Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:12:
[...]
Ben ook wel benieuwd of dieper zitten per definitie meer aero is. Volgens mij is dat niet altijd een direct gegeven. Daarnaast is het imo ook belangrijker dat je comfortabel en consistent vermogen kan leveren. Als je 1% meer aero zit maar je kunt na 2 uur fietsen 5% minder vermogen leveren heeft dat een veel groter nadelig effect....
Als aero je doel is, kun je natuurlijk ook kijken naar:
- Benen scheren (4,8watt bij 30km/h in de recente subjectieve windtunnel test van GCN (
YouTube: Why Do Cyclists Shave Their Legs?)
- Armen scheren en hoofd scheren: 1,8watt (zelfde filmpje

)
- Smaller stuurtje (38cm bijv) -> ook schattingen van 4-5watt
- Geen flapperende kleren
- Aero helm
- Aero sokken
- Aero suit
- Leren om constant aero te zitten (handen op de hoods, ellebogen naar binnen
- Hoge velgen natuurlijk, maar die heb je vast al
Ik zit op een "instapmodel" fiets (Sensa Romagna 105 uit 2018), en hoewel het een prima fietsje is, merk ik gewoon dat ik langzaam tegen de limieten aan kom van deze fiets..
Ik fiets hier alweer 5 jaar op, maar altijd solo en niet gericht op snelheid etc..
Ik fiets sinds een maandje mee met een fietsclub, en hier moet je ook regelmatig kopwerk doen..
Als ik dan voorop rij, en ik vergelijk mijn gegevens met een mede kop rijder, dan merk ik dat ik 10-15% meer vermogen moet trappen om dezelfde snelheid te behouden, Met andere woorden, ik trap 350-400W, en de persoon naast mij zit op 300-330W..
Ook met sprintjes merk ik gewoon dat er veel kracht verloren gaat en niet omgezet wordt in voorwaartse snelheid..
Dus ik ben aan het kijken naar een nieuwe fiets, (Cannondale SuperSix Evo), deze is meer Aero dan mijn huidige fiets, en heeft dus ook een grotere drop.
Voordat ik 7000 euro uit geef aan een nieuwe fiets wil ik wel zeker zijn dat ik hier comfortabel op kan fietsen..
Een bikefit voor aanschaf staat op mijn todo lijstje, maar ik kan op mijn huidige fiets ook al verder naar beneden, en alvast meer gewenning opdoen voordat ik de overstap maak.