Logisch dat je dan geen zin meer hebt om verder te fietsen. Ik zou inderdaad wat andere zadels gaan uitproberen. Check ook even of je geen zwellingen hebt door de afgelopen ritten, want dan zit geen enkel zadel prettig. In dat geval zal je toch even de rust moeten nemen om het te laten genezen.r0g3r schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:44:
Ik wil hier graag een hulpvraag over zadelpijn poneren.
...
Al na 30 km begint de zeurende kwelling; het lijkt soms wel alsof er een pees/spier heen en weer over m'n zitbotje heen wobbelt (denk aan het vel dat je heen en weer over je telefoonbotje kan schuiven).
...
Edit: was iets te snel met vragen
[ Voor 86% gewijzigd door crimby op 07-05-2023 18:40 ]
Die biedt Mantel zelf toch? https://www.mantel.com/feedback-rakkcrimby schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:13:
Hola! Ik ben op zoek naar een fiets standaard. Niet alleen voor onderhoud maar ook om h’m netjes te stallen. Had deze op het oog maar die gaat nergens meer komen. Hebben jullie nog alternatieven?
Trivio Storage Stand Pro
My bad!La1974 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:23:
[...]
Die biedt Mantel zelf toch? https://www.mantel.com/feedback-rakk
Grappig.Tinusvolkel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:03:
[...]
Dat kan iig Strava automatisch voor onderdelen.
]
Heb geen Strava, maar connect doet voldoende voor mij. En in connect kan je ook uitrusting bijhouden.
136,79 km in 3:51:25.Stillekracht schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:46:
[...]
Je hebt je best gedaan. Een serieus gemiddelde voor een solo rit. Maar 100km in een kleine 4 uur lijkt op 25 avg en geen 35,5 Of was de afstand 140Km?
Je strava link werkt bij mij niet.
Fiets is een gewone Ridley Fenix SLX Disc. Geen aero monster, allround fietsTheTinusNL schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:49:
@CedricD chapeau voor de fietswetenschap!![]()
Mijn Sauce for Strava trekt 330W FTP en 81kg uit jouw rit.
Lijkt mij aardig te kloppen? CedricD in "Het grote fietskleding topic".
254W avg zit net op de grens van duur/tempo volgens de zones van Joe Friel, die ligt op 248/249 Watt.
Netjes om dat bijna 4 uur vol te houden, misschien dat jouw daadwerkelijke FTP nog wat hoger ligt dan 330?
De vraag die overblijft: op wat voor fiets?
Gewicht iets lager, 76-78 kg normaal. Zit op m'n zomergewicht intussen
FTP zal idd wat hoger liggen. Ik schat eerder zo'n 350-360W. Nog nooit echt een test gedaan.
Zwift sub 2h 100 km record had ik 328W gemiddeld over een kleine 2 uur.
:strip_exif()/f/image/U6TmZ2OEkJX0zeGLpgvXJkqk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kunnen de meeste 'serieuze hobbyisten' alleen maar van dromen, chapeau. Hoeveel uur per week besteed je aan training?CedricD schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:29:
[...]
136,79 km in 3:51:25.
[...]
Fiets is een gewone Ridley Fenix SLX Disc. Geen aero monster, allround fiets![]()
Gewicht iets lager, 76-78 kg normaal. Zit op m'n zomergewicht intussen
FTP zal idd wat hoger liggen. Ik schat eerder zo'n 350-360W. Nog nooit echt een test gedaan.
Zwift sub 2h 100 km record had ik 328W gemiddeld over een kleine 2 uur.
[Afbeelding]
Alleen kan je geen onderdelen wisselen helaas. Eenmaal eraf is niet meer terug erop.Tinusvolkel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:03:
[...]
Dat kan iig Strava automatisch voor onderdelen.
[Afbeelding]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Je geeft het zelf een beetje aan. Als je 5 maanden stil zit is zowat alles weg. Conditie, vorm, bepaalde core-stabiliteit en al zeker zitvlees.. Misschien een idee om volgende winter een indoortrainer aan te schaffen?r0g3r schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:44:
Korte versie:
Profiel: recreatieve wielrenner, 182cm / 87kg / 36 jr / liefst 1-2 x per week een rit bij mooi weer / gemid. snelheid 25-27km/u / gemid. ritafstand 125-150km / langste rit 232km
Hardware: Giant Defy 2018 28mm banden / Selle Italia SLR Flow S2 carbon (136mm) / Castelli Free Aero Race 4 Progetto X2 Air zeem
Zoekt oplossing voor zadelpijn bij langere ritten / kort op elkaar opvolgende ritten.
Lange versie:
Ik ben sinds 2019 begonnen met wielrennen, vanaf 2021 wat serieuzer met ritten van 100+km, ik heb toen ook de upgrade naar het Selle Italia-zadel gemaakt en ben van een Castelli Kiss Air 2 naar de Progetto X2-zeem gegaan omdat de pijn aan mijn zitbotjes niet te harden was.
De upgrades hielpen deels, maar zeer minimaal. En omdat ik dit in 2022 helemaal zat was, heb ik in de zomer een professionele bikefit ondergaan, waarbij ook een zadeldrukmeting is uitgevoerd. Hieruit bleek dat mijn gekozen zadel op zich een goede keuze was geweest (ik had dit destijds op basis van de 'druk je zitbotjes in een stuk karton op de stoel-methode en meet de afstand' gebaseerd, hier kwam uit dat de afstand tussen mijn botjes slechts 10-11cm zou zijn), maar mijn reach was te lang en mijn drop zou wel wat lager kunnen en het zadel wat omhoog en naar voren. Een nieuwe, 3 cm kortere stuurpen gekocht. Dit alles zou ook mijn flink tintelende handen verbeteren. Ook moest ik mijn buik wat meer inhouden en m'n ellenbogen wat meer naar binnen kantelen zodat m'n schouders wat meer zouden hangen (had ook pijn in mijn nek) en minder m'n hoofd omhoog kantelen maar meer met de ogen naar boven/vooruit richten op lange rechte stukken.
Al het bovenstaande heeft er voor gezorgd dat ik op mijn hoogtepunt meerdere 200+km-ritten heb kunnen maken, echter wél vergezeld met de nodige pijn(tjes) nadien, maar het zijn afstanden waar ik voorheen nooit van had kunnen dromen ze ooit te halen; niet t.a.v. mijn conditie maar meer door de zadelpijn die mij altijd ernstig belemmerde om betere resultaten te behalen.
Omdat ik echt een mooi-weer-fietser ben, heeft de hobby van eind nov. t/m maart stilgelegen. Sinds april dit jaar heb ik nu 7 ritten gereden. Maar het voelt kwa zadelpijn alsof ik weer bij nul ben begonnen...Zelfs als er 1 week tussen de volgende rit zit, kan ik beursheid van de vorige rit nog voelen. Al na 30 km begint de zeurende kwelling; het lijkt soms wel alsof er een pees/spier heen en weer over m'n zitbotje heen wobbelt (denk aan het vel dat je heen en weer over je telefoonbotje kan schuiven). Vanaf dat moment merk ik dat veel van mijn aandacht en energie hier naartoe gezogen wordt en ben ik steeds vaker bezig met herpositioneren, uit het zadel rijden tot het nemen van extra pauzes aan toe. Ik weet dat ik conditioneel tot meer in staat ben en het ontneemt echt het plezier van het fietsen.
Dan nu de hulpvraag: waar zouden jullie als eerste beginnen met het zoeken naar verbeterpunten?
- het zadel? De zitbot-in-karton-druk-methode gaf 10-11cm aan, m'n huidige zadel is 136mm, maar de professionele zadeldrukmeting gaf aan dat dit zadel ok zou zijn?
-de bibshorts? Binnen het merk Castelli is dit hun beste zeem. BTW ik gebruik overigens chamois creme in voldoende mate. Ik sta uiteraard open voor andere merken/zemen, ongeacht prijs
-de zithouding?de bikefit is uitgevoerd door iemand die door meerdere users hier positief aangeschreven stond dus ik vertrouw er op dat hier weinig/geen winst te behalen valt.
Iets wat ik zelfs ook nog overwogen heb: stel ik mij gewoon een beetje aan? Is dit soort pijn 'normaal' en heeft iedereen dat hij/zij na 200km fietsen de handen niet meer kan voelen, de zitbotjes vuurrood/paars zijn en er bijna een week herstel nodig is om weer normaal op een zadel af te zakken?
p.s. kwa voeding / vochtinname zit ik op de aanbevolen hoeveelheden bij lange ritten, waarbij ik in acht neem dat ik een recreatieve rijstijl hanteer en dus geen 90gr koolhydraten p/u tot mij hoef te nemen.
Ik ben vandaag druk en wilde strava een route laten maken van 50 a 60 km.
Maar ik kan die hele functie nergens meer vinden in de routebouwer.... Waar moet ik dat zoeken?
Google helpt me ook niet echt verder....
Maar ik kan die hele functie nergens meer vinden in de routebouwer.... Waar moet ik dat zoeken?
In de strava app op je mobiel onder maps > routes
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Eens dat er een hoop verdwijnt als je 5 maanden niets doet. Maar een week lang last van je zitvlak na een rit is niet echt normaal wat mij betreft. Toen ik voor het eerst ging fietsen had ik ook echt wel last na de eerste ritten maar na een dag of 2/3 moet dat toch wel over zijn.Cloclo100 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:01:
[...]
Je geeft het zelf een beetje aan. Als je 5 maanden stil zit is zowat alles weg. Conditie, vorm, bepaalde core-stabiliteit en al zeker zitvlees.. Misschien een idee om volgende winter een indoortrainer aan te schaffen?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik ben sinds ik vorig jaar een nieuwe fiets kocht ook aan het rommelen hiermee. Ik heb een bikefit laten doen, daarbij is er een ander zadel gemonteerd. Ik heb mezelf toen ook op een nieuwe broek getrakteerd - een dure Assos. Ik heb eigenlijk sinds dat moment last gehad van pijnlijke liezen en pijnlijke zitbotjes. Sinds die tijd een andere zadel gekocht, maar het probleem bleef.r0g3r schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:44:
...
Aantal weken terug heb ik van de Beter Worden-podcast de aflevering over zitpositie geluisterd. Naar aanleiding daarvan heb ik het zadel van de bikefit weer gemonteerd, maar ben ik gaan variëren met zadelhoogte en - tegen elke wetmatigheid in - de tilt van het zadel. Toevalligerwijs had ik op dat moment een andere broek aan - een AGU. Ik had veel minder last. Toen heb ik weer een rit gemaakt met de Assos-broek en voilá; toch weer meer last. Sindsdien alleen nog met de AGU-broek gereden en het gaat een stuk beter. Ook hier chamois-crème, dat lijkt ook bij te dragen aan het comfort.
Dus een beetje mijn tips:
- Probeer na te gaan waar het ongemak zit en ga eens met een inbus op pad en probeer gewoon wat verschillende standen
- Overweeg eens een ander merk broek, het zou ook de vorm van de zeem kunnen zijn
Read the code, write the code, be the code!
aerofreak schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:16:
In de strava app op je mobiel onder maps > routes

Ik zit op de PC. En daar is die optie er zo te zien niet (meer)
... sorry, verkeerd gelezen...Nixo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:29:
[...]
![]()
![]()
![]()
[ Voor 47% gewijzigd door sander_g op 08-05-2023 10:42 ]
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Die bestaat alleen voor mobiel. De browserversie heeft die functie helaas nooit gehad.Nixo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:29:
[...]
![]()
![]()
![]()
Het jammere is dat de functie alleen goed werkt voor op de weg fietsen. Gravel routes maken werkt niet , net als MTB. Of zie ik iets over het hoofd?Pimorez schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:23:
[...]
Die bestaat alleen voor mobiel. De browserversie heeft die functie helaas nooit gehad.
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Volgens mij wel hoor: https://www.strava.com/athlete/routesPimorez schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:23:
[...]
Die bestaat alleen voor mobiel. De browserversie heeft die functie helaas nooit gehad.
Daar kun je routes creeeren in je browser
@Nixo kijk daar eens.
Gisteren een leuk toertochtje gereden, opkomst was retelaag, had gehoopt met een groepje mee te fietsen, maar dat is er helaas niet van gekomen.
Dus lekker 130km solo gereden, wel een straf oosten windje op de open vlaktes, maar gewoon op mijn hartslag gelet en op mijn sweetspot gereden.
Gemiddeld 28.8km/u over 130 kilometer, ook in strava alles mooi constant (vermogen +/- 190W, hartslag 145bpm etc)..
Na de rit wel wat last van vermoeidheid maar was niet compleet leeg.
Al met al zeer tevreden over mijn conditionele ontwikkelingen.
[ Voor 23% gewijzigd door verstappen33 op 08-05-2023 12:27 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Je kunt enkele filters aanpassen zoals ondergrond, maar zelfs als je naast een MTB parkoers staat zal deze je er niet over sturen als je het op onverhard hebt staan. Wel een leuke optie voor wielrennen inderdaad en gebruik deze wel vaker. Wandelen is ook wel oke, maar veelal lange rechte wegen en niet echt de wandelpadenreplica17 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:39:
[...]
Het jammere is dat de functie alleen goed werkt voor op de weg fietsen. Gravel routes maken werkt niet , net als MTB. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee, dat is om een route te maken, niet om een suggestie te krijgen voor een routeverstappen33 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Volgens mij wel hoor: https://www.strava.com/athlete/routes
@Nixo kijk daar eens.
Heb je een high-end Garmin horloge toevallig? Dan kan je ook die nog vragen om een routesuggestie.Nixo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:14:
Ik ben vandaag druk en wilde strava een route laten maken van 50 a 60 km.
Ik gebruikte eerst, drie jaar geleden, de 'standaard' bevestiging die meegeleverd werd. Dat vond ik niet mooi. Toen de switch gemaakt naar de bevestiging als 'top cap' op de vork (https://www.futurumshop.n...uurhouder-aluminium.phtml). Die is rete onhandig: je kunt zittend nog wel fietsen, maar één keer opstaan en aanzetten en je ramt met je knieën je telefoon eraf. Eerst dacht ik nog dat dit pech was, maar zelfs nadat m'n telefoon weer was gerepareerd bleek dit geen pech maar gewoonweg niet te passen op een racefiets.pukvg schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:00:
Is er iemand hier die sp connect gebruikt voor je telefoon tijdens het fietsen? Zo ja, welke Mount gebruik je of zou je aanraden. Er is best wat keus met verschillende prijzen. Ik neig nu naar de simpele stem mount, omdat deze me het stevigst lijkt en niet gevoelig om te verschuiven.
Nadeel is misschien de positie en dat hij beter voor op het stuur zou kunnen zitten.
Een fietscomputer gebruiken, is helaas uitgesloten vanwege het kleine formaat van alle merken.
Tussenstand: een iPhone 11 met twee keer een kapot scherm plus kapotte achterkant. Gelukkig allemaal gedekt door werkgever.
Toen naar de 'outfront' (https://www.futurumshop.n...e-bevestiging-zwart.phtml). Die werkte prima, totdat de camera van de iPhone het begaf. Een vervangend toestel gekregen, maar binnen twee maanden weer een kapotte camera.
Eindstand:
2 kapotte schermen;
2 kapotte achterkanten; en
2 kapotte camera's waardoor twee iPhones 11 zijn afgeschreven.
Ik kocht een Wahoo ELMNT Roam (anderhalf jaar terug) en wil nooit meer anders. Relatief goedkoper en makkelijker in gebruik.
@Mr. Stom 'goed' om te horen dat de defecte camera dus niet enkel mijn specifieke toestel is, maar dat het daadwerkelijk door het gebruik van de telefoon op de fiets kan komen.
Overigens heb ik geen last gehad van dat ik mijn telefoon aantikte op de stem mount. Maar goed voor de telefoon is het dus sowieso niet.
Overigens heb ik geen last gehad van dat ik mijn telefoon aantikte op de stem mount. Maar goed voor de telefoon is het dus sowieso niet.
Kun je niet een nieuwe bikefit doen bij dezelfde persoon?r0g3r schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:44:
[verhaal met vraag]
Dit kan aan zó veel liggen:
- te smal zadel (likely);
- te breed zadel (not likely);
- kanteling zadel;
- hoogte zadel;
- zadel te ver naar voren/achter;
Maar ook: een lange tijd (enkele maanden) niet fietsen: zitvlees weg, maar conditie ook. Daardoor slaat de vermoeidheid ook eerder toe en is het meer 'harken' dan 'soepel' fietsen.
Je kunt hier allemaal individuele oplossingen krijgen van dat éne feitje wat N=1 van de zadelpijn heeft af-gehopen, maar dat hoeft voor jou niet te werken.
Mijn N=1 was de switch naar een breder zadel, ookal gaf de zitbotmeting dat niet aan (ik ging naar een Specialized Power Expert 155, terwijl mijn zitbotjes op 122 schijnen te staan).
Ik zou eerst even met een inbusje op pad gaan en wat spelen met de kanteling en voor-achter positie van het zadel. Maar het liefst gewoon even een re-fit bij je bikefitter.
Tja, eigenlijk ook niet heel gek, de lensjes bevatten bewegende delen om scherp te kunnen stellen. Het lijkt weliswaar een statisch geheel maar intern is dat niet het geval.ElPaco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:20:
@Mr. Stom 'goed' om te horen dat de defecte camera dus niet enkel mijn specifieke toestel is, maar dat het daadwerkelijk door het gebruik van de telefoon op de fiets kan komen.
---------------
haha, op basis van wat voor glitch is dat? was de power van die rit verder wel normaal?
Ja, m'n Garmin is gecrashed tijdens de rit. De data verder was wel ok.GWBoes schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:13:
@Tsjilp Had ik vorige week ook, alleen na het stoppen van de koers. Daarna nergens meer terug kunnen vinden, ook niet bij de activiteit op de Garmin. Had je toevallig onderweg de Garmin een keer opnieuw opgestart?
Raar... Is zo gek nog niet
Daar heb ik geen ervaring mee. De gravel-hype ben ik vooralsnog niet vatbaar voor en met MTB fiets ik alleen over de routes die zijn uitgestippeld.replica17 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:39:
[...]
Het jammere is dat de functie alleen goed werkt voor op de weg fietsen. Gravel routes maken werkt niet , net als MTB. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat is niet wat er gevraagd werdverstappen33 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Volgens mij wel hoor: https://www.strava.com/athlete/routes
@Nixo kijk daar eens.
gaat een beetje buiten dit topic denk ik,. maar komoot is voor mij de beste investering geweest daarvoor. zowel voor wielrennen, mtb als wandelen in de lokale omgeving of ver weg.
je kan het prima uittesten vanuit je eigen locatie (1 zone krijg je gratis), en als het bevalt kan je voor 20/30 euro wereld dekking kopen, geen abo dienst, zoals strava, maar een fijne 1 malige aanschaf.
je kan het prima uittesten vanuit je eigen locatie (1 zone krijg je gratis), en als het bevalt kan je voor 20/30 euro wereld dekking kopen, geen abo dienst, zoals strava, maar een fijne 1 malige aanschaf.
Ben echt benieuwd hoe lang dat nog overeind blijft bij Komoot. Ze hebben de abo-feature wel al.
Een flink aantal jaren geleden heb ik een groot deel van Europa unlocked in Komoot met actiecodes. Werkt nog steeds hier...
Een flink aantal jaren geleden heb ik een groot deel van Europa unlocked in Komoot met actiecodes. Werkt nog steeds hier...
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Echt een gemiste kans voor Strava aangezien ze data hebben van gravel en mtb routes. De verharde weg routes zijn echt super, gebruik het bijna elke rit. Helaas gravel en mtb totaal nutteloos... toen deze functie net uit was werkte het wel maar nu niet meer...Holk schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:29:
[...]
Je kunt enkele filters aanpassen zoals ondergrond, maar zelfs als je naast een MTB parkoers staat zal deze je er niet over sturen als je het op onverhard hebt staan. Wel een leuke optie voor wielrennen inderdaad en gebruik deze wel vaker. Wandelen is ook wel oke, maar veelal lange rechte wegen en niet echt de wandelpaden
Komoot stuurt mij als ik een gravel rit plan gewoon over normale wegen ipv de vele zandpaden... doe ik iets verkeerd?Prulleman schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:40:
gaat een beetje buiten dit topic denk ik,. maar komoot is voor mij de beste investering geweest daarvoor. zowel voor wielrennen, mtb als wandelen in de lokale omgeving of ver weg.
[ Voor 30% gewijzigd door replica17 op 08-05-2023 17:17 ]
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Je kan toch niet zeggen "maak me een rit van 100km" bij Komoot?Prulleman schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:40:
@Cloclo100 Ze noemen het 'Inspiratie' en is letterlijk het eerste wat je ziet, zowel op de site als in de app van Komoot.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Nee, maar je kan wel naar de inspiratie tab gaan, en dan type (wielrennen, mtb, ...) kiezen en filteren op afstand of tijd. dan krijg je allerlei rondjes in de buurt te zien, welke je vervolgens makkelijk kan aanpassen naar je eigen start locatie. Dit soort rondjes zijn vaak een stuk beter omdat iemand anders er al goed over nagedacht heeftCloclo100 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:15:
[...]
Je kan toch niet zeggen "maak me een rit van 100km" bij Komoot?
Strava* werkt volgens mij ook wel aardig omdat ze een enorme heatmap hebben, maar dat is allemaal automatisch, en komoot is meestal door een persoon gemaakt.
In het verleden gebruikte ik de garmin connect functie "plan een rondrit 60 km richting zuid" (of iets dergelijks), maar dan krijg je lang niet zulke mooie rondjes als met komoot.
(*geen ervaring mee)
Dit heb ik vorige week nog 2 keer in de Ardennen zo gedaan, voor een rondje op de weg en een rondje door de bossen. (zie strava in sig voor de ritten).
Het syncen tussen komoot en garmin werkt overigens ook top, je maakt de route aan en hij staat vrijwel direct op je device.
ik zie bij de inspiratie tab geen gravel optie, maar wellicht voldoet de mtb optie ook.. in de Ardennen was het meeste ook wel met een gravel fiets te doen op die manier.replica17 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:12:
[...]
Komoot stuurt mij als ik een gravel rit plan gewoon over normale wegen ipv de vele zandpaden... doe ik iets verkeerd?
Ja I get it, maar dat lijkt in niets op de auto functie van Strava. Bij Komoot moet je geluk hebben dat iemand in de buurt een rit heeft gemaakt.SirLenncelot schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:22:
@Cloclo100 Ze noemen het 'Inspiratie' en is letterlijk het eerste wat je ziet, zowel op de site als in de app van Komoot.
Even uit nieuwsgierigheid: doe je dan in Komoot exporteren naar gpx en openen in Connect of direct via de Komoot app op je Garmin?Prulleman schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:25:
[...]
.. Het syncen tussen komoot en garmin werkt overigens ook top, je maakt de route aan en hij staat vrijwel direct op je device.
Zit ik hier wel in het juiste topic (Komoot, Strava, Garmin Connect)Opdreef schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:41:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid: doe je dan in Komoot exporteren naar gpx en openen in Connect of direct via de Komoot app op je Garmin?
Neen, éénmaal gekoppeld staan ze gewoon tussen de (opgeslagen) koersen.
Ik heb Komoot als IQ app op mijn Garmin gezet. Zodoende kan je kiezen welke route er naar je Garmin toe moet.Opdreef schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:41:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid: doe je dan in Komoot exporteren naar gpx en openen in Connect of direct via de Komoot app op je Garmin?
Je kunt ook alles blind synchroniseren.
Edit: dat werkt zo.
[ Voor 15% gewijzigd door mhr-zip op 08-05-2023 19:13 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Mijn voorkeur gaat ook sterk naar een fietscomputer gewoonweg omdat deze speciaal ontworpen zijn voor fietsen. Probleem is gewoon dat ik er geen routes mee kan volgen vanwege de kleine formaten van schermen.Mr. Stom schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:00:
[...]
Ik gebruikte eerst, drie jaar geleden, de 'standaard' bevestiging die meegeleverd werd. Dat vond ik niet mooi. Toen de switch gemaakt naar de bevestiging als 'top cap' op de vork (https://www.futurumshop.n...uurhouder-aluminium.phtml). Die is rete onhandig: je kunt zittend nog wel fietsen, maar één keer opstaan en aanzetten en je ramt met je knieën je telefoon eraf. Eerst dacht ik nog dat dit pech was, maar zelfs nadat m'n telefoon weer was gerepareerd bleek dit geen pech maar gewoonweg niet te passen op een racefiets.
Tussenstand: een iPhone 11 met twee keer een kapot scherm plus kapotte achterkant. Gelukkig allemaal gedekt door werkgever.
Toen naar de 'outfront' (https://www.futurumshop.n...e-bevestiging-zwart.phtml). Die werkte prima, totdat de camera van de iPhone het begaf. Een vervangend toestel gekregen, maar binnen twee maanden weer een kapotte camera.
Eindstand:
2 kapotte schermen;
2 kapotte achterkanten; en
2 kapotte camera's waardoor twee iPhones 11 zijn afgeschreven.
Ik kocht een Wahoo ELMNT Roam (anderhalf jaar terug) en wil nooit meer anders. Relatief goedkoper en makkelijker in gebruik.
Heb vandaag voor het eerst gefietst met de sp connect stem mount pro, persoonlijk vond ik mijn telefoon dan te dicht op mij zitten en zou hem toch liever verder naar voren op het stuur hebben. Mocht de camera binnenkort sneuvelen ga ik wel voor een nieuwe telefoon kijken aangezien deze toch 5 jaar oud is. Dan zou ik mijn oude alleen nog voor het fietsen gebruiken.
Om de activiteit zelf te meten gebruik ik een Garmin forerunner, omdat ik van nature een hardloper ben.
Ligt dat aan de fietscomputers, of heb jij een "uitdaging" met je zichtvermogen?pukvg schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:54:
[...]
Mijn voorkeur gaat ook sterk naar een fietscomputer gewoonweg omdat deze speciaal ontworpen zijn voor fietsen. Probleem is gewoon dat ik er geen routes mee kan volgen vanwege de kleine formaten van schermen.
Heb vandaag voor het eerst gefietst met de sp connect stem mount pro, persoonlijk vond ik mijn telefoon dan te dicht op mij zitten en zou hem toch liever verder naar voren op het stuur hebben. Mocht de camera binnenkort sneuvelen ga ik wel voor een nieuwe telefoon kijken aangezien deze toch 5 jaar oud is. Dan zou ik mijn oude alleen nog voor het fietsen gebruiken.
Om de activiteit zelf te meten gebruik ik een Garmin forerunner, omdat ik van nature een hardloper ben.
Te veelnowherebound123 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:16:
[...]
Hier kunnen de meeste 'serieuze hobbyisten' alleen maar van dromen, chapeau. Hoeveel uur per week besteed je aan training?
In april had ik meer dan 100 uur op de fiets.
Ligt helaas aan mijn zicht van ongeveer 20%, valt ook niet te verbeteren met bril.mhr-zip schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:17:
[...]
Ligt dat aan de fietscomputers, of heb jij een "uitdaging" met je zichtvermogen?
Impressionant. Ik heb de afgelopen 8 weken echt alle uren die ik kon vinden op de fiets gezeten, maar mis dan nog 10 uur per week tov jou 😄.CedricD schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:26:
[...]
Te veel, maar minder dan @DDX!
In april had ik meer dan 100 uur op de fiets.
Wel mooi om te zien dat degenen hier met de hoogste vermogens/meeste fitheid er gewoon (consistent?) heel hard voor werken. Dat laat toch ook wel zien dat er geen shortcuts zijn bij wielrennen.
Het begint bij veel tijd erin steken en daar gedisciplineerd in zijn.
Idd veel tijd maken en dan komt de snelheid vanzelf.
En niet elke dag vol gas gaan, vanavond stapte ik van de fiets af hartslag 45.
En woon-werk iedere dag tellen de uren wel wat makkelijker.
Ik zat in april 139 uur op de fiets.
Om dat even in perspectief te plaatsen, dat is 4u38min gemiddeld per dag.DDX schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:50:
Ik heb in april 40u34min op de fiets gezeten. Dat is 1u21min gemiddeld per dag. En dit was mijn beste maand ooit qua fietsen (even bikepacking trip terzijde gelaten).
En om dat in perspectief te plaatsen, dat is maar een uurtje meer dan een gemiddeld persoon naar de tv kijkt
Ik wens alle mede users die soortgelijke berichten posten een partner en 2 jonge kinderen toeUser X Y Z schreef
[...]
meer dan xxx uur op de fiets.
Na een jaar of 5 weer eens wat nieuwe gear gekocht. Paar Sportful handschoentjes en windvest, en flink in de buidel getast voor een Assos Mille GTS. Maar dat is toch wel even een verschil t.o.v. het hoge middensegment van Castelli, Sportful en Craft waarvan ik er inmiddels al een stuk of 8 in de kast heb liggen.
En na 11 jaar was ook mijn helm wel aan vervanging toe. Ik had een fijn goedkoop en licht ding van BBB (245gr) die gelukkig nog nooit een crash had hoeven doorstaan, maar ik lees overal dat je zo'n ding na verloop van tijd z'n werking gaat verliezen. Wilde ter vervanging iets met MIPS, en bij voorkeur ook met een opvallende kleur voor de zichtbaarheid.
Ik vond de POC helmen altijd wel gaaf, maar die zijn toch echt wel stevig aan de prijs.
Tot ik deze week bij Wiggle een lemonkleurige POC Ventral Air MIPS in mijn maat aantrof voor € 102. Da's een koopje, dus ik heb de gok genomen zonder de helm te passen. Maar hij zit als gegoten
Mocht iemand anders nog in de running zijn voor een nieuwe helm: hier dus. Andere kleuren en maten zijn gewoon tot 2,5x zo duur.
Nog 5 weken tot de fietsvakantie in de Dolomieten. Heb er erg zin in en moet zeggen dat ik het begin dit jaar somber inzag. Qua gewicht ben ik de laatste weken gestagneerd en met een BMI van 25 ben ik verre van een klimmer, maar de Alpe du Zwift vandaag ging in 56:37. Dat had ik in januari echt niet verwacht
En na 11 jaar was ook mijn helm wel aan vervanging toe. Ik had een fijn goedkoop en licht ding van BBB (245gr) die gelukkig nog nooit een crash had hoeven doorstaan, maar ik lees overal dat je zo'n ding na verloop van tijd z'n werking gaat verliezen. Wilde ter vervanging iets met MIPS, en bij voorkeur ook met een opvallende kleur voor de zichtbaarheid.
Ik vond de POC helmen altijd wel gaaf, maar die zijn toch echt wel stevig aan de prijs.
Tot ik deze week bij Wiggle een lemonkleurige POC Ventral Air MIPS in mijn maat aantrof voor € 102. Da's een koopje, dus ik heb de gok genomen zonder de helm te passen. Maar hij zit als gegoten
Mocht iemand anders nog in de running zijn voor een nieuwe helm: hier dus. Andere kleuren en maten zijn gewoon tot 2,5x zo duur.
Nog 5 weken tot de fietsvakantie in de Dolomieten. Heb er erg zin in en moet zeggen dat ik het begin dit jaar somber inzag. Qua gewicht ben ik de laatste weken gestagneerd en met een BMI van 25 ben ik verre van een klimmer, maar de Alpe du Zwift vandaag ging in 56:37. Dat had ik in januari echt niet verwacht
Ik zat in april meer dan 8 uur en 26 minuten op de fiets!mhr-zip schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:11:
[...]
Ik wens alle mede users die soortgelijke berichten posten een partner en 2 jonge kinderen toe

Dat maakte m'n kasseienritje in Vlaanderen wel zwaar... maar het was ook super leuk
Op een gegeven moment maakte m'n fiets zo'n herrie dat ik dacht dat 'ie uit elkaar zou vallen of erger. Gestopt en m'n fiets `bij stuur opgetild om het voorwiel op de grond te laten stuiteren... niks aan de hand.
Pak ik m'n zadel vast om dat ook met het achterwiel te doen, blijkt m'n zadel helemaal losgetrild te zijn. Dat weer op de rails gekregen en de overige ~90km prima gereden
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 82% gewijzigd door Salteh op 08-05-2023 22:52 ]
Consistent zijn, luisteren naar het lichaam en het af en toe wat prikkels gevenRequiem19 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:31:
[...]
Impressionant. Ik heb de afgelopen 8 weken echt alle uren die ik kon vinden op de fiets gezeten, maar mis dan nog 10 uur per week tov jou 😄.
Wel mooi om te zien dat degenen hier met de hoogste vermogens/meeste fitheid er gewoon (consistent?) heel hard voor werken. Dat laat toch ook wel zien dat er geen shortcuts zijn bij wielrennen.
Het begint bij veel tijd erin steken en daar gedisciplineerd in zijn.
Ik fiets 7 dagen per week maar als je 3x per week goed traint kom je ook al aardig ver.
[ Voor 9% gewijzigd door CedricD op 08-05-2023 22:59 ]
Wordt u daar al voor geholpen?DDX schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:11:
En om dat in perspectief te plaatsen, dat is maar een uurtje meer dan een gemiddeld persoon naar de tv kijkt
Edit: knap dat je je zo op het fietsen toe kunt leggen. Mag ik concluderen dat je dat niet doet naast een gezinsleven, of sla ik de plank dan volledig mis? Of zitten daar heel wat uurtjes woon-werk verkeer bij?
[ Voor 30% gewijzigd door guapper op 09-05-2023 00:32 ]
Ik heb in april 12u gefietst en mijn PR op de eyserbosweg is 4m13 met 82kg.CedricD schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:58:
[...]
Consistent zijn, luisteren naar het lichaam en het af en toe wat prikkels geven, zo hou je het het beste vol.
Ik fiets 7 dagen per week maar als je 3x per week goed traint kom je ook al aardig ver.
Kunnen we met deze parameters voor mij en iedereen een natuurlijk-talent-getal bepalen?
Als sommige uit de "Grunn" signal groep dat doen, zijn ze miljonair.Pelle schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:40:
Na een jaar of 5 weer eens wat nieuwe gear gekocht.
Foutje.
[ Voor 96% gewijzigd door Ramon 73 op 09-05-2023 07:22 ]
hartslag 45 na een rit fietsen?DDX schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:50:
Zodra ik al van de bank af sta om op mijn racefiets te springen is die al 100
Het scherm van mijn Garmin 1030 vind ik groot genoeg hoor. Route volgen lukt ook prima. Enige punt is wel dat je soms net iets verderop wilt zien hoe je route loopt, maar dat dit nog niet op je scherm staat. Misschien had ik nog kunnen uitzoomen op de kaart. Zijn er bepaalde dingen op de kaart die jij bekijkt en die volgens jou niet op de fietscomputer zichtbaar zijn?pukvg schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:54:
[...]
Mijn voorkeur gaat ook sterk naar een fietscomputer gewoonweg omdat deze speciaal ontworpen zijn voor fietsen. Probleem is gewoon dat ik er geen routes mee kan volgen vanwege de kleine formaten van schermen.
Ik kom er steeds meer achter dat ze niet persé jong hoeven zijn... En trouw ook niet met een fietsvrouwmhr-zip schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:11:
[...]
Ik wens alle mede users die soortgelijke berichten posten een partner en 2 jonge kinderen toe
---------------
Ik had hier nog niet op gereageerd. Bij 'compare' kun je een tabel maken met Power/HR trends. Je kunt dan zelf de periodes bepalen waartussen je wilt vergelijken. Dat ziet er bij mij bijvoorbeeld zo uit:The DenMan schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:14:
[...]
Waar kan je de power/hr relatie en trends vinden? Ik heb bij compare wel wat gevonden, alleen dat snap ik niet helemaal. heb je misschien wat voorbeelden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/2lwlvqk8tgnP9xx3ft7SCKfC.png?f=user_large)
Als ik dit zie, is mijn conclusie dat mijn duurvermogen best wat verbeterd is tov 3 jaar geleden, maar m'n hogere vermogens nog niet echt?
Klopt ja, vooral als de kinderen zelf hobbies krijgen wordt dat ineens een enorme timesink heb ik ervaren (als je tenminste niet een ouder wil zijn die zijn kinderen gewoon maar dropt en alles aan de rest over laat).Mistraller schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:20:
[...]
Ik kom er steeds meer achter dat ze niet persé jong hoeven zijn... En trouw ook niet met een fietsvrouwIk probeer er dit jaar 10K uit te halen, maar het wordt nog een uitdaging met het gat tijdens de zomervakantie.
Ik ben wel redelijk handig geworden in het vinden van momentjes. Sowieso is woon-werk een enorme mogelijkheid voor wat wekelijkse basis kilometers. Op vakantie gaat de fiets gewoon mee, geen discussie, maar ook dan probeer ik vooral te gaan fietsen terwijl de rest nog lekker aan het uitslapen is.
Heb ze van 9 en 11, telt dat?mhr-zip schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:11:
[...]
34 uur op de fiets in april..
Zoek een partner die meer uren sport dan jij. Alle problemen zijn dan opgelostmhr-zip schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:11:
[...]
-edit-
En dit helpt ook ja:
Bezulba schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Sommige van ons begaan die fout gewoon niet. DINK for the win!
[ Voor 26% gewijzigd door Roozzz op 09-05-2023 10:17 ]
If you can see, look. If you can look, observe
1 jong kind (1 jaar) en een partner hier. 15 uur per week fietsen is de afgelopen 2 maanden gelukt, maar dat zal niet het hele jaar door lukken...mhr-zip schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:11:
[...]
Voor mij zit de truc qua uren vooral in woon-werk fietsritjes. Dat kost relatief weinig 'gezin-tijd' en levert veel fietstijd op. Maar dat moet ook maar net lukken met je werk qua afstand natuurlijk en qua douchen op het werk etc etc.
Sommige van ons begaan die fout gewoon niet. DINK for the win!mhr-zip schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:11:
[...]
blup
1 jonge baby (6 maand) hier en een vrouw die zelf niet fiets, ik kom met moeite op 10 uur per week ( trainen voor marmotte) naast 7-5 baan 5 dagen in de week , werkt mijn vrouw nog eens flexibel in de zorg en is 2 avonden en 1x weekend in 4 weken aan t werk, dus moet heel erg structureel mijn ritjes plannen. Woon-werk verkeer is niet echt de moeite aangezien mijn werk op 2,5 km afstand ligt. (doe dat wel op de fiets, maar ritjes van 7 minuten ) tel ik niet echt mee
Als ik rond 5 uur thuis kom, zijn mijn fiets maatjes (zonder kinderen) al een rit aan t plannen om van 5 tot 7 uur nog wat zon te pakken en benen te strekken. heb dat vorige week 2x gedaan, maar als ik dan thuis kom en zoonlief ligt op bed, sla je gewoon bijna 24 uur over dat je hem ziet. Dus ben nu voornamelijk ritjes aan t plannen als hij slaapt. om 7 uur weg, 9 uur thuis, en dan is je avond ook weer voorbij. moet t voornamelijk hebben van t weekend.
Als ik rond 5 uur thuis kom, zijn mijn fiets maatjes (zonder kinderen) al een rit aan t plannen om van 5 tot 7 uur nog wat zon te pakken en benen te strekken. heb dat vorige week 2x gedaan, maar als ik dan thuis kom en zoonlief ligt op bed, sla je gewoon bijna 24 uur over dat je hem ziet. Dus ben nu voornamelijk ritjes aan t plannen als hij slaapt. om 7 uur weg, 9 uur thuis, en dan is je avond ook weer voorbij. moet t voornamelijk hebben van t weekend.
Wat een uren allemaal
Hier 3 kinderen en mijn record maand is 38 uur... (wel voornamelijk hardloop uren)
Hier 3 kinderen en mijn record maand is 38 uur... (wel voornamelijk hardloop uren)
Dat mag niet van mijn vrouwRoozzz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:08:
[...]
Zoek een partner die meer uren sport dan jij. Alle problemen zijn dan opgelost
Heb het voordeel dat ik vaak redelijk op tijd thuis ben waardoor ik al voor het avond eten m'n trainingen af kan werken. In het weekend altijd vrij vroeg op de fiets waardoor ik rond of net na het middag uur al weer thuis ben. Gemiddeld zo'n 10 uur in de week.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Het is een verslaving ja, maar soort van gezondeguapper schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:03:
[...]
Wordt u daar al voor geholpen?
Edit: knap dat je je zo op het fietsen toe kunt leggen. Mag ik concluderen dat je dat niet doet naast een gezinsleven, of sla ik de plank dan volledig mis? Of zitten daar heel wat uurtjes woon-werk verkeer bij?
En geen mensen thuis waar ik rekening mee moet houden.
En idd veel uren woon-werk, waar andere mensen lekker in de file staan/in trein zitten.
Dit is DDX thuisDDX schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:32:
[...]
Het is een verslaving ja, maar soort van gezonde![]()
En geen mensen thuis waar ik rekening mee moet houden.
En idd veel uren woon-werk, waar andere mensen lekker in de file staan/in trein zitten.

Vrouwen (en kinderen) altijd lastig
Maar stel je voor dat je er 2 hebt, kom je helemaal niet meer aan fietsen toe!
Zelf kom ik aan 5-6 uur per week, met moeite. Woon-werk zou wel kunnen helpen, maar werk ook veel thuis nu. Logistiek wel een beetje gedoe met spullen, vooral de laptop. Ook qua timing met brengen en ophalen van de kleine komt het niet super lekker uit helaas.
[ Voor 31% gewijzigd door Morrar op 09-05-2023 12:37 ]
Ik had een clubgenoot die jouw stelling naar de prullenbak zou verwijzen en die fietste minimaal zo rond de 15.000km in een jaar. De ene voor thuis, de andere voor tijdens het fietsenMorrar schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:34:
[...]
Vrouwen (en kinderen) altijd lastig
Maar stel je voor dat je er 2 hebt, kom je helemaal niet meer aan fietsen toe!
Si vis pacem, para bellum
Voor de liefhebbers, de Garmin varia RTL515 is goed in de uitverkoop. Hier in Spanje lijkt iedereen ermee te fietsen. Merk ook dat je goed/beter zichtbaar bent overdag.
Klopt, zelfs La guardia Civil complimenteerde me. Ze waren alleen wat minder enthousiast over de Airpods in..mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:49:
Voor de liefhebbers, de Garmin varia RTL515 is goed in de uitverkoop. Hier in Spanje lijkt iedereen ermee te fietsen. Merk ook dat je goed/beter zichtbaar bent overdag.
Voor dat laatste schijnen ze ook best wel snel boetes uit te delen.wibblemoo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:03:
[...]
Klopt, zelfs La guardia Civil complimenteerde me. Ze waren alleen wat minder enthousiast over de Airpods in..
En niet stoppen voor een stopstreep schijnen ze ook best streng op te zijn.
(bron; gidsen waar ik paar weken geleden zat in Sierra Nevada)
200 euro, direct af te rekenen. Maar ze zagen het door de vingers als ‘buitenlander’. In NL is het niet verboden.DDX schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:19:
[...]
Voor dat laatste schijnen ze ook best wel snel boetes uit te delen.
En niet stoppen voor een stopstreep schijnen ze ook best streng op te zijn.
(bron; gidsen waar ik paar weken geleden zat in Sierra Nevada)
Dank! Op futurum, samen met een 20 euro kortingscode, nu kunnen oppikken voor 129 euro.mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:49:
En nu we het toch over de WAF hebben, een nieuwe fiets en een elektronische gadget in één week? Ik ga maar een weekje bikepacken denk ik, dat slaapt lekkerder dan op de bank.
Goeie, even op zoek naar een code.mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:49:
Edit: besteld
[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 09-05-2023 18:22 ]
Zocht de code, vond er 1 die geldig zou moeten zijn maar de site geeft aan dat ie ongeldig is. Vond op andere site dezelfde code. Dat schiet niet op.
aka pluim003
In de nieuwsbrief van zondag staat een persoonlijke kortingscode.DikkieDick schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:33:
[...]
Zocht de code, vond er 1 die geldig zou moeten zijn maar de site geeft aan dat ie ongeldig is. Vond op andere site dezelfde code. Dat schiet niet op.
Aha, dan maar daarvoor aanmelden. Thanx.R0y. schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:37:
[...]
In de nieuwsbrief van zondag staat een persoonlijke kortingscode.
aka pluim003
Mag je er wel uno in?wibblemoo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:21:
[...]
200 euro, direct af te rekenen. Maar ze zagen het door de vingers als ‘buitenlander’. In NL is het niet verboden.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Mag ik even het blije ei spelen?
Sinds begin januari na bijna 3 maanden af en aan ziek te zijn geweest (griep, verkouden, nep COVID, griep, griep, COVID) een training plan opgesteld en gevolgd, 8 weken HIIT, 8 weken SS (min of meer) en nu een FTP ramp test in Zwift gedaan.
Van 272 en 2,76 w/kg naar 319 en 3,61 w/kg omdat er ook nog 10 kilo aan overtollig vet overboord gegooid is.
Ik ben even een blij ei
Sinds begin januari na bijna 3 maanden af en aan ziek te zijn geweest (griep, verkouden, nep COVID, griep, griep, COVID) een training plan opgesteld en gevolgd, 8 weken HIIT, 8 weken SS (min of meer) en nu een FTP ramp test in Zwift gedaan.
Van 272 en 2,76 w/kg naar 319 en 3,61 w/kg omdat er ook nog 10 kilo aan overtollig vet overboord gegooid is.
Ik ben even een blij ei
Sinds mijn nieuwe fiets beschik ik buiten ook over een vermogensmeter en wel in de vorm van een 4iiii precision 3 enkel op de linker crank. Deze gaf eerst vergelijkbare waardes met mijn Tacx Neo 2T maar na een firmware update zijn de waardes een stuk positiever dan ik zou verwachten. Zo zou ik bijv bij een rit van 4 uur bijna 1,5 uur VO2max en daarboven gefietst hebben.
Nu heb ik de crank op de fiets van de Tacx gemonteerd en middels een ERG workout wat data verzameld. Deze workout bestond uit een warming up en daarna meerdere sets van 2,5 minuut met een bepaald vermogen. Tegelijkertijd heb ik data van de vermogensmeter gelogd en de data heb ik over elkaar gelegd op compare-the-watts.com met onderstaande grafiek tot gevolg(na wat extra smoothing):

In de verschillende stappen is het verschil tussen Tacx/4iiii zo'n 7,5-8%, zo'n 15-20 Watt. Dat lijkt mij wel te kunnen verklaren door aandrijfverlies en L/R afwijking(42-58?). Echter, is het verschil bij de warming up en cooling down progressief. Zo begint het verschil op 4% en eindigt het op 8%, van 4 tot 10 Watt. Dat kan ik niet helemaal verklaren..
Kan er iemand van hier aangeven wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn, of mijn conclusie valide is of dat mijn testmethode wellicht verkeerd is.
Ik laat voor nu even buiten beschouwing dat deze 'vermogenswinst' is gekomen na een firmware update. Volgens 4iiii zou dat niet aan de orde moeten zijn. Kalibratie etc is overigens ook in orde..
Nu heb ik de crank op de fiets van de Tacx gemonteerd en middels een ERG workout wat data verzameld. Deze workout bestond uit een warming up en daarna meerdere sets van 2,5 minuut met een bepaald vermogen. Tegelijkertijd heb ik data van de vermogensmeter gelogd en de data heb ik over elkaar gelegd op compare-the-watts.com met onderstaande grafiek tot gevolg(na wat extra smoothing):

In de verschillende stappen is het verschil tussen Tacx/4iiii zo'n 7,5-8%, zo'n 15-20 Watt. Dat lijkt mij wel te kunnen verklaren door aandrijfverlies en L/R afwijking(42-58?). Echter, is het verschil bij de warming up en cooling down progressief. Zo begint het verschil op 4% en eindigt het op 8%, van 4 tot 10 Watt. Dat kan ik niet helemaal verklaren..
Kan er iemand van hier aangeven wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn, of mijn conclusie valide is of dat mijn testmethode wellicht verkeerd is.
Ik laat voor nu even buiten beschouwing dat deze 'vermogenswinst' is gekomen na een firmware update. Volgens 4iiii zou dat niet aan de orde moeten zijn. Kalibratie etc is overigens ook in orde..
L/R afwijking is meestal niet liniear. Het kan best zo zijn dat de afwijking op X watt 5% en op Y watt 2% bijvoorbeeld. Echter hoor je meestal dat bij hogere wattages het links rechts verschil juist kleiner wordt.la_fusion schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:51:
Wat ook nog zou kunnen is dat je Tacx als hij warm is gedraaid andere waardes registreert. Er wordt ook altijd aangeraden de kalibratie te doen na zo'n 15min fietsen, kan zou uit je verhaal niet halen of dat hier het geval is.
@wibblemoo Heb je nog geluk gehad. Ene Fred op het Fiets forum had op Gran Canaria of Tenerife minder geluk. Die kon zijn vrouw bellen om de creditcard te brengen of anders ging zijn fiets netjes mee met de politie naar het hoofdbureau totdat de bekeuring was betaald.
(Het gebruik van headsets in Spanje is verboden op de fiets en het gebruik van verlichting in tunnels verplicht)
(Het gebruik van headsets in Spanje is verboden op de fiets en het gebruik van verlichting in tunnels verplicht)
Sowieso vind ik het donders irritant dat mensen met oortjes/koptelefoons op fietsen zitten, (voonamelijk normale fietsen), ze houden totaal geen rekening met achteropkomend "sneller" verkeer en je kunt ze dus ook niet waarschuwen met bellen of je moet heel hard schreeuwen..
Ook zie ik het steeds meer bij wielrenners die solo fietsen, aan de ene kant snap ik het dat je wat afleiding wilt hebben met muziek of een podcastje, maar het is gewoon zeer irritant voor mede weg gebruikers die niet met je kunnen communiceren..
Vaak schrikken ze zich dood als ze je toch ineens horen schreeuwen, of er toch langs probeert te gaan met de nodige risico's.
Ook zie ik het steeds meer bij wielrenners die solo fietsen, aan de ene kant snap ik het dat je wat afleiding wilt hebben met muziek of een podcastje, maar het is gewoon zeer irritant voor mede weg gebruikers die niet met je kunnen communiceren..
Vaak schrikken ze zich dood als ze je toch ineens horen schreeuwen, of er toch langs probeert te gaan met de nodige risico's.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Is 300+ een waarde die je vroeger ook haalde?Holk schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:50:
Ik ben even een blij ei
Ongetraind zat ik halverwege een seizoen rond de 280-290. Laatste keer met trainen in 2021 op 310mhr-zip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:32:
[...]
Is 300+ een waarde die je vroeger ook haalde?
Idd, of (oudere) ebikers die na 6x bellen niet aan de kant gaan, je vervolgens keihard dingdong roept, ze dat wel horen (stem bijkbaar iets harder dan de bel), aan de kant gaan en bij passeren zeggen: je had ook kunnen bellen.verstappen33 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 01:00:
Sowieso vind ik het donders irritant dat mensen met oortjes/koptelefoons op fietsen zitten, (voonamelijk normale fietsen), ze houden totaal geen rekening met achteropkomend "sneller" verkeer en je kunt ze dus ook niet waarschuwen met bellen of je moet heel hard schreeuwen..
Ik fiets nooit met oortjes in. Ik heb wel zo'n helm met ingebouwde koptelefoon (die niet over je oren gaat). Deze 1x gebruikt, maar dan hoor je het omgevingsgeluid nog voldoende. De helm heeft ook nog verlichting zodat ik op stuur aan kan geven of ik naar links of rechts ga. Wel is de batterij weer leeg en te lui om de boel op te laden. :-)
aka pluim003
Ik doe even met je mee 😄Holk schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:50:
Ik ben even een blij ei
- December 22: all time low van 182watt bij 76 kg vanwege verhuizing & baby
- Maart 22: 210watt bij 74 kg
- Nu 240estimated (Join) - 272estimated (Intervals.icu) watt bij 72kg
Van 2.4 w/kg naar 3.3w/kg
Dit alles om aanstaande vrijdag de Ventoux zo hard mogelijk op te rijden. Vorige week hevben twee vrienden een richttijd gezet. Zij 1.36 (in top 250 vrouwen ooit 😱😱) en hij 1.48.
Ik ga voor 1.45. Heel benieuwd of dat haalbaar is.
De Tacx Neo 2T zou in principe door de gebruikte technieken niet gekalibreerd hoeven te worden. Dat de afwijking niet perse lineair is, is inderdaad wel iets wat ik vaker heb gehoord maar over het algemeen is de afwijking dus zo'n 8% Dat klinkt alsnog als vrij veel. Daarnaast lijkt mij dat de afwijking ook groter wordt bij meer vermoeidheid. Of dat zo is..Phydomir schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:22:
[...]
L/R afwijking is meestal niet liniear. Het kan best zo zijn dat de afwijking op X watt 5% en op Y watt 2% bijvoorbeeld. Echter hoor je meestal dat bij hogere wattages het links rechts verschil juist kleiner wordt.
Wat ook nog zou kunnen is dat je Tacx als hij warm is gedraaid andere waardes registreert. Er wordt ook altijd aangeraden de kalibratie te doen na zo'n 15min fietsen, kan zou uit je verhaal niet halen of dat hier het geval is.
Ik wil ook met deze setup nog een extra rit als proef rijden maar ik dacht ik controleer eerst eens of ik op deze manier al een specifieke afwijking kan registreren. Ga daarvoor een 'normale' workout doen en kijken wat daar als getallen uit naar voren komen.
*Should change name to HULKHolk schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:50:
Ik ben even een blij ei

Ik fiets ook altijd met dopjes. Achterop komend verkeer (in de vorm van andere wielrenners) heb ik niet zo'n last van. Sneller verkeer, zoals auto's, kan een dingetje zijn. Maar ik fiets altijd netjes aan de kant, dus dan is er voldoende ruimte om te passeren. Daarnaast is het deelnemen in het verkeer met name (vooruit) kijken, tijdig anticiperen en respect voor andere verkeersdeelnemers hebben, zelfs het recht aan jouw kant staat.verstappen33 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 01:00:
Ik heb de Hulk nog nooit zien fietsen. Bovendien sloopt de Hulk alles. Dus ik zou het niet doen
[ Voor 9% gewijzigd door wisselwerking op 10-05-2023 08:26 ]
Iedereen mag vinden en doen wat hij wil van mij, maar je verhaal is niet heel sterk. Het hele verhaal van anticiperen en respect voor andere verkeersdeelnemers hebben is afhankelijk van je eigen waarnemingsvermogen. Zodra je daar zelf beperkingen aan op gaat leggen in de vorm van oortjes dan is m.i. je respect voor anderen al tanende. Want je zegt eigenlijk: "Ik hoop dat het goedgaat en dat anderen mij wel respecteren en mijn eigen gebrek aan waarneming compenseren".wisselwerking schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:25:
[...]
Ik fiets ook altijd met dopjes. Achterop komend verkeer (in de vorm van andere wielrenners) heb ik niet zo'n last van. Sneller verkeer, zoals auto's, kan een dingetje zijn. Maar ik fiets altijd netjes aan de kant, dus dan is er voldoende ruimte om te passeren. Daarnaast is het deelnemen in het verkeer met name (vooruit) kijken, tijdig anticiperen en respect voor andere verkeersdeelnemers hebben, zelfs het recht aan jouw kant staat.
En heel eerlijk zal dat in de praktijk ook wel meevallen en er zit een groot verschil tussen oortjes in maar wel goed uitkijken en 'blind zonder uitkijken en hand uitsteken linksaf slaan in de stad' maar met oortjes in sta je eigenlijk 1-0 achter.
De discussie over oortjes/muziek in hebben we weer gehad in de maand mei, deze heb ik afgevinkt.
Wie start de discussie over zadeltasjes dan kan ik deze ook vast afstrepen.
Wie start de discussie over zadeltasjes dan kan ik deze ook vast afstrepen.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic