Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 469 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Oxigeon Iets smaller zou ik het zelf niet noemen. Waar je in de aanloop 5 wijd over de weg kunt rijden moet je opeens terug naar 3 wijd (misschien 4 wijd als je een ervaren peleton hebt). Als het dan zeer druk is en je hebt niet zo bedreven personen dan gaat het heel snel stokken. Net een autosnelweg waar je een rijstrook minder krijgt ;)

//edit: En heb je volgens mij niet ook enkele wegversnellingen iets eerder?

[ Voor 13% gewijzigd door pdukers op 17-04-2023 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-10 16:49
Die file was inderdaad bijzonder, met alle verschillende piepjes om je heen. Het duurde wel even, (9:45 over de start) maar daardoor was het meeste wel gedoseerd aan de route begonnen, dat was uiteindelijk erg prettig.

De 100 km route is mij echt prima bevallen, lekker gedoseerd en uiteindelijk vrij fris over de finish gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:05
Ik heb nu nog enkele spacers onder mijn stuur, Ik wil mijn stack gaan verlagen en zo een wat meer aero houding aannemen..

Planning is om elke 2-3 weken 1 spacer te verwijderen, om zo ook voldoende tijd te hebben om te zien wat de impact is op mijn houding. ik fiets gemiddeld 2-3x in de week,

Kan ik zomaar mijn spacers verwijderen, of moet ik nog rekening houden met zadelafstelling / reach etc?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
verstappen33 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:17:
Kan ik zomaar mijn spacers verwijderen, of moet ik nog rekening houden met zadelafstelling / reach etc?
Dat ga je in die 2-3 weken wel merken. Als je flexibiliteit de wensen overlaat zal je misschien je zadel wat naar voren moeten kantelen. Maar dat lijkt mij dan juist een moment om gewoon de spacer weer terug te plaatsen.
qua reach zou ik niks aanpassen, langere stuurpen ga je nog agressiever zitten wat je nu ook al met de spacers wil bereiken en met een kortere hef je de winst weer op.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:59
verstappen33 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:17:
Ik heb nu nog enkele spacers onder mijn stuur, Ik wil mijn stack gaan verlagen en zo een wat meer aero houding aannemen..

Planning is om elke 2-3 weken 1 spacer te verwijderen, om zo ook voldoende tijd te hebben om te zien wat de impact is op mijn houding. ik fiets gemiddeld 2-3x in de week,

Prima plan natuurlijk! Eea wel afhankelijk van je huidige houding en het gemak dat daarbij zit. Let er bijvoorbeeld ook op dat je geen verkrampte dingen met je schouder gaat doen en dat je nog makkelijk in de beugels kan zitten. Daarnaast de tip om je hamstring te rekken met kleine oefeningen mocht dat je weerhouden om die extra spacer eronder vandaan te halen. Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@GWBoes Mijn flexibiliteit zit wel goed denk ik, ik kan vingers plat op de grond leggen als ik rechtop sta (hele hand lukt niet).
Ik haal inderdaad maximaal 1 spacer per keer weg, en kijk gewoon hoe dat voelt, voelt het na 2-3 weken nog steeds prima, of merk ik dat ik nog iets langer moet wennen dan bekijk ik wel of ik er nog 1 verwijder of het nog even aankijk. En mocht het echt niet lekker gaan, dan plaats ik de spacers weer terug naar de situatie wanneer het wel goed was..

Maar goed om te weten dat ik verder niet hoef te kijken naar de reach etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57
verstappen33 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:03:
@GWBoes Mijn flexibiliteit zit wel goed denk ik, ik kan vingers plat op de grond leggen als ik rechtop sta (hele hand lukt niet).
Ik haal inderdaad maximaal 1 spacer per keer weg, en kijk gewoon hoe dat voelt, voelt het na 2-3 weken nog steeds prima, of merk ik dat ik nog iets langer moet wennen dan bekijk ik wel of ik er nog 1 verwijder of het nog even aankijk. En mocht het echt niet lekker gaan, dan plaats ik de spacers weer terug naar de situatie wanneer het wel goed was..

Maar goed om te weten dat ik verder niet hoef te kijken naar de reach etc.
Ben ook wel benieuwd of dieper zitten per definitie meer aero is. Volgens mij is dat niet altijd een direct gegeven. Daarnaast is het imo ook belangrijker dat je comfortabel en consistent vermogen kan leveren. Als je 1% meer aero zit maar je kunt na 2 uur fietsen 5% minder vermogen leveren heeft dat een veel groter nadelig effect....

Als aero je doel is, kun je natuurlijk ook kijken naar:

- Benen scheren (4,8watt bij 30km/h in de recente subjectieve windtunnel test van GCN (YouTube: Why Do Cyclists Shave Their Legs?)
- Armen scheren en hoofd scheren: 1,8watt (zelfde filmpje ;))
- Smaller stuurtje (38cm bijv) -> ook schattingen van 4-5watt
- Geen flapperende kleren
- Aero helm
- Aero sokken
- Aero suit
- Leren om constant aero te zitten (handen op de hoods, ellebogen naar binnen
- Hoge velgen natuurlijk, maar die heb je vast al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:13
Afhankelijk van hoe groot de spacers zijn, zou ik nog iets meer tijd tussen het aanpassen doen. Vooral bij de langere ritten kom je er pas achter of het wel/niet goed gaat. Een enkele keer wat pijntjes kan komen door gewenning of slechte dag maar als het langer duurt om te herstellen, dan is het misschien toch niet zo'n goed idee. De eerste paar keren zal het sowieso wel gaan, zeker als je lenig bent.

Overigens, als je je stuur lager zet, dan wordt je reach vanzelf groter, misschien niet zoveel maar de totale reach wordt toch echt groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:12:
[...]

Ben ook wel benieuwd of dieper zitten per definitie meer aero is. Volgens mij is dat niet altijd een direct gegeven. Daarnaast is het imo ook belangrijker dat je comfortabel en consistent vermogen kan leveren. Als je 1% meer aero zit maar je kunt na 2 uur fietsen 5% minder vermogen leveren heeft dat een veel groter nadelig effect....

Als aero je doel is, kun je natuurlijk ook kijken naar:

- Benen scheren (4,8watt bij 30km/h in de recente subjectieve windtunnel test van GCN (YouTube: Why Do Cyclists Shave Their Legs?)
- Armen scheren en hoofd scheren: 1,8watt (zelfde filmpje ;))
- Smaller stuurtje (38cm bijv) -> ook schattingen van 4-5watt
- Geen flapperende kleren
- Aero helm
- Aero sokken
- Aero suit
- Leren om constant aero te zitten (handen op de hoods, ellebogen naar binnen
- Hoge velgen natuurlijk, maar die heb je vast al
Ik zit op een "instapmodel" fiets (Sensa Romagna 105 uit 2018), en hoewel het een prima fietsje is, merk ik gewoon dat ik langzaam tegen de limieten aan kom van deze fiets..
Ik fiets hier alweer 5 jaar op, maar altijd solo en niet gericht op snelheid etc..

Ik fiets sinds een maandje mee met een fietsclub, en hier moet je ook regelmatig kopwerk doen..
Als ik dan voorop rij, en ik vergelijk mijn gegevens met een mede kop rijder, dan merk ik dat ik 10-15% meer vermogen moet trappen om dezelfde snelheid te behouden, Met andere woorden, ik trap 350-400W, en de persoon naast mij zit op 300-330W..
Ook met sprintjes merk ik gewoon dat er veel kracht verloren gaat en niet omgezet wordt in voorwaartse snelheid..

Dus ik ben aan het kijken naar een nieuwe fiets, (Cannondale SuperSix Evo), deze is meer Aero dan mijn huidige fiets, en heeft dus ook een grotere drop.

Voordat ik 7000 euro uit geef aan een nieuwe fiets wil ik wel zeker zijn dat ik hier comfortabel op kan fietsen..
Een bikefit voor aanschaf staat op mijn todo lijstje, maar ik kan op mijn huidige fiets ook al verder naar beneden, en alvast meer gewenning opdoen voordat ik de overstap maak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21
verstappen33 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:42:
[...]

Ik zit op een "instapmodel" fiets (Sensa Romagna 105 uit 2018), en hoewel het een prima fietsje is, merk ik gewoon dat ik langzaam tegen de limieten aan kom van deze fiets..
Ik fiets hier alweer 5 jaar op, maar altijd solo en niet gericht op snelheid etc..

Ik fiets sinds een maandje mee met een fietsclub, en hier moet je ook regelmatig kopwerk doen..
Als ik dan voorop rij, en ik vergelijk mijn gegevens met een mede kop rijder, dan merk ik dat ik 10-15% meer vermogen moet trappen om dezelfde snelheid te behouden, Met andere woorden, ik trap 350-400W, en de persoon naast mij zit op 300-330W..
Ook met sprintjes merk ik gewoon dat er veel kracht verloren gaat en niet omgezet wordt in voorwaartse snelheid..

Dus ik ben aan het kijken naar een nieuwe fiets, (Cannondale SuperSix Evo), deze is meer Aero dan mijn huidige fiets, en heeft dus ook een grotere drop.

Voordat ik 7000 euro uit geef aan een nieuwe fiets wil ik wel zeker zijn dat ik hier comfortabel op kan fietsen..
Een bikefit voor aanschaf staat op mijn todo lijstje, maar ik kan op mijn huidige fiets ook al verder naar beneden, en alvast meer gewenning opdoen voordat ik de overstap maak.
Ik denk dat je een set wielen nodig hebt 🤪

Geintje hé

Een meer aero fiets scheelt wel natuurlijk maar diegene naast je, is die net zo lang/breed als jij? Heeft ie dezelfde houding? Heeft ie strakkere kleding aan dan jij? Hoe zit het met zijn helm?
Jij bent zelf de grootste boosdoener vwb luchtweerstand.

Om een voorbeeld te geven, waar bijna iedereen in de groep blijft trappen in een afdaling, ga ik de meesten voorbij zonder één trap omdat ik niet zo groot ben en mezelf redelijk klein kan maken op de fiets.

Maar hé, er is altijd een goede reden om een nieuwe fiets te willen 😉

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:17
verstappen33 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:42:
[...]

Het zou best wel kunnen zijn dat dit niks met de fiets te maken heeft.
Mijn fietsmaatje trapt ook structureel tientallen Watt minder dan ik, ook als we naast elkaar fietsen.
We wilden weten hoe dat zat, dus we hebben eens een stukje van fiets gewisseld.
Hij trapte nog steeds tientallen Watt minder dan ik.

Een verschil van 50 W moet je niet zoeken in de fiets. Alles wat je met aero en keramische lagers kan besparen is veel marginaler dan dat. Het enige wat een beetje in de buurt kan komen van 50 W verschil is je banden. Stel dat je nu op extra lekbestendige banden rijdt kan je misschien nog 20 W besparen met een setje GP 5K.

Je moet het denk ik eerder zoeken in je lichaamsbouw. Op het vlakke maakt gewicht niet heel veel uit, maar een breder persoon heeft natuurlijk navenant meer luchtweerstand. Daar verandert het slammen van je stem of een paar diepe velgen niet zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
ElGreco schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat je een set wielen nodig hebt 🤪

Geintje hé

Een meer aero fiets scheelt wel natuurlijk maar diegene naast je, is die net zo lang/breed als jij? Heeft ie dezelfde houding? Heeft ie strakkere kleding aan dan jij? Hoe zit het met zijn helm?
Jij bent zelf de grootste boosdoener vwb luchtweerstand.

Om een voorbeeld te geven, waar bijna iedereen in de groep blijft trappen in een afdaling, ga ik de meesten voorbij zonder één trap omdat ik niet zo groot ben en mezelf redelijk klein kan maken op de fiets.

Maar hé, er is altijd een goede reden om een nieuwe fiets te willen 😉
Ja, ongeveer hetzelfde postuur, iets meer aero houding dan mij..
Ikzelf ben de grootste factor, dat weet ik ook, maar een fiets maakt ook best veel verschil, zeker een alu instapper in vergelijking met een "high end" carbon fiets met een goede wielset.

Ik mis gewoon veel stijfheid in het frame/wielen.

En goede bandjes heb ik al, ik rij al jaren met de GP5k bandjes.
Ondertussen ook al bijna 10kg afgevallen (van 87,5 naar 79kg).
Het helpt allemaal wel, en getraintheid is ook een dinetje wat nog beter kan, maar een goede fiets (die past bij mijn doelstellingen) kan hier zeker nog verder in ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ik denk dat er wel veel 'aero' te winnen is voor veel fietsers als ik om me heen kijk. Niet zozee qua fietsframe, maar wel qua kleding, aero sokken en deels ook houding. Hieronder een filmpje waarin iemand wat marginal gains naast elkaar zet. Als je dat allemaal combineert win je echt significant veel.

Punt is en blijft: het zijn allemaal effecten die merkbaar zijn bij hogere snelheden. De watts die ze noemen in dit filmpje zijn gebaseerd op besparingen op 45 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:10:
Ik denk dat er wel veel 'aero' te winnen is voor veel fietsers als ik om me heen kijk. Niet zozee qua fietsframe, maar wel qua kleding, aero sokken en deels ook houding. Hieronder een filmpje waarin iemand wat marginal gains naast elkaar zet. Als je dat allemaal combineert win je echt significant veel.

Punt is en blijft: het zijn allemaal effecten die merkbaar zijn bij hogere snelheden. De watts die ze noemen in dit filmpje zijn gebaseerd op besparingen op 45 km/h.

[YouTube: The Most Effective Marginal Gain. Aerodynamics with Josh Poertner]
Interessante video, best wel leuke punten om rekening mee te houden bij de aanschaf van nieuwe kleding/spullen etc.. ik train nu ook nog in mijn winter tenue, niet de meest aerodynamische kleding die ik heb..
Maar zodra het weer wat warmer wordt en ik gewoon weer kort-kort kan rijden zal het zeker 20-30W gaan schelen als ik deze video mag geloven.

Onze trainingrondjes hebben een kruissnelheid van ongeveer 35km/u, dus aero is wel een dingetje waar ik wat winst uit kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
verstappen33 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:38:
[...]

Onze trainingrondjes hebben een kruissnelheid van ongeveer 35km/u, dus aero is wel een dingetje waar ik wat winst uit kunt halen.
De besparing gaat kubisch omlaag. Bij 35 km/u is de besparing nog maar 47% van wat die bij 45 km/u is.
In een windtunneltest van Roadbike (07/2020) bespaarde een 62 mm velg 11 W ten opzichte van een 21 mm velg; dat was dus bij 45 km/h. Bij 35 km/u kan je dus een besparing van 5 W verwachten. De besparing van een aero frame zit nog daaronder, en wat je met stijfheid kan winnen is volgens mij niet eens meetbaar. Dat is vooral gevoel.

Ik denk dat je jezelf voor de gek houdt als je denkt dat dat verschil van 50 W niet voor 80% door je lichaamsbouw komt. Of je hebt een fiets met naafversnelling. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tom-Z schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:54:
[...]

De besparing gaat kubisch omlaag. Bij 35 km/u is de besparing nog maar 47% van wat die bij 45 km/u is.
In een windtunneltest van Roadbike (07/2020) bespaarde een 62 mm velg 11 W ten opzichte van een 21 mm velg; dat was dus bij 45 km/h. Bij 35 km/u kan je dus een besparing van 5 W verwachten. De besparing van een aero frame zit nog daaronder, en wat je met stijfheid kan winnen is volgens mij niet eens meetbaar. Dat is vooral gevoel.

Ik denk dat je jezelf voor de gek houdt als je denkt dat dat verschil van 50 W niet voor 80% door je lichaamsbouw komt. Of je hebt een fiets met naafversnelling. O-)
Ik denk dat je nu iets te rechtlijnig redeneert.

Met een hoge velg maakt het te meten voordeel bijvoorbeeld enorm veel uit of de wind van de zijkant komt, of recht van voren etc.

Daarnaast weten we niet precies hoe @verstappen33 gekleed. Misschien rijdt hij wel met een tenue dat bolt van de wind etc. Als 80% van je CdA waarde door je lichaamsbouw komt dan zou Ganna nooit een goede tijdrijder zijn geweest.

Het is een combinatie van met name positie op de fiets (ik zie echt zoveel oude knarren met de ellebogen helemaal naar buiten rijden op een veel te breed stuur) samen met een paar basisdingen goed doen qua kleding en gear. Pijn aan m'n ogen als ik weer achter een stoempende man zit hier in de polder die met een krakende drivetrain rijdt, wapperend jasje etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Terechte opmerking dat bij 30 km/h of lager er in windtunneltesten amper winst te zien zal zijn. Maar bij forse tegenwind gaat het wel tellen, want rij + windsnelheid :) Afleren van domme dingen is makkelijke winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Tom-Z schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:54:
[...]

Ik verwacht ook geen wonderen...
De reden voor een nieuwe fiets is natuurlijk om sneller te kunnen, of beter gezegd, mijn vermogen beter te benutten..
Je wilt zoveel mogelijk energie die je levert omzetten in voorwaartse beweging, en laat mijn huidige fiets nu net een fiets zijn die teveel energie absorbeerd en niet omzet in voorwaartse beweging.
Een andere wielset zal al veel verandering brengen, maar ook de stijfheid van het bottombracket deel laat te wensen over.

5% meer vermogen op het asfalt krijgen door een betere fiets is ook al een grote win, en dat is naar mijn mening haalbaar als je ziet waar ik nu op zit.. :+
Pakken we daarna nog enkele procentjes door een betere houding/kleding en andere aero tweaks, dan heb je een significate winst te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09

Phydomir

Dennis

Voor trainen maakt het sowieso allemaal niets uit. Watts = Watts.

*maar ik snap heel goed de wens van een nieuwe fiets en dan ook gelijk maar goed aanpassen qua aero. Zit in dezelfde situatie. Heb ik een aero races nodig, neuh. Wil ik er een, jup!

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:49
komop jongens.. niks mis met een nieuwe fiets,

Dat we het over marginal gains hebben weet iedereen die een beetje moet werken en sparen voor je 5k+ uit kan geven voor een fiets.

ik kan er nog wel een paar opnoemen, waarom een dure fiets nergens voor nodig is..
- niemand hier verdient zijn geld ermee, dus die paar sec winst die je pakt verdien je nooit terug
- voor wie heb je de aero gains op een solo ritje.. behalve voor je gemiddelde snelheid op strava...?
- als het op kop te zwaar is in de groeprit, dan pak je een kopbeurt minder of korter..

Maar ik zit zelf aan de andere kant, mijn MTB heeft veel te veel geld gekost, ik win er nog steeds geen wedstrijden mee, maar ik geniet er wel x van als ik erop zit. Mijn huidige racefiets voldoet prima als trainingstool, maar als deze vervangen wordt, dat gaat er ook wel wat meer geld tegenaan, niet omdat het nodig is, maar omdat ik er van houd en er moraal van krijg. (ik rijd 99/100 x solo en nooit wedstrijden.. )

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
pdukers schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:00:
Terechte opmerking dat bij 30 km/h of lager er in windtunneltesten amper winst te zien zal zijn. Maar bij forse tegenwind gaat het wel tellen, want rij + windsnelheid :)
Dat is maar half waar. Met 20 km/u tegenwind 25 km/u fietsen is absoluut niet hetzelfde als bij windstil met 45 km/u fietsen. Dat eerste kost volgens bikecalculator.com 287 W, dat laatste kost meer dan 500 W.

Je zou denken dat met tegenwind 20+25=45 hetzelfde is als gewoon 45 km/u fietsen, maar energie is kracht maal weg. De kracht die nodig is is bij gelijke luchtsnelheid hetzelfde, maar omdat je bij hogere snelheid en lagere tegenwind een langere weg aflegt, gebruik je daar meer energie.
Dat is ook de reden dat het niet letterlijk onmogelijk is om het NK tegenwindfietsen uit te rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 17:20
Prima natuurlijk om een nieuwe fiets te kopen voor de motivatie. Zit zelf ook op veel te prijzige machines voor m'n niveau, maar geniet er elke keer weer van.

Alleen wil je teleurstellingen ook wel voorkomen; m'n hoge carbon velgen zien er prachtig uit, maar ik heb niet het idee dat ik er ook maar enigszins sneller door ben geworden :P

Ik denk dat het hier ook opgaat; beetje flex in de fiets maakt qua efficientie niet heel veel uit. Die krachten moeten toch ergens heen en meestal zullen ze alsnog in snelheid omgezet moeten worden. Een stijve fiets geeft ook veel minder comfort, wat zelfs in je nadeel kan werken...

Maar goed, dat is allemaal rationeel; als je veel liever op je nieuwe racemonster stapt dan op je "oude brikkie" dan is dat al een prima reden om het gewoon te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Morrar schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:24:
Prima natuurlijk om een nieuwe fiets te kopen voor de motivatie. Zit zelf ook op veel te prijzige machines voor m'n niveau, maar geniet er elke keer weer van.

Alleen wil je teleurstellingen ook wel voorkomen; m'n hoge carbon velgen zien er prachtig uit, maar ik heb niet het idee dat ik er ook maar enigszins sneller door ben geworden :P

Ik denk dat het hier ook opgaat; beetje flex in de fiets maakt qua efficientie niet heel veel uit. Die krachten moeten toch ergens heen en meestal zullen ze alsnog in snelheid omgezet moeten worden. Een stijve fiets geeft ook veel minder comfort, wat zelfs in je nadeel kan werken...

Maar goed, dat is allemaal rationeel; als je veel liever op je nieuwe racemonster stapt dan op je "oude brikkie" dan is dat al een prima reden om het gewoon te doen.
Je hebt 2 soorten stijfheid, verticaal (op-neer), en horizontaal (links-rechts).. Links rechts wil je eigenlijk zo min mogelijk hebben, want die krachten gaan niet naar de wielen afaik.
Vertikaal zorgt voor demping/comfort.. en hier wil je wel een mate van flex hebben, anders zit je op een fiets die ontzettend stuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:37
Morrar schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:24:
Ik heb 62mm velgen en heb wel het idee dat ze iets makkelijker snelheid vasthouden boven de 35 km/u. Maar dat zal misschien ook wel gewoon komen door de extra motivatie die ze geven, want het ziet er vooral gewoon heel gaaf uit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Tom-Z schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:22:
[...]

Dat is maar half waar. Met 20 km/u tegenwind 25 km/u fietsen is absoluut niet hetzelfde als bij windstil met 45 km/u fietsen. Dat eerste kost volgens bikecalculator.com 287 W, dat laatste kost meer dan 500 W.

Je zou denken dat met tegenwind 20+25=45 hetzelfde is als gewoon 45 km/u fietsen, maar energie is kracht maal weg. De kracht die nodig is is bij gelijke luchtsnelheid hetzelfde, maar omdat je bij hogere snelheid en lagere tegenwind een langere weg aflegt, gebruik je daar meer energie.
Dat is ook de reden dat het niet letterlijk onmogelijk is om het NK tegenwindfietsen uit te rijden.
Inderdaad. Ik had er niet goed over nagedacht met mijn insteek dat het linear is 8)7

Wikipedia: Drag equation

Effect van aero sokken is dan minder dan gedacht. Daar gaat mijn business case :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:00

joker1977

Tweakert

verstappen33 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:30:
[...]

Je hebt 2 soorten stijfheid, verticaal (op-neer), en horizontaal (links-rechts).. Links rechts wil je eigenlijk zo min mogelijk hebben, want die krachten gaan niet naar de wielen afaik.
Vertikaal zorgt voor demping/comfort.. en hier wil je wel een mate van flex hebben, anders zit je op een fiets die ontzettend stuitert.
Ik denk dat je echt iets te ver 'down-the-rabbit-hole' van de marketing-machines van de fietsfabrikanten bent gegaan. Sure, er zit enig verschil in, maar in de praktijk is het verschil daarin vrij klein.

De marginal-gains die je haalt uit een meer aero-frame zijn te verwaarlozen bij ritjes van rond de 35 km/h. Prima als je een nieuwe fiets wilt, maar het is simpelweg grotendeels houding.

Ik merk ook wel verschil tussen mijn Alu gravel-fiets met smerige drive-train, spatborden, 3 kilo meer en goedkopere alu-wieltjes tov. mijn carbon fietsie. Maar dat verschil is zeer zeker geen 50W bij 30-35 km/h en op die gravel-bike zit ik ook nog 2 cm. hoger op.

Een verschil van 5% kan je vaak ook nog wel terugzien in de verschillende vermogen-meters (!) en als je daar allemaal rekening mee gaat houden kun je eigenlijk wel stellen dat de verschillen vooral tussen de oren lijken te zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
joker1977 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:10:
[...]

Ik denk dat je echt iets te ver 'down-the-rabbit-hole' van de marketing-machines van de fietsfabrikanten bent gegaan. Sure, er zit enig verschil in, maar in de praktijk is het verschil daarin vrij klein.

De marginal-gains die je haalt uit een meer aero-frame zijn te verwaarlozen bij ritjes van rond de 35 km/h. Prima als je een nieuwe fiets wilt, maar het is simpelweg grotendeels houding.

Ik merk ook wel verschil tussen mijn Alu gravel-fiets met smerige drive-train, spatborden, 3 kilo meer en goedkopere alu-wieltjes tov. mijn carbon fietsie. Maar dat verschil is zeer zeker geen 50W bij 30-35 km/h en op die gravel-bike zit ik ook nog 2 cm. hoger op.

Een verschil van 5% kan je vaak ook nog wel terugzien in de verschillende vermogen-meters (!) en als je daar allemaal rekening mee gaat houden kun je eigenlijk wel stellen dat de verschillen vooral tussen de oren lijken te zitten ;)
Misschien wel, misschien niet, ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen en op een juiste manier te interpreteren om zo een goede keuze te kunnen maken.

Op YT staan genoeg filmpjes waarin je de tekortkomingen van een "goedkope" fiets t.o.v. een dure aero fiets kunt zien..

En hoewel het lastig is om uit te drukken in absolute getallen/grafieken zit er wel degelijk verschil tussen deze fietsen..
En naar mijn mening is er vanuit mijn instapmodel fiets nog heel veel verbetering mogelijk, en de andere 75-80% aan verbeteringen moet natuurlijk uit mijzelf komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
verstappen33 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:44:
[...]

Misschien wel, misschien niet, ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen en op een juiste manier te interpreteren om zo een goede keuze te kunnen maken.

Op YT staan genoeg filmpjes waarin je de tekortkomingen van een "goedkope" fiets t.o.v. een dure aero fiets kunt zien..

En hoewel het lastig is om uit te drukken in absolute getallen/grafieken zit er wel degelijk verschil tussen deze fietsen..
En naar mijn mening is er vanuit mijn instapmodel fiets nog heel veel verbetering mogelijk, en de andere 75-80% aan verbeteringen moet natuurlijk uit mijzelf komen.
hou het maar gewoon op moraal...want op deze manier kan het enkel tegenvallen :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:52
Prulleman schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:19:
[...]

hou het maar gewoon op moraal...want op deze manier kan het enkel tegenvallen :D
Nou ja, een nieuwe carbonfiets zal zeker anders / sneller aanvoelen dan een wat oudere aluminium fiets. Dat gevoel is natuurlijk ook wat waard. Of je er veel harder door gaat fietsen is een ander verhaal ;)

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
klaaas schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:21:
[...]

Nou ja, een nieuwe carbonfiets zal zeker anders / sneller aanvoelen dan een wat oudere aluminium fiets. Dat gevoel is natuurlijk ook wat waard. Of je er veel harder door gaat fietsen is een ander verhaal ;)
Ik ging er ooit echt een stuk harder van fietsen (overstap van alu oudje naar weight weenie carbon ros). Maar ook dat was grotendeels moraal. Ik had de hele tijd zin om te fietsen.....en elke trap was raak natuurlijk!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tom-Z
verstappen33 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:44:
[...]

Die filmpjes zijn allemaal gesponsord. Die reviewers krijgen de fiets (te leen?) van de fabrikant, samen met een A4-tje talking points en misschien zelfs nog een zak geld. Je ziet ze zelden echt een degelijke test uitvoeren, soms rijden ze gewoon een paar rondjes zonder zelfs maar een power meter te gebruiken. Maar zelfs als ze dat wel doen is de methodologie vaak twijfelachtig.
Tuurlijk kan je dat wel uitdrukken in absolute getallen/grafieken. Je kan prima twee fietsen naast elkaar in de windtunnel zetten en precies uitrekenen wat een amateur daarmee kan winnen.
Waarom doen fabrikanten dat niet? Die fietsen zouden toch als zoete broodjes over de toonbank gaan als het marketingdepartement met overtuigende testresultaten kon laten zien dat je als amateur 40 W met hun fiets kon winnen?

Ik vond net deze test waarin een Trek Madone (sjieke aero fiets) naast een "doorsnee" Giant TCR in de windtunnel werd gezet. Het verschil bij 40 km/h was 5 W. Bij 30 km/h was het ~1 W verschil. In deze video blijkt dat op diezelfde Giant TCR het verschil tussen twee verschillende zithoudingen 70 W is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
GerbenBK schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:24:
[...]

Ik ging er ooit echt een stuk harder van fietsen (overstap van alu oudje naar weight weenie carbon ros). Maar ook dat was grotendeels moraal. Ik had de hele tijd zin om te fietsen.....en elke trap was raak natuurlijk!
Ik zet gewoon een lekker biertje in de koelkast. Geeft me ook moraal om hard te fietsen en is een stuk voordeliger 8)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
klaaas schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:21:
[...]

ja precies..

Mijn vorige alu mtb frame is ooit gescheurd en toen kreeg ik hetzelfde model maar dan carbon terug. Ik ben best van de marginal gains, maar ik reed niet ineens meer PR's, ik denk zelfs dat ik blind niet het verschil zou merken. Er zijn 2 upgrades waarbij dat wel het geval was.:
- banden (van goedkoop instap rubber naar duurdere schwalbe performance vs evo)
- hardtail naar fully (afhankelijk van het terrein, op de vlakke rondjes hier in de buurt is het om het even, maar met meer stukken naar beneden, zoals op de UHR was het een groot verschil.

- andere wielen geven een hoop moraal, en ik dacht een hoop winst, maar dat zat uiteindelijk meer in de banden die gelijk met de wielen waren geupgrade. Op de nieuwe fiets heb ik de nieuwe wielen eerst met dezelfde banden getest, en dan is het verschil een stuk kleiner, je voelt het verschil wel, maar het vertaald zich niet zo snel in meer snelheid. serieus bergop is ruim een halve kg natuurlijk wel de moeite

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:59
Ik weet niet of het het verschil tussen alu en carbon voor een wegfiets gelijk kan trekken met een MTB. Een MTB is altijd minder efficiënt en losser door de vering en lage bandenspanning.

(Midden in de zomer met stuifzand-route de bandjes op minder dan 2bar, dan zwalkt het nogal op het fietspad ongeacht framekeuze)

[ Voor 25% gewijzigd door Patrick4 op 17-04-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Patrick4 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:42:
Ik weet niet of het het verschil tussen alu en carbon voor een wegfiets gelijk kan trekken met een MTB. Een MTB is altijd minder efficiënt en losser door de vering en lage bandenspanning.
Maar denk je echt dat je met een racer veel watts verliest doordat een alu frame wat minder stijf is dan een carbon frame als je gewoon met 35 gemiddeld een rondje doet?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:47
Bij alle upgrades merk je wel een verschil als je uitgangspunt goedkoop genoeg is; maar als zodra je uit het goedkope meuk segment weg bent (fabriekswielen, zwabberframes, bijna massieve banden, etc), worden de voordelen al heel snel marginaal.

Ik heb hier drie TCR's gehad en nooit het idee gehad dat de carbon versies zoveel sneller waren dan de aluminium versie. Wat ik wel merkte was meer comfort en een betere wegligging (wordt je overigens indirect ook sneller van doordat je minder vermoeit raakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 07:00
Vraagje over rim-brake wielen voor in de bergen. Momenteel rijd ik hier in Nederland voor het eerst met carbon wielen en daarvoor altijd met aluminium dus heb er nooit echt bij stil gestaan. Carbon rim-brake wielen in een afdaling is dat nu wel of niet een probleem. Bij Flow zijn ze van mening dat het de-lamineren geen probleem hoeft te zijn zolang de wielen voldoen aan de ISO 4210-7 test standaard. Wat denken jullie er zelf van? Ik twijfel of ik aluminium wielen moet gaan aanschaffen voor over een maand in de Franse Alpen of dat ik gewoon met mijn huidige carbon wielen me ga vermaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:37
Dagg schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:07:
Vraagje over rim-brake wielen voor in de bergen. Momenteel rijd ik hier in Nederland voor het eerst met carbon wielen en daarvoor altijd met aluminium dus heb er nooit echt bij stil gestaan. Carbon rim-brake wielen in een afdaling is dat nu wel of niet een probleem. Bij Flow zijn ze van mening dat het de-lamineren geen probleem hoeft te zijn zolang de wielen voldoen aan de ISO 4210-7 test standaard. Wat denken jullie er zelf van? Ik twijfel of ik aluminium wielen moet gaan aanschaffen voor over een maand in de Franse Alpen of dat ik gewoon met mijn huidige carbon wielen me ga vermaken.
Als je moderne carbon wielen hebt van minstens enige kwaliteit moet het geen probleem zijn als je weet hoe je moet remmen. Kort krachtig ipv slepend remmen. Wel is het zo dat aluminum over het algemeen wat fijner remt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 19:17
cordonbleu schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:16:
[...]

Als je moderne carbon wielen hebt van minstens enige kwaliteit moet het geen probleem zijn als je weet hoe je moet remmen. Kort krachtig ipv slepend remmen. Wel is het zo dat aluminum over het algemeen wat fijner remt.
Oftewel, pompend remmen. Ik vond zelf aluminium echt fijner remmen dan carbon. Daarmee durfde ik gek genoeg wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dagg schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:07:
Ik heb ze ook en het gaat op zich best, zeker bij goed weer en als je een beetje kunt sturen en remmen. Dus niet slepend een afdaling van 17km doen....

Realiseer je alleen wel dat het ook klote weer kan zijn en dat je achter een paar vrachtwagens / bussen kan komen te zitten waar je niet snel langs kunt. Dan kan het wel eens hard gaan met je blokjes en velgrand. Voor mij reden om in het hooggebergte toch vaak mijn lichte alu setje te steken ipv de hogere carbons.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
Vandaag heb ik mijn Basso Astra op kunnen halen. Wegens tijdgebrek helaas geen grote afstand kunnen fietsen. Al met al een mooie endurance fiets. Ik heb voor dit model gekozen vanwege de geometrie (relatief lange benen i.c.m een kort bovenlichaam).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik2Ot5gjdXKcPqIm26-R2H9xU10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bElxKn3eBcZUdqlfyZMHvmMu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeRaDjYkYxz9MeGjaOcQRpGRN08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwAWBDo0IQNuaEuWuCcNeB6A.jpg?f=fotoalbum_large

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Thijs©
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-10 22:08
Vraag voor de thuis-mechaniekers: de ratel van mijn mavic cosmic pro carbon ust disc is wel erg luid geworden.
Dus ik dacht: tijd om van nieuw vet te voorzien. Waar in de YT tutorials zowel de endcap als de freehub simpel met de hand verwijderd kunnen worden, zit die van mij muurvast (hij zit er dan ookal ruim 2 jaar op)
Het gaat om het volgende model met de id360 hub: link

Iemand de gouden tip om de boel los te krijgen?

daag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Toch nog net ff wat meer kracht zetten, ging bij mij ook niet zo soepel als sommige filmpjes doen vermoeden.
Of schroevendraaier gebruiken als hefboom op je cassette.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:47
Hola,

Vorig jaar mijn eerste wielrenfiets gekocht (Giant Contend SL1 Disc met shimano 105) en sindsdien als beginnende amateur aan de slag gegaan. Nu merk ik echter dat ik slecht/niet kan opschakelen op het voorblad. Dus heuvel op gaat goed, maar daarna krijg ik de versnelling niet meer terug. Op het stuur kan ik de hendel ook helemaal doorduwen alsof ie lam lijkt..

Echter, als ik de fiets op de montagestandaard zet, dan gaat het schakelen wel gewoon helemaal goed. Hier hoef ik weinig moeite te doen en de fiets schakelt, zelfs ongeacht waar ie op het achterblad staat.

Het lijkt dus of de manier van schakelen (hoe ik tijdens het fietsen de hendel gebruik) of de weerstand die het tegenhoudt.

Iemand enig idee wat ik hiermee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerformHans
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:21
Rednas_N schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:18:
Vandaag heb ik mijn Basso Astra op kunnen halen. Wegens tijdgebrek helaas geen grote afstand kunnen fietsen. Al met al een mooie endurance fiets. Ik heb voor dit model gekozen vanwege de geometrie (relatief lange benen i.c.m een kort bovenlichaam).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hele gave bike! Dit is 61cm zeker? Ik ben ook zeer geïnteresseerd in dit model in maatje 58 dan. Waar heb jij deze aangekocht en is dit een beetje naar tevredenheid verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
crimby schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:48:
Hola,

Vorig jaar mijn eerste wielrenfiets gekocht (Giant Contend SL1 Disc met shimano 105) en sindsdien als beginnende amateur aan de slag gegaan. Nu merk ik echter dat ik slecht/niet kan opschakelen op het voorblad. Dus heuvel op gaat goed, maar daarna krijg ik de versnelling niet meer terug. Op het stuur kan ik de hendel ook helemaal doorduwen alsof ie lam lijkt..

Echter, als ik de fiets op de montagestandaard zet, dan gaat het schakelen wel gewoon helemaal goed. Hier hoef ik weinig moeite te doen en de fiets schakelt, zelfs ongeacht waar ie op het achterblad staat.

Het lijkt dus of de manier van schakelen (hoe ik tijdens het fietsen de hendel gebruik) of de weerstand die het tegenhoudt.

Iemand enig idee wat ik hiermee kan?
Ik begrijp je niet helemaal, kun je niet schakelen van het kleine naar grote voorblad? Of schakelen van verzet op je achter cassette?

Ik zou eventueel je derailleurs even goed nakijken qua afstelling, mogelijk is je kabelspanning niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
verstappen33 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:08:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal, kun je niet schakelen van het kleine naar grote voorblad? Of schakelen van verzet op je achter cassette?

Ik zou eventueel je derailleurs even goed nakijken qua afstelling, mogelijk is je kabelspanning niet juist.
Het eerste inderdaad, van het kleine naar het grote voorblad schakelen tijdens het fietsen (op montagesteun gaat het dus wel goed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
crimby schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:24:
[...]

Het eerste inderdaad, van het kleine naar het grote voorblad schakelen tijdens het fietsen (op montagesteun gaat het dus wel goed).
Ik zou toch even de voor derailleur nakijken qua afstelling en kabelspanning. Bij nieuwe fietsen wil de boel nog wel een beetje oprekken de eerste maanden

YouTube: (VOOR) DERAILLEUR AFSTELLEN (Racefiets, mountainbike, trekkingfiets)...

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:59

Kluus

Gang is alles

Sinds deze gisteren rij ik ook weer rond met de welbekende "vuurtoren wielen":
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/CBEL5YMOa9ObOPK1Plc2FYtdiBHNRqmnitVBG_Y2204-2048x1464.jpg

Setje laten samenstellen door onze bekende wielbouwer. Gekozen voor 45mm hoge velgen van zijn eigen VSW merk. Hookless en 22m intern, omdat ik toch al wel een poosje om ben op tubeless, dus de "nadelen" heb ik niet en de eventuele voordelen van een modern velg design wellicht wel.

Verder Erase naven, ik rij al een poosje met hun mountainbike naven, dus nu ook op de racer. Het zijn mooi cleane en netjes afgewerkte naafjes en licht en titanium body. Het geluid van de vrijloop (36T ratchett) bevalt me ook wel, iets ronder ofzo dan een 36T Dt-Swiss die ik in mijn andere wielen heb.

Rijdt weer prima verder, gisteren een rondje met wat stukjes op snelheid, wielen geven veel vertrouwen en dan reed ik nog wel met een halfslappe achterband... :X Blij mee! O+

Fiets is nu wel een heel eind af, kan voorlopig geen upgrades bedenken eigenlijk. Nu maar fietsen!

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 19-04-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
crimby schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:48:
...
Op het stuur kan ik de hendel ook helemaal doorduwen alsof ie lam lijkt..
Als ik dit lees; krijg ik het idee dat je wellicht het kleine hendeltje meeneemt of beetje indrukt? Want als je dat doet dan neem je de pal voor het opschakelen niet mee.

Je probleem zit 100% zeker in je shifter of het gebruik daarvan in elk geval. Niet aan je kabels of derrie zitten, dat is niet je issue.

Ik heb met een duimshifter op een toerfiets ook ooit zoiets gehad, daar werd de pal ook niet goed meegenomen, en schakelde je ook in het luchtledige soms.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Mistraller schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:04:
[...]

Als ik dit lees; krijg ik het idee dat je wellicht het kleine hendeltje meeneemt of beetje indrukt? Want als je dat doet dan neem je de pal voor het opschakelen niet mee.

Je probleem zit 100% zeker in je shifter of het gebruik daarvan in elk geval. Niet aan je kabels of derrie zitten, dat is niet je issue.

Ik heb met een duimshifter op een toerfiets ook ooit zoiets gehad, daar werd de pal ook niet goed meegenomen, en schakelde je ook in het luchtledige soms.
Dit zou best wel eens kunnen kloppen. Is dat ook iets wat ik zelf kan oplossen? Uiteraard eerst nog eens fietsen en kijken of ik de shifter wellicht anders gebruik dan die voor het achterblad, maar anders kapot of nog iets te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:03

McMiGHtY

- burp -

Kluus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:37:
Sinds deze gisteren rij ik ook weer rond met de welbekende"vuurtoren wielen":
[Afbeelding]

Fiets is nu wel een heel eind af, kan voorlopig geen upgrades bedenken eigenlijk. Nu maar fietsen!
Zadeltasje?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bel is aanwezig. ;)
Spatbordjes op een andere fiets.
Zadeltasje, valt in de categorie hoe meer ruimte je hebt hoe meer onnodige zooi je mee zeult. Ook op die andere fiets trouwens, waar ik ook meer zooi mee mee zeul. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pukvg
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-10 20:51
Heeft iemand hier tips voor de aanschaf van een vermogensmeter? Zelf kwam ik uit op de 4iiii r7000 gen 3, maar twijfel of ik toch niet ga voor tweezijdige meting en of dat echt een meerwaarde is. Aangezien de prijs van tweezijdige meting ook gelijk een stuk hoger is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
@pukvg Ligt er helemaal aan wat je zelf wil en wilt uitgeven.

Enkelzijdige crank/pedaal is leuk als beginner om vermogens data te krijgen en je training daar op aan te passen maar mist vooral nauwkeurigheid bij korte inspanningen.

Dubbelzijdig in een crank (bv. power2max of rotor inspider) is al een stuk nauwkeuriger bij sprints maar l/r balans data is niet heel betrouwbaar.

Dubbelzijdig pedaal geeft je data over je volledige slag en helpt je om te trainen om effectiever te trappen met nog meer extra data zoals in/uit zadel tijd waar sommige mensen erg opgewonden van worden (zal geen namen noemen)

Als je dubbelzijdig wil is een set Assioma Duo's eigenlijk de beste optie qua prijs en mogelijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door GWBoes op 19-04-2023 13:15 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pukvg
GWBoes schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:13:

Als je dubbelzijdig wil is een set Assioma Duo's eigenlijk de beste optie qua prijs en mogelijkheden.
Dank voor je reactie. Deze lijken me ook wel interessant. Heb je misschien enig idee of €570 een goede prijs is bij mantel of zijn deze relatief vaak ergens in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
pukvg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:30:
[...]
Heb je misschien enig idee of €570 een goede prijs is
Lijkt mij een redelijk goede prijs al maar @Cranzai heeft de laatste maanden z'n eigen pricewatch gemaakt voor Assioma's dus die kan dat beter beantwoorden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 16:15
Mijn broertje heeft sinds kort een Trek Domane 5 (alu 2023) waarbij me gisteren tijdens een gezamelijk rondje een tik opviel. Ik kon het niet zo snel plaatsen, maar na het ritje was het probleem al snel gevonden.
De kabels (rem en derailleur) lopen "los" het frame in. Normaal zit hier naar mijn weten een klein plaatje die de kabel strak trekt in het frame waardoor deze niet in het frame beweegt en dus geen geluid/tikjes geeft.

Nu zie ik deze op de site van Trek staan, maar als ik de kabel opzij duw zit er geen gaatje met schroefdraad om het schroefje vast te maken. Iemand enig idee hoe ik de kabel strak krijg zodat deze niet meer beweegt in het frame?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duU0MnnMSZAmqXzS9_TJ5lkm3Uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcFWam3UFPbl1XsCIXGInFjg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
[...]

Dank voor je reactie. Deze lijken me ook wel interessant. Heb je misschien enig idee of €570 een goede prijs is bij mantel of zijn deze relatief vaak ergens in de aanbieding?
Heb je het over de favero duo's voor 570 dus met de look plaatjes of de duo-shi? Die laatste zijn alleen de pedaalassen en moet je zelf nog een setje ultegra pedalen omheen knutselen.

570 is anders een meer dan prima prijs voor de duo's, voor de duo-shi vrij normaal geloof ik. Bij futurum valt er altijd ook wel een kortingscode overheen te gooien (heb ze zelf eind vorige maand voor 620-630 ofzo gehaald daar)

Afgelopen tijd de prijzen wel een beetje in de gaten gehouden maar zeker geen pricewatch gemaakt o.i.d. onder de 600eu voor een setje duo's is gewoon goed. Voor de duo-shi dus minder bijzonder.

[ Voor 12% gewijzigd door Cranzai op 19-04-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pukvg
Cranzai schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:21:
[...]

Heb je het over de favero duo's voor 570 dus met de look plaatjes of de duo-shi? Die laatste zijn alleen de pedaalassen en moet je zelf nog een setje ultegra pedalen omheen knutselen.

570 is anders een meer dan prima prijs voor de duo's, voor de duo-shi vrij normaal geloof ik. Bij futurum valt er altijd ook wel een kortingscode overheen te gooien (heb ze zelf eind vorige maand voor 620-630 ofzo gehaald daar)

Afgelopen tijd de prijzen wel een beetje in de gaten gehouden maar zeker geen pricewatch gemaakt o.i.d. onder de 600eu voor een setje duo's is gewoon goed. Voor de duo-shi dus minder bijzonder.
Het gaat om de duo Shi assen voor €570. De pedalen compleet kosten €675.

Voor zover ik weet zouden de assen in mijn huidige pedalen moeten passen, maar dat kan ik ook ter plekke in de winkel vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

MochiGohan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:40:
Mijn broertje heeft sinds kort een Trek Domane 5 (alu 2023) waarbij me gisteren tijdens een gezamelijk rondje een tik opviel. Ik kon het niet zo snel plaatsen, maar na het ritje was het probleem al snel gevonden.
De kabels (rem en derailleur) lopen "los" het frame in. Normaal zit hier naar mijn weten een klein plaatje die de kabel strak trekt in het frame waardoor deze niet in het frame beweegt en dus geen geluid/tikjes geeft.

Nu zie ik deze op de site van Trek staan, maar als ik de kabel opzij duw zit er geen gaatje met schroefdraad om het schroefje vast te maken. Iemand enig idee hoe ik de kabel strak krijg zodat deze niet meer beweegt in het frame?

[Afbeelding]
Edit: Even herschrijven nu ik de vraagstelling (denk ik) beter begrijp...

In dit frame gaan zo te zien alle kabels inclusief buitenkabels het frame in, dus dat hoeft niet bij de ingang van het frame gestopt te worden zoals wel moet als de binnenkabel kaal door je frame loopt. Daar zijn dit soort houdertjes vaak voor, of anders om een groter gat in je frame af te dekken, maar in dit geval lijkt het een mooi gat op maat te zijn. Op de plaatjes van je link zie ik ook niets zitten en je geeft al aan dat er geen mogelijkheid voor montage is.

Sowieso ga je zo'n buiten kabel op termijn niet strak kunnen houden denk ik. Als je tikken van de kabel tegen wil gaan kan je wel zo'n stuk schuimrubber eromheen schuiven:
https://www.bike24.com/p2459242.html

Moet je wel ergens de ruimte hebben natuurlijk, dat lijkt er bij de doorvoer aan de bovenzijnde niet te zijn maar hoe komen de kabels onder uit het buis, zit daar misschien een grotere opening? Ergens zal je wel meer ruimte hebben in ieder geval want anders valt nieuwe kabels routeren ook niet mee.

[ Voor 44% gewijzigd door Kluus op 19-04-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
pukvg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:32:
[...]

Het gaat om de duo Shi assen voor €570. De pedalen compleet kosten €675.

Voor zover ik weet zouden de assen in mijn huidige pedalen moeten passen, maar dat kan ik ook ter plekke in de winkel vragen.
Ik zou me eerst goed verdiepen in de verschillen tussen de twee als ik jou was en of het is wat je wil.
Ja, de duo shi's zou je met je huidige pedalen kunnen gebruiken. Mogelijk voordeel is dat je bij shimano paatjes kan blijven (al zie/merk ik persoonlijk niet veel verschil tussen schoenplaatjes). Nadeel is dat de q-factor wat breder is (hoef je niets van te merken maar kan wel), en ik geloof dat @scraemus de lagers van zijn duo-shi vrij vaak moet vervangen?

Als je de complete pedalen koopt kun je je oude pedalen natuurlijk ook wss nog weer voor een 40-50eu verkopen, scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
Kluus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:35:
[...]

Het lijkt er op dat de volledige buitenkabel het frame in loopt, komt deze er bij de derailleur/rem ook weer in zijn geheel uit? Op zich levert deze manier van montage ook voordelen op want de binnenkabel blijft zo veel mogelijk beschermd in de buitenkabel.

Hij wordt waarschijnlijk wel ergens "gestopt" hoor, anders zou de boel in zijn geheel niet kunnen functioneren (of is dat ook zo?).

Nb: als ik de plaatjes van je link bekijk gaan de derailleur buitenkabels daar ook in zijn geheel het frame in, lijkt me dus zoals het hoort. De remleidingen worden sowieso niet onderbroken want die zijn zo te zien hydraulisch...

Edit: of wil je juist die buitenkabel straktrekken? Dat gaat denk ik (op termijn) sowieso niet werken, als je tikken van de kabel tegen wil gaan kan je wel zo'n stuk schuimrubber eromheen schuiven:
https://www.bike24.com/p2459242.html

Moet je wel ergens de ruimte hebben natuurlijk, hoe komen de kabels onder uit het buis, zit daar misschien een grotere opening?
Klopt onderaan zit een grotere opening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX_ftoSdvhg5IrLyIaX6Hn6PdtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pn4Hyk0csPFqbv9PdKX7xMtk.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem is dus dat bij trilling of het bewegen van het stuur de kabel in het frame tegen de wand aan komt en zorgt voor een tikkend geluid.

Dat foam lijkt me inderdaad wel een goede oplossing!

Nog even een filmpje gemaakt om het wat duidelijker te maken:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja precies, irritant inderdaad. Bij mijn mtb lopen de kabels ook zo het frame in en zit er ook zo’n foam buis omheen, maar daar kan ik wel meer werkruimte creeeren door afdekplaatjes weg te halen. Zo’n gleuf had ik al verwacht al ziet deze er nog niet heel ruim uit op de foto… het lijkt alsof de buitenkabel daar zelf maar net door past.

Aan je filmpje lijkt het alsof het misschien inderdaad al helpt als de kabel gewoon net wat minder makkelijk het frame in en uit beweegt, beetje een knutsel oplossing, maar wat als je de kabel op die plek wat dikker maakt met een paar laagjes isolatie tape?

Als ik google op "trek domane 5 cable rattle" kom ik dit probleem helaas wel vaker tegen overigens.

En hier heeft iemand bijna hetzelfde filmpje gemaakt ;) :
https://www.reddit.com/r/..._3_cable_rattle_at_inlet/

[ Voor 52% gewijzigd door Kluus op 19-04-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MochiGohan
Kluus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:00:
Ja precies, irritant inderdaad. Bij mijn mtb lopen de kabels ook zo het frame in en zit er ook zo’n foam buis omheen, maar daar kan ik wel meer werkruimte creeeren door afdekplaatjes weg te halen. Zo’n gleuf had ik al verwacht al ziet deze er nog niet heel ruim uit op de foto… het lijkt alsof de buitenkabel daar zelf maar net door past.

Aan je filmpje lijkt het alsof het misschien inderdaad al helpt als de kabel gewoon net wat minder makkelijk het frame in en uit beweegt, beetje een knutsel oplossing, maar wat als je de kabel op die plek wat dikker maakt met een paar laagjes isolatie tape?

Als ik google op "trek domane 5 cable rattle" kom ik dit probleem helaas wel vaker tegen overigens.

En hier heeft iemand bijna hetzelfde filmpje gemaakt ;) :
https://www.reddit.com/r/..._3_cable_rattle_at_inlet/
Ja, wel bijzonder dat dit al jaren een issue is maar Trek zelf niet met een oplossing komt. Ik ga in ieder geval het foam bestellen en eventueel nog met een rolletje isolatietape aan de slag. Bedankt voor het meedenken Kluus! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:43
Cranzai schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:54:
[...]

Ik zou me eerst goed verdiepen in de verschillen tussen de twee als ik jou was en of het is wat je wil.
Ja, de duo shi's zou je met je huidige pedalen kunnen gebruiken. Mogelijk voordeel is dat je bij shimano paatjes kan blijven (al zie/merk ik persoonlijk niet veel verschil tussen schoenplaatjes). Nadeel is dat de q-factor wat breder is (hoef je niets van te merken maar kan wel), en ik geloof dat @scraemus de lagers van zijn duo-shi vrij vaak moet vervangen?

Als je de complete pedalen koopt kun je je oude pedalen natuurlijk ook wss nog weer voor een 40-50eu verkopen, scheelt weer.
Ja maar die pedalen gaan dan ook door weer en wind (en pekel etc). Maar het is een bekend feit dat de afdichting van de duo-shi minder goed zijn dan de afdichting van de normale favero's

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:02
[...]

Ik heb Favero Duo-Shi, dus zonder de pedalen (had al ultegra pedalen, overzetten is kinderspel). In 2021 voor 480eu gekocht. Daarna nog diverse malen voor die prijs teruggezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 07:00
Dank @cordonbleu @tiswat @GerbenBK , ik ga even kijken naar 25mm breed aluminium velgen. Het slechte weer ben ik niet heel bang voor, het langzamere verkeer echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
PerformHans schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:03:
[...]

Hele gave bike! Dit is 61cm zeker? Ik ben ook zeer geïnteresseerd in dit model in maatje 58 dan. Waar heb jij deze aangekocht en is dit een beetje naar tevredenheid verlopen?
Klopt inderdaad, dit is maat 61. Ik heb de fiets aangekocht bij Wielerhuis Marel in Naaldwijk. Proces verliep allemaal erg voorspoedig, je moet alleen wat geduld hebben bij Basso.

Wellicht dat dat nu allemaal wat beter gaat, ik had m’n fiets besteld net voordat het nieuwe model beschikbaar kwam waardoor het allemaal wat langer duurde.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:48
nowherebound123 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:54:
Iemand een tip voor accomodatie voor 1 persoon voor tijdens de Marmotte? Zal wel lekker laat zijn weer, tot nog toe heb ik op de fysieke voorbereiding na nog niks gedaan door samenloop van omstandigheden :P
YLMOSE schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:08:
[...]

Ik heb tijdje geleden in Vaulnaveys-le-Bas bij L'imprévu wat geboekt. Was zelf ook al rijkelijk laat met boeken en veel was al vol, of belachelijk duur. Dit is in de ochtend een klein stukje met de auto, wat ik verder niet erg vind.
Ik ben op zoek naar wat praktisch advies voor de Marmotte aankomende juni, wellicht zijn er mensen in dit topic met ervaring van andere jaren
  • Is het een slecht idee om te verlijven aan de top van de alpe d'huez, en dus 'sochtends de afdaling te doen naar de start? Is de weg dan open, en is dit te doen voor zonsopkomst. Ik vraag het omdat het me opvalt dat hier nog veel accomodaties te vinden zijn, wat impliceert dat het geen populaire optie is.
  • Zou het in theorie mogelijk zijn om wat verder te verblijven en dan 'sochtends de auto nog ergens te parkeren in de buurt van de start? Ik stel me zo voor dat het daar een complete chaos gaat zijn met iedereen die tegelijkertijd aankomt
  • Qua bevoorrading, er zijn een aantal punten hiervoor. Is hier dan eten en drinken vrij beschikbaar en voor iedereen (en wat), of is dit voor mensen die via een operator geboekt hebben en hier dus een persoon hebben staan om ze iets te overhandigen?
  • Op de website staat dat verlichting (voor en achter) verplicht is en dat hier op gehandhaafd wordt. Hoe is dit in de praktijk? Kan me niet voorstellen dat iedereen daar met twee lampen fietst.

[ Voor 5% gewijzigd door nowherebound123 op 19-04-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil voor mijn nieuwe ketting overstappen op Squirt Chain lube: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZH-tPBN0Yj0FOLD08LNFZ-p5XI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AQ3uiDNoeq0UTlz4LRCTncMw.jpg?f=user_large

Ter voorbereiding heb ik de nieuwe ketting 2x een nachtje in een badje met wasbenzine gehad om het fabrieksvet er af te krijgen, daarna goed schoongemaakt in een emmertje St. Marcs om het residu van de wasbenzine eraf te krijgen en vervolgens goed gespoeld met schoon water. Zou zeggen dat hij daarmee afdoende ontvet is. :)
Daarna de ketting goed laten drogen en op mijn fiets gelegd.

Maar hoe moet het aanbrengen van die squirt chain lube nu precies?

In het instructie filmpje van Squirt zelf, onderaan hun Chain Lube productpagina zie ik dat ze dat spul alleen in het midden van de ketting lijken aan te brengen, maar moet er ook geen wax als smeermiddel tussen de binnenste en buitenste schakels?
Dat is toch anders metaal op metaal wat langs elkaar heen schuurt?
Of is dat geen probleem en gaat het enkel om de smering tussen ketting en bladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
GWBoes schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:13:
@pukvg Ligt er helemaal aan wat je zelf wil en wilt uitgeven.

Enkelzijdige crank/pedaal is leuk als beginner om vermogens data te krijgen en je training daar op aan te passen maar mist vooral nauwkeurigheid bij korte inspanningen.

Dubbelzijdig in een crank (bv. power2max of rotor inspider) is al een stuk nauwkeuriger bij sprints maar l/r balans data is niet heel betrouwbaar.

Dubbelzijdig pedaal geeft je data over je volledige slag en helpt je om te trainen om effectiever te trappen met nog meer extra data zoals in/uit zadel tijd waar sommige mensen erg opgewonden van worden (zal geen namen noemen)

Vergeet de Quarq Dzero of Xcadey niet. Die passen met een DUB BB ook in een Shimano systeem. Virtuele dubbelzijdige meting wat prima werkt, zeer accuraat en passen naast de Shimano bladen ook bijvoorbeeld Rotor bladen op (ook ovaal). Prijzig, maar wel heel mooi als je de juiste afwerk plaatjes gebruikt en de Aero bladen neemt ;)

Was voor mij een upgrade na een jaar de 4iiii crank te hebben gebruikt waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:57
Vliegvlug schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:28:

Maar hoe moet het aanbrengen van die squirt chain kube nu precies?
Ik doe het volgens stap 3 zoals hier omschreven door een concurrent. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HierarchyHero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:39
Ik wil voor mijn nieuwe ketting overstappen op Squirt Chain lube: [Afbeelding]

Ter voorbereiding heb ik de nieuwe ketting 2x een nachtje in een badje met wasbenzine gehad om het fabrieksvet er af te krijgen, daarna goed schoongemaakt in een emmertje St. Marcs om het residu van de wasbenzine eraf te krijgen en vervolgens goed gespoeld met schoon water. Zou zeggen dat hij daarmee afdoende ontvet is. :)

In het instructie filmpje van Squirt zelf, onderaan hun Chain Lube productpagina zie ik dat ze dat spul alleen in het midden van de ketting lijken aan te brengen, maar moet er ook geen wax als smeermiddel tussen de binnenste en buitenste schakels?
Of is dat geen probleem en gaat het enkel om de smering tussen ketting en bladen?
Heb me nog nooit bezig gehouden met het ontvetten van een nieuwe ketting. ik ga gewoon met een droge vod over een nieuwe (kmc) ketting en dan dit spul er op. Eigenlijk probeer ik zover mogelijk van ontvetter weg te blijven, tenzij het echt te smerig wordt. Ik doe 7 a 8000km met een ketting en voor mij werkt dat prima zo.

Je moet de bewegende delen smeren, de rest heeft weinig zin natuurlijk. Ik smeer boven en onderkant van de ketting en verwijder overtollige wax nadien. Nachtje laten inwerken en knallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai

Laatst ook de overstap gemaakt, heb toen inderdaad een soortgelijke onvettingsprocedure gebruikt. Heb daarna op elke schakel een drupje gedaan en laten drogen, herhaald totdat ik merkte dat de ketting minder squirt op nam (ook een keer de ketting omgedraaid en van de andere kant op de ketting gedrupt).

Sindsdien alleen nog maar afgenomen met een doek en bijgesmeerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Al vaker gepost, ik doe ook niet aan ketting ontvetten ofzo.
Doekje over ketting en dan eerste 600km ofzo gewoon met fabrieksvet rijden.
Daarna ga ik pas squirt erop doen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Holk schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:30:
[...]

Vergeet de Quarq Dzero of Xcadey niet. Die passen met een DUB BB ook in een Shimano systeem. Virtuele dubbelzijdige meting wat prima werkt, zeer accuraat en passen naast de Shimano bladen ook bijvoorbeeld Rotor bladen op (ook ovaal). Prijzig, maar wel heel mooi als je de juiste afwerk plaatjes gebruikt en de Aero bladen neemt ;)

Was voor mij een upgrade na een jaar de 4iiii crank te hebben gebruikt waard.
Hoe ziet dat er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 15:28

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:37:
Hahaha... dat is ook wat ik doe inderdaad! Te lui voor dat hele ontvetproces :)

En dan zal het misschien in het begin niet optimaal zijn, maar eigenlijk nooit verschil gemerkt.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Holk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApTjJ8FsoW9mh3Xoqwc-aTnytms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4D3RwXduQbQp5oJAQhQzrNs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

bavara schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:52:
[...]

Ik doe het volgens stap 3 zoals hier omschreven door een concurrent. 🙂
Dat is een veel duidelijkere uitleg dan op de squirt pagina! (y)
Er staat ”het is eigenlijk alleen van belang dat de olie of wax tussen de pin en de roller zit. Deze hoeft dus niet op de binnen en buiten schakels tussen de verbindingspunten in.”

Dat is op zich een duidelijk verhaal, als ik dan goed naar mijn ketting kijk zie ik dat de roller aan de binnenschakel vast zit en de pin aan de buitenschakel, waaruit ik afleidt dat de wax op het verbindingspunt tussen binnen- en buitenschakel gedruppeld moet worden omdat het anders niet tussen pin en roller in kan komen.

Bij stap 3 staat
“Breng op elke roller een druppel smeermiddel aan. Zoals we hierboven hebben besproken hoeft olie alleen op de verbindingspunten, dus smeer niet de hele ketting in met de olie.”

Hoe je met een druppel dan aan beide kanten tussen pin en roller kan komen is me alleen nog niet helemaal duidelijk, misschien capillaire werking.
Denk dat ik voor de zekerheid per verbindingspunt een druppeltje aan beide kanten doe tussen binnen- en buitenschakel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

HierarchyHero schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:17:
[...]

Heb me nog nooit bezig gehouden met het ontvetten van een nieuwe ketting. ik ga gewoon met een droge vod over een nieuwe (kmc) ketting en dan dit spul er op. Eigenlijk probeer ik zover mogelijk van ontvetter weg te blijven, tenzij het echt te smerig wordt. Ik doe 7 a 8000km met een ketting en voor mij werkt dat prima zo.

Je moet de bewegende delen smeren, de rest heeft weinig zin natuurlijk. Ik smeer boven en onderkant van de ketting en verwijder overtollige wax nadien. Nachtje laten inwerken en knallen.
&
DDX schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:37:
&
Galois schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:46:
[...]

Hahaha... dat is ook wat ik doe inderdaad! Te lui voor dat hele ontvetproces :)

En dan zal het misschien in het begin niet optimaal zijn, maar eigenlijk nooit verschil gemerkt.
Goed om te weten!
Ik wil het de eerste keer natuurlijk zo goed mogelijk doen omdat wordt aangegeven dat ontvetten echt nodig is voor het aanbrengen van dat Squirt chain lube spul.
Maar als de soep niet zo heet gegeten wordt laat ik dat de volgende keer ook achterweg :), vond het best een gedoe namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Vliegvlug schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:09:
[...]

Hoe je met een druppel dan aan beide kanten tussen pin en roller kan komen is me alleen nog niet helemaal duidelijk, misschien capillaire werking.
Je geeft jezelf het antwoord… de druppel ‘verdwijnt’ in deze ruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Cranzai schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:18:
[...]

Laatst ook de overstap gemaakt, heb toen inderdaad een soortgelijke onvettingsprocedure gebruikt. Heb daarna op elke schakel een drupje gedaan en laten drogen, herhaald totdat ik merkte dat de ketting minder squirt op nam (ook een keer de ketting omgedraaid en van de andere kant op de ketting gedrupt).
Omgedraaid als in de ketting er helemaal af en andersom erop zetten of simpelweg op het bovenste deel van de ketting gedruppeld ipv het laagste deel?
En wat was het idee achter dat omdraaien?
Sindsdien alleen nog maar afgenomen met een doek en bijgesmeerd.
Dat klinkt lekker onderhoudsarm (y) , en dan op gevoel of geluid bijsmeren zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Holk schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:18:
[...]

Je geeft jezelf het antwoord… de druppel ‘verdwijnt’ in deze ruimte
Ik snap wel dat het enigszins tussen roller en pin komt als je het tussen binnen- en buitenschakel druppelt maar vroeg me dus vooral af of dat helemaal naar de andere kant doorloopt als je het maar aan één kant druppelt, of dat het bijvoorbeeld maar tot halverwege komt en je daarom ook aan de andere kant moet druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 12:02

Ik rij ook eerst altijd op het fabrieksvet. Als dat vies en goor is geworden, dan gaat de ketting een half uurtje in de wasbenzine en is ie brandschoon want alle zand ligt dan keurig in het bakje. Dan monteer ik de boel en een uurtje later gaat de squirt erop. Daags erna nog een laagje (aan de andere zijde meestal, als ik eraan denk) afvegen en rijden maar.
Niet te moeilijk doen denk ik. In elk geval niet met water nog na de wasbenzine, want dat verdampt moeilijker en je wilt juist water buitenhouden en dat doe je met olie of wax.
De wasbenzine laat ik overigens gewoon bezinken in een pot en die gaat de volgende ronde weer mee. (Dus ook deksel op de bak als de ketting erin ligt.)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:57
nowherebound123 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:12:
[...]

[...]

Ik ben op zoek naar wat praktisch advies voor de Marmotte aankomende juni, wellicht zijn er mensen in dit topic met ervaring van andere jaren
  • Is het een slecht idee om te verlijven aan de top van de alpe d'huez, en dus 'sochtends de afdaling te doen naar de start? Is de weg dan open, en is dit te doen voor zonsopkomst. Ik vraag het omdat het me opvalt dat hier nog veel accomodaties te vinden zijn, wat impliceert dat het geen populaire optie is.
  • Zou het in theorie mogelijk zijn om wat verder te verblijven en dan 'sochtends de auto nog ergens te parkeren in de buurt van de start? Ik stel me zo voor dat het daar een complete chaos gaat zijn met iedereen die tegelijkertijd aankomt
  • Qua bevoorrading, er zijn een aantal punten hiervoor. Is hier dan eten en drinken vrij beschikbaar en voor iedereen (en wat), of is dit voor mensen die via een operator geboekt hebben en hier dus een persoon hebben staan om ze iets te overhandigen?
  • Op de website staat dat verlichting (voor en achter) verplicht is en dat hier op gehandhaafd wordt. Hoe is dit in de praktijk? Kan me niet voorstellen dat iedereen daar met twee lampen fietst.
Slapen bovenop de Alpe d'Huez is voornamelijk een slecht idee als je daar maar kort verblijft (2 nachten) voor de start. Je lichaam gaat zich dan proberen aan te passen aan de hoogte en op zo'n korte termijn is dit erg negatief voor je prestaties.

Bevoorradingstations bevinden zich op de top van de Glandon. In het tussenstuk Valloire (tussen Telegraphe en Galibier). Op de top van de Galibier en in het dal voor AdH.
Ze worden gesponsord door Powerbar dus vermoed dat deze producten voor handen zijn die dag. Zelf probeer ik hier niet afhankelijk van te zijn en neem ik al mijn eten / sportdrank mix zelf mee.

Wat betreft verlichting zal het vast niet zo zijn dat ze iedereen staande houden die geen lichtje bij heeft. Maar als het wat slechter weer is, dan zal het voornamelijk in het begin nog best wel handig zijn als je de verlichting bij je en aan hebt. Daarnaast zijn er wat tunnels waarin dat ook wel erg handig is. Dus monteer ze voor de start, en gebruik ze wanneer nodig. Die paar gram extra gaat het verschil niet zijn :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Vliegvlug schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:20:
[...]

Omgedraaid als in de ketting er helemaal af en andersom erop zetten of simpelweg op het bovenste deel van de ketting gedruppeld ipv het laagste deel?
En wat was het idee achter dat omdraaien?

[...]

Dat klinkt lekker onderhoudsarm (y) , en dan op gevoel of geluid bijsmeren zeker?
Ik had de ketting nog van de fiets af dus op die manier omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hoe veel kilometers doen jullie met squirt tegenwoordig op een ketting?
Ik zie @HierarchyHero 7-8k, dat vind ik best veel inderdaad, wanneer vind je dat een ketting "op" is?

[ Voor 43% gewijzigd door Kluus op 20-04-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:07
Vliegvlug schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:48:
[...]

Ik snap wel dat het enigszins tussen roller en pin komt als je het tussen binnen- en buitenschakel druppelt maar vroeg me dus vooral af of dat helemaal naar de andere kant doorloopt als je het maar aan één kant druppelt, of dat het bijvoorbeeld maar tot halverwege komt en je daarom ook aan de andere kant moet druppelen.
Ik denk dat je het wat aan het overdenken bent 😀. Gewoon op elke schakel, best een hele nacht laten inwerken en dan nog eens overtollige wax met een doek wegnemen. De lube verspreid zich vanzelf als je fietst en schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 12-10 16:23
Kluus schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:34:
Hoe veel kilometers doen jullie met squirt tegenwoordig op een ketting?
Ik zie @HierarchyHero 7-8k, dat vind ik best veel inderdaad, wanneer vind je dat een ketting "op" is?
Op de racer of MTB? In droge omstandigheden zo'n 300km ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
rolandos582 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:44:
[...]

Als het droog is inderdaad rond die 300. En dat is met elke lube zo. Bij nat weer zie je de profs soms zelfs mid-race bij smeren (geen wax based uiteraard). Hoe langer je er mee wacht hoe meer de ketting slijt de meer je nodig hebt om de gaten te vullen de eerder je moet bijsmeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
rolandos582 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:44:
[...]

De vraag is denk ik hoe lang je met een ketting doet als squirt gebruiker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat vind ik kort, ik bedoelde tot je de ketting weg mikt (en wat je baseline daarvoor is, bijv. 0.5 op de slijtagemeter?). ;)

@rolandos582 jij zat toch aan de hete wax?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
Kluus schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:59:
Dat vind ik kort, ik bedoelde tot je de ketting weg mikt (en wat je baseline daarvoor is, bijv. 0.5 op de slijtagemeter?). ;)

Bedoel je nou die voor zijn benen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cranzai schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:04:
[...]

Bedoel je nou die voor zijn benen?
Dat wellicht ook maar ik bedoelde meer zoiets ;) :

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 21:09

Maar hoe moet het aanbrengen van die squirt chain lube nu precies?

Ik draai de ketting gewoon rond (met de trapper, naar achteren...) en hou het busje squirt omgekeerd boven de ketting. Veel makkelijker kan het niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
stijnislike schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:35:
[...]

Ik draai de ketting gewoon rond (met de trapper, naar achteren...) en hou het busje squirt omgekeerd boven de ketting. Veel makkelijker kan het niet denk ik.
Dit doe ik ook, aan de binnenkant van de ketting, ter hoogte van het onderste derailleurwieltje.En dan paar keer rond.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 12-10 16:23
Kluus schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:59:

Beide inderdaad, in het voorjaar is het elke rit die fiets schoonmaken. Dan kan hot wax echt niet uit. Dat doe ik als de boel een beetje droog blifjt en in de zomer etc. Dus nu gewoon squirt erop. Zowel MTB als racer. Levensduur is voor mij dus lastig te zeggen omdat ze ook gebruikt zijn icm molten speed wax. Haal met gemak 5-6k op een ketting.
Pagina: 1 ... 469 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).