet moeilijk over doen en gewoon m'n eigen kosten dragen.

Wat nou als ze stilstonden aan die kant van de weg? Dan was jij ook gewoon verantwoordelijk want je moet zelf uitkijken als je een blinde bocht in duikt.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Bezulba schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:19:
Het zijn kids, ik zelf zou er niet moeilijk over doen en gewoon m'n eigen kosten dragen.

Wat nou als ze stilstonden aan die kant van de weg? Dan was jij ook gewoon verantwoordelijk want je moet zelf uitkijken als je een blinde bocht in duikt.
Zo zou ik er ook in staan. Dit soort dingen gebeuren gewoon. Het is niet alsof - in dit geval - de kinderen expres tegen het verkeer in gingen fietsen om irritant te doen. Risico van het wielrennen is dat je af en toe wat (kleine) schade hebt.

Zeker als ik gevallen was omdat ik zelf te langzaam uitklikte zou ik er denk ik geen punt van maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 17:11
Bezulba schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:19:

Maar ze stonden niet stil? En hij 'dook' niet een blinde bocht in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:47
Vervelende situatie, voor iedereen... Gelukkig geen (ernstig) letsel en enkel materiële schade.

MAAR dan toch, als het 600m van je huis is (wat je schrijft), dan wist je ook dat hier een onoverzichtelijk kruispunt/fietspad EN een kinderdagverblijf is? Misschien zeg ik dan nu iets wat niet leuk is om te horen, maar had je dan niet ook hier iets (extra) behoudender mogen zijn?

Omdat we er allemaal niet bij waren en achteraf makkelijk kletsen hebben, laten we het maar over zadeltasjes gaan hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

jasperdeman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:01:
[...]

Maar ze stonden niet stil? En hij 'dook' niet een blinde bocht in?
Als je een crash hebt in een blinde bocht dan heb je de snelheid niet aangepast aan de omstandigheden. Je kon niet zien wat er aan kwam en had niet de tijd om te reageren.

Zelfde laken in pak als op je voorligger knallen omdat hij "onverwacht" remt. Dan heb je dus per definitie niet genoeg afstand om te kunnen reageren.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
Bezulba schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:06:
[...]

Als je een crash hebt in een blinde bocht dan heb je de snelheid niet aangepast aan de omstandigheden. Je kon niet zien wat er aan kwam en had niet de tijd om te reageren.

Zelfde laken in pak als op je voorligger knallen omdat hij "onverwacht" remt. Dan heb je dus per definitie niet genoeg afstand om te kunnen reageren.
Als je tegen een spookrijder botst omdat hij "onverwacht" op de jouw weg rijdt is het jouw schuld want je had dus per definitie niet genoeg afstand gehouden om te reageren?

Jij doet een aanname dat hij ook tegen stilstaande persoon zou zijn aangebotst, een aanname die je niet kunt staven op basis van de beschikbare informatie. Pas als dat zo zou zijn geweest kan je stellen dat de schuld mogelijk (deels) bij ons forumlid had kunnen liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door jasperdeman op 25-04-2023 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

jasperdeman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:12:
[...]

Als je tegen een spookrijder botst omdat hij "onverwacht" op de jouw weg rijdt is het jouw schuld want je had dus per definitie niet genoeg afstand gehouden om te reageren?
Het is een fietspad, daar kan je verwachten dat wel eens iets stil staat, niet de snelweg. En ja als je zo zit te slapen dat een spookrijker je niet opvalt voordat je er tegen op knalt is het jouw schuld.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Als je oom een vrouw was, was het je tante.

Kan gewoonweg niet begrijpen waarom mensen discussiëren over een hypothetische situatie en die gebruiken om een "schuldvraag" (moreel of juridisch) te beantwoorden..

Om vervolgens je eigen argument kracht bij te zetten door serieus te stellen dat het "jouw schuld" is als een spookrijder je frontaal aanrijdt....

Is het zo moeilijk om je eigen ongelijkheid toe te geven en een mea-culpa te doen ?

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• verstappen33
Rustig aan jongens, het is goed afgelopen, en ongelukjes gebeuren nu eenmaal..

Het is niet zo dat ik frontaal op die kinderen ben ingereden met een hoge snelheid, ik had mijn snelheid goed aangepast, maarja hun fietsen ook met een bepaalde snelheid je tegemoet, tel het bij elkaar op en je komt zo met 30-40km/u naar elkaar toe, en als je dan maar 10-15 meter hebt om beide tot stilstand te komen dan is dat gewoon heel krap.
Ik kon hun nog wel ontwijken (kwamen met de armen tegen elkaar) maar daardoor kwam ik helaas ten val omdat ik geen balans meer had en niet snel genoeg uitgeklikt kon raken,

De schade is bij elkaar een kleine 300 euro, ik heb aangegeven dat ik de schade aan mijn kleding niet vergoed wil hebben, maar het wel fijn vind als de shifter vervangen zal worden.
Kosten hiervoor waren 125 euro volgens de LBS incl montage.

Ouders waren het hiermee eens, en zodra ik de reparatiebon heb dan kan ik ze een tikkie sturen.

Eind goed, al goed..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
verstappen33 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:51:
Rustig aan jongens, het is goed afgelopen, en ongelukjes gebeuren nu eenmaal..

Het is niet zo dat ik frontaal op die kinderen ben ingereden met een hoge snelheid, ik had mijn snelheid goed aangepast, maarja hun fietsen ook met een bepaalde snelheid je tegemoet, tel het bij elkaar op en je komt zo met 30-40km/u naar elkaar toe, en als je dan maar 10-15 meter hebt om beide tot stilstand te komen dan is dat gewoon heel krap.
Ik kon hun nog wel ontwijken (kwamen met de armen tegen elkaar) maar daardoor kwam ik helaas ten val omdat ik geen balans meer had en niet snel genoeg uitgeklikt kon raken,

De schade is bij elkaar een kleine 300 euro, ik heb aangegeven dat ik de schade aan mijn kleding niet vergoed wil hebben, maar het wel fijn vind als de shifter vervangen zal worden.
Kosten hiervoor waren 125 euro volgens de LBS incl montage.

Ouders waren het hiermee eens, en zodra ik de reparatiebon heb dan kan ik ze een tikkie sturen.

Eind goed, al goed..
Rustig aan? We willen bekvechten op het internet en nu haal je ons de grond onder de voeten vandaan. Pffff.

Goed opgelost zo.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:46
ElGreco schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:56:
[...]

Rustig aan? We willen bekvechten op het internet en nu haal je ons de grond onder de voeten vandaan. Pffff.

Goed opgelost zo.
Afbeeldingslocatie: https://compote.slate.com/images/11ca06e5-7660-467f-ba93-cfeb98a46464.jpg?crop=1180%2C842%2Cx0%2Cy0&width=1280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Ik ga aankomend weekend m'n stuur veranderen naar een smaller stuur (beide volledig geïntegreerde kabels door de stuurpen).

Betreft de nieuwe Ultegra Di2 12 speed groepsset. Remmen bleeden e.d. ben ik niet vreemd mee, daar heb ik het gereedschap voor in huis. Maar nu moeten ook de remkabels los en door een nieuw stuur. De remkabels worden niet afgeknipt en hoeven niet korter. Een kabelgeleidingssetje heb ik.

Maar heb ik nog ander gereedschap/onderdelen nodig? Ik lees bijvoorbeeld dat ik een olive set nodig zou hebben, is dat zo (https://www.mantel.com/shimano-sm-bh90-olive-set)? Zou zonde zijn als ik zaterdag met een half gedemonteerd stuur achterblijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Mr. Stom schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:18:
Ik ga aankomend weekend m'n stuur veranderen naar een smaller stuur (beide volledig geïntegreerde kabels door de stuurpen).

Betreft de nieuwe Ultegra Di2 12 speed groepsset. Remmen bleeden e.d. ben ik niet vreemd mee, daar heb ik het gereedschap voor in huis. Maar nu moeten ook de remkabels los en door een nieuw stuur. De remkabels worden niet afgeknipt en hoeven niet korter. Een kabelgeleidingssetje heb ik.

Maar heb ik nog ander gereedschap/onderdelen nodig? Ik lees bijvoorbeeld dat ik een olive set nodig zou hebben, is dat zo (https://www.mantel.com/shimano-sm-bh90-olive-set)? Zou zonde zijn als ik zaterdag met een half gedemonteerd stuur achterblijf...
Je spreekt jezelf tegen.
Als je nieuwe olives wilt monteren dan moet je kabel inkorten.
Huidige olives hergebruiken gaat denk niet lukken als die door je stuur heen moeten. (en officieel kan je ze niet hergebruiken)

Eventueel zou je met dremel de huidiges olives eraf kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
DDX schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:39:
[...]

Je spreekt jezelf tegen.
Als je nieuwe olives wilt monteren dan moet je kabel inkorten.
Huidige olives hergebruiken gaat denk niet lukken als die door je stuur heen moeten. (en officieel kan je ze niet hergebruiken)

Eventueel zou je met dremel de huidiges olives eraf kunnen krijgen.
Jouw voorstel om de olives eraf te krijgen met de dremel is inderdaad de enige manier. Al opteer ik er toch op om de kabel iets in te korten of te vervangen. Die olives zitten altijd in de buitenmantel gevreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Dank @DDX en @tinusterror voor de snelle reacties. Gelukkig ga ik van een 44cm naar een 40cm stuur, dus zal genoeg ruimte tot inkorten hebben.

Blijf het overigens vreemd vinden dat anno 2023 fietsen in grote maten nog altijd met zulke brede sturen worden geleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik niet beperkt tot 2023 en grote maten fietsen.
Fietsen worden altijd al geleverd met brede sturen, ook kleine maten fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
Mr. Stom schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:55:
Dank @DDX en @tinusterror voor de snelle reacties. Gelukkig ga ik van een 44cm naar een 40cm stuur, dus zal genoeg ruimte tot inkorten hebben.

Blijf het overigens vreemd vinden dat anno 2023 fietsen in grote maten nog altijd met zulke brede sturen worden geleverd...
Heb jij bij het 44cm stuur de shifters al naar binnen geroteerd? Kan je daar niet aan beide kanten 2cm mee opvangen? Door het naar binnen draaien krijg je een natuurlijke en ontspannenere houding op je polsen.

Hoef je ook niet een heel stuur te vervangen. Weet niet wat jouw rit afstanden zijn en wie je geadviseerd heeft je stuur te versmallen? Schouders al eens opgemeten enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:12
44cm is wat mij betreft echt te breed voor wielrennen. Ik ben breed geschouderd en fiets ook met 40cm. 38 zou ook nog prima gaan.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:46
Ik heb 44cm op mijn Trek (Domane AL5). Dat is dan wel weer fijn als ik er mee ga gravelen. En echt last heb ik er ook niet van op de weg. Maar aero is bij mij niet zo relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
tinusterror schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:11:
[...]

Heb jij bij het 44cm stuur de shifters al naar binnen geroteerd? Kan je daar niet aan beide kanten 2cm mee opvangen? Door het naar binnen draaien krijg je een natuurlijke en ontspannenere houding op je polsen.

Hoef je ook niet een heel stuur te vervangen. Weet niet wat jouw rit afstanden zijn en wie je geadviseerd heeft je stuur te versmallen? Schouders al eens opgemeten enz?
Thanks voor de tips!
Ik heb nu ook een 40cm stuur, na een bikefit bij Cyclinglab zo bepaald. Shifters staan daarbij ook naar binnen.

Nu een nieuwe fiets, (Bianchi Oltre Comp in maatje 59) en daar zit dan een 44cm stuur op. Fietsenmaker wilde enkel een ENVE stuur monteren, iets anders had hij niet in carbon+aero (zou me 550 kosten aan stuur+arbeidsloon). Dan ga ik zelf maar aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
Mr. Stom schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:18:

Ik hik nog tegen een vergelijkbaar klusje aan, dus ben benieuwd naar je ervaringen & tips na dit weekend.

Heb wel nieuw setje olives liggen uit voorzorg, ben vooral benieuwd hoe makkelijk je de kabels door het stuur heen weet te krijgen.

Welk setje kabelbegeleiders heb je?

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Mr. Stom schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:45:
[...]

Thanks voor de tips!
Ik heb nu ook een 40cm stuur, na een bikefit bij Cyclinglab zo bepaald. Shifters staan daarbij ook naar binnen.

Nu een nieuwe fiets, (Bianchi Oltre Comp in maatje 59) en daar zit dan een 44cm stuur op. Fietsenmaker wilde enkel een ENVE stuur monteren, iets anders had hij niet in carbon+aero (zou me 550 kosten aan stuur+arbeidsloon). Dan ga ik zelf maar aan de slag.
Doe maar direct het allerduurst. Grappenmaker die FM.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:55
Ach ja er worden bij de duurdere kleine fietsen ook nog altijd 36-52 gemonteerd. Ook niet helemaal logisch voor de kleinere mens die over het algemeen over wat minder absoluut vermogen beschikt. Leuk en aardig dat je tegenwoordig 11-34 achter kunt leggen maar dat maakt het allemaal nog niet perse logisch. Valt mij dan nog mee dat het in ieder geval 170 mm is ipv standaard 175.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-10 11:08
Holk schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:24:
Babydoekjes. d:)b Ook geniaal om wax vlekken van je laminaat af te krijgen
Underrated comment...

Gebruik dus ook altijd babydoekjes en soms van die natte papieren washandjes.

Bijkomend voordeel: Je fiets ruikt naar schone babybillen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38
[..]

[ Voor 97% gewijzigd door guapper op 25-04-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-10 11:08
guapper schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:19:
[...]

Wordt je fiets daarmee ook een vrouwenmagneet?
(Ik vraag dit voor een vriend.)
Ja, vooral Gerda's en Samantha's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
Mr. Stom schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:45:
[...]

Thanks voor de tips!

Je koopt een fiets van duizenden euro’s en de fietsenmaker doet zo? Mag ik dat vreemd vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
Holk schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:13:
[...]

Je koopt een fiets van duizenden euro’s en de fietsenmaker doet zo? Mag ik dat vreemd vinden?
Ja, ik vond het ook jammer. Ik had dan liever zelf een stuurtje aangeleverd en dan tegen arbeidsloon laten monteren, maar dat doen ze niet: “negatieve ervaringen met inferieur aangeleverd materiaal en garantie”. Op zich begrijpelijk.

Verder was het een keurige onderhandeling en prijs. Zo zit er bijvoorbeeld ook standaard een 175 crankset op, die gaat kosteloos naar een 172,5. Ik krijg ook gratis de klimcassette, daardoor heb ik straks de 11-30 en de 11-34, wat handig is omdat ik twee keer per jaar naar de Alpen ga. En dan nog 350 euro korting en eerste twee onderhoudsbeurtjes gratis.

Nadeel: fiets stond gewoon klaar in de winkel, maar moet er toch een week op wachten omdat er onvoldoende personeel is om hem “rijklaar” te maken.

De andere optie was een Canyon Aeroad, ietsje duurder en zonder al deze service (en dan nog langer moeten wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik snap de fietsenwinkel wel, echter zou hij wel de moeite kunnen nemen welke stuurtjes hij wel kan bestellen/monteren, dan heeft hij de totale controle wat erop komt en kan die ook de eventuele garantie afwikkeling goed doen..

Gisteravond ff zwaar gehad met een training, ik voelde me fit en energiek, maar toch na 10-15km ineens een flinke dip.. We gingen ook best hard tegen de wind in, en normaal heb ik er weinig last van aangezien we doordraaien of dat je uit de wind kunt fietsen van je voorganger, maar het vermogen wat ik moest leveren was net te hoog en richting mijn max FTP en mijn benen waren ineens leeg..

Gelukkig is de mentaliteit samen uit, samen thuis, dus er werd iets rustiger gereden in de groep waardoor ik het uiteindelijk wel volhield tot de laatste 2-3km toen de eindsprint werd ingezet, toen heb ik ze maar laten gaan..

Morgen een hele rustige duurtraining met wat oudjes van de club, een koningsrit,van 95km met tussenstop met appelgebak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Er zijn hier vast mensen uit de buurt van Amsterdam/IJmuiden; Zijn de sluizen weer begaanbaar met de fiets? Of ben ik nog steeds afhankelijk van de pont? Enige dat ik vond is een bericht dat het "deels open" was: https://www.rijkswatersta...omfietsers-en-voetgangers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Voor verkeers-perikelen kan ik https://melvin.ndw.nu/public adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:05

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

wackmaniac schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:38:
Er zijn hier vast mensen uit de buurt van Amsterdam/IJmuiden; Zijn de sluizen weer begaanbaar met de fiets? Of ben ik nog steeds afhankelijk van de pont? Enige dat ik vond is een bericht dat het "deels open" was: https://www.rijkswatersta...omfietsers-en-voetgangers
De sluizen zijn alweer bijna 2 jaar met de fiets te rijden. Alleen kan er een brug open zijn en dan moet je even wachten, soms wel 20 minuten of langer omdat de midden- en kleine sluis nog maar een brug hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
ohno_nl schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:58:
[...]

De sluizen zijn alweer bijna 2 jaar met de fiets te rijden. Alleen kan er een brug open zijn en dan moet je even wachten, soms wel 20 minuten of langer omdat de midden- en kleine sluis nog maar een brug hebben.
Middensluis heeft inmiddels weer beide bruggen.
Alleen kleine sluis (de eerste sluis aan kant van IJmuiden) is voetgangersbrug nogsteeds afgesloten, dus daar moet je soms even wachten, maar voordeel dat dit een kleine suis is dus geen 20 minuten.

Blijf het wel maf vinden dat auto's er nogsteeds niet overheen mogen (prima wat mij betreft, alleen wel gek)
En er dus permanent verkeersregelaars staan.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 26-04-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:56
Vraagje. Ik heb de voorbije maanden via Join getraind, met als doel een gran fondo in de Belgische Ardennen op 6 mei(volgende week zaterdag). Ik heb deze week nog 2 pittige trainingen, zaterdag en zondag, en ik had verwacht dat ik dan 5 dagen moest taperen. Maar als ik de trainingen zie van dinsdag en woensdag.. stel ik vast dat dit toch nog een redelijke trainingsload is, zeker die woensdag met een half uur blok zone 2 (90% FTP). Als ik naar mijn grafiek van Trainingpeaks kijk, zou mijn vorm het hoogst zijn rond die 6 à 10 mei, als ik nu al mijn vermoeidheid actief ga verlagen. Ik zie door de bos de bomen niet meer.. :) Iemand tips hoe ik die laatste week aanpak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEWSYunV-ZVSxRrl1bPivKOGqlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqqButizBQ00mpM8niRyJwez.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3_JRr8NNL3vpoqzZL5ffDrcpHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyXJ3fknavD8QBtrBFfALb9q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBML8GHiKQnICx4tuzFFj8glZxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fshqLU78C4K1dxTGJcpsJO5S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsQDWL27Ft6qNYg8Z83JOaKL6P8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLDcwF04wFJyprSksZ1tKqL4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLPdn-fbGAdbosbobafvdhH0HaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZKhltxVfuQbG09ubGY6GmZWp.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:49

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Cloclo100 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:17:
Vraagje. Ik heb de voorbije maanden via Join getraind, met als doel een gran fondo in de Belgische Ardennen op 6 mei(volgende week zaterdag). Ik heb deze week nog 2 pittige trainingen, zaterdag en zondag, en ik had verwacht dat ik dan 5 dagen moest taperen. Maar als ik de trainingen zie van dinsdag en woensdag.. stel ik vast dat dit toch nog een redelijke trainingsload is, zeker die woensdag met een half uur blok zone 2 (90% FTP). Als ik naar mijn grafiek van Trainingpeaks kijk, zou mijn vorm het hoogst zijn rond die 6 à 10 mei, als ik nu al mijn vermoeidheid actief ga verlagen. Ik zie door de bos de bomen niet meer.. :) Iemand tips hoe ik die laatste week aanpak?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de live slow ride fast podcast hebben ze een aflevering over taperen en daarin hebben ze het specifiek over JOIN en taperen. Dat join minder tapert dan de meeste denken wat nodig is om te taperen.
Dat de meeste mensen ook teveel taperen, als ook teveel koolhydraten proberen te stapelen.

Taperen is volgens hen nog steeds belasten, maar niet meer uitputten. Je niveau mag niet dalen, maar je vermoeidheid moet wel verdwijnen tegen volgend weekend.
Tegelijk gaven ze wel toe dat die laatste week niet zoveel meer uitmaakt, je moet gewoon maken dat je 'Uitgerust' aan de start moet komen. 'een paar procentjes' herhalen ze vaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 27-04-2023 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
2,5 uur, 4 uur, 2,5 uur en 2,5 uur trainingen voor een GF? Meine liebe. Ga je 100 doen of 160 kilometer (een GF is voor iedereen anders), want 100 kilometer doe je in die 4 uur hè..

Bizarre training load voor een relaxed rondje genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Holk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:35:
2,5 uur, 4 uur, 2,5 uur en 2,5 uur trainingen voor een GF? Meine liebe. Ga je 100 doen of 160 kilometer (een GF is voor iedereen anders), want 100 kilometer doe je in die 4 uur hè..

165KM .. 2500HM.
Ik moet ook wel zeggen dat ik het een vrij hoge workload vond de laatste weken, 12u per week (+- 350km). Ik heb daarbij gewoon de zaterdag en zondag volledig open gezet en door de week nog 2x 2,5u waar ik kon en die blokken worden volledig opgevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:53
Heb je wel in Join voor komende week zaterdag de 'vrije rit' toegevoegd, met een hoge 'prioriteit' (weet even niet meer hoe men dat in Join noemt).

Dat hielp bij mij om de week voorafgaand aan een evenement een normaal schema te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
wibblemoo schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:36:
Heb je wel in Join voor komende week zaterdag de 'vrije rit' toegevoegd, met een hoge 'prioriteit' (weet even niet meer hoe men dat in Join noemt).

Dat hielp bij mij om de week voorafgaand aan een evenement een normaal schema te krijgen.
Vrije rit?
Het is effectief mijn doel waar ik naar toe gewerkt heb op die datum :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Intervals ICU geeft ook mooi weer hoe je vermoeidheid zich verhoudt tot je fitness. Daar al eens gekeken?

Ik zou dat laatste weekend join aanhouden en dan in de week zelf de Join trainingen wél doen, maar een stuk korter (bijv ipv 30 min zone 2 maar 10-15 min zone 2). Zo behoud je de fitness grotendeels maar verlaag je de vermoeidheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-10 23:02
Requiem19 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:07:
[...]

Intervals ICU geeft ook mooi weer hoe je vermoeidheid zich verhoudt tot je fitness. Daar al eens gekeken?

Ik zou dat laatste weekend join aanhouden en dan in de week zelf de Join trainingen wél doen, maar een stuk korter (bijv ipv 30 min zone 2 maar 10-15 min zone 2). Zo behoud je de fitness grotendeels maar verlaag je de vermoeidheid.
Je kan join ook even een bericht sturen... reageren vaak snel. En mocht iets niet kloppen help je de andere gebruikers weer ;)

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De trainingen in de week voor jouw doel vallen toch wel mee? Alleen dat 20min tempo blok als intensiteit. Verder duur. Lijkt mij helemaal prima. Bij taperen wil je juist intensiteit gelijk houden en volume terugbrengen, het is geen rustweek. Zie bijvoorbeeld https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12904635/

Hoe bevalt het Join schema tot nu toe? Goed? Dan gewoon lekker doen. TSS en TSB is ook maar een relatief eenzijdige dimensie. Ik haal hier meestal mijn beste waardes als ik volgens intervals.icu diep in het rood zit.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
Holk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:35:

Hoezo bizarre training? Het feit dat hij met JOIN specifiek naar een doel toewerkt impliceert toch al dat hij meer wil doen een "relaxed rondje genieten". Als hij het beste uit zichzelf wil halen is het niet verkeerd om in de week voor het evenement nog intensiteit te doen.

Die 4 uur halverwege de week vind ik alleen wat veel, maar als hij afgelopen weken ook telkens 14u+ heeft gedaan is dat ook wel ok, verder lijkt het me een mooie voorbereiding. Maar bij twijfels gewoon JOIN mailen.

[ Voor 4% gewijzigd door jasperdeman op 27-04-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Dat je tot 2 dagen voor het evenement nog steeds 11.5 uur aan intensieve / duur trainingen moet doen. Verder heb ik het niet zo op dit soort training programma’s en de opbouw van de individuele dagen maar soit, er zijn net zoveel meningen als mensen op dit gebied. Ik zou voor die uitdaging op maandag nog een training van 1.5 uur doen en daarna benen hoog tot de 6de, vooral omdat de vermoeidheid niet aangepakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Requiem19 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:07:
[...]

precies wat @Requiem19 zegt, kijk eens naar intervals ICU, geeft een mooi overzicht in vermoeidheid en vorm, aanrader als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Op intervals krijg ik min of meer hetzelfde te zien, Ik voel me een beetje zoals Holk zegt, als ik za-zo nog die intensieve trainingen doe, en dan nog die midweektrainingen, dan weet ik niet waar ik mijn fatigue nog enigzins omlaag ga krijgen om in optimale vorm te komen. Heb vorig weekend als training 80km LBL meegereden en merkte op de klimmen toch echt wel dat ik met vermoeide benen zit.

Ik denk dat ik ga aanhouden wat @Requiem19 zegt, de blokjes wat inkorten en misschien zelfs de totale duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOBmUimuSssMDYS-RL-IHmcymL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKa1K0SuDQg1th7o93bQJzDy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Cloclo100 op 27-04-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
replica17 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:12:
[...]

Je kan join ook even een bericht sturen... reageren vaak snel. En mocht iets niet kloppen help je de andere gebruikers weer ;)
toch voor de zekerheid maar even gedaan :) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Joindry schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:23:
[...]

Op de live slow ride fast podcast hebben ze een aflevering over taperen en daarin hebben ze het specifiek over JOIN en taperen. Dat join minder tapert dan de meeste denken wat nodig is om te taperen.
Dat de meeste mensen ook teveel taperen, als ook teveel koolhydraten proberen te stapelen.

Taperen is volgens hen nog steeds belasten, maar niet meer uitputten. Je niveau mag niet dalen, maar je vermoeidheid moet wel verdwijnen tegen volgend weekend.
Tegelijk gaven ze wel toe dat die laatste week niet zoveel meer uitmaakt, je moet gewoon maken dat je 'Uitgerust' aan de start moet komen. 'een paar procentjes' herhalen ze vaak.
Ok that makes sense, maar ik vond een half uur tegen 90% FTP toch nog wel een vrij pittige training 2 dagen voor het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Cloclo100 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:53:
Op intervals krijg ik min of meer hetzelfde te zien, Ik voel me een beetje zoals Holk zegt, als ik za-zo nog die intensieve trainingen doe, en dan nog die midweektrainingen, dan weet ik niet waar ik mijn fatigue nog enigzins omlaag ga krijgen om in optimale vorm te komen. Heb vorig weekend als training 80km LBL meegereden en merkte op de klimmen toch echt wel dat ik met vermoeide benen zit.

Ik denk dat ik ga aanhouden wat @Requiem19 zegt, de blokjes wat inkorten en misschien zelfs de totale duur.

[Afbeelding]
Heb je de RPE wel goed ingevuld elke keer na de training dan? Want dat neemt join ook vrij stevig mee.

Daarnaast is taperen voor iedereen anders, dat noemen ze ook in hun podcast over taperen (beter worden podcast). Dus doe ook vooral waar jij je goed bij voelt, want mentaal heeft ook invloed.
Pagina: 1 ... 470 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).